Nieuwe brandstoflabels vanaf 12 oktober 2018

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 13:15
Afbeeldingslocatie: http://images.thetruthaboutcars.com/2008/12/e103.gif

Eerst Frankrijk en Duitsland nu gaat Nderland E10 geleidelijk uitrollen

Volgens Europese richtlijnen moeten oliemaatschappijen dit jaar 4,25 procent bio-ethanol op de markt brengen. Dat betekent in de praktijk veelal dat in gewone euro95-benzine 4,25 procent bio-ethanol is bijgemengd. Dat percentage moet volgens EU-verplichting geleidelijk stijgen en in 2020 zijn uitgekomen op 10 procent. Duitsland loopt dus met de introductie van E10 voorop. Daar moeten dit jaar de oliemaatschappijen al 6,25 procent bio-ethanol op de markt brengen. Doen ze dit niet, dan kunnen ze boetes tegemoet zien.

Source AD.NL

Wie heeft er ervaring mee?
Zijn er Tweakers die misschien langere tijd E10 tanken?
wat zijn de bevindingen?
Reed de auto lekkerder of juist slechter?

Hier kun je zien of je auto op E10 rijdt of niet
(Met dank aan McKaamos voor de link)

[ Voor 11% gewijzigd door soheilmd op 21-03-2011 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die dan ook meteen een linkje naar de lijst met auto's die al dan niet geschikt zijn voor E10: klik

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

http://www.pleinplus.nl/n...benzine_e10_kunnen_tanken

En vooral deze.

De ene roept dat het schadelijk is, de overheid probeert de burger te vertellen dat het geen kwaad kan. Er zijn wel degelijk berichten dat hierdoor de motor sneller stuk gaat door slijtage.

Het meeste rijdt overigens wel op E10, maar er zijn uitzonderingen. Zoals de Volkswagen met FSI (eerste generatie) motoren. Daar schijnt het wel issues op lange termijnen te geven.

Ik blijf persoonlijk gewoon op E95/E98 zitten, eventueel V-power, maar das betalen voor een extra additief wat je auto sneller lijkt te maken.

hier een hele website over E10

en hier een lijstje met tests, waarschuwingen en meer

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 21-03-2011 02:30 . Reden: Te laat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25

Steffie

Opaque

In dat lijstje van die check komen niet eens motoren voor. Bij deze brandstof en andere brandstoffen met additieven vraag ik me altijd af of het wel goed is voor mijn tweetakt motor. Door de verhouding tussen benzine en olie die nogal nauw luistert is dat toch een vrij kwetsbare techniek, zeker als je het vergelijkt met de auto's van tegenwoordig. Ik hoop dan altijd maar dat het duidelijk wordt aangegeven als die additieven in benzine zitten, dan weet ik welke slang ik niet moet nemen zolang niet onomstotelijk vast staat dat het voor mijn tweetakt motor geen kwaad kan.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het vervelende is is dat dit langzaam richting 10% moet worden doorgevoerd medio 2020. In duitsland wordt gesproken over schade aan ruim 3 miljoen auto's. Als dit bekend is, en zelfs een engineer van BMW roept dit niet te tanken, waarom voert de EU dit dan toch in? Impuls aanschaf nieuwere auto's ? Auto's gaan blijkbaar langzaam stuk met een additief van Alcohol en dat zal leiden / dwingen tot meerdere malen onderhoud of zelfs verplicht aanschaf modernere auto.

Waarom niet een middel dat niet schadelijk is voor de motor of rubbers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ah ik heb pgm-fi dus heb een go :)
Is het ook goedkoper?
Wat trouwens ontzettend vaag dat de ene auto wel goedgekeurd wordt maar de ander niet. Ben reuze benieuwd waarom dat zo is.
Bij het ene merkt mogen alle auto's met een injectie en b.v. bij VW mogen alle auto's behalve een paar modellen uit 2000/2001/2002. Dus b.v. ook een golf 2 met carburateur.

:?

[ Voor 72% gewijzigd door kaasaanfiets op 21-03-2011 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koekoek2003nl schreef op maandag 21 maart 2011 @ 03:06:
Is het ook goedkoper?
Bedoeld als stimulans voor de stijgende benzineprijs.

Het verbruik van de auto wordt iets meer (5 tot 10%).

Enkele volkswagens worden niet ondersteund klik

In verhouding met Euro 95 in NL scheelt E10 in duitsland 20 eurocent per liter ( :X ). Maar daar krijg je ook 5 a 10 % extra verbruik weer voor terug. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Het komt allemaal zo tijdelijk over. Ok, de benzine prijzen stijgen, maar voor ethanol en methanol moet er meer landbouw plaats vinden. Waarbij soms bossen worden platgebrand (voor nieuwe voedzaam land) maar soms ook ten kosten gaat van bestaande landbouw voor voedsel.
Uiteindelijk zitten we alleen maar eerder aan stijgende voedselprijzen (die gaan vroeger of later komen) en we zijn niet echt groen bezig.

Bovenstaande heb ik eigenlijk met alle biobrandstoffen, behalve die uit afval (frituurvet e.d.). Of ook iets in de gaten te houden, biodiesel van algenolie, het zogenaamde alguefuel. Stoot vrijwel net zo veel CO2 uit, maar dat hebben de algjes eerst zelf al opgenomen, dus gewoon klimaatneutraal rijden eigenlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door !null op 21-03-2011 09:42 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Bij mij komt het er niet in, het tast de rubberen leidingen aan, en met een 12 jaar oude alfa gaat dat gegarandeerd naar de knoppen

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-05 11:15
Hier een flex-fuel motor, dus ze mogen bij mij tot 85% bijmengen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Mijn anderhalf jaar oude Prius blijft lekker op de traditionele Euro 95 lopen; geen E10 voor mij. De lange termijn gevolgen zijn lang niet duidelijk genoeg en geen enkele fabrikant durft garant te staan voor de lange termijn effecten. Dat zegt mij genoeg. Bovendien gaat de auto ook nog eens meer verbruiken.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik snap ook niet waarom dit ingevoerd wordt.... Er wordt wel geroepen van "het is goedkoper" maar dat het meer verbruikt, dat hoor je dan weer niet.... Ondanks dat mijn auto het kan hebben, begin ik er uit principe gewoon niet aan....

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het goedje word ook toegevoegd aan Euro95 (4.25 procent dit jaar, wat oploopt tot 10 procent in 2020), dus de enige manier om dit spul niet te krijgen is in zijn geheel niet meer te tanken ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 399

wildhagen schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:34:
Het goedje word ook toegevoegd aan Euro95 (4.25 procent dit jaar, wat oploopt tot 10 procent in 2020), dus de enige manier om dit spul niet te krijgen is in zijn geheel niet meer te tanken ;)
Super Plus (Euro98 in NL denk ik?) tanken schat. Dat adviseren ook Duitse pomphouders (die 8ct per liter heeft daar NIETS mee te maken natuurlijk :+ )

Het lollige is dat Mercedes en BMW helemaal geen probleem met E10 moeten mogen hebben: de Yanks rijden al veel langer op dit alcoholmisbruikende goedje tenslotte, dus een auto die het daar goed doet moet het hier ook goed doen.

Wat ik me wel afvraag is waar je rendement zit als je met 10% bioethanol bij mengen tot 10% meer brandstof gaat verbruiken. Dat lijkt er dus sterk op dat je gewoon dezelfde hoeveelheid benzine gaat tanken alleen dat er nu minder in je tank past omdat er bioethanol bijzit.
Anoniem: 58485 schreef op maandag 21 maart 2011 @ 03:13:
[...]
Het verbruik van de auto wordt iets meer (5 tot 10%).
[...]
In verhouding met Euro 95 in NL scheelt E10 in duitsland 20 eurocent per liter ( :X ). Maar daar krijg je ook 5 a 10 % extra verbruik weer voor terug. :P
Dat dus. Als dit klopt zou het 's werelds grootst mogelijke nonsens zijn dus ik vraag me af of hier een gedegen bron voor is om te bewijzen dat die verbruikstoename er echt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anoniem: 399 schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:40:
[...]

Super Plus (Euro98 in NL denk ik?) tanken schat.
Super Plus heet in NL idd Euro98. Maar dat is ten eerste niet meer bij elke pomp verkrijgbaar, en ten tweede toch al snel weer een 6 cent (GLA dan, kan per pomp verschillen) per liter duurder ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Naboo schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:32:
Ik snap ook niet waarom dit ingevoerd wordt.... Er wordt wel geroepen van "het is goedkoper" maar dat het meer verbruikt, dat hoor je dan weer niet.... Ondanks dat mijn auto het kan hebben, begin ik er uit principe gewoon niet aan....
Met E10 heb je geen meer verbruik, Of in ieder geval zo weinig dat het niet merkbaar en heeel slecht te meten is.
Meerverbruik is pas te merken bij blends met hoge concentraties Ethanol, zoals E85.

E10 is verder helemaal geen probleem. In Brazilie rijdt men al 30 jaar op Ethanol en blends van Ethanol met Benzine.
Dat zijn, buiten aanpassing van de inspuitingshoeveelheid (is nodig bij vol-ethanol en hogere concentraties dan 15%), volledig standaard auto's zoals ze ook hier en in noord-amerika rijden.
De Opel Corsa B is daar (in zuid amerika, als Sedan) bijvoorbeeld mateloos populair. Exact dezelfde auto als hier, maar wel rijdend op een blend met een hoge concentratie Ethanol.

In de USA (en inmiddels ook in Frankrijk en Duitsland) verkoopt men al geruime tijd Ethanol ombouw sets. Klein doosje, wat draadjes met stekkers, en E85 in de tank. Voor bijna elke denkbare auto hebben ze de ombouwsetjes beschikbaar en er rijden al miljoenen mensen mee, en ik heb nog geen horrorverhalen gezien.

Anyway, in mijn buurt kan ik helaas nog geen E10 tanken, maar ik heb wel een pomp gevonden die E5 levert. Dat is dan ook m'n pomp-of-choice geworden :)
Mijn wagen kan prima op E10 en E5 is dus easy. Meerverbruik heb ik niet. Het verbruik is in de afgelopen periode zelfs iets verbeterd. Maar dat kan ook met de buitentemperatuur te maken hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 21-03-2011 11:48 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:16

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Hoe zit het met E10 en dergelijke en 2takt/4takt brommermotorblokjes? Ik kan daar eigenlijk bar weinig over vinden....

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Touchdomex schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:48:
Hoe zit het met E10 en dergelijke en 2takt/4takt brommermotorblokjes? Ik kan daar eigenlijk bar weinig over vinden....
Als er een losse olietank op zit, lijkt het mij totaal geen probleem. Doen ze in de USA al jaren en in Zuid Amerika al decennia lang.
E10 als brom-mix is volgens mij niet beschikbaar, maar dat zou je natuurlijk zelf kunnen maken.
koekoek2003nl schreef op maandag 21 maart 2011 @ 03:06:
Is het ook goedkoper?
Wat trouwens ontzettend vaag dat de ene auto wel goedgekeurd wordt maar de ander niet. Ben reuze benieuwd waarom dat zo is.
Bij het ene merkt mogen alle auto's met een injectie en b.v. bij VW mogen alle auto's behalve een paar modellen uit 2000/2001/2002. Dus b.v. ook een golf 2 met carburateur.

:?
Wist je dat een otto-motor (4takt benzine) op praktisch elke denkbare lichtontvlambare vloeistof kan rijden? ;)
Het enige probleem is dat sommige dingen een sterk oplossen vermogen hebben waardoor je rubber slangen smelten. Maar stel dat je alles met stalen leidingen doet, dan zou je prima thinner of terpentine in de tank kunnen smijten.

Enige uitzondering op het moment is dat bepaalde motoren rijden met een systeem wat de motor een deel van de tijd te arm laat lopen (arm-mengsel motor, directe injectie zoals de Volvo GDi en VW TFSi).
Dat heeft schijnbaar enkele voordelen, maar bind de auto wel strict aan benzine van een bepaalde minimumkwaliteit.
Zolang je geen motor hebt die zo nauw luistert naar de brandstofsoort, heb je niks te vrezen.
Carburateur

[ Voor 57% gewijzigd door McKaamos op 21-03-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

McKaamos schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:50:
[...]

Als er een losse olietank op zit, lijkt het mij totaal geen probleem. Doen ze in de USA al jaren en in Zuid Amerika al decennia lang.
E10 als brom-mix is volgens mij niet beschikbaar, maar dat zou je natuurlijk zelf kunnen maken.
Bij mij is de olie inderdaad los. Maar zelfs dan voor de pakkingen en dergelijke? Word de motor niet veel warmer dan nu? Aangezien het ding van mij luchtgekoeld is....

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik tank altijd in Duitsland bij Shell. Daar hebben ze de E10 naast de Euro95 en de Euro98 hangen. (Resp. E10, Super en Super Plus VPower)

De pomphouder vertelde me dat geen mens de E10 slang neemt. Ik heb het overigens ook nog niet gebruikt. De prijs is hetzelfde als de Euro95. Zie ook: http://www.duurzaamopweg....nieuws/article/duitsland/

Hierin staat dus dat de verdere invoering van E10 wordt gestopt (of op een lager pitje gezet) omdat de verbruiker er gewoon nog niet aan wil.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04 18:25

RammY

Dát!

McKaamos schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:45:
[...]

In de USA (en inmiddels ook in Frankrijk en Duitsland) verkoopt men al geruime tijd Ethanol ombouw sets. Klein doosje, wat draadjes met stekkers, en E85 in de tank. Voor bijna elke denkbare auto hebben ze de ombouwsetjes beschikbaar en er rijden al miljoenen mensen mee, en ik heb nog geen horrorverhalen gezien.
[...]
Euh.... Waar komt dit dan vandaan?
Om de brandstof te kunnen gebruiken moeten wel het tankstation en de motor worden aangepast. Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvaststaal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.
Wikipedia: E85
Ik zat nog niet te wachten op slijtage in de motor...

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Touchdomex schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:52:
[...]

Bij mij is de olie inderdaad los. Maar zelfs dan voor de pakkingen en dergelijke? Word de motor niet veel warmer dan nu? Aangezien het ding van mij luchtgekoeld is....
Ethanol brand zelfs iets koeler dan benzine. Dus wat dat betreft is het zelfs beter :)
RammY schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:58:
[...]

[...]

Aluminium kan prima tegen ethanol. Opel motoren hebben al verschrikkelijk lang aluminium koppen en rijden al sinds het begin op ethanol.
Magnesium vind je volgens mij niet zoveel in motoren. Misschien in sportwagens, maar in your avarage street car?

Rubber kan een probleem zijn, maar daar is modern rubber ook weer prima tegen bestand. Alleen oude amerikaanse wagens hebben een andere rubbersoort, dus die kunnen er inderdaad niet tegen.
Onze europese auto's hebben allemaal beter rubber, dus dat is geen punt.

[ Voor 51% gewijzigd door McKaamos op 21-03-2011 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:13

Rmg

[...]

[...]

van de slechte vertaling van de engelse wiki....

Daar staat namelijk dit
E-85 ethanol is used in engines modified to accept higher concentrations of ethanol. Such flexible-fuel vehicles (FFV) are designed to run on any mixture of gasoline or ethanol with up to 85% ethanol by volume. There are a few major differences between FFVs and non-FFVs. One is the elimination of bare magnesium, aluminum, and rubber parts in the fuel system. Another is that fuel pumps must be capable of operating with electrically conductive ethanol instead of non-conducting dielectric gasoline fuel. Fuel-injection control systems have a wider range of pulse widths to inject approximately 40% more fuel. Stainless steel fuel lines, sometimes lined with plastic, and stainless-steel fuel tanks in place of terne fuel tanks are used. In some cases, FFVs use acid-neutralizing motor oil. For vehicles with fuel-tank-mounted fuel pumps, additional differences to prevent arcing, as well as flame arrestors positioned in the tank's fill pipe, are also sometimes used.
FFV en non-FVV's zijn anders opgebouwd. er staat niets in over het schadelijk zijn voor non-ffv's, das een aanname.

verder op staat dit:
Rumors about being corrosiveThere have been many rumors going around that E85, which is biodegradable in water, can corrode a vehicle's fuel system, including the fuel tank. Although E85 is corrosive, it is not much more corrosive than regular gasoline. The chemical properties of E85 are not what causes the corrosion; it is the water in E85 that may cause rust and block up the fuel system. In fact, gasoline also contains water, which is why vehicles' fuel systems are built to resist and prevent corrosion.

[ Voor 75% gewijzigd door Rmg op 21-03-2011 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

McKaamos schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:59:
[...]

Ethanol brand zelfs iets koeler dan benzine. Dus wat dat betreft is het zelfs beter :)
Nee juist niet, duurt langer voordat het ding op temperatuur is.... Meer slijtage. Aangezien je vanaf het begin dat ding al vol in de toeren moet jagen om op tempo te komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Touchdomex schreef op maandag 21 maart 2011 @ 12:01:
[...]

Nee juist niet, duurt langer voordat het ding op temperatuur is.... Meer slijtage. Aangezien je vanaf het begin dat ding al vol in de toeren moet jagen om op tempo te komen....
Daar heb je de olie voor. Omdat die los is, wordt dat prima opgevangen.
De temperatuur is niet zo veel lager dattie ijskoud blijft hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

McKaamos schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:45:
[...]

Met E10 heb je geen meer verbruik, Of in ieder geval zo weinig dat het niet merkbaar en heeel slecht te meten is.
Meerverbruik is pas te merken bij blends met hoge concentraties Ethanol, zoals E85.
ADAC rekent met een hoger benzineverbruik van 1,5-3% door E10, wat door tests ook bevestigd werd.
De TU Wien kwam tot een meerverbruik van 1,9%

Bij specifieke modellen, bv de VW Golf 1.4 TSI is het verbruik 10% hoger vastgesteld tot euro95 (ROZ 95 of meestal verkocht als 'Super' in duitsland)
http://www.autobild.de/ar...golf-1.4-tsi-1559216.html

er zijn veel berichten dat juist TSI-motoren wel degelijk duidelijk en merkbaar meer verbruiken.
In duitsland s al en behorljke cisistreffe tussen de Overheid en tankbedrijven geweest omdat consumenten E10 links laten liggen... Esso heeft al een verdere prijsdaling van E10 aangekondigd om e voldoen aan het door de Overheid opgelegde afzet-quotum.
(overigens is hier ok veel schuld toe te schrijven aan en rampzalige informatie-campagne rondom E10, he werd geintroduceerd zonder enige duidelijke informatiecampagne en me hee veel verschillende 'mening-berichtgeving'... hierdoor ontstond ook juist veel ruimte voor veel tegenstrijdige berichten en meningen)

[ Voor 28% gewijzigd door RM-rf op 21-03-2011 12:14 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:48

Osxy

Holy crap on a cracker

Ik lees in dit topic dat er in Nederland al een blend word gemaakt, wat is dan de toegevoegde waarde om het als apart product te gaan voeren? En bijkomend, volgens die lijst is mijn auto niet geschikt voor E10 maar ik tank wel de normale euro95 welke volgens jullie dus eigenlijk al E10 is?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RM-rf: die 1.5 tot 3% vind ik acceptabel te noemen. De meeste mensen hebben grotere fluctuaties in verbruik bij dagelijkse ritjes, dus imho is dat verschil als onmerkbaar te bestempelen.

De uitzonderingen daargelaten, zoals die Golf, is E10 mijns inziens een prima alternatief.
Dat er pure Euro95 moet blijven bestaan geef ik wel gelijk in, gezien er auto's zijn die niet overweg kunnen met Ethanol blends.

Osxy: Blends aan de pomp zijn al vanaf 5% gemarkeerd aanwezig. Zonder markering zit het vziw nog niet op de pomp, dus het risico dat je perongeluk E10 tankt is er (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat auto's op E10 ineens 10% meer verbruiken lijkt me sterk. Er zit 10% ethanol in de benzine gemengd, dat zou betekenen dat dat allemaal verdwijnt zonder dat de motor er iets mee doet. *poef*
Een verbruik van 1-3% meer zit weer in diezelfde schimmige marge als v-power vs gewone benzine. Een stijging van de buitentemperatuur tijdens de tests kan al meer invloed hebben.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MadMarky schreef op maandag 21 maart 2011 @ 13:58:
Dat auto's op E10 ineens 10% meer verbruiken lijkt me sterk. Er zit 10% ethanol in de benzine gemengd, dat zou betekenen dat dat allemaal verdwijnt zonder dat de motor er iets mee doet. *poef*
Een verbruik van 1-3% meer zit weer in diezelfde schimmige marge als v-power vs gewone benzine. Een stijging van de buitentemperatuur tijdens de tests kan al meer invloed hebben.
Ethanol bevat minder energie per hoeveelheid. Daar komt het extra verbruik vandaan.
E85 heb je zo'n 20% extra van nodig als je een conventionele motor er op laat lopen.
Dat je met E10 dus ergens tussen 1 en 3 procent extra nodig hebt, valt dus binnen de verwachting.
Maar het is ook wat je zegt, temperatuur, omstandigheden op de weg (lokatie, files, stoplichten, etc) en de bestuurder zijn allemaal van invloed.

In de praktijk zit er dus zeer weinig tot geen verschil in, bij gebruik van E10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

wildhagen schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:42:
[...]
Super Plus heet in NL idd Euro98. Maar dat is ten eerste niet meer bij elke pomp verkrijgbaar, en ten tweede toch al snel weer een 6 cent (GLA dan, kan per pomp verschillen) per liter duurder ;)
Aangezien de verplichting bestaat voor mensen die geen E10-compatible auto hebben normale benzine te blijven verkopen kun je aan elke pomp een normale benzinesoort tanken. Er staat echter nergens dat dat '95 moet zijn: vandaar dat er tankhouders kunnen zijn (en, als je de verhalen in de koffiepauze moet geloven, al zijn) die de "gewone benzine" aanbieden in de vorm van Super Plus. Tegen, inderdaad, schrikbarend stimulerende prijzen. Stimulerend, om een andere auto te kopen (of een ander tankstation te zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Rmg schreef op maandag 21 maart 2011 @ 12:01:
[...]

van de slechte vertaling van de engelse wiki....

Daar staat namelijk dit

[...]

FFV en non-FVV's zijn anders opgebouwd. er staat niets in over het schadelijk zijn voor non-ffv's, das een aanname.

verder op staat dit:

[...]
In Australia was eer een jaar of 10 geleden ook een rel omdat de brandstof leveranciers zonder te melden het % ethanol verhoogt hadden en men dus in feite iets vergelijkbaars als E10 reed..
Een van de klachten was idd schade aan auto, met name aan rubber slangen.
Nu was dat al een poos geleden, maar er is wel een effect qua slijtage, maar ik denk dat het in verhouding wel mee valt en dat men daar vooral erover viel omdat dit sneaky gedaan is en met dus een technisch argument zocht om hun op aan te vallen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

[...]

Owjah, die had ik nog niet beantwoord.

http://www.change2e85.com/
Even een voorbeeldje van een eenmanszaakje dat inmiddels meer dan honderdduizend sets heeft verkocht.
Kost even wat duiten, maar het is weinig meer als een doosje dat de injectietijd beinvloed. Kastje met wat draadjes wat tussen de injectoren en ECU in gaat zitten.

Check voor de lol ook eens op Ebay naar ombouw sets. Genoeg fransozen en duitsers die dergelijke sets inmiddels verkopen.

En nog een grappige: http://www.alcohol4fuel.com/
Een of andere maffe amerikaan die al dik 10 jaar ethanol aan het stoken is in z'n achtertuin en dat gebruikt als brandstof.
Als hij het kan in z'n achtertuin met alleen aanpassing aan de injectie van de motor, dan moet het hier toch ook prima kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

In Brazilië rijden ze ook al vele jaren rond op pure ethanol, zijn gewoon benzineauto's met wat aanpassingen. Of het ook handig is om op grote schaal te doen is weer een ander verhaal, het stoken van ethanol gaat ten koste van de voedselproductie en dus stijgen de voedselprijzen dan.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MadMarky schreef op maandag 21 maart 2011 @ 15:57:
In Brazilië rijden ze ook al vele jaren rond op pure ethanol, zijn gewoon benzineauto's met wat aanpassingen. Of het ook handig is om op grote schaal te doen is weer een ander verhaal, het stoken van ethanol gaat ten koste van de voedselproductie en dus stijgen de voedselprijzen dan.
Vele jaren, denk decennia ;) Al zo'n 30 jaar zelfs.

Stoken van ethanol hoeft trouwens geen probleem te zijn. Als je mais verstookt tot ethanol kan je de restjes (maispulp) gebruiken om diervoeders van te maken.
Sowieso is het grootste deel van de maisproductie in nederland bestemd voor dierlijke consumptie, dus het gebruik van voedsel valt in ieder geval wel in te perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 17:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, minder vriendelijk dat die E10-check geen motoren vermeldt :(

Gelukkig zijn ze in DE verder en lees ik op www.flyingbrick.de :
Kann ich problemlos den neuen E10-Sprit tanken?

Hier die offizielle Antwort von BMW:
“Handelsübliche Kraftstoffe, die Sie heute an Markentankstellen erhalten, enthalten bereits einen Anteil an Kraftstoffen (Mindestanteil 1,2 % in 2007, 2 % in 2008, 2,8 % in 2009) die biologisch erzeugt wurden. Gegen die Verwendung dieser Kraftstoffe bestehen unsererseits keine Bedenken, da diese der Norm DIN EN 228 unterliegen, die den Anteil an Bioethanol regelt. Bitte beachten Sie, dass gemäß dieser Norm bei einer Ethanolbeimischung von bis zu 5 % keine Kennzeichnungspflicht besteht.

Seitens BMW Motorrad bestehen gegen eine Verwendung von Ottokraftstoffen mit einer Beimischung von maximal 10 % Ethanol keine Bedenken. Höhere Beimischraten haben wir allerdings nicht getestet und raten Ihnen daher davon ab eigene Mischungen zu erstellen oder auf Kraftstoffe zurückzugreifen, die nicht der o.g. Normung unterliegen.”
Dit gaat dus over recente BMW-motoren, iig de volledige K-series.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bump.

