Virtualisatie Server @home

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-08 18:54
Beste leden,

Ik zit te denken om mijn thuis netwerk uit te breiden met een thuis Server waarop ik verschillende systemen virtueel kan draaien. Ben op dit moment ook bezig om bestaande netwerk componenten te vervangen.
Doel is: 1 Server met virtualisatie en opslag van data als doel.

Ik ben benieuwd of er nog meer leden op dit forum zijn die hier ervaringen mee hebben en deze graag willen delen.

Enkele eisen:
1. stil en zuinig
2. qua afmetingen niet groot, Server wil ik wegwerken in de meterkast
3. geen toestenbord, muis of scherm voor beheer
4. mogelijk besturingsystemen, Server 2008R2 & Windows 7

Er zijn topics aanwezig die ingaan op het bouwen van een eigen Server maar volgens mij niet specifiek op het samenstellen van een virtualisatie Server. Mocht dat wel zo zijn, mijn excuses hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje aparte topic die je hebt gemaakt.

Ten eerste stel je dat je graag een server wilt met daarop Windows(!) geïnstalleerd, zonder erbij te vertellen wat voor virtualisatiepakket jij wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:15

Cyphax

Moderator LNX
Wil je dat de server zelf ook Windows draait, of wil je Windows Server 2008 en Windows 7 virtueel draaien?

Ik heb zelf aardige ervaringen met VMware Server en nog betere ervaringen met VMware ESXi. Beide mag je ze gratis gebruiken, je mist alleen support. Beide zijn verder echt servertoepassingen, waarbij ESXi z'n eigen OS is en qua hardware veel minder support dan een Linux of *BSD, of Windows (maar dan moet je weer niet in NOS zijn).

Als je de server qua hardware gaat opbouwen kun je kijken naar een zuinige AMD quadcore of iets dergelijks. Ik heb zelf een low power Athlon X2 die erg weinig gebruikt. Daardoor is het makkelijk te koelen en hoor je 'm nauwelijks.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 01-12-2010 12:25 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:29

ralpje

Deugpopje

... maar ook een behoorlijk lijst met hardware die niet op de HCL staat, maar wél werkt. Ook daar is een topic over te vinden op GoT.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:13:
Beetje aparte topic die je hebt gemaakt.
Ik heb dit bewust opengelaten omdat ik graag van andere mensen wil horen wat hun gebruiken als virtualisatie platform. de topspelers in de markt zijn: VMware, Citrix en Microsoft.
Ik heb alleen ervaring met de ESX3i versie van VMware.
Ik weet wel zeker dat ik Microsoft producten wil gaan virtualiseren en het onderligende platform is nog niet bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
deadlock2k schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:51:
Maar ESX heeft wel hele strenge hardwareeisen!
Dat schreef ik ook al, maar volgens mij valt het in de praktijk redelijk mee nog. Maargoed, 't is gratis te downloaden bij VMware en het is heel snel te proberen, kost je alleen half uurtje ofzo. De installatie is niet zo lastig en de console die erbij zit geeft genoeg info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Cyphax schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:24:Wil je dat de server zelf ook Windows draait, of wil je Windows Server 2008 en Windows 7 virtueel draaien?
Voor de Server is het niet noodzakelijk om een OS van Microsoft te draaien.
Ik wil graag Microsoft producten virtueel gaan draaien op de Server.
Zoals je aangeeft kan ik hiervoor goed de gratis producten gebruiken van VMware en Citrix.
Kan ik aannemen dat jezelf ook gebruikt maakt van een thuis Server met ESX van VMware?
Wat zijn je ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik denk dat je dan beter naar citrix (xenserver) kan kijken deze heeft veel minder strenge hardware eisen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
ralpje schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:53:
... maar ook een behoorlijk lijst met hardware die niet op de HCL staat, maar wél werkt. Ook daar is een topic over te vinden op GoT.
Klopt, namelijk http://gathering.tweakers...dtopics/tag/virtualisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

KVM kan ook nog altijd ;) Is wat ik momenteel gebruik in mijn mini-server (kastje van 20x30x10 met daarin een mini-itx bordje en een AMD athlon 245e). Erg zuinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Mijn excuses, ik denk dat mijn vraag beter past in een andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-01-2022
Misschien heb je wat aan dit topic: [Advies netwerk infrastructuur] VMWARE, Microsoft software, ik zat laatst met een soortgelijke vraag. (Alleen een wat uitgebreidere ingewikkeldere situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
peeter94 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:13:
Misschien heb je wat aan dit topic: [Advies netwerk infrastructuur] VMWARE, Microsoft software, ik zat laatst met een soortgelijke vraag. (Alleen een wat uitgebreidere ingewikkeldere situatie).
Bedankt voor de link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik draai een half jaar een dozijn Linux VM's vanaf een AMD Athlon II 250 met 4G geheugen.
Belangrijkste les dusver: ik wil meer RAM en snellere HD's.
Denk er aan dat de HD in de meeste computers de grootste bottleneck is. Als je VM's gaat draaien deel je zo'n HD en wordt het een nog grotere bottleneck. Zodra ik weer wat gespaard heb koop ik een SSD als OS schijf en 8G RAM extra.

PS. 12 VM's is erg veel voor dit soort hardware, het lukt alleen omdat ik een kaalgestripte linux draai in m'n VM's, sommigen gebruiken slechts 64MB ram en 1G HD.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
mvandervoort schreef op woensdag 01 december 2010 @ 13:19:
[...]

Voor de Server is het niet noodzakelijk om een OS van Microsoft te draaien.
Ik wil graag Microsoft producten virtueel gaan draaien op de Server.
Zoals je aangeeft kan ik hiervoor goed de gratis producten gebruiken van VMware en Citrix.
Kan ik aannemen dat jezelf ook gebruikt maakt van een thuis Server met ESX van VMware?
Wat zijn je ervaringen?
Nee thuis niet, ik heb wel een thuisservertje voor andere zaken, maar virtualiseren niet, dat doe ik op m'n desktop met Virtualbox.
Ik heb bij ons op kantoor ESXi op een Dell PowerEdge geinstalleerd. Volgens de database met hardware bij VMware is ie voor het grootste deel compatible, en het blijkt want hij draait. Mijn ervaringen met ESXi zijn overwegend positief. Het is stabiel, performt netjes en je kunt een vrij goede interface gebruiken om ermee te verbinden (vSphere client - die kan wat lastig te vinden zijn).

Daarvoor draaiden we Ubuntu Server met daarop VMware Server 2.x. Hoewel dat goed ging, tot we Ubuntu een upgrade gaven (waarna nare problemen met de geinstalleerde versie van libc optraden), is ook de webinterface die erbij hoort niet zo goed. Te onstabiel. Nu is dit wel meer dan een jaar terug, maar ESXi doet wat we willen en doet het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 15:02:
Ik draai een half jaar een dozijn Linux VM's vanaf een AMD Athlon II 250 met 4G geheugen.
Belangrijkste les dusver: ik wil meer RAM en snellere HD's.
Denk er aan dat de HD in de meeste computers de grootste bottleneck is. Als je VM's gaat draaien deel je zo'n HD en wordt het een nog grotere bottleneck. Zodra ik weer wat gespaard heb koop ik een SSD als OS schijf en 8G RAM extra.

PS. 12 VM's is erg veel voor dit soort hardware, het lukt alleen omdat ik een kaalgestripte linux draai in m'n VM's, sommigen gebruiken slechts 64MB ram en 1G HD.
Ik deel deze ervaring! Je Hd's zijn snel de bottleneck, ik heb dan ook voor mijn thuis server (xenserver) een laptop hd als schijf voor de xenserver en 3 ssd's voor de Vm's en dit gaat als een speer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flappje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:36
hoi mvandervoort,

ik ben naar exact hetzelfde opzoek als jouw.

eens stille zuinige server voor virtualisatie.

dus mocht je wat vinden of ergens info vinden hou ik me aanbevolen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als je vooral Windows als guests wilt draaien dan is Hyper-V een hele mooie optie. Je hoeft er weinig nieuws voor te leren, als je Windows al goed kent, en het draait op vrijwel alle hardware waar Windows ook op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Installeer Proxmox, dat is Debian Linux met KVM voor virtualisatie en een handige GUI.

http://pve.proxmox.com/wiki/Main_Page

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn zeer veel mogelijkheden,

Ondanks dat ik zie dat je waarschijnlijk windows hiervoor gaat gebruiken, wil ik je dit toch niet onthouden :)
Voor gewoon iets testen op je laptop of desktop is virtualbox toereikend (meestal)
Op mijn laptop draait fedora. maar bepaalde dingen draai ik liever met xp, b.v. itunes of canon fotosoftware, daarvoor gebruik ik virtualbox.
Wel de sun versie, die heeft hardware ondersteuning voor usb (erg handig als je een test-printserver wilt bouwen)

Op de server (een oude compaq deskpro), een Plll 800mhz met 512MB geheugen draait openvz.
Openvz is van de makers van parallels.
Dit prachtige stukje software is prima voor thuis, het draait 'light' slecht 1-3% overhead, en de leercurve is niet stijl.
Tenmiste, dat vind ik, en ik ben pas 3-4 mnd met de CLI bezig.
Nu ben ik wel een beetje 'lui' want ik maak m'n eigen installguide en copy/paste deze via ssh (ook voor virtualbox op laptop), makkelijk hoor!
Ik heb er een multiserver met ispconfig opgezet gehad (was een testje, en is er weer af) dat werkte uitstekend!
Nu draait daarop o.a. subsonic muziekserver met video ondersteuning!, flash 720p, ook dat werkt geweldig met slechts 64MB toewijzing!
Op de server draait een eenvoudig webpanel, webvz genaamd, hiermee kan ik via een webpagina de nodige services of een container aan en uit zetten en nog veel meer is mogelijk.
Er zit misschien ook een nadeel aan openvz, en dat is er draaien alleen linux gast-systemen op!

Aangezien ik aanneem dat dit een hobby-project is, zou je er in ieder geval even naar kunnen kijken of het ook iets voor jouw is.
Ow, en als het mag wil ik in een ander topic best een Nederlandstalige zelf gemaakte handleiding neerzetten. :)
Succes met je zoektocht, enuh welkom op Got!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 13:13
Misschien kun je mijn server als inspiratie gebruiken

Mijn ESXi vSphere 4.1 energie zuinige server en verbruikt 90W + kan meer dan 20 VM's makkelijk tegelijkertijd draaien, gecombineerd met Windows XP, 7, 2003,2008, Ubuntu, CentOS.

Boodschappenlijst Energie zuinige server, verbruik 90W
1x Intel Gigabit CT Desktop Adapter € 27,37 € 27,37
4x Samsung EcoGreen F4EG, 2TB € 70,21 € 280,84
1x Antec Sonata III 500 € 100,- € 100,-
1x Adaptec RAID 2405 € 203,- € 203,-
1x AMD Athlon II X4 610e € 119,12 € 119,12
2x OCZ Gold DDR3 PC3-10666 2x4GB Ultra-Low Voltage Dual Channel € 111,- € 222,-
1x Asus M4A88TD-V EVO € 79,95 € 79,95

Totaal € 1.032,28

samenvatting
4 cores op 2.4Ghz
16GB intern
8TB bruto, 4TB netto aan storage in RAID10
ESXi 4.1 hypervisor

Misschien voor sommige een beetje overkill maar je komt niet snel capaciteit tekort ;)

Hypervisor keuze zou ik voor VMware ESXi 4.1 gaan omdat dit toch erg gebruiksviendelijk, snel en haalt het meeste uit je hardware naar mijn ervaringen. Het bovenstaande bestellijst is compatible met ESXi3.5, 4.0 en 4.1

[ Voor 18% gewijzigd door MoNo79 op 02-12-2010 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
deadlock2k schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:51:
Maar ESX heeft wel hele strenge hardwareeisen!
Dat valt heel erg mee. Ik gebruik altijd cheap unsupported hardware en dit werkt prima. Je moet wel opletten wat je aanschaft maar op de onderstaande sites kun je zien wat wel en wat niet werkt.

http://vm-help.com/esx40i/esx40_whitebox_HCL.php

http://ultimatewhitebox.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
flappje schreef op woensdag 01 december 2010 @ 15:27:
dus mocht je wat vinden of ergens info vinden hou ik me aanbevolen _/-\o_
Natuurlijk, deel graag mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Aike schreef op donderdag 02 december 2010 @ 13:07:
Installeer Proxmox, dat is Debian Linux met KVM voor virtualisatie en een handige GUI.
Bedankt voor de tip zal er zeker naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:32:
Ow, en als het mag wil ik in een ander topic best een Nederlandstalige zelf gemaakte handleiding neerzetten. :)
Succes met je zoektocht, enuh welkom op Got!!
Bedankt voor je uitgebreide bericht :)
Bedankt ook voor het eventueel aanmaken van een NL handleiding maar zoals je al zei ga ik voornamelijk op Microsoft gebaseerde clients draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
MoNo79 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 15:22:
Misschien kun je mijn server als inspiratie gebruiken
Super, dat er toch veel mensen zijn die reageren op mijn topic, daarom wil ik jou ook bedanken voor je reactie.
Het enige nadeel is de kosten ;)
Hobby moet geld kosten maar ik heb teveel hobby's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
pkwarts schreef op woensdag 01 december 2010 @ 13:32:
KVM kan ook nog altijd ;) Is wat ik momenteel gebruik in mijn mini-server (kastje van 20x30x10 met daarin een mini-itx bordje en een AMD athlon 245e). Erg zuinig :)
Kernel Based Virtual Machine (KVM), mag ik vragen wat voor mini-server je daarvoor gebruikt.
Klinkt interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 08:48
Ik wil je graag even wijzen op de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif (edit) knop. Wanneer je wat toe te voegen hebt en er is nog geen nieuwe post van een ander dan graag je eigen post editen.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
iisschots schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:40:
Ik wil je graag even wijzen op de [afbeelding] (edit) knop. Wanneer je wat toe te voegen hebt en er is nog geen nieuwe post van een ander dan graag je eigen post editen.
Mijn excuses, ik wilde graag iedereen persoonlijk bedanken en daarvoor maakte ik gebruik ban de knop QUOTE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
mvandervoort schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:20:
[...]

Super, dat er toch veel mensen zijn die reageren op mijn topic, daarom wil ik jou ook bedanken voor je reactie.
Het enige nadeel is de kosten ;)
Hobby moet geld kosten maar ik heb teveel hobby's.
Wat wil je besteden?
Ik heb mijn oude hardware nog te koop staan.
Asus M4A785D-M PRO (Maand oud) + 8GB DDR2
4x Seagate 500GB 7200.12 HD's
Kast + CPU er bij en klaar.

Indien je VMware ESX gebruikt kunnen de HD's niet in raid omdat de onboard controller niet door VMware wordt ondersteund.

[ Voor 11% gewijzigd door MoNo79 op 03-12-2010 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
MoNo79 schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 13:11:
[...]Wat wil je besteden?Ik heb mijn oude hardware nog te koop staan.
Kun je aangeven of het wel compatible is met Citrix Xen Server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Hoeveel servers wil je virtueel gaan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
Alexxxxxxxxxx schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 15:28:
Hoeveel servers wil je virtueel gaan draaien?
In totaal denk ik zo'n 5 virtuele systemen te gaan draaien, waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dan kunnen we je helpen in te schatten wat voor hardware je nodig hebt. Helaas heb ik niet genoeg ervaring met windows om daar iets zinnigs over te zeggen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
mvandervoort schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:48:
[...]

Mijn excuses, ik wilde graag iedereen persoonlijk bedanken en daarvoor maakte ik gebruik ban de knop QUOTE.
offtopic:
Die quoteknop kan je ook gebruiken als je je bericht aan het bewerken bent trouwens, da's nogal handig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik ben zelf ook op zoek naar een @home server die tevens kan virtualiseren eventueel, dus ik volg dit draadje ook met belangstelling.

AMD Athlon II Neo K325 (dual-core) heeft een TDP van 12 - 15 watt met virtualisatie ondersteuning, misschien een idee om daar eens naar te kijken?

Iemand ook ervaring met virtualiseren op dergelijke processors?

Buiten AMD, zijn er misschien ARM bordjes die voldoende power hebben om een aantal VM's in de lucht te houden? Of is dat echt nog toekomstmuziek?

[ Voor 31% gewijzigd door arie_papa op 08-12-2010 07:58 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• flappje
na nog zeker de afgelopen paar dagen intesief wezen zoeken en sites bekijken en links door klikken heb eindelijk iemand gevonden die een goed home esx bakje heeft neer gezet:

http://jasonnash.wordpres...-home-lab-part-3-compute/

een beetje aan de dure kant, maar werkt wel helemaal met esx en is ook nog vrij zuinig
The servers idle at 38w and peak out around 120w at full load
ik ben zelf overigens van plan iets anders te gaan bouwen, simpel weg wezen de kosten van de bovengenoemde server. mijn config nu:
wenslijst: test
+ 2x intel 1000mt desktop (heb ik nog liggen)
+ dell sas ir5, 2x 250sata 72k schijven (heb ik ook nog liggen)

het enige wat niet gaat werken in mijn config is vmdirectpath (wat jammer is, maar voor de meer prijs hoef ik het niet te hebben)

hopelijk heb je hier wat aan in je zoektocht :)

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Bekijk anders eens dit topic die loopt bij Complete Systemen.

Nieuwe Zuinige Server (discussie)
Ik zou wel meteen de recentere berichten lezen ivm hardware.

Wellicht interessant omdat ze daar zowiezo zuinighuid en power naar op zoek zijn.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Waarom niet kijken naar een standaard oplossing. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de HP mini server voor thuis.

Esxi werkt er op zie referenties op www.techhead.co.uk

Hij is krachtig genoeg er kunnen 4HDD's in wat meer dan voldoende is voor 5 vm's lokale storage kan alleen niet in raid draaien dus er komt nog een extra raid controller bij kijken. Of een apparte nas.

Andere optie welke ik zelf gebruik is een HP ML115G5 met een quadcore opteron.
Server heeft me 250 euro gekost op ebay. Ik heb 75 euro uitgegeven voor 8gb ecc geheugen. Nog eens 130 euro voor een HP P410 controller en 200 euro voor 4Tb aan storage.

Recentelijk heb ik de voeding vervangen voor een zuinigere 80+ variant. Ding is stil werkt als een trein en verstookt niet veel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racnor2
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:06
zelf ben ik ook op zoek naar een thuis server voor 3 virtuele machine's

de zuinige AMD Athlon II X2 270u processor met een tdp van 25W link ben ik van plan te gaan gebruiken
alleen die heb ik nog nergens kunnen vinden :-(

[ Voor 4% gewijzigd door racnor2 op 02-01-2011 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flappje
whocarez schreef op zondag 02 januari 2011 @ 15:20:
Waarom niet kijken naar een standaard oplossing. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de HP mini server voor thuis.

Esxi werkt er op zie referenties op www.techhead.co.uk

Hij is krachtig genoeg er kunnen 4HDD's in wat meer dan voldoende is voor 5 vm's lokale storage kan alleen niet in raid draaien dus er komt nog een extra raid controller bij kijken. Of een apparte nas.

Andere optie welke ik zelf gebruik is een HP ML115G5 met een quadcore opteron.
Server heeft me 250 euro gekost op ebay. Ik heb 75 euro uitgegeven voor 8gb ecc geheugen. Nog eens 130 euro voor een HP P410 controller en 200 euro voor 4Tb aan storage.

Recentelijk heb ik de voeding vervangen voor een zuinigere 80+ variant. Ding is stil werkt als een trein en verstookt niet veel energie.
ik heb die mini hp ook gezien en hij lijkt mij ook erg netjes, echter opdezelfde site staat ook een review in combo met esxi 4 dat de cpu die er op zit nou niet echt krachtig is dus ben ik een beetje bang voor een miskoop.

verder is een G5 voor 250 euro op ebay erg netjes, echter moet je net geluk hebben dat je er 1 tegenkomt net zoals een raid controller en geheugen... en ik heb al gezocht, maar nog niets tegen gekomen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Dat moet ik je toegeven sinds bekend is dat die ml 115 en 110 ideale servers voor thuis zijn. Zijn ze niet aan te slepen. Andere optie is wachten tot de g6 betaalbaar word. Deze zijn nu nog een 500 euro.
Pagina: 1