Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ben je goede vrienden met de pomphouder dan ofzo?SinergyX schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:22:
[...]
Heb het van de week al gevraagd bij mijn pomp, die gooien misschien een extra stikker erop, maar ze houden het vooralsnog zo, dus ik blijf wel gewoon daar pompen
Nog even los van die goede doelen bijdrage, mijn laatste tankbeurt was 12ct/L goedkoper

Ook 98?MadMarky schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:35:
[...]
Ben je goede vrienden met de pomphouder dan ofzo?
Nog even los van die goede doelen bijdrage, mijn laatste tankbeurt was 12ct/L goedkoper(1,619)
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Dat laatste is dan ook weer niet handig. Tenminste, ik heb geleerd dat auto's altijd met een minimaal halfvolle tank weggezet moeten worden, om roestvorming in de tank tegen te gaan. Wel met max 5% ethanol dan.Drardollan schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:24:
[...]
Klinkt logisch, dank je wel voor deze extra uitleg. Op dit moment is dat nog geen probleem, er zit E5 in. Maar volgend jaar zal dat ongetwijfeld anders zijn. Wordt dus een kwestie van ruim voor het einde van het rij-seizoen overgaan op Super98 een tank of 2/3. Dan heb ik er geen last van.
Al heb ik er ook over gedacht om de tank gewoon leeg te halen elke winter, benzine kan dan in 1 van de andere auto's. En dan begin van het jaar ff met de jerrican vullen.
Roestvorming in de tank zal ik geen last van hebben. Hij is van kunststofjakob558 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:52:
[...]
Dat laatste is dan ook weer niet handig. Tenminste, ik heb geleerd dat auto's altijd met een minimaal halfvolle tank weggezet moeten worden, om roestvorming in de tank tegen te gaan. Wel met max 5% ethanol dan.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:20 ]
[ Voor 24% gewijzigd door Mylan Piron op 16-10-2018 20:01 ]

Gelukkig nog wel rond/vierkant waar nodig
| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
Vanaf morgen moeten pompen verplicht E10 aanbieden. In de praktijk betekent dat dat gewone E5 Euro95 vervalt bij gebrek aan een extra opslagtank.giovanni2903 schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:37:
inmiddels zijn we een jaar verder en veranderd er morgen weer het een en ander. iemand die het nog snapt?
Vanaf morgen zijn pompstations die meer dan één soort benzine, bijvoorbeeld euro95 en super 98, verkopen verplicht E10 euro95 te verkopen. De verwachting is en tot op heden lijkt dat ook te gebeuren is dat E5 euro95 verdwijnt en E10 euro95 ervoor in de plaats komt.
Heb je auto, motor, etc die niet geschikt is voor E10 zal je flink moeten zoeken naar een tankstation die maar een soort benzine verkoopt aangezien deze vrijgesteld zijn van deze verplichting en de keuze hebben of ze E5 of E10 gaan voeren of het duurdere super 98 wat afhankelijk van het merk tussen 0 en 5 procent ethanol bevat.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Tango hier verkoopt maar 1 soort benzine en zit op E10. Simpelweg omdat dat goedkoper is.squaddie schreef op maandag 30 september 2019 @ 22:10:
Voor de dieselaars onder ons veranderd er niets.
Vanaf morgen zijn pompstations die meer dan één soort benzine, bijvoorbeeld euro95 en super 98, verkopen verplicht E10 euro95 te verkopen. De verwachting is en tot op heden lijkt dat ook te gebeuren is dat E5 euro95 verdwijnt en E10 euro95 ervoor in de plaats komt.
Heb je auto, motor, etc die niet geschikt is voor E10 zal je flink moeten zoeken naar een tankstation die maar een soort benzine verkoopt aangezien deze vrijgesteld zijn van deze verplichting en de keuze hebben of ze E5 of E10 gaan voeren of het duurdere super 98 wat afhankelijk van het merk tussen 0 en 5 procent ethanol bevat.
Ik denk dat euro95 E5 gewoon verdwijnt, behalve misschien premium varianten als Total excellium..
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
ik rijd een scooter die volgens diverse bronnen geen e10 kan hebben. word euro 98 niet euro 98 e10 ipv e5?squaddie schreef op maandag 30 september 2019 @ 22:10:
Voor de dieselaars onder ons veranderd er niets.
ik kan er e10 in gooien blijkt uit praktijkervaring van anderen, maar dat gaan wel ten kosten van de brandstofleidingen..
mijn seat ibiza uit 2005 zou wel e10 moeten kunnen tanken volgens die e10check, maar ben toch huiverig ervoor
[ Voor 5% gewijzigd door giovanni2903 op 01-10-2019 00:43 ]
| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
Voorlopig is 98 altijd 0-5% ethanol. Maar ook dat kan e10 worden natuurlijk.giovanni2903 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 00:40:
[...]
ik rijd een scooter die volgens diverse bronnen geen e10 kan hebben. word euro 98 niet euro 98 e10 ipv e5?
ik kan er e10 in gooien blijkt uit praktijkervaring van anderen, maar dat gaan wel ten kosten van de brandstofleidingen..
Verder Tsja, hoeveel is de scooter waard? Is die de meerprijs waard? Of kan hij over een tijdje best met pensioen
Als het alleen om de brandstofleidingen gaat, is het dan niet veel interessanter om gewoon de leidingen te vervangen? Hoeveel zitten er in een scooter? hooguit 5 met een totale lengte van een meter?giovanni2903 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 00:40:
[...]
ik rijd een scooter die volgens diverse bronnen geen e10 kan hebben. word euro 98 niet euro 98 e10 ipv e5?
mijn seat ibiza uit 2005 zou wel e10 moeten kunnen tanken volgens die e10check, maar ben toch huiverig ervoor
Investering van 10 euro en een uurtje of 2 prutsen? Lijkt me dat je dat vrij snel terug verdiend hebt versus duurdere benzine tanken
Dat is opmerkelijk. Er zit minder energie in ethanol dan in benzine....H-W schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:14:
Bij mijn vaste pomp boden ze al lang E10 aan, naast E5. Iets goedkoper, en mijn Ford Focus uit 2015 doet het het al jaren prima op. Sterker nog, ik merk een iets beter verbruik met E10 tov E5.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Is het dan niet voordeliger die 2 cent per liter extra te betalen voor euro95/E5 bij pompen waarbij beide beschikbaar blijven?ShininNL schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:08:
Correct, mijn verbruik is juist met 8-10% toegenomen sinds ik die e10 meuk 'moet' tanken. Frappant is ook dat de prijs hier niet naar is.
Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.
Het moet in praktijk inderdaad ongeveer 10% goedkoper zijn om uit te kunnen, tot nu toe heb ik in NL echter nog nooit een tankstation die BlueOne verkoopt daar op kunnen betrappenP1nGu1n schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:21:
[...]
Is het dan niet voordeliger die 2 cent per liter extra te betalen voor euro95/E5 bij pompen waarbij beide beschikbaar blijven?
België is een ander verhaal, daar zie je dat het echt 10-20% goedkoper kan, en niet alleen bij de witte pomp
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
leidingtechnisch is de vraag...
edit: of motorhandleiding opzoeken of kijken of ergens een e5 of e10 is gegraveerd/gestampt/gestickerd.
[ Voor 41% gewijzigd door Simply1337 op 01-10-2019 13:58 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Brandstofleiding is het aloude benzineslangetje, kost je misschien een euro. Gewoon af en toe eens controleren of direct vervangen.Van 5% naar 10% is niet zo dramatisch veel hoger.giovanni2903 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 00:40:
[...]
u can fool all people some time and fool some people alltime
Zodra ik het gaat tanken gaat het motor controle lampje aan op mijn dashboard.
Tank ik daarna euro 98, plop lampje uit.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Brandstofslangetjes vervangen voor E10 bestendig materiaal (ff Googlen) zal de kop niet kosten gok ik zo. Als die slangetjes van binnen uit uitelkaar vallen dan krijg je al die meuk in je carburateur/injectie en dat is duurdergiovanni2903 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 00:40:
[...]
Wat betreft E5 vs E10, misschien omdat ik alleen maar bij witte pompen kom, maar ik zie overal E5 stickers op de pompen, ik moet het eerste E10 stickertje nog tegen komen
[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 01-10-2019 15:52 ]
Ben je zoveel tankstations afgegaan vandaag?FastFred schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:45:
[...]
Wat betreft E5 vs E10, misschien omdat ik alleen maar bij witte pompen kom, maar ik zie overal E5 stickers op de pompen, ik moet het eerste E10 stickertje nog tegen komen

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.
Er zitten (beperkt) nog wel wat meer delen aan een scooter die ertegen moeten kunnen. Denk aan carburateurpakkingen of brandstofpomp. Dat zijn vaak wel generieke delen. Het kan goed zijn dat die er al tegen bestand zijn, maar het lijkt me zinvol te proberen dat op onderdeelnr na te trekken.McKaamos schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:24:
[...]
Als het alleen om de brandstofleidingen gaat, is het dan niet veel interessanter om gewoon de leidingen te vervangen? Hoeveel zitten er in een scooter? hooguit 5 met een totale lengte van een meter?
Investering van 10 euro en een uurtje of 2 prutsen? Lijkt me dat je dat vrij snel terug verdiend hebt versus duurdere benzine tanken
Dat is ook wel het voordeel van een scooter. Zelfs als ze er niet tegenkunnen is de hoeveelheid rubber op zo'n scooter gewoon veel kleiner dan van een auto of meercilinder motorfiets.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Yup. Shell en BP hebben/hadden 0% ethanol.CriticalHit_NL schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:08:
[...]
Bedoel je hiermee dat er ook Euro 98 is zonder ethanol?
Energieverschil E10 tov E5 is 2,3%.
Zelf met mijn C30 lang E10 gereden en het was inderdaad gemiddeld 7,24L/100km op normale 95 over 55.000km en 7,38 op E10 over 23.000km.
Was ook een auto uit 2008, geen enkel probleem gehad.
[ Voor 33% gewijzigd door GAIAjohan op 01-10-2019 20:04 ]
Ik stoor me er vooral aan dat ik er nu noodgedwongen duurder uit ben in benzinekosten om dure onderhoudskosten aan m'n brandstofsysteem te voorkomen, maar misschien dat ik het te extreem in zie. Ik tank voortaan wel met 98 denk ik.
Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!
tis een piaggio zip uit 2016. dus om m bij het grofvuil te zetten is ook zo zonde. kan er best e10 in gooien maar dat word dus 1x per jaar de brandstofslangen vervangen..GAIAjohan schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 00:50:
[...]
Voorlopig is 98 altijd 0-5% ethanol. Maar ook dat kan e10 worden natuurlijk.
Verder Tsja, hoeveel is de scooter waard? Is die de meerprijs waard? Of kan hij over een tijdje best met pensioen
Een tankstation bij mij thuis die pas geopend is, heeft drie slangen om uit te tanken, 1 Diesel, 1 E5 en 1 E10, ben er nog niet geweest maar ben heel nieuwsgierig of sinds vandaag plots de E5 slang buiten gebruik is gestelt of dat die ook E10 nu geeft, zou best 'raar' zijn twee slangen die allebei E10 geven
Mijn auto (Daihatsu Charade) uit 2000 lust ook gen E10 (zucht)
[ Voor 3% gewijzigd door wjvdweg op 01-10-2019 22:29 ]
Klopt, de nieuwe wetgeving sluit tankstations uit die slechts één benzinepomp hebben. Die hebben dus vrije keuze welke benzine ze via die ene pomp aanbieden.wjvdweg schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:28:
Een vriend van mij had het er over dat kleinere pomp stations (station met twee slangen) die nu bijv nog E5 en Diesel verkopen dat die niet over hoeven te stappen op E10,
Waarom zouden ze dat doen? Ze moeten E10 aanbieden, maar dat doen ze nu al. E5 mogen ze gewoon aan blijven bieden.Een tankstation bij mij thuis die pas geopend is, heeft drie slangen om uit te tanken, 1 Diesel, 1 E5 en 1 E10, ben er nog niet geweest maar ben heel nieuwsgierig of sinds vandaag plots de E5 slang buiten gebruik is gestelt of dat die ook E10 nu geeft, zou best 'raar' zijn twee slangen die allebei E10 geven
Mijn autop (Daihatsu Charade) uit 2000 lust ook gen E10 (zucht)
hier hebben we een benzinestation van de supermakrt dekamarkt. die hadden volgens mij ook geen e10. maar ben benieuwd of de 2x e5 die er sws hing (normaal en premium) er nog zijn. ga morgen na werk de stations maar is af denk ikwjvdweg schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:28:
Een vriend van mij had het er over dat kleinere pomp stations (station met twee slangen) die nu bijv nog E5 en Diesel verkopen dat die niet over hoeven te stappen op E10,
Een tankstation bij mij thuis die pas geopend is, heeft drie slangen om uit te tanken, 1 Diesel, 1 E5 en 1 E10, ben er nog niet geweest maar ben heel nieuwsgierig of sinds vandaag plots de E5 slang buiten gebruik is gestelt of dat die ook E10 nu geeft, zou best 'raar' zijn twee slangen die allebei E10 geven
Mijn auto (Daihatsu Charade) uit 2000 lust ook gen E10 (zucht)
Wettelijk gezien moeten die inderdaad E10 aanbieden. Of ze dat morgen al doen is een tweede natuurlijkgiovanni2903 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:31:
[...]