Uit voorlopig onderzoek van ANWB en zusterorganisaties blijkt dat E10 niet schadelijk is voor de motor:
Tanken met de biobrandstof E10, waaraan 10 procent bio-ethanol is toegevoegd, is geen probleem voor motoren van een auto waarvan de fabrikant zegt dat deze daar niet geschikt voor is.

Dat blijkt uit tussentijdse resultaten van een duurtest die de ANWB in samenwerking met Europese zusterorganisaties uitvoert.

De ANWB test een auto die volgens de fabrikant niet geschikt is voor deze brandstof.

Maar na 7250 kilometer rijden op E10 functioneert de auto nog steeds goed. Na een inspectie is er geen spoor van beginnende roestvorming of vervuiling aangetroffen, aldus de belangenorganisatie.

Toch adviseert de ANWB om bij twijfel geen E10 te tanken. ''Mocht er verkeerd getankt zijn, dan is het advies om zo snel mogelijk de tank bij te vullen met de voorgeschreven brandstof'', aldus een woordvoerder.
Bron: http://www.nu.nl/auto/251...iet-schadelijk-motor.html

Waarom dan toch het laatste advies, als ze zelf al beweren dat het geen kwaad kan? :?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wacht, het is geen probleem voor motoren van een auto waarvan de fabrikant zegt dat deze daar niet geschikt voor is? Is dat een conclusie voor alle motoren of puur van een select aantal motoren of een N=1 test?

[ Voor 27% gewijzigd door Napo op 13-05-2011 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:11
Om zich in te dekken denk ik. Dat zij een auto aan het testen zijn die ondanks de 'ongeschiktheid' nergens last van blijkt te hebben wil niet zeggen dat dat voor alle auto's geldt. Als ze die waarschuwing niet geven en iemand ondervindt schade door E10, krijg je dat gedoe van "De ANWB zei dat het kon, dus die is de schuldige".

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:12

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Volgens mij beweert de ANWB helemaal niets, zij constateren alleen dat na 7250 KM nog geen spoor van beginnende roestvorming of vervuiling is te zien. 7250 KM is nog niet zoveel op het leven van een gemiddelde automotor.

Dat advies lijkt mij logisch, in geval van twijfel, niet doen. Prima advies, zou het wel fout gaan, is de ANWB degene die zei dat het geen kwaad kon.

[ Voor 0% gewijzigd door Lucky-Shirt op 13-05-2011 14:48 . Reden: spuit elf en klein foutje... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

E10 is nog niet eens zo spannend. In Zweden wordt al sinds jaar en dag E85 langs de weg verkocht. Ik heb het weleens getankt met een oude Volvo 740 2.3. Alleen het verbruik werd flink hoger. De lange termijneffecten kon ik op één tank helaas niet bekijken.

Overigens wordt er in Zweden standaard 5% ethanol bij Euro 95 gegooid en op dit moment wordt dit verhoogd naar 10% (zodat de Euro 95 eigenlijk E10 is).

Ik heb een lijst gevonden met auto's en hoeveel E85 ze kunnen hebben (kan je zelf terugrekenen naar E10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 20:29

Metro2002

Memento mori

MadMarky schreef op maandag 21 maart 2011 @ 02:23:
Die dan ook meteen een linkje naar de lijst met auto's die al dan niet geschikt zijn voor E10: klik
O das prettig, mijn mitsubishi met GDI motor mag er dus niet op rijden (hij doet het overigens wel, heb in Frankrijk afgelopen jaar ook paar keer dat spul getankt maar op lange termijn? ) Hoop dat ze nog wel gewoon normale benzine (95 of 98) blijven verkopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 13-05-2011 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Metro2002 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:23:
[...]

O das prettig, mijn mitsubishi met GDI motor mag er dus niet op rijden (hij doet het overigens wel, heb in Frankrijk afgelopen jaar ook paar keer dat spul getankt maar op lange termijn? )
Die GDI motoren werken anders. Dat is een directe injectie, en schijnbaar is zo'n systeem ook nagenoeg altijd een "arm mengsel motor".
Komt er op neer dat een deel van de tijd te weinig benzine wordt ingespoten waardoor de motor inwendig warmer wordt. Daardoor binden de moleculen in de gassen anders waardoor je b.v. minder CO uitstoot hebt.
Gezien ethanol iets koeler brand, wat voor een reguliere motor geen probleem is, verkloot je dat effect.

Of het schadelijk is, geen idee, maar in ieder geval is het niet goed voor je uitstoot test bij de APK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Kan dus echt nergens vinden of mijn Rover 25 uit 2004 met 1.4 benzinemotor, E10 mag tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Laatst online: 19-03 21:51

Specht

Il Cuore Sportivo

Ik blijf lekker Vpower tanken.
Mijn alfa is te oud, en dankzij aangepast motormanagment lust ie sowieso geen E10 of andere inferieure brandstoffen lager dan 97 octaan. :)

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Inferieur? laag octaan?
E85 is het equivalent van 105 octaan. Een beetje ethanol bij de benzine is alleen maar improvement als het op octaangetallen aankomt ;)
Vpower is in NL trouwens ook lang niet overal 97octaan meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

McKaamos schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:34:
[...]

Die GDI motoren werken anders. Dat is een directe injectie, en schijnbaar is zo'n systeem ook nagenoeg altijd een "arm mengsel motor".
Komt er op neer dat een deel van de tijd te weinig benzine wordt ingespoten waardoor de motor inwendig warmer wordt. Daardoor binden de moleculen in de gassen anders waardoor je b.v. minder CO uitstoot hebt.
Gezien ethanol iets koeler brand, wat voor een reguliere motor geen probleem is, verkloot je dat effect.

Of het schadelijk is, geen idee, maar in ieder geval is het niet goed voor je uitstoot test bij de APK.
Las net een stukje in de Kampioen erover en dat was op zijn minst.... vaag te noemen. Niemand weet blijkbaar wat de lange termijn gevolgen zijn, voor nieuwere auto 's (na 2000) schijnt het minder problematisch te zijn dan voor oudere auto's. De Ethanol die ze bijmengen schijnt meer vocht te bevatten wat weer slecht kan zijn voor brandstofpompen ed.
Hoop maar dat ze ook gewoon normale benzine blijven verkopen..

Ook op de vraag of het nou beter voor het milieu was omdat het verbruik ermee hoger ligt kwam niet echt antwoord. Alleen dat we minder afhankelijk van olie moeten worden. Ja dat schiet lekker op inderdaad als je nog steeds met verbrandingsmotoren werkt. Dat is net zoiets als van je koffieverslaving afkomen door je kopje 10% minder vol te doen maar verder niet stoppen met koffiedrinken,

Waarom voer je dan zulke dingen in vraag ik me af |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 14-05-2011 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hoop maar dat ze ook gewoon normale benzine blijven verkopen..
Waarschijnlijk niet, op termijn, iig geen Euro95. Hoe het met Euro98 zit weet ik eigenlijk niet?

Dit jaar word er al 4.25 procent bio-ethanol in Euro95 bijgemengd, dit moet geleidelijk oplopen naar 10 procent in 2020.

Dit is verplicht vanuit de EU, dus ga er maar rustig vanuit dat dat in de praktijk op termijn bij bijna elke pomp het geval gaat zijn. Enige alternatief voor pomphouders is namelijk speciale pompen gaan plaatsen voor dit produkt naast de reguliere niet-gemengde Euro95, en dat lijkt me erg kostbaar en dus niet aantrekkelijk, commercieel gezien.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wildhagen schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 09:21:
[...]

Waarschijnlijk niet, op termijn, iig geen Euro95. Hoe het met Euro98 zit weet ik eigenlijk niet?

Dit jaar word er al 4.25 procent bio-ethanol in Euro95 bijgemengd, dit moet geleidelijk oplopen naar 10 procent in 2020.

Dit is verplicht vanuit de EU, dus ga er maar rustig vanuit dat dat in de praktijk op termijn bij bijna elke pomp het geval gaat zijn. Enige alternatief voor pomphouders is namelijk speciale pompen gaan plaatsen voor dit produkt naast de reguliere niet-gemengde Euro95, en dat lijkt me erg kostbaar en dus niet aantrekkelijk, commercieel gezien.
Als er veel auto's zijn die problemen gaan krijgen met de E10 benzine zullen ze wel moeten denk ik. Er rijden nog best veel auto's van < 2000 rond op de wegen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

Anoniem: 76287 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 14:53:
E10 is nog niet eens zo spannend. In Zweden wordt al sinds jaar en dag E85 langs de weg verkocht. Ik heb het weleens getankt met een oude Volvo 740 2.3. Alleen het verbruik werd flink hoger. De lange termijneffecten kon ik op één tank helaas niet bekijken.

