Ik wil hier toch nog even een berichtje achterlaten over mijn ervaring tot nu toe met de V131

Op aanraden vanuit dit topic heb ik de knoop doorgehakt en er een maandje of 3 geleden een besteld. Het gaat hierbij om de variant met de i5 2430M. Zelf heb ik er 8gig RAM en een SSD ingezet aangezien ik de prijzen bij Dell daar voor te duur vond.
Voor mijn dagelijkse werkzaamheden is hij perfect (browsen, tekstverwerken en programmeren). Ik draai Linux en haal bij normaal gebruik ongeveer 5 a 6 uur op een accu. Dit komt voornamelijk omdat de Linux kernel de laatste tijd een power-issue heeft waardoor componenten niet goed in powersave mode terecht komen. Desondanks ben ik met de accuduur alsnog heel tevreden. Ik heb wel bij de GRUB boot options wat dingetjes toegevoegd die het stroomverbruik bij idle van 14-15W naar 10W terug bracht, een behoorlijk verschil dus.
Ik draai Linux Mint 12 (kernel 3.0.0-12 generic) en de hardware ondersteuning is prima. Voor zo ver ik heb gemerkt werkt alles, op de vingerprint scanner na. Webcam, multitouch, gpu, slaapstand allemaal 'out of box'.
De laptop start ERG snel op. Met Linux zit ik (van het drukken op de powerknop tot aan login venster) op amper 10 seconden. Het scherm van de bios is echt binnen een seconde al weer weg. Let wel: Dit is met een SSD!
Het scherm valt inderdaad wat tegen maar voor de prijs (ik heb er 600 voor betaald) mag je zeker niet klagen. Voor mijn werkzaamheden heb ik helemaal geen hoog-resolutie scherm nodig. De kijkhoeken stellen ook wat teleur (soms moet ik mijn scherm verticaal iets kantelen omdat anders de kleuren niet goed uit komen als ik iets verder weg zit).
Ik ben een grootverbruiker van Skype en ik kan zeggen dat de webcam en ingebouwde microfoon subliem werken. De webcam is erg scherm en de microfoon is werkelijk perfect. Ik kan gerust 1.5 meter van mijn laptop gaan zitten en met normaal volume praten. De mensen aan de andere kant kunnen me prima horen. Wat ik wel jammer vind is dat er geen jack-aansluiting is voor de microfoon. Ik heb nu namelijk last van een bug (ik ben er vrij content van dat dit software of instellings-gerelateerd is) dat mijn microfoon stopt met werken zodra ik een hoofdtelefoontje inplug. Ik ben dus verplicht om te skypen met geluid door mijn laptop. Voor zover ik gehoord heb horen de andere mensen zichzelf niet echt terug dus dat scheelt.
Het touchpad werkt heerlijk. In het begin was het pad nog een beetje stroef maar nu werkt hij heel soepel. De druktoetsen klikken niet en dat is echt een verademing. Zoals gezegd werkt het horizontaal en verticaal scrollen met twee vingers prima. In Windows heb ik zelfs het draaien van foto's met twee vingers geprobeerd, dat werkt ook wel leuk.
Het toetsenbord vind ik een heel groot pluspunt aan deze laptop. Het typt erg lekker weg en de toetsen zitten niet te dicht bij elkaar. Met mijn vorige laptop drukte ik nog wel eens twee toetsen in maar sinds ik deze laptop bezit heb ik daar nooit meer last van gehad. De backlit keyboard is echt een verademing en heeft een twee-traps besturing. Halve sterkte, volledige sterkte of uit. Voor de 30 euro extra kan ik deze optie echt aanraden. Bij mijn vorige laptop had ik ook regelmatig problemen met het onbedoeld aanraken van de touchpad tijdens het typen. Als je programmeur bent en erg veel typt is dit zeer vervelend, aangezien je dan ineens op een andere plek verder begint te typen. Ik kan met opgelucht hart zeggen dat ik daar bij deze laptop nog nooit last van heb gehad.
Wel een leuke toevoeging is de charger port op de laptop. De USB 2 uitgang aan de linkerzijde is altijd voorzien van spanning, ook wanneer de laptop uit staat. Dit zorgt er voor dat je hier bijvoorbeeld een mobiele telefoon mee op kunt laden, ook wanneer je de laptop niet gebruikt.
Volgensmij heb ik de hardware kant nu wel gehad, even over de schil die er omheen zit. De behuizing is zoals je zou verwachten lekker strak. Ik heb zelf gekozen voor de zilveren uitvoering maar hij is ook in het rood te verkrijgen. Aan de linkerzijde bevindt zich een HDMI aansluiting, een USB 2.0 poort en een card-reader. Aan de rechterzijde een RJ-45 connector, VGA aansluiting, 2x een USB 3.0 poort en een 3.5mm audio jack voor hoofdtelefoon. Aan de achterzijde zit enkel de aansluiting van de adapter.
Door de 6-cell accu die er in zit staat de laptop aan de achterkant iets hoger, iets schuin dus. Wees niet gevreesd, dit typt namelijk erg comfortabel. Oké, hij ziet er niet zo strak door uit maak je kunt niet alles hebben

Voor de mensen die graag een plattere laptop willen hebben heeft Dell ook een 4-cell accu te koop welke niet uit steekt. Aan de achterzijde van het display pronkt het Dell logo.
Volgensmij heb ik nu wel genoeg getypt, even een paar foto's er tussen gooien.
Voor de mensen die een leuke laptop zoeken voor een niet al te misselijke prijs, ik kan de V131 ten zeerste aanraden. Als je doet aan fotobewerking of wat dan ook waar je een hoog kwaliteit scherm voor nodig hebt dan kan ik je wel aanraden om verder te zoeken. Ik heb een maal contact gehad met de klantenservice en ik werd uiterst vriendelijke geholpen. Door de One-business day garantie die je er bij koopt stond er de volgende dag al een monteur voor de deur. Mijn V131 kwam binnen en toen deed de display het niet. Achteraf bleek dat de connector van de display er niet recht op zat. Ook al was er niets met het display zelf aan de hand, toch is er een nieuwe in gezet.
Aangezien ik bijna geen reviews kon vinden over de V131 toen ik hem wilde aanschaffen leek dat me een mooie aanleiding om hier mijn bijdrage even achter te laten.
Oh en voor de personen die het zich afvragen: Ik heb geen eigen bedrijf, ik heb deze laptop als particulier besteld! Als er vragen zijn over de laptop wil ik ze graag beantwoorden.
[
Voor 4% gewijzigd door
its_Lochii op 02-01-2012 10:55
]