SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375 | MT VenusE 3.0 Fw 148 BMS 113 Inv 119
Daarvoor stonden er nog resten van GRUB2 op, maar ik heb de eerste sectoren van de schijf gewist en ook nog es gewisseld tussen MBR en GPT (nu terug GPT, zoals ervoor). Alleen boot ie dus niet. Hoe kan ik dit fiksen?
Edit: ik weet niet of dit in een apart topic hoort of niet, indien ja, excuses
[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 15-11-2012 19:41 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Heb net nog even van de USB-stick opgestart, ook de ZFS pool op de eerste HD staat op 'Activated' (en dus bootable). De schijf staat ook als eerste in de lijst van opstartbare schijven. Als de USB-stick aangesloten is boot het systeem onmiddellijk van de stick, hoewel de harde schijven een hogere opstartprioriteit hebben.

Net ook nog even tussen UEFI en BIOS boot geswitcht (stond op UEFI), systeem vindt nog altijd niks...
[ Voor 52% gewijzigd door Borromini op 15-11-2012 20:17 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Je boot van een disk die met GPT is geformatteerd? Kun je een screenshot van de Disks pagina zien (de partition map)?
UEFI gebruikt FreeBSD niet. FreeBSD heeft een mooi hybrid MBR/GPT bootsysteem waardoor normale BIOS gewoon via MBR kunnen booten van GPT partities. Windows heeft daar een UEFI BIOS voor nodig, Linux weet ik niet.
Edit: net even de partitietabel van da0 bekeken, daar zit inderdaad een 256 KB FreeBSD-boot partitie in...
Ok - ik vrees dat ik wat snel geweest ben, heb net een 256 KiB bootpartitie toegevoegd zoals de stick er een heeft, en in de partitiepagina vraagt ZFSGuru me nu om de bootcode te updaten. Ik vrees dat ik een essentieel stuk van de installatieprocedure heb overgeslagen
Het is dus gefikst, bedankt voor de hint
Nog een klein vraagje: hoe zit het met ext3-ondersteuning? Ik had gelezen dat dat zou moeten werken in FreeBSD, al is het maar als ext2, maar ik lijk wat problemen te hebben om m'n ext3-schijf (met backups) te lezen. Aankoppelen lukt zonder problemen, maar als ik de inhoud van mappen wil bekijken krijg ik alleen maar rommel.
[ Voor 140% gewijzigd door Borromini op 15-11-2012 22:37 ]
pw usermod ssh -G share
Ik heb even opnieuw aangemeld en nu mag ik opeens niet meer "su" doen
su: sorry
aanmelden met root is ook no go... Dus ik zit nu met een afgesloten systeem(?)
EDIT: NVM
[ Voor 27% gewijzigd door HyperBart op 15-11-2012 23:12 ]
Volgens mij kun je alleen ext3 lezen als er bepaalde filesystem extensies niet gebruikt worden. Mijn advies: niet doen. Er is een ext4 kernel module in the works. Wil je nu iets bruikbaars, dan is er alleen de fusefs-ext4 port die je kunt installeren.Nog een klein vraagje: hoe zit het met ext3-ondersteuning? Ik had gelezen dat dat zou moeten werken in FreeBSD, al is het maar als ext2, maar ik lijk wat problemen te hebben om m'n ext3-schijf (met backups) te lezen. Aankoppelen lukt zonder problemen, maar als ik de inhoud van mappen wil bekijken krijg ik alleen maar rommel.
@HyperBart
ee /etc/group
achter groep 'share' aan het einde 'ssh' toevoegen, al dan niet met komma
Hier de specificaties voor de gene die daarin geïnteresseerd zijn.
Had nog even een vraagje waar ik weinig over kan vinden;SuperMicro X9SCL/X9SCM
Intel Xeon CPU E3-1230 V2 @ 3.30GHz
32GB RAM
14× Seagate Constellation ES ST1000NM0001
Kun je een storage pool maken met twee vdev's van 5 disks (RAIDZ-1) en één van 3 disks (RAIDZ-1)? Of geeft dit problemen?
Ik vond dit "Keep vdevs belonging to one zpool of similar sizes; Otherwise, as the pool fills up, new allocations will be forced to favor larger vdevs over smaller ones and this will cause subsequent reads to come from a subset of underlying devices leading to lower performance." op de ZFS Best Practices guide. Dit kunnen jullie bevestigen?
Even niets...
Is dat erg?
Even niets...
Ze zijn nog niet uit maar alvast een headsup dat ze eraan komen.We are still running benchmarks for the ZFSBuild2012 SAN building project. We completed all of the Nexenta benchmarks this past week. We ran every combination of networking configurations to deeply test both 1Gbps Ethernet and 20Gbps InfiniBand on the Nexenta platform. We completed ZFSGuru (with FreeBSD 9.1) benchmarks this morning (both 1Gbps Ethernet and 20Gbps InfiniBand). We are currently running FreeNAS 8.3 benchmarks.
Meer info op http://www.zfsbuild.com
Misschien toch maar weer eens mijn Infiniband setje uit de kast halen
[ Voor 49% gewijzigd door FireDrunk op 16-11-2012 13:36 ]
Even niets...
Dus dan loopt mijn geheugen vol.FireDrunk schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:07:
ZFS' geheugen caching is volgens hetzelfde principe als L2ARC (het heet ook gewoon ARC, en L2ARC is Level/Layer 2 ARC).
Met andere woorden, het is gewoon Adaptive Replacement Cache, wat kijkt hoe lang data niet aangesproken is, en het vervangt met nieuwere data.
Dus ja, in theorie kan je hele dataset na een scrub in je geheugen staan, maar zodra er nieuwe(re) data nodig is en aangesproken word, word dat gewoon in je geheugen gezet.
Ik geloof dat er iets is om het geheugengebruik van ZFS te limiteren? Enig idee waar ik dat vind?
Dit omdat ZFS het geheugen wat hij gebruikt voor een TXG (transaction group) wel keihard inneemt.
Als je ZFSguru gebruikt kan je dat via de webinterface doen.
Anders is het een sysctl value.
(Weet even niet uit mijn hoofd welke, maar het zal iets zijn als zfs.arc_limit)
Even niets...
Het is wel mogelijk, maar natuurlijk liever niet. Ik zal het eens met mijn collega's hier op kantoor overleggen. Kijken wat hun ervan zeggen.FireDrunk schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:42:
Nou ja, geen optie... je array word zo langzaam als de snelheid van 2 vdev's ipv 3.
Is dat erg?