hier hebben we een benzinestation van de supermakrt dekamarkt. die hadden volgens mij ook geen e10. maar ben benieuwd of de 2x e5 die er sws hing (normaal en premium) er nog zijn. ga morgen na werk de stations maar is af denk ik
Daarom ook mijn nieuwsgierigheid ernaar, morgen hoop ik er langs te rijden en dan zal ik het even laten weten (gaat om een tankstation van Argos in Nunspeet)
Dat kleine tankstation waar ik het over had was de Firezone in Elburg, die heeft vier pompen en bij elke pomp twee slangen eentje E5 en eentje Diesel
Tango hier heeft 2 tanks. 95 E10 en Diesel. Volgens mij mogen ze in die situatie ook kiezen E5 te gebruiken in plaats van E10 dacht ik? Maar wellicht is het niet kosteneffectief voor Tango om dat te doen en daarom gewoon simpelweg alle E95 slangen te voorzien van E10. In een stad verderop hebben ze 95 E10 en 98 E5._JGC_ schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 23:35:
Tango kan ook niet anders, ze hebben 3 tanks: diesel, euro 95 en euro 98. Omdat ze meer dan 1 soort benzine aanbieden moeten ze E10 aanbieden, keuze is dan om E5 op te geven voor E10.
Maar goed, ik tankte altijd al BP Ultimate 98 en blijf dat ook doen - dus er verandert voor mij niet zoveel I guess.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Nee, Tango biedt geen 98 op vrijwel alle stations hier in de regio. En als zo'n station geen 98 biedt, mag 95 daar nog steeds E5 zijn_JGC_ schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 23:35:
Tango kan ook niet anders, ze hebben 3 tanks: diesel, euro 95 en euro 98. Omdat ze meer dan 1 soort benzine aanbieden moeten ze E10 aanbieden, keuze is dan om E5 op te geven voor E10.
[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 02-10-2019 06:52 ]
Gisteravond bij de Argod station in Nunspeet geweest,
Daar heb je nu twee keuzes maar er zijn drie slangen
eentje voor Diesel, eentje E10 met als naam Blueone 95 E10 en de ander euro95 E10
Dus twee slangen die allebei E10 geven
Daarna nog langs een Tinq die twee slangen heeft en die verkoopt gelukkig nog E5 verkoopt
Wie heeft enig idee hoelang E5 nog verkrijgbaar blijft bij bijv die Tinq?
Hoop er nog lang mee te kunnen rijden, ben gisteren terug gekomen van een vakantie in Tsjechië en hij heeft het daar perfect gedaan, staat nu 174.000 op de teller, hij is nog lang niet af, doet een goede 700KM op een tank benzine, kost vrijwel niks in belasting/verzekering, samengevat hoop er nog jaren mee te rijden met deze betroubare Japanner,
https://play.google.com/s...t_up.dl_tankservice&gl=NL
BlueOne en E10 zijn weldegelijk verschillende dingen.wjvdweg schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:28:
Even een update,
Gisteravond bij de Argod station in Nunspeet geweest,
Daar heb je nu twee keuzes maar er zijn drie slangen
eentje voor Diesel, eentje E10 met als naam Blueone 95 E10 en de ander euro95 E10
Dus twee slangen die allebei E10 geven
Daarna nog langs een Tinq die twee slangen heeft en die verkoopt gelukkig nog E5 verkoopt
Wie heeft enig idee hoelang E5 nog verkrijgbaar blijft bij bijv die Tinq?
Ethanol is een alcohol, en alcoholen zijn altijd in een verbinding met water. Zonder water om de boel bij elkaar te houden, vervliegt alcohol direct.
Normale E10 bevat ethanol die erg puur is. Gedestileerd tot 99% ofzo.
BlueOne zou goedkoper moeten zijn omdat de ethanol niet zo puur is. Het desitleren kost een hoop energie en tijd. Daar wordt dus minder tijd en geld in gestoken, waardoor het b.v. 80% puur is, en 20% water.
E10 is dan dus 90% benzine, 9,9% ethanol en 0,1% water.
BlueOne is 90% benzine, 8% ethanol en 2% water. Daarmee is de energie waarde van BlueOne nóg lager dan van E10. Niet elke auto vindt dat tof.
Nu is ethanol sowieso wel hygroscopisch, dus het percentage water wordt vanzelf hoger naarmate je langer wacht, maar BlueOne komt dus al uit de pomp met een hoog watergehalte.
Dat is voor bepaalde auto's niet eens persé een probleem. Die hebben genoeg bereik in de fueltrim tabellen en de mogelijkheden van de injectoren en sensoren. Hoe krapper de tolleranties (vaak hoe moderner de auto), hoe lastiger het is om op BlueOne te rijden.
BlueOne wás tot 2015 echt anders. 15% natte ethanol.McKaamos schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 11:50:
[...]
BlueOne en E10 zijn weldegelijk verschillende dingen.
Ethanol is een alcohol, en alcoholen zijn altijd in een verbinding met water. Zonder water om de boel bij elkaar te houden, vervliegt alcohol direct.
