Netwerk harde schijf of NAS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224929

Topicstarter
Hey

Ik heb een vraag in verband met aankoop van netwerk harde schijf of nas.
Het doel is om films centraal op te slaan en in verschillende kamers te kunnen bekijken
met behulp van een htpc.

Is een netwerk harde schijf hiervoor voldoende? LaCie Network Space 2 ziet er veelbelovend uit.
Of raden jullie een NAS aan? ik weet niet zo goed het verschil ertussen.

Synology Disk Station DS211J
pricewatch: Synology Disk Station DS211J

LaCie Network Space 2
pricewatch: LaCie Network Space 2 1TB 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Netwerk harde schijf == NAS.

Maar om te streamen heb je relatief weinig snelheid nodig(full 50 Gigabyte BR image, bitspeed is 50megabit/sec, 7 Megabyte/sec. De simpelste "nas" is daarvoor genoeg.

Uiteraard is snel data eropzetten prettig....maar wat snel genoeg voor je is kan ik niet voor je bepalen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Als "streamen" inhoudt het live transcoden naar je TV die alleen sommige codecs ondersteunt, dan heb je wel iets krachtigers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Hij heeft een HTPC dus een simpele NAS is goed genoeg.
Heb laatst zelf de 'goedkope' Conceptronic CH3MNAS van een Tweaker overgenomen en voldoet prima.
Kan BR images perfect streamen, via mijn Popcorn Hour.

[ Voor 5% gewijzigd door jasiccama op 23-01-2011 08:57 ]

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Ahhh Lacie, dat fijne merk met goede koeling en kwaliteits voedingen.

Zou persoonlijk voor de Synology gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224929

Topicstarter
Ja :) maar die LaCie heeft geen fan en zou dus geen geluid maken

synology wel.. Ik overweeg na wat zoeken nu ook om een Synology aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Denk daar eens goed over na: De goedkope Lacie heeft geen fan maar de duurdere Synology heeft wel een fan. Een fan wordt meestal gebruikt om componenten te koelen.

PS. Een goede fan hoef je niet te horen. Het verlengt wel vaak de levensduur van je apparaat. Daarnaast verstop je de NAS waarschijnlijk ergens waar het niet uitmaakt dat er een beetje geluid uit komt. Zoals in de meterkast.

[ Voor 41% gewijzigd door Dysmael op 23-01-2011 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-07 18:36

Sosabowski

nerd

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb laatst, precied voor hetzelfde doel, de Western Digital My Book Live 2TB gekocht. Werkt perfect en is verassend snel in het overzetten van data (>50 Mb/s). Als je niet de zeer uitgebreide mogelijkheden van een Synology/Qnap nodig hebt is dit een prima ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 18:08
Klopt niet helemaal... een netwerkschijf is in principe gewoon een portable hardeschijf uitgerust met een lan-poort welke heel basic in een netwerk is op te nemen, puur als opslag en verder geen functionaliteit aan boord. Een NAS is in principe een op zichzelf staand systeem, waarvan dus ook allerlei software gestart kan worden zoals torrent- of usenetclient, een ftp-server etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
MicGlou schreef op zondag 23 januari 2011 @ 15:46:
[...]

Klopt niet helemaal... een netwerkschijf is in principe gewoon een portable hardeschijf uitgerust met een lan-poort welke heel basic in een netwerk is op te nemen, puur als opslag en verder geen functionaliteit aan boord. Een NAS is in principe een op zichzelf staand systeem, waarvan dus ook allerlei software gestart kan worden zoals torrent- of usenetclient, een ftp-server etc.
Duh. Puur semantisch gezien is het verschil tussen een netwerkschijf en een Network Attached Storage alleen dat bij de netwerkschijf is gespecificeerd dat er een schijf inzit, terwijl dat bij een nas niet hoeft. Die zou ook een tape, of flashgeheugen of zo kunnen gebruiken. Maar in de praktijk zijn het gewoon synoniemen, zij het dat de taalpuristen misschien liever netwerkschijf gebruiken, aangezien nas de Engelse term is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Amen! Sterker nog: De benaming 'netwerkschijf' is helemaal niet juist correct. Er is niets 'netwerk' aan de schijf namelijk. Dat is nog steeds een standaard IDE harde schijf met een S-ATA aansluiting. Je benoemd het apparaaat, dus zeg je: NAS. Oftewel: Network Attached Storage. Je computer ziet de schijf zelf ook helemaal niet maar juist het apparaat (de NAS).
Pagina: 1