Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 22:50:
[...]
En wat voor software praten we dan over? codec is toch codec? Moet nvidia niet de drivers schrijven en meeleveren zodat de mkv high profile via de gpu worden afgespeeld? en zo ja waarom hebben ze dat niet allang gedaan? tegra 2 bestaat tenslotte al een tijd.
Nou ja, kijk, op de PC is dit ook erg lang een probleem geweest.
Eerst was het nodig dat er voor het OS een standaard werd ontwikkeld. Op Windows is dat
DXVA geworden en op Linux
VDPAU.
Daarvoor heeft NVidia inmiddels driver ondersteuning geschreven welke gebruik maakt van de grafische kaart om dit te doen, zodat de CPU dit niet hoeft. ATI heeft deze functionaliteit ook in de drivers gebouwd.
Inmiddels heeft VLC, MPC-HC en XBMC hier support voor (VXDA), zodat H.264-AVC content via de grafische kaart gedecodeerd kan worden en zo de CPU ontlast.
Daarvoor was het ook op een gemiddelde PC niet mogelijk op H.264-AVC te kijken. Er waren wat speciale spelers (Cyberlink) welke direct de hardware aanspraken of gebruikt maakte van CUDA (CoreAVC).
Maar eventjes weer op topic te komen. Bovenstaande is nodig voor Android. Ofwel google/android moet een standaard interface ontwikkelen waar vervolgens de SOC/GPU leveranciers support voor kunnen schrijven. Dat is uiteindelijk de beste oplossing. Ofwel, er moet software komen welke specifiek ge-optimaliseert is de voor de tegra 2.
Nogmaals, ik weet niet hoe Android intern werkt. Zoals ik het nu begrijp worden er met de tablets codecs mee geleverd welke door google ofwel door de tablet leverancier geschreven zijn en wel of niet van hardware decoding gebruik kunnen maken.
Maar, zover ik weet, is er nog geen codec of programma welke high-profile H.264-AVC decoding offload naar de tegra 2 SOC/GPU. Voor main-profile is het er (waarschijnlijk) wel. Aangezien de tablets dit officieel ondersteunen.
Feit is dat de meeste serie en film rips in High-profile uitkomen. Dat kun je kijken, maar moet op dit moment ge-re-encode worden naar main-profile. Iets wat *altijd* tijd kost en kwaliteit vermindering (lossy compression, decompress en opnieuw lossy compression) tot gevolg zal hebben. Uiteindelijk zal de kwaliteits vermindering met juiste encoder instelling aardig meevallen, maar toch. Minder is minder.
En al je filmpjes via een tooltje recoden en dan naar je tablet slepen doe je nou eenmaal liever niet. Maar, naar mijn weten is dat tot nu toe niet anders geweest, ook niet op Ipad's (niet jailbroken) of wat dan ook.
[
Voor 13% gewijzigd door
Quindor op 07-04-2011 23:13
]