Areca maakt ook HBA's zoals de 1320 serie. Die werken als een malle.
En de RAID controllers van Areca hebben veelal ook een JBOD of Passthrough mode, dus ook die kun je prima gebruiken.
Die kun je niet prima gebruiken. Zie in dit topic mijn reacties daarover:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1452380?data[filter_keywords]=areca%20passthrough
Door een bug in de forumsoftware kan ik de bovenstaande URL niet klikbaar maken, sorry daarvoor.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1452380?data[filter_keywords]=areca%20passthrough
Door een bug in de forumsoftware kan ik de bovenstaande URL niet klikbaar maken, sorry daarvoor.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2014 22:39 ]
Ok het probleem is dus dat hij schijven met bad sectors (of vermoeden daarvan) off-line haalt? Dat is wel onnodig gedrag ja. Blij dat ik uitsluitend LSI gebruikVerwijderd schreef op maandag 01 september 2014 @ 22:38:
Helaas, zojuist getest met de 10 alpha van FreeNAS. zonder succes.RobHaz schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:06:
welke versie van FreeBSD gebruikt ZFSguru? Misschien dat het daar aan ligt, aangezien ctl e.d pas in 10.0 gemaakt zijn, en in 9.2 dus misschien problemen veroorzaakt.
code:
1
2
3
| [root@freenas] /dev/zvol/SAN# mount /dev/zvol/SAN/iSCSI /tmp/test/ mount: /dev/zvol/SAN/iSCSI: No such file or directory [root@freenas] /dev/zvol/SAN# |
Ik heb de "ARC-1300ix-16" uitgebreid getest met ZFS, die werkt prima. Dat is duidelijk een non-RAID SAS HBA. (Het is een Marvell AHCI controller met een SAS Expander erachter).Verwijderd schreef op maandag 01 september 2014 @ 22:38:
Niet de snelste controller, maar hij werkt prima.
Ook zijn er drivers voor FreeBSD, dat maakt het ook wel grappig
Voor andere mensen die dit lezen, dit betekend absoluut *niet* dat je elke Areca kan gebruiken! Juist niet!, de 1300 serie is juist een van de weinige Areca controllers welke wel werkt...
[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 02-09-2014 08:40 ]
Even niets...
Is er hier iemand die een licht kan schijnen over het zvol mount verhaal?
Ik heb dit op het freenas forum gepost. Daar kreeg ik het volgende antwoord.
.
tunable off:
tunable on:
Iemand die kan toelichten wat er precies gedaan is in freenas? Wat os die nieuwe dev mode? bypass by geom? Iemand leesvoer? Hier heb ik helaas geen kaas van gegeten....
Ik heb dit op het freenas forum gepost. Daar kreeg ik het volgende antwoord.
.
Als ik deze tunable aan zet, verdwijnt echter de zvol directory uit /dev/quote: mav@, post: 140632, member: 7324This is because since 9.2.1.7 FreeNAS started to use ZVOLs in new "dev" mode. It completely bypassed GEOM. It improves performance and security, but makes mounting within storage impossible. It should be possible to revert it by setting tunable vfs.zfs.vol.mode to 0 (default) or 1 (geom).
tunable off:
code:
1
2
3
4
| [root@freenas] /# cd /dev [root@freenas] /dev# ls -lah | grep zvol dr-xr-xr-x 3 root wheel 512B Sep 3 13:55 zvol/ [root@freenas] /dev# |
tunable on:
code:
1
2
3
| [root@freenas] ~# cd /dev [root@freenas] /dev# ls -lah | grep zvol [root@freenas] /dev# |
Iemand die kan toelichten wat er precies gedaan is in freenas? Wat os die nieuwe dev mode? bypass by geom? Iemand leesvoer? Hier heb ik helaas geen kaas van gegeten....
Heeft iemand een idee waarom mij ssd(crucial M500) niet wordt gezien in ZFSGURU? De SSD wordt netjes bij de boot gezien door de BIOS (AHCI), maar waarneer ik vanaf de live-cd (9.2-001) start is er geen disk te vinden? Als ik vervolgens de SSD aan de M1015 hang wordt deze wel in ZFSGURU herkent, maar na een boot de melding missing boot sector. Het draaien met een live-cd 10.001 word de M1015 niet herkend. Tips en Tricks welkom.
@Firedrunk Heb je de SSD wel op de Onboard Intel (of AMD) controller gestoken? En niet op een Marvell, JMicron of ASMedia AHCI controllertje?.
de SSD zit idd op de onboard sata (b75 pro 3-m) de M1015 is ook geflasht... het vreemde is dat een Sandisk SDSA5BK 008G SSD Half Height SATA 3 slim wel gevonden wordt. De crucial M500 heb ik via de genoemde live cd gepartioneerd. Kan daar iets fout mee zijn gegaan?
@Firedrunk Heb je de SSD wel op de Onboard Intel (of AMD) controller gestoken? En niet op een Marvell, JMicron of ASMedia AHCI controllertje?.
de SSD zit idd op de onboard sata (b75 pro 3-m) de M1015 is ook geflasht... het vreemde is dat een Sandisk SDSA5BK 008G SSD Half Height SATA 3 slim wel gevonden wordt. De crucial M500 heb ik via de genoemde live cd gepartioneerd. Kan daar iets fout mee zijn gegaan?
[ Voor 32% gewijzigd door BrandALARM op 04-09-2014 16:26 . Reden: aanvulling op de vraag van FireDrunk ]
Heb je de SSD wel op de Onboard Intel (of AMD) controller gestoken? En niet op een Marvell, JMicron of ASMedia AHCI controllertje?MatthijsE schreef op woensdag 03 september 2014 @ 23:35:
Heeft iemand een idee waarom mij ssd(crucial M500) niet wordt gezien in ZFSGURU? De SSD wordt netjes bij de boot gezien door de BIOS (AHCI), maar waarneer ik vanaf de live-cd (9.2-001) start is er geen disk te vinden? Als ik vervolgens de SSD aan de M1015 hang wordt deze wel in ZFSGURU herkent, maar na een boot de melding missing boot sector. Het draaien met een live-cd 10.001 word de M1015 niet herkend. Tips en Tricks welkom.
Dat je niet kan booten van een M1015 kan wel kloppen als je die naar IT-mode flasht, dat gaat niet zo makkelijk (veel mensen wissen het BIOS van de controller, waardoor je er niet meer van kan booten. Niet erg, want in je OS werkt de controller nog prima.)
Even niets...
@Extera: hier de betreffende code met uitleg:
http://lists.freebsd.org/...ad/2014-April/057428.html
http://lists.freebsd.org/...ad/2014-April/057428.html
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Sluit ik me bij aan, je kunt beter niet op zoek gaan naar die ene uitzondering die wel werkt, maar voor een tried and tested HBA gaan (LSI/IBM/Intel/Dell rebrand)FireDrunk schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 08:39:
[...]
Ik heb de "ARC-1300ix-16" uitgebreid getest met ZFS, die werkt prima. Dat is duidelijk een non-RAID SAS HBA. (Het is een Marvell AHCI controller met een SAS Expander erachter).
Niet de snelste controller, maar hij werkt prima.
Ook zijn er drivers voor FreeBSD, dat maakt het ook wel grappig
Voor andere mensen die dit lezen, dit betekend absoluut *niet* dat je elke Areca kan gebruiken! Juist niet!, de 1300 serie is juist een van de weinige Areca controllers welke wel werkt...
Vragen van deze strekking, of een RAID HBA in JBOD of 'disk pass-through mode', wil werken icm ZFS zijn al vaker voorbij gekomen en het lijkt eerder geluk dan wijsheid als t werkt.
Uit eigen ervaring kan ik mededelen dat de ARC-1221x het niet netjes doet. De kruik dobbert even, maar barst op volle zee in stukken uit een.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
beter dus niet die areca gebruiken dus.Verwijderd schreef op maandag 01 september 2014 @ 22:38:
ik heb die snelheid iig niet meer echt nodig.
ik heb nog wel 2 schijven liggen om te proberen.
moet het perse met virtual box,of kan het ook met wmware?
edit/ik net dat er in de 1e post een stukje staat over virtualisatie.

[ Voor 6% gewijzigd door erikdeperik op 04-09-2014 16:36 ]
ik zeg maar zo "zeg maar niks"
Thanks.. Scriptje gevonden en geinstalleerd.CurlyMo schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 13:56:
Zelf even een loopje maken die dat doet. Je kan op internet voldoende voorbeelden vinden. Je kan ook het scriptje zfs-auto-snapshot gebruiken.
Voor ubuntu gebruikers:
code:
1
| sudo add-apt-repository ppa:zfs-native/stable; sudo apt-get install zfs-auto-snapshot |
Aanpassen kan per dataset via
code:
1
2
| sudo zfs com.sun:auto-snapshot=true tank/backup sudo zfs com.sun:auto-snapshot:monthly=false tank/backup |
Waar ik nog niet helemaal uit ben is hoe je het insteld om automatisch na X tijd te destroyen.
panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west
Dat gaat gewoon via scripts in de verschillende /etc/cron.* mappen.Beninho schreef op donderdag 04 september 2014 @ 18:03:
[...]
Thanks.. Scriptje gevonden en geinstalleerd.
Voor ubuntu gebruikers:
code:
1 sudo add-apt-repository ppa:zfs-native/stable; sudo apt-get install zfs-auto-snapshot
Aanpassen kan per dataset via
code:
1 2 sudo zfs com.sun:auto-snapshot=true tank/backup sudo zfs com.sun:auto-snapshot:monthly=false tank/backup
Waar ik nog niet helemaal uit ben is hoe je het insteld om automatisch na X tijd te destroyen.
Zelf werk ik ook nog aan een scriptje dat elke dag de daily snapshot (incrementeel) naar een offsite backup locatie 'zfs send'.
Werkt al wel, maar gaat nog niet helemaal lekker met errors/onderbroken verbindingen etc.
I see -->DRAFTER86 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 19:33:
[...]
Dat gaat gewoon via scripts in de verschillende /etc/cron.* mappen.
Zelf werk ik ook nog aan een scriptje dat elke dag de daily snapshot (incrementeel) naar een offsite backup locatie 'zfs send'.
Werkt al wel, maar gaat nog niet helemaal lekker met errors/onderbroken verbindingen etc.
code:
Hop.. 1
| exec zfs-auto-snapshot --quiet --syslog --label=weekly --keep=4 // |
panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west
Ik had nog een aantal vraagjes (zowel voor mezelf als voor een vriend die onlangs ook met ZFSguru is beginnen experimenteren)
1. Wordt het afgeraden om bij een migratie van ZFSguru naar FreeNAS simpelweg de pool te importeren?
In theorie moet dit mogelijk zijn om een pool gecreëerd onder ZFSguru te importeren onder FreeNAS. Maar in hoeverre kan dit problemen geven op langere termijn?
2. Als ik het goed begrijp heeft ZFSguru rechtstreeks contact nodig met de controller waar de hdd op aangesloten is om van alle voordelen van het ZFS bestandssysteem te genieten.
Wat gebeurd er precies achterliggen in ZFSguru als je via Hyper-V passtrough de disks presenteert aan ZFSguru (dewelke dan als VM draait)?
Wordt dit afgeraden of kan het ook perfect werken op dezelfde manier dan wanneer ZFSguru het host OS is?
1. Wordt het afgeraden om bij een migratie van ZFSguru naar FreeNAS simpelweg de pool te importeren?
In theorie moet dit mogelijk zijn om een pool gecreëerd onder ZFSguru te importeren onder FreeNAS. Maar in hoeverre kan dit problemen geven op langere termijn?
2. Als ik het goed begrijp heeft ZFSguru rechtstreeks contact nodig met de controller waar de hdd op aangesloten is om van alle voordelen van het ZFS bestandssysteem te genieten.
Wat gebeurd er precies achterliggen in ZFSguru als je via Hyper-V passtrough de disks presenteert aan ZFSguru (dewelke dan als VM draait)?
Wordt dit afgeraden of kan het ook perfect werken op dezelfde manier dan wanneer ZFSguru het host OS is?
[ Voor 52% gewijzigd door Geckx op 06-09-2014 18:24 ]
@MatthijsE, zie de handige links in de TS.
Het is nog eens tijd om wat aan men nas te werken.
maar nog steeds vind ik het moeilijk om simpele informatie te vinden, dus stel ik voor dat er een Q&A komt in de TS. dit zou het voor novice-users veel makkelijker maken om hiermee te beginnen..
hieronder heb ik al een aantal vragen die misschien kunnen beantwoord worden door jullie. dit is voornamelijk voor ZFSGURU
1 Worden mijn instellingen behouden bij een install van een nieuwe FreeBSD versie?
2 Worden mijn instellingen behouden bij een install van een nieuwe web-interface (ZFSGURU)?
3 wat is basisonderhoud dat ik moet verichten aan mijn nas?
4 is het nodig om eens een clean install te doen na jaren van gepruts?
5 wat zijn snapshots?
6 moet ik zelf snapshots maken om de x aantal tijd?
- ..
dit zijn allemaal vragen waar ikzelf ook mee worstel.
1 hier denk ik dat de instellingen behouden worden, maar dat sabnzbd en dergelijke opnieuw moeten geinstalleerd worden. eens dat gebeurt is, lezen de programmas de instellingen weer uit de oude files..?
2 alle instellingen blijven behouden?
maar nog steeds vind ik het moeilijk om simpele informatie te vinden, dus stel ik voor dat er een Q&A komt in de TS. dit zou het voor novice-users veel makkelijker maken om hiermee te beginnen..
hieronder heb ik al een aantal vragen die misschien kunnen beantwoord worden door jullie. dit is voornamelijk voor ZFSGURU
1 Worden mijn instellingen behouden bij een install van een nieuwe FreeBSD versie?
2 Worden mijn instellingen behouden bij een install van een nieuwe web-interface (ZFSGURU)?
3 wat is basisonderhoud dat ik moet verichten aan mijn nas?
4 is het nodig om eens een clean install te doen na jaren van gepruts?
5 wat zijn snapshots?
6 moet ik zelf snapshots maken om de x aantal tijd?
- ..
dit zijn allemaal vragen waar ikzelf ook mee worstel.
1 hier denk ik dat de instellingen behouden worden, maar dat sabnzbd en dergelijke opnieuw moeten geinstalleerd worden. eens dat gebeurt is, lezen de programmas de instellingen weer uit de oude files..?
2 alle instellingen blijven behouden?
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
De topicstart bevat toch juist al vraag en antwoord? Veel van de kopjes zijn in vraagvorm geschreven. Hooguit kan het worden uitgebreid, maar ik vind hem al redelijk lang. Ik wil ook geen enorme lap teksten waar de lengte al gelijk afschrikt. Het ZFS topic moet allereest een kennismaken zijn voor nieuwe gebruikers die ZFS niet (goed) kennen en er meer over willen weten. Dan wil ik ze ook niet gelijk in het diepe gooien. Maar verbeteringen zijn natuurlijk wel mogelijk.
Antwoord op jouw vragen:
1) Nee; een nieuwe installatie betekent een kale installatie. Wel worden ZFS instellingen behouden. Als je compressie op filesystem x hebt geactiveerd, zal dat behouden blijven omdat die instellingen door ZFS zelf worden opgeslagen; niet door je BSD installatie.
2) Ja, het updaten van de web-interface doet niets meer dan de /usr/local/www/zfsguru directory updaten naar nieuwe versie; de rest verandert dus niet. Dit kun je dus makkelijk doen met één druk op de knop.
3) Niets eigenlijk; ZFS is heerlijk onderhoudsvrij. Enige is bijhouden dat je NAS niet te vol raakt en af en toe een scrub draaien is ook wel handig.
4) In principe niet; er zijn veel ZFSguru installaties die jarenlang dienst hebben gedaan. Alleen uit veiligheidsoverwegingen zou updaten noodzakelijk kunnen zijn; maar dat geldt alleen als het aan het internet wordt blootgesteld; voor een NAS achter een NAT router is dat in principe niet het geval. Tenzij je client gehacked wordt (windows desktop) en de aanvaller van daaruit ook naar je interne NAS probeert te komen. Maar als je client wordt gehacked kan die sowieso al via je mounted shares bij je data. Dus dan ben je toch al gecompromitteerd.
5) snapshots kun je zien als een fotocamera. Waar een videocamera bewegend beeld registreert, doet een fotocamera dat met slechts één moment. Een snapshot is dus een momentopname van je data op een filesystem. Ga je daarna wijzigingen aanbrengen, dan kun je altijd terug naar de tijd waarop je de snapshot hebt aangemaakt. Dat teruggaan in de tijd wordt een rollback genoemd. Maar je kunt ook de snapshot mounten als read-only directory en een enkel bestand hiervandaan plukken. Denk bijvoorbeeld aan een ongelukje met de delete-knop. Dan kun je altijd nog je snapshot versie terughalen. Snapshots kosten geen extra ruimte; alleen de wijzingen (de mutaties) kosten extra ruimte. Dus als je een foto overschrijft met een andere foto maar dezelfde naam; dan kost dat voor die ene foto dubbele ruimte. Maar op het moment dat je de snapshot maakt, kost het niets aan extra opslagruimte. ZFS en snapshots zijn zeer krachtig en hebben een overlap met de bescherming die backups bieden: historie.
6) dat kan handig zijn ja, zeker als je geen backups hebt of wanneer de ZFS server je backup machine is. Zo kun je incremental backups maken. Je kunt zelfs elk uur snapshots maken en snapshots ouder dan 14 dagen automatisch verwijderen, bijvoorbeeld.
Antwoord op jouw vragen:
1) Nee; een nieuwe installatie betekent een kale installatie. Wel worden ZFS instellingen behouden. Als je compressie op filesystem x hebt geactiveerd, zal dat behouden blijven omdat die instellingen door ZFS zelf worden opgeslagen; niet door je BSD installatie.
2) Ja, het updaten van de web-interface doet niets meer dan de /usr/local/www/zfsguru directory updaten naar nieuwe versie; de rest verandert dus niet. Dit kun je dus makkelijk doen met één druk op de knop.
3) Niets eigenlijk; ZFS is heerlijk onderhoudsvrij. Enige is bijhouden dat je NAS niet te vol raakt en af en toe een scrub draaien is ook wel handig.
4) In principe niet; er zijn veel ZFSguru installaties die jarenlang dienst hebben gedaan. Alleen uit veiligheidsoverwegingen zou updaten noodzakelijk kunnen zijn; maar dat geldt alleen als het aan het internet wordt blootgesteld; voor een NAS achter een NAT router is dat in principe niet het geval. Tenzij je client gehacked wordt (windows desktop) en de aanvaller van daaruit ook naar je interne NAS probeert te komen. Maar als je client wordt gehacked kan die sowieso al via je mounted shares bij je data. Dus dan ben je toch al gecompromitteerd.
5) snapshots kun je zien als een fotocamera. Waar een videocamera bewegend beeld registreert, doet een fotocamera dat met slechts één moment. Een snapshot is dus een momentopname van je data op een filesystem. Ga je daarna wijzigingen aanbrengen, dan kun je altijd terug naar de tijd waarop je de snapshot hebt aangemaakt. Dat teruggaan in de tijd wordt een rollback genoemd. Maar je kunt ook de snapshot mounten als read-only directory en een enkel bestand hiervandaan plukken. Denk bijvoorbeeld aan een ongelukje met de delete-knop. Dan kun je altijd nog je snapshot versie terughalen. Snapshots kosten geen extra ruimte; alleen de wijzingen (de mutaties) kosten extra ruimte. Dus als je een foto overschrijft met een andere foto maar dezelfde naam; dan kost dat voor die ene foto dubbele ruimte. Maar op het moment dat je de snapshot maakt, kost het niets aan extra opslagruimte. ZFS en snapshots zijn zeer krachtig en hebben een overlap met de bescherming die backups bieden: historie.
6) dat kan handig zijn ja, zeker als je geen backups hebt of wanneer de ZFS server je backup machine is. Zo kun je incremental backups maken. Je kunt zelfs elk uur snapshots maken en snapshots ouder dan 14 dagen automatisch verwijderen, bijvoorbeeld.
Je bent me net voor Cipher.
Ben expert maar hierbij de antwoorden op je vragen MikeVM
1. Zover ik weet niet aangezien je een nieuw image installeert. Ik moest zelf ook even de instellingen opnieuw instellen na een update.
2. Een nieuwe web interface zal de instellingen niet veranderen. Deze blijven ongewijzigd.
3. Basis onderhoud is afhankelijk van jezelf. Persoonlijk check ik regelmatig of alles nog goed werkt en maak ik regelmatig een back-up van m'n belangrijke bestanden.
4. Zolang alles nog goed draait zie ik geen reden tot herinstallatie. Een update daarin tegen weer wel.
5. Een snapshot is een moment opname van je gegevens. Hiermee kan je terug gaan in de tijd waarop het snapshot gemaakt is. Bijvoorbeeld je heb een bestand weggegooid die je nodig hebt, door het snapshot kan je deze weer terug krijgen. Let wel op dat dit dan alle wijzigingen opgedaan maakt welke gemaakt zijn na het snapshot.
6.dit kan zowel handmatig als automatisch
Ben expert maar hierbij de antwoorden op je vragen MikeVM
1. Zover ik weet niet aangezien je een nieuw image installeert. Ik moest zelf ook even de instellingen opnieuw instellen na een update.
2. Een nieuwe web interface zal de instellingen niet veranderen. Deze blijven ongewijzigd.
3. Basis onderhoud is afhankelijk van jezelf. Persoonlijk check ik regelmatig of alles nog goed werkt en maak ik regelmatig een back-up van m'n belangrijke bestanden.
4. Zolang alles nog goed draait zie ik geen reden tot herinstallatie. Een update daarin tegen weer wel.
5. Een snapshot is een moment opname van je gegevens. Hiermee kan je terug gaan in de tijd waarop het snapshot gemaakt is. Bijvoorbeeld je heb een bestand weggegooid die je nodig hebt, door het snapshot kan je deze weer terug krijgen. Let wel op dat dit dan alle wijzigingen opgedaan maakt welke gemaakt zijn na het snapshot.
6.dit kan zowel handmatig als automatisch
In Apple termen zijn een snapshots hetzelfde als timemachine
Verwijderd
Van het weekend mijn fileserver een update gegeven. Zie het Showoff topic.
Helaas heeft een nieuwe voeding,cpu,mobo en ram mijn probleem nog steeds niet verholpen.
Bij veel disk io, een scrub bijvoorbeeld begint de Areca kaart/driver te klapperen.
Elke minuut het volgende in /var/log/messages:
Ik kan niet zoveel met de meldingen. Ik heb Areca al even een mailtje gestuurd. Vermoeddelijk de kaart die een beetje rot is.
Helaas heeft een nieuwe voeding,cpu,mobo en ram mijn probleem nog steeds niet verholpen.
Bij veel disk io, een scrub bijvoorbeeld begint de Areca kaart/driver te klapperen.
Elke minuut het volgende in /var/log/messages:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
| Sep 7 20:44:05 storage kernel: COMMON_CONTROL=0xff51 Sep 7 20:44:05 storage kernel: PORT_PHY_CONTROL0=0x122f00 Sep 7 20:44:05 storage kernel: ALL_PORT_INT_STATUS=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: HBA_1320_MAIN_INT_ENABLE=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: HBA_1320_MAIN_INT_CAUSE=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Non-specific NCQ error0 = 0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Non-specific NCQ error1 = 0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: SRS INT status0 = 0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: SRS INT status1 = 0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: COMMON_SAS_SATA_INT_ENABLE=0x1e00fffb Sep 7 20:44:05 storage kernel: COMMON_SAS_SATA_INT_CAUSE=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: COMMON_POST_Q_RD_PTR=0x15b Sep 7 20:44:05 storage kernel: COMMON_POST_Q_WR_PTR=0x15b Sep 7 20:44:05 storage kernel: COMMON_DONE_Q_WR_PTR=0x103 Sep 7 20:44:05 storage kernel: DoneQ[0]=0x103 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Last PostQ index= 0x15b Sep 7 20:44:05 storage kernel: Last DoneQ Index= 0x103 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Packet Request Count =0x8c923a5 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Packet Return Count =0x8c9239c Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Packet (Req-Rtn) Count =0x9 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Command Delivery Count =0x8c8db5c Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Command Completed Count =0x8c8db54 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Command DPC Count =0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Waiting CCB count=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Completed CCB count=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Waiting Register set CCB count=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x0 waiting EH CCB count=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x1 waiting EH CCB count=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x2 waiting EH CCB count=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x3 waiting EH CCB count=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x4 waiting EH CCB count=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Target 0x5 Cdb=0x28,0x0,0xa0,0x4d,0xa4,0xc0,0x0,0x0,0x80 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Target 0x5 Cdb=0x28,0x0,0xa0,0x4d,0xa4,0x80,0x0,0x0,0x40 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Target 0x5 Cdb=0x28,0x0,0xa0,0x4d,0xa4,0x38,0x0,0x0,0x40 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Target 0x5 Cdb=0x28,0x0,0xa0,0x4d,0xa3,0xb8,0x0,0x0,0x80 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Target 0x5 Cdb=0x28,0x0,0xa0,0x4d,0xa4,0x78,0x0,0x0,0x8 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x5 waiting EH CCB count=0x5 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x6 waiting EH CCB count=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x80 waiting EH CCB count=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Running Slot=0x0, 0x0, 0x0, 0x0, Sep 7 20:44:05 storage kernel: Running Slot=0x0, 0x0, 0x0, 0x0, Sep 7 20:44:05 storage kernel: Running Slot=0xe800, 0x0, 0x0, 0x0, Sep 7 20:44:05 storage kernel: Running Slot=0x0, 0x0, 0x0, 0x0, Sep 7 20:44:05 storage kernel: Resetting Slot=0x0, 0x0, 0x0, 0x0, Sep 7 20:44:05 storage last message repeated 3 times Sep 7 20:44:05 storage kernel: Completing Slot=0x0, 0x0, 0x0, 0x0, Sep 7 20:44:05 storage last message repeated 3 times Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x0 Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x1 Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x2 Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x3 Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x4 Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x5 Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Target 0x6 Cdb=0x28,0x0,0xa0,0x4d,0xa4,0x38,0x0,0x0,0x40 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Target 0x6 Cdb=0x28,0x0,0xa0,0x4d,0xa5,0x0,0x0,0x0,0x40 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Target 0x6 Cdb=0x28,0x0,0xa0,0x4d,0xa4,0x80,0x0,0x0,0x80 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Target 0x6 Cdb=0x28,0x0,0xa0,0x4d,0xa5,0x40,0x0,0x0,0x40 Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x6 Running CCB count=0x4, Tag Map=0xf Sep 7 20:44:05 storage kernel: Core0 Target 0x80 Running CCB count=0x0, Tag Map=0x0 |
Ik kan niet zoveel met de meldingen. Ik heb Areca al even een mailtje gestuurd. Vermoeddelijk de kaart die een beetje rot is.
Temperatuur gecheckt?
Even niets...
Verwijderd
Goed punt. Ik heb er op aanraden van een andere tweaker ook al even naar gekeken en er zojuist een extra ventilator op gericht.
Fingers crossed
code:
1
2
3
| scan: scrub in progress since Mon Sep 8 15:08:37 2014 2.94T scanned out of 39.6T at 1.16G/s, 8h58m to go 0 repaired, 7.43% done |
Fingers crossed
Pokke Areca's ook
Ik lees veel te veel verhalen dat die krengen te heet worden
Even niets...
In veel professionele omgevingen is er ook altijd een flinke airflow. Thuissystemen waarbij ook geen fans gebruikt worden of in zo'n standaard ATX-omgeving zijn niet de primaire gebruikers van Areca spul. Toch vind ik het vreemd dat er niet een beetje meer metaal voor een betere heatsink wordt gebruikt. Mijn Areca heeft ook zo'n 40mm takkefan die natuurlijk na een half jaar veel geluid gaat produceren en dan zit je te klooien met passieve koeling wat dan weer te heet wordt.
Erg jammer daarom dat AMD en Intel hun southbridge niet op een addon controller mikken en de SATA/600 controller aanbieden in deze vorm; low-power en fully AHCI compliant, bovendien is er al een productielijn voor deze chips dus lijkt me ook nog cost-efficient. Helaas...
Erg jammer daarom dat AMD en Intel hun southbridge niet op een addon controller mikken en de SATA/600 controller aanbieden in deze vorm; low-power en fully AHCI compliant, bovendien is er al een productielijn voor deze chips dus lijkt me ook nog cost-efficient. Helaas...
Verwijderd
Extra fan heeft niet geholpen. Dus die Areca gaat de vuilnisbak in. Ik had altijd best een hoge pet op van Areca maar de laatste tijd toch al meerdere malen tegen problemen aangelopen met die dingen.
Phff, Ik dacht dat ik nu wel klaar was met upgraden maar het lijkt erop dat er nog 350euro tegenaanmoet voor 2 1015 controllers.
Phff, Ik dacht dat ik nu wel klaar was met upgraden maar het lijkt erop dat er nog 350euro tegenaanmoet voor 2 1015 controllers.
eBay is je vriend...
Even niets...
Jammer, had al in het andere topic gereageerd. Je hebt er hopelijk wel een degelijke fan met genoeg airflow opgezet? Als je in de buurt van Rotterdam woont kan ik je een Dikke server fan lenen. Maak wel ff lawaai maar dan weet je zeker dat er genoeg airflow is.Verwijderd schreef op maandag 08 september 2014 @ 18:57:
Extra fan heeft niet geholpen. Dus die Areca gaat de vuilnisbak in. Ik had altijd best een hoge pet op van Areca maar de laatste tijd toch al meerdere malen tegen problemen aangelopen met die dingen.
Over de M1015's €350 voor 2 stuks is veel te veel. 2e hands kan je rond de €75 per stuk rekenen. Zoek naar IBM M1015, Dell H200, Fujitsu heeft ook een model. Zijn allemaal LSI-9210-8I varianten wat weer de OEM versie is van de LSI 9211-8i
Deze zijn allemaal te flashen met de LSI IT firmware. De Dell's zijn iets lastiger omdat je een oude sas2flash tool moet gebruiken, zelfde voor de Fujitsu.
Weet eventueel wel een Tweaker die nog wat van die Dell H200's heeft. (not me)
Zo heb ik ook een Supermicro SAS controller gekilled. Gewoon te warm geworden door slechte airflowVerwijderd schreef op maandag 08 september 2014 @ 17:43:
In veel professionele omgevingen is er ook altijd een flinke airflow. Thuissystemen waarbij ook geen fans gebruikt worden of in zo'n standaard ATX-omgeving zijn niet de primaire gebruikers van Areca spul. Toch vind ik het vreemd dat er niet een beetje meer metaal voor een betere heatsink wordt gebruikt. Mijn Areca heeft ook zo'n 40mm takkefan die natuurlijk na een half jaar veel geluid gaat produceren en dan zit je te klooien met passieve koeling wat dan weer te heet wordt.
Verwijderd
Ik heb een breakthrough!
Het lijkt niet aan de Areca controller te liggen.
Ik ben gedowngrade van FreeBSD10 naar FreeBSD9.3 (maar eigelijk geupgrade, ZFS op Freebsd9.3 blijkt meer features te hebben.
Hier heb ik de pool weer geimporteerd incl Zil SSD maar zonder L2ARC SSD. En verrek! Ik heb zojuist al 2x een scrub 100% completed.
Wanneer ik de L2ARC SSD weer toevoeg gaat de machine weer op zijn bek.
De SSD zit aangesloten op de onboard AHCI controller. Ik ga de SSD SMART values eens onderzoeken en kijken of ik wat tests kan draaien. Misschien de SATA kabel verwisselen.
Het lijkt niet aan de Areca controller te liggen.
Ik ben gedowngrade van FreeBSD10 naar FreeBSD9.3 (maar eigelijk geupgrade, ZFS op Freebsd9.3 blijkt meer features te hebben.
Hier heb ik de pool weer geimporteerd incl Zil SSD maar zonder L2ARC SSD. En verrek! Ik heb zojuist al 2x een scrub 100% completed.
Wanneer ik de L2ARC SSD weer toevoeg gaat de machine weer op zijn bek.
De SSD zit aangesloten op de onboard AHCI controller. Ik ga de SSD SMART values eens onderzoeken en kijken of ik wat tests kan draaien. Misschien de SATA kabel verwisselen.
@thelightning8, ook voor jou, zie de eerste post.
Ik zie geen relevante informatie in de startpost over zijn probleem.
Verwijderd
Bedankt. Misschien tik ik ook tegen deze bug aan. Het OS staat echter op een Intel 320 geinstalleerd en dat gaat goed. De ZIL/L2ARC op Crucials dus de situatie is iets anders.
In mijn geval ging het ook om Crucials, dus misschien ligt het probleem daar.
Even een snelle vraag tussendoor, omtrent de ACL's van ZFS, want ik vind maar geen duidelijk.
Uit de documentatie/blogs van Oracle haal ik dat ZFS NFSv4 ACL's gebruikt en vervolgens een ZFS Posix Layer component gebruikt die de compabilteit met POSIX rechten behandelt. Met andere woorden, je kan zowel POSIX als NFSv4 ACL's op ZFS volumes.
Het tweede deel van de vraag is hoe het zit op andere besturings systemen. Voor zover ik kan na gaan zou freeBSD eveneens beide ondersteunen, maar doet linux (voorlopig) enkel nog POSIX rechten?
Is er iemand die deze warboel wat uit kan klaren? Alvast bedankt
Uit de documentatie/blogs van Oracle haal ik dat ZFS NFSv4 ACL's gebruikt en vervolgens een ZFS Posix Layer component gebruikt die de compabilteit met POSIX rechten behandelt. Met andere woorden, je kan zowel POSIX als NFSv4 ACL's op ZFS volumes.
Het tweede deel van de vraag is hoe het zit op andere besturings systemen. Voor zover ik kan na gaan zou freeBSD eveneens beide ondersteunen, maar doet linux (voorlopig) enkel nog POSIX rechten?
Is er iemand die deze warboel wat uit kan klaren? Alvast bedankt
ZFSonLinux 0.6.3 doet POSIX ACL's ! (Niet te verwarren met reguliere POSIX rechten.)
Even niets...
Verwijderd
Je zat in ieder geval in de goede richting. Uiteindelijk bleek het hele euvel een AHCI setting in de biosCurlyMo schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 16:49:
In mijn geval ging het ook om Crucials, dus misschien ligt het probleem daar.
(http://www.supermicro.com/support/faqs/faq.cfm?faq=10371)
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik weet even niet of dit de meest geschikte plek is om mijn probleem te bespreken, maar ik doe het toch.
De situatie: ik heb hier een ESX 5.5 draaien die zijn storage krijgt aangeboden van een Zfsguru in een VM. ZFSGuru heeft middels passthrough een controller tot zijn beschikking. Alles draait op een SuperMicro X10SL7-F, ging altijd perfect.
Gistermiddag was geen enkele vm meer bereikbaar, ook de webinterface van zfsguru deed niets meer. Na een reboot kwam alles weer op. Vanochtend idem dito. De enige foutmelding die ik tegenkom is deze:
Sep 9 12:59:19 zfsguru kernel: mps0: Calling Reinit from mps_wait_command
Sep 9 12:59:19 zfsguru kernel: mps0: Reinitializing controller,
Op google kom ik niet zo snel iets bruikbaars tegen. Weet iemand hier iets? Waar moet ik zoeken? Moet ik upgraden?
Powered by ZFSguru version 0.2.0-beta9
Running official system image 10.1-001 featuring FreeBSD 10.0-STABLE with ZFS v5000.
Running Root-on-ZFS distribution.
De situatie: ik heb hier een ESX 5.5 draaien die zijn storage krijgt aangeboden van een Zfsguru in een VM. ZFSGuru heeft middels passthrough een controller tot zijn beschikking. Alles draait op een SuperMicro X10SL7-F, ging altijd perfect.
Gistermiddag was geen enkele vm meer bereikbaar, ook de webinterface van zfsguru deed niets meer. Na een reboot kwam alles weer op. Vanochtend idem dito. De enige foutmelding die ik tegenkom is deze:
Sep 9 12:59:19 zfsguru kernel: mps0: Calling Reinit from mps_wait_command
Sep 9 12:59:19 zfsguru kernel: mps0: Reinitializing controller,
Op google kom ik niet zo snel iets bruikbaars tegen. Weet iemand hier iets? Waar moet ik zoeken? Moet ik upgraden?
Powered by ZFSguru version 0.2.0-beta9
Running official system image 10.1-001 featuring FreeBSD 10.0-STABLE with ZFS v5000.
Running Root-on-ZFS distribution.
Klinkt als een controller lockup.
Check even of het ding de laatste firmware versie heeft, en of het ding niet te heet word.
Check even of het ding de laatste firmware versie heeft, en of het ding niet te heet word.
Even niets...
Die SAS controller wordt inderdaad loeiheet. Ik ga maar eens de firmware upgraden, kijken of dat helpt. Met open kast draaien heeft het probleem niet verholpen, hooguit uitgesteld.FireDrunk schreef op woensdag 10 september 2014 @ 16:28:
Klinkt als een controller lockup.
edit: die controller is niet koeler geworden. Wat kan ik nog doen op OS niveau? Is ZFSGuru bij machte om die SAS controller wat minder te laten doen? Sleepmode oid?
[ Voor 20% gewijzigd door hansdegit op 12-09-2014 20:43 ]
ASPM aanzetten.
Even niets...
ASPM? Die ga ik ff googlen...Hoe doe ik dat?
edit: gevonden. ASPM voor de SAS controller staat in het BIOS op "Auto".
[ Voor 48% gewijzigd door hansdegit op 12-09-2014 21:47 ]
Ik wou het net posten
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Tijdje geleden dat ik hier gepost heb. M'n huidige config draait echt als een zonnetje en ben erg tevreden met de performance. Machine hangt in een DC en serveert o.a. een aantal VM's.
Toch wil ik er een 2e machine bij gaan zetten voor m'n Netflix 7.0 projectje. Ik zat te denken aan RAID-Z (ipv RAID-Z2) zonder SLOG en ZIL, omdat het eigenlijk alleen maar om grote files gaat en echt hoge I/O niet nodig is. Het gaat gewoon om brute storage. Zit te denken aan 5/6 TB disks.
Maar, als ik dan toch bezig ben, waarom niet nog een extra datastore voor de VM's erbij zetten? Slaapt toch nét iets lekkerder
Backup is altijd wel fijn, en het biedt weer groeimogelijkheden. M'n case heeft ruimte voor 20 hotswap disks, dus ruimte zat voor een aantal zpools.
Nu zit ik sterk te denken aan een 'kleine' datastore met 4x 512 GB SSD's in RAID-Z2. Puur SSD power dus. Zijn er dingen waar ik specifieke rekening mee moet gaan houden? Bijv met power loss, of is RAID-Z3 een betere optie? Of zijn SSD's over het algemeen betrouwbaar genoeg ondertussen? Ik neem aan dat een SLOG en ZIL niet nodig zijn
Toch wil ik er een 2e machine bij gaan zetten voor m'n Netflix 7.0 projectje. Ik zat te denken aan RAID-Z (ipv RAID-Z2) zonder SLOG en ZIL, omdat het eigenlijk alleen maar om grote files gaat en echt hoge I/O niet nodig is. Het gaat gewoon om brute storage. Zit te denken aan 5/6 TB disks.
Maar, als ik dan toch bezig ben, waarom niet nog een extra datastore voor de VM's erbij zetten? Slaapt toch nét iets lekkerder
Nu zit ik sterk te denken aan een 'kleine' datastore met 4x 512 GB SSD's in RAID-Z2. Puur SSD power dus. Zijn er dingen waar ik specifieke rekening mee moet gaan houden? Bijv met power loss, of is RAID-Z3 een betere optie? Of zijn SSD's over het algemeen betrouwbaar genoeg ondertussen? Ik neem aan dat een SLOG en ZIL niet nodig zijn
[ Voor 3% gewijzigd door Bolk op 13-09-2014 11:01 ]
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Ben benieuwd naar die 'case'Bolk schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 11:00: M'n case heeft ruimte voor 20 hotswap disks, dus ruimte zat voor een aantal zpools.
Even nog hierop terugkomend. 8 van de 10 schijven heb ik als test aan de M1015 gehangen en Firedrunks toevoeging aan rc.conf werkt prima, al deze schijven gaan down na 15 minuten.TMon schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 19:00:
[...]
In rc.conf staat t volgende aan onder de kop spindown:
1e regel ="YES"
2e ="600"
3e ="ada0 ada1 ada3 ada4 ada5 ada6 ada7"
en
Even getest: ada3:0.8sec, da0:6.96sec. Duidelijk dat de 3 die aan de M1015 hangen wel downspinnen en de 7 ada aan het mobo niet.
ZFSGuru autostart
zfsguru_enable="YES"
Staat ook gewoon goed.
Ik neem aan dat APM gewoon uit mag staan en dat spindown dan nog werkt?
Ik heb headparking ook compleet uitgezet met de wdidle.
Ik bensteeds clueless. Kan ik jullie van nog meer info voorzien? Bedankt voor jullie tijd in ieder geval. Ben erg content met ZFSGuru en de setup. Wil alleen 't idle vermogen nog omlaag krijgen voordat ie in de meterkast verdwijnt.
Behalve dus nogsteeds de 2 aan het mobo.
Mijn moederboard is de welbekende ASRock B75 Pro3-M. Bios is ongewijzigd. Misschien zit daar nog iets in?
Ik gebruik overigens 2 en 3 TB WD green schijven. De 2 schijven die niet uit gaan zijn 3TB greens, die geen APM ondersteunen. Met WDIdle is de parkeerfunctie uitgeschakeld.
[ Voor 7% gewijzigd door TMon op 16-09-2014 19:27 ]
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Even forceren in je BIOS (Als het kan) op L0 & L1, en in je OS forceren.hansdegit schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 20:45:
ASPM? Die ga ik ff googlen...Hoe doe ik dat?
Even niets...
Thanks. Kan je ook uit de doeken doen hoe ik het in het OS moet forceren? Ben nog steeds geen FreeBSD expert....
Nu ik wat verder zoek op het internet, zie ik ook wat verhalen over drivers voor de LSI 2308. Vandaar dat ik er ook aan dacht om via de zfsguru webinterface te upgraden naar 11.0-002 te gaan. Maar aangezien het voor ons thuis "productie" draait, voel ik daar nog niet zo voor, qua WAF....
Nu ik wat verder zoek op het internet, zie ik ook wat verhalen over drivers voor de LSI 2308. Vandaar dat ik er ook aan dacht om via de zfsguru webinterface te upgraden naar 11.0-002 te gaan. Maar aangezien het voor ons thuis "productie" draait, voel ik daar nog niet zo voor, qua WAF....
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dit werkt in BSD, ik heb het zelf alleen in Linux geforceerd 
(Daar is het een kernel optie, misschien kan google je verder helpen).
(Daar is het een kernel optie, misschien kan google je verder helpen).
Even niets...
Dag allen,
Ook ik ben inmiddels met ZFS begonnen. Ik heb een nieuw systeem gebouwd met de volgende hardware:
Na het in elkaar zetten heb ik FreeNAS geinstalleerd, ZFS volume toegevoegd (de 3x 4tb schijven in RAIDZ) en alles gaat prima.
Write test geeft de volgende uitkomst, lijkt me ook ok:
dd if=/dev/zero of=/mnt/MAIN/ddfile bs=2048k count=10000
10000+0 records in
10000+0 records out
20971520000 bytes transferred in 5.577102 secs (3760289718 bytes/sec)
Daarna de CIFS service gestart en een share toegevoegd, benaderen via een windows computer gaat ook prima. Echter de schrijfsnelheden die ik via het netwerk haal zijn vrij droevig: 3,2 MB/s. Nu heb ik al uren zitten kloten maar ik kom er maar niet achter waar het aan ligt. Windows computer is verbonden via ac WiFi (schommelt tussen de 500 en 650 Mbps), de NAS is verbonden via gigabit lan.
Kan iemand mij een tip geven waar ik t probleem kan zoeken? Of welke tests ik uit kan voeren?
Ook ik ben inmiddels met ZFS begonnen. Ik heb een nieuw systeem gebouwd met de volgende hardware:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 46,- | € 46,- |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 55,- | € 55,- |
3 | WD Green WD40EZRX | € 130,59 | € 391,77 |
1 | Fractal Design Node 804 | € 92,92 | € 92,92 |
1 | Kingston ValueRAM KVR13LR9D4/16I | € 154,50 | € 154,50 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 50,- | € 50,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 790,19 |
Na het in elkaar zetten heb ik FreeNAS geinstalleerd, ZFS volume toegevoegd (de 3x 4tb schijven in RAIDZ) en alles gaat prima.
Write test geeft de volgende uitkomst, lijkt me ook ok:
dd if=/dev/zero of=/mnt/MAIN/ddfile bs=2048k count=10000
10000+0 records in
10000+0 records out
20971520000 bytes transferred in 5.577102 secs (3760289718 bytes/sec)
Daarna de CIFS service gestart en een share toegevoegd, benaderen via een windows computer gaat ook prima. Echter de schrijfsnelheden die ik via het netwerk haal zijn vrij droevig: 3,2 MB/s. Nu heb ik al uren zitten kloten maar ik kom er maar niet achter waar het aan ligt. Windows computer is verbonden via ac WiFi (schommelt tussen de 500 en 650 Mbps), de NAS is verbonden via gigabit lan.
Kan iemand mij een tip geven waar ik t probleem kan zoeken? Of welke tests ik uit kan voeren?
Draai als eerste eens een iperf met die bak. Wellicht ligt het helemaal niet aan je disk configuratie maar zit het ergens in je netwerk.
Mocht je een handleiding voor iperf nodig hebben dan kun je die bijvoorbeeld hier vinden.
Mocht je een handleiding voor iperf nodig hebben dan kun je die bijvoorbeeld hier vinden.
[ Voor 15% gewijzigd door Quindor op 14-09-2014 15:30 ]
Thanks, heb niet veel kennis wat netwerken betreft en dit is idd een zeer handige tool die ik nog niet kende.Quindor schreef op zondag 14 september 2014 @ 15:30:
Draai als eerste eens een iperf met die bak. Wellicht ligt het helemaal niet aan je disk configuratie maar zit het ergens in je netwerk.
Bij de eerste metingen haalde ik inderdaad slechts 30 Mbps. Daarna de server en laptop naar de router verhuist en beide direct verbonden, 940 Mbps. Meteen maar even wat files gekopieerd en idd, 90-100 MB/s.
De server weer terug geplaatst (achter een switch in een andere kamer) en nogmaals getest, nog steeds volle snelheid. Daarna laptop weer via wifi, en haal nu tussen de 160 en 260 Mbps (afhankelijk van de afstand tot de router). Mijn wifi ac zou theoretisch toch 833 Mbps moeten kunnen halen dus ga maar eens uitzoeken hoe ik dit nog kan verbeteren.
Snap nog niet helemaal waarom hij in eerste instantie dan zo langzaam was maargoed, ben iig weer een stapje verder.
Goed om te horen! Houd er rekening mee, zelfs 866Mbit AC WiFi zal in de praktijk niet meer dan ~50MB/sec betekenen bij een optimale link. 40MB/sec is realistischer zonder muren, met muren moet je aan nog (veel) lager denken. Het ligt een beetje aan de antenne configuraties van de je router en je WiFi kaartje, maar houd daar maar rekening mee.paidur schreef op zondag 14 september 2014 @ 17:26:
[...]
Snap nog niet helemaal waarom hij in eerste instantie dan zo langzaam was maar goed, ben iig weer een stapje verder.
De 30Mbps die je eerst haalde lijkt me in eerste instantie een rotte kabel. Maar als dat nu wel goed werkt, dus zat er misschien een stofje in je poort of zo, dat kan ook.
[ Voor 15% gewijzigd door Quindor op 14-09-2014 18:46 ]
Hmz.. volgens mij hier een fijne user error gemaakt. Ik moest op een raidz1 systeem een disk vervangen, blijkbaar waren de oude disks ooit met gpt label en twee partities op de disk aangemaakt. Om het gelijk te houden wou ik dus de nieuwe disk gelijk maken. Allereerst een gpt label aan de disk hangen.
Natuurlijk kreeg ik een warning dat ik bestaande data ging overschrijven, maar ik dacht "doe maar, ik heb de juiste disk"... oeps.. Niet dus.
Na een reboot bleek ik de partitietabel van een bestaande disk overschreven te hebben.
Iemand enig idee hoe ik dit nog terug kan halen?
Natuurlijk kreeg ik een warning dat ik bestaande data ging overschrijven, maar ik dacht "doe maar, ik heb de juiste disk"... oeps.. Niet dus.
Na een reboot bleek ik de partitietabel van een bestaande disk overschreven te hebben.
Iemand enig idee hoe ik dit nog terug kan halen?
Ik snap je niet.
Maar als je dezelfde partitiestructuur hebt aangehouden op de oude - overschreven - disk, dan zou je ook geen problemen moeten ondervinden omdat de ZFS data dan op dezelfde plek begint. Dan zou alleen de naam van de disk anders mogen zijn.
Kortom, ik begrijp eigenlijk helemaal niets van je verhaal.
Een disk vervangen die nog herkend wordt, of een missende disk vervangen? Je wilt die vervangen met een gloednieuwe 'maagdelijke' disk die je net hebt verbonden met het systeem?Ik moest op een raidz1 systeem een disk vervangen
Je wilde dat de nieuwe disk dezelfde partitiestructuur krijgt als de oudere disks? Akkoord.blijkbaar waren de oude disks ooit met gpt label en twee partities op de disk aangemaakt. Om het gelijk te houden wou ik dus de nieuwe disk gelijk maken.
Hoezo natuurlijk? Je schrijft toch een partitietabel naar de nieuwe disk; dan overschrijf je toch niets?!Natuurlijk kreeg ik een warning dat ik bestaande data ging overschrijven
Hoe kun je een bestaande disk overschrijven? Dat kan helemaal niet indien die disk in gebruik is - dus onderdeel van een ZFS pool die geimporteerd is. Wat heb je nou precies gedaan? En dit is onder BSD platform?Na een reboot bleek ik de partitietabel van een bestaande disk overschreven te hebben.
Afhankelijk van wat je gedaan hebt, kun je ofwel een nieuwe partitiestructuur maken die wel goed is, ofwel de oude partitiestructuur uit de backup sector halen; veelal aan het eind van de schijf. gpart restore is daarvoor een mogelijkheid. Mits je niet geschreven hebt, kun je ook gewoon de disk opnieuw partitioneren. Als het goed is, is er dan geen data verloren gegaan.Iemand enig idee hoe ik dit nog terug kan halen?
Maar als je dezelfde partitiestructuur hebt aangehouden op de oude - overschreven - disk, dan zou je ook geen problemen moeten ondervinden omdat de ZFS data dan op dezelfde plek begint. Dan zou alleen de naam van de disk anders mogen zijn.
Nog een keer dan maar, blijkbaar was het niet duidelijkVerwijderd schreef op zondag 14 september 2014 @ 21:51:
Ik snap je niet.

Op een ubuntu met ZoL systeem (geen BSD dus) heb ik een raidz1 pool met 3 disks. Daarvan was er 1 kapot, die is hardware matig vervangen, dus moest de nieuwe compleet lege disk aan de pool toegevoegd worden.
Dus als eerste maak ik een gpt label aan op de disk. Hierbij had ik dus, door een typo ofzo, de verkeerde disk te pakken. Inmiddels had ik al een reboot gedaan en kan ZFS de zfs partitie op de disk niet meer vinden.
Situatie is nu dus dan van de 3 disks in de pool er maar 1 gevonden wordt.
Opgelost... pfeeuw..
Met sgdisk ----replicate=/dev/sdd /dev/sdc kon ik de partitie tabel van de ene nog goede disk kopiëren naar de disk met de overschreven lege partitietabel. Daarna een sgdisk -G /dev/sdd om de GUID te veranderen en als laatste een partprobe en de pool kwam weer online...
[ Voor 21% gewijzigd door B2 op 14-09-2014 22:38 ]
Oke fijn dat je het hebt opgelost, maar toch zou dit onder BSD niet kunnen gebeuren. Met name dit:
Je hebt dus een disk die onderdeel was van een ZFS pool overschreven. De vraag hierbij is: was die disk op dat moment in gebruik door ZFS? Was de pool geïmporteerd? Zo ja, dan zou dit niet mogen gebeuren. BSD heeft beveiliging dat je niet zomaar disks die in gebruik zijn kunt overschrijven - dankzij GEOM. Als dit onder Linux wel kan vind ik dat erg onveilig IMO. Want user errors kunnen gebeuren. Onder BSD zou je gewoon 'permission denied' krijgen.Hierbij had ik dus, door een typo ofzo, de verkeerde disk te pakken
Jup, in gebruik door zfs. Inderdaad niet netjes van Linux. Ik heb wel zo'n standaard Are hou dure melding gezien, maar niet meer.Verwijderd schreef op zondag 14 september 2014 @ 22:46:
Oke fijn dat je het hebt opgelost, maar toch zou dit onder BSD niet kunnen gebeuren. Met name dit:
[...]
Je hebt dus een disk die onderdeel was van een ZFS pool overschreven. De vraag hierbij is: was die disk op dat moment in gebruik door ZFS? Was de pool geïmporteerd? Zo ja, dan zou dit niet mogen gebeuren. BSD heeft beveiliging dat je niet zomaar disks die in gebruik zijn kunt overschrijven - dankzij GEOM. Als dit onder Linux wel kan vind ik dat erg onveilig IMO. Want user errors kunnen gebeuren. Onder BSD zou je gewoon 'permission denied' krijgen.
Die beveiligingen zijn er wel hoor, alleen vaak in de wat meer aangeklede distro'sen vooral voor gewone users... (Denk aan USB disks die gemount zijn enzo)
Ik weet dat UDEV daar wel wat dingen voor heeft, maar UDEV is (nog) niet ZFS aware voor zover ik weet.
Ik weet dat UDEV daar wel wat dingen voor heeft, maar UDEV is (nog) niet ZFS aware voor zover ik weet.
[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 14-09-2014 23:10 ]
Even niets...
Zo hoort het:
Dat is een beveiliging die werkt. GEOM is gewoon superieur aan wat andere operating systems hebben qua disk infrastructuur.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| [root@zfsguru ~]# zpool status guru pool: guru state: ONLINE *knip* NAME STATE READ WRITE CKSUM guru ONLINE 0 0 0 mirror-0 ONLINE 0 0 0 gpt/ezrx1a ONLINE 0 0 0 gpt/ezrx2a ONLINE 0 0 0 errors: No known data errors [root@zfsguru ~]# dd if=/dev/zero of=/dev/gpt/ezrx1a bs=1m count=1 dd: /dev/gpt/ezrx1a: Operation not permitted |
Dat is een beveiliging die werkt. GEOM is gewoon superieur aan wat andere operating systems hebben qua disk infrastructuur.
Dag allen,
Ik gebruik al enige tijd (met veel plezier !) Zfsguru (0.2.0-beta9) in combinatie met een samba4 AD server.
Nu wou ik echter de ACL rechten vanuit windows beheren en dit lukt me niet .Bij het proberen van permissies te wijzigen in windows krijg ik "the parameter is incorrect error". Vanuit CLI op de zfsguru box lijkt alles wel te werken.
Ik heb samba (3) vanuit ports uninstalled + opnieuw geinstalleerd met ADS support.
Samba werkt perfect enkel lukken de ACL permissies vanuit windows dus niet.
Zfs acl aclinherit & aclmode staan op passthrough voor de share.
mijn smb.conf:
Enig idee / suggesties ?
Alvast bedankt voor de hulp !!
Ik gebruik al enige tijd (met veel plezier !) Zfsguru (0.2.0-beta9) in combinatie met een samba4 AD server.
Nu wou ik echter de ACL rechten vanuit windows beheren en dit lukt me niet .Bij het proberen van permissies te wijzigen in windows krijg ik "the parameter is incorrect error". Vanuit CLI op de zfsguru box lijkt alles wel te werken.
Ik heb samba (3) vanuit ports uninstalled + opnieuw geinstalleerd met ADS support.
Samba werkt perfect enkel lukken de ACL permissies vanuit windows dus niet.
Zfs acl aclinherit & aclmode staan op passthrough voor de share.
mijn smb.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
| [global] workgroup = DOMAIN server string = Samba Server Version %v security = ads realm = DOMAIN.LAN domain master = no local master = no preferred master = no socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_RCVBUF=131072 SO_SNDBUF=131072 use sendfile = true aio read size = 16384 aio write size = 16384 idmap config * : backend = tdb idmap config * : range = 100000-299999 idmap config TEST : backend = rid idmap config TEST : range = 10000-99999 winbind separator = + winbind enum users = yes winbind enum groups = yes winbind use default domain = yes winbind nested groups = yes winbind refresh tickets = yes template homedir = /home/%D/%U template shell = /bin/sh client use spnego = yes client ntlmv2 auth = yes encrypt passwords = yes restrict anonymous = 2 log file = /var/log/samba/log.%m max log size = 500 vfs objects = acl_xattr map acl inherit = Yes store dos attributes = Yes nt acl support = yes inherit acls = no # regular user account used to store Samba files #guest account = share # default permissions (can be set in share for share-specific configuration) ##create mask = 0660 ##directory mask = 0770 # this may impact performance; at the time of writing, # ZFS is not very optimized with sendfile (double memory copy) use sendfile = no # asynchronous I/O (improves performance on multiqueue I/O) aio read size = 2048 aio write size = 2048 aio write behind = true # fix free space reporting for ZFS filesystems dfree command = /usr/local/www/zfsguru/scripts/dfree "%P" # uncomment the following to enable symbolic links even outside of share path #follow symlinks = yes #wide links = yes #unix extensions = no # socket options # try enabling and adapting if you encounter performance problems #socket options = IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY SO_SNDBUF=65536 SO_RCVBUF=65536 # please do not remove the next line! Required by ZFSguru #============================ Share Definitions ============================== [share] path = /bootpool/share comment = read only = no valid users = @"TEST+Domain Users" force group = "Domain Users" directory mode = 0770 force directory mode = 0770 create mode = 0660 force create mode = 0660 # Hide share from users who don't have access access based share enum = yes # Hide files/directories if user doesn't have read access hide unreadable = yes acl check permissions = no |
Enig idee / suggesties ?
Alvast bedankt voor de hulp !!
Zo ziet mijn relevante info eruit:
Samba
zfs
Specifieke mappen voor user1
De eigen gebruiker heeft volledige rechten tot zijn eigen mappen. Iedereen die lid is van de users groep heeft alleen lees rechten op de map van andere gebruikers zoals hier user1.
Gedeelde mappen tussen alle gebruikers
Iedereen die lid is van de users groep heeft volledige rechten over deze mappen.
Samba
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| [data] comment = Data Gebruikers path = /data/users/%U writable = yes browseable = yes read only = no follow symlinks = yes wide links = yes valid users = user1 user2 vfs objects = recycle crossrename zfsacl recycle:repository = /data/users/recycle/%U recycle:keeptree = Yes recycle:touch = Yes recycle:versions = Yes recycle:maxsize = 0 recycle:exclude = recycle:excludedir = recycle:noversions = map acl inherit = yes inherit permissions = yes posix locking = yes nt acl support = yes store dos attributes = yes csc policy = disable inherit acls = Yes inherit owner = Yes map archive = No map readonly = no nfs4:mode = special nfs4:acedup = merge nfs4:chown = yes crossrename:sizelimit = 10000 |
zfs
code:
1
2
3
4
| # zfs get all data NAME PROPERTY VALUE SOURCE data aclmode restricted local data aclinherit passthrough local |
Specifieke mappen voor user1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| # file: /data/users/user1/ # owner: user1 # group: users user:user1:rwxpDdaARWc--s:fd----:allow group:users:r-x---a-R-c---:fd----:allow owner@:--------------:------:allow group@:--------------:------:allow everyone@:--------------:------:allow |
De eigen gebruiker heeft volledige rechten tot zijn eigen mappen. Iedereen die lid is van de users groep heeft alleen lees rechten op de map van andere gebruikers zoals hier user1.
Gedeelde mappen tussen alle gebruikers
code:
1
2
3
4
5
6
7
| # file: /data/users/shared/ # owner: user1 # group: users group:users:rwxpDdaARWc--s:fd----:allow owner@:--------------:------:allow group@:--------------:------:allow everyone@:--------------:------:allow |
Iedereen die lid is van de users groep heeft volledige rechten over deze mappen.
@ CurlyMo: Fantastisch !
Windows acl rechten werken nu zoals ze moeten.
Voor de geinteresseerden: onderstaande toegevoegd aan mijn samba share
Bedankt voor de snelle hulp !
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| vfs objects = zfsacl map acl inherit = yes inherit permissions = yes posix locking = yes nt acl support = yes store dos attributes = yes csc policy = disable inherit acls = Yes inherit owner = Yes map archive = No map readonly = no nfs4:mode = special nfs4:acedup = merge nfs4:chown = yes crossrename:sizelimit = 10000 |
En welke regel daarvan zorgde precies voor het gewenste effect? Want je hebt er nu wel een hoop ongerelateerde zooi in staanjohann1982 schreef op maandag 15 september 2014 @ 00:34:
@ CurlyMo: Fantastisch !
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 vfs objects = zfsacl map acl inherit = yes inherit permissions = yes posix locking = yes nt acl support = yes store dos attributes = yes csc policy = disable inherit acls = Yes inherit owner = Yes map archive = No map readonly = no nfs4:mode = special nfs4:acedup = merge nfs4:chown = yes crossrename:sizelimit = 10000
Ik heb zojuist mijn NAS geupgrade:
"Powered by ZFSguru version 0.2.0-beta9
Running official system image 11.0-002 featuring FreeBSD 11.0-CURRENT with ZFS v5000.
Running Root-on-ZFS distribution. "
Maar ik krijg mijn NFS mounts vanuit ESXi niet meer voor elkaar:
"NFS mount 192.168.0.20:/hdtier/isootjes failed: The NFS server does not support MOUNT version 3 over TCP. An unknown error has occurred."
nfs v4 support voor ESXi zal nog wel even op zich laten wachten. Hoe kan ik zfsguru vertellen dat -ie de v3 mount verzoeken gewoon moet accepteren?
edit:
natuurlijk is "terug naar 10.0" een optie, maar ik wil graag gebruik maken van de laatste mps driver om te zien of mijn LSI 2308 controller wat koeler kan draaien.
"Powered by ZFSguru version 0.2.0-beta9
Running official system image 11.0-002 featuring FreeBSD 11.0-CURRENT with ZFS v5000.
Running Root-on-ZFS distribution. "
Maar ik krijg mijn NFS mounts vanuit ESXi niet meer voor elkaar:
"NFS mount 192.168.0.20:/hdtier/isootjes failed: The NFS server does not support MOUNT version 3 over TCP. An unknown error has occurred."
nfs v4 support voor ESXi zal nog wel even op zich laten wachten. Hoe kan ik zfsguru vertellen dat -ie de v3 mount verzoeken gewoon moet accepteren?
edit:
natuurlijk is "terug naar 10.0" een optie, maar ik wil graag gebruik maken van de laatste mps driver om te zien of mijn LSI 2308 controller wat koeler kan draaien.
[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 15-09-2014 11:43 ]
# kldstat -v | grep -cw nfsd
This will print 1 if the system is running the new NFS implementation,
and 0 otherwise.
To switch to the old NFS implementation:
1) Append the following lines to /etc/rc.conf:
nfsv4_server_enable="no"
oldnfs_server_enable="yes"
2) If the NFS server is compiled into the kernel (which is the case
for the stock GENERIC kernel), replace the NFSD option with the
NFSSERVER option, then recompile your kernel as described in
<URL:http://www.FreeBSD.org/handbook/kernelconfig.html>.
If the NFS server is not compiled into the kernel, the correct
module will be loaded at boot time.
3) Finally, reboot the system.
Even niets...
Thanks FD. Ik heb een workaround gemaakt... Die SAS controller (LSI 2308) op mijn moederbord (X10SL7-F) wordt belachelijk heet, daar hebben meer eigenaars van dat bordje last van. Ik heb er nu een fan continu op gericht, zodat -ie iets koeler blijft.
In de tussentijd probeer ik me wat te verdiepen in het bouwen van een FreeBSD kernel. Machtig interessant, maar het gaat me nog wel boven de pet.
Wat ook knaagt is dat FreeBSD 10.0 blijkbaar prima in staat is om NFS shares aan ESXi 5.5 uit te delen, maar dat dat met 11.0-002 niet meer lukt. Jammer, want die laatstgenoemde versie heeft v19 van de mps driver aan boord, dat komt overeen met de firmware v19 die ik zaterdag heb geflashed.
De keuze lijkt dus te gaan tussen:
- niets doen
- v19 mps driver in kernel van 10.1-002 bakken
- NFS in 11.0-002 fixen
Mijn gevoel gaat uit naar optie 3, maar ook daar moet ik de kernel voor verbouwen, ben ik bang.
In de tussentijd probeer ik me wat te verdiepen in het bouwen van een FreeBSD kernel. Machtig interessant, maar het gaat me nog wel boven de pet.
Wat ook knaagt is dat FreeBSD 10.0 blijkbaar prima in staat is om NFS shares aan ESXi 5.5 uit te delen, maar dat dat met 11.0-002 niet meer lukt. Jammer, want die laatstgenoemde versie heeft v19 van de mps driver aan boord, dat komt overeen met de firmware v19 die ik zaterdag heb geflashed.
De keuze lijkt dus te gaan tussen:
- niets doen
- v19 mps driver in kernel van 10.1-002 bakken
- NFS in 11.0-002 fixen
Mijn gevoel gaat uit naar optie 3, maar ook daar moet ik de kernel voor verbouwen, ben ik bang.
De nieuwe NFS server zou volgens mij ook v3 aan moeten kunnen. Kun je eens kijken:
code:
1
2
3
| # sysctl vfs.nfsd | grep nfsver vfs.nfsd.server_min_nfsvers: 2 vfs.nfsd.server_max_nfsvers: 3 |
Hoi CiPHER, leuk dat je reageert:
Ik zit sinds vanmiddag weer op een redelijk maagdelijke: