Niet als het gaat om Random IO. Bovendien worden je disks onderbroken tijdens het schrijven, voor het schrijven van de ZIL.

Even niets...

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-12 14:55
FireDrunk schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:23:
Niet als het gaat om Random IO. Bovendien worden je disks onderbroken tijdens het schrijven, voor het schrijven van de ZIL.
Alleen bij NFS toch?
Bij alle IO? ZFS maakt altijd gebruik van zijn ZIL (ZFS Intent Log), en als je geen SLOG (Seperate Log) hebt staat deze gewoon op je disks.

Je disks seeken dus tussen data en ZIL.

Even niets...

• matty___
FireDrunk schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:35:
Bij alle IO? ZFS maakt altijd gebruik van zijn ZIL (ZFS Intent Log), en als je geen SLOG (Seperate Log) hebt staat deze gewoon op je disks.

Je disks seeken dus tussen data en ZIL.
Ik bedoel de toegevoegde waarde van de slog heb je alleen bij NFS omdat deze sync writes doet.

Bij smb of afp zou een ssd minder performance winst opleveren.
In theorie wel ja, omdat SMB en AFP geen synced writes doen die tussen door MOETEN (wat bij NFS wel kan). Maar je haalt nog steeds winst uit het feit dat je ZIL op een ander device staat.

Even niets...

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 15:24
Borromini schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 09:41:
[...]
Zelfde dilemma hier. Ik gebruik de laatste RC van ZFS on Linux en mijn grootste vrees was prestaties - maar dat zit wel snor, ik haal 100 MBps bij een scrub of een resilver, en dat komt aardig in de buurt van het maximum van mijn 5400 RPM schijven denk ik. Qua stabiliteit heb ik ook geen klachten.
Dit kan ik be-amen. Ik haal 96MBps doorvoer over samba en dat is voor mij snel genoeg, zeker omdat ik cat 5 kabel heb liggen. Ik heb er toen voor gekozen omdat ik meer dingen met mijn server wilde doen dan alleen fileserver spelen, en ik wel thuis was in linux en niet in BSD. Ik heb toen eerst de issue list van ZoL doorgelopen en kwam er achter dat er geen issues zijn mbt data loss of de zpools, en dat was voor mij het belangrijkste. Tot nu toe (maand of twee) ook geen probleem gehad, behalve de automount met een M1015 waar een timingprobleemje zat, wat ik opgelost heb met een scriptje (PM me even als je details wilt).
Heel tevreden.

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-12 21:13
syl765 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 09:33:
@Zorc
Gelukkig heb ik dat distro hoppen al heel lang achter mij gelaten :D
In de tijd van RedHat Suse enz konden we maar geen goede distro vinden die alles deed wat we wilden.
Na vele distro's te hebben geprobeerd zijn we op een gegeven moment bij FreeBSD gekomen, en we hebben toen besloten dit te gebruiken.
Tot nu toe hebben we er nog alles mee kunnen doen wat we gepland hadden.
Probeer gewoon FreeBSD 9.1 (komt elk moment uit als het goed is) met ZFS.
Leer het systeem, en je hoeft niet echt meer op zoek naar alternatieven.

gr
Johan
Schijnt inderdaad elk moment een nieuwe release uit te komen
Wel grappig ik las gisteren op het FreeBSD forum dat er al ISO's van 9.1 te vinden zijn maar dat het nog geen officiele release is.
En nu zie ik dat er al een PCBSD zou zijn op basis van 9.1
http://www.pcbsd.org/
http://blog.pcbsd.org/2012/12/pc-bsd-9-1-now-available/

Ik denk dat ik in het weekend maar eens wat ga proberen :)
Durandal schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:13:
[...]

Dit kan ik be-amen. Ik haal 96MBps doorvoer over samba en dat is voor mij snel genoeg, zeker omdat ik cat 5 kabel heb liggen. Ik heb er toen voor gekozen omdat ik meer dingen met mijn server wilde doen dan alleen fileserver spelen, en ik wel thuis was in linux en niet in BSD. Ik heb toen eerst de issue list van ZoL doorgelopen en kwam er achter dat er geen issues zijn mbt data loss of de zpools, en dat was voor mij het belangrijkste. Tot nu toe (maand of twee) ook geen probleem gehad, behalve de automount met een M1015 waar een timingprobleemje zat, wat ik opgelost heb met een scriptje (PM me even als je details wilt).
Heel tevreden.
Dat scriptje mag best in het topic :) (tenzij je het niet publiekelijk wil distruberen.) Het past prima in de Topic Context ;)

Even niets...

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben even met ZFS Guru aan het stoeien, en nu valt me op dat NetBSD bij booten de schijven als C: , D: , E: enz. ziet. Intern heb ik een ada0 , da0 , da1 etc. Nu is dit een 36bay chassis, en vraag me af wat er gebeurt als ik hem volstop met disks, maw, is er een limiet aan aantal disks voor NetBSD ? (En kan zfsguru dat ook aan?) Google kon het mij niet zo snel vertellen ....

Verder stoort mijn collega zich enorm aan het feit dat een RAIDZ1 als RAID5 in de gui wordt weergegeven. "Hey, we draaien toch niet voor Jan L*l met ZFS, dan wil ik RAIDZ1 zien staan ook !" en hij heeft wel een punt vind ik :+

Verder valt me op dat ik zelf nog moet zorgen dat mijn 3TB disken met een sectorzise van 4k gezien worden (even los van ashift 9 / 12, dit gaat al niet goed voordat er pools aangemaakt worden). Moet ik nog even uitzoeken hoe dat moet denk ik.

en ik blijf van mening dat selecteren en prepareren van een disk om op te installeren deel hoort uit te maken van die installatieprocedure, je uit de installer schoppen en melden dat ik maar opnieuw moet proberen als ik dat zelf gedaan heb, is ... gemeen :( Helemaal als ik dan mijn rootpool geen root mag noemen >:)

Klinkt een beetje als een lijst met klachten, maar de lijst met dingen die wel goed gaan is veel en veel langer, maar ook veel minder interressant om te posten :+

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op woensdag 19 december 2012 @ 17:26:
Ik ben even met ZFS Guru aan het stoeien, en nu valt me op dat NetBSD bij booten de schijven als C: , D: , E: enz. ziet.
NetBSD? ZFSguru is standaard op FreeBSD gebaseerd; heb je zelf handmatig geïnstalleerd of begrijp ik je verkeerd?

In elk geval, de boot sequence kijkt naar de BIOS (Basic Input/Output System) welke schijven de BIOS ziet, die worden C D E enzovoorts genoemd. Of dat ook betekent dat het bij Z: ophoudt weet ik niet; maar als dat zo is, zijn dit BIOS beperkingen. Je BIOS moet de 512-byte boot sector van data kunnen voorzien. Tijdens deze boot stage kan de boot code nog niet op eigen benen staan.
Intern heb ik een ada0 , da0 , da1 etc. Nu is dit een 36bay chassis, en vraag me af wat er gebeurt als ik hem volstop met disks, maw, is er een limiet aan aantal disks voor NetBSD ? (En kan zfsguru dat ook aan?) Google kon het mij niet zo snel vertellen ....
FreeBSD en eigenlijk alle moderne operating systems lijkt mij dat ze een oneindig aantal schijven kunnen hebben, of dicht daarbij. Maar als je een 200-disk RAID-Z3 array hebt en je wilt daar van booten, vraag ik me af of dat gaat werken. Het kan zijn dat BIOS beperkingen daar roet in strooien.
Verder stoort mijn collega zich enorm aan het feit dat een RAIDZ1 als RAID5 in de gui wordt weergegeven. "Hey, we draaien toch niet voor Jan L*l met ZFS, dan wil ik RAIDZ1 zien staan ook !" en hij heeft wel een punt vind ik :+
Mja. Als je de meest recente beta8 draait, dan zie je als het goed is:
'RAID-Z1 - single parity like RAID5'
Dat is wat ik zie op de Pools->Create pagina. Oudere versies hadden inderdaad andere benaming. Het punt hier is dat ZFSguru zowel mensen die totaal geen verstand van UNIX/Linux of ZFS hebben als meer gevorderde gebruikers wilt aanspreken. De nieuwe benaming zoals hierboven vermeld, vind ik het beste van beide werelden hebben. Wel correct en toch duidelijk; want veel mensen kennen RAID5. Maar al dat RAID-Z1 en RAID-Z2 dat vinden mensen verwarrend en dat kan afschrikkend werken. De bedoeling van ZFSguru is juist dat ZFS toegankelijk wordt voor een breder publiek.
Verder valt me op dat ik zelf nog moet zorgen dat mijn 3TB disken met een sectorzise van 4k gezien worden (even los van ashift 9 / 12, dit gaat al niet goed voordat er pools aangemaakt worden). Moet ik nog even uitzoeken hoe dat moet denk ik.
Wat bedoel je hiermee? Moderne hardeschijven die Advanced Format zijn, blijven 512-byte sectorsize hebben voor de buitenwereld. Zo zijn ze ontworpen. Dus je ziet ook 512B sector size voor deze disks; dat is normaal. Het is bij het aanmaken van de pool dat je kiest voor 'optimize for 4K sector disks' ofzoiets.
en ik blijf van mening dat selecteren en prepareren van een disk om op te installeren deel hoort uit te maken van die installatieprocedure, je uit de installer schoppen en melden dat ik maar opnieuw moet proberen als ik dat zelf gedaan heb, is ... gemeen :( Helemaal als ik dan mijn rootpool geen root mag noemen >:)
De welcome wizard (die je mogelijk hebt overgeslagen?) biedt je de mogelijkheid om simpel de disks te selecteren en je pool te maken. De installatie staat hier los van. De installatie wordt ook gebruikt om te upgraden. Je kunt namelijk installeren op je draaiende systeem op dezelfde pool. Welk OS kan dat? :*)
Klinkt een beetje als een lijst met klachten, maar de lijst met dingen die wel goed gaan is veel en veel langer, maar ook veel minder interressant om te posten :+
Ik vind dit soort feedback wel interessant hoor! Graag meer, via DM desnoods. :)
Zoals je weet bouw ik mee aan ZFSguru en ik heb zelf het idee dat het beste nog moet komen. De partition map editor is iets waar ik redelijk trots op ben, en heb ik grotendeels zelf gemaakt. Maar het is dat ik structureel tijd tekort kom anders had ik ZFSguru al veel meer liefde kunnen geven.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 19:15:
[...]

NetBSD? ZFSguru is standaard op FreeBSD gebaseerd; heb je zelf handmatig geïnstalleerd of begrijp ik je verkeerd?
Oeps, FreeBSD dus. Installatie is plain 0.2-beta8 /9.1-004 van de iso
In elk geval, de boot sequence kijkt naar de BIOS (Basic Input/Output System) welke schijven de BIOS ziet, die worden C D E enzovoorts genoemd. Of dat ook betekent dat het bij Z: ophoudt weet ik niet; maar als dat zo is, zijn dit BIOS beperkingen. Je BIOS moet de 512-byte boot sector van data kunnen voorzien. Tijdens deze boot stage kan de boot code nog niet op eigen benen staan.
Ah, duidelijk. Ik zie die driveletters ook alleen tijdens die bootstage.
FreeBSD en eigenlijk alle moderne operating systems lijkt mij dat ze een oneindig aantal schijven kunnen hebben, of dicht daarbij. Maar als je een 200-disk RAID-Z3 array hebt en je wilt daar van booten, vraag ik me af of dat gaat werken. Het kan zijn dat BIOS beperkingen daar roet in strooien.
Voor zover ik weet hebben de huidige SuperMicro moederborden een beperking tot 12 disks om van te booten geloof ik. En hoe dan verder hangt van het OS af. Ik ken de bootloader van FreeBSD niet, maar blijkbaar verkeek ik me daarop, hij is erg verbose en ik vatte die lijst met disks daar op als meldingen van de FreeBSD kernel. Achteraf goed te verklaren.

