[Advies netwerk infrastructuur] VMWARE, Microsoft software

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-01-2022
Beste Tweakers,

Ik heb afgelopen week een nieuwe server aangeschaft (getweakde Dell Optiplex 980 desktop) en heb daarover advies nodig. Zal me eerst even voorstellen: ik ben Peter, 16 jaar en heb een eigen bedrijf in webdesign, computers (prive/zakelijk/netwerken) en grafisch ontwerp. Ik heb nu ongeveer 150 klanten en ik heb een betrouwbaardere en snellere server nodig. Hieronder mijn verhaal:

Ik heb momenteel een getweakde HP DC5100 sff draaien met Windows Home server v1. Omdat het netwerk dermate traag was, ook met de remote access pagina, heb ik besloten een nieuwe server te bestellen. Ik heb de Dell Optiplex 980 desktop besteld (zie onder voor specs) Met het oog op de binnenkort uitkomende Home Server Premium (v2 – Vail) had ik in gedachten om voor enkele maanden gewoon de dataschijven over te plaatsen in de Optiplex 980. Toen ik de schijven vorige week aansloot liep ik al tegen het eerste probleem: Windows bootte niet omdat de oude server ATA geëmuleerd is, en de Optiplex S-ATA modus gebruikt. Ook in native modus start Home Server niet op. Vervolgens heb ik de oude config weer terug geplaatst, om maar eens na te denken hoe het beste over te stappen naar een nieuwe server.

Ik heb verschillende gedachten er over:
• Diegene die me het meeste aanstaat is: virtualiseren met VMWARE ESXi server, en vervolgens binnen deze omgeving verschillende servers gaan draaien.
• Alle data schijven uit de HP server halen, en overplaatsen in de Dell. Vervolgens reïnstall van data en software. De pc back-ups en shared folders blijven bewaard. Nadeel vind ik hier aan dat met het oog op de binnekort gereleasde Home Server Premium weer het hele netwerk moet omgooien, omdat het storage systeem van Home Server Premium geheel anders is. Ik zou hem dan voor maximaal enkele maanden nu helemaal reïnstalleren.
• Wachten totdat Home Server Premium gereleasd word en deze installeren op de boot disk. Hierbinnen dan VMWARE installeren en dus bovenop de Home Server Premium andere servers gaan draaien.
Mijn doel: hoe kan ik met onderstaande hardware een zo snel, flexibel, stabiel en veilig netwerk krijgen met de manieren die hierboven staan?

Eisen:
• Kunnen samenwerken met ontwerpers en programmeurs op een project, via deze server.
• Grote data-storage (met goede back-up oplossing van Home Serve, duplication)
• Snel intern netwerk met shared folders via remote workplace van Home Server
• Projecten kunnen plannen met deadlines / voortgang (met behulp van Sharepoint?)
• Kunnen overleggen met ontwerpers / programmeurs via video/chat (Microsoft Lync?)
• Mail server (Eigen Exchange draaien, of hosted?)(nu Google Apps, slechte integratie met Outlook)

Hardware:

Servers:
• HP Compaq DC5100 sff (2,2GB RAM/2x1TB intern schijf - 2TB extern / P4 3,20GHZ HT)
• Dell Optiplex 980 desktop (16GB RAM/128GB SSD/Core i5 670/eSata poort/ 2x 1934 poort)
Waarom een omgebouwde desktop: heb weinig ruimte, moet stil zijn en niet teveel stroom vreten.

Clients:
• 2x Dell Studio 15 (4GB/500GB/D2duo P8700)
• 1x Dell Vostro 1520 back-up laptop (4GB/320GB/C2duo T9500)
• 1x Macbook late ’09 13,3 inch (4GB/500GB/C2d 2,3GHz)
• 1x Dell Latitude 2100 mini (2GB/Atom/160GB)
• 1x Medion 23,6’’ full hd all-in-one (4GB/1TB/Intel T4500 CPU)

Netwerk apparatuur:
• 2x Cisco DS2008 8-ports gigabit switch
• 1x SMC barricade n-router (helaas nog wel 100mb poorten)
• 1x Fritz!Box voor adsl lijn van 8/1mb.

Hebben jullie tips / adviezen of opmerkingen hoe ik dit het beste kan gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Naja, het grote voordeel van VM's is dat je ze redelijk makkelijk heen en weer kun schuiven van de ene server naar de andere. Maar in jouw situatie zie ik het voordeel niet zo. Nou ja, ik zie het wel, maar elke windows VM moet weer Windows Server licenses hebben, allemaal dure grap.

Maar als ik je zo hoor heb je aan een SBS server genoeg. SBS, als je er niet bekend mee bent, is een getweakte versie van Windows Server (max 50 users) waarbij je ook nog Exchange, Sharepoint en wat andere meuk krijgt, voor een erg lage prijs.

Ik zou gewoon SBS kopen (jammer, bij Dell bij je systeem was ie denk ik goedkoper geweest), clean install doen, en je data weer restoren van de andere machine.

Je kunt trouwens dit soort dingen ook 'hosted' afnemen bij Microsoft of partners.

Of Lync server betaalbaar is, en of ie er ook bij kan weet ik niet. Het is een mooi product, maar volgens mij overkill voor mkb. (en als je integratie wil me bestaande telefooncentrale of telefoonlijn moet je zowel een OCS front-end server hebben als een OCS mediation server). Denk dat voor die paar gebruikers Skype handiger is. (Of misschien hosted Lync afnemen)

