Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 21:04
Nog een vraagje hier,

In de 15CL35 met de gt 555 kun je optioneel voor een 3g module kiezen.

Nu heb ik daar achteraf wel interesse in.
Kan deze nu nog worden geïnstalleerd?
ik heb gezien dat er een mini pci express slot vrij is en een 3g antenne het enigste wat ik niet kan vinden is waar de sim zou worden moeten geplaatst.

Hoor graag!

Met vriendelijke groet,

Hendri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-09 14:11

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

https:// www.bto.eu/

Als de 3G antenne niet aanwezig is heb je kans dat je een moederbord hebt zonder 3G optie. Het beste kun je kijken of het sim kaart slotje aanwezig is, deze zit meen ik achter de batterij.

Als dat aanwezig is kan een antenne + 3g kaart altijd wel ingebouwd worden.

Edit: zie handleiding pagina 41. hier

[ Voor 30% gewijzigd door BTO_USER op 07-07-2012 17:18 ]

BTO Laptops&Desktop PC's - Nieuwsgierig? Bekijk onze producten op Pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09 10:50
Kan het kloppen dat de Centrino Wireless-N 1030 adapter geen 5ghz netwerken kan ontvangen? Heb nu net een nieuwe dualband router hier thuis geïnstalleerd, waarbij m'n ipad prima met het 5ghz netwerk connect, maar mijn laptop vind dit netwerk met aparte SSID niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals te lezen op de site van Intel: hier klikken is dit een 802.11B/G/N adapter met geen 5Ghz ondersteuning.

De kaart (minipci-e) is wel te vervangen indien dit gewenst is :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2012 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
Double-X-L schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 16:28:
[...]

Ja dat vraag ik mij ook wel af, hier staat hetzelfde over de W150ER.

Update: In the meanwhile Clevo told us that they deliberately deactivated the CPU turbo to allow a clock rate as high as possible for the Nvidia graphics. Given the benchmark results we believe that this decision is not optimal.

http://www.notebookcheck....one-Notebook.74595.0.html

Is het bij de BTO's nu ook zo dat de CPU turbo uitgeschakeld is zodra je met de 650m gaat werken.
Lijkt mij dan wel een geval van incompetente koeling aangezien ik dit nog niet op laptops heb gezien.
Scheelt je dan in single threaded software/game met een 3610QM toch gewoon 1Ghz (van 2,3 tot 3,3Ghz)?
Misschien dat iemand daar wat verduidelijking in kan geven?
Weet iemand dit?

Volgens de bto site wel: http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=572

Terwijl de users die de notebook hebben, beweren dat hij uit staat.

Ik ben ook benieuwd of de zelfde notebook, ook gewoon de kepler features werken zoals het hoort (dat hij niet klakkeloos zijn boost clock vast houdt).

Is hier duidelijkheid over?

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

brentnl schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:12:
Kan het kloppen dat de Centrino Wireless-N 1030 adapter geen 5ghz netwerken kan ontvangen? Heb nu net een nieuwe dualband router hier thuis geïnstalleerd, waarbij m'n ipad prima met het 5ghz netwerk connect, maar mijn laptop vind dit netwerk met aparte SSID niet.
Let er wel op dat je een kaart pakt uit de reeks intel 6230. Er is een kans dat een 6235 van intel niet werrkt in de modellen met de vorige chipset. Een andere optie is de intel 6300, die biedt tevens 450mb wireless ipv 300mb zoals bij de 6230. Echter heb je dan geen bluetooth. Een bigfoot killer 1103 kan natuurlijk ook nog, geen bluetooth wel 450mb wireless en dual band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3rp
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-07 18:09
Als ik de gemiddelde reacties hier zo lees krijg ik toch een beetje het idee dat het een soort lobby is voor BTO en daarnaast voor een deel zowaar een helpdesk is geworden voor mensen met BTO laptops.

Mijn ervaring met BTO laptops is niet zo positief en ik zal mensen dan ook afraden om een dergelijk product te kopen. Qua performance, afwerking en aftersales en service zijn er naar mijn mening betere spelers op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercover.
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-01-2022
s3rp schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 22:50:
Als ik de gemiddelde reacties hier zo lees krijg ik toch een beetje het idee dat het een soort lobby is voor BTO en daarnaast voor een deel zowaar een helpdesk is geworden voor mensen met BTO laptops.

Mijn ervaring met BTO laptops is niet zo positief en ik zal mensen dan ook afraden om een dergelijk product te kopen. Qua performance, afwerking en aftersales en service zijn er naar mijn mening betere spelers op de markt.
jou mening, maar kan je die die ook onderbouwen? ;)

Ook zou ik van BTO graag weten of het klopt dat men de CPU terugklokt indien de GPU geactiveerd word voor koeling? (hoop dat de posts hiervoor van posters niet bewust genegeerd werden met dezelfde vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Volgens mij staat er niet dat de cpu teruggeklokt wordt, er staat dat de turbo mode niet of niet ten volle benut kan worden omdat clevo het volledige vermogen wil toewijzen aan de Nvidia gt650 videokaart. Deze vraag is reeds gesteld aan Clevo door ons en Schenker, degene die het testsyteem heeft ingeleverd. We wachten op antwoord op dit moment.

Ik denk dat het eindoordeel op notebookcheck genoeg zegt, ondanks de keuzes die Clevo gemaakt heeft.

Despite the cons we can definitely recommend the XMG A502 (clevo w150er die wij verkopen als bto p-book 15cl45). Only few notebooks are that versatile and balanced.

Hoe dit voor een ieder uit pakt hangt van de persoonlijke omstandigheden af (quad of dual core software).

Als er nieuws is van clevo zullen we dat hier zeker melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een hele review, en dan quote je precies die zin die helemaal geen zak te maken heeft met het issue waar we het over hebben? Handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
Dat dus.
Plus er met hele grote blauwe letters staat dat de hoogste cpu een turbo modus heeft tot 3.7 ghz.
Iets wat hoogstwaarschijnlijk niet eens gebruikt kan worden.

Meerderre mensen hebben internationaal hebben dit dus al meegemaakt.

Dan is de mooie blauwe tekst gewoon een /misleiding..

Ik heb op verschillende fora gelezen, dat dit komt, omdat dat ding ziijn warmtte niet kwijt kan.
Gezien de kleine heatsink, de enorm lange heatpipe die door de halve notebook moet, lijkt mij dit zeer aannemelijk, en zie ik dingen als:
Cpu turbo uitschakellen als een zeer kwalijke zaak.

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
De aangehaalde review, kopier ik:

Turbo Boost
Since our notebook was struggling with a turbo problem, the measurement of the clock rates were more complicated that we hoped. When the Intel graphics was active, the system behaved as usual: Under load the CPU clock increased significantly. Instead of the usual 2.3 GHz the Core i7-3610QM mostly achieved 3.0 GHz (see figures). As soon as the Nvidia GPU was used, turbo boost was suddenly disabled. On request Schenker confirmed that this is not an isolated case. The entire pre-series is affected by this problem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-03 19:01
aron225 schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 12:40:

wederom, dit gaat om het nieuwe backlit keyboard.. dus niet het keyboard waar over gezeken word..
daarbij, wederom, is gemiddeld niet goed genoeg...
Ah dus hierin suggereer je dat er verschillen zitten tussen de verschillende BTO laptops. Maar tegelijkertijd wijs jij elke BTO laptop af, welke model ook het is alsof het allemaal troep is.
gemiddel hoort bij een sub 1000 euro laptop, voor 1600 euro verwacht ik perfectie, iets wat de concurrent levert, tevens voor een lagerre prijs.
en natuurlijk heeft mijn alienware ook puntjes van kritiek hoor!! niet 1 notebook is perfect..
...? Dus van BTO verwacht je perfectie, maar van Allienware neemt je genoegen met iets minder
daarbij, zou ik graag een nieuw puntje aan willen dragen (gewoon als voorbeeld, zie dit niet als een rant oid)
maar ik quote:

So i got my clevo W170ER and the GT 650M GDDR5 always runs at turbo speed 835 mhz. The thing is that Clevo deactivated cpu turbo when running on the GT 650M...
Nou laat ik dan ook een gigantische tread van 500 post linken over de throteling probleem van de geliefde Allienware MX17:
Waarom vertel jij (of Darkstone) niet over die problemen van de Allienware waar er geen oplossing voor is? Dit is waar ik me aan stoor, het hele zwart wit denken dat ik om de zoveel tijd lees. En ik ben niet iemand die vaak reageert, maar zit continue op tweakers te lezen. En het valt me gewoon op, dat niet het hele verhaal verteld wordt.
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 13:10:
[...]

En ik link naar anandtech omdat.. anandtech nu eenmaal de beste reviewsite is. Notebookcheck is niet bepaald kritisch, alsof ze bang zijn dat er minder notebooks komen als ze dat wel zijn. Bij gebrek aan beter is notebookcheck prima, maar als je ook reviews van anandtech hebt kan je beter daarnaartoe linken.
Ja, maar het gevaar is dan dat de beoordeling gebaseerd is op slechts 'een review, en dat kun je denk ik niet gefundamenteerd noemen.
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 13:10:
[...] Dat geld ook een beetje voor tweakers. Het toetsenbord waar jij naar linkt is een andere dan in de ervaring van aron, maar tweakers noemt het toetsenbord gemiddeld en voldoende voor een notebook van dit kaliber. Daarmee wordt -volgens mij- bedoeld dat het voldoende is gezien het met afstand de goedkoopste is met deze specificaties. Maar als je verder kijkt dan je neus lang is dan zie je dat de M17x een pak goedkoper is. Als je vervolgens de review van de M17x erbij pakt is tweakers.net duidelijk positiever, en dat terwijl de prijs van die notebook €500 hoger ligt dan de titan volgens t.net. Is het toetsenbord van de clevo slecht gemeten naar wat je voor de rest kan krijgen voor de prijs? Ik vind van wel. Voor de bouwkwaliteit geld hetzelfde verhaal.
Maar anandtech heeft ook zijn punten, het is dan zo eerlijk om ook die te vermelden. Zeker als het gaat op het gebied van performance:
''''Inexplicably, the Alienware M17x R3 hangs out in the middle of the pack for almost every test. When you get to the storage score, it's clear the RAIDed HDDs just aren't cutting it. ''''
en : ''''This could be due to any number of factors; the cooling system in the P150HM may be allowing the i7-2720QM to keep higher clocks for longer, or the hybrid graphics solution in the Alienware M17x R3 may be taking a toll on performance.''''
en de conclusie ''As it stands, we think the M17x R3 is more than worthy of the bronze.''

