• cisco202
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-11 11:45
Ook maar eens Shogun total war geinstalleerd...

Als eerste ben ik begonnen op normal zowel op de campaign map was het prima maar in de battles viel het tegen. Vrij makkelijk en domme acties vanuit de AI. Kastelen bestormen ging super makkelijk en ik heb vrijwel geen siege weapon nodig gehad of overweldigende leger.

Maar eens geprobeerd op hard en de battles verliepen al een stuk pittiger. Als jij besluit aan te vallen dan kiest de AI ervoor om jouw de eerste move te laten doen. Kastelen bestormen ging al een stuk moeilijker, level 3 kastelen en hoger ging eigenlijk niet zonder archers met fire arrows of siege weapons.

Maar kennelijk veranderd ook de prioriteit op de campaign map op hard. Waar bij normal vooral geinvesteerd werdt in economie en upgraden kastelen door de AI viel het mij op dat op dat op hard meer geinvesteerd werdt in de kwaliteit van de legers.

Mijn poging op hard werd uiteindelijk een fail, ik dacht namelijk dat je iedereen tegen krijgt als je de shogunate heb veroverd niet wanneer je een legend status krijgt.... en ik begon te laat met de invasie dus uiteindelijk kwam ik ook turns te kort :P

• Mark.
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 28-07-2018

Mark.

Defensor

Hoe anders is dit spel i.v.g met bijvoorbeeld Rome Total War als je praat over online gameplay?
Ik heb het dan niet over de eenheden dat die anders zijn(duh) maar het spel an sich en de controle erover.

De mens wikt maar God beschikt.

• RSD1982
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18-09 21:53
*snip*

Hier reclame maken voor je V&A advertenties is niet nodig. Gebruik je signature als je dat echt wilt.

[Voor 75% gewijzigd door Cloud op 14-06-2011 11:18]

• karstnl
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 08-12 21:03
cisco202 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 23:29:
Ook maar eens Shogun total war geinstalleerd...
STW2 neem ik aan.
Als eerste ben ik begonnen op normal zowel op de campaign map was het prima maar in de battles viel het tegen. Vrij makkelijk en domme acties vanuit de AI. Kastelen bestormen ging super makkelijk en ik heb vrijwel geen siege weapon nodig gehad of overweldigende leger.

Maar eens geprobeerd op hard en de battles verliepen al een stuk pittiger. Als jij besluit aan te vallen dan kiest de AI ervoor om jouw de eerste move te laten doen. Kastelen bestormen ging al een stuk moeilijker, level 3 kastelen en hoger ging eigenlijk niet zonder archers met fire arrows of siege weapons.

Maar kennelijk veranderd ook de prioriteit op de campaign map op hard. Waar bij normal vooral geinvesteerd werdt in economie en upgraden kastelen door de AI viel het mij op dat op dat op hard meer geinvesteerd werdt in de kwaliteit van de legers.

Mijn poging op hard werd uiteindelijk een fail, ik dacht namelijk dat je iedereen tegen krijgt als je de shogunate heb veroverd niet wanneer je een legend status krijgt.... en ik begon te laat met de invasie dus uiteindelijk kwam ik ook turns te kort :P
VH/VH was te makkelijk te doen, maar legendary wel is geprobeerd maar het niet kunnen saven wanneer je wilt en irritante restricties zijn voor mij een game-breaking. Maar met een paar mods, is het heel wat leuker.

Al ben ik alweer bij MTW2 en Rome. 8)7

• Yawn
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13-05-2012
Hey Gotters, ik ben al een trouw fan van de Total War series. Heb gister eindelijk Shogun gehaald en het lijkt tot nu toe echt een vette game. Alleen heb ik zoals sommige een probleem met crashes. Wat namelijk nogal vaak gebeurd is dat de game blijft haken bij loading screens en dan de game moet sluiten. Wat ik erg raar vind omdat ik in de campaign en battles geen enkel probleem heb om het spel te runnen. Ik heb op het internet gezocht naar een oplossing, maar ik kon niets vinden. Heb zelfs geprobeerd Shogun 2 alsmede Steam te reinstallen, maar zonder geluk.. M'n specs zijn als volgt:

MS Windows XP Home 32-bit SP3
AMD Phenom II X4 955
4,00 GB Dual-Channel DDR3 @ 669MHz
Gigabyte Technology Co., Ltd. GA-770TA-UD3
Ati Radeon 5770 Hawk

Shogun draait de game uit zichzelf op de highest settings. Heb geprobeerd Shogun 2 op high te spelen om te kijken of dat de crashes voorkwam, maar helaas. Iemand tips?

Edit: Het duurd overigens ook een lange tijd voordat ik voorbij de 1e loading screen ben. Het scherm dat je ziet zodra je de game opstart. Het kan misschien wel een halve minuut duren voordat hij verder gaat.

[Voor 10% gewijzigd door Yawn op 02-07-2011 13:01]

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07:14
Yawn schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 12:36:
Hey Gotters, ik ben al een trouw fan van de Total War series. Heb gister eindelijk Shogun gehaald en het lijkt tot nu toe echt een vette game. Alleen heb ik zoals sommige een probleem met crashes. Wat namelijk nogal vaak gebeurd is dat de game blijft haken bij loading screens en dan de game moet sluiten. Wat ik erg raar vind omdat ik in de campaign en battles geen enkel probleem heb om het spel te runnen. Ik heb op het internet gezocht naar een oplossing, maar ik kon niets vinden. Heb zelfs geprobeerd Shogun 2 alsmede Steam te reinstallen, maar zonder geluk.. M'n specs zijn als volgt:

MS Windows XP Home 32-bit SP3
AMD Phenom II X4 955
4,00 GB Dual-Channel DDR3 @ 669MHz
Gigabyte Technology Co., Ltd. GA-770TA-UD3
Ati Radeon 5770 Hawk

Shogun draait de game uit zichzelf op de highest settings. Heb geprobeerd Shogun 2 op high te spelen om te kijken of dat de crashes voorkwam, maar helaas. Iemand tips?

Edit: Het duurd overigens ook een lange tijd voordat ik voorbij de 1e loading screen ben. Het scherm dat je ziet zodra je de game opstart. Het kan misschien wel een halve minuut duren voordat hij verder gaat.
Geen ik kan bedenken is omdat je XP home 32bit op een 4gb machine probeert te draaien, waarschijnlijk met Windows 7 ben je der gelijk vanaf

• Yawn
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13-05-2012
Ja, dat idee had ik ook. Heb alleen niet echt fijne ervaringen met W7 gehad. Of misschien klamp ik teveel vast aan hetgeen wat ik ken. :P Ik zal zo even formatten en W7 erop zetten. Hopelijk lost dat het op. Ik zal jullie op de hoogte houden.

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Komt een nieuwe DLC aan, gelukkig geen clan, maar een heuse campaign(!?). Ik ben benieuwd.
Volgende maand nieuwe campagne voor Total War: Shogun 2

SEGA brengt volgende maand de eerste downloadbare content voor Total War: Shogun 2 uit. De Rise of the Samurai-uitbreiding voegt een nieuwe campagne toe, zo meldt de uitgever.

De campagne is zowel in de singleplayer als in multiplayermodi te spelen en bevat zes nieuwe clans. Ook kunnen spelers kiezen uit vier nieuwe helden, waaronder de Tetsubo Warrior Monk en de Onna Bushi.

Het verhaal van Rise of the Samurai speelt zich 400 jaar voor dat van de hoofdgame af en is gebaseerd op de Genpei-oorlog. Daarin vochten zes clans het uit voor de heerschappij. Hoeveel de downloadbare content kost en wanneer in september deze precies beschikbaar komt, is nog niet bekend.

[Voor 5% gewijzigd door anandus op 12-08-2011 15:00]

• RoricNormannum
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 24-11-2020
zag gister op steam dat deze al te downloaden was? prijs kan ik me niet meer herinneren...

• anandus
  • Niet online
RoricNormannum schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:17:
zag gister op steam dat deze al te downloaden was? prijs kan ik me niet meer herinneren...
Je hebt gelijk, hij is €6,99

Hij is in september te downloaden/spelen.

• Shabbaman
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 12:09

Shabbaman

Got love?

Pfff, een preorder zonder hats... 8)7

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Neophyte808
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 24-11 15:16

Neophyte808

Gadget inspector

Hoi, ik kan dit spel niet.

...nee maar serieus, ik heb als laatste Total War voor deze Medieval II gespeeld en hoewel ik daar best een redelijk koninkrijk kon stichten, word ik in Shogun 2 echt compleet in de pan gehakt op normal (al in de eerste 4 beurten uitgeroeid). Ik ben zo'n 10x opnieuw begonnen met een aantal verschillende clans (Chosokabe, Oda, Date, Shimazu, Tokugawa en die triforce mensen die met 2 steden beginnen) en elke keer weer gaat het mis.

Het duurt bij mij ongeveer 10 beurten om mijn eerste naburige stad te veroveren, dat is schijnbaar te lang en als ik 4 á 5 steden veroverd heb, gaat het altijd ergens mis :( . Het glazen plafond ligt echt bij 5 steden waarvan ik overigens niet goed snap hoe ik ze uit moet rusten. In M2:TW had je castles ("barracks") en cities ("income") en dit hele onderscheid is in Shogun 2 compleet weg.

Meestal rust ik de steden aan de grens met andere clans uit met "barracks" (Sword school, Yari drillyard, Archery range, geen Siege factory of Stables), de steden die alléén grenzen aan zee met "income" (Market, Sake Den, (Buddhist temple)<-- haakjes in haakjes :9 ) en de rest hybrid.

Dit resulteert er bij in dat ik altijd een rijsttekort hebt, echt ALTIJD is die stomme rijst een probleem :( . Zelfs als ik Terrace Farming & Land Considolation als eerst ga researchen en bouwen. Dit resulteert in een ontevreden bevolking, waardoor je meer bezetting moet hebben in je steden, die kosten weer upkeep, dan duikt er weer een civil revolt op (ondanks je efforts door het omlaag gooien van de taxes en het verhogen van de garrisson |:( ).

Ironisch genoeg denken de rebels van de revolt het probleem zelf op te kunnen lossen en dit doen ze door, nou, je rijstplantages aan te vallen natuurlijk 8)7 ! Wat een lul ben je dan! :X
Een veel betere oplossing is gewoon dat ze met z'n allen Ninja worden, want dat zijn schijnbaar de enige mensen die op het idee zijn gekomen om vis van te bakken (is een perk). Dan denk ik: ga gewoon dat doen, heb ik een leger ninja's, hebben zij vis en rijst en hé, wie (in middeleeuws Japan) wordt er nou niet vrolijk van vis EN rijst?

Dit alles maakt mijn relatie met de AI er niet echt beter op, integendeel, de gladde Daimyo(<- is meervoud) van de concurrerende clans zien dwars door de (mijn clanwapen dragende) banieren heen met wat voor clownspolitiek ik bezig ben :+ .

Het gaat als volgt: de eerste vijandige clan die je hebt (het is er meestal maar 1) gaat vrij vroeg in het spel al op zijn bek. Daarvoor komt een andere clan in de plaats, die òf je vijand wordt en met een achterban van 5 provincies finaal over je heen walst, óf je ally wordt, waardoor je genoodzaakt bent om met de eerste trade partner die je hebt (het is er meestal 1) oorlog te gaan voeren. Laatstgenoemde is tegen die tijd al vrienden met half Japan, waar je dan ook automatisch de oorlog aan verklaart, "want dat moet maar".

Dit resulteert in een hoop clans waarmee je: geen handel kunt voeren (het is je vijand), geen oorlog kunt voeren (te ver weg) en al helemaal geen ally kunt zijn (nogmaals het is je vijand). Elke poging om een peace treaty te krijgen met die clans mislukt: propability moderate of propability low, het maakt geen ruk uit, het resulteert altijd in dezelfde Japanse faaltoeter.

De enige keer wanneer je zelf een peace treaty onder je neus gedrukt krijgt, is als er zo'n clan is die voor elke windrichting 2 vijanden heeft, en vlak voor het ten onder gaan van zijn laatste stad jou nog een dienst denkt te bewijzen door nog even een vredescontractje te ondertekenen, terwijl ze je eerder nog voor "vrouw" uitmaakten omdat jij al zag waar de andere clans mee bezig waren en dacht een serieuze ally voor je te kunnen winnen.

Nee, ik snap echt de ballen van dit spel. Het enige dat goed gaat zijn de battles zelf (als ik niet autoresolve :o ). Ik snap alleen het nut van cavalry nog niet echt en ik gebruik verder ook geen siege units (je kunt al muren beklimmen en je yari ashigaru beschikken over molotov cocktails ben ik vandaag achter gekomen, wat wil je nog meer?). Het enige waar ik campaign-side redelijk goed in ben is werken met agents, ik maak er dan ook veel van.

...STOMME RIJST!

Note: bovenstaande tekst komt mogelijk over als een troll, maar is niet zo bedoeld. Hoewel er veel irrelevante dingen aan bod komen en ik meer haakjes heb gebruikt dan er doorgaans in de programmeertaal Lisp voorkomen (I eat parentheses for breakfast!), wil ik graag weten hoe ik mijn clan beter kan managen, mijn steden beter kan bouwen, mijn diplomatie verbeteren etc.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MInder kastelen en markten bouwen dus....

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• HaX0r
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 06-12 14:41

HaX0r

n00b

Ik vind het spel echt onspeelbaar. Ik moet echt 3-4 minuten wachten voordat het spel überhaupt opstart. Vervolgens moet ik bij elke overgang van map naar battle 1-3 minuten wachten. Aan mijn set-up ligt het niet. Heeft iedereen hier last van? Ik lees het wel meer, is er een oplossing? Alle settings lager zetten werkt niet, ik heb ook geen unpacker kunnen vinden dat wil namelijk wel helpen bij de vorige Total War die ook al belachelijke laad tijden heeft.

Het spel runt gewoon op 60FPS met alles op MAX, DX11 en msaa. Speel het van af een SSD, heeft iemand een idee om de laadtijden te verkorten?

Niet geschoten is altijd mis.

• mindcrash
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Shabbaman schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:38:
Pfff, een preorder zonder hats... 8)7
De preorder van het spel zelf had al genoeg hats :p

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• ArmouredSPony
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23-11 16:14

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

HaX0r schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 02:04:
Ik vind het spel echt onspeelbaar. Ik moet echt 3-4 minuten wachten voordat het spel überhaupt opstart. Vervolgens moet ik bij elke overgang van map naar battle 1-3 minuten wachten. Aan mijn set-up ligt het niet. Heeft iedereen hier last van? Ik lees het wel meer, is er een oplossing? Alle settings lager zetten werkt niet, ik heb ook geen unpacker kunnen vinden dat wil namelijk wel helpen bij de vorige Total War die ook al belachelijke laad tijden heeft.

Het spel runt gewoon op 60FPS met alles op MAX, DX11 en msaa. Speel het van af een SSD, heeft iemand een idee om de laadtijden te verkorten?
Hier heb ik ook problemen mee. :Y

• HaX0r

HaX0r

n00b

drumstickNL schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 23:01:
[...]

Hier heb ik ook problemen mee. :Y
Ik heb de DX11 patch verwijdert en speel nu gewoon zonder patches. Als het is opgestart laad het aanzienlijk sneller. Het start splashscreen blijft echter nog steeds lang staan. En het is nog steeds te traag naar mijn doen. :(

• Arlani
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 26-06-2016
Voor mensen die er nog wat moeite mee hebben het spel te snappen is dit een fantastische guide. Maar ook voor de wat meer ervaren spelers staat er nog genoeg in. Het is een hoop tekst maar zeker de moeite waard om eens door te lezen.

http://forums.totalwar.or...ar-Shogun-II&p=2053359154

• HaX0r

HaX0r

n00b

Arlani schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:58:
Voor mensen die er nog wat moeite mee hebben het spel te snappen is dit een fantastische guide. Maar ook voor de wat meer ervaren spelers staat er nog genoeg in. Het is een hoop tekst maar zeker de moeite waard om eens door te lezen.

http://forums.totalwar.or...ar-Shogun-II&p=2053359154
Ik mag niet hopen dat iemand dat nodig heeft. :P
Deze total war game heeft tot nu toe de beste in-game tutorials en is ook nog eens heel erg dumbed down.

• FVV
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17-07-2015
Stil in dit topic!

Ik heb Shogun 2 net aangeschaft, ben benieuwd! eerste keer dat ik een dergelijke game ga spelen!

Welke factie is een goede start-factie?

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Als je een factie kiest staat de moeilijkheidsgraad erbij.

• DeX
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 04-12 13:12
Ik ben begonnen met Chokosabe. Bonus aan income from farms. Betere archers/ranged units. Maakt battles makkelijker te winnen, zeker als je moet verdedigen.

• Mektheb
Best defends is offence !.

Gewoon zorgen je vriendjes bent met een paar bepaalde clans, trouwen en geld bieden etc.
Zelfs met realm divide vechten ze dan niet tegen je.

Ik ben begonnen deze week met de shogun(clan) (via een patch ), kijken hoe dat is maar zover ik kan zien valt nog steeds niemand me aan.