[ Voor 4% gewijzigd door axis op 27-11-2010 11:05 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
axis schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 11:04:
Naja, het grote voordeel van VM's is dat je ze redelijk makkelijk heen en weer kun schuiven van de ene server naar de andere. Maar in jouw situatie zie ik het voordeel niet zo. Nou ja, ik zie het wel, maar elke windows VM moet weer Windows Server licenses hebben, allemaal dure grap.
Nou, ik had eigenlijk Home Server Premium in gedachten voor pc image backup elke dag, shared folders access via remote place. En voor de wat professionelere oplossingen (Exchange, Sharepoint) een SBS 2008 erbij draaien in VM.
Maar als ik je zo hoor heb je aan een SBS server genoeg. SBS, als je er niet bekend mee bent, is een getweakte versie van Windows Server (max 50 users) waarbij je ook nog Exchange, Sharepoint en wat andere meuk krijgt, voor een erg lage prijs.
SBS 2008 ben ik zeker mee bekend, ik heb het al bij een klant naar tevredenheid draaien. Ik heb er nu een als test draaien in VMWARE, met licentie voor 5 users. Alleen als ik Home Server Premium draai tegelijk met SBS 2008 en W7 Prof als host OS, dan gaat het kopieren van een bestandje naar de Home Server met een 0,500kbps ofzo. Daar heb ik niet zoveel aan natuurlijk.
Ik zou gewoon SBS kopen (jammer, bij Dell bij je systeem was ie denk ik goedkoper geweest), clean install doen, en je data weer restoren van de andere machine.
SBS als enigste OS kan dus niet, want ik wil wel graag elke dag image backup van mijn cliënts (al diverse malen heel veel aan gehad), en dat ik ontwerpen bijvoorbeeld kan droppen op de server, en vervolgens iemand weer inlogd en via shared folders erbij kan. Dit kan bij SBS Remote Workplace niet. Ik heb ook iets gelezen over Office Web Apps, misschien dat ik hier ook gewoon bestanden in kan sharen. Zie deze link: http://blogs.technet.com/...web-apps-installatie.aspx.
Je kunt trouwens dit soort dingen ook 'hosted' afnemen bij Microsoft of partners.
Klopt, bij diverse klanten heb ik inmiddels Microsoft BPOS suite met Exchange Online. (Wel redelijk veel storingen afgelopen tijd)
Of Lync server betaalbaar is, en of ie er ook bij kan weet ik niet. Het is een mooi product, maar volgens mij overkill voor mkb. (en als je integratie wil me bestaande telefooncentrale of telefoonlijn moet je zowel een OCS front-end server hebben als een OCS mediation server). Denk dat voor die paar gebruikers Skype handiger is. (Of misschien hosted Lync afnemen)
Oke, ga ik eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
peeter94 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 11:18:
[...]
Nou, ik had eigenlijk Home Server Premium in gedachten voor pc image backup elke dag, shared folders access via remote place. En voor de wat professionelere oplossingen (Exchange, Sharepoint) een SBS 2008 erbij draaien in VM.
Hoe dat shared folders access werkt weet ik niet.. Elke dag je pc's imagen kan natuurlijk sowieso met Windows Server Backup en scheduled tasks naar een gedeelde locatie (willekeurige windows bak of linux+samba fileserver), daar heb je geen specifieke serversoftware voor nodig, behalve dan om een samba fileshare aan te bieden.

En je hebt natuurlijk ook Sharepoint om files te delen, of eventueel FTP.. Ik ken dat shared folders access niet, maar het lijkt me dat er toch wel alternatieven te vinden zijn.

Alleen maar gaan virtualiseren om een instantie van 'home server premium' te draaien lijkt me zo overkill, maar goed, ik het pakket echter niet.

Ik lees net trouwens ook nog wat over dat er in SBS Premium nu ook HyperV zit, dus dan zou je SBS als host kunnen gebruiken en home server als guest daaronder draaien.. (Ik huiver er van, wij doen alles met ESX, maar goed)
[...]
SBS 2008 ben ik zeker mee bekend, ik heb het al bij een klant naar tevredenheid draaien. Ik heb er nu een als test draaien in VMWARE, met licentie voor 5 users. Alleen als ik Home Server Premium draai tegelijk met SBS 2008 en W7 Prof als host OS, dan gaat het kopieren van een bestandje naar de Home Server met een 0,500kbps ofzo. Daar heb ik niet zoveel aan natuurlijk.
Installeer in je testlab eens een ESXi machine, met de 2 servers als virtual machines. Als je dan nog 0.5kpbs haalt dan is er iets goed mis, op een normale ESX host moet je tussen de machines gewoon maximale bandbreedte kunnen halen. Net ff op een testdoosje getest met iperf, haal ik 1680Mbit tussen 2 vm's op dezelfde host.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
axis schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 13:51:
[...]

Hoe dat shared folders access werkt weet ik niet.. Elke dag je pc's imagen kan natuurlijk sowieso met Windows Server Backup en scheduled tasks naar een gedeelde locatie (willekeurige windows bak of linux+samba fileserver), daar heb je geen specifieke serversoftware voor nodig, behalve dan om een samba fileshare aan te bieden.
Ja oke, dat zou ook nog kunnen dan, niet aan gedacht.
En je hebt natuurlijk ook Sharepoint om files te delen, of eventueel FTP.. Ik ken dat shared folders access niet, maar het lijkt me dat er toch wel alternatieven te vinden zijn.
Dat is wel zo, maar dan moet je steeds opnieuw de bestanden uploaden naar de server. Zie deze link voor shared folder van Home Server Premium: http://www.smartergeek.in...2010/04/image_thumb58.png. Misschien kan ik dan beter een VPN opzetten, zodat de ontwerper & programmeur gewoon in het lokale netwerk zitten?
Alleen maar gaan virtualiseren om een instantie van 'home server premium' te draaien lijkt me zo overkill, maar goed, ik het pakket echter niet.
Ja, idd, maar als ik met SBS 2008 ook hetzelfde kan dan heb ik dat niet meer nodig. Maar alsnog wel handig dan om te virualiseren, dan kan ik de oude server ook nog eens gebruiken als ik nog extra power nodig heb. Hoe doe jij het met data storage dan? Stel dat ik alles ga migreren naar SBS 2008 in ESXi server? Dan krijg je een enorm VMX-bestand van 2TB, toch?
Ik lees net trouwens ook nog wat over dat er in SBS Premium nu ook HyperV zit, dus dan zou je SBS als host kunnen gebruiken en home server als guest daaronder draaien.. (Ik huiver er van, wij doen alles met ESX, maar goed)
Idd, ik ga denk ik wel gewoon VMWARE gebruiken.
[...]
Installeer in je testlab eens een ESXi machine, met de 2 servers als virtual machines. Als je dan nog 0.5kpbs haalt dan is er iets goed mis, op een normale ESX host moet je tussen de machines gewoon maximale bandbreedte kunnen halen. Net ff op een testdoosje getest met iperf, haal ik 1680Mbit tussen 2 vm's op dezelfde host.
Zal ik deze week eens gaan proberen, hoop dat het een stuk beter gaat met Windows 7 als host er tussenuit. Trouwens, ik heb iets gelezen dat je het alleen voor echte server hardware kunt gebruiken, en niet zomaar op een Optiplex 980 desktop? Of maakt dit niet uit? Ivm drivers en ondersteuning en dergelijke?

