The devil is in the details.
Nou toevallig vond ik ze vrij verschillend wat betreft compositie dan wel onderwerp en wilde ik deze foto's uit de serie plaatsen. Of had ik eerst naar jouw persoonlijke kwaliteitsnormen voor forumposts moeten vragen?marceltuit schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 07:23:
@sybille: beetje veel foto's voor een verzameltopic als je het mij vraagt. Ik zou of selectiever zijn of een testcase openen.
@relaxxing: zie mijn opmerkingen bij sybille.

Hierbij nog een foto uit de oude doos, genomen in Dierentuin Overloon. Ze zaten in een afgesloten deel van het park maar het voetpad liep daar gewoon middendoor. Die beesten liepen dus gewoon vrij over het voetpad en je kon ze zo aanraken, supercool
@marceltuit: zijn er geen andere belangrijkere dingen waar je je druk over kunt maken?
[ Voor 4% gewijzigd door RelaXXinG op 20-03-2012 22:31 ]
Ja eigenlijk wel, dat je dat nog niet doorhebt zeg. Het liefst in drievoud en schriftelijk.Of had ik eerst naar jouw persoonlijke kwaliteitsnormen voor forumposts moeten vragen?

Nee maar je confronteert mijn ogen er wel mee nou goedEn misschien is het voor iemand die op alle posts gaat reageren teveel moeite, maar je hoeft niet per se op alle foto's commentaar te geven hoor

VOlgens mij snap je mijn punt niet helemaal. Je plaatst je foto's hier toch om tips te krijgen? Het lijkt mij dat als je zoveel foto's in een testcase zet dat je veel gerichter commentaar krijgt dan als je ze zomaar in een verzameltopic DUMPT.
[ Voor 3% gewijzigd door Polariteit op 20-03-2012 18:23 ]
@RelaXXing: Nette plaat, wat mij alleen stoort is de (schijn)vignettering linksonderin.
Gisteren in het park even wezen spelen met mijn Tair-11a:

Duck by M3taal, on Flickr
[ Voor 23% gewijzigd door DonMetal op 20-03-2012 19:24 ]
Joejoe!
Thanks! Ja dat is helaas een schaduw van een balk die net boven mijn camera hing. Ik heb het nu wat weggewerkt, is het zo beter?DonMetal schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:21:
@Hahn: Mooi momentje net als hij zit te eten, netjes. Het enige wat ik zou kunnen zeggen is dat hij vrij vlak is.
@RelaXXing: Nette plaat, wat mij alleen stoort is de (schijn)vignettering linksonderin.
Mooi scherptediepte in je foto. Jammer dat de eend niet de andere kant op keek, dat komt de kadering beter over. Maar dat heb je natuurlijk niet altijd in de hand. Ik zou persoonlijk de foto wel iets lichter maken.
Jammer dat je jezelf verlaagd tot zo'n reactie, terwijl Marcel weldegelijk een punt had. Zoveel foto's plaatsen kun je beter in een testcase doen. Alleen dan krijgt het de aandacht die het verdient. Mij ontgaat volledig waarom je jezelf persoonlijk aangevallen voelde terwijl ik de toon van Marcel totaal niet offensief vond. Ik hoop dat je beter omgaat met kritiek op je foto's.RelaXXinG schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 17:54:
[...]
Nou toevallig vond ik ze vrij verschillend wat betreft compositie dan wel onderwerp en wilde ik deze foto's uit de serie plaatsen. Of had ik eerst naar jouw persoonlijke kwaliteitsnormen voor forumposts moeten vragen?En misschien is het voor iemand die op alle posts gaat reageren teveel moeite, maar je hoeft niet per se op alle foto's commentaar te geven hoor
[afbeelding]
Hierbij nog een foto uit de oude doos, genomen in Dierentuin Overloon. Ze zaten in een afgesloten deel van het park maar het voetpad liep daar gewoon middendoor. Die beesten liepen dus gewoon vrij over het voetpad en je kon ze zo aanraken, supercool
@marceltuit: zijn er geen andere belangrijkere dingen waar je je druk over kunt maken?![]()
Je kan wel wat meer RelaXXinG gebruiken
die was slecht zeg
[ Voor 3% gewijzigd door Isniedood op 20-03-2012 23:41 ]
Er zitten echt leuke en goede foto's tussen vind ik zelf! En een aantal die na wat bewerking nog veel beter worden (bijvoorbeeld de aap op boomstronk kan een andere achtergrond krijgen waardoor het veel beter wordt).
Dankjewel voor de leuke feedback
Verder is de kadering inderdaad wat persoonlijk. Ik snap dat de rule of thirds een goede leidraad is, maar het is geen wet voor goede foto's. Ik heb die dag trouwens 1300 foto's gemaakt (waarvan er veel dubbel door combinatie van burstmode en handmatig focussen af en toe), ik heb veel verschillende composities gebruikt
Het stokstaartje is een leuk beestje en dat wil ik er bijvoorbeeld helemaal op hebben. Ik heb er ook een paar met andere framing...maar eerlijk gezegd boeit het me niet zoveel waar dat beestje naar kijkt (zand)..ik wil dat beestje goed in beeld en laten zien wat het aan het doen is (lekker onderuit gezakt kijken).
Bij de slingeraap die op het touw loopt met gekrulde staart vind ik de centrale compositie juist heel sterk, oa door de sterke symmetrie die daardoor ontstaat in het touw.
De compositie is dus wel altijd bewust bepaald, en ik kan me voorstellen dat het niet iedereen aanspreekt. Daarom vind ik fotograferen ook zo leuk; je legt dingen die iedereen ziet vast op je eigen manier!
Overigens had ik bij de laatste foto niet alle tijd helaas. Ik moest met volledige uitrusting en zware lens namelijk klimmen op een 50cm hoge rotsmuur terwijl ik me vasthield aan de omheining om niet door het glas (maar eroverheen) te schieten. Het beestje was snel weer weg helaas, deze was de beste....erg jammer van de staart idd.
p.s.
http://animals.nationalge...s/animal-fathers-gallery/ voor inspiratie. Mooi centraal is niet lelijk ;P
Ctrl+k
Helemaal mee eens, dat is zeker een fijne plaatp.s.
http://animals.nationalge...s/animal-fathers-gallery/ voor inspiratie. Mooi centraal is niet lelijk ;P
Je kunt alle kritiek op mijn foto's geven die je wilt, graag zelfsIsniedood schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 23:40:
[...]
Ik hoop dat je beter omgaat met kritiek op je foto's.
Je kan wel wat meer RelaXXinG gebruiken![]()
die was slecht zeg![]()
die was idd slecht

DonMetal: Ik vind 'm een beetje plat qua kleuren, hij zou van mij wel wat contrastrijker mogen. En de eend is het onderwerp, daar ligt ook (goed) de focus op, maar hij beslaat misschien een achtste van het scherm, terwijl de rest van de foto niet heel veel toevoegt.
Als je m'n aap vlak vond trouwens, dan vind je deze misschien beter

Sup Doc by Marco Hordijk, on Flickr
Hahn schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 23:50:
RelaXXinG: Je hebt nu al 14 foto's laten zien in de afgelopen posts, maar ik heb je nog geen commentaar op andere mensen zien geven...
Alweer iets wat niet klopt, jongens jullie kijken niet goed!RelaXXinG schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 22:34:
[...]
Mooi scherptediepte in je foto. Jammer dat de eend niet de andere kant op keek, dat komt de kadering beter over. Maar dat heb je natuurlijk niet altijd in de hand. Ik zou persoonlijk de foto wel iets lichter maken.
Om terug te komen op je foto, in dit geval is er een te beperkte scherptediepte naar mijn mening. De opvallende groenige achtergrond trekt hierdoor steeds de aandacht weg van het onderwerp. Ook hier weer zou ik het beest aan de rechterkant kaderen, omdat het vanuit ons gezien naar links kijkt.
[ Voor 18% gewijzigd door RelaXXinG op 22-03-2012 00:42 ]
Auw, scherp, (positief) Heb je in nabewerking nog verscherpings trucjes uitgehaald?Hahn schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 23:50:
RelaXXinG: Je hebt nu al 14 foto's laten zien in de afgelopen posts, maar ik heb je nog geen commentaar op andere mensen zien geven...
DonMetal: Ik vind 'm een beetje plat qua kleuren, hij zou van mij wel wat contrastrijker mogen. En de eend is het onderwerp, daar ligt ook (goed) de focus op, maar hij beslaat misschien een achtste van het scherm, terwijl de rest van de foto niet heel veel toevoegt.
Als je m'n aap vlak vond trouwens, dan vind je deze misschien beter
[afbeelding]
Sup Doc by Marco Hordijk, on Flickr
@weiman: Op zich leuke compo, alleen de kleuren zijn nogal flets.
Die had ik gemist, maar dan nog, 14 foto's en 1 keer commentaar gegeven, blijft een vrij slechte scoreRelaXXinG schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 00:37:
[...]
Alweer iets wat niet klopt, jongens jullie kijken niet goed!
Beperkte scherptediepte..? 't Beest is gewoon helemaal scherp, dus snap niet helemaal waar je het over hebt. De achtergrond was alleen nog maar meer opgevallen als die scherp(er) was geweest.Om terug te komen op je foto, in dit geval is er een te beperkte scherptediepte naar mijn mening. De opvallende groenige achtergrond trekt hierdoor steeds de aandacht weg van het onderwerp. Ook hier weer zou ik het beest aan de rechterkant kaderen, omdat het vanuit ons gezien naar links kijkt.
Niks bijzonders, heel klein beetje clarity verhoogd en sharpening op 20 ofzo gezet (wat ook niet veel is). 500mm op f/8 doet al een hoopSnuurtje schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 03:38:
[...]
Auw, scherp, (positief) Heb je in nabewerking nog verscherpings trucjes uitgehaald?
Mooie scherpe foto, kleuren zijn ook mooi maar ik zelf had anders gecropped, meer ruimte aan de rechterkant gelaten,dus wat dat betreft ben ik het eens met Weiman.
@Weiman
Heerlijke foto, vooral met die spiegeling in het water, wel grappig dat de fuut in de spiegeling zo'n vierkante kop heeft
Ik ben eergisteren weer even geweest en heb mijn goedkope Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Canon maar weer eens uit de kast getrokken, kwamen toch een paar leuke plaatjes uit waaronder deze:

To do or not to do...
Je bent het eens met hem, maar je zegt méér ruimte laten? Dan zal je wel minder bedoeleniew schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:33:
@Hahn
Mooie scherpe foto, kleuren zijn ook mooi maar ik zelf had anders gecropped, meer ruimte aan de rechterkant gelaten,dus wat dat betreft ben ik het eens met Weiman.
Maar deze foto is niet gecropt, hij kwam zo (qua compositie) uit de camera. Ik had ook wel een foto die het beest wat meer rechts had, maar toen was de achtergrond minder, dus het was beetje kiezen tussen twee kwaden en dit vond ik de betere.
Goed gelukt shot, maar heb je wat dingen weggeshopt ofzo? Ik zie namelijk strepen in de lucht die iets donkerder zijn dan de rest van de lucht.Ik ben eergisteren weer even geweest en heb mijn goedkope Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Canon maar weer eens uit de kast getrokken, kwamen toch een paar leuke plaatjes uit waaronder deze:
[afbeelding]
Euhhh ja dat bedoelde ik ook ja, nee niets weggeshopt de lucht was zo, zijn natuurlijke strepen.Hahn schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:57:
[...]
Je bent het eens met hem, maar je zegt méér ruimte laten? Dan zal je wel minder bedoelen
Maar deze foto is niet gecropt, hij kwam zo (qua compositie) uit de camera. Ik had ook wel een foto die het beest wat meer rechts had, maar toen was de achtergrond minder, dus het was beetje kiezen tussen twee kwaden en dit vond ik de betere.
[...]
Goed gelukt shot, maar heb je wat dingen weggeshopt ofzo? Ik zie namelijk strepen in de lucht die iets donkerder zijn dan de rest van de lucht.
Als je niets kon croppen dan begrijp ik het helemaal.
Je had er wat meer een portret van kunnen croppen, dat dan weer wel.
To do or not to do...
Met die laatste opmerking blijkt dat je toch wel snapt waar ik het over hebHahn schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:30:
[...]
Beperkte scherptediepte..? 't Beest is gewoon helemaal scherp, dus snap niet helemaal waar je het over hebt. De achtergrond was alleen nog maar meer opgevallen als die scherp(er) was geweest.
Iew, ik gok dat dit landgoed Hoendaell is? Ik hoorde je er namelijk over in het topic over amersfoort.iew schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:33:
Ik ben eergisteren weer even geweest en heb mijn goedkope Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Canon maar weer eens uit de kast getrokken, kwamen toch een paar leuke plaatjes uit waaronder deze:
[afbeelding]
Ik heb het zojuist vermeld in de agenda om er een keer langs te gaan.
Wil de Amerikaanse Zeearend graag een keer vliegend hebben.
Is alleen wel een klein tripje vanaf rotterdam af.
RelaXXinG schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 19:06:
[...]
Met die laatste opmerking blijkt dat je toch wel snapt waar ik het over heb![]()
Met een rustigere achtergrond had ik je misschien gelijk gegeven, maar met deze niet. De achtergrond valt nu juist extra op doordat deze zeer onscherp is vergeleken met het hoofdonderwerp. Maar het blijft een mening hè en je hebt waarschijnlijk ook geen versie waarbij de achtergrond iets scherper is zodat je het verschil kunt zien.

Ik kan me niet zoveel situaties voorstellen waarin de achtergrond minder stoort als deze scherper is....in dit geval is de bokeh juist lekker om het beestje eruit te laten springen!
Ctrl+k
Mooi dat de beestjes precies goed kijken! Alleen jammer dat de derde zo verstopt zit. De foto was beter geweest zonder die derde denk ik. Op welke focal length is deze geschoten?
Ctrl+k
Ja dat klopt, 2x per dag is daar de roofvogel show.Rubencs schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 22:13:
[...]
Iew, ik gok dat dit landgoed Hoendaell is? Ik hoorde je er namelijk over in het topic over amersfoort.
Ik heb het zojuist vermeld in de agenda om er een keer langs te gaan.
Wil de Amerikaanse Zeearend graag een keer vliegend hebben.
Is alleen wel een klein tripje vanaf rotterdam af.
Het is mijn favoriete park, het heeft ook een groot stiltegebied daar lopen verschillende dieren los en kun je in wandelen.
Zou leuk zijn om daar een keer een meet te hebben met de tweakers fotogekken
@marceltuit
Ja die riemen zitten er nu eenmaal aan, kan ze wel weg shoppen maar ik vind dat dat niet hoort.@iew: gave vluchtfoto! jammer alleen van die riemen
Net alsof ik mezelf dan zit te bedonderen

Nog eentje dan omdat je em zo mooi vind

To do or not to do...
De foto had naar mijn mening wat scherper gekund en de kadering vind ik niet heel spannend. Het is echt zo'n point & shoot foto zonder dat er echt over nagedacht is.. De titel onderin de foto beslaat ook bijna 1/4 van het geheel en het leidt nogal af van het onderwerp. Dit wordt nog eens versterkt door de blauwe omlijning van de letters.
@iew Mooie plaat! Kop van de adelaar staat er bij die eerste goed scherp op. Vind die ook spannender dan de tweede. Heb je ook een grotere versie?
[ Voor 11% gewijzigd door RelaXXinG op 23-03-2012 00:34 ]
Uiteraard heb ik ook een grotere versie, klikkerdeklik...RelaXXinG schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 00:30:
[...]
@iew Mooie plaat! Kop van de adelaar staat er bij die eerste goed scherp op. Vind die ook spannender dan de tweede. Heb je ook een grotere versie?
To do or not to do...
[ Voor 72% gewijzigd door Silasje op 23-03-2012 01:18 ]
Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen
Ja, inderdaad jammer dat die derde zo verstopt zit. Ik heb wel een foto zonder dat derde hertje maar daar kijken de twee linker dieren niet naar mijSibylle schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 22:43:
@marceltuit
Mooi dat de beestjes precies goed kijken! Alleen jammer dat de derde zo verstopt zit. De foto was beter geweest zonder die derde denk ik. Op welke focal length is deze geschoten?
Ik zat nog 1,5 seconde te denken om hem te proberen weg te shoppen, maar dat gaan denk ik niks worden
ik heb de foto op 340mm geschoten volgens de exif
@iew: is dit topic niks voor je? wellicht dat je laatste 2 foto;s daar ook passen
[ Voor 11% gewijzigd door Polariteit op 23-03-2012 06:59 ]
Ja daar had ik er ook al 1 geplaatst, maar dat had jij wel gezienmarceltuit schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 06:58:
[...]
@iew: is dit topic niks voor je? wellicht dat je laatste 2 foto;s daar ook passen

Om één of andere reden leeft dit topic wat meer en ik zag dat mensen hier toch ook wel foto's van vogels tussen plaatsen.
Ik ben eigenlijk niet zo'n vogelaar, meestal hyena's en wolven, roofvogels vind ik dan wel weer wat hebben.
Ik vind het hier dus gezelliger, je stuurt me toch niet weg he ?!

To do or not to do...
Ik stuur helemaal niemand wegIk vind het hier dus gezelliger, je stuurt me toch niet weg he ?
Verwijderd
@Donmetal: Jammer dat de eend vrij donker is, waardoor je geen oog kunt ontwaren. Ook kijkt de eend naar links, waardoor het gehele gebied aan de rechterkant overbodig is. Had liever de eend meer naar rechts gezien.
@Hahn: Je sub doc heeft wel heel zwarte ogen.
@Weiman: Lekker verstopt in het riet. Misschien had een lager standpunt iets beter geweest. Hij komt ook een klein, klein beetje scheef over.
@iew: Ik vind de eerste de mooiste. Alleen jammer van de bandjes. Maar ja.. daar kun je weinig aan doen.
@marceltuit: knappe foto. Het derde diertje stoort mij niet zo.. Eerder het ontbrekende riet aan de linkerkant, waardoor links van de dieren toch aan doet als loze ruimte.. Maar dat is maar een klein iets. Vind het voor de rest een puike plaat!
@douPel: bijzondere foto inderdaad. Zouden de eenhoorns dan toch bestaan.
Vandaag in Amersfoort geweest. S'ochtends nog bewolkt/mistig, s'middags volle zon, waardoor het licht ruk was. Desalniettemin toch nog 3 plaatjes die nog enigszins te doen zijn.

owl by brombeer25, on Flickr

mangoes by brombeer25, on Flickr

lynx by brombeer25, on Flickr
This footer is intentionally left blank
Heb je eigenlijk wel een punt. Als dat er was geweest had ik een mooi doorkijkje gehad naar de herten. maar ja, het was er niet@marceltuit: knappe foto. Het derde diertje stoort mij niet zo.. Eerder het ontbrekende riet aan de linkerkant, waardoor links van de dieren toch aan doet als loze ruimte.. Maar dat is maar een klein iets. Vind het voor de rest een puike plaat!
jou platen zijn best nice, vooral de laatste. De eerste heb ik het idee dat het wit op de kop uitgebeten is en in de 2e vind ik de achtergrond niet zo relaxed kijken.
@doupel: grappig hert, wel jammer dat hij zo ver weg is en best aan de donkere kant.
Afgelopen zaterdag op zoek geweest naar kikkers, en gevonden:

The frog by Marcel Tuit, on Flickr
@marceltuit: Erg leuk! Mooie crop en mooie kleuren. Wat voor lens heb je daar nou voor gebruikt als ik vragen mag?
Toen ik wat random foto's van mijn hond aan het maken was, ging ie ineens zitten graven wat wel grappige foto's opleverde.
Gemaakt met mijn oude Sigma EF 75-300, waarvan ik het diafragma niet kan knijpen, dus aan de DoF heb ik niet veel kunnen doen (die is namelijk altijd zo klein mogelijk) Misschien eens laten rechippen, als dat kan met die lens.

Graag opbouwend commentaar
[ Voor 53% gewijzigd door Compizfox op 28-03-2012 18:38 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Tnx@marceltuit: Erg leuk! Mooie crop en mooie kleuren. Wat voor lens heb je daar nou voor gebruikt als ik vragen mag?
Jou foto's:
Mooie warme kleuren in 2 en 3. 2 vind ik ook wel een nice portret.
Van 3 en 4 zou ik er eentje weggelaten hebben, aangezien ze bijna hetzelfde zijn. Vind 3 hiervan het beste.
1 vind ik sowieso het minste. Die kijkt in mijn ogen niet zo prettig door het afgesneden oog.
in 2 zou ik proberen de bakstenen achtergrond wat rechter te zetten. Het valt namelijk best op dat ze scheef zijn.
Ik heb hem even rechtgedraaid (het was me nog niet eens opgevallen dat ie scheef stond):

Wel jammer dat dat bovenste oog er niet helemaal opstaat inderdaad. Helaas was dat geen crop, had gewoon beter moeten opletten toen ik de foto maakte
Maar wat vind je van de z/w conversie bij die foto? Zwart/wit is iets wat ik normaal eigenlijk nooit doe, maar ik dacht "laat ik het eens proberen, bij deze foto heeft het wel wat".
[ Voor 38% gewijzigd door Compizfox op 28-03-2012 21:45 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Verwijderd
@marceltuit: De kikker is mooi scherp. Vooral de weerspiegeling vind ik er mooi op staan.

Hazelworm by T van der Velden, on Flickr

Zandhagedis by T van der Velden, on Flickr
Verwijderd
edit
Ik heb het Zandhagedisje even opnieuw gedaan. Heb nu de uitsnede anders gedaan, en van de achtergrond de belichting, contrast, scherpte en verzadiging een stuk omlaag gehaald.

Zandhagedis03 by T van der Velden, on Flickr
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2012 22:48 ]
@compizfox. De 2e is mooi scherp, dat zand voegt net dat eene toe waardooe het niet gewoon de 938746ste hond is. Bij #1 is het jammer dat zijn oog afgesneden is. Bij #3 trekken zijn ogen erg de aandacht maar zijn niet scherp, ik ben benieuwd hoe doe foto er uit had gezien als je op zijn ogen had gefocussed ipv op zijn neus.
@marcel, Tja gewoon een heerlijke plaat. Mooi om te zien hoe slijmerig het beest is en zijn oog is prachtig!
Ik ben erg benieuwd wat jullie van onderstaande foto's vinden. Wat is er goed en wat kan er beter. Ben van plan 1 van de foto's ergens te submitten, welke is het sterkst?

Wild red eared turtle familly portrait. by Bart O., on Flickr

Wild red eared turtle. #1 by Bart O., on Flickr

Wild red eared turtle. #2 by Bart O., on Flickr

Wild red eared turtle. #3 by Bart O., on Flickr

Wild red eared turtle. #4 by Bart O., on Flickr

Wild red eared turtle. #5 by Bart O., on Flickr
In ieder geval hier mijn eerste foto's waar ik zelf wel over te spreken ben...

IMG_1254 by jeroen_vonk, on Flickr

IMG_0965 by jeroen_vonk, on Flickr

IMG_0959 by jeroen_vonk, on Flickr
Edit: dank voor de tip!
[ Voor 60% gewijzigd door Jeroen V op 08-04-2012 20:37 ]
Wat je foto's betreft: het staat allemaal wel erg centraal.
Bij Bart vindt ik dat eigenlijk ook, niet te veel maar een beetje mag wel.
Mijn zus heeft net een nieuwe kat gekocht, maine coon, 8 weken oud. Wat een poepie
Had eigenlijk iets verder af moeten gaat zitten zodat t oortje er beter op was gekomen.
Gemaakt met een 550d + 50mm 1.4 @ f2.0 iso 200 1/1000

smeerkees by kasperjongbloed, on Flickr

smeerkees2 by kasperjongbloed, on Flickr
Zelfde foto's maar ik was benieuwd welke jullie beter vinden*kunnen*
Edit:
[ Voor 6% gewijzigd door Pausie op 09-04-2012 13:16 ]
De overbelichten geeft hier wel een mooi effect. Mooi dat ook de verhoging symmetrisch loopt samen met het pootje
Leuke foto`s van een origineel onderwerp, zie je niet zo vaak. Ik vind persoonlijk 3 het beste, vooral door de hoek waarop de foto genomen is.
@Jeroen V
Leuke foto`s, zeker voor een "beginner". De 2e vind ik qua scherpe, compositie en achtergrond het beste.
@Pausie
Ook bij jou is de tweede het leukste. Alleen jammer dat de ogen van de kat hier wat minder in uit komen. In de eerste foto stoort het overbelichte stuk op de rus mij een beetje, bij de tweede foto is dat minder.
Zo nu mijn "vuurdoop" in dit gedeelte van het forum.
Ik weet dat de scherpte niet perfect op het oog ligt, dit lukte helaas niet helemaal goed met een vrij bewegelijke kat en een telefoon, want ik had men DSLR natuurlijk niet meegenomen

1.

2.

EDIT:
Nog even een 3e foto toegevoegd, waar ik zelf niet van kan bepalen of ik hem nou leuk vind of niet...

[ Voor 9% gewijzigd door spreading op 09-04-2012 19:27 ]
fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen
@Spreading:
1. Mooie kop, lekker "vuile blik", jammer dat de DoF te dun is om helemaal scherp te hebben.
2. Zelfde als 1, vind de blik alleen iets minder.
3. Niet echt scherp en die vage vlek rechts maken het een "nahh" voor mij.
Foto 1 is mooiste.
Eentje van mij dan, niets speciaals. Vorige week me nieuwe speeltje uit getest, Sigma 85mm f1.4 EX DG HSM voor de nieuwsgierige

