[NBBG Aanschaf] Multimedianotebook december 2010

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024

[NBBG Aanschaf] Multimedianotebook december 2010

De NBBG van december en januari is op de front-page geplaatst. Hier is ruimte om te discussiëren over het multimediamodel.

Je kunt hier terecht met vragen, opmerkingen en andere discussiepunten die betrekking hebben op multimediamodellen van de NBBG. Je kunt bijvoorbeeld je eigen aanschaf toelichten of vragen stellen als je twijfelt of tegen problemen bent aangelopen.

Multimedianotebook

Dell XPS 15
Dell XPS 15 in de Pricewatch
XPS 15 op de Dell-site
Alternatieven
pricewatch: Sony Vaio VPC-F13S0E (Zwart)
pricewatch: MSI GX660-249NL
pricewatch: Toshiba Satellite L670-17M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-08 19:48
Als ik het goed begrijpt werkt de optimus technologie alleen als je een i5 in je laptop zet en niet als je een i7 erin stopt. Of zit er nog een integrated graphics chip op het moederbord?

http://www.nvidia.co.uk/object/optimus_technology_uk.html
http://en.community.dell....op/f/3518/t/19355056.aspx

Dat zou een serieus nadeel zijn van de Best-Buy notebooks. Het lijkt me dat dit best scheelt in accuduur, al heb ik hier zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat klopt, met de i5 gaat de xps 3 tot 5 uur mee, met de i7 is dat maximaal 3.5u.

voor de NBBG is echter voor de i7 plus een 9-cel batterij gekozen, hiermee kan 5 uur worden geweerkt, de i5 met 9-cel batterij haalt 5 tot 8 uur in theorie.
maar dan nog, de sony, die haalt 2.5u... de msi nog minder, als je het zo bekijkt is 5 uur belachelijk veel.

ik had overigens voor de versie met i5 gekozen, het prestatieverschil is voor mijn bezigheden niet denderend, het verschil in accuduur echter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tiesk schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:40:
Als ik het goed begrijpt werkt de optimus technologie alleen als je een i5 in je laptop zet en niet als je een i7 erin stopt. Of zit er nog een integrated graphics chip op het moederbord?

http://www.nvidia.co.uk/object/optimus_technology_uk.html
http://en.community.dell....op/f/3518/t/19355056.aspx

Dat zou een serieus nadeel zijn van de Best-Buy notebooks. Het lijkt me dat dit best scheelt in accuduur, al heb ik hier zelf geen ervaring mee.
Dat klopt. Maar in deze categorie is dat niet zo belangrijk ;) Overigens is het ook weer niet zo dat je gigantisch inlevert qua performance als je toch voor de i5 gaat, de GT420 is een lager geklokte GT435; deze is zo'n 25% sneller (nog steeds te traag om op full-hd te kunnen gamen ;) ).

EDIT: wat een vlotte reactie weer:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:48:
[...]

Dat klopt. Maar in deze categorie is dat niet zo belangrijk ;)
dat depends. onder multimedia versta ik iets met een goed scherm dat niet te groot is om mee te nemen, maar anderen beschouwen dit weer als desktopvervanger.

ik wil 1 apparaat waar ik thuis en op school mee kan werken, dan kom je uit bij iets met een goed scherm, lange accuduur, en goede prestaties: de xps met i5 dus
EDIT: wat een vlotte reactie weer:P
F5, F5, F5, F5, ..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2010 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pff, ze hadden voor de XPS 17 moeten kiezen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deus4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
De review haalt aan dat de laptop geen normale vga aansluiting heeft, wat dus problematisch is om externe schermen/beamers eraan te hangen. Is dit op de een of andere manier op te vangen? Kan bijvoorbeeld de hdmi aansluiting gebruikt worden via een omzetstukje? Op kabeltje.nl zie ik dat er inderdaad omzetstukjes hdmi->dvi bestaan, maar hdmi->vga zie ik dan weer niet? Of zijn er betere oplossingen om deze laptop op een standaard beamer met vga aansluiting te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij heeft hdmi..dat zit op praktisch elk scherm.
hij heeft ook displayport, benodigd voor je 30" monitor

dus:

DP -> vga verloopje
of
hdmi -> vga verloopje (kan dat?)
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:23:
Pff, ze hadden voor de XPS 17 moeten kiezen! :P
die mist het goede scherm ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2010 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapb13
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 22:06
deus4 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 17:25:
De review haalt aan dat de laptop geen normale vga aansluiting heeft, wat dus problematisch is om externe schermen/beamers eraan te hangen. Is dit op de een of andere manier op te vangen? Kan bijvoorbeeld de hdmi aansluiting gebruikt worden via een omzetstukje? Op kabeltje.nl zie ik dat er inderdaad omzetstukjes hdmi->dvi bestaan, maar hdmi->vga zie ik dan weer niet? Of zijn er betere oplossingen om deze laptop op een standaard beamer met vga aansluiting te plaatsen?
Je kunt een omzetstukje kopen voor de mini display poort. Ze ze zijn voor onder de 30 euro al wel te krijgen, niet zo'n heel groot probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jawel, maar heeft een killer videokaart. Das ook wat waard 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...daar heb je de als alternatief genoemde msi voor, maar inderdaad, de xps 17 zou ook niet misstaan in de nbbg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwio
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-01-2024
Nou ben zeker voor de 15" XPS en niet de 17". Ik ben nog altijd van mening dat een laptop portable dient te zijn. Deze dient dus niet te zwaar te zijn. Ben zelf in het bezit van de XPS 16, en die vindt ik uiteindelijk net even te zwaar(Het blijft nutuurlijk een hele fijne laptop). Toen hadden ze de XPS 15 nog niet. Qua design, ziet de XPS 15 er ook netjes uit. Beter dan menig andere laptop. En idd dell laptops in deze serie gaan lekker lang mee met hun accu. Met een 9 cell accu haal ik net geen 5 uur, maar is lang genoeg voor mij.

Verder jammer dat de 256SSD niet te kiezen is. Dit zou de performance van de laptop wel ten goede komen.

[ Voor 68% gewijzigd door iwio op 01-12-2010 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bleergh, dell heeft het b+rg scherm van de site afgehaald vanwege 'leverproblemen'

uiteraard zijn win van de lage landen de eerste waar dit gebeurt, in de rest van de wereld is-ie nog steeds te bestellen. (voor $130.. maar dat is een ander verhaal)

ik houd jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 16:46
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 13:40:
bleergh, dell heeft het b+rg scherm van de site afgehaald vanwege 'leverproblemen'

uiteraard zijn win van de lage landen de eerste waar dit gebeurt, in de rest van de wereld is-ie nog steeds te bestellen. (voor $130.. maar dat is een ander verhaal)

Ik was ook al aan het zoeken naar dat B+RGB LED scherm en kon het al nergens vinden... vandaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36

Eagle Creek

Breathing security

Hi!

Ik heb zo'n zelfde Dell XPS 15 proberen samen te stellen, maar zie nergens de optie voor zo'n LED-scherm.
Wel zie ik:
Monitor
Klik hier om Monitor opties te selecteren.

IN2020 20-inch HD WLED Widescreen Monitor (VGA only) - European [meerprijs € 140,00 of € 6/maand1]
DELL™ 20"W HD MONITOR ST2010 - BLACK - EUROPEAN [meerprijs € 160,00 of € 7/maand1]
DELL™ IN1920 18.5in (47.0cm) Black Wide (1366X768) Analogue VGA Tilt Adjustable - Euro [meerprijs € 120,00 of € 5/maand1]
Sowieso lijkt mij dit al een losse monitor? Immers, je kunt van een 15"-laptop moeilijk een 20-inch monitor maken. En de prijs komt ook niet overeen.

Wat doe ik fout?

Tevens: klopt het dat op de website van Dell alleen voor deze laptop nog geen drivers downloadbaar zijn?

[ Voor 42% gewijzigd door Eagle Creek op 07-12-2010 16:58 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je doet dit fout:
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 13:40:

via de telefoon kan je hem nog wel bestellen, je moet alleen de juiste man treffen

de drivers staan gewoon op de site hoor, al vanaf dag 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Aah, inderdaad niet jouw post voor die van mij gelezen :P .

Drivers, 'waar dan'?
Dell.nl -> Drivers en downloads -> Thuisgebruikers -> Selecteer een model -> Laptops ->

Daar staan Studio XPS Laptop en XPS laptop. Kies je voor de tweede kun je kiezen uit XPS en XPS Gen 2.
Beide zijn alleen oude drivers voor XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor de multimedialiefhebbers: pricewatch: Asus N53JQ-SZ191V is nu leverbaar.
vergelijkbaar met de xps 15 en de vaio F, de prijs ligt ertussenin

in tegenstelling tot wat de pricewatch beweert bevat deze weldegelijk een full hd scherm bron

wie had ooit gedacht dat juist asus een laptop zou uitbrengen onder de €1000 met full-hd? :o

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Ja "vooruit dan maar"? Je kunt wel geïrriteerd lopen doen, maar dat is dus exact de pagina die ik je zojuist heb beschreven. En daar staan alleen drivers van XP.

Edit
Blijkbaar zit er nog een cache-bug tussen de morrelen. Bij een hard refresh krijg ik heel andere resultaten. Excuses moi voor dat gedeelte. 'However', dit systeem is de XPS L501X. En dat nummer heb ik niet in dit topic, noch op de Dell-site genoemd zien worden. Dus waar haal je die informatie vandaan?

(Evenwel hoef je niet zo kortaf te doen als iemand iets niet kan vinden. Ik ben ook niet stom..)

[ Voor 34% gewijzigd door Eagle Creek op 12-12-2010 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blijkbaar is die pagina cookie-afhankelijk... met firefox kom ik alsnog bij de studio 15 (mijn pc) uit, met IE doet hij het wel goed

maar wtf, na nog een keer naar de link te gaan krijg ik inderdaad alleen de xp drivers 8)7

werkt het niet als je hier gewoon je service tag invoert:
http://support.euro.dell....segmenter?c=nl&l=nl&s=gen
(kies voor thuisgebruikers)
Eagle Creek schreef op zondag 12 december 2010 @ 12:52:
[...]
Edit
Blijkbaar zit er nog een cache-bug tussen de morrelen. Bij een hard refresh krijg ik heel andere resultaten. 'However', dit systeem is de XPS L501X. En dat nummer heb ik niet in dit topic, noch op de Dell-site genoemd zien worden. Dus waar haal je die informatie vandaan?
..ja dus

dat is del dell code van dit systeem, dat staat ook onderop je laptop

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2010 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Mja, mensen raken soms gewoon ff geïrriteerd als dingen niet willen zoals ze hopen. Enerzijds wil darkstone je graag helpen, anderzijds wil hij ook dat jij je inzet. Nu komt dat helaas door een foutje waar jij ook weer weinig aan kon doen, maar wat darkstone ook niet had kunnen weten ;)

Maar XPS L501X is een wat minder handige benaming vanaf Dell. Echter is dat wel de andere naam voor de XPS 15, net als de Studio 15 vroegâh bv ook Studio 1558 kon heten bv, maar ook 1535 afhankelijk van de generatie.

Edit:
moet je nagaan dat darkstone alsnog sneller is als mij :)

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 12-12-2010 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Nou ja, ik héb de laptop niet. Ik overweeg hem te gaan kopen. Maar de beschikbaarheid van drivers is voor mij een breekpunt, daar mijn vorige ervaringen met Dell hier zwaar stuk op zijn gelopen. Onderop de laptop en service-tags zijn voor mij geen mogelijkheid.

Het hele type zag ik niet staan, en bij XPS Gen 2 (waar ik dus telkens op uit bleef komen (bedankt Dell-programmeurs??)) kreeg ik alleen XP-drivers voorgeschoteld. Ik zag inmiddels wel dat de L501X op dezelfde laptop uitkomt, maar dat is terugredeneren.

In ieder geval bedankt voor de info. Darkstone, zou jij mij kunnen aangeven of de drivers die Dell beschikbaar stelt 'gewoon' voor Windows 7 64-bits zijn? Ik neem aan van wel, maar ik heb vaker voor een verassing gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jazeker, als je vanaf die link op "starpagina drivers" klikt (handig programmeerwerk..) in het menu aan de linkerkant kan je een OS selecteren, bij dit model enkel windows 7 x64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbj
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-03-2023
Hallo Tweakers,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een goede laptop. Ik ga deze vooral gebruiken voor school want ik doe een opleiding waarbij je met programma's als Photoshop, Illustrator, Flash en 3DSMAX werkt. Verder wil ik er natuurlijk ook de 'gewone dingen' mee doen.
Ik kwam laptops tegen van Dell, Sony en Asus. Ik weet niet welke de beste kwaliteit bied of de beste service heeft. Daarom kom ik er ook niet echt uit.

Laptops die ik tegen kwam zijn:

pricewatch: Sony Vaio VPC-F13S0E
pricewatch: Dell XPS 15
pricewatch: Asus N53JQ-SX085V

Mijn voorkeur ligt bij de laptop van Sony maar eigenlijk vind ik deze net iets te duur. Maar daarentegen heeft hij wel een Full HD scherm vergeleken met de anderen.

Zouden jullie mij kunnen aanbevelen welk merk ik het best kan pakken ?
Wat kan ik het beste doen qua processor, videokaart, RAM geheugen, etc...

Mijn budget ligt rond de €1200,-

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de xps heeft ook een full-hd scherm, met een i5 zelfs onder de €1000 euro.

kwaliteit van het scherm is hetzelfde als de sony, het scherm is alleen niet mat.

tevens vind ik de vaio F te zwaar voor school.. maar thats just me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

ben op zoek naar een laptop, maar gezien de plaats van posten is dit redelijk voor de hand liggend i guess 8)7
"Supermarktmerken" als Acer, HP en Packard Bell negeer ik bewust, ik dacht me meer te focussen richting bvb Asus, Sony,... (hoe zit 't met bvb Toshiba?) of andere kanshebbers die ik over 't hoofd zie.

Vereisten/wensen:
- 17" (zal quasi uitsluitend binnenshuis "mobiel" gebruikt worden)
- i5 processor (gulden middenweg tussen prestaties en batterij niet te snel leegvreten)
- dient op termijn als desktopvervanger
- no gaming, wel foto en later ook videobewerking
- budget max. 1000 € (bij voorkeur incl. draadloze router)

Ik heb de voorbije dagen al wat research gedaan en de volgende modellen beantwoorden aan m'n wensen, de ene (vooral budgettair) al beter dan de andere :
- Toshiba Satellite L670-1DX à 848 € (webaanbieding Vandenborre, lijkt me wel sterk aanbod met die blue-raybrander)
- bij Tones Asus K72JR-TY239V à 949 €, zie ook de productinfo van Asus
- of z'n Asus eindereeksbroertje K72JR-TY119V met een fractie tragere processor à 939 €
- en als laatste de Sony Vaio VPCEC3M1E/BJ à 999 € (maar budgettair op 't randje gezien de router...)
Zowel de Asus als Sony voelen wat robuuster aan dan de Toshiba maar die (minstens) 100€ verschil moeten ergens zitten natuurlijk.
Bij de weg, dit zijn prijzen voor de belgische markt en van gewone winkels dus geen webshops à la pixmania etc. Uit service- en garantie-overwegingen geef ik de voorkeur aan een "fysieke" winkel.

Wat betreft routers vind ik 't moeilijker, daarvan ken ik de helft minder dan van computers en niks / 2 = ...heel weinig 8)
D-Link en Linksys blijken goeie merken te zijn maar verder dan dat gaat m'n kennis niet.
O ja wel N-compatibel, Gigabit ethernet en liefst met iet of wat ingebouwde aanpasbare beveiliging zodat niet heel de straat (zelfs niet enkel m'n buur) op m'n netwerk kan.
Budget? Wat kan dat kosten? Ergens tussen de 40-50 en 80-90€ max.?

Raad, suggesties en/of ervaringen met bovenstaande zijn altijd welkom. So fire away! :D
Alvast bedankt bij deze.

Stefaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 23:35:
Vereisten/wensen:
- 17" (zal quasi uitsluitend binnenshuis "mobiel" gebruikt worden)
- i5 processor (gulden middenweg tussen prestaties en batterij niet te snel leegvreten)
- dient op termijn als desktopvervanger
- no gaming, wel foto en later ook videobewerking
- budget max. 1000 € (bij voorkeur incl. draadloze router)
waarom geen desktop, als ik vragen mag?.

het nut van accuduur in een 17" ontgaat mij ook volledig.
voor beeldbewerking is een goed scherm wel een pre, maar dat valt buiten je budget, of je moet een 15" halen (namelijk: de xps 15)
Ik heb de voorbije dagen al wat research gedaan en de volgende modellen beantwoorden aan m'n wensen, de ene (vooral budgettair) al beter dan de andere :
- Toshiba Satellite L670-1DX à 848 € (webaanbieding Vandenborre, lijkt me wel sterk aanbod met die blue-raybrander)
3GB RAM lijkt me een bijzonder slecht idee in combinatie met videobewerken :X
- bij Tones Asus K72JR-TY239V à 949 €, zie ook de productinfo van Asus
bijzonder weinig specs voor je geld als je het mij vraagt
- of z'n Asus eindereeksbroertje K72JR-TY119V met een fractie tragere processor à 939 €
- en als laatste de Sony Vaio VPCEC3M1E/BJ à 999 € (maar budgettair op 't randje gezien de router...)
de beste keus imo, niets bijzonders, maar het scherm is heeft teminste een wat fatsoenlijkere resolutie (nl. 1920*1080)

ik zou zelf eerder kijken naar een xps 17:
http://www1.euro.dell.com...17&s=dhs&cs=nldhs1&~ck=mn
1e of 4e model, verreweg de meeste specs voor je geld. (in het geval van het eerste model wel even de CPU upgraden naar een hoger model, de 560m).

gezien je eisen zou je ook kunnen kijken naar een leuke all-in-one, voor €800 moet er best iets leuks te vinden zijn met een i3 (desktop), 4GB ram en een leuk scherm

zoiets dus:
pricewatch: Asus Eee Top ET2400INT-B172E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Darkstone,
bedankt om al even mee te willen denken.
waarom geen desktop, als ik vragen mag?
Heb ik al en staat in m'n bureau, is nu wel al 4-5j oud maar gaat hopelijk nog ff mee.
Bijkomende eis is nu mobiliteit (elders in huis kunnen werken). Desktop verhuizen naar living of all-in-one is uitgesloten (bekabeling, WAF-factor...). 17" scherm is gekozen vanuit comfort/overzicht.
3GB RAM lijkt me een bijzonder slecht idee in combinatie met videobewerken :X
De modellen die ik aanhaalde hebben 4GB (2x2GB), maar zijn wel uitbreidbaar tot max. 8GB. Hoeveel raad je aan voor (kleinschalige) videobewerking?
Asus --> bijzonder weinig specs voor je geld als je het mij vraagt
De Toshiba heeft een BR-brander maar geen full HD-scherm, de Sony net omgekeerd, de Asus idd geen van beide. Verder zijn er hardware-matig geen grote verschillen denk ik, of wel?
ik zou zelf eerder kijken naar een xps 17
Uit nieuwsgierigheid even gecheckt. 't Eenvoudigste XPS model (met i5-560M processor) zit aan dezelfde prijs van de Toshiba, alleen heeft die laatste wel een HDD van 2x zo groot en een BR-brander.

Voor een BR-lezer en/of full HD doe ik het niet speciaal, daarvoor heb ik m'n 46" plasma. Een BR-schrijver schept natuurlijk wel perspectieven.

Zijn er meningen over de kwaliteit/duurzaamheid van deze merken, of de kwaliteit van service?
Dell vermeldt, weliswaar als basispakket, een collect & return garantie van 1 jaar, maar is er niet zoiets als de wettelijke en europees vastgelegde garantietermijn van 2j op nieuw verkochte gebruiksgoederen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zo te zien ben je Belg, dus dan heb je sowieso 2 jaar als ik het goed heb. In NL is die Europese richtlijn anders overgenomen waardoor het wat minder gunstig is.

De Toshiba ziet er leuk uit, maar bekijk hem wel in het echt... Mijn opa heeft er ook 1 en dat is echt een plastic fantastic ding waarbij de kwaliteit ver te zoeken is... Ziet er gewoon uit als goedkope Chinese rommel.... Dan ga ik toch liever voor de Dell denk ik.

Maar het is wel de reden ik met darkstone meega om toch voor een desktop te gaan: Laptops zijn ondingen. Ze lijken heel leuk, maar van alle apparatuur kennen ze volgens mij de hoogste uitval. Zolang er geen goede reden is voor een laptop, dan moet je een desktop halen imho: sneller, goedkoper, degelijker en werkt prettiger.

In een desktop kan ook WiFi en die WAF-factor, mijn ouders hebben dat ding al zo lang als ik leef in de huiskamer staan. We leven in de 21e eeuw imho, zo raar is een computer niet in de kamer :P . Als je jonge kinderen hebt is een goede reden om je vrouw te overtuigen dat je die koters in de gaten kan houden :)

[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 14-12-2010 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 01:02:
De modellen die ik aanhaalde hebben 4GB (2x2GB), maar zijn wel uitbreidbaar tot max. 8GB. Hoeveel raad je aan voor (kleinschalige) videobewerking?
anderhalf jaar geleden had elke fatsoenlijke laptop 4GB RAM, anno 2010 (2011 zelfs, als je nog even wacht) met minder aankomen is een teken van besparing tot op de laatste cent. (en RAM kost echt niet zo heel veel, voor een tientje meer had er 4GB ingezeten)

bijkomend nadeel is dat er waarschijnlijk geen 64 bit windows word geleverd, iets wat toch wel een pre is met de zwaardere pakketten die daarin beschikbaar zijn.

ik kan nu niet controleren of er echt 3GB in zit, de site van vandeborre is namelijk down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Toshiba is idd nogal plastiekerig, vandaar waarschijnlijk ook 't prijsverschil van min. 100€
Zowel de Asus als Sony voelen een stuk robuuster aan.

Ondanks dat een desktop beter/goedkoper is, madam zegt: "geen vaste pc in de woonkamer!" --> laptop...
En een all-in-one heeft nog altijd een tafel en stopcontact nodig --> weinig mobiel...
O ja, we hebben/willen trouwens geen kids.

RAM goedkoop? Dell interessant? Op bvb de XPS17 kan je als optie 8 ipv 4 GB RAM laten monteren... voor een "schappelijke" meerprijs van 410€ !! 8)7 |:(

@ Darkstone
ik denk dat ik weet vanwaar jij die 3 GB RAM haalt, mogelijk heb je enkele waarden van op de site omgewisseld: er zit nl. 3 MB cache geheugen in en 4 GB RAM
Win7 Home Premium 64bit is trouwens standaard.

Zaterdag is er in een lokale winkel een "laptopdag" waarop alle modellen voor gereduceerde prijzen de deur uitgaan. Als we dan toch bezig zijn over robuustheid, zo wordt een ASUS N73 (kast uit geborsteld alu) ineens ook bereikbaar: zie website aanbieder en fabrikant

Nu, los van prestaties maar naar duurzaamheid/kwaliteit toe, plaats je Sony dan boven Asus? Of omgekeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2010 @ 00:47:
RAM goedkoop? Dell interessant? Op bvb de XPS17 kan je als optie 8 ipv 4 GB RAM laten monteren... voor een "schappelijke" meerprijs van 410€ !! 8)7 |:(
goedkoop, ja, voor €100 heb je 8GB tegenwoordig, dat noem ik niet duur ;) je moet het alleen wel zelf monteren, op een of andere manier vragen alle fabrikanten boevenprijzen voor een reepje...
@ Darkstone
ik denk dat ik weet vanwaar jij die 3 GB RAM haalt, mogelijk heb je enkele waarden van op de site omgewisseld: er zit nl. 3 MB cache geheugen in en 4 GB RAM
Win7 Home Premium 64bit is trouwens standaard.
my bad
Zaterdag is er in een lokale winkel een "laptopdag" waarop alle modellen voor gereduceerde prijzen de deur uitgaan. Als we dan toch bezig zijn over robuustheid, zo wordt een ASUS N73 (kast uit geborsteld alu) ineens ook bereikbaar: zie website aanbieder en fabrikant
de xps lijn bestaat ook voor een groot deel uit alu, hier een review van de 15" versie:
http://www.anandtech.com/...s-macbook-pro-alternative
de 17" is indentiek op een paar punten na:
iets groter scherm
fullsize tobo
2 drive bays
4 ram slots (in totaal 16GB ram, maar dat is mega overkill)

speakers, behuizing.. is zo goed als indentiek... maar genoeg over mijn voorkeur :P
Nu, los van prestaties maar naar duurzaamheid/kwaliteit toe, plaats je Sony dan boven Asus? Of omgekeerd?
dat hangt ervanaf, naar mijn mening is sony enkel interessant in het wat hogere segment:, sony blijf toch een fabrikant die draait om design, ik hoor zelfs meer klachten over de F lijn dan alles van asus bij elkaar (maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat de asus topics niet zo geweldig lopen @ GoT)

maar de ene laptop is de andere niet, ook asus maakt slecht spul, in dat oogpunt is het zeker intressant om beide modellen eens te vergelijken in de winkel.

sony heeft bij mij een beetje de reputatie van B fabrikant, sure, ze maken goed spul, design, en kwaliteit... wat totaal teniet word gedaan door een onderdeel van een fractie van de totaalprijs
_Discovery_ in "[Ervaringen] Het Sony Vaio F1x-series to..."
de f13 bevat nog altijd een en dezelfde fan als het orgineel, voor iets van €1000 vind ik dat onacceptabel
(laat ik het maar niet hebben over de E lijn, dan zit ik hier om 2:00 nog steeds :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou bedankt, daar kan ik wat mee.
't Enige wat me bij Dell wat weerhoudt, is dat je de laptops nergens live kan testen/vastnemen.
De komende dagen ga ik nog wat researchen op Dell en Asus en met wat geluk ben ik er zaterdagvoormiddag uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jawel, mycom, dynabyte, en vobis verkoopt ze :) maar niet met het full-hd scherm.

Verwijderd

Maar spijtig genoeg niet in Belgie...
De meeste hebben in Breda wel een vestiging zie ook maar XPS modellen vind ik niet terug op de respectievelijke sites. Zou er qua bouw/uitzicht veel verschil zijn tussen een XPS en een Inspiron?

Verwijderd

ja, de inspiron is zo ongeveer het goedkoopste wat je kan halen, de bouwkwalieit komt meer in de buurt van de vroegere studio xps lijn.

edit: envy 17 review:
http://www.anandtech.com/...17-hps-macbook-pro-killer

hij disappoint mij nogal voor iets wat €1800 kost :/

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2010 12:17 ]

Verwijderd

Ik mag voor mn werk een nieuw notebook uitzoeken ter vervanging van mijn 5 jaar oude lenovo Thinkpad T60.
Beestje werkt nog wel maar loopt echt op zn laatste benen. Ook de computing power begint echt achter te raken.

De laptop word vooral gebruikt voor:
* programmeer werk, php, C++, python, javascript.
* virtualisatie van citrix testservers. SQL servers, etc.
* af en toe een leuke game.

wat ik zelf tot nochtoe zelf gevonden heb :

Dell Xps 15 volledige geconfigureerd.
HP Elitebook 8540W (WD932EA)

-3 jaar volledige support + accidental care. is een must
-evenals een scherm met een 1920*1080 of hogere resolutie.
-schermmoet kleiner zijn dan 17"
-batterijduur is niet erg kritisch.

budget tot €3000.

Nu is de vraag alleen moet ik wachten op de nieuwe sandy bridge processoren of nu een laptop kopen?
misschien dat jullie nog wat leuke tips hebben.

Verwijderd

tsja, dan kom je inderdaad al snel uit bij de xps 15, andere kandidaten uit het hoofd zijn de:
thinkpad W510
m4500 http://www1.euro.dell.com...on-m4500&s=bsd&cs=nlbsdt1
e6510 http://www1.euro.dell.com...de-e6510&s=bsd&cs=nlbsdt1

al heb ik niet bizar veel vertrouwen in de bouwkwaliteit van de laatste, de voorgaande lijnen waren enigszins budget

Verwijderd

de M4500 had ik inderdaad ook al gevonden en is ook een serieuze kandidaat.

In de Latitude alsmede de Thinkpad serie heb ik ernstige twijfels bij de bouwkwaliteit.

Maar denk jij dat het een verstandige stap is om te wachten op sandy bridge?

Verwijderd

met jouw gebruik vermoed ik van wel, singletread is er weinig verschil, maar multithreaded ga er er enkele procenten op vooruit (5 of 10, ongeveer, in dezelfde prijsklasse), de vraag is alleen hoe lang dat gaat duren: de zakelijke lijnen worden meestel niet per direct geüpgrade.
als je wacht op sandy bridge heb je hem binnen over... net geen 2 maanden, gok ik.

ik zou waarschijnlijk nu kopen, voor de gemiddelde consument is het een verschil van 5% nauwelijks merkbaar, en de verbeterde accuduur is voor jou niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbj
Zou ik een 15 inch dell nemen of 17 inch ?? en waarom ??

Ik zie bij de videokaart dat het verschil is:

15 inch: NVIDIA GFORCE 435m GT (2GB)
17 inch: NVIDIA GFORCE 445m GT (3GB)

zit hier ook nog een groot verschil in ?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja: een groot verschil in draagbaarheid, voor je keuze zou ik meer kijken naar het verschil in scherm dan de grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>:) Wat vinden jullie van deze http://www.notebookjourna...r-x6812-md98460-nkst-1251. Deze lijkt mij niet verkeerd, iemand ervaring? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Een soortgelijk model was laatst bij de Aldi. Ervaringen moeten hier wel zijn. Verder is het gewoon een MSI GT663 maar dan met een ander kleurtje en logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De laptopsdag bij Tones in Heist-op-den-Berg vandaag heeft me een Asus N73J en Linksys E2000 opgeleverd!
Naast een lege portefeuille... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eigenlijk wat extra informatie/advies nodig. Voor de aanschaf van een notebook.
Ik heb de keuze beperkt tot 2 modellen:

Sony Vaio F13S0E/B (i7 1,73Ghz, 6GB, 500GB 7200RPM, NVIDIA GeForce GT 425M 1024 MB, 1920x1200)
1350 euro incl. Mat scherm

Macbook Pro 15inch (i5 2,4Ghz, 4GB, 320GB 5400RPM, NVIDIA GeForce GT 330M 256 MB, 1920x1200)
1500 euro incl. Mat scherm

Ik had zelf al wat dingen ondervonden en uitgezocht:
- Batterij van de Macbook pro gaat in de praktijk 5/6 uur langer mee
- Vaio heeft een beter scherm dan de Macbook Pro, wel beide full HD
- Enkel met films is de Vaio scherper kwa beeld.
- Vaio heeft een snellere HDD

Zou graag wat meningen van jullie hebben. Dat zou de keuze makkelijker maken, want momenteel ben ik er nog zeker niet uit.
Mijn keuze is verder heel beperkt in notebook-land omdat ik persee een mat scherm wil.
Dank voor de reacties :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2010 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 09:06:
Sony Vaio F13S0E/B (i7 1,73Ghz, 6GB, 500GB 7200RPM, NVIDIA GeForce GT 425M 1024 MB, 1920x1200)
1350 euro incl. Mat scherm
het is 1920*1080, minder hoog dus
Macbook Pro 15inch (i5 2,4Ghz, 4GB, 320GB 5400RPM, NVIDIA GeForce GT 330M 256 MB, 1920x1200)
1500 euro incl. Mat scherm
dat is 1440*900, of 1680*1050 met het hi-res scherm, tenzij je een typo hebt gemaakt en je de mpb 17" bedoelt
Mijn keuze is verder heel beperkt in notebook-land omdat ik persee een mat scherm wil. Ook weet ik dat een notebook scherm niet 100% geschikt is voor foto en videobewerking, maar daar heb ik thuis een goed scherm voor staan.
toevallig een scherm met 2560*1440 pixels of hoger? in dat geval heb je namelijk displayport nodg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

excuses voor de foute opgaven van de resolutie.
Nee mijn eigen scherm is 1920x1200 vandaar de typ fout hierboven, ik moet mijn monitor wel aansluiten met DVI. Komt er weer 30 euro bij voor een kabeltje..
Ik bedoelde inderdaad het hi-res scherm, want die kan je namelijk in matte variant bestellen. Aan gezien ik ook graag een mat scherm wil.

Ik vind het alleen veel geld voor een Laptop en de Sony heeft betere spec's op papier en een mat scherm. Daar tegen over staat weer dat OS X wel erg fijn werkt. Ubuntu is helaas geen alternatief.

Zou jij in mijn geval een van de twee afraden/aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou ze geen van beiden kopen, de macbook is redelijk overpriced als je het mij vraagt, en de F kost maar €400 meer dan een xps 15 met gelijke specs, enige voordeel voor de F is het matte scherm.Het scherm zelf is even goed als datgene in de F.

als ik dan toch moet kiezen: mpb, ondanks het mindere scherm zou ik niet iets kopen met een accuduur van 2 uur en een gewicht va boven de 3KG. De F heeft ook enkele problemen met bijgeluiden, al hebben niet alle exemplaren daar last van.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2010 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke kan mezelf wel vinden in je mening, ik vind de accu duur eigenlijk ook te kort. En hij is dan ook weer best zwaar en groot inderdaad.
Ik zou misschien een betere accu kunnen kopen, dan is een probleem al getackeld.
De Macbook pro geven veel vrienden en kenissen ook de voorkeur aan. Als ze die 2 kijken. Het is inderdaad duur, maar het geld wel waard in mijn optiek, enkel door het bestuuringssysteem en de batterij duur.

De Dell XPS 15 heb ik ook naar gekeken, en voldoet eigenlijk aan alles, alleen een ding wat je zegt, een mat scherm. En dat is eigenlijk wel een vereiste.
Misschien is dat er ergens anders in te laten zetten, maar dan vraag ik me af of ik mijn garantie nog wel behoud.
Ga de spec's nog eens even uitgebreid bestuderen :+
bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt van dat zgn. ontspiegelende folie, geen idee hoe goed dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbj
Zit er veel verschil in de batterij van de Dell XPS 15 ? de 6 cellige of 9 cellige ?

Ik zag laatst een filmpje van de laptop met de 9 cellige batterij alleen de laptop loopt daardoor een beetje schuin, en er zat nog best veel ruimte tussen... is dat een groot nadeel ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 10:53:
je hebt van dat zgn. ontspiegelende folie, geen idee hoe goed dat werkt.
Zie hier en oordeel zelf ;)

• mrbj
of is een macbook pro beter voor de grafische opleiding die ik volg ??

En dan bedoel ik deze: MC374N/A voorjaar 2010.

(deze is nog betaalbaar €999,-)

Verwijderd

Als je verstand hebt van computers en de software, ga voor een windows laptop, als je er liever niet te veel naar om kijkt en daar al gauw 1000eu meer voor wil betalen, ga voor een mac laptop

• GENETX
mrbj schreef op maandag 20 december 2010 @ 19:33:
Zit er veel verschil in de batterij van de Dell XPS 15 ? de 6 cellige of 9 cellige ?

Ik zag laatst een filmpje van de laptop met de 9 cellige batterij alleen de laptop loopt daardoor een beetje schuin, en er zat nog best veel ruimte tussen... is dat een groot nadeel ??
Mijn Asus F3Sc liep schuin af, en dat werkte echt heerlijk. Een uitstekende accu kan weer vervelend zijn. Maar over het algemeen, mits het niet zo erg is als bij die ene Acer (steekt volgens mij 3 cm uit ofzo :X ) is het wel te overleven en ook gewenning.

Verschil is volgens mij zo'n 50% extra accuduur. Zoek eens naar de reviews, is wel te vinden wat de accuduur is volgens mij.
mrbj schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:36:
of is een macbook pro beter voor de grafische opleiding die ik volg ??

En dan bedoel ik deze: MC374N/A voorjaar 2010.

(deze is nog betaalbaar €999,-)
Hangt er echt van af wat je wilt. De MBP is wel veel minder krachtig, maar wel mooi compact. De Dell XPS 15" heeft echter een mooi Full HD scherm (die zou ik iig nemen) waardoor je echt ruimte hebt.

Het is een persoonlijke keuze. Ik vind 1280x800px toch veel te klein om lekker te photoshoppen. Maar ook voor mij om met code te werken. Desondanks heb ik toch een 13,3" notebook (Asus U30Jc, de directe concurrent van de MBP) met 1366x768 pixels. Thuis heb ik toch een desktop staan, en op school heb ik toch de behoefte aan een klein apparaat dat makkelijk mee gaat, krachtig is en lang op de accu kan (7 uur in mijn geval). Dat woog voor mij zwaarder dan een full HD scherm en een dikke videokaart (game toch niet op de laptop)

En dat is ook het enige wat ik er over kwijt kan. De laptops liggen best ver uit elkaar en dus moet je kijken naar je eigen wensen en de laptop welke er het beste bij past. Het grote probleem is dat je moet kiezen, je kunt niet een FHD scherm met dikke specs in een compacte 13,3" laptop met 7 uur accuduur of meer krijgen voor +- 1000 euro ;)

Verwijderd

en als je toch niet voor het full-hd scherm gaat, dan heeft een 15" of zelfs 16" wat mij betreft 0 meerwaarde tov een 13" apparaat met dezelfde resolutie

had ik al gezegd dat ik voorstander was van hoge resolutie schermen? ;)

• GENETX
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 17:31:
en als je toch niet voor het full-hd scherm gaat, dan heeft een 15" of zelfs 16" wat mij betreft 0 meerwaarde tov een 13" apparaat met dezelfde resolutie

had ik al gezegd dat ik voorstander was van hoge resolutie schermen? ;)
Nee, je bent anti 768p. Dat impliceert nog niet dat je voorstander bent voor hoge resolutie schermen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbj
pff, ik kom er nou echt niet meer uit xD Kwam deze ook nog tegen: de Asus N53JQ, met bijna dezelfde specs als de Dell en Sony maar dan met 250 gb meer aan geheugen. Heeft iemand ervaring met deze laptop ? zo ja, dan hoor ik het graag...

pricewatch: Asus N53JQ-SZ174V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Er is hier ergens in CSL (Complete Systemen en Laptop forum) een topic waar een paar ervaringen in staan. Even de history op 14 dagen zetten ofzo en dan met ctrl+f op n53jq zoeken, dan moet ie wel verschijnen.

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 27-12-2010 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeegers
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11-2021

ozeegers

Prutser

hallo, graag hulp van de guru's !

Had als vorige laptop de Sony VGN-AR51SU waar ik zeer blij mee was: prachtig scherm, mooi geluid, fijn toetsenbord (alhoewel geen backlit keys), fijn touchpad totdat mijn zoon met zijn hoofd door het beeldscherm sprong ;-( Heb btw wel een return moeten doen na 1 maand wegens RAID errors die nadien zich bleven voordoen, driver probleem.

Als vervanging op zoek gegaan en uiteindelijk via notebooktotaal.nl een BTO 17CL33 volgende specs gekocht:

1 x BTO 17CL33-i5 i7 Full-HD game notebook

- Garantie: 3 Jaar Carry-in garantie
- Geheugenslot (1): 4Gb Corsair eXtreme DDR3-1333Mhz
- Geheugenslot (2): 2Gb Corsair eXtreme DDR3-1333Mhz
- Grafischekaart: nVidia GeForce GTX 460M (1.5Gb D
- Harddisk: 160Gb SSD Corsair Force
- Processor: Core i7 720QM (1.60Ghz, 6Mb, Qua

Pixelgarantie aanvankelijk besteld maar was bij levering niet meer beschikbaar ? vraag werd gesteld om toch te leveren zonder garantie of te wachten tot eind jan 2011 en met stomme kop toch besteld zonder pixelgarantie..

Bij levering uiteraard 1 stuck pixel (groen) pal in het midden van het scherm !
Verder zeer slecht geluid, stug toetsenbord, vervelende touchpad maar wel snel !
Na 2 weken gebruik en gestaard te hebben naar de stuck pixel plot BLUE SCREEN in windows waarop laptop zich reset en sindsdien blijft hangen in het BIOS opstartscherm juist na melding VIDEO BIOS SHADOWED.
Met geen mogelijkheid meer voorruit te krijgen zelfs na ATX reset en nacht zonder accu en stroom....
Return to sender dus (3 jaar garantie) ;-((((((

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een andere laptop en van plan om mijn BTO laptop na reparatie te verkopen.

Hetgeen dat ik graag zou zien in de laptop is:

- SSD !! dit werkte echt zeer veel sneller dan conventionele drive
- groot scherm (minstens 16 inch), draagbaarheid systeem is minder belangrijk
- Sony kwaliteit scherm
- graag backlit toetsenbord
- goed geluid (toch minstens zo goed als op mijn AR51SU)

De ASUS modellen die in deze thread worden voorgesteld vind ik er veel minder mooi uitzien dan dat ik gewend ben van Sony en de Dell modellen (XPS 15, etc) zijn niet configureerbaar met een SSD schijf !!

Ik ben dus geneigd om weer naar Sony te gaan met het VPCF13X5E model. Deze kost 2.148,99 met volgende specs:

# Geconfigureerd

* Intel CoreTM i7-740QM, 1,73GHz
* Legitieme Windows® 7 Home Premium
* Frans (AZERTY)
* Premium Black
* 256 GB Ultra SATA Flash SSD
* 6 GB 1333MHz DDR3-SDRAM
* Blu-ray Disc(TM) writer
* 41,6 cm LCD, 1920x1080, camera
* NVIDIA® GeForce® GT 425M 1GB
* Office 2010 Starter
* Geen bescherming
* Zonder Adobe® Creation

# Tevens meegeleverd

* HDMI(TM) uitgang
* Batterij werkt maximaal 3 uur
* 2 USB 3.0 + 1 e-SATA/USB 2.0
* 1 AC-adapter
* Draadloos LAN + Bluetooth

Het vreemde is dat dit via de NL site is geconfigureerd, dat je op de BE site helemaal niets kan configureren en dat via de US site het volgende kan worden geconfigureerd voor $1774.99 (=€1301,93 ???)

Intel® Core™ Quad i7-740QM processor (1.73GHz) with Turbo Boost up to 2.93GHz
Genuine Windows® 7 Home Premium 64-bit
256GB (256GBx1) Solid State Drive (Reg. $830.00)
6GB (4GBx1 + 2GBx1) DDR3-SDRAM-1333 (Reg. $120.00)
CD/DVD Player / Burner
16.4" VAIO Full HD Premium Display (1920x1080)
NVIDIA® GeForce® GT 425M GPU (1GB VRAM)
No Fresh Start
Adobe Bundle (Free - $448 value)
Microsoft® Office 2010 Starter (Click More Info for details.)
Norton Internet Security™ 2010 (30 Day Trial)
No Engraving
Standard capacity battery
LED Backlit Keyboard
3 Year Express Ship Service Plan for Notebooks

Hierbij zie ik als enige verschil de BlueRay drive ? Ik wil echter graag een AZERTY toetsenbord dat ik via de US niet kan bestellen.

Kan iemand mij een beetje verder op weg helpen ? Hoop niet nog een keer de verkeerde laptop aan te schaffen !

enorm bedankt,

Olivier

Olivier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Echt, waarom zou je een laptop met SSD bestellen voor zo'n gigantisch bedrag?

Kun je niet veel beter een XPS 15 of XPS 17 (al zou ik ff wachten op het Sandy Bridge model) nemen voor veel minder en dan zelf voor 300 euro een SSD halen? Doordat weinig fabrikanten dat als standaard aanbieden heb je het probleem dat ze er ook veel te veel voor vragen. Beter koop je het dus zelf en bouw je het zelf in. Kun je de oude schijf mooi in een behuizing steken en als externe harde schijf gebruiken. Inbouwen is ook een eitje. Als je niet van plan bent gebruik te maken van de optische drive kun je zelfs die er uit slopen en daar de SSD in plaatsen. Dat heb ik met mijn laptopje gedaan. 500GB HDD en een 128GB SSD er bij. Let op, het is een 13,3" apparaat :)

Ik verklaar je echt voor gek om hem standaard met SSD te laten leveren. Verder zijn laptops in de VS gewoon veel goedkoper. Maar let op: De prijs is zonder belasting. Ik weet niet of je die nog moet betalen. Maar anders moet je hem in Nederland nog betalen. En vergeet ook vooral de garantie niet. Je hebt er nu al vaak gebruik van moeten maken... Nee, ik zou hem toch gewoon on België kopen, geeft echt veel minder ellende.

[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 24-01-2011 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeegers

ozeegers

Prutser

GENETX schreef op maandag 24 januari 2011 @ 09:22:
Echt, waarom zou je een laptop met SSD bestellen voor zo'n gigantisch bedrag?

Kun je niet veel beter een XPS 15 of XPS 17 (al zou ik ff wachten op het Sandy Bridge model) nemen voor veel minder en dan zelf voor 300 euro een SSD halen? Doordat weinig fabrikanten dat als standaard aanbieden heb je het probleem dat ze er ook veel te veel voor vragen. Beter koop je het dus zelf en bouw je het zelf in. Kun je de oude schijf mooi in een behuizing steken en als externe harde schijf gebruiken. Inbouwen is ook een eitje. Als je niet van plan bent gebruik te maken van de optische drive kun je zelfs die er uit slopen en daar de SSD in plaatsen. Dat heb ik met mijn laptopje gedaan. 500GB HDD en een 128GB SSD er bij. Let op, het is een 13,3" apparaat :)

Ik verklaar je echt voor gek om hem standaard met SSD te laten leveren. Verder zijn laptops in de VS gewoon veel goedkoper. Maar let op: De prijs is zonder belasting. Ik weet niet of je die nog moet betalen. Maar anders moet je hem in Nederland nog betalen. En vergeet ook vooral de garantie niet. Je hebt er nu al vaak gebruik van moeten maken... Nee, ik zou hem toch gewoon on België kopen, geeft echt veel minder ellende.
bedankt voor je antwoord _/-\o_

Als ik en SSD er achteraf inbouw ben ik toch direct mijn garantie kwijt en kan ik hem evengoed in VS kopen ?
Ik heb nog nooit een Dell gehad maar als ik laptops van vrienden van andere merken zie (Dell, Toshiba, HP) vind ik Sony veel mooier en ik was echt wel weg van het geluid en beeld op mijn AR51SU...
Is waarschijnlijk gestoord van mij want zo betaal je veel te veel maar ik geef het er graag voor als ik een supersnelle degelijke en tegelijk mooie laptop met fijn geluid en beeld. Met de aanschaf van de BTO heb ik mij toch vergist, ook al is die een stuk goedkoper...
Volgens een vriend van mij geeft Dell wel super goede service aan huis bij eventuele problemen ?
Ik weet echt niet wat ik moet doen..... :?

Olivier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Het scherm van de XPS15 (wel het Full HD scherm, maar die had je toch wel genomen) is op het scherm van de Dell XPS16 na, het beste scherm wat je kan krijgen. Verder kun je bij Dell allemaal garantiepakketten aanschaffen en hebben ze wel goede service. Echt, Sony stelt mij persoonlijk erg teleur als het gaat om service overigens.

En de garantie ben je echt niet zomaar kwijt bij het vervangen van een HDD. Je zal alleen het originele weer terug moeten plaatsen. De policy verschilt wel per merk hierop. Eventueel even vragen in het Dell topic, maar de mensen modden daar met regelmaat ander spul er in. Dus ik verwacht niet dat ze "warranty void if removed"-stickers zijn tegengekomen. Dat is ook het enige bewijs dat een fabrikant kan aandragen eigenlijk. Nee, zo snel ben je je garantie echt niet kwijt.

Van Asus weet ik dat geheugenuitbreiding en hardeschijfuitbreinding gewoon toegestaan zijn, zolang je maar zorgt dat je het origineel terugplaatst. Iemand heeft wel eens vergeten het extra geheugen er uit te halen. Die laptop is netjes gerepareerd, al heeft Asus conform de voorwaarden wel het extra geheugen verwijderd en ingenomen :F

[ Voor 20% gewijzigd door GENETX op 24-01-2011 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

De XPS16 is nu trouwens in de opruiming. Die is dus E 1149.99 goedkoper dan de Sony (!), en mist alleen de Blu-ray en SSD.

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeegers

ozeegers

Prutser

Bozozo schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:20:
De XPS16 is nu trouwens in de opruiming. Die is dus E 1149.99 goedkoper dan de Sony (!), en mist alleen de Blu-ray en SSD.
heb deze link van de XPS16 gevolgd en zie dat:

- geen numeriek toetsenbord
- standaard Intel® Core™ i7 Processor 720QM (1.60Ghz, 6MB cache)
- standaard 4 Gb

voor hetgeen ik zou kiezen via aanpassen configuratie kom ik op € 2.123,99

Legitieme Windows® 7 Home Premium 64 BIT - Nederlands
Intel® Core™ i7 Processor 820QM (1.73Ghz, 8MB cache)
Besturingssysteem Windows®: herstelmedia niet inbegrepen
Geen productiviteitssoftware geselecteerd
4 jaar Next Day Hardware Support
Geen Accidental Damage-support
Geen beveiliging/antivirusbeveiliging
Black Leather back cover : 41cm (16") Truelife 1080p Full HD RGBLED Edge to Edge Display (Enhanced c
6.144 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [1 x 2.048 + 1 x 4.096]
DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with Roxio Easy CD and DVD Burn software
500GB (7,200rpm) Serial ATA Hard Drive
Dell Wireless 1397 minikaart (802.11 b/g)
Dell Wireless 370 Bluetooth-module - Europees
DataSafe online back-up van 10GB – licentie van 1 jaar
Accessoires
Bevat ook
1GB ATI® Radeon™ HD 565v graphics
9-cell 85Whr Lithium Ion battery
Geen geïntegreerde tv-tuner
N11X6503
Studio XPS 1645 Order - Netherlands
Dutch - Documentation Studio XPS 16
Datasafe Local 2.3 Basic
Studio XPS 1645 Resource DVD (Diagnostic & Drivers)
130W AC Adaptor
No Carry Case
European 250V Power Cord
Internal US/International Qwerty Keyboard
Geïntegreerde 2.0 megapixel camera met software voor gezichtsherkenning
1 year Collect & Return Hardware Support included with your PC

is dus net iets goedkoper maar dan zonder SSD ? of zie ik dat verkeerd ? vraag ik teveel opties ?

Olivier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Sowieso zou ik geen XPS 16 meer nemen, die is gewoon verouderd en daardoor kosten upgrades echt ontiegelijk veel.

Maar sowieso snap ik niet waarom je de i7 720QM zou vervangen. Die 133MHz ga je echt niet merken, maar het kost zo veel extra, totaal niet interessant. Zo te zien moet je dell tegenwoordig weer bellen voor het Full HD scherm op de XPS 15. Ik zou wel willen aanraden om met de laptop qua config gewoon onder de 1500 euro te blijven. Voor alles daarboven in deze klasse weet je dat je veel te hard wordt afgezet. 1000-1200 geeft je sowieso het meeste bang/buck eigenlijk, maar je hebt zo te zien het geld wel, dus zou ik wel opties als bluetooth, grote accu en betere garantie meenemen.

Maar doe geen domme dingen zoals 330 euro betalen voor de upgrade van en i7 740QM naar i7 840QM bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor een bedrag als 200 euro voor 2GB extra werkgeheugen ofzo, check dan gewoon even de prijzen in de pricewatch en je weet snel genoeg of je gigantisch te veel betaald of niet.

[ Voor 53% gewijzigd door GENETX op 24-01-2011 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Tja, het is bekend dat je bij Dell schandalig veel betaalt voor de upgrades. Als commentaar op je kritiek en keuzes:

- Numeriek toetsenbord. Voor 99% van de mensen overbodig. Voor jou niet?
- De upgrade van 720QM naar 820QM levert je hoogstens 10 procent winst op bij rekenintensieve taken. Bij spelletjes is de GPU de bottleneck in deze systemen. Mocht je veel encoding doen dan kun je beter wachten op Sandy Bridge.
- Ook 6GB geheugen is alleen voor heel specifieke toepassingen nuttig.

Al met al betaal je twee keer zoveel voor een product dat marginaal beter presteert... niet handig dus.

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Soms vraagt Dell idd veel, maar vergeet niet dat Intel ook veel geld vraagt voor die snellere processors. Je kan, als je de prijzen hebt, heel mooi een grafiek van prijs/kloksnelheid doen. De i5 4xxM-serie is nog het meest interessant als je performance wil, maar niet te veel wilt betalen (hence de populariteit van een i5 460M in gamenotebooks). De i5 5xxM en i7 7xxQM zijn nog wel betaalbaar. Maar daarboven gaat die grafiek echt veel te stijl lopen. Je ziet dan ook amper laptops met i7 8xxQM, i7 9xxXM en i7 620M. Die processoren zijn totaal niet interessant voor fabrikanten. De prijzen daarvan bedragen soms zelfs bijna de helft van de hele laptop 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 24-01-2011 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:41:
Zo te zien moet je dell tegenwoordig weer bellen voor het Full HD scherm op de XPS 15.
:? Niee hoor. Staat gewoon op de site.
GENETX schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:55:
Je ziet dan ook amper laptops met i7 8xxQM, i7 9xxXM en i7 620M. Die processoren zijn totaal niet interessant voor fabrikanten. De prijzen daarvan bedragen soms zelfs bijna de helft van de hele laptop 8)7
Die uitspraak snap ik ook niet, de 640m is goedkoper dan de i7 720Qm.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Niet bij het duurste model bij Dell België. De persoon die we atm helpen is een belg gezien het AZERTY-toetsenbord. Ik snap ook niet waarom Vlamingen nou een toetsenbord gebruiken wat is ingesteld op de Franse taal. Je zou zeggen dat België ook een QWERTY/AZERTY-grens zou moeten hebben, net als Nederland een patat/friet-grens kent :+
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 11:41:
Die uitspraak snap ik ook niet, de 640m is goedkoper dan de i7 720Qm.
Je hebt gelijk idd. Had het ook niet gechecked verder, meende altijd dat het zo was. Of Intel moet de prijzen hebben verlaagd. Maar da tlijkt me ook sterk daar de opvolger, de i7 640M ook niet veel duurder is als de i7 620M. Mijn fout :)

[ Voor 38% gewijzigd door GENETX op 24-01-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeegers

ozeegers

Prutser

Bozozo schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:50:
Tja, het is bekend dat je bij Dell schandalig veel betaalt voor de upgrades. Als commentaar op je kritiek en keuzes:

- Numeriek toetsenbord. Voor 99% van de mensen overbodig. Voor jou niet?
- De upgrade van 720QM naar 820QM levert je hoogstens 10 procent winst op bij rekenintensieve taken. Bij spelletjes is de GPU de bottleneck in deze systemen. Mocht je veel encoding doen dan kun je beter wachten op Sandy Bridge.
- Ook 6GB geheugen is alleen voor heel specifieke toepassingen nuttig.

Al met al betaal je twee keer zoveel voor een product dat marginaal beter presteert... niet handig dus.
ja, denk dat mijn eisen meer desktopfeatures zijn in een laptop en ik vind een numpad echt super fijn voor het inbrengen van cijfermateriaal in excel etc....

Heb inderdaad nog gehoord dat het verschil tussen 4 en 6 gig weinig uitmaakt ? Heb wel vaak Outlook, Photoshop, Onenote en word naast elkaar openstaan... en wil dan ook dat alle menu's direct naar voren springen...

Ik ging vanmorgen even hier bij een lokale computerboer kijken en daar stond een Macbook Pro; wow, wat een scherm, nog beter dan de sony en wat ik super vind is dat alle menu's en vensters direct openen zonder zichtbare opbouw... bij windows zie je vaak sommige buttons en labels 2 of 3 keer opgebouwd worden, zelfs als alle visual toeters en bellen worden uitgezet gaat het nog niet zo snel als op de MacOs.... MAAR... vind het nog altijd moeilijk om de overstap te maken. Ik programmeerde vroeger, heb veel programma's in windows die ik gewend ben etc.....
Welk windows systeem kan tippen aan de Macbook Pro ? >:)

Olivier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Welke MBP, de 13", de 15" of de 17" :P

13" zou dat voornamelijk mijn eigen Asus U30Jc moeten zijn, al is dat scherm echt minder :P . Verder voornamelijk de Dell XPS 15 en 17. Kijk ook even naar [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops daar worden namelijk allemaal gegevens over schermen en hun kwaliteit vergeleken. Maar de Dell XPS is echt vergeleken met de MBP je beste optie. Echt in alle opzichten komen ze bij elkaar in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De xps 15... het scherm daarvan is nog beter ;) Ik weet niet over welke sony je het hebt, maar sony's bevaten vrij brakke schermen tenzij je het over het premium scherm in de vaio F hebt (mat dus, het glansscherm stelt zeer teleur).

http://www.anandtech.com/...e-tests-display-evaluated

Ik ben nogal fan van de xps, weinig notebooks kunnen tippen aan de specs, met name het scherm en geluid zijn beter dan in elke andere notebook, maar dat kan je ook in de links hierboven lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeegers

ozeegers

Prutser

GENETX schreef op maandag 24 januari 2011 @ 11:45:
Niet bij het duurste model bij Dell België. De persoon die we atm helpen is een belg gezien het AZERTY-toetsenbord. Ik snap ook niet waarom Vlamingen nou een toetsenbord gebruiken wat is ingesteld op de Franse taal. Je zou zeggen dat België ook een QWERTY/AZERTY-grens zou moeten hebben, net als Nederland een patat/friet-grens kent :+
Nederland kent ook een sjuderans (jus d'orange) / sinaasappelsap grens :*)

Ben NL-er (Zuid-Limburg, dus ja.... echt NL ??? ;) ) die als sinds jaar en dag in BE woont.
Frans is tot niet zo heel lang geleden in Belgie voertaal geweest en vlaanderen is nog altijd frans georienteerd terwijl NL Engels georienteerd is. Vlaams is eigenlijk Frans naar Nederlands vertaald (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gallicisme)
Nu, dat maakt dat men dus altijd met AZERTY toetsenborden gewerkt heeft aangezien dit super werkt om de franse taal te typen. En als je dat dan gewend bent dan schakel je niet zomaar over naar het QWERTY, ookal is dat voor de NLse taal veel gemakkelijker.
Ik heb mijn typeles op QWERTY gehad maar ben sinds dat ik in BE woon het AZERTY zo gewend geraakt dat ik anders iedere keer in mijn hoofd moet switchen als ik op het werk of thuis type....

dit ff als intermezzo :X

Olivier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
En toch willen Vlaamse Belgen over het algemeen niks met het Frans/Waals te maken hebben 8)7 Mja, ook niks van 'Ollanders aan de andere kant. Zo erg dat ze Friezen waarderen en denken dat ook zij tegen de 'Ollanders zijn 8)7. Rare lui die Belgen :+ :P

Tot zo ver het offtopic deel :P

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 24-01-2011 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:16
ozeegers schreef op maandag 24 januari 2011 @ 13:25:
[...]

ja, denk dat mijn eisen meer desktopfeatures zijn in een laptop en ik vind een numpad echt super fijn voor het inbrengen van cijfermateriaal in excel etc....

Heb inderdaad nog gehoord dat het verschil tussen 4 en 6 gig weinig uitmaakt ? Heb wel vaak Outlook, Photoshop, Onenote en word naast elkaar openstaan... en wil dan ook dat alle menu's direct naar voren springen...

Ik ging vanmorgen even hier bij een lokale computerboer kijken en daar stond een Macbook Pro; wow, wat een scherm, nog beter dan de sony en wat ik super vind is dat alle menu's en vensters direct openen zonder zichtbare opbouw... bij windows zie je vaak sommige buttons en labels 2 of 3 keer opgebouwd worden, zelfs als alle visual toeters en bellen worden uitgezet gaat het nog niet zo snel als op de MacOs.... MAAR... vind het nog altijd moeilijk om de overstap te maken. Ik programmeerde vroeger, heb veel programma's in windows die ik gewend ben etc.....
Welk windows systeem kan tippen aan de Macbook Pro ? >:)
pricewatch: Asus G73SW-TZ083V

Zou binnenkort leverbaar moeten zijn.

Sandy bridge
8 g ram
2x 500GB + 4GB SSD 7200rpm Hybrid, hier kan je er ook 1 uithalen en er een ssd indoen
GTX460M

Scherm van de G73jw was iig. niet verkeerd.

http://www.notebookcheck....ook-GTX-460M.37056.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeegers

ozeegers

Prutser

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 13:31:
De xps 15... het scherm daarvan is nog beter ;) Ik weet niet over welke sony je het hebt, maar sony's bevaten vrij brakke schermen tenzij je het over het premium scherm in de vaio F hebt (mat dus, het glansscherm stelt zeer teleur).

http://www.anandtech.com/...e-tests-display-evaluated

Ik ben nogal fan van de xps, weinig notebooks kunnen tippen aan de specs, met name het scherm en geluid zijn beter dan in elke andere notebook, maar dat kan je ook in de links hierboven lezen.
dank voor je reactie, maar ik zou ten minste een 16 inch scherm willen hebben en dan voldoet de xps 15 er dus niet aan... ook mist deze een numpad...
Ik keek dan nog eens goed naar de alternatieven studio 16 en de 17 maar daar staat op deze site veel over een slecht beeldscherm dat mensen te laag van resolutie vinden en slecht van kleur.. Een aantal waren zelfs van plan om het scherm te wisselen ?

Wat vinden jullie van deze config en kan ik hier gemakkelijk een SSD achteraf voor kopen (waar ? prijs ?) en inbouwen zonder garantie te verliezen ? Geen probleem met drivers ? Ik zou het systeem ook helemaal leeg willen halen en er windows 7 prof 64 bit op willen zetten omdat ik deze reeds in mijn bezit heb... Men is over de F serie zeer positief over het scherm !

VPCF13X5E
1.448,98 €

* VPCF13X5E
* Geconfigureerd
o Intel CoreTM i7-740QM, 1,73GHz
o Legitieme Windows® 7 Home Premium
o Frans (AZERTY)
o Premium Black
o 320 GB Serieel ATA (7200 rpm)
o 6 GB 1333MHz DDR3-SDRAM
o Blu-ray Disc(TM) writer
o 41,6 cm LCD, 1920x1080, camera
o NVIDIA® GeForce® GT 425M 1GB
o Office 2010 Starter
o Geen bescherming
o Zonder Adobe® Creation
* Tevens meegeleverd
o HDMI(TM) uitgang
o Batterij werkt maximaal 3 uur
o 2 USB 3.0 + 1 e-SATA/USB 2.0
o 1 AC-adapter
o Draadloos LAN + Bluetooth

Olivier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ozeegers schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:13:
dank voor je reactie, maar ik zou ten minste een 16 inch scherm willen hebben en dan voldoet de xps 15 er dus niet aan... ook mist deze een numpad...
Ik keek dan nog eens goed naar de alternatieven studio 16 en de 17 maar daar staat op deze site veel over een slecht beeldscherm dat mensen te laag van resolutie vinden en slecht van kleur.. Een aantal waren zelfs van plan om het scherm te wisselen ?
Dat klopt, er zit een vrij cheap scherm in, ik heb een vergelijkbaar scherm in de studio 17 van mijn ouders zitten, en dat is echt huilen met de pet op vergeleken met een fatsoenlijk scherm. Overigens het enige minpunt aan dat apparaat.
Men is over de F serie zeer positief over het scherm !
Idem, volgens de geruchten even goed als het scherm in de xps. Maar persoonlijk zou ik het vrij gortig vinden om €500 neer te tellen voor nog geen inch groter scherm. Maar ik begrijp dat je geen desktop wilt.

Ik snap ook niet waarom je 6GB ram wilt, de enige keer dat ik over de 3GB ging was toen ik starcraft, word, gimp, excel, en firefox met een mega memory leak open had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeegers

ozeegers

Prutser

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:39:
[...]
Dat klopt, er zit een vrij cheap scherm in, ik heb een vergelijkbaar scherm in de studio 17 van mijn ouders zitten, en dat is echt huilen met de pet op vergeleken met een fatsoenlijk scherm. Overigens het enige minpunt aan dat apparaat.

[...]

Idem, volgens de geruchten even goed als het scherm in de xps. Maar persoonlijk zou ik het vrij gortig vinden om €500 neer te tellen voor nog geen inch groter scherm. Maar ik begrijp dat je geen desktop wilt.

Ik snap ook niet waarom je 6GB ram wilt, de enige keer dat ik over de 3GB ging was toen ik starcraft, word, gimp, excel, en firefox met een mega memory leak open had staan.
misschien heb ik aan 4 genoeg ? maar van plan om er 64bit windows op te zetten en dan maakt deze blijkbaar wel gebruik van meer ? Is maar kleine extra kost. Ik heb vaak Outlook, Onenote, Photoshop en word of excel naast elkaar open maar nooit gekeken hoeveel geheugen dat in beslag neemt.
Neem ik 4, 6 of 8 gig ?

Is het te doen om later een SSD te kopen en erin te zetten zonder garantieverlies ? En waar zou ik deze schijf het beste kopen ?

[ Voor 5% gewijzigd door ozeegers op 25-01-2011 08:53 ]

Olivier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica