Het grote Renault topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 52.422 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Joopieboy schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:28:
[...]

Van harte! :D
Heeft u wat meer info over de uitvoering/bouwjaar en de motor die erin ligt? Dan voeg ik u toe aan de TS. :)
En natuurlijk snel mooie foto's. :P

[...]

Welkom welkom. :) Welk bouwjaar en welke uitvoering is deze? Dan voeg ik u ook toe aan de TS. :)

[...]

Kijk aan, stukken beter als de sjonnie mobiel. :P Welke uitvoering is deze eigenlijk?
Wel even een nette kentekenplaat regelen he. :+
Ik lees je opmerking nu pas :+

Het is de Expression met airco. Overigens waren dat tie-wrapjes voor de occasionplaat. Intussen al verwijderd :)

Rijdt overigens heerlijk! :) Wel meer anticiperen op de snelweg maar het is ernstig lui rijden. Ik kan zowat alles in zijn 5 doen :+

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:40
melcon schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:08:
Daar heb je maar 2 handen voor nodig, trek de motorkap van de 19 er ook altijd in mijn eentje af voor het winterse onderhoud na het race seizoen ;)
Daarom ben jij de vraagbaak en ik niet :o

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:28
We zijn allemaal bij het begin begonnen, ik ook (wat eerder ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door melcon op 18-07-2011 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Toch zal ik nooit een motorkap in mijn eentje doen, dat levert te veel gekloot op en vormt een behoorlijk risico voor de motorkap :o :+

Dan ligt dat ding binnen de kortste keren bij de buren in de tuin ofzo :X

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ach gewoon ergens beginnen, komt wel goed, wijst zichzelf wel. Vrij makkelijk te sleutelen die franse auto's.
Beerkeeper schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:12:
[...]

Ik lees je opmerking nu pas :+

Het is de Expression met airco. Overigens waren dat tie-wrapjes voor de occasionplaat. Intussen al verwijderd :)

Rijdt overigens heerlijk! :) Wel meer anticiperen op de snelweg maar het is ernstig lui rijden. Ik kan zowat alles in zijn 5 doen :+
Ghehe ik kan ook wel in zijn 5 rijden maar vaker voeg ik in in zijn 3 en rijd ik hele stukken in zijn 4 als het moet opschieten. :+ En ik zal het toevoegen. :P Welk bouwjaar, en heb je een werkende foto? :+

[ Voor 11% gewijzigd door Joopieboy op 18-07-2011 17:35 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:01
Renaults, met name de huidige, staan anders niet bekend om hun toegankelijkheid voor het sleutelen :9 De oudere waren tov de concurrentie ook al wat (soms nodeloos) gecompliceerder en lastiger om aan te sleutelen :P

Maar ach, gewoon wat vaker prutsen he ;)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Welke auto staat daar wel bekend om? Dat valt je nog wel tegen, audi is crap (motor ligt te ver voorin, je kan helemaal nergens bij en voor het minste geringst mag de halve voorkant er af :P ). Dat is bij vw iets beter maar nog niet optimaal, het gehele veersysteem is bovenzijde veerpoot crap (vergelijkbaar met een twingo) en onderzijde veerpoot nog ernstiger (peugeot). Peugeot/citroen is ook niet optimaal, wel netjes een crossflow cilinderkop alleen het leek ze om een duistere reden handig de uitlaat voor het blok langs te laten lopen ( :+ ) ipv direct naar achteren. Toyota is ook dichtgebouwd, moet je al richting jaren 80 wil je er fatsoenlijk bij kunnen.

Eigenlijk allemaal 1 pot nat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Bij mij op de zaak (Volvo) is het helemaal erg. Accu eruit om een lampje te kunnen wisselen, 10.000 plastic kappen en dempingsmatten. :X Met mijn 19 had je nog tenminste ruimte rond het blok...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:15

RayNbow

Kirika <3

Ach... wat mij echt verbaasde is de locatie van de peilstok in m'n Clio II...

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Nu online
RayNbow schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:10:
Ach... wat mij echt verbaasde is de locatie van de peilstok in m'n Clio II...
ph1 zeker, helemaal onderin :+ bij de Ph2 zit hij wel op een normale plek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:15

RayNbow

Kirika <3

Ik heb een Phase 2 (2001), maar bij mij zit hij wel onderin.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:38
Beerkeeper schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:35:
[...]

ph1 zeker, helemaal onderin :+ bij de Ph2 zit hij wel op een normale plek :)
Bij mijn benzine variant zit hij anders ook niet fantastisch hoor.. ik vertrouw maar vooral op mijn boordcomputer die iedere keer na het starten aangeeft dat het in orde is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Nu online
Hmm dan zal het wel diesel vs benzine zijn. ik heb een 1.5dCi (opzich logisch dat het per motorblok verschilt, niet per model 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@joopie, ja bij een 19 heb je wel wat ruimte, je kan er bijna staan :o
Afbeeldingslocatie: http://clubrenaultsportives.ath.cx/images/2011/R19.jpg

en dit is ook altijd leuk:

de dagteller kan niet ver genoeg :+

@joopie, de laguna heeft sinds kort 140 pk / 310 nm, dus mag wel aangepast in de startpost. (in het filmpje nog niet overigens, dus of de 1000 km nog gehaald wordt..... ;) )

[ Voor 24% gewijzigd door melcon op 18-07-2011 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:51
Keer op keer moet ik weer lachen als ik opzoek ga naar mijn peilstok, dat apparaat zit vast aan een meters lang houdertje dat helemaal naar de onderkant van het blok gaat (Clio III ph1 TCE100).

Nu heb ik wel een vraagje over de kleine turbobrommer. Klopt het het verbruik van die geblazen machientjes erg gevoelig is voor een wisselende last. Want zodra ik een zuchtje wind tegen heb met 114 km/h op de kruiscontrole stijgt mijn verbruik naar ongeveer 8,2L/100 km, maar zodra ik dat zelfde zuchtje wind mee heb zakt het verbruik naar ongeveer 5,7L/100km. Met mijn vorige auto had ik bijna altijd een consistent verbruik, maar dit is af en toe van de zotte. Ja het turbomachientje kan heel zuinig zijn als je wind mee hebt, maar zodra hij moet werken schiet het verbruik omhoog. Gemiddeld kom ik niet verder dan ongeveer 6,4L/100km (1:15,6) in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Zit er een zesbak aan vastgeknoopt of niet? En rij je op dat moment in de zes? Kan best zijn dat de auto in de vijf dan veel zuiniger is als je wat tegenwind hebt. Maar dat is uitgaande van een zesbak, in het geval van een vijfbak is het gewoon live with it, de vijf is lang voor zuinigheid maar dat heeft meteen effect als je wind tegen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:51
Nope, de Tce100 heeft helaas een vijfbak. Al heb ik gehoord dat het met de phase II al een stuk beter is. Als ik 120 rijd, maakt hij 3500 toeren, dat hadden er van mij betreft een stuk minder mogen zijn. Enige voordeel van de huidig bak die erin ligt is dat het echt een bijtertje is. Je hoeft nooit terug te schakelen omdat de turbo vanaf een snelheid van 86 km/h in zijn vijf al gezellig meewerkt. Al met al kan ik niet klagen over mijn Clio. Als ik echt met een baksteen onder mijn pedaal ga rijden, rijd ik hem gemakkelijk naar de fabrieksopgave van 1:17,3. Het is gewoon te leuk om dat blok te laten trekken aan die auto :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
3500 is nog relatief weinig, maar korter dan ik gedacht had. Dan zit je waarschijnlijk net op het punt waarop de turbo net wel / net niet druk gaat leveren. Als je tegenwind hebt zal je iets meer gas moeten geven, gaat de turbo druk leveren en gaat er logischerwijze ook iets meer ingespoten moeten worden. Dus alsnog live with it ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Hebben meer mensen met een Clio 2 ph2 het idee dat een 6e versnelling mist ?
Ding maakt een partij toeren... leuk als je wil sporten... maar relaxt 120-140 over de snelweg is lastig...

Volgens mij zit je rond de 3500(+)rpm wanneer je 120/125 km/u rijdt... ben ik nou zo erg aan onze diesel gewend ? :D

[ Voor 25% gewijzigd door Lasteraar op 19-07-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:38
Lasteraar schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:48:
Ding maakt een partij touren... leuk als je wil sporten... maar relaxt 120-140 over de snelweg is lastig
Ik rij dagelijks zo'n 50 km snelweg waarbij ik eigenlijk constant 130-140 kan rijden en stoor mij niet echt aan het geluid. Ja hij maakt veel toeren maar merk daar inmiddels eigenlijk niets meer van. Ik hoor sowieso meer van het slechte wegdek(A67) dan wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral_R2D2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 21:48
mijn Phase III Clio dCi loopt met een stuk minder toeren
(met 1500 km op te teller, dus verandert wellicht nog iets):
2200 toeren bij 124 kmph (in versnelling 5 van 5)

maar da's natuurlijk niet vreemd met een diesel ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Admiral_R2D2 op 19-07-2011 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27

RvL

Je auto zal altijd dezelfde snelheid rijden bij een bepaald toerental. De enige afwijking die daarbij kan optreden wordt veroorzaakt door slijtage aan je banden, maar dan nog geeft je snelheidsmeter altijd hetzelfde aan. De overbrengingen van je versnellingsbak veranderen immers niet naarmate een auto meer km heeft gereden.

En inderdaad, een diesel heeft over het algemeen een stuk langere overbrengingen.

[ Voor 20% gewijzigd door RvL op 19-07-2011 11:30 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Lasteraar schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:48:
Ding maakt een partij touren... leuk als je wil sporten... maar relaxt 120-140 over de snelweg is lastig
Dat idee heb ik met de Colt ook altijd. Ook een gevalletje "live with it" :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
en je mag geen 140 rijden >:)

(zei de snelheids duivel :P ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
melcon schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:00:
@joopie, ja bij een 19 heb je wel wat ruimte, je kan er bijna staan :o
[afbeelding]

[video]

@joopie, de laguna heeft sinds kort 140 pk / 310 nm, dus mag wel aangepast in de startpost. (in het filmpje nog niet overigens, dus of de 1000 km nog gehaald wordt..... ;) )
Haha ja dat herken ik idd. :P
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2010/11/100_4177-kopie-Small.jpg
Ruimte in overvloed. :+

En best lekker zoveel koppel! Ik zal het aanpassen. :) En idd 1000km word dan wat lastiger, zeker omdat dat vermogen toch best wel leuk is. :P Waar heb je het laten doen?

Edit: en aangepast. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Joopieboy op 19-07-2011 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Tunex in s'Heerenshage (oid :P ), de tank na tunex is geeindigd op 970 km, dus valt nog mee. Zeker gezien het rechtervoet gedrag :P

En jup, vooral dat koppel is erg lekker, vooral op de snelweg in V, dan loopt het toch wel vies hard O-)

[ Voor 29% gewijzigd door melcon op 19-07-2011 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral_R2D2
gisteren op de snelweg met mijn nieuwe Clio III dCi wel wat vreemds;
rijd in de 5, 102 kmph;
indicatie verbruik: 3,9 l/100km
ik raakte de per ongeluk beetje de koppeling aan (volgens mij bleef de overbrenging in tact);
motor houdt halve seconde in (voelde vertraging van auto)
vervolgens niets te merken aan motorgeluid of iets anders
alleen brandstofverbruik ineens consequent zo'n 5 liter meer (bijv ipv 3,5 nu 8,5 l/100km)

motormanagement?
meetfout?
haperende zuiger?

na afslag bij stoplicht motor uit gezet en weer aan gezet;
daarna weer normale waarden
(ik let op verbruik, en kan inmiddels redelijk inschatten bij welke snelheid/toeren er welk verbruik wordt gemeld)

wat zou het geweest kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:58

Trebbors

Failure is no option!

melcon schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:00:

[video]

Weinig toeren bij die snelheid ten opzichte van mijn Laguna 1.6 Type 1 fase II. Bij 130/140 zit ik al rond de 4000!
Is het een 2.0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
1.9 dci :) vandaar die lage toeren. Alleen nu die gechipt zou er ook wel een zesbak achter kunnen van een laguna II. Projectje voor de toekomst, heb nu een pk1, die heeft zelfde passing / boutpatroon als een pk6 van een laguna 2. Dan wordt het 2200 toeren bij 120 8)

@Admiral, dat soort dingen zijn lastig te verklaren. Enige wat je kan doen is uitlezen en kijken of er wat opgeslagen is kwa foutmeldingen. Zo niet, dan kun je er alleen maar naar gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral_R2D2
...sinds gisteren wel een armsteun in de Clio;
dat stuurt en schakelt lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
melcon schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 15:50:
1.9 dci :) vandaar die lage toeren. Alleen nu die gechipt zou er ook wel een zesbak achter kunnen van een laguna II. Projectje voor de toekomst, heb nu een pk1, die heeft zelfde passing / boutpatroon als een pk6 van een laguna 2. Dan wordt het 2200 toeren bij 120 8)

@Admiral, dat soort dingen zijn lastig te verklaren. Enige wat je kan doen is uitlezen en kijken of er wat opgeslagen is kwa foutmeldingen. Zo niet, dan kun je er alleen maar naar gissen.
Meh, je maakt mij jaloers

* KillaZ werd afgeraden door Melcon om zijn 1.5 Dci te chippen ivm de JB5(zoiets?) bak die maar 180 nM aankan :'( :|

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Een JB3 inderdaad, max 180 nm en met een 1.5 dci ga je daar overheen met chip. Je kan er altijd een JC5 achter knopen als je echt wil chippen maar dan is het makkelijker om te ruilen voor een 105 pk denk ik en die chippen. Die heeft standaard een bak die wat meer koppel aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Nu online
Admiral_R2D2 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 08:38:
...sinds gisteren wel een armsteun in de Clio;
dat stuurt en schakelt lekker :)
Welke clio en welke armsteun (voor welke prijs)? Op zich lijkt het me wel interessant om er zelf een in te klussen. Wat moet je precies doen om dat ding op zijn plek te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Dat dus....flauw hoor :( ;)
Nog een maand of 7, dan is de clio toch de deur uit.

(Zoals het er nu naar uit ziet heb ik er dan ruim 60k in gereden :X )

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Flauw he :+ 60k in hoeveel tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
16 maanden >:)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Dat is fors :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral_R2D2
Welke clio
Clio III 1.5dCi; 2011/07
welke armsteun (voor welke prijs)?
stofefn bekleding;
heb 'm gekocht inclusief inbouw voor 165 euro;
wellicht aan de prijs maar netjes ingebouwd (ik ga echt niet klussen in een nieuwe wagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 16:56
Dat valt toch wel mee? Mijn Megane Estate is 1 jaar en 9 dagen oud en heeft inmiddels 51k op de teller. Ik heb niet eens het gevoel hele dagen in de auto te zitten...

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Totdat je in mijn 9 jaar oude clio stapt ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Sabelhout schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 12:48:
[...]

Dat valt toch wel mee? Mijn Megane Estate is 1 jaar en 9 dagen oud en heeft inmiddels 51k op de teller. Ik heb niet eens het gevoel hele dagen in de auto te zitten...
:O :P
Afleverdatum: 23-02-2011
Kilometerstand 21-07-2011: 28000+ km.

En dan ben ik de afgelopen 2 weken nog vrij geweest i.v.m. de geboorte van m'n dochter.

En een plaats onder ene Sabelhout in Spritmonitor met een gemiddeld van 5,48l/100km ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Kom ik aan met mijn 30k per jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Toen mijn Mégane kreeg was het ook de bedoeling om minder te gaan rijden. Ik had een opdracht die qua kilometers dichter bij huis was en prive zou er ook het een en ander gaan veranderen.

Nu zit mijn opdrachtgever wel dichter bij huis, maar voor mijn opdrachtgever moet ik weer naar hun klanten en die zitten uiteraard aan de andere kant van Nederland....

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Je rijdt in elk geval comfortabel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Daarom heb ik ook voor de Mégane gekozen ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
RvL schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:13:
[...]

:O :P
Afleverdatum: 23-02-2011
Kilometerstand 21-07-2011: 28000+ km.

En dan ben ik de afgelopen 2 weken nog vrij geweest i.v.m. de geboorte van m'n dochter.

En een plaats onder ene Sabelhout in Spritmonitor met een gemiddeld van 5,48l/100km ;)
Goeie, ik zal de spritmonitor eens gaan bijwerken, waarschijnlijk sta je daarna boven me :)

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
  • Laatst online: 21:48
Volgens mij zijn hier genoeg dci rijders waar ik de vraag aan kan stellen.

Ik rij sinds halverwege november 2010 in een megane estate 1.5 dCi 110 FAP.
Sinds ongeveer 20.000 km heeft de auto een nare eigenschap mbt het rij comfort.

Bij het los laten van het gas, en direct weer gas geven zit een vertraging van
een paar seconden. Ook houd de auto dan in, laatst was ik onderweg naar huis
en rij ik achter een vrachtwagen in de botlek tunnel, eindelijk was
er een gat zodat ik er makkelijk achtervandaan kan en de vrachtwage kan inhalen.

dus ik druk dat gas in (reed zonder gas, helling naar benenden), en er gebeurde
niets :( , 85km/h en dat bleef zo tot ik terug schakelde naar de vijf en met slippende
koppeling gas gaf.

Ook stottert de auto soms, met wisselen van gas moment. dan voel je een soort bonk
in de auto (sorry weet niet anders dit te formuleren).

zijn er meer dci rijders die dit hebben of erkennen.

de auto is nu 3 maal voor bij de dealer geweest, eerst zou het aan
de airco liggen (neemt wat pk`s weg) en deze moest opnieuw afgevuld worden?
was bij de 30k beurt ook al gebeurd.

nu bij de 45 controlle beurt geven ze aan dat dit hoort bij dit model?

iemand een idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Nu online
Slowmotion schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:15:

er een gat zodat ik er makkelijk achtervandaan kan en de vrachtwage kan inhalen.

niets :( , 85km/h en dat bleef zo tot ik terug schakelde naar de vijf en met slippende
koppeling gas gaf.

Ook stottert de auto soms, met wisselen van gas moment. dan voel je een soort bonk

iemand een idee!
De turbo heeft wel een goed aandeel in het vermogen. Klinkt alsof deze moeilijk op gang komt? Misschien een keer aan de computer hangen met een kabel en kijken of er foutmeldingen zijn die te maken hebben met je vermogen (turbo denk ik, zo klinkt het althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Flauwekul, second opinion vragen bij een andere dealer.
Waarschijnlijk is het gewoon je gaspedaal sensor.

edit: flauwekul niet @beerkeeper bedoeld :P
Te lang gewacht met versturen ;)

[ Voor 28% gewijzigd door melcon op 22-07-2011 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
thnx, zit al te denken aan een second opinion, doordat de dealer aangaf dat het een eigenschap is dacht ik, ik gooi het hier even in de groep.

straks 3 weken vrij dus even een andere dealer bezoeken.

en even de leasemaatschapij op de hoogte stellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
Slowmotion schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:15:

koppeling gas gaf.

iemand een idee!
Ik heb ongeveer hetzelfde, maar dan in mindere mate. Merk inderdaad soms in wat drukker verkeer (gas erop, gas los etc) dat de auto soms inhoudt. Maar ik weet hoe dat gaat, als ze het niet uit kunnen lezen, kunnen ze het ook niet repareren.

Had met mijn Seat Leon zo'n zelfde euvel; toen moest ik de dealer erop wijzen dat hij een softwareupdate moest uitvoeren :?

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Slowmotion schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:55:
thnx, zit al te denken aan een second opinion, doordat de dealer aangaf dat het een eigenschap is dacht ik, ik gooi het hier even in de groep.

straks 3 weken vrij dus even een andere dealer bezoeken.

en even de leasemaatschapij op de hoogte stellen..
Dat een motor niet op het gas reageert is geen eigenschap :P
Je kan het wel even testen als je het weer tegenkomt, je hebt cruise control er op?
Zo ja, als het gaspedaal niet reageert, zet de cruis control aan en probeer te versnellen dmv cruise control.
(stel hem vooraf in op b.v. 120 op een 80 weg, reageert het gas niet, druk op R). Versnelt de auto dan wel is het 100% zeker gaspedaal sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
hmm, daar had ik nog niet eens over na gedacht. dit ga ik vanmiddag eens
uitproberen. tis toch lekker rustig op de weg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ik heb het zelf nog niet gemerkt. Wel merk ik dat de turbo motor net wat minder alert reageert als een ongeblazen motor. Waarschijnlijk ligt dit aan het feit dat de turbo eerst wat druk op moet bouwen.

Wat ik wel een paar keer (drie keer volgens mij) heb mee gemaakt is stotteren als ik 'm van onder in de toeren wil trekken. Bijvoorbeeld van < 1500 rpm in een hogere versnelling optrekken, dan begint hij rond 1500 te stotteren. Even gas los en weer gas geven en het is weer weg. En ik moet zeggen dat het eigenlijk alleen in het begin is voorgekomen. De afgelopen tijd heb ik er tenminste geen last meer van gehad.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-04 10:30
Flame17 schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 19:19:
[...]

Ik ben anders ook goed te spreken over de 1461 cc dci motor in mijn auto.
110 pk doen de auto goed van de plek krijgen.
Die 110 pk en 258 nm koppel is dan ook echt gemeten aan de wielen, dit middels Fastchip kuurtje.
Hoi, wat heeft dat gekost bij fastchip?

en is dat een 90pk versie auto geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Onderin stotteren in een hoge versnelling is meestal gewoon vervuiling (roetaanslag), die heb je nu waarschijnlijk weggebrand met een keer goed gasgeven. En dan ben je er vanaf. Een geblazen motor zal altijd langzamer reageren als een atmosferische, het duurt even voor een turbo druk opbouwt. Zo werkt dat nou eenmaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@melcon: Gaspedaal sensor moeten ze kunnen zien bij het uitlezen toch?

Heb bij een vochtige nacht precies hetzelfde gehad, maar dat is na 3 dagen verdwenen destijds....

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Hangt er vanaf, de ecu hanteert een bepaalde drempelwaarde voordat deze een plotseling verschil in gaspedaal positie opslaat als storing. Als dat maar geleidelijk genoeg is wordt er geen storing geregistreerd en opgeslagen.
Het is gewoon een schuif weerstand, dus vocht kan daar inderdaad invloed op hebben. Op het moment dat het vocht weg is dan is het probleem ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01 12:33

Flame17

Captur EDC 130

Dalma schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:35:
[...]

Hoi, wat heeft dat gekost bij fastchip?

en is dat een 90pk versie auto geweest?
Neen was een 110 pk versie.

Wat het gekost heeft is niet de juiste weergave omdat ik zeg maar de 1e dci was bij hem, dus ietwat aangepast bedrag.
Maar informeer bij Fastchip zou ik zeggen.
Tevens is er in september en oktober dit jaar weer een dyno dag in Goes, je kan daar op maat je auto laten chippen door Henk van Fastchip.
Info op RTC site.

Windows10 Ultimate 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 5 1400, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 8 gb. OC,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Flame17 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 16:58:
[...]

Neen was een 110 pk versie.

Wat het gekost heeft is niet de juiste weergave omdat ik zeg maar de 1e dci was bij hem, dus ietwat aangepast bedrag.
Maar informeer bij Fastchip zou ik zeggen.
Tevens is er in september en oktober dit jaar weer een dyno dag in Goes, je kan daar op maat je auto laten chippen door Henk van Fastchip.
Info op RTC site.
Heb al 2 mailtjes gestuurd alleen geen reactie.

Ik heb ook bij unlimited tuning gekeken en daar kom je uit op 135PK en 293Nm, alleen toen kwam ik op een aantal fora fastchip tegen, vandaar m'n vraag.

Bij Unlimited Tuning kost het 299 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Dalma schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 10:49:
[...]

Heb al 2 mailtjes gestuurd alleen geen reactie.

Ik heb ook bij unlimited tuning gekeken en daar kom je uit op 135PK en 293Nm, alleen toen kwam ik op een aantal fora fastchip tegen, vandaar m'n vraag.

Bij Unlimited Tuning kost het 299 euro.
Let wel dat de versnellingsbak beperkt is in het aankunnen van het aantal nm's.

Indien geen mail respons even geduld.....( info@fastchip.nl ).
Als je een roetfilter hebt is de winst beperkt, weet van een Clio met dci motor die dik over de 300nm ging, dat zat hem in het ontbreken van een roetfilter ( België )

Ken verder Unlimited niet, maar ze zijn wel erg enthousiast over de behaalde resultaten ( de kroegpk's ).
Mijn Megane III heeft gemeten aan de wielen 106 pk en 260 nm na de kuur en voor de kuur kwam hij standaard op 99 pk en 229 nm aan de wielen.

En geloof me als ik zeg dat je de pk's niet zo merkt maar die nm's des te meer. :9

Windows10 Ultimate 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 5 1400, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 8 gb. OC,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:36:
Onderin stotteren in een hoge versnelling is meestal gewoon vervuiling (roetaanslag), die heb je nu waarschijnlijk weggebrand met een keer goed gasgeven. En dan ben je er vanaf. Een geblazen motor zal altijd langzamer reageren als een atmosferische, het duurt even voor een turbo druk opbouwt. Zo werkt dat nou eenmaal ;)
Plus dat de bakverhoudingen er ook mee te maken hebben. De 2.2dCi liep ook te bokken als ik met <90km/u probeerde te versnellen vanuit 6. Even terugschakelen en probleem was weg.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Dat is in het geval van de Mégane niet echt een probleem. Het gaat niet snel, maar doortrekken vanaf net on der 1500rpm is goed te doen. Nu is het probleem er ook niet meer, dus ik vermoed inderdaad dat het met vervuiling te maken heeft gehad. Met name in het begin toch wat rustig gereden en eigenlijk nooit boven de 2500 rpm uitgekomen. De laatste tijd trek ik 'm toch regelmatig wat verder door.

Even terugschakelen laten het geheel wel een stuk sneller gaan ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Flame17 schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 12:25:
[...]

Let wel dat de versnellingsbak beperkt is in het aankunnen van het aantal nm's.

Indien geen mail respons even geduld.....( info@fastchip.nl ).
Als je een roetfilter hebt is de winst beperkt, weet van een Clio met dci motor die dik over de 300nm ging, dat zat hem in het ontbreken van een roetfilter ( België )

Ken verder Unlimited niet, maar ze zijn wel erg enthousiast over de behaalde resultaten ( de kroegpk's ).
Mijn Megane III heeft gemeten aan de wielen 106 pk en 260 nm na de kuur en voor de kuur kwam hij standaard op 99 pk en 229 nm aan de wielen.

En geloof me als ik zeg dat je de pk's niet zo merkt maar die nm's des te meer. :9
Hoi Flame17 dank je voor de uitleg.

Je zou toch zeggen dat al die "chiptuning" bedrijven daarvan op de hoogte zijn.

Hoe zijn de prestaties?

Ik weet bijv. dat ik met mijn 1.5dci 110 gewoon simpelweg niet boven de 199 (teller) kom. Hij wil niet door, terwijl ie nog ruimte heeft. Wat ik vaak zie gebeuren (in Duitsland) wanneer er een afdaling is, de auto op 199 komt, en eigenlijk harder zou moeten gaan omdat het naar beneden gaat maar bij mij loopt ie gewoon terug naar 197-196, begrenzing zeg maar.

Ik neem aan dat die weg is? en de acceleratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Chiptuning bij een diesel doe je i.m.h.o. voor de tussensprints (en dus voor de koppeltoename).

Van de topsnelheid maak je in NL toch weinig gebruik van.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Topsnelheid veranderd door het chippen ook niet. Je monteert geen andere nokkenas of een andere turbo dus het motorkarakter blijft hetzelfde. Enige wat je met chippen nog wel iets kan veranderen is dipjes weghalen en wat eerder oppakken. Maar na chippen is het karakter hetzelfde, uiteraard heb je wel meer koppen en vermogen maar het verloop is vrijwel hetzelfde.

Oftewel bijvoorbeeld:
100 pk bij 3750 toeren voor chippen
125 pk bij 3750 na chippen

Je haalt je topsnelheid rond die 3750 toeren, want de grootste factor die je moet overwinnen voor topsnelheid is de luchtweerstand. En daarvoor heb je vermogen nodig, dus je topsnelheid ligt bij je piekvermogen en die veranderd niet door chippen. Je bent er uiteraard wel veel sneller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Ik heb de mijne nog niet helemaal langdurig open kunnen trappen, maar op stuk A2 kwam ik vrij makkelijk op 190 km/u ( teller )

En inderdaad, het koppelverloop is dat wat je voelt na een chip beurtje, vandaar ook dat de mensen die beloofde extra pk's gelijk geloven als ze weer instappen.

Indien nodig kan ik tot dik in het rood doorhalen, maar zoals gezegd is dat nutteloos omdat de nm's van belang zijn.

stock:
99.3 bhp@4041 rpm
229.2 nm @2573 rpm

Na mapping op maat:
106.3bhp@3684 rpm
257.1 nm@2416 rpm.

En dat rijdt heerlijk joh, ik denk dat de Megane de 80-120 sprint sneller doet dan de Twingo RS die ik hiervoor had.
Van de week de vrouw in de Megane en ik in de Clio 16V, de 16V was wel sneller maar ik moest wel even flink trappen om voor te blijven.
En de 16V heeft nog 120 wpk ( 137pk op 990kg ) dus dat gaat best van de plek kan ik je melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
De twingo RS is kwa snelheid vergelijkbaar met de 16V, alleen onderin wat soepeler. Maar dat heb je vast zelf al ervaren ;)
En het zou met niets verbazen als je 80-120 een stuk sneller bent met de dci, een clio RSi boekt een 16V al op 80-120.

[ Voor 9% gewijzigd door melcon op 25-07-2011 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
KillaZ schreef op maandag 25 juli 2011 @ 09:34:
Chiptuning bij een diesel doe je i.m.h.o. voor de tussensprints (en dus voor de koppeltoename).

Van de topsnelheid maak je in NL toch weinig gebruik van.
melcon schreef op maandag 25 juli 2011 @ 09:42:
Topsnelheid veranderd door het chippen ook niet. Je monteert geen andere nokkenas of een andere turbo dus het motorkarakter blijft hetzelfde. Enige wat je met chippen nog wel iets kan veranderen is dipjes weghalen en wat eerder oppakken. Maar na chippen is het karakter hetzelfde, uiteraard heb je wel meer koppen en vermogen maar het verloop is vrijwel hetzelfde.

Oftewel bijvoorbeeld:
100 pk bij 3750 toeren voor chippen
125 pk bij 3750 na chippen

Je haalt je topsnelheid rond die 3750 toeren, want de grootste factor die je moet overwinnen voor topsnelheid is de luchtweerstand. En daarvoor heb je vermogen nodig, dus je topsnelheid ligt bij je piekvermogen en die veranderd niet door chippen. Je bent er uiteraard wel veel sneller ;)
ik weet niet waar al deze wijsheid vandaan komt, maar dat de megane 1.5dci 110pk begrensd is op een bepaald toerental, dat is mij wel duidelijk.

Dat dit met een chip op maat opgeheven kan worden, daar ben ik zeker van.

oh en IMO is chippen niet alleen voor (tussen)sprints maar ook zeker voor topsnelheden. Je haalt immers de toerental begrenzing eraf en je gaat sneller.

of dat goed is voor de auto of niet, dat boeit niet. dat is iedereen voor zich.

en van de topsnelheid maak jij misschien geen gebruik, ik wel....dagelijks. Het is alleen jammer dat ie op de teller niet veel harder gaat dan 199.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor ;)

En ik weet zeker dat jij op de hoogte bent dat de toerentalbegrenzer er af halen niets uithaalt bij een dieselmotor. In ieder geval niet voor de tussensprintjes. Wel voor de topsnelheid, maar dat is nooit zo'n toename als de toename van je koppel. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
dat is logisch toch en voel me totaal niet aangevallen. maar hoe kom je erbij dat je in NL weinig gebruik maakt van die top snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Wat dacht je, dat het piekvermogen opeens op een heel ander toerental komt te liggen? Je kan het iets verschuiven door de turbodruk iets langer hoog te houden indien de gebruikte turbo dat toe laat. Bij flame zie je zelfs dat het piekvermogen na chippen op een lager toerental ligt. Daaruit kun je afleiden dat de turbo te klein is om verder te kunnen komen. (Of de injectoren)

Dus ja, je kan een eventuele toerenbegrenzer er af halen met chippen, maar dat gaat helemaal niets aan je topsnelheid veranderen want het karakter van je motor veranderd niet. Dan ga ik nog even buitenom het natuurkundig maximum toerental van diesel. Die kun je niet wegchippen ;)
(boven een bepaald toerental (rond de 5000 rpm, verschilt een klein beetje per motor) gaat de explosieve verbranding van het diesel mengsel zichzelf tegenwerken.)

Dus ook al haal je de toerenbegrenzer er af, je gaat niets aan die toeren hebben omdat daar geen vermogen geleverd kan worden. Wil je dat piekvermogen verplaatsen naar dat toerental heb je een andere turbo nodig die langer doorblaast. Wat uiteraard het gevolgd dat het langer duurt voor deze oppakt.

En of je in NL alle dagen op topsnelheid rijdt mag je zelf weten, heb ik niets over gezegd en de mensen die er wat over gezegd hebben spreken in het algemeen en niet over jou specifiek. Ik denk dat er maar weinig mensen in NL het risico nemen om elke dag op topsnelheid te rijden met onze struikrovers en video patrouilles.
Daarnaast kost het ook nog lekker veel brandstof. Maar zoals gezegd, dat is je eigen keuze en mag je zelf weten :)

** no offense.

[ Voor 10% gewijzigd door melcon op 25-07-2011 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
melcon schreef op maandag 25 juli 2011 @ 15:29:
Wat dacht je, dat het piekvermogen opeens op een heel ander toerental komt te liggen? Je kan het iets verschuiven door de turbodruk iets langer hoog te houden indien de gebruikte turbo dat toe laat. Bij flame zie je zelfs dat het piekvermogen na chippen op een lager toerental ligt. Daaruit kun je afleiden dat de turbo te klein is om verder te kunnen komen. (Of de injectoren)
Ik heb het ook niet over 10tallen kilometers harder. Je geeft het zelf aan, je verschuift iets en dat iets is misschien een 5 of 6km harder.

Mijn auto loopt op 199km/h terug, terwijl ie onder de 4500 toeren zit. dat betekent dat ie afgeremd wordt. Hoe verder je 'm kunt doortrekken (danwel in het rood) - en dan heb ik het nu alleen over de topsnelheid - hoe hoger je top zal zijn, los van het feit of het goed is voor de motor of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

De beperking in 1e instantie is het roetfilter en inderdaad daarna de turbo.
Het begrenzen wordt niet weggehaald door een goede chipper maar verlaat.
Bijv mijn Twingo RS kwam tot 7100 rpm, maar bij gast hier in de buurt was het tot 7400 rpm en dat was totaal nutteloos omdat alle kracht verdwenen was.

Heb de Megane wel eens tot 5000 rpm doorgehaald maar dan is de motor helemaal dood bij overschakelen.

Het beste is gewoon zo rond de 3 a 4000 rpm te schakelen, de auto versnelt dan heel erg lekker.

Meer vermogen is is niet voor handen, bedenk immers ook dat het maar een 1461 cc blokje is.

[ Voor 8% gewijzigd door Flame17 op 25-07-2011 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Dalma schreef op maandag 25 juli 2011 @ 15:18:
dat is logisch toch en voel me totaal niet aangevallen. maar hoe kom je erbij dat je in NL weinig gebruik maakt van die top snelheden?
Wil je echt al troll gezien worden?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Dalma, wat je schrijft is juist, maar je moet op dat toerental wel extra vermogen kunnen krijgen. Als je geluk hebt heb je een turbo die wat extra kan verstoken en kan je het piekvermogen 50 of 100 toeren langer vasthouden. Dan zou je top met 1 of 2 km/h omhoog gaan. Als je zoals bij flame17 een te kleine turbo (of inderdaad wat flame17 zegt) een roetfilter hebt wat in de weg zit zal je piekvermogen omhoog gaan maar het toerental waar deze gehaald wordt zelfs omlaag!

@flame17, die 5000 rpm heb je weinig aan inderdaad, verbrandingssnelheid is te laag en je kan bij dat toerental geen luchtovermaat meer aanvoeren (dus het vermogen stort in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
thnx Flame17

KillaZ. Iedereen houdt zich zo bij zijn snelheid. Ik zit er niet zo mee of iemand nu 100 of 200 rijdt, zolang er maar niet achterlijk gedaan wordt, bumperkleven, maar ook onnodig links rijden.

Gewoon netjes blijven, dan is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
melcon schreef op maandag 25 juli 2011 @ 15:51:
@Dalma, wat je schrijft is juist, maar je moet op dat toerental wel extra vermogen kunnen krijgen. Als je geluk hebt heb je een turbo die wat extra kan verstoken en kan je het piekvermogen 50 of 100 toeren langer vasthouden. Dan zou je top met 1 of 2 km/h omhoog gaan. Als je zoals bij flame17 een te kleine turbo (of inderdaad wat flame17 zegt) een roetfilter hebt wat in de weg zit zal je piekvermogen omhoog gaan maar het toerental waar deze gehaald wordt zelfs omlaag!

@flame17, die 5000 rpm heb je weinig aan inderdaad, verbrandingssnelheid is te laag en je kan bij dat toerental geen luchtovermaat meer aanvoeren (dus het vermogen stort in).
dat klopt wel, maar ging mij in dit geval alleen om top. bij doorschakelen heeft het weinig zin om door te trekken naar rode gedeelte, daar het max vermogen ruim onder de 5k rpm ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Ik heb een clio III dci 1.5 86pk (5 bak dynamique luxe van 2007) gechipped naar 106pk / 260nm op de wielas.

En eigenlijk vind ik dit nog niet vlot genoeg. Normaal gesproken zou ik op zoek gaan naar een andere auto. Maar ik heb een zwak voor deze clio. En vraag me af of er nog meer mogelijkheden zijn om iets meer uit deze kleine motor te krijgen.

Iemand ideeen?

PS Ik gebruik de auto voor woonwerk betrouwbaarheid is ook belangrijk.

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Andere intercooler, turbo + injectors van een 105 pk en als je dat doet, op maat chippen.
Gevolg hiervan is wel dat je de koppeling moet vervangen, die gaat tot - uit het hoofd - 290 nm.
Met bovenstaande aanpassingen ga je daar over heen.

Andere optie is onderstaand:
Afbeeldingslocatie: http://www.larevueautomobile.com/images/Renault/Clio-III-RS-2009/Exterieur/Renault_Clio_III_RS_2009_001.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Dan ben je ook een paar duizend euro verder?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:39

vhal

ಠ_ಠ

KillaZ schreef op maandag 25 juli 2011 @ 23:04:
Dan ben je ook een paar duizend euro verder?
Maar ja, dan heb je wel een auto die specifiek voor dat doel gebouwd is ipv een opgefokte standaard clio met de nodige stress op de onderdelen (wat diegene boven al zegt mbt de koppeling)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Ik doelde op de motorswap en de koppeling change..... ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Jup, daarom beter gelijk een RS kopen. Hoef je het onderstel en de remmerij ook niet aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
Ik denk dat ik maar tevreden moet zijn met wat ik nu heb bovenstaande opties zijn niet goedkoop :)

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Ik ga wel sparen voor deze.....

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
melcon schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:10:
Jup, daarom beter gelijk een RS kopen. Hoef je het onderstel en de remmerij ook niet aan te passen
Mijn onderstel is al aangepast remmen niet inderdaad, wel voor en achter schijven maar denk dat de schijven voor te klein zijn inderdaad. Ook denk ik dat de door jou omschreven aanpassingen niet zo heel veel winst gaan opleveren. Het blijft toch een 1500cc.

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Och, zelfs die oude 1.9 dti was over de 200 pk te krijgen met niet al te grote investeringen.
Heb je een roetfilter btw? Dat is nog wel een optie om goedkoop een paar pk te winnen.

@Killaz, ik spaar mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
ja als partikelfilter hetzelfde is als roetfilter (volgens mij wel) dan heb ik een roetfilter.
Maar is een roetfilter niet verplicht in nl, en is het niet erg schadelijk voor het milieu om die te verwijderen? En gaat je ecu dan niet over de zeik?

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
A. Nee
B. Mischien, maar als je kijkt wat auto's bijdragen aan de totale uitstoot wereldwijd (in de orde van minder dan 1%) gaat het milieu echt niet huilen als je jouw roetfilter laat "verdwijnen"
C. Nee, bij een diesel wordt er niets gemeten aan de uitlaatzijde zoals een benzine, een diesel is dan ook niet closed loop.

partikelfilter is hetzelfde als een roetfilter idd. Succes met verwijderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
Zoals ik het begrijp gaat dit vooral meer koppel opleveren en in mindere mate pk's. Ook zal de turbo eerder gaan werken door een verbeterde lucht toevoer?

Sommige mensen zijn van mening dat je minder roet uitstoot zal hebben omdat de verbranding door de betere lucht toevoer optimaler is, klopt dit?

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Je kan het eigenlijk vrij simpel vertalen naar je eigen ademhaling.

Stel dat je lekker vrij mag in ademen (door je neus bijvoorbeeld), maar je mag niet vrij uitademen, je moet in een buisje blazen, in het buisje zit een ventilator op een as en daarna een stoffilter van 6 cm dikte. Daar mag je dus doorheen blazen, je snapt, je kan lekker vrij in ademen, maar alle lucht die je in adement kan je nooit in een keer uitademen. Eerst zit er een ventilator in de weg die valt nog wel te overbruggen maar daarna dat stoffilter.

Dus je krijgt dat ventilatortje wel aan het draaien maar niet zo snel als je zou kunnen door het stoffilter wat erachter zit. Die werkt teveel tegen.

Dat stoffilter is het roetfilter, die ventilator je turbo. Wat gebeurd er nu als je dat stoffilter weghaalt, de motor kan zijn uitlaat gassen veel makkelijker kwijt (veel minder weerstand), de turbo spoelt makkelijker op en blijft ook langer spoelen. De uitlaat gassen blijven ook op hoog toerental lekker doorstromen.

Dus je wint koppel onderin (turbo spoelt eerder en makkelijker) en je wint vermogen bovenin (turbo blijft beter spoelen en zijn druk langer leveren). Ik kan wel wat vermogen en koppel grafiekjes inscannen van voor en na metingen die het heel mooi weergeven.

V.w.b. de uitstoot, geen echt idee maar je ziet vaak bij de apk dat roetfilters na zo'n 120k tot 160k hun werk niet meer doen en de vervuiling in sommige gevallen zelfs erger maken.

[ Voor 6% gewijzigd door melcon op 26-07-2011 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Heb je die dan ook van die grasmaaier van mij?

Dan ben ik wel benieuwd :o :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Denk het niet maar kan wel even kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
Hoeveel schat je in dat er te winnen valt?

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Moeilijk te zeggen, bij een 2.0 dci scheelde het 9 pk en 17 nm. Bij een aldi 3.0 tdi was het zelfs 12 pk en 27 nm.
Bij een grotere motor scheelt het meer, maar 4/5 pk moet je wel kunnen winnen i.c.m. 10 nm koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
mja.. denk niet dat ik dat de moeite ga vinden. het gaat me vooral om koppel onderin want ik rijd eigenlijk nooit harder dan 140km/u en die paar nm zijn denk ik niet echt heel erg merkbaar.

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Dat is zo, het is de kers op de taart zo'n roetfilter weghalen. En dan komt inderdaad in beeld hoeveel heb je over voor dat laatste stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
Als ik ooit minder hoef te rijden voor mijn werk koop ik wel een RS :)

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Wijze woorden 8)

De betrouwbaarheid blijft stijgen:
klik

[ Voor 81% gewijzigd door melcon op 26-07-2011 14:06 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.