Maar wat zou je aanraden met betrekking tot mail & sharepoint? Lokaal Exchange + Sharepoint gaan draaien, of met het oog op de ('cloudy') toekomst gewoon afnemen bij Microsoft? Dat kost me dan wel €511,20 per jaar voor 4 diensten en 5 gebruikers (is minimale afname) (BPOS: Exchange, Sharepoint, Office Communications Online, Office Live Meeting). Ik heb nu de mail bij Google Apps, maar dit bevalt totaal niet. Slechte integratie met Outlook 2010, en dus ook met het delen van afspraken en dat soort dingen. De Apps webinterface vind ik te rommelig en basic om te gaan gebruiken ipv Outlook.

[ Voor 3% gewijzigd door peeter94 op 28-11-2010 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

peeter94 schreef op zondag 28 november 2010 @ 12:51:
Stel dat ik alles ga migreren naar SBS 2008 in ESXi server? Dan krijg je een enorm VMDK-bestand van 2TB, toch?
Als je zo onhandig bent om al je data op je systeempartitie te laten wel ja. Een OS disk van 40GB is een stuk beter hanteerbaar.
Trouwens, ik heb iets gelezen dat je het alleen voor echte server hardware kunt gebruiken, en niet zomaar op een Optiplex 980 desktop? Of maakt dit niet uit? Ivm drivers en ondersteuning en dergelijke?
Neem dan eerst even een kijkje in de rest van dit forum aangezien een topic als [Ervaringen] hardware voor VMware ESXi* nalezen nogal voor de hand ligt voor je zoiets gaat vragen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
alt-92 schreef op zondag 28 november 2010 @ 22:40:
[...]

Als je zo onhandig bent om al je data op je systeempartitie te laten wel ja. Een OS disk van 40GB is een stuk beter hanteerbaar.
Oke, logisch idd. Ik heb al wat geprobeerd in VMWARE server met extra schijven toevoegen, is het aan te raden om alle data in een groot apart bestand te houden (of op te splitsen in meerdere VMW-bestanden)? Dus dan krijg je de SBS 2008 OS schijf (van ongeveer 100GB doe ik denk ik), en de grote data schijf (VMX-bestand dan).
[...]

Neem dan eerst even een kijkje in de rest van dit forum aangezien een topic als [Ervaringen] hardware voor VMware ESXi* nalezen nogal voor de hand ligt voor je zoiets gaat vragen ;)
Bedankt, genoeg leesvoer lijkt me zo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Ik zou zeker voor VMware gaan, vooral ook met het oog op je backup. Je kunt regelmatig volledige images maken van je servers. Als je ESXi (gratis) wilt gaan gebruiken let dan wel op de hardware eisen.. Ik heb ESXi op verschillende pc's geprobeerd maar niet alle hardware wordt altijd gesupport.. Op "echte" servers zoals een HP Proliant DL380 G6 ofzo werkt het vlekkeloos. Zorg voor maximaal geheugen en zo snel mogelijke harde schijven.. Leuk projectje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmjjb
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-03 19:18
peeter94 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 19:40:

• Kunnen samenwerken met ontwerpers en programmeurs op een project, via deze server.
• Grote data-storage (met goede back-up oplossing van Home Serve, duplication)
• Snel intern netwerk met shared folders via remote workplace van Home Server
• Projecten kunnen plannen met deadlines / voortgang (met behulp van Sharepoint?)
• Kunnen overleggen met ontwerpers / programmeurs via video/chat (Microsoft Lync?)
• Mail server (Eigen Exchange draaien, of hosted?)(nu Google Apps, slechte integratie met Outlook)
• 1x Fritz!Box voor adsl lijn van 8/1mb.
Ene budget? ga je dit wel redden? Exchange&Sharepoint + Lync + VM licenties kunnen al met al aardig oplopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
metallicelmo schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:27:
Ik zou zeker voor VMware gaan, vooral ook met het oog op je backup. Je kunt regelmatig volledige images maken van je servers. Als je ESXi (gratis) wilt gaan gebruiken let dan wel op de hardware eisen.. Ik heb ESXi op verschillende pc's geprobeerd maar niet alle hardware wordt altijd gesupport.. Op "echte" servers zoals een HP Proliant DL380 G6 ofzo werkt het vlekkeloos. Zorg voor maximaal geheugen en zo snel mogelijke harde schijven.. Leuk projectje :)
Ik ga vanavond of morgen even testen hoe het draait op de Optiplex 980 (desktop). Nu nog even met een test-schijf, maar ik wil graag 2x deze erin doen: pricewatch: Western Digital RE4 WD2003FYYS, 2TB. Is dit snel genoeg om meerdere VMWARE machines in te gaan draaien? En zou je aanraden om deze in RAID 1 te gaan draaien (met de on-board controller)? En misschien dat ik nog een 4TB Western Digital externe schijf koop, hier zit dan 2x2TB in, dus die kunnen ook in RAID 1.

Zeker leuk project, maar wel een flinke klus alles zonder downtime over te krijgen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
mmjjb schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:33:
[...]

Ene budget? ga je dit wel redden? Exchange&Sharepoint + Lync + VM licenties kunnen al met al aardig oplopen..
Denk het wel, binennkort komt Office 365 (http://office365.microsoft.com/en-US/online-services.aspx) uit, dan kan ik alles goedkoop in de cloud draaien. Precies wat ik nodig heb eigenlijk, alle kritische zaken gewoon uitbesteed bij Microsoft. Office 365 is de opvolger van BPOS (zie hierboven), en je hoeft minimaal 1 gebruiker af te nemen ipv 5 bij het huidige BPOS. Dus dan wordt dat wel interessanter. Dan heb ik gelijk Exchange & Sharepoint 2010. Office Live Communications wordt dan Lync.

En omdat ik nog een ICT opleiding volg, kan ik de licenties sowieso wel goedkoop via MSDN AA krijgen :9

[ Voor 17% gewijzigd door peeter94 op 01-12-2010 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Als je echt met ESX/ESXi bezig wil dan zou ik me maar eens gaan inlezen in hardware mogelijkheden.
Die 2 SATA schijfjes zijn leuk maar trekken een paar VM's niet, voor het geld van die Optiplex had je beter een HP ML110G5 kunnen kopen met een paar fatsoenlijke SAS of 10K SATA schijven.

En laat ik over homeserver maar niet beginnen, dat is gewoon een rampproduct, ik heb er zelf helaas teveel ervaring mee, versie 2 zal vast beter zijn maar als het zakelijk is zou ik daar niet voor kiezen.

En is dit nu allemaal voor jezelf of verdien je er ook aan? Want die MSDN licentie's zijn daar natuurlijk niet voor bedoelt.

[ Voor 20% gewijzigd door Bierkameel op 01-12-2010 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bierkameel schreef op woensdag 01 december 2010 @ 18:49:
Als je echt met ESX/ESXi bezig wil dan zou ik me maar eens gaan inlezen in hardware mogelijkheden.
Die 2 SATA schijfjes zijn leuk maar trekken een paar VM's niet, voor het geld van die Optiplex had je beter een HP ML110G5 kunnen kopen met een paar fatsoenlijke SAS of 10K SATA schijven.
Wat betreft de server hardware vind ik het ook wel een vreemde keuze van de OP. Echter, wat de schijven betreft, hangt dit natuurlijk heel erg af van de IO belasting. Die WD RE4 schijven zijn zeer degelijke dingen, wanneer de VM's geen enorme databases bevatten of exchange mailservers met hoge aantallen gebruikers zou ik niet weten waarom deze voorlopig niet zouden volstaan.

Wel had ik graag wat meer info gezien van de topicstarter zelf, onder andere van de huidige load zowel processor als I/O. Dan is het mogelijk snel duidelijk of ze mee kunnen of niet.

Verder vraag ik me af in welke mate je server "kritisch" is. Als je dit allemaal host op een enkel adsl lijntje, zonder enige vorm van redundantie wat betreft stroom of netwerk, moet je daar toch wel even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
Bierkameel schreef op woensdag 01 december 2010 @ 18:49:

En laat ik over homeserver maar niet beginnen, dat is gewoon een rampproduct, ik heb er zelf helaas teveel ervaring mee, versie 2 zal vast beter zijn maar als het zakelijk is zou ik daar niet voor kiezen.

En is dit nu allemaal voor jezelf of verdien je er ook aan? Want die MSDN licentie's zijn daar natuurlijk niet voor bedoelt.
Jep, je hebt helemaal gelijk. Maar dan zit ik met hardware weer erg krap. Een snelle 1TB disk (nearline-) SAS kost bij Dell nieuw meer dan €400,00 per stuk. En geheugen van 16GB vragen ze meer dan €1000,00 voor. Home Server voldeet bij mij wel, vooral de pc (image) back-ups zijn ideaal. En ook de Remote Shared Folders gebruik ik veel. Ik ga het nu denk ik alleen Home Server voor cliënt back-ups draaien.

Maar voor de Shared Folder access in Home Server weet ik nog geen goed SBS 2008 alternatief, wat zou ik kunnen gebruiken? Ik neem aan dat je er wel bekend mee bent, zo te horen?

Deze server is alleen voor intern gebruik (dus met ontwerper / programmeur), ik draai hier verder geen mail/sharepoint servers op voor klanten. Wel kunnen klanten momenteel inloggen via Shared folder access in Home Server, dat is het enigste wat betreft klanten.

[ Voor 8% gewijzigd door peeter94 op 01-12-2010 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 20:10:
[...]

Wat betreft de server hardware vind ik het ook wel een vreemde keuze van de OP. Echter, wat de schijven betreft, hangt dit natuurlijk heel erg af van de IO belasting. Die WD RE4 schijven zijn zeer degelijke dingen, wanneer de VM's geen enorme databases bevatten of exchange mailservers met hoge aantallen gebruikers zou ik niet weten waarom deze voorlopig niet zouden volstaan.

Wel had ik graag wat meer info gezien van de topicstarter zelf, onder andere van de huidige load zowel processor als I/O. Dan is het mogelijk snel duidelijk of ze mee kunnen of niet.

Verder vraag ik me af in welke mate je server "kritisch" is. Als je dit allemaal host op een enkel adsl lijntje, zonder enige vorm van redundantie wat betreft stroom of netwerk, moet je daar toch wel even over nadenken.
Die keuze heb ik gedeeltelijk toegelicht toch? Ik heb erg weinig (fysieke) ruimte beschikbaar, en de Optiplex 980 is klein, stil, redelijk zuinig, goed geprijst, en toch aardig krachtig met Core i5 en 16GB DDR3. De schijven bevatten geen spannende dingen momenteel, als ik maar snel kan werken vanaf meerdere cliënts en ook vanaf remote alles soepel gaat ben ik tevreden. De Exchange/Sharepoint omgevingen wil ik toch liever bij Office 365 hebben.

Processor van de DC5100 (huidige server) wisselt ritmisch: begint met 24%, blijft even 6 blokjes ongeveer hetzelfde, schiet daarna tegen de 90% aan en blijft daar ook ongeveer 6 blokjes, en dit herhaalt zich dan weer. (In Task Manager:))

Geheugen momenteel 1,9GB van de 2,2GB, maar dit zit dikwijls op de 2,8GB. Wat betreft schijven: zitten WD10EAVS & WD10EADS schijven in, maar in HD Tune Pro kwam de WD10EAVS (systeemdisk) niet hoger dan een 40-45mbps. Via het netwerk (router in meterkast = 100Mbps, 2 switches (boven en beneden) Gigabit) haal ik 10mbps als ik een bestandje kopieer. Vandaag heb ik een nieuwe Linksys Cisco router binnen gekregen, dus dan word het netwerk compleet Gigabit.

Het is niet zo dat er elke dag klanten op werken, dus in die zin niet kritisch. Maar wel voor het interne netwerk. Ik heb trouwens wel een HP UPS eraan hangen: de HP T700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
peeter94 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 18:18:
[...]
En omdat ik nog een ICT opleiding volg, kan ik de licenties sowieso wel goedkoop via MSDN AA krijgen :9
Zo werkt dat dus niet :) Als je Exchange bijvoorbeeld licenseert via MSDN, mag je bijvoorbeeld plugins maken voor Exchange, of een backup API schrijven voor Exchange bijvoorbeeld. En dat mag dan ook alleen maar die ene houder van het MSDN abbonnement. Je mag de software niet gebruiken voor productiedoeleinden, wat je wel doet zodra je gaat mailen.

Daarnaast als je commercieel gaat hosten, moet je SPLA overeenkomst aangaan met Microsoft.

In de praktijk hebben natuurlijk een boel mensen illegale software draaien, maar je stelt je vraag in PNS, en dus krijg je ook een bijbehorend antwoord. Je moet zelf weten wat je doet, maar als ICT professional moet je dan wel donders goed weten dat je illegaal bezig bent ;)

[ Voor 6% gewijzigd door axis op 02-12-2010 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Om hoeveel data gaat het nu eigenlijk ?
Hoe groot is een ontwerp waar je mee bezig bent ?
Hoe vaak moeten anderen eraan meewerken ?

Dacht namelijk dat webdesigners voor website ontwerpen maakten, en dat zou ook fatsoenlijk moeten werken met een instap adsl /kabelverbinding voor de klant. Dus waarom is er zo'n noodzaak voor mega snelheid ?

