Dan snap je toch ook waarom een supercapacitor een geweldige vooruitgang is voor de data security van SSDs? Corruptie kan heel ernstige gevolgen hebben; het kan draaiende applicaties beinvloeden. Voor zakelijk gebruik is dat absoluut onacceptabel, maar ook consumenten hebben recht op een systeem dat zowel snel als stabiel is, zonder corruptie en andere ongein zoals SSDs die er spontaan mee kappen.
Zeker als die supercaps er voor minder dan een dollar in kunnen worden gepropt, en de mogelijke nadelen goed worden afgedicht, is dat een perfecte oplossing om SSDs betrouwbaarder te maken. Dat trekt zakelijk gebruik aan maar heeft zeker ook voordelen voor consumenten.
Je zegt het dus zelf, de oorzaak van het bricken ligt hem dus in de firmware en hoewel een supercap dit kan voorkomen is het niet de juiste oplossing, de firmware moet gewoon goed zijn (je gaat het gevolg aanpakken en niet de oorzaak).
Dat is net zoiets als zeggen dat een applicatie geheugencorruptie maar moet trekken. Je hebt wel een punt dat de firmware nog sterk kan worden verbetert, maar met corruptie kunnen hele vreemde dingen gebeuren die je van te voren nauwelijks kunt simuleren. Dus om echt 'battle-hardened' firmware te maken is denk ik de verkeerde weg. Je moet de corruptie uitsluiten zodat de firmware niet vast kan lopen.
Als je programmeur bent moet je je eens voorstellen als een klein foutje hier en daar betekent dat een heel ander codepad wordt bewandeld; dat kan zoveel onverklaarbare gevolgen hebben dat je dat echt niet 100% gaat oplossen. Daarom is corruptie ook zo erg: de gevolgen kunnen heel ernstig zijn maar vooral ook heel onberekenbaar.
Jammer dat je zo onvolwassen reageert en blijkbaar zelf wat koppig bent, selectief leest of misschien de Engelse taal minder machtig bent, wat niet raar is natuurlijk.
Ik ben zeker koppig, maar als je een geldig punt hebt om te maken wil je daarin zeker gelijk geven. Ik heb alleen nog een echt goed argument gehoord. Corruptie valt wel mee, consumenten hebben niet zoveel last van corruptie, supercap is te duur, het zijn allemaal halve argumenten IMO.
Een stuk uit jouw link:
Dit is de write cache en wordt zo specifiek benoemt.
Wat is precies je punt? Dit is inderdaad de eerste (en minst ernstige) vorm van corruptie die zowel HDDs als SSDs hebben. Filesystems hebben hiermee om leren te gaan en is dus geen probleem behalve voor zeer specifieke gebruikers (een ZFS ZIL of SQL log device).
Natuurlijk verwelkom ik een supercap, maar het is allemaal wat genuanceerder dan jij beweert en de kosten van het goed implementeren is zeker wel van belang
Gezien bijna alle nieuwe SSDs ze zullen hebben, ga ik er vanuit dat zowel de kosten als implementatieproblemen wel meevallen. Dat is waarschij
nlijk ook de reden dat SSDs niet gelijk supercaps hebben gekregen. Maar wel degelijk een belangrijke innovatie voor SSDs die je in feite marginaliseert door te stellen dat het 'allemaal wel meevalt'.
Vergeet niet dat capacitors op hun beurt weer erg gevoelig zijn voor problemen.
Vooral voor warmte en dat is dus niet zo'n probleem voor een SSD die onder de 1W aan warmte produceert. Wel moet de supercap zo worden geimplementeerd dat het uitvallen van de supercap betekent dat je nog gewoon door kan gaan met een SSD alsof hij geen supercap heeft. Dat laatste is mogelijk wel een puntje wat tijd kost om goed te implementeren, maar voor electronica-kenners vast en zeker een makkelijk op te lossen probleem.