[...]
Mja. Als je de meest recente beta8 draait, dan zie je als het goed is:
'RAID-Z1 - single parity like RAID5'
Dat is wat ik zie op de Pools->Create pagina. Oudere versies hadden inderdaad andere benaming. Het punt hier is dat ZFSguru zowel mensen die totaal geen verstand van UNIX/Linux of ZFS hebben als meer gevorderde gebruikers wilt aanspreken. De nieuwe benaming zoals hierboven vermeld, vind ik het beste van beide werelden hebben. Wel correct en toch duidelijk; want veel mensen kennen RAID5. Maar al dat RAID-Z1 en RAID-Z2 dat vinden mensen verwarrend en dat kan afschrikkend werken. De bedoeling van ZFSguru is juist dat ZFS toegankelijk wordt voor een breder publiek.
Volgens mij zag ik het op de pools/status pagina. (pools.php) Ik kan het nu even niet zien,ik draai nu de advanced disk benchmark op de 4 disken. Erg mooie feature btw d:)b

[...]
Wat bedoel je hiermee? Moderne hardeschijven die Advanced Format zijn, blijven 512-byte sectorsize hebben voor de buitenwereld. Zo zijn ze ontworpen. Dus je ziet ook 512B sector size voor deze disks; dat is normaal. Het is bij het aanmaken van de pool dat je kiest voor 'optimize for 4K sector disks' ofzoiets.
Nou, ik heb dus nog niets gedaan met die 4 3TB schijven (die zijn native 4k toch, anders kom je noot boven de 2 TiB ?)
In het disk overzicht staan ze als 2,2 TB / 2.0 TiB disks met 512B sectors aangeduidt.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4YA0i3eLZ3MpX8UfE3QiEOaR/medium.png
(klikbaar)

Ik heb wel het volgende gedaan, misschien dat dat iets uitmaakt: Ik heb eerst op een ander systeem getest met 4 andere disks (500 GB 2,5" seagate) die hebben natuurlijk wel 512B sectoren.
Vervolgens de SSD waarop de installatie gedaan is in een ander systeem gezet, en daar zonder die disken geboot, toen was die pool weg (duh) en heb ik export gedraaid om hem uit het overzicht te halen. Toen had ik alleen de rootpool nog en kon ik de 3TB disken aankoppelen. Ik heb hem toen nog wel down gehad om die 4 disks aan te sluiten, toen geboot.
[...]
De welcome wizard (die je mogelijk hebt overgeslagen?) biedt je de mogelijkheid om simpel de disks te selecteren en je pool te maken. De installatie staat hier los van. De installatie wordt ook gebruikt om te upgraden. Je kunt namelijk installeren op je draaiende systeem op dezelfde pool. Welk OS kan dat? :*)
Ik heb dat geinterpreteerd als mogelijkheid tot importeren van bestaande pools voor gebruik met de live-cd denk ik. En toen geskipt. Vast iets niet goed gelezen dus :P

En ik weet zo niet welk ander OS dat zo zou (willen) kunnen ;) Maar een discussie over hoe dat beter is dan een systeem met bijv. los te updaten packages en zfs snapshots icm met bootloader management a la beadm in openindiana hoeft van mij ff niet hoor :P
[...]
Ik vind dit soort feedback wel interessant hoor! Graag meer, via DM desnoods. :)
Zoals je weet bouw ik mee aan ZFSguru en ik heb zelf het idee dat het beste nog moet komen. De partition map editor is iets waar ik redelijk trots op ben, en heb ik grotendeels zelf gemaakt. Maar het is dat ik structureel tijd tekort kom anders had ik ZFSguru al veel meer liefde kunnen geven.
Respect voor je inzet in ieder geval ! En al met al denk ik dat het een hele sterke distro is voor een NAS, de basis lijkt me prima ! Keep it up d:)b

Edit;
Ik heb nu de advanced disk benchmark met 4k override gestart.
Bij het overzicht van de disks zie ik nu wel 4k sectorsize staan. Alleen de capaciteit is nog niet goed (ook als ik doorklik naar de partition info onder formatting)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-11 11:00
Nou na de opmerking van firedunk toch maar weer eens NFS geprobeerd met vmware i.c.m een ZIL/SLOG
En weer geen verschil.
Ik heb toen in plaats van de SSD maar eens een normale SAS disk als ZIL geplaatst.
En wat schept mijn verbazing, opeens kunnen we wel hoger.
Blijkt dus dat die SSD niet helemaal lekker is.
En die hebben we eigenlijk continu gebruikt om te testen.. stom maar goed.
Nu met een intel 520 60GB disk haal ik met NFS ongeveer 50 to 60 MBps.
Dat is nog niet zo snel als NFS met sync op disabled, maar zeker goed genoeg.

Zijn er nog SSD disk die als erg goed te boek staan om als ZIL gebruikt te worden.

gr
Johan

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ZOL werkt dat wel in combinatie met Xen ? of zit ik met dezelfde problemen als Freebsd (geen dom0 optie voor freebsd?) Mijn hele setup vereist hardware passthrough.

Ik zou echt zeer graag ZFS draaien, puur omdat ik ook wil overstappen van mijn huidige 6disk raid5 array naar 4disk + ssd cache disks ik verwacht dat mijn performance (hopenlijk) dan near SSD speed word. in iedergeval een performance boost van mijn huidige disk setup dus ipv 50Mbs (raid5) naar 100 of 150 met zfs ..

Tja vanalles

syl765 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 20:58:
Nou na de opmerking van firedunk toch maar weer eens NFS geprobeerd met vmware i.c.m een ZIL/SLOG
En weer geen verschil.
Ik heb toen in plaats van de SSD maar eens een normale SAS disk als ZIL geplaatst.
En wat schept mijn verbazing, opeens kunnen we wel hoger.
Blijkt dus dat die SSD niet helemaal lekker is.
En die hebben we eigenlijk continu gebruikt om te testen.. stom maar goed.
Nu met een intel 520 60GB disk haal ik met NFS ongeveer 50 to 60 MBps.
Dat is nog niet zo snel als NFS met sync op disabled, maar zeker goed genoeg.

Zijn er nog SSD disk die als erg goed te boek staan om als ZIL gebruikt te worden.

gr
Johan
De Intel 320 is toch wel de meest beproefde en theoretisch de beste SSD voor ZIL. Performt gemiddeld, maar heeft bescherming tegen stroomuitval, en juist dat maakt hem goed geschikt voor ZIL.

Wil je echt ruwe performance, moet je naar een Samsung 840 Pro kijken, of een Vertex 4 (ja OCZ heeft een slechte naam, maar de Vertex 4 is de snelste SSD ter wereld... En ik hoor tot nog toe goede verhalen over de Vertex 4).

Ik denk dat ik er zelf ook eentje ga proberen.

Even niets...

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-12 15:22
Ik heb even een vraag over 'slack space' bij een ashift=12 configuratie met een niet optimaal (power of 2) aantal disks.

Mijn array gaat bestaan uit 13 disks in RAID-Z3. Er zijn dus 10 disks voor het opslaan van data wat niet optimaal is. In de array zitten 4KB sector schijven en de performace met ashift=12 is zo'n 50% beter dan met ashift=9. Tot zo ver ok. Uiteraard ga ik wel slack space verliezen door grotere sectoren in te stellen en ik begrijp dat dat voor kleine files veel harder telt.

Waar ik alleen niet echt antwoord op kan vinden is het volgende: als het aantal disks niet optimaal is krijg je een 'deel-write' omdat je een 128KB record (max van ZFS) niet kan opdelen over (in mijn geval) 10 data-disks. Je zou kunnen zeggen dat dat per disk 12.8 KB is en dus 4+4+4+0.8 KB = 4 hele sectoren kost. Tot zo ver ook duidelijk. Maar WAT gebeurt er als je een heel grote fie schijft, zeg een van 1 GB. Zijn dat dat 8192 records van 128 KB waarbij ik dus bij ELK RECORD 3.2 KB van die laatste sector moet opofferen? Of is het filesysteem wel zo slim dat hij dit als een grote 'extent' ziet (immers; de file is 8191x NIET afgelopen na 128 KB) en wordt dus de slack space alweer gevuld met de volgende data en verlies ik alleen in het laatste blok een paar KB?

Als ik namelijk bij deze configuratie voor elke 128K eigenlijk 160KB schijf, dan verlies ik echt extreem veel ruimte en kan ik beter de 'performance penalty' voor lief nemen en op ashift=9 blijven...

[ Voor 3% gewijzigd door Contagion op 21-12-2012 03:27 ]

Waar ik alleen niet echt antwoord op kan vinden is het volgende: als het aantal disks niet optimaal is krijg je een 'deel-write' omdat je een 128KB record (max van ZFS) niet kan opdelen over (in mijn geval) 10 data-disks. Je zou kunnen zeggen dat dat per disk 12.8 KB is en dus 4+4+4+0.8 KB = 4 hele sectoren kost.
Je redeneert verkeerd :) De max is idd 128KB, maar ZFS heeft een variabele stripe size. Het kan dus altijd minder. Nadeel is dan dus wel, dat je writes verdeeld worden over een oneven aantal disk.

Het 'verlies' waar hier veel over gepraat word, is het feit dat elke file bij ashift=12 minimaal 4KB groot word.
Als je dus een file van 10 bytes op je array zet, kost dat je 4KB.

Even niets...

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 13:15
syl765 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 09:33:
ESXi in combinatie met FreeBSD, ZFS en NFS is een no go.
Performance is gewoon niet goed te krijgen.

6 MB is een beetje de max.
Dank voor je bevestiging dat dit gewoon een problematische combinatie is, en dus niet zozeer aan mijn set-up ligt. Heel jammer dat ik daar achteraf pas achterkom, maar gelukkig zijn er nog wel wat alternatieven te overwegen.
Wil je FreeBSD met ZFS gebruiken voor je ESXi hosts, dan zul je de machines toch op een ISCSI target moeten zetten.

Ik ben het helemaal met je eens dat ISCSI je behoorlijk kan beperken.
Ook ik vond het fijn om direct de data te kunnen manipuleren zonder gebruik te hoeven maken van de ESXi tools.
Wat ik voor ogen had was gewoon een transparante store op een NAS, waarbij ik o.a. bijvoorbeeld een aantal VM's centraal had kunnen opslaan, en deze zowel had kunnen openen op een ESXi doos (via NFS) als met Workstation (via SMB). En ook nog zaken als thin provisioned test dozen via NFS, en back-ups van de ESXi server naar de NAS via NFS. Gewoon lekker portable enzo. Wat mij betreft blijft dit een hele belangrijke eis, dus een overstap naar iSCSI wil ik tot nu toe gewoon nog niet overwegen.
Ik weet eigenlijk niet of openindiana of nexenta ook last heeft van de combinatie NFS en ESXi.
Wij hebben er voor gekozen gewoon bij FreeBSD te blijven. Dit omdat we gewoon heel erg veel kunnen met FreeBSD en ISCSI ondanks de nadelen het verders prima doet.
Nu ik weet dat FreeBSD eigenlijk een no-go area is (jammer), ga ik denk ik OpenIndiana als volgende stap proberen. Zowel ZFS als NFS stammen natuurlijk af van Sun, dus mogelijk dat beide implementaties daar iets beter zijn, hopelijk is CIFS ook een beetje goed ingeregeld op dat platform. Wel jammer is toch een kleinere community, en ook mijn eigen Solaris kennis reikt niet zo ver... Maar goed, van het weekend maar eens klussen.
Uh, ik riep eerder al heel hard dat hij niet altijd gelijk heeft. En je gaat nu dus af op de mening van 1 ander persoon. Als je op internet goed rondkijkt, zijn er tal van mensen die ZFS icm ESXi gebruiken.

Het is niet makkelijk, maar het KAN wel... Er zijn gewoon een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Even niets...

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-11 11:00
@ebia
Ik heb na de opmerking van Firedrunk toch nog even wat tests gedaan, en weer had ik de beroerde resultaten.
Maar wat bleek, ik heb al die tijd lopen testen met een defecte SSD.
Heb ik even terug ook aangegeven in dit topic.
Nadat ik normale disk had geconfigureerd als ZIL, haalde ik gelijk al een betere performance.
Nu heb ik een intel SSD gekoppeld te weten een 520 serie en ik haal nu 50 tot 60MBps
Er is dus zeker winst te halen.
50 tot 60 MB is voor ons voldoende.
Dus i am a happy camper.

gr
Johan

[ Voor 4% gewijzigd door syl765 op 21-12-2012 11:23 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-11 18:11

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

ebia schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 10:15:

snip...

Nu ik weet dat FreeBSD eigenlijk een no-go area is (jammer), ga ik denk ik OpenIndiana als volgende stap proberen. Zowel ZFS als NFS stammen natuurlijk af van Sun, dus mogelijk dat beide implementaties daar iets beter zijn, hopelijk is CIFS ook een beetje goed ingeregeld op dat platform. Wel jammer is toch een kleinere community, en ook mijn eigen Solaris kennis reikt niet zo ver... Maar goed, van het weekend maar eens klussen.
FireDrunk schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 10:45:
Uh, ik riep eerder al heel hard dat hij niet altijd gelijk heeft. En je gaat nu dus af op de mening van 1 ander persoon. Als je op internet goed rondkijkt, zijn er tal van mensen die ZFS icm ESXi gebruiken.

Het is niet makkelijk, maar het KAN wel... Er zijn gewoon een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.
Ik heb zelf sinds vorige week (12 dec) OpenIndiana als VM op ESXi draaien. De ZFS pool bestaat uit 2 mirrored 1 TB Samsung disks (RDM attached to VM).
Tot op heden, 140 GB aan data en een rits bonnie++ runs later om data transport te simuleren/fouten 'af te dwingen' loopt de boel nog steeds zonder problemen. Ik heb er de laatste dagen iedere dag ca 25 GB aan data bij gekopieerd en draai dagelijks een scrub om te controleren, nog geen error gezien.

De problemen lijken vooral in de combinatie ESXi,FreeBSD en ZFS te liggen, maar dat kan ik persoonlijk niet bevestigen (gewoonweg niet getest).

OpenIndiana installeren is recht toe recht aan, napp-it na-installeren en je kunt vanuit de web interface van napp-it de boel beheren. Ondanks dat ik echt geen Solaris wizz ben, kan ik met mijn linux en beperkte FreeBSD kennis, aardig de weg vinden.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• victorb
  • Laatst online: 23-02-2024
Trunksmd schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:58:
Waarschijnlijk ga ik met FreeNAS 8 starten hoewel ZFSGuru me ook wel aantrekt. Ik ben helaas nog een grote BSD noob itt linux/mac/windows.
Ik zou voor Nas4free gaan en niet voor Freenas8. Nas4free is gebaseerd en door ontwikkeld op freenas7 en werkt goed en makkelijk met freebsd 9.1. Freenas is gebaseerd op Freebsd 8.3 en een compleet nieuw product wat niks met Freenas7 te maken heeft.