En hoe vaak heb je full images van je werkstations nodig ?
Je set aan gereedschap verandert toch niet zo vaak dat je iedere dag een full image moet maken ?

Nu doe je blijkbaar ook iets naast website's, maar dan nog.
De Home server keuze snap ik niet helemaal, kan ook komen door gebrek aan ervaring met dat product, maar de stap naar een VMWare ESXi server lijkt me toch een stevige. De noodzaak is _mij_ nog niet geheel duidelijk.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
axis schreef op donderdag 02 december 2010 @ 09:53:
[...]

Zo werkt dat dus niet :) Als je Exchange bijvoorbeeld licenseert via MSDN, mag je bijvoorbeeld plugins maken voor Exchange, of een backup API schrijven voor Exchange bijvoorbeeld. En dat mag dan ook alleen maar die ene houder van het MSDN abbonnement. Je mag de software niet gebruiken voor productiedoeleinden, wat je wel doet zodra je gaat mailen.

Daarnaast als je commercieel gaat hosten, moet je SPLA overeenkomst aangaan met Microsoft.

In de praktijk hebben natuurlijk een boel mensen illegale software draaien, maar je stelt je vraag in PNS, en dus krijg je ook een bijbehorend antwoord. Je moet zelf weten wat je doet, maar als ICT professional moet je dan wel donders goed weten dat je illegaal bezig bent ;)
Ah, oke. Had de exacte voorwaarden nog niet gelezen, maar iets in die strekking is natuurlijk wel logisch. Die software ga ik dan zoals hierboven al vermeld gewoon in Office 365 draaien, dan hoef ik ook niet steeds nieuwe licenties te kopen :) Maar als testen en dat soort dingen is MSDN natuurlijk wel prima te gebruiken. (In VMWARE kun je er prima nog een test machine bij draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
aZuL2001 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:09:
Om hoeveel data gaat het nu eigenlijk ?
Hoe groot is een ontwerp waar je mee bezig bent ?
Hoe vaak moeten anderen eraan meewerken ?

Dacht namelijk dat webdesigners voor website ontwerpen maakten, en dat zou ook fatsoenlijk moeten werken met een instap adsl /kabelverbinding voor de klant. Dus waarom is er zo'n noodzaak voor mega snelheid ?

En hoe vaak heb je full images van je werkstations nodig ?
Je set aan gereedschap verandert toch niet zo vaak dat je iedere dag een full image moet maken ?

Nu doe je blijkbaar ook iets naast website's, maar dan nog.
De Home server keuze snap ik niet helemaal, kan ook komen door gebrek aan ervaring met dat product, maar de stap naar een VMWare ESXi server lijkt me toch een stevige. De noodzaak is _mij_ nog niet geheel duidelijk.
-Momenteel is het schijfgebruik als volgt: total size: 3,64TB, waarvan 2,8TB in gebruik is (met folder duplication (WHS alternatief voor RAID), PC back-ups en shadow copies).
-Ontwerp (PSD-bestand) is ongeveer 10-15MB per stuk.
-Hoevaak: elke dag, de ontwerper maakt een PSD-bestand, vervolgens gaat de programmeur hier een site van maken, en heeft alle bestanden weer nodig vanaf de server. En op dat moment wil ook de klant nog even inloggen om zijn bestanden te bekijken. En dan wil ik op dat moment ook nog zelf in m'n lokale netwerk snel bij bestanden kunnen.

Noodzaak voor mega snelheid is er niet, maar wel om fatsoenlijk iets te kunnen doen. Nu hoor ik regelmatig klachten van klanten die aanlevermateriaal willen uploaden een paar uur bezig zijn (enkele 100erden foto's bijvoorbeeld voor op de website). Om op de Remote Workplace te komen duurt het sowieso enkele minuten voordat je in de shared folders zit. En ook als ik via RD inlog op de server kost het een paar minuten voordat ik er pas in zit. En openen van programma's op de server gaat ook tergend langzaam.

Home Server maakt automatisch elke dag differential back-ups, en nee het gereedschaps set veranderd niet steeds, maar het is ideaal als je schijf crasht, of een software fout, gewoon de hele boel weer kunt restoren naar de vorige dag. En niet dat je uren zit te prutsen en vervolgens nog niks kan met een back-up van vorige maand.

Waarom VMWARE; veel meer schaalbaar en flexibel. Ik ga Home Server dan alleen als 2e server inzetten voor PC back-ups (en eventuele andere kleine zaken), de Optiplex kan makkelijk 2 servers tegelijk hebben, dus wat dat betreft geen probleem. En verder kan ik makkelijker back-ups maken van de hele server (bijv. snapshots), en mogelijk mijn oude server nog als extra kracht gebruiken als dit nodig is (clustering). En in de toekomst zal dit steeds meer gebruikt worden, dus om het nu alvast te gaan implementeren lijkt me sowieso geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
peeter94 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 17:08:
-Momenteel is het schijfgebruik als volgt: total size: 3,64TB, waarvan 2,8TB in gebruik is (met folder duplication (WHS alternatief voor RAID), PC back-ups en shadow copies).
Data, gegevens van je werk van/voor je klanten.
Ik kan niet zien of je pron collectie ook onder je schijfgebruik valt ;)
-Ontwerp (PSD-bestand) is ongeveer 10-15MB per stuk.
Peanuts. heb je geen gigabit voor nodig. Maar kan wel.
-Hoevaak: elke dag, de ontwerper maakt een PSD-bestand, vervolgens gaat de programmeur hier een site van maken, en heeft alle bestanden weer nodig vanaf de server. En op dat moment wil ook de klant nog even inloggen om zijn bestanden te bekijken. En dan wil ik op dat moment ook nog zelf in m'n lokale netwerk snel bij bestanden kunnen.
Krijg de indruk dat je lukraak aan het vervangen bent, zonder te weten waar je bottleneck zit.
Noodzaak voor mega snelheid is er niet, maar wel om fatsoenlijk iets te kunnen doen. Nu hoor ik regelmatig klachten van klanten die aanlevermateriaal willen uploaden een paar uur bezig zijn (enkele 100erden foto's bijvoorbeeld voor op de website).
Lijkt me logisch. Je krijgt met de upload van de klant te maken.
Dus als de klant klaagt, kun je hem een sneller internetabbo adviseren.
100derden foto's voor een website upload je niet als klant.
Die ga je halen. Of zet ze op een cd.
Geen wonder dat het langzaam is.
Om op de Remote Workplace te komen duurt het sowieso enkele minuten voordat je in de shared folders zit. En ook als ik via RD inlog op de server kost het een paar minuten voordat ik er pas in zit. En openen van programma's op de server gaat ook tergend langzaam.
Daar heb je met de hardware te maken.
Maar dat kan ram, processor, schijven etc zijn.
Home Server maakt automatisch elke dag differential back-ups, en nee het gereedschaps set veranderd niet steeds, maar het is ideaal als je schijf crasht, of een software fout, gewoon de hele boel weer kunt restoren naar de vorige dag. En niet dat je uren zit te prutsen en vervolgens nog niks kan met een back-up van vorige maand.
Snap ik, mag van mij ;) , maar beetje overkill imho.
Waarom VMWARE; veel meer schaalbaar en flexibel. Ik ga Home Server dan alleen als 2e server inzetten voor PC back-ups (en eventuele andere kleine zaken), de Optiplex kan makkelijk 2 servers tegelijk hebben, dus wat dat betreft geen probleem. En verder kan ik makkelijker back-ups maken van de hele server (bijv. snapshots), en mogelijk mijn oude server nog als extra kracht gebruiken als dit nodig is (clustering). En in de toekomst zal dit steeds meer gebruikt worden, dus om het nu alvast te gaan implementeren lijkt me sowieso geen gek idee.
Volgens mijn bescheiden mening schiet je door.
Met alle respect, je bent een klein bedrijf, geen mega hosting club.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
aZuL2001 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 18:28:
[...]

Data, gegevens van je werk van/voor je klanten.
Ik kan niet zien of je pron collectie ook onder je schijfgebruik valt ;)
Haha, nee dat zul je er niet op vinden hoor >:) Wel: 880GB bedrijfsdata (incl. images en software), en met duplication kost dit 1,76TB op de schijven.
[...]

Peanuts. heb je geen gigabit voor nodig. Maar kan wel.
Dat had ik al een beetje verwacht, maar je zou voor de grap maar eens een weekje in mijn situatie moeten werken, het is allemaal zeer traag. En omdat ik bij een klant een tijd geleden wel een echte server heb geinstalleerd (Poweredge T410) zag ik dat de datasnelheid bij kopieren via het netwerk 60mbps was ipv de magere 10mbps die ik haal;) Dus ik dacht: dat moet bij mij ook sneller kunnen.
[...]

Krijg de indruk dat je lukraak aan het vervangen bent, zonder te weten waar je bottleneck zit.
Hmm, dat valt wel mee denk ik: de bottleneck zit/zat overal: had eerst 100mbps switches, alles op de WD10EADS (nu duplication disk) schijf draaien als boot schijf (zeer traag), een trage processor die gemiddeld steeds boven de 50% uitkomt, werkgeheugen tekort, en ook nog eens een te kleine 750GB duplication disk (is inmiddels vervangen door de externe 2TB disk). Met de hardware die ik nu heb gekocht en afgelopen tijd al gedeeltelijk heb geüpgraded kan ik er voorlopig weer een jaartje tegenaan.
[...]

Lijkt me logisch. Je krijgt met de upload van de klant te maken.
Dus als de klant klaagt, kun je hem een sneller internetabbo adviseren.
100derden foto's voor een website upload je niet als klant.
Die ga je halen. Of zet ze op een cd.
Geen wonder dat het langzaam is.
Toevallig was dat een klant met UPC Fiberpower 10mbps download / 3mbps upload. Dus daar zat de bottleneck toch echt weer bij de server. Ja, dat is altijd een optie, maar als je snel even iets nodig hebt is dit toch wat handiger. En zeg nou zelf, het 'foto-op-cd-zetten' tijdperk is toch alweer redelijk gedateerd. Alles gaat online of per USB.
[...]

Daar heb je met de hardware te maken.
Maar dat kan ram, processor, schijven etc zijn.
Idd, en juist daarom heb ik dus zo'n (naar jouw mening) overkill hardware config genomen. Ik zie het niet zitten om over een jaar weer zo'n grote/dure investering te doen.
[...]

Snap ik, mag van mij ;) , maar beetje overkill imho.
Beetje extra veiligheid is nooit weggenomen, toch? Niets is handiger dan even een bootcd'tje in je laptop doen, image restore, paar uur later heb je je volledige laptop weer terug. En omdat de server het makkelijk draait, waarom die mogelijkheid dan niet benutten ;)
[...]

Volgens mijn bescheiden mening schiet je door.
Met alle respect, je bent een klein bedrijf, geen mega hosting club.
Goed om te horen, want dat betekend dat ik er voorlopig nog wel even mee vooruit kan dan _/-\o_ En laat dat nu net mijn bedoeling zijn, ik wil niet over een jaar hetzelfde gezeur krijgen. Een hosting club heeft dit soort dingen wel iets professioneler schat ik zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peeter94 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:09:
Toevallig was dat een klant met UPC Fiberpower 10mbps download / 3mbps upload. Dus daar zat de bottleneck toch echt weer bij de server. Ja, dat is altijd een optie, maar als je snel even iets nodig hebt is dit toch wat handiger. En zeg nou zelf, het 'foto-op-cd-zetten' tijdperk is toch alweer redelijk gedateerd. Alles gaat online of per USB.
Dan zit de bottleneck toch echt bij de klant en niet bij jou hoor. een 3mbps upload is voor het verzenden van enkele honderden foto's te weinig. je hebt het dan over een upload van ongeveer 10 a 15 kb per seconde( kan iets meer of minder zijn) als je dan foto's hebt van 1 mb per stuk dan ben je wel een paar uur bezig ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 00:22:
[...]

Dan zit de bottleneck toch echt bij de klant en niet bij jou hoor. een 3mbps upload is voor het verzenden van enkele honderden foto's te weinig. je hebt het dan over een upload van ongeveer 10 a 15 kb per seconde( kan iets meer of minder zijn) als je dan foto's hebt van 1 mb per stuk dan ben je wel een paar uur bezig ja
Zonder gekheid, maar dit mag je me eens voorrekenen. In mijn ervaring is 3mbit altijd nog +/- 300KB/s.

Desalniettemin is een aantal honderd foto's uploaden via een asynchroon lijntje best een langdurige klus, dus grote kans dat dit inderdaad de bottleneck is geweest. Heb je al met bijvoorbeeld een vriend uitgetest wat er gebeurt als iemand een sloot data upload via FTP? Dan kun je de vinger op de zere plek leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

peeter94 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 21:41:
Maar voor de Shared Folder access in Home Server weet ik nog geen goed SBS 2008 alternatief, wat zou ik kunnen gebruiken? Ik neem aan dat je er wel bekend mee bent, zo te horen?
Nouja ben al 10 jaar ITer en ontwerp blade en storage oplossingen dus weet er wel wat vanaf :P
Maar ik zou Homeserver sowieso dumpen, het is gigantisch traag en die folder duplication is een wassen neus, helemaal als je het virtueel draait.
Een paar dingen die waar je rekening mee kan houden:

-Installeer Win2k3 of Win2k8 server op die PC, dus zonder VMware tussenlaag.
-Maak op je clients folder redirections aan zodat ze alle data op de server plaatsen.
-Maak een mooi loginscriptje zodat alle PC's drive mappings hebben en laat ze daar hun data plaatsen.
-Zorg voor een fatsoenlijke offsite backup, dus geen folder replication, als je PC af fikt ben je alles kwijt, je kan zelfs NTbackup gebruiken met een USB schijf.
-Laat externe klanten hun bestanden benaderen via SFTP, stukken sneller en veilig, bijvoorbeeld met filezilla, je kan natuurlijk per klant een map maken op de server waar de programmeur zijn spul dumpt en die map maak je via SFTP beschikbaar (Filezilla oid)

Homeserver draaien om PC's te backuppen is waanzin, op PC's behoort geen belangrijke data te staan en een PC herinstalleer je binnen een paar uur incl alle apps, desnoods maak je 1 keer in de maand een ghost image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
Bierkameel schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 21:47:
[...]

Nouja ben al 10 jaar ITer en ontwerp blade en storage oplossingen dus weet er wel wat vanaf :P
Maar ik zou Homeserver sowieso dumpen, het is gigantisch traag en die folder duplication is een wassen neus, helemaal als je het virtueel draait.
Een paar dingen die waar je rekening mee kan houden:

-Installeer Win2k3 of Win2k8 server op die PC, dus zonder VMware tussenlaag.
-Maak op je clients folder redirections aan zodat ze alle data op de server plaatsen.
-Maak een mooi loginscriptje zodat alle PC's drive mappings hebben en laat ze daar hun data plaatsen.
-Zorg voor een fatsoenlijke offsite backup, dus geen folder replication, als je PC af fikt ben je alles kwijt, je kan zelfs NTbackup gebruiken met een USB schijf.
-Laat externe klanten hun bestanden benaderen via SFTP, stukken sneller en veilig, bijvoorbeeld met filezilla, je kan natuurlijk per klant een map maken op de server waar de programmeur zijn spul dumpt en die map maak je via SFTP beschikbaar (Filezilla oid)

Homeserver draaien om PC's te backuppen is waanzin, op PC's behoort geen belangrijke data te staan en een PC herinstalleer je binnen een paar uur incl alle apps, desnoods maak je 1 keer in de maand een ghost image.
Thanks, hier heb ik wat aan :) Concreter verhaal met dingen die ik kan gebruiken.

Ik ben nu bezig om een en ander te testen, maar hoezo zou je zeggen zonder VMWARE tussenlaag? Met VMWARE kan ik die server ook nog eens gebruiken om eens een test Windowsje, of server te gaan draaien, of later als er weer een nieuwe server versie uitkomt, dan kun je veel makkelijker upgraden, toch?

En omdat ik een laptop wel eens meeneem naar klanten zit ik natuurlijk zonder server connectie, hoe zou je dat dan oplossen met folder redirection? Ik had dit ook bij een klant gedaan met SBS2008 server, maar zodra hij thuis verder wilde met z'n Autocad tekeningen kreeg die tig meldingen met verbroken verbindingen e.d. En als hij dan iets op het bureaublad wilde zetten kon dat ook niet (immers ook gelinked naar de server). Is het in zo'n situatie dan weer handig om VPN te gebruiken? Want bij mezelf kan dit ook voorkomen natuurlijk, als ik met een van m'n laptops bij een klant iets wil laten zien op mijn lokale laptop.

Offsite back-up in de vorm van, boven op zolder (kantoor is in kelder onder garage) een 4TB NASje neerzetten in RAID1 en via Gigabit ethernet elke dag incredimental back-up te laten maken van het systeem? En dan in de server zelf nog iets van RAID denk ik, want een back-up van een dag geleden is op een server vaak alweer verouderd :P

En wat betreft het imagen: als ik van de cliënts echte cliënts maak die helemaal in het netwerk geïntegreerd zitten (zoals bij mij op school, met Novell, maakt niet uit welke pc je inlogd) dan is het imagen idd niet meer nodig. Maar al zou ik nu alle data op de server houden, alle instellingen van programma's, voorkeuren, wachtwoorden, opties enzo ben ik allemaal kwijt bij een herinstallatie. En ik heb momenteel 126 programma's geïnstalleerd, waarvan ik de meeste toch echt wel gebruik (ik houdt m'n laptop graag schoon, dus veel ongebruikte software heb ik niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

peeter94 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 21:29:
[...]

Thanks, hier heb ik wat aan :) Concreter verhaal met dingen die ik kan gebruiken.

Ik ben nu bezig om een en ander te testen, maar hoezo zou je zeggen zonder VMWARE tussenlaag? Met VMWARE kan ik die server ook nog eens gebruiken om eens een test Windowsje, of server te gaan draaien, of later als er weer een nieuwe server versie uitkomt, dan kun je veel makkelijker upgraden, toch?

En omdat ik een laptop wel eens meeneem naar klanten zit ik natuurlijk zonder server connectie, hoe zou je dat dan oplossen met folder redirection? Ik had dit ook bij een klant gedaan met SBS2008 server, maar zodra hij thuis verder wilde met z'n Autocad tekeningen kreeg die tig meldingen met verbroken verbindingen e.d. En als hij dan iets op het bureaublad wilde zetten kon dat ook niet (immers ook gelinked naar de server). Is het in zo'n situatie dan weer handig om VPN te gebruiken? Want bij mezelf kan dit ook voorkomen natuurlijk, als ik met een van m'n laptops bij een klant iets wil laten zien op mijn lokale laptop.
Zonder VMware tussenlaag is het sneller, zeker met SATA schijven maakt dat nogal wat uit, je kan desnoods VMware server installeren op de 2003/2008 server als je iets wil testen.
Voor upgraden is het idd handig, dan moet je alleen de VMware tools elke keer updaten.

Over die netwerkschijven, die kan je gewoon op de PC/laptop offline beschikbaar maken, hij synchroniseerd dan elke keer alle data, let wel op dat sommige formaten als MDB en PST hiermee niet gekopieerd worden.
Een beter oplossing is inderdaad een VPN, als je eenmaal verbinding hebt draai je ff een batch scriptje met daarin:
Net use n:\ \\server\share
Enzovoort voor al je shares, zo kan je toch fijn op afstand werken terwijl je al je data beschikbaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
Bierkameel schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 13:24:
[...]

Zonder VMware tussenlaag is het sneller, zeker met SATA schijven maakt dat nogal wat uit, je kan desnoods VMware server installeren op de 2003/2008 server als je iets wil testen.
Voor upgraden is het idd handig, dan moet je alleen de VMware tools elke keer updaten.

Over die netwerkschijven, die kan je gewoon op de PC/laptop offline beschikbaar maken, hij synchroniseerd dan elke keer alle data, let wel op dat sommige formaten als MDB en PST hiermee niet gekopieerd worden.
Een beter oplossing is inderdaad een VPN, als je eenmaal verbinding hebt draai je ff een batch scriptje met daarin:
Net use n:\ \\server\share
Enzovoort voor al je shares, zo kan je toch fijn op afstand werken terwijl je al je data beschikbaar hebt.
Mijn reactie liet even op zich wachten, maar heb inmiddels toch maar gedaan wat je hebt aangeraden _/-\o_ En ik moet zeggen, ben er wel erg tevreden over. Heb SBS 2008 geïnstalleerd, met een 128GB WD ssd, en erbij nog een 2TB interne WD enterprise hdd. Werkgeheugen 16GB, dus voorlopig kan ik nog even vooruit. Back-up ga ik doen op mijn externe USB 2TB schijf. Een dagelijkse off-site back-up ga ik op mijn oude server doen, hierop ga ik ESXi installeren. Dan kan ik daar voor de tientallen GB's privegebruik nog mooi in opslaan, en gebruiken als duplication AD/DHCP/DNS server.

Het scriptje ben ik nog niet aan begonnen, dat ga ik later doen. Dan maak ik een nieuwe laptop + workstation image, die helemaal geconnect is met het netwerk.

Heb inmiddels ook SharePoint 2010 geïnstalleerd, bevalt super en is zeer snel.

Ben alleen nog niet uit over de mailoplossing, nog even blijven bij Google Apps, eigen Exchange 2007 draaien, of de Online Suite nemen van Microsoft (ook nog Exchange 2007), of paar maanden wachten op Office 365 (Met o.a. Exchange 2010). Wat zouden jullie aanraden? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:57

Osxy

Holy crap on a cracker

off-site is ook echt off-site.
Dus niet in zelfde pand als de oorspronkelijke data.

Op dit moment lever ik een backupdienst voor meerdere bedrijven, totaal customised voor hun wensen. Dit is nu in ons huis maar gaat binnenkort verhuizen naar colo met dan bij ons thuis nog een backup van de colo.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
Osxy schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 00:31:
off-site is ook echt off-site.
Dus niet in zelfde pand als de oorspronkelijke data.

Op dit moment lever ik een backupdienst voor meerdere bedrijven, totaal customised voor hun wensen. Dit is nu in ons huis maar gaat binnenkort verhuizen naar colo met dan bij ons thuis nog een backup van de colo.
Hmm, ik zou niet weten waar ik die dan moet plaatsen. Mijn kantoor zit onder de garage (kelder) en op zolder plaats ik dan mijn oude server als back-up server. Bij brand ofzo kun je dan meestal nog wel 1 van de 2 locaties bereiken. Beste is idd helemaal off-site, maar een colocatie is vrij prijzig denk ik voor een paar terrabyte dagelijkse back-up. En ik kan me voorstellen dat je een aardig snelle upload verbinding moet hebben om dit naar de off-site locatie te krijgen, of hoe werkt jouw back-up dienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Hoe heb je het licentie technisch nu opgelost? Heb je een SPLA contract afgesloten?

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
Stampertje schreef op zondag 12 december 2010 @ 10:10:
Hoe heb je het licentie technisch nu opgelost? Heb je een SPLA contract afgesloten?
Gewoon OEM licentie. Ik lever geen diensten waar ik geld mee verdien op deze server. Bijvoorbeeld het draaien van Exchange nemen klanten allemaal af via Microsoft Exchange Online (BPOS). Binnenkort wordt BPOS vervangen door Office 365, en dan ga ik dat zelf ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

peeter94 schreef op zondag 12 december 2010 @ 12:11:
[...]

Gewoon OEM licentie. Ik lever geen diensten waar ik geld mee verdien op deze server. Bijvoorbeeld het draaien van Exchange nemen klanten allemaal af via Microsoft Exchange Online (BPOS). Binnenkort wordt BPOS vervangen door Office 365, en dan ga ik dat zelf ook gebruiken.
Sharepoint als OEM? En je CAL's dan? Of SAL's?

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter94
Stampertje schreef op zondag 12 december 2010 @ 12:15:
[...]

Sharepoint als OEM? En je CAL's dan? Of SAL's?
Sharepoint nu nog even als MSDN (het draait nu nog niet in een productieomgeving), en als binnenkort Office 365 uitkomt heb ik daarbij ook gelijk de licentie voor Sharepoint 2010. ;) CAL's zaten er standaard 5 bij, bij de Dell OEM licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:57

Osxy

Holy crap on a cracker

peeter94 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 23:08:
[...]

Hmm, ik zou niet weten waar ik die dan moet plaatsen. Mijn kantoor zit onder de garage (kelder) en op zolder plaats ik dan mijn oude server als back-up server. Bij brand ofzo kun je dan meestal nog wel 1 van de 2 locaties bereiken. Beste is idd helemaal off-site, maar een colocatie is vrij prijzig denk ik voor een paar terrabyte dagelijkse back-up. En ik kan me voorstellen dat je een aardig snelle upload verbinding moet hebben om dit naar de off-site locatie te krijgen, of hoe werkt jouw back-up dienst?
Incremental.

Afhankelijk van de klant is dit per dag 1 tot 6 uur s'nachts uploaden. Tot nu toe nog geen klant waarbij een hele nacht uploaden niet genoeg zou zijn. Mocht dit wel het geval zijn raad ik ze een snellere verbinding aan.
Over het algemeen hebben mensen nu 1mbit up. In 1 nacht (18:00 tot 9:00 uitgaand van kantoor uren) is dat toch een 6GB oid.

Voor de klanten die het willen hebben we zelfs de mogelijkheid dagen tot weken terug te gaan. Restores doen we afhankelijk van de grootte of s'nachts tegelijk met de backup (maar dan dus de andere kant op) of wij rijden langs met HD om het voor hun te restoren.

[ Voor 11% gewijzigd door Osxy op 12-12-2010 12:43 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Pagina: 1