't is een Libelle of een Juffer, maar verder kom ik ook niet
@Robbertvw, ik was afgelopen weekend ook in Burgers Zoo en daar zat een mooi salamandertje. Nu zie ik dat jij die ook te pakken had. Leuke foto. Oogjes mooi scherp. Alleen jammer dat je z'n staart er niet helemaal op hebt staan. Zo had ik 'm te pakken:

De scherptediepte had iets groter mogen zijn, maar dan had m'n iso ook wel nog verder omhoog gemoeten en die was al 2000 en ik heb geen statief, dus langere sluitertijd zat er ook net in. Maar ach, vind 'm wel goed gelukt zo. Lightroom heeft de ruis van de iso wel erg mooi weg weten te werken :-)

De scherptediepte had iets groter mogen zijn, maar dan had m'n iso ook wel nog verder omhoog gemoeten en die was al 2000 en ik heb geen statief, dus langere sluitertijd zat er ook net in. Maar ach, vind 'm wel goed gelukt zo. Lightroom heeft de ruis van de iso wel erg mooi weg weten te werken :-)
@markjans: je hebt hem er ook goed opstaan. Ik vraag me allen af of het dezelfde soort is. Zal het eens navragen bij mijn vriendin die gids is in Burgers. Wat was je diafragma eigenlijk?
F5.6 @ 400mm met 1/640 sluitertijd zoals in de exif info is af te lezen.robbertvw schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:25:
@markjans: je hebt hem er ook goed opstaan. Ik vraag me allen af of het dezelfde soort is. Zal het eens navragen bij mijn vriendin die gids is in Burgers. Wat was je diafragma eigenlijk?
Mooie foto's weer.
Van Sieger spreekt mij de rode parkiet het meeste aan, maar het actieshot is ook wel spectaculair. Het jammere van die foto is dat ie niet horizontaal genomen is.
@markjans mij stoort het niet zo dat de staart eraf valt. Je hebt de ogen mooi scherp en dat is verreweg het belangrijkste
@tournataka, bedankt voor het compliment! Van jouw serie spreekt de lynx me het meeste aan. Wat me opvalt is (wegens het weer?) dat bijna alle foto's erg grauw en donker zijn. Daar moet post-processing wat winst te halen vallen. De waldrapp ibis is eigenlijk de enige die er niet zoveel last van heeft, en daarmee dan ook meteen de beste foto uit de serie wat mij betreft (ja die lynx is een leuk moment maar fototechnisch is ie wat 'vuil')
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
@rockhopper, toch maar even de moeite genomen om de foto's wat op te poetsen
Ziet er toch gelijk een stukje beter uit.
Foto 2. is nog lichtjes aan de donkere kant, vind het opzich op deze manier wel wat hebben
En foto 4 nog even ter vergelijking van het eerdere exemplaar.
1.

IMG_6545 by Tournataka, on Flickr
2.

IMG_6622 by Tournataka, on Flickr
3.

IMG_6595 by Tournataka, on Flickr
4.

IMG_6616 by Tournataka, on Flickr
Foto 2. is nog lichtjes aan de donkere kant, vind het opzich op deze manier wel wat hebben
En foto 4 nog even ter vergelijking van het eerdere exemplaar.
1.

IMG_6545 by Tournataka, on Flickr
2.

IMG_6622 by Tournataka, on Flickr
3.

IMG_6595 by Tournataka, on Flickr
4.

IMG_6616 by Tournataka, on Flickr
Verwijderd
@markjans83
Je hebt hem er mooi op staan. Weet alleen niet of het mooier was geweest om salamandertje wat meer naar beneden te plaatsen op de foto. Vind de boomstam waar die opzit niet zo mooi. De achtergrond daar achter lijkt mooier.
@Tournataka
Mooie platen. Hier en daar had ik misschien zelf wel voor landscape foto gekozen. Wat me wel opvalt is dat ze allemaal wel iets scherpte missen. Als je ze iets groter bekijkt op flickr valt het toch wel op bij 1 en 3.
Hier van mij weer een paar plaatjes met mijn nieuwe 70-300mm.

Butterfly, Blijdorp 2013 by Pasqual Demmenie, on Flickr

Desmarest's hutia, Blijdorp 2013 by Pasqual Demmenie, on Flickr
Deze laatste was toch wel lastig. Is door glas genomen en ook nog meters van het glas af.

Baby Gorilla, Blijdorp 2013 by Pasqual Demmenie, on Flickr
Je hebt hem er mooi op staan. Weet alleen niet of het mooier was geweest om salamandertje wat meer naar beneden te plaatsen op de foto. Vind de boomstam waar die opzit niet zo mooi. De achtergrond daar achter lijkt mooier.
@Tournataka
Mooie platen. Hier en daar had ik misschien zelf wel voor landscape foto gekozen. Wat me wel opvalt is dat ze allemaal wel iets scherpte missen. Als je ze iets groter bekijkt op flickr valt het toch wel op bij 1 en 3.
Hier van mij weer een paar plaatjes met mijn nieuwe 70-300mm.

Butterfly, Blijdorp 2013 by Pasqual Demmenie, on Flickr

Desmarest's hutia, Blijdorp 2013 by Pasqual Demmenie, on Flickr
Deze laatste was toch wel lastig. Is door glas genomen en ook nog meters van het glas af.

Baby Gorilla, Blijdorp 2013 by Pasqual Demmenie, on Flickr
@Pasquald: Mooi aapje, heerlijk scherp, maar wel "erg dierentuin". Het contrast op de kabel komt op mij als te scherp over, teveel nabewerking naar mijn smaak.
@Tournataka: Over de vlinder niets dan lof, kijkt lekker, fijne kleurtjes, als je em perfect wil maken zou ik alleen die tak rechts nog even onder handen nemen, er zit wat vreemde verloop in.
Wel erg passieve plaatjes, de close up van de linx en wolf (?) werken wel, maar die van de leeuwen komen op mij niet als erg mooie uitsneden over. De laatste komt zelfs ondanks de diepte werking als erg vlak op mij over.
@Sieger: De laatste twee foto's zien er erg goed uit, lekkere kleuren hebben die beestjes zeg. Mooi portret van de rode vogel, lekker dynamisch, hoewel ik niet precies kan uitleggen waarom. Ik zou alleen dat witte stipje aan z'n snavel weg willen halen.
@katvisman: Helemaal goed, kunnen zo voor de soorten encyclopedie worden gebruikt, zo perfect in positie bevroren dat het bijna opgezette dieren lijken.
Dan een beestje van mij:

Minimaal bewerkt, enkel wat aan het contrast gesleuteld om het licht-donker wat te versterken, de onderkant ziet er anders wat onnodig rommelig uit. Kleuren daarnaast wat teruggeschroefd, ze waren zo fel dat het bijna nep lijkt, iets softer komt toch beter over. Ik hoor graag wat jullie mening hierover is, wat je anders zou hebben gedaan hieraan om het een beter plaatje te maken.
@Tournataka: Over de vlinder niets dan lof, kijkt lekker, fijne kleurtjes, als je em perfect wil maken zou ik alleen die tak rechts nog even onder handen nemen, er zit wat vreemde verloop in.
Wel erg passieve plaatjes, de close up van de linx en wolf (?) werken wel, maar die van de leeuwen komen op mij niet als erg mooie uitsneden over. De laatste komt zelfs ondanks de diepte werking als erg vlak op mij over.
@Sieger: De laatste twee foto's zien er erg goed uit, lekkere kleuren hebben die beestjes zeg. Mooi portret van de rode vogel, lekker dynamisch, hoewel ik niet precies kan uitleggen waarom. Ik zou alleen dat witte stipje aan z'n snavel weg willen halen.
@katvisman: Helemaal goed, kunnen zo voor de soorten encyclopedie worden gebruikt, zo perfect in positie bevroren dat het bijna opgezette dieren lijken.
Dan een beestje van mij:

Minimaal bewerkt, enkel wat aan het contrast gesleuteld om het licht-donker wat te versterken, de onderkant ziet er anders wat onnodig rommelig uit. Kleuren daarnaast wat teruggeschroefd, ze waren zo fel dat het bijna nep lijkt, iets softer komt toch beter over. Ik hoor graag wat jullie mening hierover is, wat je anders zou hebben gedaan hieraan om het een beter plaatje te maken.
[ Voor 6% gewijzigd door djunicron op 28-05-2013 01:38 ]
Verwijderd
Ja dat aapje is inderdaad erg dierentuin ze zaten binnen dus dan heb je dat snel. Normaal ben ik ook niet zo van dit soort foto's. Zie het liefst niet dat ze in de dierentuin gemaakt zijn. Dus meer zoals foto 1 en 2. Maar helaas niet altijd in de hand.
Heb hier weinig aan de scherpte gedaan alleen wat ruisreductie. Misschien dat Flickr hier nog wat meegedaan heeft, als ik hem in het groot bekijk vind ik de scherpte wel oke niet echt te veel scherpte. Maar zal is kijken misschien dat nog wat aan kan doen om het iets minder contrast te geven daar.
Vond hem zelf ook wel erg geslaagd die vlinder die tak zit inderdaad klein beetje in de weg. Zal is kijken of ik daar iets mee kan doen.
@Je foto
Het is een lastige situatie om een goede foto van te maken. Ik vind het nu klein beetje een zoekplaatje omdat het paars rechts/rechtsboven wat veel de aandacht trekt. Ik zou misschien nog proberen om lokaal iets op te halen om te kijken of het zeepaardje zo wat meer de aandacht te geven. Die is nu toch wat donker.
Heb hier weinig aan de scherpte gedaan alleen wat ruisreductie. Misschien dat Flickr hier nog wat meegedaan heeft, als ik hem in het groot bekijk vind ik de scherpte wel oke niet echt te veel scherpte. Maar zal is kijken misschien dat nog wat aan kan doen om het iets minder contrast te geven daar.
Vond hem zelf ook wel erg geslaagd die vlinder die tak zit inderdaad klein beetje in de weg. Zal is kijken of ik daar iets mee kan doen.
@Je foto
Het is een lastige situatie om een goede foto van te maken. Ik vind het nu klein beetje een zoekplaatje omdat het paars rechts/rechtsboven wat veel de aandacht trekt. Ik zou misschien nog proberen om lokaal iets op te halen om te kijken of het zeepaardje zo wat meer de aandacht te geven. Die is nu toch wat donker.
Dat aapje is Tonka, dochter van Tamani en Bokito.
Dit is haar oma (M'Penzi, de moeder van Bokito, ze woont in Berlijn);

