Hoi,
Ik heb eergisteren mijn Sandy Bridge pc gebouwd puur voor snellere video rendering in videobewerking, met de volgende componenten:
- cpu i7 2600K
- moederbord Gigabyte GA-P67A-UD4-B3 (v1.1)
- ram Corsair Vengeance 16Gb set
- voeding Corsair HX750W
- koeler Thermalright Venomous X black
Ik kom van een Q9450 (OC) op 3.2 Ghz en ik moet zeggen dat ik nog niet echt onder de indruk ben. Mijn Intel SSD 80Gb is volgens Windows 7 64-bit rating van 7.7 gedropt naar 5.9...hoe is dit mogelijk? Het was mijn snelste component in mijn Q9450 en nu mijn langzaamste? Het is als 1e aangesloten op de SATA poorten en als master. Ik heb wel alle sata poorten bezet met harddisks op sata-300. De sata-dvdwriter is aangesloten als slave. Dit zag ik als ik in de bios ipv ACHI op IDE zet. Er zijn van de 6 poorten 4 als master en 2 als slave.
Verder is de bios versie F2 nog niet echt goed. Ik merk dat die soms niet reageert op de DEL toets en soms doet die power off en dan weer power aan (tot 2x toe soms) bij een bios change. Op mijn oude GA-EP35-DS4 (v2.0) moederbord was het altijd eenmalig een power down en dan een power up als ik de cpu op een hogere FSB zette of als die crashte, maar dat kwam echt nauwelijks voor. De GA-EP35-DS4 was erg stabiel op 3.2Ghz op stockvoltage.
De corsair geheugen belemmerde door de hoogte echter mijn plaatsing van een push-fan voor mijn Venomous cpu koeler. Ik heb het echter nu via een 1200rpm pull-fan moeten doen die vlakbij mijn kast fan (1200rpm) aan de achterkant zit. Wat betreft de cpu locatie op dit moederbord, de cpu locatie ligt wat lager i.t.t. mijn vorige moederbord en paste nog net boven mijn zij-fan voor de pci-e/pci sloten. Ik heb een Lian Li PC-7SE B-III kast. Ik weet niet of het door de bios kwam, maar mijn pc kast speaker werkt nu niet meer...toen ik na de samenstelling het opstarte deed die het nog...connector zit er goed op...raar(?).
Temperatuur van de cpu is idle 30-34C en load 58C...ik weet niet of dit goed is, maar mijn Q9450 liep idle 39C en load 55C...dus neem aan dat dit ongeveer klopt? Als thermal paste gebruik ik Arctic MX-4 en is als vertikaal streepje toegepast.
Ik moet nu het geheugen nog op de juiste settings zetten en evt de cpu overklokken.
Weet iemand hoe ik dit bord kan overklokken zonder voltage aanpassing?
[
Voor 4% gewijzigd door
LaptopRookie op 31-03-2011 11:14
]