Sinds 2015 is het 'gewoon' E10 dacht ik.
ANWB ziet het ook als even geschikt. Of gebruiken zij nog wel natte ethanol zoals jij hier zegt.
//Edit
Lijkt het dus wel op...
Ik dacht altijd dat BlueOne sinds hun overschakeling naar E10 *normale* E10 was
[ Voor 20% gewijzigd door GAIAjohan op 05-10-2019 13:02 ]
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Anoniem: 1248170
Verder zijn brandstofslangen niet meer van alleen maar rubber, ja aan de buitenkant, maar binnenin zit een plastic slang. Dit is zo al sinds de eerste injectiesysteem auto met mechanische injectie zoals Kjet in de jaren 70. Want een rubberslang houdt de druk niet.
Gewoon die E10 erinsmijten, brandstofpomp gaat uiteindelijk toch wel kapot.
Reken daar maar niet op. Van de klantenservice van Tango hoorde ik dat Euro 95 E5 niet meer kan worden aangeboden, aangezien de Nederlandse depots het per 1 oktober 2019 niet meer leveren.The Executer schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:16:
Hmm, dit gaat leuk worden. Onze Seat Arosa kan volgens de E10 check er niet tegen. Hopelijk blijft de Firezone, welke bij ons alleen E95 en diesel aanbiedt, voorlopig E5 voeren...
Alle oliemaatschappijen zijn overgeschakeld op Euro 95 E10, zei Tango.
Kan zeker wel. Total levert naast 95-e10 ook excellium 95 E5.Cumulus-1 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:51:
[...]
Reken daar maar niet op. Van de klantenservice van Tango hoorde ik dat Euro 95 E5 niet meer kan worden aangeboden, aangezien de Nederlandse depots het per 1 oktober 2019 niet meer leveren.
Alle oliemaatschappijen zijn overgeschakeld op Euro 95 E10, zei Tango.
Lijkt me een fout. Alle Vpower stations die ik heb gezien staat E5. In België ook..CriticalHit_NL schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:36:
Grappig dat ze hier VPower met E10 aangeven terwijl hier het tankstation er nog E5 labels op heeft zitten ondanks de wijziging van E95 naar E10 labels.
En dus blijkbaar zit er 0% bio-ethanol in VPower, en het is ook tegenwoordig echt Euro 98 dus dat is mooi.
98 octaan is het al sinds 2018.
[ Voor 35% gewijzigd door GAIAjohan op 06-10-2019 10:02 ]
Ik ben er toevallig vrijdag er geweest.Cumulus-1 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:12:
[...]
@GAIAjohan Ja, dat staat op hun website. Maar ik heb geen Total-pomp kunnen vinden waar Excellium 95 E5 wordt aangeboden. Wel de duurste soort Excellium 98.
Total Express in Heumen. Hadden excellium 95.
Ik kom alleen nauwelijks bij Total.. Kan er verder niet zoveel over zeggen.
[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 06-10-2019 11:18 ]
https://www.total.nl/wat-...ren?field_topics_tid=1571
Hier ook nog excellium 95 E5 in Wolvega (gisteren getankt). Ik kom wekelijks bij Total of BP voor LPG.GAIAjohan schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:10:
[...]
Ik ben er toevallig vrijdag er geweest.
Total Express in Heumen. Hadden excellium 95.
Ik kom alleen nauwelijks bij Total.. Kan er verder niet zoveel over zeggen.
Het blijft gewoon 95 tot ze een nieuwe tankwagen met 98 geleverd krijgen. Gok dat de doorlooptijd van dat premium spul wat langer is, voor E10 was er nauwelijks reden om dat spul te tanken.
Siemens en VDO is toch dezelfde tent?Anoniem: 1248170 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:27:
Geen een auto kan tegen E10, brandstofpompen komen bij Siemens of VDO vandaan in de meeste gevallen, die zijn amper veranderd sinds de jaren 80. Vroeger had je hogedruksysteem zoals bij Kjet, die pompen kunnen er veel beter tegen omdat de brandstof met veel meer geweld richting motor wordt gespoten
Verder zijn brandstofslangen niet meer van alleen maar rubber, ja aan de buitenkant, maar binnenin zit een plastic slang. Dit is zo al sinds de eerste injectiesysteem auto met mechanische injectie zoals Kjet in de jaren 70. Want een rubberslang houdt de druk niet.
Gewoon die E10 erinsmijten, brandstofpomp gaat uiteindelijk toch wel kapot.
Ik denk dat je Bosch, Magneti Marelli, Delphi, Pierburg, Denso en Valeo als OEM's behoorlijk tekort doet met dat statement
Sowieso gaat alles wel een keertje kapot. De vraag is of je kan aantonen dat dingen sneller stuk gaan door de toegevoegde Ethanol. En dat is nog niet echt het geval. Veel anekdotes, veel vingerwijzen naar ethanol, weinig echt bewijs.
Toevallig heb ik een bekende bij een pomp. Er wordt gewoon aangevuld met het nieuwe product in de oude tank. Resten die er nog in zitten, mengen gewoon mee._JGC_ schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:56:
[...]
Hier ook nog excellium 95 E5 in Wolvega (gisteren getankt). Ik kom wekelijks bij Total of BP voor LPG.
Het blijft gewoon 95 tot ze een nieuwe tankwagen met 98 geleverd krijgen. Gok dat de doorlooptijd van dat premium spul wat langer is, voor E10 was er nauwelijks reden om dat spul te tanken.
De kans dat de E10 pomp écht E10 geeft is alleen groot bij pompen met hoge doorloop. Bij de rest zal het al gauw een maand duren voordat je dicht bij de E10 zit. Die gaan over de komende maand/maanden langzaam oplopen van 5% naar 10%.
De premiums, als ze omschakelen, zullen dus ook gewoon een periode een mengproduct zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door McKaamos op 07-10-2019 12:33 ]
Zijn er hier experts die weten hoe je zelf kunt controleren of een auto uit de jaren 90 geschikt is? Bijvoorbeeld door onder de motorkap te kijken naar de materialen o.i.d.?
Bij de meeste merken staat gewoon alle modellen vanaf jaartal X en dan hooguit een paar uitzonderingen, dat dekt gelijk heel veel.Maahes schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:30:
De website e10check.nl geeft voor een heleboel oude modellen geen informatie.
0900-BelEenDealer?Maahes schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:30:
Zijn er hier experts die weten hoe je zelf kunt controleren of een auto uit de jaren 90 geschikt is? Bijvoorbeeld door onder de motorkap te kijken naar de materialen o.i.d.?
Otto-motoren, de technische term voor een benzinemotoren, kunnen in princiepe lopen op nagenoeg alles wat vloeibaar en licht ontvlambaar is. Petroleum, terpentine, alcohol, thinner, aceton, nafta (zippobenzine), en veel meer.Maahes schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:30:
De website e10check.nl geeft voor een heleboel oude modellen geen informatie. Dat de nieuwe modellen wel geschikt zijn is nogal logisch. Je hebt dus niks aan die website. Bij de fabrikant is het vaak ook onduidelijk wat te doen met de oudere modellen.
Het is juist zo dat oudere motoren beter tegen alternatieve brandstoffen kunnen dan nieuwere.
Nieuwere motoren verwachten beter gerafineerde brandstof en constantere kwaliteit. En met alle milieu eisen zijn de sensoren/ECU afgesteld om een bepaald uitlaatgas mengsel te produceren. Gooi je er een andere brandstof in, dan kán dat ten gevolge hebben dat een moderne auto totaal verkeerd gaat bijsturen, waardoor hij veel te arm of veel te rijk loopt, of de ontstekingsvertraging veranderd waardoor er extreem 'pingelen' optreed en schade kan veroorzaken.
Oudere motoren lopen die risico's niet. Daar knikker je iets brandbaars in met een voldoende hoog octaangetal en dan rijdt t wel.
Als er al een ECU in zit, dan regelt die lang niet zoveel bij als een moderne ECU. Heb je carburateurs, dan is het helemaal makkelijk. Even zorgen dat de juiste hoeveelheid brandstof in de luchtstroom terecht komt met een stelschroefje.
Kortom, juist met oudere auto's kan je makkelijk op E10 of zelfs E85 rijden.
Waar je eventueel last van gaat hebben, is dat pakkingen en afdichtingen kunnen gaan lekken. Maargoed, die zijn vaak snel genoeg vervangen voor iets wat ethanolbestendig is.
Oh, en ethanol is vrij goed in het oplossen van de bezinksel rommel uit benzine. In oudere auto's is er een dun geel-kleurig laagje op aan de binnenkant van o.a. de benzinetank, vlotterkamers van carburateurs, etc opgebouwd.
Als dat te snel oplost, kan dat elders opstoppingen veroorzaken, zoals in de verstuivers of de venturi's van carburateurs.
Kijk voor de lol ook eens naar: YouTube: Project Farm
Kanaal van een amerikaanse boer die regelmatig alternatieve brandstoffen in motortjes smijt om te zien wat het uithaalt.
[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 16-10-2019 14:34 ]
Bedankt voor de informatie. Het opvallende is dus dat dealers het ook vaak niet weten, omdat ze zich mogelijk meer bezig (willen) houden met de verkoop van nieuwe modellen. Als het gaat om pakkingen, en als dat niet moeilijk is om te vervangen, dan is het dus wel het proberen waard om er gewoon E10 in te tanken.McKaamos schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:30:
[...]
Otto-motoren, de technische term voor een benzinemotoren, kunnen in princiepe lopen op nagenoeg alles wat vloeibaar en licht ontvlambaar is. Petroleum, terpentine, alcohol, thinner, aceton, nafta (zippobenzine), en veel meer.
Het is juist zo dat oudere motoren beter tegen alternatieve brandstoffen kunnen dan nieuwere.
Nieuwere motoren verwachten beter gerafineerde brandstof en constantere kwaliteit. En met alle milieu eisen zijn de sensoren/ECU afgesteld om een bepaald uitlaatgas mengsel te produceren. Gooi je er een andere brandstof in, dan kán dat ten gevolge hebben dat een moderne auto totaal verkeerd gaat bijsturen, waardoor hij veel te arm of veel te rijk loopt, of de ontstekingsvertraging veranderd waardoor er extreem 'pingelen' optreed en schade kan veroorzaken.
Oudere motoren lopen die risico's niet. Daar knikker je iets brandbaars in met een voldoende hoog octaangetal en dan rijdt t wel.
Als er al een ECU in zit, dan regelt die lang niet zoveel bij als een moderne ECU. Heb je carburateurs, dan is het helemaal makkelijk. Even zorgen dat de juiste hoeveelheid brandstof in de luchtstroom terecht komt met een stelschroefje.
Kortom, juist met oudere auto's kan je makkelijk op E10 of zelfs E85 rijden.
Waar je eventueel last van gaat hebben, is dat pakkingen en afdichtingen kunnen gaan lekken. Maargoed, die zijn vaak snel genoeg vervangen voor iets wat ethanolbestendig is.
Oh, en ethanol is vrij goed in het oplossen van de bezinksel rommel uit benzine. In oudere auto's is er een dun geel-kleurig laagje op aan de binnenkant van o.a. de benzinetank, vlotterkamers van carburateurs, etc opgebouwd.
Als dat te snel oplost, kan dat elders opstoppingen veroorzaken, zoals in de verstuivers of de venturi's van carburateurs.
Kijk voor de lol ook eens naar: YouTube: Project Farm
Kanaal van een amerikaanse boer die regelmatig alternatieve brandstoffen in motortjes smijt om te zien wat het uithaalt.
Als fabrikant ga je niet opnieuw automodellen van meer dan 12 jaar oud grondig testen of brandstof na x jaar of x aantal kilometers schadelijk is. Je kunt dan beter niet testen en aangeven dat de brandstof niet geschikt is.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Je koppakking vervang je niet zomar “even” dat is het hele punt. Zo’n lekke pakking kan veel gevolgschade hebben.Maahes schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:27:
[...]
Bedankt voor de informatie. Het opvallende is dus dat dealers het ook vaak niet weten, omdat ze zich mogelijk meer bezig (willen) houden met de verkoop van nieuwe modellen. Als het gaat om pakkingen, en als dat niet moeilijk is om te vervangen, dan is het dus wel het proberen waard om er gewoon E10 in te tanken.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ja inderdaad. Dat vind ik bezwaarlijk. Het zou m.i. wettelijk verplicht moeten zijn om veel langer support te leveren op producten. Dat is pas duurzaam.Onbekend schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:31:
Je kunt dan ook als dealer of fabrikant beter zeggen dat de brandstof niet geschikt is, want anders zouden ze schadeclaims kunnen krijgen mochten er toch nog problemen zijn.
Als fabrikant ga je niet opnieuw automodellen van meer dan 12 jaar oud grondig testen of brandstof na x jaar of x aantal kilometers schadelijk is. Je kunt dan beter niet testen en aangeven dat de brandstof niet geschikt is.
Is het misschien makkelijk te controleren hoe de pakking erbij staat? Niet echt zeker? Dat is dan toch wel een probleem. Dan maar (duurdere) E5 tanken voor de zekerheid.Je koppakking vervang je niet zomar “even” dat is het hele punt. Zo’n lekke pakking kan veel gevolgschade hebben.
Ik vermoed dat de fabrikant gewoon het onderhoudsvoorschrift voor de pakking zal aanpassen indien dit nodig is vanwege de invoering van E10. Jouw garage wil je graag nieuwe pakking verkopen op voorschrift van de fabrikant. Ik ga hier echt geen extra geld voor uitgeven. Als E10 slecht is, is E5 ook slecht, alleen wat minder slecht.Maahes schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:42:
[...]
Ja inderdaad. Dat vind ik bezwaarlijk. Het zou m.i. wettelijk verplicht moeten zijn om veel langer support te leveren op producten. Dat is pas duurzaam.
[...]
Is het misschien makkelijk te controleren hoe de pakking erbij staat? Niet echt zeker? Dat is dan toch wel een probleem. Dan maar (duurdere) E5 tanken voor de zekerheid.
[ Voor 4% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 23:02 ]
Want fabrikanten konden in het vorige millennium voorspellen dat E10 kwam en verplicht zou worden?Maahes schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:42:
Ja inderdaad. Dat vind ik bezwaarlijk. Het zou m.i. wettelijk verplicht moeten zijn om veel langer support te leveren op producten. Dat is pas duurzaam.
Overigens is vernieuwen vaak ook duurzaam, niet alleen bij auto's.
Nee, wat ik bedoel is dat het vereist kan worden om support te blijven leveren om eerder verkochte modellen. Dus dat de fabrikant in 2020 nog verplicht is om na te gaan welke materialen gebruikt zijn in modellen uit bijvoorbeeld 1995. Lijkt me voor een auto niet heel gek. Het is ook zo bizar dat je elke drie jaar een nieuwe telefoon (hardware) moet kopen omdat het OS niet meer updates krijgt (software). Ook niet duurzaam. Ik vind dat vergelijkbaar. Maar bij auto's kun je gelijk hebben dat vervangen soms ook duurzamer kan zijn vanwege de zuinigheid van de brandstof en dat dit er tegen opweegt.TheBrut3 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:33:
[...]
Want fabrikanten konden in het vorige millennium voorspellen dat E10 kwam en verplicht zou worden?
Overigens is vernieuwen vaak ook duurzaam, niet alleen bij auto's.
wat is in jouw opzicht "een nieuw model"? ik heb een auto uit 2005 en die vind ik niet nieuw, maar jij dus wel?Maahes schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:30:
De website e10check.nl geeft voor een heleboel oude modellen geen informatie. Dat de nieuwe modellen wel geschikt zijn is nogal logisch. Je hebt dus niks aan die website. Bij de fabrikant is het vaak ook onduidelijk wat te doen met de oudere modellen.
vind het gewoon een handige website hoor. Als je een auto rijdt uit de jaren 90 zou ik niet eens proberen er e10 in te gooien...

De andere auto uit 92 wordt omgebouwd voor flex-fuel (E85).
Of het nou 10% of 5% is, als de ethanol niet goed zou zijn merk je dat wel, het duurt alleen ietsje langer met Euro95. Toch?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ik rij overigens 98, V-Power in mijn geval. Staat E5 op de sticker, maar zit geen ethanol in. Rij 5% zuiniger (verschilt per auto) en is 6% duurder hier (1.61 om 1.71), dus onder de streep scheelt het bijna niets.
Zelfs niet alle gloednieuwe auto's kunnen er tegen.
Die PSA motoren die een tandriem hebben die in de motorolie zit, die kunnen dus echt niet tegen ethanol. Want wat gebeurt als je vooral korte stukjes rijdt, dan komt er ook ethanol bij je motorolie. En omdat de motor niet goed warm wordt, blijft dat in de olie zitten. Maar dat tast dus je riem aan.
In Belgie is het zo dat dealers al aanraden om dan maar 98 te tanken. Met een praktisch nieuwe auto....
Mijn auto's mogen expliciet geen E10 van de fabrikant (1990 en 2004) dus daar moet nu 98 in. 10 euro duurder op een tank, en rijd er niks zuiniger op.
[ Voor 4% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 23:02 ]
Ik zal voor de grap eens aankomende maand eens Vpower gaan tanken, kijken wat dat doet.
Ik gooi het overigens in een 1994 swift GTi, heb an sich niets aan te merken over het gedrag van de motor.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Ik rij altijd de zelfde weg naar mijn werk.
Nu is de E10 wel ietsjes goedkoper. Maar ik kan denk ik beter e95 blijven tanken. Ervaren andere dit ook? Wat is nu uiteindelijk goedkoper?
[ Voor 8% gewijzigd door TheDudez op 20-10-2019 12:59 ]
Al een paar jaar terug ervaren toen Duitsland over ging. Rij op een tank E10 bijna 100 kilometer minder dan op E5 met een VW Golf 6. Tank dus weer standaard E5 wat in Duitsland bijna overal ook weer terug is. Die 2 cent verschil compenseert dat bij lange na niet.TheDudez schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:58:
Ik heb een Lexus ct200 bijna tot een lege tank gereden toen E10 getankt en merk dat ik nu o.2 procent minder zuinig rij.
Nu is de E10 wel ietsjes goedkoper. Maar ik kan denk ik beter e95 blijven tanken. Ervaren andere dit ook? Wat is nu uiteindelijk goedkoper?