2013-05-19-11h13m39.272P4952 by A.J. Haverkamp, on Flickr
Zij begint voor de aanvang van de voedering altijd op haar vingers te tikken van opwinding. Verleden week heb ik weer even een klein rondje gorillatuinen gedaan (Hannover, Givskud, Rostock, Berlijn, Münster).
Dit is haar oma (M'Penzi, de moeder van Bokito, ze woont in Berlijn);

2013-05-19-11h13m39.272P4952 by A.J. Haverkamp, on Flickr
Zij begint voor de aanvang van de voedering altijd op haar vingers te tikken van opwinding. Verleden week heb ik weer even een klein rondje gorillatuinen gedaan (Hannover, Givskud, Rostock, Berlijn, Münster).
[ Voor 86% gewijzigd door ajhaverkamp op 28-05-2013 17:08 ]
This footer is intentionally left blank
@Pasquald, klopt inderdaad dat ze helaas niet helemaal perfect scherp zijn, ik denk onderhand dat het zelf aan de lens ligt. Op 400mm lijkt hij niet helemaal scherpe platen te kunnen afleveren. Moet zeggen dat de butterfly en de hutia wel erg net op de plaat staan! Vind de gorilla wel netjes scherp alleen doet me de foto niet heel erg veel.
@DJunicron, gelijk betreffende de passieve plaatjes heb je eigenlijk wel. De foto met de wolven, vind ik opzich nog prima te doen, evenals nummer 4 met de leeuw (waar ik persoonlijk erg tevreden mee ben). Maar nummer 2 had zeker een stuk mooier uitgekomen als er wat meer omgeving bij zat (helaas is dat weer achteraf;))
Vind het paardje in je foto een beetje lastig te vinden. Het eerste wat eigenlijk opvalt is het grote paarse "vlak" waardoor de focus op het paardjes een beetje wegvalt en je dus 2x moet kijken voordat je door hebt dat er een paardje in de foto staat.
@DJunicron, gelijk betreffende de passieve plaatjes heb je eigenlijk wel. De foto met de wolven, vind ik opzich nog prima te doen, evenals nummer 4 met de leeuw (waar ik persoonlijk erg tevreden mee ben). Maar nummer 2 had zeker een stuk mooier uitgekomen als er wat meer omgeving bij zat (helaas is dat weer achteraf;))
Vind het paardje in je foto een beetje lastig te vinden. Het eerste wat eigenlijk opvalt is het grote paarse "vlak" waardoor de focus op het paardjes een beetje wegvalt en je dus 2x moet kijken voordat je door hebt dat er een paardje in de foto staat.
Verwijderd
@Tournataka
Ik denk niet dat het aan je lens ligt. Als ik je Exif bekijk dan zijn ze denk ik allemaal genomen met een iets te lange sluitertijd. Bij 1/100ste op 400mm is het erg lastig om een scherpe foto te maken zeker als je lens niet over IS beschikt. De rest is met een iets kortere sluitertijd genomen.
Waar je dus op zou kunnen letten is om wat kortere sluitertijden te gebruiken door je ISO bijvoorbeeld iets op te hogen naar ISO 200 of 400. Afhankelijk van de situatie. Dan krijg je wat snellere sluiten tijden waardoor je veel beter scherpe foto's kunt krijgen.
Als je geen IS hebt zou ik toch proberen om sluiter tijden van 1/400ste of sneller te gebruiken bij 400mm. Speel er is mee.
Ik denk niet dat het aan je lens ligt. Als ik je Exif bekijk dan zijn ze denk ik allemaal genomen met een iets te lange sluitertijd. Bij 1/100ste op 400mm is het erg lastig om een scherpe foto te maken zeker als je lens niet over IS beschikt. De rest is met een iets kortere sluitertijd genomen.
Waar je dus op zou kunnen letten is om wat kortere sluitertijden te gebruiken door je ISO bijvoorbeeld iets op te hogen naar ISO 200 of 400. Afhankelijk van de situatie. Dan krijg je wat snellere sluiten tijden waardoor je veel beter scherpe foto's kunt krijgen.
Als je geen IS hebt zou ik toch proberen om sluiter tijden van 1/400ste of sneller te gebruiken bij 400mm. Speel er is mee.
Goed advies, maar je zou natuurlijk ook gebruik kunnen maken van een statief / monopod. Dat mis ik nog een beetje, hoewel een statief natuurlijk weer iets is wat je extra mee moet nemen zijn de resultaten er meestal wel naar.Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 20:26:
@Tournataka
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
400mm uit de hand ben ik ook compleet waardeloos mee. Zelfs op 1/400e is dan 7/10 keer in mijn geval geen goede scherpe plaat. Tegen een boom staan, of andersinds tegen iets zwaars aan met de cam helpt wel, maar inderdaad, iedere vorm van statief helpt hier enorm bij. (ook al is het maar een gorillapodje aan de lensgondel)
Persoonlijk kies ook liever voor de 1/1000e en hoge ISO, maar dat is natuurlijk ook niet ideaal voor perfect scherpe platen, maar dan is het in ieder geval niet meer mijn eigen schuld zeg maar.
==
Inderdaad, het zeepaardje in mijn plaatje is niet het eerste dat op zal vallen. Maar dat vind ik juist ook ergens charme hebben. Wat niet erg prettig is, is dat de afbeelding "de verkeerde kant op vloeit". Je moet tegen de natuurlijke kijkrichting door de plaat in om het zeepaardje te spotten. Typisch voorbeeldje netjes-volgens-de-snederegels-maar-niet-goed plaatje dus, in retrospect.
Het beestje oplichten of de kleuren uit de omgeving afzwakken maken het niet beter, dat ondermijnt de geborgenheid van het plaatje ook meteen weer.
Goed, leermomentje, net als wat hierboven gebeurt zeg maar, prima, daarvoor zijn we hier (toch?)
Persoonlijk kies ook liever voor de 1/1000e en hoge ISO, maar dat is natuurlijk ook niet ideaal voor perfect scherpe platen, maar dan is het in ieder geval niet meer mijn eigen schuld zeg maar.
==
Inderdaad, het zeepaardje in mijn plaatje is niet het eerste dat op zal vallen. Maar dat vind ik juist ook ergens charme hebben. Wat niet erg prettig is, is dat de afbeelding "de verkeerde kant op vloeit". Je moet tegen de natuurlijke kijkrichting door de plaat in om het zeepaardje te spotten. Typisch voorbeeldje netjes-volgens-de-snederegels-maar-niet-goed plaatje dus, in retrospect.
Het beestje oplichten of de kleuren uit de omgeving afzwakken maken het niet beter, dat ondermijnt de geborgenheid van het plaatje ook meteen weer.
Goed, leermomentje, net als wat hierboven gebeurt zeg maar, prima, daarvoor zijn we hier (toch?)
Daarom vind ik persoonlijk die 1/aantal mm. regel ook onzin en hou ik liever 2x het aantal mm. aan met zowel mijn 100-400 als de 50 f/1.4djunicron schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 01:52:
400mm uit de hand ben ik ook compleet waardeloos mee. Zelfs op 1/400e is dan 7/10 keer in mijn geval geen goede scherpe plaat. Tegen een boom staan, of andersinds tegen iets zwaars aan met de cam helpt wel, maar inderdaad, iedere vorm van statief helpt hier enorm bij. (ook al is het maar een gorillapodje aan de lensgondel)
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
Het is persoonlijk inderdaad. Ligt ook nog aan of de lens IS heeft en hoe goed deze het doet. Met mijn 70-300L ga ik gerust wat langzamer zitten dan 1/300ste afhankelijk van het onderwerp of deze stil staat of beweegt enzo.
1/100ste is met een lens zonder IS in ieder geval te langzaam bij 400mm. Dat is vragen om minder scherpe foto's. Dan is die regel gewoon een goed uitgangspunt om vandaar uit verder te kijken wat het beste bij je zelf werkt. Daarom zei ik er ook bij speel er is mee.
Anders inderdaad een statief gebruiken.
1/100ste is met een lens zonder IS in ieder geval te langzaam bij 400mm. Dat is vragen om minder scherpe foto's. Dan is die regel gewoon een goed uitgangspunt om vandaar uit verder te kijken wat het beste bij je zelf werkt. Daarom zei ik er ook bij speel er is mee.
Anders inderdaad een statief gebruiken.
Het is dan ook geen regel, maar hooguit een richtlijn/hulpmiddel. En natuurlijk is sneller beter. Voor mij werkt het best goed, bijvoorbeeld met een 50mm kan ik nog best aardige resultaten op 1/30e behalen.nero355 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 22:06:
[...]
Daarom vind ik persoonlijk die 1/aantal mm. regel ook onzin en hou ik liever 2x het aantal mm. aan met zowel mijn 100-400 als de 50 f/1.4
400mm is sowieso een ander verhaal, omdat je dan met een flinke lens staat en je die sowieso al moeilijker stilhoudt.
En inderdaad, zoals Pasquald boven me zegt, het is voornamelijk handig om een idee te krijgen waarmee je kunt beginnen. Als je er helemaal geen idee van hebt, dan vraag je je misschien af of je aan 1/5e genoeg hebt of dat je voor 1/500e moet gaan met een 50mm lens. Als je dan weet dat je ongeveer rond de 1/50e moet kijken, dan scheelt dat al een hoop gekloot.
[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 30-05-2013 12:51 ]
The devil is in the details.
Ik ben niet zo goed als jullie hier als ik de foto's hier zo bekijk maar wou toch graag mijn eerste creaties van mijn eigen kat hier showen.
Heb mijn camera D3100 nu een maandje (groter budget heb ik helaas niet).
Foto's zijn genomen op 85mm 1/30 4.2 ISO 100 met een 55-200 lens, statief gebruikt en nabewerkt met ViewNX, dwz. verscherpt, wat verzadigd en helderheid iets omhoog.
Helaas is het ene oortje niet volledig op de foto te zien. Beest gaat met de kop omhoog als ie kijkt
Verder had ik de scherpte wel wat breder kunnen maken naar mijn idee.
Wat tips zijn welkom natuurlijk
1.

