Heb ook al in het kodi forum gevraagd maar het schijnt toch iets met zfsguru te maken te hebben.
Als ik probeer te telnetten met de server krijg ik deze error:
1
2
| telnet 192.168.1.64 3306 telnet: can't connect to remote host (192.168.1.64): Connection refused |
Waar 3306 de standaard poort hoort te zijn van mysql.
Iemand die mij verder kan helpen hiermee?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Zo nieuw topic gemaakt,ik hoop dat ik ook daar op jullie hulp mag rekenen.
[ Voor 52% gewijzigd door ikkeenjij36 op 12-07-2015 13:07 ]
Ey das een goeie. Ook maar even in een crontab gegooid hier...Kortfragje schreef op zondag 12 juli 2015 @ 11:21:
Jah inderdaad, normaal heb ik die ook niet, ik run showtools dagelijks naar een .txt file dan gebruik ik ook-
-mSsftHPrRC
Vlgs de link een Fractal Design XL 2MatthijsE schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:54:
Welke case heb je Hyperbart?
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Fractal Design Define XL 3.0 heeft ie
Zelfde als ik
Even niets...
Dan heeft HyperBart een typo begaanFireDrunk schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 08:10:
[...]
Fractal Design Define XL 3.0 heeft ie
Zelfde als ik
HyperBart schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:18:
Build dagje met FireDrunk is een weekendje opgeschoven, wat heb ik dan te doen?
Aangekochte boodschappenlijstje:
Seasonic G360
4 x SAS - SATA forward break out van .75m
Fractal Design XL 2 (plaats voor 10 disks 3.5)
ATX verlengkabel
5 x 4TB
......
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Officieel heb ik een:
Define XL Titanium Grey
FireDrunk heeft een:
Define XL USB 3.0 Black Pearl
Ik heb dus geen USB 3
Ik moet mijn grote mond leren houden
Om dus eenduidig, zonder twijfel te antwoorden op je vraag:MatthijsE schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:54:
Welke case heb je Hyperbart?
Een http://www.fractal-design...e-xl-usb-30-titanium-grey
[ Voor 65% gewijzigd door HyperBart op 14-07-2015 13:38 ]
Even vraagje,ik ben zover dat ik zfsguru kaal geinstaleerd heb met alleen virtualbox erop en werkt gewoon zoals het moet,ook alle services die ik wil draaien en starten gewoon na een reboot.
Nu heb ik op zfsguru pools aangemaakt maar hoe krijg ik die werkend onder mijn virtual ubuntu?
Ook kan ik in de webgui op zfsguru niks doen op de pools pagina
1
| ERROR: detecting ZFS pools failed; unexpected output from zfs list |
krijg ik als error?
EDIT:updaten naar 0.2.0.10beta verhelpt het,eerdere vraag blijft staan
[ Voor 6% gewijzigd door ikkeenjij36 op 14-07-2015 21:01 ]
Je kunt je met zfs shares en nfs (zie kopje NFS) werken en deze vervolgens mounten op een andere linux distro met behulp van /etc/fstab.
[ Voor 51% gewijzigd door FREAKJAM op 14-07-2015 21:12 ]
is everything cool?
is everything cool?
Waarom kijk je niet uit naar een synology Nas? Je gaat niet geloven hoeveel vrijetijd je zal over hebben!ikkeenjij36 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:08:
Op advies van verschillende zfsguru gebruikers was het beter het download gedeelte te virtueel te draaien en dan zfsguru niet elke keer te laten crashen.
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Morgen of zodadelijk ga ik het destroy commando geven en een nieuwe pool aanmaken. Uiteraard even FD's disks loskoppelen zodat die ZEKER buiten schot blijven tijdens mijn gevaarlijke momentjes
[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 16-07-2015 18:44 ]
pool: stavanger state: DEGRADED status: One or more devices has been taken offline by the administrator. Sufficient replicas exist for the pool to continue functioning in a degraded state. action: Online the device using 'zpool online' or replace the device with 'zpool replace'. scan: none requested config: NAME STATE READ WRITE CKSUM stavanger DEGRADED 0 0 0 raidz2-0 DEGRADED 0 0 0 disk1-XXXXXXXX ONLINE 0 0 0 disk2-XXXXXXXX ONLINE 0 0 0 disk3-XXXXXXXX ONLINE 0 0 0 disk4-XXXXXXXX ONLINE 0 0 0 disk5-XXXXXXXX ONLINE 0 0 0 disk6-XXXXXXXX ONLINE 0 0 0 disk7-XXXXXXXX ONLINE 0 0 0 disk8-XXXXXXXX ONLINE 0 0 0 disk9-XXXXXXXX ONLINE 0 0 0 /media/RAMDISK/5TBFILESPARSE OFFLINE 0 0 0 errors: No known data errors
root@nas:~# zpool iostat 1 capacity operations bandwidth pool alloc free read write read write ---------- ----- ----- ----- ----- ----- ----- EVO500 73.3G 391G 0 0 0 0 M4-STRIPE 293G 63.7G 0 0 0 0 MIGRATIE 16.2T 1.89T 3.21K 0 410M 0 stavanger 44.3G 36.2T 0 3.64K 0 392M ---------- ----- ----- ----- ----- ----- ----- EVO500 73.3G 391G 0 0 0 0 M4-STRIPE 293G 63.7G 0 0 0 0 MIGRATIE 16.2T 1.89T 3.12K 0 400M 0 stavanger 44.9G 36.2T 0 3.69K 0 421M ---------- ----- ----- ----- ----- ----- -----
En we zijn vertrokken...

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 16-07-2015 18:34 ]
Pool name tank5
Status UNAVAIL
Description The pool cannot be accessed on this system because it uses the following feature(s) not supported on this system: com.delphix:hole_birth
Action Access the pool from a system that supports the required feature(s), or restore the pool from backup.
Scrub none requested
Ashift pool is optimized for 4 KiB sector disks (ashift=12)
Ik draai:
Powered by ZFSguru version 0.2.0-rc
Running official system image 10.0-002 featuring FreeBSD 10.0-RELEASE with ZFS v5000.
Running Root-on-ZFS distribution.
Is hier een simple oplossing voor ?
[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 17-07-2015 13:10 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Even niets...
Even niets...
Doe dan even als volgt:
- na het booten met de LiveCD eerst updaten naar 0.2
- update je bootcode als je dat nog niet eerder hebt gedaan, op de Disks pagina, klik op disk, klik op rode boot partitie, klik knop Update Bootcode.
- importeer je pool op de Pools pagina
- installeer een nieuwe versie (10.1-001 of 10.1-002) op je pool op de System->Install pagina
- reboot en boot van de HDD pool.
10.0-002 632M bootski3 28 5 4 KiB Inactive
10.1-001 1.82G bootski3 28 5 4 KiB Activated - -
Had dus een downgrade gedaan i.p.v. upgrade
Zit met een longontsteking thuis en ben niet zo helder..
Heb gewoon de andere versie weer geboot en alles is weer terug..
[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 17-07-2015 14:33 ]
Even niets...
Ja tussen hoestbuien door.FireDrunk schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 15:37:
Een systeem is zo gezond als zijn (zieke) beheerder
10.1-002 er nu opgezet en alles is weer ok.
Ik had wat issues met 2 nics in hetzelfde subnet, maar ik denk dat diegene het eerste in rc.conf de standaard weg naar buiten wordt. Normaal doe je zo iets ook niet, maar ik had 10ge in ander vlan zitten dan 1ge maar dat vond ik te lastig.
Helaas was het te simpel gedacht om op de switch het vlan om te zetten en dan op de freebsd kant aanpassing en reboot. Bij 2 servers ging het goed, en nummer 3 mis.
Ip adres van de 10 ge was wel bereikbaar, maar verkeer terug ging over 1ge.
Zal dus wel de prioriteit in rc.conf zijn geweest. (1ge poorten hebben hoger ip adres in de reeks, dat wil nog wel eens helpen bij electie van de primaire weg op cisco devices bijvoorbeeld)
Kan ik ergens vinden wat de laatste messages waren voordat de server uit zichzelf restart? En weet iemand of er veel problemen zijn met de kaart i.c.m. de mps driver?
SSH deed het toen nog maar kon niets bekijken omdat file systeem er niet meer was, of ontoegankelijk.
1
2
3
4
| WARNING: This system is running a "newcons_ofed_polling_altq" kernel, which is not a kernel configuration distributed as part of FreeBSD 10.0-RELEASE. This kernel will not be updated: you MUST update the kernel manually before running "/usr/sbin/freebsd-update install". |
Zeker, heb ik al eens met succes uitgevoerd. Wel moet je eerst even een GENERIC kernel bakken.CurlyMo schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:35:
Is er eigenlijk een manier om een freebsd-update te doen vanuit ZFSGuru?
code:
1 2 3 4 WARNING: This system is running a "newcons_ofed_polling_altq" kernel, which is not a kernel configuration distributed as part of FreeBSD 10.0-RELEASE. This kernel will not be updated: you MUST update the kernel manually before running "/usr/sbin/freebsd-update install".
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Heb je daar een bestaande guide voor gevolgd?Compizfox schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:55:
[...]
Zeker, heb ik al eens met succes uitgevoerd. Wel moet je eerst even een GENERIC kernel bakken.
mpt = LSI 3Gbpszzattack schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:10:
Ik herinner het niet met 100% zekerheid, maar ik denk dat voorheen de mpt driver gebruikt werd voor mijn SASUC8i kaarten, en dat is nu mps geworden.
mps = LSI 6Gbps
mfi = LSI met RAID firmware (IR mode firmware)
Ja, eigenlijk kan dit sowieso, maar door wat beschermingen wilt freebsd-update altijd een GENERIC kernel hebben. Nu is de kernel die ZFSguru gebruikt helemaal compatible met GENERIC dus eigenlijk is dit een overbodige bescherming. Maar tenzij je dit kunt onderdrukken - wat ik nog niet heb gecontroleerd - kun je zelf een GENERIC kernel bakken en daarna updaten.CurlyMo schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:35:
Is er eigenlijk een manier om een freebsd-update te doen vanuit ZFSGuru?
Dat zou zo kunnen:
1) installeer de FreeBSD Sourcecode service, die heeft exact dezelfde sourcecode als je systeemversie die je draait. Dit is belangrijk!
2) log in via SSH en wordt root met 'su' en ga naar /usr/src waar de sourcecode staat na het installeren van de service
3) bouw de kernel: make buildkernel
4) installeer de kernel: make installkernel
5) reboot
Daarna kun je freebsd-update gebruiken. Hopelijk kun je deze bescherming ook gewoon uitschakelen. Daarnaast dacht ik erover om kernels als service aan te bieden. Dus standaard GENERIC en je moet dan een service installeren om OFED Infiniband, AltQ traffic shaping en device polling ondersteund te krijgen.
