Ik heb sinds een week een XPS 17 met anti-glare scherm (1080p). Hierbij uit mijn ervaring de plus- en minpunten van de keuze voor het scherm:
PLUS:
- Helder beeld met mooie kleuren, vooral bij foto's en video (mits goed afgesteld, zie hieronder)
- Datgene waarvoor de anti-glare finish bedoeld is, nl het voorkomen van reflecties, werkt erg goed. Ik heb een lichte kamer met grote ramen en heb nul last ervan, ook niet als ik met mijn rug naar het raam zit.
- Optimus-enabled en het werkt prima (batterij tijd 5-6 uur en nauwelijks geluid van de ventilator tijdens licht gebruik)
MIN:
- Het klopt inderdaad dat de matte finish waarover op andere forums gesproken wordt nogal "over-done" is. Dit is vooral zichtbaar op witte/zeer lichtkleurige oppervlaktes bijv. op de google site. Ook is in lichte mate "display sparkle" aanwezig, door licht dat weerkaatst wordt. Ik heb ook een matte Dell werklaptop (Latitude) en daarop zie ik dit effect veel minder. Op het begin stoorde ik mij eraan, maar het went wel snel. Ik denk wel dat mensen die glossy gewent zijn, dit wel eerder zullen merken.
- De kleuren instellingen van het scherm staan uit de fabriek te blauw. Nu heb ik op notebookreview een link gevonden die echt een groot verschil maakt, zie:
http://forum.notebookreview.com/7555517-post146.html
http://forum.notebookreview.com/7663989-post181.html
De kleuren zijn na deze calibratie een stuk levendiger. Enigste probleem is dat NVIDIA de kleureninstellingen soms terug zet. Ik heb hiervoor nog geen oplossing gevonden (anyone?).
- minder ruimte voor RAM geheugen, maar m.i. zijn 2 RAM slots genoeg
Conclusie:
Ik had voor mijn keuze tussen glossy (120Mhz 3D) en AG graag een side-by-side vergelijking gezien, maar dat is bij Dell nogal lastig. Subjectiviteit speelt ook een grote rol, want uiteindelijk is de vraag voor welke plus/minpunten je gaat. Bovenstaande minpunten worden wat mij betreft ruimschoots gecompenseerd door de pluspunten.
NB: ik ben geen professioneel scherm expert, dit zijn de ervaringen van een doorsnee gebruiker
Scale schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:25:
Tijd om eens een hele rare vraag te stellen.
Ik heb er weinig verstand van dus ik zal wel alle verkeerde termen gebruiken, mijn excuus daarvoor
Afijn ik merk dat de kleuren op schermen van tegenwoordig veel scherper/krachtiger zijn,
En soms laat op de avond mis ik me ouwe 15 inch tft'je waar alles lekker dof en relax voor de ogen is

(Bv het kleur verschil tussen me 15" en 22" T220 syncmaster, en nu het HD scherm van de XPS)
Het is niet een kwestie van gewoon me brightness omlaag zetten. Heeft iemand verstand van en enig idee waar ik over blaat?

Klinkt bekend, ik heb precies hetzelfde (vermoeide ogen door hoge resolute/helderheid). Bij mij werkt brightness aanpassen wel (50-70%). Ook aanpassen van de kleuren (in color management) naar wat warmere kleuren kan helpen.