Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan een schijf altijd weer online zetten, zolang ZFS maar 'gelooft' dat hij ooit onderdeel heeft uitgemaakt van de pool. Daarna start je een scrub, en gaat ZFS controleren wat de verschillen zijn met de disk ten opzichte van wat er op zou moeten staan.

Als je geen scrub start, is de disk gewoon direct weer terug, maar zal je tijdens lees en schrijf acties potentieel checksum errors zien.

Als ZFS de disk niet meer accepteert (omdat je *alle* uberblocks eraf gegooid hebt) moet je de disk replacen

Dus ipv zpool online /dev/disk/disk-a doe je:
zpool replace oude-id /dev/disk/disk-a

Zelfde effect, ander commando :)

[ Voor 22% gewijzigd door FireDrunk op 06-01-2016 10:45 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 11:44
Dus een offline disk -> badblocks -w disk -> online disk -> scrub zou moeten werken? Geen replace disk nodig?
Als ik in de man page kijk lijkt me die ook nodig, daar zfs de oude disk niet meer zou herkennen na overschrijven?

NB : een detach bij nader inzien zal wel geheel niet werken daar dat alleen bij mirrors gebruikt kan worden maar niet bij raidz pools..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken badblocks persoonlijk niet. Maar als het doet wat ik denk dat het doet, kan dat prima ja.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakker_be
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-10-2024
Hallo,
ik van de dagen tussen kerst en nieuw gebruik gemaakt om mijn Windows domain controller om te toveren tot een ZFS NAS. Ik heb hiervoor de NAS4Free distributie gekozen. Omdat ik deze machine zo veel mogelijk van de "permanente services" wil laten vervullen (SABnzbd+, SickRAGE, Headphones, LMS) ben ik al snel bij het "jail" concept uitgekomen, en hiervoor dus ook de jail management extension "thebrig" geïnstalleerd. Dit werkt prima, ik heb een jail waarin SABnzbd+ draait en verbinding krijgt met de usenetserver, so far so good dus.
Eén ding krijg ik echter momenteel niet aan de praat, en dat is toegang vanuit de jail naar de data directories buiten de jail. Zo lang dit niet in orde geraakt kan ik dus er niet voor zorgen dat er vanuit de LMS-jail muziek kan gespeeld worden die door de SABnzbd-jail gedownload werd en op de juiste plaats gezet werd, om maar een voorbeeld te geven.
Mijn config:
CPU: AMD Athlon(tm) II X2 250 Processor
MB: ASRock 760GM-GS3
RAM: 8GB
DATAPOOL: 4x TOSHIBA MD04ACA400 in Raidz1 vdev. Een 2de vdev van 4x SAMSUNG HD204UI komt hier in de toekomst nog bij, zodra de hierop reeds aanwezige data overgezet is. Al deze schijven hangen aan een IBM M1015.

Wat ik wil bekomen:
In de datapool zijn verschillende basis directories aangemaakt voor de verschillende types content:
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/oqhcjq3wr/ZFS_DIRS.jpg
Ik zou dus eigenlijk bijvoorbeeld /mnt/DefaultPool/Music/ toegankelijk willen maken voor zowel de SABnzbd- als de LMS-jail. Ik heb me hier al suf op gezocht maar vind het niet :(

Save the trees, eat beaver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

FireDrunk schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 07:25:
[...]
Wat de RAID controller wel kan is zien dat de stripe niet volledig is (door een scrub (check in mdadm)).
Simpel gezegd: de RAID controller leest gewoon alle stripes in, en waar hij geen data krijgt, kan hij data terugschrijven in theorie (maar dat doet voor zover ik weet alleen mdadm).

Waar hij wel data terugkrijgt maar de data is foutief, weet hij niet of de parity niet klopt (want die mismatch), of de data niet klopt (want de parity mismatched :+)

Daar zit het grote euvel. Dat eerste probleem is overkomelijk want je hebt je redundancy om de data te reconstrueren (je krijgt immers data + geen data). Het tweede probleem is veel lastiger, want je krijgt twee versies van je data waar je niet weet welke waar is.
Volgens mij was het argument van die kerel op Reddit zo ongeveer dat alle bitrot veroorzaakt wordt door bitflips op de HDD. De HDD zal dit dus dan ofwel zelf corrigeren via z'n interne ECC, ofwel melden aan de RAID-controller dat de sector niet gelezen kan worden. Het idee was dat de RAID-controller bij zo'n geval dan weet aan welke HDD het ligt.

Of dat inderdaad zo is weet ik niet, maar ik ben wel benieuwd naar hoe het dan écht zit. Als bitrot/silent corruption niet wordt veroorzaakt door bitflips op de HDD, waardoor dan wel? Als het veroorzaakt wordt door een bitflip in het RAM, zou je verwachten dat die fout naar alle HDDs (dus ook naar de parity) geschreven wordt toch?

Met andere woorden: Door welke reden anders dan een bitflip op een HDD (door straling of whatever) kan een mismatch tussen data en parity nog meer veroorzaakt worden?

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 06-01-2016 12:28 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
FireDrunk schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 07:25:
[...]
Nou, daar wil ik wel eens bewijs van zien
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/VpBhWQrX08dOvMVhBnc_HdEzW1DtsA-kkX0ipW3Q4IRyc4HUQJNb5vmXZ0jixc4KBunxxSKdihPOI3wBoqiESOlCarZMB085oY7TnTpgi-eM__Zz_U4ASfXlsM_lx_pp0iDtxNkNaAeB0iTJttNgU3W4jxE7jsOdpSZhXE-5YoKUbWSqRhcRwQ2ZIaRgNO42anDxiCoSscqKCXFlV2rn627_GPLWGNqWluff6bkad-JicbMBqLIJ7RLl8TVMaglAK4IbE95illax0tpUciCR-6Clwm7VTC7SGzbvnyr97JY4mOaNQ5ny46CF2Bk3pN9N2kLWupgdJFzY4kxTeEZ6JY-XOndRJo3e8wSEW9TX6NU-W7EfGF6pZIDV7LKSt4AhcDsfmQS9VeUr3UfQAraK3AxNiYxHp5aankKOSeOhETJVtiQwQmo7EMvJWc2TRS5hHbCVkzYvnfqpvCa4oF482Oqa5mEBCLVF53XNwmXEObCRnmN-4UcK3riW4Pl4yJ80xap4bDW26PiaSGU3Y_RkpEHLMdPa6rmPiaqLrKJACsqAS0ExVNGmf4mfZ6opdUdWjjO4=w717-h208-no
naar mijn ervaring detecteert de Areca controller bovenstaande juist d.w.z. ik vink normaliter beide opties aan en wanneer er een bad block is rapporteert de controller dat. In de praktijk zie ik zo weinig pariteits fouten dat ik mij hierin mogelijk vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
idef1x schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:06:
Noobvraagje:
Ik heb een disk in een raidz2 pool (ZFS on linux) die een pending sector geeft die maar niet wil verdwijnen, (1 is niet veel, maar om nu elke dag een mailtje van smart te krijgen is ook weer zo wat ;) ) dus dacht ik deze maar eens geheel te overschrijven/controleren met "badblocks -w" oid
Bad sectors in gebieden die ZFS niet in gebruik heeft, kunnen geen kwaad. Ze verdwijnen vanzelf zodra ZFS die gebieden in gebruik gaat nemen; dus als ze worden overschreven.