Nas4Free heeft een goed forum en irc kanaal dus er is genoeg community support :)

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Hoe zit het met booten van zfs? Kan Nas4Free dat al?

Even niets...

• Trunksmd
  • Laatst online: 13-11 11:17
victorb schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 12:35:
[...]

Ik zou voor Nas4free gaan en niet voor Freenas8. Nas4free is gebaseerd en door ontwikkeld op freenas7 en werkt goed en makkelijk met freebsd 9.1. Freenas is gebaseerd op Freebsd 8.3 en een compleet nieuw product wat niks met Freenas7 te maken heeft.

Nas4Free heeft een goed forum en irc kanaal dus er is genoeg community support :)
FreeNAS heeft van ItunesServer, DNLA server en transmission plugins gemaakt met elke een aparte jail. is dat bij NAS4FREE ook zo?
Ik verwacht het niet, maar waarom zou je dat willen?

Even niets...

• ebia
FireDrunk schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 10:45:

Als ik op internet goed rondkijk zie ik dus ook genoeg mensen die klagen over NFS en ESXi performance. Punt is dat ik met mijn huidige systeem, en met het huidige OS wat ik heb geprobeerd niet verder kom. Ik zie geen mogelijke oplossing voor dit probleem.
Niet alleen NFS is een issue, maar ik had ook via CIFS vind ik de snelheid een beetje tegenvallen (50mb/sec, daar ik minimaal 80 wil hebben). En ook hier wijzen mensen naar de ietwat moeilijke implementatie van CIFS op het FreeBSD platform, en zie ik geen concrete oplossingen voor dat probleem.

Als jij de bronnen kent, alsjeblieft laat het me weten... Maar met een "het KAN wel" kan ik namelijk helemaal niks ;) Ik ben gewoon niet bedreven genoeg op deze platforms om dit zonder voorkennis zelf aan te pakken.
syl765 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:22:
Nadat ik normale disk had geconfigureerd als ZIL, haalde ik gelijk al een betere performance.
Punt is een beetje dat ik geen ruimte heb voor extra disken. Ik wil graag een 6 disk, raid-z2 pool, die gewoon doet wat het moet doen. Nu is mijn kast vol, en de aansluitingen op mijn mobo. Ik kan natuurlijk wel investeren in extra controllers en een grotere kast, maar het zo bij elkaar al duur genoeg geweest. Ik kan natuurlijk ook een disk nu opofferen voor een ssd, maar dat gaat dan weer ten koste van de capaciteit.
Voordat ik dergelijke rigioreuze acties onderneem wil ik eerst al het overige getest hebben.
Pantagruel schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:26:
Ik heb zelf sinds vorige week (12 dec) OpenIndiana als VM op ESXi draaien. De ZFS pool bestaat uit 2 mirrored 1 TB Samsung disks (RDM attached to VM).
Dank je wel voor je inzichten. Laat je trouwens OI ook booten van die pool, of heb je een aparte bootdisk(s)?
CIFS is inderdaad een bekend euvel, maar dat heeft weinig met BSD te maken, maar meer met Samba... Samba is gewoon geport naar BSD. De performance is dus vergelijkbaar op Linux platforms.

Ik heb het zelf net even getest:

Op mijn desktop heb ik een ESXi VM gemaakt met daarin een WIndows 7 VM op NFS die op mijn gewone NAS staat.

Daarin haal ik:

108MB/s sequentieel lezen, 62MB/s sequentieel schrijven (en dat is gelimiteerd omdat de ZIL SSD in mijn server niet sneller gaat dan 70MB/s)

36.000 Random Read IOPS (90% van max van SSD)
3.800 Random Write IOPS (95% van max van SSD)

Met andere woorden. ZFS zit op mijn SSD te wachten.

Even niets...

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-12 16:32

_Eend_

🌻🇺🇦

Die bak netjes aan een UPS hangen, monitoren met Nagios die automagisch een smsje uitpoept als er een schijf faalt.

En dan midden in de nacht "KRAK! BONK!" horen en 3 sec. later helemaal plat gesmst worden :+

• victorb
FireDrunk alleen ZFSguru kan dat. Maar het is niet altijd even ideaal niks mis met een USB stick voor het os :)
Trunksmd schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 13:12:
[...]

FreeNAS heeft van ItunesServer, DNLA server en transmission plugins gemaakt met elke een aparte jail. is dat bij NAS4FREE ook zo?
even een copy past van de Nas4Free site. Waarvoor zou je plugins willen als het in Nas4Free gewoon aangezet kan worden zonder moeilijke plugins :)
NAS4Free: Features
All NAS4Free versions:

Multiple arch: i386 or amd64
Full Web Management Interface (WebGUI)

Base system:

Base OS of NAS4Free 9.1.0.1 = FreeBSD 9.1
Base OS of NAS4Free 9.0.0.1 = FreeBSD 9.0

Hard drive and volume management:

ZFS v28
Software RAID 0,1,5 and mix (1+0,1+1, etc…)
Disk encryption (using cryptographic accelerator card if present)
Filesystems: ZFS v28, UFS, Ext2/3, FAT, NTFS
Partition: MBR and GPT
iSCSI initiator

Network Protocols supported:

SMB/CIFS (Samba)
AFP (Netatalk)
NFS
FTP (ProFTPD
TFTP (tftp-hpa)
RSYNC (client/server)
Unison
SCP (SSH)
iSCSI target

Extra services:

UPnP server (FUPPES)
iTunes/DAAP server (Firefly)
Webserver (Lighttpd)
Network Bandwidth measure (IPERF)
BitTorrent client (Transmission)

Networking:

802.1q vlan tagging
Wireless
link aggregation
Wake On Lan
Bridge
CARP (Common Address Redundancy Protocol)
HAST (Highly Available Storage)

Monitoring:

S.M.A.R.T (smartmontools)
E-mail alert
SNMP
Syslog
UPS (NUT

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Mja, USB stick is idd ook een optie... Zit te denken om over te stappen... Vind ZFSguru de laatste tijd een beetje gaar. Nadeel van Nas4Free is dat het geen Virtualisatie heeft.

Even niets...

• victorb
Wat bevalt je niet aan ZFSguru? (Ik heb allebij al gedraait op mijn NAS en ben nu weer zfsguru aan het draaien) :)

• Trunksmd
Ik heb FREENAS onder virtualbox getest en dat beviel goed. De vraag is uberhaupt of je zoiets als een bittorrent client op een fileserver moet zetten. In mijn beperkte wijsheid leek mij dat die gejailde plugins veiliger waren
Ik weet dat jullie veel met ZFSGuru bezig zijn (logisch als de ontwikkelaar moderator van dit forum is). Maar in de startpost krijg ik de indruk dat ZFSGuru nog meer in ontwikkeling is en FREENAS meer Mature is. Dit is natuurlijk niet het zelfde als stabiliteit. Maar is ZFSGuru stabiel genoeg tov FREENAS?
Ik vind de manier waarom ZFSguru beslissingen voor de gebruiker neemt niet zo fijn... Alles qua rechten 777 maken bijvoorbeeld.. Een SSH user maken. Bij het upgraden kan je je configuratie niet meenemen (tenminste, dat werkte niet bij mij).

De code is een zooitje :+, en het laden van de interface gaat soms ERG traag (vooral als de interface aan het wachten is op het opspinnen van je disks.

Als de ZFSguru servers offline zijn, kan je geen services meer installeren.
Er is geen documentatie.

[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 21-12-2012 15:17 ]

Even niets...

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:55
Ik heb zelf geen ervaring met FREENAS, maar voor mijn gevoel is ZFSguru stabiel. Misschien dat ZFSguru op dit moment wat minder configuratie opties heeft ten opzichte van FREENAS, maar met het gebruik van CLI kan je een heel eind komen.
Bij mij draait ZFSguru nu 42 dagen en werkt prima, enige "problemen" waar ik tegen aan ben gelopen zijn:
- automatische scrub zelf moet toevoegen aan cronjob,
- automatische snapshots (gebruik hiervoor sinds gister zfSnap) ook zelf moet toevoegen aan cronjob.
- NUT installeren en UPS instellen koste nog wel wat moeite (oftewel moest me erg inlezen hierin)
- na restart moet ik mijn usb poort waar mijn UPS opzit met chmod even van de goede rechten voorzien (moet ik nog automatiseren)
- na restart moet ik SABNZBD restarten om couchpotato etc weer draaiend te krijgen

[ Voor 6% gewijzigd door krijn1985 op 21-12-2012 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Interessante discussies, daar ben ik dol op. :)
De vraag is uberhaupt of je zoiets als een bittorrent client op een fileserver moet zetten.
Dit is een punt wat veel mensen zich afvragen. Moet een NAS operating system zoals ZFSguru en vele anderen alleen NAS dingen doen, of mag er ook extra software op draaien zoals virtualizatie, P2P clients, netwerkspeelgoed zoals een wireless access point en NAT gateway en ga zo maar verder.

Mijn antwoord is dat dat jouw eigen keuze moet zijn. Wil je puur een NAS, dan kun je dat krijgen. Wil je meer dingen 'offloaden' naar je NAS zodat het een multi-functionele server wordt, kan dat ook. Het idee is dat één stuk software de wensen van velen kan vervullen door een modulaire opzet te hebben. Gebruiker X hoeft dan niet de meuk te draaien die gebruiker Y graag wilt, zodat gebruikt X alles netjes en kaal houdt. Gebruiker Y wilt echter wel virtualbox en transmission en XBMC en ga zo maar verder. Ik vind het verkeerd om gebruikers dat te verbieden, of anderzins te frustreren. Het is juist heel mooi als ieder een OS naar zijn eigen wensen kan tunen, zeker als dat zo gemakkelijk gaat als een paar muisklikken.

Jails zijn zeker mooi, maar correct uitgevoerd betekent dit ook dat de services geen toegang hebben tot je data. Dat is vaak niet erg praktisch omdat de services ook toegang nodig hebben tot de gebruikersdata die op de ZFS pools is opgeslagen. Niet altijd, maar wel vaak. Als je dit alsnog doet buiten de jail om, dan heb je ook de grootste bescherming van jails uitgeschakeld, namelijk dat een programma in een jail geen dingen buiten de jail kan veranderen. Zonder die bescherming, stelt een jail niet veel voor.
Maar in de startpost krijg ik de indruk dat ZFSGuru nog meer in ontwikkeling is en FREENAS meer Mature is.
Dat klopt denk ik als een bus. Zelf zie ik FreeNAS (NAS4Free) als ouderwets op sommige vlakken. Een disk configuratie die ergens in een array wordt bijgehouden, dat is gewoon vies. Het werkt niet zoals het hoort te werken. Het is snel in elkaar geflanst op dat soort fundamentele gebieden. ZFSguru heeft op disk gebied en andere architectuur wel goede beslissingen gemaakt die een grote toekomst mogelijk maakt.

Je kunt het misschien vergelijken met Phoenix/Firebird/Firefox wat ik al voor de 0.1 release gebruikte. Toen was het project nog maar net begonnen maar toch was er al veel aandacht voor en een algemene gedachte dat dit de next-gen browser zal gaan worden, ook al liep het qua features flink achter op de bestaande suites die wel werkten maar allerlei tekortkomingen hadden en bloated waren en moeilijk te onderhouden.

Wat je soms wilt is dat er een verse rewrite wordt gemaakt die fundamentele problemen oplost en zo een betere toekomst heeft, dan maar door blijven gaan met een log en bloated project wat als een veelkoppig monster allerlei haken en ogen heeft.

Kortom, een jong project met een grote potentie trekt mij meer aan dan een gevestigd project waar alles zijn gang gaat maar de fundamentele tekortkomingen zullen blijven. Het is niet makkelijk voor FreeNAS om zomaar op een Root-on-ZFS architectuur over te gaan, of om zomaar wat nieuwe services te presenteren die met een muisklik geïnstalleerd kunnen worden. Dat komt allemaal neer op architectuur; de fundering moet goed zijn.

Veel van de kritiek op ZFSguru is dat het nog niet af is. Dat klopt. De dingen die wel af zijn, zitten echter best wel goed in elkaar. Door de manier van ontwikkelen gaat het wel langzamer, maar ik ben zelf meer enthousiast dan ooit over de toekomst.

Kijk over een paar weken nog maar eens naar ZFSguru, dan zou Jason zijn grote plan gelanceerd moeten hebben. En de nieuwe beta9 release waar Samba sharing gewoon goed wordt geregeld. Geen half werk. Dat is een heel andere mentaliteit dan die ik bij andere projecten zie.

Sommige mensen had ik dit al via DM gemeld, maar publiek kan inmiddels ook wel denk ik. De algemene koers die ZFSguru vaart is als volgt:

0.2 beta9 - samba
De Samba release focust op goede Samba ondersteuning. Met makkelijke drag en drop permissie afhandeling wat iedereen kan begrijpen. Moeilijke dingen worden zo kinderspel. Een keer goed ontwikkelen kost veel moeite, maar dan heb je ook iets wat goed werkt.

0.2 RC1 - migration manager
Wat FireDrunk terecht opmerkt is dat ZFSguru zijn configuratie niet kan meenemen als je een nieuwe installatie doet. Dat moet anders; alle configuratie moet apart van het OS opgeslagen worden en als een soort 'restore point' moet je terug kunnen naar een bepaalde configuratie. Dat kan met de migration manager. Simpelweg een bestandje met daarin alle instellingen. Doe op een ander systeem een verse installatie, upload dat bestandje via de browser en het draait als je oude server met alle instellingen en tuning als toen. Dat is ook makkelijk aan te vinken bij het upgraden naar een nieuwe systeemversie. Deze feature is al maanden in ontwikkeling, maar Jason was ontevreden en heeft het naar voren geschoven. Na de Samba-release is dit de enige feature die nog mist voor een 0.2 release.