• Postius
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 25-08 16:41
Iemand hier die MP speelt?
Hoe is dat? Is het te doen? Ik hou van MP maar bij TW nog nooit gedaan. Ben erg benieuwd naar de MP van shogun. ZUllen in ieder geval genoeg nieuwe mensen zijn na de sale. Maar ik was erg benieuwd of hier ook tweakers zitten die online hebben gespeeld.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

• DeX
Postius schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 13:12:
Iemand hier die MP speelt?
Hoe is dat? Is het te doen? Ik hou van MP maar bij TW nog nooit gedaan. Ben erg benieuwd naar de MP van shogun. ZUllen in ieder geval genoeg nieuwe mensen zijn na de sale. Maar ik was erg benieuwd of hier ook tweakers zitten die online hebben gespeeld.
Lijkt me leuk om een keertje Multiplayer Campaign te proberen. Ik ben ook nog nooit online geweest met Shogun 2 of een andere TW game.

• harmen1987
  • Laatst online: 11:22
Een basic vraagje, maar kan de juiste key-woorden niet verzinnen om het antwoord op google te vinden. Welke knop moet ik nog maar ingedrukt houden om mijn leger in met dezelfde onderlinge posities te laten lopen (dus dat ze niet weer standaard in een rij gaan staan)?

Net gekocht trouwens (steam deal), breken wel veel opstanden uit bij mij, elke paar beurten wel. Komt door verschillende religie dan mijn basis religie. Daardoor moet ik wel veel mannetjes in elke stad houden. Is hier een andere oplossing voor dan veel legers achter houden?

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

• DeX
harmen1987 schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 16:43:
Een basic vraagje, maar kan de juiste key-woorden niet verzinnen om het antwoord op google te vinden. Welke knop moet ik nog maar ingedrukt houden om mijn leger in met dezelfde onderlinge posities te laten lopen (dus dat ze niet weer standaard in een rij gaan staan)?
Andere forum:

Group your army/units. You select the ones you want and then hit the "G" key to group them. An option will be available to put them into a formation, or you can keep their original placement. Moving them as a group will allow you to position the group quickly and have them face the direction you want. Play with it a little while on the custom battle to get a feel for it.
Net gekocht trouwens (steam deal), breken wel veel opstanden uit bij mij, elke paar beurten wel. Komt door verschillende religie dan mijn basis religie. Daardoor moet ik wel veel mannetjes in elke stad houden. Is hier een andere oplossing voor dan veel legers achter houden?
Yeah hier heb ik bij mijn eerste pogingen veel moeite mee gehad. Als je Naban trading aangaat zal je veel moeite krijgen met de opkomende christianity in je provinces. Je kan deze religie zelf "overnemen", maar dan gaan provincien die nog Shinto-Buhdist zijn rellen. Je kan ze onderdrukken door te zorgen dat er veel leger gestationeerd is, maar dat splitst je army behoorlijk op.

Zelf heb ik steeds de Naban trading geweigerd, en monks gebruikt om overgenomen provincien snel om te toveren tot mijn religie, als deze anders is.

• harmen1987
  • Laatst online: 11:22
Bedankt, was de monikken helemaal vergeten ;-), situatie onder controle, en eerste campaign met gemak uitgespeeld op medium (heel Japan veroverd met nog 10 jaar op de klok), nu hard proberen.

De eerste vraag was eigenlijk meer zoals in Napoleon, daar had je die knoppen dat je je legers recht vooruit kon laten lopen. Die heb ik in Shogun nog niet gezien.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

• rouchken11
  • Laatst online: 09:46
Christen worden heeft best wel wat nadelen (iedere keer een provincie converten of er grotere garnizoenen houden), maar heeft 1 overpowered voordeel: het Naban trading ship...
In iedere trading post die ik kan bezetten, zie ik dat er minstens zo eentje zit. Zeeslagen worden vanaf dan poepsimpel.
Bovendien is het gemakkelijk én goedkoop om met zo een paar schipjes volledige dominantie op zee te bekomen. Met zo 1 bootje, vernietig ge gemakkelijk een vloot van 6 of meer schepen van de tegenstander; die kannonnen schieten alles aan flarden voordat een schip nog maar bij je in de buurt komt.

• DeX
Ik blijf tegen stomme fouten aanlopen.
1e poging Chokosabe:
Kyoto omsingeld, te groot geworden -> great divide en dan van alle kanten aangevallen worden. Income: 500 per turn.
2e poging Chokosabe:
Kyoto nu gelijk ingenomen worden. Iedereen boos, mij aanvallen. Income: 400 per turn.
3e poging Shimazu:
Daiymo honor laag door het niet (kunnen) helpen van allies en andere dishonored agreements: Iedereen Hostile, Income: 650 per turn.

Op easy/easy kan het me nog steeds niet lukken. Dan gaat het weer met Diplomacy fout, dan weer met te aggresief zijn, dan weer te passief zijn. Op den duur krijg ik helemaal geen income meer, en in veel gevallen word het negatief waardoor ik bankrupt dreig te raken.

Nu poging 4: Chokosabe (i love bowmen)

Tips om mijn economie stabiel te houden?

• Mektheb
Volgende poging ;)

Vriendjes worden met de grootste tegenstander, er geld in pompen en gifts geven en trouwen met hun familie.
Vassals maken kosten je wat maar kan je goed onderhouden en vriendjes mee maken en gifts geven en trouwen.

Realm Divide ?.
Zijn ze zo bevriend met je dat ze je niet eens wat doen.
Shogun alleen vs Jouw. ( en wie er nog over is maar vaak als dit zo is zijn er maar 3/4 spelers nog over )

• DeX
Mektheb schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:07:
Volgende poging ;)

Vriendjes worden met de grootste tegenstander, er geld in pompen en gifts geven en trouwen met hun familie.
Vassals maken kosten je wat maar kan je goed onderhouden en vriendjes mee maken en gifts geven en trouwen.

Realm Divide ?.
Zijn ze zo bevriend met je dat ze je niet eens wat doen.
Shogun alleen vs Jouw. ( en wie er nog over is maar vaak als dit zo is zijn er maar 3/4 spelers nog over )
Ga ik zo ook proberen. Bij poging 3 pompte ik ook wel geld in een "sterke" ally, die voor de realm divide overleed. Ik kon hem niet helpen (kreeg mijn troepen niet op tijd daar) en dus weg investering. Vervolgens is niemand blij omdat ik niet aan mijn agreements hou.

Al is het nog zo frustererend: Fucking epic game. d:)b

• Mektheb
Hahaha, ja er is een theorie wat zou kunnen helpen ze zeggen als je een Vrouwelijke Daimyo heb je geen HONOR kan verliezen.

Maar meestal is er iemand op de kaart die zo'n beetje de helft van de kaart bezit en met die kan je prima vriendjes zijn.
en weest niet bang om gewoon van je eiland af te komen early in de game om ergens een vinger in het midden van het land te krijgen.
Zo kom je eerder mensen tegen om mee te handelen en kan je langer contacten onderhouden om dus " beter vriendjes te worden"

En zorg gewoon dat er in je army's een setsuke en een monk mee gaat.
Altijd goed ;)

[Voor 8% gewijzigd door Mektheb op 30-09-2011 17:17]

• DeX
Mektheb schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:15:
Hahaha, ja er is een theorie wat zou kunnen helpen ze zeggen als je een Vrouwelijke Daimyo heb je geen HONOR kan verliezen.

Maar meestal is er iemand op de kaart die zo'n beetje de helft van de kaart bezit en met die kan je prima vriendjes zijn.
en weest niet bang om gewoon van je eiland af te komen early in de game om ergens een vinger in het midden van het land te krijgen.
Zo kom je eerder mensen tegen om mee te handelen en kan je langer contacten onderhouden om dus " beter vriendjes te worden"

En zorg gewoon dat er in je army's een setsuke en een monk mee gaat.
Altijd goed ;)
Good tips are good!

• sebastiaan1973
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 07-12 17:12
Fantastisch spel. Heb de nieuwe DLC ook gekocht. De 'map' daarvan is zo prachtig, vol met mooi details. Gameplay kan ik nog niks over zeggen aangezien ik nauwelijks een uurtje heb gespeeld.

• DeX
Eindelijk! Na heel veel problemen en frustratie, is het me gelukt op zijn aller-easiest de Campaign te winnen!
Dit voelt heeeeeeeeeeeeerlijk:

En het bewijs:

Waar ik vorige keren tegen aanliep (geen income na great divide/shogunate) wist ik nu vooral tegen te gaan door mijn farms te upgraden (chosokabe krijgen extra van farms), trade routes te verdedigen en trade routes te raiden. Hierdoor hield ik op het laatst nog + 2500 aan income over per turn (ongeveer). Uiteindelijk heb ik eigenlijk weinig battles gevochten nadat ik shogun werd. Ik heb heel vaak op Autoresolve geklikt waar ik nu een beetje spijt van heb. Ik wou gewoon een keer de campaign uitgespeeld hebben :D .

Zoals je ziet had ik nog 13 jaar over. Bij mijn vorige pogingen liep ik veel sneller tegen muren op waardoor ik vast bleef staan. Ik heb de tempo redelijk hoog gehouden en veel met mijn agents gedaan: Ninja voor assasinate/spy en soms castle gate sabotage (vaak niet echt nodig als je aankomt met bijna alleen maar bowmen >:) )en monks om vooral overgenomen provinces rustig te houden. Metsuke heb ik eigenlijk alleen in het begin gebruikt om tax bonus te geven aan settlements met een hoog inkomen.

Jullie advies was vooral het aanhouden van een sterke ally. Ik koos voor de Date die in het begin al flink aggresief aan het uitbreiden was. Gifts geven, trade, nog meer gifts maar uiteindelijk had ik niets aan ze. Je ziet op de kaart dat ze niet veel verder hebben uitgebreid (paars) en uiteindelijk toch nog hostile waren.

Dit keer ook wat meer met mijn Navy gedaan om ports te blokken en vooral trade routes te raiden. Vorige keren heb ik Navy eigenlijk aleen gebruikt om de trade nodes te rushen en als veerpont-dienst voor mijn army.

En nu? Rise of the Samurai DLC :9

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Op easy heb je denk ik niet echt een ally nodig, maar het kan wel helpen. Het heeft mij ook een paar pogingen gekost om na realm divide een goede cashflow te houden. Tegenwoordig maak ik na realm divide zo snel mogelijk een paar vassals, en dat werkt prima.

• DeX
Shabbaman schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 10:47:
Op easy heb je denk ik niet echt een ally nodig, maar het kan wel helpen. Het heeft mij ook een paar pogingen gekost om na realm divide een goede cashflow te houden. Tegenwoordig maak ik na realm divide zo snel mogelijk een paar vassals, en dat werkt prima.
Over vassals lees ik veel tegenstrijdige berichten. Sommige willen ze in de late game juist hebben om de cash flow hoog te houden, andere zien ze als extra last omdat ze tegen je kunnen keren. Ik heb er 1 keer gebruik van gemaakt, 2 turns later werden ze aggressief. 8)7

• Mektheb
DeX schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 10:57:
[...]

Over vassals lees ik veel tegenstrijdige berichten. Sommige willen ze in de late game juist hebben om de cash flow hoog te houden, andere zien ze als extra last omdat ze tegen je kunnen keren. Ik heb er 1 keer gebruik van gemaakt, 2 turns later werden ze aggressief. 8)7
Ik maak af en toe wel is een vassel die nergens heen kan die maar 1 province heeft en bijna geen leger.
Zodra ik geld nodig heb invade ik hem, en krijg ik alles :).

Maar top je het uitgespeeld heb ! :D

• Step
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 07-12 13:51

Step

step@tweakers.net#

Ik speelde dit veel met een vriend van mij (maand geleden) en over internet liep het systeem na een paar buurten altijd vast. Dit lag aan het spel. (alsof de buurt buggy was, want de maat van me die zag dat ik aan de buurt was maar ik zag dat een computer nog aan de buurt was.

Erg jammer dat het online niet zo soepeltjes werkt (na toch vrij veel aantal uren erin gestoken te hebben).

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• Mektheb
Ik speel bijna dagelijks online met mijn Daimyo.
Nergens last van ?, heb nog nooit een vastloper met de game gehad, dat kan ik van Emprie niet zeggen :P

• DeX
Step schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 11:24:
Ik speelde dit veel met een vriend van mij (maand geleden) en over internet liep het systeem na een paar buurten altijd vast. Dit lag aan het spel. (alsof de buurt buggy was, want de maat van me die zag dat ik aan de buurt was maar ik zag dat een computer nog aan de buurt was.

Erg jammer dat het online niet zo soepeltjes werkt (na toch vrij veel aantal uren erin gestoken te hebben).
Wellicht problemen die met de laatste patch verholpen zijn?
Mektheb schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 11:11:
[...]

Ik maak af en toe wel is een vassel die nergens heen kan die maar 1 province heeft en bijna geen leger.
Zodra ik geld nodig heb invade ik hem, en krijg ik alles :).

Maar top je het uitgespeeld heb ! :D
Yeah ik heb nog nooit Total War gespeeld, dus het kostte wel wat tijd/inzet. Fucking worth it. _/-\o_

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

DeX schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 10:57:
andere zien ze als extra last omdat ze tegen je kunnen keren. Ik heb er 1 keer gebruik van gemaakt, 2 turns later werden ze aggressief. 8)7
Niet alle provincies zijn even geschikt om vassal te maken. De meeste kans heb je bij een provincie die door een andere daimyo is veroverd. De laatste provincie van een tegenstander is vaak geen goede vassal, dan krijg je last van "past grievances". Maar dan nog, zo druk maak ik me niet om een enkele provincie. Zo'n leger is vooral goed voor je XP.

• DeX
Shabbaman schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 11:29:
[...]

Niet alle provincies zijn even geschikt om vassal te maken. De meeste kans heb je bij een provincie die door een andere daimyo is veroverd. De laatste provincie van een tegenstander is vaak geen goede vassal, dan krijg je last van "past grievances". Maar dan nog, zo druk maak ik me niet om een enkele provincie. Zo'n leger is vooral goed voor je XP.
+1 intersting.
Ik ga er rekening mee houden en kijken hoe het gaat. Anders is het inderdaad ook wel goed voor de XP ja. Niet aan gedacht. Tnx :)

• Pkunk
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:43
Tjeemig die campaign is nog best lastig. Als die-hard R:TW veteraan dacht ik dat varkentje wel even te wassen maar ik ben nu voor de 3e keer aan het falen. De eerste keer was is simpelweg te laat toen ik een short campaign probeerde. De tweede keer was ik netjes Daimyo voor 1600 maar had ik niet door dat ik óók die 60 provincies moest hebben voor 1600. En nu doe ik een long campaign en wordt ik achter elkaar aan gevallen door full stacks van de overblijvende clans. Het lijkt SPQR wel.. M'n economie is redelijk, zo'n 3000 per turn, maar die ben ik ongeveer meteen kwijt aan repareren van gesaboteerde gebouwen en het uitvoeren van missies van m'n eigen ninja's.

Hallo met Tim

• Pkunk
Wat kijkvoer voor mensen die het leuk vinden:

YouTube: Heroes and Villains - Shogun 1/4
Een docu van de BBC over de slag bij Sekigahara en wat er aan vooraf ging. 4 delen van 15 min.

En nog een film:
IMDB: Ten to Chi to (1991)

Hallo met Tim

• Lord Maximus
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 03-12 14:15
Er komt weer leven in de brouwerij.

CA heeft gister een tweetal nieuwe DLC packs en een patch vrij gegeven.
Een beschrijving van beide DLC's en de patch vind je hier:
http://forums.totalwar.co...ounced-and-released-today!

En eergister is de expansion. "Fall Of the Samurai" aangekondigd. :)

http://www.totalwar.com/shogun2/fall-of-the-samurai

• Pkunk
Lord Maximus schreef op donderdag 01 december 2011 @ 08:59:
Er komt weer leven in de brouwerij.

CA heeft gister een tweetal nieuwe DLC packs en een patch vrij gegeven.
Een beschrijving van beide DLC's en de patch vind je hier:
http://forums.totalwar.co...ounced-and-released-today!

En eergister is de expansion. "Fall Of the Samurai" aangekondigd. :)

http://www.totalwar.com/shogun2/fall-of-the-samurai
Hoera! Ik heb pas 180 uur in shogun 2 zitten dus die expansions zijn hard nodig :p

Hallo met Tim

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Hm, ik heb gemengde gevoelens over die uitbreiding. Aan de ene kant ben ik blij dat er een uitbreiding komt, en op zich is het ook niet vreemd dat voor deze setting gekozen wordt. Echter, dat het op deze manier wel erg de kant van medieval opgaat, waar het ook om de strijd tussen buskruit en klassieke vechttechnieken gaat, staat me wat tegen. Aan de andere kant is de tweede helft van de negentiende eeuw naar mijn weten nog niet eerder in de TW-reeks geweest, daar kijk ik wel naar uit. Ik hoop nog steeds op een WW1-setting, dit zou wel eens een eerste stap kunnen zijn. Misschien in de volgende uitbreiding het einde van het Japanse keizerrijk?