Overigens wordt er in Zweden standaard 5% ethanol bij Euro 95 gegooid en op dit moment wordt dit verhoogd naar 10% (zodat de Euro 95 eigenlijk E10 is).

Ik heb een lijst gevonden met auto's en hoeveel E85 ze kunnen hebben (kan je zelf terugrekenen naar E10).
"nej" --> mijn auto lust het dus niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Afgelopen jaar in Frankrijk toch maar niet 'gestunt' door het tanken met E10 (terwijl het overigens wel kan in mijn auto). Zolang de lange termijn effecten niet bekend zijn, zolang Euro95 nog verkrijgbaar is en E10 niet enorm goedkoper is ga ik echt niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Laatst online: 19-03 21:51

Specht

Il Cuore Sportivo

McKaamos schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:23:
Inferieur? laag octaan?
E85 is het equivalent van 105 octaan. Een beetje ethanol bij de benzine is alleen maar improvement als het op octaangetallen aankomt ;)
Vpower is in NL trouwens ook lang niet overal 97octaan meer ;)
Voor mij is brandstof met rotzooi erbij waardoor er extra slijtage optreed in motor en bijv rubber slangen inferieur ja.
In The Netherlands, V-Power has a 95 RON rating, although officials from Shell stated it is effective 97 RON, but classes are limited to 92 RON, 95 RON, 98 RON and 100 RON
Wettenlijk gezien is het dus RON 95, qua specificaties en eigenschappen is Vpower gewoon RON 97.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Hoe zit het met vermogen? Ik heb een TFSI besteld die getuned is naar 210pk. Ik weet uit ervaring met een eerdere 1.4 tfsi dat het verschil in vermogen tussen E95 en E98 zeer goed merkbaar is, en ook op de rollenbank geeft dat een duidelijk verschil. Wat zal E10 doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Specht schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 18:54:
[...]

Voor mij is brandstof met rotzooi erbij waardoor er extra slijtage optreed in motor en bijv rubber slangen inferieur ja.

[...]

Wettenlijk gezien is het dus RON 95, qua specificaties en eigenschappen is Vpower gewoon RON 97.
Defineer rotzooi? In brazilie rijden ze al minstens 30 jaar op ethanool blends.
En er zijn een hoop verhalen dat het slecht zou zijn maar geen bewijs. Dus bewijs eerst eens dat het slecht is? ;)
Ik rijd er nu een paar maand op (ok, op E5, anders dan dat en E85 kan ik hier niet krijgen), maar dat wil prima. En das in een 17 jaar oude auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:11
PWM schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:40:
Hoe zit het met vermogen? Ik heb een TFSI besteld die getuned is naar 210pk. Ik weet uit ervaring met een eerdere 1.4 tfsi dat het verschil in vermogen tussen E95 en E98 zeer goed merkbaar is, en ook op de rollenbank geeft dat een duidelijk verschil. Wat zal E10 doen?
Er zit minder energie in, dus er zal minder vermogen uitkomen. Of je laat hem nog iets verder opvoeren tot hij weer die 210 pk heeft, het verbruik zal dan vanzelfsprekend hoger zijn.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:34

Snow_King

Konijn is stoer!

Er is hier in Middelburg net een nieuw tankstation geopend en stond daar net met de motor (Kawasaki Z750R 2011) en zag dat ik daar kan kiezen uit EUR95 of E15(!).

Nu durf ik het met mijn motor niet aan om er E15 in te gooien en wil ik daar ook maximaal vermogen uit halen, maar ik heb ook een Toyota Auris Hybride uit 2011, kan die het wel aan?

Vraag ik me wel af, de E15 is even duur als de EUR95, steekt hier niet iemand dan veel geld in zijn zak? Het lijkt mij toch dat op die 15% brandstof minder accijns zit of denk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Snow_King schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:26:

Vraag ik me wel af, de E15 is even duur als de EUR95, steekt hier niet iemand dan veel geld in zijn zak? Het lijkt mij toch dat op die 15% brandstof minder accijns zit of denk ik verkeerd?
biobrandstof kent evenveel acijns als normale benzine

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Snow_King schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:26:
Er is hier in Middelburg net een nieuw tankstation geopend en stond daar net met de motor (Kawasaki Z750R 2011) en zag dat ik daar kan kiezen uit EUR95 of E15(!).

Nu durf ik het met mijn motor niet aan om er E15 in te gooien en wil ik daar ook maximaal vermogen uit halen, maar ik heb ook een Toyota Auris Hybride uit 2011, kan die het wel aan?
Van de Prius gebruikers site
Benzine met toevoeging van Bio-Ethanol (Bio-alcohol)

Er zijn steeds meer tankstations in Nederland en in de ons omringende landen, die benzine met een toevoeging van 5% tot 15% Bio-Ethanol aanbieden. Er zijn veel Priusrijders die de vraag stellen of de Prius motoren geschikt zijn voor de benzine met deze toevoeging.

De stand van zaken d.d. 15-03-2011 is als volgt,

Volgens de laatste officiële mededeling van Toyota Europa (Quote "Frank van de Ponseele") is de Toyota Prius geschikt om op E10 brandstof te rijden. De Nederlandse importeur Louwman & Parqui heeft dit ook telefonisch bevestigd.

Dit is het officiele standpunt van Toyota per 15-03-2011.
De huidige Prius III en Auris Hybride zijn identiek mbt de gebruikte aandrijving, en dus ook dezelfde 1.8l motor.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:34

Snow_King

Konijn is stoer!

EXX schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:30:
De huidige Prius III en Auris Hybride zijn identiek mbt de gebruikte aandrijving, en dus ook dezelfde 1.8l motor.
Ah, bedankt!

De aandrijflijn is idd het zelfde, alleen heeft die website het over E10 ipv E15. Ik zal er morgen toch eens een belletje aan wagen richting de dealer, hopelijk hebben die het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Specht schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 18:54:
[...]

[...]

Grappig. En in duitsland koop je gewoon RON 100 voor de prijs van '95 in NL _/-\o_

Alleen heeft het voor menig auto weinig zin. Je motor heeft weliswaar minder nodig om tot 'ontploffing' te komen. Die E10 zal je hoe dan ook vroeg of laat toch aan moeten beginnen. Het ligt namelijk ook klaar om voor 2020 een bepaalde target met benzines te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 58485 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 08:55:
[...]

Grappig. En in duitsland koop je gewoon RON 100 voor de prijs van '95 in NL _/-\o_

Alleen heeft het voor menig auto weinig zin. Je motor heeft weliswaar minder nodig om tot 'ontploffing' te komen. Die E10 zal je hoe dan ook vroeg of laat toch aan moeten beginnen. Het ligt namelijk ook klaar om voor 2020 een bepaalde target met benzines te halen.
Beetje jammer dat niet alle auto's er op willen rijden. Bijna alle vroege directe injectie motoren (mitsubishi GDI en VW FSI motoren van voor 2006 bv ) mogen niet op E10 lopen.
Als ze het er nou naast aanbieden voor bv 5 cent minder ofzo zou ik het geen probleem vinden maar om het nou ter vervanging te doen vind ik wel een beetje asociaal naar alle auto eigenaren die het niet kunnen tanken. Dan wordt je gedwongen 98 te tanken terwijl dat al bijna nergens meer te krijgen is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik zou me nog geen zorgen maken. Er is in Duitsland groot ingezet op E10 en in de praktijk blijken de automobilisten het massaal links te laten liggen, ondanks de lagere prijs. Het is zelfs zo erg dat de oliemaatschappijen van de verplichting om een bepaald percentage aan E10 te moeten verkopen, af willen, omdat ze de omzetten bij lange na niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

EXX schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 09:58:
Ik zou me nog geen zorgen maken. Er is in Duitsland groot ingezet op E10 en in de praktijk blijken de automobilisten het massaal links te laten liggen, ondanks de lagere prijs. Het is zelfs zo erg dat de oliemaatschappijen van de verplichting om een bepaald percentage aan E10 te moeten verkopen, af willen, omdat ze de omzetten bij lange na niet halen.
Er was in de duitse wetgeving ook een boete vastgesteld die opgelegd zou worden als de benzinemaatschappijen het niet zou lukken een bepaald percentage E10 af te zetten, naar het nu uitziet gaat die boete ook vanaf oktober de benzinemaatschappijen opgelegd worden..
de benzinemaatschappijen hebben zelf aangegeven al nu de benzineprijzen te verhogen wegens de volgens hen te verwachten boete (wat mogelijk weer een strafonderzoek door het duitse Kartell-amt tot gevolg kan hebben, omdat het daar lijkt te gaan om een 'prijs-afspraak')...

Het resultaat is vooral een spelletje zwartepieten tussen overheid en benzinemaatschappijen op kosten van de autorijder

http://www.bild.de/geld/w...tellen-19676078.bild.html
http://www.focus.de/polit...regierung_aid_660597.html
(beide artikelen van gisteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RM-rf schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:56:
[...]

biobrandstof kent evenveel acijns als normale benzine
Nope. Vorig jaar is de accijns op E85 met 27% verlaagd om het hogere verbruik te compenseren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Erasmo schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 10:14:
[...]

Nope. Vorig jaar is de accijns op E85 met 27% verlaagd om het hogere verbruik te compenseren.
Ik meen te herinneren dat dat was omdat op E85 alcohol-accijns zaten.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simbatommy
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07-2021
Inmiddels 128.500 op E10 gereden met mijn Prius 2 en totaal maar dan ook totaal geen greintje last gehad met wat voor klachten dan ook!
Gewoon even aan je importeur een mailtje wagen dan weet je per ommegaande of je auto geschikt is.
Scheelt gewoon geld, auto start net zo op als op gewone euro 95 en rijd echt het zelfde, ook qua trekkracht.
Alle fabeltjes van zogenaamde testrapporten, kenners e.d. klinklare ONZIN!!
Laat je nou niets wijsmaken, op een tank van 40 liter Euro95 zit er maar 4 liter bio brandstof in.
Net als die betweters die altijd maar commentaar hebben over dieselrijders of LPG rijders (gas is om op te koken...) gewoon lachwekkend. Na 100.000 km met een kleine kamera via de bougie ingang de kleppen, zittingen, zuiger en cilinderwand door de garage laten controleren (zij waren namelijk net zo nieuwsgierig als ik) en dat ziet er nog als nieuw uit.
Trek uw lering hier uit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Zo, behoorlijke topic-kick :P

Maargoed, we rijden nu collectief al 4 jaar op een ethanol blend (als je 'gewone' Euro95 tankt) en er zijn nogsteeds geen horrorverhalen bij gekomen.
Dus blijkbaar levert het geen probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:59
Vanuit het Citroën-forum is deze vraag in 2010 al aan Citroën NL gesteld. Alle E10 adviessites geven simpelweg aan dat alle Citroën modellen van voor 2000 geen E10 kunnen hebben. Wij waren benieuwd wat voor gevolgen het kan hebben voor deze auto's. Antwoord was, zoals in dit topic ook aangegeven: schade/lekkage aan pakkingen en leidingen in en aan het brandstofsysteem.

Zo ook dus mijn ZX van '96. Echter lees ik hier nu dus dat er in 2011 al 4,25% ethanol door de Euro95 zit. Zal ondertussen wel langzaam verhoogd zijn.

En de auto heeft nergens last van.

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 15-03-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij Jay Leno's Garage komt er wel eens voorbij wat de Californische benzine (die bevat 10% ethanol dacht ik) met zijn oude motoren doet.
Als je weinig rijdt en de benzine langer in de tank zit dan trekt de ethanol water aan (het is hygroscopisch) en dat doet de metalen tank van oudere auto's/motoren roesten.
Dus als je weinig benzine doorstroming hebt (bv omdat je op LPG rijdt) kun je beter zo weinig mogelijk ethanol in je benzine hebben.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

simbatommy schreef op zondag 15 maart 2015 @ 00:16:
Inmiddels 128.500 op E10 gereden met mijn Prius 2 en totaal maar dan ook totaal geen greintje last gehad met wat voor klachten dan ook!
Gewoon even aan je importeur een mailtje wagen dan weet je per ommegaande of je auto geschikt is.
Scheelt gewoon geld, auto start net zo op als op gewone euro 95 en rijd echt het zelfde, ook qua trekkracht.
Alle fabeltjes van zogenaamde testrapporten, kenners e.d. klinklare ONZIN!!
Laat je nou niets wijsmaken, op een tank van 40 liter Euro95 zit er maar 4 liter bio brandstof in.
Net als die betweters die altijd maar commentaar hebben over dieselrijders of LPG rijders (gas is om op te koken...) gewoon lachwekkend. Na 100.000 km met een kleine kamera via de bougie ingang de kleppen, zittingen, zuiger en cilinderwand door de garage laten controleren (zij waren namelijk net zo nieuwsgierig als ik) en dat ziet er nog als nieuw uit.
Trek uw lering hier uit!!
Sorry dat ik het zeg, maar dit zegt ook helemaal niks. Volgens Toyota kunnen al hun motoren van na 1998 (afgezien van twee motoren in de Avensis) met E10 omgaan. In Duitsland is er gewoon een lijst beschikbaar met wanneer je zonder problemen E10 kunt tanken. Dus dat je met een Prius II geen problemen hebt zegt alleen maar dat die lijst (op dat punt) klopt.

Maar ik ben wel benieuwd hoe mijn Peugeot uit 1965 er mee omgaat. Ik test het liever niet uit.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:29
Probleem is soms ook dat merk A stelt dat zijn auto er wel tegen kan, terwijl merk B (van dezelfde lopende band als merk A...) stelt van niet.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Zou dat misschien ook te maken kunnen hebben dat zodra er E10 getankt word de opgegeven verbruikscijfers niet meer gehaald worden? Nu worden die sowieso niet gehaald maar goed.

Dat daarom een fabrikant zegt dat zijn motor daar niet voor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-05 12:58
McKaamos schreef op maandag 21 maart 2011 @ 17:51:
[...]

Vele jaren, denk decennia ;) Al zo'n 30 jaar zelfs.

Stoken van ethanol hoeft trouwens geen probleem te zijn. Als je mais verstookt tot ethanol kan je de restjes (maispulp) gebruiken om diervoeders van te maken.
Sowieso is het grootste deel van de maisproductie in nederland bestemd voor dierlijke consumptie, dus het gebruik van voedsel valt in ieder geval wel in te perken.
Ik ga even uit vanuit de koe, aangezien ik hier erg veel ervaring mee heb :o
Maïspulp is lang niet zo geschikt voor dieren als een complete plant (ja, aan bijvoorbeeld koeien wordt de hele plant gevoerd, niet alleen de kolf zoals vele verwachten). bij Maïspulp is er ten eerste geen structuur meer aanwezig, wat heel belangrijk is voor bijvoorbeeld een koe. Een koe moet ten eerste goed kunnen kauwen. Ten tweede moet het voer in de pens prikkelen, om de koe actief te maken en aan het herkauwen te zetten. Ik kan dit nog verder gaan toelichten, maar mijn mening is duidelijk; maïspulp is echt lang niet zo goed als de volle plant.

Ja, het grootste deel van de maïsproductie in Nederland is bestemd voor dierlijke consumptie. Maar het aandeel wat naar biogasinstallaties gaat is veel groter. En dat zou niet hoeven. Een biosgasinstallatie van gemiddelde grootte, kan al honderden hectare goede maïs opslokken per jaar. Genoeg voor 30 melkveebedrijven van gemiddelde grootte.

De prijs van maïs wordt wel zeker verhoogd door het gebruik van kwalitatieve mais voor andere doeleinden dan diervoeders. Dus puur vanuit het oogpunt van ons eigen bedrijf, heb ik geen behoefte aan E10 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Maasluip schreef op maandag 16 maart 2015 @ 09:48:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar dit zegt ook helemaal niks. Volgens Toyota kunnen al hun motoren van na 1998 (afgezien van twee motoren in de Avensis) met E10 omgaan. In Duitsland is er gewoon een lijst beschikbaar met wanneer je zonder problemen E10 kunt tanken. Dus dat je met een Prius II geen problemen hebt zegt alleen maar dat die lijst (op dat punt) klopt.

Maar ik ben wel benieuwd hoe mijn Peugeot uit 1965 er mee omgaat. Ik test het liever niet uit.
Loopt die nog op gelode benzine? of met loodvervanger? :P

Maar volgens mij is er geen ene kip in nederland die zich nog druk maakt om ethanol in de benzine.
Iedereen tankt het, ook de mensen die een auto hebben waar het niet mee hoort te kunnen, maar hoeveel komen er daadwerkelijk stil te staan of hebben permanente motorschade?
Mitsubishi GDI motoren, VW 1st gen TSI's, Opel 2.2 Direct Injection blokken, ze horen het geen van allen te vreten. Toch beland in het merendeel van die motoren de, met ethanol aangelengde, Euro95 uit de pomp.
ijdod schreef op maandag 16 maart 2015 @ 10:14:
Probleem is soms ook dat merk A stelt dat zijn auto er wel tegen kan, terwijl merk B (van dezelfde lopende band als merk A...) stelt van niet.
Heb je daar een voorbeeld van?
Anoniem: 93986 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 10:23:
Zou dat misschien ook te maken kunnen hebben dat zodra er E10 getankt word de opgegeven verbruikscijfers niet meer gehaald worden? Nu worden die sowieso niet gehaald maar goed.