Van belang is dat je een ZFS scrub uitvoert en de output daarvan (en zpool status -x) kun je laten mailen. Elke dag de SMART output mailen lijkt mij onzinnig.

Wil je er echt vanaf, kun je ook je hele ZFS pool vol laten schrijven met een zerofile en die vervolgens verwijderen. Maar je kunt ook gewoon je SMART mails stopzetten dat heeft niet zoveel nut. Je draait niet voor niets ZFS. Je bent immuun voor bad sectors zolang je een redundante ZFS pool hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
FireDrunk schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:08:
Ik ken badblocks persoonlijk niet. Maar als het doet wat ik denk dat het doet, kan dat prima ja.
badblocks checkt je disk op badblocks ;) Zeg maar de -c optie bij mkfs.ext4
Met de -w optie schrijft ie een 4 tal patterns naar elk blok (kan ook een gedeelte selecteren) en als dat goed gaat iedereen blij en anders geeft ie weer welke blokken niet goed gingen. M.a.w. Ik dacht zo mijn disk geheel vol te schrijven/testen met die patterns in de hoop dat ie de pending sector in ieder geval realloceert en ik van die pending af zou zijn.

Afijn ik probeer het wel even uit op de backup zfs machine...Die is inmiddels wel gewend opnieuw een pool in zijn geheel overgepompt te krijgen :+
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:04:
[...]

Bad sectors in gebieden die ZFS niet in gebruik heeft, kunnen geen kwaad. Ze verdwijnen vanzelf zodra ZFS die gebieden in gebruik gaat nemen; dus als ze worden overschreven.

Van belang is dat je een ZFS scrub uitvoert en de output daarvan (en zpool status -x) kun je laten mailen. Elke dag de SMART output mailen lijkt mij onzinnig.

Wil je er echt vanaf, kun je ook je hele ZFS pool vol laten schrijven met een zerofile en die vervolgens verwijderen. Maar je kunt ook gewoon je SMART mails stopzetten dat heeft niet zoveel nut. Je draait niet voor niets ZFS. Je bent immuun voor bad sectors zolang je een redundante ZFS pool hebt.
scrub had ik al gedaan ook in de hoop dat ie wellicht gelijk zou verdwijnen, maar dat gebeurd dus kennelijk pas als zfs de sector gebruikt/wil gebruiken.

Tsja die smartd daemon bestond niet voor niets, dus had het maar aangezet als in beter voor niets gewaarschuwd dan te laat ;)
Zal smart mails maar uitzetten dan en geheel op zfs gaan vertrouwen...moet kunnen met raidz2 8)

Dank maar weer voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het periodiek opslaan van de SMART data van je disks heeft wel toegevoegde waarde. Maar dagelijks mails krijgen over een onleesbare sector in ongebruikte ruimte heeft geen enkele zin. Ik zou smartd - de daemon dus - helemaal niet gebruiken. Alleen smartctl oftewel zelf querien. Als je daar eens per maand van je disks eens naar kijkt en de waarden hiervan opslaat, heb je wel iets om bijvoorbeeld kabelfouten en andere waarde over een langere tijd te kunnen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:38:
Het periodiek opslaan van de SMART data van je disks heeft wel toegevoegde waarde. Maar dagelijks mails krijgen over een onleesbare sector in ongebruikte ruimte heeft geen enkele zin. Ik zou smartd - de daemon dus - helemaal niet gebruiken. Alleen smartctl oftewel zelf querien. Als je daar eens per maand van je disks eens naar kijkt en de waarden hiervan opslaat, heb je wel iets om bijvoorbeeld kabelfouten en andere waarde over een langere tijd te kunnen volgen.
:Y

root@nas:/EVO500/Logging# ls -lah
total 316K
drwxr-xr-x 2 root root    8 Jan  1 21:00 .
drwxr-xr-x 4 bart bart    4 Sep 23 16:12 ..
-rw-r--r-- 1 root root  225 Jan  5 21:00 SMART_Daily_012016.log
-rw-r--r-- 1 root root 6.5K Dec 31 21:00 SMART_Daily_122015.log
-rw-r--r-- 1 root root  59K Jul 31 21:00 smart_daily_201507.log
-rw-r--r-- 1 root root  73K Aug 31 21:00 smart_daily_201508.log
-rw-r--r-- 1 root root  76K Sep 30 21:00 smart_daily_201509.log
-rw-r--r-- 1 root root  15K Oct  6 21:00 smart_daily_201510.log

root@nas:~# cat smartstatus_log.sh
#!/bin/bash
export PATH=$PATH:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games
DATUM='date +%d-%m-%Y/%H:%M'

MONTHYEAR=$(date +%m%Y)

$DATUM >> /EVO500/Logging/SMART_Daily_$MONTHYEAR.log

/root/showtools/show disk -mSsftHPrRC >>  /EVO500/Logging/SMART_Daily_$MONTHYEAR.log

Recent is het blijkbaar wel weer stuk gegaan zag ik net, dus dat maar even gefixed door de path variable juist te zetten in het script, die vond opeens hdparm niet meer dewelke aangeroepen wordt door dat script van Q om een smart tabelletje te krijgen.

root@nas:~# cat /EVO500/Logging/SMART_Daily_012016.log
01-01-2016/21:00
Error: is hdparm installed?
02-01-2016/21:00
03-01-2016/21:00
04-01-2016/21:00
05-01-2016/21:00
06-01-2016/14:47
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
| Dev | Model                     | Serial Number        | GB   | Firmware | Temp | Hours | PS | RS | RSE | CRC |
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
| sda | ST4000DM000-1F2168        | XXXXXXXX             | 4000 | CC52     | 20   | 8038  | 0  | 0  | ?   | 0   |
| sdb | ST4000DM000-1F2168        | XXXXXXXX             | 4000 | CC52     | 21   | 8951  | 0  | 0  | ?   | 0   |
| sdc | ST4000DM000-1F2168        | XXXXXXXX             | 4000 | CC52     | 20   | 17819 | 0  | 0  | ?   | 0   |
| sdd | ST4000DM000-1F2168        | XXXXXXXX             | 4000 | CC52     | 19   | 8951  | 0  | 0  | ?   | 0   |
| sde | ST4000DM000-1F2168        | XXXXXXXX             | 4000 | CC52     | 20   | 8948  | 0  | 0  | ?   | 0   |
| sdf | ST4000DM000-1F2168        | XXXXXXXX             | 4000 | CC52     | 19   | 8951  | 0  | 0  | ?   | 0   |
| sdg | M4-CT128M4SSD2            | XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX | 128  | 070H     | 0    | 17707 | 0  | 0  | 0   | 0   |
| sdh | ST4000DM000-1F2168        | XXXXXXXX             | 4000 | CC52     | 19   | 17822 | 0  | 0  | ?   | 0   |
| sdi | ST4000DM000-1F2168        | XXXXXXXX             | 4000 | CC52     | 19   | 17822 | 0  | 0  | ?   | 0   |
| sdj | ST4000DM000-1F2168        | XXXXXXXX             | 4000 | CC52     | 20   | 17824 | 0  | 0  | ?   | 0   |
| sdk | ST4000DM000-1F2168        | XXXXXXXX             | 4000 | CC52     | 19   | 17819 | 0  | 0  | ?   | 0   |
| sdl | M4-CT128M4SSD2            | XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX | 128  | 0309     | 0    | 24248 | 0  | 0  | 0   | 0   |
| sdm | M4-CT128M4SSD2            | XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX | 128  | 0309     | 0    | 24289 | 0  | 0  | 0   | 0   |
| sdn | Samsung SSD 840 EVO 250GB | xxxxxxxxxxxxxxx      | 250  | EXT0AB0Q | ?    | 29832 | ?  | 0  | ?   | 1   |
| sdo | Crucial_CT120M500SSD1     | xxxxxxxxxxxx         | 120  | MU03     | 26   | 17537 | 0  | 9  | 25  | 3   |
| sdp | Samsung SSD 840 EVO 500GB | xxxxxxxxxxxxxxx      | 500  | EXT0AB0Q | ?    | 25901 | ?  | 0  | ?   | 67  |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar heb ik CollectD voor :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mja, maar dat script geeft je dus maar beperkte informatie. Het periodiek bijhouden van de SER en RRER kan ook nuttig zijn, met name de genormaliseerde waarden. Als die verslechteren t.o.v. het verleden is dat ook een teken van ouderdom/slijtage. En dat kan ook nuttig zijn in het beoordelen of je een disk op het einde van zijn garantieperiode toch nog even RMA wilt sturen, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:16:
Mja, maar dat script geeft je dus maar beperkte informatie. Het periodiek bijhouden van de SER en RRER kan ook nuttig zijn, met name de genormaliseerde waarden. Als die verslechteren t.o.v. het verleden is dat ook een teken van ouderdom/slijtage. En dat kan ook nuttig zijn in het beoordelen of je een disk op het einde van zijn garantieperiode toch nog even RMA wilt sturen, bijvoorbeeld.
Oooooooooooh Louwrentius/Q uuuhuuu? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
HyperBart schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:53:
[...]

