Nieuwe brandstoflabels vanaf 12 oktober 2018

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
royhoi schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:25:
[...]

Ik heb op mijn werk nog geen een auto binnen gehad met problemen die van de e10 lijken te komen.
Zoiets gaat ook over lange tijd kapot. Maar daarnaast, als je E10 tankt en je auto doet raar, tank je daarna wat anders en gaat het vanzelf weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

_JGC_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:02:
[...]

Zoiets gaat ook over lange tijd kapot. Maar daarnaast, als je E10 tankt en je auto doet raar, tank je daarna wat anders en gaat het vanzelf weg.
Zo werkt het dus niet; als je injectoren zijn aangetast krijg je dat niet meer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:36
_JGC_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:02:
[...]

Sinds 2010 kun je in bijvoorbeeld Frankrijk al E10 tanken. In de afgelopen 9 jaar zou het toch wel naar buiten komen als een hoop auto's hier zulke serieuze schade van zouden krijgen zoals nu in veel berichten beweerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Pyramiden schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:09:
[...]

Sinds 2010 kun je in bijvoorbeeld Frankrijk al E10 tanken. In de afgelopen 9 jaar zou het toch wel naar buiten komen als een hoop auto's hier zulke serieuze schade van zouden krijgen zoals nu in veel berichten beweerd wordt?
Kunnen is wat anders dan moeten. Als jij goedkoper kunt tanken maar meer verbruikt, of iets duurder en minder verbruikt is het niet aantrekkelijk om E10 te tanken, zeker met de onzekerheid die rondgaat over dat spul.
Mijn LPG auto begon al vrij snel na het tanken van E10 beroerd te lopen op benzine. Premium brandstof erbij gegooid, problemen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Laatst online: 09:36
_JGC_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:38:
[...]

Kunnen is wat anders dan moeten. Als jij goedkoper kunt tanken maar meer verbruikt, of iets duurder en minder verbruikt is het niet aantrekkelijk om E10 te tanken, zeker met de onzekerheid die rondgaat over dat spul.
Mijn LPG auto begon al vrij snel na het tanken van E10 beroerd te lopen op benzine. Premium brandstof erbij gegooid, problemen weg.
Het ging me meer om "zoiets gaat over langere tijd kapot". Je hoort dat vaak, maar als dit echt zo'n groot probleem is zoals geclaimed wordt, dan vind ik het raar dat er niks is om dit te onderbouwen. De zaken die geroepen worden zijn niet niks. Ik zie ze graag onderbouwt worden.
-Injectoren gaan kapot
-Seals in brandstof systeem stuk
-Brandstofpomp gaat kapot
-Veel slechter verbruik dan dat je zou denken als je 5% extra ethanol hebt
-Sludge uit de benzinetank die het brandstofsysteem verstopt
-Met E10 wat 2-4 weken staat kun je niet meer starten
-Meer koolstofafzetting

Kunnen is zeker iets anders dan moeten, maar ik denk dat een hoop mensen buiten de angst die nu aangepraat wordt niet weten wat het verschil is tussen E5 en E10. Als ze in Frankrijk niet zo angst-campagne hadden kiest men misschien gewoon 50/50 of het goedkoopste product. En dat zou je dan toch in de reparaties terug moeten zien als het écht zo slecht is.

Sommige auto's zijn gevoeliger voor brandstof dan anderen. Er zijn een hoop Japanse auto's die ook beginnen te pingelen bij RON95. Dus het kan prima dat jouw auto op LPG wat gevoeliger is voor ethanol.

[ Voor 12% gewijzigd door Pyramiden op 20-10-2019 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Pyramiden Auto's die niet geschikt zijn voor E10 gaan niet ineens kapot van een of twee keer E10 tanken. Die verhalen over oplossen van dingen in je brandstofsysteem zijn vooral van toepassing op oudere auto's die ontworpen zijn voordat E5 en E10 in zicht kwamen. En dan nog, voordat je pakkingen dusdanig opgelost zijn dat de boel gaat lekken ben je honderden liters verder. Wat betreft dat niet kunnen starten na 2 weken: daar heb je een brandstoffilter voor. Helaas hebben een aantal fabrikanten in alle wijsheid besloten dat die geïntegreerd is met de benzinepomp die in je tank zit...

Wat betreft onzuiniger, meer dan het verschil in energie per liter zal het niet zijn. LPG bevat ook minder energie per liter, dat verbruik ligt ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 22:42
_JGC_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:53:
@Pyramiden Auto's die niet geschikt zijn voor E10 gaan niet ineens kapot van een of twee keer E10 tanken. Die verhalen over oplossen van dingen in je brandstofsysteem zijn vooral van toepassing op oudere auto's die ontworpen zijn voordat E5 en E10 in zicht kwamen. En dan nog, voordat je pakkingen dusdanig opgelost zijn dat de boel gaat lekken ben je honderden liters verder. Wat betreft dat niet kunnen starten na 2 weken: daar heb je een brandstoffilter voor. Helaas hebben een aantal fabrikanten in alle wijsheid besloten dat die geïntegreerd is met de benzinepomp die in je tank zit...

