@]eep
Voor de airco bedoelde ik dus het verhaal wat hotemetoot verteld.
Even simpel gezegd komt het er op neer dat je bepaalde "ruisfactoren" kunt "aftrekken" doordat daar een bepaald patroon in te zien is, of omdat het dus niet reproduceerbaar is en dus niet onderdeel is van het experiment (omdat die wel reproduceerbaar is).
Maar goed, we gaan dan wel heel erg in detail treden van bepaalde facetten.
Hoe ben je er trouwens zo zeker van dat we dingen niet kunnen?
Dat is qua weging dezelfde vraag om te vragen of we WEL iets kunnen.
Een goed voorbeeld hiervan is experiment van bijvoorbeeld Rutherford of Michelson en Morley.
Waarbij het eindresultaat duidelijk haaks stond op de verwachtingen.
Dus ondanks dat je niet altijd alles weet, kun je wel tot (nieuwe) conclusies komen.
Als je trouwens denkt dat ik op die manier denk die jij nu voorschrijft, dan schat je me echt volkomen verkeerd in
@hotemetoot
Het geeft maar aan hoe gevoelig de apparatuur is, en dat terwijl we aan de uitkomsten van de metingen nog steeds niet kunnen aflezen of, laat staan waarom het ene nou beter klinkt dan het andere.
Je omschrijft hier een gevolg van een bepaalde consequentie, maar de conclusie slaat daar vervolgens helemaal niet meer op.
Je hebt nog geen duidelijk voorbeeld genoemd van de laatste twee punten van wat ik nu heb geciteerd.
Van luidsprekers in een huiskamer zijn metingen vrij goed af te lezen (direct bijdrage bron, staandegolven etc)
Het grote verschil maakt dat een huiskamer veel kleiner is (ivm nabijheidsveld en nagalmveld) en de "luisterplek" veel kleiner is.
Daardoor is het een stuk simpeler dan een concertzaal.
De opgave is om een aantal verschillende luidsprekers te nemen en daarvan al die facetten op te meten.
Vervolgens gaan vergelijken en correleren naar "klank".
Inderdaad dat is nogal een monnikenwerk.
Dat is de reden dat dit professioneel nooit gebeurd.
Kost teveel tijd, geld, moeite en is vaak praktisch gewoon niet realiseerbaar.
En zeg eerlijk, waarom zou je het wel doen als iemand met ervaring het ook wel redelijk goed kan krijgen door te luisteren?
Ik heb inmiddels al (met anderen) experimenten gedaan waarbij de richtingswerking (directivity) van verschillende (type) luidsprekers gelijk was.
Ook waren de frequentieresponsies gelijk.
Snel bleek al dat beide luidsprekers behoorlijk gelijkwaardig klonken.
(ze hadden andere drivers, kast constructie etc etc).
Om aan te geven dat metingen dus wel degelijk een hoop zeggen!!
Floyd Toole heeft daar ook experimenten naar gedaan.
Overigens beweer ik niet dat het simpel is om te doen.
Ik wil enkel aangeven dat het niet onmogelijk is om te doen.
Plus duidelijk maken dat menselijk gehoor een aantal grote valkuilen heeft waardoor het eindresultaat altijd subjectief is en niet reproduceerbaar.
[
Voor 8% gewijzigd door
B_FORCE op 16-04-2011 20:32
]