0.2 final release
Bug fixes en kleine dingen, geen nieuwe features versus de RC release.

0.3 - Embedded
Deze release focust zich op het werkend maken van de Embedded distributie. Deze distributievorm was werkend voordat ZFSguru opnieuw werd geschreven tijdens 0.1.7 release. Destijds is deze distributie niet-functioneel. Anders dan het simpelweg werkend maken, zou dit goed moeten werken zodat je ook services en andere configuratie moet kunnen gebruiken terwijl alles op de USB stick staat. De losse installatiebestanden en de configuratie los van elkaar.

Zodra dit goed werkt, is embedded wel heel stoer. Je kunt namelijk nooit iets verkloten. Als je aan het OS zit of je configuratie en het werkt niet meer, dan reboot je. Dan werkt het weer zoals vanuits. Indien de configuratie de oorzaak is, ga je terug in de tijd naar een tijd dat de configuratie nog wel deed wat je wilde. Makkelijker kan haast niet.

0.4 - Networking
Nog vrijwel afwezig in ZFSguru en duidelijk een punt waar FreeNAS en NAS4Free in voorlopen; networking. Dus statisch IP instellen, DHCP server draaien, Firewall, Wireless client configuratie, Wireless access point, Link aggregation en Iperf networking benchmarking. Tot die tijd mist ZFSguru dit alles en moet je het handmatig op de command line werken krijgen. Jason kiest dus voor een 'alles of niets' mentaliteit; of dingen goed implementeren of gewoon niet zodat je op de command line aangewezen bent als je dit werkend wilt hebben.

0.5 - Encrypted storage
Encryptie is een stoer iets onder FreeBSD. ZFS in proprietaire Oracle-releases heeft wel encryptie-support. Maar dat is simpele encryptie die softwarematig is en ook nog single-threaded. Bij voorbaat dus al inferieur aan wat nu al in FreeBSD zit: AES-encryptie volledig hardware accelerated met recente Intel CPUs (AESNI) en RNG-support in Ivy Bridge processors. Indien er geen hardware acceleration is, dan nog is FreeBSD encryptie volledig threaded en kan alle cores gebruiken die aanwezig zijn. Nu nog een manier om dit makkelijk te laten werken via de web-interface.

0.6 - Task manager
Cron scripjes, maar ook email notification, synchronisatie tussen verschillende ZFSguru/ZFS servers, etc.

0.7 - online documentatie
In plaats van aparte documentatie te hebben, waarom niet documentatie die is geïntegreerd in ZFSguru zelf? Elke optie zou een help pagina moeten hebben waarin alle informatie te vinden is die maar relevant is. Ook zouden gebruikers hier feedback of aanvullingen op moeten kunnen geven, zodat alles wat je nodig hebt, de ZFSguru interface is. Aparte documentatie is oldschool. ;)

0.8 - vertalingen in andere talen
En een manier om deze vertalingen makkelijk bij te houden, zoals via een service waarin je snel wijzigingen kunt submitten.

Bovenstaand lijstje is van een brainstormsessie tussen Jason en mijzelf. Ik zie het zo wel zitten. Het mag best wat sneller qua ontwikkeling, maar de moeilijke dingen kosten ook veel tijd. Zodra meer mensen kunnen ontwikkelen aan ZFSguru zoals eigen services maken, kan het best hard gaan. Tot die tijd loopt ZFSguru duidelijk achter qua features, maar toch zie je dat ZFSguru ook veel mensen trekt terwijl andere projecten veel meer ontwikkelaars hebben, al veel langer bestaan maar toch inherente zwakheden hebben waardoor ze in verval geraakt zijn.

Kortom, ik zie de toekomst van ZFSguru wel heel positief. ZFSguru wijkt gewoon heel erg af van de gevestigde orde. Vooral het feit dat je makkelijk kunt switchen tussen ZFSguru en andere projecten zie ik ook als positief. Dan hoef je niet bang te zijn dat je in een vendor lock-in terecht komt. Kortom, blijf experimenteren en draai het OS wat op dit moment het beste bij jou past. Over een aantal maanden kan dat net zo goed weer anders zijn. Af en toe experimenteren met wat het beste bij je past lijkt me dan ook een goed advies.
Ik moet eerlijk zeggen, dat zo'n sessie echt leuk is, maar dat ZFSguru nooit community support gaat krijgen, met de huidige website... Sinds ik die code ingekeken heb, ben ik echt afgeknapt op ZFSguru.
Het is voor mensen echt een kriem om zich in te lezen in de code, en het werken gaat omslachtig.

Vertalingen zijn normaal gesproken via een framework zo gedaan, maar in ZFSguru lijkt dat niet echt makkelijk.

Maar aan de andere kant, hoe goor de code ook is, als het werkt, werkt het...

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet heel goed wat je verkeerd aan de code vindt. Ik heb juist nog nooit zo'n mooi systeem gezien. Je weet direct waar alle code staat voor een bepaalde pagina, afgezien van libraryfuncties die in hun eigen includefile staan. Wijs mij een project aan wat zo is ontworpen? Ik heb juist altijd enorm veel moeite om code van andere projecten te lezen, omdat je eigenlijk het hele project moet leren kennen en pas dan enigszins in je hoofd zit wat waar staat en hoe alles met elkaar verbonden is.

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je gewend bent met commerciële projecten te werken die alles op een nette en officiële manier doen, waar veel tijd in gaat zitten, je daar het gemakkelijkst mee kan werken. Maar voor andere mensen, zoals ik, kan dat heel anders liggen. Een project als phpMyAdmin vond ik al moeilijk genoeg om aan te passen naar mijn wensen. Je moet je daar inderdaad erg in verdiepen. Bij ZFSguru zie ik het juist als groot voordeel dat je direct aan de slag kan. Je weet dat de code voor pagina X staat in pages/categorie/paginaX en je weet waar de CSS staat en de PHP code en de opmaak voor die pagina. Wat dat betreft heb ik dus volledig andere ervaringen dan jijzelf. Dat kan natuurlijk; het één sluit beter aan op al reeds bestaande kennis en vaardigheden dan het andere. Maar toch verbaas ik me over je stelligheid. Mijn ervaringen zijn namelijk precies andersom.

Dat de website van ZFSguru aan een update toe is klopt, en daar wordt ook aan gewerkt kan ik al zeggen. Maar de link met community support kan ik niet echt volgen. Ik zie juist dat via de ZFSguru interface support krijgen de volgende stap is. In plaats van een standaard forum wat de gebruikelijke conventionele manier van ondersteuning is. Out of the box denken kan heel creatieve ideeën opleveren die sterk afwijken van de gevestigde orde. Ik zie dat juist als voordeel. :)

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-12 17:28
@CiPHER: Kun je ook al iets vertellen over een nieuwe system image gebaseerd op FreeBSD 9.1

en wanneer andere mensen services kunnen maken?

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe systeemversie zou voor de kerst moeten komen, inclusief Intel KMS grafische server (X-server-KMS) voor sandy bridge en ivy bridge processors.

Voor het maken van community services zou een speciale service geschreven worden waar je zelf services mee kan aanpassen en kan maken. Je begint dan met een template op basis van de functionaliteit die je wilt en je kunt dat zelf via de web-interface werkend maken. Vervolgens stuur je die op om in de officiële lijst terecht te komen.

Ik gok zelf dat dat nog minimaal een half jaar duurt. Maar het is niet gekoppeld aan een bepaalde ZFSguru versie. De systeemversies en services staan in ZFSguru los van de web-interface. Zo heb je ook de voordelen dat straks alle services ook op de Embedded distributie werkt. Dat zie ik FreeNAS nog niet zo snel doen dat Virtualbox en al die rits op de embedded dist werkt, zonder dat er hardcoded in te flanzen.

• Trunksmd
Heel interessant wat je daar allemaal vertelt Cipher. Dank je wel om een beetje te vertellen wat jullie plannen zijn. Ik ga het zeker eens uittesten. Enige idee wanneer die beta 9 komt? Mijn bestelling is toch nog niet binnen, Het zal zeker na 8 Januari worden vooraleer ik de server kan bouwen (ik heb nog niet alle onderdelen in huis).
Jullie plannen zijn zeker hoopvol. Ik hoop dan ook van harte dat jullie vooruitkomen. Want als ik het goed begrepen heb, zijn jullie met 2 man aan dit project bezig. Daarbij zat het project in een flinke impasse, voordat je erbij komt (ergens op een forum gelezen). Ik hoop dan ook dat jullie nu doorzetten/ kunnen doorzetten.
@CiPHER, ik ben net bezig met een groot project voor 150 concurrent users. Ik wil je best eens laten zien hoe dat in elkaar zit.

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Het punt is gewoon dat vooral Jason maar eigenlijk ook ikzelf best wel afwijkende mensen zijn met afwijkende ideeën en opvattingen. Dat heeft nadelen, zoals het niet volgen van conventies waar grote waarde aan wordt gehecht in commerciële projecten, maar ik zie zeker ook de voordelen. Andere projecten zijn allemaal gebouwd rond een bestaand framework. Doordat het niet op maat gemaakt is, krijg je dan allerlei neveneffecten.

Zo werd de disk/pool configuratie bij FreeNAS eerst opgeslagen in een bestand, terwijl er dus niet werd gekeken naar de daadwerkelijke configuratie zoals hij actief was op het onderliggende besturingssysteem. Dat kan allerlei ongewenste problemen opleveren en een dergelijke route zal je ZFSguru niet zien nemen. ZFSguru neemt de moeilijke weg van alles zelf doen:
- eigen framework om pagina's te tonen
- eigen distributies en systeemversies met bijbehorende build architectuur
- eigen services die extra functionaliteit toevoegen

Zoals je zegt, met twee man tegen andere projecten die een commerciëel bedrijf achter zich hebben, al vele jaren langer bestaan en ook een grotere userbase hebben, vind ik dat ZFSguru ver is gekomen. Het is inmiddels al lang geen 'web-interface' meer zoals napp-it bijvoorbeeld nog wel is. ZFSguru is nu een Operating System met drie gebieden: systeemversie (aangepaste FreeBSD installatie), services (voorgecompileerde en geconfigureerde software zoals VirtualBox) en de web-interface zelf. Al die drie onderdelen zijn onafhankelijk van elkaar. De hele architectuur biedt talloze mogelijkheden. Zo wordt het straks heel makkelijk op VirtualBox werkend te krijgen terwijl je een veilige embedded distributie draait op USB stick. Met andere architecturen zal dat toch wat lastiger worden om alles out of the box te laten werken.

Grootste nadeel is dat ZFSguru door die 'koppigheid' flink achterloopt zoals op netwerkgebied. Maar de features die er zijn, zijn over het algemeen wel goed ontwikkeld. Zo is de disk formatting met partition map editor iets waar ik trots op ben, en de advanced disk benchmark is ook 'from scratch' geschreven en een vrij unieke feature in ZFSguru. Daar komt in beta9 de nieuwe Samba rewrite bij die met drag en drop toch enigszins moeilijke concepten inzichtelijk maakt voor de normale sterveling.

Het ontwikkelen van die unieke features kost veel tijd, maar is enorm leuk en uitdagend. En eenmaal gemaakt, staat het als een huis. De partition map editor is precies wat ik wilde; een soort partition magic manier van partitioneren geheel visueel en inzichtelijk. Verbeteringen zijn altijd mogelijk, maar het concept vind ik goed gelukt en mis ik bij andere projecten die veel minder goed omgaan met disk management.