DSC_0140
2.

DSC_0155
Heb mijn camera D3100 nu een maandje (groter budget heb ik helaas niet).
Foto's zijn genomen op 85mm 1/30 4.2 ISO 100 met een 55-200 lens, statief gebruikt en nabewerkt met ViewNX, dwz. verscherpt, wat verzadigd en helderheid iets omhoog.
Helaas is het ene oortje niet volledig op de foto te zien. Beest gaat met de kop omhoog als ie kijkt
Verder had ik de scherpte wel wat breder kunnen maken naar mijn idee.
Wat tips zijn welkom natuurlijk
1.

DSC_0140
2.

DSC_0155
[ Voor 3% gewijzigd door Harribo op 30-05-2013 16:33 ]
D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |
@ Harribo: Valt weinig over te zeggen. De foto's zijn scherp, dat wel.
@ Dennis Sla: Niks mis mee. Kat kijkt verveeld in de lens, dat wel
@ Dennis Sla: Niks mis mee. Kat kijkt verveeld in de lens, dat wel

@ harribo beide foto's zijn wat aan de donkere kant, en zoals je zelf al zegt, het oortje valt van de foto af. De scherpte diepte is wel oké eigenlijk, het belangrijkste aspect van een portret is of de ogen scherp zijn, en dat is bij jou prima gelukt. Verder zijn het een beetje "standaard" foto's, ze zullen jou meer aanspreken omdat je de hoofdrolspeler kent, maar het wordt een betere foto als er meer "uitdrukking" of actie in naar voren komt. Prima dat je met statief aan de slag gegaan bent trouwens!
@ dennis leuke foto, jammer dat de kat een beetje 'stoned' kijkt
@ chris wat een lelijkerd zeg
Leuke houding en een bijna menselijke uitdrukking. Jammer dat de bovenkant van z'n hoofd wegvalt en dat het rechteroog (zijn linker dus) een klein beetje onscherp lijkt. (focus iets te veel op de neus denk ik)
@ dennis leuke foto, jammer dat de kat een beetje 'stoned' kijkt
@ chris wat een lelijkerd zeg
Mja, het lijkt wel of hij/zij een lui oog heeft. Op vol formaat zie je in zijn rechteroog (links voor de kijker) mij gehurkt zitten en nog iemand ernaast. Focus ligt inderdaad op zijn neus.
@ ChrisLNFF
@ Rockhopper
Ik vind de uitstraling juist hilarisch, het kwam bij mij over als 'piss off met die camera man' haha
@ Rockhopper
Ik vind de uitstraling juist hilarisch, het kwam bij mij over als 'piss off met die camera man' haha
Dank voor je reactie. Ben er zelf, als beginneling met een niet-topsetje, ook wel redelijk tevreden over.rockhopper schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 22:03:
@ harribo beide foto's zijn wat aan de donkere kant, en zoals je zelf al zegt, het oortje valt van de foto af. De scherpte diepte is wel oké eigenlijk, het belangrijkste aspect van een portret is of de ogen scherp zijn, en dat is bij jou prima gelukt. Verder zijn het een beetje "standaard" foto's, ze zullen jou meer aanspreken omdat je de hoofdrolspeler kent, maar het wordt een betere foto als er meer "uitdrukking" of actie in naar voren komt. Prima dat je met statief aan de slag gegaan bent trouwens!
De ogen zijn dus belangrijk. En meer uitdrukking dus. Ik zal mijn ogen eens ophouden wat voor foto's dat ongeveer zullen zijn dan.
@Dennis: ja dat ben ik dus ook met je eens. Maar dan moet je niet alleen kijken naar de uitstraling van zijn kop maar ook in wat voor beweging hij zit. Lijkt alsof hij inderdaad je weg wil hebben met je camera en je dat ff komt vertellen.
Om een idee te krijgen welke foto's "mooier" zijn is het handig om eens op fotosites / fotomagazine's en fotoboeken te bladeren. Met name de comments op sites als birdpix, beleefdenatuur, flickr en dergelijke geven een inzicht wat iemand aanspreekt (en wat niet werkt). En je eigen gevoel is natuurlijk ook erg belangrijk. Om een voorbeeld te geven de M'penzi foto van AJHaverkamp (die gorilla) trekt m'n aandacht en houdt die vast. Er is een soort connectie wat de foto voor mij interessant maakt, terwijl ik bij jouw twee katten juist meteen zoiets heb van "leuk, next."Harribo schreef op zondag 02 juni 2013 @ 10:12:
[...]
Dank voor je reactie. Ben er zelf, als beginneling met een niet-topsetje, ook wel redelijk tevreden over.
De ogen zijn dus belangrijk. En meer uitdrukking dus. Ik zal mijn ogen eens ophouden wat voor foto's dat ongeveer zullen zijn dan.
@Dennis: ja dat ben ik dus ook met je eens. Maar dan moet je niet alleen kijken naar de uitstraling van zijn kop maar ook in wat voor beweging hij zit. Lijkt alsof hij inderdaad je weg wil hebben met je camera en je dat ff komt vertellen.
Fotografie is van de ene kant technisch, maar dat technische kan iedereen leren, de andere kant is creativiteit en dat valt veel moeilijker aan te leren (sommigen zeggen zelf dat het überhaupt niet aan te leren valt, maar dat is een andere discussie). Tot slot heb je zoals met alles ook een portie geluk nodig, zeker met onderwerpen die zichzelf niet (of heel moeilijk) laten regisseren (dieren, kinderen, onweer)
@chrislnff leuke blikvanger die koeien. Het oortje links stoort me eigenlijk niet zo, meer dat takje wat er voor hangt. Je hoeken zijn ook erg donker, is dat een bewuste keuze geweest of heeft je lens erg veel last van vignettering? Al wel eens lens correctie toegepast in Lightroom?
@ Rockhopper
Is een bewuste keuze, vond het wel passen bij dit plaatje. Kon het takje helaas niet weghalen, foto is genomen vanuit de auto. Nog niet met lightroom gespeeld, zal eens kijken. Bedankt voor je comment!
Is een bewuste keuze, vond het wel passen bij dit plaatje. Kon het takje helaas niet weghalen, foto is genomen vanuit de auto. Nog niet met lightroom gespeeld, zal eens kijken. Bedankt voor je comment!
Ik moet zeggen dat ik nooit zoveel dieren fotografeer. Maar echt mooie platen komen er hier voorbij.
Hier nog een van mij. Net achter in de tuin gemaakt.
Ik had eigenlijk een iets kleiner diafragma moeten gebruiken. Nu is het laatste stukje van de "staart?" niet scherp
Ik had eigenlijk een iets kleiner diafragma moeten gebruiken. Nu is het laatste stukje van de "staart?" niet scherp

[ Voor 19% gewijzigd door Davy1982 op 02-06-2013 14:29 ]
Heel mooi. De staart is niet het enige wat onscherp is zie ik, ook een van de poten.Davy1982 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 14:28:
Ik moet zeggen dat ik nooit zoveel dieren fotografeer. Maar echt mooie platen komen er hier voorbij.
[afbeelding]
Dat is natuurlijk ook wel heel moeilijk omdat je, denk ik, er bewust voor gekozen hebt om het groen te vervagen en de insect niet.
Met wat voor camera heb je deze gemaakt? Ook speciale macro lens gebruikt? Nog nabewerkt?
(zijn vragen die ik mij wel vaker stel als ik hier foto's zie)
Verwijderd
@ChrisLLNF: Bij de koeien vind ik de vignetering storen, al is deze wel duidelijk subtieler dan je bomenfoto. De horizon zou ik ook nog even recht zetten. De aandacht voor de camera maakt het wel een leuke plaat 
@Davy1982: Dieptescherpte had een tikje groter gemogen, verder heb je de libelle mooi vastgelegd
Ik heb deze week de EVF voor mijn NEX-5N binnen gekregen en heb vandaag weer geoefend met oude Minolta MD/MC objectieven, onder andere de pup van m'n ouders als model gebruikt. Deze is geschoten met een Sigma 100-200mm:

Binne by Woutoud, on Flickr
@Davy1982: Dieptescherpte had een tikje groter gemogen, verder heb je de libelle mooi vastgelegd
Ik heb deze week de EVF voor mijn NEX-5N binnen gekregen en heb vandaag weer geoefend met oude Minolta MD/MC objectieven, onder andere de pup van m'n ouders als model gebruikt. Deze is geschoten met een Sigma 100-200mm:

Binne by Woutoud, on Flickr
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2013 21:54 ]
@Davy1982
Erg mooie foto. Ik stoor me net niet aan het grote diafragma. Daardoor is er een mooie achtergrond
.
Erg mooie foto. Ik stoor me net niet aan het grote diafragma. Daardoor is er een mooie achtergrond
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
@Pasquald
Wat een schitterende vlinder, en ook het beestje eronder is zeer geslaagd!
Ik ben zelf ook nog een beetje aan het rondkijken voor wat meer bereik, heb je naast de 70-300 nog andere lenzen overwogen? En wat gaf de doorslag voor deze?
@Davy
Mooie contrastrijke plaat, mag ik vragen met wat voor lens je deze hebt geschoten?
Wat een schitterende vlinder, en ook het beestje eronder is zeer geslaagd!
Ik ben zelf ook nog een beetje aan het rondkijken voor wat meer bereik, heb je naast de 70-300 nog andere lenzen overwogen? En wat gaf de doorslag voor deze?
@Davy
Mooie contrastrijke plaat, mag ik vragen met wat voor lens je deze hebt geschoten?
Thanks voor de reacties
Foto is gemaakt met een canon eos 5d mk3 en een Canon Macro ef 100mm USM op 2.8
Foto is gemaakt met een canon eos 5d mk3 en een Canon Macro ef 100mm USM op 2.8
Davy1982 Juist door de net iets te krappe DOF waardoor zijn lichaam niet helemaal scherp is vind ik de libelle er '3d-ish' uit springen.
Woutoud Mooi de glanzende vacht door de highlights van de zon, en het scherpte/onscherpte contrast tussen de grassprieten op de voor- en achtergrond. Foto doet wel wat krap aan, in de kijkrichting van de hond had iets meer ruimte gemogen.
---
Afgelopen zondag langs de cattery geweest met camera om onze toekomstige nieuwe aanwinst eens (zelf) op de foto te zetten:
Woutoud Mooi de glanzende vacht door de highlights van de zon, en het scherpte/onscherpte contrast tussen de grassprieten op de voor- en achtergrond. Foto doet wel wat krap aan, in de kijkrichting van de hond had iets meer ruimte gemogen.
---
Afgelopen zondag langs de cattery geweest met camera om onze toekomstige nieuwe aanwinst eens (zelf) op de foto te zetten:

