Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Schrok me vanavond wel rot (of beter gezegd was erg teleurgesteld). Heb dus mijn Portege Z830 binnen, is nu netjes met Windows 7 64-bit Enterprise ingesteld door de ICT met alles erop en eraan, tijd om thuis maar eens de monitor aan te sluiten via HDMI. Ik heb een Philips 220BW (22") met DVI poort en had er speciaal een HDMI>DVI kabel voor gekocht.

Eerst maar eens mijn Dynadock geprobeerd, maar de drivers werken niet goed samen met Win7x64-Ent, want BSOD na een tijdje. Maar goed, dat ding is een miskoop ( :( ) en ging er toch al vanuit dat ik die niet zou gebruiken ;).

Echter: geen beeld, zelfs geen detectie van een tweede display. Ook niet met andere kabel met DVI>HDMI verloopstukje. Op het web gezocht en stapels klachten over Win7, Intel HD grafische chip en HDMI, dus k*t?

Nu heb ik ook een Satellite r630 die ik op XP Pro had gezet, en die had het eerder wel op HDMI gedaan, dus hardwarematig geen probleem. Die ik toch bezig om op Win7x64 (Ultimate) te zetten, dus die aangesloten en die deed het wel gewoon op de HDMI. Dus geen hardware/kabelfout, en ook geen Win7x64 fout (dat werd ook wel gesuggereerd op het web).

Twee mogelijkheden: driver of de z830 hardware. Gokje genomen, bij Intel op de site gekeken en die hadden een nieuwere driver. Op de Toshiba-site staat 8.15.10.2509, op de Intel-site 8.15.10.2559. Die maar geinstalleerd, aangesloten, en .... hoera! :)

Dus tip: als je HDMI problemen hebt met de Intel HD3000 chipset met de Core i3/i5/i7 etc processors, check dan je driverversie en eventueel upgraden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:48
Drivers zijn altijd zeik. Als Windows ze niet zelf kan vinden dan ga je best altijd eerst zo dicht mogelijk bij de maker kijken. En dat is dus Intel/nVidia/Realtek/Synaptics/... Fabrikanten lopen altijd hopeloos achter qua drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nu blijkt het met de nieuwe kabel nog steeds niet te werken, maar daar is mogelijk iets niet helemaal goed met de DVI-plug. Nou ja, dan maar met de verloopplug, dat werkt ;)
AmbroosV schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 03:11:
Drivers zijn altijd zeik. Als Windows ze niet zelf kan vinden dan ga je best altijd eerst zo dicht mogelijk bij de maker kijken. En dat is dus Intel/nVidia/Realtek/Synaptics/... Fabrikanten lopen altijd hopeloos achter qua drivers.
Vaak hoeft dat geen probleem te zijn, maar in dit geval duidelijk dus wel.

[ Voor 55% gewijzigd door gambieter op 23-12-2011 03:35 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 13:39
gambieter schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 03:04:
Heb dus mijn Portege Z830 binnen...
He gambieter, mag ik vragen waar je/ je ICT afdeling deze gekocht heeft?
Zit er nu wel of niet een 3g/WWAN modem in dit model? Volgens de review van Tweakers zou dat het enige verschil zijn tussen de Protege en Satellite versie van de z830 maar de website van Toshiba zelf is niet echt duidelijk. Op de Nederlands website is de Protege niet eens te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22
Weet iemand of voor de Windowsx Experience Index standaard de ingebouwde Intel HD 3000 chipset wordt gebruikt, of de NVIDIA grafische kaart? Dit kan ik bij andere programma's zelf aangeven, maar bij WEI niet.

Gaat om een XPS14z, maar neem aan dat alle laptops met een extra grafische kaart dit hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door MailMan op 23-12-2011 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ik heb sinds kort ook een X220. Heb altijd voor mijn werk op een T61 gewerkt, op zich een fijne laptop maar wel al wat jaartjes oud, hier zat nog een Core2duo t7400 in als ik me niet vergis. De hoge resolutie 1680x1050 was erg fijn maar de helderheid was maar zozo, en de trage harde schijf begon ronduit irritant te worden. Nu kreeg ik opeens de mogelijkheid om een nieuwe X220 te krijgen (is dus voornamelijk voor mijn werk)
Belangrijkste specs:
Intel 160 GB ssd
IPS scherm
Core i5-2520m 2,5Ghz

Ik kon wel in mijn handjes knijpen, EN het IPS scherm, EN de grootst mogelijke SSD _/-\o_
Daar hoefde ik niet echt lang over na te denken. Veel mensen vinden het hier een te kleine laptop met name het scherm wordt te klein bevonden. Maar je kan hem altijd op een beeldscherm aansluiten dus wat maakt dat echt uit? En het is echt een zeer fijn scherm met een flinke helderheid, ook nog mat gelukkig, en fijne inkijkhoeken. Echt vele malen beter dan de normale TN schermen op alle T61 en alle andere Lenovo laptops hier.

Ook het toetsenbord verraste me positief, een zelfde soort indeling als op de T61 en dat op zo'n klein oppervlak. Dat is dus zeer prettig typen.

Batterijduur ook enorm, ik heb nog niet helemaal gemeten, maar 7 uur is makkelijk haalbaar en meer is volgens mij ook te doen. Toen ik hem net had gaf Win7 zelfs 11,5 uur aan maar dat was met een aangesloten beeldscherm.

Ben er heel erg blij mee, en heb nu ook besloten geen nieuwe laptop meer te kopen privé. Ik heb nog steeds zelf een Asus W3J (14,1 inch) deze is ook al 5 jaar oud heb dan wel een snellere 7600 erin gezet maar blijf een oud beestje. Nee deze X220 is perfect, naast werk dus nu ook privé :*)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
AmbroosV schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 03:11:
Anders is het misschien ook te adviseren om gebruik te maken van drivermax. Dat programmetje is gratis en het is echt goud waard.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PeterPan schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 09:07:
He gambieter, mag ik vragen waar je/ je ICT afdeling deze gekocht heeft?
Ik zit in Groot-Britannie, daar ga je mogelijk niet veel aan hebben ;) , maar natuurlijk. Wij kopen onze Toshiba laptops bij Getech, via de Educational optie (NDNA). Dat geeft 3 jaar garantie.
Zit er nu wel of niet een 3g/WWAN modem in dit model? Volgens de review van Tweakers zou dat het enige verschil zijn tussen de Protege en Satellite versie van de z830 maar de website van Toshiba zelf is niet echt duidelijk. Op de Nederlands website is de Protege niet eens te vinden.
Er zit geen 3G/WWAN modem in. Het verschil tussen de Satellite en Portege is de TPM module + vingerafdrukscan, dwz de Portege is gewoon meer gericht op de zakelijke markt waar TPM gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:36
psy schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 13:02:
Batterijduur ook enorm, ik heb nog niet helemaal gemeten, maar 7 uur is makkelijk haalbaar en meer is volgens mij ook te doen. Toen ik hem net had gaf Win7 zelfs 11,5 uur aan maar dat was met een aangesloten beeldscherm.
Heb je een 6-cell accu? Mijn X220 geeft op 80% accu (hoger laad ik hem niet op) nog 9,5 uur op, met een 9 cell accu zonder battery stretch. En dat haal ik in de praktijk ook. Verder zelfde specs als jouw X220, alleen met HDD van 320GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

6-cells

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Asus heeft een nieuw model op de Asus global site gezet: Asus U44SG. Daarbij moet wel verteld worden dat de modellen op de Asus global site niet altijd ook daadwerkelijk verkrijgbaar wordt in Nederland. Het is een "ultrabook" idee maar dan met standaard voltage cpu's (wel beperkt tot dual cores) waar ik wel een voorstander van ben. Alleen weer heel jammer van het lage resolutie scherm: 1366 x 768... Verder vind ik het knap dat ze dit in een dergelijke kleine behuizing hebben gekregen met een dergelijk lage gewicht. Ik ben benieuwd of de 8 cell accu uitsteekt of niet.
  • 32.8 x 23.8 x 1.9 cm (WxDxH)
  • 1.7 kg (with 8 cell battery: 83 Whrs)
  • 1.5 kg (with 4 cell battery: 44 Whrs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij duidelijk:

32.5 x 22.3 x 0.3 ~1.7 cm (WxDxH) (Ux31)
32.8 x 23.8 x 1.9 cm (WxDxH) (U44SG)

De laptop is gewoon anderhalve cm dieper.

Verder, mooi ding. Maar 768p en beschikbaarheid in nederland.. ik loop er nog niet heel erg warm voor. De V131 zal nog wel enige tijd de ultaportable of choice blijven onder de €1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:45:
Lijkt mij duidelijk:

32.5 x 22.3 x 0.3 ~1.7 cm (WxDxH) (Ux31)
32.8 x 23.8 x 1.9 cm (WxDxH) (U44SG)

De laptop is gewoon anderhalve cm dieper.
Klopt helemaal inderdaad maar daarvoor krijg je wel een standard voltage cpu, een gpu, een grotere batterij (als de 8 cell niet uitsteekt) en een 14" scherm. En als je vergelijk met een "standaard formaat" 14" notebook vind ik dit best bijzonder eigenlijk.
Verder, mooi ding. Maar 768p en beschikbaarheid in nederland.. ik loop er nog niet heel erg warm voor.
Ik krijg een gevoel dat ze expres de resolutie zo laag hebben gehouden want anders zal deze notebook te veel met hun eigen UX31 concurreren...
De V131 zal nog wel enige tijd de ultaportable of choice blijven onder de €1000.
Op prijs verwacht ik ook niet dat de Asus gaat winnen, wie weet zorgt Asus voor een verrassing. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:45:
Verder, mooi ding. Maar 768p en beschikbaarheid in nederland.. ik loop er nog niet heel erg warm voor. De V131 zal nog wel enige tijd de ultaportable of choice blijven onder de €1000.
Mwah, XPS 14z met flinke korting? Qua specs niet beter maar wel een goed uiterlijk en dat is ook belangrijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Laatst online: 22:49
psy schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 13:02:
Ik heb sinds kort ook een X220.