@FireDrunk: prima hoor! En ik snap je punt denk ik wel. Maar daarom dat ik denk... jij hebt als echte programmeur duidelijk een bepaalde achtergrond en manier van doen. Het kan natuurlijk zijn dat dit botst met de concepten die in ZFSguru zitten, die op sommige gebieden haaks staan op hoe jij gewend bent dat bepaalde zaken werken. Maar dat betekent nog niet dat die nieuwe concepten fout of minder goed zijn. Zo zijn we ook allemaal Windows gewend terwijl Linux en UNIX op zowel desktop- als servergebied hun eigen sterke punten hebben en soms Windows ver voorbij streven. Daarnaast moet je ook bedenken dat Jason en ik het samen doen, terwijl de overige projecten door een heel team ontwikkeld worden en ook al véél en véél langer actief zijn. Dan vind ik het een uitzonderlijke prestatie waar ZFSguru nu gekomen is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2012 18:00 ]

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-12 17:28
Bedankt voor deze heldere uitleg en keep up the good work _/-\o_
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 17:57:
Het punt is gewoon dat vooral Jason maar eigenlijk ook ikzelf best wel afwijkende mensen zijn met afwijkende ideeën en opvattingen. Dat heeft nadelen, zoals het niet volgen van conventies waar grote waarde aan wordt gehecht in commerciële projecten,
En dat is niet zonder reden...
maar ik zie zeker ook de voordelen. Andere projecten zijn allemaal gebouwd rond een bestaand framework. Doordat het niet op maat gemaakt is, krijg je dan allerlei neveneffecten.
Als je dat als tegenargument geeft, heb je duidelijk nog nooit met fatsoenlijke frameworks gewerkt, en heb je je laten voorlichten door mensen met een vooroordeel ;)
Het is een beetje de eeuwenoude discussie dat C++ per definitie beter is dan C# omdat het sneller is.
Zo werd de disk/pool configuratie bij FreeNAS eerst opgeslagen in een bestand, terwijl er dus niet werd gekeken naar de daadwerkelijke configuratie zoals hij actief was op het onderliggende besturingssysteem.
Dat is inderdaad wel heel goor :+
Dat kan allerlei ongewenste problemen opleveren en een dergelijke route zal je ZFSguru niet zien nemen. ZFSguru neemt de moeilijke weg van alles zelf doen:
- eigen framework om pagina's te tonen
En dus eigen security / functionele bugs te introduceren.
- eigen distributies en systeemversies met bijbehorende build architectuur
Dat vind ik een positief punt, mits de migratiemanager goed zou werken.
- eigen services die extra functionaliteit toevoegen
Als er een goede plugin architectuur (of een API) komt, ben ik voor.
Zoals je zegt, met twee man tegen andere projecten die een commerciëel bedrijf achter zich hebben, al vele jaren langer bestaan en ook een grotere userbase hebben, vind ik dat ZFSguru ver is gekomen. Het is inmiddels al lang geen 'web-interface' meer zoals napp-it bijvoorbeeld nog wel is. ZFSguru is nu een Operating System met drie gebieden: systeemversie (aangepaste FreeBSD installatie), services (voorgecompileerde en geconfigureerde software zoals VirtualBox) en de web-interface zelf. Al die drie onderdelen zijn onafhankelijk van elkaar.
Dat kan niet, echte onafhankelijkheid zou betekenen dat je ze zonder elkaar kan gebruiken, maar dat kan helemaal niet.
De hele architectuur biedt talloze mogelijkheden. Zo wordt het straks heel makkelijk op VirtualBox werkend te krijgen terwijl je een veilige embedded distributie draait op USB stick. Met andere architecturen zal dat toch wat lastiger worden om alles out of the box te laten werken.
Je bedoelt, je verplaatst de default Virtual Machine map van VirtualBox naar je Pool... Meer hoef je toch niet te doen :+
Grootste nadeel is dat ZFSguru door die 'koppigheid' flink achterloopt zoals op netwerkgebied. Maar de features die er zijn, zijn over het algemeen wel goed ontwikkeld. Zo is de disk formatting met partition map editor iets waar ik trots op ben, en de advanced disk benchmark is ook 'from scratch' geschreven en een vrij unieke feature in ZFSguru. Daar komt in beta9 de nieuwe Samba rewrite bij die met drag en drop toch enigszins moeilijke concepten inzichtelijk maakt voor de normale sterveling.
Ik ben heel erg beniewd naar hoe jullie dat verzonnen hebben, want ik lees er nergens iets over. En dat is nou juist een van mijn grootste ergernissen aan ZFSguru. De uitgangspunten zijn die van Jason, en die van jou, niet die van de community. Ik zou graag de mogelijkheid zien om mijn eigen visie op mijn eigen server te kunnen implementeren, maar nu moet ik dus maar hopen, dat wat jullie gaan bouwen, aansluit bij mijn netwerk :)
Het ontwikkelen van die unieke features kost veel tijd, maar is enorm leuk en uitdagend. En eenmaal gemaakt, staat het als een huis. De partition map editor is precies wat ik wilde; een soort partition magic manier van partitioneren geheel visueel en inzichtelijk. Verbeteringen zijn altijd mogelijk, maar het concept vind ik goed gelukt en mis ik bij andere projecten die veel minder goed omgaan met disk management.

@FireDrunk: prima hoor! En ik snap je punt denk ik wel. Maar daarom dat ik denk... jij hebt als echte programmeur duidelijk een bepaalde achtergrond en manier van doen. Het kan natuurlijk zijn dat dit botst met de concepten die in ZFSguru zitten, die op sommige gebieden haaks staan op hoe jij gewend bent dat bepaalde zaken werken. Maar dat betekent nog niet dat die nieuwe concepten fout of minder goed zijn.
Nee, dat klopt, maar ik kan je denk ik wel 10 redenen geven, waarom het ontwikkelen op een werkend framework beter is dan om het zelf te bouwen... Dus 'nieuw' of niet, het is nog steeds niet inherent veilig, en inherent begrijpelijk. Maar dat kan ik je beter via DM uitleggen ofzo ;)

Je moet het een beetje zien, als je een huis bouwt op houten palen in Nederland... Is dat concept per definitie slecht omdat het misschien nieuw is? Nee, het is gewoon dom, want hout rot weg in de drassige grond van Nederland. Hetzelfde met ZFSguru, is het per definitie slecht? nee hoor, het werkt. Maar als je uren moet zoeken voordat je een bug gevonden hebt, omdat je geen geautomatiseerde test methodieken hebt (of interfaces, whatever...) dan is dat concept wel fout ja.
Zo zijn we ook allemaal Windows gewend terwijl Linux en UNIX op zowel desktop- als servergebied hun eigen sterke punten hebben en soms Windows ver voorbij streven. Daarnaast moet je ook bedenken dat Jason en ik het samen doen, terwijl de overige projecten door een heel team ontwikkeld worden en ook al véél en véél langer actief zijn. Dan vind ik het een uitzonderlijke prestatie waar ZFSguru nu gekomen is.
Tuurlijk! Voor een project van 1-1/2 man (want Jason geeft je nog steeds geen vrij spel :+) is het natuurlijk helemaal niet slecht! Maar ik denk dat er ook niet meer programmeurs of hobbyisten bij gaan komen als er niet structurele verbeteringen doorgevoerd gaan worden qua Usebility, en Extendebility.

Even niets...

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-12 12:08

Plato112

Da is toch nie normaal!

Kriss1981 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 19:11:
Bedankt voor deze heldere uitleg en keep up the good work _/-\o_
Helemaal mee eens!
Ik houd dit topic sinds korte tijd bij en ik moet zeggen dat veel topics een voorbeeld kunnen nemen aan hoe hier gediscussieerd wordt.
Ook al zijn FireDrunk en CiPHER het niets eens, de discussie blijft inhoudelijk en opbouwend :)

Speed limits are like herpes.

Verwijderd

Topicstarter
FireDrunk schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 19:15:
Als je dat als tegenargument geeft, heb je duidelijk nog nooit met fatsoenlijke frameworks gewerkt, en heb je je laten voorlichten door mensen met een vooroordeel ;)
Het is een beetje de eeuwenoude discussie dat C++ per definitie beter is dan C# omdat het sneller is.
Niet zozeer principiëel, maar meer praktisch. Veel ontwikkelaars kijken altijd naar een kant en klare library en worden zo heel dependency-afhankelijk. Dat kan allerlei neveneffecten hebben. Je bent heerlijk onafhankelijk zodra je alles in eigen hand houdt en gewoon op een pure taal vertrouwt - welke dat ook is - maar zonder allerlei dependencies/frameworks/libraries. Je hebt dan alles in eigen beheer, en je kunt precies maken datgeen je wilt. Het kost je wel meer tijd en de vraag is altijd of dat te rechtvaardigen is. Maar ik denk dat het best mogelijk is dat je door deze ogenschijnlijke redundantie wel degelijk een hogere kwaliteit eindproduct kunt verkrijgen.

Beetje een vage verwijzing, maar misschien ken je nog Steve Gibson (van grc.com / shields up) die allerlei utilities maakte voor Windows maar in assembly in plaats van high level programming languages. Die programma's werkten perfect zoals ze gemaakt zijn en ze bleven ook werken. Veel andere Windows software heeft allerlei dependencyproblemen en die ononverzichtelijke wereld is er één waar ik van gruwel. Zo gaan next-gen operating systems er niet uitzien; tig .dll files in een windows subdir? no way! Dat is toch vrágen om problemen?!
Ik ben heel erg beniewd naar hoe jullie dat verzonnen hebben, want ik lees er nergens iets over. En dat is nou juist een van mijn grootste ergernissen aan ZFSguru. De uitgangspunten zijn die van Jason, en die van jou, niet die van de community. Ik zou graag de mogelijkheid zien om mijn eigen visie op mijn eigen server te kunnen implementeren, maar nu moet ik dus maar hopen, dat wat jullie gaan bouwen, aansluit bij mijn netwerk :)
Interessant, want wat je zegt is juist deels in strijd met wat wij meestal horen. Namelijk, dat het juist de unieke opzet, overzichtelijke pagina's en intuïtieve features zijn die ZFSguru onderscheiden van de rest. Kortom, de uitgangspunten en opvattingen van Jason sloegen kennelijk aan bij dit publiek. Dat is natuurlijk wel wat dit project heeft onderscheiden van een hobby-projectje waar het ooit mee begon.

De kracht van de ZFSguru interface zit hem natuurlijk ook in de bediening van zowel gevorderde als veel minder gevorderde gebruikers. Eén interface waar zowel kenners als totale noobs zijn weg in kunnen vinden. Dus zowel eenvoud, overzicht en duidelijkheid, alswel geavanceerde features. Dit is een uitdaging voor zowel Jason als mijzelf en vind ik een goed uitgangspunt om dit soort software voor te ontwikkelen.

Daarnaast heeft ZFSguru zijn structuur al bewezen in die zin dat sommigen al heel lang een oudere versie (0.1.7) van ZFSguru draaien en pas bij een OS drive crash of andere aanleiding iets te wijzigen een keer updaten cq. nieuw installeren.
Tuurlijk! Voor een project van 1-1/2 man (want Jason geeft je nog steeds geen vrij spel :+) is het natuurlijk helemaal niet slecht! Maar ik denk dat er ook niet meer programmeurs of hobbyisten bij gaan komen als er niet structurele verbeteringen doorgevoerd gaan worden qua Usebility, en Extendebility.
Dat gaat ook wel gebeuren hoor. Maar het idee is om eerst die 0.2 de deur uit te krijgen, waar al zo lang aan is gewerkt. Er staan voor 2013 enorm veel veranderingen op het lijstje. Niet de minste zijn dat veranderingen om de community meer invloed te geven. Een eigen wiki, maar de plannen gaan veel verder. Als dat lukt, zal ZFSguru een sterk community-driven project worden waarbij je via de web-interface zelf met elkaar in contact komt.

Wat ZFSguru niet zal worden is een gefragmenteerd en sterk wisselend clubje mensen wat aan de kern van ZFSguru werkt. Dit zal voorbehouden blijven aan 'president' Jason die controle wilt houden over hoe ZFSguru eruit ziet in de kern; namelijk de web-interface en systeemarchitectuur. Maar in de toekomst kun je ook gewoon patches submitten voor de web-interface, eigen services maken, eigen visuele themes maken, eigen vertalingen maken, online documentatiewijzigingen submitten en eigen master servers beheren die je al dan niet regelmatig/live synct met de officiële master servers. Maar dat gaat niet vandaag gebeuren, en ook niet morgen. Dat is de prijs van een koppig maar coherent gedreven team. :)
Heb je dat topic van HyperBart gezien over die Samba permissies?
Ik heb het nog niet voor hem uitgezocht (maar had dat wel aangeboden), maar ik wilde eens kijken hoe SID -> user mapping in BSD te maken was.

Hebben jullie daar over nagedacht bij het design van de Samba permissies?

Even niets...

• ebia
FireDrunk schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:03:
CIFS is inderdaad een bekend euvel, maar dat heeft weinig met BSD te maken, maar meer met Samba... Samba is gewoon geport naar BSD. De performance is dus vergelijkbaar op Linux platforms.

Ik heb het zelf net even getest:

Op mijn desktop heb ik een ESXi VM gemaakt met daarin een WIndows 7 VM op NFS die op mijn gewone NAS staat.

Daarin haal ik:

108MB/s sequentieel lezen, 62MB/s sequentieel schrijven (en dat is gelimiteerd omdat de ZIL SSD in mijn server niet sneller gaat dan 70MB/s)

36.000 Random Read IOPS (90% van max van SSD)
3.800 Random Write IOPS (95% van max van SSD)

Met andere woorden. ZFS zit op mijn SSD te wachten.
Ik weet natuurlijk niet wat voor een hardware jij hebt, maar een dedicated SSD voor een ZIL heb ik in ieder geval niet. En eigenlijk wil ik die ook niet, want dat zou een flinke aanpassing van het systeem betekenen.

Ik ben vooralsnog weinig onder de indruk van de prestaties die ik behaal met dit Brazos systeem, en ik denk dat het meer aan de software ligt dan aan de gebruikte hardware. Hoe kan anders de RAID set wel honderden MB/sec over de bus heen pompen, maar gewoon op 90% utilization van de gigabit lijn er naartoe een probleem zijn? (Of het nu gaat om CIFS of NFS) Alleen iSCSI lijkt een beetje in de buurt te komen, maar daar heb ik juist geen behoefte aan.

Zelfs als ik een veel 'zwaarder' OS erop zet zoals Windows Server, dan haal ik die snelheden nog... Nu beweer ik niet dat FreeBSD brak is, of ZFS, of NFS, of CIFS, maar blijkbaar gaat er iets niet goed in een combinatie van die alles waardoor er onevenredig hoge load ontstaat zodat normale performance niet meer mogelijk is.

Voor mij in ieder geval reden om iets anders te proberen. Dat is verder geen flame of iets, maar imho gewoon een logische vervolgstap om nu te doen.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je iets met de illumOS kernel al geprobeerd? Nexenta(Stor), OpenIndiana dat soort distros?

• matty___
ebia schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 22:46:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat voor een hardware jij hebt, maar een dedicated SSD voor een ZIL heb ik in ieder geval niet. En eigenlijk wil ik die ook niet, want dat zou een flinke aanpassing van het systeem betekenen.

