Persoonlijke Review BTO 17CL35 (na 2 weken licht gebruik)
Vanwege koelingsproblemen met mijn vorige workstation (HP elitebook 8530w) heb ik besloten een andere laptop te kopen. Mijn keuze is toen op de 17CL35 gevallen. Alhier mijn bevindingen tot op heden.
Prestaties:
korte samenvatting componenten: (voor exactly specs, kijk op
http://www.BTO.eu)
_i7-2630QM 2Ghz Quadcore processor
_8GB Corsair geheugen
_ Nvidia GT555m grafische kaart (+ onboard kaart voor energie besparing)
_ 4GB SSD + 500GB 7200rpm Hybrid drive
_Wat extra's t.o.v. standaard model zoals betere koelpasta en betere WLAN adapter
Tot op heden ben ik zeer tevreden over de prestaties, ook al heb ik de laptop nog niet tot het uiterste gedreven.
Met meerdere zware Adobe programma's tegelijk in gebruik heeft deze laptop me niet teleur gesteld. Het enige spel dat ik heb gespeeld - Company of Heroes; Tales of valor - kan op Full HD en alle opties op maximaal in elk geval prima gespeeld worden. (minimum framerate van rond de 20, heb geen haperingen gemerkt).
De laptop lijkt ook dan niet echt onder de indruk en wordt ook niet erg warm.
Casing
In vergelijking met mijn vorige laptop - Hp Elitebook - is de casing uiteraard van mindere kwaliteit. Dit is voor een laptop met de bovengenoemde specificaties voor minder dan 1000 Euro echter niet vreemd. Omdat de Elitebook lijn van HP in een totaal andere prijsklasse (1500+) valt dan deze zal ik ze niet vergelijken.
Het materiaal van de behuizing is zwart kunststof. Het voelt degelijk aan en kraakt niet. De oppervlaktes worden wel snel stoffig, maar dit is niet iets waar ik me erg druk over maak.
De scharnieren voelen stevig en betrouwbaar aan, maar niet onverwoestbaar. Doordat het scherm niet volledig naar achteren geklapt kan worden is hier wel een risico aanwezig dat met lomp gebruik je het scherm van je casing rukt. Bij normaal gebruik lijkt dit vooralsnog echter niet een probleem.
Het toetsenbord (isolated, NIET backlit) is prettig, responsief en compleet. De aanslagen doen auditief ietwat hol aan als je van een Macbook of topklasse laptop komt, maar na twee weken valt het me niet eens meer op. Het toetsenbord is tevens voorzien van een Numpad.
Overige kloppen (Force onboard gpu, wireless, mute, webcam, power) zijn minimalistisch uitgevoerd. Ze werken wel goed en komen heel degelijk over, al ziet het er wel een beetje uit als een goedkope oplossing.
Een punt dat kritiek behoeft zijn de indicatie lampjes van de Capslock, voeding,batterij, Numlock en scrolllock. Deze zijn namelijk zo aan de voorkant gemonteerd, dat je je wang op het tafelblad moet leggen om te kijken welk lampje bij welke functie hoort. Het LED licht zelf is ook nauwelijks zichtbaar vanuit een 'werkpositie'. Hier had Clevo wel even beter over na mogen denken.
De Multitouch pad is niet briljant (fabrieks-af een beetje stroef) maar werk wel goed en is voorzien van 2 muisknoppen. De multitouch werkt goed. Zoals eerder gezegd, op een Hi-end laptop casing werkt het allemaal net wat beter, maar daar betaal je dan ook meer voor. Ik ervaar het verschil echter als marginaal. Blijkbaar slijt er eerst een coating af voordat je een gladde pad hebt.
Het scherm (17" GLARE Gamut-60 16:9 fullHD) Is helder, zelden irritant reflecterend en eigenlijk de grootste meevaller wat de casing betreft. De kleuren zijn goed en zwart en wit komen ook goed uit. Het scherm kan wel makkelijk torderen als je aan de hoekjes trekt/duwt. Dit is wel een beetje eng als je een aluminium behuizing gewend bent. Het scherm is stabiel qua positionering.
Tot slot is de adapter gigantisch en het geluid ronduit ruk, de speakers zitten aan de onderkant!. Als deze punten erg belangrijk voor je zijn en je wil voor het geluid geen externe speakers/headphones wilt gebruiken dan raad ik aan dit punt erg serieus te nemen. (De geluidskaart voldoet prima en met externe speakers is er geen probleem).
Draagbaarheid
Dit is een 17.3" mobile workstation. Het is niet gemaakt voor op een tafeltje in de trein. Echter, hij weegt maar 3.1kg en is voor een 17.3" laptop redelijk compact. Zoals eerder aangegeven is de adapter heel erg fors. Sleep je je laptop veel mee en wil je overal kunnen werken, dan is de 15.6" in elk geval een verstandige optie.
De batterijduur is op powersaver ook niet onaardig. (nooit gemeten, maar volgens mij zit het wel goed).
Gratis extras
De gratis extra's zijn de volgende:
_Optische USB Muis: erg klein, maar werkt goed en heeft scrollwieltje. fijna backup muis.
_In-ear koptelefoon: erbarmelijke kwaliteit. Heb ze in een lade gedonderd, voor noodgevallen.
_muismat: zat er bij mij niet bij
_Draagtas: Prima ding! stevig en met handig vak voor muis en externe HD. Alles past er goed in, alleen de adapter creeerd door zijn formaat een beetje een gezwel.
Service BTO
Het hele traject van informeren t/m bezorging is vlekkeloos gelopen en ik was zeer aangenaam verrast met de manier waarop ik geholpen werd met mijn vragen. De service is persoonlijk, zeer goed geïnformeerd en klantgericht. Ook nadat je je geld over hebt gemaakt. Als service een belangrijk punt voor je is dan is BTO zeker een aanrader!
Conclusie

(en dat voor een zeer goede prijs)
Prima laptop voor een prima prijs bij een winkel met uitstekende service. Zoek een alternatief als je veel eisen stelt aan je ingebouwde speakers, of als je een laptop wilt die je ongestraft van een kerktoren kan werpen. De 17'" is niet de meest intelligente aankoop als je hem ook veel onderweg wilt gebruiken, maar voor een 17" valt het allemaal best wel mee, op de adapter na.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 14-09-2011 15:25
. Reden: spelfoutjes; toegevoegd: BTO kado pakket ]