Wat betreft onzuiniger, meer dan het verschil in energie per liter zal het niet zijn. LPG bevat ook minder energie per liter, dat verbruik ligt ook hoger.
Over dat laatste heb je gelijk maar daarvoor is de prijs van LPG wel aantrekkelijker om mee te rijden waar de prijs van Euro95-E10 dus minder energie bevat ergo meer verbruik heeft en de prijs nagenoeg hetzelfde is dan normale benzine althans de normale e5.

Indirect wordt je dus een beetje benadeeld en werkt het averechts voor eventuele uitstoot reglementen want je hebt een hoger verbruik dus je gaat meer tanken wat dus meer druk op het fabriceren van deze brandstof zet of je laat e10 helemaal links liggen en gaat meer betalen voor zuinigere benzine maar die is weer belastende voor het millieu.

Eventuele extra kosten van auto’s die er niet tegen kunnen daargelaten.

https://www.linkedin.com/...-vooruitgang-niels-janson Inderdaad wat iedereen hier ook meldt

[ Voor 4% gewijzigd door SpoekGTi op 21-10-2019 21:19 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Laatst online: 01:22
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:14

Punkrocker

Mostly harmless

Gisteren bij Radar een item over E10 en dat was geen positief stukje.

Om de schade te beperken/voorkomen kan je o.a. de motor van de auto regelmatig "warm rijden".
Prima, maar wat is regelmatig? Ik rij niet veel in mijn auto maar ga wel om de twee à drie weken op bezoek en dat is dan een ritje van 105 km enkele reis (dus 2010 km heen en weer). Is dat genoeg? Te weinig? Beetje vaag advies :?
Hier Tweakers die daar duidelijkheid over kunnen geven?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Punkrocker schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:54:

Om de schade te beperken/voorkomen kan je o.a. de motor van de auto regelmatig "warm rijden".
Prima, maar wat is regelmatig? Ik rij niet veel in mijn auto maar ga wel om de twee à drie weken op bezoek en dat is dan een ritje van 105 km enkele reis (dus 2010 km heen en weer). Is dat genoeg? Te weinig? Beetje vaag advies :?
Dat is prima. Ik heb het stuk van Radar niet gezien maar weet wel dat bij de verbranding van alcohol redelijk wat waterdamp vrij komt. Dit zou best eens gedoe kunnen geven als je enkel veel korte stukjes rijdt waarbij de motor nooit op temperatuur komt en de damp zich zal gaan ophopen. Dat zag je ook altijd al met condenswater dat niet verdampt waardoor uitlaten in no-time wegroesten.

Een ander punt is langdurige stilstand omdat de alcohol een soort gom aanslag in de leidingen zou kunnen geven. Dit is bij jou ook niet het geval. Bij mijn auto die drie maanden in winterstalling staat heb ik nu wel uit voorzorg een tank E98 erin zitten.

Zit ik met mijn uitleg in de buurt, of is Radar niet specifiek op wat punten in gegaan?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:14

Punkrocker

Mostly harmless

MadMarky schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:02:
[...]

Dat is prima. Ik heb het stuk van Radar niet gezien maar weet wel dat bij de verbranding van alcohol redelijk wat waterdamp vrij komt. Dit zou best eens gedoe kunnen geven als je enkel veel korte stukjes rijdt waarbij de motor nooit op temperatuur komt en de damp zich zal gaan ophopen. Dat zag je ook altijd al met condenswater dat niet verdampt waardoor uitlaten in no-time wegroesten.

Een ander punt is langdurige stilstand omdat de alcohol een soort gom aanslag in de leidingen zou kunnen geven. Dit is bij jou ook niet het geval. Bij mijn auto die drie maanden in winterstalling staat heb ik nu wel uit voorzorg een tank E98 erin zitten.

Zit ik met mijn uitleg in de buurt, of is Radar niet specifiek op wat punten in gegaan?
Je hebt het goed. Inderdaad vocht en witte smurrie.

Bedankt!

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb het niet gezien maar ik tank nu al 4 jaar E10 in mijn Prius en merk er niks aan. Ik tank nu een tijdje 95 (in Duitsland) om te kijken of het verschil maakt, maar ik merk niets van minder verbruik (zelfs niet als ik het meerverbruik van het koude weer verdisconteer).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:28

Met een km of 2 á 3 is mijn koelwater op bedrijfstemperatuur. Eer dat de olie dat ook is ben je al gauw een paar km verder. Fabrikanten zijn wel bezig met technieken om die olie zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen, want een warme motor is een efficiënte motor.

Echter als die olie op temperatuur is dan is dat vocht niet in 1 klap verdwenen, dat heeft tijd nodig om te verdampen. Jou rit van 100km is daarvoor ruim voldoende.

Dit is overigens niet alleen vanwege bio-ethanol, dit is al zo sinds het bestaan van verbrandingsmotoren. Condens slaat nu eenmaal neer op metalen oppervlakken, ook aan de binnenzijde van de motor.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste