Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-06 00:01
Naar aanleiding van een tip zijn we eens na gaan denken over achtergrondverhalen over rooten en custom roms. Wij zijn er op de redactie immers veel mee bezig - en veel mensen op GoT ook. Lijkt me leuk om eens een keer op een rij te zetten wat precies de voordelen zijn van rooten, waar je voor moet oppassen met custom roms, of overklokken zin heeft en welke apps je precies extra kan draaien als je superuser-rechten kan toekennen.

Nu zijn er genoeg topics over deze dingen - en vooral de uitstekende startposts zijn een grote bron van informatie - maar ik loop toch tegen een paar dingen aan en ik hoop dat jullie goede ideeën hebben over hoe dit het beste uit de verf zou komen. Ter info: het gaat niet allleen over Android, maar uiteraard ook over andere smartphoneplatformen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende:

- Mijn grootste probleem is: er zijn tientallen Android-toestellen. De meeste zijn te rooten, maar sommige ook niet. Welke zal ik precies meenemen en welke methodes zou ik moeten bespreken?

- Welke functies en apps kun je alleen met root draaien? Ik ken er veel (en gebruik er ook veel :)), maar ik hoor graag van je welke je onmisbaar vindt, zodat ik in elk geval een compleet lijstje kan maken :)

- Als je je toestel hebt overgeklokt: merk je veel verschil?

Alvast bedankt!

Arnoud
Redacteur Mobile @ T.net Redactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Zal dit achtergrondverhaal specifiek gaan over Android of ook over de iPhone/iPad/iPod?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:26
Motrax schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:25:
Zal dit achtergrondverhaal specifiek gaan over Android of ook over de iPhone/iPad/iPod?
" Ter info: het gaat niet allleen over Android, maar uiteraard ook over andere smartphoneplatformen."

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 11:09
Ter info: het gaat niet allleen over Android, maar uiteraard ook over andere smartphoneplatformen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Puntje is ook dat 't per toestel verschild.

Mijn oude HTC Dream/T-mobile G1 had root nodig om met een app te kunnen tetheren over Wi-Fi.

Bij mijn Samsung Galaxy S zit dit echter gewoon in gebakken in de fabrieksfirmware.

Als ik zin (en tijd) heb zal ik wel wat meer tikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:55

Icyzer

Goudvis

Gaat ook over andere platforms.

Te bespreken phones:
HTC Desire
HTC Desire Z
HTC Desire HD
Samsung Galaxy S

Die in iedergeval. Verder misschien ook hoe je bijvoorbeeld naast je custom rom ook dingen als een andere batterij icoontje kan flashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:42
Ik zou het zelf puur bij de meest gebruikte telefoons houden, anders maak je het jezelf wel heel lastig (al kan je natuurlijk een tabel opnemen met welke wel en niet te rooten zijn). Dus in dept alleen de Desire, SGS en nog een telefoon of 2 die nog veel gebruikt wordt in android land.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:31

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

arnoudwokke schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:22:

- Mijn grootste probleem is: er zijn tientallen Android-toestellen. De meeste zijn te rooten, maar sommige ook niet. Welke zal ik precies meenemen en welke methodes zou ik moeten bespreken?
In ieder geval de HTC Desire, deze is eenvoudig te rooten met Unrevoked en ook is de Hboot beveiliging uit te zetten door AlphaRev (S-off = security off).
- Welke functies en apps kun je alleen met root draaien? Ik ken er veel (en gebruik er ook veel :)), maar ik hoor graag van je welke je onmisbaar vindt, zodat ik in elk geval een compleet lijstje kan maken :)
Titanium backup, Shoot me (screenshot app), Root explorer (om bootanimatie of apps te verwijderen/toevoegen zonder een PC), FasterFix (snellere GPS fix), Rommanager en uiteraard SuperUser. Ook de vrijheid om je splash screen (opstartscherm) en bootanimatie te kunnen wijzigen en Apps2SD oldscool zijn het rooten alleen al waard voor mij. Ook het kunnen gebruiken van de laatste Android versies en het customiseren van je ROM (ander iconen etc) is leuk.
Wel eens gedaan, maar geen behoefte aan, de Desire is al vlot genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door janvanduschoten op 18-01-2011 13:39 ]

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-05 12:05
Ik heb een HTC Desire.

Paar voordelen van rooten voor mij:
  • verkrijgen van meer geheugen dmv A2SD+
  • kunnen draaien van andere ROM versies (met / zonder sense; Gingerbread; HD ROM met nieuwe sense.
Bijkomende voordelen:
  • Adfree (al zijn hier genoeg mensen op tegen, ik vind het heerlijk.)
  • SetCPU, al merk ik niet echt veel van het overklokken. Het onderklokken is wel goed voor het batterijverbruik
  • alle cache in 1 keer legen.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-08-2024
Groot voordeel aan root (maar hoort misschien wel meer onder custom roms) is de recovery. Dit is een soort Bios (zoals bij de pc), van waaruit je roms kan flashen, backups kan maken, etc. Door de recovery hoef je niet telkens je pc erbij te hebben als je een rom of .zip moet toepassen/flashen. Ook kan het een goede laatste redding zijn als het fout is gegaan met de software van je toestel. De recovery is in elk geval bij Cyanogenmod aanwezig.

Daarnaast is natuurlijk het voordeel van custom roms dat ze er soms in nieuwere android versies zijn dan de fabrikant van het toestel uitgeeft. Neem mijn Galaxy Spica: Samsung heeft na lang wachten de update naar 2.1 gegeven, en nu gaan ze niet meer verder met ontwikkelen. De community draait echter nog op volle toeren, daardoor draai ik op dit moment 2.2 en binnenkort waarschijnlijk 2.3.

Ik hoop hiermee wat bij te hebben gedragen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door I-Heine-I op 18-01-2011 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurriendijkstra
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:08
Voor mijn SGS is Root een uitkomst vanwege:

- Titanium backup
- Custom roms (romkitchen :))
- Root explorer
- GPS Fix
- SGS Tools (en soortgelijke programma's)

Waar het vooral op neerkomt is dat rooten me in staat stelt om mijn toestel naar wens aan te passen. Dat android opensource is, draagt daar in belangrijke mate aan bij.

Mijn Samsung heeft uitstekende hardware, maar aan de softwarekant kon het een stuk beter. Het feit dat root, custom roms, getweakte kernels en specifieke apps aanwezig zijn is van doorslaggevende factor geweest in mijn keuze voor dit toestel. (Anders was een HTC waarschijnlijker geweest).

Een bijkomend voordeel is dat eindgebruikers heel goed weten wat ze missen, of wat er anders moet aan hun smartphone. De ontwikkelingen die als gevolg hiervan plaatsvinden dragen in belangrijke mate bij aan de gebruikservaring van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:05

mindcre8r

Tradepedia

ik heb een htc hero, de rom ontwikkeling van de fabrikant uit ging niet verder dan 2.1

ik heb nu 2.2.1 draaien door een root uit te voeren en een custom rom te laden. (elelinux)
Dit levert mij features die niet in 2.1 zaten en een behoorlijke snelheidswinst in het gebruik.

Het zou fabrikanten sieren dat wanneer ze een nieuw toestel uitleveren er nog 2 jaar updates op leveren.
wellicht in de toekomst dat google dit kan inregelen zoals microsoft dat met windows doet. (hoewel dat meestal enkel bug fixxes zijn maar denk bijv aan WMP12 IE8 .net enz)

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 00:41

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Icyzer schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:29:
[...]

Gaat ook over andere platforms.

Te bespreken phones:
HTC Desire
HTC Desire Z
HTC Desire HD
Samsung Galaxy S

Die in iedergeval. Verder misschien ook hoe je bijvoorbeeld naast je custom rom ook dingen als een andere batterij icoontje kan flashen
Waarom zou je in hemelsnaam 3 toestellen van HTC nemen die praktisch vergelijkbaar zijn? Dan zou ik juist eerder een budget Android zoals de ZTE Blade erbij nemen welke een heel actieve rom community heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Misschien leuk om de verschillen per fabrikant te beschrijven. Mijn HTC ondersteunt standaard tethering, een Sony en een Motorola doen dat niet (root voor nodig), Samsung weet ik niet.
Het lijkt mij dat per fabrikant de policy voor de verschillende toestellen niet zo veel zal verschillen dus lijkt me handig toestellen van verschillende fabrikanten te vergelijken, dus HTC, Samsung, Sony en evt. Motorola, LG.

Qua methodes lijkt me een goede uitsplitsing van de ad-hoc (tijdelijke) methoden en permanente methoden een goed idee.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
swtimmer schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 14:43:
[...]

Waarom zou je in hemelsnaam 3 toestellen van HTC nemen die praktisch vergelijkbaar zijn? Dan zou ik juist eerder een budget Android zoals de ZTE Blade erbij nemen welke een heel actieve rom community heeft.
De methode om te rooten is niet praktisch vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:55

nWn

In Geocentric Orbit

Heb hier een geroote Hero (draait op Elelinux 2.2.1 RC Update 1).

Apps die onmisbaar zijn en alleen met Root te gebruiken:
- Titanium Backup
- Root Explorer
- SetCPU

Verder is Root een uitkomst vanwege de Custom ROMs natuurlijk, en alle voordelen die daarbij komen (verwijdering Sense schil / ongewenste applicaties zoals Peep).

Ik heb mijn Hero een lichte overklok gegeven (672 Mhz tov 528), maar vooral bij spelletjes zoals Doodle Jump merk je dat het allemaal wat vlotter gaat. Vooral met de juiste instellingen in SetCPU. Als min staat ie op 352 Mhz. Eerst was dit 176 en dat merkte je zeker met de batterij, echter kreeg ik artefacts bij het unlocken vanuit standby met deze schijnbaar te lage snelheid.

De Hero heeft voor zover ik weet veel custom roms en een hele actieve community. Tevens is het één van de eerste android telefoons, dus misschien dat het de moeite waard is deze mee te nemen.

Nog een laatste toevoeging, door de telefoon te rooten kan je er custom roms opzetten die heel veel frustratie over te trage HTC programmas en Sense weghalen, zeker de moeite waard!

Hopelijk heb je hier wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Iedereen spreekt hier over applicaties e.d. wat ik persoonlijk een groot voordeel vindt van Custom Roms:

1. De door de fabrikant meegeleverde "bloatware" applicaties, kunnen worden verwijderd van je telefoon.
2. Mijn toestel is veel sneller.
3. Er is meer ram beschikbaar.
4. Updates zijn sneller beschikbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Jay-v op 18-01-2011 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

In aanvulling op 'nWn Music': Ik heb ook een HTC Hero, met ondertussen Android 2.2.1.
Wat ik hier het mooie aan vind is het idee dat ik alle software kan verwijderen wat ik maar wil. Ik gebruik Gmail, dus de standaard mail-app gaat eraf. Sim-Toolkit? Zó 2003! Weg ermee! Enzovoorts. Ruimtebesparend dus.
Verder is het ook gewoon 'leuk' voor een Tweaker om software te draaien wat eigenlijk niet kan. Nu heb ik bijvoorbeeld de nieuwe Market; 2.2.6 en het nieuwe Gingerbread-toetsenbord geïnstaleert.

Waarom? Omdat het gewoon fijn is om telkens weer het idee te krijgen dat je telefoon beter is geworden. Natuurlijk gaat dat niet altijd goed.
Ik herinner me nog zeer goed hoe mijn eerste custom Rom draaide. Na 4 uur was mijn batterij helemaal dood... Maar tóch was het gaaf :D
De eerste keer een live-wallpaper; de eerste keer wireless tetheren, de eerste keer overclocken, merken dat je een screenshot kan maken... Heerlijk!

En binnenkort: Gingerbread instaleren! }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Leuk plan! Succes! Ik zou het niet te ingewikkeld maken en houden op de HTC Desire en de Galaxy S of X10. De Desire HD en Z zijn heel nieuw, dus die zijn wsl. nog wel een tijdje voorzien van officiele updates.

[ Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 18-01-2011 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:51
Anoniem: 221425 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 20:01:
De eerste keer een live-wallpaper; de eerste keer wireless tetheren, de eerste keer overclocken, merken dat je een screenshot kan maken... Heerlijk!
Hiervan krijgt menig tweaker een stijve plasser van ja. Gevoel is iig hier heel herkenbaar.. :)

Ik heb geroot 'omdat het kan'. Bootanimatie is grappig, TitaniumBackup ook, maar gewoon vooral om te kunnen zeggen dat ik hem geroot heb >:) . SetCpu gebruik ik niet, verder nog niet echt veel apps die per se rootrechten nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:54

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik denk dat de Samsung Galaxy Spica het mooiste voorbeeld is van wat mogelijk is met custom roms en vooral met custom firmware.

Ondertussen is bij de custom roms zoveel geknutselt dat er 3D drivers zijn en ook Multitouch werkt. Allemaal dingen die out of the box niet beschikbaar waren omdat Samsung daar meer werk in moest stoppen. Ook draait het toestel ondertussen een Alpha versie van Gingerbread. Het is zo belachelijk veelzijdig toestel als hij geroot is tezamen met custom roms...

Imho heeft de HD2 hetzelfde geval. Standaard is er alleen WinMo 6.5 maar met custom roms is bijna alles mogelijk!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:31

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Welke zal ik precies meenemen en welke methodes zou ik moeten bespreken?
Wellicht de verschillende manieren waarop fabrikanten ermee omgaan.
HTC, Motorola en Samsung hebben allen zo hun eigen beveiligingen.
Welke functies en apps kun je alleen met root draaien? Ik ken er veel (en gebruik er ook veel ), maar ik hoor graag van je welke je onmisbaar vindt, zodat ik in elk geval een compleet lijstje kan maken.
Wireless Tether, CPU Tuner en de complete backups die je kunt maken in een recovery image (eigenlijk los van root access).
Als je je toestel hebt overgeklokt: merk je veel verschil?
In de benchmarks wel, maar in de praktijk maakt het me niet zo gek veel uit. Er zijn wel wat interessante tweaks los van het overclocken.
Undervolten voor betere accuduur, de tweak voor de HTC Desire die de GPU sneller maakt (Angry Birds van 25-35FPS naar 40+).
Ik vind het fijner dat met tools als SetCPU/CPU Tuner je de CPU kan dwingen lage clocks te houden als het scherm uitstaat, overclocken bij volle batterij, normale clocks/underclocked bij lage batterij.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:59
lijkt me een heel mooi plan :) denk dat er ook steeds meer vraag komt naar hoe dit te doen is hier op t forum

een paar dingen die ik belangrijk zou vinden in een guide/topic:

voor htc devices: leg duidelijk uit wat hboot, radio, recovery en de rom is (en wat S-off precies doet), veel nieuwelingen raken hier mee in de war, maar laat de device speciefieke details achterwege, of gooi deze in een subpage/forum. vooral omdat deze nog al vaak geupdate/veranderd kunnen worden en de nieuwere versie vaak makkelijker/veiliger is.

natuurlijk, waarom zou je rooten.

Voor mij was dit bij mn g1:
apps2sd (geld eigenlijk voor alle apparaten met relatief weinig geheugen voor apps)
wifi tether
en snellere/langer updates dmv custom roms

bij mn htc desire Z zijn de redenen redelijk anders:
Custom roms. puur omdat ik niet van sense hou, en van de toevoegingen van het CM team hou bij dagenlijks gebruik.

De belangrijkste root apps zijn voor mij:
Titanium
rom manager
ad free
set cpu (ik OC mn desire Z naar 1 ghz, waardoor hij net wel smooth loopt op custom roms die nog licht buggy zijn)
Uninstaller for root (om system apps te verwijderen)

Wat mij trouwens opvalt is dat eigenlijk het grotere deel van de programmas die root rechten nodig hebben bedoelt is om het switchen van rom te vergemakkelijken. wat dus ook betekend dat het rooten eigenlijk puur voor de mogelijkheid om van rom te wisselen is.

Anyway,
Interessante apparaten om in het verhaal op te nemen

HD2, simpelweg omdat je er tegenwoordig eigenlijk alles op kan draaien, debian MeeGo, android, WP7, wm 6.5
de desire serie + gallaxy S

daarnaast denk ik dat als maatstaf voor welken apparaten er genoemd moeten worden mischien naar de populariteit van de topics op GoT gekeken kan worden?

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Bepaalde toestellen, in ieder geval de Samsung Galaxy S, moet je eigenlijk gewoon rooten, en er dan een ROM of lagfix op gooien. Hij is echt tergend langzaam met stock firmware.

Als je een applicatie Superuser rechten geeft kan de applicatie gewoon alles op je telefoon; een power manager met Superuser rechten (zoals Superpower) is zeer effectief als hij niet gehinderd wordt door standaard instellingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Thomasthomas schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 08:33:
Bepaalde toestellen, in ieder geval de Samsung Galaxy S, moet je eigenlijk gewoon rooten, en er dan een ROM of lagfix op gooien. Hij is echt tergend langzaam met stock firmware.
Dit is met de laatste update van Samsung (Froyo 2.2.1) nog maar in beperkte mate waar. Het toestel voelt met de JS3 firmware zeer responsief aan. Maar je hebt gelijk, daarvoor was het voor de gemiddelde tweaker eigenlijk wel een must om iig iets te doen, dus dat was in het afgelopen halfjaar de belangrijkste reden. Het is nu nog steeds zo dat custom roms, met name darky's en doc's beter zijn dan de stock firmware (al was het alleen maar om het ontbreken van wat samsung bloatware ;)). Daarnaast worden ze sneller en vaker geupdate en waarschijnlijk ook langer geupdate.

[ Voor 32% gewijzigd door MrAngry op 19-01-2011 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Wat nog niet genoemd is, en dat vind ik persoonlijk het grootste voordeel
is dat je met SetCPU ook je CPU kunt ONDER klokken.
Als je SetCPU op "ondemand" zet, en 128 mhz als ondergrens zet, verbruikt de telefoon minder stroom als de cpu minder gebruikt wordt.
Voor mij een van de grootste voordelen op de Nexus S

Voor de rest de meest genoemde apps:
Titanium backup,
Root explorer
Rom manager
AdFree

Titanium Backup kan trouwens ook die meegeleverde software verwijderen (mijn vorige telefoon Nexus One had die vervelende amazon MP3 store en twitter en facebook)

Wat ik trouwens ook mee zou nemen is de keus voor een bepaald toestel

Als je namelijk op voorhand wilt rooten en custom roms wilt installeren zou ik voor een vanilla android device gaan (Nexus One of Nexus S)
Deze zijn namelijk standaard te unlocken en rooten. Google wilt absoluut niet dat de fabrikanten extra beveiligingen erop zetten
terwijl de "merktelefoons" juist wel extra moeite doen om ervoor te zorgen dat een bootloader niet makkelijk te unlocken is en de software niet makkelijk te rooten

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:29

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik spreek uit ervaring met 2 android toestellen.

De G1 (GTC dream) waarmee mijn passie voor android werd aangewakkerd. Het mooie van dit toestel was dat het het eerste android toestel was. We kregen toegang tot de bootloader en kregen bovendien al vrij snel root. Technisch liep het toestel echt geweldig achter. Nog steeds die 528mhz qualcomm 7xxx cpu die al jaren in WM devices werd gebruikt, niet al teveel RAM maar jemig, wat heb ik fijne tijden gehad met dat toestel. Het verkijgen van een custom bootloader zorgde er ook voor dat modden een simpel klusje werd waarbij vrij weinig kon misgaan.

In het algemeen: Rooten geeft je vrijheid, opeens kun je alles aan je telefoon wijzigen, incl het modden van files of het verwijderen van system APK's van sjizzle die je toch niet wilt gebruiken.

Mijn 2de toestel is een motorola milestone. Goed verhaal, ik switch normaal minimaal elke 3 maanden van toestel maar de milestone heb ik al bijna een jaar ;) Ik vond hem traag worden maar na het verkrijgen van r00t en daarmee oc mogelijkheden werd het toestel gewoon zoveel sneller. Tegenwoordig is modden bijna net zo makkelijk als bij mijn g1, met het voorbehouden dat de bootloader nog steeds gelocked is. Maargoed dit schijnt tegenwoordig bijna standaard practice te zijn op de niet 'power by google.developer' devices.

Met de komst van programma's/plugins zoals nandroid, Titanium backup en de backup mogelijkheden van programma's zoals laucher pro is modden ook vrij vrijblijvend. Je kunt immers zo terug naar een vorige backup.

Helaas loop ik met mijn milestone ook tegen het feit op dat 256MB RAM eigenlijk gewoon te weinig is als je van veel eyecandy (custom launcher + veel widgets) houdt, als de milestone 512MB ram had gehad was het nog steeds een competing toestel geweest. Dus binnenkort eens naar iets anders kijken. Overigens heeft het locken van de bootloader door motorola mij nooit tegengehouden om dit toestel te kopen.

Set cpu gebruik ik niet, in de meeste roms zit tegenwoordig een goede cpu governor ingebouwd die je naar wens kunt aanpassen.

Zodra er op XDA developers een subforum van een toestel te vinden is koop ik het toestel omdat ik weet dat de modding community daar ijzersterk is en wel een loophole zal vinden. (mijn eerste smartphone was een qtec 9000 waarvoor allerlei custom spul op xda te vinden was, die community heeft me nog nooit in de steek gelaten op dit gebied)

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:23

Bob

Wat enorm interessant zou zijn, zijn objectieve, herhaalbare performance tests. De custom rom community is er een bij uitstek waar heel hard geroepen wordt hoe goed het allemaal wel niet is, terwijl dat naar mijn gevoel in de praktijk niet zo veel uitmaakt of zelfs omgekeerd is.

Een bewijs hiervan is het aantal mensen dat er van overtuigd is dat een app killer heel nuttig is, terwijl heel android net is gemaakt om zoiets niet nodig te hebben. (enige nut is het afsluiten van slecht geprogrammeerde apps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-05 12:49
Voorstel tot telefoons die meegenomen moeten worden:

- ZTE Blade / Orange San Francisco / Dell XCD35
Is een budgettoestel van rond de 99 pond dat voor het geld meer dan erg goed presteert. Er is een redelijk actieve ROM-community voor waardoor dit toestel nog beter wordt (gezien Orange er veel crap op heeft gestopt). Er zijn inmiddels twee versies van, de OLED versie en de LCD versie waar ook verschillende ROMs voor zijn.

- Samsung Galaxy S i9000
En alle varianten natuurlijk, Verizon, tobo etc...

- Google Nexus S
Lijkt me ook duidelijk, lijkt trouwens erg op de i9000.

- Google Nexus One
Lijkt me duidelijk, lijkt erg op de Desire.

- HTC Desire
- HTC Desire HD
- HTC Desire Z
Lijken me duidelijk, Desire is doodgeromt inmiddels en de HD begint langzamerhand ook erg goede en sterke ROMs te krijgen. De Z kan er qua custom ROM-community ook nog prima mee door.

- HTC HD2
Is dit niet dé telefoon voor multiplatform op het moment? Draait Android inmiddels meer dan prima, Windows 7 met wat bugs, WM6.5 zonder problemen. Lijkt me duidelijk dat deze thuishoort in dit topic.

- Apple iPhone 3G(S)
- Apple iPhone 4
Helemaal iPhonegebruikers hoor ik vaak hoeveel vrijheid en extra opties ze krijgen zodra ze jailbreaken of andere hacks uitvoere. De iPhone hoort hier zeker bij lijkt me :).

- Motorola Droids
Lijkt me ook duidelijk.

- G1
:-)

- Sony Erricsson Xperia's
Zijn er überhaupt community's hiervoor? Ik ken ze zelf niet, wellicht anderen.

- HTC HD7
Windows Phone

Ik heb zelf de San Francisco, i9000 en een 5800.

Om eerlijk te zijn ben ik niet zo erg bekend met het middensegment (Wave, Wildfire, Hero, Samsungs en LG's enzo), dus anderen kunnen beter inschatten of hier actieve community's voor zijn. Overigens ken ik ook niet veel Windows Phone 7 toestellen met superactieve community's. Weet wel dat veel toestellen in de tijd van 6-6.5 erg hot waren qua custom romming, maar dat is inmiddels ook een beetje doodgebloed, waar de HD2 volgens mij nog als enige echt door is gegaan.

edit:
Heb nu overigens zelf ook veel gebruik gemaakt van custom ROMs, ik draai eigenlijk nooit stock (of anders gezegd: zorg op zijn minst ervoor dat ik superuser ben en gewoon de stock apps kan verwijderen). Op mijn i9000 draait een custom rom met wat aanpassingen (ik heb een iets nieuwere kernel erin gestopt). De San Francisco draait de Modaco 2.2 rom, maar is nog in alphastadium waardoor hij af en toe nog bugs heeft, in ieder geval beter dan craprom van Orange denk ik dan maar. Mocht iemand nog een goede ROM hebben voor de ZTE Blade / Orange San Francisco (minimaal Android 2.2) let me know!. De Legend (oude zilveren versie) draait al een tijdje 2.2, geen zin om te wachten op Hi met hun slome updates. Op mijn zusje haar i9000 heb ik weer andere roms, zo wisselen we lekker af ^^.

[ Voor 17% gewijzigd door Chocola op 19-01-2011 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 09:05
worst case scenario's wat kan er bij rooten en flashen in het uiterste geval misgaan. Kan mensen overtuigen wellicht. Ik zou het persoonlijk wel durven met mn desire z, maar ben eigenlijk erg tevreden met de stok rom met sense interface. Ik vind dat sense als een van de weinige schillen wél wat toevoegt aan android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
cypher21 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 10:26:
Wat nog niet genoemd is, en dat vind ik persoonlijk het grootste voordeel
is dat je met SetCPU ook je CPU kunt ONDER klokken.
Als je SetCPU op "ondemand" zet, en 128 mhz als ondergrens zet, verbruikt de telefoon minder stroom als de cpu minder gebruikt wordt.
Voor mij een van de grootste voordelen op de Nexus S

Voor de rest de meest genoemde apps:
Titanium backup,
Root explorer
Rom manager
AdFree

Titanium Backup kan trouwens ook die meegeleverde software verwijderen (mijn vorige telefoon Nexus One had die vervelende amazon MP3 store en twitter en facebook)

Wat ik trouwens ook mee zou nemen is de keus voor een bepaald toestel

Als je namelijk op voorhand wilt rooten en custom roms wilt installeren zou ik voor een vanilla android device gaan (Nexus One of Nexus S)
Deze zijn namelijk standaard te unlocken en rooten. Google wilt absoluut niet dat de fabrikanten extra beveiligingen erop zetten
terwijl de "merktelefoons" juist wel extra moeite doen om ervoor te zorgen dat een bootloader niet makkelijk te unlocken is en de software niet makkelijk te rooten
Undervolten kan op vrijwel elke telefoon tegenwoordig en is inderdaad een stuk handiger dan overclocken imo. Ik doe het vaker via de kernel dan via een applicatie omdat die applicaties zelf ook CPU gebruiken en af en toe erg traag reageren met kloksnelheidverhogingen. Heb wel gemerkt dat de telefoon langer meegaat als ik hem lekker op 200Mhz laat draaien :). Als bovengrens is 800 trouwens ook prima in te stellen, hij heeft zelden 1-1.2 Ghz nodig al zal hij sommige taken sneller afhandelen waardoor je uiteindelijk sneller klaar bent en dus minder stroom verbruikt op die manier. Is zeker een voordeel van rooten (kan normaal niet namelijk).

En bij andere mobieltjes is het inderdaad vaak zo dat je moeilijk moet doen voor ROMs (makkelijk = zonder problemen instant kunnen installeren). Zo heeft de Galaxy S in de eerste versies een 2e recoverymodus, maar hebben ze dit dus leuk veranderd naar 3e recoverymodus bij de nieuwere versies waar standaard 2.2 op staat. Betekend dat je die eerst zou moeten flashen met Odin, wat weer een extra stap is. Dit is zeker een pluspunt voor de Nexus S :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Snuurtje schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:40:
worst case scenario's wat kan er bij rooten en flashen in het uiterste geval misgaan. Kan mensen overtuigen wellicht. Ik zou het persoonlijk wel durven met mn desire z, maar ben eigenlijk erg tevreden met de stok rom met sense interface. Ik vind dat sense als een van de weinige schillen wél wat toevoegt aan android.
Dat is wel een goed punt. Bijvoorbeeld bij de SGS is er een hele batch telefoons die standaard uit de fabriek geen 3-button combo recovery/download mode hebben. Als er dan met flashen iets mis gaat dan is je telefoon gebricked (nou ja, niet helemaal, maar laten we er niet te diep op ingaan), maar tegelijkertijd kan je juist in die batch telefoons de 3-button combo er terug in flashen, een groot voordeel van de community en een van de eerste dingen die ik gedaan heb.

edit: ja die fix, daar doel ik hierboven op, dat is dus community werk, samsung komt er niet mee.

[ Voor 6% gewijzigd door MrAngry op 19-01-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
MrAngry schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:22:
[...]

Dat is wel een goed punt. Bijvoorbeeld bij de SGS is er een hele batch telefoons die standaard uit de fabriek geen 3-button combo recovery/download mode hebben. Als er dan met flashen iets mis gaat dan is je telefoon gebricked (nou ja, niet helemaal, maar laten we er niet te diep op ingaan), maar tegelijkertijd kan je juist in die batch telefoons de 3-button combo er terug in flashen, een groot voordeel van de community en een van de eerste dingen die ik gedaan heb.
Dit ging alleen om de i9000B, M-variant (en wat andere non-Nederlandse en Noord-Europese varianten) van de SGS toch? Hoe kwam jij hier dan aan? Die is naar mijn weten alleen in Zuid Amerika en wat andere vergelegen plaatsen verkocht. Wellicht is het dan een import geweest :). Overigens: er is al een tijd een fix uit hiervoor via KIES (voor Bell klanten) en via XDA voor alle andere toestellen die geen recovery modus hebben.

Zal zo wel even een linkje zoeken.

edit: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=785201

[ Voor 7% gewijzigd door Chocola op 19-01-2011 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 21:19

Zorian

What the fox?

Dit is inderdaad een goed idee. Ik zit zelf ook te overwegen om te rooten en custom roms te draaien. Echter is voor mij niet 100% duidelijk hoe het met de garantie zit. Dit zou bijvoorbeeld mooi staan in een dergelijk topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Ik zou in ieder geval de Hero behandelen, omdat best wel veel mensen die hebben, je er veeeeel winst mee kan halen (nieuwere android versies die echt veel sneller zijn). Hier op GoT is dit toestel ook het meest besproken qua rooten en custom ROMs, op de HTC Desire na :)

De meeste Hero ROMs zijn standaard al overgeclocked, ik denk dat je er behoorlijk wat winst mee haalt. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Sh4wn op 19-01-2011 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 04-06 21:19

Zorian

What the fox?

Oh, iets wat me zojuist nog even te binnen schoot: Je zou eventueel de data uit al die verschillende topics over rooten en roms kunnen bundelen. Kan je leuke schema's maken met deze roms zijn er, dit zijn de tools, deze tool werkt daar wel op en daar niet etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHdD
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:28
Ik zou ook graag de ZTE Blade zien. Deze goedkope telefoon heeft toch behoorlijk wat specs van de high end telefoons (800x480, 512MB RAM) en het is erg makkelijk om de telefoon te rooten en roms te installeren. Zo is het ook gelukt om Froyo te laten draaien terwijl de telefoon oorspronkelijk met 2.1 geleverd werd. Kijk hier maar voor verdere informatie:
[Ervaringen] Orange San Francisco / ZTE Blade
http://orangesanfrancisco.co.uk/

[ Voor 18% gewijzigd door JHdD op 19-01-2011 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 22:25
Samsung Galaxy Spica:

Zonder root & custom rom:
-Weinig app / data geheugen
-Zeer trage geheugen IO performance
-Geen OpenGL 3D support
-Geen WiFi router
-Geen Multi-Touch
-Matige accuduur
-Trage GPS-Fix
-Veel voorgeïnstalleerde "bloatware"
-Android 1.5 en na ERG lang wachten Android 2.1 (via Samsung PC-Studio of Samsung Kies, geen aanrader hoor)
-Weinig controle / instellingen
-Geen WiFi met authenticatie (op bijna alle Universiteiten gebruikelijk dat dit wel gebruikt wordt)
-Slechte audio-kwaliteit voor muziek, veel haperingen en kraakjes
-Beperkte videoafspeelmogelijkheden (geen youtube HD, geluid niet sync)
-Veel bugs zoals na gebruik camera CPU op 100% (accu binnen 3 uur leeg)
-Zacht geluid uit speaker

Met Root & Custom rom:
-Sneller
-Zo veel opslag / app / data geheugen als je microSD groot is
-3D ondersteuning waardoor veel spellen prima draaien
-Telefoon is ineens ook een wireless router
-Multi-touch
-Acceptabele accuduur (+/- 30% winst) door bijv het voltage van processor te verlagen in stand-by
-Veel sneller door o.a. geheugentweaks, EXT2 bestandsysteem
-Binnen 10 tot 30 seconden in huis een goed GPS signaal
-Geen last meer van rommel apps zoals facebook en twitter als je die niet wilt
-Android 2.2 (en 2.3 in alpha-fase. Samsung stopte na 2.1)
-Bijna alles in te stellen, ook grafisch gezien
-Wifi met WPA2+ entreprise werkt nu perfect
-Videoaccelleratie, youtube HD
-Goede geluidskwaliteit, herschreven driver voorkomt kraakjes
-Nagenoeg bugvrij, in elk geval niets merkbaars
-Speaker kan keihard (handig als je navigatie gebruikt en op de snelweg rijdt)

Kortom, zonder custom firmware en root echt een k*t telefoon, maar nu echt veel beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br4mmie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09-2023
Wat ook heel handig is aan custom roms (cyanogenmod) is DSP Manager!
Ik kan niet zonder equalizer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakkenjongen
  • Laatst online: 21-05 20:00
Motorola is nogal sloom en laks met de ondersteuning van de Milestone, zo is er dus nog geen officiele Froyo. Daarom is rooten + een custom rom de perfecte uitweg om het nieuwere systeem te krijgen. In combinatie met SetCPU (heeft ook Superuser permissions nodig) lijkt de al wat oudere smartphone letterlijk herboren. Geen haperingen, overclock naar 1Ghz, batterij gaat langer mee (betere omgang met geheugen en underclocken door de phone governor), een massa aan skins, Android zonder ads (schaam schaam..), verschillende ROMs met verschillende sterke punten, eindelijk Apps op je SD-kaart installeren, Titanium backup, the possibilities are endless..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobesz
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-02 11:50
Ik heb zelf een htc legend geroot en draai nu CM7 nightly builds, wat in houdt: Ik draai nu gingerbread wat nooit ondersteunt gaat worden door HTC.

Ook heb ik mijn telefoon over geclocked op 806 mhz vanaf de standaard 600 mhz, ik merk het verschil wel enigzins goed, het loopt allemaal net wat soepeler als je net dat stukje extra power nodig hebt. Ook wordt de telefoon automatisch onder geclocked zodra hij idle is/weinig spannends doet.

De manier waarop je root op de legend is volgens mij relatief pittig te noemen, na de officiële update leek htc er een nieuwe soort beveiliging in gebouwd te hebben waardoor je niet meer direct uit froyo kunt rooten en dus moet downgraden naar 2.1 wat vervolgens ook weer een aparte methode heeft.

Ook zijn er root required apps leuk om te melden als:
- ADBwireless (geen usb kabel meer nodig om te verbinden met je pc)
- Adfree
- Barnacle wi-fi tether (not sure of die root nodig heeft though)
- ROM manager (must have voor iedere root user)
- Shoot me (screenshots maken)
- Startup manager (Beheer welke apps opstarten bij booten)

Wat ook leuk is om te vermelden; Als je Cyanogenmod draait krijg je ook OTA updates ;) Niks makkelijker dan OTA als ik zelf mag zeggen.

[ Voor 22% gewijzigd door Cobesz op 20-01-2011 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polinya
  • Laatst online: 16-05-2024
HET grootste voordeel van rooten vind ik custom roms.
Ik draaide al 2.1 op mijn Hero máánden voordat HTC de 2.1 update uitbracht. Nu draai ik (vrijwel) probleemloos 2.3 Gingerbread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluefall
  • Laatst online: 04:55
Uit dit toestel is dankzij rooten en Custom Roms al véél meer gehaald, dan Samsung ooit heeft aangeboden.
Voornamelijk het ontbreken/slechte drivers voor bepaalde cruciale componenten (3d, multitouch,...) was een grote ergernis, waar nu ook een eind aan gekomen is.

Het is zeker niet de populairste telefoon van het hele gamma, maar dankzij de community wel een enorm "bang for your buck" toestel. (waardoor er zelfs tijdelijk een prijsstijging kwam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Laatst online: 28-07-2022

djc

Het belangrijkste vind ik toch wel dat ik niet meer voor upgrades afhankelijk ben van mijn carrier of producent, die bedrijven zijn vaak veel te traag (en hebben toch maar weinig incentive om te blijven upgraden). Verder heb ik een hekel aan Sense, geef de voorkeur aan vanilla Android. En door te rooten kan je er toch meer uit halen (bijvoorbeeld met S-OFF kan je een heleboel ruimte in het Flash-geheugen vrijmaken door een andere indeling te flashen).

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkhuis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:41
Nog een kleine aanvulling:

Met rommanager is het wel heel makkelijk geworden om je android een andere rom te geven. Eenmaal moeite doen om hem te rooten, en daarna kun je gewoon op de bank OTA een andere rom erop zetten. Hij geeft zelfs notifications als er een nieuwe is. En met hulp van titanium backup heb je in een beweging al je apps terug als er wat misgaat en je hebt toch een wipe nodig om een nieuwe rom lekker te laten werken.

En zoek eens de statistieken van het aantal gedownloadde cyanogen roms op, loopt in de honderdduizenden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Laatst online: 15:53
Hier geroot om gpsfix te verbeteren (Galaxy 3/I5800), maar er waren ook wat problemen: dubbel voorkomen busybox gaf problemen aan Titanium Backup. Installer busybox bleef -juist daarom- foutmeldingen geven, 'opgelost' met de installatie van busybox van Titanium Backup. De screenshotapp Shoot Me werkt niet, rest wel. Rooten blijkt dus niet zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05 23:26

Res-q

Redder in nood?

De belangrijkste reden voor mij om een custom rom te installeren is het verwijderen van alle bloatware die standaard met HTC mee komt. :)

Echter heeft HTC met de update van 2.2 voor de wildfire ook het lek gedicht waarmee deze geroot kan worden, waardoor dit nu niet meer mogelijk is. Het is dus voorlopig wachten op een nieuwe versie van Unrevoked waarin een nieuwe exploit is gebruikt.. Nu kan ik mn wildfire dus niet meer rooten om een custom rom te installeren, dus voorlopig zit ik vast aan de stock-rom...

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:31
Mijn ervaringen heb ik voornamelijk met de Motorola Milestone. Meestal ruil ik om de paar maanden van telefoon maar de Milestone... tsja, something else. Ondergewaardeerd toestel in Nederland, vooral omdat 'ie alleen (beperkt) door Belcompany en CoolBlue is verkocht.

- Custom Roms:
Heb ik niet op de Milestone staan. Voornaamste reden is de gelockte bootloader. Hierdoor zijn alleen custom roms mogelijk die gebaseerd zijn op de bestaande 2.1.1 kernel met aanpassingen richting 2.2. Dit werkt niet echt lekker.

- Root:
Erg handig om te hebben. Al is het alleen al voor een app als Titanium Backup welke daadwerkelijk alles kan backuppen. Meester app voor de enthousiaste Androidfrutselaar. Maar root op de Milestone is vooral belangrijk voor....

-Overclock:
Het is daadwerkelijk ongelooflijk hoeveel invloed overclock op dit beestje heeft. De proc in de Milestone, de TI OMAP 3430 heeft een fabrieksklok van 600MHz. Motorola heeft dit naar beneden bijgesteld tot 550MHz voor (waarschijnlijk) batterijbesparing. De standaard 550MHz heeft een spanning van 56vsel.

Door middel van root en de juiste software (Milestone Overclock) is de proc op te pompen naar maar liefst 1200MHz! Bij mijn beide Milestones bleek 1200MHz volledig stabiel te draaien. Het batterijverbruik gaat iets omhoog maar dit is zeer weinig.

De andere kant is dat de spanning naar beneden te schroeven is. Zoals aangegeven draait de proc standaard op 550MHz met een spanning van 56 vsel. Met hetzelfde stukje software kan je ook alleen de vsel aanpassen en bij de standaard snelheid kan 'ie (stabiel) tot ongeveer 26 vsel dalen. Als je tevreden bent met de snelheid is dit de ideale methode voor een veel langere batterijduur.

Zelf kies ik voor een middenweg. Mijn Milestone is standaard overclocked tot 750MHz wat precies zorgt voor de smoothness die van een moderne Android phone verwacht mag worden. Tegelijkertijd is de spanning naar beneden bijgesteld tot 44 vsel waarmee de batterijduur merkbaar verbetert.

Al met al is het een bijzonder processortje, die Texas Instruments OMAP 3430. Enorm flexibel ding. En door de vrij sterke GPU kan het nog makkelijk alle grafisch zware spellen aan. Jammer dat het werkgeheugen van 256MB net wat aan de krappe kant is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:55

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Laatst online: 04-06 00:01
Alvast dank voor alle reacties, keep m coming :)

Verhaal staat op de planning voor begin maart, omdat het voor mij wat krap wordt om te maken voor Mobile World Congress, half februari :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 17:43

J-P

Syntax erro....

Ikzelf heb, sinds ik smartphones gebruik, ze allemaal geroot.
Ben destijds begonnen met WiMo, waarbij ik het vooral gebruikte om er een andere ROM op te zetten. Dit omdat de custom ROM's veel sneller en kaler waren dan de officiele ROM's, bovendien werden de custom ROM's sneller vernieuwd.

Bijna al deze punten gelden ook voor Android nu. Custom ROM t.o.v. standaard ROM =
1. sneller
2. kaler (als je dat wilt)
3. nieuwer (ik draai nu Gingerbread), en dus ook veiliger omdat beveiligingslekken eerder gedicht worden
4. uiterlijk aanpasbaar (denk aan custom batterij icoon etc)

Verder zou ik XDA veel vermelden, eigenlijk de bijbel om te rooten (kom er al sinds ik mijn eerste WiMo toestel had)

Misschien ook handig om te vermelden dat door de steeds beter wordende beveiliging van fabrikanten als HTC het rooten steeds moeilijker wordt. En dat dit alles niet voor n00bs is.

Succes, ben benieuwd naar het bericht.

Mijn Legend heb ik overigens deze week pas geroot :+

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312396

Ik heb een HTC Desire en vind het leuk om te prutsen met custom roms. Het enige echte voordeel voor mij is dat ik geen last meer heb van het veel te kleine app geheugen van de desire door apps2d+. Daarnaast gaat de batterij wat langer mee de rom die ik nu draai, LeeDroid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Een nadeel mag niet onvermeldt blijven: namelijk dat je systeem onstabiel kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Sebazzz

3dp

Ik denk dat de Motorola Milestone, versie 1 in ieder geval, wel de moeite waard is om te melden. Met gelekte kernels weten ze toch steeds een recente Android op het toestel te zetten.
Kanarie schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 22:42:
[...]

Wellicht de verschillende manieren waarop fabrikanten ermee omgaan.
HTC, Motorola en Samsung hebben allen zo hun eigen beveiligingen.
Die van Motorola is nog het meest interessant, tot op heden niet gekraakt. Daarnaast heeft Motorola in de nieuwe toestellen ook eFUSE verwerkt.
Anoniem: 69767 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:37:
Een nadeel mag niet onvermeldt blijven: namelijk dat je systeem onstabiel kan worden
Dan moet je opletten welke ROM je neemt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-01 12:56
Ik zou ze allemaal meenemen. Als het toestel nu nog niet te rooten is, komt dat bijna altijd later.
De methodes. Tja, als er dingen zijn als een enkele .apk draaien zou ik die doen, andere methodes kunnen wel, mits ze niet te ingewikkeld zijn.
  • Busybox
  • SetCPU eigenlijk alleen met een overclock, ik heb het eigenlijk nog nooit gebruikt om m'n toestel(len) te downclocken
  • Root Explorer, echt een must!
  • Verschillende theme applicaties, en ook de custom recovery's met de update.zip functie, daar komen vaak prachtige thema's uit.
Bij normaal gebruik: Nee. In benchmarks en zware games: Ja, maar ik vond het nooit zo'n enorm verschil. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik eigenlijk alleen maar high-end toestellen in gebruik heb gehad.

Wat betreft ROM's:
Bespreek alleen de beste, dat er tig verschillende ROMs en mods voor een toestel zijn, daar hebben mensen Tweakers niet voor nodig om dat uit te vinden. Zoiets heet forum.xda-developers.com
De inner workings zou ik bespreken waar relevant, of er anders een apart artikel over plaatsen. Zo doe ik het altijd op Androidguys.com

Ik heb geen leuke ondertitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Laatst online: 16:24
djc schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 18:54:
*knip* (bijvoorbeeld met S-OFF kan je een heleboel ruimte in het Flash-geheugen vrijmaken door een andere indeling te flashen).
Dit heb ik gister inderdaad ook gedaan.

Heb tijden topics gelezen over nieuwe roms flashen toen ik nog WinMo toestellen had. UIteindelijk nooit gedaan. Nu ik sinds april mijn desire heb, vorige week toch maar is geroot en cyanogenmod erop gezet.

Reden:
- weg kunnen gooien van system apps die ik toch niet gebruik (Twitter, aandelen etc)
- Rom zonder sense erop flashen zodat ik launcherpro als standaard home replacement kan draaien zonder dat sense op de achter grond draait
-uiteindelijk gister mijn MTD (soort partitie tabel) veranderd waardoor er meer ruimte naar mijn /data is gegaan

Daarnaast zijn er nog wel meer redenen te bedenken, echter heb ik dit allemaal nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobesz
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-02 11:50
Dit topic is hier niet voor bedoeld, en daarnaast is GoT geen helpdesk. Lees aub Het algemeen beleid

[ Voor 83% gewijzigd door RoD op 25-01-2011 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Laatst online: 16:24
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door RoD op 25-01-2011 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-02 21:53

riffey#4

aka Beever#4

Welke zal ik precies meenemen en welke methodes zou ik moeten bespreken?
Misschien een poll? Het heeft weinig zin toestellen te bespreken die nauwelijks gebruikt worden.
Dan zou ik 2 polls doen: "welke heb je" en "welke ben je van plan aan te schaffen"

Misschien is even spieken bij XDA ook handig, dan weet je voor welke telefoons de actiefste community is.
- Welke functies en apps kun je alleen met root draaien?
Het draaien van een custom rom vereist toch meestal wel rootrechten ;) en de meeste screenshot programmas ook voor zover ik weet.
Verder gebruik ik de Lock Screen Button, die heeft ook rootrechten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Naast de grootmachten van het moment HTC (met z'n fijne Desires) en de Samsung Galaxy S (al vind ik die qua uitvoering een stuk minder) zou ik graag de Orange San Francisco/ZTE Blade zien. Natuurlijk ben ik wat bevooroordeeld omdat ik er inmiddels eentje aangeschaft heb, maar het is bij uitstek een telefoon die veel te winnen heeft met een custom ROM. Een kleine kampioen die veel te bieden heeft met weinig pretenties.
riffey#4 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 15:27:
Misschien is even spieken bij XDA ook handig, dan weet je voor welke telefoons de actiefste community is.
Is de point van zo'n artikel niet juist mensen te informeren, in plaats van mensen iets te vertellen dat ze al wisten?

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 03-02-2011 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Anoniem: 172410 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 07:31:

Is de point van zo'n artikel niet juist mensen te informeren, in plaats van mensen iets te vertellen dat ze al wisten?
Klopt, maar als je wilt weten welke toestellen je op GoT moet bespreken kan het helpen bij het maken van een keuze over welke toestellen je moet bespreken.
Voorbeeldje:

ZTE Blade, Blade Android development sub-forum: 18 threads, 143 posts.
Desire Z, Desire Z en G2 Android development sub-forum: 147 threads, 31500 posts.

Als je dus niet zou weten welke van deze 2 telefoons je zou moeten bespreken, zou je beter de Desire Z kunnen kiezen, omdat daar meer mee gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

riffey#4 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 10:56:
Als je dus niet zou weten welke van deze 2 telefoons je zou moeten bespreken, zou je beter de Desire Z kunnen kiezen, omdat daar meer mee gebeurt.
Of de redenatie is dat de ZTE een geweldige telefoon is waar nog veel te weinig mensen vanaf weten, waar dus wat aan moet gebeuren.

Preaching to the choir lijkt me wat overbodig, die mensen weten dat namelijk al.

Sowieso wil ik niet lullig doen, maar een enkel topic over de Blade/SF heeft al 866 posts, dus het lijkt me sterk dat je in totaal op 143 uitkomt. Ook het feit dat het ding nu al vaak genoemd is in zo'n kort forum wil wel wat zeggen, me dunkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 03-02-2011 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Anoniem: 172410 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 10:57:
[...]

Sowieso wil ik niet lullig doen, maar een enkel topic over de Blade/SF heeft al 866 posts, dus het lijkt me sterk dat je in totaal op 143 uitkomt. Ook het feit dat het ding nu al vaak genoemd is in zo'n kort forum wil wel wat zeggen, me dunkt.
ZTE
Desire Z
Galaxy S
HD2

Ik baseerde me op de XDA populariteit.

Maar ik had al eerder aangegeven dat een poll (welk toestel heb je/welk toestel wil je) misschien handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

riffey#4 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 12:34:
Maar ik had al eerder aangegeven dat een poll (welk toestel heb je/welk toestel wil je) misschien handig is.
Nogmaals, een poll is niet leidend in deze zaak :) Als Tweakers alleen al bekende zaken bracht kon men de nieuwsafdeling wel opdoeken, niet?

Sowieso kan je dan selectief kijken, op Modaco is het bijvoorbeeld:

Desire: 33,890
Desire Z: 283
Desire HD: 1,380
Orange San Francisco: 59,163

Meer dan alle Desires bij elkaar ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 03-02-2011 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGDaan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-04 10:45
Ik heb de SGS (I9000) en ben van stock froyo (android 2.2 ) naar Darky rom gegaan ( zie : http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=814091 )

Telefoon eerst paar maandjes gewoon gebruikt om bekend te raken in android wereldje, daarna aan het rooten gegaan wat appeltje eitje was met z4root (goed op 2.1 eclair, maar niet aan te raden op froyo ).

Toen gekeken naar een stabiele ROM, en zag voornamelijk er 2 uitsteken. Darky en Docs rom.
Docs is overigens een kitchen waar je i.c.m leuke online interface je eigen rom kan cooken.

Ik was destijds nog niet helemaal into kernels/firmware csc, pda etc. Vandaar dat ik een 'all-in' rom heb genomen ; Darky.

Ik begon met flashen bij v8.1 wat gelijk een blundertje bleek te zijn. Alle voorgaande versies waren uitstekend, en versie 8.1 bleek problemen te hebben. Terug geflashed naar 8.0 en dat werkte goed.
Inmiddels zijn we aangekomen bij V9.1 Wat weer een stabiele rom lijkt.

Batterij statistieken gewiped met CWM en hij doet het een goede 4 dagen :).

Leuke aan de phone is ; wanneer je download en recovery mode werken moet je goed je best doen om je telefoon te bricken, je kan namelijk altijd weer stock flashen met Odin. Check dus eerst (mocht je SGS hebben ) of je die combinatie heb.

Overclocken ; niet nodig imo. Telefoon is retesnel en draait alles vlekkeloos en snel af.

Qua snelheid zit (jaja, ik weet het ; quadrant zegt niet zoveel ) mijne stukje boven de nexus one. ongeveer 2050 behaal ik daarmee (stock haal ik 950-1050).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
DGDaan schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 17:03:
Ik heb de SGS (I9000) en ben van stock froyo (android 2.2 ) naar Darky rom gegaan ( zie : http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=814091 )

Telefoon eerst paar maandjes gewoon gebruikt om bekend te raken in android wereldje, daarna aan het rooten gegaan wat appeltje eitje was met z4root (goed op 2.1 eclair, maar niet aan te raden op froyo ).

Toen gekeken naar een stabiele ROM, en zag voornamelijk er 2 uitsteken. Darky en Docs rom.
Docs is overigens een kitchen waar je i.c.m leuke online interface je eigen rom kan cooken.

Ik was destijds nog niet helemaal into kernels/firmware csc, pda etc. Vandaar dat ik een 'all-in' rom heb genomen ; Darky.

Ik begon met flashen bij v8.1 wat gelijk een blundertje bleek te zijn. Alle voorgaande versies waren uitstekend, en versie 8.1 bleek problemen te hebben. Terug geflashed naar 8.0 en dat werkte goed.
Inmiddels zijn we aangekomen bij V9.1 Wat weer een stabiele rom lijkt.

Batterij statistieken gewiped met CWM en hij doet het een goede 4 dagen :).

Leuke aan de phone is ; wanneer je download en recovery mode werken moet je goed je best doen om je telefoon te bricken, je kan namelijk altijd weer stock flashen met Odin. Check dus eerst (mocht je SGS hebben ) of je die combinatie heb.

Overclocken ; niet nodig imo. Telefoon is retesnel en draait alles vlekkeloos en snel af.

Qua snelheid zit (jaja, ik weet het ; quadrant zegt niet zoveel ) mijne stukje boven de nexus one. ongeveer 2050 behaal ik daarmee (stock haal ik 950-1050).
Jij gaat binnenkort Honeycomb draaien. Ik werk hier samen met een paar collega's aan, het grootste probleem is dat de emulator letterlijk alles emuleert. De processor, het touch-screen, de draadloze verbindingen... Eigenlijk alles.
Ik durf met gemak te zeggen dat de Android community belangrijker is voor Android dan Google zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Misschien ook een goed idee om wat er voor een nadelen zitten aan het rooten (en custom roms gebruiken) te vermelden.

Hierbij valt te denken aan:
- Functionaliteit die er niet meer is (indien hier sprake van is).
- Het "bricken" van een telefoon.
- Of er mogelijkheden zijn om weer te "unbricken".
- Last but not least, hoe het met garantie e.d. zit.
Kun je bijvoorbeeld weer de oude rom erop zetten, als je scherm het begeeft (via de pc)? Wordt er moeilijk gedaan over root+originele rom?

Ik zie voornamelijk de positieve dingen terug, maar ik denk dat mensen die mogelijk willen rooten, ook erg veel interesse hebben in de mogelijke nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:48
crizyz schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 21:55:
Misschien ook een goed idee om wat er voor een nadelen zitten aan het rooten (en custom roms gebruiken) te vermelden.

Kun je bijvoorbeeld weer de oude rom erop zetten, als je scherm het begeeft (via de pc)? Wordt er moeilijk gedaan over root+originele rom?

Ik zie voornamelijk de positieve dingen terug, maar ik denk dat mensen die mogelijk willen rooten, ook erg veel interesse hebben in de mogelijke nadelen.
Mee eens. Ik heb op de Desire GingerVillian android 2.3 geinstalleerd, maar miste Sense vanwege de dialer, facebook en contact integratie en camerasoftware. De stock rom is wat kaal en Sense is toch best goed uitgewerkt. Snelheid van 2.3 is echt subliem, maar ik mis de functionaliteit. Die dialer van google is echt slecht en niet intuïtief uitgewerkt. Wat ik vooral merk is dat het totaalplaatje bij custom roms er niet is en niet goed uitgewerkt is. Het is een samenraapsel van verbeteringen wat totaal gezien niet echt plust.

Overigens kan je met een RUU versie je root gewoon weer ongedaan maken, het is dan niet te zien dat je hem geroot hebt. Je kan uiteraard wel een probleem hebben met garantie als je rom niet meer te flashen valt door een defect, maar zelfs dan denk ik dat ze niet naar aangepaste software gaan zoeken. Gelijk vervangen is veel goedkoper voor de reparateur. Vaak is dit een derde partij en zij kunnen dan gewoon de reparatiekosten claimen, terwijl zij anders achter het geld aan moeten voor verzending etc. bij de klant.

Hier op tweakers zie je toch een beetje gekleurde meningen. Voor de normale gebruiker zal het custom rom gebeuren niet gaan werken. De kwaliteit is niet gegarandeerd in custom roms en bij een probleem zal een tweaker dit met plezier oplossen, maar een niet-tweaker uiteraard niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

In het verleden heb ik bijzonder vaak custom Windows Mobile roms geflasht. Eerst was dat met m'n HTC Wizard die dankzij het XDA-forum uiteindelijk doorstootte naar WM 6.1 (WM 6.5 was helaas veel te traag). Ook kon ik zo de allereerste touch-interface van HTC installeren wat al erg prettig werkte vergeleken met de standaard WM-interface. Later kwam HTC met TouchFlo, de voorloper van Sense. Standaard was die 3D maar er kwam ook een 2D-versie van uit. Die wilde ik dus wel op m'n Wizard proberen maar helaas begaf het telefoonspeakertje het waardoor ik in de praktijk weinig meer aan het toestel had. Reparatie zou veel te duur worden dus toen heb ik helaas afscheid moeten nemen. Ik kan mij trouwens niet herinneren of de Wizard geroot moest worden voor custom roms. Volgens mij hielden de fabrikanten toen nog geen rekening met klanten die hun telefoon zo vergaand zouden aanpassen.

Ik kocht daarop de HTC Diamond. Die kwam standaard met WM6.1 en TouchFlo 3D maar de prestatie met custom roms was simpelweg een stuk beter. Na flashen van een andere bootloader kon ik naar wens roms flashen. Heb er minstens 10 gehad op het toestel maar allemaal brachten ze min of meer dezelfde gebruikerservaring. De ontwikkeling van mobiele OS'en leek even stil te staan en was zeker niet zo spectaculair als in de tijd van mijn Wizard. Maar toen kwam Android...

Ik heb een paar keer Android op m'n Diamond gedraaid vanaf de sd-kaart middels xdandroid. Dat werkte prima maar het grootste nadeel was dat de batterij het geen dag volhield. Waarschijnlijk omdat constant het SD-geheugen in gebruik was. Hoe dan ook, ook dit avontuur was van korte duur want ineens begaf het tochscreen het. Ik kon het toestel zo niet meer bedienen en na het uit elkaar te hebben gehaald, in de hoop de boel te kunnen redden, bleek al snel dat het einde verhaal was. Teveel priegelspul voor mijn handen. ;)

Nu zit ik al ruime tijd in between smartphones en na lange tijd constant tegen mezelf te hebben gezegd dat een dumbphone ook prima werkt - wat natuurlijk maar eventjes werkt ;) - verwacht ik volgende week mijn Motorola Defy op de deurmat. Eindelijk mijn eerste Androidtelefoon! Qua software loopt de boel, zoals dat blijkbaar gebruikelijk is bij Motorola, flink achter. Stock draait er namelijk nog steeds Android 2.1 op. 2.2 is onderweg, sterker nog die is kort geleden uitgelekt. En dus zijn er nu custom Froyo roms voor de Defy waarvan enkele toch wel erg goed schijnen te draaien. Een nadeel van de Defy is dat er nog geen bootloader is die ongelimiteerd flashen van roms toelaat. Wel is roottoegang mogelijk en zo kan met een omweg toch een andere rom worden geflasht namelijk via nand-backups. De huidige rom kan zo compleet worden overschreven geheel buiten de bootloader om.

De Motorola Defy wordt langzaam steeds populairder als rooted phone. De processor, een TI OMAP 3610 op standaard 800 MHz, is bijzonder goed te overklokken en, nog belangrijker, te onderklokken en ondervolten. Het toestel moet thuis nog aankomen maar de software, inclusief verschillende beschikbare roms, staat al klaar op de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 11:23
Nollekeuh schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 09:21:
[...]

Mee eens. Ik heb op de Desire GingerVillian android 2.3 geinstalleerd, maar miste Sense vanwege de dialer, facebook en contact integratie en camerasoftware. De stock rom is wat kaal en Sense is toch best goed uitgewerkt. Snelheid van 2.3 is echt subliem, maar ik mis de functionaliteit. Die dialer van google is echt slecht en niet intuïtief uitgewerkt. Wat ik vooral merk is dat het totaalplaatje bij custom roms er niet is en niet goed uitgewerkt is. Het is een samenraapsel van verbeteringen wat totaal gezien niet echt plust.

Overigens kan je met een RUU versie je root gewoon weer ongedaan maken, het is dan niet te zien dat je hem geroot hebt. Je kan uiteraard wel een probleem hebben met garantie als je rom niet meer te flashen valt door een defect, maar zelfs dan denk ik dat ze niet naar aangepaste software gaan zoeken. Gelijk vervangen is veel goedkoper voor de reparateur. Vaak is dit een derde partij en zij kunnen dan gewoon de reparatiekosten claimen, terwijl zij anders achter het geld aan moeten voor verzending etc. bij de klant.

Hier op tweakers zie je toch een beetje gekleurde meningen. Voor de normale gebruiker zal het custom rom gebeuren niet gaan werken. De kwaliteit is niet gegarandeerd in custom roms en bij een probleem zal een tweaker dit met plezier oplossen, maar een niet-tweaker uiteraard niet. ;)
Er zijn ook zat custom ROMs mét Sense (zo ook voor de Senseloze N1). De GingerVillian ROM is een snel in elkaar geknutseld projectje om zsm Gingerbread naar de Desire te brengen, maar het heeft de telefoon inderdaad niet 'beter' gemaakt. Als je kijkt hoe Cyanogen het aanpakt, die is met een enorm weken en weken bezig voordat ie uberhaupt een release candidate klaar heeft. Voordat er een stabiele CM7 final release is (=de eerste CM die draait op Gingerbread), zijn we al weer een paar weken tweaken verder. Maar waarschijnlijk alsnog eerder dan de officiële gingerbread OTA update voor bijv. de N1, die hem als eerste zou moeten krijgen.

De standaard Google dialer vind ik niet zo onlogisch eigenlijk. Contacten zoeken kan inderdaad niet via het nummerieke toetsenbord (22 = ba etc.), maar gaat ook prima met het qwerty, of nog beter, gewoon in het tabje favorieten; veel meer dan 15 verschillende personen bel ik toch niet/zelden en de meest gebelde komen daar automatisch onder elkaar te staan, in de gevallen dat ik een 'zeldzaam' contact zoek neem ik dan nog wel even de moeite om de naam met het qwerty tb in te voeren, of gebruik gesture search (eerste letters vd naam tekenen) of voice search (spreekt voorzich), allebei met 1 druk vanaf het homescreen te bereiken.

Zodra je Sense mist zal je zelf wat op zoek moeten naar hoe het in default Android gaat, maar bijv. integratie van je contacten met Facebook&Twitter (en vice versa) dat is een standaard Android feature en heeft niks met Sense te maken :P

=====

Wat ook wel in het artikel mag komen is dat de voorbereidingen voor de eerste keer rooten, bootloader unlocken en installeren van een custom ROM ervoor zorgen dat de eerste keer het langste duurt, het voelt als een flink project aan (zoals de eerste keer je pc in elkaar zetten), voor de eerste keer flashen mag je wel een halve middag uittrekken (de tijd van het uitzoeken van alle info niet meegerekend natuurlijk).

Later heb je de benodigde software en firmwaremods er al op staan (geroot, geunlocked, custom bootloader/recovery staat erop etc), je weet wat de ROM flash procedure is, dus dan gaat het allemaal veel sneller en doe je het, inclusief het back uppen van al je apps+data en het terugzetten ervan naderhand, in ong. half uurtje.

Ook mag er wel een uitleg komen van de verschillende roms die je kan flashen, en wat hun eigenschappen zijn/wat ze kunnen veranderen aan je telefoon:
--Recovery ROMS, met aandacht voor nandroid backup (heeeeeeel essentieel)
--Radio ROMS (antenne aansturing die invloed heeft op je verbindingskwaliteit/datasnelheid&accu)
--Custom Kernels (o.a. over/unclocking met over/undervoltage dat invloed heeft op snelheid&accu)
--Systeem/OS ROMS, ofwel wat iedereen als eerst onder een (custom) ROM verstaat.

Vaak is het nodig om bij een bepaalde custom systeem ROM ook (éérst) een nieuwe radio en recovery te flashen. Kernel kan je onafhankelijk van de systeem ROM flashen, je raakt er dan ook geen userdata mee kwijt.

[ Voor 23% gewijzigd door davidov2008 op 05-02-2011 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGDaan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-04 10:45
crizyz schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 21:55:

Ik merk qua functionaliteit juist een toename, ik ben een tweaker van nature en hou er van om met mijn telefoon te knooien. Ik pas het dan ook zo aan tot het helemaal werkt naar wens. dan gelijk even de risico's vermelden.

risico's : Als je de 3 button combo heb bij de SGS (voor zowel download als recovery modus) is het moeilijk om je telefoon te bricken. Je kan altijd flashen vanuit odin naar een stock rom of gewoon nog een keer proberen (CWM, 2e recovery zijn erg handig ).

Wat wel vaak vermeld word is het niet flashen met lagfixes aan, ik kan helaas niet verifieren, maar dat schijnt wel een brickkans te hebben ?

het IS mogelijk om je telefoon te bricken, maar gewoon erg erg moeilijk ( met SGS althans ).

Mogelijkheden om te unbricken Je kan zowel je unsigned rom nog een keer proberen te flashen via CWM, wil dit niet of gaat er iets fout, dan kan je via download mode en odin terug flashen m.b.v je PC.

Stock rom/kernel zijn goed te vinden op XDA.

Unrooten ? helemaal geen probleem, je kan gewoon unrooten en je mobiel valt onder de garantie. Zorg wel dat je titanium backup en andere root apps eraf haalt (lol) want wanneer ze dat in tech center zien dan weten ze dat je root. Vraag zal zijn of het ze uberhaupt interesseert of dat ze er wat aan doen.

Zoals ik zei kan je vrijwel altijd terug naar stock rom, het word moeilijker als je 3 button combo niet werkt of er iets fysieks defect is in je mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Er zijn meer telefoons toch, like Desire, is dat hier ook van toepassing dan, die 3 button combo? (power-volumedown-home als ik me niet vergis) Of heb je het specifiek over de SGS?

CWM is een custom rom? Cyanogen Windows Mobile? programma om de custom roms te flashen?:?
Dat met die lagfixes kan ik wel inkomen. Lijkt me net zoiets als je bios flashen vanuit windows, terwijl je tig AV pakketten hebt draaien en je screensaver op 1 minuut hebt staan :P Ook niet aan te raden.

Dat er functionaliteit bijkomt lijkt me wel duidelijk, maar dat betekent niet per definitie dat er alleen maar functionaliteit bijkomt. Kan ook dat er bepaalde functionaliteit net weggaat. En als er een uitgebreid artikel komt lijkt me dat dat ook best genoemd mag worden. Indien hier sprake van is natuurlijk. Ik heb mijn eigen mobieltje nog stock draaien dus daar weet ik verder niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martend
  • Laatst online: 12-02-2018

martend

m11x,SG-M,I7K @ 127.0.0.1

Redenen om je toestel NIET te rooten:

- Instabiel, verkorting levensduur toestel/accu, bricken, dataverlies door gebruik van:

Custom Roms: is de maker een expert of een knutselaar? Te onduidelijk te veel onzekerheid, bij een fabrikant mag je verwachten dat het werkt en kan je er ook op beroepen op de juiste werking ervan.

Overklokken: Je mobiel is geen computer die je met de noodzakelijke extra koeling kunt uitrusten enzv. Waarom de leeftijd van je mobiel naar beneden halen door te hoge snelheden, warmte enzv. Ook het onderklokken is niet nodig, mijn toestel blijft in de standby stand echt niet 1000mhz pompen. In feite gaat terug naar iets van 4% ofzo. Ligt eraan wat ik allemaal in de achtergrond heb draaien.

Onstabiel / Bricken: spreekt voor zich, binnen no-time kan je dat lukken als onervaren gebruiker.
De meeste mensen hebben geen idee hoe Linux werkt en dat is wel de kern van Android. Als het allemaal zo simpel was, dan had iedereen wel Linux op zijn computer staan ipv Windows.

Verwijdering van de fabrikant zijn software: Sommige software is zo sterk in het systeem gebakken dat verwijdering problemen gaat opleveren bij het binnenhalen van bijvoorbeeld email. Op plaatsen waar je het niet zou verwachten kan een functie / proces van een programma aangeroepen worden door een ander.
Het is te simpel om te denken dat door alleen de verwijdering van een stukje software, hij beter zou presteren, stabieler worden. Installeer bijvoorbeeld op je Windows desktop computer maar eens alternatieven voor Internet Explorer, verwijder dan in zijn geheel Internet Explorer van je systeem. Je desktop werkt nu stukken sneller omdat Internet Explorer verwijderd is of toch niet? Met je Android kan hetzelfde gebeuren.

Het mooiste zou gewoon zijn, als men de Linux standaard zou volgen en dat je inderdaad als root kunt inloggen om zodoende aanpassingen aan het systeem te kunnen doen.
Het toepassen van allerlei hacks, tweaks staat niet altijd garant voor snelheidswinst en verbetering.
Ondanks alles blijft het feit dat het tweaken van iets ontzettend gaaf is, mits je de eventuele bijwerkingen daarvan accepteerd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

martend schreef op zondag 06 februari 2011 @ 18:52:

- Instabiel, verkorting levensduur toestel/accu, bricken, dataverlies door gebruik van:

Custom Roms: is de maker een expert of een knutselaar? Te onduidelijk te veel onzekerheid, bij een fabrikant mag je verwachten dat het werkt en kan je er ook op beroepen op de juiste werking ervan.

Overklokken: Je mobiel is geen computer die je met de noodzakelijke extra koeling kunt uitrusten enzv. Waarom de leeftijd van je mobiel naar beneden halen door te hoge snelheden, warmte enzv. Ook het onderklokken is niet nodig, mijn toestel blijft in de standby stand echt niet 1000mhz pompen. In feite gaat terug naar iets van 4% ofzo. Ligt eraan wat ik allemaal in de achtergrond heb draaien.

Onstabiel / Bricken: spreekt voor zich, binnen no-time kan je dat lukken als onervaren gebruiker.
De meeste mensen hebben geen idee hoe Linux werkt en dat is wel de kern van Android. Als het allemaal zo simpel was, dan had iedereen wel Linux op zijn computer staan ipv Windows.

Verwijdering van de fabrikant zijn software: Sommige software is zo sterk in het systeem gebakken dat verwijdering problemen gaat opleveren bij het binnenhalen van bijvoorbeeld email. Op plaatsen waar je het niet zou verwachten kan een functie / proces van een programma aangeroepen worden door een ander.
Het is te simpel om te denken dat door alleen de verwijdering van een stukje software, hij beter zou presteren, stabieler worden. Installeer bijvoorbeeld op je Windows desktop computer maar eens alternatieven voor Internet Explorer, verwijder dan in zijn geheel Internet Explorer van je systeem. Je desktop werkt nu stukken sneller omdat Internet Explorer verwijderd is of toch niet? Met je Android kan hetzelfde gebeuren.

Het mooiste zou gewoon zijn, als men de Linux standaard zou volgen en dat je inderdaad als root kunt inloggen om zodoende aanpassingen aan het systeem te kunnen doen.
Het toepassen van allerlei hacks, tweaks staat niet altijd garant voor snelheidswinst en verbetering.
Ondanks alles blijft het feit dat het tweaken van iets ontzettend gaaf is, mits je de eventuele bijwerkingen daarvan accepteerd _/-\o_
Persoonlijk vind ik het bovenstaande zeer overdreven.

- Bijna alle ROM's zijn vrij stabiel. Alleen als er echt net een nieuwe android versie uit, zijn er nog wel eens ROM's die niet stabiel zien. Dit is altijd goed aangegeven door de ontwikkelaar, je moet er wel heel zeker zijn van je keus wil je zo'n ROM flashen. Verder verlengen veel ROM's juist de levensduur van je Accu.

- Overklokken is bijna altijd een extra keuze. Daarnaast wordt er echt niet zo diehard overgeclocked zoals bij PC's. Meestal een 50-100 MHz hoger, kan die prima aan. Daarnaast zorgt het onderklokken in standby voor een significant betere levensduur van je accu.

- Ik heb nog geen enkel verhaal gehoord van een gebrickte telefoon. Het is echt niet moeilijk om een android telefoon te rooten. Je kan ze altijd herstellen door middel van de recovery.

- Android gebruikt een Linux kernel. Een kernel spreekt de hardware aan en is zeg maar de laag tussen software en je hardware. Dat Android dus de Linux kernel gebruikt betekent dus NIET dat het onderliggende systeem hetzelfde is als een gemiddelde GNU/Linux distributie. Je hebt totaal geen verstand nodig van Linux om je telefoon te kunnen rooten.

- Android is open source, referenties naar software van de fabrikant is er dus altijd uit te halen. Veel custom ROM's bouwers bouwen hun ROM van de officiele broncode van Android, hier is dus geen enkel stukje software van een fabrikant in te vinden. Als je een custom ROM flashed, word je hele telefoon gewist, en als je dan een custom ROM er op zet, heb je dus geen last van dingen van je fabrikant. Vergelijk het maar dat iemand toevallig de source van Windows heeft, en daar alle Internet Explorer dingen uithaalt en iets anders voor in de plaats zet, en je het dan op je computer installeert. Jouw vergelijking slaat de plank volledig mis.

- Nogmaals, Android gebruikt alleen de Linux kernel, daarmee is het niet direct een volwaardige Linux distributie.

Ik weet niet waar jij je zo bang hebt laten maken, maar de volgende keer iets beter je research doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martend schreef op zondag 06 februari 2011 @ 18:52:

Bij een goed aantal telefoons zijn de custom ROMs aanzienlijk vlotter, stabieler en zuiniger dan die door de fabrikant zijn gemaakt :) Het gaat niet altijd op, maar dat het gemaakt wordt door amateurs betekent niet dat het ook amateuristisch is. Er zijn toestellen die met een custom ROM echt tot leven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Sh4wn schreef op zondag 06 februari 2011 @ 19:33:
[...]
- Bijna alle ROM's zijn vrij stabiel. Alleen als er echt net een nieuwe android versie uit, zijn er nog wel eens ROM's die niet stabiel zien. Dit is altijd goed aangegeven door de ontwikkelaar, je moet er wel heel zeker zijn van je keus wil je zo'n ROM flashen. Verder verlengen veel ROM's juist de levensduur van je Accu.
Dit gaat enkel op voor de mainstream ROM's. Dit is imho wel een puntje om aan te stippen, voordat je een custom root pakt kijk eerst naar gebruikerservaringen. Hij kan je telefoon "slopen".
Al sloopt 99% van de ROM's je toestel niet, toch blijft het een risico.
En verkrijg de ROM zoveel mogelijk via de officiele kanalen ( of met een md5-check oid ), ik zie zo af en toe ROM's op usenet voorbij vliegen die ietwat hoger zijn dan de officiele versies...
- Ik heb nog geen enkel verhaal gehoord van een gebrickte telefoon. Het is echt niet moeilijk om een android telefoon te rooten. Je kan ze altijd herstellen door middel van de recovery.
Zoek wel eerst uit of je hem kan recoveren, bepaalde modellen van de SGS kunnen het niet bij default oftewel het is geen 100% zekerheid dat je kan recoveren.

Let op dat dit geen bangmakerij post is, enkel wat aandachtspuntjes voordat iedere jan/piet/henk gelijk van usenet/torrent een ROM afhaalt om er daarna achter te komen dat hij het beter niet had kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRispens
  • Laatst online: 30-04 13:16
Gomez12 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 06:24:
[...]
Zoek wel eerst uit of je hem kan recoveren, bepaalde modellen van de SGS kunnen het niet bij default oftewel het is geen 100% zekerheid dat je kan recoveren.
Er is een truukje via USB mogelijk, de SGS is voor zover ik weet niet volledig te bricken. De SGS heeft verder als voordeel dat ODIN verkrijgbaar is, het flash programma van Samsung. Deze werkt perfect, beter dan de KIES rommel wat er standaard bij wordt geleverd. Het gebruik van ODIN is dan ook al een enorm pluspunt, hoewel dat niet echt onder rooten/custom roms valt, de rom is echter wel via via geregeld natuurlijk.

Het sneller uitkomen van de roms was voor mij de aanleiding te rooten/custom roms te gebruiken, samen met de lagfixes (vooral voor 2.1). Verder bieden custom roms meer aanpassingen qua uiterlijk, fixes voor stroomgebruik (langere pauzes uitlezen sensors/wifi) en Voodoo Sound verbeteringen en snellere kernels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martend
  • Laatst online: 12-02-2018

martend

m11x,SG-M,I7K @ 127.0.0.1

Sh4wn schreef op zondag 06 februari 2011 @ 19:33:
[...]

Persoonlijk vind ik het bovenstaande zeer overdreven.

*KNIP*

Ik weet niet waar jij je zo bang hebt laten maken, maar de volgende keer iets beter je research doen.
Lees het laatste deel van het X10 topic bijvoorbeeld eens, vooral het stukje over flashen en roms :-)
Voorts belichte ik alleen een ander standpunt, met mijn keuze van woorden / zinnen hoef je het niet eens te zijn, maar de volgende keer iets beter / netter je antwoord formuleren zou ik persoonlijk zeer fijn vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor Motorola-telefoons met gelockte boatloader zoals de Defy en de Droid X zijn ze bezig met een workaround om tóch een unsigned kernel te kunnen gebruiken. Voor de Droid X hebben ze het schijnbaar al voor elkaar om d.m.v. kexec vlak na het laden van de signed kernel een andere custom kernel te laden zonder terug naar de bootloader te moeten. kexec is gemaakt met als doel om bedrijfskritieke systemen bijzonder snel te rebooten maar komt Motorolagebruikers nu dus ook tegemoet. Voor de Droid X is men inmiddels al een custom rom aan het maken, voor de Defy moeten ze kexec nog aan de praat krijgen. Interessant onderwerp om te volgen want dit kan o.a. de Defy wel eens zeer interessant gaan maken als snelle en volledig tweakable telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap die beslissing van Motorola overigens nog steeds niet, misschien dat ze íets interessanter worden voor providers (het enige voordeel dat ik kan bedenken), maar als vervolgens minder mensen ze willen hebben schiet dat volgens mij ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:04
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:32:
Ik snap die beslissing van Motorola overigens nog steeds niet, misschien dat ze íets interessanter worden voor providers (het enige voordeel dat ik kan bedenken), maar als vervolgens minder mensen ze willen hebben schiet dat volgens mij ook niet op.
Tja dat kan inderdaad. Als jij je telefoon zo maar kan unlocken wordt het subsidie model voor providers een stuk minder aantrekkelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ApexAlpha schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 17:21:
Tja dat kan inderdaad. Als jij je telefoon zo maar kan unlocken wordt het subsidie model voor providers een stuk minder aantrekkelijk..
Wat maakt het uit dat ik een ander OS op mijn telefoon kan zetten? Wat mij eventueel bindt aan een provider is het contract dat ik met hen afsluit. In dat licht heb ik zelfs de simlock nooit echt begrepen. Negen van de tien Android-telefoons kan makkelijk van een andere kernel voorzien worden. Telefoons van Motorola niet en ik zie niet in hoe dat wat anders is dan alleen maar hun klanten pesten. Ik ben erg blij met mijn Motorla Defy - met name vanwege de waterdichte eigenschap - maar als blijkt dat ik al snel moet achterblijven wat OS betreft dan zal ik uiteindelijk toch weer op een ander merk overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
Met betrekking tot malware op geroote telefoons:
Bij alle root-applicaties (degene die ik ken in ieder geval) komt er een app bij, 'Superuser', die vraagt om toestemming wanneer een app root-bevoegdheid nodig heeft. Dit voorkomt dat apps zomaar in je telefoon gaan klooien zonder dat jij het weet. Bij de 62 apps met malware in de Market, zat de superuser app er niet bij, waardoor de apps ongestoord hun gang konden gaan. Rooten is, zolang je superuser.apk (of su.apk, niet helemaal zeker) helemaal veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Nu online
De meeste apps hebben beperkte toegang tot bepaalde elementen op je telefoon, zoals je berichten/telefoonboek. Een normale app kan die niet vervangen of veranderen.

Met Root, wat hetzelfde als in Linux/Ubuntu etc. is, heb je dus meer toegang. Met de app Z4Root kun je gewoon even een tijdelijke root maken als je het maar even nodig hebt als je iets wilt veranderen.

Nadeel kan zijn is dat als je de XXX-Video's app uit de market download of applanet, dat die root krijgt, en dat er dingen gaan gebeuren die jij niet ziet, en ook liever niet hebt!

De Apps die ik dagelijks gebruik die root vereisen zijn Root explorer, en Titanium Backup. Gebruik het ook vaak om thema's toe te passen, of een alternative bootanimatie erop te zetten.

In principe heb je normaal geen root nodig, maar de wat 'slimmere?' android gebruiker, kan er meer uithalen en heeft dan root nodig!

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 12:59

Cybergamer

Wanna Play a Game?

Mijn eerste reden om te rooten was eigenlijk heel simpel: Ik wilde van die stock apps af.

Daarna zag ik nog meer mogelijkheden:

* SetCPU - Mijn DHD is onderclocked naar 800Mhz. Het scheelt aanzienlijk in accu verbruik! en merk voor de rest weinig verschil.
* ClockWorkMod - Voor backup en ROM upgrades. Ik gebruik nu Revolution ROM 3.0. Die heeft oa. een speaker boost, wat erg fijn is.
* Titanium Backup - Op deze manier heb ik verschillende programma's en services verwijderd die ik toch nooit gebruik.
* LauncherPro - De Sense interface heb ik verwijderd.

In het begin wist ik niet zeker waarom ik zou moeten rooten, maar na 2 maanden mijn Desire HD te hebben, heb ik 2 weken geleden besloten het toch maar te gaan doen. Tot op heden alleen maar voordelen!

[ Voor 30% gewijzigd door Cybergamer op 08-03-2011 17:42 ]

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 17:52
Ik zit al een tijdje te twijfelen om mijn Xperia X10 te rooten, maar ik zou vooral willen weten hoe het zit mbt garantie als je root. Vervalt je garantie officieel als je je telefoon root? Want in principe is de fabrikant verplicht een deugdelijk product te leveren, dus mocht je mobiel stuk gaan en je hebt je mobiel niet overgeclockt of andere rare dingen mee gedaan, zou je toch verwachten dat ook een geroote mobiel gewoon onder garantie valt. Of heb ik dat mis?

Zijn er mensen die bijvoorbeeld problemen hebben ondervonden bij het claimen van garantie met een geroote mobiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-krekel- schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 15:34:
Ik zit al een tijdje te twijfelen om mijn Xperia X10 te rooten, maar ik zou vooral willen weten hoe het zit mbt garantie als je root. Vervalt je garantie officieel als je je telefoon root? Want in principe is de fabrikant verplicht een deugdelijk product te leveren, dus mocht je mobiel stuk gaan en je hebt je mobiel niet overgeclockt of andere rare dingen mee gedaan, zou je toch verwachten dat ook een geroote mobiel gewoon onder garantie valt. Of heb ik dat mis?
Ik denk dat ze het gooien op het feit dat de mobiel zonder software niets voorstelt en andersom. Dus als jij aan de software iets aanpast, valt niet met zekerheid te zeggen of een ander defect daardoor veroorzaakt wordt.

Echter zou het natuurlijk redelijk zijn als alleen garantie geweigerd wordt als zaken aantoonbaar met elkaar te maken hebben. Als ik een ander stuur op mijn fiets gezet heb en mijn trappers vallen eraf valt dat imo nog steeds onder de standaardgarantie, maar het is in telefoonland aanleiding om garantie te weigeren. Hoe vaak dat daadwerkelijk voorkomt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onlangs nog bleek een Chinese rom voor de Motorola Defy voor een defecte flits-led te zorgen. De led wordt onder te hoge spanning gezet en gaat kapot. Hiervoor was overigens geen root access nodig. Roms flashen kan iedereen met de juiste drivers en applicatie, van Motorola zelf. Niet dat alles voor de consument bedoeld is maar ja, tegenwoordig houd je als bedrijf niets meer binnen de poorten. In dat licht kan ik mij wel voorstellen dat fabrikanten strikt zijn met hun garantiebeleid.

De ironie wil dat dit verschijnsel niet door die streng beveiligde bootloader van Motorola voorkomen kan worden. De Chinese rom is namelijk door Motorola zelf gesigned als veilig. De rom is voor de Chinese Defy bedoeld, alleen gebruikt die dus dezelfde bootloader. Tja, that sort of defeats the purpose. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-04 23:02

Vmu

Rotatate

Ik wil toch wel waarschuwen tegen het gevaar op bricken, mij is het namelijk gelukt met een Desire. Ik heb 'm ook weer deels kunnen unbricken maar heb 'm uiteindelijk toch teruggestuurd naar HTC.
Mijn waarschuwing is duidelijk: Let goed op of datgene wat je flasht wel compatible is en of er toevallig varianten zijn.
Dit is er gebeurd:
  • HTC desire geroot met unrevoked. Geen probleem.
  • Een aps2sd tool geflashed die de verkeerde versie zal zijn geweest. Resultaat: Geen toegang meer tot SD kaart.
  • RUU geflashd die voor een AMOLED desire bleek te zijn ipv een SLCD.
    Ik was nu echt de pisang want het scherm deed het niet meer en ik kwam door het unrooten ook niet meer in recovery.
  • Met heel veel moeite en veel onderzoek een goede RUU weten te flashen ondanks het zwarte scherm zodat alles het weer deed.
  • Alles behalve usb toegang tot de telefoon. Ook geen fastboot flash. Ik heb dat niet meer goed kunnen krijgen.
  • Opnieuw rooten niet meer mogelijk want usb toegang nodig, ook zonder unrevoked. Geen mogelijkheid om dit te flashen. Telefoon terug gebracht voor garantie omdat er ook een knopje lam is. Binnenkort hopelijk terug en fris.
Met wat ik nu heb geleerd zal dit me niet snel meer overkomen maar het is ook niet uit te sluiten. Het begon namelijk met een simpele actie: Door root toegang was ik in staat een tool te flashen die niet goed uitpakte.
Mijn bijdrage is deze waarschuwing en het bewijs dat compleet bricken erg moeilijk is maar dat ik uiteindelijk toch een gedeeltelijk onbruikbare telefoon had.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoV2
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:47
Misschien is het ook leuk om wat oudere winmobile toestellen te behandelen, voor sommige zijn android roms verkrijgbaar. Android op de tytn II lijkt me wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertyuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
Vmu schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 09:43:
Ik wil toch wel waarschuwen tegen het gevaar op bricken, mij is het namelijk gelukt met een Desire.
[lang verhaal kort gemaakt]
Ik heb mijn Xperia X10 ook geroot en geflashed. Echter heb ik dit met de officiele en originele software gedaan en dito ROM. Bij dit soort dingen is het heel belangrijk dat je weet waar je mee bezig bent. Ik zag hierin echter geen probleem, want het is en blijft originele firmware die bedoeld is voor dit toestel.

Helaas is de bootlaoder nog niet ontsloten, anders had ik wel geprobeerd om de Arc firmware erop te zetten. Wat betreft andere firmware, ben ik hierin heel erg argwanend. Het risico is natuurlijk om hem te bricken en hoe zit het dan met de garantie. Ik zal dus ook echt niet zomaar ergens van het web een of andere firmware halen en proberen om het op mijn telefoon te zetten.

Ik ben wel heel blij met mijn root. Backups maken van de volledige telefoon en eindelijk van die vervelende 360 software af, die zich overal tegenaan zit te bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Chocola schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:33:
[...]
Dit ging alleen om de i9000B, M-variant (en wat andere non-Nederlandse en Noord-Europese varianten) van de SGS toch? Hoe kwam jij hier dan aan? Die is naar mijn weten alleen in Zuid Amerika en wat andere vergelegen plaatsen verkocht. Wellicht is het dan een import geweest :). Overigens: er is al een tijd een fix uit hiervoor via KIES (voor Bell klanten) en via XDA voor alle andere toestellen die geen recovery modus hebben.

Zal zo wel even een linkje zoeken.

edit: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=785201
Nee hoor, een vriend van me had ook een SGS zonder 3 button combo en die had ie gewoon bij T-Mobile gekregen, een normaal nederlands toestel. Uiteindelijk moest ie naar reparatie en kreeg ie n nieuwe terug die de combo wel had maar je kan dus zeker in NL ook toestellen treffen die t niet hebben, altijd oppassen dus.

Mijn redenen voor rooten op SGS:
- Custom roms, daardoor sneller
- AdFree (zet een Angry Birds voor 1e in de market en ik koop em)
- TitaniumBackup
- ClockworkMod Recovery voor complete backups en makkelijk flashen van roms/themes/etc
- Mooiere thema's
- Mooiere bootanimatie

Het was even een steile leercurve om uit te zoeken waar je allemaal op moet letten, bijv. het maken van een backup van /efs is eigenlijk noodzakelijk, als je die opfokt door een custom rom dan kun je niet meer bellen zegmaar (in /efs staat encrypted de gegevens van je toestel en imei). Uiteindelijk blijkt het vrij simpel te zijn allemaal en in uiterste gevallen (garantie bijv). kun je gewoon terugflashen naar stock firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korntrae
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik heb een X10 en ben de laatste dagen bezig met een custom rom erop te zetten...
De reden hiervoor is dat SE enkel maar android 2.1 aanbiedt en ik het hiermee niet eens ben :-)
Heb nu 2.2 staan en die draait stabiel en goed. Zelfs vlotter dan de originele van SE (2.1) Je hebt meer vrijheid, kan meer installeren en het draait vlotter
Had ervoor 2.3.3 geïnstalleerd maar die is niet stabiel genoeg, dus daar wacht ik nog even mee.
Heb de baseband moeten installeren (al 2 verschillende doordat de roms verschillende wensten). het is niet echt een makkelijk zaak om eraan te beginnen omdat de info nogal verspreid staat, maar met wat zoeken is het eigenlijk niet zo moeilijk en kan je eenvoudig je GSM soft backuppen.
Voor mij zijn die custom roms een groot pluspunt ik kan tenminste zelf beslissen wat ik doe met de telefoon die ik zelf gekocht heb en 't werkt nog goed ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 14:21

In volgorde beantwoord ook:

- Ik ben zelf een tevreden gebruiker van een HTC Desire, geroot met CM7 als custom mod. De Desire lijkt mij toch één van de populairste toestellen (van HTC) dus volgens mij hoort die er zeker bij. Ik heb de Unrevoked-methode gevolgd en dankzij de mooie uitleg hier op GOT verliep alles zonder problemen.

- Meer geheugen dankzij microSD kaart! Dat was voor mij de grootste reden. Verder was ik niet tevreden met die stock Sense interface (ik vind die behoorlijk lelijk en zelfs kinderachtig). Oh ja, en aangezien ik een afkeer van Twitter en Facebook heb maak ik er ook geen gebruik van maar die apps zitten blijkbaar in Sense ingebakken. Daar wou ik ook van verlost worden.
AdFree en LEDs hack vind ik ook fantastisch, aangezien ik mijn GSM 's nachts als wekker/klok gebruik met Alarm Clock.

- Toestel is niet overclocked. Ik maak wel gebruik van de "ondemand governor".

Bij eenzelfde gebruik vind ik ook dat de batterij nu langer meegaat.

Je gaat in dit topic volgens mij heel veel voordelen lezen maar we moeten realistisch blijven en ook de nadelen onder ogen durven zien. Je bent alles kwijt na de installatie van een custom ROM. Natuurlijk heb je daar backup programmas voor, maar die zijn dan het vermelden waard. Verder zijn er ook experimentele roms (de nightlies van CM7 bevoorbeeld) waarbij de kans bestaat dat er iets niet deftig werkt. Zo heb ik pas problemen gehad met GPS. Dat ligt natuurlijk aan mij doordat het ik het risico nam van een nightly build te proberen. Het is geen verwijt naar de CM7-makers. :)

[ Voor 5% gewijzigd door H1MSELF1SH op 18-03-2011 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140896

Mijn eigen bijdrage:
Ik heb mijn sony ericsson x10 mini pro wel geroot, maar niet een custom rom erop gezet.
Het voordeel van rooten voor mij:
- tetheren (!)
- link2sd (met aparte partitie op sd apps naar sd verplaatsen)
- titanium backup pro (het verwijderen van meegeleverde rotzooi)

Ik heb voorheen op mijn nokia 5800 expressmusic wel een custom rom gezet en dat was toen voornamelijk voor de snelheidswinst van enkele tweaks. De 5800 was best een crappy phone met de nokia firmware. Helaas was het verder nogal behelpen met die custom roms, dus ik heb me voorgenomen om dat niet meer te doen.

Sowieso zijn de custom roms van SEx10minipro bij mijn weten nog niet goed genoeg om werkbaar te zijn. (camera werkt bijvoorbeeld niet meer). Maar rooten is echt aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 245052

Net als iedereen in dit topic mijn Desire geroot een tijd geleden.
Ik heb diverse roms uitgeprobeerd, met en zonder succes, bootloops voorbij zien komen en heel wat nachtelijke uurtjes doorgemaakt. Uit eindelijk zit ik nu op Ginger Villain 1.6 en die heb ik naar mijn smaak ingericht.
Deze rom loopt als een zonnetje, is lekker zuinig (ook dankzij de profiles in SetCPU) en loopt op max 800/min 128.
Screen off en charging profile heb ik zowieso op 128 min/max gezet, als ik m niet gebruik hoeft ie ook maar minimaal te gebruiken.

Het is wel verslavend idd, als er morgen weer een mooie rom gebakken is die gouden bergen beloofd, dan moeten we die toch wel even bekijken, eerst titanium backupje maken en dan rom bekijken. Om er vaak achter te komen dat het niets toevoegt of ineens batterijen zuipt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:11
Anoniem: 245052 schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 01:34:
Net als iedereen in dit topic mijn Desire geroot een tijd geleden.
Ik heb diverse roms uitgeprobeerd, met en zonder succes, bootloops voorbij zien komen en heel wat nachtelijke uurtjes doorgemaakt. Uit eindelijk zit ik nu op Ginger Villain 1.6 en die heb ik naar mijn smaak ingericht.
Deze rom loopt als een zonnetje, is lekker zuinig (ook dankzij de profiles in SetCPU) en loopt op max 800/min 128.
Screen off en charging profile heb ik zowieso op 128 min/max gezet, als ik m niet gebruik hoeft ie ook maar minimaal te gebruiken.

Het is wel verslavend idd, als er morgen weer een mooie rom gebakken is die gouden bergen beloofd, dan moeten we die toch wel even bekijken, eerst titanium backupje maken en dan rom bekijken. Om er vaak achter te komen dat het niets toevoegt of ineens batterijen zuipt. :)
Dat werkt ook niet bij alle Desires.. ze hebben niet allemaal de zelfde revisie chips. Die van mij kan ik echt niet op 128 MHz zetten, want dan moet ik de battery er uit trekken omdat het toestel niet meer reageert. Dit is ook zo voor overklocken ik kan iet hoger dan 1075MHz, daarboven wordt mijn desire onstabiel. Belangrijk om te weten wat je doet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 245052

Kalua schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 10:28:
[...]

Dat werkt ook niet bij alle Desires.. ze hebben niet allemaal de zelfde revisie chips. Die van mij kan ik echt niet op 128 MHz zetten, want dan moet ik de battery er uit trekken omdat het toestel niet meer reageert. Dit is ook zo voor overklocken ik kan iet hoger dan 1075MHz, daarboven wordt mijn desire onstabiel. Belangrijk om te weten wat je doet dus.
charging heb ik alweer op 128/800 gezet omdat ik ook wel surf terwijl ie charging is.
1075 vind ik niet nodig, ik merk nml nauwelijks tot geen verschil als ik hem max op 800 zet.
GV 1.6 werkt ronduit smooth, alles doet het. Voorlopig is dit DE rom voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:49
Ik heb op mijn Desire ook een custom rom gehad, een Desire HD rom. Dit beviel mij enorm goed, omdat de layout en lettergrootte net iets kleiner was.
Hierbij had ik mijn toestel ook nog overclocked, wat een goede prestatie winst gaf en ook nog eens mijn batterij langer overeind hield door undervolt te gebruiken. Hiernaast was er ook nog een soort slaap modus waarbij clocksnelheden niet hoger dan (in te stellen) mhz gaat wanneer het scherm uit staat.
Met overclocken heb ik wel eens problemen gehad, maar een andere kernel met een andere stappen voltage gaf een beter resultaat.
Miui rom is ook zeker aan te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
Custom roms... ik durf wel te beweren dat miui-au, en dan met name de 1.3.5 release, mijn HTC desire een stuk grotere houdbaarheid heeft gegeven. De rom is supervloeiend, heeft belachelijk veel instelmogelijkheden en kent een ontzettend goede support uit de community.

Verder zie ik rooten + custom roms bijna als een must voor iedereen met een desire/legend/andere telefoon met weinig intern geheugen. De ~150MB die je bij de Desire krijgt om apps te installeren is gewoon écht te weinig (navigon mag al een MB of 30 wegen, puur voor de app), en A2SD+, waarmee je je apps installeert op een FAT2/3/4 partitie op je SD kaart is dan echt een geschenk uit de hemel. Zeker omdat het de laatste tijd zelfs performance met zich meebrengt ipv inlevert. Oneclickroot van unrevoked maakt het een piece of cake om te rooten en clockworkmod recovery te installeren, en de rommanager app zorgt vervolgens voor een gui die iedereen met android wel bekend is om roms te installeren, die recovery te updaten, etc.

Zonder custom roms was mijn desire inmiddels een licht verouderd toestel geweest, met custom roms heb ik nu gewoon een van de beste telefoons op de markt, met amoled, een nog steeds geldende cpu/gpu, een bizarre snelheidservaring en belachelijk veel opslagruimte.

Einde verkooppraatje :P
Pagina: 1 2 Laatste