Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riyakuya
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-08 09:09
Beste Tweakers,

Ik ben een beginnend hobby fotograaf en ben op zoek naar tips om leuke en / of mooie foto's te maken.
Zelf weet ik ook dat het internet vol staat met handige tips en truuks, maar ik zou graag willen weten wat jullie leuk vinden om te doen / gebruiken gezien jullie in veel gevallen ook gebruikers zijn en geen professionele reviewers.

Het maakt niet uit wat voor tips het zijn, alles is welkom maar houdt wel rekening dat ik nog een beginner ben!

Even voor de duidelijkheid : ik werk nu met een Canon SX10 IS digitale camera.

Link : pricewatch: Canon Powershot SX10 IS Zwart

Verder beschik ik over een mini statiefje, lenskap voor vermindering van direct zonlicht en de nodige standaard accessoires.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:31
In welke hoek van fotografie zoek je het, landschap, macro, portret, natuur, reportage? We hebben een aantal ervaringentopics voor een aantal soorten fotografie:
Het grote natuurfotografie topic
Ervaringen partyfotografie deel 12
Algemeen Studio/Strobist Topic
[verzamel] Jouw vliegtuigfoto's deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Begin je te verdiepen in compositie, diafragma, sluitertijd....
Een goede site hiervoor is: http://www.digitalefotografietips.nl/

Als je deze zaken gaat begrijpen kun je veel meer bereiken met je apparatuur!

[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 09-02-2011 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 07:31
Vroeger hadden we ergens een basiscursus in FGS, misschien dat die het nog doet...

[fotocursus]Werking / invloed van ISOwaardes op 't resultaat
[fotocursus] Sluitertijd en diafragma (deel 2)

[ Voor 49% gewijzigd door ThomasW op 09-02-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Hm.. best een leuk idee om een dergelijke discussie weer 's nieuw leven in te blazen.
  • Ken je basistechniek. Weet wat diafragma, sluitertijd en iso zijn en hoe ze je foto's beinvloeden.
  • Ken je camera, weet wat 'ie doet in omstandigheden. Weet wanneer je op auto WB kan rekenen, weet wanneer autofocus onbetrouwbaar is. Snap je lichtmeter.
  • Leer kijken. Lees mee in de verzameltopics, vorm je mening. Koop of leen een boek van een fotograaf of stijl wat je interesseert en leer te benoemen waarom de ene foto je wel wat doet en de andere niet.
  • Wees kritisch op jezelf. Kijk je platen over een aantal maanden ook weer terug en probeer te benoemen waar je ontevreden over bent. De verzameltopics hier maar ook sommige groepen op flickr of een plaatselijke fotoclub zijn manieren om feedback van anderen te krijgen.
.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riyakuya
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-08 09:09
Tot dusver alvast bedankt voor de informatie!
Kan hier al wel een tijd mee vooruit maar meer is natuurlijk altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat ook enorm helpt is het lezen van een aantal boeken. Twee echte aanraders wat mij betreft:

- Complete Photography Course (John Garrett & Graeme Harris)
- Understanding Exposure (Bryan Peterson)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:19
Naast veel lezen ook veel spelen met de knopjes/instellingen en veel foto's maken. Dan krijg je vanzelf een beetje een idee wat je allemaal kan met je camera en welke instelling je daar voor kan gebruiken.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
1) Weet welk effect je wil bereiken (kan voor iedere foto anders zijn).
2) het al eerder genoemde ken je basis instellingen.
3) neem het idee van punt 1 mee in je nabewerking.

1) Dit is eigenlijk een stukje persoonlijke ontwikkeling. Iets dat dus tijd gaat kosten. Veel lezen en foto's kijken en natuurlijk ook oefenen, uittesten en expirimenteren kunnen hier bij helpen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1