Niet specifiek voor deze situatie, maar ik heb wel gekeken naar de relevante delen van het FreeBSD Handbook jaCurlyMo schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:05:
[...]
Heb je daar een bestaande guide voor gevolgd?
Toevallig (en gelukkig voor jou
ZFSGuru draait by default een custom kernel. Die wordt niet automatisch mee-geupgrade dus hiervoor zijn een paar extra stappen nodig.
Het makkelijkste is vóór het upgraden eerst een GENERIC kernel te bakken. De aanpassingen die ZFSGuru aan de kernel doet zijn voor ons toch niet interessant (het gaat vooral om Infiniband-dingen). De stappen hiervoor zijn als volgt:
Installeer eerst subversion om hiermee de kernel sources binnen te halen:
code:
1 2 # cd /usr/ports/devel/subversion # make install clean
Haal nu de sources binnen:
code:
1 # svn checkout https://svn0.us-west.FreeBSD.org/base/releng/10.1/ /usr/src
Vervang hierbij uiteraard 10.1 naar het versienummer van de release waarnaar je gaat upgraden.
Bouw dan opeenvolgend de toolchain en de kernel zelf:
code:
1 2 3 # cd /usr/src # make kernel-toolchain # make kernel __MAKE_CONF=/dev/null SRCCONF=/dev/null
De oude (huidige) kernel wordt dan verplaatst naar /boot/kernel.old, de nieuwe kernel komt in /boot/kernel te staan.
Vanaf hier kun je gewoon het FreeBSD handboek weer volgen. Zorg dat je na de upgrade-stap (dus vóór je eerste install-stap) reboot, zodat je in de nieuwe matchende kernel terecht komt.
Opmerking: Dit is een iets andere aanpak dan staat gegeven in het FreeBSD handboek over custom kernels. Wat zij doen is eerst een GENERIC kernel compileren voor de huidige world en die dan plaatsen in /boot/GENERIC zodat hij tijdens het update-proces automatisch wordt geüpdatete naar de nieuwe versie. Wat ik doe is iets simpeler: meteen een GENERIC kernel compileren die matcht met de nieuwe world en die booten tijden het upgraden.
Ik gebruik een SASUC8i, geflashed naar IT firmware. Is het dan vreemd dat bij mij de mps driver actief lijkt of is deze ook compatible met 3Gbps kaarten?Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:10:
[...]
mpt = LSI 3Gbps
mps = LSI 6Gbps
mfi = LSI met RAID firmware (IR mode firmware)
[...]
Ik snap hem al.
[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 17-07-2015 23:46 ]
Maar dat had je denk ik zelf al gezien.
Overigens: na de installatie wordt de install-pkg directory verwijderd en houd je dus alleen een kleine dir in /services over en natuurlijk de geïnstalleerde packages die ruimte innemen in /.
Niet dat ik weet of ZoL lekker gaat draaien met 1GB RAM, maar als ik kan leven zonder ARC moet het in principe wel werken lijkt me.
Even niets...
FreeBSD server 10.1-RELEASE-p10 FreeBSD 10.1-RELEASE-p10 #0: Wed May 13 06:54:13 UTC 2015 root@amd64-builder.daemonology.net:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC amd64
Overigens draai ik zelf 10-STABLE, 10.1 is inmiddels al best oud. 10-STABLE wordt nu 10.2-BETA2 genoemd. Dus over een maandje 10.2 release en 10-STABLE is dus al aardig in de buurt van release. Maar je kunt niet naar -STABLE of -CURRENT updaten met freebsd-update (binary update) volgens mij. Met de ZFSguru systeemversies zou dat wel makkelijk kunnen.
Even niets...
-STABLE, da's een beetje vergelijkbaar met Debian Testing toch? Misschien ook iets voor mij om naar te kijken.Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 16:11:
Mooi zo!
Overigens draai ik zelf 10-STABLE, 10.1 is inmiddels al best oud. 10-STABLE wordt nu 10.2-BETA2 genoemd. Dus over een maandje 10.2 release en 10-STABLE is dus al aardig in de buurt van release. Maar je kunt niet naar -STABLE of -CURRENT updaten met freebsd-update (binary update) volgens mij. Met de ZFSguru systeemversies zou dat wel makkelijk kunnen.
Ik snap het idee dat de simpele dingen via de webinterface gaan, en als je onder de moterkap wilt werken je in de shell moet duiken. Echter loop ik nu tegen problemen aan waarvan ik vind dat die niet op moeten treden of ze op te lossen moeten zijn via de interface. Want zonder in de shell te duiken krijg ik sabnzbd en Sickbeard niet werkend ivm rechtenproblemen.Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 15:20:
Hmhm. ZFSguru doet nu alleen users/groepen voor share management. Voor andere doeleinden word je geacht de normale shell tools te gebruiken zoals 'pw useradd' en 'pw groupadd'. Ik zelf edit gewoon handmatig met vipw en /etc/group.
Dus het idee is dat de simpele dingen via de GUI kunnen, en je als expert prima dit soort dingen op de shell kunt doen. De GUI is ook een opstapje om de dingen werkend te krijgen, terwijl je vanuit een comfortabel startpunt UNIX kunt leren cq. ontdekken. ZFSguru web-interface is zo gebouwd dat je vrijwel alles kunt aanpassen en tunen, en ZFSguru dit prima slikt allemaal. Dus je kunt zowel de GUI als shell tegelijkertijd gebruiken voor je management. En dat zorgt denk ik ook voor een goede leercurve die niet te steil is maar ook niet plat zoals bij systemen waar je weinig kunt doen onder de motorkap.
[mbr]Overigens, wil je doorpraten over ZFSguru of andere ZFS platforms, dan kan dit beter in het ZFS topic. Dit topic is meer bedoeld voor hardwareconfiguraties. Er is daarbij overlap met ZFS platforms omdat de configuratie ook afhangt van de software. Er is overlap met meerdere topics zelfs. Maar als het duidelijk een richting op gaat kun je beter naar het andere topic switchen en daar je vervolgvragen stellen. :)[/]
Wat is uberhaupt de doelgroep die jij en Jason voor ogen hebben om dit product te gebruiken?
Kan je specifiek aangeven wat er in het ZFSGuru topic nog niet is gezegd, maar wat jij wel graag wil toevoegen. Dat maakt het geheel wat concreter voordat we dadelijk in het algemene ZFS topic het vooral over ZFSGuru gaan hebben.Pietjebelll schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 19:15:
Vervolg van discussie in DIY RAID topic en ivm sluiting topic over de toekomst van ZFSguru hier het vervolg:
Nee, dat kan ik niet, want ik heb niet het hele ZFSguru topic gelezenCurlyMo schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 20:49:
[...]
Kan je specifiek aangeven wat er in het ZFSGuru topic nog niet is gezegd, maar wat jij wel graag wil toevoegen. Dat maakt het geheel wat concreter voordat we dadelijk in het algemene ZFS topic het vooral over ZFSGuru gaan hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Pietjebelll op 18-07-2015 21:08 ]
Ja, dat had ik inderdaad al gevonden in het topic. CiPHER zei daar dat het voor zowel de gevorderde, als voor jan-met-de-pet bereikbaar moet zijn. Dus die vraag was in zekere zin inderdaad al beantwoord.CurlyMo schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 21:10:
De zoekterm "doelgroep" in dat topic levert namelijk genoeg resultaten op.
Dan blijft voor mij wel dat de doelgroep niet correspondeert met het product. Ik moet als beginneling bij ZFSguru en als complete onbekende van freeBSD in de shell duiken om mijn sabnzbd en sickbeard werkend te krijgen.
Edit: en ik had inderdaad eerst even moeten zoeken voor ik die vraag stelde
[ Voor 6% gewijzigd door Pietjebelll op 18-07-2015 21:14 ]
Ik heb gevloekt toen ik overstapte naar een zelfbouw-NAS: gekut met permissies, gekut met shares, gekut met Group ID's, FACL's, geen kant en klare UPS monitoring, alles mag je zelf gaan doen...
ZFSguru: prima, maar vanaf het moment dat je van het beklinkerde pad af gaat: dada!
[ Voor 33% gewijzigd door FREAKJAM op 18-07-2015 22:21 ]
is everything cool?
Wie heeft er interesse dan? Wachten op een bruikbare licentie voor ZFSguru is als een lemiscaat.HyperBart schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 21:38:
Dat roep ik al jaren. Ik snap niet dat er anno 2015 nog altijd geen distro/os is voor zelfbouwers wat even simpel is als een QNAP/Synology interface maar ZFS biedt.
Maar je gaat SAB en SickBeard handmatig installeren, toch? Je gebruikt niet de service? Dan moet je ook zelf de handen vuilmaken.Pietjebelll schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 19:15:
Ik snap het idee dat de simpele dingen via de webinterface gaan, en als je onder de moterkap wilt werken je in de shell moet duiken. Echter loop ik nu tegen problemen aan waarvan ik vind dat die niet op moeten treden of ze op te lossen moeten zijn via de interface. Want zonder in de shell te duiken krijg ik sabnzbd en Sickbeard niet werkend ivm rechtenproblemen.
Wat is uberhaupt de doelgroep die jij en Jason voor ogen hebben om dit product te gebruiken?
Nou, als je enkel SAB en SickBeard wilt, is het installeren van de service die alles automatisch instelt de aangewezen route. Indien die service nu nog niet goed zou werken (is dat het probleem?) is dat simpelweg omdat ZFSguru nog niet mature genoeg is. Evenals dat die applicaties zelf al aardig wat bugs hebben.Pietjebelll schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 21:14:
CiPHER zei daar dat het voor zowel de gevorderde, als voor jan-met-de-pet bereikbaar moet zijn. Dus die vraag was in zekere zin inderdaad al beantwoord.
Dan blijft voor mij wel dat de doelgroep niet correspondeert met het product. Ik moet als beginneling bij ZFSguru en als complete onbekende van freeBSD in de shell duiken om mijn sabnzbd en sickbeard werkend te krijgen.
Maar het idee is simpel: gebruik de officiële service als je het makkelijk wilt, en als je de handen vuil wilt maken en zelf het harde werk wilt doen, kan dat ook. Maar dan moet je niet klagen over gebruiksvriendelijkheid; dan werk je gewoon met een UNIX systeem. Die optie staat open.
QNAP en Synology zijn commerciële distributies. Dus logisch dat die qua gebruiksvriendelijkheid en qua presentatie beter georganiseerd zijn en dus ook beter scoren dan andere distributies. Maar uiteindelijk is dit allemaal op oude technologie gebaseerd en ik ben juist geïnteresseerd in de moderne technieken.HyperBart schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 21:38:
Dat roep ik al jaren. Ik snap niet dat er anno 2015 nog altijd geen distro/os is voor zelfbouwers wat even simpel is als een QNAP/Synology interface maar ZFS biedt.
