Met het risisco dat ik allemaal dingen ga vertellen die jullie al lang weten

... Ik lees dus net dat er met zfs geen sprake is van een striping in de traditionele zin van het woord. Als voorbeeld, een traditionele raid0 zou op elke disk in de raid set een record plaatsen op dezelfde offset, tesamen vormt dit de stripe. Bij zfs lees ik gebeurd dat niet. Als je dus een pool maakt:
code:
1
| zpool create -o options disk1 disk2 disk3 |
Heb je feitelijk 3 losse vdevs in je pool, en niet een raid0-achtig iets van 1 vdev met 3 disks waarover gestriped wordt.
Wat zfs schijnbaar dus wel doet is onder andere op basis van vrije ruimte bepalen welke record naar welke vdev gaat en het "balanced" de records dus wel die het wegschrijft, maar maakt dus geen stripes over de disks (vdevs). Bij raidz zou dat anders werken, daar wordt dan wel weer met een soort striping gewerkt binnen de vdev.
Raid01 kan je dus ook niet aanmaken. Deze pool:
code:
1
| zpool create -o options disk1 disk2 disk3 mirror disk4 disk5 disk6 |
is dus geen raid01. Dit zijn 3 losse vdevs die gemirrored zijn met die 3 andere. Hoe die dit dan precies doet weet ik ook niet maar het is niet hetzelfde en ook lang niet zo snel als 3 mirrors aan een pool geven.
Goed, als er dan geen striping plaats vind dan zou ik denken (maar dat is dan ook meteen de vraag hier), zou de uitval in geval van de "raid01" dus ook niet gewoon drie disks mogen zijn, zolang het maar niet 2 uit dezelfde mirror zijn? Eigenlijk hetzelfde als met 3 mirrors?