Wat moet ik nu van die verhalen geloven? Ik heb een BMW 2001 met een 3l 6 cyl met 2 ton op de teller..
0,2%?TheDudez schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:58:
Ik heb een Lexus ct200 bijna tot een lege tank gereden toen E10 getankt en merk dat ik nu o.2 procent minder zuinig rij.
Dus is je verbruik gestegen van 10l naar 10,02l?
Lijkt me buiten de statistische normen te vallen
Ik volg @Pyramiden.
Ik heb op mijn werk nog geen een auto binnen gehad met problemen die van de e10 lijken te komen.Pyramiden schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:50:
Zijn er cijfers over hoeveel auto's die E10 getank hebben er al bij de garage staan voor kapotte seals, brandstofpompen, of 's ochtens niet meer weg komen omdat de benzine 2 weken oud is? Ik heb het gevoel dat er gigantisch veel bangmakerij gestrooid wordt over dit onderwerp, waar iedereen ook met de meest dramatische gebruikscijfers aan komt, maar ik zie dit verder nog niet zo terug in het dagelijks leven.
K
Dramatisch valt mee. Ethanol bezit minder energie, dus er is meer nodig.Pyramiden schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:50:
waar iedereen ook met de meest dramatische gebruikscijfers aan komt, maar ik zie dit verder nog niet zo terug in het dagelijks leven.
https://www.fueleconomy.gov/feg/ethanol.shtml
Verbruik met verschillende brandstoffen is heel motor afhankelijk. Het kan best zo zijn dat een motor op E10 hetzelfde verbruik heeft als RON95/98 zonder ethanol, maar dan mag je er vanuit gaan dat het een motor is welke niet best afgesteld is. Een moderne, goed afgestelde motor zal meer verbruiken met E10, net als dat die meer vermogen moet kunnen leveren met RON98.
Het gaat me er meer om dat sommigen mensen roepen dat hun auto 5-10% meer verbruikt, waar dat gezien de afname van de calorische waarde van de brandstof behoorlijk onwaarschijnlijk lijkt. Dat je iets meer brandstof nodig hebt voor het zelfde aantal kilometers geloof ik meteen.TheBrut3 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:02:
[...]
Dramatisch valt mee. Ethanol bezit minder energie, dus er is meer nodig.
https://www.fueleconomy.gov/feg/ethanol.shtml
Verbruik met verschillende brandstoffen is heel motor afhankelijk. Het kan best zo zijn dat een motor op E10 hetzelfde verbruik heeft als RON95/98 zonder ethanol, maar dan mag je er vanuit gaan dat het een motor is welke niet best afgesteld is. Een moderne, goed afgestelde motor zal meer verbruiken met E10, net als dat die meer vermogen moet kunnen leveren met RON98.
Zoiets gaat ook over lange tijd kapot. Maar daarnaast, als je E10 tankt en je auto doet raar, tank je daarna wat anders en gaat het vanzelf weg.royhoi schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:25:
[...]
Ik heb op mijn werk nog geen een auto binnen gehad met problemen die van de e10 lijken te komen.
Zo werkt het dus niet; als je injectoren zijn aangetast krijg je dat niet meer goed._JGC_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:02:
[...]
Zoiets gaat ook over lange tijd kapot. Maar daarnaast, als je E10 tankt en je auto doet raar, tank je daarna wat anders en gaat het vanzelf weg.
Sinds 2010 kun je in bijvoorbeeld Frankrijk al E10 tanken. In de afgelopen 9 jaar zou het toch wel naar buiten komen als een hoop auto's hier zulke serieuze schade van zouden krijgen zoals nu in veel berichten beweerd wordt?_JGC_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:02:
[...]
Zoiets gaat ook over lange tijd kapot. Maar daarnaast, als je E10 tankt en je auto doet raar, tank je daarna wat anders en gaat het vanzelf weg.
Kunnen is wat anders dan moeten. Als jij goedkoper kunt tanken maar meer verbruikt, of iets duurder en minder verbruikt is het niet aantrekkelijk om E10 te tanken, zeker met de onzekerheid die rondgaat over dat spul.Pyramiden schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:09:
[...]
Sinds 2010 kun je in bijvoorbeeld Frankrijk al E10 tanken. In de afgelopen 9 jaar zou het toch wel naar buiten komen als een hoop auto's hier zulke serieuze schade van zouden krijgen zoals nu in veel berichten beweerd wordt?
Mijn LPG auto begon al vrij snel na het tanken van E10 beroerd te lopen op benzine. Premium brandstof erbij gegooid, problemen weg.
Het ging me meer om "zoiets gaat over langere tijd kapot". Je hoort dat vaak, maar als dit echt zo'n groot probleem is zoals geclaimed wordt, dan vind ik het raar dat er niks is om dit te onderbouwen. De zaken die geroepen worden zijn niet niks. Ik zie ze graag onderbouwt worden._JGC_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:38:
[...]
Kunnen is wat anders dan moeten. Als jij goedkoper kunt tanken maar meer verbruikt, of iets duurder en minder verbruikt is het niet aantrekkelijk om E10 te tanken, zeker met de onzekerheid die rondgaat over dat spul.
Mijn LPG auto begon al vrij snel na het tanken van E10 beroerd te lopen op benzine. Premium brandstof erbij gegooid, problemen weg.
-Injectoren gaan kapot
-Seals in brandstof systeem stuk
-Brandstofpomp gaat kapot
-Veel slechter verbruik dan dat je zou denken als je 5% extra ethanol hebt
-Sludge uit de benzinetank die het brandstofsysteem verstopt
-Met E10 wat 2-4 weken staat kun je niet meer starten
-Meer koolstofafzetting
Kunnen is zeker iets anders dan moeten, maar ik denk dat een hoop mensen buiten de angst die nu aangepraat wordt niet weten wat het verschil is tussen E5 en E10. Als ze in Frankrijk niet zo angst-campagne hadden kiest men misschien gewoon 50/50 of het goedkoopste product. En dat zou je dan toch in de reparaties terug moeten zien als het écht zo slecht is.
Sommige auto's zijn gevoeliger voor brandstof dan anderen. Er zijn een hoop Japanse auto's die ook beginnen te pingelen bij RON95. Dus het kan prima dat jouw auto op LPG wat gevoeliger is voor ethanol.
[ Voor 12% gewijzigd door Pyramiden op 20-10-2019 17:53 ]
Wat betreft onzuiniger, meer dan het verschil in energie per liter zal het niet zijn. LPG bevat ook minder energie per liter, dat verbruik ligt ook hoger.
Over dat laatste heb je gelijk maar daarvoor is de prijs van LPG wel aantrekkelijker om mee te rijden waar de prijs van Euro95-E10 dus minder energie bevat ergo meer verbruik heeft en de prijs nagenoeg hetzelfde is dan normale benzine althans de normale e5._JGC_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:53:
@Pyramiden Auto's die niet geschikt zijn voor E10 gaan niet ineens kapot van een of twee keer E10 tanken. Die verhalen over oplossen van dingen in je brandstofsysteem zijn vooral van toepassing op oudere auto's die ontworpen zijn voordat E5 en E10 in zicht kwamen. En dan nog, voordat je pakkingen dusdanig opgelost zijn dat de boel gaat lekken ben je honderden liters verder. Wat betreft dat niet kunnen starten na 2 weken: daar heb je een brandstoffilter voor. Helaas hebben een aantal fabrikanten in alle wijsheid besloten dat die geïntegreerd is met de benzinepomp die in je tank zit...
Wat betreft onzuiniger, meer dan het verschil in energie per liter zal het niet zijn. LPG bevat ook minder energie per liter, dat verbruik ligt ook hoger.
Indirect wordt je dus een beetje benadeeld en werkt het averechts voor eventuele uitstoot reglementen want je hebt een hoger verbruik dus je gaat meer tanken wat dus meer druk op het fabriceren van deze brandstof zet of je laat e10 helemaal links liggen en gaat meer betalen voor zuinigere benzine maar die is weer belastende voor het millieu.
Eventuele extra kosten van auto’s die er niet tegen kunnen daargelaten.
https://www.linkedin.com/...-vooruitgang-niels-janson Inderdaad wat iedereen hier ook meldt
[ Voor 4% gewijzigd door SpoekGTi op 21-10-2019 21:19 ]
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Om de schade te beperken/voorkomen kan je o.a. de motor van de auto regelmatig "warm rijden".
Prima, maar wat is regelmatig? Ik rij niet veel in mijn auto maar ga wel om de twee à drie weken op bezoek en dat is dan een ritje van 105 km enkele reis (dus 2010 km heen en weer). Is dat genoeg? Te weinig? Beetje vaag advies
Hier Tweakers die daar duidelijkheid over kunnen geven?
Dat is prima. Ik heb het stuk van Radar niet gezien maar weet wel dat bij de verbranding van alcohol redelijk wat waterdamp vrij komt. Dit zou best eens gedoe kunnen geven als je enkel veel korte stukjes rijdt waarbij de motor nooit op temperatuur komt en de damp zich zal gaan ophopen. Dat zag je ook altijd al met condenswater dat niet verdampt waardoor uitlaten in no-time wegroesten.Punkrocker schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:54:
Gisteren bij Radar een item over E10 en dat was geen positief stukje.
Om de schade te beperken/voorkomen kan je o.a. de motor van de auto regelmatig "warm rijden".
Prima, maar wat is regelmatig? Ik rij niet veel in mijn auto maar ga wel om de twee à drie weken op bezoek en dat is dan een ritje van 105 km enkele reis (dus 2010 km heen en weer). Is dat genoeg? Te weinig? Beetje vaag advies![]()
Een ander punt is langdurige stilstand omdat de alcohol een soort gom aanslag in de leidingen zou kunnen geven. Dit is bij jou ook niet het geval. Bij mijn auto die drie maanden in winterstalling staat heb ik nu wel uit voorzorg een tank E98 erin zitten.
Zit ik met mijn uitleg in de buurt, of is Radar niet specifiek op wat punten in gegaan?
Je hebt het goed. Inderdaad vocht en witte smurrie.MadMarky schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:02:
[...]
Dat is prima. Ik heb het stuk van Radar niet gezien maar weet wel dat bij de verbranding van alcohol redelijk wat waterdamp vrij komt. Dit zou best eens gedoe kunnen geven als je enkel veel korte stukjes rijdt waarbij de motor nooit op temperatuur komt en de damp zich zal gaan ophopen. Dat zag je ook altijd al met condenswater dat niet verdampt waardoor uitlaten in no-time wegroesten.
Een ander punt is langdurige stilstand omdat de alcohol een soort gom aanslag in de leidingen zou kunnen geven. Dit is bij jou ook niet het geval. Bij mijn auto die drie maanden in winterstalling staat heb ik nu wel uit voorzorg een tank E98 erin zitten.
Zit ik met mijn uitleg in de buurt, of is Radar niet specifiek op wat punten in gegaan?
Bedankt!
Ik heb het niet gezien maar ik tank nu al 4 jaar E10 in mijn Prius en merk er niks aan. Ik tank nu een tijdje 95 (in Duitsland) om te kijken of het verschil maakt, maar ik merk niets van minder verbruik (zelfs niet als ik het meerverbruik van het koude weer verdisconteer).Punkrocker schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:54:
Signatures zijn voor boomers.
Met een km of 2 á 3 is mijn koelwater op bedrijfstemperatuur. Eer dat de olie dat ook is ben je al gauw een paar km verder. Fabrikanten zijn wel bezig met technieken om die olie zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen, want een warme motor is een efficiënte motor.Punkrocker schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:54:
Prima, maar wat is regelmatig? Ik rij niet veel in mijn auto maar ga wel om de twee à drie weken op bezoek en dat is dan een ritje van 105 km enkele reis (dus 2010 km heen en weer). Is dat genoeg? Te weinig? Beetje vaag advies![]()
Echter als die olie op temperatuur is dan is dat vocht niet in 1 klap verdwenen, dat heeft tijd nodig om te verdampen. Jou rit van 100km is daarvoor ruim voldoende.
Dit is overigens niet alleen vanwege bio-ethanol, dit is al zo sinds het bestaan van verbrandingsmotoren. Condens slaat nu eenmaal neer op metalen oppervlakken, ook aan de binnenzijde van de motor.