En hierboven geef je een genuanceerd beelt waar ik mee kan leven. Wat mij persoonlijk iriteerde was het zwart-wit beeld wat jij soms beschrijft, en wat ik eerlijk gezegd niet van je gewend bent. Worden als ''ruk'', ''verschrikkelijk'', ''slechtste optie'' etc. Hierboven sugereer je dat het allemaal wat minder zwart wit is.
Ik kwam er gisteren ook nog achter dat de koeling van het huidige model zeer brak is volgens notebookcheck: CPU turbo staat uitgeschakeld zodra je de GPU inschakelt. Totaal onacceptabel natuurlijk
Maar dat geld zo te zien ook voor de Alienware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iceman1987 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:53:
Nou laat ik dan ook een gigantische tread van 500 post linken over de throteling probleem van de geliefde Allienware MX17:
Waarom vertel jij (of Darkstone) niet over die problemen van de Allienware waar er geen oplossing voor is? Dit is waar ik me aan stoor, het hele zwart wit denken dat ik om de zoveel tijd lees. En ik ben niet iemand die vaak reageert, maar zit continue op tweakers te lezen. En het valt me gewoon op, dat niet het hele verhaal verteld wordt.
Omdat A) ik meestal de HD 6990m aanraad destijds, en B) het volgens mij is gefikst. Behalve in furmark dan, maar dat is geen reallistisch scenario.
Maar anandtech heeft ook zijn punten, het is dan zo eerlijk om ook die te vermelden. Zeker als het gaat op het gebied van performance:
''''Inexplicably, the Alienware M17x R3 hangs out in the middle of the pack for almost every test. When you get to the storage score, it's clear the RAIDed HDDs just aren't cutting it. ''''
dat is een configuratie issue. Hoeveel mensen bestellen hun laptop met RAID? Ehh. Ik ken er geen een. Hoe vaak zie je mij aanraden op dag 1 een SSD in je nieuwe laptop te gooien? Altijd. Non-argument.
Dat had ik nog niet gezien, maar dat heeft te maken met de hybride graphics. De koeling is voor zover ik weet voldoende, dat meldt notebookcheck ook (ookal vind ik de notebookcheck tests onreallistisch, en is lichte throtteling wat mij betreft toegestaan).

Sowieso is dat op dit moment simpelweg geen punt meer. Want de clevo's hebben ook switchable graphics.
Bronze, ja. Dat is toch positief? Anders dan bij de nietszeggende awards van HWI en tweakers ontvangt iets bij anand alleen een award als het echt iets bijzonders is.
Nee. De Alienware klokt zoals elke notebook terug als-ie te warm wordt. notebookcheck bijvoorbeeld, gewoon max. 3.1GHZ onder prime95 + furmark. De clevo daar klokt terug als je uberhaubt iets doet met de GPU. (en klokt vervolgens nog verder terug omdat het systeem te warm wordt, maar furmark is onreallistisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
Ah dus hierin suggereer je dat er verschillen zitten tussen de verschillende BTO laptops. Maar tegelijkertijd wijs jij elke BTO laptop af, welke model ook het is alsof het allemaal troep is.
-----
het toetsenbord is volgens jou bron: gemiddeld.
de concurrernde notebook heeft een TOP keyboard, dus ja, op dit punt is hij niet goed genoeg
=====================================================================

...? Dus van BTO verwacht je perfectie, maar van Allienware neemt je genoegen met iets minder
------
de alienware heeft veel minder minpunten, en tevens kleinerre, ik vind een minder toetsenbord erger als een "iets indrukbare bezel van de media toetsen"
=====================================================================

-------
dit betreft de r3, en is enkel voorgekomen met de gtx580.
nieuwe model is de r4...
mijn r4 heeft de rebrand van deze 580, de 675, en die blijft onder full load en stress tests gewoon prima op clock's, en blijft een steady 65 graden.. throttling is opgelost..
het enigste probleem wat altijd is gebleven bij de r3, is dat sata 3 uitgezet is in nieuwerre bios revisie's.
user: xennox heeft hier een probleem van gemaakt, en heeft van dell een nieuwe gekregen, specs:

oud systeem:
i7 2670
hd6990m

nieuwe systeem:
i7 3610 / 2e nieuwe systeem een i7 3720
hd7970

na een probleem met ook de nieuwe r4 die wel de beloofde sata 3 poorten heeft, heeft hij hierna wederom een nieuwe machine gekregen, wederom kostenloos, en krijgt als compensatie een upgrade naar de: i7 3720.

problemen met de r4 die echt noemenswaardig zijn? die zijn er niet / oude problemen zijn opgelost..
net als darkmaster die na ruime tijd na de garantie, kostenloos zijn scharnieren vervangen zijn, en ik geloof zelfs zijn lcd+bezel, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
hierna heeft hij een nieuwe bto gekocht, en na een 2 / 3 maanden is hij weer terug met: een alienware..
===========================================================================

Ja, maar het gevaar is dan dat de beoordeling gebaseerd is op slechts 'een review, en dat kun je denk ik niet gefundamenteerd noemen.
-------
mijn ervaringen zijn zowel pive, als uit reviews, als uit gewoon een eerlijk en objectieve mening, die veel meer mensen delen.

en : ''''This could be due to any number of factors; the cooling system in the P150HM may be allowing the i7-2720QM to keep higher clocks for longer, or the hybrid graphics solution in the Alienware M17x R3 may be taking a toll on performance.''''
en de conclusie [url="http://www.anandtech.com/show/4458/alienwares-m17x-r3-an-antidote-to-clevo/7"]''As it stands, we think the M17x R3 is more than worthy of the bronze.
----==
wat wil je hiermee zeggen?
dat de ssd in die clevo sneller is als de raid hdd's van de alienware? dit lijkt mij behoorlijk logisch.
heeft hier iemand beweerd dat de p150hm zijn koeling slecht is? nee hoor, sterker nog, in het 15 inch segment is er niets anders, en in het verleden heb ik deze zelfs aangeprezen.
===================================================================

En hierboven geef je een genuanceerd beelt waar ik mee kan leven. Wat mij persoonlijk iriteerde was het zwart-wit beeld wat jij soms beschrijft, en wat ik eerlijk gezegd niet van je gewend bent. Worden als ''ruk'', ''verschrikkelijk'', ''slechtste optie'' etc. Hierboven sugereer je dat het allemaal wat minder zwart wit is.
-----
als je de alienware m17x r4, tegenover de clevo machine zet, dan zijn de verschillen heel groot, en op sommige punten kan het vergelijk leiden tot kracht termen als ruk e.d.
tussen die 2 is de clevo ook de slechtste optie, en dat is nog VOORDAT je naar het kostenplaatje kijkt.

--
de 580 is er niet meer, de rebrand heeft geen last hiervan in ieder geval...
ik kan me herinneren dat er iets met koelpasta oid was met de eerste 580 machine's, de laterre zouden hier geen last van moeten hebben..

of dit zo is? weet ik niet, maar de 675 heeft absoluut geen last hiervan
==========================================================================

toevoeging:

selectief quoten kan iedereen, gewoon accepteren dat mijn posts op feiten berustten, is moeilijker..

een klein voorbeeld (aangaande het 11 inch gt650 model) beide uit 1 en zelfde review:

negatief:
This isn’t to say that it’s a perfect system, because it isn’t close. The design is dull, the screen is miserable, and apparently the design team forgot that cooling is part of thermal design.

positief:
It’s crazy that this system exists, and that’s why I love it. Like I said in the introduction, the spec sheet reads like a pipe dream—it’s the kind of thing that makes me giddy inside. The power/size ratio of the Monster is absolutely mind boggling. Having a 4 pound laptop that has nearly as much power as my desktop? Sign me up, yesterday.

daarom link ik (en om hem erbij te betrekken, darkstone) vaak naar hele artikellen, ook al quote ik maar een deel..
dan kan je zelf kijken en je conclusie trekken,

[ Voor 13% gewijzigd door aron225 op 08-07-2012 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zo1D
  • Laatst online: 11-04-2023
undercover. schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 23:04:
[...]

jou mening, maar kan je die die ook onderbouwen? ;)

Ook zou ik van BTO graag weten of het klopt dat men de CPU terugklokt indien de GPU geactiveerd word voor koeling? (hoop dat de posts hiervoor van posters niet bewust genegeerd werden met dezelfde vraag ;)
Ik gebruik al een jaar een BTO clevo, het model is een 15CLXX. Heeft een i7 "2720QM", een GT555 en een lekker snelle SSD :)

Ik gebruik de laptop dagelijks intensief, ook voor mijn werk, waarbij ik CPU intensieve doorrekeningen doe (gaande van 2 min tot 12h doorrekeningen). We gebruiken Nederlandse software en deze kan enkel doorrekenen op één core. "Ideaal" voor Turbo Boost te gebruiken dus :)

Wanneer ik de nvidia GPU uitschakel draait de CPU makkelijk op zijn maximale turbo boost freq (3.2 GHz)
Ik kan bevestigen dat wanneer de nvidia GPU ingeschakeld is, de i7 2720 niet tot aan zijn maximale turbo boost frequentie geraakt. Maar de boost wordt ook niet volledig uitgeschakeld: CPU-Z toonde aan dat ie op ongeveer 2.9GHz à 3.0GHz zit dan (met nvidia ingeschakeld, maar wel idle). Ik veronderstel dat als ik iets zou doen waarvoor de nvidia GPU zwaar gebruikt wordt, de turbo boost ook aanzienlijk zal dalen.