Ik ben vooralsnog weinig onder de indruk van de prestaties die ik behaal met dit Brazos systeem, en ik denk dat het meer aan de software ligt dan aan de gebruikte hardware. Hoe kan anders de RAID set wel honderden MB/sec over de bus heen pompen, maar gewoon op 90% utilization van de gigabit lijn er naartoe een probleem zijn? (Of het nu gaat om CIFS of NFS) Alleen iSCSI lijkt een beetje in de buurt te komen, maar daar heb ik juist geen behoefte aan.

Zelfs als ik een veel 'zwaarder' OS erop zet zoals Windows Server, dan haal ik die snelheden nog... Nu beweer ik niet dat FreeBSD brak is, of ZFS, of NFS, of CIFS, maar blijkbaar gaat er iets niet goed in een combinatie van die alles waardoor er onevenredig hoge load ontstaat zodat normale performance niet meer mogelijk is.

Voor mij in ieder geval reden om iets anders te proberen. Dat is verder geen flame of iets, maar imho gewoon een logische vervolgstap om nu te doen.
je zou kunnen proberen device polling op de nic aan te zetten.
Verder wat spelen met de zfs tunables.
compressie uit proberen.

• ebia
analog_ schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 23:49:
Heb je iets met de illumOS kernel al geprobeerd? Nexenta(Stor), OpenIndiana dat soort distros?
Ben nu OpenIndiana met Napp-it aan het testen. Het interface is een stuk minder intuïtief dan bijv ZFSguru, maar je ziet wel veel meer de techniek achter het systeem, wel wat leerzamer dus.

Na de eerste paar testjes lijkt deze set-up een stuk beter te presteren. Op CIFS seq. lezen circa 95MB/sec, schrijven met zo'n 70MB/sec. NFS is ook een stuk beter: lezen 75MB/sec, schrijven 50MB/s.

Heb nu weliswaar nu één disk minder in m'n pool zitten (root-on-zfs is niet mogelijk, beperking van de grub bootloader naar wat ik begrepen heb), maar dit is wel nog altijd met RAID-Z2. Ik zal nu eens nadenken wat handig is: één disk vervangen door SSD (als bootdisk), of misschien een extra simpel s-ata controller kaartje erin en daar een schijf aanhangen...

• analog_
  • Niet online
Ik heb het momenteel op een Corsair Flash Voyager GT CMFVYGT3-16GB 16GB Zwart draaien. Bij het afsluiten zie ik wat vaagheidjes voorbij komen over fsck maar werkt verder prima (op USB2).

• ebia
analog_ schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 04:10:
Ik heb het momenteel op een Corsair Flash Voyager GT CMFVYGT3-16GB 16GB Zwart draaien. Bij het afsluiten zie ik wat vaagheidjes voorbij komen over fsck maar werkt verder prima (op USB2).
Ook OpenIndiana, of Nexenta(stor)?

Vind het wel beetje tricky, het OS lijkt me in beide gevallen er in ieder geval niet op aangepast 'rustig aan' te doen met de writes op de usb stick. Is natuurlijk overkomelijk op het moment dat je zo'n usb stick (en de config) makkelijk kunt vervangen op het moment dat die stuk zou gaan (en dat zonder dat je ZFS pool stuk gaat).

Maar het is dus niet ten nadele van de performance?

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ebia schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 01:34:
[...]
Ben nu OpenIndiana met Napp-it aan het testen. Het interface is een stuk minder intuïtief dan bijv ZFSguru, maar je ziet wel veel meer de techniek achter het systeem, wel wat leerzamer dus.

Na de eerste paar testjes lijkt deze set-up een stuk beter te presteren. Op CIFS seq. lezen circa 95MB/sec, schrijven met zo'n 70MB/sec. NFS is ook een stuk beter: lezen 75MB/sec, schrijven 50MB/s.
Nice find! 95MB/s is bijna het dubbele van de read performance onder FreeBSD. Significant genoeg voor me om ook even OI te gaan testen.
ebia schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 12:13:
[...]

Ook OpenIndiana, of Nexenta(stor)?

Vind het wel beetje tricky, het OS lijkt me in beide gevallen er in ieder geval niet op aangepast 'rustig aan' te doen met de writes op de usb stick. Is natuurlijk overkomelijk op het moment dat je zo'n usb stick (en de config) makkelijk kunt vervangen op het moment dat die stuk zou gaan (en dat zonder dat je ZFS pool stuk gaat).

Maar het is dus niet ten nadele van de performance?
Gebruik je de text installer voor usb devices? oi-dev-151a5-text-x86.usb
Ik wil namelijk ook het OS vanaf een usb stick gaan draaien en heb geen zin om na een aantal weken door de write cycles te zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door sloth op 22-12-2012 12:59 ]

• analog_
  • Niet online
Nee, ik heb de OpenIndiana ISO gebruikt omdat ik het absoluut niet voor elkaar kreeg die .usb bootable te krijgen. Ik heb 3 van die sticks dus ik zal binnenkort wel eens laten weten welke het eerste overlijdt. Ik heb er een andere voor ESXi in gebruik maar dat is duidelijk geoptimaliseerd.

Ik denk zelfs dat ik per ongeluk een OI client install heb draaien maar dat doet er verder weinig toe.

[ Voor 15% gewijzigd door analog_ op 22-12-2012 13:15 ]

• u_nix_we_all
  • Niet online
ebia schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 01:34:
[...]

Heb nu weliswaar nu één disk minder in m'n pool zitten (root-on-zfs is niet mogelijk, beperking van de grub bootloader naar wat ik begrepen heb), maar dit is wel nog altijd met RAID-Z2. Ik zal nu eens nadenken wat handig is: één disk vervangen door SSD (als bootdisk), of misschien een extra simpel s-ata controller kaartje erin en daar een schijf aanhangen...
Je hebt met OpenIndiana zeker wel root-on-zfs, maar grub kan alleen van een enkele schijf booten, ik denk niet dat raid0 kan, laat staan raidz(2/3). Je kunt wel je hele rootdev mirrorren en grub op beide schijven zetten, dat werkt wel prima met root op een raid-1 set. Een setje van 2 kleine laptopdisks is wellicht een optie als je zuinig wilt zijn en toch je OS redundant wilt draaien.
Hoe heb je je netwerk geconfigureerd onder OI ? Via de netwerkmanager GUI (en NWAM service) ? Of ook met napp-it ? Zelf ben ik er nogal mee aan het prutsen gewesst, maar ik doe het nu gewoon met de hand op de cli, en dan met de NWAM service disabled. (info)

Edit:

Volgens mij is het grote verschil tussen ZFS op FreeBSD en Illumos gebaseerde systemen dat bij de laatste je alleen hele devices als vdev kunt gebruiken en dus niet kunt opdelen in partities voor verschillende pools.
Dat heeft nadelen voor flexibiliteit, maar ik vraag me nu af of het verschil in performance niet (naast de cifs/nfs implementatie) er ook mee te maken heeft ? Heb je ook een vergelijking van de zpool performance, los van de netwerkdoorvoer ?

[ Voor 12% gewijzigd door u_nix_we_all op 22-12-2012 14:20 ]

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Goed dat ik je edit lees voor ik met OI was gaan experimenteren, want als dit zo is vallen alle Illumos gebaseerde systemen voor me af.
Ik vind het net heerlijk dat je zomaar een /backup filesystem kan aanmaken met copies=3 voor belangrijke bestanden, terwijl je op dezelfde vdev ook een read only filesystem voor media bestanden hebt.

• analog_
  • Niet online
nwam:disabled en alles met de *adm commando's, het is best wel interessant en voelt bijzonder solide aan. Ik ben van plan mezelf er nog wat in te verdiepen, het is enkel jammer van Oracle. Ik ben bang dat dit nogal snel offtopic gaat worden. #storage op t.net irc?

Je kan inderdaad onder OI niet met slices/partitions/whatever ze heten werken, enkel hele disks, dat is jammer maar voor een enterprise oplossing geen issue normaal. Dat block pointer rewrite voor zvol expansion probleem is bijvoorbeeld enkel relevant voor thuisgebruikers aangezien het een atypische operatie is in bedrijfsomgevingen.

Ik weet trouwens niet of dit (partities/slices) een technische beperking is. Ik heb namelijk het vermoeden van niet, of een opgelegde theoretische omdat disk flushes dan de mist indraaien. Lees: niet gerespecteerd worden, met kans op data loss.

[ Voor 65% gewijzigd door analog_ op 22-12-2012 14:44 ]

• u_nix_we_all
  • Niet online
sloth schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 14:30:
Goed dat ik je edit lees voor ik met OI was gaan experimenteren, want als dit zo is vallen alle Illumos gebaseerde systemen voor me af.
Ik vind het net heerlijk dat je zomaar een /backup filesystem kan aanmaken met copies=3 voor belangrijke bestanden, terwijl je op dezelfde vdev ook een read only filesystem voor media bestanden hebt.
Verwar een zpool niet met een zfs ! Je kunt binnen een pool wel meerdere filesystems met eigen properties aanmaken.
Een read-only zfs naast een normaal zfs is geen probleem. Ik weet niet of copies=3 op zfs of zpool-level werkt, maar ik denk dat dat ook op zfs nivo werkt, dus dan is dat geen probleem.

Edit: Ja, copies=3 kun je per zfs instellen, net als snapshots etc. Dat kan dus allemaal gewoon binnen 1 zpool. :)

[ Voor 7% gewijzigd door u_nix_we_all op 22-12-2012 14:40 ]

• ebia
u_nix_we_all schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 14:08:
[...]

Je hebt met OpenIndiana zeker wel root-on-zfs, maar grub kan alleen van een enkele schijf booten, ik denk niet dat raid0 kan, laat staan raidz(2/3). Je kunt wel je hele rootdev mirrorren en grub op beide schijven zetten, dat werkt wel prima met root op een raid-1 set. Een setje van 2 kleine laptopdisks is wellicht een optie als je zuinig wilt zijn en toch je OS redundant wilt draaien.
Ja dat bedoelde ik. Helaas is dat voor mij geen optie, want ik heb 6 sata poorten en 6 disks. En een kast waar niet meer in past. Voel er weinig voor dat allemaal te moeten uitbreiden om het OS persé redundant te krijgen. Als het op een USB stick ook prima werkt dan vind ik dat wel best.
Hoe heb je je netwerk geconfigureerd onder OI ? Via de netwerkmanager GUI (en NWAM service) ? Of ook met napp-it ? Zelf ben ik er nogal mee aan het prutsen gewesst, maar ik doe het nu gewoon met de hand op de cli, en dan met de NWAM service disabled. (info)
Luilak modus: DHCP. Verder niks aan gedaan.
Dat heeft nadelen voor flexibiliteit, maar ik vraag me nu af of het verschil in performance niet (naast de cifs/nfs implementatie) er ook mee te maken heeft ? Heb je ook een vergelijking van de zpool performance, los van de netwerkdoorvoer ?
Nee sorry Zpool performance meting niet gedaan op OI. Ik had wel een Bonnie bench gestart, maar die liep na 18 uur nog. Ik heb dat onderbroken, omdat ik toch ook eens NexentaStor wilde proberen. Zo gezegd, zo gedaan. De webinterface daarvan ziet er wel weer wat gelikter uit dan napp-it, het grote probleem is dat de performance (dit keer alleen getest op CIFS) toch weer wat tegenviel: Read/write 60/50.

Wat dat betreft kan ik geen touw vastknopen aan de performance issues, en of deze met een specifieke kernel te maken zouden hebben. Hoe dan ook, OI lijkt tot nu toe de beste performance te leveren, dus dat wordt denk ik de definitieve keuze.

• u_nix_we_all
  • Niet online
ebia schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 15:29:
[...]

Ja dat bedoelde ik. Helaas is dat voor mij geen optie, want ik heb 6 sata poorten en 6 disks. En een kast waar niet meer in past. Voel er weinig voor dat allemaal te moeten uitbreiden om het OS persé redundant te krijgen. Als het op een USB stick ook prima werkt dan vind ik dat wel best.
Het is ook geen must natuurlijk ;)
Ik heb zelf een HP N40L, en gebruik nog steeds de orginele 250 GB sata als enkele rootdisk. Ik wil ook nog wel eens omschakelen naar een USB-stick, maar nog geen tijd voor gehad, dus geen ervaring met slijtage e.d., ook wel benieuwd naar.
[...]

Wat dat betreft kan ik geen touw vastknopen aan de performance issues, en of deze met een specifieke kernel te maken zouden hebben. Hoe dan ook, OI lijkt tot nu toe de beste performance te leveren, dus dat wordt denk ik de definitieve keuze.
Ik ben nog steeds tevreden met OI, ook al heb ik maar 4GB ram, performance (ik gebruik alleen NFS) is voor voldoendoe om met 70MB/s mijn laptop-ssdtje (oud, te vol en ongetrimd) te verzadigen. Set van 2 disks in mirror doet sequentieel 190 MB/s lezen en 90MB/s schrijven.

Met serviio erop voor media (die is wel traag met indexeren, cpu bottleneck), transmission en virtualbox (werkt prima, maar zou natuurlijk meer ram moeten hebben) voldoet het prima voor mij !

Let wel even op als je nog met andere OS-sen wilt proberen, dan zou ik met je versie datapool niet hoger dan v28 gaan, die v5000 van openindiana is niet meer overal te importeren.

Ik weet niet of FreeBSD met v5000 kan omgaan ?

Verwijderd

Topicstarter
FreeBSD 9.2 is gewoon ZFS v28, maar FreeBSD 10 (de development branch) heeft al een tijdje v5000 en onlangs nog een grotere featureset gekregen. De vraag is of je dat wilt gebruiken, omdat v28 voorlopig veel beter cross-platform compatible is. Als je de features niet nodig hebt, zou ik de pool ook niet zo creëren.

Wat ik vreemd vind is dat je een pool onder Solaris platform maakt, deze automatisch v5000 wordt. In ZFSguru kun je zelf de versie opgeven. Dat lijkt mij veel beter. Ik dacht altijd dat de extra ZFS features enabled konden worden en dan automatisch de pool naar v5000 geupgrade zou worden. Dan blijf je dus maximaal compatible totdat je de extra features nodig hebt. Waarom is voor die gedachte niet gekozen in de praktijk?

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:51:
FreeBSD 9.2 is gewoon ZFS v28, maar FreeBSD 10 (de development branch) heeft al een tijdje v5000 en onlangs nog een grotere featureset gekregen. De vraag is of je dat wilt gebruiken, omdat v28 voorlopig veel beter cross-platform compatible is. Als je de features niet nodig hebt, zou ik de pool ook niet zo creëren.

Wat ik vreemd vind is dat je een pool onder Solaris platform maakt, deze automatisch v5000 wordt. In ZFSguru kun je zelf de versie opgeven. Dat lijkt mij veel beter. Ik dacht altijd dat de extra ZFS features enabled konden worden en dan automatisch de pool naar v5000 geupgrade zou worden. Dan blijf je dus maximaal compatible totdat je de extra features nodig hebt. Waarom is voor die gedachte niet gekozen in de praktijk?
Je kunt bij aanmaken van een pool nog wel de versie opgeven, Ik weet niet wat default is, maar heb er bij het recent opnieuw aanmaken van die 3TB set niet zo op gelet, en dat is v28 geworden .....

Edit: rootpool is wel v5000, misschien is dat alleen voor de installer de default ?

[ Voor 3% gewijzigd door u_nix_we_all op 22-12-2012 17:11 ]

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:16

B2

wa' seggie?

CiPHER, Maakt ZFSGuru trouwens ook gebruik van deze virtio drivers?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de vm-virtio-drivers service is in feite de emulators/virtio-kmod port. Die pagina waar jij naar linkt zijn binaire voorgecompileerde packages. Normaliter compileer je die zelf onder FreeBSD platform met behulp van de port, of bij ZFSguru gebruik je natuurlijk de service die je met twee muisklikken installeert. Bovendien kun je dan makkelijk automatisch starten in- en uitschakelen via de interface.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb zonet ZFSGuru geinstalleerd in een VM (onder ESXi). Ik kom van Linux af en ken FreeBSD nog niet zo goed ;)

Ik probeer nu NFS aan de praat te krijgen. Ik heb vanuit de webiface een filesystem (mijn ZFS pool) geshared onder de naam "data".

/etc/exports is echter leeg. Wel heb ik een /etc/zfs/exports gevonden. (hoe zit dit?)

showmount -e geeft een lege output. Vanuit Windows lukt het me maar niet om de NFS share te mouten. SMB werkt prima trouwens.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt in het gele veld 'data' ingevuld? Dan is je NFS share niet geldig. Laat dit veld leeg of vul geldige ZFS set sharenfs="XXX" gegevens. Meer mensen maken deze fout en het wordt aangepast. Bij Samba werkt het namelijk wel zo, dus is verwarrend.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Aha, thanks, dat was het hem!

Inderdaad een beetje verwarrend omdat hetzelfde veld bij Samba de share-naam betekent.

• edmanh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-05-2022
Wat geeft de voorkeur NFS of Samba share?

• ebia
Ondertussen ben ik weer wat stappen verder met m'n OpenIndiana set-up. Gisteren heb ik een poging gedaan deze op een usb stick te installeren. Dat werkte wel (na anderhalf uur), maar is in de praktijk toch niet echt bruikbaar door de enorm lange boottime van het systeem (>30 minuten, desktop versie). Dit alles van een vrij potente usb stick.

Ik moet dus op één of andere manier een extra disk hangen aan mijn systeem om te gebruiken als bootdisk. Extern van USB zal ongetwijfeld te traag zijn getuige mijn usb-stick avontuur, en USB 3.0 wordt volgens diverse bronnen nog niet ondersteund door de illumos kernel (extra USB 3.0 PCI-e kaartje heeft dus geen zin).

Zoeken dus voor een extra SATA HBA. Ik vond deze site met een vrij aardig overzicht van diverse HBA's (voornamelijk zonder RAID, voor gebruik met ZFS), met daarbij een overzicht van de ondersteuning per platform (Linux, Solaris, BSD): http://blog.zorinaq.com/?e=10

Na wat zoekwerk voor een kaartje met JMicron JM36x kom ik op een kaartje van Delock (goedkoop te verkrijgen via Amazon.de). Als alternatief een kaartje van Digitus, daar zitten ook wat extra's bij als stroomverloopkabeltjes en s-ata kabeltjes. Nog even nadenken wat ik zal gaan doen.
edmanh schreef op zondag 23 december 2012 @ 23:22:
Wat geeft de voorkeur NFS of Samba share?
Je clients? NFS zit in vrijwel elke unix/linux ingebakken, dus is makkelijk om een NFS server te hebben als het gaat om serveren van data. Heb je voornamelijk Windows clients, dan gebruik je Samba voor de makkelijkste route. Gebruik je allebei, dan zet je dus allebei aan :)

Andersom kan ook, dus op je Windows systeem een NFS client installeren, en met je unix systeem Samba client gebruiken... maar waarom dingen meer gecompliceerd maken dan ze al zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door ebia op 23-12-2012 23:27 ]

• edmanh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-05-2022
Bedankt voor het antwoord. Duidelijk.

Ik lees dat een dedicated ZIL sneller, maar gevaarlijker is.
Vraag is dan ook is dit veel sneller, en hoe gevaarlijk is een dedicated ZIL op een SSD schijf als ik er een mirror van maak op een 2e SSD

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

NFS heeft over het algemeen minder overhead dan SMB/CIFS en is dus bij grotere transfers meestal wat sneller.

• ebia
Compizfox schreef op maandag 24 december 2012 @ 00:02:
NFS heeft over het algemeen minder overhead dan SMB/CIFS en is dus bij grotere transfers meestal wat sneller.
Meten is weten. Wat ik tot nu toe heb gezien van NFS op het specifieke platform wat ik gebruik, kun je toch wel stellen dat CIFS gewoon sneller is.

Kies je voor een native OS; dus in geval van CIFS Windows Server met Windows clients, en in geval van NFS unix server met unix clients, dan denk ik dat je met een moderne computer altijd die gigabit lijn kan voltrekken tegenwoordig.

Buiten de performance zitten beiden ook anders in elkaar, wat komt met voor- en nadelen voor elk protocol. Denk aan de 'simpele' (maar soms iet wat beperkte) rechten onder Unix vs de uitgebreide structuur binnen Windows. Denk aan case sensitive binnen unix, hetgeen je ook moet afhandelen op je centrale storage, hetgeen weer kan leiden tot ongemakken binnen Windows als beide platforms van dezelfde data gebruik maken. Denk aan het gebruik van een AD of juist van een NIS (en of je één van die 2 al hebt) voor gecentraliseerd management. Etc, etc.
'Simpele' rechten onder UNIX? Je hebt duidelijk nog nooit van ACL's gehoord...

Ik ben van plan om (mocht deze vakantie het toelaten qua tijd) Samba onder ZFSguru eens 'echt' met mijn Windows netwerk te integreren, door middel van groepen en SID mappings.

Maar dat kost wat tijd...

[ Voor 57% gewijzigd door FireDrunk op 24-12-2012 10:40 ]

Even niets...

• ebia
FireDrunk schreef op maandag 24 december 2012 @ 10:39:
Ja ACL's ken ik wel degelijk. Maar het (goed) opzetten daarvan is toch iets minder triviaal dan dat onder Windows het geval is. Sowieso heb je 'normale' Unix ACL's (Posix spul), maar ik geloof dat dat onder de nieuwste NFS helemaal anders werkt.

Zou ik me niet zo snel aan begeven als je nog in het stadium bent van "welke moet ik gebruiken NFS of CIFS?".

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-12 17:20
FireDrunk schreef op maandag 24 december 2012 @ 10:39:

Ik ben van plan om (mocht deze vakantie het toelaten qua tijd) Samba onder ZFSguru eens 'echt' met mijn Windows netwerk te integreren, door middel van groepen en SID mappings.

Maar dat kost wat tijd...
Same here, ik wacht nog even de "end of the year release" af. Met die nieuwe Samba config mogelijkheden.

• enthernal
  • Laatst online: 08-02 10:24
Even een paar vraagjes over APM. Ik heb net mijn nieuwe NAS samen gesteld op basis van ZFSguru en ben nu aan het proberen om hem zo zuinig mogelijk te maken. Nu zitten er in mijn NAS 4 disks, 1 OS disk (pricewatch: Western Digital Blue WD5000AAKS, 500GB) vanuit mijn vorige NAS en 3 nieuwe seagate 3TB disken (pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB).

Nu heb ik (voorlopig nog maar ;)) 2 vragen:
- De seagates ondersteunen APM, maar als ik de NAS even power cycle (af/aan dus) dan zijn de waarden terug op de standaard 128 ingesteld. als ik gewoon een reboot doe en de stroom er niet af gaat, dan blijft hij ze onthouden. Nu kan ik die manueel iedere keer juist zetten, maar ik zou liever een scriptje schrijven dat dit bij het opstarten doet. Dit is de eerste keer dat ik freeBSD gebruik, maar het scriptje maken lukt me wel. Wat ik gemerkt heb isdat er onder FreeBSD meerdere programma's/mogelijkheden zijn om dit te doen, en ik vroeg me af welke zfsguru gebruikt, dan kan ik gewoon dezelfde behouden.

- Ten tweede zie ik dat er in Freebsd een aantal waarden voor APM mogelijk zijn, namelijk 1/32/64/96 en 127 waarbij er spindown optreed (wat ik wil) en dan 128 en 254 waarbij er enkel spindown is. Ik heb dus wat geprobeerd, en bij 32 gaan mijn disken na 1 minuutje al in spindown, dat was me iets te kort, dus heb ik 64 eens geprobeerd, maar nu 340 minuten laten staan ze nog steeds te draaien. Nu heb ik al wat gezocht, maar nergens kan ik vinden hoe die waarden in elkaar zitten of waar ze voor staan. Iemand die hier wat uitleg over heeft?

Overigens heb ik ook een scriptje aangepast zodat je makkelijk kan zien of je disken spinned down zijn of niet, is daar intresse in?

Verwijderd

Topicstarter
Wat de waarden van APM betekenen, verschilt per schijf. De 0-127 is wel gestandaardiseerd als mét spindown en 128-254 is zónder spindown. 254 schakelt bijvoorbeeld ook headparking helemaal uit.

Als je schijven niet spindown gaan, kan het zijn dat je schijven om de zoveel tijd toch wat I/O te verwerken krijgen, de timer begint dan opnieuw. Je kunt dus kijken wat de APM settings betekenen als je je pool exporteert zodat de disks helemaal niet gebruikt worden. Dan mag je ook de web-interface niet gebruiken zoals de Disks pagina enzovoorts. Dan zou je kunnen zien wat APM 64 betekent qua spindown in minuten.

Zodra je een redelijke APM-waarde hebt gevonden voor je disks, kun je dit in een scripje zetten die elke boot wordt uitgevoerd (zoals in /usr/local/etc/rc.d/). Of je disks spun down zijn kun je ook via de web-interface zien als het goed is.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-12 10:19
Even een iets meer Linux gericht vraagje. Ik ben bezig om ZFS op Linux aan de gang te krijgen op de daadwerkelijke dataschijven. Nu heb ik 6 Hitachi Travelstar 5K1000 van 1TB in de kast bevestigd, en ik zie deze ook keurig verschijnen als sda, sdb, sdc, sdd, sdf en sdg. Dit is direct aangesloten op het moederbord, en op een Asus S6U3 kaart. Binnen nu en enkele maanden zullen ze allemaal gaan verhuizen naar een IBM M1015 controller

Wat is nu het handigste om als devicename te gebruiken voor ZFS?
Ik heb gemerkt dat de sda veranderd per controller (logisch) en dat ZFS on Linux dit niet fijn vind. Ik heb daarom mijn USB pool veranderd naar /dev/disk/by-uuid/UUID-hier, maar dit vereist een partitie (wat niet optimaal is dacht ik gelezen te hebben). Ook kan ik kiezen voor /dev/disk/by-id/ waar verschillende identifiers voor dezelfde disk staan, voor sda heb ik bijvoorbeeld ata-HGST_HTS541010A9E680_JB100013J2RP1A en wwn-0x5000cca6a0dd6ce2.

De laatste (wwn-0x5000cca6a0dd6ce2) lijkt mij het handigste, maar ik ben niet helemaal zeker of dit echt uniek is voor deze specifieke hardeschijf... Iemand die hier duidelijkheid over kan verschaffen?

EDIT: Wat verder zoeken op naar wat die wwn nu precies is levert op dat dit een wereldwijde ID moet zijn welke ook op de schijf zelf moet staan. Relatief makkelijke keuze dus :+

P.S: Als dit in een apart topic moet dan hoor ik het graag, het is natuurlijk niet helemaal iets dat op ZFS gericht is ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Xudonax op 24-12-2012 17:25 . Reden: Kapotte URL tag ]

• enthernal
Bedankt voor de info, maar bij mij lijkt het weer net wat anders te gaan. Alle waardes die ik probeer tussen 1 en 63 resulteren in een spindown na ~1 minuut (56-59 sec), vanaf 64 lijkt er nooit spindown op te treden. Wat de IO om de zoveel tijd betreft, ik heb mijn scriptje een heel tijdje laten lopen (ditmaal met tussenpauzes van 1 minuut wel), en eens ze 'spinned down' zijn blijven ze dat gewoon (tot je uiteindelijk zelf iets van data opvraagt), het lijkt er dus niet op dat er iets voorkomt dat de disken down spinnen.

Verder heb ik ook je advies een gevolg en wat specifieker op mijn disk gezocht, maar in de manual lees ik dat deze geen APM zou ondersteunen :| Wel raar dat ik het gewoon kan instellen dan, maar het kan wel verklaren waarom het niet werkt. Ik zit dus sterk te overwegen om van het APM-pad af te stappen en te kijken naar iets anders. Ik dacht in vorige posts gelezen te hebben dat je naast APM ook kom kiezen voor 'OS initiated' spindown, dit lijkt me dus waarop ik zal toegewezen zijn?

En nog eventjes dit, op de disks -> advanced pagina kan je inderdaad zien of een disk spun down is, maar je weet niet hoe lang het duurt vooraleer dat gebeurt. (tenzij je er stopwatch bij neemt en f5 spamt ;))

Verwijderd

Topicstarter
@Xudonax: probeer eens via ZFSguru livecd een GPT partitie aan te maken op een schijf. Dit kun je doen door de welcome wizard te skippen en naar de Disks pagina te gaan. Daar klikken op je disk en helemaal onderaan kun je GPT formatteren met een gekozen naam.

Als je dat hebt gedaan, boot dan eens terug in je Linux omgeving. En kijk of die gekozen naam onder /dev/disk/... te zien valt. Hier ben ik zelf namelijk ook erg benieuwd naar, dus als je de moeite wilt nemen zou dat erg welkom zijn. Op deze manier zijn je disks ook gelijk cross-platform geschikt.

Als het de eerste keer niet werkt, zou je nog kunnen proberen de partitie type te veranderen van freebsd-zfs (standaard) naar linux type. Maar mogelijk dat dit niet nodig is. Voor Solaris platform moet je de partitietype veranderen naar 'solaris'. Dit kan allemaal via de ZFSguru livecd op de Disks pagina.

@enthernal: jammer als je disks niet (correct) APM ondersteunen. Als je schijven 'ada' heten en niet 'da' kun je kijken naar 'atacontrol spindown ada2 120' bijvoorbeeld. 'camcontrol standby' kun je ook proberen.

• enthernal
@CiPHER, maar blijkbaar zit er nog een 'bug' in camcontrol standby waardoor hij het tijds atribuut niet meeneemt en dus gewoon van direct de disk in spindown doet?

In elk geval, ik heb besloten dat een deftige spindown setup met deze disken in deze setup blijkbaar niet haalbaar is, dus moeten we het maar met 'always on' doen.

• Xudonax
@CiPHER: ZFS on Linux maakt gebruik van het FreeBSD ZFS partitietype, dus dat moet wel los lopen. Ik ga even kijken naar ZFSGuru. Zolang het van m'n Linux partitie op de SSD afblijft vind ik het best :P Ik neem aan dat ik ZFSguru direct vanaf een USB stick kan booten ipv dat ik een USB cd speler nodig heb?

Ik laat zo wel even weten wat het geworden is :)

Verwijderd

Topicstarter
Gebruik een tijdelijk systeem (zoals je hoofdsysteem desnoods) om de LiveCD te booten en stop daar een USB stick in. Installeer dan op de USB stick. Voor de zekerheid alle interne schijven afkoppelen om gebruikersfouten te voorkomen, maar als je vertrouwen in jezelf hebt dat je niet de verkeerde disk formatteert, dan kun je die ook gewoon aangesloten laten.

Je mag me ook DMen mocht het nog niet lukken, dan leg ik het je iets uitgebreider uit.

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
De release van FreeBSD 9.1 lijkt er aan te komen: http://www.freebsd.org/releases/9.1R/relnotes.html :)

• Xudonax
CiPHER: Ik heb maar even een VM gepakt, lege CD's zijn heel erg schaars hier namelijk :) Het is een beetje lastig om te installeren als je de wizard overslaat, maar verder redelijk logisch. De USB stick word op dit moment geschreven.

Onder VirtualBox heb je wat specifieke configuratie nodig, maar het belangrijkste lijkt te zijn dat er minstens 1GB aan RAM beschikbaar is.
Voor de grootste ZFSguru bootcd zou ik zelfs 2GB aanraden.

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 24-12-2012 19:53 ]

Even niets...

• Xudonax
ZFSguru gestart, pool aangemaakt en gelijk maar even een benchmark gedraaid:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
ZFSguru 0.2.0-beta8 (9.1-004) pool benchmark
Pool            : tank (5.44T, 0% full)
Test size       : 8 GiB
normal read    : 9 GB/s
normal write    : 365 MB/s
I/O bandwidth    : 18 GB/s

Pool            : tank (5.44T, 0% full)
Test size       : 128 GiB
normal read : 346 MB/s
normal write    : 310 MB/s
I/O bandwidth   : 33 GB/s

Daarna naar Linux booten, en bedenken dat ik ben vergeten de pool te exporteren 8)7
Een zpool import -f tank verder en hij is er, ziet er goed uit :D

Ben best tevreden over ZFSguru, het is dat ik nog een zootje andere services op het ding wil draaien die niet onder FreeBSD willen AFAIK (plus dat ik FreeBSD niet echt ken). Eén kleine opmerking, ZFSguru gaf aan dat er van mijn RAID-Z2 volume nog 5.4TB vrij was. Dat vind ik vrij knap aangezien het gaat om 6x 1TB schijven. Linux' melding dat er "maar" 3.6TB vrij is vind ik een stuk realistischer.

Iemand die trouwens een advies heeft hoe ik onder Linux de performance een beetje goed kan testen?

Verwijderd

Topicstarter
Kijk zelf maar eens hoe ZFS de vrije ruimte rapporteert:

zpool list tank
zfs list tank

Het zpool commando geeft de ruwe ruimte inclusief parity weer, het zfs commando geeft bruikbare ruimte weer. Dan wordt met meer factoren rekening gehouden.

• Xudonax
Ah, daar zit 'em inderdaad het verschil in ja :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
patrick@server:~
$ sudo zpool list tank
NAME   SIZE  ALLOC   FREE    CAP  DEDUP  HEALTH  ALTROOT
tank  5.44T  49.6G  5.39T     0%  1.00x  ONLINE  -
patrick@server:~
$ sudo zfs list tank
NAME   USED  AVAIL  REFER  MOUNTPOINT
tank  5.61M  3.56T   304K  /tank

En dit zijn de resultaten van een iozone op Linux:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
patrick@server:/tank/share
$ iozone -R -l 4 -u 4 -r 128k -s 128g
...
Children see throughput for  4 initial writers  =  365962.11 KB/sec
Parent sees throughput for  4 initial writers   =  362813.36 KB/sec
Min throughput per process          =   91064.92 KB/sec 
Max throughput per process          =   91981.96 KB/sec
Avg throughput per process          =   91490.53 KB/sec
Min xfer                    = 132879616.00 KB

Dat is dus grofweg 360MB/s schrijven. Dat wijkt niet noemenswaardig af van wat ZFSguru doet. Vind ik toch niet heel erg verkeerd voor een setje laptop schijfjes.Volgens Tom's Hardware doen ze ~88MByte/s elk, dus ik trek grofweg het maximale eruit (88MBytes * 4 schijven, want RAID-Z2).

• victorb

Ik kan nu custom thumbnails maken op youtube! :9 Nu kan ik mijn filmpjes net iets proffesioneler maken :)

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-12 07:12
Hmm de NAS verloor ineens connectie met de client. Voor zover ik weet is internet/router niet uitgevallen. Na een minuut of 2 kon ik weer op de NAS komen en vond ik dit in het logboek:

code:
1
2
3
4
Dec 27 14:53:52 zfsguru dhclient: New IP Address (re0): 192.168.1.8
Dec 27 14:53:52 zfsguru dhclient: New Subnet Mask (re0): 255.255.255.0
Dec 27 14:53:52 zfsguru dhclient: New Broadcast Address (re0): 192.168.1.255
Dec 27 14:53:52 zfsguru dhclient: New Routers (re0): 192.168.1.1

Moet ik me nu zorgen maken?

• Xudonax
Ziet er meer uit alsof de DHCP lease verlopen was en de NAS een nieuw IP adres heeft moeten opvragen. DHCP requests willen nog wel eens (heel erg) lang duren. Als dit alles is dan lijkt me dat dit niet heel veel kwaad kan. Een oplossing is om de NAS een hardcoded IP adres te geven. Wel even zorgen dat je router dat adres niet ook uitdeelt ;)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:16:
Kijk zelf maar eens hoe ZFS de vrije ruimte rapporteert:

zpool list tank
zfs list tank

Het zpool commando geeft de ruwe ruimte inclusief parity weer, het zfs commando geeft bruikbare ruimte weer. Dan wordt met meer factoren rekening gehouden.
Bij mijn RAID-z array (3x 750GB) geeft ZFSGuru op de pool-pagina een capacity van 2.03 TB aan. Dat kan dus echt niet kloppen, zelfs zonder parity kom je maar op 1,5 TB.

Op de filesystems-pagina geeft hij een capacity van 1,33 TB aan. Dat vind ik ook raar, want met RAID-5 is je bruikbare capaciteit toch (n-1)*g, met n het aantal HDD's, en g de grootte van 1 HDD? Dan zou ik maar 1 TB moeten hebben.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 27 december 2012 @ 17:18:
[...]

Bij mijn RAID-z array (3x 750GB) geeft ZFSGuru op de pool-pagina een capacity van 2.03 TB aan. Dat kan dus echt niet kloppen, zelfs zonder parity kom je maar op 1,5 TB.

Op de filesystems-pagina geeft hij een capacity van 1,33 TB aan. Dat vind ik ook raar, want met RAID-5 is je bruikbare capaciteit toch (n-1)*g, met n het aantal HDD's, en g de grootte van 1 HDD? Dan zou ik maar 1 TB moeten hebben.
3x 750=2250. Dat komt overeen met de 2.03TB
(3-1)*750=1500. Dat komt overeen met 1.33TB

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Oja, lol...

Maakte een rare rekenfout in m'n hoofd :P

• u_nix_we_all
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 27 december 2012 @ 17:27:
Oja, lol...

Maakte een rare rekenfout in m'n hoofd :P
Waarschijnlijk geeft hij daar zelfs TiB aan ipv TB. 1 TB = 0.91 TiB.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat was nog niet eens de rekenfout die ik maakte :P

Ik dacht op de een of andere manier dat 3x750=1500. Waarom? Geen idee :P

[ Voor 42% gewijzigd door Compizfox op 27-12-2012 17:34 ]

• Xudonax
Ik weet niet in hoeverre dit in dit topic thuishoort, maar ik gebruik mijn ZFS share gedeeltelijk ook voor Apple's Time Machine backups. Ik dacht eerst 'hey! laat ik compressie toepassen!' maar dit was niet zo'n heel slim plan met gzip-9. De CPU load schoot omhoog naar ~16 (ik draai ZFS op Linux) op mijn Xeon E3-1265LV2. Niet heel erg fijn dus. Ondertussen heb ik de compressie aangepast naar lzjb, en de CPU load lijkt redelijk te blijven rond de 1.50-2.00 :D

Wat is in jullie ogen de beste compressie voor dit soort dingen (aka grote backups)?
En, is het mogelijk om alle bestanden opnieuw in te pakken met een andere compressie zonder alles handmatig te moeten verplaatsen?

EDIT: Ook met lzjb klimt de load weer naar de ~10.00 toe :-(

[ Voor 5% gewijzigd door Xudonax op 27-12-2012 17:41 ]

• analog_
  • Niet online
De meeste winst in backup compressie zit in simpele data (=tekst), ik vermoed dat voor tekst het weinig uitmaakt welk compressie niveau je neemt, ze zullen het allemaal wel goed doen. Ik dacht ook dat de standaard waarde in Nexentastor gzip-3 was.

Verwijderd

Topicstarter
@Xudonax: besef dat als je 10GB data schrijft met de gzip-9 instelling, dat het simpelweg wijzigen van compressie naar de off of lzjb instelling, niet betekent dat die 10GB data ook opeens verandert. De instelling bepaalt enkel voor nieuw geschreven data. Alle huidige data blijft onaangepast. Je kunt wel een copyactie doen van de ene dirname naar de andere dirnaam, zo schrijf je alles volgens de nieuwe instellingen.

Vooral het even enabled hebben van dedup kan vervelende consequenties hebben die mensen niet snel doorhebben. Ze hebben dedup inmiddels disabled... ehh toch?!
Pagina: 1 ... 55 ... 214 Laatste

Let op:
Voor het bouwen van een ZFS NAS en andere hardwarevragen kun je beter terecht in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3, zodat we dit topic reserveren voor ZFS-specifieke vragen en discussies.