Hoi, ik kan dit spel niet.
...nee maar serieus, ik heb als laatste Total War voor deze Medieval II gespeeld en hoewel ik daar best een redelijk koninkrijk kon stichten, word ik in Shogun 2 echt compleet in de pan gehakt op normal (al in de eerste 4 beurten uitgeroeid). Ik ben zo'n 10x opnieuw begonnen met een aantal verschillende clans (Chosokabe, Oda, Date, Shimazu, Tokugawa en die triforce mensen die met 2 steden beginnen) en elke keer weer gaat het mis.
Het duurt bij mij ongeveer 10 beurten om mijn eerste naburige stad te veroveren, dat is schijnbaar te lang en als ik 4 á 5 steden veroverd heb, gaat het altijd ergens mis

. Het glazen plafond ligt echt bij 5 steden waarvan ik overigens niet goed snap hoe ik ze uit moet rusten. In M2:TW had je castles ("barracks") en cities ("income") en dit hele onderscheid is in Shogun 2 compleet weg.
Meestal rust ik de steden aan de grens met andere clans uit met "barracks" (Sword school, Yari drillyard, Archery range, geen Siege factory of Stables), de steden die alléén grenzen aan zee met "income" (Market, Sake Den, (Buddhist temple)<-- haakjes in haakjes

) en de rest hybrid.
Dit resulteert er bij in dat ik altijd een rijsttekort hebt, echt ALTIJD is die stomme rijst een probleem

. Zelfs als ik Terrace Farming & Land Considolation als eerst ga researchen en bouwen. Dit resulteert in een ontevreden bevolking, waardoor je meer bezetting moet hebben in je steden, die kosten weer upkeep, dan duikt er weer een civil revolt op (ondanks je efforts door het omlaag gooien van de taxes en het verhogen van de garrisson

).
Ironisch genoeg denken de rebels van de revolt het probleem zelf op te kunnen lossen en dit doen ze door, nou, je rijstplantages aan te vallen natuurlijk

! Wat een lul ben je dan!
Een veel betere oplossing is gewoon dat ze met z'n allen Ninja worden, want dat zijn schijnbaar de enige mensen die op het idee zijn gekomen om vis van te bakken (is een perk). Dan denk ik: ga gewoon dat doen, heb ik een leger ninja's, hebben zij vis en rijst en hé, wie (in middeleeuws Japan) wordt er nou niet vrolijk van vis EN rijst?
Dit alles maakt mijn relatie met de AI er niet echt beter op, integendeel, de gladde Daimyo(<- is meervoud) van de concurrerende clans zien dwars door de (mijn clanwapen dragende) banieren heen met wat voor clownspolitiek ik bezig ben

.
Het gaat als volgt: de eerste vijandige clan die je hebt (het is er meestal maar 1) gaat vrij vroeg in het spel al op zijn bek. Daarvoor komt een andere clan in de plaats, die òf je vijand wordt en met een achterban van 5 provincies finaal over je heen walst, óf je ally wordt, waardoor je genoodzaakt bent om met de eerste trade partner die je hebt (het is er meestal 1) oorlog te gaan voeren. Laatstgenoemde is tegen die tijd al vrienden met half Japan, waar je dan ook automatisch de oorlog aan verklaart, "want dat moet maar".
Dit resulteert in een hoop clans waarmee je: geen handel kunt voeren (het is je vijand), geen oorlog kunt voeren (te ver weg) en al helemaal geen ally kunt zijn (nogmaals het is je vijand). Elke poging om een peace treaty te krijgen met die clans mislukt: propability moderate of propability low, het maakt geen ruk uit, het resulteert altijd in dezelfde Japanse faaltoeter.
De enige keer wanneer je zelf een peace treaty onder je neus gedrukt krijgt, is als er zo'n clan is die voor elke windrichting 2 vijanden heeft, en vlak voor het ten onder gaan van zijn laatste stad jou nog een dienst denkt te bewijzen door nog even een vredescontractje te ondertekenen, terwijl ze je eerder nog voor "vrouw" uitmaakten omdat jij al zag waar de andere clans mee bezig waren en dacht een serieuze ally voor je te kunnen winnen.
Nee, ik snap echt de ballen van dit spel. Het enige dat goed gaat zijn de battles zelf (als ik niet autoresolve

). Ik snap alleen het nut van cavalry nog niet echt en ik gebruik verder ook geen siege units (je kunt al muren beklimmen en je yari ashigaru beschikken over molotov cocktails ben ik vandaag achter gekomen, wat wil je nog meer?). Het enige waar ik campaign-side redelijk goed in ben is werken met agents, ik maak er dan ook veel van.
...STOMME RIJST!
Note: bovenstaande tekst komt mogelijk over als een troll, maar is niet zo bedoeld. Hoewel er veel irrelevante dingen aan bod komen en ik meer haakjes heb gebruikt dan er doorgaans in de programmeertaal Lisp voorkomen (I eat parentheses for breakfast!), wil ik graag weten hoe ik mijn clan beter kan managen, mijn steden beter kan bouwen, mijn diplomatie verbeteren etc.