Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 12:30
Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop voor voornamelijk fotobewerking. Naast verschillende windows laptops komt ook een Macbook pro 15 met het high-res non-glare (mat) scherm. Anantech.com laat zien dat het scherm een goede white level (412), black level (0.6) en een goede contrastratio heeft (687), maar dat het scherm maar 75,6 % van het adobe-rgb spectrum levert.

Nu heb ik niet veel verstand van deze waarden, maar ik geloof dat een zo hoog waarde van het adobe-rgb spectrum interessant is voor een goede kleur weergave. Zeker als ik met raw-bestanden werk. Is een macbook pro 15 aan te raden als laptop voor fotobewerking?

Bedankt Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Dat is niks raars, sterker nog, 75% is al erg goed voor een laptop. Ik heb toevallig laatst op TFT Central in de Monitor Panel Part Database de dekking van Adobe RGB en sRGB toegevoegd, maar dat is alleen voor desktoppanelen. Voor laptoppanelen vond ik dat niet de moeite waard, aangezien het gros niet eens boven de 60% Adobe RGB en 90% sRGB uit komt.

Een aantal panelen die misschien interessant zijn voor je:

AU Optronics B156HW01 V4
AU Optronics B156HW01 V7
AU Optronics B173HW01 V4

LG Display LP173WF1-TLC1

Maar de enige panelen die er echt geschikt voor zijn, zijn de optionele DreamColor2 IPS-panelen voor de HP EliteBook 8540w en 8740w.

Kijk ook eens naar de volgende topics:
[Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen
[Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta er al verstald van dat ze zo hoog komen, ik heb nog geen enkele concurrent gezien die een Wled scherm heeft met meer dan 72%. Alle schermen die hoger scoren bevatten RGBled backlighting (=heel erg duur) of B+RG (maar dat is gloednieuw, en alleen te krijgen op AUO panelen)

Het probleem is dat er op de laptopmarkt meteen naar LED schermen word gegrepen vanwege het feit dat deze dunner en zuiniger zijn, de gamut is echter een stuk lager dan (hoge kwaliteit) CCFL, zoals ik het oude dubbele lamp scherm uit de vaio F reeks.

Ik heb hier een tabel met 181 datasheets uit laptops, en daarvan scoren er maar 4 beter dan de apple.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2011 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Bedankt Kid en Darkstone

Darkstone: mag ik vragen welke 4 dat zijn? Ik verwacht dat ik het een heel eind kan invullen, maar zeker weten lijkt me beter.

Hoe erg is dat a-rgb nu van belang voor foto-bewerkingen, Ik schat in dat hoe meer hoe beter is, maar is dat nu alles? Misschien dat ik het nu te belangrijk maak voor het amateur fotowerk dat ik doe, maar dan ligt het iig niet aan het materiaal als de foto's niet worden wat ik er van verwacht ;).

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 4 die kid jansen opnoemt, 3 AUO panalen het het dreamcolor scherm in de elitebooks. Deze schermen zijn te vinden in:

xps 15 (B156HW01 v7)
thinkpad W510 (b156HW01 v4, zelfde als hierboven maar dan mat)
Elitebook, met het bekende IPS scherm met een meerprijs van €550...

Er zijn er nog meer, maar daarvan hebben de de paneel nummers (ofwel datasheets) nog niet kunnen achterhalen, dit zijn:
Dell E6500 met RGBled scherm (verschrikkelijk duur)
XPS 16 met RGBled scherm (niet meer te krijgen, althans, niet met een bijtijdse configuratie)

Voor meer informatie zie [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops

Edit: clevo levert overigens ook V4'tjes, maar volgens mij niet in europa, daarvoor zul je contact moeten opnemen bijvoorbeeld deviltech of xnotebooks.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2011 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Een hogere dekking van Adobe RGB maakt het makkelijker om te converteren naar CMYK voor printen. Voor alles wat digitaal gepubliceerd wordt is alleen een goede sRGB dekking (liefst gewoon 100%) genoeg, maar als je van sRGB naar CMYK gaat blijven er maar heel weinig kleuren over, voor alles wat gedrukt/geprint wordt maakt het dus wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Kan ik het dus als een soort van top 4 voor de beste laptops voor fotobewerking (15,x inch; mits voldoende ram etc) samenvatten? Bijvoorbeeld (met een gedeelde 1e t/m 3e plaats):
1: HP Elitebook 8540w (nog niet met de nieuwe SB-processoren);
1: Lenovo Tinkpad W510 (nog niet met de nieuwe SB-processoren? verkrijgbaar in nederland?);
1: Dell XPS 15 (nadeel glanzend; voordeel prijs);
4: Macbook Pro 15.

