Matige onderbouwing? Sorry, maar ik dacht dat ik toch net als ieder ander denk als ik denk dat als ik iets koop,
dat ik er vanuit mag gaan dat iets werkt. En als dat niet zo is, dat ik dan de koper gelegenheid moet geven om product te repareren.
1 keer googelen (zie ook voorgaande link) gaf me daar ook wel gelijk in. Ook de
Rijksoverheid is hier vrij duidelijk over, zie ook ad 3 op hun pagina:
Ontbinden koopovereenkomst
Als de verkoper het probleem niet wil oplossen of u heeft het product meerdere malen laten repareren, kunt u overwegen om de koopovereenkomst te ontbinden. Ontbinding van de koopovereenkomst moet u schriftelijk laten weten aan de verkoper.
En daarnaast heb je als koper de eerste 6 maanden zelfs nog meer "bescherming", in ons geval met 12 maanden garantie, zelfs 12 maanden:
Eerste 6 maanden voordeel van bewijs
De eerste 6 maanden na aankoop heeft u het voordeel van bewijs. Dit houdt in dat de verkoper moet aantonen dat het gebrek door uw schuld is ontstaan. Na 6 maanden moet u bewijzen dat het gebrek niet door uw schuld is ontstaan. Dat bewijsvoordeel geldt ook gedurende een garantieperiode.
Dat er daarnaast ook nog een wet kopen op afstand is, is nuttig, zeker als ik een product niet kan testen en daar volgens deze wet 7 dagen voor heb. Maar in dit geval weet ik zeker dat ik een werkende versie van dit mooie product wil hebben.

Vandaar mijn aanpak met de monteur, die voor zover ik weet niet veiliger of onveiliger is dan die van jou.
Ik ben geen jurist, maar volgens mij zit het met de bescherming van consumenten wel goed in Nederland / Europa. Daarnaast heb ik ook vertrouwen in Dell. Ik hoop dat het snel en goed geregeld wordt en dat ik morgen van mijn XPS17 kan genieten. Hopelijk heb ik het zo iets beter onderbouwd.