ARC limiet doe je zo: [Klik!]
[ Voor 16% gewijzigd door enormhi op 16-11-2012 17:28 ]
Even niets...
is dit een waardig (eenvoudig) alternatief voor ZFS, ZFS is voor mij misschien een stap te ver, maar deze W8 functie lijkt me wel leuk..
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Technisch? no f*-ing way..
Even niets...
is er naast ZFS nog een techniek die beter is dan wat dit doet?
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Windows is leuk, maar toch hebben ze niet echt veel kaas gegeten van RAID systemen, en daardoor hebben ze bij mij gewoon nog niet zoveel vertrouwen op dat gebied.
Maar het is dan ook vrij nieuw, dus veel benchmarks / tests zullen er niet zijn.
Dus wie zal het zeggen...
Even niets...
Ook niet voor ZoL (in mijn geval).FireDrunk schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 18:20:
Die guide is wel alleen voor Solaris, niet voor FreeBSD (dat anders werkt...)
Maar elke ZFS achtergrond info is meegenomen. Het komt uiteindelijk allemaal uit dezelfde bron.
Ik kom er net achter trouwens dat de ZoL ontwikkelaars nog steeds de mensen zijn die het voor LLNL onderhouden..
Om het max ARC geheugen gebruik op linux in te stellen moet ik zfs_arc_max in /etc/modprobe.d/zfs.conf neer zetten. De notatie ben ik echter nog niet achter.
Even niets...
Een wilde gok:Durandal schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 04:04:
[...]
Ook niet voor ZoL (in mijn geval).
Maar elke ZFS achtergrond info is meegenomen. Het komt uiteindelijk allemaal uit dezelfde bron.
Ik kom er net achter trouwens dat de ZoL ontwikkelaars nog steeds de mensen zijn die het voor LLNL onderhouden..
Om het max ARC geheugen gebruik op linux in te stellen moet ik zfs_arc_max in /etc/modprobe.d/zfs.conf neer zetten. De notatie ben ik echter nog niet achter.
options $modulename $parameter=$value
Bedankt, beide. Ik ga testen.
Verwijderd
Geef je vader een share, geen map. Gebruik geen UNIX permissies om te doen wat je wilt, gebruik Samba permissies om te doen wat je wilt.geprobeerd om mijn vader een map te geven
Als je Samba authenticatie wilt, dien je Samba authenticatie te gebruiken. UNIX permissies vragen niet om een password om een bepaald bestand te openen. Dat is functionaliteit die Samba biedt.zonder dat er gevraagd wordt naar een username en password
Als je niet kunt wachten op beta9 waar de Samba rewrite onderdeel van is, kun je zelf aan de slag:
• man smb.conf
• http://www.samba.org/samb...anpages-3/smb.conf.5.html
Quick start:
- maak (via zfsguru webinterface) een Samba user aan en activeer deze met een wachtwoord
- in je smb.conf dient dan public = no en 'valid users = @share' ofzoiets te staan. Dan kun je enkel inloggen met password
- zie verder read list en write list voor als je sommige users read/only en sommige write toegang wilt geven
Verwijderd
De smb.conf moet je handmatig aanpassen en valid users = <usernaam> toevoegen aan een share bijvoorbeeld. Dit kan niet via de ZFSguru interface, pas in beta9.
Een klein vraagje, is het wellicht mogelijk om de volgende versie van zfsguru te voorzien van een UPnP/DLNA service zoals MiniDLNA? Ik heb geen idee hoe andere personen het doen, maar ik stream liever mijn data vanwege de UPnP mogelijkheden op mijn TV.
In wat andere topics kon ik al vinden dat anderen hetzelfde probleem hebben wanneer de kaart door ESXi middels VT-d aan een *BSD wordt gegeven. De oplossing om
1
2
| set hw.pci.enable_msix="0" set hw.pci.enable_msi="0" |
voor het booten te in te voeren geven helaas geen positief resultaat onder KVM.
Ik gebruik de M1015 niet om vanaf te booten, dit gaat vanaf een logical volume op een ssd. De kaart is volgens mij met de laatste firmware (2118it.bin) geflashed wat ik op deze pagina gevonden heb.
Verwijderd
Hmm, ja ik heb nu een plex server op mijn pc staan maar zat inderdaad te denken dat je iets met een virtual machine moest gaan doen en daar plex op te draaien zodat de tv's erbij kunnen. Maar als dit zonder dat kan zou dat natuurlijk geweldig zijn.nwagenaar schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:37:
@CiPHER
Een klein vraagje, is het wellicht mogelijk om de volgende versie van zfsguru te voorzien van een UPnP/DLNA service zoals MiniDLNA? Ik heb geen idee hoe andere personen het doen, maar ik stream liever mijn data vanwege de UPnP mogelijkheden op mijn TV.
@CiPHER
kan ik de smb.conf via de command line aanpassen of moet dit op de server zelf?
Services toevoegen kan altijd daar hoeft geen nieuwe versie voor worden uitgegeven van het system noch de web-interface. En uPNP staat op mijn lijstje. Tot die tijd kun je het handmatig installeren door op de Services->Install->ZFSguru->FreeBSD Portstree pagina de officiële portstree te installeren. Vervolgens via SSH login iets doen als:
cd /usr/ports/net/miniupnpd/
make install clean
Merk wel op dat miniuPNPd ook pf firewall configuratie nodig heeft. Dus je moet daar ook nog configureren om het werkend te krijgen. Niet de makkelijkste opdracht als je niet zo bekend bent met installeren/configureren op UNIX-achtigen. Daarom zijn die services zo gaaf, je kunt met een paar klikken een werkende applicatie tevoorschijn toveren.
Heb je waardevolle feedback over een potentiële nieuwe ZFSguru service, laat het dan weten via mij of op het ZFSguru forum. In de toekomst kun je zelf services maken en submitten, dan wordt het natuurlijk veel leuker met een hele waslijst aan beschikbare services.
@B2
Heb je de beta8 livecd geprobeerd? Inclusief met bij de bootloader kiezen voor [ESC]ape to loader prompt en dan invullen:
set hw.pci.enable_msix="0"
set hw.pci.enable_msi="0"
boot
Op het ZFSguru forum staat ook zo'n melding. Dus ik ben heel benieuwd naar jullie bevindingen.
