En het is niet denigrerend ten opzichte van de regulars om kwantiteit boven kwaliteit te laten gaan? Hulpbehoevende gebruiker klinkt heel dramatisch, maar het forum heeft (terecht) het stempel gekregen dat deze van hoog niveau is.
Het is nu eenmaal de realiteit dat er bij mensen behoefte bestaat om de kennis van andere ervaren personen te benutten om antwoorden te vinden op een vraag en oplossingen voor een probleem. Een forum is in principe een uitstekend middel om deze mensen te helpen. Er zou niets mis moeten zijn met een forum waar mensen elkaar helpen. Het enige wat je ervoor nodig hebt is behulpzame gebruikers met kennis en ervaring en een gebruiksvriendelijk systeem dat informatie goed ontsluit.
Mee eens, maar het wiel hoeft niet uitgevonden te blijven worden. Iedere dag dezelfde topics zien tegenkomen is een klap in het gezicht voor de mensen die jarenlang GoT maakten tot wat het nu is.
We hebben enige tijd geleden voor onszelf een missie geformuleerd die er op neerkomt dat we een one stop shop willen zijn voor techsavvy consumenten en ict professionals. Dat wil zeggen dat wij deze doelgroepen zo goed mogelijk willen informeren over nieuwe technologieën en producten en willen helpen bij de aanschaf, het gebruik en via Vraag & Aanbod zelfs de verkoop van een product. Feitelijk proberen we dit al sinds 1999 in meer en minder professionele vorm na te streven.
Voor de FP zou ik zeggen dat de missie tot nog toe geslaagd is. Volgens mij trekt de FP meerdere doelgroepen aan en weet deze te binden aan de site. An sich een prestatie. De scheidingslijn op het forum is wat lastiger te trekken dunkt me.
In onze missie hoort ook het streven om mensen goed aankoopadvies te geven en hulp te bieden als er problemen zijn met een product. De community biedt op dit gebied veel mogelijkheden. Het is ons al jaren een doorn in het oog dat het forum bij de buitenwereld geen al te geweldige reputatie heeft. GoT wordt besloten, onbehulpzaam, arrogant en wereldvreemd gevonden. Het beeld is wel verbeterd in de afgelopen jaren maar als er rondgestrooid wordt met de term 'afhaalchinees' is er mijn inziens nog steeds wat mis met de mentaliteit waarmee er tegen hulpbehoevende gebruikers wordt aangekeken.
De naam die GoT heeft moet je met een grote korrel zout nemen. Natuurlijk gaan mensen die zich hier geregistreerd hebben en een verschrikkelijke eerste TS maken zonder zich te bekommeren om informatie, spelling of andere gerelateerde zaken hun gal elders spuwen zodra een mod hun topic sluit. Juist degenen die er wél van leren zijn later van belang. Het is echter wel een goede zet geweest de sluitingspost vriendelijker te maken.
De gedachte dat een gebruiker evenveel moet geven als nemen is mijn inziens niet realistisch, zeker niet als dat nemen en geven gelijktijdig moet plaatsvinden. Een gebruiker heeft een acuut probleem en zoekt daarvoor acuut een oplossing. De kennis is aanwezig bij ervaren gebruikers waar er nu eenmaal minder van zijn. De bekende 80/20-regel kan er op toegepast worden. 20 procent van de gebruikers helpt, 80 procent zoekt hulp. Lang niet alle hulpvragende gebruikers hebben de ambitie om uit te groeien tot ervaren gebruikers die anderen helpen.
Kwantiteit boven kwaliteit wederom. Geen prettige ontwikkeling, of je moet willen schermen met "200.000 geregistreerde gebruikers!", wat niets zegt als 30% nooit meer terugkeert.
Ik geloof niet dat dit in de begintijd van Tweakers.net heel veel anders was. Het is fijn dat onze regulars warme herinneringen hebben aan ons verleden en dit verleden stelselmatig verheerlijken in alle topics waarin de huidige staat van Tweakers.net ter discussie wordt gesteld, maar die gevoelens doen niet geheel recht aan de werkelijkheid. Toen ik van start ging met dit forum in 1998 was het relatieve kennisniveau van de eerste gebruikers vrij hoog, maar desondanks waren we newbies op het gebied van webdevelopment, overklokken, casemodden, Linux en allerhande andere onderwerpen waarvan kennis tegenwoordig vrij algemeen verspreid is. Het niveau van de nieuwsberichten en de topics in de jaren 2000 en 2001, toen het forum een sterke groei kende, waren niet hoger dan nu. Er werden toen veel hulptopics geopend die een aanjager waren voor de populariteit van het forum.
Daar ik mezelf pas in 2002 geregistreerd heb kan ik hier niet goed over meepraten, maar ik begin wel het idee te krijgen dat je een zure nasmaak in je mond hebt wanneer je het over "regulars" hebt. Zij zijn wel degenen die GoT en/of Tweakers gemaakt hebben tot wat het is, zonder gebruikers geen site.
Waar sommige mensen beweren dat het niveau op Tweakers.net in het afgelopen decennium stelselmatig is verlaagd ben ik er van overtuigd dat het kennisniveau bij de groep reguliere gebruikers juist veel hoger is geworden. Deze gebruikers zijn steeds hogere eisen gaan stellen aan het niveau van de topics waardoor we nu met een forum zitten waar nieuwkomers moeilijk een plaats kunnen vinden.
Gedeeltelijk mee eens. Het niveau is niet gedaald in mijn ogen, mede te danken door prima moderatie. Hulde voor de moderators in al deze jaren. Ik denk echter dat nieuwkomers moeilijk een plek kunnen vinden door de enorme hoeveelheid informatie die Tweakers en GoT herbergen. Het is lastig daar doorheen te prikken en gericht te zoeken wat je nodig hebt, waar je moet posten, hoe je moet posten.
Het klopt dat we ons op een algemener publiek zijn gaan richten. Die ontwikkeling kan niet los gezien worden van het feit dat onze computer- en gadgethobby de afgelopen tien jaar mainstream is geworden. In de jaren negentig werden pc's door veel mensen als een noodzakelijk kwaad beschouwd en gezien als puur utilitaire voorwerpen. Verstopt op zolderkamertjes en verstoken van zonlicht had een kleine groep computerliefhebbers plezier aan het gebruik van deze apparaten door erop de gamen, te chatten, films en muziek te downloaden of gewoon wat te klooien met hardware en software. Nog schaarser was de groep creatieve tweakers die zich bezighielden met met overklokken, casemodden, het ontwikkelen van websites of eigen software en hardware.
Inderdaad, maar nogmaals, dat hoeft geen kwaliteitsverlies tot gevolg te hebben, mits nieuwe gebruikers goed gestuurd worden. Vriendelijk is GoT wel geworden vind ik; toegankelijker denk ik niet.
Groeien doen we niet alleen vanuit commerciële overwegingen maar ook omdat het ons in staat stelt om meer te doen en omdat het een motivatie is voor iedereen die aan de site werkt. Het is nu eenmaal leuker om voor een miljoenenpubliek te schrijven dan voor een kleine clubje nerdachtigen.
Denk je dat het motiverend werkt als er veel meer zoektopics worden geopend met vragen die bestaan uit één zin? Ik denk dat je de vrijwillige moderators daardoor een hele grote schop geeft. De regulars ook overigens.
Een miljoenenpubliek is een utopie als Nederlandstalige site met een bepaalde doelgroep voor ogen, dus wellicht kun je dat beter vergeten. Tech en elektronica is sowieso vaak een men-only onderwerp, waardoor meer dan de helft van de Nederlanders tussen de 12 en 65 al afvalt.
Ik geloof niet dat je een hoog niveau van topics kunt afdwingen zonder dat dit allerlei ongewenste bijwerkingen heeft. Het niveau is zo goed als het publiek waarvoor je schrijft. In het geval van een forum schrijven die zelf mee. De redactie richt zich op liefhebbers van computers, gadgets en technologie. Dat zijn geen noobs maar is wel een publiek met een uiteenlopend kennisniveau waar we dus mee te dealen hebben.
Wat is hoog niveau? Het is al zovaak aangegeven dat het kennisniveau niet hoog hoeft te zijn. Het enige dat tot nog toe verlangd wordt is dat je zoveel mogelijk informatie post, in begrijpelijk Nederlands, en als het even kan nog zelf gezocht hebt. Dat is voor iedereen te realiseren. Het is meer dan prima in mijn ogen dat een beginnende user een vrij simpele vraag stelt, mits hij of zij aantoonbaar moeite heeft gedaan tot een oplossing te komen.
Het forum is in het afgelopen decennium erg sterk gebouwd rond de wensen van de regulars, die niet zitten te wachten op afhaalchinezen en heel veel losse topics. De sfeer onder de regulars is goed en dat is prachtig, maar er zijn ook mindere kanten zoals de slechte vindbaarheid van informatie vanwege de voorkeur voor grote verzameltopics en de eerder genoemde discutabele reputatie van dit forum bij de buitenwereld. De statistieken over het gebruik van het forum laten geen heel erg rooskleurig beeld zien. Sinds 2002 zijn de totale pageviews op Tweakers.net bijna met een factor 2,5 toegenomen terwijl het forum op hetzelfde niveau is blijven hangen, na gepiekt te hebben in 2004. Kennelijk voelen naar verhouding minder gebruikers zich aangetrokken tot het forum.
Verzameltopics vind ik sowieso vaak niet praktisch, omdat het erg lastig zoeken is in zo'n topic en daar al helemaal vragen worden gedumpt. Ik ben geen moderator, maar modereren lijkt me ook alles behalve een pretje in dat soort topics. Correct me if I'm wrong
Overigens dénk ik dat een forum altijd minder bezoekers zal trekken dat een reguliere website, puur omdat de meeste mensen alleen maar uit zijn op nieuws of andersoortige informatievoorziening. Fora zijn vraagbaken waar je meestal alleen komt bij problemen, GoT heeft als leuk extraatje de HK waardoor veel mensen alleen nog maar daar posten. Dát is overigens mijn punt van kritiek, zogeheten regulars die niet buiten de HK komen maar wel te klagen hebben over GoT. Maar dan dwaal ik af.
Ik voel onderhand wel wat voor een duidelijkere tweedeling van het forum tussen enerzijds een gedeelte dat er op gericht is om mensen zo efficiënt mogelijk te helpen bij vragen en problemen en anderzijds GoT zoals het nu is waar regulars zich kunnen vermaken met hun ervaringen- en discussietopics. De helpforums zijn een mooie kweekvijver voor nieuwe regulars en zorgen voor interessante content.
Ik vraag me af hoe je dit dan voor je ziet. Ik denk eerder dat het ene gedeelte geen kweekvijver wordt maar een speeltuin. Eerste klas vs. zesde klas. Tweedelingen zijn vrijwel nooit goed, creëert alleen maar meer afstand tussen bepaalde groeperingen die actief zijn op GoT.
[...]
Er zijn meerdere problemen, zoals de slechte vindbaarheid van informatie in verzameltopics en het feit dat het opwerpen van hoge drempel ervoor zorgt dat mensen het niet aandurven om een topic te openen op GoT waarmee potentieel nuttige informatie nooit op het forum zal verschijnen. De verzameltopics zijn er met een reden, namelijk dat regulars zich storen aan een topiclijsten met heel veel topics over hetzelfde product. Als we ertoe overgaan om consequent alle vragen in eigen topics te behandelen zal dat mogelijk tot onvrede leiden bij de regulars.
Met de slechte vindbaarheid van informatie ben ik het 100% eens, dit kan soms frustrerend zijn. Als dit al voor geoefende GoTters lastig is, kan ik me voorstellen dat het voor beginners helemaal een ramp is waardoor zij sneller nieuwe topics zullen aanmaken. Lijkt mij geen probleem, mits ze zoals gezegd wel een TS maken waar je wat mee kunt. Problemen met producten in aparte topics, ervaringen in grote topics. Moet kunnen.
We hebben te dealen met verschillende soorten gebruikers die verschillende behoeften hebben en die we tegelijkertijd tevreden willen houden.
Vergeet niet dat er niet voor niets veel users zijn die al jarenlang actief zijn hier, en heel veel tijd spenderen aan het forum of de FP. Dat moet je koesteren. Niet dat er niet gestreefd mag of kan worden naar een betere verhouding, verre van, als de roots maar niet vergeten worden.
[...]
Het is erg belangrijk dat zo'n feature gebruiksvriendelijk werkt, weinig moeite kost en het nut voor de bezoeker duidelijk is. De toegevoegde waarde van tags op het forum is nu nog beperkt. Het wordt anders als je zodadelijk vanuit een productomgeving op Tweakers.net een topic kunt posten in het forum van dat product en automatisch de productkoppeling wordt gemaakt omdat je vanuit dat product een topic plaatste. Voor een gebruiker die interesse toonde in het betreffende product door naar de productomgeving te gaan gaat het koppelen dan helemaal vanzelf.
Voor wat het waard is, ik vind tags verschrikkelijk irritant en heb het derhalve uitgeschakeld. Het maakt het forum onnodig druk, en ik hoef niet van ieder product te weten wat het kost of wat verdere specificaties zijn. Met name als ik al post over een product dat ik al in mijn bezig heb is dat soort informatie totaal irrelevant.
Maar goed, er zullen genoeg anderen zijn die deze mening niet delen dus dit was even gal spuwen. Vind het wel perfect dat de optie gemaakt is eea uit te schakelen

Kijk dat vind ik een goede instelling en een goed idee dat helpt om mensen met een vraag op weg te helpen terwijl geprobeerd wordt om te voorkomen dat dezelfde vraag twee keer wordt gesteld. De voorwaarde om het bovenstaande werkend te maken is wel dat vragen in eigen topics worden behandeld. Dit alleen al kan weerzin opwekken bij regulars. Vandaar mijn idee om met topicratings te werken of topics te typeren, zodat regulars een bepaald soort topics kunnen wegfilteren.
Topicratings klinkt goed, het kaf van het koren scheiden is vaak een leuke bezigheid (zie moderatie door users op de FP op postings. Dit juich ik volledig toe
[...]
Google bewijst anders dat mensen best wel willen zoeken. Je moet het ze dan wel gemakkelijk maken. Het is niet alleen de search en de flow van het openen van een topic die gebruiksvriendelijker kan maar ook de topicindeling. De verzameltopics bemoeilijken het zoeken naar antwoorden op vragen die ergens in zo'n topic zijn gegeven.
Juist. Dus, probleemtopics ongeacht het product of het bestaan van "grote" topics altijd toestaan. Problemen komen sneller naar voren met de search, users hoeven minder topics aan te maken omdat het probleem al gevonden is (en door iemand anders gedocumenteerd). Problem solved
[...]
De community is meer dan het forum. De community is volop actief in reacties, productreviews, shopreviews, Vraag & Aanbod, polls, enz. Het forum heeft traditioneel een schare fanatieke gebruikers gekend die zich nauwelijks bemoeid met de rest van de site. Het forum is zo'n beetje rond deze groep gebruikers gebouwd. Er is inderdaad onbedoeld een scheiding.
Is dit een onderbuikgevoel? Ik kom zowel op het forum alsmede op de FP vrij vaak, en ik zie overal waar ik kom wel veel bekende namen tegen..actief op het forum, actief in Vraag en Aanbod, actief met reviews en helaas ook met Tweakblogs

Ik vind dat we de gebruikersinfo in forumposts drastisch moeten minimaliseren omdat al die iconen nu al onbegrijpelijk zijn. Het in een forumtopic weergeven van allerlei gerelateerde informatie waarvan je niet weet of de lezer erin geinteresseerd is vind ik ook niet zinvol om de eerder genoemde reden. Mensen lezen een forumtopic vanwege de inhoud van dat topic. We kunnen linken naar gerelateerde onderwerpen zoals producten en categorieen, maar daar moet het bij blijven. Als je nieuwsberichten, prijzen, advertenties en productreviews van een product wilt lezen moet je naar dat product gaan.
Mee eens, ik denk dat er maar weinig mensen zitten te wachten op een knoppenfestijn wat doet denken aan Amerikaanse sites. Onoverzichtelijk en veel te druk, leidt af van de kern.