root@nas:/EVO500/Logging# ls -lah
total 316K
drwxr-xr-x 2 root root    8 Jan  1 21:00 .
drwxr-xr-x 4 bart bart    4 Sep 23 16:12 ..
-rw-r--r-- 1 root root  225 Jan  5 21:00 SMART_Daily_012016.log
-rw-r--r-- 1 root root 6.5K Dec 31 21:00 SMART_Daily_122015.log
-rw-r--r-- 1 root root  59K Jul 31 21:00 smart_daily_201507.log
-rw-r--r-- 1 root root  73K Aug 31 21:00 smart_daily_201508.log
-rw-r--r-- 1 root root  76K Sep 30 21:00 smart_daily_201509.log
-rw-r--r-- 1 root root  15K Oct  6 21:00 smart_daily_201510.log

root@nas:~# cat smartstatus_log.sh
#!/bin/bash
export PATH=$PATH:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games
DATUM='date +%d-%m-%Y/%H:%M'

MONTHYEAR=$(date +%m%Y)

$DATUM >> /EVO500/Logging/SMART_Daily_$MONTHYEAR.log

/root/showtools/show disk -mSsftHPrRC >>  /EVO500/Logging/SMART_Daily_$MONTHYEAR.log
Is het script ondertussen gewijzigd ofzo dat je logging namen hebt van maandjaar en jaarmaand door elkaar?
Ziet er verder overigens wel handig uit...valt dat scriptje ergens te downloaden (voor die tabel)? Scheelt mij weer het wiel opnieuw uit te vinden enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
idef1x schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:18:
[...]

Is het script ondertussen gewijzigd ofzo dat je logging namen hebt van maandjaar en jaarmaand door elkaar?
Ziet er verder overigens wel handig uit...valt dat scriptje ergens te downloaden (voor die tabel)? Scheelt mij weer het wiel opnieuw uit te vinden enzo ;)
Mjaaaaa }:| . Ik heb ergens eens wat te enthousiast zitten rm -Rf'en en toen is er eentje gesneuveld, snel even opnieuw begonnen.

Dat scriptje heb je nu al, maar die tabel vorm dat komt van een tooltje wat Q/Louwrentius heeft geschreven:

https://github.com/louwrentius/showtools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
HyperBart schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:24:
[...]

Dat scriptje heb je nu al, maar die tabel vorm dat komt van een tooltje wat Q/Louwrentius heeft geschreven:

https://github.com/louwrentius/showtools
Dank je! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb recent gemerkt dat na reboots de ZFS module niet meer standaard ingeladen wordt.

Ik moet altijd even manueel een modprobe doen om ergens in /sbin zfs in te laden, daarna werkt alles prima.

Dit probleem manifesteert zich na een aantal updates/upgrades op Ubuntu 14.04.3 LTS.

Iemand een ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:43
staat die module niet in /etc/modules.conf of een equivalente file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het goed is doet een service dat voor je... iets van zfs-mount dacht ik?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
HyperBart schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:47:
Ik heb recent gemerkt dat na reboots de ZFS module niet meer standaard ingeladen wordt.

Ik moet altijd even manueel een modprobe doen om ergens in /sbin zfs in te laden, daarna werkt alles prima.

Dit probleem manifesteert zich na een aantal updates/upgrades op Ubuntu 14.04.3 LTS.

Iemand een ideetje?
Ik had het laatst ook en hij bleek niet genoeg ruimte aan het begin van mijn boot disk te hebben voor een update-grub.
Heb toen een partitie van een 4MB aan het begin van de disk (USB stick overigens) gezet en de rest opgeschoven/wat ingekrompen. Op die 4MB partitie de "bios_grub" flag aangezet en opnieuw update-grub en grub-install gedaan. Daarna deed ie het bij weer automatisch. Ik moet er wel bij vermelden dat dit ook iets te maken had met dat ik mijn boot disk voorzien had van een GPT. Dat scheen ermee te maken hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Er is al vaker in dit topic gediscussieerd over de betrouwbaarheid en stabiliteit van ZoL t.o.v. ZFS in combinatie met FreeBSD en afgeleide distributies zoals ZFSguru,FreeNAS, NAS4Free etc.

Zelf overweeg ik de migratie van een dedicated ZFS NAS4Free NAS naar een ZoL oplossing (in combinatie met Proxmox of KVM met virt-manager).

Klopt mijn aanname dat ZoL anno 2016 dusdanig betrouwbaar en stabiel is voor thuisgebruik, dat er weinig redenen zijn om niet te migreren?
De setup waarin ik ZFS ga gebruiken is erg eenvoudig: 1 vdev per disk en geen RAID-Z/dedup/compressie/encryptie/TRIM/...

ik zie net dat ZFS 0.6.5.4 voor linux enkele uren geleden uitgebracht is

[ Voor 12% gewijzigd door sloth op 09-01-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
sloth schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:20:
Er is al vaker in dit topic gediscussieerd over de betrouwbaarheid en stabiliteit van ZoL t.o.v. ZFS in combinatie met FreeBSD en afgeleide distributies zoals ZFSguru,FreeNAS, NAS4Free etc.

Zelf overweeg ik de migratie van een dedicated ZFS NAS4Free NAS naar een ZoL oplossing (in combinatie met Proxmox of KVM met virt-manager).