Dat daarom een fabrikant zegt dat zijn motor daar niet voor geschikt is.
Zou kunnen. Onderzoekje waard?
LoeWn schreef op maandag 16 maart 2015 @ 10:35:
[...]

Ik ga even uit vanuit de koe, aangezien ik hier erg veel ervaring mee heb :o
Maïspulp is lang niet zo geschikt voor dieren als een complete plant (ja, aan bijvoorbeeld koeien wordt de hele plant gevoerd, niet alleen de kolf zoals vele verwachten). bij Maïspulp is er ten eerste geen structuur meer aanwezig, wat heel belangrijk is voor bijvoorbeeld een koe. Een koe moet ten eerste goed kunnen kauwen. Ten tweede moet het voer in de pens prikkelen, om de koe actief te maken en aan het herkauwen te zetten. Ik kan dit nog verder gaan toelichten, maar mijn mening is duidelijk; maïspulp is echt lang niet zo goed als de volle plant.

Ja, het grootste deel van de maïsproductie in Nederland is bestemd voor dierlijke consumptie. Maar het aandeel wat naar biogasinstallaties gaat is veel groter. En dat zou niet hoeven. Een biosgasinstallatie van gemiddelde grootte, kan al honderden hectare goede maïs opslokken per jaar. Genoeg voor 30 melkveebedrijven van gemiddelde grootte.

De prijs van maïs wordt wel zeker verhoogd door het gebruik van kwalitatieve mais voor andere doeleinden dan diervoeders. Dus puur vanuit het oogpunt van ons eigen bedrijf, heb ik geen behoefte aan E10 :+
Damn, oude post. :P
Maar inderdaad, als dat zo zit... Niet bij stilgestaan iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

McKaamos schreef op maandag 16 maart 2015 @ 23:15:
[...]

Loopt die nog op gelode benzine? of met loodvervanger? :P
Officieel gelode benzine, dus nu moet je er loodvervanger in doen. Maar dat hele loodvervangergebeuren is doordrenkt van ontkenners, beterweters, snakeoil en leugens. Sommigen zeggen dat auto's die zoveel jaren met gelode benzine gereden hebben "gehard" zijn en nu zonder problemen ongelood kunnen verdragen, anderen zeggen weer dat merk X de stalen benzinetank aantast.
Ik heb wel ergens een test gelezen waar met British Leyland motoren 8000 km gesimuleerd werd. Zonder loodvervanger 1 mm klepspeling :X En dat is dus slijtage, niet een instelling die verloopt.

Ik gooi er dus nog lekker loodvervanger bij. Ik merk het ook wel aan het kleppenstellen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:19
Ik heb me laten vertellen dat sommige motoren niet goed tegen E10 (of ethanol in het algemeen) kunnen omdat er onderdelen in het benzine systeem niet goed tegen het middel kunnen. Ze zeggen dat Ethanol agressiever is dan benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daarom is er ook een lijstje met welke motoren wel voor E10 zijn toegelaten. Zie 6 posts terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:19
Klopt, maar er werd gespeculeerd waarom er sommige wagens niet/minder geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:26
Zelf wel een keer problemen gehad met E10, maar dat was met een oude 206 GTI uit 2000

M'n broer had mijn auto mee op vakantie en in Frankrijk E10 getankt, niet wetende dat dit eigenlijk niet kon met dit type blok
Auto reed verder gewoon wel maar toen hij terug kwam begon hij wel onregelmatig te lopen, auto bij de garage gezet en die hebben het weer opgelost, was gelukkig maar een kleine ingreep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:28

-tom-562

Oliesjeik

Was dat dan te wijten aan de E10?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:29
McKaamos schreef op maandag 16 maart 2015 @ 23:15:
[...]
Heb je daar een voorbeeld van?
Ford Fiesta/Mazda van destijds.

Beeld wat ik heb is vooral mogelijke lange-termijn issues waar men, al dan niet terecht, bang voor is. Volgens zover mij belend is een keer E10 tanken op vakantie geen probleem.

[ Voor 33% gewijzigd door ijdod op 17-03-2015 13:02 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:34
mmm bij het pompstation gaf de persoon aan dat in mijn Daewoo Matiz uit 2004 wel op E10 kan rijden.
Nu lees ik dat het dus niet kan...
Dan maar weer over op de normale 95.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

maomanna schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:10:
mmm bij het pompstation gaf de persoon aan dat in mijn Daewoo Matiz uit 2004 wel op E10 kan rijden.
Nu lees ik dat het dus niet kan...
Dan maar weer over op de normale 95.
Er is geen normale 95.
Alle 95 die je nu uit de pomp haalt is al minstens E5, tot maximaal E10.
Het idee is dat het langzaam opgeschroefd wordt tussen 2011 en 2020.

Dus als je geen Ethanol er in wil hebben, zal je 98 moeten tanken, wat meteen weer fors duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

Maasluip schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 10:00:
[...]

Officieel gelode benzine, dus nu moet je er loodvervanger in doen. Maar dat hele loodvervangergebeuren is doordrenkt van ontkenners, beterweters, snakeoil en leugens. Sommigen zeggen dat auto's die zoveel jaren met gelode benzine gereden hebben "gehard" zijn en nu zonder problemen ongelood kunnen verdragen, anderen zeggen weer dat merk X de stalen benzinetank aantast.
Ik heb wel ergens een test gelezen waar met British Leyland motoren 8000 km gesimuleerd werd. Zonder loodvervanger 1 mm klepspeling :X En dat is dus slijtage, niet een instelling die verloopt.

Ik gooi er dus nog lekker loodvervanger bij. Ik merk het ook wel aan het kleppenstellen hoor.
Ik heb een keer een Duitse test gelezen (weet niet meer welke helaas) toen ik nog een kadettje reed uit 1973 (inmiddels n jaar niet meer helaas, nieuwe eigenaar behandelt m wel beter). Daar werd het rijden met ongelode benzine vs loodvervanger getest, alsmede een aantal verschillende merken loodvervanger. De cheap-ass merken hadden ook nog een stuk meer klepspeling op t einde, zonder loodvervanger uiteraard t meeste. Het helpt dus inderdaad wel.
McKaamos schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 18:34:
[...]

Er is geen normale 95.

Dus als je geen Ethanol er in wil hebben, zal je 98 moeten tanken, wat meteen weer fors duurder is.
Maar als je 98 tankt kun je je blokje wel iets beter laten afstellen waardoor je uiteindelijk wel een, marginaal, lager verbruik hebt (als je rustig rijdt, als je t extra vermogen van t afstellen wilt benutten stijgt t verbruik ook nog eens). :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:34
Heeft denk ik weinig zin bij een matiz 1.0.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
McKaamos schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 18:34:
[...]

Er is geen normale 95.

Dat opschroeven heeft dus nu het effect dat:

Euro95 voortaan E10 gaat heten, Euro98 de naam E5 krijgt en Diesel wordt B7.

Ik zie het eigenlijk vooral als een devaluatie van de 98 maar ook, iets minder, van de 95. Duidelijker wordt het er in ieder geval niet op, zeker als je gewend bent in Duitsland zowel E10 als 95 naast elkaar te hebben. Nog los van alle waarschuwingen of E10 wel geschikt was voor je iets oudere auto.

Nu zit er tussen E10 en 95 maar een minimaal prijsverschil van rond de 1 cent, maar ik zie ze het nu wel gaan marketen dat de 'gewone benzine' iets goedkoper wordt hierdoor. Dat het sterk gedevalueerde 98 als E5 eigenlijk juist in prijs zou moeten dalen, dat zal dan wel weer niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@sambalbaj E10 zit toch percentage ethanol in ?(DE)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Hackus schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:06:
@sambalbaj E10 zit toch percentage ethanol in ?(DE)
E10 staat inderdaad voor 10% Ethanol en de rest benzine. In duitsland kan je dat ook als zodanig gemarkeerd aan de pomp krijgen. In nederland is dat nog niet zo wijd verspreid.
Daar heb je Euro95, E5, E10 en nog wat andere varianten (denk aan 102 octaan, zoals bij Aral te krijgen).
Je hebt daar dus letterlijk soms wel 5 soorten benzine aan 1 pomp.

Hier in Nederland zit het anders in elkaar.
Hier hebben we al een tijdje geen normale Euro95 meer. Dat is eigenlijk altijd E5 en de bedoeling was om het ergens vóór 2020 op te schroeven tot E10.

Dat staat nu dus te gebeuren. Zie: https://www.ad.nl/binnenl...ken-we-b7-of-e5~ab6d7d5d/
Vanaf 12 Oktober komen er (hoogstwaarschijnlijk gefaseerd) nieuwe labels op de pomp en treed er nieuwe wetgeving in werking.