[ Voor 10% gewijzigd door Chiron op 03-06-2013 12:12 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
ik zit hier pas, dus sorry als mijn commentaar niet 'klopt'
@Chris LNFF:
mooie kleuren en leuk die vignett, had voormij wel wat subtieler gemogen. Ik had liever de linker koe der ook helemaal op gezien
@Davy1982: Wauw, ik vind hem mooi. Wel beetje jammer van de iets onscherpe staart, maar vind het niet heel storend
@Chiron: Heel mooi attent koppie! enorm schattig en aaibaar. Ik vind alleen het lichaam te onscherp in 1 keer.
Ik fotografeer normaal voornamelijk paarden, zo nu en dan ook honden. Ik ben benieuwd op jullie kijk. Compositie is een groot struikelblok voor mij

gemaakt met Nikon D3100 en 55-200VR
@Chris LNFF:
mooie kleuren en leuk die vignett, had voormij wel wat subtieler gemogen. Ik had liever de linker koe der ook helemaal op gezien
@Davy1982: Wauw, ik vind hem mooi. Wel beetje jammer van de iets onscherpe staart, maar vind het niet heel storend
@Chiron: Heel mooi attent koppie! enorm schattig en aaibaar. Ik vind alleen het lichaam te onscherp in 1 keer.
Ik fotografeer normaal voornamelijk paarden, zo nu en dan ook honden. Ik ben benieuwd op jullie kijk. Compositie is een groot struikelblok voor mij

Echt heel mooi! Je weet wel met die D3100 om te gaan moet ik zeggen. Ook nabewerkt neem ik aan?Gianti schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 16:51:
Ik heb zelf ook nog veel te leren (heb ook D3100). Blijft natuurlijk ook altijd een kwestie van smaak vind ik.
@ Gianti welkom altijd leuk om het werk van nieuwe fotografen te zien.Gianti schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 16:51:
ik zit hier pas, dus sorry als mijn commentaar niet 'klopt'
@Chris LNFF:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het licht van de paardenfoto vind ik erg hard en de houding komt erg onnatuurlijk over (ik geef toe dat ik beslist geen paardenkenner ben dus misschien heb ik het daarin mis) en omdat het natuurlijk een "huisdier" is zou ik de foto proberen te maken zonder tuig/touw/hoe-het-ook-moge-heten.
De springende hond vind ik erg goed gelukt. Perfect getimede opname! Het was misschien leuk geweest om te zien waar de hond naar kijkt, want daar ben ik nu wel nieuwsgierig door geworden. De achtergrond is een beetje druk, dus je zou de volgende keer misschien met een groter diafragma kunnen schieten. Ik kan helaas niet de exif info zien om te zien hoe de shot precies is genomen.
@Chiron erg knuffelbaar! Van mij mag de DOF ook wat groter, er is net te veel onscherp en daarmee doe je het onderwerp te kort. De pose en ogen staan er verder goed op.
Dank je wel voor je welkom! Showhalster en showlijn, inclusief houding zijn voor dit ras typischrockhopper schreef op zondag 09 juni 2013 @ 23:31:
[...]
@ Gianti welkom altijd leuk om het werk van nieuwe fotografen te zien.
Het licht van de paardenfoto vind ik erg hard en de houding komt erg onnatuurlijk over (ik geef toe dat ik beslist geen paardenkenner ben dus misschien heb ik het daarin mis) en omdat het natuurlijk een "huisdier" is zou ik de foto proberen te maken zonder tuig/touw/hoe-het-ook-moge-heten.
De springende hond vind ik erg goed gelukt. Perfect getimede opname! Het was misschien leuk geweest om te zien waar de hond naar kijkt, want daar ben ik nu wel nieuwsgierig door geworden. De achtergrond is een beetje druk, dus je zou de volgende keer misschien met een groter diafragma kunnen schieten. Ik kan helaas niet de exif info zien om te zien hoe de shot precies is genomen.
Dank je! Ja klopt, ik vind dat idd ook wel jammer, ik had het liefst gehad dat de hond meer richting camera kijkt, maar dat was niet mogelijk. Ook was het een omhooggaande hand die die volgde, dus ik had geen idee hoe ik dat dan netjes kon weergeven. Diafragma kan helaas niet groter, deze foto is genomen op: iso 400, f/4.2 (bij 68 mm, dus kan niet groter) en 1/500
Dank je wel! Merk dat ik steeds meer de camera begin te kennen fotografeer er nu mee sinds eind 2011, dus dan mag het ook onderhand wel. Ik bewerk inderdaad na, niet heel veel, ik ben heel snel bang dat het te nep gaat lijkenHarribo schreef op zondag 09 juni 2013 @ 10:37:
[...]
Echt heel mooi! Je weet wel met die D3100 om te gaan moet ik zeggen. Ook nabewerkt neem ik aan?
Ik heb zelf ook nog veel te leren (heb ook D3100). Blijft natuurlijk ook altijd een kwestie van smaak vind ik.
[ Voor 16% gewijzigd door Gianti op 10-06-2013 00:19 ]
@chiron: hetzelfde als mijn voorgangers, meer scherpte was fijn geweest. Verder heb ik niets met huiskatten dus doet de foto mij niets.
@Gianti: aardige foto's. Ook bij mij komt de houding van het paard wat onnatuurlijk over. De hond vind ik leuk, mede dankzij de bloemen op de voorgrond.
Afgelopen zaterdag weer in Burgers geweest. Net op het moment dat ik de juiste lens op de juiste camera wilde zetten (ik stond toen voor het panther verblijf), wilde de panthers gaan paren precies bij het raam. Op dat moment zat mijn macro lens nog op de D5100 en maar snel met die combo wat plaatjes getrokken. Het resultaat viel me zeker niet tegen, al zat bij de beste shots een plantje in de weg die ik door de viewfinder niet heb gezien.

Ready to mate by robbertvw44, on Flickr
@Gianti: aardige foto's. Ook bij mij komt de houding van het paard wat onnatuurlijk over. De hond vind ik leuk, mede dankzij de bloemen op de voorgrond.
Afgelopen zaterdag weer in Burgers geweest. Net op het moment dat ik de juiste lens op de juiste camera wilde zetten (ik stond toen voor het panther verblijf), wilde de panthers gaan paren precies bij het raam. Op dat moment zat mijn macro lens nog op de D5100 en maar snel met die combo wat plaatjes getrokken. Het resultaat viel me zeker niet tegen, al zat bij de beste shots een plantje in de weg die ik door de viewfinder niet heb gezien.

Ready to mate by robbertvw44, on Flickr
Daar let ik ook op met nabewerken. Ik hou er niet van als het té onrealistisch gaat lijken.Gianti schreef op maandag 10 juni 2013 @ 00:19:
Ik bewerk inderdaad na, niet heel veel, ik ben heel snel bang dat het te nep gaat lijken
robbertvw: lekker scherp op het oog, zeker geen verkeerd resultaat! sprietje gras is wel jammer, heb te weinig ervaring met PS om te oordelen of dat weg te halen is.
Tijdje geleden rond eind van middag in bos aan het wandelen toen we deze ree vanaf de bosrand het veld in zagen lopen.

Out of the woods by ToonS VisioN, on Flickr
Tijdje geleden rond eind van middag in bos aan het wandelen toen we deze ree vanaf de bosrand het veld in zagen lopen.

Out of the woods by ToonS VisioN, on Flickr
Verwijderd
@robbertvw
Mooie scherpe plaat. Alleen jammer dat de foto niet bij het verhaal past. Je ziet net dat het om 2 panters gaat. Maar ja je hebt helaas niet altijd alles in de hand.
@alfa75qv
Mooie plaat ook alleen vind ik hem op dit forum formaat iets minder als je hem groot bekijkt is ie beter. Enige wat ik wel heb dat onderwerp redelijk centraal staat op de foto. Dit had misschien iets anders gekunt.
Zelf ook weer wat plaatjes geschoten in Blijdorp en Burgers' Zoo.

Toucan, Blijdorp 2013 by Pasqual Demmenie, on Flickr

Red Panda, Blijdorp 2013 by Pasqual Demmenie, on Flickr

Otter, Burgers' Zoo 2013 by Pasqual Demmenie, on Flickr
Mooie scherpe plaat. Alleen jammer dat de foto niet bij het verhaal past. Je ziet net dat het om 2 panters gaat. Maar ja je hebt helaas niet altijd alles in de hand.
@alfa75qv
Mooie plaat ook alleen vind ik hem op dit forum formaat iets minder als je hem groot bekijkt is ie beter. Enige wat ik wel heb dat onderwerp redelijk centraal staat op de foto. Dit had misschien iets anders gekunt.
Zelf ook weer wat plaatjes geschoten in Blijdorp en Burgers' Zoo.

Toucan, Blijdorp 2013 by Pasqual Demmenie, on Flickr

Red Panda, Blijdorp 2013 by Pasqual Demmenie, on Flickr

Otter, Burgers' Zoo 2013 by Pasqual Demmenie, on Flickr
Net wezen spelen in het park met de laatste, en tevens een van de goedkoopste, toevoegingen aan mijn uitrusting. Gelukkig wilde de hond eventjes netjes stil zitten ondanks al die lekkere geurtjes en speelmaatjes om hem heen:

D600 - 50 1.8G - ISO200 - F2 - 1/200s
De uitvoering kan en mag nog beter, moet nog flink oefenen het effect en hoever ik het laat komen in de foto maar voor een van de eerste 5 foto's gemaakt vind ik het niet verkeerd
. (alles is in camera op de witbalans en het iets optillen van de zwarttinten na.

D600 - 50 1.8G - ISO200 - F2 - 1/200s
De uitvoering kan en mag nog beter, moet nog flink oefenen het effect en hoever ik het laat komen in de foto maar voor een van de eerste 5 foto's gemaakt vind ik het niet verkeerd
@pasquald, bedankt voor de tips. Net als de rest overigens!
Zal binnenkort maar weer eens een bezoekje gaan brengen en dan toch maar de monopod achterin gooien
Vind je Toecan er overigens echt uit springen. Weer eens een ander perspectief!
Zal binnenkort maar weer eens een bezoekje gaan brengen en dan toch maar de monopod achterin gooien
Vind je Toecan er overigens echt uit springen. Weer eens een ander perspectief!
De Toekan is echt gaaf!
Pat-Juh: ik snap 'm niet, is dit een reflectie in het water?

Everglades Alligator by Barrycades, on Flickr
Crocodilia/alligator in de Everglades Flordia.
Zoals wij eendjes hebben in de sloten, hebben ze daar alligators, echt bizar om mee te maken.

Everglades Alligator by Barrycades, on Flickr
Crocodilia/alligator in de Everglades Flordia.
Zoals wij eendjes hebben in de sloten, hebben ze daar alligators, echt bizar om mee te maken.
[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 16-06-2013 14:59 . Reden: Even de boel gecorrigeerd wegens de terechte correctie van rockhopper ]
Je snapt hopelijk wel dat ik je even moet corrigeren. Dit is een 'gator oftewel een alligator is, crocs (krokodil) hebben ze wel in het wild in de VS (alleen daar waar jij was, zuidelijk florida) maar die zijn erg zeldzaam relatief. (je kan op bijgevoegd plaatje zien dat het echt twee verschillende beesten zijn en jij hebt de algemenere en de meer gemoedelijke alligator op de foto gezet.Barrycade schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:45:
De Toekan is echt gaaf!
Pat-Juh: ik snap 'm niet, is dit een reflectie in het water?![]()
[afbeelding]
Everglades Croc by Barrycades, on Flickr
Croc in de Everglades Flordia.
Zoals wij eendjes hebben in de sloten, hebben ze daar krokodillen, echt bizar om mee te maken.
@Pat-juh ik snap 'm ook niet, wil je flare hebben in je foto? Het komt op mij storend over, als het een reflectie is (wat ik niet aan de foto kan zien/afleiden) dan stoort het nog steeds.
@pasquald Die toekan is echt heel erg mooi. Het standpunt is erg origineel maar je hebt de volle aandacht van de toekan te pakken!
Vorige week deze foto gemaakt van een dwerg kaaiman (nu we het toch over krokodillen etc hebben
)

Dwerg Kaaiman by C Onrust, on Flickr

Nope, gewoon een driehoekig stukje glas ;)! Zijn best leuke effecten mee te krijgen als je de juiste hoek kan vindenBarrycade schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:45:
De Toekan is echt gaaf!
Wat een heerlijke foto in groot formaat zegViolatoR schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:01:
Vorige week deze foto gemaakt van een dwerg kaaiman (nu we het toch over krokodillen etc hebben)
[afbeelding]
Je zou bijna denken dat die straks opstaat als een soort Godzilla
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
@ Pasquald: wauw, die toekan! Focus goed, kleuren lekker fel. Super! Misschien dat je het blauwe nog iets meer belichting en verzadiging had kunnen geven.
@ ViolatoR: lekkere toning, past goed bij het onderwerp. Dat stuk hout rechts in beeld leidt wel een beetje af, maar verder erg tof gedaan.
Laatst wezen wandelen in een natuurgebied waar ook schapen rondliepen. Onderstaande foto is helaas niet goed gefocust (AF-servo werkte even niet mee) dus bewerking stelt niet zo veel voor. Vond de uitdrukking erg grappig. Ze aten de lens zowat op (genomen op 10mm):

En dan een die wel gelukt is:
@ ViolatoR: lekkere toning, past goed bij het onderwerp. Dat stuk hout rechts in beeld leidt wel een beetje af, maar verder erg tof gedaan.
Laatst wezen wandelen in een natuurgebied waar ook schapen rondliepen. Onderstaande foto is helaas niet goed gefocust (AF-servo werkte even niet mee) dus bewerking stelt niet zo veel voor. Vond de uitdrukking erg grappig. Ze aten de lens zowat op (genomen op 10mm):

En dan een die wel gelukt is:

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Thanks voor de reacties
Dat stuk hout had ik er liever ook niet op gehad alleen had ik niet heel veel keuze hehe.
Die 2e is trouwens erg mooi Tobias! Lekker frisse toning. Het schaap is er zelf ook blij mee zo te zien
Dat stuk hout had ik er liever ook niet op gehad alleen had ik niet heel veel keuze hehe.
Die 2e is trouwens erg mooi Tobias! Lekker frisse toning. Het schaap is er zelf ook blij mee zo te zien
Idd.
Jammer dat ie zo krap genomen is.
De eerste is grappig !
Jammer dat ie zo krap genomen is.
De eerste is grappig !
Polarisatiefilter en een lichte vignet, verder niets eigenlijk. Lucht was sowieso (op de wolken na) erg mooi blauw. Netjes op 90 graden van de zon gefotografeerd, dus de pola had maximaal effect. Links iets minder (door de 10mm is niet elk stuk evenveel gepolariseerd) maar dat wordt dus lichtelijk gecorrigeerd door de toegevoegde lens-vignetting.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
@tobiasvs: Erg leuk gedaan. Eerst foto lijkt net nep / HDR door de kleuren en verzadiging (nog extra nabewerkt?).
Welke lens heb je hier gebruikt?
Hij zegt: 10 mm en uit zijn signature is dit de enige lens die dat kan: 10-20mm f/4-5.6wh00pz schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 09:23:
@tobiasvs: Erg leuk gedaan. Eerst foto lijkt net nep / HDR door de kleuren en verzadiging (nog extra nabewerkt?).
@violatoR: Mooie scherpe foto, maar de centrale compositie trekt mij niet echt aan.
@tobiasv: De vervorming in de eerste vind ik niet mooi, vooral bij het rechtse schaap. Ook oogt de bewerking niet echt natuurlijk. De tweede vind ik al een stuk beter, mooie natuurlijke bewerking, goede isolatie van de achtergrond en leuk dat die net aan het eten is. Mss idd wat te krap in het kader, maar dat stoort mij niet echt.
De kat van de buren kwam even langslopen, prima onderwerp om mijn nieuwe 2x teleconverter te testen. Deze werd gemaakt op 600m f/7.1 met de Sigma 120-300 f/2.8 OS en de Sigma 2x teleconverter.
Klik even door naar de 1600px versie op Flickr, deze heeft flickr wat overdreven verscherpt vind ik.

Cat by LaurentSt, on Flickr
@tobiasv: De vervorming in de eerste vind ik niet mooi, vooral bij het rechtse schaap. Ook oogt de bewerking niet echt natuurlijk. De tweede vind ik al een stuk beter, mooie natuurlijke bewerking, goede isolatie van de achtergrond en leuk dat die net aan het eten is. Mss idd wat te krap in het kader, maar dat stoort mij niet echt.
De kat van de buren kwam even langslopen, prima onderwerp om mijn nieuwe 2x teleconverter te testen. Deze werd gemaakt op 600m f/7.1 met de Sigma 120-300 f/2.8 OS en de Sigma 2x teleconverter.
Klik even door naar de 1600px versie op Flickr, deze heeft flickr wat overdreven verscherpt vind ik.

