@nwagenaar
Services toevoegen kan altijd daar hoeft geen nieuwe versie voor worden uitgegeven van het system noch de web-interface. En uPNP staat op mijn lijstje. Tot die tijd kun je het handmatig installeren door op de Services->Install->ZFSguru->FreeBSD Portstree pagina de officiële portstree te installeren. Vervolgens via SSH login iets doen als:
cd /usr/ports/net/miniupnpd/
make install clean
Merk wel op dat miniuPNPd ook pf firewall configuratie nodig heeft. Dus je moet daar ook nog configureren om het werkend te krijgen. Niet de makkelijkste opdracht als je niet zo bekend bent met installeren/configureren op UNIX-achtigen. Daarom zijn die services zo gaaf, je kunt met een paar klikken een werkende applicatie tevoorschijn toveren.
Heb je waardevolle feedback over een potentiële nieuwe ZFSguru service, laat het dan weten via mij of op het ZFSguru forum. In de toekomst kun je zelf services maken en submitten, dan wordt het natuurlijk veel leuker met een hele waslijst aan beschikbare services.
@B2
Heb je de beta8 livecd geprobeerd? Inclusief met bij de bootloader kiezen voor [ESC]ape to loader prompt en dan invullen:
set hw.pci.enable_msix="0"
set hw.pci.enable_msi="0"
boot
Op het ZFSguru forum staat ook zo'n melding. Dus ik ben heel benieuwd naar jullie bevindingen.
@Sylasia
Kijk even op de Services->Internal->OpenSSH pagina hoe je via SSH kan inloggen op je server. Dan heb je 'echte' toegang. Na het inloggen wordt je root met 'su'. Daarna kun je editen met:
ee /usr/local/etc/smb.conf
Hou er wel rekening mee dat als je gaat prutsen dingen wel eens stuk gaan. Wees dus terughoudend met veranderingen op een server met waarbij je continu toegang tot belangrijke data nodig hebt. Een backup maken van je configuratie voordat je wijzigingen aanbrengt is geen slecht idee, zoals:
cp -p /usr/local/etc/smb.conf /root/backup-smb.conf
[
Voor 14% gewijzigd door
Verwijderd op 18-11-2012 22:00
]