Ik volg dit topic al een tijdje omdat ik een all-in-1 thuisserver wil bouwen met een storage VM die gebruik maakt van ZFS. Ik heb alles nu compleet behalve de harde schijven en vraag me af wat ik het beste kan kopen en hoe in te stellen.
Opzet server:
- Intel Q67 moederbord, i5-2500, 16GB RAM, IBM M1015 geflashed naar LSI9211-IT mode
- Bootschijfje 2,5" 160GB met ESXi 5 + 1e datastore
- Storage VM: 4GB bootdisk op de 1e datastore, 6 of 8GB RAM, LSI kaart passthrough, OS: ZFSguru/Freenas/Nexenta/Anders?
- Router VM: pfSense
De storage VM moet via NFS de datastore voor de andere VM's aanbieden aan de host en ik wil mijn data (nu 1,2TB) erop zetten die op mijn desktop PC staat (NAS functie)
Eisen VM datastore: hoge random read/write snelheid/iops, redundantie niet nodig (meeste is testspul, belangrijke dingen worden gebackupt)
Eisen NAS: Gigabit snelheid lezen/schrijven van bestanden, redundantie
Ik heb 2x Samsung F4EG 2TB in mijn desktop PC zitten (Windows software raid

) die ik kan overzetten naar de server. De rest moet ik nog kopen dus kan die keuzes nog aanpassen.
Idee 1: Alles in 1 pool met: vdev mirror 2x 2TB Samsung + vdev mirror 2x 3TB Seagate Barracuda ST3000DM001, 1 of 2 SSD's 60/64GB voor read (+write?) cache
Voordeel: optimale snelheid, flexibele verdeling van ruimte
Nadeel: SSD cache wordt ook gebruikt voor NAS deel wat in principe niet nodig is, ruimteverlies door onnodige redundantie VM datastore
Idee 2: 2 pools, eentje voor NAS met 2x3TB mirror, eentje voor VM's met 2x2TB stripe + SSD
Voordeel: meeste ruimte, SSD cache wordt gebruikt waar het nodig is
Nadeel: Ruimteverdeling niet flexibel, lezen van 2 HDD's tegelijk ipv 4
Ik neig nu meer naar idee 1 omdat ondanks het ruimteverlies de capaciteit voorlopig meer dan genoeg is. Iemand tips of suggesties?