Hoe deel je nou bestanden tussen verschillende personen dan op een ZFS volume?
Ik heb bijvoorbeeld een samba share. Owner/permissies staan root:users -rwxrws--- (s = setgid

). Iedereen die lid is van users en daar wat inzet wordt de group op users gezet. Iedereen die lid is van 'users' kan daar alles verwijderen (je hebt geen w nodig voor verwijderen). Echter, als gebruiker A daar een bestand aanmaakt, kan gebruiker B dat niet wijzigen omdat de groep wel wordt gezet (inherit door 's') maar permissies niet. Dit nieuwe bestand heeft dus -rw-r--r--.
Groups kan je wel inherit maken met setgid bit maar voor zover ik weet kan je permissies niet laten inheriten, daar gebruik je POSIX ACL's voor.
Umask zou kunnen, maar dat is niet beperkt tot een folder maar geldt voor de sessie of process over het hele filesysteem.
Nu ben ik geen Unix/Linux systeembeheerder dus mischien mis ik gewoon iets, maar ik heb me vandaag helemaal wezenloos gelezen hierover en vanalles geexperimenteerd, maar ik krijg dit dus niet goed voor elkaar helaas. Ik kom iedere keer uit op ACL's wat dus niet werkt op ZFS.
Hoe is het nu dan de bedoeling dat dit zou moeten werken? Ik ga dus niet continue met sudo chmod/chown bestanden van andere processen/gebruikers aanpassen voordat ik of iemand het kan aanpassen. Dat moet makkelijker kunnen denk ik

.