Heb je het precies ingesteld zoals in de manual staat? Daar staat namelijk precies in hoe alles ingesteld moet worden. Zie: http://download.bto.eu/No...P150HM)/Manual/Manual.pdf (Onder 2-9 Audio Features)Yos1 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 15:03:
ik weet niet zeker of ik hier nog goed zit met mijn volgende vraag, maar here goes:
ik heb de 15cl37 nu een weekje in gebruik en hij bevalt erg goed. ook heb ik mijn huidige 22" schermpje erop kunnen aansluiten met DVI zonder problemen, wat het kijken van films wel ten goede komt. maar het geluid is natuurlijk uit een laptop niet je van het. daarom wil ik mijn 5.1 setje hierop aansluiten.
deze heeft 3, 3.5 jack pluggen. deze plug ik in waarna Realtek vraagt wat ik inplug. ik geef dit aan (rear speaker, mid, subwoofer etc) echter ik krijg geen geluid uit de boxen. op de desktop pc waar ze nu op zitten aangesloten doen ze het gewoon dus het is geen hardwareprobleem aan de boxen.
nu ben ik niet zo'n software bolleboos, dus weet iemand misschien wat ik fout doe.
tnx
jos
- als ik dit trouwens ergens anders moet posten hoor ik het graag,
Krijg net een mailtje van Roberto binnen, toevallig heb ik 'm laatst gevraagd naar een hdd caddy:
Helaas sta ik momenteel op 't punt een XPS 15 te bestellen..Beste Marinus,
En wat denkt u?
Vanaf vandaag kan ik wel een caddy aanbieden voor 2e harddisk. (BTO kwam er
OPEENS mee)
Ziet u onze website, hij is al geupdate ;-)
Denk, bericht u meteen hierover.
Met vriendelijke groet,
Roberto Saveur
Verwijderd
Zo, het duurde even voor ik kon reageren maar BTO heeft zojuist de mogelijkheid gekregen om in zowel 15.6” als 17” modellen nu op de plaatst van het DVD drive een 2e ,of in geval van 17CL36 / 17CL37, 3e Harddisk te plaatsen.
Dit koste even wat tijd om alle nieuwe prijzen te verwerken.
Tevens hier foto’s van het matte scherm van de 15CL11

Vooral de 36 en 37 series hebben een zeer mooi scherm. Het zijn nogsteeds geen S-IPS schermen (dit zijn de beste) maar qua prijs / prestaties doen ze het zeer goed
2: Ik vind persoonlijk de toetsenborden (Clevo) zeer goed typen. De beste toetsenborden zijn het echter niet. Die zijn te vinden op de Lenovo ThinkPads, en dan vooral de NMB of Chinoy versies. Deze zitten echter in een prijsklasse (met zelfde specificaties) x1.5 de BTO prijs.
Gewoon goed dus!
3: Tja, dat is een beetje gokken maar met een GT 555M of, beter nog, GTX 460M / ATI 6970D zult u het in iedergeval goed kunnen spelen.
4: Zie ook een aantal beoordelingen van klanten. Dit systeem is onder belasting in zijn klasse vrij stil te noemen. Zonder belasting draait de koeling op minimaal of staat zelfs (om en om) uit.
5: Tja, 17” = gewicht. Hou toch rekening met 3 tot 3.5 kilo bij een gemiddelde notebook.
6: Dan komt u dus eigenlijk automatisch op de 17CL35 uit (GT555M model) want de topmodellen beginnen vanaf 1319,95 incl. de BTW
Wat uw vraag aan HANC betreft, dit lijkt mij wel + u kunt altijd nog upgraden.
Games hebben op dit moment nog niet zoveel baat bij 8+ Gb
m.b.t. de vraag aan ons.
De Intel 1030N is duidelijk de betere kaart in ontvangst en zendsterkte. Als u echter momenteel ook geen problemen heeft met uw draadloze netwerk is een BTO gewoon goed genoeg.
De Intel raad ik dus aan in bedrijfsomgevingen of als u bijvoorbeeld in een flat woont, waar veel wireless verkeer is, en u last van storingen heeft.
Mijn vermoeden is, gezien reacties in dit topic, je een enorme Dell fan bent. Dat mag en je input wordt, ook door mij, gewaardeerd. Maar! Stel nou a.u.b. niet zo stellig dat model x altijd beter is van fabrikant D.
Ik nodig je dan ook uit om de schermen eens te komen bekijken in het echt, dat biedt je al veel meer inzicht in de kwaliteit van het scherm dan één review. Wij, en BTO, krijgen juist vaak complimenten over de kwaliteit van het beeld bij de 17CL36/37 series. Neem desnoods je fotocamera mee en zet je Dell ernaast!
En ja, wij verkopen ze, maar als het slecht is dan zeg ik dit ook gewoon eerlijk. Mijn maatstaven zijn behoorlijk hoog want persoonlijk gebruik ik nog een IBM Flexview S-IPS display. (en zoals je weet is dat dé top)
Dit koste even wat tijd om alle nieuwe prijzen te verwerken.
Tevens hier foto’s van het matte scherm van de 15CL11

1: Ware kleuren is tegenwoordig alles met 32bits, maar wat u bedoeld is dus een goede en accurate kleurweergave? Opzich kunt u dan zeker af met de 17CL35 / 17CL36/37 series.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 12:30:
Informatie/advies vraag:
Hallo, ik ben me op dit moment aan het oriënteren op pc/laptop markt.
In eerste instantie ging mijn interesse uit na het samenstellen van een eigen pc. Na veel zoeken en afwegen had ik mijn lijstje met 'eisen' compleet. Toen bedacht ik mij dat ik het toch wel erg prettig zou vinden, dat ik in huis kan gaan zitten waar ik wil. Een laptop is daar natuurlijk ideaal voor.
Mijn wensen:
- Goed beeldscherm, ware kleuren, 17inch?
- Goed toetsenbord. - Je moet er een verslag op uit kunnen werken, want begin binnenkort met een deeltijd studie. Optie twee is de mogelijkheid om de laptop aansluiten op een externe monitor en toetsenbord.
- Mogelijkheid voor het plaatsen van een SSD naast een 'standaard' data schijf.
- Videokaart - Ik wil DiabloIII goed kunnen spelen als deze uit komt, system specs zijn nog niet bekend maar ze zullen 'relatief' meevallen. Dus een videokaart opstelling in SLI is zeker niet nodig.
- Laptop moet stil zijn - Het koel geluid moet tijdens normaal gebruik (tekstverwerking, internetten) laag zijn.
- Gewicht liefst niet al te hoog -Wil er ook me op de bank/schoot kunnen zitten.
Dit zijn wensen maar kan natuurlijk altijd een concessie overwegen.
- Prijs rond 1000-1100 euro? - Mag natuurlijk goedkoper als mijn wensen meevallen. Wan ik ben en blijf nederlander ;-). Krijg ik met een groter budged meer waar voor mijn geld of is dat niet nodig met mijn wensen?
Is een BTO geschikt of kan ik beter voor een 'kant en klare' de Dell XPS 17, HP of ander merk gaan?
Alvast bedankt voor het advies.
Groeten, Daniël
Vooral de 36 en 37 series hebben een zeer mooi scherm. Het zijn nogsteeds geen S-IPS schermen (dit zijn de beste) maar qua prijs / prestaties doen ze het zeer goed
2: Ik vind persoonlijk de toetsenborden (Clevo) zeer goed typen. De beste toetsenborden zijn het echter niet. Die zijn te vinden op de Lenovo ThinkPads, en dan vooral de NMB of Chinoy versies. Deze zitten echter in een prijsklasse (met zelfde specificaties) x1.5 de BTO prijs.
Gewoon goed dus!
3: Tja, dat is een beetje gokken maar met een GT 555M of, beter nog, GTX 460M / ATI 6970D zult u het in iedergeval goed kunnen spelen.
4: Zie ook een aantal beoordelingen van klanten. Dit systeem is onder belasting in zijn klasse vrij stil te noemen. Zonder belasting draait de koeling op minimaal of staat zelfs (om en om) uit.
5: Tja, 17” = gewicht. Hou toch rekening met 3 tot 3.5 kilo bij een gemiddelde notebook.
6: Dan komt u dus eigenlijk automatisch op de 17CL35 uit (GT555M model) want de topmodellen beginnen vanaf 1319,95 incl. de BTW
Geen probleem! Hoort bij de jobElzo_ schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:02:
@ Notebook Totaal.
Wederom bedankt voor de hulp, mijn config komt steeds beter tot stand.
En wat ik zelf belangrijk vindt, ik begin ook steeds meer te snappen waarom de keuzes de juiste zijn.
Tot zover top service!
@ HANC. (en misschien anderen)
Dus voor mijn gebruik, en dat is echt primair (online) gamen, is de 2630QM(2.0Ghz) i.c.m. 8Gb Corsair eXtreme DDR3-1333Mhz ruim voldoende om de nieuwste games zoals BF3 te draaien?
Ik pak zelf nu steeds even BF3 als uitgangspunt omdat de grafische verwachtingen daarvan zo hoog zijn.
@ Notebook Totaal.
Een onderdeel dat ik zelf nog niet had meegenomen in mijn vragen is de netwerkkaart.
Is de BTO Wireless Single Band BGN 300Mbit goed genoeg?
Of raden jullie toch een Intel Centrino kaart aan? (ik las net over problemen met de Intel?)
Wat uw vraag aan HANC betreft, dit lijkt mij wel + u kunt altijd nog upgraden.
Games hebben op dit moment nog niet zoveel baat bij 8+ Gb
m.b.t. de vraag aan ons.
De Intel 1030N is duidelijk de betere kaart in ontvangst en zendsterkte. Als u echter momenteel ook geen problemen heeft met uw draadloze netwerk is een BTO gewoon goed genoeg.
De Intel raad ik dus aan in bedrijfsomgevingen of als u bijvoorbeeld in een flat woont, waar veel wireless verkeer is, en u last van storingen heeft.
Kijk, en daar wil ik dus even op reageren.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:09:
[...]
Ik heb hem nog nooit gezien. Maar afgaande op de reviews als iemand die veel waarde hecht aan de kwaliteit van het scherm kan ik maar een ding zeggen: neem de xps 17.
Mijn vermoeden is, gezien reacties in dit topic, je een enorme Dell fan bent. Dat mag en je input wordt, ook door mij, gewaardeerd. Maar! Stel nou a.u.b. niet zo stellig dat model x altijd beter is van fabrikant D.
Ik nodig je dan ook uit om de schermen eens te komen bekijken in het echt, dat biedt je al veel meer inzicht in de kwaliteit van het scherm dan één review. Wij, en BTO, krijgen juist vaak complimenten over de kwaliteit van het beeld bij de 17CL36/37 series. Neem desnoods je fotocamera mee en zet je Dell ernaast!
En ja, wij verkopen ze, maar als het slecht is dan zeg ik dit ook gewoon eerlijk. Mijn maatstaven zijn behoorlijk hoog want persoonlijk gebruik ik nog een IBM Flexview S-IPS display. (en zoals je weet is dat dé top)
Dat klopt. Bijna alles boven de 1Gb is marketingVerwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:16:
Houd er rekening mee dat de hoeveelheid vRAM geen knal uitmaakt voor de prestaties. Het verschil tussen 1GB en 3GB ga je _echt niet_ merken.
Ik ken er wel paarVerwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 14:03:
[...]
Met als kanttekening dat niemand zo gek is om met zijn mobiele kaart AA en AF vol open te zetten
Verwijderd
Bedankt voor het aanbod. Toevallig bevat mijn "dell" precies hetzelfde scherm als in de CL15 serie.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 16:52:
Ik zeg ook niet dat de schermen slecht zijn, maar het B+RG scherm in de xps 15 en lenovo W520, en het 3D scherm in de xps 17, envy 17, toshiba qosmio 3D zijn toch duidelijk van nog hogere kwaliteit volgens de reviews.
Daar wou ik ook nog even op reageren. Ik raad misschien veel dell's aan, maar dar zou ik niet doen als er betere alternatieven zijn. Als de BTO serie, of van mij part de nieuwste packard bell lijn, een betere prijs/kwaliteit bood dan de huidige XPS lijn zou ik die aanraden in plaats van de xps 15/17.Kijk, en daar wil ik dus even op reageren.
Als je mij ooit een model ziet aanraden waar een andere notebook een betere keuze is hoor ik dat graag in combinatie met wat argumenten
Verwijderd
Bedankt voor je reactie. Het was ook geen verwijt, maar het viel me wel op dat een bepaalde fabrikant wel erg vaak langskwamVerwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 17:13:
[...]
Bedankt voor het aanbod. Toevallig bevat mijn "dell" precies hetzelfde scherm als in de CL15 serie.
Ik zeg ook niet dat de schermen slecht zijn, maar het B+RG scherm in de xps 15 en lenovo W520, en het 3D scherm in de xps 17, envy 17, toshiba qosmio 3D zijn toch duidelijk van nog hogere kwaliteit volgens de reviews.
[...]
Daar wou ik ook nog even op reageren. Ik raad misschien veel dell's aan, maar dar zou ik niet doen als er betere alternatieven zijn. Als de BTO serie, of van mij part de nieuwste packard bell lijn, een betere prijs/kwaliteit bood dan de huidige XPS lijn zou ik die aanraden in plaats van de xps 15/17.
Als je mij ooit een model ziet aanraden waar een andere notebook een betere keuze is hoor ik dat graag in combinatie met wat argumenten
Wat het aanbod betreft, het hoeft ook niet vandaag of morgen maar per model zitten er ook andere schermen in dus als je een keer in de buurt bent of zin hebt bel of mail gerust even.
Ik denk dat andere tweakers ook wel graag een vergelijkende foto zouden willen zien
ha nee, had ik dus niet, ik had em niet op 5.1 gezet in realtekDragor schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 15:42:
[...]
Heb je het precies ingesteld zoals in de manual staat? Daar staat namelijk precies in hoe alles ingesteld moet worden. Zie: http://download.bto.eu/No...P150HM)/Manual/Manual.pdf (Onder 2-9 Audio Features)

Verwijderd
Wauw, als je het aantal berichten sinds kijkt lijk het alweer lang geleden, maar het is toch echt nog maar gisteravond.
Gisteravond heb ik gemeld dat een BTO niet volgens de wet kopen op afstand teruggestuurd kan worden naar notebooktotaal, ivm maatwerk.
Het is zoals ik even later ook poste, niet de bedoeling geweest om niemand in een kwaad daglicht te zetten. Als ik nu alles terug lees, denk ik dat ik mij niet goed genoeg verwoord heb, omdat een aantal mensen hier het bericht hebben opgepikt als negatief.
Er wordt hier altijd erg makkelijk gesproken over gewoon terugsturen ivm wet kopen op afstand, ik wilde duidelijk maken dat dit niet altijd even makkelijk kan.
Het is nooit mijn bedoeling geweest om mij negatief over Notebooktotaal te uiten.
Nu heb ik met Roberto (van notebooktotaal) gesproken en we zijn samen tot een overeenkomst gekomen. Hiermee is het voor mij netjes afgehandeld, ik ben tevreden met de uitkomst en ik heb de goede service van Notebooktotaal waar iedereen het over heeft mogen ervaren.
Roberto, bedankt voor de goede afhandeling, helemaal top!
Gisteravond heb ik gemeld dat een BTO niet volgens de wet kopen op afstand teruggestuurd kan worden naar notebooktotaal, ivm maatwerk.
Het is zoals ik even later ook poste, niet de bedoeling geweest om niemand in een kwaad daglicht te zetten. Als ik nu alles terug lees, denk ik dat ik mij niet goed genoeg verwoord heb, omdat een aantal mensen hier het bericht hebben opgepikt als negatief.
Er wordt hier altijd erg makkelijk gesproken over gewoon terugsturen ivm wet kopen op afstand, ik wilde duidelijk maken dat dit niet altijd even makkelijk kan.
Het is nooit mijn bedoeling geweest om mij negatief over Notebooktotaal te uiten.
Nu heb ik met Roberto (van notebooktotaal) gesproken en we zijn samen tot een overeenkomst gekomen. Hiermee is het voor mij netjes afgehandeld, ik ben tevreden met de uitkomst en ik heb de goede service van Notebooktotaal waar iedereen het over heeft mogen ervaren.
Roberto, bedankt voor de goede afhandeling, helemaal top!
Ik twijfel ook nog enorm of ik de ASUS N53SV serie moet nemen, of een BTO.
Wanneer kan ik eens langskomen in de fabriek van BTO?! (Lijkt me echt tof!)
@ Notebook Totaal.
Stel ik zou over 2 jaar de processor willen vervangen door een snellere, en tevens dan ook het geheugen.
Wat zou het kosten plaatje dan ongeveer zijn?
Ik snap dat je nu natuurlijk niet de prijzen en types weet voor dan, maar bijvoorbeeld de 2720QM met Kinston geheugen.
Ook heb ik nog een vraag over de scharnierpunten van het beeldscherm.
Heeft u bij u eigen klanten die een machine na 2 jaar intensief gebruik wel eens gehoord dat die los beginnen te zitten of beginnen te scheuren?
...Heeft u dit eigelijk uberhaupt wel eens gehoord bij dit type barbone?
Is namelijk helaas iets wat mijn HP nu na ruim 2 jaar begint te doen.
Stel ik zou over 2 jaar de processor willen vervangen door een snellere, en tevens dan ook het geheugen.
Ik snap dat je nu natuurlijk niet de prijzen en types weet voor dan, maar bijvoorbeeld de 2720QM met Kinston geheugen.
Heeft u bij u eigen klanten die een machine na 2 jaar intensief gebruik wel eens gehoord dat die los beginnen te zitten of beginnen te scheuren?
@Elzo_
Dat valt niet te zeggen op dit moment omdat we niet weten wat de prijzen zijn over twee jaar
Dat valt niet te zeggen op dit moment omdat we niet weten wat de prijzen zijn over twee jaar
Verwijderd
Daar kunt u mij het beste even over mailen.JPtjee007 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:05:
Ik twijfel ook nog enorm of ik de ASUS N53SV serie moet nemen, of een BTO.
Dergelijke afspraken horen niet op het forum thuis
Ik heb velen klanten met Clevo barebones die nogsteeds perfect werken. Ook na 3 / 4 jaar.Elzo_ schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:09:
@ Notebook Totaal.
Maar, het hangt af van het gebruik en per model. Gelukkig kan ik wel uit ervaring stellen (gelukkig omdat ik er ook nog garantie op moet geven
De enige defecte scharnieren die ik heb meegemaakt waren op een Clevo M860TU waar een auto overheen was gereden.
Over 2 jaar upgraden? Poe, moeilijk. Als ik uitga van een 2ehandsprijs dan zou ik zeggen 150 euro? (voor een op dat moment relatief recent model)
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2011 18:18 ]
Na wat problemen met mijn auto, nu financieel eindelijk genoeg gerecupereerd om een vervanger te zoeken voor mijn 3 oude Toshiba.
Maar (dit is geen kritiek, slechts een opmerking) volgens mij is BTO (bouwen op bestelling) toch een stuk minder bto dan een paar maanden geleden. De keuze is precies een stuk minder dan enkele maanden geleden.
Ik had tijdje geleden mijn oog laten vallen op een 18,4 inch notebook. De notebook wordt gebruikt als desktopvervanger i.s.m. een 23" scherm (daarom een 18,4 inch). Voor mij is de grafische kaart totaal onbelangrijk aangezien al ongeveer vier jaar geleden is dat ik nog een spel heb gespeeld (tweede versie van McRae rally). Het zwaarste dat de grafische kaart te verwerken krijgt, is beetje videobewerking (zelden) en photoshop
Ook twee harde schijven kunnen plaatsen, is een vereiste. Daarnaast heb ik al licenties op Windows dus het weglaten van de licentiekost voor windows moet ook een mogelijkheid zijn. Vooral door dat laatste kom ik bijna automatisch bij BTO terecht. En door de goede kritiek op Notebook Totaal is het makkelijk te raden bij welke leverancier ik terecht kom
Maar nu zie ik dat er maar 1 18,4" notebook in het aanbod zit en dan nog direct het absolute topmodel met SLI. Vind ik wel beetje jammer. Heb absoluut geen behoefte aan een notebook met dergelijke grafische kracht.
Dan maar terug naar 17 inch. De notebook die het dichst aan mijn eisen beantwoordt, is de 17CL35. Maar ook daar is de GT555 zwaar overkill.
Maar toch sta ik op het punt te bestellen, lees ik nog een pagina's en opeens zie ik opmerking over het numeriek toetsenbord. Ik bekijk een paar foto's en ik moet toch wel zeggen, dat numeriek toetsen heeft toch wel de slechtste layout ooit
En zo is er altijd iets wat net niet mijn ding is terwijl ik eigenlijk nog zo moeilijk niet ben
Maar (dit is geen kritiek, slechts een opmerking) volgens mij is BTO (bouwen op bestelling) toch een stuk minder bto dan een paar maanden geleden. De keuze is precies een stuk minder dan enkele maanden geleden.
Ik had tijdje geleden mijn oog laten vallen op een 18,4 inch notebook. De notebook wordt gebruikt als desktopvervanger i.s.m. een 23" scherm (daarom een 18,4 inch). Voor mij is de grafische kaart totaal onbelangrijk aangezien al ongeveer vier jaar geleden is dat ik nog een spel heb gespeeld (tweede versie van McRae rally). Het zwaarste dat de grafische kaart te verwerken krijgt, is beetje videobewerking (zelden) en photoshop
Ook twee harde schijven kunnen plaatsen, is een vereiste. Daarnaast heb ik al licenties op Windows dus het weglaten van de licentiekost voor windows moet ook een mogelijkheid zijn. Vooral door dat laatste kom ik bijna automatisch bij BTO terecht. En door de goede kritiek op Notebook Totaal is het makkelijk te raden bij welke leverancier ik terecht kom
Maar nu zie ik dat er maar 1 18,4" notebook in het aanbod zit en dan nog direct het absolute topmodel met SLI. Vind ik wel beetje jammer. Heb absoluut geen behoefte aan een notebook met dergelijke grafische kracht.
Dan maar terug naar 17 inch. De notebook die het dichst aan mijn eisen beantwoordt, is de 17CL35. Maar ook daar is de GT555 zwaar overkill.
Maar toch sta ik op het punt te bestellen, lees ik nog een pagina's en opeens zie ik opmerking over het numeriek toetsenbord. Ik bekijk een paar foto's en ik moet toch wel zeggen, dat numeriek toetsen heeft toch wel de slechtste layout ooit
En zo is er altijd iets wat net niet mijn ding is terwijl ik eigenlijk nog zo moeilijk niet ben

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Oke, ja uiteraard, dat begrijp ik.
Dan heb ik eigenlijk nog 3 vragen.
Ik wil graag de P•BOOK 15C36-GT540 kopen, maar alleen kan ik bij BTO geen accu en geen netwerkkaart uitzoeken, wat voor mij wel essentieel is.
Is dit persoonlijk nog te regelen?
En is het mogelijk om de notebook op te halen, en dan vervolgens op dode pixels te controleren?
En hoe coulant gaan jullie om met notebooks die een paar dagen na de garantie defect zijn geraakt?
Heb dit namelijk met mijn ASUS M51TR serie gehad, die 9 dagen na de 2 jaar garantietermijn kapot ging, waarvoor ik nu dus ook een vervanger zoek.
Ik wil graag de P•BOOK 15C36-GT540 kopen, maar alleen kan ik bij BTO geen accu en geen netwerkkaart uitzoeken, wat voor mij wel essentieel is.
En is het mogelijk om de notebook op te halen, en dan vervolgens op dode pixels te controleren?
En hoe coulant gaan jullie om met notebooks die een paar dagen na de garantie defect zijn geraakt?
Heb dit namelijk met mijn ASUS M51TR serie gehad, die 9 dagen na de 2 jaar garantietermijn kapot ging, waarvoor ik nu dus ook een vervanger zoek.
Dat numerieke gedeelte van de tobo's bij de modellen van BTO (iig de 17CH37 ofzo) ziet er echt dramatisch uit kwa lay-out inderdaad.
Ik had daar ook liever gezien dat BTO alternatieven biedt (Zoals zonder numerieke gedeelte of een normale numerieke gedeelte).
Is dat nog iets wat gaat komen, overlegbaar is bij BTO?
Ik had daar ook liever gezien dat BTO alternatieven biedt (Zoals zonder numerieke gedeelte of een normale numerieke gedeelte).
@Notebook totaal
Ik zie dat er nu ook de optie bestaat om voor een 128gb BTO selected SSD in te bouwen.
Zou je daar wat meer over kunnen vertellen in vergelijking met de intel ssd's qua snelheid en betrouwbaarheid?
Ik zie dat er nu ook de optie bestaat om voor een 128gb BTO selected SSD in te bouwen.
Zou je daar wat meer over kunnen vertellen in vergelijking met de intel ssd's qua snelheid en betrouwbaarheid?
[ Voor 19% gewijzigd door Blackvulcano op 28-06-2011 19:32 ]
Verwijderd
Eindelijk is het dan zo ver, om 3 uur in de middag kreeg ik mijn bestelde BTO Laptop (van BTO) en Laptop cooling pad Zalman ZM-3000.
De laptop in kwestie is de 15CL37
X-BOOK 15CL37 Notebook/15.6 inch GLARE FULL HD
1920 x 1080/Intel® HM67 1333MHz FSB +
ICH10M/1xS-Ata HDD/E-Sata (USB Combo)/ATI 6970
2Mb GDDR3 Videoram/1000Mb LAN/HDMI/9-in-1
Cardreader/DVI/SPDIF/2xUSB 3.0/2xUSB 2.0/FireWire
Intel® Core™ i7-2630M Quad Core Processor (6MB
PROC-I7-2630QM
Cache, 2.0 GHz, Turbo Mode 2.9GHz)
4GB DDR3 (1333MHz) Memory Module, BTO Selected
DDR3-4GB1333A
DDR3-4GB1333A
SSD120GB-VERTX3 120GB OCZ Solid State Disk Vertex 3 series (SSD) Max
550 MB/s lezen / 500 schrijven - 60,000 IOPS
Bluetooth Module Notebook
BLUET_INCL
Wireless 54/150Mbit WLAN + Bluetooth (BTO OEM)
WLAN150-INCL
ODD-DVD-RW-ALG 8 x DVDRW Drive (DVD+/+RW / DVD-/-RW)
8 Cell notebook batterij
BAT-8CELL-INCL
KEYB-US-CLE-ISO Keyboard (US International) Isolated 15CL33 17CL33
Uiteindelijk heb ik niet gekozen voor pixel garantie en gelukkig bleek dit ook net nodig te zijn. Zoals het hoort naar mijn mening.
Dit zal een beknopte review/beschrijving worden, omdat ik nog maar weinig ervaring heb met de laptop heb.
Eerste indruk
De laptop werd geleverde in een doos die je niet op een normale manier kan uitpakken. Om de BTO laptop doos zat een extra doos die onwijs goed dicht geseald was met extra tape.
In de doos zelf zat het volgende:
Opstarten
Door de SSD die er in zit is een veel voorkomende vraag, hoe snel start hij op? Afhankelijk van welke SSD je heb en de post messages van je Bios kan het verschillen.
Bij deze BTO in combinatie met een Vertex 3 MAX IOPS doet hij er ongeveer ~18 seconden over, waarvan zeker 8 seconden verloren gaat aan de standaard berichten.
Het Begin
De laptop is bij aankoop voorzien van de correcte drivers, of de SSD de juiste firmware heet durf ik door gebrek aan ervaring niet te zeggen, gelukkig zijn er ook geen problemen tot nu toe op 1 klein dingetje na, waar ik zo op terug kom.
Er zijn ook nog enkele overbodige propgamma's te vinden op de laptop, die je uiteindelijk nodig zou kunnen hebben, en heb ik het over software voor speakers enzovoort.
De SSD
De Vertex3 MAX IOPS is zonder twijfel een snelle schijf. Alle programma's starten binnen enkele seconden op en lopen stabiel. Ook het laden in games profiteert hier van. Supreme Comander 2 laad binnen 2 seconden op en de levels worden binnen 5 seconden geladen, soms meer afhankelijk van de instellingen.
Toch heb ik me twijfels over de stabiliteit van dit monster. Het probleem dat ik nu tegen ben gekomen, is het vast lopen nadat hij op standby wordt gezet, dit zou ook een instellings- fout kunnen zijn, maar zoiets zo niet moeten gebeuren.
Ook liep Supreme Commander vast nadat hij standby ging in het spel (op commando). Ik moest het spel op via taks manager afsluiten om verder te kunnen. Wederom zou dit een instellingsfout kunnen zijn.
De SDD is op gebied van prestaties erg goed, alleen heeft de stabiliteit van mij betreft nog een vraagteken, gezien de probleempjes.
Gaming
Hierover kan ik nog weinig zeggen, maar van wat ik nu gezien heb is loopt het stabiel en snel. Nog geen lag gehad en de temperaturen komen in combinatie met de cooling pad niet hoger dan 60 graden.
De cooling pad koelt de laptop ongeveer tussen de 5 -15 graden, waarbij je de fan zelf met behulp van een scroll button op de pad zelf kan aanpassen.
Scherm kwaliteit
Het kwaliteit van dit scherm is zeker niet slecht, de kleuren zijn helder en scherp en zijn vergelijkbaar met de syncmaster van Samsung. Alleen dan wel een klasse beter.
De laptop heeft ook een standaard 8 daagse pixel garantie van klasse 2. Google voor meer info. De laptop die ik heb mogen ontvangen heeft geen dooie of slapende pixels.
Accuduur
Het eerste wat me opviel is dat de accu langer mee ging dan verwacht. Zo een ~2 uur bij normaal gebruik. Dit zal wel aanzienlijk lager zijn bij gamen.
Het toetsenbord
Het toetsenbord vind ik lekker typen en ik kan goed leven met het numerieke pad dat er opgepropt zit. De 0 zit op een onnatuurlijke plek, evenals de del knop.
Wel is het toetsenbord robuust en voelt vertrouwd aan.
Conclusie
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de service en de laptop van BTO. Wat ik wel vindt, is dat ze nog een extra update mogen geven via de mail als je betaald heb, maar voor de rest heb ik niks te klagen
De laptop is snel en scoort 7.4 en hoger op de Windows benchmark, waarbij de CPU het laagste scoren.
De bouw kwaliteit is robuust en relatief simpel.
Crystal mark scoort op sequentieel lees vermogen: 445 punten en schrijf vermogen 429 punten.
Tot dusver mijn ervaring, veel meer kan ik er niet over vertellen.
De laptop in kwestie is de 15CL37
X-BOOK 15CL37 Notebook/15.6 inch GLARE FULL HD
1920 x 1080/Intel® HM67 1333MHz FSB +
ICH10M/1xS-Ata HDD/E-Sata (USB Combo)/ATI 6970
2Mb GDDR3 Videoram/1000Mb LAN/HDMI/9-in-1
Cardreader/DVI/SPDIF/2xUSB 3.0/2xUSB 2.0/FireWire
Intel® Core™ i7-2630M Quad Core Processor (6MB
PROC-I7-2630QM
Cache, 2.0 GHz, Turbo Mode 2.9GHz)
DDR3-4GB1333A
DDR3-4GB1333A
SSD120GB-VERTX3 120GB OCZ Solid State Disk Vertex 3 series (SSD) Max
550 MB/s lezen / 500 schrijven - 60,000 IOPS
Bluetooth Module Notebook
BLUET_INCL
Wireless 54/150Mbit WLAN + Bluetooth (BTO OEM)
WLAN150-INCL
ODD-DVD-RW-ALG 8 x DVDRW Drive (DVD+/+RW / DVD-/-RW)
8 Cell notebook batterij
BAT-8CELL-INCL
KEYB-US-CLE-ISO Keyboard (US International) Isolated 15CL33 17CL33
Uiteindelijk heb ik niet gekozen voor pixel garantie en gelukkig bleek dit ook net nodig te zijn. Zoals het hoort naar mijn mening.
Dit zal een beknopte review/beschrijving worden, omdat ik nog maar weinig ervaring heb met de laptop heb.
Eerste indruk
De laptop werd geleverde in een doos die je niet op een normale manier kan uitpakken. Om de BTO laptop doos zat een extra doos die onwijs goed dicht geseald was met extra tape.
In de doos zelf zat het volgende:
- De laptop+Handleiding
- Oordopjes van het merk Gembird
- Laptop tas+Muis
- Schoonmaak doekje
- Grote Voeding
Opstarten
Door de SSD die er in zit is een veel voorkomende vraag, hoe snel start hij op? Afhankelijk van welke SSD je heb en de post messages van je Bios kan het verschillen.
Bij deze BTO in combinatie met een Vertex 3 MAX IOPS doet hij er ongeveer ~18 seconden over, waarvan zeker 8 seconden verloren gaat aan de standaard berichten.
Het Begin
De laptop is bij aankoop voorzien van de correcte drivers, of de SSD de juiste firmware heet durf ik door gebrek aan ervaring niet te zeggen, gelukkig zijn er ook geen problemen tot nu toe op 1 klein dingetje na, waar ik zo op terug kom.
Er zijn ook nog enkele overbodige propgamma's te vinden op de laptop, die je uiteindelijk nodig zou kunnen hebben, en heb ik het over software voor speakers enzovoort.
De SSD
De Vertex3 MAX IOPS is zonder twijfel een snelle schijf. Alle programma's starten binnen enkele seconden op en lopen stabiel. Ook het laden in games profiteert hier van. Supreme Comander 2 laad binnen 2 seconden op en de levels worden binnen 5 seconden geladen, soms meer afhankelijk van de instellingen.
Toch heb ik me twijfels over de stabiliteit van dit monster. Het probleem dat ik nu tegen ben gekomen, is het vast lopen nadat hij op standby wordt gezet, dit zou ook een instellings- fout kunnen zijn, maar zoiets zo niet moeten gebeuren.
Ook liep Supreme Commander vast nadat hij standby ging in het spel (op commando). Ik moest het spel op via taks manager afsluiten om verder te kunnen. Wederom zou dit een instellingsfout kunnen zijn.
De SDD is op gebied van prestaties erg goed, alleen heeft de stabiliteit van mij betreft nog een vraagteken, gezien de probleempjes.
Gaming
Hierover kan ik nog weinig zeggen, maar van wat ik nu gezien heb is loopt het stabiel en snel. Nog geen lag gehad en de temperaturen komen in combinatie met de cooling pad niet hoger dan 60 graden.
De cooling pad koelt de laptop ongeveer tussen de 5 -15 graden, waarbij je de fan zelf met behulp van een scroll button op de pad zelf kan aanpassen.
Scherm kwaliteit
Het kwaliteit van dit scherm is zeker niet slecht, de kleuren zijn helder en scherp en zijn vergelijkbaar met de syncmaster van Samsung. Alleen dan wel een klasse beter.
De laptop heeft ook een standaard 8 daagse pixel garantie van klasse 2. Google voor meer info. De laptop die ik heb mogen ontvangen heeft geen dooie of slapende pixels.
Accuduur
Het eerste wat me opviel is dat de accu langer mee ging dan verwacht. Zo een ~2 uur bij normaal gebruik. Dit zal wel aanzienlijk lager zijn bij gamen.
Het toetsenbord
Het toetsenbord vind ik lekker typen en ik kan goed leven met het numerieke pad dat er opgepropt zit. De 0 zit op een onnatuurlijke plek, evenals de del knop.
Wel is het toetsenbord robuust en voelt vertrouwd aan.
Conclusie
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de service en de laptop van BTO. Wat ik wel vindt, is dat ze nog een extra update mogen geven via de mail als je betaald heb, maar voor de rest heb ik niks te klagen
De laptop is snel en scoort 7.4 en hoger op de Windows benchmark, waarbij de CPU het laagste scoren.
De bouw kwaliteit is robuust en relatief simpel.
Crystal mark scoort op sequentieel lees vermogen: 445 punten en schrijf vermogen 429 punten.
Tot dusver mijn ervaring, veel meer kan ik er niet over vertellen.
1 x BTO 13C19 - Ultra Thin SB laptop
- Accu: 4 Cell 2600mAh (8 Cell als optie
- Anti-virus: Geen licentie
- Geheugenslot (1): 4Gb Corsair eXtreme DDR3-1333Mhz
- Geheugenslot (2): Leeg geheugenslot
- Harddisk: 320gb 7200rpm
- Microsoft Office: Geen office licentie -- Kies hie
- Pixelgarantie: Pixelgarantie optioneel -- Kies
- Processor: Core i5-2410M (2.30Ghz / 3Mb cac
- Windows: Geen besturingssysteem -- Kies h
- Wireless card: BTO Wireless Single Band BGN 300
Ik heb net deze besteld bij notebook totaal. Wat kan ik ongeveer verwachten qua levertijd?
En nog een vraag, die 8cell accu, is die later er los bij te bestellen of niet?
Ik heb net deze besteld bij notebook totaal. Wat kan ik ongeveer verwachten qua levertijd?
Hoe zit het nou eigenlijk precies met de fingerprint reader op de diverse modellen? Ik zie er op de bto site erg weinig (niets?) meer over terug. In de manuals (iig die van 15cl35/17cl35) staat het als zijnde een factory option.
Is het gemakkelijk om een hardeschijf te plaatsen in de X-Book 17CL37? en vervalt daarmee de garantie dan?
@ Deagle : niet vergeten dat dit een topic is over BTO notebooks, niets over Notebook Totaal. Zo'n vraag ga je het snelst beantwoord hebben als je het rechtstreeks vraagt waar je je notebook besteld hebt
Daar kan je toch over mailen of bellen? Een forum is niet bedoeld voor instant messaging en replies...Deagle schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 20:16:
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Aangezien ik Belg ben, toch maar even de vraag stellen, hoewel ik wel al een beetje het antwoord weet. Hebben de azerty toetsenborden dezelfde layout qua numeriek klavier?
Ben dan maar eens gaan zien bij Dell. Maar als Belg kan ik als Full HD scherm enkel kiezen voor de 3D versie terwijl ik op de Nederlandse site kan kiezen voor een "gewoon" full hd scherm
Ben dan maar eens gaan zien bij Dell. Maar als Belg kan ik als Full HD scherm enkel kiezen voor de 3D versie terwijl ik op de Nederlandse site kan kiezen voor een "gewoon" full hd scherm

Ok, na wat uitpluizen denk ik tot een mooie config te zijn gekomen.
X-Book 17CL37, Intel Sandy Bridge, Full-HD, ATI HD 6970 radeon
- Anti-glans folie Geen
- DVD-+RW brander
- Garantie 2 Jaar pickup & return garantie
- Geheugenslot (1) 4Gb Corsair eXtreme DDR3-1333Mhz
- Geheugenslot (2) 4Gb Corsair eXtreme DDR3-1333Mhz
- Harddisk 120Gb Intel SATA-3 510 Serie SSD
- Harddisk (2e) 500Gb 7200rpm 16Mb cache
- Keyboard QWERTY
- Koelpasta Artic silver koelpasta (6 graden koeler)
- Microsoft Office Geen office licentie
- Pixelgarantie Pixelgarantie optioneel -- Niet
- Processor Core i7-2630QM (2Ghz, 6Mb cache)
- Windows Geen besturingssysteem
- Wireless card Intel Centrino Advanced-N 6230 Dual band
Nou ben ik benieuwd wat de meningen zijn van de gamers onder jullie, en uiteraard ook die van de hardware pro`s, over dit systeem.
Wat denken jullie bijvoorbeeld wat dit aankan of juist niet, en wat zouden jullie anders doen (down of juist upgraden) Zijn de schijven de juiste keuze en groot genoeg, etc.
Ben benieuwd!
Elzo.
- Anti-glans folie Geen
- DVD-+RW brander
- Keyboard QWERTY
Nou ben ik benieuwd wat de meningen zijn van de gamers onder jullie, en uiteraard ook die van de hardware pro`s, over dit systeem.
Wat denken jullie bijvoorbeeld wat dit aankan of juist niet, en wat zouden jullie anders doen (down of juist upgraden) Zijn de schijven de juiste keuze en groot genoeg, etc.
Ben benieuwd!
Elzo.
Lijkt heel erg op mijn config, alleen heb ik een 160gb intel 320 serie erin zitten naast de 500gb 7200 rpm schijf en heb ik gewoon het normale geheugen erin en de standaard wlan kaart. Over de kaart heb ik hierboven al een stuk geschreven, die zou ik achteraf gezien ook als intel dualband hebben gekozen. Qua prestaties is er weinig wat dit niet aan kan, de enige game die ik nu ben tegen gekomen die niet vol open gespeeld kan worden is Red Faction Armageddon waarvan ik vrees dat het een hele brakke console port is qua engine. Al het andere is geen enkel probleem met alle grafische pracht en praal op volle toeren!
@ Sick Nick.
Goed om te horen
Thx!
Wat is jou persoonlijke ervaring met het toetsenbord?
Goed om te horen
Thx!
Wat is jou persoonlijke ervaring met het toetsenbord?
[ Voor 40% gewijzigd door Elzo_ op 29-06-2011 11:47 ]
Waarom geen mat scherm? Zelf prefereer ik mat, alleen vraag ik me af hoe goed die folies werken...
Is natuurlijk een geheel persoonlijke keuze dat is zeker waar, maar wilde het gewoon even weten =)
Is natuurlijk een geheel persoonlijke keuze dat is zeker waar, maar wilde het gewoon even weten =)
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
@ CLB.
Ah, nou... Ik zit eerlijk gezegd nog wel te twijfelen daarover hoor, maar als ik alles zo lees over dat onderwerp kom ik tot de conclusie dat ik weinig onder TL-buizen zit en ik absoluut niet af wil doen aan het scherm.
Dus tot nu toe neig ik meer naar het niet plaatsen van het folie.
Ah, nou... Ik zit eerlijk gezegd nog wel te twijfelen daarover hoor, maar als ik alles zo lees over dat onderwerp kom ik tot de conclusie dat ik weinig onder TL-buizen zit en ik absoluut niet af wil doen aan het scherm.
Toetsenbord is op zich prima, de numpad indeling is zoals bekend niet optimaal. Heb je voor games dan weer geen last van natuurlijk, gewoon WASD gebruiken (mooi in rood aangegeven) en de omliggende toetsen. De aanslag is zacht en goed genoeg, het is niet op het niveau als mn macbook air en de vaio's die ik heb gehad maar zeker beter dan bv acer en toshiba satelite toetsenborden.
Verwijderd
Hoezo minder BTO?Kenhas schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:24:
Na wat problemen met mijn auto, nu financieel eindelijk genoeg gerecupereerd om een vervanger te zoeken voor mijn 3 oude Toshiba.
Ja, de 18M30U waar vermoedelijk uw interesse naaruit ging is weg. Maar, dit is puur een markttrend volgen.
Iedereen wil een 18.4” maar niemand koopt ze. Fabrikanten en bouwers (incl. BTO) stoppen met de verkoop van 18.4”. Duur om te bouwen en er worden weinig van verkocht.
Maar in de 18M30U kon ook geen 2e harddisk.
Wat het numeriek betreft, ik zelf ben er snel aan gewend maar het is geen standaard layout nee.
Who’s to blame? Clevo
De 17CL35 zou opzich ook de de GT540M variant kunnen zijn? Minder duur / minder heftige 3D kaart en toch via de bracket een 2e harddisk mogelijk.
U kunt gewoon een extra accu ooit nabestellen indien dit nodig is.JPtjee007 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:31:
Oke, ja uiteraard, dat begrijp ik.
Wireless zit al standaard in het systeem maar wie zegt dat het slecht is?
Maar zoals al vermeld, aankoopspecifieke vragen moeten per mail. Ik ga en mag niet hier op dit forum uitgebreid een verkoopverhaal houden.
BTO kan ze alleen met dit soort toetsenborden inkopen omdat Clevo ze enkel zo aanbiedt.RedHat schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:38:
Dat numerieke gedeelte van de tobo's bij de modellen van BTO (iig de 17CH37 ofzo) ziet er echt dramatisch uit kwa lay-out inderdaad.
Wel is het zo dat niet ieder model bij BTO van Clevo komt, er zit ook Compal, Mitac en nog meer tussen.
NatuurlijkBlackvulcano schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 19:31:
@Notebook totaal
Als volgt:
De Goedkope lijn BTO Selected laat zich het beste vergelijken met de Intel 320 series. Qua snelheid en stabiliteit. De leverancier wil nog wel eens wisselen
De duurdere lijn BTO Selected is voorzien van een Sandforce controller, hiermee vergelijkbaar met de snellere SSD's. Deze verkopen wij zelf echter momenteel niet omdat het prijsverschil zo klein is dat ik klanten dan aanraad een Intel 510 of OCZ te pakken. (bij voorkeur Intel)
In tegenstelling tot de OCZ series is er niet teveel getweaked met de Sandforce Firmware. Hierdoor zijn de resultaten nog wel goed te noemen maar zitten tussen de Vertex 2 en Intel SSD series in.
Uiteraard zijn ze SATA2 ipv SATA3
Qua prijs een bijzonder goed alternatief! Iets minder snel maar daar is de prijs ook naar.
Of om BTO zelf te quoten
HahaIETS MINDER SNEL??%@$$@%
NOG STEEDS 4 KEER ZO SNEL ALS EEN GEWONE HARDDISK!!!!
Zoals een aantal gebruikers reageerde. Daarvoor had u mij eigenlijk beter een mailtje kunnen sturen (overigens stond bij de factuur ook de verwachte leverdatum maar die heeft u na dit bericht gekregen dus daar kon u niets aan doen).Deagle schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 20:16:
1 x BTO 13C19 - Ultra Thin SB laptop
Dit forum is voornamelijk voor BTO ervaringen niet verkoop
Maar voor de goede order, verwachte levertijd op dit model (BTO breed) 4 werkdagen.
Een extra 8cell bijbestellen kan, alleen doe dit wel snel want als het model niet meer wordt geleverd bouwen we ook langzaam de reservevoorraad af. (dus over 2 jaar is de kans op een 8cell kleiner dan nu)
Soms zit het erop, soms niet.visionz schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 21:33:
Hoe zit het nou eigenlijk precies met de fingerprint reader op de diverse modellen? Ik zie er op de bto site erg weinig (niets?) meer over terug. In de manuals (iig die van 15cl35/17cl35) staat het als zijnde een factory option.
Als u het zeker wilt weten moet u even laten weten wanneer u zou gaan bestellen en welk model. Ik kan dit dan navragen bij BTO
Het is zeer gemakkelijk om een 2e harddisk te plaatsen als hij niet in de onderste bay zit.naruto schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:11:
Is het gemakkelijk om een hardeschijf te plaatsen in de X-Book 17CL37? en vervalt daarmee de garantie dan?
Anders moet het toetsenbord er vanaf (maar valt ook reuze mee als je het mij vraagt).
Garantie vervalt enkel (afhankelijk van de dealer, kan dus alleen voor onszelf en BTO spreken) als u een defect of problemen veroorzaakt of het door u geplaatste product.
Zelfde layout jaKenhas schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 08:51:
Aangezien ik Belg ben, toch maar even de vraag stellen, hoewel ik wel al een beetje het antwoord weet. Hebben de azerty toetsenborden dezelfde layout qua numeriek klavier?
Als ik het kon veranderen deed ik het.
BTO wil dit vooralsnog niet doen. Dit i.v.m. dat dit iets lastiger is om te vervangen dan een normale harddisk en BTO, begrijpelijk, niet het risico wil lopen op defecten door de klant.Tom90 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 09:27:
@ Notebooktotaal
Is die HDD Caddy ook los verkrijgbaar?
Wel kan in overleg bij uw dealer of BTO (in specifieke gevallen) de extra drive worden ingebouwd.
Een goede, maar wel vrij standaard, configuratie.Elzo_ schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:34:
- Anti-glans folie Geen
- DVD-+RW brander
- Keyboard QWERTY
Ben benieuwd!
Elzo.
Zie eigenlijk geen punten om op te verbeteren binnen deze prijsklasse. Het Kingston geheugen heeft geen nut bij de 2630QM, en qua SSD zit het al helemaal goed.
Mogelijk enkel nog upgraden naar een hybrid 500gb of de nog net iets snellere 750Gb 7200rpm?
Zou ik ook niet doen.Elzo_ schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:53:
@ CLB.
Glanzend scherm is gewoon mooier. Zelfs een ECHT mat scherm naast een glanzend scherm is 9 van de 10 keer tot de conclusie komen dat een glanzend scherm mooier is qua kleuren en diepte.
Als je al een SSD heb als 1e "schijf" wat is de meerwaarde van een hybride als 2e schijf ipv een gewone hdd?
Andy
Andy
@ Notebook Totaal.Elzo_ schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:34:
- Anti-glans folie Geen
- DVD-+RW brander
- Keyboard QWERTY
Ben benieuwd!
Elzo.
Thx voor de feedback
Toch nog "weer" even een paar vragen.
-Die 750Gb schijf is toch even snel als 500Gb schijf die ik had geselecteerd?
-Heeft Intel ook een 160Gb SSD in de 510 serie?
Ik zie het namelijk wel zitten om die SSD schijf toch ietsjes te verhogen.
-En de vraag die Yotinus stelt vroeg ik me ook af.
Verwijderd
Zoals Jeremy Clarkson zou zeggen: Poweerrrrrrrrrrrr
In een dergelijke setup is de SSD natuurlijk het snelste. Echter kiezen veel mensen dan voor een kleine 80 tot 120Gb SSD. Om toch een niet te grote vertraging te krijgen bij disk to disk transfer is daarom een hybrid of 750Gb 7200rpm (die is ook vrij snel) als 2e harddisk aan te raden.
Tevens is het zo dat natuurlijk niet alle bestanden op een kleinere SSD passen. U zou dan bijvoorbeeld uw werkbestanden op de SSD kunnen zetten en het programma daar vanaf starten maar de opgeslagen bestanden op de 2e schijf. Als die traag is zit u alsnog daarop te wachten.
Als je iets meer capaciteit wilt voor niet heel veel meer geld is de BTO Selected 256Gb wel een goede keuze. (maar niet zo snel als de 510 series. Aan de andere kant, zolang het maar een SSD is met een beetje fatsoenlijke firmware is het verschil qua gevoel bijna niet te merken maar enkel in benchmarks te zien)
Zo heb ik zelf o.a. een X25-M G2 met "maar" 80Mb write snelheid. Nou geloof me, het verschil met een normale HDD merk je ENORM. Een SSD blijft ook veel langer de zelfde snelheid houden waar een normale HDD bij files die klein genoeg zijn helemaal volloopt.
De 750Gb 7200rpm is sneller dan de 500Gb 7200rpm. Is weer één generatie nieuwe plus nog een iets lagere rotational latency
In een dergelijke setup is de SSD natuurlijk het snelste. Echter kiezen veel mensen dan voor een kleine 80 tot 120Gb SSD. Om toch een niet te grote vertraging te krijgen bij disk to disk transfer is daarom een hybrid of 750Gb 7200rpm (die is ook vrij snel) als 2e harddisk aan te raden.
Tevens is het zo dat natuurlijk niet alle bestanden op een kleinere SSD passen. U zou dan bijvoorbeeld uw werkbestanden op de SSD kunnen zetten en het programma daar vanaf starten maar de opgeslagen bestanden op de 2e schijf. Als die traag is zit u alsnog daarop te wachten.
Geen 160Gb helaas. (enige SSD die we in die "afmeting" hebben is een Intel 320)Elzo_ schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:45:
[...]
@ Notebook Totaal.
Thx voor de feedback
Toch nog "weer" even een paar vragen.
-Die 750Gb schijf is toch even snel als 500Gb schijf die ik had geselecteerd?
-Heeft Intel ook een 160Gb SSD in de 510 serie?
Ik zie het namelijk wel zitten om die SSD schijf toch ietsjes te verhogen.
-En de vraag die Yotinus stelt vroeg ik me ook af.
Als je iets meer capaciteit wilt voor niet heel veel meer geld is de BTO Selected 256Gb wel een goede keuze. (maar niet zo snel als de 510 series. Aan de andere kant, zolang het maar een SSD is met een beetje fatsoenlijke firmware is het verschil qua gevoel bijna niet te merken maar enkel in benchmarks te zien)
Zo heb ik zelf o.a. een X25-M G2 met "maar" 80Mb write snelheid. Nou geloof me, het verschil met een normale HDD merk je ENORM. Een SSD blijft ook veel langer de zelfde snelheid houden waar een normale HDD bij files die klein genoeg zijn helemaal volloopt.
De 750Gb 7200rpm is sneller dan de 500Gb 7200rpm. Is weer één generatie nieuwe plus nog een iets lagere rotational latency
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 13:56 ]
Maar als je nou net dat ene goede scherm hebt, wat mat is met een kleurechtheid van 95%Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:25:
Zou ik ook niet doen.
Glanzend scherm is gewoon mooier. Zelfs een ECHT mat scherm naast een glanzend scherm is
9 van de 10 keer tot de conclusie komen dat een glanzend scherm mooier is qua kleuren en diepte.
Kleuren kunnen dan bij glanzende schermen iets beter uitkomen, ik vind het niet fijn om m'n buurvrouw en buurkinderen constant door m'n beeld te zien fietsen (laptop staat bij mij thuis naar het raam in de voorkamer gericht)
Maar zoals ik al zei, allemaal zeer persoonlijk =)
Verwijderd
Ja, wie zet z'n laptop ook naar een raam toe?
Kunnen ze allemaal zien wat voor "vreemde" websites je allemaal bezoekt?
(vreemde ICT sites bedoel ik dan he
)
Maar inderdaad, blijft persoonlijke voorkeur. Maar waar ik vroeger een groot tegenstander was van glanzend ben ik nu wel over.
Het eerste goede glanzende scherm wat ik zelf heb gehad zat in een Sony Vaio T1XP (X-Black Gen 2) in ik meen 2004. Sindsdien zijn er goede ontwikkelingen gaande op LCD gebied.
Tevens lijkt het ene scherm meer te reflecteren dan het andere.
Kunnen ze allemaal zien wat voor "vreemde" websites je allemaal bezoekt?
(vreemde ICT sites bedoel ik dan he
Maar inderdaad, blijft persoonlijke voorkeur. Maar waar ik vroeger een groot tegenstander was van glanzend ben ik nu wel over.
Het eerste goede glanzende scherm wat ik zelf heb gehad zat in een Sony Vaio T1XP (X-Black Gen 2) in ik meen 2004. Sindsdien zijn er goede ontwikkelingen gaande op LCD gebied.
Tevens lijkt het ene scherm meer te reflecteren dan het andere.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 14:13 ]
Ik zit met een probleempje. Ik hb een clevo W150HRM besteld bij een Belgische online laptopwinkel. Bij het scherm zijn er 3 opties:
- 1600*900 "niet spiegelend" scherm
- 1920*1080 speigelend scherm +€40
- 1920*1080 "niet spiegelend" scherm +€105 (1 week extra levertijd)
Ik had gekozen voor het niet spiegelend FHD 1920*1080 scherm. Ik dacht dat dit het 95% color gamut scherm was, waar ik zoveel over gelezen had op notebookreviews enzo. Ik stuurde maandag een mailtje om te vragen wanneer mijn laptop ongeveer klaar zou zijn en kreeg als antwoord: "het gaat nog even duren, het scherm moet nog ontspiegeld worden". Dus blijkbaar krijg ik het spiegelend 1920*1080 scherm dat +€75 kost om te laten ontspiegelen ...
Ik vroeg dan ook welk modelnummer het scherm is (er is een V.0, V.1 60% color gamut, V.4 95%), maar de verkoper zei dat hij dit niet wist ... Is dit normaal? dat kan toch niet moeilijk te achterhalen zijn? (ergens moet dat toch aangeduid zijn ...)
Bijgevolg heb ik dan mijn bestelling aangepast naar het 1600*900 standaard mat scherm, vermits ik geen €104 wil betalen voor een hogere resolutie+"ontspiegeld" scherm.
Maar nu begin ik te twijfelen of het wel zo'n goed idee is om mijn laptop daar te bestellen, wat denken jullie?
ps: bovendien zijn de prijzen een beetje aan de hoge kant, bij de Nederlandse winkels bespaar ik al snel een €100 ... Maar het liefst ga ik naar een winkel waar ik de laptop zelf kan afhalen terug binnendoen indien er iets mis is ...
- 1600*900 "niet spiegelend" scherm
- 1920*1080 speigelend scherm +€40
- 1920*1080 "niet spiegelend" scherm +€105 (1 week extra levertijd)
Ik had gekozen voor het niet spiegelend FHD 1920*1080 scherm. Ik dacht dat dit het 95% color gamut scherm was, waar ik zoveel over gelezen had op notebookreviews enzo. Ik stuurde maandag een mailtje om te vragen wanneer mijn laptop ongeveer klaar zou zijn en kreeg als antwoord: "het gaat nog even duren, het scherm moet nog ontspiegeld worden". Dus blijkbaar krijg ik het spiegelend 1920*1080 scherm dat +€75 kost om te laten ontspiegelen ...
Ik vroeg dan ook welk modelnummer het scherm is (er is een V.0, V.1 60% color gamut, V.4 95%), maar de verkoper zei dat hij dit niet wist ... Is dit normaal? dat kan toch niet moeilijk te achterhalen zijn? (ergens moet dat toch aangeduid zijn ...)
Bijgevolg heb ik dan mijn bestelling aangepast naar het 1600*900 standaard mat scherm, vermits ik geen €104 wil betalen voor een hogere resolutie+"ontspiegeld" scherm.
Maar nu begin ik te twijfelen of het wel zo'n goed idee is om mijn laptop daar te bestellen, wat denken jullie?
ps: bovendien zijn de prijzen een beetje aan de hoge kant, bij de Nederlandse winkels bespaar ik al snel een €100 ... Maar het liefst ga ik naar een winkel waar ik de laptop zelf kan afhalen terug binnendoen indien er iets mis is ...
Verwijderd
Ik heb ook een tijdje een matte folie gehad, en gek genoeg zien afbeeldingen en films er daarmee beter uit.CLB schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 14:05:
Kleuren kunnen dan bij glanzende schermen iets beter uitkomen, ik vind het niet fijn om m'n buurvrouw en buurkinderen constant door m'n beeld te zien fietsen.
Het nadeel was dat egale vlakken verstoord werken, wit leek opeens niet meer wit, maar alsof er een haag vuil overheen zat, een soort van RGBnoise, voor wie bekend zijn met GIMP. Dat vind ik veel irritanter dan weerspiegelingen.
Ik zou het liefst een glanzend desktopscherm willen, maar die bestaan helaas niet. Behalve bij apple, maar daar betaal je echt het dubbele tov. een vergelijkbare ultrasharp.
Dat kan best hoor, de resellers krijgen een barebone aangeleverd met een moederbord en scherm erin. Dat zijn dan ook vaste componementen.zo1D schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 14:52:
Er zijn trouwens nog meer fabrikanten dan AUO, maar AUO lijkt wel verreweg het beste/meest populair. Alleen hannstar panelen hebben vaak een hogere helderheid.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 15:01 ]
Verwijderd
Zoals Darkstone zegt.zo1D schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 14:52:
Een iedere in de ICT, en zeker een systeembouwer, die weet waar hij mee bezig is kan dit zo achterhalen welk scherm er in zit. Zeker als hij het scherm gaat ontspiegelen (klinkt spannend, denk gewoon een folie er over plakken) is het een kleine moeite even de bezel los te halen en te kijken naar het typenummer op de achterkant van het scherm.
Maar via de software kan het dus ook. (zie dit topic voor de software: [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops)
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 15:10 ]
@Elzo
Nog even als reactie op de voorgaande discussie (Bij deze de mening van een gamer). Ik moet zeggen dat je een hele mooie laptop hebt samen gesteld, als ik de financiele middelen gehad zou hebben dan zou mijn notebook er waarschijnlijk ook ongeveer zo uitgezien hebben. Een aantal punten:
Mat vs glans
Ik ben zelf een groot liefhebber van matte schermen (heb er momenteel 2 voor me staan), mijn ervaring is dat je veel minder snel last hebt van vervelende reflecties door lampen of zonlicht, bovendien zal je merken dat je niet zoals bij glare schermen tegen jezelf zit aan te staren, bovendien heb je minder snel last van vette vingers of stof op je scherm.
Let op! hierbij wil ik aangeven dat ik groot voorstander ben van matte schermen, bij folie heb ik toch zo mijn twijfels. Alles wat je op je scherm plakt zorgt voor een afname in maximale helderheid (de maximale helderheid van een laptop scherm is over het algemeen toch al lager dan dat van een gewoon beeldscherm) bovendien zal je scherm er minder scherp van worden. In andere woorden, een mat scherm is ontworpen om mat te zijn een glare scherm is ontworpen om te “schitteren”. Kijk wat je zelf het mooist/prettigst vindt en neem dat scherm, maar kies niet voor de folie.
GPU en CPU
Ik las hiervoor dat jou configuratie als vrij standaard configuratie gezien wordt. Hier ben ik het niet mee eens. De ATI HD 6970 radeon behoord tot de absolute top notebook gpu’s wil je significant betere grafische prestaties dan is de enige optie overstappen naar een notebook met 2 gpu’s (die bestaan, maar naar mijn mening is dat absolute overkill en totale waanzin). Jou GPU zal naar alle waarschijnlijkheid over twee jaar nog steeds de nieuwste games aan kunnen al moet je dan in sommige gevallen misschien genoegen nemen met settings die niet op ultra high staan. XD
Ook je CPU is een prima keuze, de i7-2630QM is een krachtige sandibridge quadcore processor. Als je echt naar de absolute top zou willen dan zou je kunnen overstappen naar een van de luxere CPU´s, maar naar mijn mening betaal je dan erg veel voor dat kleine beetje extra. Het grote voordeel van een sandibridge processor is dat je onderweg je energie vretende gpu kan uitschakelen en over kan stappen op de geïntegreerde gpu om zodoende langer te kunnen werken op je accu.
SSD en HDD
Ik vind ook dat je een goeie keuze gemaakt hebt wat betreft SSD en HDD. Je SSD is super snel waardoor je weinig zal moeten wachten op het laden en opstarten van applicaties en windows. Let op dat je al je software en games op je SSD instaleerd. Je muziek, videos, fotos, etc... horen thuis op je HDD. Voor de meeste mensen zal een 120GB SSD voldoende ruimte bieden. Bij een upgrade naar een SSD met meer storage ben je over het algemeen ofwel veel duurder uit, of je zit opgescheept met een SSD die met half de snelheid van de door jou gekozen SSD werkt. Je SSD zou ik dus zo laten tenzij je echt te veel geld hebt. =p
Als je behoefte hebt aan extra opslage dan zou je er ook voor kunnen kiezen om een 1TB 5400RPM aan te schaffen, let op voor deze bto notebook moet je dus een hdd met 9.5 mm hoogte hebben (pricewatch: Samsung Spinpoint MT2, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm) en deze zelf te plaatsen. Deze schijf is inderdaad trager dan de door jou gekozen 500GB schijf, maar het grootste snelheids voordeel behaal je al door je software op de SSD te installeren. Bovendien heeft een snellere schijf totaal geen voordeel is het gaat om bijvoorbeeld het afspelen van een video of muziek. Bij het kopieren van of naar externe media zal je ook geen verschil merken.
Waar je wel voordeel bij kan behalen is het kopieren tussen SSD en HDD, maar als je je SSD braaf reserveerd voor je software en games zal dit niet zo vaak plaatsvinden. Ook kan het inladen van bestanden in programma´s of het wegschrijven van bestanden sneller gaan. Mocht je toch behoefte hebben aan een snelle HDD dan zou ik voor de 750GB optie gaan, 2,5” 1TB 7200RPM HDD’s vind ik gewoon nog te duur (€165) bovendien hoef je hem dan niet zelf weer los te bestellen en te plaatsen als je voor de 750GB optie gaat. Mocht je behoefte hebben aan nog veel meer opslag dan kan je beter een externe hdd met usb 3 aansluiting aanschaffen.
RAM
Tot slot je RAM geheugen, 1333Mhz DDR3 is lekker snel en in de meeste gevallen zal 8GB ook ruim voldoende zijn. Mocht je later toch nog de behoefte krijgen je 5000 vakantie foto’s tegelijkertijd in te openen in photoshop dan kan je altijd nog achteraf 8GB extra plaatsen. Ik weet niet zo goed wat de meerwaarde van de corsair eXtreme is, aan de andere kant voor die 10 euro extra maakt het ook niet zo veel uit.
Ik hoop dat ik je hiermee voldoende geholpen heb, mocht je toch nog vragen hebben dan mag je die natuurlijk altijd stellen.
Edit: @Notebook totaal: bedankt voor de info, de 9.5 mm hdd hoogte had ik zelf nog niet in de specs gevonden.
Nog even als reactie op de voorgaande discussie (Bij deze de mening van een gamer). Ik moet zeggen dat je een hele mooie laptop hebt samen gesteld, als ik de financiele middelen gehad zou hebben dan zou mijn notebook er waarschijnlijk ook ongeveer zo uitgezien hebben. Een aantal punten:
Mat vs glans
Ik ben zelf een groot liefhebber van matte schermen (heb er momenteel 2 voor me staan), mijn ervaring is dat je veel minder snel last hebt van vervelende reflecties door lampen of zonlicht, bovendien zal je merken dat je niet zoals bij glare schermen tegen jezelf zit aan te staren, bovendien heb je minder snel last van vette vingers of stof op je scherm.
Let op! hierbij wil ik aangeven dat ik groot voorstander ben van matte schermen, bij folie heb ik toch zo mijn twijfels. Alles wat je op je scherm plakt zorgt voor een afname in maximale helderheid (de maximale helderheid van een laptop scherm is over het algemeen toch al lager dan dat van een gewoon beeldscherm) bovendien zal je scherm er minder scherp van worden. In andere woorden, een mat scherm is ontworpen om mat te zijn een glare scherm is ontworpen om te “schitteren”. Kijk wat je zelf het mooist/prettigst vindt en neem dat scherm, maar kies niet voor de folie.
GPU en CPU
Ik las hiervoor dat jou configuratie als vrij standaard configuratie gezien wordt. Hier ben ik het niet mee eens. De ATI HD 6970 radeon behoord tot de absolute top notebook gpu’s wil je significant betere grafische prestaties dan is de enige optie overstappen naar een notebook met 2 gpu’s (die bestaan, maar naar mijn mening is dat absolute overkill en totale waanzin). Jou GPU zal naar alle waarschijnlijkheid over twee jaar nog steeds de nieuwste games aan kunnen al moet je dan in sommige gevallen misschien genoegen nemen met settings die niet op ultra high staan. XD
Ook je CPU is een prima keuze, de i7-2630QM is een krachtige sandibridge quadcore processor. Als je echt naar de absolute top zou willen dan zou je kunnen overstappen naar een van de luxere CPU´s, maar naar mijn mening betaal je dan erg veel voor dat kleine beetje extra. Het grote voordeel van een sandibridge processor is dat je onderweg je energie vretende gpu kan uitschakelen en over kan stappen op de geïntegreerde gpu om zodoende langer te kunnen werken op je accu.
SSD en HDD
Ik vind ook dat je een goeie keuze gemaakt hebt wat betreft SSD en HDD. Je SSD is super snel waardoor je weinig zal moeten wachten op het laden en opstarten van applicaties en windows. Let op dat je al je software en games op je SSD instaleerd. Je muziek, videos, fotos, etc... horen thuis op je HDD. Voor de meeste mensen zal een 120GB SSD voldoende ruimte bieden. Bij een upgrade naar een SSD met meer storage ben je over het algemeen ofwel veel duurder uit, of je zit opgescheept met een SSD die met half de snelheid van de door jou gekozen SSD werkt. Je SSD zou ik dus zo laten tenzij je echt te veel geld hebt. =p
Als je behoefte hebt aan extra opslage dan zou je er ook voor kunnen kiezen om een 1TB 5400RPM aan te schaffen, let op voor deze bto notebook moet je dus een hdd met 9.5 mm hoogte hebben (pricewatch: Samsung Spinpoint MT2, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm) en deze zelf te plaatsen. Deze schijf is inderdaad trager dan de door jou gekozen 500GB schijf, maar het grootste snelheids voordeel behaal je al door je software op de SSD te installeren. Bovendien heeft een snellere schijf totaal geen voordeel is het gaat om bijvoorbeeld het afspelen van een video of muziek. Bij het kopieren van of naar externe media zal je ook geen verschil merken.
Waar je wel voordeel bij kan behalen is het kopieren tussen SSD en HDD, maar als je je SSD braaf reserveerd voor je software en games zal dit niet zo vaak plaatsvinden. Ook kan het inladen van bestanden in programma´s of het wegschrijven van bestanden sneller gaan. Mocht je toch behoefte hebben aan een snelle HDD dan zou ik voor de 750GB optie gaan, 2,5” 1TB 7200RPM HDD’s vind ik gewoon nog te duur (€165) bovendien hoef je hem dan niet zelf weer los te bestellen en te plaatsen als je voor de 750GB optie gaat. Mocht je behoefte hebben aan nog veel meer opslag dan kan je beter een externe hdd met usb 3 aansluiting aanschaffen.
RAM
Tot slot je RAM geheugen, 1333Mhz DDR3 is lekker snel en in de meeste gevallen zal 8GB ook ruim voldoende zijn. Mocht je later toch nog de behoefte krijgen je 5000 vakantie foto’s tegelijkertijd in te openen in photoshop dan kan je altijd nog achteraf 8GB extra plaatsen. Ik weet niet zo goed wat de meerwaarde van de corsair eXtreme is, aan de andere kant voor die 10 euro extra maakt het ook niet zo veel uit.
Ik hoop dat ik je hiermee voldoende geholpen heb, mocht je toch nog vragen hebben dan mag je die natuurlijk altijd stellen.
Edit: @Notebook totaal: bedankt voor de info, de 9.5 mm hdd hoogte had ik zelf nog niet in de specs gevonden.
Verwijderd
Voor een 17CL37 is dit een vrij standaard configuratie. Zo wordt hij dus vaak besteld.
In die context moet u mijn reactie lezen. Niet dat de notebook niet snel is. Dat zult u mij niet horen zeggen
). Echter zit er voor het (relatief) kleine prijsverschil wel veel prestatieverschil tussen bij een keuze voor een 2720QM i.v.m. o.a. meer geheugenondersteuning (In dual-channel) en het feit dat tijdens (foto/video)bewerkingen er wel een groot verschil ontstaat, zeker bij het gebruik van het Hyper-X geheugen.
Ook een belangrijk punt om te weten is dat bij deze notebook NIET kan worden geschakeld tussen 3D kaarten.
Wat uw advies m.b.t. de harddisk betreft. Als u goed naar de specificaties kijkt ziet u dat dit een 12.5mm drive is. En dat gaat dus NIET PASSEN in een notebook met 9.5mm hoge drivebays.
Zie dit bericht niet als kritiek, maar informatie moet natuurlijk wel kloppen nietwaar?
In die context moet u mijn reactie lezen. Niet dat de notebook niet snel is. Dat zult u mij niet horen zeggen
Nee, alleen als je een glanzend scherm niet goed schoon kunt houden zie je het eerder.bovendien heb je minder snel last van vette vingers of stof op je scherm.
De 2630QM is voor gaming zeker voldoende (sneller kan altijdOok je CPU is een prima keuze, de i7-2630QM is een krachtige sandibridge quadcore processor. Als je echt naar de absolute top zou willen dan zou je kunnen overstappen naar een van de luxere CPU´s, maar naar mijn mening betaal je dan erg veel voor dat kleine beetje extra. Het grote voordeel van een sandibridge processor is dat je onderweg je energie vretende gpu kan uitschakelen en over kan stappen op de geïntegreerde gpu om zodoende langer te kunnen werken op je accu.
Ook een belangrijk punt om te weten is dat bij deze notebook NIET kan worden geschakeld tussen 3D kaarten.
Half de snelheid? Kunt u dit onderbouwen?Bij een upgrade naar een SSD met meer storage ben je over het algemeen ofwel veel duurder uit, of je zit opgescheept met een SSD die met half de snelheid van de door jou gekozen SSD werkt
Wat uw advies m.b.t. de harddisk betreft. Als u goed naar de specificaties kijkt ziet u dat dit een 12.5mm drive is. En dat gaat dus NIET PASSEN in een notebook met 9.5mm hoge drivebays.
Zie dit bericht niet als kritiek, maar informatie moet natuurlijk wel kloppen nietwaar?
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 15:20 ]
Verwijderd
Hallo,
Ik heb even een korte vraag.
ik heb de 15CL37 op het oog. Hier kan maar 1 harde schijf in. (wil wel de dvd drive behouden, en wil ook geen externe dvd-drive). Ik wil hier graag voor de snelheid een SSD schijf inzetten van 80 of 120GB. Ik heb echter wel behoefte aan extra opslag. Ik heb dan ook een externe harde schijf gevonden die aan te sluiten is middels usb 3.0 en hij heeft ook een esata poort.
Vraag1: is een 2e harde schijf intern (waar plek voor is bij de 17CLxx laptops) sneller dan een externe schijf middels e-sata?
Vraag2: sommige modellen hebben maar 2 geheugenslots. Dus max 8GB te plaatsen middels 2x 4GB. Kan hier over een tijdje 2x 8GB ingezet worden als die bankjes goedkoper zijn geworden?
Ik heb even een korte vraag.
ik heb de 15CL37 op het oog. Hier kan maar 1 harde schijf in. (wil wel de dvd drive behouden, en wil ook geen externe dvd-drive). Ik wil hier graag voor de snelheid een SSD schijf inzetten van 80 of 120GB. Ik heb echter wel behoefte aan extra opslag. Ik heb dan ook een externe harde schijf gevonden die aan te sluiten is middels usb 3.0 en hij heeft ook een esata poort.
Vraag1: is een 2e harde schijf intern (waar plek voor is bij de 17CLxx laptops) sneller dan een externe schijf middels e-sata?
Vraag2: sommige modellen hebben maar 2 geheugenslots. Dus max 8GB te plaatsen middels 2x 4GB. Kan hier over een tijdje 2x 8GB ingezet worden als die bankjes goedkoper zijn geworden?
Verwijderd
Antwoord op vraag 1:
Ja. De interne bay van een 17CL36 en 37 werken namelijk op S-ATA 3.
Via een "bracket" in een 15.6" werkt het op S-ATA 2, idem E-SATA.
Dit verschil is echter alleen merkbaar bij hele snelle S-ATA 3 SSD. Dus eigenlijk maakt het niet uit.
Vraag 2: Dat kan, maar dan zal het geheugen niet meer werken in DC mode bij een 2630QM.
Let dus ook erop dat de cpu dit aankan en of het geheugen compatible (maar dat weten we pas als het uit is
)
Dit verschil is echter alleen merkbaar bij hele snelle S-ATA 3 SSD. Dus eigenlijk maakt het niet uit.
Vraag 2: Dat kan, maar dan zal het geheugen niet meer werken in DC mode bij een 2630QM.
Let dus ook erop dat de cpu dit aankan en of het geheugen compatible (maar dat weten we pas als het uit is
Verwijderd
Bedankt voor een snel antwoordVerwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:38:
Antwoord op vraag 1:
Let dus ook erop dat de cpu dit aankan en of het geheugen compatible (maar dat weten we pas als het uit is)
Eén van de voorwaarden is een full hd scherm en de 17CL35 met de GT540 heeft dit niet.De 17CL35 zou opzich ook de de GT540M variant kunnen zijn? Minder duur / minder heftige 3D kaart en toch via de bracket een 2e harddisk mogelijk
Héél af en toe wordt de laptop gebruik om eens een film te bekijken (weekendje weg). In principe heb ik 90% van de tijd genoeg met de Intel graphics.
Is er eigenlijk geen mogelijkheid tot downgraden van de grafische kaart? Bijvoorbeeld de 18 inch met de GT540 of iets dergelijks. Dit grafische kaarten zijn volgens mij toch allemaal pci express (denk ik)
Of maakt dat allemaal zoveel verschil niet uit op financieel vlak of verbruik van batterij?
Verwijderd
De videokaart zit in 99% van de gevallen op het moederbord gesoldeerd.
En in die andere 1% zit er min of meer standaard een high-end GPU in, zoals de GTX485m.
Ik denk even met je mee: volgens mij zijn er op dit moment -buiten BTO- maar 2 laptops met een lage prijs en een 1080p scherm, de N73:
http://tweakers.net/price...Z0KArtoKVxuAj7hBlMh1cp5Qc
En de xps 17.
Houd er rekening mee dat de laatste een vrij beroerde accuduur heeft in combinatie met het 3D scherm. Hij kost van €950 uit het hoofd met GT555m, en met het matte 1080p scherm wat vrij slecht schijnt te zijn ongeveer €750-800 met i5 en GT550m.
De keuze hangt er dan vooral vanaf of je een mat of glanzend scherm prefereert.
En in die andere 1% zit er min of meer standaard een high-end GPU in, zoals de GTX485m.
Ik denk even met je mee: volgens mij zijn er op dit moment -buiten BTO- maar 2 laptops met een lage prijs en een 1080p scherm, de N73:
http://tweakers.net/price...Z0KArtoKVxuAj7hBlMh1cp5Qc
En de xps 17.
Houd er rekening mee dat de laatste een vrij beroerde accuduur heeft in combinatie met het 3D scherm. Hij kost van €950 uit het hoofd met GT555m, en met het matte 1080p scherm wat vrij slecht schijnt te zijn ongeveer €750-800 met i5 en GT550m.
De keuze hangt er dan vooral vanaf of je een mat of glanzend scherm prefereert.
Ah, weeral bijgeleerd. Ik dacht dat het de dag van vandaag ook meer en meer pci express was in notebooks. Weet eigenlijk niet hoe ik daarbij kom maar ja, ...
Heb absoluut geen behoefte aan een 3D scherm. Maar op de belgische Dell site kan ik de xps17 enkel met het 3D scherm bestellen als ik full hd wil. Op de nederlandse site heb je keuze tussen 3D en niet 3D.
Heb ook zitten kijken naar Asus. Daar zit ik beetje in twijfel ivm slechts één harde schijf. Ik denk niet dat het zo enorm moeilijk is maar nog nooit de optische driver vervangen door zo'n bracket
Heb absoluut geen behoefte aan een 3D scherm. Maar op de belgische Dell site kan ik de xps17 enkel met het 3D scherm bestellen als ik full hd wil. Op de nederlandse site heb je keuze tussen 3D en niet 3D.
Heb ook zitten kijken naar Asus. Daar zit ik beetje in twijfel ivm slechts één harde schijf. Ik denk niet dat het zo enorm moeilijk is maar nog nooit de optische driver vervangen door zo'n bracket
Verwijderd
Ahh belgie.. dan word het inderdaad lastig om nog een leuke prijs bij dell te krijgen tenzij je kennissen in nederland hebt. De N73 word dan opeens een stuk interessanter.
Nog een vraag 
Heeft BTO (of zijn er misschien andere merken) een 15" laptop met 2 harddisk plaatsen?
(Dan wil ik er graag 1 Sandy Bridge met 1920x1080 scherm, en waar er nog géén 2e HDD inzit, zodat ik die zelf uit kan kiezen)
Ik wil graag een SSD en een harddisk in me 15" notebook als dat mogelijk is.
Heeft BTO (of zijn er misschien andere merken) een 15" laptop met 2 harddisk plaatsen?
(Dan wil ik er graag 1 Sandy Bridge met 1920x1080 scherm, en waar er nog géén 2e HDD inzit, zodat ik die zelf uit kan kiezen)
[ Voor 25% gewijzigd door JPtjeeNL op 29-06-2011 16:23 ]
@Notebook totaal: Nogmaals bedankt voor uw aanvullende informatie, juiste en volledige informatie is natuurlijk belangrijk. Bij deze nog even een reactie op uw vraag en punten.
OCZ Vertex 2 SATA II twv: €290 euro
pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 240GB
maar deze SSD heeft qua lees en schrijfsnelheid veel matigere specificaties
HDD leessnelheid 285MB/s
HDD schrijfsnelheid 275MB/s
Willen we de lees en schrijfsnelheid behouden dan is de volgende SSD de voordeligste optie:
OCZ Agility 3 SATA III 2.5" twv: €399
pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 240GB
HDD leessnelheid 525MB/s
HDD schrijfsnelheid 500MB/s
Wat ik in mijn vorige post wilde duidelijk maken is dat het in de meeste gevallen niet nodig is een SSD met meer dan 120GB aan te schaffen, mits je daarnaast ook een HDD hebt. Bij een upgrade naar een SSD met meer capaciteit tov. de SSD van het vooraf besproken system zou je ofwel een stuk duurdere ofwel een behoorlijk tragere SSD hebben. Dit laatste raad ik natuurlijk niet aan.
Mijn punt wat betreft de CPU was dat de 2630QM in princiepe alles aan zou moeten kunnen (passmark CPU Benchmark 6289), de 2720QM is inderdaad een classe hoger (passmark CPU Benchmark 7597), maar ook een classe duurder (+€163 op notebooktotaal.nl). Persoonlijk zou ik voor de voordeligere optie kiezen aangezien ik €163 een hoop geld vind om over te stappen van een krachtige naar nog krachtigere CPU, maar eerlijk is eerlijk, voor andere mensen zal een dergelijk prijsverschil misschien een minder grote rol spelen.
Wat ik me wel af vraag is waarom BTO in dit geval er voor kiest de mogelijkheden van de sandibridge CPU’s niet te benutten. Zeker met de in dit model geplaatste GPU zou dit een enorm voordeel kunnen opleveren als het gaat om hoe lang je kan werken op een volle accu.
Jazeker, een eenvoudige zoekopdracht mbv. Tweakers pricewatch geeft misschien meer helderheid in wat ik bedoel. Op zoek naar een SSD met meer opslag capaciteit, laten we voor het gemak even 240GB nemen, levert als voordeligste optie:
OCZ Vertex 2 SATA II twv: €290 euro
pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 240GB
HDD leessnelheid 285MB/s
Willen we de lees en schrijfsnelheid behouden dan is de volgende SSD de voordeligste optie:
OCZ Agility 3 SATA III 2.5" twv: €399
pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 240GB
HDD leessnelheid 525MB/s
Wat ik in mijn vorige post wilde duidelijk maken is dat het in de meeste gevallen niet nodig is een SSD met meer dan 120GB aan te schaffen, mits je daarnaast ook een HDD hebt. Bij een upgrade naar een SSD met meer capaciteit tov. de SSD van het vooraf besproken system zou je ofwel een stuk duurdere ofwel een behoorlijk tragere SSD hebben. Dit laatste raad ik natuurlijk niet aan.
Mijn punt wat betreft de CPU was dat de 2630QM in princiepe alles aan zou moeten kunnen (passmark CPU Benchmark 6289), de 2720QM is inderdaad een classe hoger (passmark CPU Benchmark 7597), maar ook een classe duurder (+€163 op notebooktotaal.nl). Persoonlijk zou ik voor de voordeligere optie kiezen aangezien ik €163 een hoop geld vind om over te stappen van een krachtige naar nog krachtigere CPU, maar eerlijk is eerlijk, voor andere mensen zal een dergelijk prijsverschil misschien een minder grote rol spelen.
Wat ik me wel af vraag is waarom BTO in dit geval er voor kiest de mogelijkheden van de sandibridge CPU’s niet te benutten. Zeker met de in dit model geplaatste GPU zou dit een enorm voordeel kunnen opleveren als het gaat om hoe lang je kan werken op een volle accu.
Tuurlijk hebben ze dat maar dan moet je je dvd drive opgeven
Verwijderd
Behalve dat de specs van sandforce een factor 8 overdreven zijn tov. de werkelijkheid.baseendje schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:28:
HDD leessnelheid 285MB/s
Edit: totaal offtopic, maar ik vind het echt belachelijk dat de specs zo worden overdreven.. dat moet echt stoppen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 16:32 ]
Dat bedoel ik dus niet.Kenhas schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:29:
Tuurlijk hebben ze dat maar dan moet je je dvd drive opgeven
Zoals bij een 17" dat er 2 HDD's en een DVD drive inkunnen, wil ik dat ook bij een 15" kunnen.
Heb namelijk die DVD-Drive nodig.
In dat geval zou je er voor kunnen kiezen om toch een externe dvd drive te gebruiken.
edit: persoonlijk heb ik een usb to sata dongle twv 4 euro, maar ik heb geen idee of die op iedere willekeurige sata-drive werkt én het zou ook nog kunnen dat jou laptop een pata ipv sata drive heeft. Bovendien lijkt het me niet de beste optie als je hem met regelmaat gebruikt. (Persoonlijk gebruik ik optische drives slechts voor het installeren van windows).
edit: persoonlijk heb ik een usb to sata dongle twv 4 euro, maar ik heb geen idee of die op iedere willekeurige sata-drive werkt én het zou ook nog kunnen dat jou laptop een pata ipv sata drive heeft. Bovendien lijkt het me niet de beste optie als je hem met regelmaat gebruikt. (Persoonlijk gebruik ik optische drives slechts voor het installeren van windows).
[ Voor 69% gewijzigd door baseendje op 29-06-2011 16:49 ]
Hebben ze externe DVD-drive cases waar een DVD drive van een laptop in kan?
Dan hoef ik geen nieuwe DVD drive te kopen, alleen de case!
Verwijderd
Misschien. Maar wat maakt dat uit? Dan sluit je toch gewoon je HDD aan die "trage" SATA2 aansluiting aan? Niet dat je het verschil gaat merken...
Nee, maar misschien in de toekomst de SATA3 2.5" schijvenVerwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:42:
Misschien. Maar wat maakt dat uit? Dan sluit je toch gewoon je HDD aan die "trage" SATA2 aansluiting aan? Niet dat je het verschil gaat merken...
Verwijderd
Een harde schijf heeft niet eens voordeel van SATA1 tov. SATA2... Behalve in uitzonderlijke gevallen waar het 5% scheelt als je data van het uiterste van de platters leest.
Oke, bedankt.
Maar de laatste vraag:
"Hebben ze externe DVD-drive cases waar een DVD drive van een laptop in kan?
Dan hoef ik geen nieuwe DVD drive te kopen, alleen de case! :)"
Kan jij die beantwoorden Darkstone?
Maar de laatste vraag:
"Hebben ze externe DVD-drive cases waar een DVD drive van een laptop in kan?
Dan hoef ik geen nieuwe DVD drive te kopen, alleen de case! :)"
Kan jij die beantwoorden Darkstone?
Verwijderd
Misschien handig als je zelf even zoekt?
http://www.google.com/sea...official&client=firefox-a
Oke, die heet dus Slim.Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:50:
Bedankt Darkstone!
Als ik zocht, kreeg ik alleen die grote versies. (Die ik al heb)
Het is iets prettiger in de omgang als je iets minder sarcastisch reageert.Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:50:
Als JPtjee007 het reeds had gevonden, had ie het waarschijnlijk niet aan jou gevraagd.
Hij vraagt gewoon om jouw hulp, omdat jij er om bekend staat dat je veel kennis hebt omtrent dat soort zaken. Gebruik dat imago dan a.u.b. niet om dit soort reacties te geven. Zo houden we GoT iets vriendelijker
Verwijderd
Ah, dat maakt het was lastiger.Kenhas schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:42:
[...]
Eén van de voorwaarden is een full hd scherm en de 17CL35 met de GT540 heeft dit niet.
Héél af en toe wordt de laptop gebruik om eens een film te bekijken (weekendje weg). In principe heb ik 90% van de tijd genoeg met de Intel graphics.
Is er eigenlijk geen mogelijkheid tot downgraden van de grafische kaart? Bijvoorbeeld de 18 inch met de GT540 of iets dergelijks. Dit grafische kaarten zijn volgens mij toch allemaal pci express (denk ik)
Of maakt dat allemaal zoveel verschil niet uit op financieel vlak of verbruik van batterij?
Helaas is de 3D kaart niet te downgraden. Zoals Darkstone correct meld zijn de meeste 3Dkaarten vast op het moederbord.
Qua kosten scheelt het overigens niet zo enorm veel. Tevens kan de 17CL35-GT555M gewoon gebruikmaken van Optimus (nVidia) dus qua stroom scheelt het ook bijna niets.
BTO kan dat met een caddy, Lenovo ook, maar er zijn maar weinig 15.6” formfactor systemen met ruimte voor 2 disken. (is ook weinig vraag naar, alhoewel met de komst van SSD’s men het wel iets vaker begint te zien)JPtjee007 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:20:
Nog een vraag
Een OCZ Vertex 2 zou ik nog niet willen gebruiken als ik hem gratis kreeg dus die valt sowieso afbaseendje schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:28:
@Notebook totaal: Nogmaals bedankt voor uw aanvullende informatie, juiste en volledige informatie is natuurlijk belangrijk. Bij deze nog even een reactie op uw vraag en punten.
[...]
Jazeker, een eenvoudige zoekopdracht mbv. Tweakers pricewatch geeft misschien meer helderheid in wat ik bedoel. Op zoek naar een SSD met meer opslag capaciteit, laten we voor het gemak even 240GB nemen, levert als voordeligste optie:
OCZ Vertex 2 SATA II
HDD leessnelheid 285MB/s
OCZ Agility 3 SATA III 2.5"
HDD leessnelheid 525MB/s
[...]
Ik snap de vergelijking met de Vertex 3 wel, maar dat verschil zit hem in het gebruik van S-ATA 3 t.o.v. S-ATA 2. Een S-ATA 3 disk kan ook tot wel 600Gb worden geleverd. Kost 1000+ euro, maar ze zijn er wel.
Het is dus niet zozeer snelheid (oké de IOPS zijn iets lager, dus reken 20%, bijna nooit merkbaar, verlies bij dagelijks gebruik) waar u op verliest maar meer de prijs / prestatieverhouding.
BTO kiest helemaal niets inzake Sandy Bridge. Het is absoluut onverstandig om optimus of een andere techniek te gebruiken met een high-end 3D kaart. Los van dat de fabrikanten dit zelf meestal niet ondersteunen. (want tja, je koopt geen GTX 460M om alleen word bestanden te bewerken)
Darkstone had een tijd geleden hier een uitgebreide uitleg over. Darkstone kan jij die hier nog eens plaatsen? Het werk in iedergeval niet helemaal soepel. (en dat wil je niet op een game-laptop)
Wow … wist niet dat er al een nieuwe pagina was … gebeurt terwijl ik m’n reactie aan het typen was
JaJPtjee007 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:38:
Hebben ze externe DVD-drive cases waar een DVD drive van een laptop in kan?
KloptJPtjee007 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:39:
En als ik zo'n bracket koop voor me HDD, dan gaat deze zeker via SATA2 ipv SATA3?!
PreciesVerwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:42:
Maakt niets uitJPtjee007 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:43:
[...]
Nee, maar misschien in de toekomst de SATA3 2.5" schijven
CorrectVerwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:44:
Een harde schijf heeft niet eens voordeel van SATA1 tov. SATA2... Behalve in uitzonderlijke gevallen waar het 5% scheelt als je data van het uiterste van de platters leest.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 17:44 ]
Verwijderd
Het probleem met optimus is dat het een puur software oplossing is, met een set zwakke punten. Eerst: de techniek.

bron: productreview: Dell XPS 15 L502X review door Umbrah
Hoe werkt het? De nvidia agent controleert alle API graphics calls en stuurt deze indien nodig naar de nvidia kaart. Elke frame word vervolgens het framebuffer dan de nvidia kaart in het RAM gekopieerd. Of beter gezegd: gehackt. Ik blijf het een hack vinden.
Dat kost je dus -als ik even snel reken- 1920*1080*8*3*60 = 2.7Gb/s bandwidth. Nu heeft een GT525m in totaal 28GB/s bandwidth en een GTX460m nog 4x? meer 60GB/s het blijft een kleine performancehit geven.
Dit kost natuurlijk tijd, en levert microstuttering op. Niet wat je wilt op een gamebak..
Tevens, de software zelf heeft ook serieuze tekortkomingen: het blijkt erg lastig om de GPU pas aan te laten gaan als het nodig is, met als resultaat dat hij aan gaat bij het starten van IE.... daar gaat je accuduur
Geen idee of dat immers opgelost is, maar de techniek is niet altijd rooskleurig: visual studio bijvoorbeeld doet het alleen als je een uitzondering toevoegt in de driver.
Tevens, de GTX460m en hoger zijn niet optimus-enabeled. De GT560m en 570m wel. Helaas kan je deze alleen krijgen in de alienware M17x en msi gamer series. De overige vendors (asus, toshiba) beschikken niet over optimus, vanwege bovenstaande issues en het feit dat niemand een lange accuduur verwacht van iets wat 4KG weegt.
Ik heb geen idee wat clevo gaat doen, maar ik verwacht dat niet dat er optimus-enabeled GTX560m laptops uitkomen: om dat te bereiken moet het PCB ook weer opnieuw worden ontworpen.

bron: productreview: Dell XPS 15 L502X review door Umbrah
Hoe werkt het? De nvidia agent controleert alle API graphics calls en stuurt deze indien nodig naar de nvidia kaart. Elke frame word vervolgens het framebuffer dan de nvidia kaart in het RAM gekopieerd. Of beter gezegd: gehackt. Ik blijf het een hack vinden.
Dat kost je dus -als ik even snel reken- 1920*1080*8*3*60 = 2.7Gb/s bandwidth. Nu heeft een GT525m in totaal 28GB/s bandwidth en een GTX460m nog 4x? meer 60GB/s het blijft een kleine performancehit geven.
Dit kost natuurlijk tijd, en levert microstuttering op. Niet wat je wilt op een gamebak..
Tevens, de software zelf heeft ook serieuze tekortkomingen: het blijkt erg lastig om de GPU pas aan te laten gaan als het nodig is, met als resultaat dat hij aan gaat bij het starten van IE.... daar gaat je accuduur

Geen idee of dat immers opgelost is, maar de techniek is niet altijd rooskleurig: visual studio bijvoorbeeld doet het alleen als je een uitzondering toevoegt in de driver.
Tevens, de GTX460m en hoger zijn niet optimus-enabeled. De GT560m en 570m wel. Helaas kan je deze alleen krijgen in de alienware M17x en msi gamer series. De overige vendors (asus, toshiba) beschikken niet over optimus, vanwege bovenstaande issues en het feit dat niemand een lange accuduur verwacht van iets wat 4KG weegt.
Ik heb geen idee wat clevo gaat doen, maar ik verwacht dat niet dat er optimus-enabeled GTX560m laptops uitkomen: om dat te bereiken moet het PCB ook weer opnieuw worden ontworpen.
@ baseendje.
Top! Dat was een reactie waar iemand als ik veel aan heb.
Heel erg bedankt
@ Notebook Totaal.
Ook u wederom bedankt!
Toch jammer dat de 510 serie geen 160Gb ertussen heeft.
Dan zit ik nu eigenlijk te twijfelen tussen 2 configs
Die van €1.863,16
- Anti-glans folie Geen
- DVD-+RW brander
- Harddisk (2e) 750Gb 7200rpm
- Keyboard QWERTY
En die van €2.056,95
- Anti-glans folie Geen
- DVD-+RW brander
- Geheugenslot (1) 4Gb Kingston Hyper X DDR3-1600Mhz
- Keyboard QWERTY
- Processor Core i7-2720QM (2,20Ghz, 6Mb cache)
Het verschil is bijna €200,-
Mijn vraag is dan nu; Hoeveel meerdwaarde heeft de duurdere optie over de goedkopere.
En vooral heeft de duurdere optie voor mij wel zin?
Ik was ook nog even wezen neuzen op de site van Clevo en het viel mij op dat ondanks dat de 17" laptops een cm breeder zijn als mijn HP! ze geen van allen een volwaardig toestenbord hebben.
Begin me toch wel af te vragen waarom ze voor die keuze zijn gegaan.
Want over meer dingen blijkt mager te zijn nagedacht in mijn persoonlijke mening.
Neem bijv de audio aansluitingen, die zou je toch juist aan de voorkant of linkerkant willen hebben zodat je rechts, waar je je muis hebt, zo min mogelijk hinder hebt.
Ook de voeding, die zou volgens mij ook beter tot z`n recht komen aan 1 van de zij kanten. Heb je namelijk niet een super diepe werk/game plek dan kun je je laptop toch nog zo ver mogelijk naar achteren schuiven.
Maja, ik geloof dat de meesten al over deze dingen waren gevallen
Of weet iemand deze configuratie in een barbone te vinden die wel iets gamer vriendelijker is.
Wil ik toch eens kijken of ik die dan via Notebook Totaal kan krijgen
Heel erg bedankt
@ Notebook Totaal.
Ook u wederom bedankt!
Die van €1.863,16
- Anti-glans folie Geen
- DVD-+RW brander
- Keyboard QWERTY
En die van €2.056,95
- Anti-glans folie Geen
- DVD-+RW brander
- Keyboard QWERTY
- Processor Core i7-2720QM (2,20Ghz, 6Mb cache)
Mijn vraag is dan nu; Hoeveel meerdwaarde heeft de duurdere optie over de goedkopere.
Ik was ook nog even wezen neuzen op de site van Clevo en het viel mij op dat ondanks dat de 17" laptops een cm breeder zijn als mijn HP! ze geen van allen een volwaardig toestenbord hebben.
Want over meer dingen blijkt mager te zijn nagedacht in mijn persoonlijke mening.
Neem bijv de audio aansluitingen, die zou je toch juist aan de voorkant of linkerkant willen hebben zodat je rechts, waar je je muis hebt, zo min mogelijk hinder hebt.
Ook de voeding, die zou volgens mij ook beter tot z`n recht komen aan 1 van de zij kanten. Heb je namelijk niet een super diepe werk/game plek dan kun je je laptop toch nog zo ver mogelijk naar achteren schuiven.
Of weet iemand deze configuratie in een barbone te vinden die wel iets gamer vriendelijker is.
Verwijderd
Clevo gebruikt, waarschijnlijk om kostenbesparing, hetzelfde toetsenbord op de 15", 17" en 18" laptops. Een vrij slechte keuze inderdaad, des te meer omdat de layout van het numpad een ramp is.
@ Darkstone.
Wat vind jij eigenlijk van het systeem?
Zoals eerder al is gezegd heb jij aardig wat kennis van zaken, ik weet niet of je een gamer bent, maar misschien heb je een mening over de samenstelling van de hardware?
Zoals eerder al is gezegd heb jij aardig wat kennis van zaken, ik weet niet of je een gamer bent, maar misschien heb je een mening over de samenstelling van de hardware?
hahaha, oke daar zijn we het in ieder geval over eens. =pVerwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 17:38:
...Een OCZ Vertex 2 zou ik nog niet willen gebruiken als ik hem gratis kreeg dus die valt sowieso af...
Persoonlijk ben ik erg enthousiast geraakt over deze techniek na het lezen van deze review, maar ik zou graag reacties horen van mensen die met deze techniek gewerkt hebben... (leest ondertussen reactie van darkstone). Oke, dat lijkt mij een goede reden niet van de optimus techniek gebruik te maken, maar ik vraag me daarbij even hardop af of het bij bto wel mogelijk is om handmatig switchen. (ik kan me immers wel situaties indenken waarbij ik veel waarde hecht aan een uurtje extra werktijd op een volle accu).Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 17:38:
BTO kiest helemaal niets inzake Sandy Bridge. Het is absoluut onverstandig om optimus of een andere techniek te gebruiken met een high-end 3D kaart. Los van dat de fabrikanten dit zelf meestal niet ondersteunen. (want tja, je koopt geen GTX 460M om alleen word bestanden te bewerken)
Darkstone had een tijd geleden hier een uitgebreide uitleg over. Darkstone kan jij die hier nog eens plaatsen? Het werk in iedergeval niet helemaal soepel. (en dat wil je niet op een game-laptop)
-_-... nee, maar omdat ik een gaming laptop heb wil dat niet zeggen dat ik nooit de behoefte heb om in de trein een filmpje te kijken of af en toe op een terrasje wat te werken (aan een word bestand ;-).Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 17:38: (want tja, je koopt geen GTX 460M om alleen word bestanden te bewerken)
Dat is een lastige vraag, het hangt er natuurlijk van af hoe veeleisend jij bent en hoe groot je budget is. Om eerlijk te zijn, voor honderden euros minder (misschien wel 1000) kan je al een laptop kopen waar je fatsoenlijk op kan gamen en als je dat wilt kan je er ook honderden euros extra in stoppen om een nog krachtiger monster aan te schaffen.Elzo_ schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 18:16:
....Mijn vraag is dan nu; Hoeveel meerdwaarde heeft de duurdere optie over de goedkopere.
...
Misschien is het beter als je eerst eens uitlegt wat je van je laptop verwacht, wat wil je er mee kunnen en wat vind jij overbodig? Als je alleen thuis wilt gamen dan is het misschien een beter idee een vaste PC te overwegen. (betere prestaties voor minder geld). Hou er ook rekening mee dat hardware redelijk snel verouderd, een laptop die 5 jaar geleden 2000 euro koste is nu oud en versleten en bovendien echt niet meer geschikt voor de moderne games.
P.S. Ik weet niet of je al een windows (7) licentie hebt, maar hou er rekening mee dat als je deze nog moet aanschaffen je daar ook nog minstens 80 euro aan kwijt bent.
Na wat rond te hebben gekeken heb ik besloten om een BTO laptop aan te schaffen ter vervanging van mijn desktop. Hij zal worden gebruikt voor mijn volgende studie (Media & Design) en wellicht enkele spellen.
Mijn aanvankelijke budget lag rond de €800 maar ik heb besloten om dit nog wat uit te breiden. Mijn setup is nu als volgt:
BTO 15CL35-GT555 Full-HD Quadcore Sandy Bridge laptop
- Accu 6Cell 4400mA batterij
- Anti-glans folie Geen -- Kies hieronder
- Anti-virus Geen licentie
- DVD of Blu-ray / extra harddisk DVD-+RW brander (te vervangen voor extra harddisk)
- Externe USB DVD drive Hieronder kunt u een externe DVD drive kiezen
- Garantie 2 Jaar Carry-in garantie (standaard)
- Harddisk Hybrid 500Gb 7200rpm + 4Gb SSD
- Keyboard QWERTY
- Microsoft Office Geen office licentie -- Kies hieronder
- Pixelgarantie Pixelgarantie optioneel -- Kies hieronder
- Windows Geen besturingssysteem -- Kies hieronder
- Wireless card BTO Wireless Single Band BGN 150Mbit
----------
€932,60
Nu twijfel ik nog over de HDD. Ik wil misschien een volledige SSD overwegen, maar hiervoor zal ik mijn budget aanzienlijk moeten verhogen. De SSD zal i.c.m een 640GB USB3.0 externe schijf worden gebruikt. (+ €58,51)
Ik heb mijn keuze verkleind naar de volgende 3:
- 64Gb Kingston V series SSD + €14,20
- 120Gb Intel SATA2 320 serie SSD + €143,50
- 120Gb Intel SATA3 510 serie SSD + €229,50
De eerste is erg goed te doen en van die 15 euro extra ga ik niet wakker liggen. Wel is dit de SSD met de minste performance, en ik zal hier naast mijn OS en programma's ook geen spellen op kunnen zetten.
De tweede is meteen een heel stuk duurder, maar wel erg goed als ik de reviews mag geloven. Dit zal genoeg zijn om ook een aantal spellen op te zetten.
De derde is uiteraard de beste, maar hier zal ik meteen 230 euro extra voor neer moeten leggen.
Is het verschil tussen de 320 en 510 serie van Intel merkbaar in dagelijks gebruik? En is het de meerprijs waard of is de 320 serie goed genoeg? Wellicht kan ik beter bij de Hybrid drive blijven? Wie o wie kan mij helpen
Mijn aanvankelijke budget lag rond de €800 maar ik heb besloten om dit nog wat uit te breiden. Mijn setup is nu als volgt:
- DVD of Blu-ray / extra harddisk DVD-+RW brander (te vervangen voor extra harddisk)
- Keyboard QWERTY
----------
€932,60
Nu twijfel ik nog over de HDD. Ik wil misschien een volledige SSD overwegen, maar hiervoor zal ik mijn budget aanzienlijk moeten verhogen. De SSD zal i.c.m een 640GB USB3.0 externe schijf worden gebruikt. (+ €58,51)
De eerste is erg goed te doen en van die 15 euro extra ga ik niet wakker liggen. Wel is dit de SSD met de minste performance, en ik zal hier naast mijn OS en programma's ook geen spellen op kunnen zetten.
De tweede is meteen een heel stuk duurder, maar wel erg goed als ik de reviews mag geloven. Dit zal genoeg zijn om ook een aantal spellen op te zetten.
De derde is uiteraard de beste, maar hier zal ik meteen 230 euro extra voor neer moeten leggen.
Is het verschil tussen de 320 en 510 serie van Intel merkbaar in dagelijks gebruik? En is het de meerprijs waard of is de 320 serie goed genoeg? Wellicht kan ik beter bij de Hybrid drive blijven? Wie o wie kan mij helpen
Verwijderd
Ik game niet hoor, maar ik vind dat de config toch wat te duur is voor wat je krijgt.Elzo_ schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 18:22:
@ Darkstone.
Nu zijn er maar 2 notebooks met een GTX6970m, maar die 2e is toch duidelijk beter. Die kost € 1,534 + pricewatch: Intel 510 120GB + pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9. Met i7-2730QM. Het betreft de alienware M17x.
Dan krijg je precies hetzelfde als de 2e config, minus wat harde schijfruimte en 2 jaar garantie. Maar wel switchable graphics en waarschijnlijk een beter scherm. In tegenstelling tot de nvidia implementatie bevat de AMD switchable graphics geen van de bovenstaande nadelen. je moet alleen handmatig switch wat een paar seconden kan duren.
Andere pluspunten van de clevo kan ik zo 123 niet bedenken, behalve het uiterlijk.
Nee!Lunaticc schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 18:52:
Is het verschil tussen de 320 en 510 serie van Intel merkbaar in dagelijks gebruik?
Als het €30 was was het te overwegen, maar de huidige meerprijs grenst aan het belachelijke.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 19:06 ]
@ Baseendje.
... voor minder tot evenveel geld een beter systeem?... waar???
@ Darkstone.
Tjah, een Alienware zou wel ubervet zijn.
Maar elke keer als ik daar iets samenstel kom ik duurder uit voor minder spul als BTO materiaal. (lees Notebook Totaal)
En zij bieden ook geen SSD`s aan.
... voor minder tot evenveel geld een beter systeem?... waar???
@ Darkstone.
Maar elke keer als ik daar iets samenstel kom ik duurder uit voor minder spul als BTO materiaal. (lees Notebook Totaal)
[ Voor 57% gewijzigd door Elzo_ op 29-06-2011 19:07 ]
Ik heb nu geen marktonderzoek gedaan, maar als je voor een vast systeem zou wilt gaan dan zou je bijvoorbeeld voor de tweakers.net gaming pc kunnen gaan. Deze pc kost 1699 euro en is veel krachtiger. Als je op zoek bent naar een PC die ongeveer de zelfde prestaties als de door jou samengestelde laptop levert dan hoef je daar nog geen 1000 euro aan uit te geven.
Voor het gemak even wat benchmark informatie over de besproken systemen:
http://cpubenchmark.net/c...ore+i7-2720QM+%40+2.20GHz
http://www.videocardbench...u.php?gpu=Radeon+HD+6970M
Voor het gemak even wat benchmark informatie over de besproken systemen:
http://cpubenchmark.net/c...ore+i7-2720QM+%40+2.20GHz
http://www.videocardbench...u.php?gpu=Radeon+HD+6970M
[ Voor 19% gewijzigd door baseendje op 29-06-2011 19:13 ]
@ baseendje.
Windows 7 is bekend, bedankt voor het meedenken
Mijn eisen zijn eigenlijk voornamelijk
-Mobiel zijn, minimaal verplaats ik 2x per week.
-Nieuwste games, plus games in toekomst, makkelijk kunnen spelen.
Verder is niet echt belangrijk. Want ja, wie wil er nou geen Alienware
Verwijderd
Er gaat nog €90 + 10% korting overheen, en een SSD moet je er zelf inschroeven. Als je interesse hebt kun je dat beter in [NBBG Aanschaf] Gamingnotebook februari 2011 doen. Dit is nog altijd een ervaringentopic.Elzo_ schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:02:
@ Darkstone.
Edit: schiet me opeens te binnen, de alienware is wel een stuk zwaarder dan de BTO.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 19:20 ]
Verwijderd
Ik heb pas een BTO 15CL25-GT555 gekocht waar ik zeker tevreden over ben.
Nu heb ik een externe toshiba HD met esata. Echter herkent windows hem alleen als ik de schijf al aan heb staan als ik de laptop aanzet (of niet als de HD toevallig in slaap modus staat), dus de plug en play doet het niet bij de esata. Nu zag ik dat dat voornamelijk een driver issue is. Dus iemand de oplossing voor op de 15CL35?
Nu heb ik een externe toshiba HD met esata. Echter herkent windows hem alleen als ik de schijf al aan heb staan als ik de laptop aanzet (of niet als de HD toevallig in slaap modus staat), dus de plug en play doet het niet bij de esata. Nu zag ik dat dat voornamelijk een driver issue is. Dus iemand de oplossing voor op de 15CL35?
Ik heb nu ongeveer 1 week een 15cl35.
Hier ben ik erg tevreden over, maar ik heb er een BTO Wireless Singleband BGN (2.4GHz) inzitten.
Op het MBO waar ik naar toe ga, werkt het draadloos netwerk op 5GHz.
Kan deze netwerkkaart geen verbinding maken met dit netwerk, of heb ik er een Dual band voor nodig?
Zoja, is het eenvoudig te vervangen???
Hier ben ik erg tevreden over, maar ik heb er een BTO Wireless Singleband BGN (2.4GHz) inzitten.
Kan deze netwerkkaart geen verbinding maken met dit netwerk, of heb ik er een Dual band voor nodig?
Verwijderd
Het is zeker jammer dat de 510 serie dit niet heeft.Elzo_ schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 18:16:
@ baseendje.
Heel erg bedankt
@ Notebook Totaal.
Ook u wederom bedankt!
Die van €1.863,16
En die van €2.056,95
Maargoed, het is niet anders.
Wat de voorkeuren zoals bijv. aan de voorkant geluid betreft, tja het hangt net van de gebruiker af.
Persoonlijk wil ik absoluut geen geluidspoorten aan de voorkant van de laptop. Zit je altijd met speakerkabels die voor je lopen als je hem aansluit op een desktopset of een headset (met microfoon)
Als ik zo kijk naar uw 2 configuraties zeg ik optie 2.
Niet omdat hij duurder is maar het is voor 200 euro (ik kan niet in uw portemonnee kijken) maar “weinig” extra geld voor tot wel 10% winst in games. Als u naderhand nog zou willen upgraden naar een core i7 2720QM of hoger (want het ram moet dan ook mee) zou u meer kwijtzijn.
Configuratie 2 is dus meer toekomstbestendig omdat u zo ook makkelijk kunt upgraden naar 16Gb zonder performanceverlies (of 12Gb)
Als dit tegen het randje van uw budget loopt zou ik nog zeggen, zet er een 320 serie SSD in ipv de 510 serie. Dat verschil is namelijk minder groot dan het verschil tussen de cpu en het ram. (maar bij extreem VEEL I/O is het weer omgekeerd)
1: Dat is niet mogelijk. Maar zoals u ook hebt gelezen wilt u dat eigenlijk ook niet.baseendje schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 18:42:
[...]
hahaha, oke daar zijn we het in ieder geval over eens. =p
[...]
Persoonlijk ben ik erg enthousiast geraakt over deze techniek na het lezen van deze review, maar ik zou graag reacties horen van mensen die met deze techniek gewerkt hebben... (leest ondertussen reactie van darkstone). Oke, dat lijkt mij een goede reden niet van de optimus techniek gebruik te maken, maar ik vraag me daarbij even hardop af of het bij bto wel mogelijk is om handmatig switchen. (ik kan me immers wel situaties indenken waarbij ik veel waarde hecht aan een uurtje extra werktijd op een volle accu).
[...]
-_-... nee, maar omdat ik een gaming laptop heb wil dat niet zeggen dat ik nooit de behoefte heb om in de trein een filmpje te kijken of af en toe op een terrasje wat te werken (aan een word bestand ;-).
[...]
Ja, het kost accuwerktijd en ik weet dat sommige gebruikers dit echt graag willen maar dan is er maar één optie en dat is een extra accu kopen.
Zie het zo, een Ferrari krijg je ook niet op een gebruik van 1 op 20. Iets wat voor performance is gemaakt kun je zuiniger maken maar daarmee raak je het product in z’n ziel / bestaansreden.
2: Op een terras met een 17”? Kunt u uw gesprekspartner dan nog wel zien?
Een mooie configuratie rond dit prijspunt!Lunaticc schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 18:52:
Na wat rond te hebben gekeken heb ik besloten om een BTO laptop aan te schaffen ter vervanging van mijn desktop. Hij zal worden gebruikt voor mijn volgende studie (Media & Design) en wellicht enkele spellen.
Waar staat trouwens die 640Gb USB 3.0 disk voor 58,51? Neem aan niet bij ons? (niet erg hoor, maar de rest van de prijzen zijn wel onze upgradeprijzen dus wou het even zekerweten
Qua HDD’s.
Ik zou zeggen de Intel 320 serie.
De Kingston 64Gb V series heb ik een tijdje mogen gebruiken, maar, als ik heel eerlijk ben vond ik het een slechte SSD. De I/O’ps zijn vrij laag. Het kwam dus ook vaak voor dat als ik meerdere dingen tegelijkertijd opstartte de muis ging hakkelen. Ik was niet de enige gebruiker die hier last van had. Aan de andere kant, er is veel te tweaken waardoor het bijna weg is… maar de performance is lang niet zo goed als een “echte” SSD.
BronBenchmark Results: The Kingston SSDNow V Series 128GB MLC Solid State Drive is an entry level SSD and the performance results clearly show that. Rather than seeing some nice flat performance numbers across the drive we are seeing some performance spikes that you can clearly see in the benchmark results above. This benchmark was done on the brand new drive, so performance degradation is not an issue here. The drive averages 106.3MB/s read and 44.4MB/s write. The burst speed of this drive was a lower than expected at 125.4MB/s.
De meerprijs voor de 510 is wel vrij hoog gezien uw budget dus die zou ik in UW geval niet kiezen. De 320 Intel is echter een hele volwassen SSD en een zeer goede keuze voor bijna iedereen.
Het verschil met de hybrid is zeker wel te merken. In dagelijks gebruik is een hybrid al een hele mooie upgrade over een normale hdd. Dat is zeker. Maar! Een echte SSD blijft snel waar de hybrid alleen goed is voor het booten / afsluiten en het openen van vaakgebruikte applicaties. Op Random I/O’s is hij niet zo goed berekend. (maar dat kan ook niet met “maar” 4Gb SSD cache)
Ik neem aan dat u al Windows update hebt gedraaid?Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:33:
Ik heb pas een BTO 15CL25-GT555 gekocht waar ik zeker tevreden over ben.
Stuur mij anders even een e-mail. Dan kijken we waar het aan kan liggen.
Een school die nog 802.11A gebruikt? (5Ghz) Mhzz... onlogisch want de meeste kaarten ondersteunen dit inderdaad niet meer.MarkPijnenburg1 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:55:
Ik heb nu ongeveer 1 week een 15cl35.
De kaart die u in uw notebook heeft zitten is een 802.11B/G/N kaart welke op 2.4Ghz werkt.
Deze moet dus inderdaad vervangen worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 20:00 ]
Ik weet van de school dat je alleen op het netwerk kan via een dual band wifi adapter. Het netwerk werkt op 5GHz. Als je laptop dit niet ondersteund, krijg je een gratis wifi adapter die je je hele studie mag lenen...Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:56:
[...]
Een school die nog 802.11A gebruikt? (5Ghz) Mhzz... onlogisch want de meeste kaarten ondersteunen dit inderdaad niet meer.
De kaart die u in uw notebook heeft zitten is een 802.11B/G/N kaart welke op 2.4Ghz werkt.
Deze moet dus inderdaad vervangen worden.
Kan deze netwerk kaart vervangen worden door bijvoorbeeld de Intel® Centrino® Advanced-N 6230, Dual Band BGN (2.4/5GHz), 300MB + Bluetooth combinatiekaart?? Deze is een dual band, en werkt tot 5GHz... Deze zal het waarschijnlijk wel ondersteunen. Is het wel mogelijk om bij een laptop deze kaart te vervangen? En wat voor kosten zouden daar ongeveer aan hangen?
Verwijderd
De kaart kan worden vervangen.
De kosten? Daarvoor moet u bij uw dealer zijn
(als deze het al doet)
De kosten? Daarvoor moet u bij uw dealer zijn
64GB SSD en geen tweede interne HDD zou ik absoluut niet doen, hierbij ontkom je er bijna niet aan om software/games te moeten installeren op je externe HDD (en dat vind ik geen goed idee). 120GB SSD + externe HDD vind ik ook niet practisch omdat je dan vrijwel altijd je externe hdd ook zal moeten mee slepen bovendien heb je in bijvoorbeeld de trein geen netstroom om deze hdd aan te hangen. Ga je toch voor deze optie zorg er dan in ieder geval voor dat je een 2.5" hdd hebt die geen extra voeding nodig heeft.Lunaticc schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 18:52:
Tot slot: Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik vraag me sterk af of een hybrid disk nu echt zo veel meerwaarde heeft. Iemand die hier meer van af weet?
En ook jij moet er rekening mee houden dat je bij dit systeem ook nog windows moet aanschaffen
Studenten ook altijd het zelfde ;-)Elzo_ schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:18:
@ baseendje.
In ieder geval nog even dit, beide CPU's zijn van de zelfde generatie, alleen de tweede is krachtiger en bied een aantal extra opties. Met de combinatie i7 2630qm en Radeon HD 6970M zou je laptop alle moderne games prima aan moeten kunnen.
Anyway ik heb maar even wat gegoogled en gepricewatched (tip) en heb hier wat alternatieven voor je (sorry notebook totaal):
pricewatch: Medion Erazer X6813 (reviews over het algemeen positief, grootste minpunt is de inkijkhoek van het scherm)
pricewatch: MSI GX740-274NL (goedkoop, maar matige scherm resolutie, niet zo’n groot probleem als je meestal met extern scherm werkt, je zal met deze gpu ook nog wel de nieuwste spellen kunnen spelen, maar niet op high maar dat valt te verwachten als je 1000 euro uitspaart)
pricewatch: Asus G73SW-TZ207V
verder vond ik het volgende nog:
http://www.alternate.nl/h...l1=Notebooks&l2=Alternate
Dit lijken bto notebooks te zijn onder een andere naam. Ik heb zelf nog nooit van het merk alternate gehoord en zou daarom graag andere gebruikers willen vragen of ze ervaring hebben met dit merk. Voor de specs zijn deze twee notebooks wel heel erg scherp geprijsd.
Iemand ervaringen/info over alternate?
Oke, ik zal contact opnemen met BTO.Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 20:13:
De kaart kan worden vervangen.
De kosten? Daarvoor moet u bij uw dealer zijn(als deze het al doet)
Bedankt voor de snelle reacties!
€932,60 ex BTW zeker?!Lunaticc schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 18:52:
- Keyboard QWERTY
----------
€932,60
Dat zijn BTO's, zeker weten.baseendje schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 20:14:
Dit lijken bto notebooks te zijn onder een andere naam. Ik heb zelf nog nooit van het merk alternate gehoord en zou daarom graag andere gebruikers willen vragen of ze ervaring hebben met dit merk. Voor de specs zijn deze twee notebooks wel heel erg scherp geprijsd.
Iemand ervaringen/info over alternate?
Heb ze een paar weken geleden daar nog over gebeld.
Bedankt voor de reacties allen!
@NotebookTotaal
Dat is ook wat ik in gedachten had
De meerprijs voor de 510 serie vond ik inderdaad een beetje overdreven. De externe hdd heb ik hier gevonden. Ik ga dit nog wel even navragen bij Azerty, want op de Samsung site staat dat hij maar USB2.0 is.
@baseendje
Was inderdaad van plan om een 2.5" schijfje erbij te nemen. Past met gemak in de laptoptas dus geen problemen met sjouwen
Wat betreft de hybrid disk: Ik heb een aantal reviews gelezen en daarin bleek deze toch een heel stuk sneller te zijn dan 7200rpm en zelfs 10000rpm schijven.
Windows licentie is geen probleem. Ik heb Windows 7 Proffesional via MSDNAA
@JPtjee007
Nee, die setup is incl. btw klik
@NotebookTotaal
Dat is ook wat ik in gedachten had
@baseendje
Was inderdaad van plan om een 2.5" schijfje erbij te nemen. Past met gemak in de laptoptas dus geen problemen met sjouwen
Windows licentie is geen probleem. Ik heb Windows 7 Proffesional via MSDNAA
@JPtjee007
Nee, die setup is incl. btw klik
[ Voor 11% gewijzigd door Lunaticc op 29-06-2011 20:53 ]
@Lunaticc
Ik heb deze: pricewatch: Sharkoon QuickStore portable USB 3.0 2,5" Zwart
Misschien een goede voor je?
Ik vind hem wel een aanrader, en helemaal voor die prijs.
Dan moet ik ook nog een (minimaal) 500Gb 2.5" harde schijf vinden, denk niet dat ik die voor €30 hebJPtjee007 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 21:14:
@Lunaticc
De Intel 320 als opstartschijf en dan de hybridschijf als dataschijf heeft dus niet echt veel nut? Weet niet of het mogelijk is maar gewoon kwestie van eliminatieEen echte SSD blijft snel waar de hybrid alleen goed is voor het booten / afsluiten en het openen van vaakgebruikte applicaties. Op Random I/O’s is hij niet zo goed berekend. (maar dat kan ook niet met “maar” 4Gb SSD cache)
Verwijderd
Als je alleen maar data overpompt van de 2e schijf heeft het geen nut, maar als je bijvoorbeeld een VM draait Vanaf de hybrid schijf bied het wel enorm veel voordeel.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2011 12:03 ]
Verwijderd
En daarom zou ik dus altijd voor een hybrid gaat tenzij je 750Gb nodig hebt.
Het scheelt niet zoveel euro's en het verschil is wel tot 40% meer snelheid.
Het scheelt niet zoveel euro's en het verschil is wel tot 40% meer snelheid.
Kan de HDMI aansluiting op de 15cl37 ook gebruikt worden als ingang?
Verwijderd
Nee.. Dat kan alleen met de M17x (HDMI-in) en een ander clevo model (dvi-in). Maar ik weet niet welke dat precies is. Iig een 17" of 18" model.
Verwijderd
Niet op de notebook zelf.ETzPliskin schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 13:56:
Er zijn wel breakout boxen te bestellen maar de kosten hiervan zijn vrij hoog.
Ik zou graag een paar resultaten zien van temperaturen en geluid bij de 17CL37 onder load en idle.
Als iemand zo vriendelijk zou willen zijn van zich hier even mee bezig te houden dan zou ik al heel erg blij zijn.
Ik ben namelijk erg aan het twijfelen om de 17cl37 te kopen maar ik zou graag zien dat die rond het geluidsniveau van de g73sw blijft, de temps zijn hierbij ook een belangrijke factor vandaar dat ik ze wil weten.
Als iemand zo vriendelijk zou willen zijn van zich hier even mee bezig te houden dan zou ik al heel erg blij zijn.
Ik ben namelijk erg aan het twijfelen om de 17cl37 te kopen maar ik zou graag zien dat die rond het geluidsniveau van de g73sw blijft, de temps zijn hierbij ook een belangrijke factor vandaar dat ik ze wil weten.
Een vraagje:
Mijn zus wilt een nieuwe budgetlaptop. De 15C11 is interessant, maar deze heeft geen OS. Echter heeft ze wel een niet werkende laptop (toetsenbord is defect door drank erop te laten vallen). Als ik de hardeschijf van deze laptop overbreng naar de 15C11, dan zou het toch geen probleem zijn?
En @notebooktotaal
Hoe komt het dat we bij jouw een P•BOOK 14C36 wel met azerty kunnen bestellen terwijl het bij BTO.eu niet mogelijk is
Mijn zus wilt een nieuwe budgetlaptop. De 15C11 is interessant, maar deze heeft geen OS. Echter heeft ze wel een niet werkende laptop (toetsenbord is defect door drank erop te laten vallen). Als ik de hardeschijf van deze laptop overbreng naar de 15C11, dan zou het toch geen probleem zijn?
En @notebooktotaal
Hoe komt het dat we bij jouw een P•BOOK 14C36 wel met azerty kunnen bestellen terwijl het bij BTO.eu niet mogelijk is
Verwijderd
Nee, dat kan enkel met de 18CL33 (Clevo X8100).ETzPliskin schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 13:56:
Wow, die is wel heel leuk geprijsd voor die specificaties. Slechts € 799 voor een 17" 1920p laptop met een i7 2720Qm, 8 GB DDR3 en een GT 555M!baseendje schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 20:14:
(...)
Heb besloten mijn wensen op grafisch gebied iets naar beneden bij te stellen. Een betere GPU kost al snel een paar honderd euro meer, en dan gaat de laptop meestal nog gepaard met een mindere CPU ook (2630QM bijvoorbeeld). Daarnaast is 17" voor gaming toch wel aangenaam IMO.
Ik kan hier de komende 2-3 jaar in ieder geval goed meer werken en fatsoenlijk mee gamen... en daarna kan ik mooi weer gaan kijken voor een nieuwe laptop... hopelijk zijn SSD's in laptops tegen die tijd ook meer gemeengoed en vooral ook beter betaalbaar.
ben ik weer met een vraagje.
wanneer ik mijn 15cl37 uit de slaapstand haal herkend hij geen USB 2.0 apparaten in de USB 3.0 poorten. mijn muis, noch mijn 2 externe harde schijven (een lacie 500GB en een Freecom 1TB) worden herkend.
ik was in de veronderstelling dat de 3.0 poorten backwards compatible waren. is dit niet zo? het rare is dat wanneer ik dan de notebook opnieuw opstart, hij de apparaten wel weer herkend, maar constant opnieuw opstarten is natuurlijk enorm irritant.
hopelijk heeft iemand een oplossing
cheers,
Jos
wanneer ik mijn 15cl37 uit de slaapstand haal herkend hij geen USB 2.0 apparaten in de USB 3.0 poorten. mijn muis, noch mijn 2 externe harde schijven (een lacie 500GB en een Freecom 1TB) worden herkend.
ik was in de veronderstelling dat de 3.0 poorten backwards compatible waren. is dit niet zo? het rare is dat wanneer ik dan de notebook opnieuw opstart, hij de apparaten wel weer herkend, maar constant opnieuw opstarten is natuurlijk enorm irritant.
hopelijk heeft iemand een oplossing
cheers,
Jos
Zonder OS, houd daar rekening meeduhtje schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 00:24:
Wow, die is wel heel leuk geprijsd voor die specificaties. Slechts € 799 voor een...
[ Voor 8% gewijzigd door CLB op 01-07-2011 10:44 ]
Verwijderd
BTO laptops zijn bijna toch altijd zonder OS?CLB schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 10:44:
[...]
Zonder OS, houd daar rekening meeTevens is de levertijd onbekend... tsjaa
Inderdaad levertijd onbekend... vind de prijs ook wel erg laag hoor, vraag me af op dat wel klopt
Ja maar dan ben je toch niet klaar voor de genoemde 799,00 euro =) Kosten voor het OS komen daar nog bij
Let op:
Dit is een ervaringentopic. Geen aankoopadviestopic.
Dit is een ervaringentopic. Geen aankoopadviestopic.