Cat by LaurentSt, on Flickr
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Compositie is niet echt spanned, kleuren van de kat en de achtergrond passen erg mooi bij elkaar. Scherpte lijkt me ook dik in orde van die combinatie.
Je moet wel even je signature updaten!
Je moet wel even je signature updaten!
@Laurentz: Mooi hoor
Misschien niet bijzonder qua compo maar wel heerlijk qua kleur en scherpte en look&feel vind ik.
Bedankt alletwee
Hoe zouden jullie de compositie maken? ik heb even geprobeerd om een stuk links bvb eraf te croppen in LR (het is namelijk de volledige afbeelding, niet gecropt), maar dat vind ik niet echt een verbetering.
@ajhaverkamp: Done!
@ajhaverkamp: Done!
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
@LaurentS compositie is ook deels een creatief proces, en dat ontbreekt bij deze foto. Het is een mooi portret maar je onderwerp is BAM in your face in het midden. Er gebeurt niets wat deze foto spannend of bijzonder maakt. Technisch is hij wel goed uitgevoerd (belichting / scherpte enzo).
In feite had deze kat ook bij het gemeentehuis in het hokje kunnen gaan zitten om een 'pasfoto' te maken. Het resultaat is hetzelfde, iedereen zegt "je staat goed op de foto / mooie foto" maar het is niet een bijzondere foto. Om na te gaan wat anders kan zou je eens naar de andere portretten kunnen kijken in deze thread.
Afhankelijk van de reacties en net zo belangrijk je eigen mening kan je denk ik wel een beeld vormen wat er anders kan. Het gevolg is natuurlijk wel dat het bij meer creativiteit minder een 'portret' wordt maar weer sneller een bijzondere foto.
In feite had deze kat ook bij het gemeentehuis in het hokje kunnen gaan zitten om een 'pasfoto' te maken. Het resultaat is hetzelfde, iedereen zegt "je staat goed op de foto / mooie foto" maar het is niet een bijzondere foto. Om na te gaan wat anders kan zou je eens naar de andere portretten kunnen kijken in deze thread.
Afhankelijk van de reacties en net zo belangrijk je eigen mening kan je denk ik wel een beeld vormen wat er anders kan. Het gevolg is natuurlijk wel dat het bij meer creativiteit minder een 'portret' wordt maar weer sneller een bijzondere foto.
[ Voor 15% gewijzigd door rockhopper op 24-06-2013 12:52 ]
Ondanks dat vind ik het toch een prachtige foto, scherp en kleurrijk. Ben niet de enige gezien de reacties op flickr.
@LaurentS: Even een vraag tussendoor: hoe bevalt de Sigma 120-300? Kun je AF gebruiken met een TC 2x?
@LaurentS: Even een vraag tussendoor: hoe bevalt de Sigma 120-300? Kun je AF gebruiken met een TC 2x?
@Rockhopper: Idd het onderwerp staat pal in het midden, maar dat was expres in dit geval, het was de bedoeling om een portret te maken.
Ik heb even de flickr groep 'Cat portraits' bekeken: http://www.flickr.com/groups/cat-portraits/pool/ en persoonlijk vind ik het mooiste om de kat net in het midden te plaatsen als deze je recht aankijkt. Voor andere composities met 'meer kat' op en/of andere kijkrichtingen, ben ik het volledig mee eens, dan vind ik een centrale compositie ook niet geslaagd. Ik sta natuurlijk open voor andere meningen en waardeer deze ook
@RMRJ: Bedankt! Ik heb de combo nog niet zo goed kunnen testen vanwege de examens (ik ben student), morgen is echter mijn laatste examen en dan heb ik eindelijk terug tijd. De AF werkt zeker nog, het is een f/2.8 lens, dus met 2x TC zit je nog maar op f/5.6 en AF werkt dus prima. Iets trager natuurlijk dan zonder TC.
Ik heb even de flickr groep 'Cat portraits' bekeken: http://www.flickr.com/groups/cat-portraits/pool/ en persoonlijk vind ik het mooiste om de kat net in het midden te plaatsen als deze je recht aankijkt. Voor andere composities met 'meer kat' op en/of andere kijkrichtingen, ben ik het volledig mee eens, dan vind ik een centrale compositie ook niet geslaagd. Ik sta natuurlijk open voor andere meningen en waardeer deze ook
@RMRJ: Bedankt! Ik heb de combo nog niet zo goed kunnen testen vanwege de examens (ik ben student), morgen is echter mijn laatste examen en dan heb ik eindelijk terug tijd. De AF werkt zeker nog, het is een f/2.8 lens, dus met 2x TC zit je nog maar op f/5.6 en AF werkt dus prima. Iets trager natuurlijk dan zonder TC.
Begrijp me niet verkeerd LaurentS, ik vind het een mooie foto. Maar je vraagt wat er meer kan, dan kom je bij mij in de "bijzondere foto" categorie. Het soort waar je naar blijft kijken, vaak langere tijd omdat je de tijd kwijtraakt.
Dus het is meer als opbouwende kritiek bedoelt, ik zou zelf erg tevreden zijn met die foto. Ik heb verder niks met katten, dus misschien dat dat ook meespeelt. Je vind foto's waarbij je emotioneel betrokken bent altijd leuker/mooier.
Je hebt een duidelijk doel gesteld, namelijk portretshot en die categorie heeft niet heel veel creatieve mogelijkheden om te spelen met compositie. Je kan de hoek veranderen (zie de toucan foto eerder deze thread) maar of het dan nog steeds 'portret' is valt ook nog te bediscussiëren.
Dus het is meer als opbouwende kritiek bedoelt, ik zou zelf erg tevreden zijn met die foto. Ik heb verder niks met katten, dus misschien dat dat ook meespeelt. Je vind foto's waarbij je emotioneel betrokken bent altijd leuker/mooier.
Je hebt een duidelijk doel gesteld, namelijk portretshot en die categorie heeft niet heel veel creatieve mogelijkheden om te spelen met compositie. Je kan de hoek veranderen (zie de toucan foto eerder deze thread) maar of het dan nog steeds 'portret' is valt ook nog te bediscussiëren.
In aanloop naar de reeënbronst ging ik vandaag weer eens een kijkje nemen op de heide met dit als resultaat. Er werd al wel geblaft maar het is nog te vroeg om van bronst te spreken.

Roe deer transfixed by rockhopperpinguin, on Flickr

Roe deer transfixed by rockhopperpinguin, on Flickr
Gave plaat rockhopper 
Paar eekhoornshots van mij:

Eekhoorn - Red Squirrel by FrankVl, on Flickr

Meer: http://www.flickr.com/pho...s/sets/72157634276192025/

Paar eekhoornshots van mij:

Meer: http://www.flickr.com/pho...s/sets/72157634276192025/
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
@Rockhopper
Heerlijke plaat. Zowel qua scherpte en compositie, als hoe het reetje op karakteristieke wijs in de camera kijkt. Mooi!
@Orion84 Ook twee heerlijke shots, waarbij ik vooral de tweede er bovenuit vind steken. Wat met name komt doordat de reflectie in het water de compositie en het beeld wat mij betreft helemaal af maakt.
Hier een plaat die ikzelf twee dagen geleden heb geschoten. Terwijl ik rustig op de boot van het zonnetje lag te genieten kwam er opeens een Orca bovenwater. Reden genoeg om mijn camera maar eens uit de tas te pakken. Helaas kreeg ik het niet voor elkaar om met mijn 70-200mm 2.8 en 2x teleconverter een scherpe foto te nemen op de instabiele boot, en heb ik de foto zonder teleconverter moeten nemen en in lightroom bijgesneden.

Orca at Vancouver Island by Ravnoss, on Flickr
Heerlijke plaat. Zowel qua scherpte en compositie, als hoe het reetje op karakteristieke wijs in de camera kijkt. Mooi!
@Orion84 Ook twee heerlijke shots, waarbij ik vooral de tweede er bovenuit vind steken. Wat met name komt doordat de reflectie in het water de compositie en het beeld wat mij betreft helemaal af maakt.
Hier een plaat die ikzelf twee dagen geleden heb geschoten. Terwijl ik rustig op de boot van het zonnetje lag te genieten kwam er opeens een Orca bovenwater. Reden genoeg om mijn camera maar eens uit de tas te pakken. Helaas kreeg ik het niet voor elkaar om met mijn 70-200mm 2.8 en 2x teleconverter een scherpe foto te nemen op de instabiele boot, en heb ik de foto zonder teleconverter moeten nemen en in lightroom bijgesneden.

Orca at Vancouver Island by Ravnoss, on Flickr
Bij het nakijken van de foto's van mijn afgeklopen vakantie kwam ik onderstaande tegen. (Enige bewerking is het iets verkleinen van de foto to 75%)
Ik vind hem mooi gelukt en wilde hem jullie niet onthouden:
(klik voor groot)

(klik voor groot)
[ Voor 7% gewijzigd door _Peter2_ op 08-07-2013 20:33 . Reden: Foto bijgewerkt ]
Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux
Dat nabewerken moet ik eens wat meer mee gaan doen, heb er nog niet veel ervaring in, wellicht eens meer info opduiken.hypz schreef op maandag 08 juli 2013 @ 20:04:
@Peter: Fantastisch erop gezet! Nu nog even netjes nabewerken en afmaken
[ Voor 35% gewijzigd door hypz op 08-07-2013 20:08 ]
Orion, die 2e hoort in het showcase topic!
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Daar kon ik wat mee. Belichting heb ik intussen aangepast. (+1 stop erbij en hij ziet er inderdaad iets beter uit) - Raw had ik gelukkig nog voorhanden.hypz schreef op maandag 08 juli 2013 @ 20:07:
, hij is ook mooi zo hoor, ik zou hem enkel wat optrekken nog dan komen de vleugels echt prachtig uit, hij is een tikkeltje aan de donkere kant, terwijl er van die prachtige gekleurde veren onder zitten die je zelfs uit de jpg prachtig kan ophalen, als je raw hebt geschoten nog beter zelfs waarschijnlijk
Alleen het optrekken moet ik eens zien hoe ik dat kan aanpakken...een beetje lucht aan de bovenkant erbij en de compositie is denk ik al beter, alleen heb ik dat niet.
Mooie foto_Peter2_ schreef op maandag 08 juli 2013 @ 20:02:
Bij het nakijken van de foto's van mijn afgeklopen vakantie kwam ik onderstaande tegen. (Enige bewerking is het iets verkleinen van de foto to 75%)
[afbeelding]
(klik voor groot)
Ik ben er trouwens voor om foto's bij voorkeur op flickr oid te zetten zodat men ook de exif info kan zien, daar kunnen we allemaal wat van leren nietwaar?
Ben sinds kort ook begonnen met fotografie, heb een 600D met nu nog even de 17-55 kitlens.
Bij het rond lopen op de High Tech Campus (iedere dag een half uurtje want dat is goed voor je !) een paar foto'tjes geschoten. Deze vond ik het sterkste van die serie.
http://tweakers.net/ext/f/kjIvYaTdM81ljeZU1M4M4AXq/full.jpg
Heb de foto wat bijgewerkt maar nog niet helemaal naar wens vond hem mede door middag de zon een beetje flets. Ik zat hier ongeveer op een halve meter / meter van de gans af omsingeld door andere ganzen met jong spul bij ( de linker 2 zijn jonkies) dus ik had niet het gevoel om even de tijd te nemen om een paar composities te maken. Vooral niet met die perfecte blik in de camera. Had zelf graag iets meer gans er op gekregen. of van iets lager geschoten.
Bij het rond lopen op de High Tech Campus (iedere dag een half uurtje want dat is goed voor je !) een paar foto'tjes geschoten. Deze vond ik het sterkste van die serie.
http://tweakers.net/ext/f/kjIvYaTdM81ljeZU1M4M4AXq/full.jpg
Heb de foto wat bijgewerkt maar nog niet helemaal naar wens vond hem mede door middag de zon een beetje flets. Ik zat hier ongeveer op een halve meter / meter van de gans af omsingeld door andere ganzen met jong spul bij ( de linker 2 zijn jonkies) dus ik had niet het gevoel om even de tijd te nemen om een paar composities te maken. Vooral niet met die perfecte blik in de camera. Had zelf graag iets meer gans er op gekregen. of van iets lager geschoten.
[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 11-07-2013 22:49 . Reden: Graag je foto even verkleinen naar max 640pixels breedte ]
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Het grootste probleem is de kadering / compositie ^^, zoals je zelf al aangaf had ik er ook graag meer van de ganzen op gezien, ze worden nu wel raar afgesneden allemaal
Verwijderd
Gebruik het bovenste focuspunt in zo een geval dan kan je scherpstellen op een oog en toch een aardig deel van het beest in beeld krijgen.
Ik denk dat je in zo'n situaties geen tijd hebt om focuspunten te gaan veranderen. Focuspunt dus best fixed op het midden laten staan, dan focus & recompose.
Fototechnisch is die foto wel .. vrij slecht
Maar ik moest toch spontaan beginnen lachen toen ik hier naar beneden scrolde en plots dat beest naar mij zag staren
Fototechnisch is die foto wel .. vrij slecht
[ Voor 4% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 11-07-2013 16:49 ]
Mij ging het dan idd ook puur om de look van dat beest. Ik had nog 2 shots waar de kadering een stuk beter is maar een is extreem donker geen idee waarom en de ander is zeer on scherp. toen ik ineens van rechts 2 ganzen mijn kant op kwamen met gesis.Buzz_Fuzz schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 16:48:
Ik denk dat je in zo'n situaties geen tijd hebt om focuspunten te gaan veranderen. Focuspunt dus best fixed op het midden laten staan, dan focus & recompose.
Fototechnisch is die foto wel .. vrij slechtMaar ik moest toch spontaan beginnen lachen toen ik hier naar beneden scrolde en plots dat beest naar mij zag staren
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Helaas een dierentuinfoto, maar een ritje naar België was beter te doen in 1 dag dan deze beestjes op te zoeken in het wild. 

Koala Nur-Nuru-Bin by stavos, on Flickr

Koala Nur-Nuru-Bin by stavos, on Flickr
[ Voor 2% gewijzigd door stavos op 13-07-2013 11:21 . Reden: Takje weggehaald ]
stavos.nl - ...something with 1000 words and pictures, only without the words.
Ik zie wat storende elementen: de out-of-focus tak linksboven + middenonder.
Het gebruik van een watermerk heb ik verder niets op tegen, maar zorg er wel voor dat het geen afbreuk doet aan het onderwerp. Bij deze plaat was je watermerk een stuk beter geplaatst geweest als het linksonder zou zitten.
Het gebruik van een watermerk heb ik verder niets op tegen, maar zorg er wel voor dat het geen afbreuk doet aan het onderwerp. Bij deze plaat was je watermerk een stuk beter geplaatst geweest als het linksonder zou zitten.
Hier staat tekst
De koala's in Planckendael zitten achter glas. En netjes rekening houdend met de medebezoekers van de dierentuin heb ik wellicht niet de meest ideale hoek kunnen kiezen. Ik ben al heel blij met het feit dat ik het beestje op deze manier heb kunnen vastleggen. Het takje midden onder stoorde mij niet, maar ik ga eens kijken of ik die met wat nabewerking weg kan krijgen.
En wat betreft het watermerk, die laat ik ongeacht de foto rechtsonder staan. Wellicht niet de meest ideale keuze voor sommige foto's, maar ik vind het consequent zijn prettiger voor op mijn blog. En in dit geval trekt het hoofd van de koala voor mij meer de aandacht dan zijn kont.
En wat betreft het watermerk, die laat ik ongeacht de foto rechtsonder staan. Wellicht niet de meest ideale keuze voor sommige foto's, maar ik vind het consequent zijn prettiger voor op mijn blog. En in dit geval trekt het hoofd van de koala voor mij meer de aandacht dan zijn kont.
stavos.nl - ...something with 1000 words and pictures, only without the words.
Vergeef het me als dit niet helemaal goed gaat, dit is mijn eerste poging om mee te doen in dit forum.
@Stavos: Heerlijk shot van de koala, maar deze kan een crop goed gebruiken om de storende tak links te verbergen.
Mijn foto heb ik genomen in de Bovenkerkerpolder een paar weken terug. Nabewerking in Lightroom 5 (ben aan het experimenteren). Ik heb me lekker uitgeleefd op de clarity slider om een wat dramatisch effect te krijgen. Ben benieuwd naar jullie (ongezouten) commentaren!
@Stavos: Heerlijk shot van de koala, maar deze kan een crop goed gebruiken om de storende tak links te verbergen.
Mijn foto heb ik genomen in de Bovenkerkerpolder een paar weken terug. Nabewerking in Lightroom 5 (ben aan het experimenteren). Ik heb me lekker uitgeleefd op de clarity slider om een wat dramatisch effect te krijgen. Ben benieuwd naar jullie (ongezouten) commentaren!

Grappige foto :-) Wel erg 3d / nep. Alsof de koe er later in is geplakt. Hij lijkt ook een beetje licht te geven.
Holy cow !
Stravos, Mooie foto. Zou zomaar een reclamefoto/banner kunnen zijn.
@Orion84. Eerste foto vind ik te fel qua licht. 2e is leuk maar had meer omgeving rechts mogen bevatten voor het mooie. Ik vind hem wat krap genomen. Wel een leuke foto. Eekhoorntjes altijd +1
Hier nog wat dierenpics van mijn kant:

Groot vind je hier : http://www.flickr.com/photos/lasteraar/
Holy cow !
Stravos, Mooie foto. Zou zomaar een reclamefoto/banner kunnen zijn.
@Orion84. Eerste foto vind ik te fel qua licht. 2e is leuk maar had meer omgeving rechts mogen bevatten voor het mooie. Ik vind hem wat krap genomen. Wel een leuke foto. Eekhoorntjes altijd +1
Hier nog wat dierenpics van mijn kant:

Groot vind je hier : http://www.flickr.com/photos/lasteraar/
Dat is het nadeel van met een vaste 300mm lens schieten vanuit een fotohut waar de eekhoorns af en toe zo dichtbij komen dat je er nauwelijks nog op scherp kan stellenLasteraar schreef op maandag 15 juli 2013 @ 19:35:
Gave plaat van die spin. Mooie combi van de gedetailleerde fijne voorgrond en de felgroene/zwarte blurry achtergrond

Dank voor alle positieve reacties op mijn eekhoornshots iedereen
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
@ stavos: Leuk shot, misschien inderdaad iets anders croppen.
@ Hitcham: Grappige blik, maar verder doet hij me niet zo veel.
@ Lasteraar: Spin inderdaad erg mooi, steekt ook lekker af tegen web en achtergrond. De duif vind ik niet zo. Vind de pose niet echt lekker en de achtergrond is iets te onrustig. De papegaai is wel weer leuk, al vind ik de kleuren in de achtergron fijner dan van het onderwerp zelf.
Van mij nog wat foto's van mijn vakantie:
1.

Elk grazing at Sheep Lakes, Rocky Mountain NP, CO, USA by wsrdam, on Flickr
2.

Coyote on lookout in Yellowstone NP, WY, USA by wsrdam, on Flickr
3.

Bison grazing in Yellowstone NP, WY, USA by wsrdam, on Flickr
@ Hitcham: Grappige blik, maar verder doet hij me niet zo veel.
@ Lasteraar: Spin inderdaad erg mooi, steekt ook lekker af tegen web en achtergrond. De duif vind ik niet zo. Vind de pose niet echt lekker en de achtergrond is iets te onrustig. De papegaai is wel weer leuk, al vind ik de kleuren in de achtergron fijner dan van het onderwerp zelf.
Van mij nog wat foto's van mijn vakantie:
1.

Elk grazing at Sheep Lakes, Rocky Mountain NP, CO, USA by wsrdam, on Flickr
2.

Coyote on lookout in Yellowstone NP, WY, USA by wsrdam, on Flickr
3.

Bison grazing in Yellowstone NP, WY, USA by wsrdam, on Flickr
@lasteraar De foto van de spin vind ik echt heel goed.Kleur, scherpte, compositie. Eigenlijk alles klopt. Als ik dan een klein minpuntje moet noemen zou het zijn dat de pootjes van de spin wat overbelichte vlekjes vertonen. Maar aangezien ik op een ongecalibreerd scherm zit te kijken, zou het zo maar daar aan kunnen liggen.
@wsrdam alle drie mooie shots van mooie dieren. Jammer dat het alledrie profiel foto's zijn. Iets meer contact met de dieren had leuk geweest, maar ik besef me dat wilde dieren zich slecht laten poseren
. Overigens lijkt het op foto 1 alsof er blauwe vlekken in je water zitten? ziet er wat onnatuurlijk uit (of het ligt weer aan mijn scherm hier
)
Vandaag tijdens mijn vakantie in Canada, tot twee keer toe een beer tegen het lijf gelopen. En tot twee keer toe bleek het beest opeens maar een paar meter bij me vandaan te staan. Uiteraard flink schrikken, maar toch maar geprobeerd om een foto te maken.

Black Bear @ Jasper by Ravnoss, on Flickr

Black Bear 2 @ Jasper by Ravnoss, on Flickr
Technisch misschien geen hoogstandjes. Maar ik ben er stiekem toch wel tevreden mee
. Gelukkig is mijn adrenaline ondertussen weer wat gezakt
@wsrdam alle drie mooie shots van mooie dieren. Jammer dat het alledrie profiel foto's zijn. Iets meer contact met de dieren had leuk geweest, maar ik besef me dat wilde dieren zich slecht laten poseren
Vandaag tijdens mijn vakantie in Canada, tot twee keer toe een beer tegen het lijf gelopen. En tot twee keer toe bleek het beest opeens maar een paar meter bij me vandaan te staan. Uiteraard flink schrikken, maar toch maar geprobeerd om een foto te maken.

Black Bear @ Jasper by Ravnoss, on Flickr

Black Bear 2 @ Jasper by Ravnoss, on Flickr
Technisch misschien geen hoogstandjes. Maar ik ben er stiekem toch wel tevreden mee
Verwijderd
Goed punt voor wat betreft dat het alledrie profielfoto's zijn, in een serie kijkt het misschien niet zo lekker. Heb wel andere, zal eens kijken of ik die later kan posten. Die blauwe vlekken, misschien weerkaatsing van de lucht, maar het was mij eigenlijk niet zo opgevallen.
Erg cool, jouw foto's! Ik zou er ook tevreden mee zijn. Je kunt wat muggeziften over plantjes en takjes, maar als je dit soort foto's in het wild maakt en de kop is mooi vrij, erg netjes.
Het beste wat ik tegen kwam was dit. Boordevol ruis en niet echt scherp. Hij zat ook wat verder weg (meter of 80). Of dat helaas of gelukkig is... Niettemin een erg mooie ervaring, maar fototechnisch niet echt een topper.

Grizzly Bear in Yellowstone NP, WY, USA by wsrdam, on Flickr
Erg cool, jouw foto's! Ik zou er ook tevreden mee zijn. Je kunt wat muggeziften over plantjes en takjes, maar als je dit soort foto's in het wild maakt en de kop is mooi vrij, erg netjes.
Het beste wat ik tegen kwam was dit. Boordevol ruis en niet echt scherp. Hij zat ook wat verder weg (meter of 80). Of dat helaas of gelukkig is... Niettemin een erg mooie ervaring, maar fototechnisch niet echt een topper.

Grizzly Bear in Yellowstone NP, WY, USA by wsrdam, on Flickr
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2013 08:16 ]
@Ravnoss: Dat zijn toch twee platen die je maar mooi op je naam hebt staan. Geen studio perfectie, maar wat wil je als je juist wordt overvallen door zo'n reus.
@Lastelaar: Wow, prachtig, die spin lijkt echt tot leven te komen op het scherm. De twee vogels: interessant te zien hoe de positionering (papagaai) buiten het midden van je frame mogelijk is zonder dat het een saaie foto wordt.
@swrdam: De Coyote foto is gaaf, jammer van de achtergrond ja, maar zo is dat nu eenmaal in het wild. De overige foto's: Altijd lastig, maar kon je niet zo richten dat er een horizon zichtbaar was? Ik heb dit tijdens een safari in Tanzania in mei geprobeerd en dat beviel me goed.
Voorbeeld foto van een leeuwin, genomen op ongeveer 15 meter afstand (Nikon D7000 - 70-300VR @300mm - 1/250 - f5.6 - ISO 500). Nabewerking: enkel wat spot removal voor sensorstof en een klein beetje hogelichten teruggeschroefd.
@Lastelaar: Wow, prachtig, die spin lijkt echt tot leven te komen op het scherm. De twee vogels: interessant te zien hoe de positionering (papagaai) buiten het midden van je frame mogelijk is zonder dat het een saaie foto wordt.
@swrdam: De Coyote foto is gaaf, jammer van de achtergrond ja, maar zo is dat nu eenmaal in het wild. De overige foto's: Altijd lastig, maar kon je niet zo richten dat er een horizon zichtbaar was? Ik heb dit tijdens een safari in Tanzania in mei geprobeerd en dat beviel me goed.
Voorbeeld foto van een leeuwin, genomen op ongeveer 15 meter afstand (Nikon D7000 - 70-300VR @300mm - 1/250 - f5.6 - ISO 500). Nabewerking: enkel wat spot removal voor sensorstof en een klein beetje hogelichten teruggeschroefd.

Hele mooie plaat. Vooral door de manier waarop de leeuw uit het beeld kijkt.
Verwijderd
@Hitcham Mooie blik en ook mooi van de achtergrond los. Echter mis ik scherpte in de foto. Kan niet helemaal goed zien wat er mis is met de scherpte maar lijkt alsof deze scherp is op het lichaam net onder zijn kop. Ogen en dergelijk missen de scherpte.
@wrsdam Je zegt het zelf al helaas niet scherp.
@Ravnoss Dat is wel even schrikken inderdaad. Maar de eerste vind ik nog aardig geslaagd. Mooi op de juiste plek scherp en compositie is ook goed. De tweede heb ik wat minder mee kan niet helemaal zeggen waarom.
Hier nog van mij een plaatje. Voor de gein weer is mijn oude 350D uit de kast gehaald en wat foto's wezen maken. Hier onder eentje waar ik wel tevreden over ben.

Butterfly by Pasqual Demmenie, on Flickr
@wrsdam Je zegt het zelf al helaas niet scherp.
@Ravnoss Dat is wel even schrikken inderdaad. Maar de eerste vind ik nog aardig geslaagd. Mooi op de juiste plek scherp en compositie is ook goed. De tweede heb ik wat minder mee kan niet helemaal zeggen waarom.
Hier nog van mij een plaatje. Voor de gein weer is mijn oude 350D uit de kast gehaald en wat foto's wezen maken. Hier onder eentje waar ik wel tevreden over ben.

Butterfly by Pasqual Demmenie, on Flickr
@laurentS niet een heel spannende foto maar wel goed scherp uitgevoerd. misschien de volgende keer met een wat donkerdere achtergrond. (en een lager standpunt??)
@orion84 ik had ze dacht ik al een tijdje geleden gezien maar het zijn nog steeds hele mooie foto's
heldere kleuren en fantatstish detail.
@Ravnoss
een orka zie je ook niet iedere dag, maar ik vind het geen bijzondere foto. doet mij aan een gemiddeld fakantiekiekje denken. (niet een slechte foto, maar gewoon erg standaard)
@Hitcham het komt erg vreemd over, misschien de volgende keer iets minder pushen met bewerking?
@lasteraar, die met die spin is geweldig gedaan. die met die duif een beetje druk door de bokeh.
(verder wel leuk)
Na aanleiding van lasteraar heb ik ook eens mijn macro lens gepakt en ben op zoek gegaan naar spinnenwebben, die waren er genoeg om het huis maar geen enkele had een spin in het web (gevlucht voor de hitte?)
Nog wel dit diertje kunnen vinden. handheld fotograferen blijft moeilijk (f11 om toch nog wat scherpte diepte te krijgen) vandaar niet helemaal spot on focus. om een leuke compositie te kunnen creëren heb ik het onderwerp in de hoek gezet ipv in het midden
@orion84 ik had ze dacht ik al een tijdje geleden gezien maar het zijn nog steeds hele mooie foto's
heldere kleuren en fantatstish detail.
@Ravnoss
een orka zie je ook niet iedere dag, maar ik vind het geen bijzondere foto. doet mij aan een gemiddeld fakantiekiekje denken. (niet een slechte foto, maar gewoon erg standaard)
@Hitcham het komt erg vreemd over, misschien de volgende keer iets minder pushen met bewerking?
@lasteraar, die met die spin is geweldig gedaan. die met die duif een beetje druk door de bokeh.
(verder wel leuk)
Na aanleiding van lasteraar heb ik ook eens mijn macro lens gepakt en ben op zoek gegaan naar spinnenwebben, die waren er genoeg om het huis maar geen enkele had een spin in het web (gevlucht voor de hitte?)
Nog wel dit diertje kunnen vinden. handheld fotograferen blijft moeilijk (f11 om toch nog wat scherpte diepte te krijgen) vandaar niet helemaal spot on focus. om een leuke compositie te kunnen creëren heb ik het onderwerp in de hoek gezet ipv in het midden
ora et labora
Verwijderd
@mrc4nl
Jammer dat de scherpte niet helemaal goed is. Je compo vind ik nu niet zo mooi. Ik vind het onderwerp nu veelste veel in de hoek gezet. Ik zelf zou hem ook wel in de hoek zetten maar niet zo ver.
Jammer dat de scherpte niet helemaal goed is. Je compo vind ik nu niet zo mooi. Ik vind het onderwerp nu veelste veel in de hoek gezet. Ik zelf zou hem ook wel in de hoek zetten maar niet zo ver.
mmm , tja daar zeg je wat. als close-up dan?(=veel croppen)Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 00:23:
@mrc4nl
ora et labora
@Pasquald: mooie foto met lekkere kleuren. De vlinder steekt mooi af tegen het groen.
@mrc: ik vind hem niet zo geslaagd. Komt ook omdat het onderwerp me niet aanspreekt van deze afstand.
Afgelopen weekend ter afsluiting van de vakantie wat dierentuinen bezocht. Op terug reis vanuit Italie hebben we Basel aangedaan en in Nederland naar Burgers en Beekse Bergen geweest. Tijgers zijn een van mijn favoriete onderwerpen in dierentuinen. In Burgers heb ik zo'n 8 uur voor het raam gestaan voor uiteindelijk wat tegenvallende shots door het erg reflecterende raam. Maar goed wel de wepjes uitvoerig kunnen zien. Edit: ben opnieuw een avond geweest naar Burgers. En deze keer de cubs zonder raam kunnen fotograferen. De foto heb ik hier geupdate. Flickr introduceerd wel behoorlijk wat scherpte en daarmee ruis.
In Beekse Bergen had ik meer geluk en kreeg ik er wel een mooi shot uit al zeg ik het zelf. Iets meer ruimte aan de bovenkant had ik achteraf misschien wel gewild maar ik stond op een bankje met mijn prime en niet goed genoeg gekeken tijdens het schieten.

Tiger cubs together by robbertvw44, on Flickr

Siberian Tiger by robbertvw44, on Flickr
@mrc: ik vind hem niet zo geslaagd. Komt ook omdat het onderwerp me niet aanspreekt van deze afstand.
Afgelopen weekend ter afsluiting van de vakantie wat dierentuinen bezocht. Op terug reis vanuit Italie hebben we Basel aangedaan en in Nederland naar Burgers en Beekse Bergen geweest. Tijgers zijn een van mijn favoriete onderwerpen in dierentuinen. In Burgers heb ik zo'n 8 uur voor het raam gestaan voor uiteindelijk wat tegenvallende shots door het erg reflecterende raam. Maar goed wel de wepjes uitvoerig kunnen zien. Edit: ben opnieuw een avond geweest naar Burgers. En deze keer de cubs zonder raam kunnen fotograferen. De foto heb ik hier geupdate. Flickr introduceerd wel behoorlijk wat scherpte en daarmee ruis.
In Beekse Bergen had ik meer geluk en kreeg ik er wel een mooi shot uit al zeg ik het zelf. Iets meer ruimte aan de bovenkant had ik achteraf misschien wel gewild maar ik stond op een bankje met mijn prime en niet goed genoeg gekeken tijdens het schieten.

Tiger cubs together by robbertvw44, on Flickr

Siberian Tiger by robbertvw44, on Flickr
[ Voor 14% gewijzigd door robbertvw op 31-07-2013 09:10 . Reden: foto geupdate ]
Let op:
Graag commentaar geven op voorgangers en afbeeldingen verkleinen!
Graag commentaar geven op voorgangers en afbeeldingen verkleinen!