@Sylasia
Kijk even op de Services->Internal->OpenSSH pagina hoe je via SSH kan inloggen op je server. Dan heb je 'echte' toegang. Na het inloggen wordt je root met 'su'. Daarna kun je editen met:
ee /usr/local/etc/smb.conf
Hou er wel rekening mee dat als je gaat prutsen dingen wel eens stuk gaan. Wees dus terughoudend met veranderingen op een server met waarbij je continu toegang tot belangrijke data nodig hebt. Een backup maken van je configuratie voordat je wijzigingen aanbrengt is geen slecht idee, zoals:
cp -p /usr/local/etc/smb.conf /root/backup-smb.conf
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2012 22:00 ]
Weet niet of je 't al geprobeerd hebt maar minidlna is eenvoudig via de ports te installeren (pkg_add -r minidlna). Heb het hier net aan de praat gekregen.nwagenaar schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:37:
@CiPHER
Persoonlijk denk ik dat ik Debian Wheezy GNU/kFreeBSD ga testen, BSD voelt voorlopig nog wat onwennig. De webinterface is erg handig, maar nu voelt het teveel als hacken.
Jup, heb ik geprobeerd. Heb het ook geprobeerd met FreeNas en Nas4Free, maar bij allemaal dezelfde melding.Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:57:
@B2
Heb je de beta8 livecd geprobeerd? Inclusief met bij de bootloader kiezen voor [ESC]ape to loader prompt en dan invullen:
set hw.pci.enable_msix="0"
set hw.pci.enable_msi="0"
boot
Op het ZFSguru forum staat ook zo'n melding. Dus ik ben heel benieuwd naar jullie bevindingen.
Kun je dat uitleggen? Doel je op de web-interface zelf, of op het installeren van extra software via de portstree?De webinterface is erg handig, maar nu voelt het teveel als hacken.
Dat laatste kan ik namelijk geen 'hackwerk' noemen. ZFSguru is een volledige BSD distro dus je kunt dat als appliance gebruiken maar ook als general purpose operating system. De FreeBSD portstree is de officiële manier van installeren van software op het FreeBSD platform.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2012 22:06 ]
Graag, zou jammer zijn als het niet zou werken. Volgens mij gebruik ik versie 14 en is dat de laatste.Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:04:
@B2: vervelend. Ik zal nog eens zoeken naar dit probleem. Je zou wellicht wel kunnen controleren welke versie firmware je hebt. In een FreeBSD posting stond ook beschreven de versie (uit mijn hoofd: 14 de oude, 15 de nieuwe maar daar ik heel goed naastzitten)
Meer het laatste. Daarnaast vind ik bv. rtorrent/rutorrent prettiger werken dan transmission als webinterface, en ik heb een aardige stapel torrents die ik dan opnieuw zou moeten importeren. De migratie van mijn data kost nu al handenvol werk (schijven zo goed als vol enzo, syncen over het LAN, ook niet allesVerwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:04:
@B2: vervelend. Ik zal nog eens zoeken naar dit probleem. Je zou wellicht wel kunnen controleren welke versie firmware je hebt. In een FreeBSD posting stond ook beschreven de versie (uit mijn hoofd: 14 de oude, 15 de nieuwe maar daar ik heel goed naastzitten).
[...]
Kun je dat uitleggen? Doel je op de web-interface zelf, of op het installeren van extra software via de portstree?
Dat laatste kan ik namelijk geen 'hackwerk' noemen. ZFSguru is een volledige BSD distro dus je kunt dat als appliance gebruiken maar ook als general purpose operating system.
De webinterface is erg goed, alleen heb ik er zelf nooit echt behoefte aan gehad op mijn server (daarvoor draaide er een Linux op, ook zonder webinterface). Het is zeker van pas gekomen aangezien ik niks ken(de) van ZFS, maar ik betrap me erop dat ik de webinterface voor niet veel meer gebruik dan het checken van load (heb het linux compatibility proc thingy dat htop graag heeft nog niet toegevoegd in fstab) en zien hoe vol mijn schijven zitten.
Hmz, ben nou heel benieuwd of dat het was, maar ik heb de HBA op een andere manier aan de VM toegekend en na het geven van de msi en msix boolean bij het booten werkt het opeens primaVerwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:04:
@B2: vervelend. Ik zal nog eens zoeken naar dit probleem. Je zou wellicht wel kunnen controleren welke versie firmware je hebt. In een FreeBSD posting stond ook beschreven de versie (uit mijn hoofd: 14 de oude, 15 de nieuwe maar daar ik heel goed naastzitten).
Opgelost dus, pool staat al te snorren
Ik draai nu trouwens met 4GB ram, met een raidz2 pool van 4x2TB. Aan te raden om meer toe te kennen? Ik zie namelijk al meldingen dat prefetch wordt uitgeschakeld?
[ Voor 12% gewijzigd door B2 op 19-11-2012 08:46 ]
kun je met de hand aanzetten maar van meer ram wordt zfs natuurlijk wel blijB2 schreef op maandag 19 november 2012 @ 07:23:
Ik draai nu trouwens met 4GB ram, met een raidz2 pool van 4x2TB. Aan te raden om meer toe te kennen? Ik zie namelijk al meldingen dat prefetch wordt uitgeschakeld?
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar?B2 schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:38:
Gisteren mijn M1015 kaart binnen gekregen, en inmiddels naar een LSI9211-IT geflashed. Deze kaart geef ik vanuit KVM middels VT-d door Helaas, geen enkele FreeBSD afgeleide krijg ik geboot. Allemaal geven ze de melding waiting for xpt_config mps_startup
In wat andere topics kon ik al vinden dat anderen hetzelfde probleem hebben wanneer de kaart door ESXi middels VT-d aan een *BSD wordt gegeven. De oplossing om
code:
1 2 set hw.pci.enable_msix="0" set hw.pci.enable_msi="0"
voor het booten te in te voeren geven helaas geen positief resultaat onder KVM.
Ik gebruik de M1015 niet om vanaf te booten, dit gaat vanaf een logical volume op een ssd. De kaart is volgens mij met de laatste firmware (2118it.bin) geflashed wat ik op deze pagina gevonden heb.
Het is toch of
set hw.pci.enable_msix 0
tijdens boot
of
hw.pci.enable_msix="0" in /boot/loader.conf?
* FireDrunk heeft het niet eens meer nodig... Sinds de nieuwe 9.1-RC3 heb ik de opties niet eens meer aan merk ik net
Even niets...
Nee haal het niet door elkaar, ik merkte het natuurlijk als eerste tijdens het booten met de LiveCD waar je de set optie moet gebruiken. Daarna idd de loader.conf aangepast zonder set.FireDrunk schreef op maandag 19 november 2012 @ 09:46:
[...]
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar?
Het is toch of
set hw.pci.enable_msix 0
tijdens boot
of
hw.pci.enable_msix="0" in /boot/loader.conf?
* FireDrunk heeft het niet eens meer nodig... Sinds de nieuwe 9.1-RC3 heb ik de opties niet eens meer aan merk ik netEn alles werkt prima.
Even niets...
Ik zal het je nog strakker vertellen, ik heb hem weken terug handmatig gecompileerdBorromini schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:59:
[...]
Weet niet of je 't al geprobeerd hebt maar minidlna is eenvoudig via de ports te installeren (pkg_add -r minidlna). Heb het hier net aan de praat gekregen.
Maar ik kan mij voorstellen dat er meer mensen zijn die een UPnP/DLNA server willen gebruiken icm hun consoles, TV's, tablets, smartphones, etc en die zijn wellicht niet zo handig met FreeBSD. Dus voor die mensen zou het wellicht handig zijn dat het als (downloadbare) service wordt opgenomen binnen zfsguru.
Ik heb het gevoel dat ik iets fout doe...
Begrijp ik het goed dat ik met bovenstaande commando een file maak van 128GB? Ik schrijf blokken van 2MB en dat doe ik 65536 keer? Of heb ik het echt goed mis?dd if=/dev/zero of=/mnt/tank/zerofile.000 bs=2M count=65536
65536+0 records in
65536+0 records out
137438953472 bytes transferred in 159.568559 secs (861316002 bytes/sec) 821MB/s
Ziet er prima uit!
Even niets...
1
2
3
| (ada0:ahcich0:0:0:0): WRITE_FPDMA_QUEUED. ACB: 61 00 62 96 8e 40 11 00 00 01 00 00 (ada0:ahcich0:0:0:0): CAM status: Uncorrectable parity/CRC error (ada0:ahcich0:0:0:0): Retrying command |
Bovenstaande staat vandaag meerdere keren voor beide disks in de kernel log.
Een scrub loopt gewoon goed, er hoeft niets gerepareerd te worden. Ik ga morgen in ieder geval de sata kabels even vervangen, met welke zaken kan ik nog meer rekening houden?
Het voltage op de 12v lijn is volgens ZFS guru ook slechts 7.8V, dit zal ik even nameten met de multi meter maar ik denk dat dit voltage niet goed wordt uitgelezen.
De specs van het systeem:
Asus RS120-EP5
Intel Q8300 cpu
4x 2GB DDR2 pc-6400 non-ecc
2x 1TB Seagate ST1000DM003 in Mirror, hier draait ZFS guru ook op.
Heb ik gedaan, het zijn nieuwe disks en de smart status is gewoon healthy.Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 17:03:
@dutch_warrior: check je SMART! SATA kabels vervangen is eigenlijk onzin, omdat je in de SMART precies kunt zien of je kabelfouten hebt gehad ja of nee. Meten is weten.
Er staat alleen voor beide disks een rode markering bij UDMA_CRC_Error_Count, de ene disk heeft vier errors gehad, de andere disk één error.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| 1 Raw_Read_Error_Rate 0x000f 115 100 006 - 99137712 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 100 100 036 - 0 7 Seek_Error_Rate 0x000f 063 060 030 - 2324544 183 Runtime_Bad_Block 0x0032 100 100 000 - 0 184 End-to-End_Error 0x0032 100 100 099 - 0 187 Reported_Uncorrect 0x0032 100 100 000 - 0 188 Command_Timeout 0x0032 100 100 000 - 0 0 0 189 High_Fly_Writes 0x003a 100 100 000 - 0 190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022 074 071 045 - 26 (Min/Max 18/27) 192 Power-Off_Retract_Count 0x0032 100 100 000 - 27 194 Temperature_Celsius 0x0022 026 040 000 - 26 (0 18 0 0 0) 197 Current_Pending_Sector 0x0012 100 100 000 - 0 198 Offline_Uncorrectable 0x0010 100 100 000 - 0 199 UDMA_CRC_Error_Count 0x003e 200 200 000 - 4 240 Head_Flying_Hours 0x0000 100 253 000 - 74h+29m+47.104s |
Bovenstaande is een deel van de smart output voor ada0 (de disk met 4 cable errors).
Wat mij opviel is dat beide disks ineens cable errors melden, ik heb namelijk afgelopen weekend de sata kabel van disk 1 omgestoken naar disk 0 en voor disk 1 een nieuwe kabel geplaats.
Het aantal fouten voor disk 1 is niet opgelopen echter ontstaan er nu voor disk 0 dus wel kabel fouten.
Memtest heeft trouwens ook een nacht foutloos gedraaid voordat ik ZFS guru heb geinstalleerd dus de server lijkt in de basis wel stabiel te zijn.
Ik zal het even in de gaten houden, vooralsnog lijkt het aantal kabel fouten niet verder op te lopen en zolang smart geen stijgingen in het aantal fouten laat zien ga ik er maar vanuit dat het een éénmalig incident is geweest.
Trouwens nog een vraag: Is het te verwachten dat wanneer er een vm met 1GB ram actief is in virtualbox er eigenlijk te weinig geheugen is voor deze VM omdat het systeem al teveel kernel memory reserveert voor ZFS? Ik had vanmiddag namelijk last van zeer slechte performance (één grote file) tijdens het zoeken naar een oorzaak viel het me op dat de webinterface het geheugen gebruik niet meer kon rapporteren. Na het stoppen van een actieve VM werkte de geheugen status pagina weer probleemloos en latere kopieer acties verliepen ook weer vlot. Moet ik zoals een aantal post geleden is besproken door handmatige tuning het geheugen gebruik van ZFS beperken?
Al met al toch mijn complimenten CiPHER, ZFSguru is een fijn product om mee te werken en de ontwikkeling verloopt goed.
Iemand ideeën? Dmesg is angstvallig still, /var/log/daemon.log en /var/log/messages ook. NFS lijkt geen apart logbestand te hebben.
Even niets...
Zou je op BSD platform zitten, dan is het een kwestie van nfs server in de /etc/rc.conf enablen en rebooten. In jouw geval, misschien dat het gewoon nog niet functioneel is, of dat er inmiddels NFS support via andere weg is via GNU software.
# dpkg -l *nfs* Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold | Status=Not/Inst/Conf-files/Unpacked/halF-conf/Half-inst/trig-aWait/Trig-pend |/ Err?=(none)/Reinst-required (Status,Err: uppercase=bad) ||/ Naam Versie Architecture Omschrijving +++-===============================-====================-==================== ii freebsd-nfs-common 9.0+ds1-8 kfreebsd-amd64 NFS support files common to client and server un nfs-common <none> (geen beschrijving beschikbaar)
Rpcbind en rpc.statd draaien wel.