En ik veronderstel dat dit te maken heeft met de hogere temperaturen wanneer de nvidia GPU is ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
  • Laatst online: 28-07 21:04
BTO_USER schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 17:12:
Als de 3G antenne niet aanwezig is heb je kans dat je een moederbord hebt zonder 3G optie. Het beste kun je kijken of het sim kaart slotje aanwezig is, deze zit meen ik achter de batterij.

Als dat aanwezig is kan een antenne + 3g kaart altijd wel ingebouwd worden.

Edit: zie handleiding pagina 41. hier
dit is aanwezig.
Kunt u me vertellen welke module er in moet? of werkt elke 3g module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
zo1D schreef op maandag 09 juli 2012 @ 11:45:
[...]

Ik gebruik al een jaar een BTO clevo, het model is een 15CLXX. Heeft een i7 "2720QM", een GT555 en een lekker snelle SSD :)

Ik gebruik de laptop dagelijks intensief, ook voor mijn werk, waarbij ik CPU intensieve doorrekeningen doe (gaande van 2 min tot 12h doorrekeningen). We gebruiken Nederlandse software en deze kan enkel doorrekenen op één core. "Ideaal" voor Turbo Boost te gebruiken dus :)

Wanneer ik de nvidia GPU uitschakel draait de CPU makkelijk op zijn maximale turbo boost freq (3.2 GHz)
Ik kan bevestigen dat wanneer de nvidia GPU ingeschakeld is, de i7 2720 niet tot aan zijn maximale turbo boost frequentie geraakt. Maar de boost wordt ook niet volledig uitgeschakeld: CPU-Z toonde aan dat ie op ongeveer 2.9GHz à 3.0GHz zit dan (met nvidia ingeschakeld, maar wel idle). Ik veronderstel dat als ik iets zou doen waarvoor de nvidia GPU zwaar gebruikt wordt, de turbo boost ook aanzienlijk zal dalen.

En ik veronderstel dat dit te maken heeft met de hogere temperaturen wanneer de nvidia GPU is ingeschakeld.
ik heb een 17cl35..
mijn i7 2630 word binnen een minuut stressen met prime al 100 graden, en reboot de laptop.
of hij de turbo uitschakeld als ik de gt555 gebruik weet ik niet, maar ga ik zeker eens naar kijken!

ja, het zal door de hitte komen, dat zou heel goed kunnen..

feit is en blijft, dat de turbo uitgeschakeld word bij de gt650 ddr5 versie..
ik denk dat dit temaken heeft met de koeling, de cpu heatsink kruist de gpu heatsink (gpu is geen mxm maar gewoon ingebakken op het mobo), en dit leidt tot zeer hoge temperaturen..

als dit het geval is (ik wacht op bevestiging van bto/nbt), vind ik het schandalig dat ze de turbo uitzetten.

je mag toch verwachten als jij een i7 koopt, en de snelste midrange gpu, dat jij dat ding helemaal moet kunnen benutten?

de concurentie kan dit namelijk wel.. en als ik dan deze machine afraadt, om deze redenen, krijg ik weer over me heen dat ik anti clevo ben 8)7

en nu blijkt het vorige model hier ook last van te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 23:03
zo1D schreef op maandag 09 juli 2012 @ 11:45:

Ik veronderstel dat als ik iets zou doen waarvoor de nvidia GPU zwaar gebruikt wordt, de turbo boost ook aanzienlijk zal dalen.

Inderdaad en dit is volstrekt normaal in notebooks, CPU turbo's zijn TDP load afhankelijk.

Wat in het geval van de -CL45 serie lijkt te zijn gedaan, is dat de turbo functie volledig uitgeschakeld is.
In jouw (15CL35) geval zou de CPU dan met gebruik van de Nvidia niet hoger komen als 2,2Ghz.
De 555m GPU met DDR3 van jouw CL35 serie wordt minder warm dus turbo ruimte is inzetbaar.

De 650m configuratie met GDDR5 wordt daar volgens Clevo te warm voor.
Uit de verklaring van Clevo is vervolgens te herleiden dat de GPU prio heeft:

Clevo told us that they deliberately deactivated the CPU turbo to allow a clock rate as high as possible for the Nvidia graphics.

Dat is dan wel weer te verklaren aangezien een terugklokkende GPU onder high load veel storender is als CPU. Maar deze 'maatregel' kan dus een impact op CPU perf. hebben van 30% in single thread applicaties.
Alvorens we nu definitieve uitspraken kunnen doen is het wachten op een reactie/oplossing van Clevo/BTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
BTO_USER schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 23:45:
Volgens mij staat er niet dat de cpu teruggeklokt wordt, er staat dat de turbo mode niet of niet ten volle benut kan worden omdat clevo het volledige vermogen wil toewijzen aan de Nvidia gt650 videokaart. Deze vraag is reeds gesteld aan Clevo door ons en Schenker, degene die het testsyteem heeft ingeleverd. We wachten op antwoord op dit moment.

Ik denk dat het eindoordeel op notebookcheck genoeg zegt, ondanks de keuzes die Clevo gemaakt heeft.

Despite the cons we can definitely recommend the XMG A502 (clevo w150er die wij verkopen als bto p-book 15cl45). Only few notebooks are that versatile and balanced.

Hoe dit voor een ieder uit pakt hangt van de persoonlijke omstandigheden af (quad of dual core software).

Als er nieuws is van clevo zullen we dat hier zeker melden.
ik ben zo vrij geweest u te quoten.

u schrijft hierboven dat de cpu zich niet terug klokt.. hetgeen dus wel degelijk gebeurd onder realistische scenario's (en de notebook in deze was nieuw, dus zonder enig stof in de fan)

ik kopier: In contrast to the GPU, the CPU throttled a little bit. 2.1 GHz are 200MHz lower than the base clock of the quad core

iets dat aangeeft dat de cpu zich onder de baseclock werkt.. ik zou dus graag een rectificatie zien, want hij klokt zich wel degelijk terug!

dit heeft niets te maken met "power toewijzen aan de gpu of andere non-argumenten".
dit heeft temaken dat het koelsysteem niet geschikt is voor een dergelijke set-up..
dit is tevens de reden, dat de notebook aan de boven kant na intensieve taken, 40+ graden wordt.
de onderkant is het zelfs erger, die is gemeten op 54graden..
u snapt dat dit op blote benen (zomer/buiten) gewoon verbrandingsgevaar oplevert?

op deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/5c98353227.jpg

zien wij hoe de heatsinks lopen..
we zien de cpu en gpu heatsink, die over elkaar heen lopen, wij kunnen ons allemaal voorstellen, dat dit gewoon niet gewenst is, en je dan dit soort "kunst grepen" moet uithalen om het geheel een beetje knap binnen specificatie te laten draaien (hetgeen dat dus niet lukt, gezien de terug klokkende cpu)..

maar we wachten af op reactie van clevo

edit: trouwens, uw stukje is wel erg selectief gequote..
er worden toch wel duidelijk enkelle hele belangrijke negatieve punten genoemd in de, door u aangehaalde review..

- keyboard: Owners of Clevo notebooks complain that the space bar does not reliably respond if pressed on the sides. We also observed this problem.

-touchpad: Never change a running system« was probably the motto here. Clevo continue to use the »sandpaper surface« criticized by us, which has indeed a good feedback, but a negative impact on smoothness and does not feel nice to the touch. According to several forum members, it is also not very durable: After several weeks or months the surface wears off considerably.
----
dat onderste stuk, dat is iets waar ik persoonlijk door verschillende users, en zelfs een mod op aan ben gesproken.. dit bewijst wederom , dat ook het nieuwe touchpad niet goed is, en ook slijt..
of erger: er zelfs niets aan gedaan is

..

[ Voor 16% gewijzigd door aron225 op 09-07-2012 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zo1D
  • Laatst online: 11-04-2023
Even vermelden dat ik het zelf geen beperking vind dat de turbo boost niet volledig benut kan worden wanneer de nvidia gpu draait. Als ik iets doorreken dan gebruik ik de nvidia GPU niet, standaard staat het doorrekenprogramma ingesteld op integrated graphics. Maar wij hebben daar uiteraard ook fatsoenlijke desktop PC's voor hier op mijn werk.

Het blijft in de eerste plaats een draagbare laptop, ik was me bij de aankoop wel bewust van beperkingen qua processorkracht en grafische kracht.

De temperaturen kunnen inderdaad hoog oplopen, maar zijn nog nooit problematisch geworden. Als ik game (DOTA 2) gebruik ik zo'n ventilator onderzetje voor betere luchttoevoer.

