Sinds een paar dagen een UE40D6530. Wow, wat een verschil als je al vijftien jaar naar een Sony trinitron zat te kijken.
Op zich een prachtig kijkmonster. Maar er vielen me gelijk in het begin 2 dingen op:
-1. Geluid/beeld niet helemaal synchroon.
-2. Soort van digitale delay artefacten (weet niet goed hoe ik het moet omschrijven).
Ad 1. Zat vanavond naar wat programma's te kijken op zowel NL1 als RTL zenders (alles trouwens nog gewoon ouderwetsch analoog via een antennekabeltje van de UPC). En je ziet dan (als je goed oplet) dat het beeld niet helemaal lipsynchroon is, net alsof het geluid na-ijlt. En dat heb ik zeer beslist op de Sony Trinitron (aangesloten op dezelfde antennekabel) niet.
Het effect is nog sterker als ik b.v. een DVD afspeel (DVD speler is qua geluidsuitgang rechtstreeks aangesloten op de stereo installatie). Als ik dan zowel het TV geluid als het stereogeluid aanlaat treedt er een soort echo effect op. M.a.w. het geluid dat de TV levert is niet hetzelfde getimed als het geluid wat rechtstreeks via de stereo installatie geleverd wordt. Zet ik nu de volumeknop van de TV helemaal op nul, dan is het geluid wat ik hoor via de stereoinstallatie weer helemaal synchroon met het beeld wat ik zie op de TV.
Iemand enig idee of dit een bepaalde instelling is? En/of je daar iets aan kunt doen?
Ad 2. Stel je ziet iemand in beeld (lichte huidskleur, donkere bos met haar), dan is het net of het hoofd van die persoon apart beweegt van het haar, net alsof de pixel-engine de haardos iets later op het beeldscherm zet (lastig te omschrijven). Gebeurt ook met andersoortige, bewegende voorwerpen met hogere contrasten erin. Een object wat in z'n geheel beweegt, (of tenminste behoort te bewegen), wordt niet vloeiend verplaatst.
Wat is dit?

Is dit nou een bug of feature?