ik heb ervaring met alle opties. Mijn audio set is van behoorlijke kwaliteit en aangezien ik stereo cd's luister is het hier op ingericht is mijn ervaring beperkt tot 2.0 en 4.0.
- gebruik maken van de koptelefoon output is imo niet handig gezien het wegvallen van het geluid van de tv zelf. misschien is dit wel in te stellen. maar ik werd snel gek van het kabeltje (op die handige plek, niet dus) er steeds uit halen als mijn vrouw tv wilde kijken. Daarbij vond ik de kwaliteit niet goed, het geluid leek door een aanzienlijke filter te gaan en wat dof te worden.
- d/a converter gebruik ik nu zelf, een goedkoop ding van €40,- of zo. geen ervaring met 5.1. Maar het geluid dat door komt is goed, geen vervormingen bij hoog volume, geen vertraging bij geen enkele input. je kunt het geluid van de tv aan laten staan en de versterker apart bedienen. Ik gebruik het zelf icm een HTPC en heb dan goed geluid, beter dan de meeste surround systemen.
- ik heb gebruik geprobeerd te maken van de scart verloop, maar dit gaf alleen geluid bij de analoge kabel input weergave. Dus niet bij mijn htpc. (een extra kastje en adapter zag ik ook niet zo zitten en converteren van geluid gaat altijd samen met verlies in kwaliteit). Maar misschien lag dit weer aan mij, de informatie hierover is lastig te vinden.
Volgens mij is het laten vervallen van analoge output een push vanuit de fabrikant om nieuw audio spul te kopen. Gezien de kwaliteit van de meeste fabrikanten is dit een slecht plan en ook zeker gezien de snelheid waarmee de techniek verouderd. (hdmi 1.1 t/m 1.4a)