Nu dat ik em toch net een jaar heb, zal ik deze week eens een lijstje maken met plus- en minpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Bij ons treedt het terugklokken van de CPU, volgens vorige posts van 2.3GHz naar 2.1GHz niet op. Bij volledige belasting van de CPU (100%) en GPU (100) blijft deze op 2.3 GHz. Wellicht is dit verholpen in een latere BIOS of EC update, wij hebben dit nog niet geconstateerd. Naar aanleiding van de post opnieuw gechecked vandaag maar blijft 2.3GHz onder full GPU + CPU load.

Zoals gisteren gemeld: de vraag ligt bij Clevo inzake de Turbo Boost 2.0 functie icm de NVIDIA GT650M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercover.
Hoe zit het met andere modellen? iemand 'n idee of andere clevo modellen hier al dan niet ook last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 22:07
Ik heb vandaag de BTO binnen 17cl47 maar de vingerafdruk wil maar niet registreren. Heb hier eemn oude IBM en daar werkt het perfect op. Ik heb het mijn vrouw laten proberen maar die lukte het ook niet. Nog meer mensen die tegen dit probleem aan zijn gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Chadi schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:22:
Ik heb vandaag de BTO binnen 17cl47 maar de vingerafdruk wil maar niet registreren. Heb hier eemn oude IBM en daar werkt het perfect op. Ik heb het mijn vrouw laten proberen maar die lukte het ook niet. Nog meer mensen die tegen dit probleem aan zijn gelopen?
Toevallig heb ik dit model naast mij staan, op het bureaublad staat een programma "keepsafe", als je deze opent kan je je vingers registreren. Dit werkt erg simpel en ik heb mijn vingers in 1 keer kunnen registeren (wel rustig doen en goed lezen wat het programma van je wil).
Mocht hij er niet staan kan je hier hier downloaden: http://www.btodownloads.n...70EM)/Option/03Finger.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
BTO_USER schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 00:51:
[...]

Toevallig heb ik dit model naast mij staan, op het bureaublad staat een programma "keepsafe", als je deze opent kan je je vingers registreren. Dit werkt erg simpel en ik heb mijn vingers in 1 keer kunnen registeren (wel rustig doen en goed lezen wat het programma van je wil).
Mocht hij er niet staan kan je hier hier downloaden: http://www.btodownloads.n...70EM)/Option/03Finger.zip
Programma kreeg ik gestart alleen het lezen wil niet lukken. Heb nu al 3-4 personen dit laten proberen op werk en bij geen enkele pakt hij een geldige invoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Ben net langs geweest bij BTO. Probleem kwam zo nu en dan voor als lui zoals ik en de andere 6 niet precies genoeg de vingers registreerden met de bijgeleverde software. Nadat hij het voor deed en ik het na deed was het goed en leek er geen enkel probleem meer aan de hand.

Mochten ze meelezen dan wil ik ze bij deze natuurlijk bedanken voor de uitstekende en snelle service! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja rustig en langszaam over de lezer trekken ;) Dat werkt meestal het beste (ThinkPads hebben het zelfde, volgensmij zit daar ook het zelfde type lezer in, snel werkt daar niet)
Wel fijn om te horen dat het is opgelost!
undercover. schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:29:
Hoe zit het met andere modellen? iemand 'n idee of andere clevo modellen hier al dan niet ook last van hebben?
Ik heb het getest en zag hier geen probleem.
Verder heb ik paar uur een 17CL45 hier laten lopen en deze clockte niet terug onder de base freq., dit o.a. gemonitord met de Intel tool zelf. Mix van 3Dmark en fr.08 the product gedraaid + maximale cpu belasting middels prime.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
toch vreemd, meerdere mensen hebben dit online meegemaakt, en screenshots van gepost. en jullie machine heeft dit niet?

wat zijn de temps e.d. na een kwartier alles fullpower?
en noise levels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:03:
Ik heb het getest en zag hier geen probleem.
Verder heb ik paar uur een 17CL45 hier laten lopen en deze clockte niet terug onder de base freq., dit o.a. gemonitord met de Intel tool zelf. Mix van 3Dmark en fr.08 the product gedraaid + maximale cpu belasting middels prime.
Natuurlijk komt hij niet onder de base clocks met 3Dmark, dat zou echt slechte koelingen betekenen.. De vraag was of hij naar de base clocks toe ging onder load. Dat is waar het low-end model faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De temps zijn af te lezen.

Wat geluid betreft wel ja... het moet toch goed doorblazen om de hitte af te dwingen!

Maar in de prktijk van games komt hij niet hoger dan 87c
https://lh3.googleusercon...1DLfy74o/s1280/3.4GHz.png

Soms durfde de CPU wat terug clocken maar grotendeels bleef hij om het maximum van zijn 4 cores
In HWmonitor kun je goed zien dat de cores maar op 24.28w ipv 45.46w werken.
Bij het starten van de prime test spong hij even zeer hoog 3.689GHz waardoor ook die hoge temps komen

kamer temp. was hier 22graden zonder extra koeling

De GPU op stock clocks maar wel op 0.92v

Nvidia Driver is 302.49 met aangepaste INF bestand

Het gaat hier wel om een 17cl46

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Jij hebt een P170EM model met GTX675 lijkt mij.
Dat is een 17CL46 en die zal met zijn gescheiden koeling niet het 'probleem' hebben van de -45 serie.

Waarom wil je trouwens 0,92V hebben op je 675 als je op stock clocks draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow ja idd het is een 17cl46 my mistake ;)

Omdat ik soms overclock daarme ;) zodat ik TomClancy's vloeiend kan spelen om max settings met een winst van ~8fps dus van 23fps naar 31fps en dat scheelt toch wat!

Ik ben dan ook nog druk bezig om men eigen clocks en voltages aan te passen per spel tot nu toe is het het enigste spel die overclock nodig heeft...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik vragen wat de clocks dan zijn? Want procentueel gezien is dat nogal een behoorlijke performance winst. Let wel extra op artifacts want het is net met chiptunen, je gaat over de standaard waarden heen en iedere chip reageert daar anders op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:42:
Mag ik vragen wat de clocks dan zijn? Want procentueel gezien is dat nogal een behoorlijke performance winst. Let wel extra op artifacts want het is net met chiptunen, je gaat over de standaard waarden heen en iedere chip reageert daar anders op.
Mijn max clocks; @0.92v
Core: stock 620MHz/ OC 735MHz
Memory: stock 1500MHZ/ OC1850MHz
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-VE_a0bqtCDw/T_3aQWeoo2I/AAAAAAAAAF8/OmCceD6qlw4/s496/Max%2520oc.jpg

Heb ATItool en EVGA OC scanner X gebruikt voor artifacts op te sporen.
Waarbij ATI tool men voorkeur heeft want die gaat net iets rapper artifacts tonen.

Temps heb ik niet en zeker niet voor FurMark want die zou men kaart in 123 opbranden.
Maar met GTAIV en Max Payne 3 komt ie niet hoger dan 89 graden.
Binnenkort komt men Notepal U3 eraan en men nieuwe pasta en pads. Dan zal er misschien nog een kleine boost bij kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
Dat is wel een prima oc!
Ik speel ook met het idee mijn 675 te kietellen.

Wat is de 3d mark score met deze mod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net vlug een vergelijking gedaan met Alan Awake
Alles op maximum

Stock clocks: 35.9~36.3 FPS en 78 graden.
Max clocks: 42.7~43.3 FPS en 88 graden ~19% winst

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aron225 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 22:06:
Dat is wel een prima oc!
Ik speel ook met het idee mijn 675 te kietellen.

Wat is de 3d mark score met deze mod?
3d marck score heb ik (nog) niet ...
Dat kost me te veel vind ik... tenzij je men een demo ook de juiste scores krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
Gewoon vantage, de trial is gratis iig, stock scoor ik 16k punten iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Er worden geregeld vragen gesteld over Linux icm NVIDIA + Optimus. Vorige week ontvingen wij inzake Linux de volgende update van een programmeur. Hoe dit in de praktijk uit pakt is natuurlijk even afwachten maar er lijkt nu echt schot in de zaak te komen.

"Goed nieuws voor NVIDIA Optimus laptops. Via PRIME wordt de NVIDIA kaart via intel/nouvau drivers beter benut en in de toekomst ook de native NVIDIA drivers (aldus NVIDIA zelf). Wat DMA-BUF PRIME exact inhoud is nogal technisch. We verwachten dat deze technieken vele malen sneller zijn dan de huidige VirtualGL oplossing via het Bumblebee Project, omdat op alle gebieden wijzigingen worden doorgevoerd om Optimus te ondersteunen. We proberen nu ook ondersteuning voor AMD videokaarten in te bouwen, dit is nog 'work-in-progress'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even men resultaten van 3D mark Ventage

Stock clocks: 620/1500 @78°c
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-_YFpOb866dM/T_6JNiDpCKI/AAAAAAAAAGQ/35xySeAbnFc/s429/no%2520oc.PNG

Max clocks: 735/1850 @ 88°c
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-H23yvLr6d7w/T_6JNnh75DI/AAAAAAAAAGU/2em6kvDY5lY/s414/oc.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Laatst online: 22-09 21:44
Zo dat is een nette vooruitgang. Zo'n 15% als ik het zie in Vantage!
Die kaart biedt dus heel wat potentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, en dan te bedenken dat dit dus nog een GTX 675m is. (met nette temps)
Stel je voor wat een 680m of 7970 zou kunnen.

een GTX 680m haalt namelijk standaard al 21000 3Dmark vantage punten en een 7970 zelfs 21500 3Dmark vantage punten. Volgens een topic op notebookreview.com kan de 7970 nog 15 tot 20 procent erbij krijgen. Maargoed, het is net zoals met auto's. YMMV.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2012 12:15 . Reden: toevoeging notebookreview ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:06:
Ja, en dan te bedenken dat dit dus nog een GTX 675m is. (met nette temps)
Stel je voor wat een 680m of 7970 zou kunnen.

een GTX 680m haalt namelijk standaard al 21000 3Dmark vantage punten en een 7970 zelfs 21500 3Dmark vantage punten. Volgens een topic op notebookreview.com kan de 7970 nog 15 tot 20 procent erbij krijgen. Maargoed, het is net zoals met auto's. YMMV.
Stuur mij een GTX 680 op en met plezier zoek ik zen max :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorel
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-03 15:37
Afgelopen dinsdag overleed mijn laptop, en natuurlijk net nu ik hem hard nodig heb.
Moest dus voor donderdag een nieuwe zien te regelen:(
Er moet vlot een game op gespeeld kunnen worden nu had ik al wel wat rond gekeken, MSI/Alienware/Medion etc. maar toch kwam ik telkens weer uit bij een BTO laptop.

Dus toen mijn laptop dinsdag de geest gaf meteen maar Notebook totaal gemailed.
Super service en de volgende dag al mijn 17cl47 in huis!!!

Roberto bedankt. Zal over een tijdje de bevindingen hier ook weergeven.

Bevalt me tot nu toe uitstekend, zit degelijk in elkaar en voelt goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:25:
Even men resultaten van 3D mark Ventage

Stock clocks: 620/1500 @78°c
[afbeelding]

Max clocks: 735/1850 @ 88°c
[afbeelding]
Ik ga mijne ook eens kietellen.
Ik heb ook bijna 16k stock, alleen dan 13 graden koeler..
Ik zou dus ies meer ruimte hebben, en sommige eigenaren haalde op de 580 ook 20k punten.

Nette score iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfortiwan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-09 18:43
Ik heb mijn 15CL35 nu bijna een jaar in gebruik en ik denk dat het tijd is voor een update. Dit is mijn eerste review, ik ga zaken die helemaal niet veranderd zijn/waar ik mee heb leren leven verwijderd om er geen te lange post van te maken.
somfortiwan schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:09:
Ik heb nu mijn 15CL35 bijna 10 dagen in gebruik en ben eerlijk gezegd toch wat teleurgesteld. Over de prestaties/het scherm/batterijduur heb ik niets te klagen, maar er zijn toch enkele minpuntjes die blijven knagen...

*knip* geluid nog altijd stil, maar hier heb ik externe boxen voor *knip*

*knip* het toetsenbord, tja... Ik kan er vlotter mee werken, maar het gebrek aan dedicated home/pgup/... toetsen is toch echt wel een manco *knip*

*knip* standaard wireless kaart is niet geweldig, maar dat is door mijn eigen gierigheid mijn eigen schuld *knip*

Mijn voorlaatste probleem heeft te maken Slaapstand. Als ik mijn laptop dichtdoe, gaat die niet altijd in slaapstand, maar herstart hij regelmatig (ongeveer 4 keer op 9 dagen), waarna ik de Windows boodschap krijg dat mijn laptop niet correct is afgesloten. Dit is redelijk irritant, omdat ik net mijn laptop in slaapstand laat gaan om mijn laptop niet telkens opnieuw op te laten starten...

*knip* optimus is al bij al meer positief dan negatief *knip*

Nogmaals, qua prestaties heb ik niets te klagen, maar als ik een maand geleden had geweten wat ik nu weet, dan had ik 100% zeker een andere laptop gekocht... Het toestel zal nog wel gebruikt worden omdat ik regelmatig op school zware toepassingen moet draaien, maar voor thuisgebruik zijn er voor mij te veel ergernissen/tekortkomingen om de laptop dagelijks te gebruiken...

(Ik heb de laatste drivers/updates van windows en de bto website, dus daar zou het niet aan mogen liggen. Ik zit ook gewoon in de living met mijn laptop, met wat achtergrondgeluiden, maar het is zeker niet zo dat ik in een luidruchtige omgeving zit)
somfortiwan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:28:
Ik blijf me ondertussen ergeren aan mijn 'Slaapstand' probleem. Ongeveer 1 keer op 5 crasht mijn Windows als ik in slaapstand ga en volgt er een reboot... Aangezien ik zeer vaak in slaapstand ga (erfenis van oude laptop met defecte batterij, waardoor ik laptop altijd sloot als ik even van locatie veranderde), gebeurt het dus bijna dagelijks... (En ja, ik heb handmatig de instellingen aangepast zodat hij in slaapstand gaat, niet in sluimerstand) Eerdere suggesties waren het updaten van de drivers van mijn SSD (BTO Selected 128GB), maar daar heb ik nog geen recentere versie van gevonden... Nog iemand anders een idee?

Edit: ik heb battery bar ook even geinstalleerd en volgens het programma heb ik ook al 7,4% slijtage na ongeveer 3 weken (de laptop is sinds 3 augustus denk ik in gebruik).
1 van de twee grootste problemen die ik had was dus het slaapstand probleem... Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit in 95% van de gevallen voorkomt als mijn laptop niet aangesloten is met de elektriciteitskabel. Voor de rest komt het ook nooit voor vlak na een reboot, de eerste paar keer gaat slaapstand goed en dan plots komt die spontane reboot... Ik heb nu een volledige reinstall van Windows gedaan met daar bovenop een dual boot. Windows staat op de ssd, Ubuntu op mijn tweede harde schijf. Slaapstand in Ubuntu werkt eigenlijk zonder problemen, de gebruikelijke problemen binnen Windows duiken echter 2 dagen na de installatie alweer op dus ik begin redelijk gefrustreerd te geraken...
somfortiwan schreef op donderdag 15 december 2011 @ 16:24:
De 128GB BTO-Selected. Soms is het helemaal niet van toepassing, maar ik heb al meermaals aan de hand gehad dat wanneer ik een bestand van 15GB kopiëer van/naar een harde schijf, dat meer dan een uur durft te duren. Het begint dan met normale (snelle) snelheden, maar dat wordt dan minder en minder, tot er geen MB/s overblijft. Het kopiëren stoppen verhelpt het vertragen van het systeem dan wel (meestal met enkele minuten vertraging wel), maar als ik het bestand dan echt moet hebben, dan ben ik daar nog steeds niet mee geholpen... Rebooten helpt meestal wel, maar er zijn genoeg gevallen geweest waar ik na de reboot meteen weer problemen had bij het kopieren. Drivers zijn up-to-date en een clean install heb ik ook al geprobeerd, zonder resultaat (net zoals bios update).
Dit bericht sloeg op het feit dat het kopiëren van grote bestanden/veel kleine bestanden ontzettend traag werd na een tijdje. Dit is eigenlijk alleen nog maar erger geworden in de laatste maanden. Het ging zelfs zo ver dat het probleem zich ook ging voordoen bij installaties en het uitpakken van zip-bestanden. Het werd dan zelfs zo erg dat het hele systeem volledig onbruikbaar werd voor een half uur tijdens de installatie van kleine programma's en updates... Zoals hierboven vermeld heb ik pas een volledige nieuwe installatie gedaan van Windows/Ubuntu. Binnen Ubuntu doet dit probleem zich niet voor (voor zover ik het gebruikt heb), kopiëren gaat snel, geen reboots tijdens het in slaapstand gaan. Hierbij moet ik wel vermelden dat Ubuntu totaal geen gebruik maakt van de SSD, omdat hij volledig geïnstalleerd is op de tweede harde schijf van mijn laptop. Bij Windows leek het tijdens de eerste uren ook weer goed te gaan, maar nu ben ik de Windows updates aan het installeren en het hangt weer mooi vast... En naast Firefox heb ik alleen nog maar Steam, VLC, Dropbox en 7zip geïnstalleerd en heb ik nog 80gig vrij op de SSD. Ik heb al vele geheugentests gedaan, benchmarks, dingen gegoogled, maar niets wijst naar een reden waarom dit telkens weer gebeurt. Ik hoop dus dat er iemand nog een idee heeft van wat ik kan proberen, want ik ben ten einde raad...

Mijn conclusie is dus min of meer dezelfde als 11 maanden geleden... Qua prestaties (in games en zwaardere applicaties) kan ik absoluut niets slechts zeggen over de laptop, maar er zijn zo veel ergernissen dat ik nog steeds spijt heb van mijn aankoop... Ik merk dat ik steeds meer mijn tablet of zelfs gsm neem om te browsen op het internet om die kleine frustraties te omzeilen... En dan zijn er nog extra kleine zaken zoals anti-slip voetjes die zijn losgekomen, coating op touchpad die al na enkele weken is beginnen verdwijnen, barstjes in frame rond scherm, laptop die constant warm is, dode pixels, ... die mij gewoon niet het gevoel geven dat het een echt kwaliteitsproduct is. Eigenlijk zijn de meeste frustraties er al sinds enkele dagen/weken na mijn aankoop, maar ik heb voor stage enkele maanden in het buitenland gezeten als ontwikkelaar, dus ik heb eigenlijk nooit genoeg tijd gehad om mijn laptop voor een tijdje te kunnen missen. Misschien toch maar eens binnensturen om na te laten kijken door BTO? Of gaan zij daar niet meer kunnen doen dan de geheugentests zelf uitvoeren en dan niets fouts vaststellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

somfortiwan schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 00:46:
Misschien toch maar eens binnensturen om na te laten kijken door BTO? Of gaan zij daar niet meer kunnen doen dan de geheugentests zelf uitvoeren en dan niets fouts vaststellen?
Dat lijkt mij een goed plan inderdaad, en of wij enkel een geheugen testje doen, daar is maar op 1 manier achter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streetdevil
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-04 02:26
bto eu zijn jullie gewoon een winkel waar ik langs kan komen of moet ik eerst een afspraak maken ?
in IJsselstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Graag eerst een afspraak maken, dit kan per mail (verkoop AT bto.eu of support AT bto.eu, net wat je nodig hebt) of even bellen: 0306880808. Een beller is sneller.

[ Voor 7% gewijzigd door BTO_USER op 13-07-2012 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streetdevil
k dan bel ik zo ff ik wil graag een bto laptop van dichtbij bekijken namenlijk de 17CL47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
somfortiwan schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 00:46:
Ik heb mijn 15CL35 nu bijna een jaar in gebruik en ik denk dat het tijd is voor een update. Dit is mijn eerste review, ik ga zaken die helemaal niet veranderd zijn/waar ik mee heb leren leven verwijderd om er geen te lange post van te maken.

[...]

[...]

1 van de twee grootste problemen die ik had was dus het slaapstand probleem... Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit in 95% van de gevallen voorkomt als mijn laptop niet aangesloten is met de elektriciteitskabel. Voor de rest komt het ook nooit voor vlak na een reboot, de eerste paar keer gaat slaapstand goed en dan plots komt die spontane reboot... Ik heb nu een volledige reinstall van Windows gedaan met daar bovenop een dual boot. Windows staat op de ssd, Ubuntu op mijn tweede harde schijf. Slaapstand in Ubuntu werkt eigenlijk zonder problemen, de gebruikelijke problemen binnen Windows duiken echter 2 dagen na de installatie alweer op dus ik begin redelijk gefrustreerd te geraken...

[...]

Dit bericht sloeg op het feit dat het kopiëren van grote bestanden/veel kleine bestanden ontzettend traag werd na een tijdje. Dit is eigenlijk alleen nog maar erger geworden in de laatste maanden. Het ging zelfs zo ver dat het probleem zich ook ging voordoen bij installaties en het uitpakken van zip-bestanden. Het werd dan zelfs zo erg dat het hele systeem volledig onbruikbaar werd voor een half uur tijdens de installatie van kleine programma's en updates... Zoals hierboven vermeld heb ik pas een volledige nieuwe installatie gedaan van Windows/Ubuntu. Binnen Ubuntu doet dit probleem zich niet voor (voor zover ik het gebruikt heb), kopiëren gaat snel, geen reboots tijdens het in slaapstand gaan. Hierbij moet ik wel vermelden dat Ubuntu totaal geen gebruik maakt van de SSD, omdat hij volledig geïnstalleerd is op de tweede harde schijf van mijn laptop. Bij Windows leek het tijdens de eerste uren ook weer goed te gaan, maar nu ben ik de Windows updates aan het installeren en het hangt weer mooi vast... En naast Firefox heb ik alleen nog maar Steam, VLC, Dropbox en 7zip geïnstalleerd en heb ik nog 80gig vrij op de SSD. Ik heb al vele geheugentests gedaan, benchmarks, dingen gegoogled, maar niets wijst naar een reden waarom dit telkens weer gebeurt. Ik hoop dus dat er iemand nog een idee heeft van wat ik kan proberen, want ik ben ten einde raad...

Mijn conclusie is dus min of meer dezelfde als 11 maanden geleden... Qua prestaties (in games en zwaardere applicaties) kan ik absoluut niets slechts zeggen over de laptop, maar er zijn zo veel ergernissen dat ik nog steeds spijt heb van mijn aankoop... Ik merk dat ik steeds meer mijn tablet of zelfs gsm neem om te browsen op het internet om die kleine frustraties te omzeilen... En dan zijn er nog extra kleine zaken zoals anti-slip voetjes die zijn losgekomen, coating op touchpad die al na enkele weken is beginnen verdwijnen, barstjes in frame rond scherm, laptop die constant warm is, dode pixels, ... die mij gewoon niet het gevoel geven dat het een echt kwaliteitsproduct is. Eigenlijk zijn de meeste frustraties er al sinds enkele dagen/weken na mijn aankoop, maar ik heb voor stage enkele maanden in het buitenland gezeten als ontwikkelaar, dus ik heb eigenlijk nooit genoeg tijd gehad om mijn laptop voor een tijdje te kunnen missen. Misschien toch maar eens binnensturen om na te laten kijken door BTO? Of gaan zij daar niet meer kunnen doen dan de geheugentests zelf uitvoeren en dan niets fouts vaststellen?
Danje voor de uitgebreidde post.
Dit soort info is objectief, ik waardeer dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Ja precies, wij waarderen dit ook. Mbt je SSD probleem hebben we waarschijnlijk hier een oplossing. Mocht je firmware door ons te updaten zijn dan biedt dit mogelijk de oplossing. Mocht dit niet zo zijn dan wordt je SSD vervangen voor een ander merk / type, die garantie heb je bij deze.

Ik hoop dat je, ondanks dat je je laptop frequent gebruikt en nog geen tijd hebt gehad om hem te missen, een moment kunt vinden om langs te komen. Diagnose stellen is zo gedaan. De andere zaken die je aanhaalt bekijken we dan ook meteen hier.

Op de site staat hoe je een aanmelding kunt doen, hierin kun je ook aangeven wanneer je zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfortiwan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-09 18:43
BTO_USER schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 15:20:
Ja precies, wij waarderen dit ook. Mbt je SSD probleem hebben we waarschijnlijk hier een oplossing. Mocht je firmware door ons te updaten zijn dan biedt dit mogelijk de oplossing. Mocht dit niet zo zijn dan wordt je SSD vervangen voor een ander merk / type, die garantie heb je bij deze.

Ik hoop dat je, ondanks dat je je laptop frequent gebruikt en nog geen tijd hebt gehad om hem te missen, een moment kunt vinden om langs te komen. Diagnose stellen is zo gedaan. De andere zaken die je aanhaalt bekijken we dan ook meteen hier.

Op de site staat hoe je een aanmelding kunt doen, hierin kun je ook aangeven wanneer je zou kunnen komen.
Is het eventueel ook mogelijk om zelf een firmware update te doen? Ik heb al geprobeerd om info over de SSD te vinden, maar dat stopt meestal al snel. Bestaat Team Combo wel echt? :p Mijn laptop is nu redelijk leeg, dus nogmaals alles opnieuw installeren zou ik op dit moment veel minder erg vinden dan binnen 2 maanden als ik hem weer enkele weken in gebruik heb... Ik vertrek echter binnen enkele dagen weer op vakantie en begint er weer een drukke periode waar ik meer in het buitenland ben dan thuis dus opsturen is nog steeds niet echt een optie tot eind augustus... En ik heb de laptop bij NBT gekocht, dus de herstelling zal eerst even via daar passeren vrees ik.

Maar begrijp me niet verkeerd, dit is vooral een combinatie van (te?) hoge verwachtingen en kleine minpunten die door de twee grote problemen (het rebooten en het trage kopiëren) moeilijker door de vingers te zien zijn... Als 'game laptop' ben ik er meer dan tevreden van en ook in het dagelijkse gebruik is het zeer goed... Maar dan vertraagt het systeem plots zo veel dat zelfs het wisselen tussen tabbladen in Firefox voor freezes gaat zorgen van verschillende programma's, ook al zit ik slechts op 40% geheugenverbruik en minder dan 5% processorgebruik... En dan is rebooten meestal de enige oplossing, maar door het trage afsluiten (wederom schrijfbewerkingen op de SSD?) en het trage opstarten (vooral de tijd tussen het aanmelden en het volledige gebruiksklaar hebben van alle opstartprogramma's) is dit ook geen snelle oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

somfortiwan schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 16:16:
[...]

Is het eventueel ook mogelijk om zelf een firmware update te doen? Ik heb al geprobeerd om info over de SSD te vinden, maar dat stopt meestal al snel. Bestaat Team Combo wel echt? :p Mijn laptop is nu redelijk leeg, dus nogmaals alles opnieuw installeren zou ik op dit moment veel minder erg vinden dan binnen 2 maanden als ik hem weer enkele weken in gebruik heb... Ik vertrek echter binnen enkele dagen weer op vakantie en begint er weer een drukke periode waar ik meer in het buitenland ben dan thuis dus opsturen is nog steeds niet echt een optie tot eind augustus... En ik heb de laptop bij NBT gekocht, dus de herstelling zal eerst even via daar passeren vrees ik.

Maar begrijp me niet verkeerd, dit is vooral een combinatie van (te?) hoge verwachtingen en kleine minpunten die door de twee grote problemen (het rebooten en het trage kopiëren) moeilijker door de vingers te zien zijn... Als 'game laptop' ben ik er meer dan tevreden van en ook in het dagelijkse gebruik is het zeer goed... Maar dan vertraagt het systeem plots zo veel dat zelfs het wisselen tussen tabbladen in Firefox voor freezes gaat zorgen van verschillende programma's, ook al zit ik slechts op 40% geheugenverbruik en minder dan 5% processorgebruik... En dan is rebooten meestal de enige oplossing, maar door het trage afsluiten (wederom schrijfbewerkingen op de SSD?) en het trage opstarten (vooral de tijd tussen het aanmelden en het volledige gebruiksklaar hebben van alle opstartprogramma's) is dit ook geen snelle oplossing...
Bij ons gekocht? (ik zag NBT staan)
Neem dan gewoon even contact op via het e-mailadres en we gaan er mee aan de slag.
Kunnen we gelijk goed inventariseren wat er aan de hand is en een actieplan opstellen.

Goed om te horen dat hij eigenlijk wel bevalt behoudens het probleem maar dat is vast en zeker op te lossen, zoals BTO_user ook al melde kunnen we o.a. het geheugen en de schijf zelf testen. Moet haast wel iets in die richting zijn.

Team combo is trouwens van Team Group http://www.teamgroup.com.tw/en.html dus ze bestaan wel echt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2012 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Freezes, standby issues etc etc zijn vaak gerelateerd aan SSD / Firmware achtige problemen. Je kunt hem zelf niet updaten helaas. De SSD moet hiervoor geopend worden en dat doen we liever zelf.

Als het een BTO is kun je, ivm jou krappe tijd, ook hier langskomen. We kunnen ook de inhoud van je huidige SSD overzetten op de nieuwe hoor mocht dat nodig zijn ( vervangen dus ).

We begrijpen je goed hoor, hebben je punten gelezen en laten we in ieder geval beginnen om het op te lossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in het bezit van een 17CL46 met gtx675.
Is het mogelijk om deze te laten upgrade naar een ati7970? En wat zijn hier de kosten van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
Dat zijn dure upgrades, en waarom zou je?
Boven je staat iemand met een iets over gekloktte 675 die haalt ruim 18k punten in vantage.
De 7970 doet er 21k.. Dat verschil is niet zo groot dat het 500+ euro waard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
aron225 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 12:41:
Dat zijn dure upgrades, en waarom zou je?
Boven je staat iemand met een iets over gekloktte 675 die haalt ruim 18k punten in vantage.
De 7970 doet er 21k.. Dat verschil is niet zo groot dat het 500+ euro waard is
Dat zijn 3D mark results, hoe staan die in verhouding met real world performance is dan de vraag.

MXM upgraden is altijd bijzonder prijzig en IMHO alleen zinvol als je 2 generaties nieuwer gaat.
Van 675 naar 7970m of 680 is vooral heel duur en alleen te verantwoorden als je essentiele games niet kunt spelen. Lijkt me met een 675 nog niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
"hence the last sentence" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat Bedoel je met "real world" ?
Met Alan Awake had ik

Of bedoel je dit? 1 puntje bij van 7.4 naar 7.5
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-XJTj1lWba-o/UAHD15vb6xI/AAAAAAAAAGs/V2W9Dfk2oRY/s629/INdex.PNG

Of bedoel je tijdens het surfen? Want daarin zal je geen verschil merken hoor.

Een GTX 680m kost je 900euro... als je 2 jaar wacht heb je voor de helft van die prijs een nog betere. Misschien een 700 serie.
Double-X-L schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 12:50:
[...]

Dat zijn 3D mark results, hoe staan die in verhouding met real world performance is dan de vraag.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2012 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:34:
Ik ben in het bezit van een 17CL46 met gtx675.
Is het mogelijk om deze te laten upgrade naar een ati7970? En wat zijn hier de kosten van?
Volgens onze gegevens is het moederbord van de AMD/ATI van een andere layout. Er is dus een AMD revisie en een NVIDIA revisie. Dmv MXM kun je upgraden maar niet zomaar van het ene merk GPU naar de andere. Ook de koelunit/plaat wijkt af, CE firmware, Vbios en gewone BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het verleden ben ik van een Nvidia naar een Ati mxm kaart gewisseld.
Alles verliep prima want er was toen ook een AMD bios beschikbaar voor men laptop.

Alles kwam overeen enkel waren de Memory chips net iets dikker.
Ik ben er zeer gerust in dat het zal lukken met een 17cl47 of 17cl46 want de memory en core chip hebben elk hun eigen heatpipes. Waardoor verschillen in dikte geen probleem zal zijn. En qua bios ook niet want die is al beschikbaar via Clevo zelf. Ook de firmware is daar beschikbaar.

Maar voor 400 een nieuw kaart steken is verloren geld als je al een GTX 675 hebt.

Kortom het zal zeker lukken.
Als iemand een ATI kaart liggen heeft maar het niet durft zal ik het met plezier proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2012 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 20:59:
Wat Bedoel je met "real world" ?
Met Alan Awake had ik
Real world als in hetgeen je ermee doet.
Alan Wake is met 36 FPS al prima speelbaar, de OC verandert daar weinig aan.
Zodra je dips onder de 30FPS gaat krijgen wordt het (afhankelijk van genre) hinderlijk.

Ik raad OC'en met een notebook altijd af aangezien je over teveel zaken geen invloed hebt.
Het is bijv. niet alleen de hogere temperatuur, maar ook de stroomvoorziening vanaf je MoBo die het zwaar te voorduren krijgt. Waar de Desktop varianten dat doen vanaf de PCI-e stekkers moet het bij je MXM vanaf je moederbord komen. Die zal 120W afgeven naar je MXM slot ook niet al te prettig vinden.

Je GDDR5 chips zitten aan boven en onderzijde (baserend op de 580m layout) de onderzijde is niet voorzien van een heatspreader. Wat doen je temps daar??

Vergis je niet dat een MXM 1/3 is van de desktop kaart met gelijke GPU, das dus veel minder ruimte voor VRM's en andere zaken. Naast het feit dat hierdoor het koeloppervlak ook drastisch minder is, zijn ze door de beperkte VRM's ook zo goed als ongeschikt voor OC's.

Kortom, leuk als je het draaiende hebt maar gaat het stuk ben je echt aan de beurt.
Een nieuwe 675m kost je vandaag de dag +- €500,-?

En dat er genoeg te vinden is over mensen die het wel doen, en/of nog hoger halen, is niet meer als een bevestiging dat er altijd uitzonderingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

... Je zegt dat er aan de onderzijde ook memorychips zitten dan houd mijn overklokken op.
Toch op het vlak voor de memory.

Had ik nog niet opgemerkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-11-2023
Mocht ik een BTO laptop willen kopen, kan ik dit dit beter doen op de site van BTO zelf of via Notebooktotaal?
Ik vind vooral de garantie erg belangrijk en wil daar best extra voor betalen, is 1 van de 2 hier beter in?

Ook zou ik graag willen weten wat precies het verschil is tussen de behuizing van de 15CL46 en 15M49.
En nu ik dan toch bezig ben, welke heeft het beste scherm?

Ik hoop dat jullie me hier een beetje mee kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Voor garantie afhandeling maakt het niet uit waar je de notebook koopt, de garantie afhandeling gaat via BTO notebooks, maakt niet uit waar je de BTO notebook koopt.
Het kan zijn dat sommige dealers extra garantie geven, dit loopt uiteraard via de dealer zelf.

Het verschil van behuizing is nogal lastig te verwoorden, misschien keertje de notebooks in het echt bekijken? Dit kan bij ons op afspraak, onze contact gegevens staan op onze website.

[ Voor 11% gewijzigd door BTO_USER op 16-07-2012 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppliArt
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-07 22:10
Zijn er mensen met een 15CL35-GT555M? Wat is bij jullie de gemiddelde temperatuur van de cpu bij licht gebruik (browser open, muziekspeler, etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
Ik heb een 17cl35 met gt555.
Temp? Ik heb net ff gekeken, idle is 62+ dat is 2 minuten na koude start..
Stressen gaat mijn exemplaar naar 100 en valt uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

AppliArt schreef op maandag 16 juli 2012 @ 17:06:
Zijn er mensen met een 15CL35-GT555M? Wat is bij jullie de gemiddelde temperatuur van de cpu bij licht gebruik (browser open, muziekspeler, etc)?
Het is net welke CPU erin zit, bij idle zit het rond de 50 graden met een I7 2720..
Indien het boven de 100 graden komt adviseren wij de notebook zo snel mogelijk naar ons te brengen voor onderzoek, zeker als hij uitvalt.
Na een tijdje kan er stof opbouwen in de notebook, hierdoor werkt de koeling niet meer correct en zal hij dus warmer zijn of zelfs uitvallen (lees geval van Aron hierboven).

De notebook mag nooit uitvallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppliArt
In mijn 15CL35 zit een i7-2670QM, en draait met een paar applicaties open (licht gebruik dus) rond de 55-60°C, tijdens game sessies klimt dit tot rond de 95°C, maar van uitvallen heb ik nog geen last gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Dat mag opzich wel, notebookcheck heeft de notebook ook getest, dit is hun max temp: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/58ef1252f7.gif

Als je de notebook ongeveer een jaar gebruikt is het verstandig om de fan even schoon te maken, het kan zijn dat de stof zich gaat opbouwen bij de heatsink om vervolgens alles te blokkeren.
Dit kan je zelf doen of door ons, net wat je prettig vind.
Let wel op dat je de heatsink niet los maakt, als je hem losmaakt moet je er ook nieuwe koelpasta onder doen (eerst schoonmaken enz), het is niet te hergebruiken nadat hij los geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
Het voorbeeld dat je geeft is een i5 die 93 graden word.
Ik heb een 2630 trouwens..

Ik vind 90+ graden echt super heet voor dergelijke cpu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppliArt
Volgens mijn meetapplicaties is de max. temperatuur van de i7-2670QM 100°C, waar ik meestal 5 graden onder zit. Is het wel goed om bijvoorbeeld een uur of twee rond die temperatuur te zitten? Voor te gamen haal ik altijd de batterij eruit omdat die die warmte niet zo leuk vindt. De GPU zit met load rond de 65°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Het kan geen kwaad, ik weet niet hoelang je hem al bezit, maar zoals aangegeven kan je hem even openmaken en schoonmaken.
De CPU is gemaakt om zulke temperaturen te kunnen hebben (voor lange duur), die gaat niet zomaar defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Laatst online: 17:53
AppliArt schreef op maandag 16 juli 2012 @ 17:06:
Ik check altijd met CrystalDiskInfo en hoogste dat ik ooit haalde was 42 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppliArt
desalniettemin schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:10:
[...]

Ik check altijd met CrystalDiskInfo en hoogste dat ik ooit haalde was 42 graden :)
Dat is volgens mij enkel voor HDD informatie te kunnen bekijken o.O
BTO_USER schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:09:
Het kan geen kwaad, ik weet niet hoelang je hem al bezit, maar zoals aangegeven kan je hem even openmaken en schoonmaken.
De CPU is gemaakt om zulke temperaturen te kunnen hebben (voor lange duur), die gaat niet zomaar defect.
Heb hem nog maar sinds april, maar ik gebruik hem pas recent vrij vaak. We zullen wel zien of hij in de toekomst warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Is goed, mocht je je zorgen maken neem even direct contact met ons op, kijken we wat we voor je kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AppliArt schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:44:

Heb hem nog maar sinds april, maar ik gebruik hem pas recent vrij vaak. We zullen wel zien of hij in de toekomst warmer wordt.
Hij wordt niet warmer. Bij 95° klokt de CPU terug totop een punt waarbij hij stabiel rond de 95° blijft hangen (bij de meeste implementaties). Als je nu de koeling helemaal verstopt met stof wordt hij nog steeds maximaal 95°, dan met een lagere kloksnlheid (tot op een bepaald punt, natuurlijk).

Daarom zie je 90% van de laptops maximaal 95/96° worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
Wat zou er mis zijn met de mijne dan? Hij klokt zich idd terug maar de temp loopt op tot 100 graden waarna hij uit valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"tot op een bepaald punt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streetdevil
na vandaag toch maar de knoop doorgehakt en een bto laptop besteld .
was hiervoor al bij bto/eu langs geweest om de laptops te bekijken.
tot zo ver een goede service erg vriendelijk hij heeft me goed geholpen om de juiste laptop voor mij uit te zoeken.

hopelijk heb ik hem snel binnen en dat ik er lang plezier van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik blijf het merkwaardig vinden dat modellen als de 15CL44 voor zakelijk gebruik geen enkele melding maken van het al dan niet aanwezig zijn van een TPM module.
Toch wel vrij essentieel als je Bitlocker wil gebruiken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Streetdevil schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:56:
na vandaag toch maar de knoop doorgehakt en een bto laptop besteld .
Welk model, welke specs?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streetdevil
het is de 17cl47 - 7970m
i7 3720qm
16 gig ddr3

dit moet voor de komende jaren voldoende zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 15CL35 is net uitgevallen en start niet meer op.
Als de voeding wordt aangesloten, brand het power/stekker lichtje oranje en het batterijlampje groen.
Druk ik dan de powerknop in worden beide lampjes even groen en gaan ze vervolgens uit. De laptop doet echter niets. De lichtjes gaan ook niet meer aan tenzij ik de voeding ontkoppel en vervolgens weer aansluit.
Koppel ik de voeding af en druk op de powerknop, flikkert het powerlichtje maar verder ook niets.
Als ik de powerknop in houd, blijft het powerlichtje knipperen, met een periode van ongeveer een halve seconde.

Iemand raad?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2012 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Mailtje sturen naar de supportafdeling van BTO, en zij kunnen je verder helpen. Of anders dealer contacten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsW
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-07 20:10

GijsW

Koetje!

Ik kwam een wat ouder model tegen, de BTO 15CL37 met een HD6990 erin, voldoet precies aan mijn specs en weet dat het een wat ouder model is, maar daardoor misschien een stukje goedkoper. Weet iemand waar dit model nog te krijgen is en of BTO het toevallig nog maakt? De nieuwe versie met HD7990 komt bijna tegen de 1500 euro aan en dat is voor mij veels te veel geld.

Daarnaast nog een vraag, hoe kun je weten welke behuizing er gebruikt wordt bij bepaalde modellen laptops? Is daar nog een bepaald onderscheidt tussen te maken en welke zijn nou de beste waar ik met gerust hart 3 tot 4 jaar met een laptop kan doen?

Farming is a way of life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de BTO 15CL37 wordt niet meer gemaakt en is, zoals u correct zegt, opgevolgd door de 15CL47.
Daar zit overigens een AMD 7970 en niet 7990 in. Mogelijk op marktplaats zoeken?

Wat bedoelt u met de andere vraag? Welke barebonefabrikant de behuizing van is?
CL staat in iedergeval voor Clevo en dat is waar het bij uw model om gaat.

Hoe lang een laptop meegaat hangt grotendeels van het gebruik af (een ThinkPad kan wel 10 jaar mee maar een andere klant heeft hem na 1.5 jaar total loss) dus daar is weinig zinnigs over te zeggen. Echter staat deze high-end serie er om bekend een tijd mee te gaan.
Zie ook paar reviews en de foto's waarbij de eerste foto van het koelsysteem is wat dus, zoals te zien, gescheiden is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2012 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsW
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-07 20:10

GijsW

Koetje!

@Notebook Totaal: De foto's van die 15CL38 is de barebone/behuizing waar ik eigenlijk op doel. Deze had mijn kameraad ook die van de week hier was met zijn BTO en stond versteld van de stevigheid van de scharnieren en dergelijke. Nu zit ik het te vergelijken met 15" modellen van rond de 1000 euro waar ik naar op zoek ben, maar kom niet dat type barebone tegen, enkel bij de 1300 euro kostende 15CL46.

Is het mogelijk om die luxere barebone op bijvoorbeeld de 15CL45 te krijgen wat iets meer in mijn prijscategorie past, of zijn de verschillen in de Clevo behuizingen zo klein dat het eigenlijk niet uit maakt?

Farming is a way of life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
GijsW schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:58:
@Notebook Totaal: De foto's van die 15CL38 is de barebone/behuizing waar ik eigenlijk op doel. Deze had mijn kameraad ook die van de week hier was met zijn BTO en stond versteld van de stevigheid van de scharnieren en dergelijke. Nu zit ik het te vergelijken met 15" modellen van rond de 1000 euro waar ik naar op zoek ben, maar kom niet dat type barebone tegen, enkel bij de 1300 euro kostende 15CL46.

Is het mogelijk om die luxere barebone op bijvoorbeeld de 15CL45 te krijgen wat iets meer in mijn prijscategorie past, of zijn de verschillen in de Clevo behuizingen zo klein dat het eigenlijk niet uit maakt?
De barebone van de BTO 15CL35/15CL45 is ook prima, als ik mag spreken uit eigen ervaring. Mijn 15CL35 heb ik nu een jaartje en het scherm wiebelt aan geen enkele kant, dus de scharnieren zijn dik in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GijsW schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:58:

Er zijn natuurlijk verschillen want de 15CL38 en ook de 15CL46-GTX670m die deze behuizing gebruiken hebben een soft-touch coating over de behuizing. Dus net zoals ThinkPads voelt de buitenkant een beetje zacht / rubberachtig aan. Kan het moeilijk omschrijven maar noem het voor het gemak dat premium gevoel.

De GTX675m versie en de AMD 7970 versie hebben een nieuw design: hier klikken voor de foto's

Als je dit dan vergelijk met de 15CL45/17CL45 series (foto's van het 17" model) zie je dat de buitenkant wat anders is.
Echter qua scharnieren zoals ook gebruiker Rob Krauts zegt is het allemaal stevig.
Ga je naar de 17CL46 kijken dan is die wel iets steviger i.v.m. gebruik aluminium maar die is meteen ook wat dikker.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo , iedereen , ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb 2 dagen geleden een BTO 17CL47 I7 3720 , 16gb ram 1600mhz + 1é HD ssd 128gb en 2é HD 500gb en amd radeon HD7970 gekocht.
Ik heb hem nog niet , nu is mijn vraag , heeft er iemand foto's van een geopende onderkant van deze laptop en is de 1é en 2é schijf gemakkelijk zelf te vervangen.
Dank u op voorhand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Een foto van de binnenkant: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/85a9aae89e.jpg
(Dankje Notebookcheck.net).

De eerste harddisk kan je al zien zitten, de 2de harddisk zit onder de DVD player (op de foto rechts boven).
Vrij simpel zelf te vervangen dus.

[ Voor 7% gewijzigd door BTO_USER op 18-07-2012 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is toch vrijwel zeker een foto van een BTO 17CL47
Dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn BTO 17CL47 al een tijdje thuis.
Maar als ik skyrim opstart en ik hem auto detect laat doen raad hij aan om low settings te doen o.O
Hij ziet alleen mijn intel 4000 chip, iemand enig idee hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138
  • Laatst online: 15:40

psyy138

blackbulls.nl

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:08:
Ik heb mijn BTO 17CL47 al een tijdje thuis.
Maar als ik skyrim opstart en ik hem auto detect laat doen raad hij aan om low settings te doen o.O
Hij ziet alleen mijn intel 4000 chip, iemand enig idee hoe dit zit?
toevallig geen drivers van nvidia geinstalleerd anders gewoon kei hard met de rechtermuisknop opstarten met je nvidia kaart, als het goed is moet dat kunnen.

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psyy138 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:31:
[...]

toevallig geen drivers van nvidia geinstalleerd anders gewoon kei hard met de rechtermuisknop opstarten met je nvidia kaart, als het goed is moet dat kunnen.
Ik heb een ATI Radeon HD 7970, en daar had ik alle drivers al van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercover.
Is het niet zoiets met op rechtermuisknop, uitvoeren met.. dan je videokaart uiteraard.
(heb niet jou bto, maar heb dit eerder in het topic gelezen dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Ik weet niet of er een zelfde optie is als bij nVidia dat je een programma kan toewijzen? Dus een programma toewijzen aan een door jouw gekozen kaart, in dit geval Intel of AMD.
Pagina: 1 ... 48 ... 71 Laatste

Let op:
Dit is een ervaringentopic. Geen aankoopadviestopic.