$ rpcinfo -p
program.vers.protocl.poort
100000 4 tcp 111 portmapper
100000 3 tcp 111 portmapper
100000 2 tcp 111 portmapper
100000 4 udp 111 portmapper
100000 3 udp 111 portmapper
100000 2 udp 111 portmapper
100024 1 udp 753 status
100024 1 tcp 753 status[ Voor 23% gewijzigd door Borromini op 20-11-2012 20:13 ]
apt-get install freebsd-nfs-server?
[ Voor 28% gewijzigd door FireDrunk op 20-11-2012 20:47 ]
Even niets...
Even niets...
Even niets...
Even niets...
Even niets...
Ga ik zo proberen, virtio is niet het probleem, ik heb zelfs een tweede NIC in de server gehangen (intel CT desktop adapter) en die als PCI passthrough aangeboden aan zfsguru. Zelfde resultaat.FireDrunk schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:16:
Heb je al eens een Ubuntu VM gemaakt en daar VirtIO mee getest?
Voor zfsguru de TMPFS samba share gebruikt en op ubuntu ook een ramdisk gemaakt.. niet meer dan 20-25 MB/s
[ Voor 12% gewijzigd door Phorze op 21-11-2012 12:59 ]
Even niets...
Laatste test:FireDrunk schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:59:
Klinkt als een issue in ZFSguru... Kan je eens precies uitschrijven wat je allemaal gedaan hebt? Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd
ZFSguru live onder virtualbox op ubuntu;
VirtIO adapter bridged;
Bestand kopieeren naar default TMPFS share lukt helemaal niet.
1000MT adapter bridged;
Bestand kopieeren naar default TMPFS share 15MB/s.
1
2
3
| ahcich2: Timeout on slot 2 port 0 ahcich2: is 00000000 cs 00000004 ss 00000000 rs 00000004 tfd 451 serr 00000000 cmd 00000217 ahcich2: Error while READ LOG EXT |
In de smart data van de harddisk stonden ook een aantal current_pending_sectors. zpool status gaf geen errors, en alles als "online". Ik heb de SATA kabel vervangen (gokje) en de boel laten scrubben, en nu zie ik het volgende:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| pool: storage
state: ONLINE
status: One or more devices has experienced an unrecoverable error. An
attempt was made to correct the error. Applications are unaffected.
action: Determine if the device needs to be replaced, and clear the errors
using 'zpool clear' or replace the device with 'zpool replace'.
see: http://www.sun.com/msg/ZFS-8000-9P
scan: scrub repaired 2.01M in 2h27m with 0 errors on Tue Nov 20 22:44:29 2012
config:
NAME STATE READ WRITE CKSUM
storage ONLINE 0 0 0
raidz1-0 ONLINE 0 0 0
ada1 ONLINE 0 0 0
ada2 ONLINE 0 0 11
ada3 ONLINE 0 0 0 |
en de smartdata van deze hdd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
| nas# smartctl -a /dev/ada2
smartctl 6.0 2012-10-10 r3643 [FreeBSD 9.0-RELEASE-p3 amd64] (local build)
Copyright (C) 2002-12, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org
=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family: SAMSUNG SpinPoint F2 EG
Device Model: SAMSUNG HD103SI
Serial Number: S1VSJ9BS500076
LU WWN Device Id: 5 0024e9 200837e86
Firmware Version: 1AG01113
User Capacity: 1,000,204,886,016 bytes [1.00 TB]
Sector Size: 512 bytes logical/physical
Device is: In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is: ATA/ATAPI-7, ATA8-ACS T13/1699-D revision 3b
Local Time is: Wed Nov 21 14:20:08 2012 CET
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled
=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED
General SMART Values:
Offline data collection status: (0x00) Offline data collection activity
was never started.
Auto Offline Data Collection: Disabled.
Self-test execution status: ( 121) The previous self-test completed having
the read element of the test failed.
Total time to complete Offline
data collection: (13755) seconds.
Offline data collection
capabilities: (0x7b) SMART execute Offline immediate.
Auto Offline data collection on/off support.
Suspend Offline collection upon new
command.
Offline surface scan supported.
Self-test supported.
Conveyance Self-test supported.
Selective Self-test supported.
SMART capabilities: (0x0003) Saves SMART data before entering
power-saving mode.
Supports SMART auto save timer.
Error logging capability: (0x01) Error logging supported.
General Purpose Logging supported.
Short self-test routine
recommended polling time: ( 2) minutes.
Extended self-test routine
recommended polling time: ( 230) minutes.
Conveyance self-test routine
recommended polling time: ( 24) minutes.
SCT capabilities: (0x003f) SCT Status supported.
SCT Error Recovery Control supported.
SCT Feature Control supported.
SCT Data Table supported.
SMART Attributes Data Structure revision number: 16
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE
1 Raw_Read_Error_Rate 0x000f 099 099 051 Pre-fail Always - 823
3 Spin_Up_Time 0x0007 083 083 011 Pre-fail Always - 6080
4 Start_Stop_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 64
5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 100 100 010 Pre-fail Always - 0
7 Seek_Error_Rate 0x000f 100 100 051 Pre-fail Always - 0
8 Seek_Time_Performance 0x0025 092 092 015 Pre-fail Offline - 17700
9 Power_On_Hours 0x0032 094 094 000 Old_age Always - 28117
10 Spin_Retry_Count 0x0033 100 100 051 Pre-fail Always - 0
11 Calibration_Retry_Count 0x0012 100 100 000 Old_age Always - 0
12 Power_Cycle_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 64
13 Read_Soft_Error_Rate 0x000e 099 099 000 Old_age Always - 823
183 Runtime_Bad_Block 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 0
184 End-to-End_Error 0x0033 100 100 000 Pre-fail Always - 0
187 Reported_Uncorrect 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 1389
188 Command_Timeout 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 0
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022 079 069 000 Old_age Always - 21 (Min/Max 21/23)
194 Temperature_Celsius 0x0022 079 068 000 Old_age Always - 21 (Min/Max 21/26)
195 Hardware_ECC_Recovered 0x001a 100 100 000 Old_age Always - 390035312
196 Reallocated_Event_Count 0x0032 099 099 000 Old_age Always - 39
197 Current_Pending_Sector 0x0012 097 097 000 Old_age Always - 116
198 Offline_Uncorrectable 0x0030 100 100 000 Old_age Offline - 1
199 UDMA_CRC_Error_Count 0x003e 100 100 000 Old_age Always - 0
200 Multi_Zone_Error_Rate 0x000a 100 100 000 Old_age Always - 0
201 Soft_Read_Error_Rate 0x000a 099 097 000 Old_age Always - 57
SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged
SMART Self-test log structure revision number 1
Num Test_Description Status Remaining LifeTime(hours) LBA_of_first_error
# 1 Extended offline Completed: read failure 90% 28098 358522091
# 2 Extended offline Completed: read failure 90% 27980 357961091
# 3 Extended offline Aborted by host 90% 27980 -
SMART Selective self-test log data structure revision number 1
SPAN MIN_LBA MAX_LBA CURRENT_TEST_STATUS
1 0 0 Not_testing
2 0 0 Not_testing
3 0 0 Not_testing
4 0 0 Not_testing
5 0 0 Not_testing
Selective self-test flags (0x0):
After scanning selected spans, do NOT read-scan remainder of disk.
If Selective self-test is pending on power-up, resume after 0 minute delay. |
Current_pending_sectors na mijn scrub is flink verhoogd, maar reallocated_sector_count is niet verhoogd? Voor zover ik weet bij een scrub die read errors geeft, herschijft ZFS toch de sectoren zodat de schijf ze "reallocate"?
Of is mijn schijf hartstikke stervend
Hier stond een dode link.
Je moet wel even de VirtIO kernel module in je host activeren... Anders is het alsnog traag...Phorze schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:53:
[...]
Laatste test:
ZFSguru live onder virtualbox op ubuntu;
VirtIO adapter bridged;
Bestand kopieeren naar default TMPFS share lukt helemaal niet.
1000MT adapter bridged;
Bestand kopieeren naar default TMPFS share 15MB/s.
lsmod | grep virtio_net
modprobe virtio_net
Even niets...
Hm ik heb ook net Virtio opgezet, maar ik haal makkelijk 600Mbit vanaf een externe host naar een gevirtualiseerde ZFSGuru met raidz2. En dan is de disk waar het vanaf moet komen een Samsung M8, 2.5inch dus.Phorze schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:12:
onder KVM is het in ieder geval drama, ik krijg zelfs met een virtio netwerk een throughput van niet meer dan 20MB/s tussen guest en host (ubuntu 12.10).
Zit die er in een desktop kernel wel in?FireDrunk schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:46:
[...]
Je moet wel even de VirtIO kernel module in je host activeren... Anders is het alsnog traag...
lsmod | grep virtio_net
modprobe virtio_net
insmod virtio_net
insmod: can't read 'virtio_net': No such file or directory
in APT kan ik hem ook niet vinden..
Wat is je host? hypervisor?B2 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:50:
[...]
Hm ik heb ook net Virtio opgezet, maar ik haal makkelijk 600Mbit vanaf een externe host naar een gevirtualiseerde ZFSGuru met raidz2. En dan is de disk waar het vanaf moet komen een Samsung M8, 2.5inch dus.
[ Voor 29% gewijzigd door Phorze op 21-11-2012 15:34 ]
find / | grep virtio_net.ko
Hmm, ik zie dat het experimental is, en niet in kernel 3.5 zit... En laat Ubuntu nou juist momenteel op 3.5 zitten
(mijn laptop draait ook Ubuntu desktop. zal zo eens een VM maken.)
http://cateee.net/lkddb/web-lkddb/VHOST_NET.html
[ Voor 114% gewijzigd door FireDrunk op 21-11-2012 15:50 ]
Even niets...
Ergo:strandbal schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:24:
187 Reported_Uncorrect 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 1389
197 Current_Pending_Sector 0x0012 097 097 000 Old_age Always - 116
199 UDMA_CRC_Error_Count 0x003e 100 100 000 Old_age Always - 0
1) nooit kabelfouten gehad, je kabel voor deze schijf is dus nooit een probleem geweest.
2) je hebt op dit moment 116 actieve bad sectoren die niet kunnen worden gelezen
3) je hebt vanaf het verleden totaal 1389 actieve bad sectors gehad (waarvan 1389 - 116 dus in het verleden)
Ik zie geen read errors, alleen checksum errors in je zpool status output. Je hebt dus nooit read errors gehad. Bedenk ook dat pending sectoren het snelst voorkomen in gebieden waar je al lang niet naartoe hebt geschreven. Dit kunnen prima plekken zijn die allemaal niet in gebruik zijn door ZFS. Zo heb ik bij WD EARX schijven dat vrijwel alle hardeschijven pending sectoren vertonen na een tijd, maar ZFS gewoon goed functioneert. Zou je NTFS of legacy RAID gebruiken, dan heb je natuurlijk wel een groot probleem. Maar je gebruikt ZFS. Chill dus.Current_pending_sectors na mijn scrub is flink verhoogd, maar reallocated_sector_count is niet verhoogd? Voor zover ik weet bij een scrub die read errors geeft, herschijft ZFS toch de sectoren zodat de schijf ze "reallocate"?
Ik vind 116 bad sectors wel veel ja. En 1389 natuurlijk helemaal! Maar als je scrub zonder problemen voltooid raakt en die pending sectoren blijven er nog, dan betekent het dat die sectoren zich niet voordoen in gebieden die je in gebruik hebt. Die heeft ZFS waarschijnlijk al gefixed en daar komt het verschil tussen 116 en 1389 vandaan.Of is mijn schijf hartstikke stervend
Dat je geen Reallocated Sector Count ziet komt omdat geen van alle 'bad sectors' een fysiek beschadigde sector betrof. Het zijn enkel sectoren die niet uitgelezen kunnen worden omdat er onvoldoende ECC bitcorrectie aanwezig is, bijvoorbeeld omdat het geen 4K sector maar een oudere 512-byte sector schijf is.
In geval van dit soort bad sectors worden die dus niet omgewisseld. Ze worden hetschreven met nieuwe data en als deze vervolgens kan worden uitgelezen, wordt de sector niet omgewisseld. Alleen als na het overschrijven met nieuwe data de sector nog steeds onleesbaar is, of het lezen langer duurt dan gebruikelijk, dan wordt de sector omgewisseld. Dit is relatief nieuw omdat zeker vroeger je dit soort bad sectors niet of nauwelijks had. Enkel de klassieke bad sector met fysieke schade. Als je schijf meer ECC bitcorrectie had, zou je al deze 'bad sectors' kunnen voorkomen.
Even niets...
Hier stond een dode link.
Fedora 17 zit op het moment op 3.6FireDrunk schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:54:
Kernel versie?
Heb vandaag even het e.e.a uitgezocht, het lag aan het pci adres binnen kvm, dus blijkbaar aan de IRQ die de guest intern toewees aan de M1015. Door een andere waarde te kiezen, en de guest opnieuw te definieren vanuit de xml kreeg ik geen xpt_config problemen.B2 schreef op maandag 19 november 2012 @ 07:23:
[...]
Hmz, ben nou heel benieuwd of dat het was, maar ik heb de HBA op een andere manier aan de VM toegekend en na het geven van de msi en msix boolean bij het booten werkt het opeens prima
Opgelost dus, pool staat al te snorren
[ Voor 3% gewijzigd door B2 op 21-11-2012 16:01 ]

Ubuntu 12.10 -> ZFSGuru Beta8 live CD.
Ik zie wel dat de VirtIO Disks niet herkend worden
Jammer dat FreeBSD nog geen VirtIO Block Device ondersteuning heeft
[ Voor 41% gewijzigd door FireDrunk op 21-11-2012 16:33 ]
Even niets...
virtio_pci_load="YES"
virtio_blk_load="YES"
if_vtnet_load="YES"
virtio_balloon_load="YES"
Daar zie ik duidelijk virtio PCI, block device, network en ballooning driver. Dus kun je checken of die enabled zijn in je 'kldstat' ?
Welke hypervisor? hoe heb je de host qua networking ingesteld? Dan ga ik iperf hier ook proberen..
@Phorze, KVM met basic NAT (niet eens bridged).
En dit is op een IBM Thinkpad laptop met een Core i5 dual-core... Dus eerder CPU bound dan iets anders.
[ Voor 33% gewijzigd door FireDrunk op 21-11-2012 19:08 ]
Even niets...
Het commando: " /usr/local/etc/rc.d/sabnzbd start " geprobeerd maar helaas is het proces niet zichbaar in het "processor usage" schermVerwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 15:52:
SABnzbd+ service is inderdaad buggy. Maar het enige probleem dat ik had was dat van de extra services (couchpotato, headphones, sickbeard) er maar één wilt starten. Dit heeft te maken met de startupscripts in /usr/local/etc/rc.d/.
Jouw verhaal is echter anders; je zegt dat SABnzbd+ zelf niet meer wilt starten? Wat krijg je te zien als je dit handmatig probeert met: /usr/local/etc/rc.d/sabnzbdplus onestart of zoiets?
De melding die ik krijg:
1
2
3
| Command output: zfsguru.bsd$ /usr/local/etc/rc.d/sabnzbd start Starting sabnzbd. |
Met of zonder "increased (root) privileges" maakt niet uit.
Poging2:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| zfsguru.bsd$ /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/service_start.sh start * starting sabnzbd Starting sabnzbd. cat: /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/sickbeard/sickbeard.pid: No such file or directory cat: /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/couchpotato/couchpotato.pid: No such file or directory cat: /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/headphones/headphones.pid: No such file or directory cat: /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/autosub/autosub.pid: No such file or directory cat: /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/beets/beets.pid: No such file or directory cat: /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/lazylibrarian/lazylibrarian.pid: No such file or directory cat: /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/maraschino/maraschino.pid: No such file or directory * manually starting SickBeard /usr/sbin/daemon -u _sabnzbd -f -p /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/sickbeard/sickbeard.pid python /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/sickbeard/SickBeard.py --quiet return value: 0 SickBeard should be running as PID 5024 * manually starting CouchPotato /usr/sbin/daemon -u _sabnzbd -f -p /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/couchpotato/couchpotato.pid python /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/couchpotato/CouchPotato.py --quiet --data_dir /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/couchpotato return value: 0 CouchPotato should be running as PID 5028 * manually starting Headphones /usr/sbin/daemon -u _sabnzbd -f -p /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/headphones/headphones.pid python /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/headphones/Headphones.py --quiet return value: 0 Headphones should be running as PID 5032 * manually starting AutoSub /usr/sbin/daemon -u _sabnzbd -f -p /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/autosub/autosub.pid python /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/autosub/AutoSub.py return value: 0 AutoSub should be running as PID 5036 * manually starting Beets /usr/sbin/daemon -u _sabnzbd -f -p /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/beets/beets.pid /bin/sh -c BEETSCONFIG=/BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/beets/.beetsconfig /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/beets/beet web return value: 0 Beets should be running as PID 5040 * manually starting LazyLibrarian /usr/sbin/daemon -u _sabnzbd -f -p /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/lazylibrarian/lazylibrarian.pid python /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/lazylibrarian/LazyLibrarian.py --quiet return value: 0 LazyLibrarian should be running as PID 5044 * manually starting Maraschino /usr/sbin/daemon -u _sabnzbd -f -p /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/maraschino/maraschino.pid python /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/maraschino/Maraschino.py return value: 0 Maraschino should be running as PID 5048 * done |
Maar helaas, sabnzbd+ draait nog niet
Edit3: logisch, ik mis het starten van het proces "sabnzbd". Waar kan ik dat nu vinden?
Edit4: In "data" staat het niet. Het .ini file is naar mijn mening de configuratie file....
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| drwxrwxr-x 13 _sabnzbd _sabnzbd 15 Nov 11 11:07 . drwxr-xr-x 6 root wheel 20 Nov 11 11:06 .. drwxr-xr-x 3 _sabnzbd _sabnzbd 3 Nov 1 22:21 Downloads drwxr-xr-x 2 _sabnzbd _sabnzbd 9 Nov 21 15:08 admin drwxr-xr-x 6 _sabnzbd _sabnzbd 14 Nov 21 18:11 autosub drwxr-xr-x 10 _sabnzbd _sabnzbd 19 Nov 21 18:11 beets drwxr-xr-x 13 _sabnzbd _sabnzbd 30 Nov 21 18:11 couchpotato drwxr-xr-x 11 _sabnzbd _sabnzbd 24 Nov 21 18:11 headphones drwxr-xr-x 9 _sabnzbd _sabnzbd 17 Nov 21 18:11 lazylibrarian drwxr-xr-x 2 _sabnzbd _sabnzbd 6 Nov 19 01:33 logs drwxr-xr-x 10 _sabnzbd _sabnzbd 21 Nov 21 18:11 maraschino -rw------- 1 _sabnzbd _sabnzbd 3909 Nov 21 18:11 sabnzbd.ini -rw------- 1 _sabnzbd _sabnzbd 3909 Nov 21 18:11 sabnzbd.ini.bak drwxr-xr-x 10 _sabnzbd _sabnzbd 24 Nov 21 18:11 sickbeard drwxr-xr-x 11 _sabnzbd _sabnzbd 23 Nov 11 11:06 spotweb |
[ Voor 76% gewijzigd door EnerQi op 21-11-2012 19:17 ]
Heb je SAB geinstalleerd voor of na het installeren van andere zoals X services?