Maar goed, in dat geval slaan we wel WW1 over :(

• -=unicron=-
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07-12 19:11
Ik zal de hoofd page.Maar eens een update geven. :) Hebben jullie ook nog leuke site's.Of wat anders dan hoor ik het graag.

Intel Core i7 3770K/MSI Big Bang MPower Z77/Kingston KVR1333D3N9HK4 32GB/Asus HD7970-DC2-3GD5/Samsung 830 series 128GB + 256GB

• Pkunk
-=unicron=- schreef op donderdag 22 december 2011 @ 03:24:
Ik zal de hoofd page.Maar eens een update geven. :) Hebben jullie ook nog leuke site's.Of wat anders dan hoor ik het graag.
http://www.twcenter.net/

en specifieker:
http://www.twcenter.net/forums/forumdisplay.php?f=1549

Een forum vol met mod en veel kennis over het spel.

Hallo met Tim

• JeroenNietDoen
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 08-12 10:04

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Pfff ik hoop dat er echt snel een nieuw deel in de Total War reeks komt. Ik heb dit deel wel gekocht om te proberen maar Shogun thema is gewoon totaal niet mijn ding. Ik heb niks met azie en aziatische geschiedenis.

Het zal wel Rome 2 worden maar stiekem hoop ik toch op een Victoria: Total War. 1815 t/m net voor WW1. Genoeg conflicten om te coveren op een hele grote map, American Civil War, Crimea, unification of the german states. Industriele revolutie en de kolonien geven veel materieel om mee te werken.

En anders een Rome 2 waar de nadruk niet specifiek op Rome ligt, maar meer op de tijdsperiode zoals Medieval 2 en Empire een globale periode coverden.

"Oooh Jeroen!"

• anandus
  • Niet online
Kaap schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 07:48:
Pfff ik hoop dat er echt snel een nieuw deel in de Total War reeks komt. Ik heb dit deel wel gekocht om te proberen maar Shogun thema is gewoon totaal niet mijn ding. Ik heb niks met azie en aziatische geschiedenis.
Ik heb hetzelfde.
Nouja, ik had eigenlijk gehoopt op een expansion in China, zoals de Warring States Period (komop, dat is toch een ideale Total War-setting?).
Shogun 2 heb ik ook gekocht, gepreoderderd zelfs, maar meer dan 2 uur heb ik er niet in gestoken :X
Ik speel nog teveel RTW en M2TW :P
Het zal wel Rome 2 worden maar stiekem hoop ik toch op een Victoria: Total War. 1815 t/m net voor WW1. Genoeg conflicten om te coveren op een hele grote map, American Civil War, Crimea, unification of the german states. Industriele revolutie en de kolonien geven veel materieel om mee te werken.
Gezien ETW/NTW niet echt lang geleden is zal dat wel even duren denk ik.
Overigens is er voor NTW The Great War en voor ETW Victoria Total War :)
(De eerste is goed speelbaar, de tweede ken ik niet goed, maar ziet er nog een beetje uit als WIP)
En anders een Rome 2 waar de nadruk niet specifiek op Rome ligt, maar meer op de tijdsperiode zoals Medieval 2 en Empire een globale periode coverden.
De tijdsperiode heb ik niet zozeer last van (die is toch ook redelijk globaal? De 3e eeuw BCE tot het jaar nul, zoiets), ik vond het storender dat het vol met fantasie-dingen zat.
Al zou ik het prima vinden als de tijd opgerekt wordt van de 5e eeuw BCE tot de 5e eeuw CE, ofzo, zodat de Griekse Gouden Eeuw (en de daarop volgende Peloponnesische oorlog) ook speelbaar is.

Hoe dan ook hoop ik persoonlijk dat het vervolg Rome 2 wordt, al ben ik niet vies van een andere of nieuwe setting, maar om eerlijk te zijn zou ik niet weten wat (Behalve eerder genoemde Warring States Period, bijv.)

En om weer ontopic te komen:

De uitbreiding lijkt me wel geinig, maar ik vind het veel te duur. €30 euro?!
Dat zal wel omdat het stand alone is en niet echt een uitbreiding, denk ik?
Sowieso even de reviews afwachten :)

Wat dat betreft is het analoog aan Napoleon en kunnen we waarschijnlijk eerst nog wat DLC verwachten voor Fall of the Samurai voor we een ander Total War-spel kunnen verwachten.
Edit:
Gezien je de Tsu factie als pre-order bonus kan krijgen zou het me niets verbazen als er meerdere DLC uitkomen.

[Voor 6% gewijzigd door anandus op 17-01-2012 08:34]

• L3TUC3
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 11-05-2020

L3TUC3

GoT vegetable?

anandus schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 08:10:
[...]
Ik heb hetzelfde.
Nouja, ik had eigenlijk gehoopt op een expansion in China, zoals de Warring States Period (komop, dat is toch een ideale Total War-setting?).
Shogun 2 heb ik ook gekocht, gepreoderderd zelfs, maar meer dan 2 uur heb ik er niet in gestoken :X
Ik speel nog teveel RTW en M2TW :P

[...]
Gezien ETW/NTW niet echt lang geleden is zal dat wel even duren denk ik.
Overigens is er voor NTW The Great War en voor ETW Victoria Total War :)
(De eerste is goed speelbaar, de tweede ken ik niet goed, maar ziet er nog een beetje uit als WIP)

[...]
De tijdsperiode heb ik niet zozeer last van (die is toch ook redelijk globaal? De 3e eeuw BCE tot het jaar nul, zoiets), ik vond het storender dat het vol met fantasie-dingen zat.
Al zou ik het prima vinden als de tijd opgerekt wordt van de 5e eeuw BCE tot de 5e eeuw CE, ofzo, zodat de Griekse Gouden Eeuw (en de daarop volgende Peloponnesische oorlog) ook speelbaar is.

Hoe dan ook hoop ik persoonlijk dat het vervolg Rome 2 wordt, al ben ik niet vies van een andere of nieuwe setting, maar om eerlijk te zijn zou ik niet weten wat (Behalve eerder genoemde Warring States Period, bijv.)

En om weer ontopic te komen:

De uitbreiding lijkt me wel geinig, maar ik vind het veel te duur. €30 euro?!
Dat zal wel omdat het stand alone is en niet echt een uitbreiding, denk ik?
Sowieso even de reviews afwachten :)

Wat dat betreft is het analoog aan Napoleon en kunnen we waarschijnlijk eerst nog wat DLC verwachten voor Fall of the Samurai voor we een ander Total War-spel kunnen verwachten.
Edit:
Gezien je de Tsu factie als pre-order bonus kan krijgen zou het me niets verbazen als er meerdere DLC uitkomen.
Mijn gedachtes precies. Ik heb TW:S2 welgeteld 9 uur gespeeld. Tegenover 44 in N:TW, 197 E:TW en de 300+ oid in R:TW en M2:TW uitermate magertjes. Ik denk dat ik wacht tot de uitverkoop begint en deze even uitzit.

Maar R2:TW zie ik wel zitten als ik weer phalanxes voor de poorten kan kwakken!

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 08:08
Ik heb alle total wars gekapot gespeeld behalve N:TW omdat deze mij geen uitdaging gaf..

• Postius
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 25-08 16:41
Kaap schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 07:48:

Spuit elf mezef. Overigens trekt me die periode totaal niet voor total war, saaie veldslagen. Als ik epische rijken wil bouwen blijf ik wel victoria spelen :). Ik blijf europa toch het meest gevarieerde slagveld vinden, grootste scala aan units.

[Voor 22% gewijzigd door Postius op 02-02-2012 20:17]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

• GJ123
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 02-03-2019
Mm sta op het punt dit spel te kopen.
Nu vraag ik me erg af of het speelbaar is op een 'ATI Mobility Radeon™ HD 5145' 512 MB.
Volgens de minimale eisen zou het moeten kunnen, cpu is een 1e generatie i3 350M.
Beeldscherm heeft een 1600x900 resolutie.
Wat denken jullie?
Moeite waard of niet?

• Pkunk
GJ123 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 14:08:
Mm sta op het punt dit spel te kopen.
Nu vraag ik me erg af of het speelbaar is op een 'ATI Mobility Radeon™ HD 5145' 512 MB.
Volgens de minimale eisen zou het moeten kunnen, cpu is een 1e generatie i3 350M.
Beeldscherm heeft een 1600x900 resolutie.
Wat denken jullie?
Moeite waard of niet?
Sja.. ik denk dat je genoeg uit kan zetten om het goed te laten lopen. Maar Shogun is natuurlijk wel een stuk leuker om in z'n volle glorie te spelen :)

Hallo met Tim

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Er is toch ook een gratis demo? Dan kan je gewoon even uitproberen of het werkt.

• GJ123
Shabbaman schreef op maandag 06 februari 2012 @ 10:01:
Er is toch ook een gratis demo? Dan kan je gewoon even uitproberen of het werkt.
Pkunk schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:57:
[...]

Sja.. ik denk dat je genoeg uit kan zetten om het goed te laten lopen. Maar Shogun is natuurlijk wel een stuk leuker om in z'n volle glorie te spelen :)
Bedankt maar ik heb toch maar besloten om een nieuwer systeem aan te schaffen. Asus N53SV-S1766V i7 G540M :9~
Verheug me er nu al op!

• Bobmeister
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 12:00
GJ123 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 11:57:
[...]

[...]

Bedankt maar ik heb toch maar besloten om een nieuwer systeem aan te schaffen. Asus N53SV-S1766V i7 G540M :9~
Verheug me er nu al op!
Ga er maar niet van uit dat je het daarmee op high settings vloeiend kan spelen 8)7 Laptop's zijn nou niet bepaald de beste machines voor TW:S2..

• GJ123
Awsom schreef op zondag 19 februari 2012 @ 12:33:
[...]

Ga er maar niet van uit dat je het daarmee op high settings vloeiend kan spelen 8)7 Laptop's zijn nou niet bepaald de beste machines voor TW:S2..
Hoeft ook niet op high :P
In elk geval een stuk speelbaarder :)

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 09:31
Vraagje voor de kenners...

Bij diplomatics krijg ik vaak minpunten door:

- Clan is not respected -20
- Dishonoring treaties -25

Meestal heb ik deze al redelijk vroeg in het spel en ben ik er zeker van dat ik nog niks oneervols heb gedaan en zeker geen trade agreements ofzo gecancelled...
Wat doe ik verkeerd?

Concept van die Vassals snap ik ook niet goed. Uit 1 town beginnen die een full stacked leger te builden (PC = cheater?) en bij de realm divide of ervoor reeds keren die zit gegarandeerd tegen je (past grievances -20, territorial expansion -50, clan is not respected -20, soms different religions, ....) en zit je dus met een full stacked leger dat je aanvalt ergens ver van de frontlinie waar je eigen troops zijn...

Verder vind ik die european trade routes die je kan innemen veel te goed... als je hier 10 trade ships op zet is dit zeker het grootste deel van je inkomen. Daardoor is de campaign als Shimazu vrij eenvouding omdat je links op de map makkelijk 4 ports kan innemen) maar als je bijvoorbeeld Hattori speelt dan duurt het veel langer voor je die kan innemen en moet je vaak een oorlog beginnen om die tradespots in te nemen...

In het kort.. als je niet naar trade routes kijkt... hoe verdien je dan het snelste geld om een deftig leger te onderhouden?

Ik heb deze game 6maand laten liggen maar nu met een snellere PC ben ik volledig hooked, supergame!
Gisteren bij de chinees gaan eten en ik dacht constant aan nieuwe manieren om shogun te worden :D

• -=unicron=-
Kan ik de info over Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai.In dit topic opnemen ?

Intel Core i7 3770K/MSI Big Bang MPower Z77/Kingston KVR1333D3N9HK4 32GB/Asus HD7970-DC2-3GD5/Samsung 830 series 128GB + 256GB

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Tuurlijk, het is nou ook niet zo dat het nieuws over Fall of the Samurai al die langlopende discussies in dit topic zal vervuilen ofzo...

• Pkunk
Inrage schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:57:
Vraagje voor de kenners...

Bij diplomatics krijg ik vaak minpunten door:

- Clan is not respected -20
- Dishonoring treaties -25

Meestal heb ik deze al redelijk vroeg in het spel en ben ik er zeker van dat ik nog niks oneervols heb gedaan en zeker geen trade agreements ofzo gecancelled...
Wat doe ik verkeerd?
Heeft dat niet te maken met de geschiedenis tussen de clans? En dan bedoel ik niet het spel, maar irl zegmaar. Dat het dus een soort start-stats zijn die historisch correct zijn. Met misschien wat extra boete a.d.v. de moeilijkheidsgraad die je speelt.

Overigens gaat het wel weg als je gewoon braaf blijft is mijn ervaring.
Concept van die Vassals snap ik ook niet goed. Uit 1 town beginnen die een full stacked leger te builden (PC = cheater?) en bij de realm divide of ervoor reeds keren die zit gegarandeerd tegen je (past grievances -20, territorial expansion -50, clan is not respected -20, soms different religions, ....) en zit je dus met een full stacked leger dat je aanvalt ergens ver van de frontlinie waar je eigen troops zijn...
Ik gebruik vassals eigenlijk alleen na realm divide. Vassals zijn dan een goede bron van inkomsten. En omdat je zo laat in het spel ze vaak heb ingesloten zullen ze niet gaan uitbreiden. Tegen de tijd dat ze vervelend zouden kunnen worden heb je dat op tijd kunnen zien en kan je ze pletten :p
Verder vind ik die european trade routes die je kan innemen veel te goed... als je hier 10 trade ships op zet is dit zeker het grootste deel van je inkomen. Daardoor is de campaign als Shimazu vrij eenvouding omdat je links op de map makkelijk 4 ports kan innemen) maar als je bijvoorbeeld Hattori speelt dan duurt het veel langer voor je die kan innemen en moet je vaak een oorlog beginnen om die tradespots in te nemen...

In het kort.. als je niet naar trade routes kijkt... hoe verdien je dan het snelste geld om een deftig leger te onderhouden?
Marken? Ik heb zat games gespeeld zonder die trade routes. Het is inderdaad zonder trade routes wat lastiger geld te krijgen, maar als je vanaf het begin wat meer op economie focust (dus ook de goede arts kiezen) kan je prima rondkomen zonder trade routes.

Hallo met Tim

• Stefandepefan
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 09:55
Gisteren eindelijk de game voor 10 euro op Steam gekocht. Vandaag er eindelijk mee aan de slag. Kan niet wachten om er mee te mogen beginnen :)

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 09:31
Stefandepefan schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:37:
Gisteren eindelijk de game voor 10 euro op Steam gekocht. Vandaag er eindelijk mee aan de slag. Kan niet wachten om er mee te mogen beginnen :)
Koopje!

Leuke game om te bezitten, eentje waar je zelfs een jaar later nog eens mee kan starten en weer veel plezier aan beleven.

• -=unicron=-
Nieuwe erg grote update op Steam 5.1GB tot 9GB.ik denk dat 9GB is met het nieuwe spel.

• Isitlightagain
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07-12 12:21
Vandaag maar eens de nieuwe uitbreiding spelen, ziet er allemaal erg goed uit..denk dat dit weer heel wat extra uurtjes gaat opleveren. Wel hopen dat de kanonnen niet zo verschikkelijk sterk zijn als ik denk dat ze zijn..

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
Stefandepefan schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:37:
net gekocht bij play.com voor 7 euro.

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Ik kwam net toevallig een review van Fall of the Samurai tegen, behoorlijk positief.

• Isitlightagain
Hier nog een recensie Blijken toch echt mooie punten in te zitten, zoals het trein spoor gedeelte waarmee je de vijand ( of de vijand jou.. ) erg mee kan irriteren :) En met 40 eenheden! _/-\o_ Daar heb je een bakbeest van een pc voor nodig :P

• Jveer
  • Laatst online: 09:19
Hey guys,

Ik heb recent Shogun 2 weer is geïnstalleerd en natuurlijk meteen weer helemaal verslaafd eraan geraakt... :D

Echter heb ik de game nooit helemaal uit kunnen spelen, verloor vaak door te weinig legers te hebben tijdens de Realm Divide enzo... Maar ik vroeg me eigenlijk af of mods als DarthMod een leuke is, al heb je de game nooit echt helemaal gewonnen nog. (ga het niet op een lager niveau zetten, dat vind ik erg lame)

In ieder geval is het één van m'n betere aankopen geweest op game gebied :D

• -=unicron=-
Ik gebruik de Mod's van Radious Daar kan je als zelf mee samenstellen zo als je wilt.De Mod van DarthMod heeft nooit goed gewerkt bij mij.
Jveer schreef op zondag 25 maart 2012 @ 03:57:
Hey guys,

Ik heb recent Shogun 2 weer is geïnstalleerd en natuurlijk meteen weer helemaal verslaafd eraan geraakt... :D

Echter heb ik de game nooit helemaal uit kunnen spelen, verloor vaak door te weinig legers te hebben tijdens de Realm Divide enzo... Maar ik vroeg me eigenlijk af of mods als DarthMod een leuke is, al heb je de game nooit echt helemaal gewonnen nog. (ga het niet op een lager niveau zetten, dat vind ik erg lame)

In ieder geval is het één van m'n betere aankopen geweest op game gebied :D

• boe.i
  • Nu online
Net Shogun 2: Fall of the Samurai gekocht op steam (19.97 dollar, als je wil weten waar stuur maar een DM).
Net als de voorganger weer een topspel :) Leuke toevoegingen die het spel toch weer anders maken. Je zit een stuk verder in de modernisatie met sharpshooters e.d.

Ook lijkt de navy een belangrijkere rol te spelen in dit spel, waarbij je je troepen kan ondersteunen met 'luchtaanvallen' vanuit je schepen en de tegenstander aardig wat schade kan aandoen d.m.v. bombardments

[Voor 28% gewijzigd door boe.i op 25-03-2012 12:07]

• Jveer
  • Laatst online: 09:19
-=unicron=- schreef op zondag 25 maart 2012 @ 11:58:
Ik gebruik de Mod's van Radious Daar kan je als zelf mee samenstellen zo als je wilt.De Mod van DarthMod heeft nooit goed gewerkt bij mij.

[...]
Welke van de Radious mod's gebruik je dan precies en hebben ze geen nadelige effecten op het spel? (zoals de AI mod, wordt de AI daar niet te makkelijk mee bijv?) Wil wel wat mods gaan uitproberen eigenlijk maar ben toch een beetje bang dat de gameplay dan een overhaul krijg voor het slechte... Vraag me niet waarom, het is gewoon een gevoel 8)7

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
te vroeg.

[Voor 95% gewijzigd door maartend op 25-03-2012 13:36]

• Isitlightagain
Dit weekend hele tijd Fall of the Samurai gespeeld, moet zeggen dat er uitbreiding echt goed is. Vooral voor dat geld ( ongeveer 25 euro ) Moet wel zeggen dat de kanonnen nu wel erg sterk zijn ( vooral die Armstrong gevallen ) heb er tijdens een aanval meestal rond de 3/4 mee, en heb er nog geen slag mee verloren. Je moet wel steeds uitkijken als je weer een grote modernisatie doorvoert dat de inwoners niet in opstand komen, voor de rest zijn de schepen erg belangrijk aangezien ze nu vanaf de zee je gebouwen kapot kunnen schieten, en je daardoor inkomsten mis loopt..

[Voor 3% gewijzigd door Isitlightagain op 26-03-2012 09:51. Reden: typo]

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 08:08
Zijn er aanzienlijke veranderingen naar de laatste patch ?? iets wat opvalt ??

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 26-11 19:40
Patch? Ik weet van niks :p Ik heb er inmiddels ook een paar uur opzitten en het voelt eigenlijk als nieuw aan terwijl het zoveel op Shogun 2 lijkt :) Op de map na zijn de meeste dingen eigenlijk anders. Het lijkt me alleen niet om zee slagen onder de knie te krijgen... Ook al ben ik zwaar in het voordeel, dan verlies ik alsnog. Bij land battles is het juist precies andersom, zelfs al ben ik in de minderheid dan weet ik het toch nog tot een goed einde te brengen. Zijn er meer mensen die hetzelfde ervaren?

[Voor 43% gewijzigd door Stefanovic45 op 28-03-2012 12:45]

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• Winkey
  • Laatst online: 12:26
Ik denk dat hij deze patch bedoeld: http://www.pcgamer.com/20...w-maps-hundreds-of-fixes/

Ik vind dat toch wel aardig wat veranderingen voor een patch (vergeleken andere spellen). De patch die ik moest downloaden via Steam is/was 5GB groot zonder de nieuwste DLC binnen te hebben.

• Lookbehind
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 05-10 22:25
Huib_Bloodstone schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:57:
Zijn er aanzienlijke veranderingen naar de laatste patch ?? iets wat opvalt ??
Ik speel voornamelijk de multiplayer co-op campaign, maar die is nagenoeg onspeelbaar geworden na deze patch. Bijna elke beurt treedt er op de een of andere manier een desync op: bijvoorbeeld een leger dat bij de ene persoon wel wordt verplaatst, maar bij de andere niet.

Daarnaast zijn er nog een aantal nieuwe bugs bij gekomen, waaronder de pathfinding van de AI op de campaign map (AI legers die elke turn een klein stukje heen en weer blijven lopen, omdat ze bijvoorbeeld een schip niet in kunnen).

Een wat mij betreft hele belangrijke optie is verdwenen in de multiplayer co-op campaign: de mogelijkheid om aan het "einde" van een veldslag op "continue" te klikken, om zo de vluchtende soldaten af te slachten. Je kunt nu alleen nog maar op "end battle" klikken, waardoor alle vluchtende soldaten gewoon overblijven in het leger, en je dus telkens weer tegen hetzelfde (steeds verder uitdunnende) leger moet blijven vechten.

Op de forums zijn ook mensen te vinden die problemen rapporteren met betrekking tot de avatar conquest multiplayer modus, die direct in een crash resulteert.

Door de onspeelbaarheid van de co-op campaign kan ik dus weer wachten op een nieuwe patch, die hopelijk niet weer lijst bugs introduceert...

• Stefanovic45
Van desync heb ik bij ik bij Fall of the Samuaria geen last. Maar ik speel dan ook over het LAN, wellicht dat dat nog invloed heeft op. Bij Fall of the Samurai kan je ook nog gewoon op continue klikken, dat is gewoon ouderweds Shogun! :)
Daarnaast zijn er nog een aantal nieuwe bugs bij gekomen, waaronder de pathfinding van de AI op de campaign map (AI legers die elke turn een klein stukje heen en weer blijven lopen, omdat ze bijvoorbeeld een schip niet in kunnen).
Dit fenomeen heb ik wel, als ik bijvoorbeeld een stad beleger dan gaat mijn ally er soms zo heen en weer om heen lopen. Waarschijnlijk willen hun dan ook die stad aanvallen...

[Voor 47% gewijzigd door Stefanovic45 op 30-03-2012 08:48]

• Winkey
Ik denk eigenlijk ook dat je zo'n grote patch wel onder een engine update valt... Helaas zie je dan ook vaak nieuwe bugs en glitches. (Zie ook de games van Valve tijdens de MAC OS X source engine updates.)

Van desync heb ik ook geen last gehad met de Fall of the Samuaria. Verder heb ik wel het idee dat het spel wel langzamer is geworden met de patches en de DLC's. Dit kan natuurlijk ook komen doordat ik een Intel Core 2 Quad Q9400 heb, die gewoon te traag is voor zo'n spel.

• Stefanovic45
Mah, mijn Phenom II kan het makkelijk af qua CPU power. Die 2 zijn aardig vergelijkbaar. Maar wat bedoel je precies met langzamer? Ik ga de benodigde recourses dit weekend even monitoren :)

[Voor 18% gewijzigd door Stefanovic45 op 30-03-2012 13:38]

• Winkey
Met langzamer bedoel ik het laden als je het spel start en als je van de campaign map naar een battle gaat. Kan zijn dat ik mij dit inbeeld hoor, maar het voelt dus nu trager aan dan eerst, zonder die grote patch en de nieuwste DLC. De performance tijdens de battles is gewoon goed.

Kan natuurlijk ook zijn dat mijn harde schijf nu gefragmenteerd is met al die patches en de DLC, zal dus ook maar is defragmenteren voor de zekerheid.

[Voor 0% gewijzigd door Winkey op 30-03-2012 13:52. Reden: Typo's]

• sprankel
  • Laatst online: 00:01
via een ander topic(met een lijst van goede winkels) online een steam key gekocht van G2play.net voor maar 13 euro! (fall of the samurai)

wel nogal een groot pakketje, 29 500MB, zou klaar moeten zijn tegen dat ik thuis kom

• YoVla
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 08-12 20:01

YoVla

Yoghurt met vla

Leuk spel, maar ik vind de boten wel bloed irritant! Elke keer schieten ze ergens één ding kapot en dan moet er weer een boot heen gestuurd worden ;) heeft iemand hier een oplossing voor?

• ArmouredSPony
  • Laatst online: 23-11 16:14

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Ik heb in het spel altijd 2 grote vloten icm 2 grote legers. De rest heb ik echt op een minimum ivm geld tekorten e.d., er zijn niet veel computer factions die ook full stack vloten hebben.

Als ik echt geld nodig heb dan neem ik 1 stack units mee in een boot en ga ik de kust af; een stad innemen en dan looten. Daar krijg je echt waanzinnig veel geld van, je daymo's honour decreased dan wel maar als je je zaakjes goed voor elkaar hebt maakt dat niet zoveel uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pkunk
Zijn er meer mensen die moeite hebben met sea battles in Fall of the Samurai? Ik snap er echt geen bal van. Ik doe altijd maar auto-resolve maar ik zou ook wel een zelf willen winnen.

