Ik heb de afgelopen week een eigengemaakte app getest die me erg bevalt, en met het idee dat ik niet de enige kan zijn die dit handig vindt ben ik van plan 'm op de store te zetten, maar ik wil eerst nog met een paar mensen betatesten.
De app is in principe een soort NS-reisplanner, maar dan gericht op minimale interactie, en met een heel specifiek gebruiksscenario: woon-werkverkeer.
Ik reis iedere dag met de trein van en naar m'n werk. Ik vertrek vaak op verschillende tijden dus weet nooit zeker wanneer de eerstvolgende trein gaat, of op welk spoor. Ik kan dan bij de ingang van het station op een bord gaan staan turen, maar dat is vervelend. Ik kan ook een reisplanner gebruiken zoals het briljante Trein, maar ik merk dat ik dan heel vaak dezelfde handelingen uit aan het voeren ben: app openen, reis plannen van m'n huidige station naar het station waar ik werk, laten zoeken, kijken hoe laat het is, in het lijstje met reisadviezen zoeken naar de eerstvolgende reis, enzovoort. In het geval van Trein zou ik nog de heen- en terugreis als twee aparte tiles kunnen pinnen, maar dan moet ik nog steeds zelf uit een van die twee kiezen, en in de reisadviezen zelf de eerstvolgende opzoeken.
In plaats daarvan heb ik Forens gemaakt, waarbij de workflow als volgt is: bij het station open je de app, en je ziet meteen waar en wanneer je trein gaat. Dat is het.
De app zoekt namelijk zelf uit of je naar je werk toe wil, of juist naar huis. Steeds vertrek- en/of eindstation kiezen/invullen is er dus niet bij. Dit doet 'ie op basis van tijd, maar optioneel ook op basis van locatie. Ga je dus een keer 's ochtends ziek naar huis of zo, dan heeft de app dat door en plant hij je reis naar huis. Vertrek je toevallig een keer van een ander station, dan heeft 'ie dat ook door en neemt hij aan dat je van dat station naar je werk wil ('s ochtends) of vanaf dat station juist naar huis wil ('s middags).
Het reisadviezenoverzicht is zo ontworpen dat je in één oogopslag de nodige info ziet: welk spoor, en hoe laat. De eerstvolgende reis (en dus degene die je waarschijnlijk het liefste wil hebben) is zo vormgegeven dat je 'm meteen ziet, en groot genoeg om hem ook tijdens het lopen/snelwandelen/rennen nog te kunnen zien.
Je kan per dag verschillende thuis- en werkstations opgeven, en als je nachtdienst hebt dan houdt hij daar ook rekening mee.
Kortom: geen repetitieve handelingen meer, en geen gezoek naar de juiste tijden. Ik vind 'm persoonlijk ideaal en erg in de Windows Phone filosofie van "information at a glance" passen, en wellicht vinden anderen dat ook. Mochten mensen zin hebben om mee te testen, laat het me even weten, dan voeg ik je toe.