denan schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:35:
[...]
Wat me tegenwoordig ook steeds vaker opvalt:
Series die nieuw ingekocht zijn zijn in prima kwaliteit op tv te zien. Krijg je dezelfde uitzending echter 2 jaar later in een rerun dan is de beeldkwaliteit opeens een stuk lager. Alsof het op een low bitrate storage is opgeslagen doordat de zender de serie minder waard vind.
Ik weet wel zeker dat dit gebeurt.. alsof ze de dvd's van toen 4 gb in een avi stoppen van 700 MB.
Een goed voorbeeld van vroeger toen ik nog bij de omroep werkte ( jawel ook nog gedaan,een blauwe maandag bij de NOS via een uitzendburo ) is dat ze de ampex banden gewoon wisten en hergebruikten,een band van een uur kostte 275 gulden in 1969.
Op die manier zijn talloze oude series van vroeger verloren gegaan.
De oude originele banden van de apollo 11 uitzendingen zijn ook gewoon gewist.
Ik werkte toen bij de afdeling opslag en dat was een enorme kelder vol tapes en zelfs filmrollen welke op jaartal gezet moesten worden.
Bij elke band of tape moest een sticker met een nummer die dan in een lijst werd gezet.
Regelmatig was het,oh flikker maar weg als er niet op stond geschreven wat er op moest staan.
Heel af en toe werd er steeksproef gewijs even gekeken.
Bruikbare ampex banden werden gewist en opnieuw gebruikt,want die dingen waren duur.
Of je pakte een doos waar ampex banden in lagen die uit de doos waren.
Eigenlijk moest je die dan in de ampex machine doen en bekijken,vergelijk het maar met een enorme liggende bandrecorder.
Het zal niet in mijn periode gebeurd zijn want na 2 maanden was ik helemaal gek en ben ik er mee gestopt,maar zo zijn bv series als "kunt u mij de weg naar hamelen vertellen" verloren gegaan.
De oorspronkelijke regisseur heeft de uitzendingen zelf met een betamax recorder thuis opgenomen en dat is het enige beeldmateriaal dat er nog is.
Maar ook de eigen newsdienst xsnews doet iets dergelijks... als ik films opvraag die aan de rand van de retentie liggen dan mag ik blij zijn als ik de 20 mbits haal... ik weet zeker dat er een zooi oude servers staan waar die oude troep op staat,het recente werk loopt als een trein.. die staan op nieuwe servers...