Mijn schepen vluchten al meteen of vliegen in de fik. Normaal waren sea battles helemaal niet zo'n probleem. Moet ik gewoon veel meer micro-managen ofzo? Ik gebruik altijd meteen solid shot en fast reload. En ook zo'n rechte lijn bombard. Maar het lijkt alsof mijn schepen van lucifer houtjes gemaakt zijn ofzo...

Hallo met Tim

• uqrax
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18-05 22:57
Net weer eens geprobeerd verder te gaan met een potje dat ik ooit gestart ben. Maar iets waar in bij deze TW spellen helemaal gek van word is het niet kunnen filteren tussen units die ik orders heb gegeven en units die ik nog orders moet geven in de campaign map. Maar dit moet toch op een of andere manier kunnen en ik mis gewoon iets... Toch?

Het handmatig aflopen van letterlijk alle units die ik ooit gemaakt heb in elke beurt haalt het spelplezier namelijk flink omlaag.

- Ah, net gevonden dat je tegenwoordig een overzicht kan zien van je units en dat daarbij de current movement points getoond worden. Niet helemaal wat ik in gedachten had (cyclen door units zoals in Civilization, inclusief sleep, wait, etc.), maar werkt redelijk.

[Voor 21% gewijzigd door uqrax op 11-06-2012 23:28]

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10:25

Angeloonie

Cheeseburger Addict

*O*

Mijn grafische kaart is een beetje stuk aan het gaan (1 van de 2 of allebei, dunno :P). Hierdoor kreeg ik bij de Total War games gigantische artifacts in beeld tijdens het spelen (rondvliegende textures), waardoor ik Shogun 2 na aankoop dus niet kon spelen :'(

Totdat ik er achter kwam dat als ik games in window speel nergens last van heb. Dus dit ook bij Shogun 2 geprobeerd, en het werkte _O_

Heb gisteren de eerste campaign uitgespeeld met de Chosokabe. Was echt een fantastische, ietwat krampachtige overwinning. Vanuit het eiland uitbreiden was redelijk kut, omdat ik een goed punt moest vinden. Uiteindelijk maar gewoon recht naar boven gegaan, en vanuit daar naar rechts uitgebreid. Erg snel Tokyo over kunnen nemen, maar daarna had ik met iedereen oorlog. De Takeda en de Ouchi waren me constant aan het aanvallen. Op een gegeven moment echt enorm veel provincies verloren, zelfs mijn home province, omdat ik 0 legers had op mijn thuiseiland. Dit weten terug te veroveren, maar daarvoor verloor ik wel wat andere provinces.
Na die invasie maar standaard 1 groot leger op mijn thuiseiland gehouden om de invasies tegen te houden, en dat werkte perfect.

Op een gegeven moment kreeg ik de melding dat ik bijna mission failed had, omdat ik nog niet aan de victory conditions voldeed. Even gekeken, en toen had ik 37/40 provinces. Diezelfde beurt maar 3 andere provinces veroverd en ik had gewonnen. :P

Ik ben daarna doorgegaan om alles te veroveren, en dat ging supermakkelijk :P In 1605 oid klaar geloof ik.
Alleen krijg ik geen melding van "Je bent nu helemaal klaar", krijg je die überhaupt? Ik heb alle trade routes, alle provinces, en de enige factie die telkens terug komt zijn de Pirates. Ik ben klaar maar moet dus zelf mijn game beëindigen?

Daarnaast lees ik dingen over Heroes, en dat dit een soort superunits zouden zijn.. Waarom ben ik die helemaal niet tegengekomen? Heb je die alleen in multiplayer?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Pkunk
Denk dat dit soort units bedoeld worden. Er zijn er ondertussen ook nog een paar bijgekomen die je voor een paar pliepos kan kopen dacht ik.. zijn best leuk.
http://www.totalwars.ru/e...ta_warrior_monk_hero.html

Hallo met Tim

• Semisane
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-06-2019
Angeloonie schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:29:

Op een gegeven moment kreeg ik de melding dat ik bijna mission failed had, omdat ik nog niet aan de victory conditions voldeed. Even gekeken, en toen had ik 37/40 provinces. Diezelfde beurt maar 3 andere provinces veroverd en ik had gewonnen. :P

Ik ben daarna doorgegaan om alles te veroveren, en dat ging supermakkelijk :P In 1605 oid klaar geloof ik.
Alleen krijg ik geen melding van "Je bent nu helemaal klaar", krijg je die überhaupt? Ik heb alle trade routes, alle provinces, en de enige factie die telkens terug komt zijn de Pirates. Ik ben klaar maar moet dus zelf mijn game beëindigen?
Heb je niet een melding gekregen nadat je de victory conditions hebt gehaald? Dan kon je waarschijnlijk kiezen om door te gaan of te stoppen. Als je nu alles hebt veroverd dan zal je er zelf wel een einde aan moeten breien.

Ben nu zelf weer eens een keertje begonnen na 1.5 jaar om te kijken of ik een campagne kan af maken. Dat was me hiervoor niet gelukt omdat het spel me gewoon niet lang genoeg kon boeien...ergens trekt me het tijdperk ook niet zo echt heel erg aan, maar ja ben ook weer uitgekeken op E:TW + mods of TW Med 2 + mods. (En ik kreeg RTW niet meer aan de praat. ;( )

Nu maar met Date begonnen, maar ik ben eigenlijk een beetje lui merk ik...ik ben vooral economisch bezig en laat de rest elkaar afmaken. Er zijn buiten mij nog fracties over. Ik heb nog goede hoop dat de grote jongens mij straks aanvallen...dan kan ik even flink te keer...maar het is zo wel fijn aan klooien. :D

Enkel schiet het qua diplomatiek niet echt op, ben al een halve eeuw bondgenoot met Takeda met trouwerijen en geld-cadeau etc, maar die zien een handelsovereenkomst met mij dan weer als volkomen onacceptabel wat ik ze ook geef. 8)7

• Isitlightagain
Ze hadden trouwens total war weekend op steam, mooie deals!

[Voor 5% gewijzigd door Isitlightagain op 01-10-2012 09:25]

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10:25

Angeloonie

Cheeseburger Addict

wars140 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 09:24:
Ze hadden trouwens total war weekend op steam, mooie deals!
Dat is achteraf natuurlijk extreem nuttig om te melden :+
Had ik dat eerder geweten, had ik misschien de expansion gehaald oid :P

Ik heb met de Chosokabe met redelijk gemak de game uitgespeeld, en was daarna met de Date begonnen...

Man man wat was dat ineens lastig zeg. Heb nu een dik front staan met een stuk of 7 full stack armies, maar ik heb nu 2 enorm sterke clans tegenover mij staan. Ik heb een save voordat ik ze aanval, maar tot nu toe faal ik iedere keer weer.

Ik wordt ook echt helemaal knettergek van hun monks/assassins/mestukes.. Er staan er soms wel 8 op een kluitje bij een full stack army te kloten. Ik krijg ze gewoon niet dood of geconvert of whatever.. En tegen de tijd dat ik ze eindelijk weg heb gekregen (na constant opnieuw de agent te kopen) is al mijn geld op vanwege de grote hoeveelheid full stacks die ik moet onderhouden.

De keren dat ik gewoon ben gaan veroveren ging het constant mis door die klote monks die de hele boel gingen inciten en ik constant rebellen had, om vervolgens weer eens door een full stack gesloopt te worden.

Of ineens een invasie in een ver teruggelegen provincie (reistijd ~4 beurten), terwijl ik daar geen legers meer heb. Of ze komen ineens mijn trade spot slopen met 3 of 4 volle vloten.. :/

Echt.. dafuq..

Probleem is dat ik niet verder kan expanden vanwege hun, en dat ik dus in feite "stil" sta.. Ik kan niets meer veroveren zonder vijanden te worden met de grote clans :'(

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Angeloonie schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:12:
[...]

Dat is achteraf natuurlijk extreem nuttig om te melden :+
Had ik dat eerder geweten, had ik misschien de expansion gehaald oid :P
Je kan Fall of the Samurai nog zeven uur en drie kwartier voor 7,49 euro kopen.

• Encarta
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 27-08-2018
Andere mensen op tweakers die in de DD clan zitten? Ik heet daar Martialis, ik weet eigenlijk sowieso niet hoe hoog het niveau ligt multiplayerwise of spelen jullie voornamelijk singleplayer? http://youtube.com/user/ShogunMartialis

Dingen die geheim zijn zijn nieuws, de rest is gewoon reclame. [[maartenlemstra.portofoliobox.net]] | Canon 550 D \ 17-55 IS 2.8| 50 1.8|

• cantate
  • Laatst online: 15-10 13:26
DD clan? DutchDokusai.com? Zij zoeken in ieder geval nog members hoorde ik :)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee