• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06 17:32
Eigenlijk ben ik een vogelaar, maar mooie zondag en alle vogelfoto's gesorteerd (en dus drukte in natuurgebieden) heeft mij doen besluiten is de alluminium zwaan te gaan fotograferen. (let op, ik ben absoluut niet ervaren in de vliegtuig fotografie, vind het wel machtig mooi om te zien)

Alle tips en adviezen meer dan welkom, want dit is een erg leuke weekend vulling heb ik al gemerkt :)

(paar uurtjes aan de polderbaan gestaan vandaag tot lunchtijd, bij de zwaan stond ie nog op vogelstand dus 1/800 wat duidelijk te zien is |:( )

[Voor 3% gewijzigd door aadje93 op 24-01-2021 15:52]

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Topicstarter
Weet niet wat je met zwaan bedoeld? Voor mij is dat een KLM Boeing 747 (uitstervend ras helaas), gezien de reclames van vroeger.
Alle andere 747's zijn gewoon een Queen of the skies/Jumbo. Ook mooi, maar geen zwaan, dat is alleen die van KLM. :P

De DOF van de KLM 787 Dreamliner vind ik wel lekker wegkijken. Lijkt wel een speelgoedvliegtuigje wat aan komt vliegen zo. Helaas is ie totaal niet scherp op full size, dat is zonde.
Op kleiner formaat zie je dat minder terug.

De Airbridge Cargo 747 vind ik qua compositie prima, leuk moment ook van touchdown met rokende bandjes. Ook alleen hier niet scherp op groot formaat.

Belichting ook niks op aan te merken, die is prima, zeker voor het feit dat je aan de schaduwkant van de toestellen staat.

Wat voor set gebruik je voor je foto's?

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• aadje93
@Derice dit is met sony A7 III en sony 200-600 F/5.6-6.3 lens dus zeker geen "super" lens voor de vliegtuigen, als ze eenmaal op de grond staan is 200mm al te veel, maar gezien ik normaliter vogelfotografie doe dus deze lens in bezit.

Qua focus heb ik de zone focus gebruikt, en de foto's even naar 16:9 gecropt voor de desktop afbeelding. Dit is uit de hand geschoten, maar verbeterpunten die ik zelf kan vinden voor de volgende keer;
  • Schieten vanaf de monopod met balhoofd, langs het fietspad zag ik een mooi betonblok waar je stabiel op kunt staan zonder het hekwerk/lantaarnpalen in compositie langs de polderbaan.
  • Sluitertijd kan dan ook iets trager, en gezien de A7 kan de iso dan op 640 als minimum gezien dat nagenoeg dezelfde ruis geeft als iso 100.
  • Center focus of flexible spot focus zodat de neus altijd als focuspunt dient
  • Diafragma wat kleiner maken? Dit is met name op F/8.0 geschoten. Ik weet niet wat gebruikelijk is bij vliegtuigen? vogels doe ik allemaal "wide open" tenzij het een vliegende zwerm is dus tot 300mm 5.6 en daarna 6.3, bij een zwerm op z'n hoogst F8 voor de autofocus, en de niet in focus vogels snoei ik dan weg gezien lucht de achtergrond is
het boegbeeld van KLM is toch de zwaan :9

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Ik schiet overdag eigenlijk zelden met statief. Dat kan prima uit de hand. Ook met jouw set.

Hoe stond je auto-focus mode? In mijn Canon stel ik dit bij vliegtuigen meestal in op AI-Servo en schiet ik op High-speed (10fps). De vliegtuigen gaan zo snel dat met een one-shot auto focus en single shot mode alweer voorbij het focus punt zijn voordat je kunt afdrukken.

Center focus gebruik ik ook. En met 200-600mm kun je voor details van de vliegtuigen gaan ipv het hele ding. Bijvoorbeeld een close-up van de wielen op een zeiknatte baan is al een heel gaaf shot.
Of een close-up van de cockpit met de vliegers goed in beeld. Gebruik de mm's die je hebt.

Je zou eens kunnen kijken naar wat je sluitertijd is icm met bepaalde F-getallen.
Ze gaan hard dus een beetje snellere sluitertijd is wel fijn om een scherp beeld te hebben.
Al kan een lagere natuurlijk ook heel tof zijn voor een mooi panningshot (beweging in de achtergrond).

Met head-on zoals je nu gedaan hebt, maak je het jezelf makkelijker met een snellere sluittijd.
Beetje mee spelen is denk ik de beste leerschool zodat je ziet wat het e.a. doet.

Daarnaast maakt het weer natuurlijk ook wel wat uit. Bijvoorbeeld:
Koude winterdag met een strak zonnetje is een prima recept voor rete scherpe beelden.
Een druilerige dag is meer iets voor panningshots.

Helaas heeft KLM al jaren geleden afscheid genomen van de zwaan. Voor mij de 747 onder de vogels. En ook die toestellen zijn op 1 na nu allemaal weg. 😥

• aadje93
Ik heb geschoten met autofocus continu, en zone autofocus, de a7 heeft iets van 690 AF punten, en met zone pak je een groot deel in het midden, ik zag meestal dat ie op de neus of rechter vleugel focust. Uiteraard op burst mode. Ik heb van het vrachtschip wel enkele shots van achter met een enorme waterwalm, maar eigenlijk meer in moeten zoomen inderdaad, met de zon erdoorheen is dat een pracht gezicht.

Wie weet volgend weekend weer naar Schiphol

• Inoble
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 18:24

Inoble

Denkt Koning te zijn

Derice schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:21:

...En ook die toestellen zijn op 1 na nu allemaal weg. 😥
Is de vertrekdatum gepland? Heb laatst even een half uurtje (in de avond) gekeken toen ik in de buurt was maar wil wel weer een dagje fotograferen :)

No guts, no glory| Nikon D610/Z50 Tamron SP 15-30 F2.8, 90 F2.8 macro, Sigma 150-500 Nikon 50 1,4G, 70-210 F4, SB-900

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Datum nog niet bekend, staat nog in de schuur ter reparatie nadat er een A330 vleugel tegen de neus is gekomen enige weken geleden. Dat moet eerst gedaan zijn, daarna kan de kist pas klaar gemaakt worden voor vertrek naar een opkoper (als die er is).

Dit is trouwens mijn 7474e post op GoT. 8)7

[Voor 8% gewijzigd door Derice op 27-01-2021 17:06]

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 17:39
Ook een oude doos opengetrokken, foto's uit 2003 :)

Air Holland Boeing 767

Martinair Boeing 767

Martinair Cargo Boeing 747

KLM Boeing 747 PH-BFY

En puur toevallig heb ik ditzelfde toestel in 2017 ook gefotografeerd.

En nog een recentere (2016) Emirates A380

• EviZ
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-02-2021

EviZ

Move Your Mind

En van mijn hand ook een paar van de Polderbaan, geschoten eind 2020 en begin 2021 met een Sony A7 III.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

[Voor 188% gewijzigd door EviZ op 10-02-2021 16:47]

Mijn Flickr, Mijn 500px en Mijn Blog

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Vorige week een kist geregeld en een rondje boven NL & Schiphol in de sneeuw gedaan, met @Gulf_5. Uiteraard mocht een rondje boven Schiphol niet ontbreken.

Video van de vlucht vind je hier:

#1 - Schiphol Oost

#2 - Airbus A330 van boven

#3 - Jungle jet in de sneeuw

#4 - Gevulde gates met blauwe toestellen.

#5 - Die ene HV kist met oude livery valt wel op zo.

#6 - E190 net geland op de kaagbaan

#7 - Heavy gates

#8 - IJsvorming bij Vinkeveen

#9 - Typisch Nederlands plaatje

#10 - Volendam

Meer foto's van Nederland van boven op: https://arnoud.raeven.nl/...derland-van-boven-winter/
Schiphol van boven op: https://arnoud.raeven.nl/...chiphol-van-boven-winter/

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-06 08:06
Nice, nice, wat een mooie foto's, @Derice! _O_

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Derice Gaaf! Jullie hadden ook uitstekende weersomstandigheden.
Blijft mooi, dit soort beelden van boven. 8)

Kleine correctie; dit zijn de Houtribsluizen, niet de IJsselmeersluizen... ;)

[Voor 47% gewijzigd door ehtweak op 19-02-2021 09:51]

Mooie Plaatjes   

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
ehtweak schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:47:
@Derice Gaaf! Jullie hadden ook uitstekende weersomstandigheden.
Blijft mooi, dit soort beelden van boven. 8)

Kleine correctie; dit zijn de Houtribsluizen, niet de IJsselmeersluizen... ;)
[Afbeelding]
Thanks! We hadden idd gekeken naar de voorspellingen en op de mooiste dag een vlucht geboekt.
Ook enorm stabiel gevlogen, geen hobbeltjes.

Dank voor de correct, helaas kan ik dat niet meer aanpassen in de montage (ja op de pc wel), maar Youtube staat niet toe dat ik een nieuwe versie upload met behoud van URL.
Noted for future reference. (Google Maps laat geen naam bij de sluizen zien trouwens).

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Derice schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:35:
[...]

(Google Maps laat geen naam bij de sluizen zien trouwens).
Heb jij dan een andere Google Maps dan ik? ;)

https://www.google.com/ma...!3d52.5277353!4d5.4343593

Mooie Plaatjes   

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Als je het opzoekt, dan idd wel.
Echter... moet je wel weten hoe het heet. :P
Als je op basis van je gemaakte foto (geotagging) gaat kijken op de kaart wat er in de buurt is, staat er niets vermeld. Ook niet als je daar gaat rondklikken.
Zoals je bijv. ziet van "Rijkswaterstaat Centrale Meldpost..." of die Brasserie. Je zou verwachten dat er ook zo'n indicator zou staan van de sluizen.

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Vandaag landde de eerste KLM Embraer 195-v2 (E295) op Schiphol, een paar plaatjes van de landing:

#1 - Boven de hoofdvaart

#2 - Nice angle

#3 - Spot jezelf als je erbij was!

#4 - Side-on

#5 - Hallo grote zus!

#6 - Welke Jungle Jet heeft je voorkeur?

#7 - Home sweet home

#8 - Dag groene zusjes

#9 - Touchdown! En spot de airside fotografen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-05 16:04

Goner

What can I do you for ?

Ik hoor net op radio Rijnmond dat er weer een hele vracht Amerikaanse helicopters onderweg is naar Waalhaven die op de boot naar de USA moeten.
Zal wel spectaculaire plaatjes opleveren.

https://www.defensie.nl/a...n-via-nederland-naar-huis

[Voor 26% gewijzigd door Goner op 15-03-2021 10:17]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Vanmorgen is dan echt een einde gekomen aan de carriere van de Boeing 747-400 pax bij KLM.
Ze vetrok vanaf Schiphol Oost / baan 04.
Men had voor de gelegenheid in de neus en het upperdeck "DE LAATSTE" en "BYE BYE PAX 747" achter de raampjes geplakt. Een mooi eerbetoon van dit iconische toestel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Derice schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:56:
Vanmorgen is dan echt een einde gekomen aan de carriere van de Boeing 747-400 pax bij KLM.
Bokito!

Mooie platen weer man! O+

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Haha, ja Bokito was er ook. Die komt nog met een filmpje zei hij.
En thanks! :-)

[Voor 10% gewijzigd door Derice op 15-03-2021 12:46]

• Jolke
Goner schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:08:
Ik hoor net op radio Rijnmond dat er weer een hele vracht Amerikaanse helicopters onderweg is naar Waalhaven die op de boot naar de USA moeten.
Zal wel spectaculaire plaatjes opleveren.

https://www.defensie.nl/a...n-via-nederland-naar-huis
Ik zie zojuist 8 Apache's, 5 Black Hawks en 2 Chinooks overvliegen op weg naar Ramstein. (ik woon in de buurt van Heidelberg, Duitsland)

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Even het stof van dit topic af schoppen. ;-)
Wel iets wat foto's vanuit het archief. Kon en mocht deze nog niet eerder publiceren. Ze zouden eventueel gebruikt worden voor een tv uitzending van 23 juni 2021 @ NPO2 om 20:35 waar ik aan heb meegewerkt.
Deze keuze is op een andere selectie van mijn beelden gevallen. Tune in om ze te zien en mij wat te zien en horen vertellen over mijn passie voor de luchtvaart en het maken van beelden daarvan.
"De kennis van nu: Het nieuwe vliegen"

En dan nu over naar de beelden:

#1 - Hallo Schiphol Tower! (Bemmanningcentrum op de achtergrond)

#2 - Rondje toren, altijd leuk. Wel aardig wat bouw-werkzaamheden er omheen.

#3 - De nieuwe A-pier in aanbouw. Check ook de E195v2 en het verschil in omvang t.ov. de andere Embraers. Plane on steroids! :-D

#4 - Triest... lege parkeerplaats, vliegtuig wat daar een beetje verloren in een hoekje van Schiphol geparkeerd staat. Gelukkig gaat het nu langzamerhand de goede kant op.

#5 - Twee buizen met vleugels, toch een wereld van verschil qua bouw en techniek wat erin zit.
En wie spot Bokito daar op het platform?

#6 - Uitgefaseerde Airbus van boven

#7 - Speciaaltje op de buffer.

#8 - Wat zal het lot van deze 777 zijn?

#9 - Weer een 777 & 787 samen, dit keer in actie.

#10 - Hey een Qatar 777 op de 24, waar gaat die heen?

#11 - Nou, daarheen. :-)

#12 - Ah! Toch nog een 747 op de foto!

#13 - Ooit blauw, nu rood met wit.

• el ix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-04 22:31
Ben op dit moment op vakantie in Peenemünde, aan de Oostzee.
Op zich is dit historische schiereiland al een bezoek waard vanwege de testvluchten met de V1 en V2, maar er is ook meer recent spul te vinden: op het plaatselijke (nu burger-)vliegveld trof ik vanavond een Breguette Atlantique, Mil Mi-8 en Mil Mi-14PL. Helaas alle drie liefdeloos aan hun lot overgelaten.
(foto’s zijn misschien een beetje té getweaked ;-)

• _jero_813
@el ix Jammer dat deze toestellen zo aan hun lot overgelaten worden, maar wel gaaf dat je zo dichtbij kon/mocht komen :)

Iemand een idee wat er met dit toestel aan de hand is? Zag ook ergens een foto van begin juli dat hij ook al zo in het wit was. Mijn foto is van 28 augustus.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
_jero_813 schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:13:
Iemand een idee wat er met dit toestel aan de hand is? Zag ook ergens een foto van begin juli dat hij ook al zo in het wit was. Mijn foto is van 28 augustus.
Einde lease.

[Voor 53% gewijzigd door Piet91 op 06-09-2021 12:53]

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Onlangs een rondje Alpen gedaan, IRL.
En uiteraard weer een montage van gemaakt met foto's.
Check em hier:

[Voor 62% gewijzigd door Derice op 07-09-2021 21:00]

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mooie platen Derice, altijd lekker in de bergen met fantastische uitzichten 8) .

Ik had voor de verandering ook maar weer eens m'n camera in de werktas gesmeten, en een paar vliegtuigen op de plaat gezet. Kwam er helaas te laat achter dat er wat vuil op de sensor was gekomen, maar het is niet te storend gelukkig.

Het is tevens een consumer APS-C zoom lens op een full frame (Pentax K1 II met een HD Pentax-DA 55-300mm F4-5.8 ED WR) en haalt niet echt de kwaliteit die ik nog wel zou willen en die de sensor wel kan bereiken met de juiste lens. Deels omdat ik zelf nog weer even zoekende was naar de beste settings, maar goed. Toch maar eens doorsparen voor een betere. Maar genoeg smoesjes ondertussen.

SE-ROE, Airbus A320Neo, SAS Scandinavian Airlines

CS-TMW, Airbus A320-200, TAP Air Portugal

SE-LTL, Beechcraft B200 Super King Air, Jonair

SE-RRS Boeing 737-800, Norwegian

• Propane
  • Niet online
Dag twee met de camera in de werktas. Vandaag in Warschau en dit keer die HD 55-300mm lens op een geschikte APS-C body geschroefd (Pentax K-3 II) en zelfs de stoute schoenen aangetrokken met een redelijk goedkope 2x teleconverter ertussen voor sommige shots.

Qatar 787
A7-BCH, Boeing 787-8, Qatar Airways

A7-BCH, Boeing 787-8, Qatar Airways

LOT Polish Airlines 787
SP-LRG, Boeing 787-8, LOT Polish Airlines

Vriendelijke zwaai van de gezagvoerder, toch leuk na z'n 10 uur lange vlucht.

Vreemde snuiters
SP-MXI, Piaggio P.180 Avanti, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe

N280LS, Gulfstream G280, Private

Gepeupel
SP-LDE, Embraer ERJ-170, LOT Polish Airlines

SP-LDI, Embraer ERJ-170, LOT Polish Airlines
OK, toch nog een vreemde snuiter op de achtergrond, een Beechcraft Premier I.

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:43
Bij deze nog wat plaatjes van mij van afgelopen zondag.

Schiphol planespotting by Alan Parker, on Flickr

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
KDC-10 fly-past @ SPL, helaas over de 22 heen op veel te grote hoogte.
Had gehoopt op de 24. Maar goed, beter iets... dan niets. :)

[Voor 44% gewijzigd door Derice op 07-10-2021 13:19]

• Ivorijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:49
Begin Oktober was ik ingeloot voor de spottersdag georganiseerd door de AGL (Aviation Group Leeuwarden). Op dat moment was het WIC (Weapons Instructor Course) nog gaande met bezoekers uit Duitsland, Belgie en Noorwegen. Helaas vlogen de Noren die dag niet met hun F35's.

Canon R6/16-35/24-70/70-200/35/85/100/135

• zzzzz
Ivorijn schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:00:
Begin Oktober was ik ingeloot voor de spottersdag georganiseerd door de AGL (Aviation Group Leeuwarden).
Ik heb daar ook eens willen kijken met mijn vriendin, maar als ik jouw bericht lees dan zijn er dus alleen speciale dagen? Of begrijp ik dat verkeerd?
Mooie foto's natuurlijk! Het lijkt er op dat je redelijk dicht bij hebt gestaan?

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Ivorijn
zzzzz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:41:
[...]

Ik heb daar ook eens willen kijken met mijn vriendin, maar als ik jouw bericht lees dan zijn er dus alleen speciale dagen? Of begrijp ik dat verkeerd?
Mooie foto's natuurlijk! Het lijkt er op dat je redelijk dicht bij hebt gestaan?
Je kan altijd aan de Marsum of Jelsum kant kijken, alleen dan sta je wel wat verder van de baan (buiten de basis).

Tijdens een spottersdag ga je werkelijk het terrein van de basis op en sta je aan de baan..

• Propane
  • Niet online
Man, wat die telefoon cameras kunnen tegenwoordig...

Finnair Airbus A350-900 OH-LWK, departing Stockholm (ARN) bound for Los Angeles (LAX)

120mm equivalent tele in een smartphone, vanuit een bewegend vliegtuig door een vies cockpit raam naar een ander bewegend vliegtuig. Zelfs groot formaat is acceptabel. Gaat een goede DSLR niet vervangen uiteraard, maar ik ben wel redelijk onder de indruk.

• zzzzz
Propane schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:22:
Man, wat die telefoon cameras kunnen tegenwoordig. Gaat een goede DSLR niet vervangen uiteraard, maar ik ben wel redelijk onder de indruk.
Dat is zeker een prima plaat! Je best camera is en blijft toch altijd degene die je bij je hebt :)

• Ivorijn
Propane schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:22:
Man, wat die telefoon cameras kunnen tegenwoordig...
Met welke telefoon heb je de foto gemaakt?? Foto ziet er groot idd ook best goed uit!

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 16:55
een Mi 11 ultra zo te zien.

Hier staat tekst

• Propane
  • Niet online
Ivorijn schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:03:
[...]

Met welke telefoon heb je de foto gemaakt?? Foto ziet er groot idd ook best goed uit!
Xiaomi Mi 11 Ultra zoals Sjaak hierboven ook zegt, met de 5x lens/sensor. Wilde die graag uitproberen omdat het momenteel één van de weinige smartphones is die niet zo hardhandig is met de sharpening, contrast, clarity etc sliders in hun image processing. Tot dusver een goede ervaring.

Die A350 foto is wel wat verkleind naar 1920x1080 en pixelpeepen op de volledige 12MP versie is wel heel duidelijk dat het een telefoon shot is. Maar ik ben zelf wel tevreden met de resultaten, so far so good. En veel makkelijker mee te nemen in de cockpit dan m'n full frame :+ .

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Me vermaakt tijdens een vlucht, timelapse met sunset.

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 09:53
Na lange tijd veel de focus op Macro. Sinds een maand eindelijk een eigen auto, dus vandaag richting de polderbaan. Nooit geweest nog jongste zoon(14) ook mee. Wat een partij slecht weer zeg, maar toch even wat geprobeerd. Zag hier wel dat je voor de landingsfoto's echt even stuk moet lopen.

BOEING 737-800 WINGLETS by Upearly Photography, on Flickr

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Er zitten een paar vliegtuigen in, en het is vanuit een vliegtuig.
Rondje Oost Curaçao van afgelopen weekend:

• _jero_813
VinnyAMS schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:22:
Na lange tijd veel de focus op Macro. Sinds een maand eindelijk een eigen auto, dus vandaag richting de polderbaan. Nooit geweest nog jongste zoon(14) ook mee. Wat een partij slecht weer zeg, maar toch even wat geprobeerd. Zag hier wel dat je voor de landingsfoto's echt even stuk moet lopen.

[Afbeelding]BOEING 737-800 WINGLETS by Upearly Photography, on Flickr
Dit is een Airbus A320 en geen 737, zie de tekst onder de 1e raampjes :)

• Jolke
_jero_813 schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:12:
[...]

Dit is een Airbus A320 en geen 737, zie de tekst onder de 1e raampjes :)
En het feit dat de motoren aan de onderkant rond en niet plat zijn. B)

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Inmiddels alweer een tijdje terug van mijn reis naar Curaçao, had al iets van beelden geplaatst. Maar zoals altijd... there is more where that came from. ;)

Een selectie:

#1 - PH-BQA (de 1e 777-200 van KLM)

#2 - Daar moet je dan zelf ook even mee op de foto

#3 - Stilte aan de gate voordat de pax komen

#4 - Vliegen, lekkere reflectie op de vleugel

#5 - Sunset!

#6 - Hoog boven Curaçao komt de PH-BQB voorbij knallen aan het eind van de middag. En dan als het licht juist is... regenboog contrail!

#7 - Saab 340B

#8 - Vergane glorie

#9 - My ride voor een rondje eiland

#10 - Landende KLM 777-300 op Hato

#11 - Kustwacht knalt onder mij door.

#12 - Short field landing op Hato in de regen

#13 - Oud bakkie

#14 - Toch leuk in de achtertuin van je vrienden vliegtuigen vangen.

#15 - KLM 777-300 short finals.

#17 - KLM 777-300 short finals.Christoffelberg op de achtergrond

#18 - KLM 777-300 landing op Hato, spot on the aiming point!

#19 - My ride home

#20 - Line-up runway 11

#21 - Take off vanaf Hato naar AMS

#22 - Aankomst bij NL met sunrise

Meer beelden van mijn rondvlucht, zie:
https://arnoud.raeven.nl/2021/12/curacao-2021/8/

Compliatie van mijn reis:

• zzzzz
Derice schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:24:
Inmiddels alweer een tijdje terug van mijn reis naar Curaçao, had al iets van beelden geplaatst. Maar zoals altijd... there is more where that came from. ;)
Mooi werk! Veel mooie foto's en leuke video om te zien!

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
zzzzz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:57:
[...]

Mooi werk! Veel mooie foto's en leuke video om te zien!
Dank je! Was een feestje om weer een maandje op het eiland te zijn en weer eens te vliegen.

• Ivorijn
Derice schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:24:
Mooie serie, helemaal makkelijk als je vanuit de achtertuin kan fotograferen..

Voor die regenboog contrail foto, heb je daar nog veel aan moeten bewerken??

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wow @Derice _/-\o_
Vlieg jij alleen maar om dat soort foto's te maken?

Mooie Plaatjes   

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
ehtweak schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:16:
Wow @Derice _/-\o_
Vlieg jij alleen maar om dat soort foto's te maken?
Dank je!

Ik vlieg soms idd alleen om foto's te maken. Meestal in opdracht dan.
Dit keer was het gewoon een vakantie (en twee weken thuiswerken vanaf het eiland).
Totaal dus bijna 4 weken daar.

Combineer een reis graag met mijn passie voor fotografie/luchtvaart. Lekker rondkijken en foto's maken is tof. En op een vlucht houdt ik mezelf graag bezig, hoef niet per se films te zien. En als ik dan ergens nog de kans krijg om een kist te huren voor rondje boven een tof gebied dan doe ik dat.
Niet eens per se met het idee om de kosten eruit te halen van zo'n rondvlucht, gewoon omdat het leuk is en kan. Als ik nog een foto achteraf verkoop is dat leuk meegenomen.

Heenreis had ik ook bewust voor de 2e vlucht van de dag naar Curaçao gekozen, kon ik sunset vanuit het vliegtuig zien en een timelapse van maken.
Heb er geen foto van, maar had zo'n dekentje gepakt en met gaffertape (ja dat sleep ik dus ook mee...) zo geplakt dat ik geen refelectie in het raampje had. En daarbij ook de overige pax niet stoorde met een raam waar licht doorheen kwam. Crew vond het best en doordacht. Uiteraard netjes gevraagd voor ik mijn ding ging doen.

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Ivorijn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Mooie serie, helemaal makkelijk als je vanuit de achtertuin kan fotograferen..

Voor die regenboog contrail foto, heb je daar nog veel aan moeten bewerken??
Nee, viel wel mee. Beetje contrast erin.
Zag het ook zo gebeuren door de lens.
Had de kist al zien aankomen op FR24. Was totdat ie echt overhead was gewoon een witte streep. En daarna kortstondig de regenboog. Was echt met 5 sec ofzo weer voorbij. Toevalstreffer.

En de achtertuin van mijn vrienden daar is idd wel tof. Komen op 700ft voorbij zeilen voor de landing op Hato. Qua creativiteit kun je er niet heel veel mee. Maar ach, scheelt weer naar de airport racen.
Wel op een kliff tussen de gedumpte wasmachines en whatnot gestaan voor de foto's van de KLM 777's.

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 09:53
Vandaag een uurtje Polderbaan. MTB achterin de auto om het fietspad langs de baan op te kunnen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:36
Hopelijk vind ik hier mensen die mij kunnen helpen. Ik ben op zoek naar een graph met de vliegbewegingen van de PH-UMC, de op Volkel gestationeerde lifeliner, op zondag 27 februari 2022, tussen 17.00 en 19.00u. Deze is ingezet tijdens de (succesvolle) reanimatie van mijn vrouw. We proberen het beeld compleet te krijgen.

Hartelijk dank!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-06 01:18
Joris748 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:10:
Hopelijk vind ik hier mensen die mij kunnen helpen. Ik ben op zoek naar een graph met de vliegbewegingen van de PH-UMC, de op Volkel gestationeerde lifeliner, op zondag 27 februari 2022, tussen 17.00 en 19.00u. Deze is ingezet tijdens de (succesvolle) reanimatie van mijn vrouw. We proberen het beeld compleet te krijgen.

Hartelijk dank!
Wellicht heb je hier iets aan: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-umc

Dit topic is misschien beter voor zulke vragen: Vliegen, Techniek en achtergrond :-)

Goed om te horen dat de reanimatie succesvol was, is ze inmiddels al aan de beter hand? :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Vorige week maar weer eens het luchtruim gekozen en uiteraard de camera meegenomen.

Meer materiaal vind je in deze compliatie:

En op mijn website:
https://arnoud.raeven.nl/...vaart/schiphol-van-boven/
https://arnoud.raeven.nl/portfolio/bollenvelden/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:06

Bloodclot

Jawier!

Voor de Liefhebbers (vandaag 4mei):
https://www.rtvoost.nl/ni...ssel-hier-kun-je-hem-zien

(niet alleen overijssel, vliegt vanuit belgie > assen> Texel)

https://www.defensie.nl/d...nationale-dodenherdenking

Misschien dat hij in de buurt vliegt. Het zijn wel erg gave dingen die WO2 lancaster bommenwerpers.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 17:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er was weer een groot evenement bij de modelvliegclub om de hoek. Dit zijn allemaal RC modellen:

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
In Mei een reis gemaakt naar Kirgistan (Kirgizië).
Zie: https://arnoud.raeven.nl/2022/05/kirgistan/

#1 - Vertrek Schiphol

#2 - Amsterdam

#3 - Aankomst Bisjkek

#4 - Mooie Jumbo's!

#5 - Oude meuk!

#6 - Vergane glorie op Karakol Airport

#7 - 3x AN-2

#8 - Ex-Aeroflot

#9 - Ex Thai 747.

#10 - Nederland van Boven

#11 - De Johan Cruijff Arena

Meer materiaal en een compleet reisverslag vind je op mijn site: https://arnoud.raeven.nl/kyrgyzstan
(Laatste pagina heeft een compliatie video/foto montage van de mooiste beelden).

[Voor 3% gewijzigd door Derice op 20-06-2022 13:20]

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:05
memphis schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:55:
Er was weer een groot evenement bij de modelvliegclub om de hoek. Dit zijn allemaal RC modellen:
Wel bijzonder, rc modellen met turbojet motoren. Vast niet zo complex als de reallife motoren van GE of RR maar toch.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• memphis
  • Laatst online: 17:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

mekkieboek schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:07:
[...]

Wel bijzonder, rc modellen met turbojet motoren. Vast niet zo complex als de reallife motoren van GE of RR maar toch.
Laat je niet misleiden, vele zijn gewoon elektrisch met een zgn "ducted fan" (een dikke elektromotor met een fan in een pijp. Alleen de geel-zwarte was echt turbine aangedreven.

Ik kwam op de club hun site bij de aankondiging van dit evenement nog een filmpje tegen van dit evenement van de pre-Corona tijdperk waar ook enkele foto's van mij in voorkomt (ik had mijn foto's gedeeld met de club).

Zie hier: YouTube: HLC Flightline 2019

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:14
Ook nog een paar plaatjes van Sanicole 2022.
Prachtig weekend gehad, alleen een beetje jammer van het transportprobleem.... Alle tickets waren uitverkocht, dus dan weet je ook precies hoeveel mensen er komen zou je zeggen.

Maar wat een super vette demo van pilote Kristin Wolfe ("Beo") zeg, ze kan wel vliegen... En zo super close tegen de geluidsbarrière aan was ook wel een beleving 8)
En uiteraard Steven "Vrieske" de Vries met zijn speciale F-16.

✈️ Luchtvaart | 📡 ADS-B / MLAT / ACARS | 📸 Fotografie | 🚨 Hulpverlening

• Ivorijn
Afgelopen zondag kwamen de F22 Raptors aan op Leeuwarden. Erg druk met tussen de 1000 en 1500 spotters. Dinsdagmiddag de middag missie kunnen bekijken en die was uniek :) Op de laatste foto ook de 2 F15's.

• Propane
  • Niet online
Nice shots! Die F-22 blijft toch wel een fantastisch mooie machine. Zeker vergeleken met de wat meer 'voluptueuze' F-35 :P.

Gister toevallig een smartphone shot gemaakt die ik wel enigzins waardig genoeg vind voor dit topic;

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Vorige maand een paar weken naar Costa Rica geweest.
Verslag met heel veel natuur foto's @ https://arnoud.raeven.nl/costarica

De vliegtuigen die ik heb vast gelegd vind je hieronder.

#1 KLM Boeing 787-9 @ Schiphol.

#2 Restant van de DHL Boeing 757 die eerder dit jaar van de baan schoof @ SJO.

# MSP001 - De Havilland C-7A Caribou

#8 El Avion

#12 - Costa Verde Boeing 727 hotel suite ($225 per nacht!)

#14 - Boeing 727 bar/restaurant

#16 - Avianca A320 @ SJO

#17 - Wingo B738 @ SJO

#18 - KLM B789 - PH-BHI @ SJO

Verslag met heel veel natuur foto's @ https://arnoud.raeven.nl/costarica

[Voor 4% gewijzigd door Derice op 28-05-2023 09:41]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ruben279
Apache van het 301 Squadron, tijdens de oefening Falcon Autumn 2022

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:41

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Ongeveer een jaar geleden begonnen met lessen fotografie en nabewerking in Lightroom.. Helaas kwam werk tussen beide en moet ik wat studie doen naar andere zaken.

Dit weekend best een tijdje foto's gemaakt van opstijgende vliegtuigen op de Polderbaan. Wel op de auto stand omdat ik de kennis van alle settings niet zo paraat meer had om hem op manual te zetten.

Daarna in Lightroom classic gaan spelen met de kennis die ik nog had, onderstaande foto vind ik zelf het mooiste, helaas is de horizon niet recht maar vind hem dat ook wel weer wat meer een actie gevoel geven.

Heb wel geprobeerd de horizon recht te zetten, maar moest dan zoveel bijsnijden dat het vliegtuig er niet helemaal meer opstond.

Schiphol 29-04-2023 (spotters area next to Polderbaan) by Matthijs de Jong, on Flickr

Ook een linkje naar het gehele album, waar ik al één verbeter punt zie.. De cohesie van de foto's kan beter, met name de kleur van de lucht.. Die is bij de ene blauwer dan bij de andere.. Plus dat er een paar nog wat meer edit werk verdienen..

Gehele album

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruben279
Voor de plaatjesmakers, komend weekend (6 en 7 mei) is de PH-PBA (Douglas DC-3 Dakota) weer te zien op Eelde Airport (EHGG).

Vliegt over twee dagen totaal 5 vluchten -> https://dutchdakota.nl/boek-een-vlucht/
Op de website zijn er zijn nog wat plekjes vrij voor de liefhebber, maar ook om te spotten is het wel een leuke kist.

Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee