Nieuwe brandstoflabels vanaf 12 oktober 2018

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ttje schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:01:
Ik ben zelf ook een beetje in de war.
Ik woon in grensgebied dus ik tank eigenlijk met de privé auto altijd in Duitsland. Deze auto wordt niet bijzonder veel gebruikt en daar tanken wij dus ook E10 mee (uit Duitsland). Echter is de E10 in Duitsland een b-brandstof (correct me if im wrong), dus de goedkopere van de 3 (of 5 als ik doorrij naar Aral ;) ) naast 98 en 95. Maar nu hier in Nederland de 95 vernoemd wordt naar E10, wat wordt dan de E10 in Duitsland?
E10 is niet echt een b-brandstof, maar het is Euro95 met 10% ethanol. In Nederland heeft Euro95 5% ethanol.
In Duitsland heb je ook gewone Euro95 (Super), dat is volgens mij nog zonder ethanol en Super (RON 98), dat noemen ze Superplus.

De Nederlandse Euro95 moet over de komende jaren naar 10% ethanol gaan en is dan dus gelijk aan E10 in Duitsland.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:49

Ttje

"We shall never surrender"

Maasluip schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:11:
[...]

E10 is niet echt een b-brandstof, maar het is Euro95 met 10% ethanol. In Nederland heeft Euro95 5% ethanol.
In Duitsland heb je ook gewone Euro95 (Super), dat is volgens mij nog zonder ethanol en Super (RON 98), dat noemen ze Superplus.

De Nederlandse Euro95 moet over de komende jaren naar 10% ethanol gaan en is dan dus gelijk aan E10 in Duitsland.
Duidelijk! Bedankt voor de uitleg, Duitsland heeft dus eigenlijk al een voorsprong qua ethanol maar biedt ook nog reguliere (echte :+) benzine aan. Dankjewel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 21:44
Weer zo een onzin regeling die het alleen maar onduidelijker maakt. Sowieso zijn er zat auto's die niet blij worden van ethanol, en die hoopt de overheid volgens mij op deze manier te verwijderen.

Daarbij zijn de benamingen inderdaad super onduidelijk en slaan ook werkelijk nergens op. Wat was er mis met de oude namen? Waarom E en B?

Wat moet ik straks in mijn auto gooien waar EURO 98 in het klepje van de tank staat? E5 en maar hopen dat het geen 95-E5 is?

En dan heb je nog de 100 en 102 RON brandstoffen. Word dat ook allemaal E5?

Naar welk ministerie kan ik de rekening voor een nieuw brandstof systeem sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:09
RobinHood schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 02:30:
[...]
Maar, minder-normale auto's, denk aan auto's met een serieuze turbo, dus niet een Ford Ka met Ecoboost :+
[...]
Ford KA heeft geen ecboost, maar een Fiat motorblok uit de FIRE serie. En die start en loopt aanzienlijk beter op Euro98 :Y
EcoBoost 1.0 is maximaal 140PK uit 1000cc, dat zijn bijna (pk's per liter) Audi TFSI 2.0 (300pk) waarden en dus al serieuzer vermogen!
Ecoboost is ook van toepassing op 3.5L V6 met 647pk, maar die zit uiteraard niet in een Fiesta, Focus of Mondeo...

[ Voor 10% gewijzigd door SniperGuy op 04-10-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 23:00

Cio

sambalbaj schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:01:
[...]
Reactie op een post van dinsdag 17 maart 2015 @ 18:34:
Ik denk dat de informatie uit deze thread verouderd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Cio op 04-10-2018 11:24 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 19:49
LOTG schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:18:
Weer zo een onzin regeling die het alleen maar onduidelijker maakt. Sowieso zijn er zat auto's die niet blij worden van ethanol, en die hoopt de overheid volgens mij op deze manier te verwijderen.
Aluhoudje op? :+
Daarbij zijn de benamingen inderdaad super onduidelijk en slaan ook werkelijk nergens op. Wat was er mis met de oude namen? Waarom E en B?
E = ethanol
B = biodiesel
Wat moet ik straks in mijn auto gooien waar EURO 98 in het klepje van de tank staat? E5 en maar hopen dat het geen 95-E5 is?
Wat ik hier in de reacties heb begrepen blijft het gewoon duidelijk aan de pomp of het octaangetal 95 of 98 is.
En dan heb je nog de 100 en 102 RON brandstoffen. Word dat ook allemaal E5?

Naar welk ministerie kan ik de rekening voor een nieuw brandstof systeem sturen?
Waarom moeten die daar de rekening van krijgen? Je kan het ook anders bekijken, jij moet (blijkbaar) aanpassingen doen om aan de nieuwe wet- en regelgeving te voldoen. Als jij dat niet doet, wil dat niet betekenen dat de overheid daarvoor verantwoordelijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door P1nGu1n op 04-10-2018 11:26 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:47
Maasluip schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:11:
[...]

In Nederland heeft Euro 95 op dit moment al verplicht 7% biotoevoeging, dit wordt opgevoerd naar 10% binnen een paar jaar.

E10 om blij van te worden? Nee voor mij absoluut niet, sinds de sprong van 5% naar 7% begon mijn auto moeilijker te doen, raar gedrag bij vermogensvraag en na 2 maanden kloten met garage in en garage uit zonder aanwijsbare redenen te vinden vond ik bij toeval op internet dat het aan de biotoevoeging kon liggen.
Sindsdien tank ik V-power (wat Euro 98) is (hoeveel % bio op dit moment geen idee maar moet dus uiteindelijk ook 5% worden :( ) had ik geleidelijk steeds minder issues tot op dit moment zelfs GEEN issues meer.

Heel apart maar waaren bovenal bijzonder irritant, omdat er dus complete onduidelijkheid was van wat er nou gaande was (mede doordat het onvoorspelbaar was en het met monteur in de auto natuurlijk niet voordeed).

[ Voor 14% gewijzigd door Suicyder op 04-10-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ben er vrij zeker van dat het nog als 95 verkocht wordt waar ik tank. Wat er uit de slang komt kan ik niet controleren :p

Het was gisteren ook nieuws dat de namen nog gaan veranderen.
https://m.hln.be/geld/con...st-vergissingen~ab6d7d5d/

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 04-10-2018 11:29 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 21:44
@P1nGu1n Nee ik heb geen aluhoedje op, ik constateer alleen dat de overheid het onmogelijk probeert te maken om een +- 10 jaar oude auto op de weg te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Marzman schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:29:

Het was gisteren ook nieuws dat de namen nog gaan veranderen.
Alleen dat de namen gaan veranderen klopt dus niet. Er komt een uniforme sticker die aangeeft wat je tankt. Hoe het product heet gaat niet veranderen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Maasluip schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:31:
[...]

Alleen dat de namen gaan veranderen klopt dus niet. Er komt een uniforme sticker die aangeeft wat je tankt. Hoe het product heet gaat niet veranderen.
Als er in België nu E10 wordt verkocht als euro 95 klopt het wel (wat het volgens jullie sinds 2017 is)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 19:49
LOTG schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:30:
@P1nGu1n Nee ik heb geen aluhoedje op, ik constateer alleen dat de overheid het onmogelijk probeert te maken om een +- 10 jaar oude auto op de weg te houden.
Schuif die 'schuld' dan door van de Nederlandse overheid naar de EU, dit is namelijk op Europees niveau beslist in RED2020.
Sustainable biofuels
Biofuels and bioliquids are instrumental in helping EU countries meet their 10% renewables target in transport. The Renewable Energy Directive sets out biofuels sustainability criteria for all biofuels produced or consumed in the EU to ensure that they are produced in a sustainable and environmentally friendly manner.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
Leuke van het hele gebeuren is ook, hoe "verantwoorlijk / duurzaam" is het nou werkelijk? Ja je stopt 'bio'brandstof erbij, maar wat kost het verbouwen/produceren/etc van deze 'bio' toevoegingen? En dan doel ik ook op cijfers mbt ontbossing etc. welke nodig zijn voor de productieverhogingen die wij zo verplichten.

Uiteindelijk blijf ik er het idee bij houden dat het een non-oplossing is, welke niet werkelijk bijdraagt bij het verbeteren van het wereldwijde milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 09:07
Ik rij al jaren op E10, ik woon bij de grens en ga daar vaak tanken.
Ik rij met:
VW Golf 4 1.6L (2003)
Ford Focus Cmax 2.0L (2006)
Ook mijn oude buitenboord motor 2 takt gaat goed, al probeer ik daar wel gewoon E95 in te mikken.

Gaat echt prima, ik merk niks aan performance, wel in de portemonee. Vaak scheelt het 2 a 3 cent op E95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-05 14:36
Kijk fijn: meer ethanol, prijzen van de bezine kunnen naar beneden + schoner is minder bpm vanwege reductie fijnstof.

Helaas, werkt het uiteraard maar 1 kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Ik rijd al jaren op E10. Volkomen probleemloos. Zowel met een Hyundai Elantra 2003 als een Peugeot 208 2016. Ik tank het omdat het gewoon de goedkoopste brandstof is. Nooit iets gemerkt van motorproblemen. Bij de Peugeot heb ik een app die mijn verbruik letterlijk op de druppel volgt, de 1 1/2 keer dat ik 'gewone' benzine tank, is hij zeker niet nog zuiniger. Aaangezien ik gemiddeld rond (of beter dan) 1:18 rijd, zijn voor mij de 'meerverbuik' verhalen sprookjes.
Dat de Elantra probleemloos op E10 reed was op zich niet zo bijzonder: deze auto kan letterlijk op alles, over de hele wereld, probleemloos rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Anoniem: 93050 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:47:
Ik rijd al jaren op E10. Volkomen probleemloos. Zowel met een Hyundai Elantra 2003 als een Peugeot 208 2016. Ik tank het omdat het gewoon de goedkoopste brandstof is. Nooit iets gemerkt van motorproblemen. Bij de Peugeot heb ik een app die mijn verbruik letterlijk op de druppel volgt, de 1 1/2 keer dat ik 'gewone' benzine tank, is hij zeker niet nog zuiniger. Aaangezien ik gemiddeld rond (of beter dan) 1:18 rijd, zijn voor mij de 'meerverbuik' verhalen sprookjes.
Dat de Elantra probleemloos op E10 reed was op zich niet zo bijzonder: deze auto kan letterlijk op alles, over de hele wereld, probleemloos rijden.
Meerverbruik is er wel degelijk. Ikzelf noteer een meerverbruik tss de 5 en 8%. Cijfers die door 2 bevriende garagehouders worden bevestigd. Ook een bevriend aannemer met 7 personenwagens voor personeel op de baan (benzine wegens 'diesel is slecht' ) merkt ongeveer hetzelfde meerverbruik.

Dus het meerverbruik van deze 'milieuvriendelijke' brandstof is helemaal geen fabeltje maar een duur bewezen feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ja meerverbruik had ik (N=1) ook geconstateerd (Golf 6) bij dezelfde Duitse pomp tussen E10 en 95, dat maakte die ene cent die het goedkoper is absoluut niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
680x0 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:04:
[...]

Meerverbruik is er wel degelijk. Ikzelf noteer een meerverbruik tss de 5 en 8%. Cijfers die door 2 bevriende garagehouders worden bevestigd. Ook een bevriend aannemer met 7 personenwagens voor personeel op de baan (benzine wegens 'diesel is slecht' ) merkt ongeveer hetzelfde meerverbruik.

Dus het meerverbruik van deze 'milieuvriendelijke' brandstof is helemaal geen fabeltje maar een duur bewezen feit.
In mijn geval flink verschil inderdaad. 1:11 - 1:12 op E95/7% en 1:14.5-1:15-5 op V-Power/E98/?%. Dat verschil maakt het prijsverschil goed voor mij (meer km per euro) en geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:46
Suicyder schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:16:
[...]

In mijn geval flink verschil inderdaad. 1:11 - 1:12 op E95/7% en 1:14.5-1:15-5 op V-Power/E98/?%. Dat verschil maakt het prijsverschil goed voor mij (meer km per euro) en geen problemen meer.
Waar tank jij euro95 7%?
Euro95 mág in Nederland niet de naam dragen als er >5% in zit.

Ik rij gemiddeld 7,24L/100km op euro95.
En 7,36L/100km op Belgische E10.

2% verschil

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Straks heb je dus E10 en E5, maar waar blijft de "E0" Euro98?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
GAIAjohan schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:18:
[...]

Waar tank jij euro95 7%?
Euro95 mág in Nederland niet de naam dragen als er >5% in zit.

Ik rij gemiddeld 7,24L/100km op euro95.
En 7,36L/100km op Belgische E10.

2% verschil
Komt door de manier waarop het in NL wordt ingevoerd, dit jaar is 5->7% gegaan en komende 2 jaar wordt het opgevoerd naar de 10% zoals Europa eist.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6n7agqXwquULGi27jnap0i9I/medium.jpg
t_captain schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:21:
Straks heb je dus E10 en E5, maar waar blijft de "E0" Euro98?
Euro 98 -> E5, maar E0 zal verdwijnen volgens EU regelgeving.

Zie ook: https://www.rtlz.nl/life/...uwe-naam-tanken-e10-b7-e5

[ Voor 22% gewijzigd door Suicyder op 04-10-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dus geen premiumbrandstoffen meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
t_captain schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:25:
Dus geen premiumbrandstoffen meer?
Geen idee, hoe ga je bijvoorbeeld om met die Competition 102 van Firezone? Ik heb werkelijk waar geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Suicyder schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:22:
[...]

Komt door de manier waarop het in NL wordt ingevoerd, dit jaar is 5->7% gegaan en komende 2 jaar wordt het opgevoerd naar de 10% zoals Europa eist.
[Afbeelding]

[...]

Euro 98 -> E5, maar E0 zal verdwijnen volgens EU regelgeving.

Zie ook: https://www.rtlz.nl/life/...uwe-naam-tanken-e10-b7-e5
Volgens BP mag niet wat TinQ zegt.
7% mag alleen bij diesel..
https://www.bp.com/nl_nl/...ffen/biobrandstoffen.html

Percentages biobrandstoffen
Benzine: Standaard benzine (Euro 95 en super) die geschikt is voor alle benzinemotoren mag tot 5% ethanol bevatten. Deze wordt ook wel E5 genoemd.
Diesel: Standaard diesel die geschikt is voor alle dieselmotoren mag tot 7% biodiesel bevatten. Deze wordt ook wel B7 genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
@GAIAjohan
Het heet straks dan ook geen Euro 95 meer, maar E10 (dus 10% ethanol).
Euro 98 wordt straks de E5 variant (volgens artikel RTL Z).

Daarbij, het plaatje met de reactie van Tinq (communicatie was in april overigens) is een reactie op mijn vraag geweest hoeveel % hun toevoegden aan hun brandstof. Volgens die reactie zouden ze dus al 7% MOETEN toevoegen aan Euro 95 (wat eigenlijk E7 maakt ipv 5). Het artikel op RTL Z zegt hetzelfde. Dus wat is nu waar?

Shady business :+

[ Voor 4% gewijzigd door Suicyder op 04-10-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:40
Als mooi-weer-motorrijder vind ik ook jammer dat alle brandstoffen toevoeging krijgen. Nu tank ik vanaf september 98, omdat ik weet dat ik dan niet langere tijd met rotzooi in een stilstaande tank zit. Echter in de toekomst zit dat er altijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 09:46

Step

step@tweakers.net#

Ik tank regelmatig in Duitsland Super E10. Ik krijg wel vaker het idee dat de tank eerder leeg is (met hetzelfde rijgedrag) dan met Euro95. Mensen om mij heen bevestigen mijn gevoel ook.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-04 10:51

keranoz

/dev/urandom

Wij tanken al jaren in E10 (98) in Duitsland, wonen er vlak bij. We deden dit met een Toyota Avensis uit 2014, met een Toyota Avensis uit 2017 en volgens mij ook met Mitubishi Carisma uit, ehh 2005 volgens mij, die we voor de eerste Avensis hadden. Altijd dikke prima.

Avensis uit 2017 rijd 13.0L/100KM. Scheelt 15 cent per liter of zo in Duitsland :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
Step schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:43:
Ik tank regelmatig in Duitsland Super E10. Ik krijg wel vaker het idee dat de tank eerder leeg is (met hetzelfde rijgedrag) dan met Euro95. Mensen om mij heen bevestigen mijn gevoel ook.
Dat kan idd, in ethanol zit minder 'energie' om het simpel te zeggen, dus hoe meer ethanol in je benzine, hoe meer liters je nodig hebt om vooruit te komen.

Dus dat klopt precies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Gisteren in België E10 getankt voor 1,38.9€ / L.
Net over de grens in NL was de prijs bij Shell 1,70.9 (wel Euro 95).

Verschil is 32 cent * 55 liter = €17,60 winst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Die 2% wordt bevestigd door wikipedia

Niet geheel onbelangrijk, E10 stoot minder CO² uit (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

P1nGu1n schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:34:
[...]

Schuif die 'schuld' dan door van de Nederlandse overheid naar de EU, dit is namelijk op Europees niveau beslist in RED2020.

[...]
Bovendien is dit niets nieuws, 30 jaar geleden werd lood-houdende benzine uitgefaseerd en voor de jonkies onder ons, dat is niet omdat de benzine verplicht schoner werd, maar omdat een bepaalde additief verboden werd die er al sinds de jaren 20 (uit m'n hoofd) toegevoegd om te voorkomen dat de kleppen verbranden. Afschaffing daarvan betekende dat van heel auto's de motor aangepast moest worden met geharde kleppen en klepzittingen of dat men voortaan een alternatief additief moest toevoegen. Dat was veel ingrijpender dan de alcohol wat nu speelt.

Wat ik trouwens heb begrepen is dat in de hele EU voortaan voor benzine op de pomp het octaangetal vermeld moet worden (dus Euro95 of Euro98) samen met het alcohol-gehalte (E-waarde). Dat betekent dat het dus juist alleen maar duidelijker gaat worden, want nu heb je (Euro)Super in verschillende landen, en dat is dan ook verschillende brandstof (in Duitsland is dat Euro95, terwijl in Nederland het juist Euro98 is).

Wat betreft de invloed van alcohol (of beter gezegd ethanol) op verbruik en motorprestaties, ethanol heeft een lagere energiedichtheid, dus per liter die verbrand wordt komt er minder energie vrij. Wil je dezelfde prestaties halen, zal je dus meer moeten verbranden. Daardoor stijgt het verbruik (met E85 ligt het verbruik doorgaans 10 tot 15% hoger vergeleken met Euro95). Dat betekent ook dat de injectoren meer brandstof moeten inspuiten en daar gaat het bij sommige motoren fout. Er zit een grens aan hoeveel brandstof een injector kan inspuiten en als die om te beginnen al wat krap bemeten is, kan het dus zijn dat je tegen de grens van de injector aan loopt en als dat gebeurt, gaat de motor slechter lopen.
Moderne flex-fuel motoren hebben een sensor die het alcohol-percentage kan bepalen en heeft injectoren die wel voldoende meer brandstof kunnen inspuiten.

De invoering van hogere alcohol-percentages vind ik in basis een goede ontwikkeling, in tegenstelling tot benzine kan alcohol goed industrieel geproduceerd worden uit andere grondstoffen, zoals suikers en zetmelen. Daardoor wordt de beschikbaarheid niet bepaald door een eindige voorraad in de wereld, maar door productiecapaciteit. Maar die productiecapaciteit brengt wel weer nieuwe uitdagingen met zich mee.

Als autoliefhebber ben ik alleen minder blij met de alcohol. Mijn huidige auto gaat over een jaar voor restauratie van de weg en zal daarna over een aantal jaar alleen nog met mooi weer buiten komen. Bij dit soort auto's gaat het risico op bederven van de brandstof een rol spelen. Dat kan al optreden met benzine (na een jaar ongeveer), maar hoe meer ethanol in de brandstof, hoe sneller het bederft (door algen- en schimmelgroei). Met E10 kan een half jaar al een probleem zijn.

Zie ook https://www.anwb.nl/auto/...f-labels-vanaf-12-oktober

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 680x0
Suicyder schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:16:
[...]

Vreemd dat u de enige bent die ZUINIGER is gaan rijden met ethanol. Het is trouwens scheikundig niet eens mogelijk. Rendement ethanol ligt gewoon lager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Shit, ik zie dat ik ook een andere auto moet gaan zoeken |:(

[ Voor 3% gewijzigd door TheBrut3 op 04-10-2018 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
680x0 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:50:
[...]

Vreemd dat u de enige bent die ZUINIGER is gaan rijden met ethanol. Het is trouwens scheikundig niet eens mogelijk. Rendement ethanol ligt gewoon lager...
Uuhm 1 op 11 zuiniger dan 1 op 15? Sinds wanneer, ik rij juist 3-4 km per liter MEER op Euro 98 :P (Gelukkig wel zeg, vind het al erg genoeg dat mijn auto op de goedkopere Euro 95 met 7% toevoeging niet normaal werkt en ik verplicht 98 moet tanken)

@hieronder Dat gebeurd, maar niet zo bedoeld, zijn gemiddelden van verbruik over een langere periode.

[ Voor 9% gewijzigd door Suicyder op 04-10-2018 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
Suicyder schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:54:
[...]

Uuhm 1 op 11 zuiniger dan 1 op 15? Sinds wanneer, ik rij juist 3-4 km per liter MEER op Euro 98 :P (Gelukkig wel zeg, vind het al erg genoeg dat mijn auto op de goedkopere Euro 95 met 7% toevoeging niet normaal werkt en ik verplicht 98 moet tanken)
Ik had uw 1:11 - 1:12 op E95/7% gelezen als dat u van 1:11 naar 1:12 was gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

OFFLINE enkele berichten geedit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ook andere Nederlandse sites zijn al aan het terugkrabbelen.
Maar zelfs dit is nog te extreem..
Het enige wat er gebeurt is de invoer van een ethanol en bio-ethanol sticker...

In België waren ze niet zo sensationeel bezig, met een correct artikel:
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181003_03804461

En ik zei het toch:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56659739
De media snapten er niks van, en blaatten alleen maar elkaar na

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 04-10-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

deepbass909 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:40:
[...]

Bovendien is dit niets nieuws, 30 jaar geleden werd lood-houdende benzine uitgefaseerd en voor de jonkies onder ons, dat is niet omdat de benzine verplicht schoner werd, maar omdat een bepaalde additief verboden werd die er al sinds de jaren 20 (uit m'n hoofd) toegevoegd om te voorkomen dat de kleppen verbranden. Afschaffing daarvan betekende dat van heel auto's de motor aangepast moest worden met geharde kleppen en klepzittingen of dat men voortaan een alternatief additief moest toevoegen. Dat was veel ingrijpender dan de alcohol wat nu speelt.
offtopic:
Het lood in loodhoudende benzine was toentertijd tetra-ethyllood. Het voorkwam het kloppen en kleppenslijtage en is daardoor in grote hoeveelheden gebruikt en uitgestoten. Helaas is lood een neurotoxine en heeft een mens er niet eens zo gek veel van 'nodig' om er goed ziek van te worden. De lijst met symptomen die met TEL in verband gebracht word is niet mals.
Dus het verbieden van tetra-ethyllood was niet zozeer om benzine schoner te maken , maar wel de uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:07
Mijn DB7 V12 moet ik dan ook maar inruilen....

Zonder dollen, ik mis 85% Saabs zijn daar gek op :9~ :9~ :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54

Yucon

*broem*

GAIAjohan schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:28:
[...]
Diesel: Standaard diesel die geschikt is voor alle dieselmotoren mag tot 7% biodiesel bevatten. Deze wordt ook wel B7 genoemd
De letter B in B7 is echt waanzinnig stom gekozen. Ik ben niet de eerste die het zegt, maar echt, hoe komt iemand op het idee. Het is nu niet zo dat dit specifiek in het nederlands onhandig klinkt.. veel meer talen hebben dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Yucon schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:17:
[...]

De letter B in B7 is echt waanzinnig stom gekozen. Ik ben niet de eerste die het zegt, maar echt, hoe komt iemand op het idee. Het is nu niet zo dat dit specifiek in het nederlands onhandig klinkt.. veel meer talen hebben dat.
Ach er waren ook mensen die dachten dat e85 'euro 85' betekende, en dat in hun auto gooiden.

Hier de lijst van Shell, geen E10 aanwezig
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7DmSqHF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ach mijn oude auto van 18 jaar rijdt prima op E10. Lijk mij dat het voor een hedendaagse auto echt geen probleem mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

deepbass909 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:40:
[...]

Wat ik een beetje mis is in dit verhaal is de schadelijkheid van tetraethyllood. Dit additief werd niet zomaar verboden maar omdat het de directe leefomgeving van mensen vervuilde met lood.
De invoering van hogere alcohol-percentages vind ik in basis een goede ontwikkeling, in tegenstelling tot benzine kan alcohol goed industrieel geproduceerd worden uit andere grondstoffen, zoals suikers en zetmelen. Daardoor wordt de beschikbaarheid niet bepaald door een eindige voorraad in de wereld, maar door productiecapaciteit. Maar die productiecapaciteit brengt wel weer nieuwe uitdagingen met zich mee.
Dat kan je wel stellen ja. Biobrandstoffen zijn niet per se goed voor het milieu. Het is mooi als er uit biologisch afval iets gemaakt kan worden, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat we landbouwgrond gaan inzetten voor suikerbieten en -riet en om die vervolgens weer te gaan vergisten naar ethanol?

Weblog | Straling!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

TNW schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:40:
[...]

Wat ik een beetje mis is in dit verhaal is de schadelijkheid van tetraethyllood. Dit additief werd niet zomaar verboden maar omdat het de directe leefomgeving van mensen vervuilde met lood.
Het ging mij ook niet om de reden van het verbod, maar de implicatie, die vele malen groter was dan E5/E10 heeft. Ook toen was er genoeg protest (want het gros van de mensen beschouwt een verbod helaas namelijk altijd als onzin en consumentje pesten).
En uiteindelijk was de reden 100% milieuvervuiling met als belangrijkste effect neurologische schade bij mensen, wat uitfasering hooguit heeft versneld.
[...]

Dat kan je wel stellen ja. Biobrandstoffen zijn niet per se goed voor het milieu. Het is mooi als er uit biologisch afval iets gemaakt kan worden, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat we landbouwgrond gaan inzetten voor suikerbieten en -riet en om die vervolgens weer te gaan vergisten naar ethanol?
Er is al heel veel vooruitgang geboekt met productie met algen en bacteriën. Productie met algen maakt industriële productie mogelijk op plaatsen waar het niet concurreert met voedselproductie en bacteriën werken prima in silo's, waardoor productie verticaal geplaatst kan worden. En groen-afval en riool-afval kan al als goede voedingsbron werken, waardoor de druk op landbouw afneemt. En veel afval uit de landbouw kan sowieso ingezet worden, alleen zal daar een goede kringloop opgezet moeten worden, want je wilt alle mineralen en de stikstof in het oogstafval wel weer terug op het land hebben, en die blijven na ethanol-productie over.

Vandaag trouwens bij de lokale Shell al de nieuwe labels gespot:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1908/44378183024_050a660a33_b.jpgIMG_20181004_175043 by Chris Hogevonder, on Flickr

Zo schokkend is het dus ;) Bij diesel zaten ze er ook op, maar dat zit verstopt achter de klep.

Dat die B7 van diesel verwarrend is, tja, alleen in Nederlands- en Duits-sprekende landen wordt de naam Benzin(e) gebruikt, waarbij aan de pomp in Duitsland het weer anders heet. Belangrijker is dat in heel Europa dezelfde namen/symbolen/termen gebruikt worden. En dan geldt nog altijd dat het vulpistool een veel dikkere buis heeft die niet eens in een benzine-opening past.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Blijft BP Ultimate 98 wel gewoon E0?
Aral Ultimate 102 heeft naar eigen zeggen geen bio-ethanol maar “hoogwaardige bio-ether”. Hoe het beter is en wat het percentage is, dat is dan weer niet te vinden.

E5 vind ik zo erg niet, maar op E10 merk ik verschillen in een van de auto’s. Niet alleen in behoorlijk hoger vebruik, maar hij reageert na een tijdje ook wat minder fel. Ik heb in Frankrijk met een redelijk beladen kar achter m’n wagen een keer E10 getankt (toen wist ik niet preciew wat ‘t was en ‘t was goedkoper - dusja.), ik durf haast te stellen (al kan het toeval zijn/ander type weg oid) dat de trekkracht bergje op minder was. Met 98 leek dat een stuk robuuster te presteren. Maarja, of dan de 95 of 98 of E10 vs E5 daar het verschil heeft gemaakt weet ik niet - maar normaal met “normale” 95 niet zoveel problemen.

Die auto kan trouwens prima op 95, maar tank eigenlijk altijd Ultimate. Ik heb het gevoel, en sure dat kan best tussen m’n oren zitten, dat ie gewoon net wat soepeler loopt met dat spul en iets “snappier” is plus t verbruik is ietsjes minder. (Veel verschil maakt t niet qua power hoor... Is een simpel 2.0L F4R blokje (turboloos, gelukkig), dus indrukwekkend is het sowieso absoluut niet :P)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 23:02:
Er is al heel veel vooruitgang geboekt met productie met algen en bacteriën. Productie met algen maakt industriële productie mogelijk op plaatsen waar het niet concurreert met voedselproductie en bacteriën werken prima in silo's, waardoor productie verticaal geplaatst kan worden. En groen-afval en riool-afval kan al als goede voedingsbron werken, waardoor de druk op landbouw afneemt. En veel afval uit de landbouw kan sowieso ingezet worden, alleen zal daar een goede kringloop opgezet moeten worden, want je wilt alle mineralen en de stikstof in het oogstafval wel weer terug op het land hebben, en die blijven na ethanol-productie over.
Dit soort afval (riool/mest/organisch restafval) wordt vooral vergist tot biomethaan (groen gas), niet naar ethanol (dat proces is een stuk duurder). De EU RED wetgeving is dan ook enigszins aan het verschuiven van Bio-ethanol en biodiesel blending naar meer CNG en LNG in de transportsector, of eigenlijk: en/en. Het lastige met bioethanol en biodiesel is dat je weliswaar het CO2 probleem grotendeels oplost en het zonder veel problemen in de lokale vloot kan gooien, maar nog steeds blijft zitten met het lokale luchtvervuiling probleem (SOx/fijnstof). Electrisch lost dan weer het lokale luchtkwaliteit probleem op, maar niet het CO2 probleem (de extra kWh's die je uit het net trekt zorgt er niet voor dat een windmolen wat harder gaat draaien) en je introduceert weer het prijs/gewicht/kobalt&lithium mijnbouw verhaal van accu's. Het blijft een balanceer act, met vooral ook lokale afwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:09
deepbass909 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 23:02:
[...]

Het ging mij ook niet om de reden van het verbod, maar de implicatie, die vele malen groter was dan E5/E10 heeft. Ook toen was er genoeg protest (want het gros van de mensen beschouwt een verbod helaas namelijk altijd als onzin en consumentje pesten).
En uiteindelijk was de reden 100% milieuvervuiling met als belangrijkste effect neurologische schade bij mensen, wat uitfasering hooguit heeft versneld.

[...]

Vandaag trouwens bij de lokale Shell al de nieuwe labels gespot:
[Afbeelding]IMG_20181004_175043 by Chris Hogevonder, on Flickr

Zo schokkend is het dus ;) Bij diesel zaten ze er ook op, maar dat zit verstopt achter de klep.

Dat die B7 van diesel verwarrend is, tja, alleen in Nederlands- en Duits-sprekende landen wordt de naam Benzin(e) gebruikt, waarbij aan de pomp in Duitsland het weer anders heet. Belangrijker is dat in heel Europa dezelfde namen/symbolen/termen gebruikt worden. En dan geldt nog altijd dat het vulpistool een veel dikkere buis heeft die niet eens in een benzine-opening past.
Ik vind het toevoegen van de nieuwe labels wel een pluspunt: zo kan ik zelf bepalen of ik E5 of E10 tank aan de hand van de pomp waar je gaat tanken. Voorheen moest je maar hopen dat merk A er niet meer ethenol ingestopt had vergeleken met merk B.
Voor de auto maakt het dus niet uit of ik fuelsafe of Vpower tank: beide zijn E5, ik verwacht dat andere merken (BP, Esso Tinq) wellicht wel E10 schenken.
Jammer (voor de motor in de winterstalling) is dat Vpower ook E5 is en dat BP Ultimate in de buurt niet te krijgen is :( Hopelijk is Euro98 in de buurt nog wel E0 (maar dat zal wel niet ;w )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelightning
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-06-2022
Ethanol is wat mij betreft een betere brandstof dan de bekende benzine en het perfecte middel in overgang naar electrisch rijden. De ECU moet echter wel weet hebben van het percentage ethanol in de brandstof om de voordelen te benutten zoals: Aangepaste inspuiting, ontstekingstiming en, mits van toepassing; turbodruk. Zonder deze aanpassingen, wat de gemiddelde auto niet kan, zijn er weinig aantoonbare voordelen en komt het nadeel snel naar voren: Meer verbruik.
Pure ethanol zal, ruim gerekend, 30% meer verbruiken van pure benzine. Reken dit om; E5 = 1.5% meer verbruik. E10 = 3% meer verbruik.
Ik geloof er daarom niet echt in dat mensen dit keihard merken aan de pomp. Rij/gaspedaal gedrag zal een veel grotere impact op het verbruik hebben.

Ik heb onlangs mijn auto (BMW 335i) voorzien van een ethanol sensor (FlexFuel) en ben daarom erg blij met de komst van meer ethanol in de brandstoffen. Het enige nadeel is natuurlijk het hogere verbruik terwijl dit niet gecompenseerd wordt in de prijs. Dit terwijl ethanol goedkoper is om te produceren.
Bedankt overheid die natuurlijk vooral de nadruk op het groene karakter zet maar ondertussen samen met het ethanol percentage de accijns inkomsten ziet stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01:10
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik irriteer me aan de manier waarop het nieuws wordt gebracht.

Het wordt namelijk neergezet als een simpele naamswijziging, terwijl het de opmaat is om op korte termijn de samenstelling van de brandstoffen te gaan aanpassen.

Wat is het probleem om het beestje gewoon bij zijn naam te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
t_captain schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:45:
Ik irriteer me aan de manier waarop het nieuws wordt gebracht.

Het wordt namelijk neergezet als een simpele naamswijziging, terwijl het de opmaat is om op korte termijn de samenstelling van de brandstoffen te gaan aanpassen.

Wat is het probleem om het beestje gewoon bij zijn naam te noemen?
Dat de gemiddelde persoon überhaupt geen weet heeft van ethanol in benzine. En gewoon het goedkoopste wil.
Verder erger ik me meer aan 100% valse informatie die de media hier hebben tentoongesteld, zonder te fact checken. Er ís namelijk helemaal géén naamswijziging.

Dat in 2019 of 2020 E10 standaard wordt en de huidige euro95 vervangt, in Nederland is al vrij lang bekend. België en Frankrijk zijn ons al voor gegaan. Bovendien zou E10 nou niet echt onbekend moeten zijn, aangezien velen het al tegenkomen in Duitsland, Frankrijk of België.
In de VS rijden auto's al tijden op e10

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 06-10-2018 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thelightning
WhatsappHack schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:02:
Blijft BP Ultimate 98 wel gewoon E0?
Helaas. Vandaag bij de BP in Eemnes geweest voor wat Ultimate en ook daar staat netjes de E5 sticker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
maarud schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:06:
Dat kan idd, in ethanol zit minder 'energie' om het simpel te zeggen, dus hoe meer ethanol in je benzine, hoe meer liters je nodig hebt om vooruit te komen.
Wikipedia: Energy content of biofuel:
Ethanol 18.4-21.2 MJ/l
Wikipedia: Energy density:
Benzine (gasoline/petrol) 34.2 MJ/l.
Dat is gewoon 38,0 tot 46,2% minder energie! Dus terwijl overheden maar eisen stellen aan auto's om zuiniger te maken, verdunnen ze je brandstof met een wateraantrekkend goedje dat oude afdichtingen sloopt.
"Het rijgedrag en bijvoorbeeld een geopend raam hebben echter een veel grotere invloed op het brandstofverbruik dan de overstap op E10"
Wat is dat nou voor zinloze prietpraat? Alsof je met E10 opeens geen raam meer open kan doen.
Niet geheel onbelangrijk, E10 stoot minder CO² uit (y)
Ook niet geheel onbelangrijk: tijdens de productie van biobrandstof in het algemeen wordt meer CO2 uitgestoten dan bij benzineproductie. Denk aan de (diesel)tractor die op het land rijdt waar de benodigde gewassen verbouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Die 2% klopt sowieso niet natuurlijk. Als de hoeveelheid energie eerst 100 is en daarna 96 (40% minder van 10%) dan kun je op je klompen aanvoelen dat het verbruik zo'n 4% hoger komt te liggen.

Overigens heeft de jacht van de EU om de CO2-uitstoot van het wagenpark te verlagen behoorlijk ernstige bijeffecten. De Ethanoltoevoeging op de voedselproductie en het bevoordelen van de diesels op de luchtkwaliteit in de steden. Beide zouden niet gestimuleerd moeten worden, beide zouden simpelweg verboden moeten zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 915187 op 06-10-2018 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Anoniem: 915187 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 18:14:
Die 2% klopt sowieso niet natuurlijk. Als de hoeveelheid energie eerst 100 is en daarna 96 (40% minder van 10%) dan kun je op je klompen aanvoelen dat het verbruik zo'n 4% hoger komt te liggen.

Overigens heeft de jacht van de EU om de CO2-uitstoot van het wagenpark te verlagen behoorlijk ernstige bijeffecten. De Ethanoltoevoeging op de voedselproductie en het bevoordelen van de diesels op de luchtkwaliteit in de steden. Beide zouden niet gestimuleerd moeten worden, beide zouden simpelweg verboden moeten zijn.
Alleen was benzine al E5 sinds enige tijd. Dan is E10 inderdaad ongeveer 2% verschil. Verder is het mogelijk om ethanol-auto's efficiënter te maken. Maar dan heb je een ander ontwerp nodig.

Diesels werden bevoordeeld ja, echter sinds Dieselgate is dat wel voorbij.
RemcoDelft schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:44:
[...]

Wikipedia: Energy content of biofuel:
Ethanol 18.4-21.2 MJ/l
Wikipedia: Energy density:
Benzine (gasoline/petrol) 34.2 MJ/l.
Dat is gewoon 38,0 tot 46,2% minder energie! Dus terwijl overheden maar eisen stellen aan auto's om zuiniger te maken, verdunnen ze je brandstof met een wateraantrekkend goedje dat oude afdichtingen sloopt.
Tja, als dat voor een betere transitie richting E85 en elektrisch zorgt, waarom niet. Alles is aan te passen.
Verder heeft E85 grote voordelen.
[...]

"Het rijgedrag en bijvoorbeeld een geopend raam hebben echter een veel grotere invloed op het brandstofverbruik dan de overstap op E10"
Wat is dat nou voor zinloze prietpraat? Alsof je met E10 opeens geen raam meer open kan doen.
Het zegt meer over jou dat je de vergelijking niet snapt of wil snappen. En nee, ik ga hem niet uitleggen.
[...]

Ook niet geheel onbelangrijk: tijdens de productie van methanol wordt meer CO2 uitgestoten. Denk aan de (diesel)tractor die op het land rijdt waar de benodigde gewassen verbouwd worden.
Oh ja, want een jaknikker gebruikt geen energie. Het transport kost niks. De raffinaderij kent geen verliezen.
Daarnaast gaat dit om 'oude' CO2 die je weer de lucht instoot. Bij ethanol is al aanwezige CO2 in de lucht gebruikt.

[ Voor 51% gewijzigd door GAIAjohan op 06-10-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:12
E10 of Euro95 boeit mij qua verbruik geen zak, maar wat doet het met de houdbaarheid?
Ik doe 2 maanden met 25 liter benzine. Meer tank ik niet want wil niet te lang met dezelfde benzine rijden. Moet ik nou straks maandelijks 10 liter gaan tanken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
thelightning schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 18:08:
Zonder deze aanpassingen, wat de gemiddelde auto niet kan, zijn er weinig aantoonbare voordelen en komt het nadeel snel naar voren
Defineer gemiddelde auto eens.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelightning
Chevy454 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:36:
[...]

Defineer gemiddelde auto eens.
thelightning schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 18:08:
De ECU moet echter wel weet hebben van het percentage ethanol in de brandstof om de voordelen te benutten zoals: Aangepaste inspuiting, ontstekingstiming en, mits van toepassing; turbodruk. Zonder deze aanpassingen, wat de gemiddelde auto niet kan, zijn er weinig aantoonbare voordelen en komt het nadeel snel naar voren: Meer verbruik.
Wat is precies je vraag?
E10 zit over het algemeen in de marge. Ik rij inmiddels zelf met E30 (dus 30% ethanol) in de tank en heb mijn ECU daarom aangepast.
[

Ook niet geheel onbelangrijk: tijdens de productie van methanol wordt meer CO2 uitgestoten. Denk aan de (diesel)tractor die op het land rijdt waar de benodigde gewassen verbouwd worden.
Dit is een topic over ethanol toevoegingen. Methanol is heel wat anders (al kan dat ook gebruikt worden als brandstof) Daarnaast is deze bewering ook heel erg fout.

[ Voor 24% gewijzigd door thelightning op 07-10-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Exact wat ik vraag, wat is jouw definitie van een gemiddelde auto?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

_JGC_ schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:18:
E10 of Euro95 boeit mij qua verbruik geen zak, maar wat doet het met de houdbaarheid?
Ik doe 2 maanden met 25 liter benzine. Meer tank ik niet want wil niet te lang met dezelfde benzine rijden. Moet ik nou straks maandelijks 10 liter gaan tanken?
Voor benzine valt het volgens mij wel mee, maar met diesels kun je dieselalgen krijgen. Voor met name aggregaten/boten/ is dit een veelvoorkomende issue met biodiesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
[...]

Dat staat er niet, er staat toch heel duidelijk dat een open raam meer invloed heeft op het verbruik dan de overstap naar E10
[...]
Ja eens maar methanol kan ook van restproducten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-05 14:36
Vanmorgen inderdaad de keus tussen E5 en E5.. waarvan 95 en 98.. om te huilen dat daar mensen over in de EU/Brussel hebben vergaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Sniffels schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:34:
Vanmorgen inderdaad de keus tussen E5 en E5.. waarvan 95 en 98.. om te huilen dat daar mensen over in de EU/Brussel hebben vergaderd.
Het is zeker niet nutteloos. Nu weet je overal in Europa hoeveel ethanol er in welke brandstof zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-05 19:09
Sniffels schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:34:
begin er steeds minder van te snappen...

Euro95 = E5
Euro98 = E10
dat werd het toch? Of is dat pas later ofzo :S

[ Voor 7% gewijzigd door giovanni2903 op 12-10-2018 16:47 ]

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
giovanni2903 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:44:
[...]

begin er steeds minder van te snappen...

Euro95 = E5
Euro98 = E10

hoe kan je dan 2x E5 hebben? :S
Nee...
Ze -kunnen- allebei een E5 of E10 sticker hebben. Afhankelijk van hoeveel ethanol erin zit.
95-e5 = octaangetal 95, 5% ethanol
95-e10= octaangetal 95, 10% ethanol
98-e5 = octaangetal 98, 5% ethanol

Etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:03
Ben zojuist bij de Shell gaan tanken, zoals het plaatje hierboven, De oude euro 95 E5 en ook de vpower e5, verschil alleen in octaangehalte van 95 en 98.

ik meende vorige week te hebben zien staan dat Shell geen ethanol aan hun Vpower hebben toegevoegd. Volgens mij is of de samenstelling veranderd, of de website was vorige week misleidend

Anyway die 5% ethanol die er nu wel in zit is een reden om geen vpower meer te tanken, extra octaan maakt voor mijn wagen namelijk geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

aljooge schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 17:43:
Ben zojuist bij de Shell gaan tanken, zoals het plaatje hierboven, De oude euro 95 E5 en ook de vpower e5, verschil alleen in octaangehalte van 95 en 98.

ik meende vorige week te hebben zien staan dat Shell geen ethanol aan hun Vpower hebben toegevoegd. Volgens mij is of de samenstelling veranderd, of de website was vorige week misleidend

Anyway die 5% ethanol die er nu wel in zit is een reden om geen vpower meer te tanken, extra octaan maakt voor mijn wagen namelijk geen verschil
Octaangetal, niet gehalte....
Als je auto niet raar doet met Euro95 dan voegt Euro98 helemaal niets toe. Er is nagenoeg niemand die iets heeft aan Euro98 aangezien zo'n beetje alle motoren afgesteld zijn op Euro95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Croga schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:19:
[...]

Octaangetal, niet gehalte....
Als je auto niet raar doet met Euro95 dan voegt Euro98 helemaal niets toe. Er is nagenoeg niemand die iets heeft aan Euro98 aangezien zo'n beetje alle motoren afgesteld zijn op Euro95.
Precies om die reden heb ik vandaag euro 95 getankt. Het octaangetal maakt niet uit voor mijn wagen. Echter meende ik dat de vpower vorige week volgens de website van shell geen ethanol bevatte, geen ethanol = meer energie / liter dus zuiniger. Nu is deze brandstof vermengd met ethanol en ik denk sinds vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
GAIAjohan schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:48:
[...]

Nee...
Ze -kunnen- allebei een E5 of E10 sticker hebben. Afhankelijk van hoeveel ethanol erin zit.

Etc etc.
naja, ik blijf gewoon lekker 95 in mijn seat en piaggio zip (2016) gooien, moet goedkomen

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
GAIAjohan schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:48:
[...]

Nee...

Etc etc.
Overigens lees ik op https://www.ad.nl/binnenl...ken-we-e5-en-b7~ab6d7d5d/ dat Euro 98 gewoon Super (Plus) mag blijven heten :?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Leuker kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder lijkt het wel.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
aljooge schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 17:43:
Ik was vandaag ook weer teleurgesteld in Shell, had namelijk hetzelfde idee. Maar toen ik vandaag aan de pomp stond zag ik een E5 label. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
XWB schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:49:
[...]

Overigens lees ik op https://www.ad.nl/binnenl...ken-we-e5-en-b7~ab6d7d5d/ dat Euro 98 gewoon Super (Plus) mag blijven heten :?
Natuurlijk mag dat..
Euro95 heet ook nog steeds euro..
Hier wat plaatjes van mij:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hz6SHWEl.jpg
Groot: https://i.imgur.com/Hz6SHWE.jpg

LPG:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pl0RbhMl.jpg
Groot: https://i.imgur.com/Pl0RbhM.jpg

In België, waar ik vrijdag heb getankt, zijn ze groter, en geven de stickers meer info:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uMKDSxcl.jpg
Groot: https://i.imgur.com/uMKDSxc.jpg
JohanKupers schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 15:21:
Leuker kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder lijkt het wel.
Leg eens uit, wát is er ingewikkeld aan?
Volgens mij is de enige reden de verwarring die de media hebben geschapen

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 14-10-2018 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
GAIAjohan schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:49:
[...]

Leg eens uit, wát is er ingewikkeld aan?
Volgens mij is de enige reden de verwarring die de media hebben geschapen
Weet jij dan wat er in "de loop van" 2019 uit de slang gaat komen, van gewone E5 en premium E5 benzines?

Wat de situatie niet duidelijker maakt is dat Euro 95/E5 in de loop van 2019 wordt uitgefaseerd en vervangen door E10. De meeste Nederlandse tankstations bieden E10 echter nog niet aan. Ook zit er in deze brandstof nu nog slechts zo'n 7 procent ethanol ipv de 10 procent (waar E10 op duidt). Dat percentage wordt komende tijd stapsgewijs opgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 21:06

wickedm3n

Always having fun!

Ik vind het maar rare, onnodige en verwarrende wijzigingen.
Inderdaad dit komt ook grotendeels door de media misschien. Vandaag moest ik met de motor tanken. Bij de Firezone kon daar zoals vroeger 95 tanken die nu een E5 label had. Maar daar kan ik ook 102 tanken die geen nieuwe sticker heeft. Wees dan ook gewoon eenduidig voor alle soorten benzine denk ik dan.. Maar ik heb zelf nog nooit E10 gezien in NL en vermijd het in het buitenland ook altijd eigenlijk. Niet omdat het moet maar omdat het kan;)

In progress: VW kever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

aljooge schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:18:
[...]

Weet jij dan wat er in "de loop van" 2019 uit de slang gaat komen, van gewone E5 en premium E5 benzines?

Wat de situatie niet duidelijker maakt is dat Euro 95/E5 in de loop van 2019 wordt uitgefaseerd en vervangen door E10. De meeste Nederlandse tankstations bieden E10 echter nog niet aan. Ook zit er in deze brandstof nu nog slechts zo'n 7 procent ethanol ipv de 10 procent (waar E10 op duidt). Dat percentage wordt komende tijd stapsgewijs opgevoerd
Noem het dan meteen E10. Dat scheelt volgend jaar nieuwe stickers plakken. Dan ben je in een keer klaar.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De media brengen het zeker verwarrend over.

In België lezen we bijvoorbeeld:
De benaming wijzigt grondig: benzine 98 wordt E5, benzine 95 wordt E10 en diesel wordt B7. LPG blijft LPG.
Dat klinkt op zich duidelijk, toch? Maar in Nederlandse media lezen we dan:
Er zijn vandaag nieuwe brandstofbenamingen bijgekomen; diesel wordt B7, euro 95 krijgt de code E5. Euro 98 blijft Super of Super plus heten, LPG blijft LPG.
Dus België schrijft dat Euro 95 = E10, en Euro 98 = E5. Nederland schrijft vervolgens dat Euro 95 = E5, en over Euro 98 schrijft het AD dat dit simpelweg "Super" blijft heten, zonder het bijhorende label te vermelden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Komt er dus wel op neer dat je eigenlijk wel naar Duitsland moet voor 95 E5 waar dat door de eerdere, maar ook redelijk mislukte E10 introductie, gewoon naast elkaar zit en ze in ieder geval beiden hebben. In Nederland kan je er niet meer van op aan wat welke pomp heeft. En aan de recente succesvolle Duitse lobby voor de auto-industrie, verwacht ik dat dat daar nog wel even zo zal blijven. Die 1 a 2 cent prijsverschil steken ze hier in Nederland ook gewoon in hun zak. Ach ja, Duitsland scheelt sowieso 15 tot 20 cent.

[ Voor 5% gewijzigd door sambalbaj op 14-10-2018 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
JohanKupers schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:25:
[...]

Noem het dan meteen E10. Dat scheelt volgend jaar nieuwe stickers plakken. Dan ben je in een keer klaar.
Zit een risico aan voor oude auto's die echt niet tegen E10 kunnen. Ben je mooi klaar mee als straks blijkt je motor kapot te zijn vanwege verkeerde brandstof. Gelukkig kan die van mij er wel tegen, maar dit kan vervelend worden voor een heleboel wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
aljooge schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:28:
[...]

Zit een risico aan voor oude auto's die echt niet tegen E10 kunnen.
Alsof iedereen over een jaar zijn auto vervangen zal hebben :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

[...]

Zit een risico aan voor oude auto's die echt niet tegen E10 kunnen. Ben je mooi klaar mee als straks blijkt je motor kapot te zijn vanwege verkeerde brandstof. Gelukkig kan die van mij er wel tegen, maar dit kan vervelend worden voor een heleboel wagens.
Jaren terug hebben we ook al zoiets gehad, toen we naar loodvrije benzine gingen. Dat is uiteindelijk ook allemaal goed gekomen met loodvervangende toevoegingen.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Wat ook niet helpt is dat België Euro 95 al onmiddellijk E10 noemt, terwijl Euro 98 nog E5 is. In Nederland betekent E5 voorlopig nog Euro 95 :p

Dus dan tank je in Nederland E5 want dat is die goeie ouwe vertrouwde Euro 95. Vervolgens kom je een keer de grens over en grijp je automatisch naar de E5 pomp, blijkt dit het duurdere Euro 98 te zijn 8)7

Sowieso opvallend dat je in België nog op elke hoek Euro 98 kan tanken. In Nederland is deze inmiddels heel schaars geworden.

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 14-10-2018 19:39 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
XWB schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:28:
[...]

Alsof iedereen over een jaar zijn auto vervangen zal hebben :p
Om hem daarna 2 jaar later weer in te ruilen voor een volelektrische :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:05

Harrie

NederVlaming

JohanKupers schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:30:
[...]

Jaren terug hebben we ook al zoiets gehad, toen we naar loodvrije benzine gingen. Dat is uiteindelijk ook allemaal goed gekomen met loodvervangende toevoegingen.
Iets wat eruit gehaald word, kan je inderdaad zelf toevoegen.
Maar iets wat toegevoegd is eruit halen, lijkt mij wel wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Harrie schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:37:
[...]

Pas op: lood is zeer giftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Harrie schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:37:
[...]

Iets toevoegen wat het effect van de andere toevoeging teniet doet. Er zal vast wel iets op gevonden worden.
aljooge schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:39:
[...]

Pas op: lood is zeer giftig.
De loodvervanger was ook niet echt lood.

Vroeger lagen we te slapen in bedden beschilderd met loodhoudende verf en toch leven we nog. :p

[ Voor 29% gewijzigd door JohanKupers op 14-10-2018 19:48 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
XWB schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:36:
[...]

Wat ook niet helpt is dat België Euro 95 al onmiddellijk E10 noemt, terwijl Euro 98 nog E5 is. In Nederland betekent E5 voorlopig nog Euro 95 :p
Zucht..
In België is het nog steeds gewoon 'eurosuper'.

Maar vanuit de overheid sinds 2017 E10. Daarom bestaat 95 E5 daar niet. Maar 95 heet daar nog steeds eurosuper, en 98 Superplus.

Er is werkelijk niets veranderd aan naamgeving.
In België grijp je niet 'zomaar' de E5 pomp. Daar staat duidelijk op dat het Superplus of eurosuper betreft.

Verder was het in Nederland beter geweest als de media er stil over waren geweest IPV dat ze onzin schrijven. Voor 90% van de auto's maakt het niet uit

[ Voor 35% gewijzigd door GAIAjohan op 14-10-2018 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
GAIAjohan schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:04:
[...]

Zucht..
In België is het nog steeds gewoon 'eurosuper'.

Maar vanuit de overheid sinds 2017 E10. Daarom bestaat 95 E5 daar niet. Maar 95 heet daar nog steeds eurosuper, en 98 Superplus.
En dat stukje is net verwarrend ;) Want 95 E5 bestaat wel in Nederland.
Er is werkelijk niets veranderd aan naamgeving.
De discussie gaat dan ook om de labels. Om je eigen plaatje bij te halen:

https://imgur.com/uMKDSxc

Nergens staat Eurosuper of Superplus te lezen, alleen E5, E10 en B7. Als Nederlander grijp je nu automatisch naar de E5 pomp, wat dus de duurdere Eurosuper is die ik juist niet wil hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
[...]

Dat gaan we vanzelf zien. Als er E5 op staat, weet je zeker dat het max 5% ethanol bevat. Maar of dat dan 95 octaan of 98 octaan is, zal uit andere informatie moeten blijken.
Hetzelfde geldt voor als er E10 op staat. Alleen dan is het max 10% ethanol.

Ik snap niet waarom iets wat volgend jaar wellicht gaat gebeuren nu voor sommige mensen onduidelijk is.. je hebt 'nu' en je hebt 'straks' . Echter is straks nog een uitkomst die je niet zeker weet
XWB schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:12:
[...]

En dat stukje is net verwarrend ;) Want 95 E5 bestaat wel in Nederland.
Tja, ook in Duitsland, en nu?
Daar heb je Super E10, Super en Superplus.
Om je eigen plaatje bij te halen:

https://imgur.com/uMKDSxc

Nergens staat Eurosuper of Superplus te lezen, alleen E5, E10 en B7. Als Nederlander grijp je nu automatisch naar de E5 pomp, wat dus de duurdere Eurosuper is die ik juist niet wil hebben.
Jawel, staat alleen niet op de foto. Onder of boven elke slang staat eurosuper en Superplus uitgeschreven. Net als bij de OK in Nederland die ik vollediger op de foto heb..
Eurosuper =95 in België trouwens, dat is dus de goedkope.
Ik verwacht dat nergens deze stickers de namen gaan bepalen.
Simpelweg omdat we uiteindelijk volledig over gaan op E10 of nog hogere ethanolgehaltes.
Waardoor 95 en 98 octaan niet zijn te herkennen aan hun ethanolgehalte. Dat het toevallig nu zo is in België lijkt mij puur toeval. In bv de VS is alles E10. Of je nu 85aki koopt of 93aki.

Verder valt de schaarsheid van 98 in Nederland sinds begin dit jaar wel weer mee, toen is Shell Vpower nml 98 Octaan geworden.

[ Voor 54% gewijzigd door GAIAjohan op 14-10-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
lekker 95 blijven tanken dus. mijn seat kan overigens ook op 98 rijden dus als ik in het buitenland het verkeerde erin gooi zou het niet veel moeten uitmaken (behalve de prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Hoger octaangetal dan minimaal aangegeven in je tankklepje/boekje kan altijd. Is idd alleen wat minder fijn voor de portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:07
GAIAjohan schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:18:
Simpelweg omdat we uiteindelijk volledig over gaan op E10 of nog hogere ethanolgehaltes.
Waardoor 95 en 98 octaan niet zijn te herkennen aan hun ethanolgehalte. Dat het toevallig nu zo is in België lijkt mij puur toeval. In bv de VS is alles E10. Of je nu 85aki koopt of 93aki.
Even iets over RON (EU) AKI (USA) en de verschillen:
RON Research Octane Number
UK, Europe, South Africa & Australia

MON Motor Octane Number
Motor sport applications. Measured under more severe conditions than RON (higher revs etc).
Usually 8-10 units lower than the RON.

AKI Ant Knock Index
Average of RON & MON. Usually 4-5 units lower than the RON. USA, Canada
Link: http://www.torquecars.com/articles/fuel-octane-ratings.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik wil toch wat nuance brengen over de bewering dat 98 voor de meeste motoren niets toevoegt t.o.v 95, in het geval van downsized turbomotoren toch.
In dit filmpje wordt uitgelegd dat zulke motortjes vaak extra benzine inspuiten om zelfontbranding van de benzine tegen te gaan (ook wel kloppen/knocking genoemd). Wanneer je 98 tankt zal je motor logischerwijs minder extra benzine in gaan spuiten om het kloppen tegen te gaan, en krijg je een lager brandstofverbruik is mijn redenering dan. YouTube: Why Small Turbo Engines Are Not Efficient

Autobouwers zijn overigens vragende partij om het octaangetal te verhogen om motoren met hogere compressie te kunnen bouwen, waardoor ze efficiënter worden: https://autoweek.com/arti...-95-might-be-new-standard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
GAIAjohan schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:18:
[...]

Dat gaan we vanzelf zien. Als er E5 op staat, weet je zeker dat het max 5% ethanol bevat. Maar of dat dan 95 octaan of 98 octaan is, zal uit andere informatie moeten blijken.
Hetzelfde geldt voor als er E10 op staat. Alleen dan is het max 10% ethanol.

Ik snap niet waarom iets wat volgend jaar wellicht gaat gebeuren nu voor sommige mensen onduidelijk is.. je hebt 'nu' en je hebt 'straks' . Echter is straks nog een uitkomst die je niet zeker weet

[...]

Tja, ook in Duitsland, en nu?
Daar heb je Super E10, Super en Superplus.

[...]

Jawel, staat alleen niet op de foto. Onder of boven elke slang staat eurosuper en Superplus uitgeschreven. Net als bij de OK in Nederland die ik vollediger op de foto heb..
Eurosuper =95 in België trouwens, dat is dus de goedkope.

Verder valt de schaarsheid van 98 in Nederland sinds begin dit jaar wel weer mee, toen is Shell Vpower nml 98 Octaan geworden.
Als ik het artikel mag geloven zit er nu geen 5 maar 7% ethanol in en wordt dit langzaam verhoogd in 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Laatst online: 10:56
[...]

Die soep schijnt niet zo heet gegeten te worden....

Mijn oldtimer uit 1982 kan er volgens de specs niet tegen, en dan is het ook nog eens een Frans apparaat. Toch zeggen alle kenners dat het geen probleem is, velen rijden al jaren met 10% of zelfs 15% ethanol (voor die 15% is wel een aanpassing van de sproeiers noodzakelijk).

Ik denk dat het nogal uitmaakt wat voor een onderhoud de auto gehad heeft. In mijn geval zijn alle slangen en pakkingen na 2000 wel een keer vervangen bijvoorbeeld. Dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Voor de rest is de discussie natuurlijk absurd, in plaats van dat het duidelijker wordt is het enkel ingewikkelder geworden. De drogreden dat vakantiegangers het zo lastig vinden is ook gek. Ik ken werkelijk niemand die het fout deed. En als je het al fout deed, 95 en 98 omwisselen is niet erg, behalve voor je portemonnee.

aljooge schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:11:
[...]

Als ik het artikel mag geloven zit er nu geen 5 maar 7% ethanol in en wordt dit langzaam verhoogd in 2019.
Zover ik heb het begrepen (en dat kan goed fout zijn!) is het nu 5%, wordt dit langzaam 7% en daarna wordt het doorgezet naar 10%.

Ik ben vooral benieuwd of de prijs ook evenredig zakt. Maar dat zal wel weer niet. De belastingen maken sowieso geen onderscheid tussen bio of gewone brandstof...

[ Voor 17% gewijzigd door Drardollan op 15-10-2018 09:16 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

[...]

Dan moet je echt wel oude amerikaan hebben die op e85 draait. Mijn motorfiets van 89 (NC30 wordt aangeraden op RON91) Draait als een tierelier op 98. En draait Iets meer RPM dan elke auto.

De additieven in een V-power van shell zijn slechter voor een oude motor dan het octaangehalte in de normale E95/98/99/102 (al heb ik er nog nooit 102 ingesmeten moet ik wel zeggen; kan zijn dat die daarop wel gat 'pingelen')

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ethanol is op het moment van schrijven 485 €/m3 (= 48.5 €ct/liter), benzine is 692 $/MT (= 43.6 €ct/liter), oftewel ethanol blenden maakt je brandstof niet goedkoper.

(edit: excuus, die benzine prijs die ik noem is voor de EuroBOB Oxy spec, dus al met 4.8% ethanol erin - punt blijft hetzelfde natuurlijk, verder blenden naar E10 maakt het duurder)

[ Voor 178% gewijzigd door Dreamvoid op 15-10-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Laatst online: 10:56
Dreamvoid schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:56:
[...]

Ethanol is op het moment van schrijven 485 €/m3 (= 48.5 €ct/liter), benzine is 692 $/MT (= 43.6 €ct/liter), oftewel ethanol blenden maakt je brandstof niet goedkoper.
Bijzonder, ik herinner mij namelijk pompen in het buitenland waarbij de E10 goedkoper is dan de reguliere Euro 95 (E5)?

Maar thanks voor de uitleg!

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Pagina: 1 2 3 4 Laatste