Klopt mijn aanname dat ZoL anno 2016 dusdanig betrouwbaar en stabiel is voor thuisgebruik, dat er weinig redenen zijn om niet te migreren?
De setup waarin ik ZFS ga gebruiken is erg eenvoudig: 1 vdev per disk en geen RAID-Z/dedup/compressie/encryptie/TRIM/...

ik zie net dat ZFS 0.6.5.4 voor linux enkele uren geleden uitgebracht is
Ik beheer zakelijk een up to date ZoL systeem en overweeg thuis ook weer een ZFS systeem op te zetten maar dat gaat absoluut FreeBSD draaien. ZoL geeft na bijna elke update van het systeem problemen (omdat de kernel module niet voor de juiste kernel versie is gecompileerd) en het geheugenbeheer is ook niet op het zelfde niveau (wat resulteert in vastlopers en performance problemen). Mijn ervaringen met FreeBSD zijn op dat gebied stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
We zijn op mijn werk bezig met het opzetten van een Hyper-V platform, onze eerste inzet was Synology om de ISCSI luns te hosten, dat ging goed... tot er wat meer druk op het platform kwam. We willen nu eigenlijk mooie Dell 2U servers kopen en gebruiken met ZFS. Iemand goede of juist slechte ervaringen met ZFS en ISCSI/Hyper-V?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 07:42
Bigs schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 13:40:
[...]

Ik beheer zakelijk een up to date ZoL systeem en overweeg thuis ook weer een ZFS systeem op te zetten maar dat gaat absoluut FreeBSD draaien. ZoL geeft na bijna elke update van het systeem problemen (omdat de kernel module niet voor de juiste kernel versie is gecompileerd) en het geheugenbeheer is ook niet op het zelfde niveau (wat resulteert in vastlopers en performance problemen). Mijn ervaringen met FreeBSD zijn op dat gebied stukken beter.
Wij verwijderen oude ZOL en installeren daarna ZOL weer opnieuw in de nieuwe versie. Doen we dat niet eindigt Jessie met kernel panic, best lastig in DC. ;)
Buiten dat draait betreffend systeem wel stabiel en performed prima. Maar ben met je eens dat FreeBSD in deze lekkerder werkt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-09 18:08
sloth schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:20:

Ik draai al maanden Proxmox op een test machine zonder problemen. Toegegeven deze staat niet 24/7 te draaien maar ik heb er al aardig wat met gespeeld.

Ik ben momenteel nieuwe spullen aan het verzamelen voor een nieuwe Proxmox aio ZFS NAS en zeg ESX vaarwel.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
DennusB schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 13:50:
We zijn op mijn werk bezig met het opzetten van een Hyper-V platform, onze eerste inzet was Synology om de ISCSI luns te hosten, dat ging goed... tot er wat meer druk op het platform kwam. We willen nu eigenlijk mooie Dell 2U servers kopen en gebruiken met ZFS. Iemand goede of juist slechte ervaringen met ZFS en ISCSI/Hyper-V?
Als jullie een Windows Shop zijn, waarom dan geen Windows 2012 + storage spaces met SSD als storage tier voor read/write cache? Sorry dat ik je vraag niet beantwoord - ik heb niet echt een antwoord - maar ik ben benieuwd.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 09-01-2016 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Q schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 22:26:
[...]

Als jullie een Windows Shop zijn, waarom dan geen Windows 2012 + storage spaces met SSD als storage tier voor read/write cache? Sorry dat ik je vraag niet beantwoord - ik heb niet echt een antwoord - maar ik ben benieuwd.
Eerlijk antwoord: omdat er geen ervaring mee Is bij ons, wel met ZFS. Wat voor voordelen bied 2012 precies tegenover ZFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
DennusB schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:01:
[...]

Eerlijk antwoord: omdat er geen ervaring mee Is bij ons, wel met ZFS. Wat voor voordelen bied 2012 precies tegenover ZFS?
Het wordt ondersteund op windows 8)7 en er zijn genoeg sysadmins die gewoon niet overweg kunnen (of willen) met linux.. daarnaast is er qua ZFS maar 2 niveaus: hobby projecten (zoals ZFSGuru) waarbij support gelimiteerd is, maar gratis, of "Enterprise" zoals Nexenta, waarbij je grof betaald voor de storage die je wilt.. Als het bedrijf toch al vol zit met windows licenties, dan is het 'makkelijker' om een windows storage bak op te zetten dan om het risico aan te gaan met "community-supported" software, of de licentie kosten van de "enterprise" software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:26

BCC

al gevraagd

[ Voor 89% gewijzigd door BCC op 10-01-2016 08:24 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
DXaroth schreef op zondag 10 januari 2016 @ 01:03:
[...]

Het wordt ondersteund op windows 8)7 en er zijn genoeg sysadmins die gewoon niet overweg kunnen (of willen) met linux.. daarnaast is er qua ZFS maar 2 niveaus: hobby projecten (zoals ZFSGuru) waarbij support gelimiteerd is, maar gratis, of "Enterprise" zoals Nexenta, waarbij je grof betaald voor de storage die je wilt.. Als het bedrijf toch al vol zit met windows licenties, dan is het 'makkelijker' om een windows storage bak op te zetten dan om het risico aan te gaan met "community-supported" software, of de licentie kosten van de "enterprise" software.
Ja, dat ben ik met je eens. Ik zal me eens inlezen morgen om te kijken of het een optie is voor ons!
Thanks voor de informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Laatst online: 24-08 19:58
DennusB schreef op zondag 10 januari 2016 @ 10:04:
[...]

Ja, dat ben ik met je eens. Ik zal me eens inlezen morgen om te kijken of het een optie is voor ons!
Thanks voor de informatie :)
Het probleem wat storage spaces heeft is dat zijn foutdetectie enorm inferieur is aan wat op linux te vinden is (btrfs/zfs), al is het wel aanzienlijk verbeterd de laatste jaren. echter support WSS geen dedup of compressie, die beide wel te vinden zijn in ZFS (tenzij dit recentelijk wel beschikbaar is geworden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
DXaroth schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:14:
[...]

Het probleem wat storage spaces heeft is dat zijn foutdetectie enorm inferieur is aan wat op linux te vinden is (btrfs/zfs), al is het wel aanzienlijk verbeterd de laatste jaren. echter support WSS geen dedup of compressie, die beide wel te vinden zijn in ZFS (tenzij dit recentelijk wel beschikbaar is geworden).
Goed om te weten, nu gebruiken we dedup & compressie momenteel sowieso niet, dus ik neem het wel mee maar het zal er niet om hangen denk ik! Thanks voor je info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
DXaroth schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:14:
[...]

De rest van de wereld draait al jaren prima op server hardware Dell / HP met genoemde software, dus ik zou mij daar geen moment druk over maken.

ZFS dedup is iet wat ik niet zou inzetten, ik lees teveel ellende. Windows storage spaces doet ook dedup en is supported by MS. Bedoeld voor Hyper-V. Als dedup zo'n issue is kun je beter een 'echte' SAN met dedup support hebben staan. Compressie is meestal niet zo belangrijk, het hangt van de situatie af maar als de storage een volume voor virtual machines is, dan zie ik weinig nut.

Zelfbouw op basis van ZFS in een bedrijfsomgeving vind ik zelf best tricky, ik zou het standaard nooit doen. Alleen als ik een hele goede reden heb waarom een 'echte' SAN of anders Storage Spaces niet zou werken. De aanschafkosten van de hardware zijn maar een deel ban het verhaal. Het gaat om het hele plaatje inclusief ondersteuning, onderhoud, etc.

Een SAN heeft dual-controllers, harde schijven met dual-ports, ECC overal op, je kunt met zelfbouw + ZFS nooit de kwaliteit van een SAN benaderen. Even ter context.

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 10-01-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Q schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:54:
[...]
Zelfbouw op basis van ZFS in een bedrijfsomgeving vind ik zelf best tricky, ik zou het standaard nooit doen. Alleen als ik een hele goede reden heb waarom een 'echte' SAN of anders Storage Spaces niet zou werken. De aanschafkosten van de hardware zijn maar een deel ban het verhaal. Het gaat om het hele plaatje inclusief ondersteuning, onderhoud, etc.
Het gaat uiteraard niet om zelfbouw hardware, dat zullen dan gewoon vrij dikke Dell machines met 32/64GB RAM en 2 Xeon CPU's worden, het gaat meer om "Zelfbouw" qua software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Dat begrijp ik, ik noem ook Dell / HP, maar dan nog moet je je heel goed afvragen waar het voor is en wat je wilt. ZFS zou niet eens in mijn hoofd opkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Q schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:00:
Dat begrijp ik, ik noem ook Dell / HP, maar dan nog moet je je heel goed afvragen waar het voor is en wat je wilt. ZFS zou niet eens in mijn hoofd opkomen.
Oke :) Duidelijk verhaal! Ik heb er maar even een dedicated topic over geopend : Snelle en veilige storage voor Hyper-V nodig, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ls,
Ik weet niet of ik hier een noobvraag mag stellen, maar hierbij toch maar gedaan.
Omdat ik met ZFS aan de gang wil ben ik aan het experimenteren met Freenas.
Vooral om te kijken wat er fout kan gaan en wat ik daarmee dan moet doen.
Beter eerst testen dan straks met alle data erop.
Een half jaar geleden heb ik ook een test gedaan, compleet met plex jail etc. Werkte allemaal. Nu echter met een zwaardere pc.
Nu loop ik in het begin echter al vast. Nieuwste versie (9.3) geïnstalleerd, kan via web interface inloggen, daarna storage, users en shares etc aangemaakt.
Ik krijg het echter met geen mogelijkheid voor elkaar om van win7 pc op een share aan te loggen (via verkenner). Wat ik ook aan groups, users enzo aanmaak, het werkt niet, terwijl het de vorige keer in no time draaide. Met guest account lijk ik access te krijgen maar met geen mogelijkheid schrijf rechten.
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
Wat is de permissie op een map die je probeert te benaderden? (ls -l /maplocatie)
En ik neem aan dat je het over smb hebt? Wat is de configuratie daarvan?
(Het is niet echt zfs gerelateerd, maar je zou snel op weg moeten kunnen.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In welke modus staat Samba? Ik weet niet of je dat in FreeNAS in kan stellen, maar Samba kent twee vormen van authenticatie (per-share en per-user). Wat jij beschrijft, wil kunnen inloggen op de machine, maar niet bij de shares kunnen, klinkt alsof de verkeerde Samba modus aan staat.

FreeNAS regelt volgens mij de rechten die je users geeft per share. Maar als die optie in Samba dus verkeerd staat worden die rechten genegeerd...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
bakker_be schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:21:
Hallo,
ik van de dagen tussen kerst en nieuw gebruik gemaakt om mijn Windows domain controller om te toveren tot een ZFS NAS. Ik heb hiervoor de NAS4Free distributie gekozen. Omdat ik deze machine zo veel mogelijk van de "permanente services" wil laten vervullen (SABnzbd+, SickRAGE, Headphones, LMS) ben ik al snel bij het "jail" concept uitgekomen, en hiervoor dus ook de jail management extension "thebrig" geïnstalleerd. Dit werkt prima, ik heb een jail waarin SABnzbd+ draait en verbinding krijgt met de usenetserver, so far so good dus.
Eén ding krijg ik echter momenteel niet aan de praat, en dat is toegang vanuit de jail naar de data directories buiten de jail. Zo lang dit niet in orde geraakt kan ik dus er niet voor zorgen dat er vanuit de LMS-jail muziek kan gespeeld worden die door de SABnzbd-jail gedownload werd en op de juiste plaats gezet werd, om maar een voorbeeld te geven.
Mijn config:
CPU: AMD Athlon(tm) II X2 250 Processor
MB: ASRock 760GM-GS3
RAM: 8GB
DATAPOOL: 4x TOSHIBA MD04ACA400 in Raidz1 vdev. Een 2de vdev van 4x SAMSUNG HD204UI komt hier in de toekomst nog bij, zodra de hierop reeds aanwezige data overgezet is. Al deze schijven hangen aan een IBM M1015.

Wat ik wil bekomen:
In de datapool zijn verschillende basis directories aangemaakt voor de verschillende types content:
[afbeelding]
Ik zou dus eigenlijk bijvoorbeeld /mnt/DefaultPool/Music/ toegankelijk willen maken voor zowel de SABnzbd- als de LMS-jail. Ik heb me hier al suf op gezocht maar vind het niet :(
FreeNas doet dat met bind mounts (mount -t bind src dst --> mount -t bind /mnt/vol01/Downloads/Bittorent /mnt/vol01/jails/transmission/mnt/Download)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 17:50

FREAKJAM

"MAXIMUM"

De update naar ZFS 0.6.5.4 ging hier eens weer eens mis op mijn CentOS 7 installatie. Nu maar weer een rollback gedaan naar de vorige versie. De laatste updates gaat het telkens mis. Stiekem best wel vervelend.

Laatste weken ook telkens checksum errors na een scrub. Wilde de nieuwe reversie van firmware 20 voor mijn LSI2308 eens proberen, maar volgens mij is die nog steeds buggy. Binnenkort maar weer downgraden naar versie 19 dus.

[ Voor 35% gewijzigd door FREAKJAM op 11-01-2016 10:11 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dadona en Firedrunk,
Dank voor jullie reactie.
Vanavond weer een paar uur geprobeerd het werkend te krijgen, maar dat is niet gelukt.
Ik had er wellicht bij moeten vertellen dat het om Windows CIFS shares in Freenas gaat.
Alles volgens het boekje (video's) ingericht, maar niet werken.
Alle dummy zaken, zoals firewall die in de we zit, uitgesloten.
In windows verkenner zie ik de verschillende shares die ik heb aangemaakt.
Inloggen wil niet. Userid/password popup komt wel, maar geen enkele combi werkt.
Ik moet iets over het hoofd zien, maar weet niet wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je de aangemaakte users aan de shares gekoppeld?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat zeggen de samba logs?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 22:45
Ik heb ook een soortgelijk probleem met Windows 7 en zfsguru.
Een share mappen via net use werkt bij mij wel:

code:
1
net use DRIVELETTER: \\hostnaam\sharenaam password /USER:username

Misschien voor jou ook?

[ Voor 6% gewijzigd door RudolfR op 12-01-2016 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 01:25:
Dadona en Firedrunk,
Dank voor jullie reactie.
Vanavond weer een paar uur geprobeerd het werkend te krijgen, maar dat is niet gelukt.
Ik had er wellicht bij moeten vertellen dat het om Windows CIFS shares in Freenas gaat.
Alles volgens het boekje (video's) ingericht, maar niet werken.
Als je me een SSH sessie (of teamviewer) kan bezorgen wil ik er wel eens naar kijken. Doe maar P.M.

Ik heb al verschillende FN servers geïnstalleerd en de rechten kunnen af en toe wel eens vervelend doen. Zeker als je niet gewoon bent om met linux permissies te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat een groot nadeel van Windows is: Als je eenmaal een SMB connectie met een correct password gelegd hebt naar een server, kan je niet makkelijk een nieuwe connectie maken met een 2e set username/password.

Bedenk dus: Als je zowel anonieme toegang als username/password based login doet, moet je zorgen dat je windows machine bij boot, direct de goede username/password combinatie probeert. Zodra je met je filebrowser naar de server gaat, zal Windows proberen anoniem in te loggen, en kan je niet meer met een username en password inloggen tot je reboot.

Dit komt omdat SMB (onder Windows) een kernel protocol is, en niet per-user in userspace...

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23
FireDrunk schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 07:41:
Zodra je met je filebrowser naar de server gaat, zal Windows proberen anoniem in te loggen, en kan je niet meer met een username en password inloggen tot je reboot.
of een
net use \\server /delete /yes
eventueel gevolgd door een
net use \\server /user:Goalseeker *

Ja, je moet er voor naar de command line, maar het scheelt je een reboot en er vervolgens nog niet bij kunnen omdat je filebrowser wederom met de verkeerde username inlogt :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb regelmatig gehad, dat zelfs na het verbreken van de geslaagde netwerkverbinding ik nog steeds niet een nieuwe mount kon maken, tot ik gereboot had. Als het deleten nu eindelijk wel een 'goed opgeruimde' samba state oplevert, ben ik weer een beetje tevreden over Windows :)

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 13-01-2016 08:11 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de mensen die het nog niet wisten (ik in ieder geval niet...).
zfs_vdev_min_pending en zfs_vdev_max_pending zijn uit ZFS gehaald (op alle platformen).
Ze zijn vervangen door een aantal nieuwe zaken rondom max_active en min_active.

Uitgebreide uitleg: https://github.com/freebs...e031efa5efac183effaa34R38

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 23:48
Edit Ik heb een oorzaak/fix zie einde van mijn post

Ik heb een interessant probleem met zfs on linux.
Ik heb een volle pool (0k vrij) en ik kan er niets meer van verwijderen met bijv een rm.
Dat geeft op zicht niet het is een test omgeving, maar als ik een andere pool op het zelfde systeem net zo vol gooi kan ik gewoon nog bestanden verwijderen. Nu wil ik graag weten wat er mis is, maar ik kan niets vinden dat niet in de haak is. Kunnen jullie helpen met trouble shooten?

Edit ik ben meer geïnteresseerd in wat het probleem is dan in een oplossing. Oplossingen kan ik zelf zo wel verzinnen aangezien het toch test data is.

Scrubben gaat probleemloos geen enkele fout.
De block sum = gelijk aan de space maps

64gb ram
ubuntu 15.10
zfs v0.6.4.2-0ubuntu1.1, ZFS pool version 5000, ZFS filesystem version 5

zpool status

pool: tank0
state: ONLINE
scan: scrub in progress since Mon Jan 11 11:42:15 2016
4.78T scanned out of 21.4T at 691M/s, 7h0m to go
0 repaired, 22.34% done
config:

NAME STATE READ WRITE CKSUM
tank0 ONLINE 0 0 0
raidz1-0 ONLINE 0 0 0
F0 ONLINE 0 0 0
F3 ONLINE 0 0 0
F2 ONLINE 0 0 0
F1 ONLINE 0 0 0
F7 ONLINE 0 0 0
F6 ONLINE 0 0 0

errors: No known data errors

zpool get all
NAME PROPERTY VALUE SOURCE
tank0 size 21.8T -
tank0 capacity 98% -
tank0 altroot - default
tank0 health ONLINE -
tank0 guid 9034185262091936598 default
tank0 version - default
tank0 bootfs - default
tank0 delegation on default
tank0 autoreplace off default
tank0 cachefile - default
tank0 failmode wait default
tank0 listsnapshots off default
tank0 autoexpand off default
tank0 dedupditto 0 default
tank0 dedupratio 1.00x -
tank0 free 348G -
tank0 allocated 21.4T -
tank0 readonly off -
tank0 ashift 12 local
tank0 comment - default
tank0 expandsize - -
tank0 freeing 0 default
tank0 fragmentation 59% -
tank0 leaked 0 default
tank0 feature@async_destroy enabled local
tank0 feature@empty_bpobj enabled local
tank0 feature@lz4_compress active local
tank0 feature@spacemap_histogram active local
tank0 feature@enabled_txg active local
tank0 feature@hole_birth active local
tank0 feature@extensible_dataset enabled local
tank0 feature@embedded_data active local
tank0 feature@bookmarks enabled local

zfs get all

NAME PROPERTY VALUE SOURCE
tank0 type filesystem -
tank0 creation Mon Dec 21 8:58 2015 -
tank0 used 17.1T -
tank0 available 0 -
tank0 referenced 17.1T -
tank0 compressratio 1.00x -
tank0 mounted yes -
tank0 quota none default
tank0 reservation none default
tank0 recordsize 128K default
tank0 mountpoint /tank0 default
tank0 sharenfs off default
tank0 checksum on default
tank0 compression off default
tank0 atime on default
tank0 devices on default
tank0 exec on default
tank0 setuid on default
tank0 readonly off default
tank0 zoned off default
tank0 snapdir hidden default
tank0 aclinherit restricted default
tank0 canmount on default
tank0 xattr on default
tank0 copies 1 default
tank0 version 5 -
tank0 utf8only off -
tank0 normalization none -
tank0 casesensitivity sensitive -
tank0 vscan off default
tank0 nbmand off default
tank0 sharesmb off default
tank0 refquota none default
tank0 refreservation none default
tank0 primarycache all default
tank0 secondarycache all default
tank0 usedbysnapshots 0 -
tank0 usedbydataset 17.1T -
tank0 usedbychildren 15.8M -
tank0 usedbyrefreservation 0 -
tank0 logbias latency default
tank0 dedup off default
tank0 mlslabel none default
tank0 sync standard default
tank0 refcompressratio 1.00x -
tank0 written 17.1T -
tank0 logicalused 17.1T -
tank0 logicalreferenced 17.1T -
tank0 snapdev hidden default
tank0 acltype off default
tank0 context none default
tank0 fscontext none default
tank0 defcontext none default
tank0 rootcontext none default
tank0 relatime off default
tank0 redundant_metadata all default
tank0 overlay off default

Ok hoe het helemaal zit ben ik nog niet helemaal achter, maar ik heb wel een fix die goed genoeg is om niet meer met het probleem te zitten.
Zfs houd een reserve aan hoe vol je schijf mag zitten. In zfs on linux 0.64 is dat 1,6% vanaf 0.65 is het 3,2 procent. Ik zat op 0,64 en dus op 1,6 procent als ik deze omlaag haal naar ,8% kan ik weer schrijven en bestanden verwijderen. Uiteraard heb ik hem hier na op 3,2 % gezet daar is vast een reden voor dat ze dat verhoogd hebben waarschijnlijk de problemen die ik ondervond.

Het is nog steeds niet duidelijk waarom ik in de ene pool niet meer kan verwijderen en in de andere pool wel terwijl ze beiden vol zitten. Mocht ik dit vinden zal ik het ook posten.

Hoe doe je dit?
Je moet de spa_slop_shift parameter aan passen.
Deze staat bij mij in /sys/module/zfs/paramters/spa_slop_shift in 0,64 is het 6 in 0,65 staat ie op 5
Je komt bij het percentage door 100/2^6 dat is dus 100/64=1,56 % en 100/2^5=3.125 Ik heb hem tijdelijk op 7 gezet want hij stond toen ik mijn disks vol zette op 6.
Je kunt hetm instellen door /etc/modprobe.d/zfs.conf aan te maken en daar de volgende regel in te zetten.
options zfs spa_slop_shift=Getal
Je kunt rebooten om hem te laten gelden of door de zfs module te verwijderen en weer toe te voegen.
Vervolgens kun je de waarde checken door /sys/modules/zfs/paramters/spa_slop_shift uit te lezen.

Ik ga er van uit dat ze spa_slop_shift om hoog hebben gezet om het probleem dat ik heb te voorkomen.
fix is dus zet hem op 5 of installeer ZoL 0,65 waar ie standaard al op 5 staat.

Mocht je trouwens upgraden van 0,64 naar 0,65 check even of je pool minder dan 97% gevuld is anders heb je hommeles die met bovenstaande te fixen.

[ Voor 12% gewijzigd door kaaas op 15-01-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Bedoel je het verwijderen van bestanden met rm? Als hij echt nokkie vol is dan kan het wel kloppen dat je niets kunt verwijderen gezien de copy-on-write natuur van ZFS. Je zult denk ik een van je datasets moeten verwijderen om weer verder te kunnen (als dat wel gaat).

Zie je nergens iets in de logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 14:47
Mocht je snapshots hebben staan, dan kun je proberen deze te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
Ik was ook tot de conclusie gekomen dat door de copy on write natuur dit het probleem zou kunnen zijn.
Als ik echter een identieke pool vol schrijf heb ik het probleem niet. Plus dat ik zou het niet echt handig vinden als zfs hier geen rekening mee houd.

Welke log raad je aan en waar zou ik naar moeten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
Nope geen snapshots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Het is mij trouwens nog nooit gelukt een ZFS pool vol te schrijven, meestal kakte de performance bij >80% vol zodanig in dat er niet meer mee te werken viel. Dat het jou wel lukt is wel een soort van vooruitgang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kaaas schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:26:
...
Als ik echter een identieke pool vol schrijf heb ik het probleem niet.
Dat is wel vreemd, je zou denken dat als alles identiek verloopt, het resultaat ook identiek zou moeten zijn.
Plus dat ik zou het niet echt handig vinden als zfs hier geen rekening mee houd.
Rekening houden kan je eventueel ook zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
Ik kan geen data sets verwijderen ik heb 1 pool en geen onderliggende data sets. Ik zou de pool kunnen verwijderen, maar dan weet ik alsnog niet wat er aan de hand is.

Ik zou inderdaad een quota kunnen instellen, maar dan is niet zeker dat het niet meer gebeurd aangezien ik nog niet weet wat exact het probleem is.

Ik zoek geen oplossing maar de oorzaak van het probleem

[ Voor 8% gewijzigd door kaaas op 13-01-2016 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
21TB aan test data :o 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
@ bigs ja met een rm de performance blijft behoorlijk lang goed tot +- 95%,de laatste 100 mb gaan heel langzaam

[ Voor 16% gewijzigd door kaaas op 13-01-2016 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 08:52
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:22:
De LiveCD is om mee te booten. Tijdens de eerste installatiestap kies je welke versie je wilt installeren. Daar kun je 005 kiezen. Je hebt dus niet continu een nieuwe livecd nodig. Je kunt met de LiveCD of USB stick alle versies installeren. Ik zou voor 10.2.005 of 10.3.005 gaan.
Ben de eerste stappen met ESXi aan het zetten en zodoende weer met de LiveCD bezig... maar ik zie bij de installatie alleen nog maar .004 versies in de lijst staan, geen .005?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Wat zitten spelen met snapshots en replicatie (op FreeNAS). Werkt allemaal prima, maar toch een paar lessons learned:
- Eea werkt niet out of the box onder IPv6. Jammer, want de beoogde off-site lokatie is goed IPv6 benaderbaar.
- De handleiding klopt niet in de zin dat de dataset aan beide kanten moet bestaan, en dezelfde naam moet hebben.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ESteg schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 09:12:
Ben de eerste stappen met ESXi aan het zetten en zodoende weer met de LiveCD bezig... maar ik zie bij de installatie alleen nog maar .004 versies in de lijst staan, geen .005?
Dat is vreemd; heb je wel een werkende internetverbinding, want dat is nodig om de nieuwe database te downloaden. Je kunt dit ook handmatig doen: op de System->Preferences->Advanced zie je een knop om de database handmatig te updaten. Probeer dat eens en kijk dan of je versies 005 en 006 (zojuist uitgekomen) ziet. Versie 10.3.006 lijkt mij de beste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ijdod schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:05:
- De handleiding klopt niet in de zin dat de dataset aan beide kanten moet bestaan, en dezelfde naam moet hebben.
Je kan een snapshot prima een andere naam geven. Hier heet de root pool /rpool, maar op mijn backup schijf staat alles onder /backup/server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:48
Klein beetje offtopic:

Vandaag staat mijn NAS precies 3 jaar onafgebroken aan. Draait nog steeds ZFSguru 0.2.0 beta9 op Freebsd 9.1-004. Het wordt binnenkort toch een keer tijd om te gaan updaten. Al zit ik te twijfelen of ik misschien zelf Freebsd ga installeren of toch weer ZFSguru pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02:01
Ik heb sinds kort een herinstallatie van ZFSGuru gedaan.
Nu heb ik om de server automatisch uit te laten schakelen in /etc/crontab de volgende regel toegevoegd:

code:
1
2
# Auto shutdown server at 2.00am
00  2   *   *   *   root    /sbin/shutdown now -h

De server gaat echter niet uit.
Ook als ik server handmatig dit commando geef werkt het niet.

Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 17:50

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Shutdown -h now moet het wezen.

is everything cool?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
En met 'shutdown -p now' schakel je ook nog de hardware uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
CurlyMo schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 16:25:
[...]

Je kan een snapshot prima een andere naam geven. Hier heet de root pool /rpool, maar op mijn backup schijf staat alles onder /backup/server
Onder FreeNAS moet de datasetnaam hetzelfde zijn voor replicatie, anders werkt het simpelweg niet. De root mag idd anders heten. De handleiding gebruikt wel andere namen voor de root (local en remote), maar laat de dataset in het midden. Er wordt ook geen stap vermeldt dit aan te maken. Er wordt geimpliceert dat local/files te repliceren is naar remote, zonder dat op remote de dataset files bestaat.

Geen groot issue verder, maar wel even puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02:01
En met 'shutdown -p now' schakel je ook nog de hardware uit.
Ik zag het inderdaad op de man page.

Stom dat ik het commando verkeerd in mijn hoofd heb zitten (kennelijk begin ik oud te worden) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@jbhc: volgens mij is het op andere unices wel -h van Halt geweest; dus het kan zijn dat je het wel goed hebt onthouden maar van een andere UNIX distro.
krijn1985 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 17:31:
Vandaag staat mijn NAS precies 3 jaar onafgebroken aan. Draait nog steeds ZFSguru 0.2.0 beta9 op Freebsd 9.1-004. Het wordt binnenkort toch een keer tijd om te gaan updaten. Al zit ik te twijfelen of ik misschien zelf Freebsd ga installeren of toch weer ZFSguru pak.
Zojuist is 10.3.006 uitgekomen dus dat kan een prima kandidaat zijn voor een upgrade. Vanilla FreeBSD kan natuurlijk ook. Alleen mis je dan wel de tweaks die soms wel nuttig zijn. Bijvoorbeeld dat onder vanilla BSD je gemakkelijk je GPT labels verliest bij ZFS en hij gptid gaat gebruiken bijvoorbeeld. Voor systemen waar ik geen web-interface wil, gebruik ik zelf alsnog ZFSguru omdat ik daardoor heel makkelijk kan upgraden naar een nieuwere versie zonder te hoeven compileren. Het geeft meer een appliance gevoel. Dat gezegd, als je heel veel via de shell doet kun je opzich prima vanilla FreeBSD met Root-on-ZFS proberen.

In de komende versie van ZFSguru komt ook de Root-on-RAM distributie beschikbaar, die het OS zelf in RAM draait vanaf tmpfs. Dat geeft voordelen zoals dat problemen met je disk (kabelproblemen) je OS niet onderuit kan halen, en performancevoordelen. Ook kun je bijvoorbeeld van een USB stick booten zonder dat er geschreven wordt naar de USB stick; alleen tijdens het afsluiten wordt het profiel geupdate. Dat soort dingen heeft vanilla BSD nog niet.

Sommige addons hebben een leuke web-interface. Maar als je al die extra's niet gebruikt, kun je ook prima vanilla BSD overwegen. Sinds pkgNG is het beheer van de packages een stuk eenvoudiger en freebsd-update kan je enigszins helpen met systeemupdates - al is het bijwerken van configuratiebestanden soms nog wel een heikel punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 08:52
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:33:
[...]

Dat is vreemd; heb je wel een werkende internetverbinding, want dat is nodig om de nieuwe database te downloaden. Je kunt dit ook handmatig doen: op de System->Preferences->Advanced zie je een knop om de database handmatig te updaten. Probeer dat eens en kijk dan of je versies 005 en 006 (zojuist uitgekomen) ziet. Versie 10.3.006 lijkt mij de beste versie.
Sterk... internetverbinding werkte volgens mij prima, maar om de een of andere reden heeft hij nu wél de database geupdate, zie de 006 versies nu inderdaad ook. Heeft zichzelf mooi opgelost :)

ZFSguru draait hier al jaren als een zonnetje trouwens, thanks voor jullie werk daaraan. Nu dus sinds kort virtueel op ESXi met een LSI 9341-8i, geflasht naar een 9300-8i HBA die via VT-d doorgegeven is aan de ZFSguru VM. Werkte direct perfect, had ik tijden eerder moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leuk om te horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ijdod schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 22:45:
[...]

Onder FreeNAS moet de datasetnaam hetzelfde zijn voor replicatie, anders werkt het simpelweg niet. De root mag idd anders heten. De handleiding gebruikt wel andere namen voor de root (local en remote), maar laat de dataset in het midden. Er wordt ook geen stap vermeldt dit aan te maken. Er wordt geimpliceert dat local/files te repliceren is naar remote, zonder dat op remote de dataset files bestaat.

Geen groot issue verder, maar wel even puzzelen.
Welk commando gebruik je uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
CurlyMo schreef op zondag 17 januari 2016 @ 08:13:
[...]

Welk commando gebruik je uiteindelijk?
Standaard GUI. Sluit absoluut niet uit dat eea een FreeNAS GUI beperking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:48
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2016 @ 01:02:

Zojuist is 10.3.006 uitgekomen dus dat kan een prima kandidaat zijn voor een upgrade. Vanilla FreeBSD kan natuurlijk ook. Alleen mis je dan wel de tweaks die soms wel nuttig zijn. Bijvoorbeeld dat onder vanilla BSD je gemakkelijk je GPT labels verliest bij ZFS en hij gptid gaat gebruiken bijvoorbeeld. Voor systemen waar ik geen web-interface wil, gebruik ik zelf alsnog ZFSguru omdat ik daardoor heel makkelijk kan upgraden naar een nieuwere versie zonder te hoeven compileren. Het geeft meer een appliance gevoel. Dat gezegd, als je heel veel via de shell doet kun je opzich prima vanilla FreeBSD met Root-on-ZFS proberen.

In de komende versie van ZFSguru komt ook de Root-on-RAM distributie beschikbaar, die het OS zelf in RAM draait vanaf tmpfs. Dat geeft voordelen zoals dat problemen met je disk (kabelproblemen) je OS niet onderuit kan halen, en performancevoordelen. Ook kun je bijvoorbeeld van een USB stick booten zonder dat er geschreven wordt naar de USB stick; alleen tijdens het afsluiten wordt het profiel geupdate. Dat soort dingen heeft vanilla BSD nog niet.

Sommige addons hebben een leuke web-interface. Maar als je al die extra's niet gebruikt, kun je ook prima vanilla BSD overwegen. Sinds pkgNG is het beheer van de packages een stuk eenvoudiger en freebsd-update kan je enigszins helpen met systeemupdates - al is het bijwerken van configuratiebestanden soms nog wel een heikel punt.
Misschien to slecht geluk door te zeggen dat hij 3 jaar aanstaat. Op dit moment staat hij nog ewl aan, maar kom er niet meer bij. Ssh zegt dat fingerprint veranderd is, de webinterface kom ik niet bij nu. Waarschijnlijk dus even scherm gaan aansluiten en toetsenbord.

Ik snap hier niks van, vanacht nog 150GB weggeschreven naar mijn nas voor backup.

Als ik je bovenstaande verhaal zo lees ga ik dan toch weer voor ZFSguru. Het draait prima en de web-interface is wel handig. Al ga ik denk ik wel zelfs Sabnzbd etc installeren inplaats van de service vanuit ZFSguru gebruiken. Had namelijk nogal problemen met updaten.

update: Of ik let niet goed op, maar waar kan ik de 10.3.006 image downloaden? Zie alleen 10.2.003 op de download pagina op zfsguru.com.

UPDATE 2: Nou dan na 3 jaar en een dag dus een restart gedaan en alles werkt weer gewoon. Hoef ik gelukkig vandaag niet alles weer opnieuw te installeren en kan ik daar toch een keer de tijd voor nemen.

UPDATE 3: Ik snap er echt even niks meer van. Denk ok doet het weer, haal alles los (toetsenbord en scherm) en ja hoor kom er weer niet bij en kan weer niet verbinden via SSH. Plug ik mijn toetsenbord en scherm weer in krijg ik weer geen beeld en wil mijn USB toetsenbord het niet doen. Snap er echt even niks van. Ik wil hem eigenlijk niet zomaar uitzetten vai de Powerknop, maar zonder ssh/web-interface//fysieke toegang wordt het toch lastig.

Enige idee welke logs ik zou moeten nalopen voor eventuele problemen?

[ Voor 16% gewijzigd door krijn1985 op 17-01-2016 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joslohuis
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:39
Ik heb ZFSguru 3.1 met 10.3.006 draaien, heb problemen gehad met een disk, vervangen en ZFSGuru opnieuw geïnstalleerd en de pools geïmporteerd. Daarna een scrub gedraaid en de pool ziet er goed uit.
Ik krijg op het status scherm de volgende 2 meldingen, deze had ik ook al voordat de disk vervangen is en ik ZFSGuru opnieuw geïnstalleerd heb.

Tar error extracting GuruDB, item: general/index.ser
Downloaded GuruDB rejected: invalid array structure