th4k1ck3r schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:37:
OK, ik heb ze eindelijk werkend. Uiteraard heeft niemand mij op het probleem gewezen dat er op deze manier signalen moeten worden gegeven:
Bij aan moet dit gebeuren:
Rij 1 aan (lijn 1, duwt rij 2 naar lijn 3 en rij 3 naar lijn 4)
Rij 2 aan (lijn 3, duwt rij 3 naar lijn 5)
...
Ik kan in principe alles maken met redstone wat mogelijk is, en zeker ook een 'simpele' gravelmuurbouwer. Ik ben niet van plan om nu voor jou iets te bouwen, ik ben net weer een tijdje gestopt, omdat Skyrim nu uitkomt. Als je echter wat meer hulp van anderen wil, dan zou ik beginnen om dingen duidelijk op te schrijven. Jouw verhaal over lijnen en rijen is totaal niet duidelijk.
Een paar tips:
Als je een redstone torch aan de zijkant van een blokje plaatst, dan bedient hij de pistons direkt grenzend aan het blok waar de torch zich 'in' bevindt, als ook de pistons die zich daar één blok onder bevinden:
[ ] = block
/ = torch
[x] = piston
... = opvulling, omdat spaties niet kunnen op tweakers
Zijaanzicht:
[ ]/ [x]
.....[x]
bovenaanzicht(meerder pistons, nu ook aan de zijkanten):
..[x]
[ ]/ [x]
..[x]
Ditzelfde gebeurd ook met repeaters en gewoon een redstone lijntje. Met pistons die dus bovenelkaar staan is het daarom soms niet mogelijk om ze allemaal onafhankelijk te laten bewegen.
Je kan er ook voor kiezen om met een piston een blok opzij te schuiven om vervolgens met een andere piston dat blok omhoog te schuiven:
zijaanzicht:
[ ]
[ ]
[ ]...[x]
[x]
De rechter piston schuift nu alle blokken op de onderste piston. De onderste piston kan vervolgens 12 blokken omhoog duwen. Boven aan de muur zou je weer een piston kunnen plaatsen om bijvoorbeeld de gravel aan de top er af te duwen.
Als laatste is het ook nog mogelijk om zogenoemde pulsers te gebruiken. Ik maak gewoonlijk pulsers die je met een knop aan kan zetten, waarna ze dus constant een wisselend aan/uit signaal geven. Hiermee kan je de pistons dus constant laten bewegen, zodat ze rusitg aan muren op gaan bouwen.
Ik heb hier een voorbeeld van gebouwd op een server (smp1.empireminecraft.com). Dat was een machine die met een reeks pistons en een getunede pulser een cobblestone muur bouwt van 3 bij 12 bij 12. De cobblestone wordt door lava en water gecreëerd.
Genoeg ideëen dus, maar als je hier graag verder mee wil, zou ik gewoon gaan spelen, leren en het internet afzoeken naar voorbeelden of tips.