Je kunt met dit commando zien welke Python apps er draaien:
ps auxwww | grep .py
(dit werkt mogelijk niet via de command line; hiervoor moet je inloggen via SSH. Alhoewel, zonder root privileges lukt het misschien)
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2012 19:39 ]
Waarom is dat eigenlijk? Gare PATH ofzo?
Even niets...
dit staat er: De webpagina kan niet worden weergegeven (standaard tekst bij IE)Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 19:37:
Wat zegt de panel interface dan? Die moet je eerst bezoeken voordat je sommige services uberhaupt kunt starten, omdat die config files kan aanpassen bijvoorbeeld voor het juiste IP adres.
Bij het installeren van sabnzbd krijg je inderdaad een configuratie scherm die ik 4x doorlopen heb (bij iedere upgrade moet je alles opnieuw instellen
Ik heb maar 1 service draaien/geinstalleerd, namelijk sabnzbd.Heb je SAB geinstalleerd voor of na het installeren van andere zoals X services?
Je kunt met dit commando zien welke Python apps er draaien:
ps auxwww | grep .py
(dit werkt mogelijk niet via de command line; hiervoor moet je inloggen via SSH. Alhoewel, zonder root privileges lukt het misschien)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| zfsguru.bsd$ ps auxwww | grep .py root 5023 0.0 0.0 12052 1384 ?? Is 6:11PM 0:00.00 daemon: python[5024] (daemon) _sabnzbd 5024 0.0 0.3 166568 44016 ?? S 6:11PM 0:07.58 python /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/sickbeard/SickBeard.py --quiet root 5027 0.0 0.0 12052 1384 ?? Is 6:11PM 0:00.00 daemon: python[5028] (daemon) _sabnzbd 5028 0.0 0.3 160896 57192 ?? S 6:11PM 0:18.49 python /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/couchpotato/CouchPotato.py --quiet --data_dir /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/couchpotato root 5031 0.0 0.0 12052 1384 ?? Is 6:11PM 0:00.00 daemon: python[5032] (daemon) _sabnzbd 5032 0.0 0.2 134016 29064 ?? S 6:11PM 0:11.87 python /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/headphones/Headphones.py --quiet root 5035 0.0 0.0 12052 1384 ?? Is 6:11PM 0:00.00 daemon: python[5036] (daemon) _sabnzbd 5036 0.0 0.2 139580 31904 ?? S 6:11PM 0:05.39 python /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/autosub/AutoSub.py _sabnzbd 5040 0.0 0.1 102864 19756 ?? S 6:11PM 0:01.79 python /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/beets/beet web root 5043 0.0 0.0 12052 1384 ?? Is 6:11PM 0:00.00 daemon: python[5044] (daemon) _sabnzbd 5044 0.0 0.1 106208 18572 ?? S 6:11PM 0:11.49 python /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/lazylibrarian/LazyLibrarian.py --quiet root 5047 0.0 0.0 12052 1384 ?? Is 6:11PM 0:00.00 daemon: python[5048] (daemon) _sabnzbd 5048 0.0 0.2 134720 30428 ?? I 6:11PM 0:11.33 python /BootZFS/zfsguru/services/9.1-004/sabnzbdplus/data/maraschino/Maraschino.py www 7459 0.0 0.0 14504 1612 ?? S 7:02PM 0:00.00 sh -c ps auxwww | grep .py www 7461 0.0 0.0 16280 1568 ?? S 7:02PM 0:00.00 grep .py |
Ik zal het proberen gelukt!, maar ik ben geen IT'er
p.s. misschien opnemen in starttopic? "hoe werkt FreeBSD"
apt-get dist-upgrade en klaar...
Even niets...
Ik probeer juist zo min mogelijk services te draaien om zo de stabiliteit te behouden. Daarom probeer ik dus de programma's op de host (in dit geval FreeBSD/ZFSguru) te draaien ipv VM. De VM's die ik geprobeerd heb (met een andere pc) draaide maar bijzonder traagFireDrunk schreef op woensdag 21 november 2012 @ 20:05:
Damn, wat ben ik toch blij dat ik dat in een Ubuntu VM heb...
apt-get dist-upgrade en klaar...
Even niets...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Nov 21 19:43:53 zfsguru avahi-daemon[721]: WARNING: No NSS support for mDNS detected, consider installing nss-mdns! Nov 21 19:43:53 zfsguru avahi-daemon[721]: dbus_bus_get_private(): Failed to connect to socket /var/run/dbus/system_bus_socket: No such file or directory Nov 21 19:43:53 zfsguru avahi-daemon[721]: WARNING: Failed to contact D-Bus daemon. Nov 21 19:43:54 zfsguru afpd[734]: AFP/TCP started, advertising xxx.xx.xxx.xxx:548 (2.2.4) Nov 21 19:43:54 zfsguru afpd[734]: Failed to create client object: Daemon not running Nov 21 19:43:54 zfsguru afpd[734]: av_zeroconf_unregister Nov 21 19:43:54 zfsguru afpd[734]: av_zeroconf_unregister: avahi_threaded_poll_stop Nov 21 19:43:54 zfsguru afpd[734]: av_zeroconf_unregister: avahi_client_free Nov 21 19:43:54 zfsguru afpd[734]: av_zeroconf_unregister: avahi_threaded_poll_free Nov 21 19:51:35 zfsguru afpd[734]: AFP Server shutting down on SIGTERM |
CiPHER kun je hier iets mee?

eerste resultaat is met een e1000 over nat
tweede is virtio over nat
Hier kunnen we wat mee
Zet dit eens in je /etc/rc.conf vlakbij de info die er al staat:B2 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 21:07:
CiPHER kun je hier iets mee?
netatalk_enable="YES"
afpd_enable="YES"
avahi_daemon_enable="YES"
# Without this, browsing in the Mac Finder seems to work in some folders, but will spin for ages in larger folders
cnid_metad_enable="YES"
# Without this the Avahi Zeroconf registrations don't work
dbus_enable="YES"
werkt het dan?
Voor het bouwen van een ZFS NAS en andere hardwarevragen kun je beter terecht in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3, zodat we dit topic reserveren voor ZFS-specifieke vragen en discussies.