Belangrijkste specs:
Intel 160 GB ssd
IPS scherm
Core i5-2520m 2,5Ghz
Heb je de SSD náást je HDD erin zitten? Als mSATA dus? Dat lijkt me echt een heerlijke combinatie, met nog een 500GB 7200rpm schijf ernaast voor data bijvoorbeeld. Ik zit nog steeds regelmatig te kijken naar deze configuratie, en het is eigenlijk ook de beste thin&light die er voor mij nu te krijgen is.

Ik ben erg benieuwd hoe je bevindingen zijn wat resolutie/schermgrootte betreft. Ik heb nu een T60p met ook 1680x1050, die hogere resolutie en het 16:10 formaat bevallen nog steeds erg goed. Ervaar je in dat opzicht de X220 als een 'stap terug'? Even afgezien van dat machtige IPS scherm ;) Ik heb nog even naar Vostro V131 zitten kijken, maar omdat ik hem toch vaak zonder extern scherm ga gebruiken moet het scherm toch beter zijn dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De X220 heeft optie tot een mSATA SSD. Als een van de weinige notebooks. Uit het hoofd, de macbook air, dell precision, en hp elitebook hebben die mogelijkheid (rest van de lenovo modellen geen idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xppieter
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 22:39
De UX31 heeft volgens de testen een voortreffelijke resume from standy of resum from hibernate snelheid.

Kan iemand laten weten hoe de XPS 14z dit doet ? Geef aub even aan of het een ssd of hdd versie is en wat voor core dit is. De dell chat heeft me helaas niet verder kunnen helpen dat dan het het beste en nieuwste ontwerp is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een resume voor standby snelheid maakt toch niet veel uit? Dat is in principe toch altijd onder de 4 seconden? Ik zou vooral kijken naar hoe lang de laptop in standby zou kunnen staan, als dat lang genoeg is kan je hibernate overslaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
xppieter schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:49:
De UX31 heeft volgens de testen een voortreffelijke resume from standy of resum from hibernate snelheid.

Kan iemand laten weten hoe de XPS 14z dit doet ? Geef aub even aan of het een ssd of hdd versie is en wat voor core dit is. De dell chat heeft me helaas niet verder kunnen helpen dat dan het het beste en nieuwste ontwerp is...
Ik zou het voor je kunnen testen (m'n XPS 14z heeft een i7 en SSD), maar volgens mij heb ik het disabled. Aangezien de boottime zo snel is dat ik me er totaal niet aan stoor.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zie nu die Inspirion 14z (http://www.dell.com/nl/p/inspiron-n411z/fs), geen gekke laptop. Hij is 10 gram lichter dan de XPS 14z. Kan alleen de totaalformaten nergens vinden, en deze is natuurlijk erg plastic. Maar voor 616 euro is hij met 6 cell batterij te krijgen en dat is goedkoper dan zo'n XPS 14z.

Afmetingen van de xps 14z
Hoogte: 0,9 inch (23 mm) / Breedte: 13,9 inch (335 mm) / Diepte 9,21 inch (234 mm)
Afmetingen en gewicht van de Inspirion 14z
Hoogte: 25,35 – 25,87 mm (0,998 – 0,94 inch) Breedte: 346,0 mm (13,6 inch) Diepte: 245,5 mm (9,7 inch)

De XPS 14z is wel kleiner. En dan is er nog het lelijke broertje, de Vostro V131.

[ Voor 37% gewijzigd door Tsurany op 29-12-2011 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-08-2024
misschien met die nieuwe lijn van Intel gaat Dell wat lueke aanbiedingen optuigen binnenkort om die "oude" eruit te doen :)

Zou je de Inspirion 14z goed kunnen docken? Op de site staan deze:

Kensington Notebook Universal Dock Productgegevens [€ 142,79 of € 7/maand1]
met 2 kabels alsnog..

Targus USB2.0 Docking Station with Video - Dockingstation Productgegevens [€ 139,00 of € 6/maand1]
één USB :)

Iemand een alternatief, of ervaring met één van deze dingen?

[ Voor 59% gewijzigd door Fuzzy op 30-12-2011 09:50 ]

fuzzy logic, niets is waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal wel zo'n USB-based docking zijn.
Dus die eventuele extra video uitgang.... nou ja... je hebt het wel door :)

Indien je het niet door hebt:
Je krijgt dan een USB-gebaseerde 'video-adapter' waarop je externe monitor gemapt wordt. Dus je gehele video stream wordt hier dus over USB gejaagd. Dit VREET CPU, om maar te zwijgen over de USB-bandbreedte.
Probeer dus maar geen video te draaien...

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2011 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Cyclonist schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 11:40:
[...]

Heb je de SSD náást je HDD erin zitten? Als mSATA dus? Dat lijkt me echt een heerlijke combinatie, met nog een 500GB 7200rpm schijf ernaast voor data bijvoorbeeld. Ik zit nog steeds regelmatig te kijken naar deze configuratie, en het is eigenlijk ook de beste thin&light die er voor mij nu te krijgen is.

Ik ben erg benieuwd hoe je bevindingen zijn wat resolutie/schermgrootte betreft. Ik heb nu een T60p met ook 1680x1050, die hogere resolutie en het 16:10 formaat bevallen nog steeds erg goed. Ervaar je in dat opzicht de X220 als een 'stap terug'? Even afgezien van dat machtige IPS scherm ;) Ik heb nog even naar Vostro V131 zitten kijken, maar omdat ik hem toch vaak zonder extern scherm ga gebruiken moet het scherm toch beter zijn dan dat.
Nee het is een normale SSD ik heb dus geen HD aan boord.

Wat het scherm betreft, zelf vergelijk ik het scherm uiteraard voornamelijk met mijn 2 vorige laptops:
-de werk T61 met 1680 x 1050 (zelfde scherm als jouw T60p dus)
-de privé Asus W3J met een 14,1" op 1280x768 (glossy)

Het eerste wat natuurlijk echt opvalt is het formaat. De 12,5 inch is duidelijk kleiner, maar niet vervelend. Dit valt pas echt op als ik weer een andere T61 zie.
Dat de resolutie zo laag is, moest ik ook even over nadenken (ik hoefde niet persé een nieuwe laptop) maar de voordelen van de X220 waren navenant veel beter, ik ging er op vooruit qua CPU, qua RAM, qua HD/SSD, qua gewicht, qua batterijduur, eigenlijk was dit niet zo moeilijk. Ook het feit dat het een IPS scherm was is natuurlijk een pré, echter ik wist dit niet zeker voordat ik hem zou krijgen.

Nu ik de X220 heb, kan ik hem zeer goed zij aan zij vergelijken met mijn Asus, die ik wel nog heb. Het verschil in beeldkwaliteit is echt groot. De Asus was niet echt slecht, maar heeft nogal wat typische TN kwaaltjes zoals matige kleuren (vond ik niet echt belangrijk), zeer matige zwartwaarde (vervelend) en de slechte inkijkhoeken (ronduit irritant).
Mijn vrouw en ik gebruiken de laptop altijd op films te kijken op vakantie en het is altijd een heel gepiel om het scherm zo te zetten dat het beeld voor beiden goed is. Ik kijk liever wat meer rechtop, mijn vrouw ligt liever. Nou dat gaat dus niet echt geweldig met die Asus.

Dat is allemaal geen issue meet met die IPS van de X220. Inkijkhoek lijkt even goed als mijn Dell U2410 (IPS)
de zwartwaardes zijn echt veel beter, en het spiegelt ook niet meer wat die Asus wel deed. Het is echt fijner kijken naar de X220 terwijl deze toch wel iets kleiner is .De beeldkwaliteit is echt outstanding en maakt dat helemaal goed. Ik zie ook meer diepte in het beeld en dat komt ook voor een groot deel door het zwart wat nu veel meer lijkt op zwart dan die backlight achtige zwart-benadering van het TN panel in de Asus :)
Voor een laptop vind ik het echt uitmuntend _/-\o_

De hoge reso van de T61, tja die mis ik zeker wel, maar die van mij had nogal een versleten backlight (of zijn ze allemaal zo zwak) en dat was gewoon vervelend overdag. Ja daar heeft de IPS natuurlijk ook helemaal geen last van, kan flink fel gezet worden.

Daarbij, je kan hem altijd aansluiten op een normaal scherm met hogere resolutie.

Oh ja, er zit een Displayport aansluiting op, en daarbij werkt de audio ook nog. Heb meteen een Displayport-HDMI kabel gekocht en dat werkt vlekkeloos 8)

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 30-12-2011 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fuzzy schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 09:42:
met 2 kabels alsnog..

Targus USB2.0 Docking Station with Video - Dockingstation Productgegevens [€ 139,00 of € 6/maand1]

Ik heb de Toshiba Dynadock V10, een vergelijkbaar ding. Of beter gezegd: onding, ik kan het niet meer dan een miskoop noemen. Ik wil nog steeds een keer een productreview schrijven om mensen te waarschuwen.

Zoals EiSI al aangeeft gaat het via USB (2.0), dwz alles (netwerk, video, geluid). Dat vreet CPU en bandbreedte, maar ook de drivers zijn niet erg stabiel. Ook is de software en de implementatie mager, en crasht het bij installeren onder Win7 Enterprise 64-bit.

Ik heb gewoon een USB2 hubje gekocht, en gebruik de HDMI-uitgang voor digitale video (met een HDMI-DVI verloopplugje).

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 30-12-2011 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 22:40
De Dell Inspiron 14z ziet er wel leuk uit en dan ook nog wel voor een leuke prijs. Ben helemaal nieuwsgierig als de Ivy er in zit. Dat wordt wel een paar maanden wachten.

Denk wel dat volgend jaar eindelijk een nieuwe laptop ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xppieter
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 22:39
MailMan schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:42:
[...]

Ik zou het voor je kunnen testen (m'n XPS 14z heeft een i7 en SSD), maar volgens mij heb ik het disabled. Aangezien de boottime zo snel is dat ik me er totaal niet aan stoor.
Dat is een interessante combinatie. Is dit een originele Dell SSD of heb je die zelf later omgebouwd ?
Ik wil een XPS 14z kopen en dan zelf een SSD ombouwen. Kan ik hier problemen verwachten of moet dit gewoon zo kunnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:51
De nieuwe HP ultrabook HP Folio 13.
Wat minder glossy, maar goedkoper dan de ASUS lineup. Standaard (matig) schermpje, maar verder mooie prijs/kwaliteitverhouding als ik het zo zie. En ook deze met ethernetpoort. Mooie toevoeging aan de huidige lijn ultrabooks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja. Eigenlijk vind ik een ultrabook op dit moment (in zijn algemeenheid) gewoon een matige keuze. De markt wordt nog steeds grotendeels gedomineerd door de macbook air. Je kan een goedkopere nemen, dat zeker. Maar dan mis je naar mijn mening toch heel erg veel, de meerwaarde van een V131 (of iets in die categorie) van honderden euro's goedkoper ontgaat mij een beetje...

Met de prestaties is niets mis hoor. Maar je betaalt dus €300 meer voor een net zo brak scherm en overige componementen. Het enige is dat hij dunner is... en dat staat mij persoonlijk erg tegen. Ik hoef niets iets wat dunner is wat ik nu heb. Ik wil iets wat kwaliteit ademt. En dat leveren erg weinig ultrabooks op dit moment. Ik vrees dat we daarvoor nog enkele kwartalen moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2012 @ 22:52:
Met de prestaties is niets mis hoor. Maar je betaalt dus €300 meer voor een net zo brak scherm en overige componementen. Het enige is dat hij dunner is... en dat staat mij persoonlijk erg tegen. Ik hoef niets iets wat dunner is wat ik nu heb. Ik wil iets wat kwaliteit ademt. En dat leveren erg weinig ultrabooks op dit moment. Ik vrees dat we daarvoor nog enkele kwartalen moeten wachten.
Nou, ik ben tot nu toe zeker niet ontevreden met de Portege Z830, Ik heb hem vooral op gewicht en toch volledige poorten-range gekozen, de dunheid is een bonus. Hij vervangt mijn ouwe trouwe Portege r500, die ook vooral op gewicht was gekozen. Wat dat betreft ademt de Portege Z830 kwaliteit uit, en kwaliteit komt met een prijs.

Ik heb sinds maart telkens mijn prive-Satellite r630 meegenomen op reizen (Europa, Canada) en merkte echt het verschil in gewicht tussen 1 kg (r500) en 1.5 kg (r630) in mijn handbagage. Doordat de r500 begon te kreunen onder de trage ULV processor en maar 2GB RAM, en een scherm dat een beetje beschadigd raakte (en ik nog budget in een project had :D ) is de Z830 aangeschaft. Hij mag zich aanstaande week op reis gaan bewijzen.

Wel denk ik dat de ultrabooks vooral voor de zakelijke markt geschikt zijn, voor hen die veel reizen. En dan is de keuze van Asus om adapters voor mini-VGA/HDMI te gebruiken een onverstandige. Want adapters raak je sneller kwijt of kun je net even niet vinden als je moet presenteren... ;)
Geomaris schreef op zondag 01 januari 2012 @ 22:44:
De nieuwe HP ultrabook HP Folio 13.
Wat minder glossy, maar goedkoper dan de ASUS lineup. Standaard (matig) schermpje, maar verder mooie prijs/kwaliteitverhouding als ik het zo zie. En ook deze met ethernetpoort. Mooie toevoeging aan de huidige lijn ultrabooks. :)
Ziet er aardig uit, maar wel 1.5 kg. Dat is dan net weer een gewicht waardoor je ook een gewone lichtgewicht laptop kunt nemen met betere koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk vind ik die toshiba in de categorie valllen waar ik het over had. Neem bijvoorbeeld de review van tweakers:
reviews: Toshiba Satellite Z830: lichte en luchtige ultrabook

999 euro (goed, €850 als je de SSD eraf trekt) voor iets met nog steeds een matig scherm en toetsenbord. Noem me gek, en nu wil ik niet beweren dat de V131 die 2 dingen wel voor elkaar krijgt, maar voor enkele honderd euro's verwacht ik toch iets meer dan een verlaging in gewicht. Maar dat gebeurt niet.
gambieter schreef op zondag 01 januari 2012 @ 23:07:
Wel denk ik dat de ultrabooks vooral voor de zakelijke markt geschikt zijn, voor hen die veel reizen. En dan is de keuze van Asus om adapters voor mini-VGA/HDMI te gebruiken een onverstandige. Want adapters raak je sneller kwijt of kun je net even niet vinden als je moet presenteren... ;)
Dat vind ik ook een van de grootste ontwerpfouten van de afgelopen jaren. De mini-hdmi aansluiting gaat maar tot 1080p. Hoe haalt asus het in zijn hoofd een ultrabook te verkopen die niet een 1200p scherm kan aansturen? Dat klopt gewoon niet.

Maar ik ben iemand die wat zwaarder trekt aan nadelen van iets. Als laptop A een vergelijkbaar geprijsd is als laptop B, maar een slechter toetsenbord bevat en een snellere grafische kaart van B dan zou ik toch aanraden voor B te gaan. Dat zal niet voor iedereen gelden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2012 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2012 @ 23:19:
Eigenlijk vind ik die toshiba in de categorie valllen waar ik het over had. Neem bijvoorbeeld de review van tweakers:
reviews: Toshiba Satellite Z830: lichte en luchtige ultrabook

999 euro (goed, €850 als je de SSD eraf trekt) voor iets met nog steeds een matig scherm en toetsenbord. Noem me gek, en nu wil ik niet beweren dat de V131 die 2 dingen wel voor elkaar krijgt, maar voor enkele honderd euro's verwacht ik toch iets meer dan een verlaging in gewicht. Maar dat gebeurt niet.
Vergis je niet: dat is de Satellite z830, niet de Portege. Het toetsenbord van mijn Portege z830 is beter dan dat van mijn Satellite r630, welke helaas bagger is. Het scherm is een mat scherm, wat voor zakelijk een plus is.
Dat vind ik ook een van de grootste ontwerpfouten van de afgelopen jaren. De mini-hdmi aansluiting gaat maar tot 1080p. Hoe haalt asus het in zijn hoofd een ultrabook te verkopen die niet een 1200p scherm kan aansturen? Dat klopt gewoon niet.
Zakelijk zal niemand zich druk maken om 1080p of 1200p, en de ultrabook range lijkt me toch echt iets voor zakelijk gebruik. Ik zie het punt niet voor consumenten.
Maar ik ben iemand die wat zwaarder trekt aan nadelen van iets. Als laptop A een vergelijkbaar geprijsd is als laptop B, maar een slechter toetsenbord bevat en een snellere grafische kaart van B dan zou ik toch aanraden voor B te gaan. Dat zal niet voor iedereen gelden.
Iedereen zal zijn afweging moeten maken. Gewicht was voor mij belangrijk, en het is een zakelijke laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 01 januari 2012 @ 23:28:
Zakelijk zal niemand zich druk maken om 1080p of 1200p, en de ultrabook range lijkt me toch echt iets voor zakelijk gebruik. Ik zie het punt niet voor consumenten.
Ik kan je garanderen dat elke developer zich daar heel druk over gaat maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2012 @ 23:34:
Ik kan je garanderen dat elke developer zich daar heel druk over gaat maken ;)
Ik heb het natuurlijk over de zakelijke gebruikers ;) . Dat zie je aan de VGA aansluiting. die heb ik echt wel nodig voor beamergebruik. Ik bedoel dat ik niet echt zie hoe consumenten extra gaan betalen voor een ultrabook, voor prive zou ik hem niet zo snel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Lochii
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:33
Ik wil hier toch nog even een berichtje achterlaten over mijn ervaring tot nu toe met de V131 :) Op aanraden vanuit dit topic heb ik de knoop doorgehakt en er een maandje of 3 geleden een besteld. Het gaat hierbij om de variant met de i5 2430M. Zelf heb ik er 8gig RAM en een SSD ingezet aangezien ik de prijzen bij Dell daar voor te duur vond.

Voor mijn dagelijkse werkzaamheden is hij perfect (browsen, tekstverwerken en programmeren). Ik draai Linux en haal bij normaal gebruik ongeveer 5 a 6 uur op een accu. Dit komt voornamelijk omdat de Linux kernel de laatste tijd een power-issue heeft waardoor componenten niet goed in powersave mode terecht komen. Desondanks ben ik met de accuduur alsnog heel tevreden. Ik heb wel bij de GRUB boot options wat dingetjes toegevoegd die het stroomverbruik bij idle van 14-15W naar 10W terug bracht, een behoorlijk verschil dus.

Ik draai Linux Mint 12 (kernel 3.0.0-12 generic) en de hardware ondersteuning is prima. Voor zo ver ik heb gemerkt werkt alles, op de vingerprint scanner na. Webcam, multitouch, gpu, slaapstand allemaal 'out of box'.
De laptop start ERG snel op. Met Linux zit ik (van het drukken op de powerknop tot aan login venster) op amper 10 seconden. Het scherm van de bios is echt binnen een seconde al weer weg. Let wel: Dit is met een SSD!

Het scherm valt inderdaad wat tegen maar voor de prijs (ik heb er 600 voor betaald) mag je zeker niet klagen. Voor mijn werkzaamheden heb ik helemaal geen hoog-resolutie scherm nodig. De kijkhoeken stellen ook wat teleur (soms moet ik mijn scherm verticaal iets kantelen omdat anders de kleuren niet goed uit komen als ik iets verder weg zit).

Ik ben een grootverbruiker van Skype en ik kan zeggen dat de webcam en ingebouwde microfoon subliem werken. De webcam is erg scherm en de microfoon is werkelijk perfect. Ik kan gerust 1.5 meter van mijn laptop gaan zitten en met normaal volume praten. De mensen aan de andere kant kunnen me prima horen. Wat ik wel jammer vind is dat er geen jack-aansluiting is voor de microfoon. Ik heb nu namelijk last van een bug (ik ben er vrij content van dat dit software of instellings-gerelateerd is) dat mijn microfoon stopt met werken zodra ik een hoofdtelefoontje inplug. Ik ben dus verplicht om te skypen met geluid door mijn laptop. Voor zover ik gehoord heb horen de andere mensen zichzelf niet echt terug dus dat scheelt.

Het touchpad werkt heerlijk. In het begin was het pad nog een beetje stroef maar nu werkt hij heel soepel. De druktoetsen klikken niet en dat is echt een verademing. Zoals gezegd werkt het horizontaal en verticaal scrollen met twee vingers prima. In Windows heb ik zelfs het draaien van foto's met twee vingers geprobeerd, dat werkt ook wel leuk.

Het toetsenbord vind ik een heel groot pluspunt aan deze laptop. Het typt erg lekker weg en de toetsen zitten niet te dicht bij elkaar. Met mijn vorige laptop drukte ik nog wel eens twee toetsen in maar sinds ik deze laptop bezit heb ik daar nooit meer last van gehad. De backlit keyboard is echt een verademing en heeft een twee-traps besturing. Halve sterkte, volledige sterkte of uit. Voor de 30 euro extra kan ik deze optie echt aanraden. Bij mijn vorige laptop had ik ook regelmatig problemen met het onbedoeld aanraken van de touchpad tijdens het typen. Als je programmeur bent en erg veel typt is dit zeer vervelend, aangezien je dan ineens op een andere plek verder begint te typen. Ik kan met opgelucht hart zeggen dat ik daar bij deze laptop nog nooit last van heb gehad.

Wel een leuke toevoeging is de charger port op de laptop. De USB 2 uitgang aan de linkerzijde is altijd voorzien van spanning, ook wanneer de laptop uit staat. Dit zorgt er voor dat je hier bijvoorbeeld een mobiele telefoon mee op kunt laden, ook wanneer je de laptop niet gebruikt.

Volgensmij heb ik de hardware kant nu wel gehad, even over de schil die er omheen zit. De behuizing is zoals je zou verwachten lekker strak. Ik heb zelf gekozen voor de zilveren uitvoering maar hij is ook in het rood te verkrijgen. Aan de linkerzijde bevindt zich een HDMI aansluiting, een USB 2.0 poort en een card-reader. Aan de rechterzijde een RJ-45 connector, VGA aansluiting, 2x een USB 3.0 poort en een 3.5mm audio jack voor hoofdtelefoon. Aan de achterzijde zit enkel de aansluiting van de adapter.
Door de 6-cell accu die er in zit staat de laptop aan de achterkant iets hoger, iets schuin dus. Wees niet gevreesd, dit typt namelijk erg comfortabel. Oké, hij ziet er niet zo strak door uit maak je kunt niet alles hebben ;) Voor de mensen die graag een plattere laptop willen hebben heeft Dell ook een 4-cell accu te koop welke niet uit steekt. Aan de achterzijde van het display pronkt het Dell logo.

Volgensmij heb ik nu wel genoeg getypt, even een paar foto's er tussen gooien.
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/8/344034.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/8/344035.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/8/344037.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/8/344038.png

Voor de mensen die een leuke laptop zoeken voor een niet al te misselijke prijs, ik kan de V131 ten zeerste aanraden. Als je doet aan fotobewerking of wat dan ook waar je een hoog kwaliteit scherm voor nodig hebt dan kan ik je wel aanraden om verder te zoeken. Ik heb een maal contact gehad met de klantenservice en ik werd uiterst vriendelijke geholpen. Door de One-business day garantie die je er bij koopt stond er de volgende dag al een monteur voor de deur. Mijn V131 kwam binnen en toen deed de display het niet. Achteraf bleek dat de connector van de display er niet recht op zat. Ook al was er niets met het display zelf aan de hand, toch is er een nieuwe in gezet.

Aangezien ik bijna geen reviews kon vinden over de V131 toen ik hem wilde aanschaffen leek dat me een mooie aanleiding om hier mijn bijdrage even achter te laten.

Oh en voor de personen die het zich afvragen: Ik heb geen eigen bedrijf, ik heb deze laptop als particulier besteld! Als er vragen zijn over de laptop wil ik ze graag beantwoorden.

[ Voor 4% gewijzigd door its_Lochii op 02-01-2012 10:55 ]

"If a messy desk is a sign of a messy mind, then a empty desk is ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is een zeer interessante laptop maar die uitstekende accu en het wat mindere uiterlijk... blijft lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

its_Lochii schreef op maandag 02 januari 2012 @ 09:59:
Ik wil hier toch nog even een berichtje achterlaten over mijn ervaring tot nu toe met de V131 :) Op aanraden vanuit dit topic heb ik de knoop doorgehakt en er een maandje of 3 geleden een besteld. Het gaat hierbij om de variant met de i5 2430M. Zelf heb ik er 8gig RAM en een SSD ingezet aangezien ik de prijzen bij Dell daar voor te duur vond.

Voor mijn dagelijkse werkzaamheden is hij perfect (browsen, tekstverwerken en programmeren). Ik draai Linux en haal bij normaal gebruik ongeveer 5 a 6 uur op een accu. Dit komt voornamelijk omdat de Linux kernel de laatste tijd een power-issue heeft waardoor componenten niet goed in powersave mode terecht komen. Desondanks ben ik met de accuduur alsnog heel tevreden. Ik heb wel bij de GRUB boot options wat dingetjes toegevoegd die het stroomverbruik bij idle van 14-15W naar 10W terug bracht, een behoorlijk verschil dus.

Ik draai Linux Mint 12 (kernel 3.0.0-12 generic) en de hardware ondersteuning is prima. Voor zo ver ik heb gemerkt werkt alles, op de vingerprint scanner na. Webcam, multitouch, gpu, slaapstand allemaal 'out of box'.
De laptop start ERG snel op. Met Linux zit ik (van het drukken op de powerknop tot aan login venster) op amper 10 seconden. Het scherm van de bios is echt binnen een seconde al weer weg. Let wel: Dit is met een SSD!

Het scherm valt inderdaad wat tegen maar voor de prijs (ik heb er 600 voor betaald) mag je zeker niet klagen. Voor mijn werkzaamheden heb ik helemaal geen hoog-resolutie scherm nodig. De kijkhoeken stellen ook wat teleur (soms moet ik mijn scherm verticaal iets kantelen omdat anders de kleuren niet goed uit komen als ik iets verder weg zit).

Ik ben een grootverbruiker van Skype en ik kan zeggen dat de webcam en ingebouwde microfoon subliem werken. De webcam is erg scherm en de microfoon is werkelijk perfect. Ik kan gerust 1.5 meter van mijn laptop gaan zitten en met normaal volume praten. De mensen aan de andere kant kunnen me prima horen. Wat ik wel jammer vind is dat er geen jack-aansluiting is voor de microfoon. Ik heb nu namelijk last van een bug (ik ben er vrij content van dat dit software of instellings-gerelateerd is) dat mijn microfoon stopt met werken zodra ik een hoofdtelefoontje inplug. Ik ben dus verplicht om te skypen met geluid door mijn laptop. Voor zover ik gehoord heb horen de andere mensen zichzelf niet echt terug dus dat scheelt.

Het touchpad werkt heerlijk. In het begin was het pad nog een beetje stroef maar nu werkt hij heel soepel. De druktoetsen klikken niet en dat is echt een verademing. Zoals gezegd werkt het horizontaal en verticaal scrollen met twee vingers prima. In Windows heb ik zelfs het draaien van foto's met twee vingers geprobeerd, dat werkt ook wel leuk.

Het toetsenbord vind ik een heel groot pluspunt aan deze laptop. Het typt erg lekker weg en de toetsen zitten niet te dicht bij elkaar. Met mijn vorige laptop drukte ik nog wel eens twee toetsen in maar sinds ik deze laptop bezit heb ik daar nooit meer last van gehad. De backlit keyboard is echt een verademing en heeft een twee-traps besturing. Halve sterkte, volledige sterkte of uit. Voor de 30 euro extra kan ik deze optie echt aanraden. Bij mijn vorige laptop had ik ook regelmatig problemen met het onbedoeld aanraken van de touchpad tijdens het typen. Als je programmeur bent en erg veel typt is dit zeer vervelend, aangezien je dan ineens op een andere plek verder begint te typen. Ik kan met opgelucht hart zeggen dat ik daar bij deze laptop nog nooit last van heb gehad.

Wel een leuke toevoeging is de charger port op de laptop. De USB 2 uitgang aan de linkerzijde is altijd voorzien van spanning, ook wanneer de laptop uit staat. Dit zorgt er voor dat je hier bijvoorbeeld een mobiele telefoon mee op kunt laden, ook wanneer je de laptop niet gebruikt.

Volgensmij heb ik de hardware kant nu wel gehad, even over de schil die er omheen zit. De behuizing is zoals je zou verwachten lekker strak. Ik heb zelf gekozen voor de zilveren uitvoering maar hij is ook in het rood te verkrijgen. Aan de linkerzijde bevindt zich een HDMI aansluiting, een USB 2.0 poort en een card-reader. Aan de rechterzijde een RJ-45 connector, VGA aansluiting, 2x een USB 3.0 poort en een 3.5mm audio jack voor hoofdtelefoon. Aan de achterzijde zit enkel de aansluiting van de adapter.
Door de 6-cell accu die er in zit staat de laptop aan de achterkant iets hoger, iets schuin dus. Wees niet gevreesd, dit typt namelijk erg comfortabel. Oké, hij ziet er niet zo strak door uit maak je kunt niet alles hebben ;) Voor de mensen die graag een plattere laptop willen hebben heeft Dell ook een 4-cell accu te koop welke niet uit steekt. Aan de achterzijde van het display pronkt het Dell logo.

Volgensmij heb ik nu wel genoeg getypt, even een paar foto's er tussen gooien.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Voor de mensen die een leuke laptop zoeken voor een niet al te misselijke prijs, ik kan de V131 ten zeerste aanraden. Als je doet aan fotobewerking of wat dan ook waar je een hoog kwaliteit scherm voor nodig hebt dan kan ik je wel aanraden om verder te zoeken. Ik heb een maal contact gehad met de klantenservice en ik werd uiterst vriendelijke geholpen. Door de One-business day garantie die je er bij koopt stond er de volgende dag al een monteur voor de deur. Mijn V131 kwam binnen en toen deed de display het niet. Achteraf bleek dat de connector van de display er niet recht op zat. Ook al was er niets met het display zelf aan de hand, toch is er een nieuwe in gezet.

Aangezien ik bijna geen reviews kon vinden over de V131 toen ik hem wilde aanschaffen leek dat me een mooie aanleiding om hier mijn bijdrage even achter te laten.

Oh en voor de personen die het zich afvragen: Ik heb geen eigen bedrijf, ik heb deze laptop als particulier besteld! Als er vragen zijn over de laptop wil ik ze graag beantwoorden.
Hint voor de foto's, http://www.uploadplaatjes.nl
Hiermee kan je hier direct foto's tonen met de "img" tag.

De X220 staat achter ook een beetje omhoog door de 6-cells accu.
Ik heb een gecombineerde jack voor hoofdtelefoon en microfoon en het schijnt volgens anderen niet te werken als je een gecombineerde headset aansluit met de daarvoor bedoelde adapter. Heb dit zelf niet geprobeerd.
Maar ook hier geldt dat je de interne mic ook bijzonder goed kan gebruiken dus er is een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Lochii
psy schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:41:
[...]

Hint voor de foto's, http://www.uploadplaatjes.nl
Hiermee kan je hier direct foto's tonen met de "img" tag.

De X220 staat achter ook een beetje omhoog door de 6-cells accu.
Ik heb een gecombineerde jack voor hoofdtelefoon en microfoon en het schijnt volgens anderen niet te werken als je een gecombineerde headset aansluit met de daarvoor bedoelde adapter. Heb dit zelf niet geprobeerd.
Maar ook hier geldt dat je de interne mic ook bijzonder goed kan gebruiken dus er is een alternatief.
Bedankt voor de tip, ik heb ze aangepast. Het zou trouwens best kunnen dat de V131 ook een gecombineerde jack heeft. Dat zou wel wat verklaren. Maar dan vind ik het toch apart dat het wel gewerkt heeft, hoofdtelefoontjes gebruiken om te luisteren en de interne mic om te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

its_Lochii schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:57:
[...]

Bedankt voor de tip, ik heb ze aangepast. Het zou trouwens best kunnen dat de V131 ook een gecombineerde jack heeft. Dat zou wel wat verklaren. Maar dan vind ik het toch apart dat het wel gewerkt heeft, hoofdtelefoontjes gebruiken om te luisteren en de interne mic om te praten.
'

Ja zou me niet verbazen volgens de dell site;
http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/vostro-v131/pd

Geluid en luidsprekers
(2) Luidsprekers
Stereo hoofdtelefoonaansluiting
Microfoonaansluiting en geïntegreerde digitale arraymicrofoon Geïntegreerd
Geïntegreerde 1.0 megapixel HD-webcam en Dell Webcam Central-software
SRS Premium Voice Pro-software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Lochii
psy schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:21:
[...]
'

Ja zou me niet verbazen volgens de dell site;
http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/vostro-v131/pd

Geluid en luidsprekers
(2) Luidsprekers
Stereo hoofdtelefoonaansluiting
Microfoonaansluiting en geïntegreerde digitale arraymicrofoon Geïntegreerd
Geïntegreerde 1.0 megapixel HD-webcam en Dell Webcam Central-software
SRS Premium Voice Pro-software
Ja, blijkt inderdaad zo te zijn. Ik heb net een ander hoofdtelefoontje met ingebouwde microfoon gevonden en getest, die werkt wel. Dus niet een softwareprobleem maar iPhone oortjes met een defect microfoontje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-07 08:34
Zojuist mijn Vostro V131 binnengekregen. Ben er ook achter wat voor SSD erin zit: een 128GB Samsung PM830. Snelle jongen dus. Ik ben tevreden! Zal als ik er aan toe kom een review posten.

[ Voor 44% gewijzigd door grmpf op 02-01-2012 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy
its_Lochii schreef op maandag 02 januari 2012 @ 09:59:
Zelf heb ik er 8gig RAM en een SSD ingezet aangezien ik de prijzen bij Dell daar voor te duur vond.
Thnx voor de review! Welke SSD heb je er ingeschroefd en hoeveel goedkoper was deze?
Ging het makkelijk en kon je de meegeleverde WIN7 er snel opzetten? Bij Dell staat 'ie nu op 220 ex.
One-business day
Neem aan dat dit de Next business day is?
ik heb er 600 voor betaald
Waarschijnlijk ex BTW? Ik ben benieuwd naar je totale setup met bijbehorende prijs, ik heb het idee namelijk ook dat de configuratie wat veranderd is bij Dell de laatste maanden.. Een 131 met i5/320GB en 4 GB zit nu op 653,- nmlk. Wil je nu ook toetsenbordverlichting moet je de combinatie met de 500 GB schijf nemen en zit je al op 570 ex, 678 in..

[ Voor 40% gewijzigd door Fuzzy op 02-01-2012 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
Ik heb voor mijn V131 met i5-2430, 4GB, backlit toetsenbord en 128GB SSD (Samsung PM830) 808 euro incl. BTW betaald.

Bij mij is de spacebar trouwens niet verlicht. Klopt dat, of is dat het eerste mankement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Lochii
Fuzzy schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:22:
[...]

Thnx voor de review! Welke SSD heb je er ingeschroefd en hoeveel goedkoper was deze?
Ging het makkelijk en kon je de meegeleverde WIN7 er snel opzetten? Bij Dell staat 'ie nu op 220 ex.

[...]

Neem aan dat dit de Next business day is?

[...]

Waarschijnlijk ex BTW? Ik ben benieuwd naar je totale setup met bijbehorende prijs, ik heb het idee namelijk ook dat de configuratie wat veranderd is bij Dell de laatste maanden.. Een 131 met i5/320GB en 4 GB zit nu op 653,- nmlk. Wil je nu ook toetsenbordverlichting moet je de combinatie met de 500 GB schijf nemen en zit je al op 570 ex, 678 in..
Nou de SSD had ik al liggen van mijn vorige laptop :p Maar het geheugen (Corsair 2x 4GB) heb ik wel los besteld omdat dat me 40 euro kostte ipv 100 bij Dell. Ik heb overigens een OCZ Vertex 2 60GB. Windows stond standaard op de 320GB hdd. Die is al voorgeinstalleerd en dan hoef je enkel je naam in te vullen en klaar. Zelf draai ik geen Windows dus heb ik de bijgeleverde cd niet gebruikt.

Ik bedoelde inderdaad de Next business day garantie.

Ik heb de laptop besteld met backlit keyboard. Daarnaast heb ik een couponcode gebruikt welke me 100 euro korting gaf als ik boven de 600 euro bestelde. Met de backlit keyboard kwam hij op 630 exclusief ofzo en dus kon ik die code gebruiken. In totaal kwam ik op 605 ofzo (inclusief).
Die kortingscodes kun je vinden op waardebon.blogspot.com. Nu hebben ze zo te zien 50 euro korting boven de 499. Kan volgende week weer een andere korting zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door its_Lochii op 02-01-2012 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Toch, dat ding is 1.82 kg volgens de Dell website? Dat was 5 jaar terug nog acceptabel voor een lichte laptop (ik heb toen een MSI s271 gekocht met dat gewicht), maar sinds de netbooks is dat toch gewoon een zwaargewicht wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1.82Kg is heel erg weinig voor iets met een full-voltage processor, hoor. De macbook pro weegt 200gram zwaarder, om nog maar te zwijgen van asus' line-up. Uit het hoofd wegen alle U3x-jes nog meer.

en de sony S weegt 1.72. Zonder de sheet. Anders 2.26.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2012 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy
gambieter schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:09:
Toch, dat ding is 1.82 kg volgens de Dell website? Dat was 5 jaar terug nog acceptabel voor een lichte laptop (ik heb toen een MSI s271 gekocht met dat gewicht), maar sinds de netbooks is dat toch gewoon een zwaargewicht wat mij betreft.
Daar is dus ff geen beleid op >:)

de term thin & light is überhaupt achterhaald, dus zoals darkstone eerder al opmerkte "dit is meer een hangplek"

Zie ook quote van Olaf afgelopen vrijdag :)
Na de netbook-hype stimuleerde Intel fabrikanten om thin & lights te maken. Dit waren dunne en lichte notebooks met goedkope zuinige processors in bijvoorbeeld de Celeron of Core 2 Solo-lijn. Intel verwees naar de chips onder de noemer consumer ultra low voltage, maar een nieuwe naam voor de notebooks zelf kwam er niet en ook leken er geen eisen gesteld te worden aan de producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:12:
1.82Kg is heel erg weinig voor iets met een full-voltage processor, hoor. De macbook pro weegt 200gram zwaarder, om nog maar te zwijgen van asus' line-up. Uit het hoofd wegen alle U3x-jes nog meer.
Maar dat maakt het nog niet licht, en daar gaat het toch om in dit topic? De reden om een thin-en-light te kopen is gewicht en afmetingen (zegt de topictitel al :p ), niet een full-voltage processor.

Nu het 2012 is mag dat 2010 wel een keertje uit de topictitel, ik had het al voorgesteld in een TR maar niets mee gedaan? Het lijkt een oud topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:15:
Nu het 2012 is mag dat 2010 wel een keertje uit de topictitel, ik had het al voorgesteld in een TR maar niets mee gedaan? Het lijkt een oud topic ;)
Dit is nog steeds het Aankoopadviestopic over de NBBG van 2 jaar terug. Daarom had ik daar niets mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gambieter schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:09:
gambieter schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:15:
[...]

Maar dat maakt het nog niet licht, en daar gaat het toch om in dit topic? De reden om een thin-en-light te kopen is gewicht en afmetingen (zegt de topictitel al :p ), niet een full-voltage processor.
~ 1.8 kg is best licht voor een 13" notebook, zeker als je de standaard voltage cpu meeneemt. Met de ultrabooks is pas voor het eerst serieus aandacht besteed aan lichtere notebooks voor de gemiddelde consument, maar daarvoor hebben ze wel de concessie gedaan door laag-TDP-CPU's in te doen.

Asus lijkt hierin de laatste tijd wel meer zijn best in te doen:
- U24E 11,6" - 1,5 kg - 6 cells
- U36x serie 13,3" - 1,66 kg - 8 cells
- U44SG 14" - 1,7 kg - 8 cells.
Allemaal met standard TDP CPU.
Probleem: enkel de U36SD (oudere versie) staat in de pricewatch met een flink hogere prijs dan de V131.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:19:
Dit is nog steeds het Aankoopadviestopic over de NBBG van 2 jaar terug. Daarom had ik daar niets mee gedaan.
Maar is er nog iemand die daar serieus vanuit gaat? Anders een topicsplitsing vanaf zeg een half jaar terug (weet niet hoe makkelijk dat is voor je ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Lenovo X220 @ 1.44 kg O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prijs meer dan 2x zo veel > 1300 euro :P
Kan je ook de Sony Z noemen: 1,175 kg, > 1835 euro. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je weet best dat je dat ding voor bijna de helft van de prijs uit de VS kan importeren. Lenovo, waarom kan dat nog niet in ons kikkerlandje? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Regeneration schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:29:
~ 1.8 kg is best licht voor een 13" notebook, zeker als je de standaard voltage cpu meeneemt. Met de ultrabooks is pas voor het eerst serieus aandacht besteed aan lichtere notebooks voor de gemiddelde consument, maar daarvoor hebben ze wel de concessie gedaan door laag-TDP-CPU's in te doen.
OK. Maar we hebben het over een mobiel apparaat, een standaard voltage CPU ga je eigenlijk meer naar een desktopvervanger ipv een laptop.

Maar goed, ik ben juist een fan van mobiele processoren: langer batterijleven en minder koelingsproblemen. Ik vind een laptop geen apparaat voor zware desktoptaken, daar gebruik ik dan een desktop voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gambieter schreef op maandag 02 januari 2012 @ 16:07:
[...]
OK. Maar we hebben het over een mobiel apparaat, een standaard voltage CPU ga je eigenlijk meer naar een desktopvervanger ipv een laptop.
Voorbeeld: Asus U24E
- 11,6"
- 1,5 kg
- 29.1 x 20.7 x 2.76 cm (WxDxH)

Noem je dat een desktop vervanger? Als je een standaard TDP CPU kan gebruiken waarom dan niet?
Maar goed, ik ben juist een fan van mobiele processoren: langer batterijleven en minder koelingsproblemen. Ik vind een laptop geen apparaat voor zware desktoptaken, daar gebruik ik dan een desktop voor ;)
Zoals reviews laten zien leveren een laag TDP CPU's geen (significant) langere accuduur. Je vergelijk namelijk: kort hoog verbruik tegenover lang laag verbruik. Verder spelen meerdere factoren een rol bij lange accuduur en is niet enkel de CPU verantwoordelijk voor mogelijke koelingsproblemen. Als ik daarbij op tel dat je meer moet betalen voor de zogenaamde laag TDP CPU's, wat je terugziet in de notebookprijs, ben ik momenteel juist voorstander van standaard TDP CPU's. Ik heb graag een notebook met "dekstop-prestaties". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy
Ik ook, ik wil van die vliegtuigmotor af op mijn bureau (AMD Athlon 64 X2 5200+) en schat in dat een i5 qua prestaties daar overheen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Regeneration schreef op maandag 02 januari 2012 @ 16:30:
Voorbeeld: Asus U24E
- 11,6"
- 1,5 kg
- 29.1 x 20.7 x 2.76 cm (WxDxH)

Noem je dat een desktop vervanger? Als je een standaard TDP CPU kan gebruiken waarom dan niet?
Dat lijkt er al meer op, maar is 11.6". Dan is 1.5 kg bijna vergelijkbaar met 1.82 kg voor 13.3" ;) , maar toch een knappe prestatie van Asus :) .
Zoals reviews laten zien leveren een laag TDP CPU's geen (significant) langere accuduur. Je vergelijk namelijk: kort hoog verbruik tegenover lang laag verbruik. Verder spelen meerdere factoren een rol bij lange accuduur en is niet enkel de CPU verantwoordelijk voor mogelijke koelingsproblemen. Als ik daarbij op tel dat je meer moet betalen voor de zogenaamde laag TDP CPU's, wat je terugziet in de notebookprijs, ben ik momenteel juist voorstander van standaard TDP CPU's. Ik heb graag een notebook met "dekstop-prestaties". ;)
Ieder zijn meug natuurlijk, voor- en nadelen. Uiteindelijk is voor mij 1.82kg gewoon te zwaar voor een 13.3", maar dat is mijn keuze en afweging :) .

Ik draai dan ook geen topzware apps op mijn laptop, en voor videoconversie zou ik mijn desktop pakken.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 02-01-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy
grmpf schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:33:
Ik heb voor mijn V131 met i5-2430, 4GB, backlit toetsenbord en 128GB SSD (Samsung PM830) 808 euro incl. BTW betaald.

Bij mij is de spacebar trouwens niet verlicht. Klopt dat, of is dat het eerste mankement?
Wat doet zoiets nou in de Windows Prestatie-index?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
Processor: 6.9
Geheugen: 5.9
Grafisch: 4.6
Grafische weergave: 6.1
Primaire harde schijf: 7.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Ja, da's toch jammer. Daarom: Ivy Bridge >:) Op elk ander vlak dan grafisch verder niets te wensen. Met de kracht van de meeste mobiele processors van nu kan ik weer járen vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

grmpf schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:34:
Processor: 6.9
Grafisch: 4.6
Grafische weergave: 6.1
Primaire harde schijf: 7.9
Da's niet zoveel beter dan mijn mobiele processor (i3-380m) en HDD op de Toshiba Satellite r630 (Win7x64 Ultimate):
Processor: 6.7
Grafisch: 4.5
Grafische weergave: 5.2
Primaire harde schijf: 5.8
Het langzaamste paard blijft de grafische chip ;)

De scores van mijn z830 (Win7x64 Enterprise):
Processor: 6.8
Grafisch: 5.7
Grafische weergave: 6.2
Primaire harde schijf: 6.7

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 03-01-2012 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gelukkig zegt Windows prestatie index dan ook helemaal niet veel :)

http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html
Daar zie ik toch een aardig verschil tussen die processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
Korte update over gebruik V131:

- Ding is retesnel (met dank aan ssd)
- Typen gaat goed (gelukkig maar, want ik typ wat af als freelancer)
- Goede accu; hield het gisteren met veel surfen, een aflevering van Sherlock en de conference van Youp ongeveer 6 uur vol
- Toetsenbord veert wel een beetje mee
- Verder redelijk goede afwerking
- Fijne, gevoelige touchpad
- Matig display. Vooral de verticale kijkhoek is dramatisch.

Laatste punt laat onverlet dat het een fijn notebookje is. Ik ben er blij mee.

[ Voor 25% gewijzigd door grmpf op 03-01-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Misschien dat ik er maar eens een review over moet schrijven, want ik lees er verder zelf weinig over, maar hier dan ook de WEI van m'n XPS 14z

Processor: 7.1
Geheugen: 7.5
Grafisch: 6.5
Grafische weergave voor spellen: 6.5
Primaire Harde schijf: 7.6

De grafische kaart is inderdaad de zwakte van deze laptop (GT520M), als dat een snellere (GT525/540M) was geweest dan was het zelfs nog een redelijk game laptop. Maar de laptop is verder zo bloedsnel, en ik speel hoogstens Half-Life 2, dat dit echt perfect is voor wat ik wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy
MailMan schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:12:
Misschien dat ik er maar eens een review over moet schrijven, want ik lees er verder zelf weinig over, maar hier dan ook de WEI van m'n XPS 14z

Processor: 7.1
Geheugen: 7.5
Grafisch: 6.5
Grafische weergave voor spellen: 6.5
Primaire Harde schijf: 7.6

De grafische kaart is inderdaad de zwakte van deze laptop (GT520M), als dat een snellere (GT525/540M) was geweest dan was het zelfs nog een redelijk game laptop. Maar de laptop is verder zo bloedsnel, en ik speel hoogstens Half-Life 2, dat dit echt perfect is voor wat ik wil :)
Hoe heb je 'em "afgemonteerd"? :9 ....oa 128 GB SSD neem ik aan

Edit: zag dat je inderdaad de Samsung PM830 hebt :)

Damn zeg, ik nijg wel erg veel naar de Vostro 131 met een beetje korting op de zaak bestellen ex BTW hoppa. Eigenlijk moet ik er dan zelf een Samsung SSD inklussen voor 180E, is dat een beetje te doen? Scheelt toch weer (261,80-/-180=) 81,80 Kun je dan die 500GB als secondary eenvoudig laten zitten? * Fuzzy heeft altijd alleen maar lopen tweaken in desktops.

[ Voor 27% gewijzigd door Fuzzy op 03-01-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

@its_Lochii: 6uur onder Linux met 6cell is heel netjes hoor! Met mijn V3350 die qua hardware hetzelfde is behalve de SSD, heb ik een 9cell en daarmee haal ik onder Windows 7,5-8 uur. Dus dan met 6cell 6 uur is dikke prima.
gambieter schreef op maandag 02 januari 2012 @ 16:07:
[...]

13" een desktopvervanger? No tnx, liever dan een 17". Imho is draagbaarheid gedefinieerd door accuduur, gewicht en formaat. Niet prestaties. Dat prestaties tot op zekere hoogte wat kúnnen zeggen over het formaat en gewicht, ok. Maar dan nog zie je dat je voor lichter en kleiner vaak ook inlevert op accuduur. Mijn UL30VT is een 13" van 1,78kg wat imho echt prima portable is, zeker met een accuduur van 8-9 uur met licht gebruik. Hij kan ook vast wel 1,5kg zijn met een 4 of 6cells accu, maar dan mag je hem weer veel sneller aan het lichtnet hangen.

Ik heb voor mezelf nu een Vaio Z en de krap 4 uur accutijd vind ik het gewoon net niet. Dus nu heb ik er een 9cell accu bij die de accuduur anderhalf keer zo lang maakt en daar heb ik wel 200gram extra voor over.

Dus portability is iets heel persoonlijks of je iets portable vind of niet. Zeker wanneer accuduur een issue wordt kan je niet meer de lichtste en kleinste nemen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JT schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:43:
Ik heb voor mezelf nu een Vaio Z en de krap 4 uur accutijd vind ik het gewoon net niet. Dus nu heb ik er een 9cell accu bij die de accuduur anderhalf keer zo lang maakt en daar heb ik wel 200gram extra voor over.

Dus portability is iets heel persoonlijks of je iets portable vind of niet. Zeker wanneer accuduur een issue wordt kan je niet meer de lichtste en kleinste nemen.
Dat het persoonlijk is ontken ik toch niet? Het maakt veel uit of het zakelijk of consument is (ook qua prijs en qua dingen als TPM en mat scherm), en waar de laptop voor gebruikt wordt. Maar dan zeg ik nog steeds: 1.82kg is geen lichtgewicht, alleen zullen er mensen zijn die genoeg compensatie voor het grotere gewicht zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

gambieter schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:46:
[...]

Dat het persoonlijk is ontken ik toch niet?
Maar dan zeg ik nog steeds: 1.82kg isvind ik geen lichtgewicht, alleen zullen er mensen zijn die genoeg compensatie voor het grotere gewicht zien :)
TIFIFY ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nee, YBIFM ;) . Als je kijkt naar wat laptops kunnen wegen (zeg 1 tot 4 kg) is 1.82 kg geen lichtgewicht, maar een laag middengewicht. Het is hoogstens een lichte laptop in de klasse van laptops met standaard TDP processoren en grote batterij, maar een bokser die het lichtste is in de zwaargewichtcategorie is nog steeds geen lichtgewicht.

Anders kan ik mezelf ook wel lichtgewicht noemen, ik neem gewoon de Amerikanen als referentie :p .

Het persoonlijke is dat een groep mensen het extra gewicht niet erg vinden omdat het gecompenseerd wordt door meer processorpower en een lagere prijs. Net zoals bij de Macbooks mensen de hogere prijs niet erg vinden door de geleverde kwaliteit. Maar je kunt niet zeggen dat de Macbook goedkoop is :p

[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 03-01-2012 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Bij boksen is er een federatie die regels stelt die wereldwijd worden gehanteerd. Universele regels. Deze zijn er voor laptops niet dus wat mij betreft is jouw uiting nog steeds niet meer dan een mening. Tenzij jij mij wél een set regels aan kan wijzen van een onafhankelijke partij waar (zo goed als) alle fabrikanten bij zijn aangesloten.

En over de macbook ben ik het met je eens, maar ik vind dat het ook van mij nog steeds een mening is met aan zekerheid-grenzende waarschijnlijkheid :+

[ Voor 19% gewijzigd door JT op 03-01-2012 14:06 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
Damn zeg, ik nijg wel erg veel naar de Vostro 131 met een beetje korting op de zaak bestellen ex BTW hoppa. Eigenlijk moet ik er dan zelf een Samsung SSD inklussen voor 180E, is dat een beetje te doen? Scheelt toch weer (261,80-/-180=) 81,80 Kun je dan die 500GB als secondary eenvoudig laten zitten? * Fuzzy heeft altijd alleen maar lopen tweaken in desktops.
Dat was voor mij ook de reden dat ik er eentje heb gekocht met ssd ingebouwd. Beetje klussen aan een desktop is geen punt, maar vond het toch wat te risky om mijn nieuwe laptopje meteen maar op de operatietafel te leggen. Temeer omdat ik heb begrepen dat de HD niet echt lekker toegankelijk is wegens weerbarstig (en breekbaar) klepje.

Denk trouwens niet dat je de originele HD kunt laten zitten. Ding heeft maar 1 bay.

[ Voor 4% gewijzigd door grmpf op 03-01-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JT schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:05:
Bij boksen is er een federatie die regels stelt die wereldwijd worden gehanteerd. Universele regels. Deze zijn er voor laptops niet dus wat mij betreft is jouw uiting nog steeds niet meer dan een mening. Tenzij jij mij wél een set regels aan kan wijzen van een onafhankelijke partij waar (zo goed als) alle fabrikanten bij zijn aangesloten.
Goed, dan mag jij de Vostro licht vinden. OK? ;)

Maar omdat dit een BBG aanschaftopic is, lijkt het me voor een onpartijdig advies dan wel zo netjes erbij te zeggen dat het een relatief lichte laptop is voor de componenten die erin zitten, maar dat er veel lichtere laptops zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jeuj! \o/

En daar heb je zeker gelijk in, laten we vooral zo volledig mogelijk zijn :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fuzzy schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 09:42:
met 2 kabels alsnog..

Om hier nog even op terug te komen: ik heb een productreview over de Dynadock geschreven, en dat is een vergelijkbaar product. Ik vermoed dat de bovenstaande producten vergelijkbare chipsets en drivers zullen gebruiken, met dezelfde problemen...

productreview: Toshiba Dynadock V10 review door gambieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
grmpf schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:33:
[...]
Denk trouwens niet dat je de originele HD kunt laten zitten. Ding heeft maar 1 bay.
Dat is het jammere van de kleinere notebooks inderdaad, al hoop ik dat er méér uitgebracht worden dit jaar met een optie tot mSATA voor een kleine Intel SSD als extra schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy
@ Gambieter, leuk om te lezen. Ik zit er nog steeds mee in mijn maag. Wees eerlijk, het liefst heb je gewoon een docking met je randapparatuur.. doet mij zelf zover twijfelen of ik de Vostro 131 er voor moet laten staan en voor een 2e hands Latitude E6420 oid moet gaan...

@ Cyclonist, Grmpf, ik zag al meerdere mensen hierover vragen stellen of het te doen is, en of je dan Win7 zomaar kan overzetten etc. etc. Nu kwam ik een paar goeie antwoorden tegen op Anandtech Waar staat dat (V131):

- je recovery Win7 & driver CD-rom meegeleverd krijgt
- het vervangen van de SSD relatief simpel is
Adding an SSD is incredibly easy - just one screw. I do worry about breaking the plastic tabs with repeated removing of the cover, but as long as you go slowly and around in a circle one tab at a time, it's pretty quick and painless.
Plaatjuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyclonist schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:05:
[...]

Dat is het jammere van de kleinere notebooks inderdaad, al hoop ik dat er méér uitgebracht worden dit jaar met een optie tot mSATA voor een kleine Intel SSD als extra schijf.
Je zou een optische station kunnen gebruiken voor een caddy + HDD of SSD (bijv. Dell Inspiron 14z). Uiteraard hebben steeds meer (kleine) notebooks deze optische station niet meer, wat ik mijn ogen overigens wel een goede ontwikkeling is. Dan is het dus hopen dat de prijs van SSD omlaag en de opslag omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fuzzy schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:12:
@ Gambieter, leuk om te lezen. Ik zit er nog steeds mee in mijn maag. Wees eerlijk, het liefst heb je gewoon een docking met je randapparatuur.. doet mij zelf zover twijfelen of ik de Vostro 131 er voor moet laten staan en voor een 2e hands Latitude E6420 oid moet gaan...
Valt wel mee, hoor. Met de 2 muizen en keyboard al in de USB-hub betekent het dat ik een paar kabels moet inpluggen: stroom, HDMI, LAN (optioneel), USB en sound. Op mijn werk plug ik LAN, stroom en USB in, zoveel extra is dat niet.

Ja, zoals ik werkte met mijn Portege r500 en het docking station was nog makkelijker, maar het is nou niet echt vreselijk zoals het nu is ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy
De kogel is door de Creditcard

Het is de V131 geworden met SSD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Regeneration schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:41:
[...]

Je zou een optische station kunnen gebruiken voor een caddy + HDD of SSD (bijv. Dell Inspiron 14z). Uiteraard hebben steeds meer (kleine) notebooks deze optische station niet meer, wat ik mijn ogen overigens wel een goede ontwikkeling is. Dan is het dus hopen dat de prijs van SSD omlaag en de opslag omhoog gaat.
Daarom zo jammer dat er weinig laptops zijn met optisch station of een plek voor een tweede HDD/SSD. Liefst zou ik nog de mogelijkheid zien een accu op deze plaats te stoppen, dat zou helemaal ideaal zijn. Toch weer een uutje of twee erbij wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Zit met twee issues op mn Dell XPS 14z.

1. Bij (HD) video wordt de GPU van de NVIDIA GT520M niet gebruikt hoewel dat volgens mij wel zou moeten. In games werkt het wel, dus het lijkt goed te staan in Optimus. Daarnaast ook m'n energy settings gechecked.

2. Bij het openen van het beeldscherm terwijl er een externe monitor is aangesloten krijg ik een BSOD... is met de nieuwste NVIDIA drivers.

Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je met HD video dan de GT520M nodig? De standaard GPU kan dat ook met gemak. En ik zou eens kijken of het met oudere drivers ook nog zo is, wellicht lost dat het probleem op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
MailMan schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:50:
Zit met twee issues op mn Dell XPS 14z.

1. Bij (HD) video wordt de GPU van de NVIDIA GT520M niet gebruikt hoewel dat volgens mij wel zou moeten. In games werkt het wel, dus het lijkt goed te staan in Optimus. Daarnaast ook m'n energy settings gechecked.

2. Bij het openen van het beeldscherm terwijl er een externe monitor is aangesloten krijg ik een BSOD... is met de nieuwste NVIDIA drivers.

Ideeën?
Volgens mij is de gt520m nauwelijks sterker dan de standaard igp van intel. Dus het zal niet veel uitmaken voor de performance...

Daarnaast van die externe monitoren zou ik echt niet weten aangezien je al de meest recente drivers hebt.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
update ook ff je intel igp drivers, want misschien ligt het daaraan.

En je intel kan makkelijk hd-video aan.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Mja hij kan het inderdaad wel makkelijk, hoewel de NVIDIA ook dual HD video zou moeten ondersteunen bij Blu-ray in Blu-ray of iets dergelijks. Maar dat verwacht ik nog niet te gebruiken. Vind het alleen frustrerend wanneer iets niet werkt :P

Ik ga inderdaad wel even oude drivers installeren om te kijken of dat de BSOD oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
Fuzzy schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:09:
De kogel is door de Creditcard

Het is de V131 geworden met SSD :)
Nice! Gefeliciteerd. Ga je geen spijt van krijgen denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door grmpf op 05-01-2012 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy
Kan ook niet wachten, 2 weken levertijd :s laatst een desktop besteld voor iemand die was er in de kerstvakantie binnen 2 dagen..

Lenovo kondigt dual-cpu-laptop en nieuwe ultrabook aan

Wie zit er nou op 1TB te wachten? ..geen woord over SSD

[ Voor 23% gewijzigd door Fuzzy op 05-01-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Check de prijs....650e, kan je zelf wel een SSD voor inbouwen. Maar ja, korte accuduur en 1,8kg zou ik persoonlijk niet als ultrabook kwalificeren. Vooral korte accuduur is ruck.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:36
2011? Je lijkt Andre Kuiper wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke 2011? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehehe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De huidige vostro-aanbieding is overigens weer €90 + €50:
Fuzzy schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:20:
Kortingscodes Vostro t/m 11 januari 2012:

• 50€ korting op alle Vostro laptops boven 499€
Dell Kortingscode: D91THF?V0N8ZDM

• 90€ korting op alle Vostro laptops boven 799€
Vostro Kortingscode: RC2JP1XGL0N312

• 50€ korting op alle Dell Vostro desktops boven 499€
Kortingscode: LBMFF06G27GJFG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In het bezit van een V131 sinds gisteren :D
Ik heb de afgelopen 2 jaar een Acer Timeline 3810T met su 9400 en GMA450 gebruikt.
De DELL met i5-2430 en HD3000 is toch echt een hele vooruitgang.

De V131 heeft een mat scherm en dat is echt een verademing.
Voor de rest ben ik maar 2 nadelen tegen gekomen.
- De wifi werkt zeer slecht op n, staan ook meerdere topics op het net hierover. (oplossing ben ik nog aan het zoeken)
- De koeling is erg stil als je een beetje gaat surfen en tekstverwerken, maar als de koeling op max staat dan is het echt te veel lawaai.

[ Voor 48% gewijzigd door Ernemmer op 09-01-2012 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke wifi kaart heb je? Ik hoor op GoT tegenwoordig heel veel problemen met verschillende wifi kaarten. Vaak helpt het om te prutsen met de energiebesparing of de router fixed op 20mhz te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Er zit een INTEL WIFI 1030 802.11 B/G/N/ in de laptop.
Deze is gecombineerd met een bluetooth, en ik denk dat daar de problemen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:48
Check bij Device Manager (apparaatbeheer) de opties van je WiFi-adaptertje eens. Die van Intel hebben altijd een hele rits dingen die je kan instellen. Bijvoorbeeld de Channel Width van zowel 2.4 als 5 zet je best op "Auto" (standaard op 20 dacht ik), en daar zijn nog wel een paar andere dingen die je best even nakijkt (Intel heeft leuke pagina's die bij elke optie de uitleg geven).

Normaal is de combinatie van WiFi en BT niet echt een ramp, bij Intel weten ze wel wat ze doen... Drivers van de Intel-site?

Je kan ook eens controleren of ze bij Dell wel alle antennes goed hebben aangesloten. Zouden er normaal twee op moeten zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ja, ik was al aan het kijken geweest, in de device manager.
Nog geen zin gehad om verder te prutsen, op g werkt hij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acer maakt toch best mooi spul. Neem de Acer TravelMate TimelineX 8481TG (notebookcheck)

i5 2467M 1.6-2.3 GHz (ULV :N ), 14" scherm, 2 harde schijven!!!!!, GT520m 9 tot 13 uur accu, 1.8kg.
Edit: wacht.. volgens mij loopt notebookcheck voorop op de zaken. Die volgens notebookcheck harde schijf is een mini-sata ding. Even zoeken. 8)7
Afbeeldingslocatie: http://www.veterangeek.com/images/SanDisk-u100-SSD.jpg
Zo'n ding dus. Van notebookcheck wordt ik alleen niet wijzer welke precies.... maar het aantal laptops wat die dingen ondersteunt is ongeveer 0, dus dat is al een groot pluspunt.

Als ze die GT520m nu hadden omgewisseld voor een full-voltage processor hadden ze wat mij betreft een winnaar te pakken. Het scherm is wel lelijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/a891d14eca.jpg
en slecht natuurlijk.. Maar zo'n lange accuduur en 2 harde schijven, dan heb ik nog niet eerder gezien.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2012 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Dat is wel iets wat mijn interesse wekt, ook wat minpuntjes maar zoals al vaak genoemd, er bestaat gewoon geen perfectie, je zult altijd compromis moeten sluiten.. ik vind dit product wel interessant!
Zelf omdat ik bij 1 van de grotere webwinkels werkte heb ik helaas veel rma's terug zien komen mbt Acer.. de afhandeling was vaak om te huilen al verbeterde dat wel in de loop der jaren, dus daarom toch een beetje mixed feelings over het merk ansich maar dat is ieder voor zich,dit product is hoe dan ook wel uniek.

Edit:

Conclusie:

Mooi uniek product.
Maar hoe verkeerd wellicht ook bij mij bekruipt het gevoel nog een beetje van ja het is en blijft een Acer..

[ Voor 80% gewijzigd door pino85 op 08-01-2012 22:54 ]

Liefhebber van Tweakers

Pagina: 1 ... 46 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.