Ik heb het ook een beetje moeilijk met mijn afweging voor een studentenlaptop, hopelijk is er iemand die me kan verderhelpen ^^.
Eind september begin ik een opleiding toegepaste informatica en "men raadt de aanschaf van een laptop aan" (dat leek me persoonlijk redelijk evident, maar dat even terzijde). Dit zal een laptop worden die ik dagelijks plan mee te nemen op de fiets (in een tas!), op de trein (2x per dag een uur) en graag wil ik er op school ook nog geniet van hebben

.
Nu, bij elke aankoop die ik doe probeer ik zoveel mogelijk opties te overwegen, de voor- en nadelen van elke optie af te wegen en voor belangrijke zaken zoals dit zou nog niet denken aan "kopen omdat het een aanbieding is". Dus ben ik begonnen met voor mezelf enkele eisen te stellen :
- 13.3" tot 14" (toch die range) : Handig om te transporteren en over het algemeen ook lichter
- Intel i5 SB (VMs wil ik zeker kunnen draaien zonder problemen maar de batterij mag ook een tijdje meekunnen)
- Backlit tobo vind ik een pluspunt (as in : echt nuttig) maar geen absolute vereiste
Nu, opslag en RAM maakt me echt niets uit want opslag kan evengoed extern en wat er in zit kan evengoed vervangen worden door iets nieuw (hetzelfde met RAM). Het enige onderdeel naast die in bovenstaand lijstje is de videokaart. Hier heb ik 1 grote keuze : Dedicated GPU of alleen integrated graphics? Dat vind ik een moeilijke keuze omdat ik toch wel verwacht 3 jaar te doen met een laptop en dan liefst 3 jaren "plezier" en niet 1 jaar plezier en 2 jaar "sleur" omdat de IGP eigenlijk niets voorstelt. Het is niet mijn bedoeling om constant games te spelen (ik heb tot nu toe alleen maar een netbookje gehad (naast mijn desktop en daar speelde ik ook nooit iets op omdat dat haast niet kon), maar aangezien ik nu meer onderweg ben lijkt het me misschien wel een goed idee om me te voorzien zeg maar

. Full HD video kunnen afspelen (zowel op het scherm van de laptop en via HDMI) zonder haperen etc. is een must.
Op basis van het bovenstaande heb ik dan een paar kandidaten in 2 categorieën :
Met dedicated GPU
Dell Vostro 3450
(i5 2410, 4gig RAM, AMD 6630M, W7 Pro, 3 jaar next-day garantie, backlit AZERTY) (€937incl. BTW)
Sony Vaio VPC-SB1X9E
(i5 2410, 4gig RAM, AMD 6470M, W7 Pro, 2 jaar (Pick up & return) garantie, backlit AZERTY) (In België voor €1100 of via de Sony site voor €970 (2-3 weken wachten))
MSI X460DX-033NL
(i5 2410, 4gig RAM, nVidia GT540M, W7 HP, 2 jaar (Pick up & return) garantie, QWERTY) (Iets boven €800 maar nog niet te koop)
HP Pavilion dm4-2000ed
(i5 2410, 6gig RAM, AMD 6470M, W7 HP, 1 jaar (Pick up & return) garantie, QWERTY) (€800, enkel in Nederland te koop?)
Zonder dedicated GPU
Dell Vostro 3450 zonder extra GPU
Dell Vostro V131
HP ProBook 5330m
HP ProBook 6360b
Lenovo Thinkpad L420
etc. (Genoeg keuze)
Nu, ik heb een budget van €1000 (liefst minder

) dus is er wel genoeg te vinden mét GPU. Die €100 verschil tussen wel of geen GPU lijkt me wel redelijk over 3 jaar (<€3 per maand...), maar zelfs met die keuze gemaakt blijft er nog een afweging over :
Uiterlijk/design (zowel visueel als "dun" => "handig") en langer werken op de batterij (+ evt "extra" sheet battery) (Vaio) tegenover betere garantie en grafische performance (Vostro) tegenover goedkoper (maar met QWERTY) en volgens reviews minder qua bouwkwaliteit (dm4-2000ed) tegenover pure gok (De MSI X460DX kan evengoed tegenvallen qua batterij/bouwkwaliteit of misschien komt er een gebrek pas even later boven water).
* Kosty woont in België dus AZERTY > QWERTY op dezelfde laptop is snel gemaakt al zou ik geen probleem hebben om me aan te moeten passen (als het een betere laptop betreft

). Zelf neig ik naar de Vaio, maar ik vind er niet genoeg over om mezelf te kunnen overtuigen. De laatste dagen heb ik vele filmpjes bekeken op YouTube (unboxings, reviews), een paar reviews gelezen (het is niet alsof er zo veel zijn...) en het enige dat ik er echt lastig aan vind is dat ik er zo weinig over vind qua ervaringen van anderen en er ofwel teveel geld aan moet uitgeven ofwel te lang op moet wachten

. (Dat wachten is natuurlijk maar 1 keer, maar ja..)
Overtuig me, tweakers
Yup, dit is officieel mijn langste reactie ooit