Benzine wordt gelabeld met E-nummers en ronde labels, diesel met B nummers en vierkante labels. Vloeibaar-gas brandstoffen (zoals LPG en LNG) blijven nog even hetzelfde heten maar krijgen wel een nieuwe sticker, namelijk een ruitvorm.

Daarbij wordt de Ethanol-blend voor Euro95 opgevoerd naar E10. Dit was tot 12-okt nog E5.
Er komt nu dus 10% ethanol in de reguliere benzine te zitten, al is het nog de vraag in hoeverre dat direct zal gebeuren of dat dat langzaam opgehoogd gaat worden zoals eerder geplanned. De wettelijke limiet verschuift in ieder geval van 5% naar 10%.
Euro98 was tot op heden nog pure benzine, maar hieraan zal 5% ethanol toegevoegd gaan worden.
Overige producten, zoals V-Power, Excellium, Ultimate en dergelijke, lijken hierbij buiten schot te blijven.

Voor diesel lijkt de blend nog hetzelfde te blijven. Dit wordt B7, dus 7% bijgemengde biodiesel. Als het goed is, is dat nog hetzelfde als wat het de afgelopen jaren al was.
Ook lijkt er officieel B10 bij te komen, wat bij sommige pompen al te krijgen was.

Wat betreft de afgelopen jaren, lijkt het tot op heden nogsteeds best goed te gaan omtrend de benzineslangen en afdichtingen. Dat was in het begin nog een beetje een vraagstuk.

Wat nu wel een groter issue kan gaan worden, is het hygroscopische effect van ethanol. Het trekt water aan. Dat deed Euro95 de afgelopen jaren ook al, want dat was al E5, maar met meer ethanol kan er dus meer water onderin de tank komen te liggen. Benzine is namelijk lichter dan water en drijft er dus bovenop.

Voor voertuigen die dagelijks gebruikt worden, is dat niet zo'n probleem. Daar treed het effect nauwelijks op, want het kost vrij veel tijd.
Mensen met een hobby auto of mooi-weer-motorrijders (die de motor dus 's winters stallen) zullen er allicht eerder last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 22:53
Ik tank eigenlijk al jaren E10 bij de Makro. Rij verder op LPG, dus rij heel weinig op benzine. Denk dat ik eens in de 4 maanden 10 liter tank van dat spul. Auto kan er overigens prima op rijden, geen problemen mee.

eXec op Steam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Volgens mij begrijpt de media het compleet verkeerd.
Lees de voorlichting van de overheid, en trek je conclusie:
https://www.rijksoverheid...vervoer/brandstofstickers

En dan vooral dit stukje:
Let op: de sticker met de E-waarde is geen vervanging voor de aanduiding van Euro 95 en Euro 98. Bij benzinevoertuigen moet zowel de E-waarde als het zogenoemde octaangetal (95 of 98) overeenkomen met de aanduiding op de pomp.
Kortom 95-e5, 95-e10, 98-e5, 98-10 mogen allemaal als ik de Rijksoverheid pagina bekijk.
En er moet zowel de ethanolwaarde als het octaangetal aanwezig zijn.

Overigens heeft euro95 niet tot 10% alcohol. Dat mag niet eens van de standaard.
Euro95 en euro 98 hebben nu max 5% alcohol. Indien er tot 10% in zit, moet dit aangegeven worden.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-05 19:09
misschien een stomme vraag, maar wat zijn nou de grote verschillen tussen 95 en 98 benzine, behalve de prijs per liter :P

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

giovanni2903 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 01:21:
misschien een stomme vraag, maar wat zijn nou de grote verschillen tussen 95 en 98 benzine, behalve de prijs per liter :P
Als je even alle dingen zoals V-Power en wat al niet meer met allerlei toevoegingen vergeet, dan gaat het om het octaangetal. Simpel gesteld: hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine is. En klopvastheid betekend hoe snel de benzine uit zichzelf ontbrandt in plaats van door de bougie, en dat noemt men kloppen of pingelen, en da's niet echt heel gezond voor je blok en voor de efficiëntie van de verbranding.

Normale auto's werken keurig op 95, denk zelfs ook wel lager, vroeger kon je nog wel lager dan 95 in Duitsland kopen, zonder dat ze kuren krijgen. Maar, minder-normale auto's, denk aan auto's met een serieuze turbo, dus niet een Ford Ka met Ecoboost :+ hebben 98 nodig om zo al hun vermogen te leveren en/of om daadwerkelijk heel te blijven.

Als je auto gewoon 95 kan drinken is er, kort gezegd, geen reden om 98 te tanken.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 19:49
GAIAjohan schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 00:51:
[...]

Kortom 95-e5, 95-e10, 98-e5, 98-10 mogen allemaal als ik de Rijksoverheid pagina bekijk.
En er moet zowel de ethanolwaarde als het octaangetal aanwezig zijn.
Maar als ik zoek op E10 dan kan ik niks vinden over het octaangetal, nergens op internet zie ik iets over 95-E5 of 95-E10. Ook bij de tankstations waar ik nu al E10 zie staat geen octaangetal vernoemd. De nieuwe brandstofsticker geven ook hier ook geen uitsluitsel over, dit terwijl het ethanolgehalte wel van invloed is op het octaangetal van het mengsel (ethanol schijnt puur een octaalgetal van 108.7 te hebben). Ik tank nu Euro95, hoe weet ik over een week wat ik moet tanken? (ik maak me niet druk overigens, ben gewoon confused :P)

offtopic:
Ik had gisteren toevallig op die website gelezen en vroeg me dit toen af, mooi dat hier dit topic is met jouw antwoord. :P

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Belgie was het gisteren nieuws. Ik vind het maar raar dat de namen gaan veranderen met als argument dat dit voor de duidelijkheid is. Iedereen is gewend aan de oude namen. Volgens het artikel ging het echt om de naam en niet om een verandering van de samenstelling, Euro 95 wordt E10, Euro 98 wordt E5, diesel iets met een B dacht ik en gas had ook een andere letter. Alsof iemand zich kan vergissen gas te tanken in een benzinetank :p

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 04-10-2018 10:46 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
P1nGu1n schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:09:
[...]

Maar als ik zoek op E10 dan kan ik niks vinden over het octaangetal, nergens op internet zie ik iets over 95-E5 of 95-E10. Ook bij de tankstations waar ik nu al E10 zie staat geen octaangetal vernoemd. De nieuwe brandstofsticker geven ook hier ook geen uitsluitsel over, dit terwijl het ethanolgehalte wel van invloed is op het octaangetal van het mengsel (ethanol schijnt puur een octaalgetal van 108.7 te hebben). Ik tank nu Euro95, hoe weet ik over een week wat ik moet tanken? (ik maak me niet druk overigens, ben gewoon confused :P)

offtopic:
Ik had gisteren toevallig op die website gelezen en vroeg me dit toen af, mooi dat hier dit topic is met jouw antwoord. :P
Blueone95 laat duidelijk zien dat het 95 is.
In Duitsland heet het super E10.
In België eurosuper E10
Beide benamingen maken duidelijk dat het 95 is..

Volgens mij hebben de nieuwssites Belgisch nieuws overgenomen.
Zie ook RTL die onderaan de Belgische iconen gebruikt.. fail fail fail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:49

Ttje

"We shall never surrender"

Ik ben zelf ook een beetje in de war.
Ik woon in grensgebied dus ik tank eigenlijk met de privé auto altijd in Duitsland. Deze auto wordt niet bijzonder veel gebruikt en daar tanken wij dus ook E10 mee (uit Duitsland). Echter is de E10 in Duitsland een b-brandstof (correct me if im wrong), dus de goedkopere van de 3 (of 5 als ik doorrij naar Aral ;) ) naast 98 en 95. Maar nu hier in Nederland de 95 vernoemd wordt naar E10, wat wordt dan de E10 in Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

GAIAjohan schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:56:
[...]

Blueone95 laat duidelijk zien dat het 95 is.
In Duitsland heet het super E10.
In België eurosuper E10
Beide benamingen maken duidelijk dat het 95 is..

Volgens mij hebben de nieuwssites Belgisch nieuws overgenomen.
Zie ook RTL die onderaan de Belgische iconen gebruikt.. fail fail fail
Ik woon in Belgie en op dit moment tank ik nog gewoon Euro 95, het wordt wel E10.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:33
Marzman schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:01:
[...]

Ik woon in Belgie en op dit moment tank ik nog gewoon Euro 95, het wordt wel E10.
In Belgie is de Euro 95 toch al standaard Euro 95 E10 geworden ? Staat er bij de meeste pompen ook bij tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Marzman schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:01:
[...]

In België is eurosuper al sinds 1-1-2017 E10. Verplichting vanuit de overheid.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste