iets met foto's...
mijn pics komen er zo aan hoor
iets met foto's...
een stukje doorgereden en toen ik langs de DDA hangar reed, stonden daar nog zeker 20 auto's van spotters
eerst deze, gekregen van een kennis die dus (eigenwijs) bij de 09-27 bleef staan:

Dan mijn eigen resultaat... ook nog even met 1000mm gespeeld maar die resultaten blijven toch tikkie tegenvallen
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

iets met foto's...
[ Voor 58% gewijzigd door Gulf_5 op 01-05-2011 20:41 ]
iets met foto's...
Die was ook verdwaald, .....er was een proefrit nodig om dat ding door de magische 100KM grens te krijgen, zo nieuw is die
Oh ja; ik zie zojuist dat ik 103 foto's van de Aerozuur heb gemaakt

Als dat geen enthousiasme is

[ Voor 17% gewijzigd door nustys op 01-05-2011 20:46 ]
Je vergeet Tyno, die was ook verdwaald.Gulf_5 schreef op zondag 01 mei 2011 @ 20:40:
geen idee... ik was verdwaalden toevallig kwam ik Derice ook daar tegen... en later nog iemand in een grijs busje...
@nustys, ben benieuwd naar de mooiste(n) van die 103.
@Gulf: Je 2x convertor gaat nu richting Martktplaats?
Op het laatste ogenblik de 1.4TC er tussen uit gehaald, ik was bang dat ze te dichtbij zou komen. http://farm6.static.flick...76446935_1beab298b0_o.jpgVerwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 20:57:
[...]
@nustys, ben benieuwd naar de mooiste(n) van die 103.

#1 KLM door de contrail van een Singapore a380

Skyhigh attempt - KLM crosses a contrail of Singapore A380 by MarkCantPark, on Flickr

Four red engines skyhigh attempt by MarkCantPark, on Flickr
MarkdeBruin.net | "Bigger Lens, Better Picture"
Verdwaald??, nee hoor. Ik was gewoon effe de weg kwijt
Hierbij mijn collectie banking shots.
1. KLM 777

2. Mijn Aerosur 747

3. KLM 737

4. Emirates 777 + KLM MD-11

5. Arkefly 737

6. Business Jet

7. Iran Air

8. SkyHigh A340-600 (Lufthansa)

Gulf_5 gaat een mooie canon 1,4x converter kopenPollewob schreef op zondag 01 mei 2011 @ 21:01:
@Gulf: Je 2x convertor gaat nu richting Martktplaats?
@ Marccantparc,
SIA / KLM crossing
Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook
Nope, want da pas nie

Beter een 1,4x en een 7D kopen... dan kom ik ahgi net zo ver
jouw bizzjet... zo had ik m precies zo
[ Voor 30% gewijzigd door Gulf_5 op 01-05-2011 21:28 ]
iets met foto's...
Waar stonden jullie dan?
iets met foto's...
Ik heb de bus zo op de wind moeten zetten dat vrouwlief ongestoord in het zonnetje de krant kon gaan lezen.Gulf_5 schreef op zondag 01 mei 2011 @ 21:57:
wij stonden in de buurt van Schiphol, te genieten op een plek waar ook de zon nog lekker scheen, in de luwte van onze eigen auto's...
iets met foto's...
Zo te horen hebben jullie een gezellige dag gehad. (allemaal bij elkaar gestaan?)nustys schreef op zondag 01 mei 2011 @ 21:59:
[...]
Ik heb de bus zo op de wind moeten zetten dat vrouwlief ongestoord in het zonnetje de krant kon gaan lezen.
Gave platen allemaal!!
4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel
Ik stond een stukje verderop en kwam de heren pas tegen toen ik richting huis ging.jorammeke schreef op zondag 01 mei 2011 @ 22:20:
[...]
Zo te horen hebben jullie een gezellige dag gehad. (allemaal bij elkaar gestaan?)
Nog wat bankend spul;
2 Elke stap meer naar achteren geeft meer vleugel boven de kist uit en tevens meer heatwaves......
http://farm6.static.flick...77362108_32f73999bf_o.jpg

3 http://farm6.static.flick...77361300_9a85707602_o.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door nustys op 01-05-2011 22:52 ]
Thanks! Ik zag het in eens "ontstaan", vind hem stiekem ook best goed gelukt
Ik reed vandaag naar de Mac en zag een KLM 747 banken zoals op jouw foto's, op dat plekje moet ik eens gaan staan maar helaas wordt de Buitenveldbaan niet zo vaak gebruikt.nustys schreef op zondag 01 mei 2011 @ 12:38:
[...]
Classified![]()
Om 2 redenen;
- er is vaak geen parkeerplek voor meer dan 1 auto
- teveel mede spotters gaan met jouw plekje aan de haal alsof ze het zelf hebben gevonden ( en geloof mij; daar zit heel veel tijd en energie in, om maar niet te spreken over al die mooie fotomomenten die je tijdens het zoeken mist ).
Excuus dat het tegenwoordig op deze manier moet![]()
Gister hebben wij ook gespot (gaming community), we hadden namelijk een spottermeeting.
Heeft iemand een groep zien staan, dat waren wij met 14 man.
Op het begin stonden we bij de 09/27, na de McDonald's zijn we naar de 06/24 gereden.
Anyways, gister was het een zeer geslaagde dag met mooi weer!
Dennis
[ Voor 3% gewijzigd door Denniszx op 02-05-2011 13:31 ]
Nice, de nieuwe achtergrond van mn Blackberry
Onee, had de identieke foto van Derice gepakt
[ Voor 9% gewijzigd door Thetallguy op 02-05-2011 18:34 ]

2 http://farm6.static.flick...80490054_c6c8075fe4_o.jpg

ach ja... dat heb je als sommige mensen je na-apen en op dezelfde plek gaan staan...Thetallguy schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:32:
[...]
Nice, de nieuwe achtergrond van mn Blackberry
Onee, had de identieke foto van Derice gepakt

iets met foto's...
Het is een Nikon D40x met een Tamron 18 - 200 lens. Ik heb geen flauw idee of het "goed" is maar het werkt. Ik was al van plan om vliegtuigen te spotten en kon het daarom ook niet laten om meteen te beginnen. Nu a.s. zaterdag meteen naar Schiphol (24 graden) om in het zonnetje vliegtuigjes te spotten.
Hier heb ik 2 foto's van vandaag. Ze zaten nog behoorlijk hoog (10km van Schiphol) maar ik vond zelf dat ik er 2 wel redelijk op had gekregen. Ik ben echt een noob in fotografie dus feedback is welkom
1. Een 747

2. Geen idee, volgens mij iets van KLM

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies
Je geeft zelf aan dat je noob bent in fotografie, dus ik zal mijn commentaar subtiel houdeniLikeNoobies schreef op maandag 02 mei 2011 @ 23:40:
Woohoo! Vandaag heb ik een camera gescoord!
Het is een Nikon D40x met een Tamron 18 - 200 lens. Ik heb geen flauw idee of het "goed" is maar het werkt. Ik was al van plan om vliegtuigen te spotten en kon het daarom ook niet laten om meteen te beginnen. Nu a.s. zaterdag meteen naar Schiphol (24 graden) om in het zonnetje vliegtuigjes te spotten.
Hier heb ik 2 foto's van vandaag. Ze zaten nog behoorlijk hoog (10km van Schiphol) maar ik vond zelf dat ik er 2 wel redelijk op had gekregen. Ik ben echt een noob in fotografie dus feedback is welkom
1. Een 747 (-400 Freighter, Singapore Airlines)
[afbeelding]
2. Geen idee, volgens mij iets van KLM Boeing 737, KLM (twijfelt tussen 8- en 900)
[afbeelding]
probeer allereerst maar eens wat dichterbij te komen... je zult merken dat de resultaten er aanzienlijk op vooruit zullen gaan, qua scherpte, kleur en ruis (de 3 aandachtspuntjes die ik met name in je huidige pics tegenkom)
Verder, laat je inspireren door wat hier vooral voorbij komt. Veel van de platen hier, zijn gewoon gemaakt vanaf plaatsen rondom SPL, zoals die in de openingspost staan vermeld.
Ga daar eens kijken en zorg dat je de zon in je rug hebt, haal je camera van dat groene icoontje af, zet hem op Av (A bij Nikon?) op bijvoorbeeld f/8.0 en ISO 200 en begin vandaaruit eens te proberen...
Succes
[ Voor 3% gewijzigd door Gulf_5 op 02-05-2011 23:58 ]
iets met foto's...
Aanstaande zaterdag ga ik naar Schiphol, daar krijg je denk ik ook wel wat beters als dit. We zullen zien
Anyways, vandaag is er een complicatie gemaakt van zondag 1 mei 2011 door een van onze members :
Dennis
Dat volgens mij geen 737 maar z'n lange City Jet ding.Gulf_5 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 23:45:
[...]
Je geeft zelf aan dat je noob bent in fotografie, dus ik zal mijn commentaar subtiel houden
probeer allereerst maar eens wat dichterbij te komen... je zult merken dat de resultaten er aanzienlijk op vooruit zullen gaan, qua scherpte, kleur en ruis (de 3 aandachtspuntjes die ik met name in je huidige pics tegenkom)
Verder, laat je inspireren door wat hier vooral voorbij komt. Veel van de platen hier, zijn gewoon gemaakt vanaf plaatsen rondom SPL, zoals die in de openingspost staan vermeld.
Ga daar eens kijken en zorg dat je de zon in je rug hebt, haal je camera van dat groene icoontje af, zet hem op Av (A bij Nikon?) op bijvoorbeeld f/8.0 en ISO 200 en begin vandaaruit eens te proberen...
Succes
Ik moet zeggen dat hoewel je met foto's wel gevarieerdere plaatjes krijgt dan met zo'n videocompilatie, ik die bewegende beelden toch ook wel geinig vind.Dennis.H schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 15:38:
@ Derice : ik was op de spottersmeeting alleen ik had een simpele camera mee, ja ik weet het!![]()
Anyways, vandaag is er een complicatie gemaakt van zondag 1 mei 2011 door een van onze members :
[video]
Dennis

Als ik straks m'n 7D heb toch maar es een keer klootviolen daarmee
Sowieso geen CityJetServertje schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 15:57:
[...]
Dat volgens mij geen 737 maar z'n lange City Jet ding.
Ik heb even getwijfeld, maar nee, het is volgens mij echt een 737... en gezien de verhoudingen neig ik naar een -900.
We vragen aan de poster gewoon even de tijd waarop de pics gemaakt zijn en checken dan Casper....

[ Voor 25% gewijzigd door Gulf_5 op 03-05-2011 17:50 ]
iets met foto's...
Ik ga er vanuit dat je een Embraer 190 bedoelt?
Dat is het zeker weten niet.
2 dingen, waaraan je het duidelijk kunt herkennen:
1) Alle KLM E190's hebben een zilveren APU exhaust.
2) De bevestiging van de flaps zitten bij een E190 veel korter op het vleugel uiteinde dan bij een 737.
Bij de 737 staat de registratie nog vrij, bij een E190 grenst deze al aan een van de bevestigings 'pinnen'.
E190:

B737:

©SmithNL
Toch aardig wat verschil tussen deze toestellen, ook al zijn ze qua aantal motoren gelijk.
http://nycaviation.com/what-is-planespotting/
Tip: Statief mee.Gulf_5 schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 17:42:
Als ik straks m'n 7D heb toch maar es een keer klootviolen daarmee
Geprobeerd in NZ (zie mijn website/verslag).
Verdomd lastig! Zeker als je flink gaat zoomen!
IS in je lens haalt het bij lange na niet wat een handycam met steadyshot wel haalt.
Ook heeft de 7D nauwelijks/geen autofocus tijdens het filmen (vóór het filmen uiteraard wel).
@Dennis.H, filmpje is idd wel leuk.
Vind dat shot van die landende MAS 744F en die vertrekkende KLM A332 't leukst.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2011 18:00 ]
Ja die bedoelde ik. Nu je een foto van die E190 laat zien zie ik ook dat dit hem inderdaad niet is.Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 17:46:
@Servertje:
Ik ga er vanuit dat je een Embraer 190 bedoelt?
Dat is het zeker weten niet.
2 dingen, waaraan je het duidelijk kunt herkennen:
1) Alle KLM E190's hebben een zilveren APU exhaust.
2) De bevestiging van de flaps zitten bij een E190 veel korter op het vleugel uiteinde dan bij een 737.
Bij de 737 staat de registratie nog vrij, bij een E190 grenst deze al aan een van de bevestigings 'pinnen'.
E190:
[afbeelding]
B737:
[afbeelding]
©SmithNL
Toch aardig wat verschil tussen deze toestellen, ook al zijn ze qua aantal motoren gelijk.
http://nycaviation.com/what-is-planespotting/
Maar ze lijken er wel verdomd veel op!
"Moet je nu echt al die lenzen meenemen op vakantie?" Ja... je weet maar nooit
Op het moment op vakantie in Zwitserland en uiteraard bracht dat de mogelijkheid om daar is een vliegveld te bezoeken. Ben door middel van deze spotting guide goed op weg gebracht rond om LSZH. Het is prachtig vliegveld trouwens! Wat heel erg spotters vriendelijk is. Heb hoofdzakelijk op plek 6, 8 & 9 gestaan. De departures die banken echt prachtig weg de wolken in, echter nog geen mooie plek gevonden om ze vast te leggen. Genoeg geschreven, tijd voor plaatjes

Lufthansa underway to runway 10-28 at Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr

Pilot waving goodbye while underway to runway 10-28 at Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr

Air Berling underway to runway 10-28 at Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr

Swiss Air arriving at Zurich Airport LSZH. With some nice reflections on her hull by MarkCantPark, on Flickr

"Heavy" Swiss Air arriving at Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr

OE-LEO arriving at LSZH with a cool paintjob by MarkCantPark, on Flickr

Arrivals at Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr

Swiss Air arriving with awesome clouds @ Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr
Wellicht gaan we van de week nog een keer... als de baas dat ook nog eens wilt
Kan niet anders zeggen dan dat het het er top uit ziet!MarkCantPark schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 21:59:
Vandaag een bezoek gebracht aan Zurich Airport LSZH.
"Moet je nu echt al die lenzen meenemen op vakantie?" Ja... je weet maar nooit![]()
Op het moment op vakantie in Zwitserland en uiteraard bracht dat de mogelijkheid om daar is een vliegveld te bezoeken. Ben door middel van deze spotting guide goed op weg gebracht rond om LSZH. Het is prachtig vliegveld trouwens! Wat heel erg spotters vriendelijk is. Heb hoofdzakelijk op plek 6, 8 & 9 gestaan. De departures die banken echt prachtig weg de wolken in, echter nog geen mooie plek gevonden om ze vast te leggen. Genoeg geschreven, tijd voor plaatjes![]()
[afbeelding]
Lufthansa underway to runway 10-28 at Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr
[afbeelding]
Pilot waving goodbye while underway to runway 10-28 at Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr
[afbeelding]
Air Berling underway to runway 10-28 at Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr
[afbeelding]
Swiss Air arriving at Zurich Airport LSZH. With some nice reflections on her hull by MarkCantPark, on Flickr
[afbeelding]
"Heavy" Swiss Air arriving at Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr
[afbeelding]
OE-LEO arriving at LSZH with a cool paintjob by MarkCantPark, on Flickr
[afbeelding]
Arrivals at Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr
[afbeelding]
Swiss Air arriving with awesome clouds @ Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr
Wellicht gaan we van de week nog een keer... als de baas dat ook nog eens wilt
Wat mij betreft altijd goed die platen van internationale velden!
Vooral leuk die #7. Stond er zulke harde wind of geeft het een vertekend beeld?

Met wat voor lens zijn deze platen geschoten? Kan ik helaas niet in de exif terugvinden.
Thanks! Zal er morgen weer een paar posten, heb weer te veel geschoten.Ibin schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 22:49:
[...]
Kan niet anders zeggen dan dat het het er top uit ziet!![]()
Wat mij betreft altijd goed die platen van internationale velden!
Vooral leuk die #7. Stond er zulke harde wind of geeft het een vertekend beeld?![]()
Met wat voor lens zijn deze platen geschoten? Kan ik helaas niet in de exif terugvinden.
Over #7 deze kwam inderdaad zo scheef aan vanwege de side wind
De lens-of-choice was de Canon 300 L F4.0IS

#1 Een KLM'er in een bocht

KLM by Mr.Oosten, on Flickr
#2 Het beste staartnummer ooit

Malev by Mr.Oosten, on Flickr
#3 Een 777 van Eva Air.

Eva Air by Mr.Oosten, on Flickr
#4 Een A330 Van China Southern

China Southern by Mr.Oosten, on Flickr
Verwijderd
Dat filmpje vind ik trouwens wel geinig gemaakt. Wat mij eraan is opgevallen ( misschien andere ook ) Is dat de Boeing 747-400F van MAS cargo zijn linkerwinglet mist
@Markcantpark
Mooie foto's! Het contrast in je foto's vind ik erg fijn!
@Derice
Zijn ze gestopt met het vliegen van 777 op SPL? (China Southern)
[ Voor 24% gewijzigd door Servertje op 04-05-2011 09:32 ]
@iLikeNoobies, al een stuk beter dan de foto's die je een paar dagen terug poste! Keep it up!
Die KLM 737 vind ik het best gelukt/leukste. (had iets meer ingezoomd/gecropt mogen worden).
Het kan aan mijn scherm @ work liggen, maar ik heb 't idee dat er wel iets van een paarse waas over je foto's zit. Oja, nog 1 tip, zet je horizon ff recht.
Wat betreft de EVA air, dat is gewoon een lekker groot toestel (777-300), de China Southern A330 vliegt nog niet zo heel lang op Schiphol (voorheen 777's). Vandaar dat men er waarschijnlijk opmerkingen over maakte.
@Derice : U vraagt, wij draaien

Awesome approach on Zurich Airport runway 14-32 by MarkCantPark, on Flickr

Departures underway to runway 10-28 at Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr

Swiss Air regular arriving at Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr

Swiss Air arriving @ Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr

Yellow flowers reflect brilliant on Swiss Airbus @ Zurich Airport LSZH by MarkCantPark, on Flickr
Verwijderd

Sorry, ik ben een beetje woordblind, maar zoals ik het eerst las, had jij deze geschilderd....
Verder inderdaad mooie foto's, maar als je ergens anders dan naar Schiphol gaat, vind ik het zelf ook altijd wel leuk om een paar foto's te zien waar je ook het idee krijgt dat het ergens anders is dan op Schiphol. En om even lekker flauw te doen... De lucht boven Schiphol en Zwitserland is allebei blauw met witte wolken...
Op maar liefst 3 dagen!
Morgen (5 mei), Zaterdag (7 mei) & Zondag (8 mei).
Op alle 3 de dagen op dezelfde tijd:
TK 10.35-11.35 773
Eindelijk die bak eens vast leggen!
Uiteraard alles onder voorbehoud en garantie tot de deur.
Bron: Scramble
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2011 13:43 ]
He he eindelijk, ik kan donderdag, zaterdag en zondag. Eindelijk kan ik die lange Turk eens pakkenVerwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 13:40:
Wederom Turkish Airlines met een 777 op Schiphol!
Op maar liefst 3 dagen!
Morgen (5 mei), Zaterdag (7 mei) & Zondag (8 mei).
Op alle 3 de dagen op dezelfde tijd:
TK 10.35-11.35 773
Eindelijk die bak eens vast leggen!
Uiteraard alles onder voorbehoud en garantie tot de deur.
Bron: Scramble

1 Het licht was veel te fel en te hard om rond 1400 een mooie prop-blur te krijgen. Helaas lag mijn tas met ( ND ) filters nog thuis. http://farm6.static.flick...87896719_f1d5d6ddea_o.jpg

2 FullHD http://www.flickr.com/pho...5688465612/in/photostream

3 Beetje macro-shot http://farm6.static.flick...88462602_8484c3e30c_o.jpg

Mijn planning ook.nustys schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 23:21:
[...]
He he eindelijk, ik kan donderdag, zaterdag en zondag. Eindelijk kan ik die lange Turk eens pakken![]()
(Al weet ik niet of ik ook echt alle drie de dagen ga).
ZO wind morgen, kracht 2.
Wordt weer scanner luisteren / radar kijken.
De lancaster shots zijn ondanks het scherpe licht, leuk.
Zoiets zie je niet meer elke dag.
Gelukkig voor de Lancaster geen langdurig bezoek aan Schiphol dit jaar.

#2 - Voor zolang ze er nog zijn...

#3 - Je kunt de baan zien in de vleugel!

#6 - Nog niet zo heel skyhigh.

#7 - Mijn favoriete hoek van de MD-11!

#8 - Al is deze hoek ook wel leuk, welke hoek eigenlijk niet bij een MD-11.

#9 - Zij zullen blij geweest zijn... helemaal vanaf de 18R naar SPL oost taxien...

#10 - Embraer van BA, iets met 700ste nog iets? (Iemand meer info?)

#11 - Triple!

#12 - CZ is toch nog niet helemaal weg met de Triple's @ Schiphol.

#13 - Goh...

#14 - Continental 757

#15 - Eco vliegtuig?

#16 - Daar is ie dan eindelijk!

Ik heb de mazzel om letterlijk recht onder de aanvlieg/uitvliegroute te wonen, met uitzicht richting het centrum. En toch is het altijd weer een verrassing als ze overvliegen. Ook gister werd ik weer verrast, maar heb ik nog deze twee plaatjes geschoten:

Beetje belabberde kwaliteit natuurlijk, maar ik vind het altijd leuk dat ze moeite blijven doen om deze dingen terug te blijven halen. Ohja, de Mustang maakte nog een barrel roll terwijl hij recht op ons huis afvloog
700e Embraer E-jetVerwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:53:
#10 - Embraer van BA, iets met 700ste nog iets? (Iemand meer info?)
[afbeelding]

insidersgrapje
iets met foto's...

En nog eentje van een dinsdagochtend http://farm6.static.flick...90926098_bd4de7bf01_o.jpg

Ze moeten er maar eens mee terug komen als het weer lekker vriest.
Strakke platen weer allemaal, leuk om die Turkish 777 eens te zien.
Al tijdje niet meer op SPL geweest, weekenden zijn te kort!
Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone 17 Pro -- DJI Mavic Air
Echt wel, ik plan mijn pauzes gewoon wat strategischer

Mijn route was vandaag ;
- Alphen aan de Rijn
- Uithoorn
- Zaandam
- Cruquius ( tussen Hoofddorp en Haarlem )
Ergens daar tussenin ligt Schiphol

Nou dan niet hoor.
Je hoort mij niet klagen.
Overigens, kan ook vrij makkelijk 'ff' tussendoor weg mocht er iets leuks op SPL komen dat niet snel vertraagd wordt.
Bijv, vorig jaar, die laatste JAL 773's allemaal kunnen pakken (regular, eco & oneworld) in de laatste paar weken dat ze op SPL vlogen. Goeie afspraken over gemaakt.

3 http://farm6.static.flick...91499738_208f4b3b6d_o.jpg

Die Cargolux (wist niet dat ie vertraagd was) zag ik net vanuit de auto binnen zeilen toen ik aan het parkeren was. Ging lekker vol in de ankers op de 18R, hoop kabaal zoals ik het graag mag horen.
Die hoor ik altijd overkomen, land zo'n beetje elke week wel een keer of twee in maastricht met bloemen uit kenia en vis (voornamelijk zalm) (of het is een andere, maar ik herken dit soort/type vliegtuig)nustys schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 22:53:
Nog een leuke van vandaaghttp://farm6.static.flick...90926531_d156004303_o.jpg
[afbeelding]
Vandaag nog een keer naar Schiphol geweest. Helaas weer van het Panoramaterras aangezien ik mijn scooter niet had. Zaterdag in ieder geval wel dus ik hoop dat ik dan wat mooie "mid-air" plaatjes kan schieten. Hier de 2 die ik het mooist vond. Volgens mij weer iets beter als de vorige

British Airways by Mr.Oosten, on Flickr

Martin MD11 by Mr.Oosten, on Flickr
Waar schiet je dan mee?iLikeNoobies schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 23:03:
Ik denk toch dat er ergens iets moet veranderen bij mij, waarschijnlijk de camera
Ter illustratie, zelf eerst met een 70-300 geschoten op mijn 350D.
Die na een paar jaar vervangen door een 100-400L.
Man wat was dát een wereld van verschil. Véél groter dan toen ik de 350D verving door een 7D.
Overigens zijn mijn foto's van de afgelopen weken allemaal nog met m'n 350D geschoten en de 100-400L.
7D komt (hopelijk) volgende week weer terug naar z'n valpartij.

Daarnaast kun je ook heel veel met de juiste instellingen bereiken, zoals Gulf_5 je al aangaf.
Probeer daar eens mee te experimenteren.
Ik kom zelf vrij weinig op plaza, maar kan me zo voorstellen dat met dit weer het beeld toch wel gruwelijk wordt verpest door de heatwaves met al dat asfalt daar zo.
(Kan er naast zitten uiteraard).
Heb je overigens de links uit de startpost over het bewerken van (vliegtuig) foto's al eens doorgenomen?
Daarin wordt erg veel uitgelegd, ook over de instellingen op je camera.
Schiet je trouwens in JPG of in RAW?
Verwijderd
Ik vind die BA wel mooi. Mooie hoek en aardig gelukt. Bij die martinair is het grappig dat ze grote broer er nog achter staat. Wat me wel opvalt is dat de horizon niet recht staat. Misschien voor de volgende keer dat je hier op zou kunnen letten.
daar zijn ze ook niet voor gemaakt heVerwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 23:26:
[...]
7D komt (hopelijk) volgende week weer terug naar z'n valpartij.

Je zit er niet naastVerwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 23:26:
[...]
Ik kom zelf vrij weinig op plaza, maar kan me zo voorstellen dat met dit weer het beeld toch wel gruwelijk wordt verpest door de heatwaves met al dat asfalt daar zo.
(Kan er naast zitten uiteraard).
Hier een paar van midden in de zomer 2010
1# Heatwaves ? Waar ?

DSC_5048 by Tommy-160, on Flickr
Ook een bekend probleem op het terras. Stalen (of wat is het) daken van de gates die lekker warm zijn. Dan zie je een leuke kist en dan krijg je dit soort foto's
2#

DSC_4987 by Tommy-160, on Flickr
Misschien, maar ik denk echter dat je eerst wat meer moeite in fotograferen zal moeten steken, de fotograaf maakt immers de foto's en niet de camera. Gezien het feit dat je met een D40x en 18-200 schiet, zal een nieuwe camera weinig uit gaan halen als je niet bereid bent wat meer over fotografie te leren. Wat andere mensen ook zeggen met een duurder model (of Canonians als ze Nikon zitten te bashen), het is een prima camera, waar je zeer leuke platen mee moet kunnen schieten. Echter als je het geld hebt dan is een lens met meer mm's het overwegen waard, met vliegtuigspotten is meer dan 200mm soms best wel gewenst (spreek uit ervaring hier D5000 met max 200mmiLikeNoobies schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 23:03:
Zozo, wat een mooie foto's. Ik denk toch dat er ergens iets moet veranderen bij mij, waarschijnlijk de camera
Hieronder 2 linkjes (met filmpjes) om mijn punt kracht bij te zetten, ik weet het, het is geen vliegtuigspotten (waar mm's ook belangrijk zijn), maar toch:
1: http://fstoppers.com/iphone
2: http://fstoppers.com/a-ne...oot-to-silence-the-haters
Daarnaast is het misschien ook handig te kijken wat je nog meer uit je huidige foto's kan halen, wat kun je nog meer met software uit je foto's halen (bijv. je horizon recht zetten
En dan nog het puntje van Gulf 5 (herhaald door Derice): Ga is lekker met je settings spelen, schiet in P, A, S of wees helemaal bikkel en schiet in M mode, klooi lekker met je ISO, kijk eens wat spotmetering doet, gebruik je AF punten is anders, etc etc ... En zoals Derice al zei, neem de startpost nog even goed door voor bijv. locaties.

Double skyhigh attempt taken in Switzerland by MarkCantPark, on Flickr
Om te beginnen, ik schiet in RAW met een D40x en 18- 200 lens. De camera is niet van mij maar wel altijd tot mijn beschikking. Ik vind het spotten in ieder geval leuk om te doen dus ik ben van plan zelf een mooie nieuwe camera te kopen. Verder: op dit moment heb ik geen PS op mijn computer dus qua bewerken ben ik nu vrij beperkt. Gebruik Picasa voor het converten en www.pixlr.com om te editen. Ik ga PS maar weer is installeren...
Zoals ik eerder aangaf ben ik een noob in fotografie maar ik vind het wel erg leuk. Niet alleen vliegtuigen maar ook gewoon mooie andere plaatjes. Ik wil niet jullie constant lastig vallen met vragen
Zaterdag in ieder geval lekker in het zonnetje aan de baan schieten. Dat moet toch al een stuk leuker zijn als op het panoterras.
-edit- @Derice
Die paarse gloed waar je het over had. N.a.v. je opmerking heb ik even naar de lens gekeken en er zat een soort van paarse gloed overheen. Ik heb het er nog niet af kunnen krijgen.. Geen idee wat het is.
[ Voor 10% gewijzigd door iLikeNoobies op 06-05-2011 18:43 ]
Ik zou je over de gloed op de lens niet al te druk maken, dat zou de coating wel eens kunnen zijn-edit- @Derice
Die paarse gloed waar je het over had. N.a.v. je opmerking heb ik even naar de lens gekeken en er zat een soort van paarse gloed overheen. Ik heb het er nog niet af kunnen krijgen.. Geen idee wat het is.
Vingerafdrukken zouden het ook kunnen zijn, maar die herken je een stuk makkelijker door het patroon en bv. groene kleurtinten naast het paars. Die zou je zelf vast ook wel hebben opgemerkt
[ Voor 7% gewijzigd door allstarted1 op 06-05-2011 20:32 ]
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |
Helaas geen 747-8nustys schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 22:53:
Twee prachtige plaatjes
Hopelijk komt hij snel naar Schiphol!
Verwijderd
Daar wordt ik zeker vrolijk vannustys schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 22:21:
Arty Farty
Hoe zag het geheel eruit? Als in zonder crop?
Morgen wederom de 777 van Turkish, kijken of ik er een ander plaatje van kan maken.
Al vrees ik dat ie wederom dezelfde banen zal gaan gebruiken...

Er zijn natuurlijk heel veel sites met informatie en tutorials. Hier een echte beginnerssite:iLikeNoobies schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 18:42:
Zoals ik eerder aangaf ben ik een noob in fotografie maar ik vind het wel erg leuk. Niet alleen vliegtuigen maar ook gewoon mooie andere plaatjes. Ik wil niet jullie constant lastig vallen met vragendus ik had het idee om een boek over fotografie te kopen o.i.d. Iets waar die ISO instellingen etc. een beetje worden uitgelegd. Weten jullie misschien een goed boek of websites met tutorials erop?
http://www.dptutorial.com
Met name het stukje over 'exposure' is essentieel voor elke fotograaf en is er aardig helder en overzichtelijk uitgelegd.
Veel uitgebreider is deze site:
http://www.cambridgeincolour.com
Met een flinke hoeveelheid tutorials.
Digitale fotografie kan op heel veel manieren leuk zijn. Ikzelf heb me de afgelopen week vermaakt met 'digital retro' oftewel een aparte oude digitale camera (in 1999 uitgebracht) die ik op de kop heb getikt. Een echte "Megapixelcamera", 1,3 wel te verstaan, maar daarentegen wel met 8x optische zoom.
En paarse gloed op de lens zal inderdaad de ontspiegelingscoating zijn die er op is aangebracht. Van lenzen (het glas) moet je zoveel mogelijk afblijven en er vooral niet met kracht over gaan wrijven. Die coating wil je niet beschadigen.
Feest!Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 23:22:
lol @ die kleuren van de 'bic pen'.
Hoe zag het geheel eruit? Als in zonder crop?
Morgen wederom de 777 van Turkish, kijken of ik er een ander plaatje van kan maken.
Al vrees ik dat ie wederom dezelfde banen zal gaan gebruiken...

Oke, hij komt dan wel wat later (12:00), maar het is de TC-JJB, eentje met speciale stickers!
http://www.airliners.net/...ing-777-35R-ER/1896375/L/
Zartok schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 09:27:
[...]
(of Canonians als ze Nikon zitten te bashen)
OF ANDERSOM !!!!!![]()
![]()
iets met foto's...
Die paarse gloed op je foto komt echter omdat je witbalans op ' Cool White Fluorescent' stond.
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
Ik zie dat 18R en 18L open zijn, enig idee op welke hij moet landen?Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 09:29:
[...]
Feest!![]()
![]()
![]()
Oke, hij komt dan wel wat later (12:00), maar het is de TC-JJB, eentje met speciale stickers!
http://www.airliners.net/...ing-777-35R-ER/1896375/L/
Als dat de keuzes zijn is het erg makkelijk.Hacku schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 10:41:
[...]
Ik zie dat 18R en 18L open zijn, enig idee op welke hij moet landen?
Dan wordt het 18R.
18L is namelijk geen landingsbaan.
Dat is alleen een startbaan.
Ik vermoed echter dat het nog wel eens 18C kan worden.
Aangezien het tussen 1100-1220 LT inbound peak is.
De scanner zal het over een 30-45 minuten wel vertellen.
Te lelijkVerwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 23:22:
lol @ die kleuren van de 'bic pen'.
Hoe zag het geheel eruit? Als in zonder crop ?
Ik denk dat ik morgen ga proberen om de 773 te pakken.
Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook
Verwijderd
En aangezien ik om 12 uur moet werken dus toch maar naar huis gegaan. De beste foto's post ik vanavond wel

2000EL voor de 18CiLikeNoobies schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:55:
Ik sta nu bij de Mac maar ze vliegen niet van hier. Iemand een goeie plek waar je met de scooter kan komen?
IJweg voor 18R
Maar als we Canon lopen te bashen, zeggen we niet dat een D40x een slecht toestel is. Eerder: "Liever een D40x dan een 1D". Volgende keer je eigen tekst in de quote zetten heGulf_5 schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 10:16:
(of Canonians als ze Nikon zitten te bashen)
OF ANDERSOM !!!!!![]()
![]()
Als in: Daar word je niet vrolijk van
kl*te compactcamera

Word heel snel geupgrade want heb nu wel het spotters-virus te pakken denk ik!
[ Voor 13% gewijzigd door warhamstr op 07-05-2011 14:21 ]
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
jij hebt dat virus wel erg snel te pakken dan.... na 1 post ?warhamstr schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 14:16:
Hierbij mijn beste foto van een hele dag spotten:
[afbeelding]
kl*te compactcamera![]()
Word heel snel geupgrade want heb nu wel het spotters-virus te pakken denk ik!
iets met foto's...
Ja want buiten dit forum kan ik ook nooit naar schiphol toe ofc.Gulf_5 schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 17:15:
[...]
jij hebt dat virus wel erg snel te pakken dan.... na 1 post ?
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Maar wat heb je nog meer in de aanbieding?
Kan ik daar naar kijken terwijl mijn memory card wordt gekopieerd naar de pc.
don't worry, wij zijn ook niet dankzij het internet verslaafd geraakt aan deze hobbywarhamstr schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 17:19:
[...]
Ja want buiten dit forum kan ik ook nooit naar schiphol toe ofc.
vandaag was weer leuk en echt origineel SPL met baanwisselingen en dergelijke, racen van de ene naar de andere runway etc etc... naja... weer leuke plaatjes gemaakt en alles gepakt wat we hebben wilden voor vandaag.
ik heb nog wel watVerwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 18:10:
Nee, dat kan absoluut niet.![]()
Maar wat heb je nog meer in de aanbieding?
Kan ik daar naar kijken terwijl mijn memory card wordt gekopieerd naar de pc.
Voordat we weg gingen nog even de sensor van Derice zijn 350D schoongemaakt, want dat scheen nodig te zijn
ik kan het niet laten deze met jullie te delen
voor:

na:

dan de pics waar het om gaat
De TK1951, 777-300 TC-JJB zou logischerwijs op 18C moeten binnenkomen, dus daar gingen we staan... scanner aan en gaan
1

2

3 na het horen van RADAR die zei 18R als een debiel naar 18R gegaan... eenmaal daar krijgt kist halverwege APPROACH toch 18C toegewezen.... k*t !!!
dus:

4 zelfde gold voor deze 11...

5 mooie overflight in z'n eigen schaduw

6 dit vind ik gewoon mooie compo

7 Arke Fly heeft een nieuwe lappendeken

8 Ted

9 Delta

10 Spotter-spotter

11 Wassieweer, dit keer wel op de goeie baan

12

13 I

14 ranzige crop, maar die bank

15 de KLM 11 mag niet ontbreken

16 en de Martinair smokers ook niet

17 Air Transat reflecteert ongeveer de hele Kaagbaan

18 en deze Jumbo twijfelde, maar bankte uiteindelijk toch naar rechts toe

iets met foto's...
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen