Configuratie
Ik heb een BTO X•BOOK 15CL871 gekocht met daarin de GTX 1050 Ti 4GB, i5-8300H, extra 8GB RAM bankje (voor totaal 16GB RAM), en de iets betere 128GB Intel SSD (die voor een tientje extra -- niet omdat ik een bijzonder snelle ssd wil, maar omdat de default een bijzonder trage ssd is (waar halen ze 'm uberhaupt vandaan?!)).
Samenvatting:
Nog maar 1 dag ervaring, en waarschijnlijk blijft het daarbij, dus slechts een korte lijst punten:
- De beste laptop specs die je momenteel kan krijgen voor rond de 1000 euro.
- De ventilator blijft permanent op 100% doorblazen en dat ding is (na verloop van tijd) luid genoeg dat mijn oor nasuist.
- Drivers voor Linux lijken niet beschikbaar, ook met wat low-level gesleutel werkt vanalles niet. Ik denk dat ik het op ga geven.
- Het toetsenbord voelt niet aan alsof het meer dan een jaar mee zal gaan bij normaal gebruik, laat staan als je veel typt zoals ik.
- Sensors lezen uit als 511°C en 55-60°C bij compleet idle. Dat eerste is duidelijk fout, maar ik weet niet zeker of die tweede ook een slechte sensor of driver is... in elk geval, niet veel goeds.
- Het 14 dagen herroepingsrecht heeft BTO een uitzondering in de wet voor gevonden, dus terugsturen kost je normaal 100 euro plus verzendkosten. Ik ben gelukkig vooraf overeengekomen dat het voor de helft mag.
Het eerste wat me opvalt is dat het toetsenbord erg goedkoop aanvoelt. Ik zeg dat niet omdat ik luxe wil, maar omdat het echt aanvoelt alsof het over een half jaar uit elkaar gaat vallen (ik typ nogal wat, 25-50 duizend aanslagen per dag), en een toetsenbord dat na veel gebruik verslijt is nou niet bepaald iets waar je garantie op krijgt. Mijn huidig Asus toetsenbord doet het na 5 jaar nog goed, dus ik denk dat ik er wel netjes mee omga, maar het moet wel een beetje degelijk zijn. Maargoed, met nog geen dag ervaring op dit toetsenbord kan ik er natuurlijk weinig objectiefs over zeggen.
Eerst eens opstarten naar de Windows installer die standaard op de SSD staat. Nog voor het scherm aan gaat begint de ventilator met 100% power te draaien -- niet abnormaal, enkel een beetje vervelend. (Zo heeft mijn huidige laptop een cd-drive die even heen en weer schuift elke keer dat ik 'm aanzet. Mensen die 'm niet kennen kijken altijd even vreemd op, alsof ik er iets aan kan doen.) Maar ook toen de installer geladen was, bleef het doorblazen. Normaliter heeft het ding na het laden van de BIOS (of uefi of whatever) wel door dat 'ie geen 80 graden is en echt wel wat minder hard kan gaan blazen, of misschien zelfs de fan uitzetten.
Flash-forward naar nu: ik zit hier inmiddels met gehoorbescherming aan de keukentafel te pogen om drivers werkend te krijgen, het is écht niet te doen. Toen ik na een uur de laptop even uit had, merkte ik dat mijn oor aan de laptopkant nog suisde (ik heb 2 laptops voor me staan, oud en nieuw, en zit zelf ongeveer in het midden). Toch maar even oorkleppen uit de garage gepakt...
Anyway, terug naar het begin. Windows laadde, dus behalve de ventilator werkt de hardware. USB stick erin met Debian Linux 9 erop, en die laadt niet fatsoenlijk. Recentere installer van Ubuntu 18.04 naar de USB geflashed, die werkt wel. Ubuntu geïnstalleerd, start op, en blijft direct vasthangen bij het inloggen. Lijkt iets in de kernel te zijn dat niet lekker loopt. Iemand suggereert acpi=off mee te geven aan de kernel in grub. Nu kan ik inloggen, maar zie ik geen accuniveau. Vervolgens werkt WiFi niet: iwlist (of network-manager of whatever) geven geen netwerken weer. Het zit niet mee.
Voor de ventilatoren ga ik 'm sowieso terugsturen onder garantie, maar de vraag is of ik de laptop überhaupt wil houden met zo'n fantastische driver support.
Ik heb ondertussen hun bijgeleverde papierwerk eens doorgenomen, die garantievoorwaarden wordt je niet vrolijk van. Niet dat de garantievoorwaarden veel af mogen wijken van de wet, dus gerechtelijk afdwingbaar is het toch niet zover ik weet (en ik weet er inmiddels, helaas, redelijk veel vanaf na een zaak met Toemen modelbouw, maar dat is een ander verhaal), maar dingen als "het openschroeven van je notebook kan voor ons reden zijn om garantie af te wijzen" zijn toch niet zo handig: als ze dat inderdaad zouden claimen en voet bij stuk houden, zit je eerst met een rechtszaak voordat je laptop gerepareerd wordt.
In deze papieren kwam ik een heuse handleiding tegen. Voor het verkeerde model, maar alla, dit is de eerste keer dat iemand eens uitlegt wanneer precies een LED'je begint te knipperen en wat de icoontjes op de functietoetsen betekenen (die zijn niet altijd zelfverklarend)! Hier vind ik de magische (niet op toetsenbord zichtbare) Fn+1 combinatie, die de fans toggelt tussen automatisch en maximumsnelheid. Fantastisch!
Dus ik druk op Fn+1. Mogen jullie drie keer raden wat er gebeurt. De fan doet nu normaal? Nee. Er verandert niks? Helaas, dat is ook niet het geval. Laatste poging: de tweede fan (blijkbaar zijn het er twee) gaat nu ook lawaai maken? Jazeker!
Op een gegeven moment ben ik tot het punt weten te komen waar ik in Ubuntu de temperatuursensors uit heb kunnen lezen. Een van de sensors geeft 511°C aan (duidelijk kapot of slechte driver), en de anderen zo'n 55-60°C, terwijl het ding idle is. Ik heb de 9 euro extra koelpasta optie niet genomen bij de configuratie, maar wtf, zit er dan nu helemaal niks tussen? Op het punt waar ik dit uitlas, zat ik nog in de installer in een configuratiestap (niet het installeerproces zelf), dus er draaiden letterlijk nul processen. Ik twijfel of die 55-60° ook kapotte sensors (of drivers) zijn, of dat het echt is. In elk geval is het een groot minpunt, het laatste alleen een beetje meer dan het eerste.
Aangezien het een beetje een alternatief merk is, voelde ik de bui al hangen. Wat misschien niet iedereen weet, is dat het 14 dagen herroepingsrecht/zichtrecht niet geldt voor artikelen die gepersonaliseerd zijn, aangezien een ander er dan natuurlijk niks meer mee kan. Niet dat laptoponderdelen niet herbruikbaar zijn, maar hey, waarom zou je deze kans langs je neus laten gaan? Dus rekent BTO 10% van de prijs in het geval je 'm terugstuurt (met een max van 100 euro, wat me inderdaad ook wel genoeg lijkt). Niet dat de hoeveelheid tijd die deassembleren kost afhangt van de prijs van de laptop, maar ze moeten toch op de een of andere manier winst maken? Daar komen dan natuurlijk nog verzendkosten bij. Anyway, ik ben daarom vooraf overeengekomen dat ik het voor de helft van de deassemblagekosten terug mag sturen. Lijkt erop dat dit een goede zet was. Niet omdat ik zo vaak of graag dingen terugstuur, maar een dure laptop waar ik 4-5 jaar mee vooruit hoop te kunnen, wil ik me niet (al te) bezwaard bij voelen om terug te sturen als dingen niet goed werken die niet onder garantie vallen (zoals software of een erg vervelend toetsenbord of zoiets). Alsnog kost het me 50 euro, plus verzendkosten, plus extra wachten (om andere laptop te bestellen, deze week kwam goed uit maar volgende week niet zo), plus natuurlijk de moeite die ik hier nu in heb gestopt.
Tot zover mijn 1-daagse ervaring met BTO. Als ik andere ervaringen zo doorlees, lijkt dit gelukkig niet de norm te zijn. Wel erg jammer dat het zo loopt, want dit was de laptop met de beste specs voor rond de 1000 euro momenteel.
[
Voor 1% gewijzigd door
Lucb1e op 09-08-2018 00:14
. Reden: puntje in samenvatting vergeten/aangepast ]