Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik gelukkig wel, hij zit namelijk ook nog in de verpakking :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:31
-- pas op! lading leesvoer --

17CL37 review

Na een tijd volgen van dit topic besloten om voor een BTO laptop te gaan. Toevallig vond ik een advertentie op de pricewatch en kon voor een laag prijsje deze laptop overkopen. In mijn korte tweakers leven heb ik al verschillende laptops gehad waarmee ik deze goed kan vergelijken. Verder heb ik niet bijzonder veel verstand van tweaken dus het zal een eenvoudige review worden.
Specs:
Intel® Core i7 2670QM
16GB DDR3 @ 1333 MHZ
17 inch Full HD scherm
ATI 6990M 2GB GDDR5
Crucial M4 128GB SSD
Seagate 750GB 7200RPM HDD
220 Watt adapter
Bluetooth/Wireless N
DVD-RW Drive
8 cells accu
USB 3.0/2.0, DVI, E-Sata

Uiterlijk

Voor me ligt een zwarte doodnormale laptop en dat is een leuke tegenstelling. Vaak zijn de snelste laptops helemaal gepimpt en zien er “game-achtig” uit. Ondertussen heb ik de laptop al aan verschillende leken laten zien en niemand ziet dat dit een enorme power/game laptop is. Wel krijg ik de reactie dat de laptop er wat vierkant uit ziet. De grootte valt mij allerzins mee aangezien deze net een stukje kleiner is dan mijn vorige laptop (asus g73). De bouwkwaliteit is helemaal super. De bovenkant is van aluminium en de onderkant is van stevig plastic. Voor mijn gevoel kan je flink gooien met deze laptop voordat er iets kapot gaat. Dat in tegenstelling tot een MSI gx660r die zeer fragiel aanvoelde.

games

Altijd veel MMO’s gespeeld en daarom heb ik deze laptop ook aangeschaft. Momenteel heb ik alleen world of tanks gespeeld en die kan de 6990m prima aan. Dat mag ook wel voor de sterkste mobiele AMD kaart. World of tanks heeft een ongelukkige game engine of iets dergelijks want zelfs met de sterkste hardware krijg je soms flink frame drops. Dat is vreselijk irritant aangezien het een shooter is. Tot op heden heb ik met deze laptop daar geen last van. Op de schaduwen na staat alles op max en rij ik vrolijk rond met 60-80 fps. In verhouding met de 5870m is dat een wereld van verschil.
In de toekomst zal ik ook SWTOR en guildwars 2 spelen en ik maak me geen zorgen over de performance.

De rest van performance

Naast furmark heb ik geen tests gedaan, maar om kort te zijn is de laptop gewoon rete snel. Mede dankzij de crucial SSD start alles razendsnel op en bestanden uitpakken is met de I7 processor zo gedaan. 16 gb is natuurlijk leuk, maar een beetje overkill voor mij. Naast gamen en films kijken zit ik vooral op internet en bezig met word, excel en PowerPoint en dat is natuurlijk ook geen probleem ;)

Scherm en geluid

Doordeweeks heb ik de laptop aangesloten op een 24 inch scherm en gebruik het laptopscherm meestal niet. In het weekend reis ik regelmatig en ben ik bijzonder blij met een fatsoenlijk full hd scherm op een laptop. Niks aan te merken op de kleuren en de horizontale kijkhoeken, de verticale kijkhoeken hadden wat beter gekund.

Geluid is matig en dat is toch een beetje jammer. De MSI gx660r had daarentegen een krachtig geluid en luid genoeg om een kamer mee te vullen. Ondanks het inschakelen van alle speakers krijg ik van de BTO laptop geen bevredigend geluid. Geen probleem want daar hebben we een head set en home cinema set voor.

Toetsenbord en mousepad

Helaas was ik iets teveel gewend geraakt aan het verlichte toetsenbord van de asus g73 waar je in het donker fijn mee kan werken. Toch mis ik dat bij deze laptop. Verder typt de laptop fijn en mis ik zelden een toets. Bij elke aanslag hoor ik een soort tik waardoor ik zeker weet dat ik een toets indruk. Persoonlijk vind ik dat prettig werken, dan hoor ik tenminste dat ik hard aan het werk ben ;)

Mousepad werkt naar behoren en is accuraat genoeg om langere tijd mee te werken. Desondanks werk ik vrijwel altijd met een externe muis. Een groot nadeel van het touchpad is de gevoeligheid. Bijvoorbeeld: bij het typen van deze review springt de muis plotseling weg terwijl ik met mijn handen niet in de buurt kom van het touchpad. Storend en irritant en dat is ook meteen een reden om een externe muis te gebruiken voor mij.

Warmte, geluid en batterij

Een grote ergernis van computers is het geluid van de ventilatoren. Wanneer ik rustig aan het werken ben wil ik door niks gestoord worden en dan wil ik de computer al helemaal niet horen. Voorheen gespeeld met de Imac en de asus G73 en die waren heerlijk stil. Dat was helaas wel even een overstap aangezien de ventilatoren hier nog al eens aangaan. Maar goed, alles went :) wat wil je dan ook met deze krachtige hardware.

Laptop is lekker koel bij normaal gebruik. CPU is rond de 40 graden en de GPU is rond de 43 graden. Bij het kijken van een filmpje lopen de temperaturen iets op en ga je de ventilatoren iets meer horen. Na het kijken van 10 minuten van een full hd film is de CPU 40 graden en de GPU 57 graden. Bij het gamen zit ik meestal rond de 80 - 86 graden met de GPU. Furmark kwam na een half uur draaien niet boven de 92 graden uit.
Batterij heb ik ook niet bijzonder getest, maar een film van 90 minuten is toch teveel gevraagd. Rond de 2 uur met word en internet moet te doen zijn.

Al bij al heel tevreden over deze laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-09 14:11

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

https:// www.bto.eu/

oosterhofjf schreef op woensdag 07 december 2011 @ 16:10:
Warmte, geluid en batterij

Een grote ergernis van computers is het geluid van de ventilatoren. Wanneer ik rustig aan het werken ben wil ik door niks gestoord worden en dan wil ik de computer al helemaal niet horen. Voorheen gespeeld met de Imac en de asus G73 en die waren heerlijk stil. Dat was helaas wel even een overstap aangezien de ventilatoren hier nog al eens aangaan. Maar goed, alles went :) wat wil je dan ook met deze krachtige hardware.
Welke EC (firmware) versie staat er in het BIOS? (je komt met F2 in het BIOS tijdens het booten)

BTO Laptops&Desktop PC's - Nieuwsgierig? Bekijk onze producten op Pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
BTO_USER schreef op donderdag 08 december 2011 @ 10:24:
[...]

Welke EC (firmware) versie staat er in het BIOS? (je komt met F2 in het BIOS tijdens het booten)
Onder in het scherm staat:

version 2.10.1208

-

vBios: BR40793.004

Bios revision 1.01.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivanvh
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 10:20
@ BTO

Ik zie de nieuwe 17M39 op jullie site. Lijkt de kast van de MSI game laptops, maar dan concurrerend geprijsd. Nice!!!
Kunnen jullie mij voorzien in een paar high-res foto's? Die op de site zijn een beetje klein.
Zit er nog een specifiek toetsenbord in deze serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Mail de verkoop even dan sturen we wat foto's.

Er is op dit moment 1 keyboard beschikbaar, dat is het keyboard zoals op de foto, onverlicht. De kast is inderdaad bijna gelijk aan de MSI versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij vroeg er waarschijnlijk naar omdat op bepaalde MSI's een steelseries keyboard zit, er is dan linksonder het keyboard een label aanwezig. Het standaard keyboard schijnt minder te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Klopt, op de MSI versie zit een Steelseries en op de BTO het "normale" keyboard.

Dit keyboard is een verbetering tov de keyboarden die Clevo biedt m.b.t. de indeling. Voelt zeer prettig aan.

De Steelseries is ontwikkeld voor gamers. Of de ene beter is dan de andere? Tja, dat blijft een persoonlijke keuze.

We bedienen met dit systeem een doelgroep gamers en deels een doelgroep grafische professionals. Of er ooit nog een Steelseries ( of iets dergelijks )?? Op dit moment niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJsam
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-09-2024
Mijn review van mij 15Cl37

Ik heb deze Laptop nu een kleine maand en ik kan niet genoeg zeggen hoe ongelooflijk tevreden ik wel niet ben.
Ik kocht de volgende configuratie :

BTO X•BOOK 15CL37 met ATI 6990 3D + Full-HD. Goede game laptop!

- Anti-glans folie Geen -- Kies hieronder
- Beeldscherm 15.6" Full-HD NTSC 95% color gamut - True non-Glare
- DVD of Blu-ray / extra harddisk 750Gb 7200rpm. Deze drive vervangt uw DVD drive
- Externe USB DVD drive Hieronder kunt u een externe DVD drive kiezen
- Garantie 2 Jaar Carry-in garantie (standaard)
- Geheugenslot (1) 4Gb Kingston HyperX Gaming 1600Mhz
- Geheugenslot (2) 4Gb Kingston HyperX Gaming 1600Mhz
- Geheugenslot (3) 4Gb Kingston HyperX Gaming 1600Mhz
- Geheugenslot (4) 4Gb Kingston HyperX Gaming 1600Mhz
- Harddisk 256Gb Crucial M4 FW0009 -- SUPER HOT --
- Keyboard AZERTY (Belgisch)
- Koelpasta Artic silver koelpasta (6 graden koeler)
- Microsoft Office Geen office licentie -- Kies hieronder
- Pixelgarantie Pixelgarantie optioneel -- Kies hieronder
- Processor Core i7-2820QM (2,30Ghz, 8Mb cache)
- Windows Geen besturingssysteem -- Kies hieronder
- Wireless card Intel Centrino Ultimate-N 6300, 450Mbit dualband. Geen Bluetooth

Allereerst wil u mij complimenten geven aan de service van Notebook Totaal, deze was in mijn ogen de beste die ik ooit heb ervaren bij de aankoop van eender wel product. Ik kon met al mijn vragen ( en geloof me dit waren er veel) zeer goed terecht bij Roberto van Notebook Totaal. Deze werden professioneel beantwoord, door een man die weet waar hij over spreekt (wat best wel zeldzaam is) . Ik kreeg meestal antwoord binnen de 24 uur, soms zelf binnen het uur. Roberto is ook zeer eerlijk, dit wil zeggen dat hij je zelfs advies geeft om misschien een minder dure optie te nemen gewoon omdat dit beter voor jou persoonlijk zou zijn.

De levering duurde in mijn geval iets langer,(een kleine 2 weken denk ik), dit was voor een ongeduldige klant als ik even iets minder, maar dit was dan ook enkel omdat ik zo uitkeek naar de komst van mij laptop.

De verpakking was zeer zeer goed, in een gigantische doos met alle beloofde accessoires erbij.

De laptop zelf is echt een genot om te gebruiken, hij is pijlsnel en je moet nooit maar dan ook nooit op iets wachten. Ik werk dagelijks minstens5 uur op mijn laptop aangezien ik een ICT richting studeer, en de laptop is zeer aangenaam om mee te werken.

In bijzonder het scherm is ongelooflijk, 95% color gamut is echt zijn prijs waard. Ook het toetsenbord is zeer aangenaam.

Gaming gaat zeer goed op deze laptop, ik kan elke game op ultra setting spelen en ik ervaar nooit ergens lag.
Dit is echt een genot om op te gamen.

Het enige nadeel is echter de grote van de adapter maar ergens is dit ook wel acceptabel aangezien het zo een krachtige machine is. Maar deze is echt gigantisch en zeer zwaar, ik ben noch altijd op zoek naar een lichter model, als iemand dit weet laat me dit dan zeker weten.

Nog iets raars dat ik ervaar is dat de ssd, het lijkt wel gaat slapen na iets langere inactiviteit, dan staat de laptop wel aan maar als je dan na een langere tijd terug komt duurt het even voor de ssd terug opgestart is.
Als iemand hier de reden van weet laat het me dan zeker weten.

Maar dit zijn echte kleine dingen want ik kan alleen maar zeggen " wat een fantastische machine".
Ik denk niet dat er op dit moment een beter laptop te koop is.

Voor al degene die twijfelen over de aankoop van een BTO laptop, gewoon doen dit is echt money well spent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst bedankt voor uw complimenten :)

Wat de vragen betreffen;

1: Opzich kun je er een kleinere adapter aan hangen (ken zat klanten die een 90watt 2e adapter gebruiken voor een notebook die origineel 120watt was) maar of ik het aanraad is een ander.

Het (hoge) wattage van de 15CL37 adapter is zo omdat zelfs tijdens maximale belasting (opladen + cpu 100% en GPU 100%) het systeem moet blijven opladen. Als je echter hier rekening mee houdt bij een "kleinere" adapter kan het wel werken.

2: Nog niet eerder meegemaakt, kijk eens bij de powersaving settings? Mogelijk dat hij (zou eigenlijk niet moeten) zo is ingesteld dat de harddisk na 15 of 30 minuten in "sleep" modus gaan.
Nu we toch over de hdd's spreken; defragmenteer een SSD niet. Loop dus meteen even na of automatisch defragmenteren uitstaat voor de SSD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJsam
Bedankt voor de snelle reactie.

1. Zou het slecht zijn voor de performance en de batterij moest ik een kleinere 120 W adapter erop aansluiten.

2. bedankt voor de goede tip, ik heb inderdaad bij mijn advanced setting, bij maximum performance gevonden dat hij de harde schijf uitschakelde na 20 minuten dit heb ik nu uitgezet en ik denk dat daarmee het probleem is opgelost.
En mijn automatische defrag staat inderdaad al uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou de reden dat BTO dus een grote adapter meeleverd is om inderdaad problemen voor te zijn.
Het is een beetje het zelfde als een racewagen hebben en dan euro 95 tanken. Eigenlijk moet er 98 in maar zolang je maar niet het uiterste vraagt zal hij ook wel op 95 lopen.

Is de accu volledig opgeladen en je gaat gamen krijg je in mijn ervaring geen problemen, dit is echter geen garantie en ik wil nogmaals benadrukken dat ook ik eigenlijk alleen de originele adapter aanraad. dat gezegd hebbende, er zijn veel users die er nog een 90watter (of bij oudere notebooks) 60 watt universele adapter aan hangen. (hoewel uw adapter geloof ik 180watt is en de 120watt is niet veel kleiner dus deze tip is meer nuttig voor de 15CL35 users dan de high-end 15CL37 users)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2011 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 23:03
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:43:
Nou de reden dat BTO dus een grote adapter meeleverd is om inderdaad problemen voor te zijn.
Het is een beetje het zelfde als een racewagen hebben en dan euro 95 tanken. Eigenlijk moet er 98 in maar zolang je maar niet het uiterste vraagt zal hij ook wel op 95 lopen.

Is de accu volledig opgeladen en je gaat gamen krijg je in mijn ervaring geen problemen, dit is echter geen garantie en ik wil nogmaals benadrukken dat ook ik eigenlijk alleen de originele adapter aanraad. dat gezegd hebbende, er zijn veel users die er nog een 90watter (of bij oudere notebooks) 60 watt universele adapter aan hangen. (hoewel uw adapter geloof ik 180watt is en de 120watt is niet veel kleiner dus deze tip is meer nuttig voor de 15CL35 users dan de high-end 15CL37 users)
Bijkomend feit is dat je een 4 pins power aansluiting op de high-end modellen aantreft.
Daar moet men dus wel rekening mee houden aangezien lichtere modellen veelal single pins zijn.
De /37 modellen komen volgens mij met 220W adapters en die hebben ze gewoon nodig.

TDP's van de componenten bij elkaar opgeteld zit je er al snel aan.
Een 100W GPU met 45W CPU en dan nog scherm, RAM, HDD, Wifi, Optical, koeling.
Dan kom je al snel aan 175W en dan moet je accu nog laden.
Dan wil je de adapter ook niet op continu 100% belasten en de rekensom is compleet.

Is dit wel een worst case maxed out scenario, maar met een stevige game kom je in de buurt.
Een kleinere adapter is dus mogelijk maar hou rekening met het vermogen en de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Advies is gewoon de adapter gebruiken die er voor staat. Slecht voor de levensduur van de te krappe adapter. Er zal heus wel een 10% ruimte zijn in de capacteit van de adapter ( kortom een 150Watt zal heus wel werken op een 170Watt laptop ) maar de batterij laadt minder snel, hij kan spontaan gaan uitvallen + de adapter zal ongelofelijk heet worden, zeker als je een 120Watt probeert.

Er zijn legio verhalen bekend dat dit mis gaat, zelfs als wij op de assemblage een 18CL36 GTX560 SLi (of iets dergelijks zwaars) per ongeluk aansluiten op een 17CL36 GTX560 dan gaat het mis. Systeem valt spontaan uit bij 3D Mark tests....b.v. pas na een 10 tot 15 minuten en vervolgens zoek je je rot tot je de adapter gaat wisselen.

Kortom, gebruik de juiste adapter. Dan kan er ook niets mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
Hoe warm mag de 6990m worden in de 15cl37? Tijdens het gamen net werd mijn scherm plots zwart voor een korte tijd. Meerdere keren gebeurd ondertussen :S Videokaart falende?

Tijdens het gamen zit ik rond de 80-86 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
oosterhofjf schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 20:34:
Hoe warm mag de 6990m worden in de 15cl37? Tijdens het gamen net werd mijn scherm plots zwart voor een korte tijd. Meerdere keren gebeurd ondertussen :S Videokaart falende?

Tijdens het gamen zit ik rond de 80-86 graden
Een 6990m mag prima op die temperaturen komen.

Waarmee monitor je de temperatuur dat je op de range 80 tot 86 uitkomt?
Bekijk het eens met HWinfo op de achtergrond, zie je precies wat je temp was als ie op zwart gaat.
Ik neem aan dat ie wel hersteld zonder dat een reboot nodig is aangezien het 'korte termijn' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
Het probleem van mijn zwarte beeld is boven water :)

De laptop is aangesloten aan een externe monitor en ik heb de klep dan half openstaan. Dan is het scherm wel uit, maar is het beter voor de koeling (lijkt me). De klep had ik op een dusdanige manier opengezet dat deze net op het randje standje stond van aan/uit. Vandaar dat het scherm een paar keer zwart werd :P

Ik zat op teamspeak toen het gebeurde en daar kreeg ik te horen dat 80 graden eigenlijk wel erg warm is voor een laptop. Vandaar de post op dit forum. Gelukkig is alles goed nu :)

Ik gebruik trouwens MSI afterburner om de temperatuur te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

80 graden is "relatief" warm voor een laptop die weinig doet.
Onder volledige belasting is dit echter heel normaal. Tevens zijn de tooltjes niet altijd even accuraat. Zo had ik ooit een cpu van 150 graden zonder load.

Desktopcomponenten mogen vaak wel wat minder warm worden, maar bij laptopcomponenten inclusief de ATI 6990 kaart in uw laptop zijn er automatisch al hogere toleranties ingebouwd.

De klep open is inderdaad wel iets beter, niet zozeer voor de airflow (die loopt niet via het keyboard) maar vooral zodat het scherm niet te warm kan worden want de behuizing wordt na een uurtje gamen natuurlijk ook wel een beetje warm.

• somfortiwan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-09 18:43
Zijn er hier mensen die de S/PDIF uitgang voor geluid gebruiken in de 15CL35?
Ik heb namelijk een headset die ik hiermee zou willen gebruiken, maar wat ik ook probeer, ik krijg maar geen geluid uit mn laptop via deze manier. Het enige wat je toch moet doen is de kabel in je laptop steken en in je geluidsinstellingen aanpassen dat je S/PDIF gebruikt in plaats van je speakers?
Ik denk eigenlijk dat het een hardwareprobleem is, want het rode licht dat normaal gezien door mijn kabel komt, komt niet tevoorschijn als ik de kabel in mijn laptop steek.

En kan iemand een indicatie geven van de hersteltijd rond de feestperiode? Ik zou de problemen die ik heb sinds het begin dat ik deze laptop heb (kopieren van grote bestanden naar een SSD vertraagt enorm en haalt daarmee soms een uurlang mijn laptop onderuit en spontane systeemcrashes als ik laptop in slaaptstand plaats) eens willen laten nakijken, maar het probleem is dat ik de laptop alleen kan missen tijdens de kerstvakantie.

Verwijderd

Welke SSD heb je precies? Ik herken dat probleem met bepaalde jmicron controllers, maar volgens mij kan je die niet hebben in een BTO laptop. (alleen de V+100, maar die heeft dat probleem van extreem hoge write latencies niet).

• somfortiwan
De 128GB BTO-Selected. Soms is het helemaal niet van toepassing, maar ik heb al meermaals aan de hand gehad dat wanneer ik een bestand van 15GB kopiëer van/naar een harde schijf, dat meer dan een uur durft te duren. Het begint dan met normale (snelle) snelheden, maar dat wordt dan minder en minder, tot er geen MB/s overblijft. Het kopiëren stoppen verhelpt het vertragen van het systeem dan wel (meestal met enkele minuten vertraging wel), maar als ik het bestand dan echt moet hebben, dan ben ik daar nog steeds niet mee geholpen... Rebooten helpt meestal wel, maar er zijn genoeg gevallen geweest waar ik na de reboot meteen weer problemen had bij het kopieren. Drivers zijn up-to-date en een clean install heb ik ook al geprobeerd, zonder resultaat (net zoals bios update).

• Double-X-L
somfortiwan schreef op donderdag 15 december 2011 @ 15:31:
Ik heb namelijk een headset die ik hiermee zou willen gebruiken, maar wat ik ook probeer, ik krijg maar geen geluid uit mn laptop via deze manier. Het enige wat je toch moet doen is de kabel in je laptop steken en in je geluidsinstellingen aanpassen dat je S/PDIF gebruikt in plaats van je speakers?
Ik denk eigenlijk dat het een hardwareprobleem is, want het rode licht dat normaal gezien door mijn kabel komt, komt niet tevoorschijn als ik de kabel in mijn laptop steek.

En kan iemand een indicatie geven van de hersteltijd rond de feestperiode? Ik zou de problemen die ik heb sinds het begin dat ik deze laptop heb (kopieren van grote bestanden naar een SSD vertraagt enorm en haalt daarmee soms een uurlang mijn laptop onderuit en spontane systeemcrashes als ik laptop in slaaptstand plaats) eens willen laten nakijken, maar het probleem is dat ik de laptop alleen kan missen tijdens de kerstvakantie.
Waarom de S/PDIF aansluiting?

Ik weet niet welke headset gebruikt wordt, maar dat is een aparte lijkt me zo?
Digitaal naar je drivers bestaat wel maar is hoogst ongebruikelijk, 99% is analoog.
Aangezien je laatste DAC (digitaal naar analoog conversie) dan in je headset moet gebeuren zal deze ook nog actief gevoed moeten worden.

Je hebt een aparte headphones uitgang op je laptop, die zal het bij een analoge headset beter doen.
Je S/PDIF is meer voor Dolby Digital / DTS surround (en stereo voor audio puristen) en loopt dan normaliter over een Digitale receiver/versterker.

Verwijderd

somfortiwan schreef op donderdag 15 december 2011 @ 16:24:
De 128GB BTO-Selected. Soms is het helemaal niet van toepassing, maar ik heb al meermaals aan de hand gehad dat wanneer ik een bestand van 15GB kopiëer van/naar een harde schijf, dat meer dan een uur durft te duren. Het begint dan met normale (snelle) snelheden, maar dat wordt dan minder en minder, tot er geen MB/s overblijft. Het kopiëren stoppen verhelpt het vertragen van het systeem dan wel (meestal met enkele minuten vertraging wel), maar als ik het bestand dan echt moet hebben, dan ben ik daar nog steeds niet mee geholpen... Rebooten helpt meestal wel, maar er zijn genoeg gevallen geweest waar ik na de reboot meteen weer problemen had bij het kopieren. Drivers zijn up-to-date en een clean install heb ik ook al geprobeerd, zonder resultaat (net zoals bios update).
Test eens met HD tune op de HD health status en een (uitgebreide) errorscan.
somfortiwan schreef op donderdag 15 december 2011 @ 15:31:
Een koptelefoon met OPTISCHE ingang? Begrijp ik dit goed? Dat zal dan wel een zware koptelefoon zijn aangezien de koptelefoon dan inderdaad zoals Double-XL zegt de DAC moet uitvoeren (optisch is per definitie digitaal)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2011 18:59 ]

• Double-X-L
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 18:57:
[...]

[...]

Een koptelefoon met OPTISCHE ingang? Begrijp ik dit goed? Dat zal dan wel een zware koptelefoon zijn aangezien de koptelefoon dan inderdaad zoals Double-XL zegt de DAC moet uitvoeren (optisch is per definitie digitaal)
Optisch is altijd digitaal, digitaal niet altijd optisch, klinkt bijna als Yoda ;)
Coaxiaal digitaal is er in meerdere varianten, 1 daarvan is de wat minder bekende jack plug.
Deze is ook heel lang gebruikt op de creative desktop geluidskaaarten.
De meeste mensen kennen echter de grotere tulp coax aansluiting van DVD en receiver.

De meneer of mevrouw hierboven bedoelt volgens mij een jack aangezien hij spreekt over een aanpassing in settings van speakers naar S/PDIF. Het wachten is op een reactie van zijn zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfortiwan
Ik heb de Sharkoon X-tatic headset met een afzonderlijke receiver en voedingskabel om Dolby Digital om te zetten. In mijn oude laptop was er ook een 3.5mm aansluiting waarop ik een S/PDIF aansluiting kon aansluit en daar heb ik toen een kabel voor gekocht. (Foto van de kabel: http://www.cable-trader.co.uk/images/items/CABLE-624.JPG , het linkse stuk gaat in de laptop, het rechtse naar de decoder van de headset). In de BTO komt er echter geen licht door de kabel zoals bij alle andere toestellen waarmee ik de kabel en headset gebruik (beiden zijn getest met een PS3, m'n oude laptop en m'n tv). Mijn vraag was dus eigenlijk of mijn 15CL35 op een andere manier omgaat met S/PDIF of dat het gewoon om een defect zou gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
somfortiwan schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 11:08:
Ik heb de Sharkoon X-tatic headset met een afzonderlijke receiver en voedingskabel om Dolby Digital om te zetten. In mijn oude laptop was er ook een 3.5mm aansluiting waarop ik een S/PDIF aansluiting kon aansluit en daar heb ik toen een kabel voor gekocht. (Foto van de kabel: http://www.cable-trader.co.uk/images/items/CABLE-624.JPG , het linkse stuk gaat in de laptop, het rechtse naar de decoder van de headset). In de BTO komt er echter geen licht door de kabel zoals bij alle andere toestellen waarmee ik de kabel en headset gebruik (beiden zijn getest met een PS3, m'n oude laptop en m'n tv). Mijn vraag was dus eigenlijk of mijn 15CL35 op een andere manier omgaat met S/PDIF of dat het gewoon om een defect zou gaan?
S/PDIF is een digitale standaard voor geluidsoverdracht.
Dit kan zowel optisch als coaxiaal gebeuren, de headset vereist een optische aansluiting.
Het zou dus kunnen dat de W150HR barebone alleen S/PDIF coax uit kan sturen.
Ik weet dat de P170HM wel optisch ondersteunt.

Je dealer of BTO kunnen je daar verder mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-BRAIN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 20:09
Ik heb een 17CL35 met een gt555.

Kun je daar de normale nvidia desktop drivers voor instaleren of moet je daar de mobile versies voor hebben.

Als iemand dat weet een dm doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom een DM? Dan heeft niemand wat aan het antwoord. Maar hierbij dan het antwoord, de GT-555M is een mobile kaart en moet dus worden geinstalleerd met mobile drivers i.v.m. optimus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 20:02

psyy138

blackbulls.nl

na alle positieve dingen nu een tegenvallertje ,, mooie laptop sticker besteld alleen blijft deze niet plakken omdat de achterkant beetje stuw/stuw ( als dit het juiste woord is :D ) is van de 15p35...

voor mensen die eventueel een laptopsticker willen ,, denk er even goed overna :)

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over minpunten gesproken, ik heb ooit eens gezegd dat er geen media toetsen op m'n laptop zitten. ..dat is niet helemaal waar.
De ~ toets is een fn play en pause knop. 8)7
en ik merkte dit net pas op... beetje gênant. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138

psyy138

blackbulls.nl

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 11:24:
Over minpunten gesproken, ik heb ooit eens gezegd dat er geen media toetsen op m'n laptop zitten. ..dat is niet helemaal waar.
De ~ toets is een fn play en pause knop. 8)7
en ik merkte dit net pas op... beetje gênant. :/
beetje laat ja haha ;)

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Hey,

ik ben ook van plan om er eentje te kopen maar ik had een vraagje omdat ik nog twijfel :p ? om welke versie van de GT555m gaat het??? (Het 15inch model, dus 15p35 of 15CL35)

er zijn namelijk 4 versies:
#1. 144sp, 192-bit DDR3
#2. 144sp, 128-bit DDR3
#3. 144sp, 128-bit GDDR5
#4. 96sp, 128-bit GDDR5

kan iemand/roberto es screentje posten met GPU-Z.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

144sp, 128-bit GDDR3.

Alleen dell gebruikt de betere 192-bit variant. Dat kan je zien aan de oneven hoeveelheid geheugen. Dat kan je ook zien op http://www.notebookcheck....orce-GT-555M.41933.0.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit inderdaad een gelijk aantal GDDR 3 geheugen op de GT 555M kaarten.
Screenshot probeer ik morgen even te maken maar het is "weer" kerstdrukte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:13:
Er zit inderdaad een gelijk aantal GDDR 3 geheugen op de GT 555M kaarten.
Screenshot probeer ik morgen even te maken maar het is "weer" kerstdrukte ;)
super,

btw komt in loop van deze week nog bestellinkje bij hoogstwaarschijnlijk ;) :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoDePeo89
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-02 11:54
Dag Tweakers,

Ik heb een korte wellicht ietwat domme vraag. Ik heb de 17cl35 gekocht (heerlijk ding!) en net binnen, met oa een SSD schijf erin (64GB) en de dvd-speler die er standaard in zit. Een andere harde schijf zit er nog niet in omdat de prijzen redelijk hoog waren ivm de Thailand situatie.

Mijn vraag: wat is er van belang als ik zelf binnenkort een tweede harde schijf erin wil doen (geen SSD, normaal, 7200 rpm), dus in plaats van de dvd-speler (want dat is de enige optie als ik het goed begrijp).

Is het dan van belang dat ik ook een Caddy aanschaf waar die schijf inpast, zodat ik het geheel kan installeren in mn laptop? Zo ja, ik las dat die dingen niet lost te bestellen zijn bij BTO, geldt dat nog steeds? Waar zijn die dingen wel te verkrijgen?

En wat betreft formaat, zijn er beperkingen waar ik rekening mee moet houden, of kan elke laptop interne harde schijf in principe geïnstalleerd worden? Ik wil natuurlijk niet dat ik straks een schijf bestel via internet en dat ie er uiteindelijk toch niet in past.. een laptop blijft natuurlijk krap qua behuizing.

En mn dvd-speler, hoe zorg ik ervoor dat ik die dan als externe speler kan gebruiken? Moet ik daar ook een Caddy voor hebben?

Hopelijk en waarschijnlijk korte antwoorden, maar ik hoop dat iemand mij hierover duidelijkheid kan verschaffen?

Alvast bedankt!
Leander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
LeoDePeo89 schreef op maandag 19 december 2011 @ 23:49:
Dag Tweakers,

Ik heb een korte wellicht ietwat domme vraag. Ik heb de 17cl35 gekocht (heerlijk ding!) en net binnen, met oa een SSD schijf erin (64GB) en de dvd-speler die er standaard in zit. Een andere harde schijf zit er nog niet in omdat de prijzen redelijk hoog waren ivm de Thailand situatie.

Mijn vraag: wat is er van belang als ik zelf binnenkort een tweede harde schijf erin wil doen (geen SSD, normaal, 7200 rpm), dus in plaats van de dvd-speler (want dat is de enige optie als ik het goed begrijp).

Is het dan van belang dat ik ook een Caddy aanschaf waar die schijf inpast, zodat ik het geheel kan installeren in mn laptop? Zo ja, ik las dat die dingen niet lost te bestellen zijn bij BTO, geldt dat nog steeds? Waar zijn die dingen wel te verkrijgen?

En wat betreft formaat, zijn er beperkingen waar ik rekening mee moet houden, of kan elke laptop interne harde schijf in principe geïnstalleerd worden? Ik wil natuurlijk niet dat ik straks een schijf bestel via internet en dat ie er uiteindelijk toch niet in past.. een laptop blijft natuurlijk krap qua behuizing.

En mn dvd-speler, hoe zorg ik ervoor dat ik die dan als externe speler kan gebruiken? Moet ik daar ook een Caddy voor hebben?

Hopelijk en waarschijnlijk korte antwoorden, maar ik hoop dat iemand mij hierover duidelijkheid kan verschaffen?

Alvast bedankt!
Leander
Op verzoek zal ik het kort houden ;)

Zowel de caddy als een behuizing voor de vrij gekomen DVD drive zijn te krijgen bij BTO en haar dealers.
In principe kan iedere 2,5" laptop HDD/SSD gebruikt worden.
Uitzonderingen zijn afwijkende maten zoals de 10000rpm WD raptors die wat dikker kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LeoDePeo89 schreef op maandag 19 december 2011 @ 23:49:
Dag Tweakers,

Alvast bedankt!
Leander
Per punt reactiel

1: Ze worden wel los aangeboden, diverse dealers maar ook BTO zelf bieden ze nu los aan.
2: Iedere laptopschijf kan er in. i.v.m. warmte en krapte zou ik het echter houden tot de 9.5mm schijven dus geen "12.5"mm" grote schijven. (dikte)
3: Daar zijn diverse usb breakouts voor te vinden, een simpele websearch levert mij zo 5 resultaten op.
4: (tip) u kunt evt. juist de SSD in de caddy plaatsen. Aangezien het een 64Gb'er is zal hij toch neit zo snel zijn om de S-ATA 3 snelheid te missen (normaliter heeft een laptop dvd port geen SATA 3) zodat vibraties van de harddisk beter worden opgevangen in de interne bay.

Let wel, als u nu al twijfelt zou ik het zelf niet doen. De garantie kan verlopen (afhankelijk van uw dealer) als u wat fout doet. (lees schade laat ontstaan)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2011 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 10:59:
[...]

4: (tip) u kunt evt. juist de SSD in de caddy plaatsen. Aangezien het een 64Gb'er is zal hij toch neit zo snel zijn om de S-ATA 3 snelheid te missen (normaliter heeft een laptop dvd port geen SATA 3) zodat vibraties van de harddisk beter worden opgevangen in de interne bay.
Baserend op de aaname dat er geen/weinig grote bestanden geschreven worden naar een relatief kleine schijf, snap ik de beredenering.

64GB schijven blijven natuurlijk wel beter op SATA3 port.
Sommige controlers werken met minder kanalen (door minder aantal chips) waardoor ze met schrijven wat trager zijn. Je leessnelheden met een SATA3 schijf blijven gelijk.

http://tweakers.net/price...HZtsigqvOUWUaVjEXZkCjG-AU

Als OS schijf zou ik de 64GB op de SATA3 aansluiting laten en een 7200rpm in de caddy zetten.
Mits goed geinstalleerd zijn de vibraties minimaal, een optische drive houdt daar ook niet van ;)

Uiteraard zolang de 64 GB SSD een SATA3 schijf is, een SATA2 schijf maakt bovenstaande irrelevant.

[ Voor 0% gewijzigd door Double-X-L op 20-12-2011 14:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals beloofd zou ik nog foto's plaatsen van de 17M39 (hier klikken). Het eerste wat opviel is het scherm, het matte scherm in de 17CL3x series is al goed, maar dit is echt mooi, zie ook de laatste foto i.v.m. kijkhoek :)

Leuk is ook dat de 15" versie (15M39) als een van de weinige notebooks in de 15 inch categorie echt 2 schijven intern aankan zonder verlies van optical drive.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2011 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt wel ja. Alleen kan je dat bakbeest nauwelijks een 15.6" notebook meer noemen. Hij is zwaarder dan de meeste 17" notebooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je hem in je handen gehad?:) (evt. de barebone)
Ik vond hem echt meevallen, hij is wel wat dikker ja. Dat moet ik erkennen maar hij komt niet zwaar over. Hoewel de 17" (relatief gezien) lichter is.

Zet ik de afmetingen van de 15M39 tegen de 15CL35 kom je uit op dit:
15M39: 395 (B ) x 268 (D) x 55 (H) mm @ 3.5 kilo (standaard 9cell)
15CL35: 374mm (B ) x 250mm (D) x 25mm~37mm (H) @ 2.6 kilo (2.8 met 9cell)

Goed, twee compleet verschillende laptops. Vergelijk ik hem met een systeem uit de zelfde klasse:
15CL37: 376mm (B ) x 256mm (D) x 35mm~43mm (H) @ 3.1 kilo.

Valt mee vind ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2011 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-09 11:07
Vind alleen het uiterlijk niet mooi :) Maar dat is mijn persoonlijke mening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 17:47:
Dat klopt wel ja. Alleen kan je dat bakbeest nauwelijks een 15.6" notebook meer noemen. Hij is zwaarder dan de meeste 17" notebooks.
M15x was met 4,1 kg nog dik een halve kg zwaarder.
Moet ook wel als je een 75W+ VGA moet huisvesten.

Kortom gewicht lijkt me niet bijzonder relevant in deze laptop categorie.
Het is een high performance systeem dat je mee kunt nemen.
Voor echt portable en dagelijks zakelijk gebruik zijn andere laptops uitgevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Double-X-L op 20-12-2011 21:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138

psyy138

blackbulls.nl

wat is eigenlijk het beste voor de laptop accu.. heletijd zover mogelijk leeg laten en weer opladen of elke keer de stroom er gewoon inlaten ???

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Laatst online: 20-09 17:45
Algemeen voor accu's is gebruiken het beste. Het zal altijd slijten, of je nou continu op stroom werkt of continu ontlaad.

Dus gewoon laden, gebruiken en weer laden. Het in 1 keer opladen van een accu is beter dan kleine beetjes. Bij de huidige lithium accu's maakt het niet uit of je bij 90% of 15% gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn advies is alsvolgt:

Bij eerste gebruik de notebook 100% opladen (overnacht) en dan 100% leegtrekken. Tot dat hij dus echt uitvalt en niet dat Windows gaat piepen.

Vervolgens kan de accu gewoon worden gebruikt.
Ik raad aan om minimaal 1x de maand hem nog helemaal leeg te trekken. Tevens kan het geen kwaad de accu te verwijderen als u hem voor een langere tijd niet op de accu gebruikt. Doe dit dan tussen de 30 en 40% vol. Dan blijft de accu in z'n beste conditie.

Zo heb ik met een aantal notebook (o.a. m'n eigen ThinkPad X41) zelfs na 6 jaar nogsteeds 5 uur op een lading kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparcoNL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 11:48
Kunt u ook nog foto's maken van de 15m39? zo als u gedaan heeft bij de 17m39 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazeker, heb er ook paar maar die zijn niet zo gelukt.
Komt opzich overeen met de 17M39 alleen dan dus wat compacter. En ... heel leuk! een doorzichtig led logo aan de achterkant van de notebook :)

Zal proberen ze morgen te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparcoNL
Okey :)

Zit echt hard te twijfelen welke ik zal nemen, de msi's hebben hun uiterlijk wat meer mee ( fancy ) maar de bto's zijn prijs technisch de betere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138

psyy138

blackbulls.nl

dan zou ik voor de prijs technisch gaan heb je veel meer aan later zo heb ik da ook gedaan :P

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparcoNL
tjah.. daar zit ik ook zo hard over te twijvelen,, maar het oog wil eigenlijk ook wel wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138

psyy138

blackbulls.nl

hij oogt toch nog redelijk goed en voor z'n prijs zou ik het echt niet laten liggen of licht het aan mij xD

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
Over smaak valt nooit te twisten, dus hangt het waarschijnlijk af van wat je budget is. Die M39 is waarschijnlijk sowieso minder een kermisattractie dan de vergelijkbare MSI GT780DX en heeft gewoon goede specs.

Persoonlijk vind ik de CL-serie wel mooier, mja... wat ik net zei, over smaak valt niet te twisten. Tis maar wat je wilt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
Over het oog: dat voordeel verdwijnt al snel als je de toetsen of bezel moet gapen omdat je laptop druk aan het rekenen is. Wat je mogelijk kan vermijden met een performantere notebook?

Anyway, ik heb net gemerkt dat mijn bestelling onderweg is. Ik wacht geduldig af...

Verwijderd

De keuze is natuurlijk aan ieder voor zich :)
Voordeel van maatwerk is natuurlijk wel dat je precies krijgt wat je wilt.

Ik heb trouwens vandaag een betere fotoshoot gedaan met de BTO 17M39. Wat heldere foto's en ook betere foto's van het scherm / inkijkhoek.

Het meest opvallende aan deze laptop, zoals haast gebruikelijk bij MSI barebones, zijn de speakers.
Er zit echt duidelijk bass in en gaat ook serieus hard zonder te vervomen. Doet mij denken aan de (4 jaar oude) L735 series qua geluid.

Foto's van de 15M39 zijn helaas niet gelukt, hij was nog niet klaar (lees er zaten nog geen bezels op dus foto's nemen had weinig nut)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

ik ben es benieuwd ook naar die 15M39, die hoogte 55mm, lijkt me erg dik nee?

M'n oude Olivetti P1 166mhz, was dunner :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk is hij dik. Er staat hier een review van de barebone:
http://www.notebookcheck....811-Notebook.43717.0.html

Een van de lelijkste notebooks die je kan kopen.. Maar wie ben ik? Vooral de grote randen om het scherm vind ik een grote designfout..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-12-2024
Wat is de betere 256GB SSD schijf?

De Crucial M4 256gb of de Corsair Performance Pro 256GB? Ik lees namelijk dat de Crucial M4 beter wordt beoordeeld, maar de Corsair hoger zit qua mb's lezen/schrijven.

En kan ik de P•BOOK 15CL35 ook met een GTX570 bestellen?
Ik vind de X•BOOK 15M39-GTX570 namelijk te dik en die rode game-toetsen vind ik ook lelijk (denkt iedereen dat je een full-time gamer bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 14:14:

Een van de lelijkste notebooks die je kan kopen.. Maar wie ben ik? Vooral de grote randen om het scherm vind ik een grote designfout..
En ik kan nu al bevestigen dat de foto's van de review niet helemaal overeenkomen. (de achterkant van de BTO is compleet anders).

Positief puntje over de 17M39, vandaag bij de eerste klant afgeleverd, hij haalt 3+ uur op één acculading met helderheid op hoog bij licht gebruik. Dat is aardig netjes! Maargoed, er zit dan ook een grote accu in :)
marijnvonk schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 17:08:
Wat is de betere 256GB SSD schijf?

De Crucial M4 256gb of de Corsair Performance Pro 256GB? Ik lees namelijk dat de Crucial M4 beter wordt beoordeeld, maar de Corsair hoger zit qua mb's lezen/schrijven.

En kan ik de P•BOOK 15CL35 ook met een GTX570 bestellen?
Ik vind de X•BOOK 15M39-GTX570 namelijk te dik en die rode game-toetsen vind ik ook lelijk (denkt iedereen dat je een full-time gamer bent).
Wat is beter? In snelheid of betrouwbaarheid?
De oude P3 series had minder uitval dan de M4 van Crucial, afgaande op de historie zeg ik dus de Performance pro maar cijfer de M4 niet weg welke veel gelijkenis met de Intel 510 serie vertoont.

De 15CL35 is niet te bestellen met een andere 3Dkaart, kan en past niet.
Als de 15M39 te denk is kunt u kijken naar de 15CL37. foto's hier. Scheelt toch wat. Maar wat is dik? De rode toetsen kan ik inkomen ... maar wie koopt dit systeem buiten gamers? ;) Ik gok dat 90% wel gamed anders is een GTX 570m ook niet nodig 8)

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2011 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTO_USER

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 14:14:

Dit is niet de zelfde barebone als de 15M39. kleuren zijn volledig anders (en er zitten geen grote logos op).

En inderdaad, wie ben jij? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
Die accu klinkt wel goed trouwens. Kunnen die lelijke rode kleurtjes ook van die toetsen af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marijnvonk schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 17:14:
Die accu klinkt wel goed trouwens. Kunnen die lelijke rode kleurtjes ook van die toetsen af?
Als je heel goed poetst ;)
Nee, ze zitten standaard op het keyboard.
Naar mijn weten (maar dat kan BTO_user bevestigen) worden de toetsenborden niet zonder de WASD keys geleverd.

Hier trouwens de (onscherpe) foto van de 15M39 z'n achterkant. Duidelijk anders:

Afbeeldingslocatie: http://www.notebooktotaal.nl/achterkant.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
Bijna exact de MSI GT683(DXR). En dat uiterlijk wou ik nou juist net niet :(

http://www.gizmag.com/msi...ops/19779/picture/142006/

[ Voor 16% gewijzigd door marijnvonk op 23-12-2011 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 17:08:
[...]

En ik kan nu al bevestigen dat de foto's van de review niet helemaal overeenkomen. (de achterkant van de BTO is compleet anders).

Positief puntje over de 17M39, vandaag bij de eerste klant afgeleverd, hij haalt 3+ uur op één acculading met helderheid op hoog bij licht gebruik. Dat is aardig netjes! Maargoed, er zit dan ook een grote accu in :)

[...]

Wat is beter? In snelheid of betrouwbaarheid?
De oude P3 series had minder uitval dan de M4 van Crucial, afgaande op de historie zeg ik dus de Performance pro maar cijfer de M4 niet weg welke veel gelijkenis met de Intel 510 serie vertoont.

De 15CL35 is niet te bestellen met een andere 3Dkaart, kan en past niet.
Als de 15M39 te denk is kunt u kijken naar de 15CL37. foto's hier. Scheelt toch wat. Maar wat is dik? De rode toetsen kan ik inkomen ... maar wie koopt dit systeem buiten gamers? ;) Ik gok dat 90% wel gamed anders is een GTX 570m ook niet nodig 8)
EDIT:

Ok thanks!

Tja, ik game er waarschijnlijk weinig op, maar wel wat videobewerken en heel veel muziek productie (vandaar dat de speakertjes ook wel handig zijn). De muziekprojecten zijn vaak erg groot, waar ik eigenlijk ook een betere audiokaart voor nodig heb. Maar die zijn niet te verkrijgen bij BTO, of wel?

[ Voor 3% gewijzigd door marijnvonk op 23-12-2011 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan toch de 15CL37? Is zelfs nog iets sneller dan de GTX 570m.
Maargoed, over smaak kun je natuurlijk altijd blijven twisten ;)
marijnvonk schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 17:25:
[...]
Ok thanks!

Tja, ik game er waarschijnlijk weinig op, maar wel wat videobewerken en heel veel muziek productie (flink grote projecten), waar ik eigenlijk ook een betere audiokaart voor nodig heb. Maar die zijn niet te verkrijgen bij BTO, of wel?
Waarom is een 15CL35 dan niet voldoende? Is een stuk slanker (zie fotos) en goedkoper.

Een betere (externe) audiokaart raad ik sowieso altijd aan voor muziekproductie. Dit omdat de interne kaarten (heeft iedere notebook last van, niet BTO specifiek dus) altijd een kleinbeetje storing hebben. Storing? Ja interferentie, dit kan in allerlei vormen optreden maar alleen een externe kaart met eigen voeding is perfect loepzuiver.

Qua snelheid voldoet de 15CL35 in iedergeval ruim, ook deze kaart heeft Cuda.
Zie: http://www.nvidia.com/object/product-geforce-gt-555m-us.html

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2011 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnvonk
Ok, thanks voor de tip!
De 15CL35 staat idd nog wel bovenaan de lijst bij mij, maar ik zal nog even nadenken.
Ik moet nu weg alleen ;)

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• formant
  • Laatst online: 20-07 20:16
Ik ben een aantal modellen aan het bekijken ter vervanging van mn macbook pro, de meest voor de hand liggende lijkt me de 17cl40dt omdat die achteraf ook aan te passen is lijkt me. Uiteraard wil ik dat om later weer osx te draaien wanneer bekend wordt welke gpu ze gaan ondersteunen in het komend jaar. Ik vroeg me af of het dus ook mogelijk is om de 580m in de configuratie te hebben ?

Verder hele fijne topic dit, voor mij ongekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij is zo niet op voorraad bij BTO maar in principe kun je alle MXM kaarten vervangen. (wel duur hoor!)
Alleen waarom is de 17CL40 achteraf aan te passen? De 17CL37 (als voorbeeld) kan evengoed nog geupgrade worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP-tjuh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-08 08:08
Weet iemand waar ik BTO's kan bekijken omgeving Rotterdam?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• formant
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:05:
Hij is zo niet op voorraad bij BTO maar in principe kun je alle MXM kaarten vervangen. (wel duur hoor!)
Alleen waarom is de 17CL40 achteraf aan te passen? De 17CL37 (als voorbeeld) kan evengoed nog geupgrade worden.
Ik ging uit van de x7200/x58, die lijkt me eenvoudiger te voorzien van upgrades en de compatibiliteit om ook later in 2012 osx te draaien (zodra bekend is welke gpu zij gaan toepassen). Ik ga er vanuit dat de 17cl37 ook enkel de gpu (en ram/hd) te upgraden is, een cpu upgrade zal dan makkelijk gaan op een 17cl40.

[ Voor 10% gewijzigd door formant op 25-12-2011 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juniordiscart
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-06 13:24
Hey BTO-gebruikers,

Een tweetal maanden geleden heb ik een BTO-notebook gekocht (15P-35 geloof ik) en hierin heb ik een Intel 320 80Gb SSD laten stoppen. Nu is dit eigenlijk wat aan de lage kant, en had ik deze graag willen doorverkopen. Is er iemand (wellicht van de BTO-service zelf) die me kan vertellen of de koper nog garantie zou hebben op die SSD? En indien dit het geval is, wat er dan geregeld moet worden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
  • Laatst online: 06-07 22:06
Ik gebruik al een tijdje een BTO laptop, qua performance is er niks op aan te merken. Maar op het gebied van temperaturen wel. Wanneer ik het stress test programma LinX laat draaien, stopt deze zelfs door een fout. Dit zou niet mogen gebeuren op een standaard geklokte processor. De temperaturen worden dan ook erg hoog, rond de 97 graden van de warmste core en rond de 94 graden bij de koudste core.
Ik heb dit al eerder gemeld bij BTO, maar die zeiden dat dit volkomen normaal is. Maar ik zou toch graag zien dat de boel kouder wordt en hoop dit te bereiken door hyperthreading uit te schakelen. Helaas is dit niet mogelijk in het bios, maar komt dit er misschien in de toekomst of is daar een speciale bios voor?
Het gaat om de 15CL35 met daarin een Intel 2670QM.

Gamertag for Xbox: R0SSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom denk je dat hyperthreading de temperatuur verlaagt? Hyperthreading zorgt er juist voor dat de processor efficiënter kan worden gebruikt. Als je hyperthreading uit zet en je speelt exact dezelfde load dan wordt de processor juist heter aangezien er minder tijd in idle kan worden doorgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2011 @ 21:24:
Waarom denk je dat hyperthreading de temperatuur verlaagt? Hyperthreading zorgt er juist voor dat de processor efficiënter kan worden gebruikt. Als je hyperthreading uit zet en je speelt exact dezelfde load dan wordt de processor juist heter aangezien er minder tijd in idle kan worden doorgebracht.
Bij overclocken scheelt het vaak behoorlijk namelijk, dus ik zou het niet begrijpen waarom het nu niet zou helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij verwar je hyperthreading met turbo boost ;) Turbo boost kan je uitzetten door maximum processor performance op 99% te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2011 @ 21:31:
Volgens mij verwar je hyperthreading met turbo boost ;) Turbo boost kan je uitzetten door maximum processor performance op 99% te zetten.
Nope, net een test gedaan met LinX waarbij ik maar 4 threads gebruik i.p.v. 8. Hierbij waren de eerste 6 cores in taakbeheer evenredig verdeelt qua load en de laatste 2 cores was 1 van beide bezig, de ander stond op idle/niets. Deze laatste core was dan ook 11 graden kouder vergeleken met de warmste core. Gaat 88 graden en 99 graden.

Edit: Net ook geprobeerd om max perf proc op 99% te zetten, processor boost vrolijk door...

[ Voor 7% gewijzigd door R0SSI op 26-12-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

formant schreef op zondag 25 december 2011 @ 17:42:
[...]

Ik ging uit van de x7200/x58, die lijkt me eenvoudiger te voorzien van upgrades en de compatibiliteit om ook later in 2012 osx te draaien (zodra bekend is welke gpu zij gaan toepassen). Ik ga er vanuit dat de 17cl37 ook enkel de gpu (en ram/hd) te upgraden is, een cpu upgrade zal dan makkelijk gaan op een 17cl40.
Ik begrijp de reden.
De 17CL37 is echter qua cpu nogsteeds te upgraden. Tot de 2960XM kan er in.
Idem eigenlijk alle high-end modellen. Enige voordeel van de 17CL40 is inderdaad de desktopprocessoren. De 960 is echter trager dan bijv. een 2860QM dus dan is de vraag, wat is wijsheid over een jaartje? Doorverkopen en een compleet nieuw model kopen of je, nu duurbetaalde, cpu upgrade verkopen om opnieuw voor de hoofdprijs een top cpu te kopen?
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2011 @ 21:31:
Dat idee kreeg ik ook ;)

Maar als ik het goed begrijp (zo laat op de avond na een fiks kerstmaal ;)) geeft de laptop dus errors bij bepaalde high-load testen? Dat mag natuurlijk niet mits de test "normaal" is.

Wat gebeurt er bijv. in memtest86 na een halve dag runnen?
Of Orthos / prime95 laten lopen op alle cores (Large, in place FFT's of Blend)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2011 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 00:41:
Dat idee kreeg ik ook ;)

Maar als ik het goed begrijp (zo laat op de avond na een fiks kerstmaal ;)) geeft de laptop dus errors bij bepaalde high-load testen? Dat mag natuurlijk niet mits de test "normaal" is.

Wat gebeurt er bijv. in memtest86 na een halve dag runnen?
Of Orthos / prime95 laten lopen op alle cores (Large, in place FFT's of Blend)
Zodra ik tijd heb, laat ik deze tests wel een keer lopen. Ik ga nu namelijk een paar daagjes weg en dus gaat dat wat moeilijk.
Maar LinX stresst het geheugen en de processor op z'n maximale performance. Dus zodra ik terug ben, zal ik die andere 2 programma's laten draaien om te kijken welk van de twee, RAM of processor, problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R0SSI schreef op maandag 26 december 2011 @ 21:27:
[...]

Bij overclocken scheelt het vaak behoorlijk namelijk, dus ik zou het niet begrijpen waarom het nu niet zou helpen?
En nog even voor de duidelijkheid: De temperatuur stijgt, omdat je meer werk verzet met hyperthreading aan. In een game heb je dit niet, de processor verzet (bij benadering) even veel werk, of hyperthreading nu aan staat of niet. Je hebt immers te maken met een GPU bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 09:56:
[...]

En nog even voor de duidelijkheid: De temperatuur stijgt, omdat je meer werk verzet met hyperthreading aan. In een game heb je dit niet, de processor verzet (bij benadering) even veel werk, of hyperthreading nu aan staat of niet. Je hebt immers te maken met een GPU bottleneck.
Mij staat bij dat je voltages ook iets hoger komen op full load met HT aan.
Op je temperaturen scheelt het dus ook gewoon.

Kan dat alleen niet testen hier omdat ik ook geen HT kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-08 10:51
Nu is afgelopen weekend mijn HP HDx16 overleden.. Dat is erg jammer want was van plan pas een laptop te komen als windows 8 uit zou zijn ivm de touchscreen mogelijkheden.

Ik zit daarom een een dubio wat te doen? Een nieuwe goedkope laptop kopen of gewoon een beest en dan maar windows 8 zonder touchscreen bedienen...

Daarnaast vroeg ik me af of BTO bezig is met laptops/ laptoptablet concepten? En hou lang het duurt voordat deze beschikbaar zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• formant
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 00:41:
[...]

Ik begrijp de reden.
Idem eigenlijk alle high-end modellen. Enige voordeel van de 17CL40 is inderdaad de desktopprocessoren. De 960 is echter trager dan bijv. een 2860QM dus dan is de vraag, wat is wijsheid over een jaartje? Doorverkopen en een compleet nieuw model kopen of je, nu duurbetaalde, cpu upgrade verkopen om opnieuw voor de hoofdprijs een top cpu te kopen?

[...]

Ander voordeel was, dacht ik zo, dat de x7200 erg geschikt is voor een crossfire 6990m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kev!n schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 17:00:
Nu is afgelopen weekend mijn HP HDx16 overleden.. Dat is erg jammer want was van plan pas een laptop te komen als windows 8 uit zou zijn ivm de touchscreen mogelijkheden.

Ik zit daarom een een dubio wat te doen? Een nieuwe goedkope laptop kopen of gewoon een beest en dan maar windows 8 zonder touchscreen bedienen...

Daarnaast vroeg ik me af of BTO bezig is met laptops/ laptoptablet concepten? En hou lang het duurt voordat deze beschikbaar zijn..
Een touchscreen verveelt snel als er ook nog een touchpad en keyboard voor zit.
Ik heb jaren Lenovo ThinkPad Tablets gehad, de echte goede modellen met Wacom digitiser en S-IPS display. En dan nog, 9 van de 10 keer was het sneller om gewoon je muis te gebruiken ;)

Voor W8 er is zul je in iedergeval niet veel van zulke laptops zien, zo ook bij BTO niet.
formant schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 18:48:
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 00:41:
[...]

Ik begrijp de reden.

[...]

Ander voordeel was, dacht ik zo, dat de x7200 erg geschikt is voor een crossfire 6990m.
Ja maar is dat niet enorm geld weggooien? Los van het feit dat op dit model geen sli / crossfire wordt aangeboden? :) (SLI biedt nooit een zelfde vooruitgang t.o.v. de meerprijs als je het in relatie met elkaar probeert te zien)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2011 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 18:52:
[...]

Ja maar is dat niet enorm geld weggooien? Los van het feit dat op dit model geen sli / crossfire wordt aangeboden? :) (SLI biedt nooit een zelfde vooruitgang t.o.v. de meerprijs als je het in relatie met elkaar probeert te zien)
Daarnaast is een totaal van 350W TDP absoluut ongewenst in een laptop en maakt werken op de accu zo goed als onmogelijk. Een 18CL36 met SLI 570m zou een geschatte TDP hebben van 225W en lijkt mij het hoogst haalbare voor nu.

Dan zou de vraag nog wel open staan of BTO een 18CL36 met SLI 570 kan/wil leveren.
Dat hangt dan o.a. weer samen met het kunnen krijgen van koelblokken voor die configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M'n 17CL35 start niet meer op.
Hij komt bij een zwart scherm met witte laadbalk 'Windows is loading files', hierna een loading windows balkje (in lage kwaliteit), en dan blijft hij op zwart scherm hangen.

Als ik via een win7 install USB boot blijft hij ook hangen na de eerste paar schermen.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

M'n Corsair P3 128GB staat wel gewoon bij de boot options.

In de bios heb ik net de SSD ingesteld als IDE ipv AHCI, hierdoor kan ik nu bij Opstartherstel komen, dit duurt heel lang, uiteindelijk zegt hij dat het herstel is voltooid. Hij herstart dan en komt weer in dezelfde cyclus terecht, en begint weer met Opstartherstel. ;(

Ook heb ik het Nvidia optimus lampje nog niet zien branden, slechts het lampje van de GT555M brandt, is dit normaal bij opstarten etc?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2012 @ 15:34:
M'n 17CL35 start niet meer op.
Hij komt bij een zwart scherm met witte laadbalk 'Windows is loading files', hierna een loading windows balkje (in lage kwaliteit), en dan blijft hij op zwart scherm hangen.

Als ik via een win7 install USB boot blijft hij ook hangen na de eerste paar schermen.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

M'n Corsair P3 128GB staat wel gewoon bij de boot options.

In de bios heb ik net de SSD ingesteld als IDE ipv AHCI, hierdoor kan ik nu bij Opstartherstel komen, dit duurt heel lang, uiteindelijk zegt hij dat het herstel is voltooid. Hij herstart dan en komt weer in dezelfde cyclus terecht, en begint weer met Opstartherstel. ;(

Ook heb ik het Nvidia optimus lampje nog niet zien branden, slechts het lampje van de GT555M brandt, is dit normaal bij opstarten etc?
Een herstel uitvoeren in IDE en dan terug zetten naar AHCI lijkt me niet helemaal haalbaar.
Of blijf je dan in IDE modus na het opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In IDE modus kan ik nu geen opstartherstel meer doen.
http://i39.tinypic.com/whxsus.jpg
In AHCI begon opstartherstel niet eens.
Systeemherstel is uberhaupt niet mogelijk.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat IDE en AHCI uberhaupt inhouden.

Ook kon ik opeens wel Windows Geheugencontrole uitvoeren, wat voorheen niet kon, hij kon echter geen fouten vinden.

Windows installatie booten vanaf USB lukt nu wel (in IDE, AHCI niet geprobeerd meer), maar ik heb zelf geen lege schijven op het moment om een nieuwe installatie op te doen, en reparatie/herstel werkt niet.

Ik ga morgen bij m'n vader eerst even proberen de bestanden te redden via linux of windows op een externe HDD. Gelukkig heeft m'n vader exact dezelfde laptop die ik even kan lenen :P

Dit komt allemaal wel heel onverwacht, hij had nog helemaal niets fout gedaan (op een lichte vlek in m'n beeldscherm na) ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Parallel ATA (PATA), vroeger bekend als Integrated Drive Electronics (IDE), is een standaardinterface die de communicatie tussen het moederbord van een computer en schijfstations mogelijk maakt. PATA wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de aansturing van harde schijven en CD-ROM-stations

Moderne computers gebruiken S-ATA, eerst enkel voor de harddisken maar nu zijn alle devices SATA. Serial ATA is de opvolger van Parallel ATA/PATA/P-ATA (Advanced Technology Attachment) of IDE-bus.

Om dan even een "uitgebreide" uitleg te quoten:
The Advanced Host Controller Interface (AHCI) is a technical standard defined by Intel that specifies the operation of Serial ATA (SATA) host bus adapters in a non-implementation-specific manner.

The specification describes a system memory structure for computer hardware vendors to exchange data between host system memory and attached storage devices. AHCI gives software developers and hardware designers a standard method for detecting, configuring, and programming SATA/AHCI adapters. AHCI is separate from the SATA 3Gb/s standard, although it exposes SATA's advanced capabilities (such as hot swapping and native command queuing) such that host systems can utilize them.

As of October 2010[update], the current version of the specification is v. 1.3.
In het kort: AHCI is alle S-ATA functies ondersteunen en ATA is op de oude (compatabiliteit) modus werken waarbij sommige functies (parallelle communicatie versus seriële communicatie) dus niet worden ondersteund.

Grote kans dat je SSD dus gewoon defect is. Dat is het nadeel van SSD's ... die gaat minder "merkbaar" kapot. Een HDD voel je vaak aankomen door tragere prestaties of het opeens missen van bestanden. Een SSD is meestal pats boem dood.

Een andere veroorzaker van dit defect zou defect geheugen kunnen zijn maar dan zou je eerder instabiliteit ervaren i.p.v. niet doorbooten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2012 @ 20:36:
In IDE modus kan ik nu geen opstartherstel meer doen.
http://i39.tinypic.com/whxsus.jpg
In AHCI begon opstartherstel niet eens.
Systeemherstel is uberhaupt niet mogelijk.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat IDE en AHCI uberhaupt inhouden.

Ook kon ik opeens wel Windows Geheugencontrole uitvoeren, wat voorheen niet kon, hij kon echter geen fouten vinden.

Windows installatie booten vanaf USB lukt nu wel (in IDE, AHCI niet geprobeerd meer), maar ik heb zelf geen lege schijven op het moment om een nieuwe installatie op te doen, en reparatie/herstel werkt niet.

Ik ga morgen bij m'n vader eerst even proberen de bestanden te redden via linux of windows op een externe HDD. Gelukkig heeft m'n vader exact dezelfde laptop die ik even kan lenen :P

Dit komt allemaal wel heel onverwacht, hij had nog helemaal niets fout gedaan (op een lichte vlek in m'n beeldscherm na) ;(
Als je van USB kunt booten zou je het met Linux kunnen proberen om zo je bestanden te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Notebook Totaal bedankt voor de uitleg!

Met Knoppix heb ik al m'n belangrijke bestanden kunnen redden van de SSD, slechts een paar minder belangrijke waren beschadigd (waaronder 1 Skyrim savegame :P ).

Maar m'n data is dus veilig, en GParted vertelt mij dat er 97 bad sectors op de schijf zitten. Een chkdsk /f /r liet me zien dat er op de schijf nog veeeeel meer beschadigde bestanden zitten, maar gelukkig niet zo veel tussen m'n belangrijke dingen :)

Ik heb al contact opgenomen met de leverancier, en die heeft al contact opgenomen met BTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_D
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02-2024
Ik heb ongeveer een maand geleden via Double-X-L / laptopnaarwens.nl een 17CL37 aangeschaft en wilde even aangeven wat ik er van vind.

Even de relevante specs op een rijtje:

- Intel i7 2670QM processor Quad core
- 17.3 inch NON GLARE (mat) FULL HD LED TFT 1920x1080
- 16GB RAM geheugen (4 x 4GB 1333Mhz)
- ATI HD Mobility Radeon™ 6990, totaal 2GB DDR5
- 128GB Crucial M4 SATA600 SSD
- 64GB Crucial M4 SATA600 SSD
- 320GB 7200RPM SATA300 HDD
- Intel 6230 300MB Wi-Fi/Bluetooth comb

Om het kort te zeggen: ik ben heel tevreden. Door de SSD's start alles supervlot op en de processor en GPU kunnen bijvoorbeeld Skyrim prima aan op maximale settings (met hogere fov ook). Lightroom loopt ook soepel, hoewel het renderen van 1:1 previews van 21 MP raw bestanden altijd een momentje duurt, maar dat is gewoon iets wat alleen de écht high-end processoren supersnel doen, denk ik. Photoshop zelf heb ik nog niet heel erg zwaar gebruikt, maar tot nu toe heb ik geen reden om niet te denken dat dat ook veel soepeler zal gaan dan op m'n oude desktop.

Enige minpuntjes:
Het scherm is voor kleurechte bewerkingen niet toereikend (wist ik van te voren, ik werk op een extern IPS paneel), je ziet ook in spelletjes redelijk wat banding bij subtielere gradients en ik heb het idee dat het scherm van zichzelf een beetje lage kleurverzadiging en hoge helderheid heeft. Maar voor alles dat niet kleurecht hoeft te zijn is het mooi zat.
Daarnaast zijn de ventilatoren ook redelijk aanwezig qua geluidsproductie. Volgens mij zowel van de processor als de HDD. Ook als je niks bijzonders aan het doen bent slaan af en toe de ventilatoren aan, iets waarvan ik me nog afvraag of dat gereduceerd kan worden. Ik weet niet zeker of het de CPU of HDD is die ik dan hoor.

Gewicht is trouwens ongeveer wat je kan verwachten van zo'n formaat laptop, maar alles voelt wel lekker stevig aan. Ik fiets er regelmatig mee op en neer tussen huis en werkplek, maar dat is geen probleem zolang je geen schouders van glas hebt en de bijgeleverde draagtas gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koelgeluid zou niet hoog moeten zijn.
Het is natuurlijk wel hoorbaar maar dan draait er vermoedelijk toch een process op de achtergrond welke cpu vreet als de fans niet meer in idle stand komen.

Zit er wel Artic Silver koelpasta op? Het lijkt mij overigens raar als u uw HDD hoort. Die mag echt niet zoveel geluid maken dat hij boven de CPU fan uitkomt op toeren.

Wat de reactiesnelheid qua bewerkingen van grote raw bestanden betreft, juist daar zit de winst van een 2760 of beter nog 2860QM cpu :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2012 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_D
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02-2024
De bewerking van de raw bestanden (dus het trekken aan sliders etc.) gaat heel soepel hoor, het duurt gewoon anderhalve seconde voordat alles scherp is als je inzoomt voordat ze 1:1 preview zijn gerenderd. Helemaal geen probleem in ieder geval.

Arctic silver pasta dacht ik wel te hebben besteld, maar hij staat niet op de factuur dus het kan zijn dat er daar iets mis is gegaan. Maar dat zou toch niet het verschil maken tussen heel stil zijn en opeens gaan blazen terwijl ik alleen maar dit zit te typen? Hoewel Steam nu wel iets binnen aan het halen is. Maar normaal gesproken slaat 'ie ook regelmatig aan als ik alleen een beetje aan het surfen ben, de cpu load gaat niet over de enkele procenten heen (ook nu niet met activiteit van Steam). Wijst dit op een probleem?

Wat betreft die HDD: ik vermoed dat ik in mijn onwetendheid een ander geluid daaraan toewijs. Maar het lijkt dus alsof er verschillende fans aanslaan, afgaande op de plekken waar het geluid vandaan lijkt te komen. Kan dit CPU/GPU zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het niet op de factuur staat lijkt het mij niet geleverd. Neem daarvoor even contact op met uw dealer. Maar BTO plakt ook altijd stickers op de doos met wat er in de notebook zit. Als het daar niet bijstaat lijkt het mij inderdaad foutgegaan :)

p.s. Artic Silver scheelt, zeker bij deze notebooks, toch wel aardig wat.

Er zitten maar twee fans in de 17CL37.
Zie een foto die ik zelf heb gemaakt hier ;)

De GPU fan maakt een wat ander geluid (iets hoger) dan de cpu fan dus dat verschil kunt u best horen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2012 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roel_D schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:12:
De bewerking van de raw bestanden (dus het trekken aan sliders etc.) gaat heel soepel hoor, het duurt gewoon anderhalve seconde voordat alles scherp is als je inzoomt voordat ze 1:1 preview zijn gerenderd. Helemaal geen probleem in ieder geval.

Arctic silver pasta dacht ik wel te hebben besteld, maar hij staat niet op de factuur dus het kan zijn dat er daar iets mis is gegaan. Maar dat zou toch niet het verschil maken tussen heel stil zijn en opeens gaan blazen terwijl ik alleen maar dit zit te typen? Hoewel Steam nu wel iets binnen aan het halen is. Maar normaal gesproken slaat 'ie ook regelmatig aan als ik alleen een beetje aan het surfen ben, de cpu load gaat niet over de enkele procenten heen (ook nu niet met activiteit van Steam). Wijst dit op een probleem?

Wat betreft die HDD: ik vermoed dat ik in mijn onwetendheid een ander geluid daaraan toewijs. Maar het lijkt dus alsof er verschillende fans aanslaan, afgaande op de plekken waar het geluid vandaan lijkt te komen. Kan dit CPU/GPU zijn?
Arctic silver is gewoon aanwezig (inkoopbon gechecked), daar ligt het dus sowieso niet aan.

Wat wel mee kan spelen is het uit idle gaan van de VGA kaart bij zwaardere sites met bijv. flash content.
Het is nu een high performance VGA met 2GB GDDR5 die warm wordt waardoor de koeler zijn werk moet doen. Dit is het aan en uit schakelen van de fan waarbij hetzelfde geld voor de CPU fan.
Dit was problematisch met de voorgaande BIOS E/C echter is dat na de updates verholpen.
Monitor de temperaturen maar eens met Hwinfo64 dan ziet u de up en downs (met bijhorende fan schakelingen) in temperaturen.

Indien u alsnog vermoed dat er wat mis zou zijn, verzoek ik u contact met ons op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJsam
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:49:
Allereerst bedankt voor uw complimenten :)

Wat de vragen betreffen;

2: Nog niet eerder meegemaakt, kijk eens bij de powersaving settings? Mogelijk dat hij (zou eigenlijk niet moeten) zo is ingesteld dat de harddisk na 15 of 30 minuten in "sleep" modus gaan.
Nu we toch over de hdd's spreken; defragmenteer een SSD niet. Loop dus meteen even na of automatisch defragmenteren uitstaat voor de SSD :)
Ik heb nog steeds het probleem dat mijn secundaire HDD in slaap gaat na korte tijd en dan weer even moet opstarten dit duurt zoiets van een 2-3 seconden. Dit is omdat de oplossing die u hier voorstelt enkel de interne ssd voorkomt op in slaapstand te gaan. Maar niet de secundaire harde schijf die juist het probleem heeft.

Ik vrees dat dit een probleem is dat voorkomt bij iedereen met twee harde schijven in zijn laptop.
Hebt u enig idee hoe ik dit kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klinkt wel als een time based sleep trigger, die op x minuten staat.
Bij mijn weten bepaald men met de power plan settings het gedrag van alle schijven.
Staat deze bij de setting 'Hard Disk' - 'Turn off hard disk after" op 'never' dan geld dit voor alle aanwezige schijven. Onderscheid in schijven is daarin niet te maken.

Wellicht heeft u een ander profiel actief staan waar deze setting niet in aangepast is?
Standaard staat het profiel 'balanced' als actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJsam
Bedankt voor de reactie.
Maar nee ik heb high performance als power plan en bij advanced setting heb ik turn off hard disk after : never.

Nu heb ik wel gevonden dat wel meer mensen dit probleem hebben en dat een windows update hiervoor verantwoordelijk is.(hoe raar dit ook mag klinken) bron http://social.technet.mic...6-4db9-a658-32bce6a329b3/
Nu de oplossing die ze hier bieden kan ik niet toepassen want ik heb deze update KB938979 niet geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJsam schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:42:
[...]

Ik heb nog steeds het probleem dat mijn secundaire HDD in slaap gaat na korte tijd en dan weer even moet opstarten dit duurt zoiets van een 2-3 seconden. Dit is omdat de oplossing die u hier voorstelt enkel de interne ssd voorkomt op in slaapstand te gaan. Maar niet de secundaire harde schijf die juist het probleem heeft.

Ik vrees dat dit een probleem is dat voorkomt bij iedereen met twee harde schijven in zijn laptop.
Hebt u enig idee hoe ik dit kan oplossen.
Probeer eens optische drives in slaapstand zetten / time out aan te passen.
Dit omdat middels een caddy de 2e harddisk eigenlijk op een (zo ziet de bios het in principe ook) ODD aansluiting zit. Wie weet dat hiermee het probleem is opgelost.
Pagina: 1 ... 37 ... 71 Laatste

Let op:
Dit is een ervaringentopic. Geen aankoopadviestopic.