Wat denken jullie hiervan?

[ Voor 3% gewijzigd door janvanmil op 04-03-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Kid Jansen schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 15:50:
Een hogere dekking van Adobe RGB maakt het makkelijker om te converteren naar CMYK voor printen. Voor alles wat digitaal gepubliceerd wordt is alleen een goede sRGB dekking (liefst gewoon 100%) genoeg, maar als je van sRGB naar CMYK gaat blijven er maar heel weinig kleuren over, voor alles wat gedrukt/geprint wordt maakt het dus wel uit.
Bedankt!! Omdat de meeste van m'n fotos in fotoboeken terecht komen is een hogere adobe-rgb erg interessant. Raad je dan een soort van minimum in Adobe-rgb aan, bijvoorbeeld de 75% van de Macbook Pro? Of is het pakken wat je pakken kan?

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
De HP EliteBook 8560w en 8760w krijgen waarschijnlijk ook weer zo'n optioneel IPS scherm met een gigantisch kleurbereik.

De Dell Precision M4600 en M6600 krijgen in ieder geval een optioneel IPS scherm met een groot kleurbereik.

De W520 van Lenovo is er volgens mij ook al (opvolger van W510), maar voor die laptop heb ik nog niks gelezen over het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Kid Jansen schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 13:47:
...
Maar de enige panelen die er echt geschikt voor zijn, zijn de optionele DreamColor2 IPS-panelen voor de HP EliteBook 8540w en 8740w.
...
Grappig dat je het zegt, ik heb zowel een Macbook pro 15" (glare) + een HP Elitebook 8540w (non-glare) en persoonlijk vind ik de mac een prettiger beeld geven.

Wellicht komt dit door de backlight en/of glare, maar an sich vind ik de elitebook minder mooi beeld geven dan de mbp

EDIT: blijkbaar is dit panel een optie? Ik heb wel een Nvidia quadro etc. aan boord. Is dit ergens aan te zien? (ik doe 1680x1050 op dat ding)

[ Voor 11% gewijzigd door stfn345 op 04-03-2011 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janvanmil schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 16:11:
Kan ik het dus als een soort van top 4 voor de beste laptops voor fotobewerking (15,x inch; mits voldoende ram etc) samenvatten? Bijvoorbeeld (met een gedeelde 1e t/m 3e plaats):
1: HP Elitebook 8540w (nog niet met de nieuwe SB-processoren);
1: Lenovo Tinkpad W510 (nog niet met de nieuwe SB-processoren? verkrijgbaar in nederland?);
1: Dell XPS 15 (nadeel glanzend; voordeel prijs);

Wat denken jullie hiervan?
Correct, de M6500 hoort er ook nog tussen, maar die is 17", bovendien zit er een enorm gat tussen plek 1 en 2, simpelweg omdat het een IPS scherm betreft.

Vooral niet vergeten een colorimeter aan te schaffen, anders heb je erg weinig aan gamut hoger dan 72%.

De meest aantrekkelijke optie, al zeg ik het zelf, is de xps 15 in combinatie met een leuk extern scherm. Het is en blijft TN met bijbehorend dieptriste kijkhoeken.
janvanmil schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 16:19:
[...]

Bedankt!! Omdat de meeste van m'n fotos in fotoboeken terecht komen is een hogere adobe-rgb erg interessant. Raad je dan een soort van minimum in Adobe-rgb aan, bijvoorbeeld de 75% van de Macbook Pro? Of is het pakken wat je pakken kan?

Jan
Je wilt zoveel mogelijk aRGB dekking.
De elitebook haalt de perfecte score van 100%, de xps 15 blijft achter met 92%, en de macbook pro moet helaas volgen met en magere 75% van de kleuren die er uit je printer weet te krijgen, zelfs een redelijk budget scherm als de U2410 voor €300 uit het hoofd haalt komt al erg dicht in de buurt van de 100% (96% volgens de topicstart van [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 16)

Kid, de topicstart, is dat dekking of relatieve groote?
razorhead schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 16:24:
[...]

Grappig dat je het zegt, ik heb zowel een Macbook pro 15" (glare) + een HP Elitebook 8540w (non-glare) en persoonlijk vind ik de mac een prettiger beeld geven.

Wellicht komt dit door de backlight en/of glare, maar an sich vind ik de elitebook minder mooi beeld geven dan de mbp
Gecalibreerd of niet? Ongacalibreerd geeft iets met een gamut boven de 100% inderdaad een ruk beeld, dat is een stuk feller dan je ogen gewend zijn.

Edit: het IPS scherm is 1080p, je hebt dus een standaard TN scherm en ik weet wel zeker dat het paneel in de MBP beter is. Iets wat makkelijk te controleren valt ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2011 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
razorhead schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 16:24:

EDIT: blijkbaar is dit panel een optie? Ik heb wel een Nvidia quadro etc. aan boord. Is dit ergens aan te zien? (ik doe 1680x1050 op dat ding)
Het is zoals ik al zei optioneel. Als je het hebt weet je het ook wel, want dat paneel heeft 109.5% NTSC (relatieve grootte van kleurbereik), 100% Adobe RGB dekking en daardoor dus ook 100% sRGB dekking.

In de VS kan je bij HP zelf je 8540w flexxen en dan betaal je al $425 extra voor dat paneel t.o.v. van het standaard 1600x900 paneel (en verder zijn er dan ook nog een aantal verplichte wijzigingen, zoals een zwaardere voeding). Hier in Nederland kan je blijkbaar ook het DreamColor 2 scherm krijgen, maar dan in een standaard configuratie, Priyantha Bleeker heeft die.

Overigens denk ik dat je de 8530w hebt, want de 8540w is 16:9, dus dan kan je nooit 1680x1050 hebben.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 16:26:
Je wilt zoveel mogelijk aRGB dekking.
De elitebook haalt de perfecte score van 100%, de xps 15 blijft achter met 92%, en de macbook pro moet helaas volgen met en magere 75% van de kleuren die er uit je printer weet te krijgen, zelfs een redelijk budget scherm als de U2410 voor €300 uit het hoofd haalt komt al erg dicht in de buurt van de 100% (96% volgens de topicstart van [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 16)

Kid, de topicstart, is dat dekking of relatieve groote?
Het staat er nota bene bij:

Dekking van Adobe RGB: 98.1% (geen idee hoe je aan die 96% komt...)

[ Voor 22% gewijzigd door Kid Jansen op 04-03-2011 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben weer slordig, ik keek onder het kopje: kleurbereik volgens dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat moet je ook gewoon niet doen, Dell is slordig met kleurbereiken...

Overigens is die €300 wel erg optimistisch, het is namelijk minimaal €470 hier in Nederland. Beste wat je voor ongeveer €300 kan krijgen is pricewatch: NEC Multisync EA232WMi.

[ Voor 73% gewijzigd door Kid Jansen op 04-03-2011 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 16:26:

Vooral niet vergeten een colorimeter aan te schaffen, anders heb je erg weinig aan gamut hoger dan 72%.

De meest aantrekkelijke optie, al zeg ik het zelf, is de xps 15 in combinatie met een leuk extern scherm. Het is en blijft TN met bijbehorend dieptriste kijkhoeken.
Kid Jansen schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 16:23:
De HP EliteBook 8560w en 8760w krijgen waarschijnlijk ook weer zo'n optioneel IPS scherm met een gigantisch kleurbereik.

De Dell Precision M4600 en M6600 krijgen in ieder geval een optioneel IPS scherm met een groot kleurbereik.
Bedankt Darkstone en Kid!

Dan ga ik meteen ook een colorimeter aanschaffen, heb je nog suggesties hiervoor?

De meest interessante optie lijkt me inderdaad de xps 15, alleen die combinatie met een extern scherm zie ik nog niet helemaal zitten omdat ik vaak onderweg ben. Vandaar ook de keuze voor een laptop in plaats van een pc of imac.

Weten jullie wanneer de 8560w of de M4600 naar nederland gaan komen?

Jan

[ Voor 22% gewijzigd door janvanmil op 05-03-2011 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Bij deze ook meteen een aangepaste top 4 voor voor fotobewerking (15,x inch; mits voldoende ram etc)
1: HP Elitebook 8540w (8560w);
2: Lenovo Tinkpad W510 (nog niet met de nieuwe SB-processoren? verkrijgbaar in nederland?);
2: Dell XPS 15 (nadeel glanzend; voordeel prijs);

ps: past de sony vaio f ook nog in dit rijtje?

[ Voor 7% gewijzigd door janvanmil op 05-03-2011 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
8560w en M4600 zijn dacht ik per april beschikbaar, maar ik weet niet of die IPS schermen dan ook al meteen beschikbaar zijn.

De Vaio F had niet zo'n heel goed scherm volgens mij, maar misschien weet Darkstone daar mee over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

janvanmil schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 19:37:
De meest interessante optie lijkt me inderdaad de xps 15, alleen die combinatie met een extern scherm zie ik nog niet helemaal zitten omdat ik vaak onderweg ben. Vandaar ook de keuze voor een laptop in plaats van een pc of imac.
Maar een extren scherm is echt wel heel fijn werken hoor! Zeker als je gaat fotobewerken wil je toch meer pixels, beter kleurechtheid en meer ergonomie.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kid Jansen schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 22:35:
De Vaio F had niet zo'n heel goed scherm volgens mij, maar misschien weet Darkstone daar mee over.
Dat klopt, ze beweren dat er een scherm met 100%+ aRGB in zit, maar daar geloof ik sinds kort geen reet van:
Het is geen RGBled, dat zou nergens op slaan.
Volgens een plaatje op notebookcheck is de gamut 82%, maar voor zover ik weet is AUO De enige die (sinds kort!) panelen maakt met een gamut hoger dan 75%. het sony scherm is zeker weten geen AUO scherm, maar van Sharp.

Ten 2e, voor de vaio Z beweren ze dezelfde 100% aRGB, zoals je weet ik dat alleen mogelijk met RGBled.
RGBled in een 13" met lange accuduur? Daar geloof ik dus helemaal niets van. Geen woord.

Dus ofwel sony heeft een betere techniek dan RGBled en houd dat stilletjes voor zich (wtf :')), of sony is hier glashard aan het liegen.

Kortom: goed, mat scherm? Zeker. Beter dan de xps, lenovo, of elitebook? :N

Er schijnt ook een betere versie van dat scherm in omloop te zijn: http://www.notebookcheck....E-B-Notebook.39340.0.html maar de helderheidsverdeling is zo bedroevend slecht dat deze echt niet aan te raden is. Bovendien scoort deze alsnog slechter dan de thinkpad anex xps 15:

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.com/uploads/pics/f13zvsw510rgb_t_.gif
(Ik heb overigens geen idee hoe zo'n diagram werkt, behalve dat meer beter is)

Vertrouw overigens niet te veel op notebookcheck, de colorimeters lijken voor het grootste deel bestuurd door prutsers, zoals in het volgende plaatje met identieke schermen te zien is:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/uploads/pics/farbraum_xps15vsw510_04.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Bedankt!

Eindelijk wordt het duidelijk voor me waar ik op zou moeten letten. Duurt even maar dan heb je ook wat. Ik zal ook eens rondkijken of ik kan vinden iemand met een vaio f die Monitor Asset Manager wil uitvoeren. En natuurlijk de prijzen eens goed uitzoeken van de verschillende laptops uit m'n lijstje.

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe geen moeite, sony heeft bespaard op een bepaalde chip waardoor het EDID bogus data teruggeeft...

Zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1442281?data[filter_keywords]=sony&data[boolean]=AND

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2011 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Vage figuren daar bij Sony dan, wel een scherm aanprijzen maar dit zo doen dat het niet te checken valt. Jammer eigenlijk, zo'n Vaio ziet er toch redelijk strak uit. Ik heb de systeembeheerder van m'n werk alvast een email gestuurd voor een prijsopgave van een 8540w.

Jullie iig bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik zou even die twee maandjes wachten op de 8560w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ook, de snelheidswinst is redelijk bizar te noemen:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4084/34962.png

een factor 1,8 sneller dan de top van de vorige generatie.

Met de elitebook moet je ook wel oppassen dat je het juiste scherm hebt, je hebt een enorm aantal keuzes...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2011 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Wow, dat is nogal een winst! Die twee maandjes kan ik nog wel wachten, maar eerst maar eens uitzoeken hoe het binnen het budget past!

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
De 1600x900 en 1920x1080 schermen zijn eigenlijk altijd wel goed, het 1920x1080 IPS scherm natuurlijk helemaal (maar ik weet nu al vrij zeker dat die niet in je budget gaat passen, dan kan je er beter een losse Dell U2711 bij kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Kid Jansen schreef op zondag 06 maart 2011 @ 22:25:
De 1600x900 en 1920x1080 schermen zijn eigenlijk altijd wel goed, het 1920x1080 IPS scherm natuurlijk helemaal (maar ik weet nu al vrij zeker dat die niet in je budget gaat passen, dan kan je er beter een losse Dell U2711 bij kopen).
Hoe bedoel je dat, dat de 1600x900 en 1920x1080 schermen zijn eigenlijk altijd wel goed zijn?

Enne hoe weet je mijn budget ;)?

[ Voor 89% gewijzigd door janvanmil op 07-03-2011 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Nou, precies zoals ik het zeg, als je een 8540w (of 8560w) neemt met een 1600x900 scherm of een 1920x1080 scherm zit je meestal wel goed. Voor die resoluties gebruikt HP voor zover ik weet geen budget panelen.

De 8540w in een configuratie met het IPS scherm betaal je iets van €3000 voor op z'n minst, waarschijnlijk wel €3500, dat heeft vrijwel niemand voor een laptop over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kid Jansen schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:56:
Nou, precies zoals ik het zeg, als je een 8540w (of 8560w) neemt met een 1600x900 scherm of een 1920x1080 scherm zit je meestal wel goed. Voor die resoluties gebruikt HP voor zover ik weet geen budget panelen.
...maar ook geen panelen die beter zijn dan in de MBP.

Althans, voor zover ik weet zit er geen B+RG scherm in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Nee okee, dat dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil

De 8540w in een configuratie met het IPS scherm betaal je iets van €3000 voor op z'n minst, waarschijnlijk wel €3500, dat heeft vrijwel niemand voor een laptop over.
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:58:
[...]
...maar ook geen panelen die beter zijn dan in de MBP.

Althans, voor zover ik weet zit er geen B+RG scherm in.
Daarom begrijp ik het niet helemaal. Net wat darkstone zegt, de schermen die je voorstelt zijn geen panelen die beter zijn de mbp. Maar nu je zegt dat de andere schermen (TN) meestal wel goed (genoeg) zijn, geldt dat natuurlijk ook voor andere laptops met vergelijkbare schermen, toch?

En met 3000 - 3500 euro heb je (helaas) inderdaad gelijk qua budget.

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janvanmil schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:48:
geldt dat natuurlijk ook voor andere laptops met vergelijkbare schermen, toch?
Uiteraard, maar daar heb je dit topic niet voor gestart ;) Je top 4 gaat alleen op als je de juiste schermupgrade neemt:

1. elitebook met ips scherm
2 thinkpad W510 met de juiste schermupgrade
3. xps 15 met B+RG scherm
4. alle recente macbooks

Een willekeurig ander scherm in een van die laptops is zeker niet beter dan een scherm uit een macbook, gelijkwaardig misschien, maar dat weten wij niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Juist dan volg ik het weer! Nu alleen nog voor mezelf uitzoeken dat ik weer eens niet het onderste uit de kan wil hebben. Ik ben en blijf een amateur natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil

Terinfo:

Ik heb via de systeembeheerder van het werk nog een prijs opgevraagd van een 8540W met ips scherm. Hij geeft aan dat het type WD743EA standaard het dreamcolor ips scherm heeft voor een bedrag van € 1800,- ex btw. Deze prijs wijkt (gelukkig) flink wat van van de € 3000,- die eerder genoemd is.

Ik heb dit ook nog even gecontroleerd bij een ander en daar kom ik tot dezelfde conclusies. Maar heb ik het nu bij het rechte eind of begrijpen zij nu niet wat ik bedoel?

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

Kid Jansen schreef op zondag 06 maart 2011 @ 22:07:
Ik zou even die twee maandjes wachten op de 8560w.
Ok misschien vreemd dat een topic van meer dan een jaar oud omhoog te halen, maar me vraag kan hier terecht.

Wat is op dit moment (en op welke laptops) het beste scherm voor een laptop (14"-15.6").
Ik weet dat de HP 8560W te configureren is met een IPS-scherm. De Dell M4600 ook. Maar echt verder dan dat kom ik niet.
Zijn er wat meer betaalbare laptops met vergelijkbare schermen?

ps.: Al heb ik het vermoeden van niet.. toch maar even vragen: kan een 8540W met 900p en i7-Quadcore alsnog ge-upgrade (<-?) worden naar eentje met 1080p (IPS-)Dreamcolor-scherm van HP?

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
GS88 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 10:47:
[...]

Ok misschien vreemd dat een topic van meer dan een jaar oud omhoog te halen, maar me vraag kan hier terecht.

Wat is op dit moment (en op welke laptops) het beste scherm voor een laptop (14"-15.6").
Ik weet dat de HP 8560W te configureren is met een IPS-scherm. De Dell M4600 ook. Maar echt verder dan dat kom ik niet.
Zijn er wat meer betaalbare laptops met vergelijkbare schermen?

ps.: Al heb ik het vermoeden van niet.. toch maar even vragen: kan een 8540W met 900p en i7-Quadcore alsnog ge-upgrade (<-?) worden naar eentje met 1080p (IPS-)Dreamcolor-scherm van HP?
Ik neem aan dat je met het beste scherm de kleurendekking bedoeld? Wat dat betreft ben ik naast de HP 8560w en de Dell m4600 alleen de Dell xps 15 en de Lenovo W520 tegen gekomen. De xps 15 heeft op dit moment een glossy scherm (wat hopelijk verandert met de introductie van de nieuwe versie met de nieuwe processoren).

De drie kunnen geconfigureerd worden met een scherm dat het argb spectrum vrijwel geheel dekt. Ben je tevreden met alleen srgb (en een slechte videokaart) dan komen de Dell e6520, de HP 8560p en de Lenovo t520 nog in aanmerking.

Daarnaast heb je nog de Sony vaio z (13 inch) en de vaio f (16 inch), maar die vallen buiten je wens van 14/ 15 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
janvanmil schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:47:
[...]

Ik neem aan dat je met het beste scherm de kleurendekking bedoeld? Wat dat betreft ben ik naast de HP 8560w en de Dell m4600 alleen de Dell xps 15 en de Lenovo W520 tegen gekomen. De xps 15 heeft op dit moment een glossy scherm (wat hopelijk verandert met de introductie van de nieuwe versie met de nieuwe processoren).

De drie kunnen geconfigureerd worden met een scherm dat het argb spectrum vrijwel geheel dekt. Ben je tevreden met alleen srgb (en een slechte videokaart) dan komen de Dell e6520, de HP 8560p en de Lenovo t520 nog in aanmerking.

Daarnaast heb je nog de Sony vaio z (13 inch) en de vaio f (16 inch), maar die vallen buiten je wens van 14/ 15 inch
Vaio SE is een IPS FullHD mat en 15"... http://www.anandtech.com/...-laptop-for-under-a-grand

Het is een van de beste schermen verkrijgbaar met maar 1 echte nadeel: De kleuren zijn niet zo accuraat als bijvoorbeeld de WLED paneel van Dell XPS15. Maar op alle andere kanten (Kijkhoek, helderheid) maakt die gehakt van de dell... Maar alsnog, voor een perfecte argb spectrum scherm geeft de Dell XPS15 gewoon het meeste bang for bucks.. Niet alleen is het scherm goed maar is de machine zelf voor de rest ook fantastisch afgewerkt. Enorm goed geluid, goede koeling, bouwkwaliteit is uitstekend, erg sterke featureset en een killer prijs.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

janvanmil schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:47:
[...]
Hmm dan vallen die ook af, werk veel met programma's als AutoDesk Revit, AutoCAD, Sketch Up, en Arkey ASD.. zo nu en dan fotoshoppen, en soms een filmpje bewerken voor een presentatie. Ik denk dat een goeie videokaart dan wel nodig is. Dank voor de hulp! :*)

Rotterdam

Pagina: 1