Wat jij zegt (een zelfbouw server NAS) is ongeveer wel wat ZFSguru wilt worden.
Maar dat is toch logisch? Hoe zou het anders moeten? Andere platforms hebben zelfs helemaal geen 'beklinkerd pad' dus daar word je helemaal voor de wolven gegooid. Bij ZFSguru gebruik je de officiële services, of je doet het zelf. Die laatste route is inderdaad het harde werk. Maar dan snap je ook hoeveel werk er in de services zit. Dat gaat pas echt goed werken in ZFSguru zodra het project goed op poten staat. Dus vanaf eind dit jaar / volgend jaar misschien.Ik heb gevloekt toen ik overstapte naar een zelfbouw-NAS: gekut met permissies, gekut met shares, gekut met Group ID's, FACL's, geen kant en klare UPS monitoring, alles mag je zelf gaan doen...
ZFSguru: prima, maar vanaf het moment dat je van het beklinkerde pad af gaat: dada!
NAS4Free heeft zelfs de filosofie dat de NAS tot een NAS beperkt moet blijven, en biedt heel weinig addons aan die functionaliteit bieden buiten de traditionele NAS functies.
FreeNAS is net als NAS4Free aardig dichtgetimmerd en ook vrij spartaans. Groot voordeel van ZFSguru is dat het erg close met vanilla BSD is en je dus zelf gerust kunt experimenteren en spelen onder de motorkap. Maar dan niet klagen als je vingers onder de olie zitten.
Nee hoor, ik maak gewoon gebruik van de services die aangeboden worden via de webinterface. Downloaden, installeren klaar. Dat is ook heel erg makkelijk en prettig. Je komt alleen in de moeilijkheden met de rechten van de mappen, en door welke user de mappen worden aangemaakt. Als ik bijvoorbeeld de mappen voor sabnzbd via samba aanmaak, kan sabnzbd er niet fatsoenlijk gebruik van maken. Andersom, als ik de map via sabnzbd aanmaak, kan ik hem via samba niet bereiken (ergo: ik kan niet bij mijn downloads)Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 22:53:
[...]
Maar je gaat SAB en SickBeard handmatig installeren, toch? Je gebruikt niet de service? Dan moet je ook zelf de handen vuilmaken.
Nou, als je enkel SAB en SickBeard wilt, is het installeren van de service die alles automatisch instelt de aangewezen route. Indien die service nu nog niet goed zou werken (is dat het probleem?) is dat simpelweg omdat ZFSguru nog niet mature genoeg is. Evenals dat die applicaties zelf al aardig wat bugs hebben.
Maar het idee is simpel: gebruik de officiële service als je het makkelijk wilt, en als je de handen vuil wilt maken en zelf het harde werk wilt doen, kan dat ook. Maar dan moet je niet klagen over gebruiksvriendelijkheid; dan werk je gewoon met een UNIX systeem. Die optie staat open.
Bij Sickbeard was het nog leuker, want je kan via die service geen mappen aanmaken. Ik heb dus via de webinterface een filesystem aan moeten maken, zodat ik 'makkelijk' de rechten van die map kan toekennen aan user _sabnzbd. Op die manier ben ik prutsen er enigszins uitgekomen
Freenas heb ik ook even geprobeerd, maar dat was al helemaal een drama. Daar kreeg ik de sambashares niet eens aan het werk, en als ik google mag geloven, was ik zeker niet de enige. Dus in dat opzicht is ZFSguru al een veel betere optie. Dat krijg ik met mijn beperkte kennis nog aan de praat.QNAP en Synology zijn commerciële distributies. Dus logisch dat die qua gebruiksvriendelijkheid en qua presentatie beter georganiseerd zijn en dus ook beter scoren dan andere distributies. Maar uiteindelijk is dit allemaal op oude technologie gebaseerd en ik ben juist geïnteresseerd in de moderne technieken.
Wat jij zegt (een zelfbouw server NAS) is ongeveer wel wat ZFSguru wilt worden.
Maar dat is toch logisch? Hoe zou het anders moeten? Andere platforms hebben zelfs helemaal geen 'beklinkerd pad' dus daar word je helemaal voor de wolven gegooid. Bij ZFSguru gebruik je de officiële services, of je doet het zelf. Die laatste route is inderdaad het harde werk. Maar dan snap je ook hoeveel werk er in de services zit. Dat gaat pas echt goed werken in ZFSguru zodra het project goed op poten staat. Dus vanaf eind dit jaar / volgend jaar misschien.
NAS4Free heeft zelfs de filosofie dat de NAS tot een NAS beperkt moet blijven, en biedt heel weinig addons aan die functionaliteit bieden buiten de traditionele NAS functies.
FreeNAS is net als NAS4Free aardig dichtgetimmerd en ook vrij spartaans. Groot voordeel van ZFSguru is dat het erg close met vanilla BSD is en je dus zelf gerust kunt experimenteren en spelen onder de motorkap. Maar dan niet klagen als je vingers onder de olie zitten.
En precies zoals jij zegt heb je mij ook helemaal enthousiast gemaakt over deze nieuwe techniek, in tegenstelling tot dom RAID. Dat is ook de reden waarom ik het onderste uit de kan wil halen om dit werkend te krijgen, en niet over te hoeven stappen naar Xpenology.
Al met al vind ik het echt super wat jullie nu op poten hebben gezet en werkt het op zich prima, alleen zijn die rechtenproblemen tot nu toe nog heel vervelend.
Ik heb ook mijn problemen gehad met zfsguru maar permissies met de mappen is nooit geen issue geweest voor mij en waren altijd met samba te bereiken vanaf een windhoos pc/laptop.
Ik volg de instructies om .deb packages te maken. De Makefile van spl (de Solaris Porting Layer van ZoL) maakt native RPM packages en probeert deze daarna te converteren naar een .deb, daarbij krijg ik de volgende foutmelding:
Beetje vreemd, want uname -a geeft:make deb-utils deb-kmod
…
fakeroot alien --bump=0 --scripts --to-deb $pkg1; \
rm -f $pkg1
kmod-spl-3.16.0-4-kirkwood-0.6.4.2-1.armv5tel.rpm is for architecture armv5tel ; the package cannot be built on this system
Als ik dan probeer om met make install de spl module en libraries gewoon in mijn systeem te installeren stopt het hier:Linux Qnap1 3.16.0-4-kirkwood #1 Debian 3.16.7-ckt11-1 (2015-05-24) armv5tel GNU/Linux
Nou dan ben je mij wel kwijtmake install
…
sysmap=/boot/System.map-3.16.0-4-kirkwood; \
if [ -f $sysmap ]; then \
depmod -ae -F $sysmap 3.16.0-4-kirkwood; \
fi
depmod: WARNING: could not open /lib/modules/3.16.0-4-kirkwood/modules.order: No such file or directory
depmod: WARNING: could not open /lib/modules/3.16.0-4-kirkwood/modules.builtin: No such file or directory
make[1]: Leaving directory '/home/martijn/spl-0.6.4.2/module'
make[1]: Entering directory '/home/martijn/spl-0.6.4.2'
make[1]: *** No rule to make target 'module/Module.symvers', needed by 'all-am'. Stop.

Even niets...
Volgens mij kan je dit verhelpen door hier je arch toe te voegen:Bigs schreef op zondag 19 juli 2015 @ 09:48:
Oh nu probeer ik het een keer opnieuw (make clean distclean ; make deb-utils deb kmod) en nu krijg ik een foutmelding van rpmbuild:
[...]
1
| https://github.com/zfsonlinux/zfs/blob/master/rpm/generic/zfs.spec.in#L67 |
Dinsdag gaan zijn ingewanden eruit en komen ze in de MicroServer.
Ik mag trouwens zeker niet klagen over mijn Frankenstein Debian NAS, de kaap van de 4 jaar overschreden zonder noemenswaardige issues
Even niets...
[ Voor 42% gewijzigd door SanderH_ op 20-07-2015 07:36 ]
Alle andere opties werken ook prima, als je het aan de gang krijgt, maar zijn zo spartaans, dat als er een probleem is, er geen tools anders dan de basis dan wat in het OS zitten hebt, en je nergens vandaan echte goede kan downloaden en gebruiken.
Heb nu een bijna 10j oude offline server met een S939 Opteron 170 met een 16p PCI-X SuperTrak welke nog prima werkt, waarom zou ik daar iets anders dan Linux op zetten.
Want de server wordt er echt niks zuiniger van, het enige wat je krijgt is meer problemen als iets mis gaat, en minder gereedschap om die problemen te fixen.
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Ehm, omdat ZFS beter ondersteund en stabieler is op FreeBSD misschien?player-x schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:45:
Tenzij je op minimale hardware draait, begrijp ik niet waarom mensen ZFS op iets anders dan Linux willen installeren!
Wat een onzin. Ooit FreeBSD geprobeerd? De userland lijkt erg veel op die van GNU/Linux. De meeste tools/software die je gewend bent van GNU/Linux heb je bij FreeBSD ook gewoon.Alle andere opties werken ook prima, als je het aan de gang krijgt, maar zijn zo spartaans, dat als er een probleem is, er geen tools anders dan de basis dan wat in het OS zitten hebt, en je nergens vandaan echte goede kan downloaden en gebruiken.
Je kunt het ook omdraaien: waarom zou je ZFS op iets anders dan FreeBSD willen draaien?
Ik gebruik overigens beide OSen, ben absoluut geen fanboy voor één van de twee. Ik gebruik echter FreeBSD voor mijn fileserver omdat nou eenmaal hét platform is voor dat doel.
[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 20-07-2015 09:58 ]
Dat wordt gezegd. omdat ZFS een module is in Linux, en het daarom minder stabiel zou zijn, omdat het geen onderdeel is van de kernel core, maar nergens wordt die mening met harde cijfers ondersteund, en heb een tijdje geleden een blog post gelezen dat juist omdat het een losse module is, ZFS onder Linux juist stabieler is, en eenvoudiger is te onderhouden.Compizfox schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:54:
Ehm, omdat ZFS beter ondersteund en stabieler is op FreeBSD misschien?
Driver ondersteuning is imho toch zeker de belangrijkste reden om FreeBSD links te laten liggen, daarnaast heeft imho FreeBSD geen echte realworld voordelen over Linux.Je kunt het ook omdraaien: waarom zou je ZFS op iets anders dan FreeBSD willen draaien?
Nee, dat is niet de reden. De reden erachter is dat FreeBSD al veel langer ZFS heeft dan Linux. Daardoor is het een 'volwassener' platform hiervoor; het wordt al langer (en meer) gebruikt dan onder Linux.player-x schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:24:
[...]
Dat wordt gezegd. omdat ZFS een module is in Linux, en het daarom minder stabiel zou zijn, omdat het geen onderdeel is van de kernel core, maar nergens wordt die mening met harde cijfers ondersteund, en heb een tijdje geleden een blog post gelezen dat juist omdat het een losse module is, ZFS onder Linux juist stabieler is, en eenvoudiger is te onderhouden.
Langer op BSD is een slecht argument, want een achterstand hebben is vaak ook een voordeel, daar je kan leren van de fouten van de voorganger, en je daarnaast ook nog eens gebruik kan maken van al het werk dat ze hebben gedaan met de integratie van hun platform.Compizfox schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:42:
Daardoor is het een 'volwassener' platform hiervoor; het wordt al langer (en meer) gebruikt dan onder Linux.
En ik vraag me af of BSD wel zoveel meer wordt gebruikt voor ZFS dan Linux, daarnaast zelfs als het zo is, is er een werkelijk verschil in stabiliteit, ik heb daar nergens harde feiten over gezien, alleen maar aannames.
Verwijderd
player-x schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:45:
Alle andere opties werken ook prima, als je het aan de gang krijgt, maar zijn zo spartaans, dat als er een probleem is, er geen tools anders dan de basis dan wat in het OS zitten hebt, en je nergens vandaan echte goede kan downloaden en gebruiken.
[...]
Want de server wordt er echt niks zuiniger van, het enige wat je krijgt is meer problemen als iets mis gaat, en minder gereedschap om die problemen te fixen.
player-x schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:24:
heb een tijdje geleden een blog post gelezen dat juist omdat het een losse module is, ZFS onder Linux juist stabieler is, en eenvoudiger is te onderhouden.
[...]
daarnaast heeft imho FreeBSD geen echte realworld voordelen over Linux.
Nou inderdaad zeg.player-x schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:55:
[...]
ik heb daar nergens harde feiten over gezien, alleen maar aannames.
Iets serieuzer: zelf van alles roepen zonder onderbouwing en dan een ander betichten van aannames is wat flauw. Onderbouw dan eerst je eigen statements fatsoenlijk.
"leren van de fouten van de voorganger..."
Ja, het resultaat is te zien in BoterBestandSysteem!
"En ik vraag me af of BSD wel zoveel meer wordt gebruikt voor ZFS dan Linux"
Ja, heel veel bedrijven gebruiken FreeNAS als storage voor hun virtualisatie cluster.
ZFS op FreeBSD is ook meer up-to-date dan ZOL (meer features wat ook resulteert in betere performance). Buitendien is het netjes geintegreerd in het basissysteem. Linux heeft porting layers nodig.
Ik heb ZFS gebruikt nog voordat het in -CURRENT zat in FreeBSD. Ik heb de kinderziektes van dichtbij gezien. En de kinderziektes van ZFS in FreeBSD 7 zitten nu nog deels in Linux - geen 'tasting' van devices dus je pool kan zomaar 'corrupt' zijn omdat de verkeerde disk wordt gepakt, slecht geheugenmanagement en instabiliteit. Dat was vroeger ook zo met FreeBSD. Nu is het een battle-hardened feature van BSD en is ZFS nergens zo stabiel en bruikbaar als op BSD, met Solaris als 2e en Linux op afstand de 3e plaats.
Dat gezegd, kan ZoL voor velen al goed genoeg zijn. Het nadeel is alleen dat de failure modes bij ZFS nogal binair zijn. Of alles werkt en ZFS is robuust en kan tegen een stootje. Of je krijgt een 'corrupted metadata' melding en je pool is niet meer importeerbaar. Ook de instabiliteit en slechte integratie op een aantal punten is wat ik bij ZoL herken toen ik vele jaren geleden ZFS op BSD draaide.
Btrfs op Linux heeft op de lange termijn denk ik een betere toekomst. ZFS kan alleen hobbymatig worden aangeboden; en niet werkend out of the box, door de licentie en eisen die Linus stelt. Dat feit alleen al betekent dat bedrijven veel liever investeren in Btrfs dan in ZFS indien ze Linux draaien. Btrfs kan gewoon wel als native filesystem zonder omwegen worden gebruikt. Bij ZFS moet altijd terplekke de module worden gecompileerd, omdat die niet binary mag worden meegebakken in de kernel.
"ZFS kan alleen hobbymatig worden aangeboden; en niet werkend out of the box..."
Daar ben ik niet zo zeker van.
https://lists.debian.org/...nce/2015/04/msg00006.html
Bovendien had ik begrepen dat het niet zozeer incompatibiliteit tussen CDDL en GPL is, maar wel dat contributies aan de Linux kernel vereist dat je iets ondertekent wat bij de CDDL-licensed ZFS code niet mogelijk is. Ik had begrepen dat dit de voornaamste reden is dat ZFS niet in Linux geïntegreerd kan worden, zoals wel kan bij BSD door zijn liberale licentie.
Dat lijkt inderdaad te impliceren dat er geen binary geleverd wordt maar dat die ter plekke in elkaar gezet wordt.There is no need for manually compiling ZFS, all packages are included
Enige tijd geleden heb ik een ZFS volume op mijn server gebouwd wat al maanden naar tevredenheid werkt. Mijn backup software (R1soft Idera Free) denkt daar echter anders over. Samenstellen van een backupset gaat op basis van device waarbij je zaken kunt excluden. Tijdens het bladeren in de tool zie ik dan ook gewoon de map van het ZFS-volume en de inhoud, tijdens het backuppen wordt de inhoud echter genegeerd en staat alleen de map zelf in het restorepoint. Net alsof hij wel de map herkent maar niet dat er een volume achter hangt.
Nu kan ik mij wel voorstellen dat hij bij het maken van zo'n disksnapshot (hij gebruikt hotcopy ofzo) puur naar de disk zelf kijkt en dus niet naar het gemounte ZFS volume. Ik kan het volume echter niet als apart device kiezen om daar dan een specifieke backup voor in te richten.
Is het dan mogelijk om zo'n ZFS-volume op een andere manier te mounten o.i.d. waardoor hij wel zo herkend kan worden? Of is mijn backupsoftware gewoon ruk.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt FreeBSD loopt daar iets achter in. Met name als je het als desktop wilt gebruiken. Als je het als server wilt gebruiken werken de meeste dingen gewoon. Zeker alles van de grote jongens als Intel en LSI etc.player-x schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:24:
Driver ondersteuning is imho toch zeker de belangrijkste reden om FreeBSD links te laten liggen, daarnaast heeft imho FreeBSD geen echte realworld voordelen over Linux.
Dat die ene brakke usb NIC beter op Linux werkt zal niemand wakker van liggen.
Ik denk dat laatste. Maar van waar naar waar maak je backups? Windows > BSD? Windows > Linux?Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:28:
Is het dan mogelijk om zo'n ZFS-volume op een andere manier te mounten o.i.d. waardoor hij wel zo herkend kan worden? Of is mijn backupsoftware gewoon ruk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb je al eens gekeken naar andere tools zoals rsync of rdiff-backup?
NAME USED AVAIL REFER MOUNTPOINT data1 6.29T 1.72T 6.29T /data1
De rest is gewoon EXT4.
Tools als rsync e.d. heb ik eerder wel naar gekeken, maar het zijn geen backup oplossingen. Het zijn handige tools die men inzet als backup, dat is een essentieel verschil.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kloppen je rechten?
rdiff-backup heb ik even bekeken, maar dat is zo'n typische Linux implementatie. Een toolset waarmee je backuptaken kunt uitvoeren, maar geen complete oplossing waarmee je simpelweg wat zaken configureert en via een interface status en configuratiemogelijkheden biedt. Zo heb ik eerder Bacula geprobeerd welke een soort tussenvorm is, maar dan merk ik toch dat beheer via de commanline te snel vergeten wordt en niet zo lekker werkt als bijvoorbeeld een webinterface, maar dat is een andere discussie.
De backupdaemon draait onder root dus rechten zou geen probleem mogen zijn.
Ik heb nu twee 'safes' ingesteld, één voor / en /home, die werkt prima. En één voor /data1/docjes waarbij docjes dus op het ZFS volume staat. Slechts de map /data1 wordt gebackupped, docjes niet. Ik ben er bang voor dat hij niet om kan gaan met volumes en écht fysieke devices wil hebben.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
http://www.nongnu.org/jbackpack/index.html
Wat ik verder ook niet begrijp. Je draait al ZFS op die Linux machine. Wat wil je dan backuppen?
[ Voor 41% gewijzigd door CurlyMo op 22-07-2015 13:42 ]
Sinds wanneer is ZFS een vervanging van een backup naar een andere machine?CurlyMo schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:38:
Wat ik verder ook niet begrijp. Je draait al ZFS op die Linux machine. Wat wil je dan backuppen?
matty___ schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:47:
[...]
Sinds wanneer is ZFS een vervanging van een backup naar een andere machine?
Of begrijp ik het nou niet?Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:01:
Het is allemaal op dezelfde machine, de standaard implementatie op Ubuntu.
Nee hoor heb maar half gelezen. Zag Linux -> Linux staan maar wie maakt ernou een backup naar dezelfde machine
Vandaar dat ik me afvraag of de huidige richting waarop Gonadan op aan het gaan is wel de juiste is.matty___ schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:50:
[...]
Nee hoor heb maar half gelezen. Zag Linux -> Linux staan maar wie maakt ernou een backup naar dezelfde machine
Ohjee, standaard risico van GoT, je keuzes worden onder de loep genomen plaats van het probleem.
Ter verduidelijking:
Al mijn werkstations syncen onderling de data, alleen de actuele status.
Mijn server doet mee in die sync en heeft dus ook een actuele kopie van de data. Deze is slechts bedoeld om altijd een node beschikbaar te hebben en als bron voor de backup te dienen.
Mijn server bewaart alle data op een ZFS-volume, het OS en programma's staan op een aparte schijf met ext4.
De backup oplossing maakt op de server een backup van de gesyncte data. Dit is bedoeld om ook een historische backup te hebben en niet slechts reduntantie. Redundantie doet namelijk weinig tegen gebruikersfouten.
De volgende stap is om de historisch backup ook offsite neer te zetten, dat komt nog.
Voor bijna alles op mijn server heb ik inderdaad gekozen voor tools met een webinterface. Dit werkt overzichtelijker en je hebt minder een blackbox gevoel en dat je moet graven om wat terug te vinden. Dat is geen discussiemateriaal, maar simpelweg persoonlijke voorkeur.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 96% gewijzigd door matty___ op 22-07-2015 14:05 ]
matty___ schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 14:02:
ZFS snapshots dus

Dat was precies wat ik zelf ook dacht.
ZFS send / receive.Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 14:01:
De volgende stap is om de historisch backup ook offsite neer te zetten, dat komt nog.
[ Voor 38% gewijzigd door CurlyMo op 22-07-2015 14:07 ]
Zal weer niet met de backup lossing kunnen die hij gebruikt.
Voor het bouwen van een ZFS NAS en andere hardwarevragen kun je beter terecht in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3, zodat we dit topic reserveren voor ZFS-specifieke vragen en discussies.