Jaap-Jan schreef op zondag 03 april 2011 @ 23:13:
[...]
Ik vind het een beetje te vroeg om die conclusie te kunnen trekken Ik bedoel: het is een presentatie van intel met een paar grafiekjes die niet te controleren zijn. De huidige Atom- processoren doen het niet zo best op videoplaybackgebied (mijn ervaringen met een Z520 en een N450) en ik heb nog weinig real-life testen gezien van het Moorestown- platform. Voorlopig zijn het claims die alleen maar door Intel zijn bevestigd.
Het punt is dat er real life vergelijkingsmateriaal is. Je kan op een Atom 330 op Linux met VDPAU (XBMC Live!) een prima mediaspeler hebben. Er is voorlopig nog geen ARM A8 of A9 product die dit kan.
[...]
Mank is 'ie niet, hooguit eenzijdig. Maar de huidige Atom- processoren zijn zeker niet significant beter dan een Cortex A9 en ik denk dat een tablet wel degelijk als alternatief voor een netbook kan worden gezien.
Nou, het verschil is natuurlijk wel dat er hier een single-core Atom werd bekeken.
En betreft het verschil, daar is een aardige zij-discussie over in de comments op de iPad2 review van Anandtech. Jared Walton, tech writer, geeft toch aan dat een Atom sneller voelt dan uit de benchmarks zou voort komen. Dat is subjectief en geen argument (daarom voerde ik hem niet eerder op), maar het is wel een reminder dat benchmarken =! real life performance.
Ik denk dat de huidige gen tablets nog niet sterk genoeg is om een netbook te vervangen, ook al omdat er waarschijnlijk wat overhead is qua touchscreen aansturing. Ik geloof wel dat dit heel snel wel haalbaar is.
[...]
Dat was een beetje impulsief, maar een iPad (2) doet langer met de batterij dan menig netbook. Je hebt wel gelijk, overigens.
Laat ik voorop stellen dat ik zeer sceptisch ben over de mogelijkheid van Intel om tegen ARM te concureren binnen de Tablet/Netbook markt, laat staan smartphones. Er zijn meerdere issues:
1. x86 moet zich nog bewijzen op die lage voltages.
2. Behalve perf/watts speelt prijs een rol. Als de cpu uit de fabriek 5-10$ duurder is hakt dat fors in de marges. Zeker aan de onderkant van de markt kijk je naar maar een paar % winst.
3. Als x86 niet gaat werken moet het roer weer om bij Intel. Omdat het zo'n giga bedrijf is zijn ze niet agile (denk aan een olietanker die je bijstuurt). Dat kan wel eens een flinke opgave worden.
Intel heeft wel wat voordelen:
1. Atom wordt in oude fabs gemaakt, er zit zeker rek in het fabricage proces.
2. iOs-Android draait op x86, ook de applicaties (uiteraard komt er wel wat meer bij kijken, maar het zou moeten werken). Windows x86 en de Apps draaien niet op ARM. Zelfs nu Win8 native ARM gaat ondersteunen gaat niet de gehele software library zomaar mee.
3. Ook niet belangrijk: x86 heeft RISC al eerder verplettert in de consumenten markt, niet eens zo heel lang geleden.
4. Er is niemand met zoveel ervaring/kennis als Intel.
5. In het ergste geval gaan ze ook ARM maken. Als het moet kopen ze wat IP terug.... geld zat.
Je merkt het, ik vind dit een geweldig onderwerp. Maar dit is de Asus Transformer thread, dus ik hou erover op