(klikbaar naar groter)
85mm, ISO100 (Lo1), f2.2, 1/3200s
Vond het wel een leuk resultaat, veel drukte in het zand wat door de DoF zachter wordt gemaakt, het paalhoofd wat een gesloten muur lijkt... Mijn aandacht word in ieder geval naar het "model" Toni, de hond, getrokken
Hm ja de kleur is ook moeilijk want hij is nog zo jong, kleur is nog niet echt ontwikkeld. Het is echt daar tussen in, beetje wit maar toch ook weer rood.Pat-Juh schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:36:
@Pausie: wat voor kleur is de kitten? Lijkt of je de kleur temperatuur wat mis hebt in de eerste, geen witte kitten , ook geen rode, iets er tussen in...? Jammer dat het linker (voor ons rechts) oortje net af gesneden is, verder zou de z/w versie zo uit een kitten kalender kunnen komen wat mij betreft.
Helaas met men tel gemaakt dus kon de dof niet instellen, volgende keer echt mijn dlsr mee pakken :-)
Foto 3 was ik niet helemaal zeker van, maar das omdat ik fan van er beestje ben en dus bevooroordeeld, vandaar dat ik hem erbij zette. Dank je voor je critiek, kan ik weer wat mee!
Bij jou foto word de aandacht inderdaad naar het "model" getrokken, die lekker scherp oogt op men tablet, kleiner formaat dus zal hem ook eens op men pc bekijken...
Minpunt vind ik het drukke zand, maar zo ziet een strand er nou eenmaal uit...
Maar omdat de hond in de schaduw ligt, en die 2 kuiltjes naast de hond ook scherp zijn, maar in de zon liggen, vind ik ze toch afleiden. Verder een leuke foto, hond, zand en hek kleuren mooi samenspreading schreef op donderdag 12 april 2012 @ 12:13:
Minpunt vind ik het drukke zand, maar zo ziet een strand er nou eenmaal uit...

Niet echt een boeiende foto maar vond hem wel leuk
[ Voor 82% gewijzigd door Beukerz op 12-04-2012 16:38 ]
En wat meer ruimte rechts ipv links. Hij loopt nou het shot uitPausie schreef op donderdag 12 april 2012 @ 16:56:
Had iets lager gemogen en iets meer crop/zoom
Twee foto's die ik wel leuk vind:

IMG_2955 by jeroen_vonk, on Flickr

IMG_2509 by jeroen_vonk, on Flickr
@Beukerz: Actie is leuk , alleen zou ik de volgende keer proberen die actie op een andere manier vast te leggen. Dan is er nog meer spanning uit te halen.
@Patjuh: Mooi gedaan! niks op aan te merken eigenlijk!
@Spreading: Vooral je 1e en 2e foto vind ik erg geslaagd. Ook al is je 1e een beetje donker. Hij is wel "haar" scherp
Ik doe niet zo heel vaak fotos/portretten maken van dieren(ook niet van mensen overigens). Dus commentaar graag welkom.
Hier 2 fotos van mijn Mopshond

Mulan! Dun'Ond by digital_slice, on Flickr

Mulan! Dun'Ond( Z/W conversie) by digital_slice, on Flickr
[ Voor 21% gewijzigd door degroot op 15-04-2012 16:57 ]
www.degroot-it.nl
@Beukerz: Sluit me aan bij Pausie en Ed-Oorklep. Leuke foto, maar een lager standpunt en andere uitsnede hadden de hond meer tot zijn recht doen komen.
@ Jeroen V: foto 1: Poesje kijkt naar links, waardoor de loze ruimte rechts totaal geen doel heeft. Daarnaast is de overbelichte achtergrond erg storend. Foto 2: Nietszeggende foto. Had leuker geweest als het duidelijk was geweest waar de hond naar kijkt.
@degroot: Ik zou de pose van foto 1 eens combineren met de vensterbank (?) van foto 2. Ik vind de pose van foto 1 geweldig, maar het tapijt erg afleiden. Een egale ondergrond is leuker denk ik.
@Jeroen V; scherpe foto's maar missen eigenlijk een echt onderwerp. Zoals al aangegeven, de kat kijkt uit de foto.

pippi3 by kasperjongbloed, on Flickr
Deze gemaakt van een 6 weken oud katje
550d+ canon 50mm 1.4 @ 1.4 1/125 iso400 Adobe Photoshop®
Verwijderd

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Daar ben ik het zeker mee eens, maar ik kon er niet gewoon zomaar van weglopen. Ik hoopte dat 't beestje in ieder geval voor een paar weken in een opvang zou kunnen aansterken en wat groter worden. Maar dat pakte helaas toch anders uit.Universal Creations schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 22:15:
..., ze horen in het wild thuis.
Persoonlijk vind ik het ook altijd erg moeilijk om te beoordelen of je zo'n dier nou wel of niet moet gaan voeren. Als het niet kan lopen en alleen is, gaat het niet gevoed worden en kan het zelf dus ook niet eten. Ik ken genoeg natuur liefhebbers die in hopeloze situaties er voor kiezen om een dier meteen uit het leiden te verlossen. (in het geval er geen natuurlijke predatoren zijn anders doen die het voor je) Als je het dier wel voed, is deze daarna helemaal niet meer schuw en zal in het ergste geval juist weer op mensen afkomen voor eten. Maar indien in goede conditie kan dat op een voor mensen minder aangename manier geschieden, hoewel ik nou ook weer niet denk dat vossen "agressief" kunnen zijn wegens mensen. (anders dan b.v. wilde honden / katten / apen / zwijnen).
Ik probeer altijd goed te luisteren en speuren naar vossen als ik in gebieden kom waar ze voorkomen. Helaas nog nooit weten te fotograferen in het wild, wat dat aangaat heb je toch wel "geluk" gehad met deze situatie. Volgens mij heeft vrijwel niemand een foto van een jonge vos in z'n hand. Gefeliciteerd met deze unieke fotos!
Verwijderd
Wat betreft het vinden van een uniek onderwerp heb ik bij deze foto's inderdaad geluk gehad. Wel fijn dat je geluk tussen aanhalingstekens hebt gezet, want achteraf is het gewoon een droevige herinnering. Hoewel ik wist dat 'ie als huisdier niet kon blijven, was ik al erg snel aan 'm gehecht.djunicron schreef op zondag 13 mei 2012 @ 00:08:
Ik probeer altijd goed te luisteren en speuren naar vossen als ik in gebieden kom waar ze voorkomen. Helaas nog nooit weten te fotograferen in het wild, wat dat aangaat heb je toch wel "geluk" gehad met deze situatie. Volgens mij heeft vrijwel niemand een foto van een jonge vos in z'n hand. Gefeliciteerd met deze unieke fotos!
Gister bij m'n moeder deze foto gemaakt. Het katje is zwart en er was niet veel licht. Door de zoeker zag ik alleen maar zwart (geen details), en op het lcd-schermpje was ook niks te zien. Focussen heb ik gedaan door vanaf statief foto's met langere sluitertijd te maken en vervolgens de focus bij te stellen. Had vanochtend behoefte aan een geestdodend klusje, dus heb ik handmatig alle stofjes en witte/losse haartjes verwijderd.

Pluis by T van der Velden, on Flickr
edit:
Heb nog wat foutjes bijgewerkt, en ik zag dat ik de foto iets te licht had gemaakt.
en voor de vergelijking de onbewerkte versie...:
Pluis rolt altijd graag door het stof als hij in de tuin mag.

pluis_onbewerkt by T van der Velden, on Flickr
Nog meer Pluis...

Pluis - Im ignoring you by T van der Velden, on Flickr

Pluis - The way out by T van der Velden, on Flickr
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2012 11:57 . Reden: foto bijgewerkt en onbewerkte versie toegevoegd ]
Moet een bijzondere ervaring zijn geweest met die vos. Jammer dat het voor het beestje waarschijnlijk inderdaad niet zo best af zal lopen, maar inderdaad wel goed gehandeld
Ook pluizig, maar weer van een heel andere orde:

Koninginnepage - Papilio machaon by FrankVl, on Flickr
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Hier eentje van mij. Ik heb een paar dagen een Sigma 17-70mm F2.8-4 DC MACRO te leen om te kijken of ik het de moeite waard vind om te kopen:

Morris by ElroyTerpstra, on Flickr
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
In de tuin. We hebben hier elk jaar rupsen van die vlinders op het loof van de winterwortelen in de moestuin. Daar vangen we er een paar van, stoppen we in een kastje en als ze dan ontpopt zijn kan je ze prima ergens op een plant zetten om te fotograferenPossible schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 21:43:
@Orion84 Mooie foto! In de tuin gemaakt of in de dierentuin?
Als de shoot over is zijn ze vrij om te gaan
Voordeel is ook dat ze op deze manier nog helemaal gaaf zijn, in tegenstelling tot een exemplaar dat je toevallig in het wild tegenkomt.
[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 17-05-2012 21:59 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
@Sargonaut kat: De eerste 'schoongemaakte' foto vind ik mooi. Het donkere ervan vind ik gaaf, maar toch zijn de details prima zichtbaar
@Sargonaut vos: Mooi beestje! Foto 1 vind ik erg mooi, je ziet ook de kwetsbaarheid in zijn/haar ogen lijkt het.
Vandaag toevallig een foto gemaakt op stal omdat ik een nieuwe camera heb. Wat jammer van de stal op de achtergrond maar ben best tevreden over het zwart/zwart/zwart!

Verwijderd
De hekken doen wel wat afbreuk maar kun je niet altijd wat aan doen. De afgesneden oortjes wel. Dus die horen er ook op.Robberto schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 20:49:
@Possible Heerlijke foto, lekker ontspannen bij de baas!
Vandaag toevallig een foto gemaakt op stal omdat ik een nieuwe camera heb. Wat jammer van de stal op de achtergrond maar ben best tevreden over het zwart/zwart/zwart!
[afbeelding]
Vorig jaar heb ik in het midden van Italië de volgende foto gemaakt:

Kan op geklikt worden
Toch heb ik wat tips. je hebt deze foto op 1/30 geschoten. Dat is best een lange sluitertijd om uit de hand stil te houden. Omdat je nu op 18mm hebt geschoten kom je daar prima mee weg, maar op langere brandpuntsafstanden wordt dat erg lastig. Je kan dus beter je ISO wat omhoog gooien. Als je deze foto op ISO400 in plaats van 125 had geschoten, had je op een sluitertijd van 1/100 kunnen schieten zonder verandering in de belichting.
De belichting zelf is wat aan de donkere kant. Door bv. op ISO 800 (nog prima acceptabel qua ruis, helemaal als je nog wat ruis wegpoetst in bv. Lightroom) en 1/100 te schieten, of bv. ISO 400 en 1/50 zou je foto een stuk lichter zijn. Aangezien de foto niet heel erg onderbelicht is kun je dit waarschijnlijk in de nabewerking ook nog bijtrekken zonder kwaliteit te verliezen.
Uiteraard betekent dat wel allemaal dat je de handmatige instellingen van de camera zult moeten gebruiken, maar daar scoor je een spiegelreflexcam voor natuurlijk
Het standpunt is helemaal niet verkeerd (zo te zien ben je wat door de knieën gegaan), maar zou nog leuker kunnen zijn als je nog wat verder door de knieën was gegaan, zodat je je hond nog meer recht in de ogen kijkt, in plaats van van boven.
Als laatste zou ik wat op de achtergrond letten, die leidt wat af door de stoelpoten boven en het touw(?) links.
Al die puntjes betekenen natuurlijk niet dat je een slechte foto hebt genomen, maar zijn tips om de volgende keer weer een gavere plaat te schieten
[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 20-05-2012 20:56 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
@Imagine. Wel vet een slang
Vanmiddag in t bos geweest met een groep van 6 Indian dogs *als ik t goed heb xD *
Ik vind dit wel een toppertje, al hadden de honden wel iets meer naar de linker kant mogen kijken.
Gemaakt met een 550D+ Sigma 70-200 2.8. Natuurlijk gebruikt gemaakt van onze grote vriend Dhr. Adobe Photoshop

Abby by kasperjongbloed, on Flickr
Verwijderd
@Pausie: Erg mooie moment opname, zou onder misschien iets meer ruimte kunnen gebruiken. Wel wat teveel ruis naar mijn smaak.
@VulcanRaven: Best een leuke foto. Vond dat er met wat nabewerking wel meer uit te halen viel, dus bij deze:
Nabewerking van foto van VulcanRaven:

En van mij nog een foto van Pluis, de kat van m'n moeder. Heb deze foto begin vorig jaar gemaakt toen ik net mijn eerste DSLR had. Onderweg naar het huis van m'n moeder, een wit laken gekocht om als achtergrond te gebruiken. Leek me mooier als het bruin van de bank. :

Pluis by T van der Velden, on Flickr
Denk dat UC zijn reactie het gevoel goed samenvat. Qua fotokwaliteit, prachtig.
Vooral nummer 1. Dankje is jammer maar heeft ook wel weer wat.
@Sargonau, kat
Foto 1 en 2, naar mijn mening veelste donker, word bijna een geheel zwarte foto.
Vind de onbewerkte foto de beste, de plusjes voegen iets toe.
foto 3 en 4, hou nummer 3 daar heb je nog contact. 4 heb je geen contact meer, en vind ik een stuk minder.
@Orion84,
Je had nog iets naar rechts gekund, had je het blad geheel gehad, maar was de vlinder wel centraal geworden.
@Zappzion, Prima foto.
@Possible, Achtergrond is jammer, maar volgens mij is hij op het beeldscherm erg schep en gedetaileerd.
@Robberto, Lijkt mij lastig om goed belicht te krijgen. Maar het is je wel zeker gelukt. alleen jammer dat de oren er niet geheel op staan en natuurlijk het hek.
@Imagine, Gezien de waarschijnlijk korte tijd die je had, prima foto. Zelf ben ik meestal door het moment gegrepen, en is de foto niet zo goed.
@Vulcanraven, Ga lager, ooghoogte en hij word denk ik al een stuk intressanter, nu is het naar mijn mening meer een snapsot, komt ook door de achtergrond.
Ps. Live long and prosper
@Pausie,
"Ik vind dit wel een toppertje, al hadden de honden wel iets meer naar de linker kant mogen kijken."
Had je kunnen oplossen door zelf een stap naar rechts te nemen.
Mooie plaat, goed scherp, potentieel photoshopje hier.
Mooiste zou zijn geweest als de achterste hond iets meer naar rechts was geweest. Dan had je een echter drie eenheid gehad.
@Sargonaut, Qua achtergrond, goede keuze. Had alleen wel gewacht tot hij/zij zijn ogen openhad. Al kan dat even duren.
Als ik commentaar geef, moeten jullie ook de kans hebben om het bij mij te doen.
Ik loop wat achter met de blijdorp fotoselectie. Gok dat er nog wel meer volgt.
1.

2.

Sorry van de achtergrond, betonnen muur op de achtergrond, die je niet altijd weg kan krijgen.
Takje links is mij ook opgevallen, maar ben geen photoshopper held hier.
Op zich kan dat nog, dat stuk blad is er pas bij het croppen afgevallen. Ben er zelf nog niet helemaal uit of ik het mooier vind met het hele blad, of met de vlinder wat minder centraal...Rubencs schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 23:01:
@Orion84,
Je had nog iets naar rechts gekund, had je het blad geheel gehad, maar was de vlinder wel centraal geworden.
Toffe platenAls ik commentaar geef, moeten jullie ook de kans hebben om het bij mij te doen.
Ik loop wat achter met de blijdorp fotoselectie. Gok dat er nog wel meer volgt.
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
Sorry van de achtergrond, betonnen muur op de achtergrond, die je niet altijd weg kan krijgen.
Takje links is mij ook opgevallen, maar ben geen photoshopper held hier.
Die eerste is wel een tikkeltje aan de krappe kant. Die had links wat mij betreft wat meer ruimte mogen hebben.
Dat valt dan onder zou wel willen maar gaat niet. Dit is al niet uitgesneden.Orion84 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 00:16:
[...]
Die eerste is wel een tikkeltje aan de krappe kant. Die had links wat mij betreft wat meer ruimte mogen hebben.
Verwijderd
Dit is voor Pluis een hele typische blik, wat dat betreft is de foto precies goed. Als 'ie ligt te slapen en je maakt 'm wakker, kijkt 'ie je meestal zo aan.@Sargonaut, Qua achtergrond, goede keuze. Had alleen wel gewacht tot hij/zij zijn ogen openhad. Al kan dat even duren.
@Pausie, mooie actiefoto waar de scherpe precies goed ligt! De kleuren hadden van mij wat levendiger nabewerkt mogen worden.
@Sargonaut, alle zwarte tinten in de vacht staan er goed op, de strepen links bovenin leiden wat af van het onderderwerp.
@Rubencs, de eerste mag inderdaad wat ruimer, maar wel een erg leuk moment. Je ziet gewoon dat een sluipaanval gaande is
Dan wat foto's van mij, allen geschoten in het Noorder Dierenpark in Emmen met een Canon 550D en 70-300 IS USM lens.

Citroenhaai by DunkNL, on Flickr

Madagaskardaggekko by DunkNL, on Flickr

Panter by DunkNL, on Flickr

Ringstaartmaki's by DunkNL, on Flickr

Aziatische olifant by DunkNL, on Flickr

Stokstaartje by DunkNL, on Flickr

Prairiehond by DunkNL, on Flickr
Alvast bedankt voor het commentaar!
[ Voor 10% gewijzigd door Goku33 op 27-05-2012 23:31 ]
Photoshop, shit die staat hier ook nog geinstaleerd. Ja zou vaak gebruik ik hem.
Denk dat ik opzie tegen het leerproces.
Mbt jou foto's.
Wat voor commentaar wil je hebben.
Kan maar haast 1 ding bedenken eigenlijk. Goede foto's.
Hooguit bij de Madagaskardaggekko, jammer dat je de spiegeling niet volledig hebt.
-
Dus de leeuw liever zo.

Hij heeft het geprobeerd, maar kreeg het stukje vlees niet te pakken. Liep weg, een van de vrouwtjes probeerde het, en had een beter oplossing die kwam van bovenaf aan, en de had het stukje wel.
(Zit een schuine boomstronk onder.)
Ergens in een weiland in nederland.

Je zou haast denken dat ik een vleesfotograaf ben.
Ja, 100x beter!Rubencs schreef op maandag 28 mei 2012 @ 12:01:
Dus de leeuw liever zo.
[afbeelding]
Hij heeft het geprobeerd, maar kreeg het stukje vlees niet te pakken. Liep weg, een van de vrouwtjes probeerde het, en had een beter oplossing die kwam van bovenaf aan, en de had het stukje wel.
Hij = Kumar.
Hier en daar zou de focus wel beter kunnen op de ogen/het hoofd en eventueel wat hoger diafragma voor meer dieptescherpteRubencs schreef op maandag 28 mei 2012 @ 12:01:
@Guko33
Mbt jou foto's.
Hooguit bij de Madagaskardaggekko, jammer dat je de spiegeling niet volledig hebt.
Nog 1 tip : Die 70-300 heeft IS, maar kijk alsnog uit met te lage sluitertijden! Zoals de foto van de Prairiehond die een beetje bewogen is
Mijn favoriet is toch wel de Gecko vanwege de kleuren !!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Deze had ik een tijd op de harde schijf liggen, toch maar eens online gezet. Geen 70-200 maar een met de 85mm f/1.8 welke ik al langer had:

Red eared slider by JulietMikeBravo, on Flickr
Waar heb je jouw keuze voor de 70-200 op gebaseerd? twijfel momenteel ook tussen een aantal zooms.TNW schreef op maandag 28 mei 2012 @ 21:26:
Mooi spul dat in de dierentuin. Goede verzadige kleuren en scherp, afgezien van die maki. Ik heb zelf ook gedacht de 70-300 IS USM te nemen maar ben uiteindelijk voor een 70-200 f/4 L gegaan. Maar de 70-300 maakt dus ook erg mooie foto's
Deze had ik een tijd op de harde schijf liggen, toch maar eens online gezet. Geen 70-200 maar een met de 85mm f/1.8 welke ik al langer had:
[afbeelding]
Red eared slider by JulietMikeBravo, on Flickr
Die discussie is in dit topic (en voorgaande delen) al vele malen gevoerd. Dus svp niet hier nog eens doen.Snuurtje schreef op maandag 28 mei 2012 @ 21:56:
[...]
Waar heb je jouw keuze voor de 70-200 op gebaseerd? twijfel momenteel ook tussen een aantal zooms.
Zal er een plaatje bijdoen, nu ik toch post:

2012-05-17-15h42m02.272P6486 by A.J. Haverkamp, on Flickr
Ik zou je aanraden hier eens te beginnen met photoshop: Beginners tutorials op psd tutsplus.Rubencs schreef op maandag 28 mei 2012 @ 12:01:
Photoshop, shit die staat hier ook nog geinstaleerd. Ja zou vaak gebruik ik hem.
Denk dat ik opzie tegen het leerproces.
Mbt jou foto's.
Tja al het commentaar is welkom, maar aangezien ik pas een half jaartje een DSLR heb ben ik vooral op zoek naar verbeteringen
Jouw leeuw is zo stukken beter, echt perfecte focus op de ogen en het stukje vlees waar hij naar kijkt!
Wat is er trouwens met dat paard? Lag er echt een paardekop met een gier in een Nederlands weiland? wicked! Een foto die wat aan de verbeelding overlaat in ieder geval!
Bedankt voor het commentaar over de instellingen, dat blijft nog wel een beetje zoeken. De 70-300 IS USM is een super leuke lens voor het geld (in mijn geval 2e hands voor 250 euro), maar je moet wel weten waar de sterktes en vooral zwaktes liggen. Verder ingezoomd is hij wijd open bijvoorbeeld al snel soft, dus ik stop meestal al wel af naar f/8.0 en dan nog zie je zoals TNW zegt bij die Maki's dat het niet super scherp is op 300mm.nero355 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:26:
Hier en daar zou de focus wel beter kunnen op de ogen/het hoofd en eventueel wat hoger diafragma voor meer dieptescherpte
Nog 1 tip : Die 70-300 heeft IS, maar kijk alsnog uit met te lage sluitertijden! Zoals de foto van de Prairiehond die een beetje bewogen is
Mijn favoriet is toch wel de Gecko vanwege de kleuren !!
Dan kom je al wel bij wat langere sluitertijden, maar met de goede IS kom je meestal wel een heel eind. Tenzij het onderwerp beweegt, zoals de prairiehond, dan blijkt 1/250 sec al te langzaam.
Verder afstoppen dan f/8.0 probeer ik overigens niet te doen wegens diffractie en het feit dat de sluitertijden dan nóg langer worden en daarnaast vind ik een wazige achtergrond zelf erg mooi!
Kan je mij trouwens vertellen op welke foto's je de focus beter op de ogen zou willen hebben? Volgens mij was ik daar namelijk redelijk in geslaagd

Green frog by Marcel Tuit, on Flickr
Als je je verbeelding wil houden niet verder lezen.Goku33 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 11:51:
[...]
Wat is er trouwens met dat paard? Lag er echt een paardekop met een gier in een Nederlands weiland? wicked! Een foto die wat aan de verbeelding overlaat in ieder geval!
Foto is bij de gierenrots in blijdorp genomen, daar worden ze soms wat verrijkt met een kopje.
Soms dacht je echt dat het nog leefde.
Helaas is de doorkijk foto niet gelukt.
@macel natuurlijk ben je welkom.
Trouwens, macro lenzen zijn niet altijd nodig.
Alleen is de werkafstand wat makkelijker.

@TNW Leuk beestje. De tegeltjes op de achtergrond trekken toch mijn aandacht weg, vooral die rode.
@Marceltuit Prachtige foto! Is deze kikker aan het zwemmen of zit hij stil? De bubbel rechtsboven lijkt onscherp, maar dat zullen de rare reflecties van het water veroorzaken.
Bij deze mijn eerste publieke verschijning met foto's. Het zijn de katten van de buren... mijn eigen katten blijven nooit netjes poseren, die willen alleen maar eten
Kat lag lekker op straat, ik heb de ogen net niet helemaal scherp gekregen helaas... volgende keer op letten!

IMG_0354_bewerkt-2 by Ron van der Sluis, on Flickr
Foto is vrijwel onbewerkt, belichting 0,3 stop opgehoogd, soms lukken foto's in één keer goed. Hoog bejaarde kat!!

IMG_0474.jpg by Ron van der Sluis, on Flickr
Op zich niet zo'n bijzondere foto, maar het muurtje op de achtergrond en de richting van het koppie geven wel een leuk resultaat.

IMG_0227_bewerkt-2 by Ron van der Sluis, on Flickr
zitten een paar leuke platen tussen(oa van de gekko).
@TNW
Niet echt een boeiende pose of compositie, misschien dat een lager standpunt beter was geweest.
@Rubencs
de plaatjes met vlees zijn op een mooi moment geschoten, al vind ik ze iets te krap.
@marceltuit
Prachtige ogen! Zo`n foto hoop ik ook ooit nog eens te maken, al zijn hier weinig kikkers in de buurt dus dat duurt nog wel even denk ik zo
@Mrhmmm
kat een is inderdaad niet helemaal scherp, verder is het wit wat uitgebeten. De pose zelf is niet zo heel spannend, maar door de kleine DOF toch ietsje spannender.
de andere twee vind ik in de pose niet zo leuk. Al kan je katten niet regisseren, er zijn vast wel mooiere plaatjes uit te krijgen gok ik
Zo, na 12 dagen zonder internet (was op 3 katten aan het passen en was het wachtwoord van de pc daar vergeten te vragen) ben ik er eindelijk aan toegekomen om mijn foto`s te bewerken en te uploaden. Een gedeelte staat in het Macro forum, maar er zijn natuurlijk ook foto`s gemaakt van de katten.
1. Mijn eigen favoriet van het drietal(zowel de kat als de foto)

2.

3.

[message]zelfkritiek[/message]
1.de stofdeeltjes oid op zen gezicht
2.in zijn oog zie je mij zitten, wat een beetje jammer is.
3.een oog zit half dicht, deze kater kijkt vaak zo, maar er zijn ook momenten dat hij wel "normaal" kijkt. Hier had ik beter op kunnen wachten

@Spreading
Nummer 3 erg mooie kleuren. Ik vindt het niet hinderlijk dat hij zijn rechter ook half dicht heeft zitten zo laat de foto zien dat hij lekker aan het chillen is.
@MrHmmm
Nummer 1 Vindt het een erg scherpe foto. Erg mooi.
[ Voor 62% gewijzigd door Davy1982 op 09-06-2012 14:04 . Reden: info vergeten ]
Graag commentaar geven op voorgangers en afbeeldingen verkleinen!