Brainstormen over de opzet van GoT

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:59

DUX

blijft ook nu voor Oranje

In het kader van een techoplossingsforum is het misschien ook een idee om langopenstaande techprobleemtopics opnieuw onder de aandacht te brengen bij de mensen die een bepaald forum openen. Topics die veel bekeken zijn maar nog weinig in gepost is, maar dit is natuurlijk beter te implementeren met de eerder voorgestelde optie om te kunnen aangeven of er reeds een werkende oplossing is aangedragen.

Deze functie is de basis voor de website van Experts-Exchange, waar overigens meer inspiratie uit getrokken kan worden, zoals het aanbieden van profielpunten (alhier prima toe te passen met karmapunten) als iemand in jouw ogen met het juiste antwoord komt voor je probleemstelling. Een karmapuntuitwisselsysteem kan sowieso geïmplementeerd worden bijvoorbeeld als uitgeloofde prijs in de contest-topics op GoT, of als beloning voor iemand die in jouw ogen een perfecte verkoper was tijdens de laatste V&A-aankoop om maar een paar voorbeelden te noemen.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een beetje met DUX. In sommige fora zou ik graag in de forumlijst in het midden een splitsing willen zien (dus geen aparte subfora). In het bovenste kader de algemene grote topics en in een apart kader daaronder de losse problemen & vragen. Aparte topics zijn goed. Niet alles op een grote hoop en gemakkelijker vindbaar (dan 20pp doorbladeren). Maar het is soms ook een rommeltje in drukke fora. Een apart fora wordt echter niet zo snel geraadpleegd door mensen met antwoorden als het enkel om problemen gaat. Een andere oplossing zou kunnen zijn meer met kleurtjes te werken als highlight van de topictitels (maar dat maakt het misschien ook niet zo mooi) of de meer kleurtjes voor iconen beschikbaar te stellen...zodat algemene topics gemakkelijker vindbaar zijn en problemen topics ook.

Overigens staan topics nu nog gesorteerd op laatste reply. Ik zou liever zien dat algemene grote topics gewoon meer bovenin blijven hangen (op aantal views). Uiteraard is bookmarken ook een oplossing, die misschien te weinig gebruikt wordt.

Vgl. het Android en Iphone forum.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2011 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DUX schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 02:40:
zoals het aanbieden van profielpunten (alhier prima toe te passen met karmapunten) als iemand in jouw ogen met het juiste antwoord komt voor je probleemstelling.
Zodat je van die nutteloze +rep points krijgt?

Sorry hoor, maar dat karma gedoe vind ik echt bedroevend slecht en wil ik niet ook niet zien. Het gaat erom dat je iemand helpt, niet vanwege de "reputaion points...." die je zou kunnen krijgen.
Op dezelfde manier is een postcounter naast elke post ook vrij :') Het voegt niets toe je vervolgens krijg je allemaal statshoeren..
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 20:52:
Een beetje met DUX. In sommige fora zou ik graag in de forumlijst in het midden een splitsing willen zien (dus geen aparte subfora). In het bovenste kader de algemene grote topics en in een apart kader daaronder de losse problemen & vragen.
Defineer algemeen groot topic? Volgens mij krijg je dan een wildgroei aan grote topics. Vooral in CSL met alle NBBG's en BBG's en vervolgens de populaire modelspecifieke topics.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2011 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 20:59:
Zodat je van die nutteloze +rep points krijgt?

Sorry hoor, maar dat karma gedoe vind ik echt bedroevend slecht en wil ik niet ook niet zien. Het gaat erom dat je iemand helpt, niet vanwege de "reputaion points...." die je zou kunnen krijgen.
Op dezelfde manier is een postcounter naast elke post ook vrij :') Het voegt niets toe je vervolgens krijg je allemaal statshoeren..
Dank voor je ongelooflijk constructieve feedback, daar hebben we wat aan. Natuurlijk zal de waarheid zoals altijd ergens in het midden liggen: jij vindt een postcountteller bedroevend, en toch staat hij ook bij jouw naam. Jij hebt het over "reputation points", ik heb het over het reeds geimplenteerde T.Net-karma. Met z'n allen zoeken we een manier om GoT te verbeteren.

Ik stel voor dat je nog een keer mijn paar regeltjes leest en niet meteen alles zwart-wit probeert te zien. Probeer het idee dan te vormen naar iets wat wel werkt voor jou. Je lijkt bijvoorbeeld het idee te hebben dat "reputation points", of karma, de zaak in de hand werkt dat er alleen maar nutteloze bijdragen geleverd worden. Ik stel dus dat je juist alleen karma zou winnen als je een volgens de TS correct antwoord zou hebben geleverd: onzinposten levert dus niks op en snel als eerste posten levert dus geen voordeel op als je geen werkende oplossing aandraagt. Je zegt zelf: het gaat erom dat je iemand helpt. Prima, waarom dat niet stimuleren dan? Laat mensen zich ook eens inlezen buiten hun eigen terrein zodat ze zelf als oplosser ook van een topic kunnen leren.
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 20:52:
Een beetje met DUX. In sommige fora zou ik graag in de forumlijst in het midden een splitsing willen zien (dus geen aparte subfora). In het bovenste kader de algemene grote topics en in een apart kader daaronder de losse problemen & vragen. Aparte topics zijn goed. Niet alles op een grote hoop en gemakkelijker vindbaar (dan 20pp doorbladeren). Maar het is soms ook een rommeltje in drukke fora. Een apart fora wordt echter niet zo snel geraadpleegd door mensen met antwoorden als het enkel om problemen gaat. Een andere oplossing zou kunnen zijn meer met kleurtjes te werken als highlight van de topictitels (maar dat maakt het misschien ook niet zo mooi) of de meer kleurtjes voor iconen beschikbaar te stellen...zodat algemene topics gemakkelijker vindbaar zijn en problemen topics ook.

Overigens staan topics nu nog gesorteerd op laatste reply. Ik zou liever zien dat algemene grote topics gewoon meer bovenin blijven hangen (op aantal views). Uiteraard is bookmarken ook een oplossing, die misschien te weinig gebruikt wordt.

Vgl. het Android en Iphone forum.
Dat klinkt alsof een groot topic meer de functie van FAQ zou krijgen? Of een stucky? Interessant. Als je dat wilt automatiseren klinkt het als een bijzonder ingewikkelde formule om te bepalen of iets in het ene gedeelte moet komen of juist in het andere. Stel dat een een forum 100 grotere topics heeft en een kleine 1000 kleine topics, hoe zou jij dat gaan aanpakken om onder te verdelen in een overzichtelijk iets zodat ook nieuwe users dat meteen door zouden hebben? Meer kleurtjes voor de icons werkt alleen maar verwarrend, maar misschien heb je een goed (ander) voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die "nutteloze +rep points" zijn op dit moment al een bron om mensen via de karmashop te bedanken voor hun bijdragen. Het mag zo zijn dat het systeem an sich wat haken en ogen heeft, maar wat is er mis met een bedankje in de vorm van een presentje als iemand constructief bijdraagt?

Op de FP is er een moderatiesysteem wat er voor is te belonen voor kwaliteit. Daar gaat het echter vaak om een discussie rond nieuws, waar op het forum de mogelijkheid bestaat dat concreet naar een probleem gekeken wordt waar inderdaad een oplossing voor mogelijk is. Een markering van de oplossing (of beoordeling van kwaliteit van post) maakt bijvoorbeeld de searchmogelijkheden weer bruikbaarder voor anderen. De markering zelf ís dus een vorm van helpen van anderen, alleen in een andere vorm. Een andere vraag is wie moet bepalen wat een juist antwoord is in welke situatie.

Natuurlijk leent niet ieder soort topic zich ervoor, maar als we bijvoorbeeld is SF kijken naar discussie over garantie en dergelijke, en hoeveel mensen na talloze topics nog steeds onzin posten dan is het zeker niet slecht het kaf van het koren te kunnen scheiden. De vraag is alleen hoe zoiets goed vorm kan krijgen. Wil je per antwoord werken, of bijvoorbeeld bepaalde categoriën expertise bepalen waarin iemand kan groeien zodat in het algemeen het antwoord van iemand op een bepaald onderwerp serieuzer kan worden genomen.

Dat is meerdere kanten opwerken die voor iedereen wat brengt. Het doel is een beter antwoord voor iedereen. Het middel is een cadeautje, en het resultaat is meer binding voor zowel de oudgediende die waardering ziet als de nieuweling die een bruikbaarder medium krijgt. Is het dan slecht dat mensen graag die waardering en bijbehorend cadeautje krijgen? En als er dan een enkele pocher tussenzit... So what?

Ik ben dus wel benieuwd naar wat meer onderbouwing dan een :') als het om een karmasysteem gaat. Er zijn namelijk al een aantal ideeën besproken die op dit principe rusten - we vernemen het graag tijdig waarom het :') is voordat de plannen concreet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, zichtbare starts (en dan bedoel ik echt zichtbaar, niet onder een verborgen knopje zoals dat nu is) werken imo gewoon slecht. Neem bijvoorbeeld http://forum.notebookreview.com/, met dat systeem is een nieuwkomer meteen in het nadeel, iets wat ik gewoon een slecht punt vind. Respect krijg je door je posts, niet door dat groene balkje onder je naam of de kleur daarvan.
Je snapt dat ik bij reputation points al snel een :') gevoel krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat een bepaalde vorm van implementatie jeuk opwekt, wil niet zeggen dat een bepaald systeem wat van soortgelijke bronnen gebruikmaakt dat hoeft te doen - sinds wanneer doet Tweakers.net dingen "omdat anderen ze zo doen" :). De grootste in wat je doet wordt en blijf je niet door enkel te doen wat anderen al gedaan hebben. Iedere community is anders, en het is zaak goed te luisteren en te wegen, dat te mixen met creatieve ideeën om vervolgens een legertje briljante developers in te zetten.

Net zoals bijvoorbeeld de complete site volhangen met allerlei intrusive reclame op de korte termijn leuk lijkt om geld op te halen, is het op langere termijn een doodvonnis. Je zal moeten luisteren en wegen als je iets goed wil doen. En dat betekent ook "out-of-the-box" denken als er iets aangedragen wordt en niet direct naar andere vormen van implementatie kijken en het afschrijven. Je hebt het nu bijvoorbeeld over zichtbaar, terwijl niemand dat genoemd heeft.
Maar goed, da's verder offtopic, ik ben benieuwd naar verdere ideeën.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2011 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Ik probeer, net als Floppus beter kan verwoorden, je een argument te ontlokken wat er exact tegen een idee als deze is: dat je tegen bent is duidelijk, maar waarom is het een slecht idee? Waarom zou een nieuwkomer in het nadeel zijn, meer dan nu? Dat verklaar je namelijk niet :>

Wat verandert er feitelijk aan de inhoud van post ten opzichte van nu? Goede posts zullen beloond worden, net als nu met respect of met karma. Natuurlijk zal zich niet elk topic even goed lenen voor een karma-reward. Stel je dan eens voor dat je als TS kunt bepalen of het posten van een werkende oplossing karma kan opleveren. Voor een OK toevoeging krijg je maar een "meh"-aantal punten, maar voor een keigoed antwoord kun je veel meer punten krijgen. Eventueel kan daarbij een bonus van een mod komen die zulk goed werk niet ontgaan is.

Wát je dan vervolgens met die karma doet is een ander probleem. Metertjes hoeft van mij ook niet zo, of je verbergt ze keurig als nu. Er is echter wel een requesttopic voor karmafeatures, geloof ik, dus dat zou elkaar in de hand werken dan.
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:28:
Maar goed, da's verder offtopic, ik ben benieuwd naar verdere ideeën.
Eens. Heb een idee op tafel kunnen leggen, nu tijd voor een ander :)

[ Voor 15% gewijzigd door DUX op 17-01-2011 23:42 . Reden: Post wat duidelijker verwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

DUX schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:18:
[...]

Dat klinkt alsof een groot topic meer de functie van FAQ zou krijgen? Of een stucky? Interessant. Als je dat wilt automatiseren klinkt het als een bijzonder ingewikkelde formule om te bepalen of iets in het ene gedeelte moet komen of juist in het andere. Stel dat een een forum 100 grotere topics heeft en een kleine 1000 kleine topics, hoe zou jij dat gaan aanpakken om onder te verdelen in een overzichtelijk iets zodat ook nieuwe users dat meteen door zouden hebben? Meer kleurtjes voor de icons werkt alleen maar verwarrend, maar misschien heb je een goed (ander) voorstel.
Om het forum overzichtelijk te maken moeten we in de toekomst een goed onderscheid maken tussen vraag/probleemtopics die een duidelijk afgekaderd onderwrp hebben en gericht zijn op zowel incidentele als regelmatige bezoekers. Veel van de huidige verzameltopics zijn gericht op regulars en zijn voor incidentele bezoekers nauwelijks te volgen. Het is heel leuk dat regulars in dit soort topics discussiëren over actuele ontwikkelingen of semi slow-chattend ervaringen delen met een product, maar vragen en antwoorden en problemen en oplossingen horen er in principe niet in thuis zodra die informatie voor meerdere gebruikers nuttig kan zijn. De vindbaarheid is veel beter als ze worden ondergebracht in eigen topics met een duidelijke titel en goede koppelingen met de onderwerpen (bijv. merken, productseries en producten) die in het topic worden besproken.

Het probleem wat je dan krijgt is dat regulars gaan zeuren over 'laag niveau' van de vraag/probleemtopics en dat topiclijsten in de forumcategorieën onoverzichtelijk worden door het veel grotere aantal topics. De topics kunnen we wel vindbaar maken door een goede search en koppelingen aan onderwerpen (zodat de topics ook vindbaar zijn via de onderwerpomgevingen op Tweakers.net). De topiclijsten in de forumcategorieën worden veel bezocht door regulars die niet allemaal zitten te wachten op veel kleine vraag/probleemtopics. Hier zou een filter voor bedacht moeten worden zodat zij de view kunnen beperken tot de interessante vraag/probleemtopics en de verzameltopics die gericht zijn op de regulars.

Ik denk dat je met kenmerken zoals de activiteit in een topic (aantal recente posts), views, de typering van een topic (vraag/discussie/ervaringentopic) en zelfs karma van de topicstarter al een goed onderscheid kunt maken. Een andere oplossing is om gebruikers de mogelijkheid te geven om een topic te raten zoals dat ook mogelijk is met productreviews.

Een karmabeloning van de TS aan posters die een oplossing of antwoord aandragen is een goede manier om behulpzaamheid te stimuleren. Persoonlijk schijt ik op de 'GoT mag geen afhaalchinees (voor oplossingen en antwoorden) zijn'-mentaliteit. Mensen helpen is nu eenmaal een doel van een forum als deze dus je kunt mensen helpen of je houdt je afzijdig in een topic. Hoewel sommige tweakers denken dat we ons tegenwoordig op huismoeders richten moet je toch echt wel wat kennis van en belangstelling voor technologie hebben om je op Tweakers.net te begeven. Als we nou beginnende tweakers gewoon eens zouden helpen zou het forum verrijkt worden met nuttige informatie die ook andere gebruikers op weg kan helpen. Het wegsturen van beginners naar andere bronnen leidt tot een verschraling van het forum.

De sleutel ligt mijn inziens in het vinden van een oplossing om zowel regulars met een 'hoog niveau' gelukkig te houden alsmede de gebruikers die nog wat moeten leren, in plaats van alleen het tevreden stellen van de eerste groep. Daarvan verwachten sommigen kennelijk dat GoT een afhaalchinees is voor interessante topics. Feit is dat lang niet alle topics kunnen voor elk individu interessant kunnen zijn en een interessant forum begint bij je eigen boeiende bijdragen. De twee groepen - regulars en incidentele bezoekers - zouden naast elkaar moeten leven zonder elkaar teveel te storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 13:59:
[...]

Persoonlijk schijt ik op de 'GoT mag geen afhaalchinees (voor oplossingen en antwoorden) zijn'-mentaliteit. Mensen helpen is nu eenmaal een doel van een forum als deze dus je kunt mensen helpen of je houdt je afzijdig in een topic.
En bedankt. Je kunt het ergens mee oneens zijn, maar om nou gelijk dat soort taal te gebruiken over je tegenstanders :X Als ik dat soort taal op de FP gebruik in een reactie heb ik gelijk een -1 aan m'n broek hangen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:00
Ja, maak je daar druk om, om de vorm. Hoeveel inhoud wilde je er nog bij hebben ? Wat Femme zegt lijkt me perfect helder en inhoudelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 14:10:
[...]

En bedankt. Je kunt het ergens mee oneens zijn, maar om nou gelijk dat soort taal te gebruiken over je tegenstanders :X Als ik dat soort taal op de FP gebruik in een reactie heb ik gelijk een -1 aan m'n broek hangen.
En op het forum zal het niemand boeien waar je op schijt zolang je verder geen regels overtreedt. Je mag schijten op ons beleid, als je het maar naleeft. Je mag schijten op mij, zolang je de aanwijzingen die ik vanuit mijn functie doe maar niet negeert. Op dezelfde manier mag Femme schijten op die mentaliteit, of jij het nu met hem eens bent of niet. ;) For the record: ik ben het er ook niet helemaal mee eens. Je kan prima mensen helpen zonder het forum in een afhaalchinees te veranderen. :P

[ Voor 5% gewijzigd door NMe op 20-01-2011 14:19 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook dit soort stickies komt een beetje "armoedig" over voor nieuwe gebruikers:

uit 2008 en daarna nooit meer aangepast (?)

ASD FAQ

of nog erger 2004

CSA FAQ

Het idee was toen leuk en handig. De vraag is of zulke FAQs nog wel handig zijn als ze niet enigszins bij de tijd telkens worden gehouden. Ik denk dat daar nog weleens een keer flink de bezem door zou kunnen. Ik zou zulke dingen vooralsnog gewoon schrappen bij een nieuwe opzet van GoT. Laat dit gewoon aan users en hun TS over, een gebruiksvriendelijkere search en Google. Users hebben meestal wel 'grote ervaringen topics' waarin ze zelf ook veelvoorkomende vragen/problemen in opnemen. Ik zie in zo'n grote community niet meer echt een rol voor T.net om dit zelf te onderhouden.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 10:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

[...]
Persoonlijk schijt ik op de 'GoT mag geen afhaalchinees (voor oplossingen en antwoorden) zijn'-mentaliteit. Mensen helpen is nu eenmaal een doel van een forum als deze dus je kunt mensen helpen of je houdt je afzijdig in een topic.
Zonder een waarde-oordeel te willen vellen over die insteek, vraag ik me toch af wat wij hier als moderators mee moeten. Het is immers voor een belangrijk deel wel de opdracht waarmee wij onze subfora beheren. Het is een uitgangspositie op basis waarvan ik dagelijks vele TR's ontvang en veel slotjes zet. Door je nu op deze manier te uiten, zaag je wmb aan de stoelpoten van onze geloofwaardigheid. Wat verwacht je nu dat wij met jouw standpunt gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edmin schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:32:
[...]

Zonder een waarde-oordeel te willen vellen over die insteek, vraag ik me toch af wat wij hier als moderators mee moeten. Het is immers voor een belangrijk deel wel de opdracht waarmee wij onze subfora beheren. Het is een uitgangspositie op basis waarvan ik dagelijks vele TR's ontvang en veel slotjes zet. Door je nu op deze manier te uiten, zaag je wmb aan de stoelpoten van onze geloofwaardigheid. Wat verwacht je nu dat wij met jouw standpunt gaan doen?
Het is natuurlijk z'n persoonlijke mening. Overigens kun je wel onderscheid nog maken tussen losse probleem/vraag-topics en grote topics. In grote topics kom je best wel vaak dit soort reacties tegen:
VulcanRaven schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 21:13:
Ik ben van plan een goedkope android tablet aan te schaffen. Voor wat te internetten op de bank en wat mee te spelen etc. Nu zijn er genoeg goedkope exemplaren op de welbekende chinese sites te vinden.
Maar door de bomen zie ik het bos niet meer.
Nu is mijn vraag, welke tablet voor ongeveer €100 is de beste keuze?

[...]

Mmmmm, wil niet heel vervelend reageren, maar deze vraag is inmiddels al 10 keer beantwoord de afgelopen maand. Even een paar pagina's terug lezen en je hebt je antwoord.... ;w
Hoewel Femme er misschien wel op zit te wachten, denk ik dat de core-community er nog niet aan toe is. Tenzij je die groep nog (verder) wilt vervreemden, zou ik er nog niet aan beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 22:41:
[...]

Het is natuurlijk z'n persoonlijke mening. Overigens kun je wel onderscheid nog maken tussen losse probleem/vraag-topics en grote topics. In grote topics kom je best wel vaak dit soort reacties tegen:

[...]
Je komt misschien hoofdzakelijk in andere subfora dan ik, want in CSL, PMG en VB zijn dat soort zaken ook schering en inslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Met het bijbehorende probleem dat de echte kenners uiteindelijk wel wegblijven omdat ze er geen zin meer in hebben. Ik vind het persoonlijk wel een rare opmerking van Femme, zeker daar dat eigenlijk één van de belangrijkste pijlers, zo niet de belangrijkste, van GoT is.

Het lijkt me logisch dat de gedachte er achter is om nog meer mensen hier naar deze site te trekken. Maar ik wil niet geloven dat het een echt goede is. Sowieso zie ik niet een probleem met de huidige manier. Op één of andere manier staat de "afhaalchinees" bij sommigen te boek als advies vragen is uit den boze. Dat is namelijk helemaal niet het geval, het is alleen om mensen ook zelf wat te laten doen om hun PC, laptop, whatever uit te zoeken. Want als iemand ook maar een beetje inzet toont, dan zijn hier zat tweakers die graag meehelpen. Maar als zelfs die kleine drempel wordt weggenomen... :N

En ik snap ook niet hoe je het forum min of meer wilt opsplitsen door de topics te raten. Je maakt dan juist de kloof groter tussen de twee groepen en het is maar de vraag of ze met elkaar in aanraking komen, laat staan dat kennisoverdracht plaats vind. Want dat is nou het allerbelangrijkste van een forum.

Ik krijg op dit moment wel een gevoel van "Tweakers.net, stop nou eens met jezelf voor de gek te houden". Iedereen weet nu al lang dat het gewoon om pageviews gaat en maar meer bezoekers te krijgen. Ik vraag me af waarom het nou nodig is om altijd de "regulars" maar wat te beschermen, dat het niet de "schuld" is van VNU (en ja, dat is tussen aanhalingstekens :P ), dat je het niveau hoog wilt houden. Geef gewoon aan welke richting je echt op wilt. Wat nu echt het doel is. Eerlijkheid duurt tenslotte het langste. Dit soort topics geven imho wel aan dat de community ook niet meer weet waar ze aan toe is en dat leidt ook tot ontevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

In het kader van "stilstaan is achteruitgaan" is het natuurlijke doel van een website meer bezoekers trekken (om daar waarschijnlijk vervolgens zaken mee te ondernemen en dan uiteindelijk meer winst te maken). Omdat de experts deze website via andere wegen al weten te vinden en er blijkbaar al jarenlang een onuitputtelijke stroom mensen met minder technische kennis hierheen komt is het misschien een idee van deze nieuwe bezoekers ook technische experts te maken zodat iedereen zich uiteindelijk thuis voelt hier op het forum.

Hoewel ik helemaal kan begrijpen dat er enige verwarring (dare I say verontwaardiging?) kan ontstaan door de persoonlijke (!) mening van Femme, lijkt me dit een ongoing issue voor de website, en eentje van zulk groot formaat dat deze beter in een (intern) eigen topic besproken zou moeten worden. Zoals eerder vaker gedaan is overigens.

In een poging nog een ander idee af te vuren hier de volgende deelquote waar ik graag op wil reageren:
Veel van de huidige verzameltopics zijn gericht op regulars en zijn voor incidentele bezoekers nauwelijks te volgen. Het is heel leuk dat regulars in dit soort topics discussiëren over actuele ontwikkelingen of semi slow-chattend ervaringen delen met een product, maar vragen en antwoorden en problemen en oplossingen horen er in principe niet in thuis zodra die informatie voor meerdere gebruikers nuttig kan zijn. De vindbaarheid is veel beter als ze worden ondergebracht in eigen topics met een duidelijke titel en goede koppelingen met de onderwerpen (bijv. merken, productseries en producten) die in het topic worden besproken.
Is het dan een idee om (a la frontpage t.net) dan een scoresysteem-per-post te introduceren waarop je als bezoeker van dat topic een stem kan uitbrengen: "deze post vind ik nog 's nuttig, zeg!". Zodra het aantal stemmen een zekere treshold overschrijdt (wellicht afhankelijk van de topicgrootte) kunnen links naar deze posts (semi-)automatisch verschijnen in (een speciaal deel van) de openingspost. Zo kan zich in de grotere topics automatisch een FAQ gevormd worden voor de lopende issues.

[ Voor 28% gewijzigd door DUX op 21-01-2011 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DUX schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:45:
Is het dan een idee om (a la frontpage t.net) dan een scoresysteem-per-post te introduceren waarop je als bezoeker van dat topic een stem kan uitbrengen: "deze post vind ik nog 's nuttig, zeg!". Zodra het aantal stemmen een zekere treshold overschrijdt (wellicht afhankelijk van de topicgrootte) kunnen links naar deze posts (semi-)automatisch verschijnen in (een speciaal deel van) de openingspost. Zo kan zich in de grotere topics automatisch een FAQ gevormd worden voor de lopende issues.
Is dat niet precies wat een topicstarter hoort te doen? In "mijn" topics, waarvan er een aantal zijn houd ik altijd in de startpost een FAQ van de meest voorkomende issues bij. Het automatiseren van deze taak zie ik niet meteen voor me met de huidige opzet van GoT.
Dat wil zeggen: een praktische issue, het idee zelf is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DUX schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:45:
Niet geheel toevallig zat ik net zo'n soort idee nogal uitvoerig uit te denken.

Om die bomen-bos situaties tegen te gaan zou je een soort van TOC functie kunnen maken, waarbij de gebruikers de belangrijkste regels uit de reacties kunnen markeren, en die worden dan onder de topicstart toegevoegd, als hyperlinks.

Zoiets is denk ik ook wat Zeef bedoelde (maar dan veel meer geautomatiseerd);
zeef schreef op zondag 21 november 2010 @ 13:37:
Ik heb als tussenvariant voor grote topics al eens genoemd dat je eigenlijk een soort Q&A lijst moet bijhouden in je TS. Waar je snel de meest gestelde vragen en (links naar) antwoorden kan vinden. Zeker met de mogelijkheid om met meer mensen die TS bij te werken moet dat toch kunnen.
De ultieme droom is een hybride vorm van een soort Wikipedia en het forum zoals we nu kennen. Bij de topicstart ontvouwt zich een soort van mindmap die automagisch vorm krijgt aan de hand van de lopende discussie. Daarvoor zou de forumsoftware moeten kunnen herkennen welke woorden en zinsnedes in de reacties belangrijk zijn om in de topicstart aan te halen. Dat lukt het beste als de gebruikers daarbij helpen, dus die moeten heel makkelijk kunnen aangeven welke tekst belangrijk voor ze is.

Stel dat je forumgebruikers de mogelijkheid geeft om bepaalde tekstregels uit een geplaatste reactie te markeren en daar iets mee te doen. Als je de pagina zonder Javascript laadt zie je selectievakjes voor elke alinea zodat je ze kunt markeren, en anders kun je gewoon selecteren wat je wilt. Als je deze tekstselectie hebt gemaakt komen er knoppen beschikbaar:
  • De geselecteerde tekst overnemen in je reactie;
  • De tekst markeren als behulpzaam, interessant, leuk of simpelweg upvoten

(quote wordt dan als link toevoegd aan de topicstart, en kan geteld worden voor karmapunten);
  • tags maken (automatisch tags zoeken a.d.h.v. de woorden uit de tekstselectie);
  • als link toevoegen aan je bookmarks;
  • een permalink er voor maken,

(liefst een die de geselecteerde tekst in de url gebruikt, en de tekst geel markeert als je de link volgt);
  • een shortlink maken (voor twitter e.d.);
  • met de tekst zoeken op GoT.
Een deel van deze functionaliteit is er natuurlijk al, maar deze methode brengt de techniek dichter bij de gebruiker (het volgt een beetje de filosofie die voor de eerste Macs de grondslag was: eerst het onderwerp selecteren, dan de opdracht geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:51:
Is dat niet precies wat een topicstarter hoort te doen? In "mijn" topics, waarvan er een aantal zijn houd ik altijd in de startpost een FAQ van de meest voorkomende issues bij. Het automatiseren van deze taak zie ik niet meteen voor me met de huidige opzet van GoT.
Dat wil zeggen: een praktische issue, het idee zelf is prima.
"Hoort te doen" en "zal doen" zijn twee verschillende dingen ;) Goede TS'ers doen het inderdaad, en die zouden dit als hulpmiddel kunnen gebruiken om te zien wat er speelt binnen hun tientallen pagina's aan topic (of wellicht zelfs een hele topicreeks). De eventuele manier implementatie is natuurlijk nog niet aan de orde; eerst afvragen of zoiets wenselijk is.

Maar als je het dan toch aanstipt ( :+ ), het hoeft ook niet volledig geautomatiseerd te worden; je zou als TS ook een extra knop kunnen krijgen zodat jij een overzicht/ranglijst krijgt van de posts die men blijkbaar belangrijk acht. Wat je daar dan mee doet zou dan je eigen invulling kunnen zijn. Een andere optie zou zijn om de tweede post van het topic wel automatisch in te laten vullen met links naar deze posts, of een derde optie is een ingeklapte tracker aan de zijkant van het topic, et cetera.

@benoni hierboven: +1 interessant!

[ Voor 21% gewijzigd door DUX op 22-01-2011 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Een karmabeloning van de TS aan posters die een oplossing of antwoord aandragen is een goede manier om behulpzaamheid te stimuleren.
Wat mij betreft laat je (alleen?) de topicstarter dan de werkende oplossing [V] marked as answer doen ofzo.
Niet-TS zou bijvoorbeeld een post (niet zijn eigen!) als mogelijk antwoord kunnen markeren.
Wat je daar voor weging in aanbrengt laat ik graag aan anderen over.
Er zit een verschil tussen een vraag/probleem stellen en daar zoals nota bene onze eigen aanmeldingslink + forumFAQ aangeeft een beetje effort in steken en de categorie tweeregelige topicstarts 'hoe klik ik op X'.
Voor dat laatste kan je dan net zo goed voor http://superuser.com/ ofzo gaan spelen (en dan ben je dus al te laat), maar dan moet je wel rekening houden met een verschuiving in je publiek en crew.
Hoewel sommige tweakers denken dat we ons tegenwoordig op huismoeders richten moet je toch echt wel wat kennis van en belangstelling voor technologie hebben om je op Tweakers.net te begeven.
Nou, nee hoor. Ik denk dat je nu zelf je bezoekers wat te hoog inschat. Belangstelling: ja. Maar wat betreft kennis ben ik niet zo zeker van die uitspraak.
Vergeet niet dat nederlandstalige zoekresultaten van de meestgebruikte zoekmachine in Nederland behoorlijk vaak verwijzen naar deze stek.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

GENETX schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:10:
Ik krijg op dit moment wel een gevoel van "Tweakers.net, stop nou eens met jezelf voor de gek te houden". Iedereen weet nu al lang dat het gewoon om pageviews gaat en maar meer bezoekers te krijgen. Ik vraag me af waarom het nou nodig is om altijd de "regulars" maar wat te beschermen, dat het niet de "schuld" is van VNU (en ja, dat is tussen aanhalingstekens :P ), dat je het niveau hoog wilt houden. Geef gewoon aan welke richting je echt op wilt. Wat nu echt het doel is. Eerlijkheid duurt tenslotte het langste.
Het forum heeft geen doel anders dan de community tevreden houden. Er draaien niet voor niks amper banners, en die Google dingen zullen zoveel niet opleveren. Het forum is er omdat dat erbij hoort. Omdat deze site als community uitgegroeid is naar nieuwssite. De community behouden is daarbij het hoofddoel. Ik vraag me dan ook af waarom uitgerekend jij deze vragen stelt, want je bent nota bene zelf crewlid geweest en weet prima hoe het forum gerund wordt (zie een paar zinnen terug), wie het runt (grotendeels zeef en de HGA's) en hoeveel invloed het MT op het forum uitoefent (bijna niets). Je zit een beetje suggestief te doen alsof we niet eerlijk zijn maar als dat zo was, dan was ik allang opgestapt, en ik niet alleen. Ook deze opmerking snap ik niet:
Dit soort topics geven imho wel aan dat de community ook niet meer weet waar ze aan toe is en dat leidt ook tot ontevredenheid.
Ik begrijp niet waar je dat in dit topic terugleest. Kun je een post aanwijzen waaruit blijkt dat de community niet weet waar GoT heen wil en daarom ontevreden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:15
benoni schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 00:21:
Om die bomen-bos situaties tegen te gaan zou je een soort van TOC functie kunnen maken, waarbij de gebruikers de belangrijkste regels uit de reacties kunnen markeren, en die worden dan onder de topicstart toegevoegd, als hyperlinks.
Precies. Veel grote topics bestaan uit een zwerm van mini discussietjes, vragen en antwoorden en howto's. Het is eigenlijk zonde om dat in de 'grote topic' vergaarbak te laten zitten. Wat we dus moeten doen is een manier/meer manieren verzinnen om de community te verleiden om dit soort dingen te ontvlechten. Daarbij kan een mini FAQ een aanzet zijn door bijvoorbeeld posts te markeren als bij elkaar horende vraag & antwoord.

Het doel is de rijkdom die we aan kennis hebben beter te ontsluiten. Uiteindelijk moet dat ook gaan schelen in het dweilen met de kraan open topics in bijvoorbeeld CSL.Omdat je bijvoorbeeld iemand kan verwijzen naar een eerdere vraag, met bijbehorend antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benoni schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 00:21:

[...]

De ultieme droom is een hybride vorm van een soort Wikipedia en het forum zoals we nu kennen. Bij de topicstart ontvouwt zich een soort van mindmap die automagisch vorm krijgt aan de hand van de lopende discussie. Daarvoor zou de forumsoftware moeten kunnen herkennen welke woorden en zinsnedes in de reacties belangrijk zijn om in de topicstart aan te halen. Dat lukt het beste als de gebruikers daarbij helpen, dus die moeten heel makkelijk kunnen aangeven welke tekst belangrijk voor ze is.

Stel dat je forumgebruikers de mogelijkheid geeft om bepaalde tekstregels uit een geplaatste reactie te markeren en daar iets mee te doen.
Dit werkt op langer termijn niet. Kijk naar tags. Iets dat super simpel is. Al lang wordt het, in mijn ervaring, niet meer zo actief en correct gebruikt als in het begin. Ga er maar vanuit, zoals Femme constateert, dat het contact voor een deel nog wat meer zal vervluchtigen (hit-and-run; afhaalchinees). Een half-werkend systeem vind ik imho niet prettig. Ik vind het het nu al jammer dat soms de helft van de topics geen tag meekrijgt. Daarnaast heb je ook tal van topicstarts die al niet eens meer bijgehouden worden ondanks de feature van mede-auteur (=gemakkelijk stokje doorgeven).

Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar in de toekomst zal het forum (zeker bij mobiel gebruik zonder handige site) nog wat meer gemakzuchtiger gaan worden. Mensen nemen de tijd niet meer zoals vroeger om uitgebreid te besteden aan dat soort "details". Tuurlijk kijk naar Wiki, kijk naar Productreviews etc. er is een groep die er zeker tijd aanbesteedt - maar zo'n systeem als dat wordt voorgesteld functioneert imho alleen fijn als ook echt overactief gebruikt wordt en niet half.

De diehards kunnen Googlen etc. De newbies zullen - net als nu - "lui" blijven. We roepen nu toch ook al steeds: gebruik de search, kijk de topic(stars) door..mensen doen het niet. Waarom zullen ze dan wel het systeem gaan raadplegen - terwijl het nu meestal ook niet heel moeilijk is een antwoord te vinden?

Er is ook aleens een onofficiele Tweakers wiki geweest. Dat wordt 3 maanden actief gebruikt waarna het instortte. Ik zou echt niet veel development-tijd aan zo'n feature kwijt willen zijn, terwijl er veel hogere prioriteiten liggen (een gebruiksvriendelijkere search, een betere mobiele template met html5-support waaronder voor features als swipe-to-next-page etc). Een karmabeloning gaat mensen echt niet aansporen om tekstjes te selecteren die weleens een oplossing kunnen zijn voor het 3 pagina's teruggestelde vraag - terwijl ik in het topic zit om hele andere redenen. Of: als ik m'n antwoord heb - als gemakzuchtige bezoeker (hence: ik zoek zelf al niet) - dat ook nog eens te gaan lopen toevoegen. Karmabeloning boeit volgens mij niet echt: anders waren alle reacties op de FP wel +1 of hoger of zou er meer getagt worden. Een game misschien wel (vgl. image-search waarbij heads-up twee spelers moesten raden aan de hand van opgegeven keywords van de ander).

Het klinkt echt leuk en aardig en zou fantastisch in theorie zijn. In de praktijk gaan mensen dit een paar maanden actief doen, en daarna is het weer lekker back to normal - alsof de feature er nooit was.

Zie bv ook tags @ Processors, Moederborden & Geheugen

Don't waste your time on it.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 02:43:
Dit werkt op langer termijn niet. Kijk naar tags. Iets dat super simpel is... [..]
Nee. Tags zijn niet supersimpel. Het is een extra stap die je moet nemen als gebruiker, een stap waar je zelf in de eerste instantie het nut niet van inziet (en wat uberhaupt geen nut krijgt zolang het die extra stap blijft). Hetzelfde geldt voor de wiki-oplossingen die je noemt. Als je dat bovenop het bestaande forumfunctionaliteit legt, zodat de gebruikers handmatig hun aanvullingen op meerdere plaatsen moeten gaan bijhouden (in de berichten en in de wiki-pagina's) dan gaat het niet werken.

In de gedachtengang die DUX en ik volgen is één ding radikaal anders: het gaat uit van wat de gebruiker nu al graag doet; de laatste reacties lezen, dingetjes markeren en daarop reageren. De forumsoftware gaat geautomatiseerd een TOC en tags aanmaken, aan de hand van wat de gebruikers markeren om te upvoten, om te quoten in een reactie, naar toe te linken, en dus kennelijk belangrijk vinden. Je hoeft als gebruiker dus niet meer naar andere pagina's toe om allerlei tags en topicstarts te moeten bijwerken, je selecteert en klikt ter plaatse om een ander te kunnen belonen voor hun reactie, of om zelf te reageren of te linken. De forumsoftware maakt daar gebruik van om aan de topicstart een index te hangen met quotes en zoektags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
NMe schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 01:45:
Het forum heeft geen doel anders dan de community tevreden houden. Er draaien niet voor niks amper banners, en die Google dingen zullen zoveel niet opleveren.
Had ik het ergens over de advertenties?
Het forum is er omdat dat erbij hoort. Omdat deze site als community uitgegroeid is naar nieuwssite. De community behouden is daarbij het hoofddoel.
Klinkt mij als compleet tegenstrijdig in de oren. De community is uitgegroeid (geëvolueerd) naar een nieuwssite. Maar die community, die dus blijkbaar veranderd is moet wel worden behouden :? |:(

Volgens mij zeg je daar namelijk exact wat ik al aangaf. Als die community behouden dan het hoofddoel is, waarom zou je dan de "we zijn geen afhaalchinees"-cultuur willen afschaffen? Dat is toch juist het belangrijkste van deze community omdat dat principe die community heeft gemaakt? En als de community dan geëvolueerd is tot nieuwssite, waarom heeft die community dan geen prominentere plaats? Ik zie namelijk weinig community terug in de nieuwsartikelen :?

Echt, wat is je doel met deze uitspraak nou? De boel weer goedpraten? Volgens mij zit je net als de rest van Tweakers.net gewoon verstrikt in een web dat steeds complexer wordt omdat jullie gewoon bang zijn toe te geven wat de hele community al lang weet.
Ik vraag me dan ook af waarom uitgerekend jij deze vragen stelt, want je bent nota bene zelf crewlid geweest en weet prima hoe het forum gerund wordt (zie een paar zinnen terug), wie het runt (grotendeels zeef en de HGA's) en hoeveel invloed het MT op het forum uitoefent (bijna niets). Je zit een beetje suggestief te doen alsof we niet eerlijk zijn maar als dat zo was, dan was ik allang opgestapt, en ik niet alleen. Ook deze opmerking snap ik niet:
Omdat het juist wel de reden is geweest waarom ik ben opgestapt? Jij kan je prima vinden in de koers die tweakers.net neemt, ik kon dat niet meer. En ja, het MT heeft weinig invloed op het forum, maar andersom heeft de forumcrew weer totaal geen invloed op de rest van de site.

Het valt onder 1 domein, maar in wezen zijn het compleet andere eilanden. De frontpage die er is voor de newbs om nieuws te lezen, het forum dat er is voor regulars die graag wat tweaken en doen. En constant is er tussen die twee eilanden een magnetisch veld wat probeert elkaar naar elkaar toe te trekken, maar wel met de nodige eigen eisen.

De uitspraak van Femme en de reactie van Ed_L daarop is imho alles zeggend. Geen communicatie tussen de twee groepen dus. Maar wel proberen ze indirect over elkaars toekomst te beslissen.
Ik begrijp niet waar je dat in dit topic terugleest. Kun je een post aanwijzen waaruit blijkt dat de community niet weet waar GoT heen wil en daarom ontevreden wordt?
Met name ook het topic in GR "Tweakers is niet meer wat het geweest is" en al het commentaar op artikelen zoals die van auto.nl onlangs...

Zolang tweakers.net 2 gezichten heeft en geen duidelijke keuze maakt tussen die twee ga je dit probleem houden. De ene kant dat je er als site bent voor mensen die zich in computers/gadgets/tech interesseren en er graag over praten en kennis opdoen. De andere kant als bedrijf om maar zoveel mogelijk bezoekers te trekken en te teren op de naam die je hebt bij dat publiek, maar ondertussen gewoon een beginnersweb wilt zijn. Het probleem zit er echter in dat de regulars dat niet zullen zien zitten. Maar ook jullie weten dat je die groep weer hard nodig zal hebben om mensen van advies te voorzien. En dat is weer belangrijk om alle mensen die advies willen hierheen te trekken.

Daar zit de vreemde knoop waar jullie in vast zitten. Enerzijds heb je het doel om nog meer bezoekers te trekken, al dan niet vanuit VNU gepushed. Anderzijds moet je zorgen dat je de regulars behoud vanwege de kennis. Dus probeer je beide groepen tevreden te stellen. Als je maar lang genoeg doorgaat knapt het elastiek uiteindelijk.

En ik weet nu al dit dit statement weer goed gepraat en dat het niet zo is. Zoals altijd gebeurd.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 22-01-2011 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 11:36:
Volgens mij zeg je daar namelijk exact wat ik al aangaf. Als die community behouden dan het hoofddoel is, waarom zou je dan de "we zijn geen afhaalchinees"-cultuur willen afschaffen? Dat is toch juist het belangrijkste van deze community omdat dat principe die community heeft gemaakt?
zeef schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 02:04:
Het doel is de rijkdom die we aan kennis hebben beter te ontsluiten. Uiteindelijk moet dat ook gaan schelen in het dweilen met de kraan open topics in bijvoorbeeld CSL.Omdat je bijvoorbeeld iemand kan verwijzen naar een eerdere vraag, met bijbehorend antwoord.
Dat is het. Elke nieuwe vraag is een goede vraag. Het afhaalchinees-gevoel krijg je pas als mensen keer op keer met dezelfde bestellingen komen.

Stel dat de forumsoftware zelf al relevante topics uit het archief koppelt (zoals op de frontpage) dan scheelt het al een stukje ergernis. Je zou het zelfs al zo kunnen implementeren dat iemand gewoon een nieuwe topicstart kan beginnen te tikken (ervan uitgaande dat ze de zoekfunctie toch niet kunnen vinden) en dat dan terwijl je de tekst intikt al een lijstje met relevante berichten zichtbaar wordt gemaakt. Iemand die daartussen het antwoord al vindt, kan dat antwoord selecteren in de bedoeling van 'Dit is wat ik zocht, bedankt!', waarmee de auteur van dat bericht wordt beloond met wat karma, en het aanmaken van een nieuw topic overbodig wordt. En zoniet, dan is het lijstje gekoppelde berichten van grote dienst voor de mensen die een antwoord willen geven. Hoe vaak heb je niet dat je vagelijk kunt herinneren dat je ooit over een soortgelijk probleem iets geschreven of gelezen hebt, maar je hebt op dat moment geen tijd of zin om door zoekpagina's en posthistorie te ploegen.
zeef schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 02:04:
Veel grote topics bestaan uit een zwerm van mini discussietjes, vragen en antwoorden en howto's. Het is eigenlijk zonde om dat in de 'grote topic' vergaarbak te laten zitten. Wat we dus moeten doen is een manier/meer manieren verzinnen om de community te verleiden om dit soort dingen te ontvlechten. Daarbij kan een mini FAQ een aanzet zijn door bijvoorbeeld posts te markeren als bij elkaar horende vraag & antwoord.

De uitspraak van Femme en de reactie van Ed_L daarop is imho alles zeggend. Geen communicatie tussen de twee groepen dus. Maar wel proberen ze indirect over elkaars toekomst te beslissen.
Je zou beide takken van sport zelfs technisch gezien helemaal kunnen versmelten. Dus frontpage is nieuwsbericht met reacties; forum is openingspost met reacties; maar de weergave van die reacties en de manier van werken wordt hetzelfde.

Nu roepen jullie natuurlijk allemaal 'maar een nieuwssite en een forum, dat zijn twee totaal verschillende disciplines!' Maar is dat zo? Kijk eens naar een site zoals Reddit. Dat is waartegen je moet kunnen concurreren. Veel internetgebruikers komen daar terecht, zien dat ze over de gekste onderwerpen subreddits kunnen vinden, ze kunnen dat combineren in hun persoonlijke front page, en ze kunnen alles bediscussiëren middels één eenvoudige interface. De mensen blijven daar hangen en komen nauwelijks nog terug op gespecialiseerde sites.

Als je met tweakers.net echt een stap de toekomst in wilt zetten, moet je iets flikken waar de hedendaagse Reddits, Facebooks en stackoverflow.coms van denken: 'wow, dit hadden wij moeten hebben!'

Bijvoorbeeld: Het meest opvallende is dat bij al die websites ook vaak dezelfde onderwerpen terugkomen (omdat het posten van een nieuw bericht aantrekkelijker is dan zoeken), waar vervolgens de gebruikers weer over gaan klagen. Zolang er veel nieuwe gebruikers bijkomen die de historische postings nog niet kennen dan loopt zo'n community nog wel, maar voor de mensen die daar een paar jaar meedraaien speelt ook steeds meer het afhaalchineesgevoel op. Als je dus een systeem maakt dat onderwerpen goed kan herkennen, indexeren en ter plekke relevante berichten kan presenteren als een gebruiker iets over een onderwerp selecteert of intikt, dan zou dat de meerwaarde kunnen geven waarop de bezoekers blijven terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Misschien dat je bij het maken van een nieuw topic bij het intikken van opgegeven topicnaam kunt laten hotsearchen in bestaande topics a la google:

Afbeeldingslocatie: http://www.emulation.nl/~dux/got/1434126/hotsearch.jpg

Dat mensen dan toch geneigd zullen zijn verder te klikken als ze zien dat er al (gelijkwaardige) topics bestaan over zijn of haar onderwerp? Hetzelfde concept kun je toepassen in de gebuikte woorden uit de openingspost die iemand maakt. Maak er desnoods een Clippy bij (of een Henk!): "Het lijkt alsof je een topic wil beginnen wat al bestaat, misschien dat je eerst die nog wilt doorlezen. [insert topiclijst]".

offtopic:
Hey benoni, tux is iemand anders he :P

edit:
:>

[ Voor 34% gewijzigd door DUX op 22-01-2011 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
benoni schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:16:
Dat is het. Elke nieuwe vraag is een goede vraag. Het afhaalchinees-gevoel krijg je pas als mensen keer op keer met dezelfde bestellingen komen.
Ben ik ook helemaal met je eens. Ik ging iets offtopic in op de discussie omtrent de opmerking van Femme en dus niet technisch gezien. Ook je voorbeelden van de vorige pagina zijn echt geweldig en iets in die trand heb ik ergens een jaar of wat terug ook al aangekaard bij een soortgelijk topic.

Wel moet je bedenken dat het probleem juist die afhaalchinees is. Ik ben ook niet tegen nieuwe vragen, graag zelfs. Zeker als de TS er al even moeite in heeft gestoken en aangeeft geen concrete oplossingen te zien via Google of whatever.

De Afhaalchinees waar we mee zitten is bv in de hardware fora. Daar krijg je gewoon topics als:
Hallo, ik zoek een gamepc voor 750 euro. Groeten
En dat is niet overdreven, dat soort topics heb je echt. In CSL hebben mijn collega's en ik destijds CSL 2.5 geïntroduceerd. Daar zijn dus topics gekoppeld aan de BBG. Het doel is, met beperkte middelen, exact zoals jij dat ook voor ogen hebt. Iemand die een nieuwe PC wil. Maar omdat je het bundeld in 1 topic gaat men ook automatisch dat van de anderen lezen. Je ziet ook dat mensen die normaal bovenstaande TS zouden starten toch proberen aan de hand van de adviezen van anderen eerst een systeem inelkaar te steken en daar van leren.

En dat is wat je wilt uiteindelijk. De Afhaalchinees-cultuur toestaan is dus juist iets wat je niet wilt. Want dan krijg je die losse zooi onhandelbare topics in het CSL afvoerputje. Juist datgene dat mods een jaar of 4 af hebben geschaft omdat ze dat niet meer trokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
DUX schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:33:
offtopic:
offtopic:
Ninja edit gedaan, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
DUX schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:33:
Misschien dat je bij het maken van een nieuw topic bij het intikken van opgegeven topicnaam kunt laten hotsearchen in bestaande topics a la google:

[afbeelding]

Dat mensen dan toch geneigd zullen zijn verder te klikken als ze zien dat er al (gelijkwaardige) topics bestaan over zijn of haar onderwerp? Hetzelfde concept kun je toepassen in de gebuikte woorden uit de openingspost die iemand maakt. Maak er desnoods een Clippy bij (of een Henk!): "Het lijkt alsof je een topic wil beginnen wat al bestaat, misschien dat je eerst die nog wilt doorlezen. [insert topiclijst]".

offtopic:
Ik zie niet helemaal waar iedereen nou grote problemen mee heeft ondanks dat ik hier ondertussen ook al sinds 2004 rond 'loop'. Maar ik moet toegeven dat de search niet uitnodigt om gebruikt te worden, dit is wat mij betreft op 2 punten. 1: grafisch, hij zit bijna verstopt en valt totaal niet op, en 2: wat mij betreft zijn de resultaten niet zo geweldig, waar dit precies aan ligt weet ik niet, maar zelf gebruik ik eerder google om te zoeken op GoT (met 'site:gathering.tweakers.net') omdat dit gewoon veel beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
En ik weet nu al dit dit statement weer goed gepraat en dat het niet zo is. Zoals altijd gebeurd.
Waarom zouden wij dan nog moeite doen? Je wil het toch niet horen dus dan bespaar ik me de moeite maar.

anyway..
GENETX schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:42:
[...]

Ben ik ook helemaal met je eens. Ik ging iets offtopic in op de discussie omtrent de opmerking van Femme en dus niet technisch gezien. Ook je voorbeelden van de vorige pagina zijn echt geweldig en iets in die trand heb ik ergens een jaar of wat terug ook al aangekaard bij een soortgelijk topic.

Wel moet je bedenken dat het probleem juist die afhaalchinees is. Ik ben ook niet tegen nieuwe vragen, graag zelfs. Zeker als de TS er al even moeite in heeft gestoken en aangeeft geen concrete oplossingen te zien via Google of whatever.

De Afhaalchinees waar we mee zitten is bv in de hardware fora. Daar krijg je gewoon topics als:

[...]

En dat is niet overdreven, dat soort topics heb je echt. In CSL hebben mijn collega's en ik destijds CSL 2.5 geïntroduceerd. Daar zijn dus topics gekoppeld aan de BBG. Het doel is, met beperkte middelen, exact zoals jij dat ook voor ogen hebt. Iemand die een nieuwe PC wil. Maar omdat je het bundeld in 1 topic gaat men ook automatisch dat van de anderen lezen. Je ziet ook dat mensen die normaal bovenstaande TS zouden starten toch proberen aan de hand van de adviezen van anderen eerst een systeem inelkaar te steken en daar van leren.

En dat is wat je wilt uiteindelijk. De Afhaalchinees-cultuur toestaan is dus juist iets wat je niet wilt. Want dan krijg je die losse zooi onhandelbare topics in het CSL afvoerputje. Juist datgene dat mods een jaar of 4 af hebben geschaft omdat ze dat niet meer trokken.
CSL 2.5 is en was een geweldig idee dat we op meer en meer plekken inzetten. Bundel de algemene discussies in BBG topics. Dat is ook iets wat gewoon moet blijven. Waar de crux hem vooral zit is dat in de algemene ervaringstopics zoveel staat, zoveel mini threadjes door elkaar lopen dat het voor een buitenstaander ondoenlijk is om eenvoudig de oplossing te vinden terwijl deze al lang in het grote topic staat.

Eerlijk gezegd denk ik dat we met wat moeite en technisceh aanpassingen de afhaal-chniees cultuur effectief kunnen bestrijden door de problemen en oplossingen beter te ontsluiten. Dat zou zelfs zover kunnen gaan dat je de grote topics gewoon zo laat maar dat je vragen en antwoorden los van het grote topic als een soort Q&A 'alias' gaat aanbieden op bijvoorbeeld een productpagina.

Bijvoorbeeld de posts over het flashen van firmware in het Samsung Galaxy S topic geef je een bepaald vlaggetje en door die vlag en de topic tag komt die specifieke post ook zichtbaar op de productpagina van de SGS onder een tabblad "problemen & oplossingen" onder firmware. Evenzo voor skins, apps, etc. etc.

Waar Femme, ik en vele anderen tegenaan hikken is dat we zoveel moois en goed hebben maar dat je door de bomen het bos af en toe niet meer ziet. Daar willen we graag wat aan doen. Dat zal op termijn ook schelen omdat je het domme topic niet hoeft te openen als je het antwoord al weet. :)

[ Voor 82% gewijzigd door zeef op 22-01-2011 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Jazzle schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:55:
Ik zie niet helemaal waar iedereen nou grote problemen mee heeft ondanks dat ik hier ondertussen ook al sinds 2004 rond 'loop'. Maar ik moet toegeven dat de search niet uitnodigt om gebruikt te worden, dit is wat mij betreft op 2 punten. 1: grafisch, hij zit bijna verstopt en valt totaal niet op, en 2: wat mij betreft zijn de resultaten niet zo geweldig, waar dit precies aan ligt weet ik niet, maar zelf gebruik ik eerder google om te zoeken op GoT (met 'site:gathering.tweakers.net') omdat dit gewoon veel beter werkt.
Ik heb er ook geen problemen mee net zoals jij en vele anderen, maar blijkbaar is er wel een probleem en dan ben ik niet te lullig om even mee te denken over eventuele (extreme en/of ludieke) oplossingen. Zoals:

Zorg dat een nieuw topic beter zichtbaar wordt (hoger in de lijst, blauwe kleur, knipperend) als blijkt uit de browser history van de topicstarter dat deze even daarvoor nog de search heeft geraadpleegd met zoektermen die overeenkomen met z'n openingspost. Browserflaws gebruiken op positieve wijze \o/

[ Voor 38% gewijzigd door DUX op 22-01-2011 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
zeef schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:57:
[...]

Waarom zouden wij dan nog moeite doen? Je wil het toch niet horen dus dan bespaar ik me de moeite maar.
Was ook meer een psychologisch vraagstukje. Iedereen weet toch wel het antwoord, dus veel nut heeft het niet. Het is aan jullie om af te vragen of dat antwoord nog wel altijd klopt en daar eens over na te denken. Het kan ook zijn dat ik iets mis en er helemaal naast zit. Maar zoals ik het heb verwoord is ook helemaal zoals ik het persoonlijk zie. Volgens mij ben ik daar niet de enige in.
anyway..

*Een heel verhaal*
Kan ik het ook niet meer dan mee eens zijn. Behalve dan het feit dat dit al minstens 2 jaar speelt. Als de search niet zo brak was geweest had ik mn oude replies wel even opgezocht O-) (/sarcasme). Veel ideeën die hier staan zijn 2-3 jaar geleden ook al eens genoemd als oplossing voor dezelfde problemen. En jullie hebben zo je redenen die ook legitiem zijn waardoor het er nog niet is. Al speelt de wet "remmende voorsprong" tegenwoordig ook wel mee merk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 22-01-2011 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Stel dat de forumsoftware zelf al relevante topics uit het archief koppelt (zoals op de frontpage) dan scheelt het al een stukje ergernis. Je zou het zelfs al zo kunnen implementeren dat iemand gewoon een nieuwe topicstart kan beginnen te tikken (ervan uitgaande dat ze de zoekfunctie toch niet kunnen vinden) en dat dan terwijl je de tekst intikt al een lijstje met relevante berichten zichtbaar wordt gemaakt. Iemand die daartussen het antwoord al vindt, kan dat antwoord selecteren in de bedoeling van 'Dit is wat ik zocht, bedankt!', waarmee de auteur van dat bericht wordt beloond met wat karma, en het aanmaken van een nieuw topic overbodig wordt. En zoniet, dan is het lijstje gekoppelde berichten van grote dienst voor de mensen die een antwoord willen geven. Hoe vaak heb je niet dat je vagelijk kunt herinneren dat je ooit over een soortgelijk probleem iets geschreven of gelezen hebt, maar je hebt op dat moment geen tijd of zin om door zoekpagina's en posthistorie te ploegen.

[...]

[...]

Je zou beide takken van sport zelfs technisch gezien helemaal kunnen versmelten. Dus frontpage is nieuwsbericht met reacties; forum is openingspost met reacties; maar de weergave van die reacties en de manier van werken wordt hetzelfde.

Nu roepen jullie natuurlijk allemaal 'maar een nieuwssite en een forum, dat zijn twee totaal verschillende disciplines!' Maar is dat zo? Kijk eens naar een site zoals Reddit. Dat is waartegen je moet kunnen concurreren. Veel internetgebruikers komen daar terecht, zien dat ze over de gekste onderwerpen subreddits kunnen vinden, ze kunnen dat combineren in hun persoonlijke front page, en ze kunnen alles bediscussiëren middels één eenvoudige interface. De mensen blijven daar hangen en komen nauwelijks nog terug op gespecialiseerde sites.
Een vraagbaak isnt gonna make it work. De antwoorden zijn nu met een klein beetje zoekwerk ook al te vinden. Mensen nemen de tijd niet. OOK met de vraagbak ga je mensen blijven houden die hun vraag/probleem er in knallen terwijl dat al 30x is beantwoord. Een vraagbaak gaat het probleem dat mensen niet willen zoeken niet oplossen. De situatie blijft dus vrijwel hetzelfde. Serieus: zulke ideeen zijn allemaal veel te complex en in theorie wel aardig maar de praktijk gewoon een fail. Gebruik de kostbare devtijd voor dingen waarvan we weten dat ze echt gaan werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Wel even de oogkleppen afdoen en lezen hè... als ik een site als Reddit als voorbeeld noem, is dat een hele andere wereld dan een vraagbaak alleen. En als je over een paar jaar nog relevant wilt zijn, moet je wel op kunnen boksen tegen dat soort opslok-sites.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 14:33:
Een vraagbaak isnt gonna make it work. De antwoorden zijn nu met een klein beetje zoekwerk ook al te vinden. Mensen nemen de tijd niet. OOK met de vraagbak ga je mensen blijven houden die hun vraag/probleem er in knallen terwijl dat al 30x is beantwoord.
Ook als het antwoord tijdens het tikken van hun vraag al voorbijkomt? Het zijn juist de 'luie' mensen die met afhaalchinees-vragen komen. Waarom zouden die hun tekst nog gaan submitten als ze het antwoord al binnen hebben?
[..] De Afhaalchinees waar we mee zitten is bv in de hardware fora. Daar krijg je gewoon topics als 'Hallo, ik zoek een gamepc voor 750 euro. Groeten.' En dat is niet overdreven, dat soort topics heb je echt.
Inderdaad, je zult toch een deel van dit soort topicstarts blijven houden omdat die mensen gewoon proberen om een antwoord te krijgen dat voor hun helemaal op maat is geschreven. Als echter zo'n topicstart al automatisch wordt voorzien van een aantal koppelingen naar oudere forumberichten waar zo'n gebruiker zo te zien al genoeg aan heeft, zou ik me verder niet verantwoordelijk voelen om nog een antwoord op een zilveren dienblaadje aan te reiken.

Wellicht krijg je bij dit soort topicstarts dan eerder wat vluchtig geschreven reacties in de trant van 'Zoals dat systeem van <sleep link uit de zijbalk> maar dan met de videokaart van <sleep andere link uit de zijbalk>. Wat op zich al een stukje prettiger is dan dat je voor de zoveelste keer de forum policies moet uitleggen.

offtopic:
Overigens:
Vragen als 'ik zoek een gamepc voor 750 euro' zijn voor adverteerders wel reuze interessant natuurlijk :7

[ Voor 122% gewijzigd door benoni op 22-01-2011 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Had ik het ergens over de advertenties?
Maakt dat uit voor mijn argument om aan te geven dat het forum blijkbaar niet winstgevend moet zijn?
Klinkt mij als compleet tegenstrijdig in de oren. De community is uitgegroeid (geëvolueerd) naar een nieuwssite. Maar die community, die dus blijkbaar veranderd is moet wel worden behouden :? |:(
En dat is vreemd/tegenstrijdig omdat...? Was het logischer geweest als we de community weg zouden schoppen omdat we nu voornamelijk een nieuwssite zijn?
Volgens mij zeg je daar namelijk exact wat ik al aangaf. Als die community behouden dan het hoofddoel is, waarom zou je dan de "we zijn geen afhaalchinees"-cultuur willen afschaffen? Dat is toch juist het belangrijkste van deze community omdat dat principe die community heeft gemaakt? En als de community dan geëvolueerd is tot nieuwssite, waarom heeft die community dan geen prominentere plaats? Ik zie namelijk weinig community terug in de nieuwsartikelen :?
Ten eerste: dit topic is bedoeld om het forum beter te maken voor de community. Dat is het hele idee achter dit topic. Je laatste opmerking slaat dus kant noch wal, want we proberen juist met dit topic zo'n soort verbeteringen door te voeren op de site. Ten tweede: het toestaan van die afhaalchineestopics is iets dat Femme persoonlijk wel ziet zitten, en dat zei hij ook letterlijk. Dat is niet langs zeef, de HGA's of de moderators gegaan, en het was niet meer dan een persoonlijke mening. Ik weet ook zeker dat als zoiets zomaar van boven opgelegd wordt, er meerdere moderators op gaan stappen. De persoonlijke mening van één crewlid is nog geen beleid, en ook dat weet jij ook prima.
Echt, wat is je doel met deze uitspraak nou? De boel weer goedpraten? Volgens mij zit je net als de rest van Tweakers.net gewoon verstrikt in een web dat steeds complexer wordt omdat jullie gewoon bang zijn toe te geven wat de hele community al lang weet.
En dat is? Vertel ons dat eens, in plaats van te stoken met zogenaamd "retorische" vragen zoals je nu doet.
Omdat het juist wel de reden is geweest waarom ik ben opgestapt? Jij kan je prima vinden in de koers die tweakers.net neemt, ik kon dat niet meer.
Welke koers is dat? Waarom ben je het daar niet mee eens? Wat wilde je anders zien? Waarom heb ik daar in Crew Algemeen geen topic over gezien toen je nog crew was? Nogmaals, wat je nu doet is stoken, niet constructief zijn. Je had een positie van invloed, hebt die niet gebruikt, en nu zit je op hoge poten verhaal te halen terwijl je het zelf niet goed aangepakt hebt.
En ja, het MT heeft weinig invloed op het forum, maar andersom heeft de forumcrew weer totaal geen invloed op de rest van de site.
Niet waar. We hebben geen directe invloed en zeker niet het laatste woord maar ons commentaar wordt wel degelijk aangehoord. Ik kan je diverse topics in de crewfora aanwijzen als bewijs, maar ik weet zeker dat dat niet nodig is omdat je dat zelf ook prima weet.
Het valt onder 1 domein, maar in wezen zijn het compleet andere eilanden. De frontpage die er is voor de newbs om nieuws te lezen, het forum dat er is voor regulars die graag wat tweaken en doen. En constant is er tussen die twee eilanden een magnetisch veld wat probeert elkaar naar elkaar toe te trekken, maar wel met de nodige eigen eisen.

Er is niet "geen communicatie". Dat er geen verbeterpunten zijn zul je mij niet horen zeggen, maar dat heb je in elk bedrijf. Zeker gezien het feit dat je de forumcrew in de wandelgangen al niet kan spreken als kantoorcrew. Alles moet via het forum besproken worden als het beide groepen aangaat en dat dat mis gaat kan ik me best voorstellen, hoe frustrerend dat ook is voor sommige mensen (waaronder ikzelf). Dat proces verbeteren is juist een van de redenen waarom ik HGA wilde worden en waar ik me in HH vaak mee bezig hou.
Met name ook het topic in GR "Tweakers is niet meer wat het geweest is" en al het commentaar op artikelen zoals die van auto.nl onlangs...
Nee, je had het over "topics als dit". Een topic dat prima liep en over verbetering aan het forum ging waar we nota bene zelf om vroegen. Een topic waarin behoorlijk wat opbouwende, positieve kritiek is gepost waar een paar heel interessante ideeën uit zijn voortgekomen waar ongetwijfeld naar gekeken wordt. Dat die andere twee topics een ander verhaal zijn geef ik graag toe, maar noem niet "topics als dit" als je vervolgens in dit topic geen enkele post kan aanwijzen die voldoet aan de rest van je zin.
Zolang tweakers.net 2 gezichten heeft en geen duidelijke keuze maakt tussen die twee ga je dit probleem houden. De ene kant dat je er als site bent voor mensen die zich in computers/gadgets/tech interesseren en er graag over praten en kennis opdoen. De andere kant als bedrijf om maar zoveel mogelijk bezoekers te trekken en te teren op de naam die je hebt bij dat publiek, maar ondertussen gewoon een beginnersweb wilt zijn. Het probleem zit er echter in dat de regulars dat niet zullen zien zitten. Maar ook jullie weten dat je die groep weer hard nodig zal hebben om mensen van advies te voorzien. En dat is weer belangrijk om alle mensen die advies willen hierheen te trekken.
De frontpage moet de bezoekers trekken, het forum is de community. Ik zie niet in waarom er per se een keus gemaakt moet worden tussen de twee, aangezien het gewoon twee dingen zijn die gescheiden zijn. Het forum wordt niet betrokken bij het "trekken van meer bezoekers" (al is dat wel een apart doel van de forumcrew zelf, maar met behoud van kwaliteit!) en de frontpage leunt minder op de community. Dat de twee beter geïntegreerd worden door gekoppelde producten, artikelen, tags, enz. lijkt me eigenlijk niet bepaald iets dat mensen die maar één van deze twee dingen willen hebben zal storen, terwijl het mensen die beiden interessant vinden behoorlijk helpt. Ik lees daar win-win in.
Daar zit de vreemde knoop waar jullie in vast zitten. Enerzijds heb je het doel om nog meer bezoekers te trekken, al dan niet vanuit VNU gepushed. Anderzijds moet je zorgen dat je de regulars behoud vanwege de kennis. Dus probeer je beide groepen tevreden te stellen. Als je maar lang genoeg doorgaat knapt het elastiek uiteindelijk.
VNU pusht niets op het forum. De HGA's krijgen onder leiding van zeef de vrije hand in beleidsvorming. Uiteraard heeft het MT een veto, maar dat veto heb ik ze nog nooit zien gebruiken.
Self fulfilling prophecy. Natuurlijk ga ik dit goedpraten, want je bent ofwel verstoken van kennis van zaken achter het runnen van de site (wat betekent dat je niet oplette toen je crew was) ofwel je bent nu gewoon maar wat aan het roepen. Ik kan al jouw puntjes, uitgezonderd die puntjes waar ik het mee eens ben, van onderbouwde repliek voorzien. Als je serieus genomen wil worden, dan doe jij dat nu ook zonder daarbij dingen als "door VNU gepusht", "de boel weer goedpraten" en andere aannames te roepen. Tweakers.net is geen dictatuur wat het forum betreft en als jij dat wel zo ervaren hebt ligt het aan jou, niet aan ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
NMe schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 15:27:
Ten tweede: het toestaan van die afhaalchineestopics is iets dat Femme persoonlijk wel ziet zitten, en dat zei hij ook letterlijk. Dat is niet langs zeef, de HGA's of de moderators gegaan, en het was niet meer dan een persoonlijke mening. Ik weet ook zeker dat als zoiets zomaar van boven opgelegd wordt, er meerdere moderators op gaan stappen. De persoonlijke mening van één crewlid is nog geen beleid, en ook dat weet jij ook prima.
Je weet welke naam Femme heeft. Iets op persoonlijke titel hier zo neerzetten is gewoon helemaal niet handig.
Welke koers is dat? Waarom ben je het daar niet mee eens? Wat wilde je anders zien? Waarom heb ik daar in Crew Algemeen geen topic over gezien toen je nog crew was? Nogmaals, wat je nu doet is stoken, niet constructief zijn. Je had een positie van invloed, hebt die niet gebruikt, en nu zit je op hoge poten verhaal te halen terwijl je het zelf niet goed aangepakt hebt.
Aangezien dat niet via Crew Algemeen hoeft. Ik heb in diverse topics gewoon mee zitten brainstormen over verbeteringen. En ik heb daar gewoon van andere crew antwoord op gehad. Alles wat ik voor ogen heb is wel eens genoemd. De antwoorden in CA zouden niet anders zijn.

En ik had die kans kunnen pakken zoals je aangeeft, maar op dat moment ik gewoon een knoop doorgehakt en mezelf niet langer voor de gek gehouden. Ik had wellicht het een en ander kunnen veranderen, maar voor mijn gevoel niet zover als mijn ideale plaatje. Dat is iets wat we nooit zullen weten. Het enige dat ik weet is dat ik achter mijn eigen beslissing sta, hoe die ook uit moge pakken.
Niet waar. We hebben geen directe invloed en zeker niet het laatste woord maar ons commentaar wordt wel degelijk aangehoord. Ik kan je diverse topics in de crewfora aanwijzen als bewijs, maar ik weet zeker dat dat niet nodig is omdat je dat zelf ook prima weet.
[...]

Er is niet "geen communicatie". Dat er geen verbeterpunten zijn zul je mij niet horen zeggen, maar dat heb je in elk bedrijf. Zeker gezien het feit dat je de forumcrew in de wandelgangen al niet kan spreken als kantoorcrew. Alles moet via het forum besproken worden als het beide groepen aangaat en dat dat mis gaat kan ik me best voorstellen, hoe frustrerend dat ook is voor sommige mensen (waaronder ikzelf). Dat proces verbeteren is juist een van de redenen waarom ik HGA wilde worden en waar ik me in HH vaak mee bezig hou.
En toch krijg ik als crew dan bv 0,0 mee van de overhaul. De input wordt wel gevraagd, maar ik heb geen flauw idee wat men nu gaat devven. Ik heb er nog speciaal om gevraagd. Dat is een mate van openheid die ik erg had gewaardeerd bij tweakers.net. Als ik namelijk input geef, dan wil ik ook weten wat er mee gebeurd is. In de crew zelf zitten al zoveel lagen dat dat toch nooit optimaal werkt.

Je geeft het zelf al aan dat je als HA in HH bezig bent met verbeteringen. Waarom zou dat in HH moeten waar de gewone modforce niet bij kan. In mijn ogen is dat gewoon een grote fail. Openheid is hier de sleutel en die ontbreekt gewoon. Ik snap dat je best wat dingen in een apart forum moet bespreken, maar als ik het zo hoor worden er ook allemaal dingen besproken die ook prima samen konden met de rest van de crew.
De frontpage moet de bezoekers trekken, het forum is de community. Ik zie niet in waarom er per se een keus gemaakt moet worden tussen de twee, aangezien het gewoon twee dingen zijn die gescheiden zijn. Het forum wordt niet betrokken bij het "trekken van meer bezoekers" (al is dat wel een apart doel van de forumcrew zelf, maar met behoud van kwaliteit!) en de frontpage leunt minder op de community.
Ik heb een ijzersterk voorbeeld waarbij dat dus totaal niet het geval was. Als modcrew ben ik wel degelijk gepushed om de drempel lager te leggen (CSL 2.5). Nu kon ik me daar wel in vinden, het was tenslotte al het idee van Thandor en mij dat in de ijskast stond. Het is via een DM gegaan en het is gewoon crew, dus vertrouwelijk. Maar ik kan je verzekeren dat het dat standpunt helemaal van tafel veegt. De belangen om het door te voeren waren echter compleet anders bij beide partijen.
Dat de twee beter geïntegreerd worden door gekoppelde producten, artikelen, tags, enz. lijkt me eigenlijk niet bepaald iets dat mensen die maar één van deze twee dingen willen hebben zal storen, terwijl het mensen die beiden interessant vinden behoorlijk helpt. Ik lees daar win-win in.
Dat ben ik met je eens.

Echter zit juist hier wel die twee-deling. Hoe leuk en aardig ook dat je die twee los wilt houden, dat gaat je niet lukken onder 1 domeinnaam. Mensen van de community komen ook op de frontpage en vice versa. De community ziet steeds minder de eigen artikelen op de frontpage verschijnen en dat zit een aantal dwars. Anderzijds lezen mensen die wat minder hebben met IT toch de frontpage en kennen Tweakers.net. Ook die mensen zijn eens toe aan een nieuwe laptop of hebben een probleem. Toch wel makkelijk dat ze tweakers.net kennen als de plaats waar de experts zitten.

Uiteindelijk blenden die twee. Zijn zijn immers wel geïntegreerd in de site, dus van buitenaf is het gewoon 1 ding. En begrijp me niet verkeerd, dat is niet slecht. Dat is een voordeel. Alleen door constant die tweedeling te houden (en ik kom die harde tweedeling altijd tegen) gaat dat fout. Op dit moment zijn de frontpage en het forum juist ingesteld op die "harde" tweedeling. En gezien mijn ervaringen in de crew ziet het er ook niet naar uit dat die tweedeling zal worden opgeheven.

En dat vind ik persoonlijk jammer. De blend die gaande is ga je niet stoppen, maar doordat beide onderdelen er niet op zijn ingesteld verloopt de blend niet soepel. In plaats van 1 nieuw statement te maken voor de hele site, houden jullie deze twee in stand. En dat heeft zijn effect op alle onderdelen zoals het modbeleid, de beleidstopics en vooral ook de features die ontwikkeld worden.

Jullie zien die tweedeling als win-win, ik als lose-lose. Het loopt nu nog redelijk, maar eigenlijk wordt al achter de feiten aan gelopen in mijn ogen. Verder haal je er lang niet uit wat mogelijk. De enige echte link tussen frontpage en community is de BBG. Verder wordt er maar weinig gebruik gemaakt van de uitzonderlijke situatie die tweakers.net bied.
VNU pusht niets op het forum. De HGA's krijgen onder leiding van zeef de vrije hand in beleidsvorming. Uiteraard heeft het MT een veto, maar dat veto heb ik ze nog nooit zien gebruiken.

[...]

Self fulfilling prophecy. Natuurlijk ga ik dit goedpraten, want je bent ofwel verstoken van kennis van zaken achter het runnen van de site (wat betekent dat je niet oplette toen je crew was) ofwel je bent nu gewoon maar wat aan het roepen. Ik kan al jouw puntjes, uitgezonderd die puntjes waar ik het mee eens ben, van onderbouwde repliek voorzien. Als je serieus genomen wil worden, dan doe jij dat nu ook zonder daarbij dingen als "door VNU gepusht", "de boel weer goedpraten" en andere aannames te roepen. Tweakers.net is geen dictatuur wat het forum betreft en als jij dat wel zo ervaren hebt ligt het aan jou, niet aan ons.
Ik zeg niet dat de push vanuit VNU gelijk slecht zou zijn en overal te merken is. Maar je weet zelf ook wel dat als een bedrijf ergens in investeert, dat ze ook ergens een vinger in de pap hebben. Je kan moeilijk ontkennen dat T.net veranderd is door de overname in bepaalde zaken. Die wist men vast van tevoren en is men akkoord mee gegaan. Lijkt mij ook niet meer dan logisch. En daar heb ik ook niks op tegen.

Je hebt het wel vaker aangegeven dat ik dan maar wat had moeten melden NMe en dat blijft een beetje je standpunt. Feit is dat ik via vele andere wegen gewoon alle input heb gegevens die ik wilde geven door de tijd heen. Ik kies namelijk doorgaans via de openbare route omdat ik veel waarde hecht aan de input van de gebruikers. Waarom was CSL 2.5 zo sterk? Juist, we hebben dat samen met de gebruikers opgepikt. Geen beslissing vanuit de crew op enig moment, nee, een goede discussie met de mensen die er uiteindelijk gebruik van maken.

En via die wegen heb ik ook de nodige output gekregen die ik wilde hebben. Soms beviel me het antwoord, op andere momenten niet. Maar zoals aangegeven heb ik niet alle output gekregen. En zolang ik niet alle output krijg die ik nodig acht, kan ik daar niet op anticiperen. Daarbij ben ik iemand die voornamelijk kansen ziet en alles er uit kan gooien wat in me opkomt.

Uiteindelijk heb ik genoeg informatie gekregen over de gang van zaken. Veel meer dan dat jij denkt. Echter gaat het om zaken die binnen de crew spelen. Het zijn dus dingen die ik hier niet in het openbaar kan gooien. Jij kan wel weer makkelijk terugvallen op je standaard "Selffulfilling prophecy". Ik weet echter door alle antwoorden die ik de afgelopen jaren heb verzameld wel wat de richting is die tweakers.net op wil. Ik weet ook exact waar de zwakke punten zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 22-01-2011 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
GENETX schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 16:07:
Je weet welke naam Femme heeft. Iets op persoonlijke titel hier zo neerzetten is gewoon helemaal niet handig.
Verboden is het ook niet, ik zeg ook wel eens iets omdat ik dat zo vind.
Aangezien dat niet via Crew Algemeen hoeft. Ik heb in diverse topics gewoon mee zitten brainstormen over verbeteringen. En ik heb daar gewoon van andere crew antwoord op gehad. Alles wat ik voor ogen heb is wel eens genoemd. De antwoorden in CA zouden niet anders zijn.

En ik had die kans kunnen pakken zoals je aangeeft, maar op dat moment ik gewoon een knoop doorgehakt en mezelf niet langer voor de gek gehouden. Ik had wellicht het een en ander kunnen veranderen, maar voor mijn gevoel niet zover als mijn ideale plaatje. Dat is iets wat we nooit zullen weten. Het enige dat ik weet is dat ik achter mijn eigen beslissing sta, hoe die ook uit moge pakken.
[...]

En toch krijg ik als crew dan bv 0,0 mee van de overhaul. De input wordt wel gevraagd, maar ik heb geen flauw idee wat men nu gaat devven. Ik heb er nog speciaal om gevraagd. Dat is een mate van openheid die ik erg had gewaardeerd bij tweakers.net. Als ik namelijk input geef, dan wil ik ook weten wat er mee gebeurd is. In de crew zelf zitten al zoveel lagen dat dat toch nooit optimaal werkt.
Niemand van de crew -inclusief ik zei de gek- heeft nog iets gezien van de plannen, daar wordt nog hard aan gewerkt.
Je geeft het zelf al aan dat je als HA in HH bezig bent met verbeteringen. Waarom zou dat in HH moeten waar de gewone modforce niet bij kan. In mijn ogen is dat gewoon een grote fail. Openheid is hier de sleutel en die ontbreekt gewoon. Ik snap dat je best wat dingen in een apart forum moet bespreken, maar als ik het zo hoor worden er ook allemaal dingen besproken die ook prima samen konden met de rest van de crew.
Ik weet niet wat dit toevoegt aan de discussie van de opzet van het forum. Ik kan hier omstandig beweren dat op diverse plekken en kanalen intern van alles kan en wordt besproken, dat je altijd tot en met Daniël je vraag kan stellen en dat er ook altijd een antwoord wordt gegeven als dat voorhanden is. Daar schieten de geachte users alleen niet zoveel mee op omdat die niet mee kunnen kijken in de crew fora. Het vermeende gebrek aan openheid is iets dat ik in ieder geval niet eerder heb gehoord als reden van het stoppen met crewlidmaatschap.
Ik heb een ijzersterk voorbeeld waarbij dat dus totaal niet het geval was. Als modcrew ben ik wel degelijk gepushed om de drempel lager te leggen (CSL 2.5). Nu kon ik me daar wel in vinden, het was tenslotte al het idee van Thandor en mij dat in de ijskast stond. Het is via een DM gegaan en het is gewoon crew, dus vertrouwelijk. Maar ik kan je verzekeren dat het dat standpunt helemaal van tafel veegt. De belangen om het door te voeren waren echter compleet anders bij beide partijen.
Jij bent helemaal niet gepusht, ik heb gevraagd hoe we wat konden gaan doen aan de vele aankoopadvies vragen zonder dat CSL weer een puinhoop zou worden. De behoefte was en is er, we hadden er alleen niets voor behalve een slotje. Daar hebben we naar mijn mening zeer open en constructief over gepraat én is er mede in overleg met regulars en anderen een oplossing op gevonden. Een oplossing die zeer goed voldoet en waar ik nog steeds erg tevreden mee ben. In plaats van dat slotje is er nu een verzamelde plek waar je met je vraag terecht kan. :)
Echter zit juist hier wel die twee-deling. Hoe leuk en aardig ook dat je die twee los wilt houden, dat gaat je niet lukken onder 1 domeinnaam. Mensen van de community komen ook op de frontpage en vice versa. De community ziet steeds minder de eigen artikelen op de frontpage verschijnen en dat zit een aantal dwars. Anderzijds lezen mensen die wat minder hebben met IT toch de frontpage en kennen Tweakers.net. Ook die mensen zijn eens toe aan een nieuwe laptop of hebben een probleem. Toch wel makkelijk dat ze tweakers.net kennen als de plaats waar de experts zitten.

Uiteindelijk blenden die twee. Zijn zijn immers wel geïntegreerd in de site, dus van buitenaf is het gewoon 1 ding. En begrijp me niet verkeerd, dat is niet slecht. Dat is een voordeel. Alleen door constant die tweedeling te houden (en ik kom die harde tweedeling altijd tegen) gaat dat fout. Op dit moment zijn de frontpage en het forum juist ingesteld op die "harde" tweedeling. En gezien mijn ervaringen in de crew ziet het er ook niet naar uit dat die tweedeling zal worden opgeheven.

En dat vind ik persoonlijk jammer. De blend die gaande is ga je niet stoppen, maar doordat beide onderdelen er niet op zijn ingesteld verloopt de blend niet soepel. In plaats van 1 nieuw statement te maken voor de hele site, houden jullie deze twee in stand. En dat heeft zijn effect op alle onderdelen zoals het modbeleid, de beleidstopics en vooral ook de features die ontwikkeld worden.

Jullie zien die tweedeling als win-win, ik als lose-lose. Het loopt nu nog redelijk, maar eigenlijk wordt al achter de feiten aan gelopen in mijn ogen. Verder haal je er lang niet uit wat mogelijk. De enige echte link tussen frontpage en community is de BBG. Verder wordt er maar weinig gebruik gemaakt van de uitzonderlijke situatie die tweakers.net bied.
Uiteindelijk zullen we naar elkaar toe blijven groeien. Er is nooit heel veel crossover geweest van forumtopics op de FP maar met Hot op GoT hebben we een begin. Waar ik meer in zie is in het gebruik van delen van de content en dan niet beperkt tot alleen inhoud van forumtopics. Revies & blogs zijn ook community content. ;) Feit is dat we heel veel ervaringsinfo hebben over producten en ook talloze issues en oplossingen. Wat we nu moeten doen is zien hoe we dat effectief koppelen en zo de kennis beschikbaar maken voordat iemand er weer eens een (domme :P) vraag over stelt.
Ik zeg niet dat de push vanuit VNU gelijk slecht zou zijn en overal te merken is. Maar je weet zelf ook wel dat als een bedrijf ergens in investeert, dat ze ook ergens een vinger in de pap hebben. Je kan moeilijk ontkennen dat T.net veranderd is door de overname in bepaalde zaken. Die wist men vast van tevoren en is men akkoord mee gegaan. Lijkt mij ook niet meer dan logisch. En daar heb ik ook niks op tegen.
Tsja, daar gaan we weer. Voor de 183718e keer : wij van Tweakers maken de plannen, wij van Tweakers maken de keuze over aandachtsgebieden, wij van Tweakers gaan over de inhoud. VNU regelt de verkoop van reclame op de site. That's it.

Je hebt het wel vaker aangegeven dat ik dan maar wat had moeten melden NMe en dat blijft een beetje je standpunt. Feit is dat ik via vele andere wegen gewoon alle input heb gegevens die ik wilde geven door de tijd heen. Ik kies namelijk doorgaans via de openbare route omdat ik veel waarde hecht aan de input van de gebruikers. Waarom was CSL 2.5 zo sterk? Juist, we hebben dat samen met de gebruikers opgepikt. Geen beslissing vanuit de crew op enig moment, nee, een goede discussie met de mensen die er uiteindelijk gebruik van maken.

En via die wegen heb ik ook de nodige output gekregen die ik wilde hebben. Soms beviel me het antwoord, op andere momenten niet. Maar zoals aangegeven heb ik niet alle output gekregen. En zolang ik niet alle output krijg die ik nodig acht, kan ik daar niet op anticiperen. Daarbij ben ik iemand die voornamelijk kansen ziet en alles er uit kan gooien wat in me opkomt.

Uiteindelijk heb ik genoeg informatie gekregen over de gang van zaken. Veel meer dan dat jij denkt. Echter gaat het om zaken die binnen de crew spelen. Het zijn dus dingen die ik hier niet in het openbaar kan gooien. Jij kan wel weer makkelijk terugvallen op je standaard "Selffulfilling prophecy". Ik weet echter door alle antwoorden die ik de afgelopen jaren heb verzameld wel wat de richting is die tweakers.net op wil. Ik weet ook exact waar de zwakke punten zitten.
Tsja, hier gaat het over beleven en daar ga ik geen waardeoordeel over geven. Jij maakt jouw keuzes, NMe de zijne en eenieder doet dat vanuit zijn eigen overtuiging. Het zij zo.

Mogen we dan nu weer on topic? We hadden het over de grote topics. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

zeef schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 19:48:
[...]
Verboden is het ook niet, ik zeg ook wel eens iets omdat ik dat zo vind.
Dat wil nog niet zeggen dat het ook verstandig in om dat dan maar gewoon te doen, zeker niet als er van je mening zoveel autoriteit uitgaat als bij Femme. Leuk voor ons om te weten dat Femme op datzelfde beleid schijt waar ik mee moet werken. Het demotiveert en zet ons voor schut wanneer een user klaagt met die quote in zijn hand.
[...]
Jij bent helemaal niet gepusht, ik heb gevraagd hoe we wat konden gaan doen aan de vele aankoopadvies vragen zonder dat CSL weer een puinhoop zou worden. De behoefte was en is er, we hadden er alleen niets voor behalve een slotje. Daar hebben we naar mijn mening zeer open en constructief over gepraat én is er mede in overleg met regulars en anderen een oplossing op gevonden. Een oplossing die zeer goed voldoet en waar ik nog steeds erg tevreden mee ben. In plaats van dat slotje is er nu een verzamelde plek waar je met je vraag terecht kan. :)
Ik zal niet quoten vanuit het crewforum, maar we weten allebei dat er drijfveren waren om die topics te openen die er nu voor zorgen dat GENETX het beeld krijgt dat een anti-afhaalchinees beleid mede ingegeven is door de wil om zieltjes te winnen.
En laten we alsjeblieft geen pissing contest houden over wie de grote initiator, oprichter of drijvende kracht achter de huidige BBG topics is.
Uiteindelijk zullen we naar elkaar toe blijven groeien. Er is nooit heel veel crossover geweest van forumtopics op de FP maar met Hot op GoT hebben we een begin. Waar ik meer in zie is in het gebruik van delen van de content en dan niet beperkt tot alleen inhoud van forumtopics. Revies & blogs zijn ook community content. ;) Feit is dat we heel veel ervaringsinfo hebben over producten en ook talloze issues en oplossingen. Wat we nu moeten doen is zien hoe we dat effectief koppelen en zo de kennis beschikbaar maken voordat iemand er weer eens een (domme :P) vraag over stelt.
[...]
Mogen we dan nu weer on topic? We hadden het over de grote topics. :)
Imho is het nutteloos om over de richting van GoT te discussieren als je niet weet waar het MT heen wil met de hele site. Wat heeft het voor nut om allerlei ideetjes in te schieten als er een grote overhaul gepland staat? Wat is de visie van het MT? Krijgen we een verschuiving in aandachtsgebieden of doelgroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag in de SG toevallig nu staan: De internetter steeds luier

Imho een beetje overbodig daar nu ook weer te gaan lopen discussieren though.

Maar goed misschien zou het ook fijn zijn om eens iets van het MT te horen omtrent de plannen voor het forum in 2011.

- Mobiele templates in HTML5 (swipe voor de volgende pagina bv)

- (verbeterde) forumsupport in de iphone / android app

- uniforme profielpagina (geen gescheiden fp/got-profiel etc meer)

- brainstorm over overzichtelijke drukke fora als android (bv algemene topics wat opzichter maken dan losse individuele probleem/vraagtopics; bv een kleurtje mee te geven of een apart icoon - een subforavoor enkel problemen imho is niet wenselijk && nieuwe topics zonder replies bv wat kenbaarder maken met een kleurtje - als die na 24u nog steeds niet geholpen zijn)

- forumtags koppelen aan nieuwsitems/v&a. Bv als ik in het HTC Desire topic zit, ook de laatste 3 nieuwstopics tonen (evt. via een highlight) - wie weet heb ik weleens een nieuwsitem gemist; of direct 2e hands gevraagde/aangeboden htc desire's te kunnen zien (dit laatste kan evt. ook al via de productids van de pw met gekoppelde producten -> rechtstreeks via die info uit v&a weer).

- zien of er al een topicreport is aangemaakt en/of deze al is gelezen door een mod.

- mogelijkheid tot een icoontje onder je naam als je in v&a iets aan te bieden hebt/te vragen hebt + een icoon voor tweakblog. Wbt V&A, bv als ik een iPad te koop heb staan; en een lezer zit in een topic met tag ipad -> enkel dan een icoontje tonen bij de user als deze gebruiker een product met ipad in de naam aanbiedt/vraagt. Dit is natuurlijk tegenstrijdig met de gekoppelde pricewatch (levert meer op voor t.net dan 2e hands wsl). En bv: ook een icoontje voor twitter.

- een toegankelijkere search.

- titel van je topicstart binnen de eerste 5 minuten kunnen wijzigen bij een foutje (zodat je niet een modje hoeft te vragen)

- hot op got-LABEL linken (met soms hand selected topics) aan automagische pagina met de top 20 meest bekeken / gereageerde topics in de afgelopen 6 / 24 uur.

- voor nieuwe gebruikregistratie een simpel 10 regels waar users akkoord meegaan ("ik zal behulpzaam zijn. ik zal zoeken. ik zal geen warez posten etc") ipv doodgegooid te worden met allerlei faqs en voorwaarden.

[ Voor 153% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 09:09:
Ik zag in de SG toevallig nu staan: De internetter steeds luier

Imho een beetje overbodig daar nu ook weer te gaan lopen discussieren though.

Maar goed misschien zou het ook fijn zijn om eens iets van het MT te horen omtrent de plannen voor het forum in 2011.
Ik loop ze maar even staccato langs, waar ik het antwoord niet weet (op dit moment) zal ik dat vermelden. Ik ga geen precieze data noemn, ook biedt deze reactie geen enkele garantie over termijnen. 'It's done when it's done' roepen de devvers in dit soort gevallen. Niet om bewust onduidelijk te zijn maar om te voorkomen dat ik verwachtingen schep die we niet waar (kunnen) maken.

Overigens bestaat het Tweakers.net MT als entiteit niet meer sinds een paar jaar, maar dat terzijde. ;)
- Mobiele templates in HTML5 (swipe voor de volgende pagina bv)

- (verbeterde) forumsupport in de iphone / android app
Er is een Android app in de maak. Daar zit vziw nog geen forum ondersteuning in. Mobile GoT is een langgekoesterde wens, dat is ons zeker bekend. Staat in de devtrack maar met een lage prio.
Dat iets waar we op korte termijn wat aan gaan doen.
- brainstorm over overzichtelijke drukke fora als android (bv algemene topics wat opzichter maken dan losse individuele probleem/vraagtopics; bv een kleurtje mee te geven of een apart icoon - een subforavoor enkel problemen imho is niet wenselijk && nieuwe topics zonder replies bv wat kenbaarder maken met een kleurtje - als die na 24u nog steeds niet geholpen zijn)
Hier heb ik het wel eens over gehad en hoe leuk het ook klinkt, we moeten voorkomen dat een forum een regenboog wordt met alle kleurtjes en dingen. Op buitenstaanders komen die al helemaal niet logisch over. Wel is er een idee om topics te kunnen voorzien van een label zoals 'ervaring', 'probleem', etc. etc. Dat is nog zeer prematuur dus of daar voor de zomer wat mee gedaan wordt weet ik niet.
- forumtags koppelen aan nieuwsitems/v&a. Bv als ik in het HTC Desire topic zit, ook de laatste 3 nieuwstopics tonen (evt. via een highlight) - wie weet heb ik weleens een nieuwsitem gemist; of direct 2e hands gevraagde/aangeboden htc desire's te kunnen zien (dit laatste kan evt. ook al via de productids van de pw met gekoppelde producten -> rechtstreeks via die info uit v&a weer).
Dit wordt meegenomen in de overhaul
- zien of er al een topicreport is aangemaakt en/of deze al is gelezen door een mod.
Hallooooo...daar zijn we weer. ;) Heb ik het vorige week nog over gehad met de devvers. Staat op de lijst van op te pakken dingen.
- mogelijkheid tot een icoontje onder je naam als je in v&a iets aan te bieden hebt/te vragen hebt + een icoon voor tweakblog. Wbt V&A, bv als ik een iPad te koop heb staan; en een lezer zit in een topic met tag ipad -> enkel dan een icoontje tonen bij de user als deze gebruiker een product met ipad in de naam aanbiedt/vraagt. Dit is natuurlijk tegenstrijdig met de gekoppelde pricewatch (levert meer op voor t.net dan 2e hands wsl). En bv: ook een icoontje voor twitter.
Hier moet ik het antwoord even schuldig op blijven. Weet dat er over gesproken is maar niet wat de definitieve uitkomst is op dit moment.
- een toegankelijkere search.
Een belangrijk aandachtspunt
- titel van je topicstart binnen de eerste 5 minuten kunnen wijzigen bij een foutje (zodat je niet een modje hoeft te vragen)
Lijkt me niet nodig om daar schaarse devcapaciteit op in te zetten. Je kan altijd een modje aanschieten voor een titelfix. Ook na 5 minuten. ;)
- hot op got-LABEL linken (met soms hand selected topics) aan automagische pagina met de top 20 meest bekeken / gereageerde topics in de afgelopen 6 / 24 uur.
Een soortgelijk verzoek staat in de devtrack.
- voor nieuwe gebruikregistratie een simpel 10 regels waar users akkoord meegaan ("ik zal behulpzaam zijn. ik zal zoeken. ik zal geen warez posten etc") ipv doodgegooid te worden met allerlei faqs en voorwaarden.
Een aardig idee, als ik moet het handboek crew klaar ben zal ik zeker kijken wat er voor de users nog te schrappen is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat betreft dat laatste puntje is de tekst die je moet doorlezen als het goed is al een stuk korter dan toen bobwarley zich registreerde. Niet dat het geen goed idee is om te evalueren of het niet compacter kan natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
NMe schreef op zondag 23 januari 2011 @ 13:05:
Wat betreft dat laatste puntje is de tekst die je moet doorlezen als het goed is al een stuk korter dan toen bobwarley zich registreerde. Niet dat het geen goed idee is om te evalueren of het niet compacter kan natuurlijk. :)
Dat is en blijft een constant punt van aandacht. Hoeveel kan je schrappen zonder jezelf in problemen te brengen. Natuurlijk staat het jullie allemaal vrij om daarover mee te denken, in een apart topic! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ageer vooral tegen het gebruik van de veel gebezigde term 'afhaalchinees' die mijn inziens denigrerend is ten opzichte van de hulpbehoevende gebruiker. Het is nu eenmaal de realiteit dat er bij mensen behoefte bestaat om de kennis van andere ervaren personen te benutten om antwoorden te vinden op een vraag en oplossingen voor een probleem. Een forum is in principe een uitstekend middel om deze mensen te helpen. Er zou niets mis moeten zijn met een forum waar mensen elkaar helpen. Het enige wat je ervoor nodig hebt is behulpzame gebruikers met kennis en ervaring en een gebruiksvriendelijk systeem dat informatie goed ontsluit.

We hebben enige tijd geleden voor onszelf een missie geformuleerd die er op neerkomt dat we een one stop shop willen zijn voor techsavvy consumenten en ict professionals. Dat wil zeggen dat wij deze doelgroepen zo goed mogelijk willen informeren over nieuwe technologieën en producten en willen helpen bij de aanschaf, het gebruik en via Vraag & Aanbod zelfs de verkoop van een product. Feitelijk proberen we dit al sinds 1999 in meer en minder professionele vorm na te streven.

In onze missie hoort ook het streven om mensen goed aankoopadvies te geven en hulp te bieden als er problemen zijn met een product. De community biedt op dit gebied veel mogelijkheden. Het is ons al jaren een doorn in het oog dat het forum bij de buitenwereld geen al te geweldige reputatie heeft. GoT wordt besloten, onbehulpzaam, arrogant en wereldvreemd gevonden. Het beeld is wel verbeterd in de afgelopen jaren maar als er rondgestrooid wordt met de term 'afhaalchinees' is er mijn inziens nog steeds wat mis met de mentaliteit waarmee er tegen hulpbehoevende gebruikers wordt aangekeken.

De gedachte dat een gebruiker evenveel moet geven als nemen is mijn inziens niet realistisch, zeker niet als dat nemen en geven gelijktijdig moet plaatsvinden. Een gebruiker heeft een acuut probleem en zoekt daarvoor acuut een oplossing. De kennis is aanwezig bij ervaren gebruikers waar er nu eenmaal minder van zijn. De bekende 80/20-regel kan er op toegepast worden. 20 procent van de gebruikers helpt, 80 procent zoekt hulp. Lang niet alle hulpvragende gebruikers hebben de ambitie om uit te groeien tot ervaren gebruikers die anderen helpen.

Ik geloof niet dat dit in de begintijd van Tweakers.net heel veel anders was. Het is fijn dat onze regulars warme herinneringen hebben aan ons verleden en dit verleden stelselmatig verheerlijken in alle topics waarin de huidige staat van Tweakers.net ter discussie wordt gesteld, maar die gevoelens doen niet geheel recht aan de werkelijkheid. Toen ik van start ging met dit forum in 1998 was het relatieve kennisniveau van de eerste gebruikers vrij hoog, maar desondanks waren we newbies op het gebied van webdevelopment, overklokken, casemodden, Linux en allerhande andere onderwerpen waarvan kennis tegenwoordig vrij algemeen verspreid is. Het niveau van de nieuwsberichten en de topics in de jaren 2000 en 2001, toen het forum een sterke groei kende, waren niet hoger dan nu. Er werden toen veel hulptopics geopend die een aanjager waren voor de populariteit van het forum.

Waar sommige mensen beweren dat het niveau op Tweakers.net in het afgelopen decennium stelselmatig is verlaagd ben ik er van overtuigd dat het kennisniveau bij de groep reguliere gebruikers juist veel hoger is geworden. Deze gebruikers zijn steeds hogere eisen gaan stellen aan het niveau van de topics waardoor we nu met een forum zitten waar nieuwkomers moeilijk een plaats kunnen vinden.

Het klopt dat we ons op een algemener publiek zijn gaan richten. Die ontwikkeling kan niet los gezien worden van het feit dat onze computer- en gadgethobby de afgelopen tien jaar mainstream is geworden. In de jaren negentig werden pc's door veel mensen als een noodzakelijk kwaad beschouwd en gezien als puur utilitaire voorwerpen. Verstopt op zolderkamertjes en verstoken van zonlicht had een kleine groep computerliefhebbers plezier aan het gebruik van deze apparaten door erop de gamen, te chatten, films en muziek te downloaden of gewoon wat te klooien met hardware en software. Nog schaarser was de groep creatieve tweakers die zich bezighielden met met overklokken, casemodden, het ontwikkelen van websites of eigen software en hardware.

De ontwikkeling van internet met al zijn sociale en multimediale mogelijkheden heeft er samen met de komst van nieuwe apparaten en toepassingen zoals smartphones, tablets, mediaspelers en flatscreens voor gezorgd dat computers, gadgets en technologie een belangrijke rol vervullen in de levens van veel mensen. Zij zijn hierdoor geïnteresseerd geraakt in deze producten en toepassingen. Hun enthousiasme verschilt niet zoveel van de eerdere consumerende computerliefhebbers. Uiteindelijk is de groep die zelf creëerde altijd vrij klein geweest. Wat wel anders is geworden is dat geen typische nerds en geeks meer zijn.

Tweakers.net is al vanaf het begin vrij breed georiënteerd geweest. In de begintijd werden er al uitstapjes gemaakt naar consumentenelektronica en wetenschap als dat raakvlakken had met de technologieën die werden gebruikt in computers. De transitie naar een brede techsite met een belangrijke plaats voor consumentenelektronica hebben we op naadloos gemaakt en blijkt ook uit het feit dat smartphones tegenwoordig tot de meest populaire onderwerpen behoren. Dankzij het feit dat we met onze tijd zijn meegegaan heeft Tweakers.net de afgelopen jaren goed kunnen groeien. Groeien doen we niet alleen vanuit commerciële overwegingen maar ook omdat het ons in staat stelt om meer te doen en omdat het een motivatie is voor iedereen die aan de site werkt. Het is nu eenmaal leuker om voor een miljoenenpubliek te schrijven dan voor een kleine clubje nerdachtigen.

Ik geloof niet dat je een hoog niveau van topics kunt afdwingen zonder dat dit allerlei ongewenste bijwerkingen heeft. Het niveau is zo goed als het publiek waarvoor je schrijft. In het geval van een forum schrijven die zelf mee. De redactie richt zich op liefhebbers van computers, gadgets en technologie. Dat zijn geen noobs maar is wel een publiek met een uiteenlopend kennisniveau waar we dus mee te dealen hebben.

Het forum is in het afgelopen decennium erg sterk gebouwd rond de wensen van de regulars, die niet zitten te wachten op afhaalchinezen en heel veel losse topics. De sfeer onder de regulars is goed en dat is prachtig, maar er zijn ook mindere kanten zoals de slechte vindbaarheid van informatie vanwege de voorkeur voor grote verzameltopics en de eerder genoemde discutabele reputatie van dit forum bij de buitenwereld. De statistieken over het gebruik van het forum laten geen heel erg rooskleurig beeld zien. Sinds 2002 zijn de totale pageviews op Tweakers.net bijna met een factor 2,5 toegenomen terwijl het forum op hetzelfde niveau is blijven hangen, na gepiekt te hebben in 2004. Kennelijk voelen naar verhouding minder gebruikers zich aangetrokken tot het forum.

Om op lange termijn te overleven heeft een forum aanwas nodig van nieuwe leden die voor dynamiek zorgen. De meeste mensen hebben een beperkte spanningsboog. Na zich een paar jaar vol overgave op een onderwerp gestort te hebben verleggen ze hun interesses. Daar komt bij dat de regulars hoge eisen stellen aan de kwaliteit van de content. Die kwaliteit moet meegroeien met hun eigen kennisniveau. Dat is ook niet eenvoudig te realiseren als er ondertussen regulars afhaken of de regulars zo geoefend zijn in het gebruik van externe bronnen dat ze kennis minder delen op GoT.

Ik voel onderhand wel wat voor een duidelijkere tweedeling van het forum tussen enerzijds een gedeelte dat er op gericht is om mensen zo efficiënt mogelijk te helpen bij vragen en problemen en anderzijds GoT zoals het nu is waar regulars zich kunnen vermaken met hun ervaringen- en discussietopics. De helpforums zijn een mooie kweekvijver voor nieuwe regulars en zorgen voor interessante content.
GENETX schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:10:

Het lijkt me logisch dat de gedachte er achter is om nog meer mensen hier naar deze site te trekken. Maar ik wil niet geloven dat het een echt goede is. Sowieso zie ik niet een probleem met de huidige manier. Op één of andere manier staat de "afhaalchinees" bij sommigen te boek als advies vragen is uit den boze. Dat is namelijk helemaal niet het geval, het is alleen om mensen ook zelf wat te laten doen om hun PC, laptop, whatever uit te zoeken. Want als iemand ook maar een beetje inzet toont, dan zijn hier zat tweakers die graag meehelpen. Maar als zelfs die kleine drempel wordt weggenomen... :N

En ik snap ook niet hoe je het forum min of meer wilt opsplitsen door de topics te raten. Je maakt dan juist de kloof groter tussen de twee groepen en het is maar de vraag of ze met elkaar in aanraking komen, laat staan dat kennisoverdracht plaats vind. Want dat is nou het allerbelangrijkste van een forum.
Er zijn meerdere problemen, zoals de slechte vindbaarheid van informatie in verzameltopics en het feit dat het opwerpen van hoge drempel ervoor zorgt dat mensen het niet aandurven om een topic te openen op GoT waarmee potentieel nuttige informatie nooit op het forum zal verschijnen. De verzameltopics zijn er met een reden, namelijk dat regulars zich storen aan een topiclijsten met heel veel topics over hetzelfde product. Als we ertoe overgaan om consequent alle vragen in eigen topics te behandelen zal dat mogelijk tot onvrede leiden bij de regulars.

We hebben te dealen met verschillende soorten gebruikers die verschillende behoeften hebben en die we tegelijkertijd tevreden willen houden.
Ik krijg op dit moment wel een gevoel van "Tweakers.net, stop nou eens met jezelf voor de gek te houden". Iedereen weet nu al lang dat het gewoon om pageviews gaat en maar meer bezoekers te krijgen. Ik vraag me af waarom het nou nodig is om altijd de "regulars" maar wat te beschermen, dat het niet de "schuld" is van VNU (en ja, dat is tussen aanhalingstekens :P ), dat je het niveau hoog wilt houden. Geef gewoon aan welke richting je echt op wilt. Wat nu echt het doel is. Eerlijkheid duurt tenslotte het langste. Dit soort topics geven imho wel aan dat de community ook niet meer weet waar ze aan toe is en dat leidt ook tot ontevredenheid.
Het is onze missie om ervoor te zorgen dat consumenten en ict-professionals die geïnteresseerd zijn in technologie zo goed mogelijk op de hoogte zijn, de beste keuze kunnen maken en het optimale uit hun product kunnen halen. De doelgroep is inderdaad iets breder dan enkel de forumregulars.

Op de hoogte houden doen we vooral met nieuwsberichten en reviews. De forumregulars gebruiken er ook het forum voor.

De beste keuze laten maken doen we vooral met reviews, productreviews, de prijsvergelijker en het forum.

Het optimale uit je product halen is vooral forumterritorium.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 02:43:
[...]

Dit werkt op langer termijn niet. Kijk naar tags. Iets dat super simpel is. Al lang wordt het, in mijn ervaring, niet meer zo actief en correct gebruikt als in het begin. Ga er maar vanuit, zoals Femme constateert, dat het contact voor een deel nog wat meer zal vervluchtigen (hit-and-run; afhaalchinees). Een half-werkend systeem vind ik imho niet prettig. Ik vind het het nu al jammer dat soms de helft van de topics geen tag meekrijgt. Daarnaast heb je ook tal van topicstarts die al niet eens meer bijgehouden worden ondanks de feature van mede-auteur (=gemakkelijk stokje doorgeven).
Het is erg belangrijk dat zo'n feature gebruiksvriendelijk werkt, weinig moeite kost en het nut voor de bezoeker duidelijk is. De toegevoegde waarde van tags op het forum is nu nog beperkt. Het wordt anders als je zodadelijk vanuit een productomgeving op Tweakers.net een topic kunt posten in het forum van dat product en automatisch de productkoppeling wordt gemaakt omdat je vanuit dat product een topic plaatste. Voor een gebruiker die interesse toonde in het betreffende product door naar de productomgeving te gaan gaat het koppelen dan helemaal vanzelf.
[...]

We richten ons op mensen die geïnteresseerd zijn in en enthousiast zijn over technologie. Niet al die mensen zijn even fanatiek en hebben evenveel kennis als de gemiddelde forumregular, maar het is onzin dat we een beginnersweb willen zijn. Als je denkt dat onze redactionele content is bedoeld voor beginners snap je niet wat het niveau is van een beginner.

Kijk dat vind ik een goede instelling en een goed idee dat helpt om mensen met een vraag op weg te helpen terwijl geprobeerd wordt om te voorkomen dat dezelfde vraag twee keer wordt gesteld. De voorwaarde om het bovenstaande werkend te maken is wel dat vragen in eigen topics worden behandeld. Dit alleen al kan weerzin opwekken bij regulars. Vandaar mijn idee om met topicratings te werken of topics te typeren, zodat regulars een bepaald soort topics kunnen wegfilteren.
[...]

Toch vraag ik me af of het niet gewoon simpeler kan met een user-driven moderatiesysteem voor topickwaliteit. Als iemand een flutopeningspost bouwt dan wordt zijn topic slecht gewaardeerd, daardoor slecht gelezen en krijgt hij geen hulp. Mensen die een goede topicstart bouwen krijgen wel hulp.

Het zou ook leuk zijn als je kon aangeven of je zelf een vergelijkbaar probleem hebt gehad, zodat duidelijk kan worden of het een veelvoorkomend probleem is. Als zo'n topic dan een oplossing heeft kunnen we met de weergave van zijn topic weer interessante dingen doen (bijv. een lijst van veel voorkomende problemen).
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 14:33:
[...]

Een vraagbaak isnt gonna make it work. De antwoorden zijn nu met een klein beetje zoekwerk ook al te vinden. Mensen nemen de tijd niet. OOK met de vraagbak ga je mensen blijven houden die hun vraag/probleem er in knallen terwijl dat al 30x is beantwoord. Een vraagbaak gaat het probleem dat mensen niet willen zoeken niet oplossen. De situatie blijft dus vrijwel hetzelfde. Serieus: zulke ideeen zijn allemaal veel te complex en in theorie wel aardig maar de praktijk gewoon een fail. Gebruik de kostbare devtijd voor
Google bewijst anders dat mensen best wel willen zoeken. Je moet het ze dan wel gemakkelijk maken. Het is niet alleen de search en de flow van het openen van een topic die gebruiksvriendelijker kan maar ook de topicindeling. De verzameltopics bemoeilijken het zoeken naar antwoorden op vragen die ergens in zo'n topic zijn gegeven.
GENETX schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 16:07:
[...]

De community is meer dan het forum. De community is volop actief in reacties, productreviews, shopreviews, Vraag & Aanbod, polls, enz. Het forum heeft traditioneel een schare fanatieke gebruikers gekend die zich nauwelijks bemoeid met de rest van de site. Het forum is zo'n beetje rond deze groep gebruikers gebouwd. Er is inderdaad onbedoeld een scheiding.
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 09:09:

Dit zullen we hopelijk dit jaar als onderdeel van de overhaul doorvoeren.
We willen het mogelijk maken om forums op specifiekere onderwerpen te kunnen raadplegen, dus als jij enkel geinteresseerd bent in de HTC Desire ipv alles over Android kun je op de Desire-productserie richten.
Ik geloof niet dat het linken van willekeurige gerelateerde content zinvol is. Als de gebruiker geen interesse heeft geuit in nieuws moet je het niet gaan tonen. Het kost allen maar ruimte en zorgt voor afleiding. Het is belangrijk om gerelateerde informatie op een gebruiksvriendelijke wijze toegankelijk te maken maar dat kan op andere manieren.

[quote- mogelijkheid tot een icoontje onder je naam als je in v&a iets aan te bieden hebt/te vragen hebt + een icoon voor tweakblog. Wbt V&A, bv als ik een iPad te koop heb staan; en een lezer zit in een topic met tag ipad -> enkel dan een icoontje tonen bij de user als deze gebruiker een product met ipad in de naam aanbiedt/vraagt. Dit is natuurlijk tegenstrijdig met de gekoppelde pricewatch (levert meer op voor t.net dan 2e hands wsl). En bv: ook een icoontje voor twitter.[/quote]

Ik vind dat we de gebruikersinfo in forumposts drastisch moeten minimaliseren omdat al die iconen nu al onbegrijpelijk zijn. Het in een forumtopic weergeven van allerlei gerelateerde informatie waarvan je niet weet of de lezer erin geinteresseerd is vind ik ook niet zinvol om de eerder genoemde reden. Mensen lezen een forumtopic vanwege de inhoud van dat topic. We kunnen linken naar gerelateerde onderwerpen zoals producten en categorieen, maar daar moet het bij blijven. Als je nieuwsberichten, prijzen, advertenties en productreviews van een product wilt lezen moet je naar dat product gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Femme schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:50:
In onze missie hoort ook het streven om mensen goed aankoopadvies te geven en hulp te bieden als er problemen zijn met een product. De community biedt op dit gebied veel mogelijkheden. Het is ons al jaren een doorn in het oog dat het forum bij de buitenwereld geen al te geweldige reputatie heeft. GoT wordt besloten, onbehulpzaam, arrogant en wereldvreemd gevonden. Het beeld is wel verbeterd in de afgelopen jaren maar als er rondgestrooid wordt met de term 'afhaalchinees' is er mijn inziens nog steeds wat mis met de mentaliteit waarmee er tegen hulpbehoevende gebruikers wordt aangekeken.
Sorry, maar "afhaalchinees" wordt doorgaans alleen/vooral in de context gebruikt van mensen die een topic starten met één zin en verwachten dat er na 3 dagen offline geweest te zijn ineens een kant en klaar antwoord in hun topic staat. Ik kan me niet herinneren dat die term recentelijk onterecht is toebedeeld aan een user die wél gewoon zelf moeite deed om zijn probleem fatsoenlijk te omschrijven.
Het forum is in het afgelopen decennium erg sterk gebouwd rond de wensen van de regulars, die niet zitten te wachten op afhaalchinezen en heel veel losse topics.
Waar denk je dat die regulars (de mensen die de vragen van die "afhaalchinezen" moeten beantwoorden!) naartoe gaan als je afhaalchinezen volgens mijn definitie hierboven ineens gaat toestaan?

Het forum "n00bvriendelijker" maken is een nobel streven, en voor een deel hebben we dat natuurlijk al gedaan. We laten topics langer open. We gaan eerst de dialoog aan voordat we topics sluiten als een topic nog te redden valt. We sturen topicstarters berichtjes om hem of haar te helpen bij het maken van betere topics. We hebben zelfs een checklist die een topicstarter kan nalopen om zo bijna een garantie te krijgen dat een topic open blijft. De enige manier die ik kan verzinnen waarop we nóg newbievriendelijker kunnen worden, is door domweg te stoppen met kwaliteitseisen aan topics en daar jaag je geheid regulars én crew mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:51

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

NMe schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:04:
[...]

[...]

Waar denk je dat die regulars (de mensen die de vragen van die "afhaalchinezen" moeten beantwoorden!) naartoe gaan als je afhaalchinezen volgens mijn definitie hierboven ineens gaat toestaan?

Het forum "n00bvriendelijker" maken is een nobel streven, en voor een deel hebben we dat natuurlijk al gedaan. We laten topics langer open. We gaan eerst de dialoog aan voordat we topics sluiten als een topic nog te redden valt. We sturen topicstarters berichtjes om hem of haar te helpen bij het maken van betere topics. We hebben zelfs een checklist die een topicstarter kan nalopen om zo bijna een garantie te krijgen dat een topic open blijft. De enige manier die ik kan verzinnen waarop we nóg newbievriendelijker kunnen worden, is door domweg te stoppen met kwaliteitseisen aan topics en daar jaag je geheid regulars én crew mee weg.
Maar hoe komt het dat men nog steeds zo'n topic opent? Als alles er al is zouden ze er toch niet meer moeten zijn? Zou het dan niet mogelijk een probleem zijn met de informatievoorziening naar de gebruiker toe? Zorg ervoor dat die toegankelijker is en duidelijker. Zoals eerder al geoppperd de 10 commandments van GoT?

Het forum hoeft absoluut niet n00bvriendelijker maar toegankelijker dan dat het nu is kan het zeer zeker. Aan beide kanten. Ten eerste de arrogante gebruikers die elk wissewasje ondanks een goede TS afschieten en daardoor heeft de net geregistreerde gebruiker geen zin meer om terug te komen. Daarnaast zou het handig zijn als er een duidelijker overzicht is voor iedereen. De kwaliteit van posts gaat omhoog naarmate iemand meer op GoT post. Zowel qua informatie als qua opbouw.

Het is een probleem van 2 kanten eigenlijk. Aan de ene kant gebruikers die niet snappen hoe ze hier moeten beginnen en gewoon maar wat posten in de hoop dat het goed gaat. Aan de andere kant de gevestigde orde die een gebruiker de grond instampt met als enige doel om zichzelf beter te voelen....

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Touchdomex schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:13:
[...]

Maar hoe komt het dat men nog steeds zo'n topic opent? Als alles er al is zouden ze er toch niet meer moeten zijn? Zou het dan niet mogelijk een probleem zijn met de informatievoorziening naar de gebruiker toe? Zorg ervoor dat die toegankelijker is en duidelijker. Zoals eerder al geoppperd de 10 commandments van GoT?
In welke vorm het zou moeten weet ik niet, maar ik ben het er wel mee eens dat de informatievoorziening beter kan. Dat is echter ook geen heilige graal. Je zal altijd gebruikers houden die gewoon direct op "next" klikken bij de installatie van software, en die dus ook bij registratie op het forum zo'n tekst gewoon wegklikken zonder hem te lezen, hoe kort die ook is. Je zal het probleem dus nooit compleet uitroeien, ook niet met betere teksten.
Het forum hoeft absoluut niet n00bvriendelijker maar toegankelijker dan dat het nu is kan het zeer zeker. Aan beide kanten. Ten eerste de arrogante gebruikers die elk wissewasje ondanks een goede TS afschieten en daardoor heeft de net geregistreerde gebruiker geen zin meer om terug te komen.
De mensen die dat doen kunnen doorgaans ook wel op ruzie met een moderator rekenen, gelukkig. Als iemand de topicstarter gaat lopen afzeiken en ik zie dat, dan krijgt hij ruzie met mij. :) Achter de schermen gebeurt er ook van alles, zoals mensen die verkeerde aannames maken en op basis daarvan topic reports indienen of erger: in het topic reageren. Er volgen daarop best nog vaak DM's of PM's richting die users. GoT is door de jaren heen veranderd en het is belangrijk de vaste gebruikersgroep ook "op te voeden" wat deze veranderingen betreft. Dat vergt echter geen beleidswijziging, maar een stukje ouderwets moderatiewerk. :)
Daarnaast zou het handig zijn als er een duidelijker overzicht is voor iedereen. De kwaliteit van posts gaat omhoog naarmate iemand meer op GoT post. Zowel qua informatie als qua opbouw.
Een duidelijker overzicht van wat precies? Voor de rest heb je wat betreft de kwaliteit van posts wel gelijk natuurlijk, al gaat dat niet voor iedereen op. Er loopt een kleine groep rotte appels rond die na een hoop contact met moderators alsnog tweeregelige topics opent. Helaas is daar niet zoveel aan te doen zonder eerder te gaan bannen, en daar lijdt de groep goeie users onder, dus dat heeft niet mijn voorkeur. :P
Het is een probleem van 2 kanten eigenlijk. Aan de ene kant gebruikers die niet snappen hoe ze hier moeten beginnen en gewoon maar wat posten in de hoop dat het goed gaat. Aan de andere kant de gevestigde orde die een gebruiker de grond instampt met als enige doel om zichzelf beter te voelen....
Klopt inderdaad. Het eerste kunnen we enigszins oplossen met betere uitleg, het tweede zijn we al aan het oplossen door mensen aan te spreken op dergelijk gedrag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Er zijn meerdere problemen, zoals de slechte vindbaarheid van informatie in verzameltopics en het feit dat het opwerpen van hoge drempel ervoor zorgt dat mensen het niet aandurven om een topic te openen op GoT waarmee potentieel nuttige informatie nooit op het forum zal verschijnen. De verzameltopics zijn er met een reden, namelijk dat regulars zich storen aan een topiclijsten met heel veel topics over hetzelfde product. Als we ertoe overgaan om consequent alle vragen in eigen topics te behandelen zal dat mogelijk tot onvrede leiden bij de regulars.
Wat veel users zich ook niet realiseren is wat voor nut een TS kan hebben. Je kan er zo ongelooflijk veel mee en je kan er zoveel informatie in kwijt (en desnoods verdeeld over meerdere posts) dat het voor een nieuwe user enkel een kwestie van lezen hoeft te zijn. In een paar klikken zou je een antwoord op een vraag of een oplossing op een probleem kunnen hebben. Echter zijn er een aantal factoren die ervoor zorgen dat men erover denkt dat dit geen goede zaak is:

1. Nieuwe users lezen vaak niet.. Geen wonder dat ze geen goede TS maken of dat ze er geen moeite insteken want ze komen zonder moeite te doen (iets wat hierboven al genoeg besproken is en waar ik verder niet op in zal gaan). Dat ligt volgens mij aan een aantal dingen:
[list=a]• De search kan een stuk beter / vriendelijker waardoor informatie en topics veel makkelijker gezocht kan worden
• Zoals Touchdomex al aanhaalt maar even bot gezegd, de user moet met de neus in de 'hoe, wat, waar en wie'-vallen zodat ze meteen weten hoe ze moeten beginnen.

2. De TS bevat vaak lekker veel informatie, helemaal top. Echter is het up-to-date houden ervan is minstens net zo belangrijk. Ik zie het dan ook als mini-FAQ's wat een bron van informatie is over een specifiek onderwerp. Het wordt alleen zo weinig gedaan terwijl het niet eens zoveel tijd kost. Zelfs als je er niet alleen aan toe komt is er allang een oplossing voor namelijk het Mede-Auteurschap.

Toelichting op 1b, Spielerij staat niet bepaald bekend als een hoofdgroep met niveau en dit is dan ook een van de fora waar veel, zogenaamd, veel afgehaald wordt. Echter zodra ze wat moeite doen en laten zien dat ze actief meedenken dan geef ik ze een kans. Inzet moet mijn inziens beloond worden.
Hetzelfde geldt voor TS'en er zijn aardig wat users die de stoute schoenen aantrekken en proberen een leuk topic te maken voor een game, is er enig vorm van inzet dan juich ik het alleen. Veel TS'en zie je dan ook groeien en daarin kun je vaak ook zeer veel informatie vinden wat voor iedereen alleen maar goed is.

Punt 2 kan ook nog flink verbeterd worden. Vaak zijn er inderdaad oplossingen die op problemen die ondergesneeuwd raken in de grote topics maar de manier om een TS een seintje te geven dat er iets mist in zijn of haar TS is ook veel te omslachtig. Een DM is in principe zo gemaakt maar waarom niet een knopje bij de TS dat je feedback kan submitten? Dan blijft het meer betrokken bij het topic en kan het wellicht sneller verwerkt en of opgenomen worden. Zo heb ik nog wel een aantal ideeën hoe dit wellicht verbeterd kan worden.

Verzameltopics zijn mijn inziens juist een hele goede trend want er is veel informatie over een desbetreffend onderwerp op dezelfde plek. Dit kan het zoeken naar de info juist vergemakkelijken echter moeten bovenstaande hindernissen genomen worden wat het voor beide partijen een stuk prettiger maakt :)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Toch vraag ik me af of het niet gewoon simpeler kan met een user-driven moderatiesysteem voor topickwaliteit. Als iemand een flutopeningspost bouwt dan wordt zijn topic slecht gewaardeerd, daardoor slecht gelezen en krijgt hij geen hulp. Mensen die een goede topicstart bouwen krijgen wel hulp.

Het zou ook leuk zijn als je kon aangeven of je zelf een vergelijkbaar probleem hebt gehad, zodat duidelijk kan worden of het een veelvoorkomend probleem is. Als zo'n topic dan een oplossing heeft kunnen we met de weergave van zijn topic weer interessante dingen doen (bijv. een lijst van veel voorkomende problemen).
Gaat niet werken. Je merkt nu al in CSL dat, wanneer iemand een rijsttafelgamesysteem van 700 euro wil (en dat is dan de TS zo ongeveer) iedereen er al gelijk op springt tot er een slotje is. Er zijn wel mensen die graag helpen wat dat betreft, maar het is niet in de lijn met het beleid. Ongeacht de rating, mensen zullen er opspringen. Rating of niet, je krijgt dezelfde ellende als 4 jaar geleden.

Dat even op de "bestellijstjes". Voor wat betreft veelvoorkomende problemen met systemen geldt hetzelfde als altijd: Het staat wel in de FAQ, maar de vindbaarheid is gewoon slecht. Daarbij wordt ook dat slecht onderhouden.

Een lijst met veelvoorkomende problemen, automatisch gegenereerd aan het aantal probleemtopics is op zich een idee. Maar dan zou je ook de optie moeten hebben om antwoorden te markeren als oplossing. Alleen dan kunnen anderen er ook snel doorheenbladeren. Al vraag ik me af in hoeverre je dat echt goed krijgt. Het gaat nog wel als de laptop heet wordt. De standaardoplossing is dan toch wel het ding schoonmaken. Maar zo'n standaardantwoord heb je niet op elke vraag met de diversiteit aan hardware.

Dan zou je eerder eens kunnen kijken naar een dynamische hangen en opstarten troubleshooter oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

psychoclown schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:55:
[...]

Toelichting op 1b, Spielerij staat niet bepaald bekend als een hoofdgroep met niveau en dit is dan ook een van de fora waar veel, zogenaamd, veel afgehaald wordt. Echter zodra ze wat moeite doen en laten zien dat ze actief meedenken dan geef ik ze een kans. Inzet moet mijn inziens beloond worden.
Ik denk dat je in Spielerij ook wel wat meer geduld moet hebben met users. Het is inherent aan de doelgroep, gamers zijn toch vaak wat jongere "gastjes" die minder nette posts maken of zich keurig houden aan de geldende regels. Niet om het maar allemaal toe te staan, maar wel even in het achterhoofd houden wie er vaak daar post en hoe.

Alleen is eveneens inherent aan die doelgroep gelijk het taalgebruik. Ik heb het idee dat men name in Spielerij de spelfouten niet te tellen zijn, en dat doet vaak afbreuk aan het niveau op een forum of site. En dat maakt GoT nu prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]
Dat is het. Elke nieuwe vraag is een goede vraag.
Onzin in mijn ogen. Elke nieuwe vraag is niet per definitie een goede vraag. Een vraag is pas goed wanneer het gaat om een terechte vraag van enig niveau waaruit blijkt dat de vraagstellen al het eea gedaan heeft om tot een goed antwoord te kopen ipv een willekeurige helpdesk vraag omdat het zo makkelijk is om even snel een vraag te dumpen. Volgens mij is dat ook het beleid wat we proberen te voeren.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saved for future referencing. We zullen zien of zo'n vraagbaak-systeem echt succes heeft over 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ageer vooral tegen het gebruik van de veel gebezigde term 'afhaalchinees' die mijn inziens denigrerend is ten opzichte van de hulpbehoevende gebruiker
Dit klopt niet Femme. De mensen op GoT zijn geen helpdeskers die betaald worden om mensen te helpen. Het zijn allemaal vrijwilligers. Als jij vrijwilliger bent voor een fonds en mensen komen alleen maar even langs de stand om de gratis koffie op te halen, en niet langskomen voor het goede doel, dan ben jij ook niet blij.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2011 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Exorcist schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 18:43:
[...]

Ik denk dat je in Spielerij ook wel wat meer geduld moet hebben met users. Het is inherent aan de doelgroep, gamers zijn toch vaak wat jongere "gastjes" die minder nette posts maken of zich keurig houden aan de geldende regels. Niet om het maar allemaal toe te staan, maar wel even in het achterhoofd houden wie er vaak daar post en hoe.

Alleen is eveneens inherent aan die doelgroep gelijk het taalgebruik. Ik heb het idee dat men name in Spielerij de spelfouten niet te tellen zijn, en dat doet vaak afbreuk aan het niveau op een forum of site. En dat maakt GoT nu prettig.
Klopt en dat is ook zeker iets wat ik altijd in het achterhoofd houd.
Echter van die doelgroep verwacht ik net zo goed dat ze zich in ieder geval actief opstellen of enig inzet tonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

We hebben enige tijd geleden voor onszelf een missie geformuleerd die er op neerkomt dat we een one stop shop willen zijn voor techsavvy consumenten en ict professionals. Dat wil zeggen dat wij deze doelgroepen zo goed mogelijk willen informeren over nieuwe technologieën en producten en willen helpen bij de aanschaf, het gebruik en via Vraag & Aanbod zelfs de verkoop van een product. Feitelijk proberen we dit al sinds 1999 in meer en minder professionele vorm na te streven.
Zou je, voor mijn begrip, willen definieren wat je onder ict professionals verstaat? Een professional is voor mij iemand die zich beroepsmatig bezig houdt met ict gerelateerde berichten. Hoewel het nieuws op de FP op dat punt beter is geworden zie ik de relatie met bv Vraag en Aanbod niet geheel en veel ruimte voor verbetering. Ook de meer professionele topics op GoT blijven een beetje in de schaduw wat alleen maar meer zal worden wanneer er meer en meer newb (als in ICT newb) vragen toegelaten worden.
De twee groepen - regulars en incidentele bezoekers - zouden naast elkaar moeten leven zonder elkaar teveel te storen.
Een nobel streven. De grote vraag is hoe je dit wilt gaan inrichten. Zoals het nu lijkt is het net het eerder genoemde elastiek met aan een kant de technisch beter onderbouwde gebruiker en aan de andere kant de nieuwkomer. Dat elastiek lijkt soms te rekken, soms samen te trekken maar vooral de grootste tijd onder spanning te staan. Volgens mij heeft een technisch onderbouwde incidentele bezoeker niet zo veel moeite om te "blenden".
Het probleem wat je dan krijgt is dat regulars gaan zeuren over 'laag niveau' van de vraag/probleemtopics en dat topiclijsten in de forumcategorieën onoverzichtelijk worden door het veel grotere aantal topics.
Ik vind de toonstelling een beetje jammer in deze discussie. Waarom nou gelijk aankomen met termen als "zeuren"? Dat polariseert de discussie enorm.

[ Voor 31% gewijzigd door Bor op 25-01-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bor de Wollef schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 19:32:
[...]

Onzin in mijn ogen. Elke nieuwe vraag is niet per definitie een goede vraag. Een vraag is pas goed wanneer het gaat om een terechte vraag van enig niveau waaruit blijkt dat de vraagstellen al het eea gedaan heeft om tot een goed antwoord te kopen ipv een willekeurige helpdesk vraag omdat het zo makkelijk is om even snel een vraag te dumpen. Volgens mij is dat ook het beleid wat we proberen te voeren.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens: een vraag die in onze database nog niet beantwoord staat en op zijn minst ontopic en aardig geformuleerd is, is wel degelijk een toevoeging. Maar daar zit wat mij betreft dus inderdaad wel de eis aan dat de vraagsteller een beetje inzet toont. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

NMe schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:19:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens: een vraag die in onze database nog niet beantwoord staat en op zijn minst ontopic en aardig geformuleerd is, is wel degelijk een toevoeging. Maar daar zit wat mij betreft dus inderdaad wel de eis aan dat de vraagsteller een beetje inzet toont. :)
Jij stelt, net als mij, voorwaarden aan een vraag. Dat is waar ik op doelde. Een vraag is pas een goede vraag wanneer er voldaan is aan een aantal zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik ageer vooral tegen het gebruik van de veel gebezigde term 'afhaalchinees' die mijn inziens denigrerend is ten opzichte van de hulpbehoevende gebruiker.
En het is niet denigrerend ten opzichte van de regulars om kwantiteit boven kwaliteit te laten gaan? Hulpbehoevende gebruiker klinkt heel dramatisch, maar het forum heeft (terecht) het stempel gekregen dat deze van hoog niveau is.
Het is nu eenmaal de realiteit dat er bij mensen behoefte bestaat om de kennis van andere ervaren personen te benutten om antwoorden te vinden op een vraag en oplossingen voor een probleem. Een forum is in principe een uitstekend middel om deze mensen te helpen. Er zou niets mis moeten zijn met een forum waar mensen elkaar helpen. Het enige wat je ervoor nodig hebt is behulpzame gebruikers met kennis en ervaring en een gebruiksvriendelijk systeem dat informatie goed ontsluit.
Mee eens, maar het wiel hoeft niet uitgevonden te blijven worden. Iedere dag dezelfde topics zien tegenkomen is een klap in het gezicht voor de mensen die jarenlang GoT maakten tot wat het nu is.
Voor de FP zou ik zeggen dat de missie tot nog toe geslaagd is. Volgens mij trekt de FP meerdere doelgroepen aan en weet deze te binden aan de site. An sich een prestatie. De scheidingslijn op het forum is wat lastiger te trekken dunkt me.
De naam die GoT heeft moet je met een grote korrel zout nemen. Natuurlijk gaan mensen die zich hier geregistreerd hebben en een verschrikkelijke eerste TS maken zonder zich te bekommeren om informatie, spelling of andere gerelateerde zaken hun gal elders spuwen zodra een mod hun topic sluit. Juist degenen die er wél van leren zijn later van belang. Het is echter wel een goede zet geweest de sluitingspost vriendelijker te maken.
De gedachte dat een gebruiker evenveel moet geven als nemen is mijn inziens niet realistisch, zeker niet als dat nemen en geven gelijktijdig moet plaatsvinden. Een gebruiker heeft een acuut probleem en zoekt daarvoor acuut een oplossing. De kennis is aanwezig bij ervaren gebruikers waar er nu eenmaal minder van zijn. De bekende 80/20-regel kan er op toegepast worden. 20 procent van de gebruikers helpt, 80 procent zoekt hulp. Lang niet alle hulpvragende gebruikers hebben de ambitie om uit te groeien tot ervaren gebruikers die anderen helpen.
Kwantiteit boven kwaliteit wederom. Geen prettige ontwikkeling, of je moet willen schermen met "200.000 geregistreerde gebruikers!", wat niets zegt als 30% nooit meer terugkeert.
Ik geloof niet dat dit in de begintijd van Tweakers.net heel veel anders was. Het is fijn dat onze regulars warme herinneringen hebben aan ons verleden en dit verleden stelselmatig verheerlijken in alle topics waarin de huidige staat van Tweakers.net ter discussie wordt gesteld, maar die gevoelens doen niet geheel recht aan de werkelijkheid. Toen ik van start ging met dit forum in 1998 was het relatieve kennisniveau van de eerste gebruikers vrij hoog, maar desondanks waren we newbies op het gebied van webdevelopment, overklokken, casemodden, Linux en allerhande andere onderwerpen waarvan kennis tegenwoordig vrij algemeen verspreid is. Het niveau van de nieuwsberichten en de topics in de jaren 2000 en 2001, toen het forum een sterke groei kende, waren niet hoger dan nu. Er werden toen veel hulptopics geopend die een aanjager waren voor de populariteit van het forum.
Daar ik mezelf pas in 2002 geregistreerd heb kan ik hier niet goed over meepraten, maar ik begin wel het idee te krijgen dat je een zure nasmaak in je mond hebt wanneer je het over "regulars" hebt. Zij zijn wel degenen die GoT en/of Tweakers gemaakt hebben tot wat het is, zonder gebruikers geen site.
Waar sommige mensen beweren dat het niveau op Tweakers.net in het afgelopen decennium stelselmatig is verlaagd ben ik er van overtuigd dat het kennisniveau bij de groep reguliere gebruikers juist veel hoger is geworden. Deze gebruikers zijn steeds hogere eisen gaan stellen aan het niveau van de topics waardoor we nu met een forum zitten waar nieuwkomers moeilijk een plaats kunnen vinden.
Gedeeltelijk mee eens. Het niveau is niet gedaald in mijn ogen, mede te danken door prima moderatie. Hulde voor de moderators in al deze jaren. Ik denk echter dat nieuwkomers moeilijk een plek kunnen vinden door de enorme hoeveelheid informatie die Tweakers en GoT herbergen. Het is lastig daar doorheen te prikken en gericht te zoeken wat je nodig hebt, waar je moet posten, hoe je moet posten.
Het klopt dat we ons op een algemener publiek zijn gaan richten. Die ontwikkeling kan niet los gezien worden van het feit dat onze computer- en gadgethobby de afgelopen tien jaar mainstream is geworden. In de jaren negentig werden pc's door veel mensen als een noodzakelijk kwaad beschouwd en gezien als puur utilitaire voorwerpen. Verstopt op zolderkamertjes en verstoken van zonlicht had een kleine groep computerliefhebbers plezier aan het gebruik van deze apparaten door erop de gamen, te chatten, films en muziek te downloaden of gewoon wat te klooien met hardware en software. Nog schaarser was de groep creatieve tweakers die zich bezighielden met met overklokken, casemodden, het ontwikkelen van websites of eigen software en hardware.
Inderdaad, maar nogmaals, dat hoeft geen kwaliteitsverlies tot gevolg te hebben, mits nieuwe gebruikers goed gestuurd worden. Vriendelijk is GoT wel geworden vind ik; toegankelijker denk ik niet.
Groeien doen we niet alleen vanuit commerciële overwegingen maar ook omdat het ons in staat stelt om meer te doen en omdat het een motivatie is voor iedereen die aan de site werkt. Het is nu eenmaal leuker om voor een miljoenenpubliek te schrijven dan voor een kleine clubje nerdachtigen.
Denk je dat het motiverend werkt als er veel meer zoektopics worden geopend met vragen die bestaan uit één zin? Ik denk dat je de vrijwillige moderators daardoor een hele grote schop geeft. De regulars ook overigens.
Een miljoenenpubliek is een utopie als Nederlandstalige site met een bepaalde doelgroep voor ogen, dus wellicht kun je dat beter vergeten. Tech en elektronica is sowieso vaak een men-only onderwerp, waardoor meer dan de helft van de Nederlanders tussen de 12 en 65 al afvalt.
Ik geloof niet dat je een hoog niveau van topics kunt afdwingen zonder dat dit allerlei ongewenste bijwerkingen heeft. Het niveau is zo goed als het publiek waarvoor je schrijft. In het geval van een forum schrijven die zelf mee. De redactie richt zich op liefhebbers van computers, gadgets en technologie. Dat zijn geen noobs maar is wel een publiek met een uiteenlopend kennisniveau waar we dus mee te dealen hebben.
Wat is hoog niveau? Het is al zovaak aangegeven dat het kennisniveau niet hoog hoeft te zijn. Het enige dat tot nog toe verlangd wordt is dat je zoveel mogelijk informatie post, in begrijpelijk Nederlands, en als het even kan nog zelf gezocht hebt. Dat is voor iedereen te realiseren. Het is meer dan prima in mijn ogen dat een beginnende user een vrij simpele vraag stelt, mits hij of zij aantoonbaar moeite heeft gedaan tot een oplossing te komen.
Het forum is in het afgelopen decennium erg sterk gebouwd rond de wensen van de regulars, die niet zitten te wachten op afhaalchinezen en heel veel losse topics. De sfeer onder de regulars is goed en dat is prachtig, maar er zijn ook mindere kanten zoals de slechte vindbaarheid van informatie vanwege de voorkeur voor grote verzameltopics en de eerder genoemde discutabele reputatie van dit forum bij de buitenwereld. De statistieken over het gebruik van het forum laten geen heel erg rooskleurig beeld zien. Sinds 2002 zijn de totale pageviews op Tweakers.net bijna met een factor 2,5 toegenomen terwijl het forum op hetzelfde niveau is blijven hangen, na gepiekt te hebben in 2004. Kennelijk voelen naar verhouding minder gebruikers zich aangetrokken tot het forum.
Verzameltopics vind ik sowieso vaak niet praktisch, omdat het erg lastig zoeken is in zo'n topic en daar al helemaal vragen worden gedumpt. Ik ben geen moderator, maar modereren lijkt me ook alles behalve een pretje in dat soort topics. Correct me if I'm wrong :)

Overigens dénk ik dat een forum altijd minder bezoekers zal trekken dat een reguliere website, puur omdat de meeste mensen alleen maar uit zijn op nieuws of andersoortige informatievoorziening. Fora zijn vraagbaken waar je meestal alleen komt bij problemen, GoT heeft als leuk extraatje de HK waardoor veel mensen alleen nog maar daar posten. Dát is overigens mijn punt van kritiek, zogeheten regulars die niet buiten de HK komen maar wel te klagen hebben over GoT. Maar dan dwaal ik af.
Ik voel onderhand wel wat voor een duidelijkere tweedeling van het forum tussen enerzijds een gedeelte dat er op gericht is om mensen zo efficiënt mogelijk te helpen bij vragen en problemen en anderzijds GoT zoals het nu is waar regulars zich kunnen vermaken met hun ervaringen- en discussietopics. De helpforums zijn een mooie kweekvijver voor nieuwe regulars en zorgen voor interessante content.
Ik vraag me af hoe je dit dan voor je ziet. Ik denk eerder dat het ene gedeelte geen kweekvijver wordt maar een speeltuin. Eerste klas vs. zesde klas. Tweedelingen zijn vrijwel nooit goed, creëert alleen maar meer afstand tussen bepaalde groeperingen die actief zijn op GoT.

[...]
Met de slechte vindbaarheid van informatie ben ik het 100% eens, dit kan soms frustrerend zijn. Als dit al voor geoefende GoTters lastig is, kan ik me voorstellen dat het voor beginners helemaal een ramp is waardoor zij sneller nieuwe topics zullen aanmaken. Lijkt mij geen probleem, mits ze zoals gezegd wel een TS maken waar je wat mee kunt. Problemen met producten in aparte topics, ervaringen in grote topics. Moet kunnen.
We hebben te dealen met verschillende soorten gebruikers die verschillende behoeften hebben en die we tegelijkertijd tevreden willen houden.
Vergeet niet dat er niet voor niets veel users zijn die al jarenlang actief zijn hier, en heel veel tijd spenderen aan het forum of de FP. Dat moet je koesteren. Niet dat er niet gestreefd mag of kan worden naar een betere verhouding, verre van, als de roots maar niet vergeten worden.

[...]
Het is erg belangrijk dat zo'n feature gebruiksvriendelijk werkt, weinig moeite kost en het nut voor de bezoeker duidelijk is. De toegevoegde waarde van tags op het forum is nu nog beperkt. Het wordt anders als je zodadelijk vanuit een productomgeving op Tweakers.net een topic kunt posten in het forum van dat product en automatisch de productkoppeling wordt gemaakt omdat je vanuit dat product een topic plaatste. Voor een gebruiker die interesse toonde in het betreffende product door naar de productomgeving te gaan gaat het koppelen dan helemaal vanzelf.
Voor wat het waard is, ik vind tags verschrikkelijk irritant en heb het derhalve uitgeschakeld. Het maakt het forum onnodig druk, en ik hoef niet van ieder product te weten wat het kost of wat verdere specificaties zijn. Met name als ik al post over een product dat ik al in mijn bezig heb is dat soort informatie totaal irrelevant.

Maar goed, er zullen genoeg anderen zijn die deze mening niet delen dus dit was even gal spuwen. Vind het wel perfect dat de optie gemaakt is eea uit te schakelen ;)
Kijk dat vind ik een goede instelling en een goed idee dat helpt om mensen met een vraag op weg te helpen terwijl geprobeerd wordt om te voorkomen dat dezelfde vraag twee keer wordt gesteld. De voorwaarde om het bovenstaande werkend te maken is wel dat vragen in eigen topics worden behandeld. Dit alleen al kan weerzin opwekken bij regulars. Vandaar mijn idee om met topicratings te werken of topics te typeren, zodat regulars een bepaald soort topics kunnen wegfilteren.
Topicratings klinkt goed, het kaf van het koren scheiden is vaak een leuke bezigheid (zie moderatie door users op de FP op postings. Dit juich ik volledig toe :)

[...]
Google bewijst anders dat mensen best wel willen zoeken. Je moet het ze dan wel gemakkelijk maken. Het is niet alleen de search en de flow van het openen van een topic die gebruiksvriendelijker kan maar ook de topicindeling. De verzameltopics bemoeilijken het zoeken naar antwoorden op vragen die ergens in zo'n topic zijn gegeven.
Juist. Dus, probleemtopics ongeacht het product of het bestaan van "grote" topics altijd toestaan. Problemen komen sneller naar voren met de search, users hoeven minder topics aan te maken omdat het probleem al gevonden is (en door iemand anders gedocumenteerd). Problem solved :)

[...]
De community is meer dan het forum. De community is volop actief in reacties, productreviews, shopreviews, Vraag & Aanbod, polls, enz. Het forum heeft traditioneel een schare fanatieke gebruikers gekend die zich nauwelijks bemoeid met de rest van de site. Het forum is zo'n beetje rond deze groep gebruikers gebouwd. Er is inderdaad onbedoeld een scheiding.
Is dit een onderbuikgevoel? Ik kom zowel op het forum alsmede op de FP vrij vaak, en ik zie overal waar ik kom wel veel bekende namen tegen..actief op het forum, actief in Vraag en Aanbod, actief met reviews en helaas ook met Tweakblogs ;)
Ik vind dat we de gebruikersinfo in forumposts drastisch moeten minimaliseren omdat al die iconen nu al onbegrijpelijk zijn. Het in een forumtopic weergeven van allerlei gerelateerde informatie waarvan je niet weet of de lezer erin geinteresseerd is vind ik ook niet zinvol om de eerder genoemde reden. Mensen lezen een forumtopic vanwege de inhoud van dat topic. We kunnen linken naar gerelateerde onderwerpen zoals producten en categorieen, maar daar moet het bij blijven. Als je nieuwsberichten, prijzen, advertenties en productreviews van een product wilt lezen moet je naar dat product gaan.
Mee eens, ik denk dat er maar weinig mensen zitten te wachten op een knoppenfestijn wat doet denken aan Amerikaanse sites. Onoverzichtelijk en veel te druk, leidt af van de kern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bor de Wollef schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:30:
[...]

Jij stelt, net als mij, voorwaarden aan een vraag. Dat is waar ik op doelde. Een vraag is pas een goede vraag wanneer er voldaan is aan een aantal zaken.
Niet helemaal. Hoewel het verschil niet bijster groot is, is er wel een verschil tussen eisen stellen aan de vraag en eisen stellen aan de vraagsteller. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En we zijn weer terug bij posts van 3 meter 75 en langer, en alles gaat verder per komma de analyse in. Zal ik dan nog maar eens herhalen dat dit een stuk beter gaat werken om een keer IRL om tafel te doen?
Rijsttafeltje erbij ;)

Er zijn een hoop valide standpunten overal, maar een forum leent zich nu eenmaal niet voor dit soort uitgebreide detail-discussie.

Het enige wat ik kwa vorm wil opmerken is dat ik me ernstig verbaas over de stevige stellingname van GENETX; waar was die gedrevenheid tot verbetering toen je een stuk directer betrokken was als crew? Ik weet niet waar de zware afkeer vandaankomt, noch ben ik erin geïnteresseerd. Wel denk ik dat je whatever je dwarszit misschien eens met diegenen moet bespreken, zodat er gewoon weer constructief gedaan kan worden zonder die negatieve houding. Doe eens 0900-zeef ofzo, want het is duidelijk dat je wat dwarszit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 21:03: waar was die gedrevenheid tot verbetering toen je een stuk directer betrokken was als crew?
Pardon? Volgens mij was die gedrevenheid er altijd. In veel topics in de publieke fora heb ik altijd mijn ideeën en mening gegeven voor verbeteringen op GoT. Daar kom ik zo nog even op terug. Laat ik echter beginnen met het meest tastbare deel: de NBBG. Ik werd als mod CSL aangetrokken om juist ook het Laptops-deel van aandacht te voorzien itt de Complete Systemen waar daarvoor voornamelijk de nadruk op lag.

De redactie zelf zag niks in een Notebook Best Buy Guide. Immers kun je bij een notebook niet componenten wijzigen. Dat zou de hele opzet achter de BBG als leidraad teniet doen. Na wat gedonder over de naam van de NBBG konden we dan live. Op het forum wel te verstaan:
[NBBG] CSL Notebook Best Buy Guide - juli 2008

Ik heb bovenstaand probleem opgelost door alternatieven aan te bieden die ook een goede koop zijn, maar varieren in prijsklasse of grootte bijvoorbeeld. Ik moet wel toegeven dat dat idee geïnspireerd is door mijn voorgangers die iets soortgelijks eerder op poten hebben willen zetten:
[Notebook Best Buy Guide] 2004 - Inleiding
Notebook Best Buy Guide 2005.1: Inleiding

Je ziet duidelijk veel overeenkomsten. Pikant detailtje hierin is ook het volgende onderdeel waarom ik de topics niet op slot zette:
Wees niet stil! Post commentaar op de NBBG's, voeg wat toe en maak de NBBG's nog beter. Het mag, de topics zijn niet voor niets open! Dat is de kracht van een forum.
De NBBG was namelijk ook mijn speeltuintje om in te experimenteren. Het hierboven beschreven deel gaf mensen weer de gelegenheid om advies te vragen over de aanschaf, iets dat het CSL beleid destijds niet toestond. Dit heeft ook als basis gediend voor CSL 2.5 later. Overigens moet ik hiervoor ook de crew van FG bedanken, want het "welke DSLR"-topic bracht me tot die constructie.

Het moge duidelijk zijn. Na een tijdje zag de redactie toch wel in dat de NBBG een regelrechte hit was. De artikelen werden goed gelezen en gewaardeerd door de community. Wij (inmiddels hielepn andere tweakers ook mee bij het schrijven) hebben dus aangetoond dat de bezwaren absoluut geen probleem vormden en hebben gewoon een passende oplossing gemaakt. De redactie wilde de NBBG dan ook maar wat graag op de FP krijgen. En nu is het met 250.000 lezers per editie één van de best gelezen artikelen op tweakers.net.

Inhakend op het stukje discussie in de NBBG. Dat liep goed, dus even later heb ik dat ook met Thandor besproken om hetzelfde te doen met de BBG. Daarbij hadden we als doel de FP en het forum dichter bij elkaar te brengen. Wegens tijdgebrek is dat even in de ijskast gekomen.

Op een gegeven moment gooide ik voorzichtig een balletje op: GENETX in "Een toegankelijker en vriendelijker GoT,..."
Daarop kreeg ik van zeef het bericht om het toch door te voeren en als het kon een beetje snel ook. We hebben er met man en macht aan zitten werken om CSL 2.5 in te voeren en dat slaagde. Zoals zeef al aangaf was dat wel een constructief gesprek. Alleen valt het mij een beetje tegen dat zeef dan hier aangaf dat het zijn idee was... Niet dat het mijn idee was, uiteindelijk heb ook ik het afgekeken zoals ik hierboven al aangaf. En in economisch zware tijden waren de PW links en clicks die dit beleid doet genereren natuurlijk ook welkom ;)

Dan de inbreng die ik in vele topics heb gedaan in het verleden, alsmede ook opmerkingen maken bij ideeën van anderen. Allereerst kan ik me grotendeels in het verhaal van Femme vinden :) . Maar dan is mijn vraag, als die visie er al is, waarom wordt er zo weinig op ingespeeld. Die ervaringentopics zijn er al jaren en al jaren spreken we over oplossingen. Al jaren wordt door de community, waaronder ik, geroepen om een wiki, om een moderatiesysteem, op een manier om TS dynamisch aan te vullen door berichten te markeren.

Ik vraag me af: Waarom is dat er nog niet? Tags, een mooie door MS betaalde image viewer, productkoppelingen etc. Alles is er, maar aan de zaken die er echt toe doen wordt imho niet gewerkt. Ik hoor dezelfde dingen als 2 jaar geleden, gaan we nog 2 jaar wachten? Multiuser TS is leuk, maar nog steeds te zwak vergeleken met een wiki.

Dan hetgeen dat mij echt dwars zat: De openheid. Ik ben altijd open geweest om ideeën in te schieten. Ik heb alleen altijd zo weinig terug gehoord. De overhaul is een goed, actueel voorbeeld. Je ziet het ook bij Ed_L. Wat moet je nou als mod als je niet eens weet wat er komt. Ik heb ook ideeën ingeschoten, maar ik heb 0,0 teruggekregen. Ik weet niet eens wat de kernpunten zijn voor de overhaul. Stel je voor dat de HW modjes het nobele plan hebben om een keuzehulp voor onderdelen te schrijven, terwijl men bij de overhaul bijvoorbeeld een Alternate-like systembuilder bouwen ofzo? Al het werk zou dan ineens voor niks zijn geweest...

En dat is één ding dat me dwarszat. Een ander punt is de omgang met je gebruikers. In het Epic DM draadje ging van alles fout. Ja, de users zaten fout, maar ook zeker een deel van de crew die toestond dat er AV overtredende content werd geplaatst. Ook ik maakte mij schuldig aan het niet doorgeven daarvan. Imho zat ik dus evengoed fout. In die zin vond ik dus ook dat ik mijn excuses daarvoor moest aanbieden. En wat krijg ik? Een bericht van het doktersteam dat dat nergens voor nodig was 8)7 |:(

En dat is ook de reden waarom ik er mee gekapt ben. Ik had niet meer het gevoel dat de focus bij de users lag (en niet alleen vanwege bovenstaande). Daarbij was ik het wel zat om altijd de input aan Tweakers.net te leveren zonder wat terug te horen of zien. De lol was er gewoon van af, ik had niet meer het gevoel er voor de gebruikers te zijn. In dat geval kun je maar één ding doen: De gebruikers joinen en je rode jas afgeven.

Overigens wil ik er soms ook zelf wat te hard en direct in knallen, zoals in de vorige posts is gebeurd. Dus daarvoor mijn excuses. Het was niet mijn bedoeling om zo hard over te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

GENETX schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:48:
[...]

En dat is één ding dat me dwarszat. Een ander punt is de omgang met je gebruikers. In het Epic DM draadje ging van alles fout. Ja, de users zaten fout, maar ook zeker een deel van de crew die toestond dat er AV overtredende content werd geplaatst. Ook ik maakte mij schuldig aan het niet doorgeven daarvan. Imho zat ik dus evengoed fout. In die zin vond ik dus ook dat ik mijn excuses daarvoor moest aanbieden. En wat krijg ik? Een bericht van het doktersteam dat dat nergens voor nodig was 8)7 |:(
offtopic:
Als ik het me goed herinner heeft dat intern al een hoop vingerwijzen en beschuldigen opgeleverd dus ik neem aan dat het DT het niet nodig vond om je de betrokken crew zichzelf publiekelijk nog aan de schandpaal te nagelen. Ik weet wel dat iemand anders (zeef geloof ik) namens de betrokken crew zijn excuses aangeboden heeft en in principe moet dat ook genoeg zijn. Al is apart nog eens je excuses aanbieden nooit verkeerd natuurlijk, IMO. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Om even keihard in te vallen. Toevallig viel het me net op dat Professional Networking & Servers bij Internet & Netwerken onder Core staat, terwijl we tegenwoordig toch echt een Pro-sectie hebben op het forum O-). Al weet ik dat één forum erg karig onder een categorie staat.

Als ik verder lees dan zie ik ook dat bij Pro eigenlijk ook wel Serversoftware en Windows Servers bij kan.

[ Voor 16% gewijzigd door alex3305 op 27-01-2011 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Succes heeft over het algemeen vele vaders maar de HWC crew en met name de CSL afdeling heeft dat mooi geregeld, samen met deCSL hard core community. Ik denk dat iedereen nog steeds erg blij is met het resultaat CSL 2.5 en de uitwerking daarvan die we ook op andere plekken gebruiken. NBBG staat als een huis en blijft dat ook doen.

De overhaul is echt nog in de beginfase. Daar is de crew weliswaar begin december intern over geïnformeerd, maar toen was je net weg dus die heb je gemist. Er is verder nog niet gecommuniceerd over de resultaten omdat er gewoonweg nog niet te presenteren is. Er is nog geen regel code voor gemaakt, alles ligt dus nog volkomen open. Dat wil dus óók zeggen dat (goede :+) ideeën nog meegenomen kunnen worden in het proces. Ik begrijp goed dat je graag wil weten wat er is gedaan met alle input maar ga dat nou niet benoemen als 'gesloten'. Het heeft weinig zin om een wand vol met post it's en een paar grove schetsen te presenteren. ;)
Overigens wil ik er soms ook zelf wat te hard en direct in knallen, zoals in de vorige posts is gebeurd. Dus daarvoor mijn excuses. Het was niet mijn bedoeling om zo hard over te komen.
Excuses? Dat is toch nergens voor nodig. 8)7 ;)

[ Voor 13% gewijzigd door zeef op 27-01-2011 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:51

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Kan weg :+

[ Voor 95% gewijzigd door Touchdomex op 27-01-2011 00:24 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeef schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 00:22:
Succes heeft over het algemeen vele vaders maar de HWC crew en met name de CSL afdeling heeft dat mooi geregeld, samen met deCSL hard core community. Ik denk dat iedereen nog steeds erg blij is met het resultaat CSL 2.5 en de uitwerking daarvan die we ook op andere plekken gebruiken. NBBG staat als een huis en blijft dat ook doen.
Ik heb gisteren nog een typo gefixt: in de CSL FAQ stond met koeienletters CSL 2.0 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 00:25:
[...]
Ik heb gisteren nog een typo gefixt: in de CSL FAQ stond met koeienletters CSL 2.0 8)7
_o_ _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

nogmaals een kleine handige lekkere leuke functie implementeren:

soundcloud muziek kunnen embedded door tags [soundcloud][/soundcloud] of iets dergelijke.

Youtube en Vimeo en eventueel andere embeds werken al (weet niet welke er nog zijn, google video?)

Maar echt. Soundcloud tags zou lekker zijn voor mij als muzikant.
:)

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar en wanneer (buiten de diverse post je soundtrack threads in de HK) zou je geluid willen embedden in je post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Kain_niaK schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 00:57:
nogmaals een kleine handige lekkere leuke functie implementeren:

soundcloud muziek kunnen embedded door tags [soundcloud][/soundcloud] of iets dergelijke.

Youtube en Vimeo en eventueel andere embeds werken al (weet niet welke er nog zijn, google video?)

Maar echt. Soundcloud tags zou lekker zijn voor mij als muzikant.
:)
Doe daar gewoon een Lieve Devvers topic voor aanmaken, dat heeft weinig met deze thread te maken :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
@NMe, dan heb ik die excuses van zeef gemist. Desondanks vond ik dat persoonlijk nodig, jullie blijkbaar niet. Mij best :)
zeef schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 00:22:
De overhaul is echt nog in de beginfase. Daar is de crew weliswaar begin december intern over geïnformeerd, maar toen was je net weg dus die heb je gemist. Er is verder nog niet gecommuniceerd over de resultaten omdat er gewoonweg nog niet te presenteren is. Er is nog geen regel code voor gemaakt, alles ligt dus nog volkomen open. Dat wil dus óók zeggen dat (goede :+) ideeën nog meegenomen kunnen worden in het proces. Ik begrijp goed dat je graag wil weten wat er is gedaan met alle input maar ga dat nou niet benoemen als 'gesloten'. Het heeft weinig zin om een wand vol met post it's en een paar grove schetsen te presenteren. ;)
Ik kreeg destijds de indruk dat de plannen (ook al is er nog geen regel code) al veel verder uitgedacht waren. Maar dat kan ik ook mis hebben. Toch ben ik het persoonlijk niet eens met je standpunt dat kladjes, post-it's en dergelijke er niet toe doen. Die doen er juist toe.

Een aantal mensen zijn toch hier ook aan het brainstormen over de verbeteringen? Dat zijn toch ook allemaal kleine "post-it's" die hier neer worden geplakt. Wat kernwoorden. Wat gebeurd er? Iemand anders reageert daar op en voegt nog wat toe. Door juist al die informatie compleet transparant te houden kan iedereen overal op reageren en nog verder verbeteren. In de eerste fase heeft men er bewust voor gekozen dat niet te doen, met een goede reden overigens. Maar voor mijn gevoel had na die eerste brainstormsessie, waar wij ideeën over de heg knalden, best wat terug geworpen kunnen worden.

Maar ik stel voor dit boekje te sluiten en ontopic te gaan met goede ideeën om GoT te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
GENETX schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 10:31:
@NMe, dan heb ik die excuses van zeef gemist. Desondanks vond ik dat persoonlijk nodig, jullie blijkbaar niet. Mij best :)

[...]

Ik kreeg destijds de indruk dat de plannen (ook al is er nog geen regel code) al veel verder uitgedacht waren. Maar dat kan ik ook mis hebben. Toch ben ik het persoonlijk niet eens met je standpunt dat kladjes, post-it's en dergelijke er niet toe doen. Die doen er juist toe.

Een aantal mensen zijn toch hier ook aan het brainstormen over de verbeteringen? Dat zijn toch ook allemaal kleine "post-it's" die hier neer worden geplakt. Wat kernwoorden. Wat gebeurd er? Iemand anders reageert daar op en voegt nog wat toe. Door juist al die informatie compleet transparant te houden kan iedereen overal op reageren en nog verder verbeteren. In de eerste fase heeft men er bewust voor gekozen dat niet te doen, met een goede reden overigens. Maar voor mijn gevoel had na die eerste brainstormsessie, waar wij ideeën over de heg knalden, best wat terug geworpen kunnen worden.

Maar ik stel voor dit boekje te sluiten en ontopic te gaan met goede ideeën om GoT te verbeteren.
Dit _is_ nog de eerste brainstormsessie. Alles wat in dit topic nog op tafel komt kan gewoon mee met de plannenmakerij. Dat wil niet zeggen dat we alles onverkort en een op een meenemen maar er is absoluut interesse en aandacht voor wat er aangedragen wordt. Het natuurlijke moment om daarop te reageren is als we de ideeën hebben verzameld, gewogen en een richting/visie/plan daarop hebben ontwikkeld. Dat is er nog niet dus er niets om terug te werpen. Ik vind echt dat je de zaak verkeerd voorstelt op dat punt. Je roept een beeld op van een niet bestaande situatie, van een plan dat er al is maar dat niet gedeeld wordt met crew en/of users. Er is een projectteam mee bezig op HQ. Op het moment dat die wat te presenteren hebben komt het vanzelf naar de crew en ook de geïnteresseerde users. Zover is men nog niet. Accepteer dat gewoon en doe ze niet te kort door een gebrek aan transparantie te verwijten.

Dus eens met je voorstel om nu inhoudelijk door te gaan. :)

[ Voor 6% gewijzigd door zeef op 27-01-2011 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

GENETX schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:48:
In die zin vond ik dus ook dat ik mijn excuses daarvoor moest aanbieden. En wat krijg ik? Een bericht van het doktersteam dat dat nergens voor nodig was 8)7 |:(

En dat is ook de reden waarom ik er mee gekapt ben. Ik had niet meer het gevoel dat de focus bij de users lag (en niet alleen vanwege bovenstaande).
offtopic:
Ik wil hier tóch even op reageren: de strekking van het bericht was de waardering dat je je rol erkende. Inderdaad, ik schreef dat m.i. "[excuses] niet nodig, te zwaar o.i.d [zijn]. Wat wel nodig is, en dat ben ik dus volledig met je eens, is erkennen dat ook crew fouten maakt en dat durven toe te geven. Daarom dus ook mijn berichtje aan jou dat ik het waardeer dat je die post in LA zette. :)"

Ik kreeg vorige week van een collega een fles single malt. Ook toen heb ik uitgesproken dat het niet nodig was geweest, maar wel bijzonder werd gewaardeerd.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier idd nog eens een duidelijk voorbeeld hoe nieuwe gebruikers clashen met regulars

Website die Word documenten moet uitpompen

Het punt zit idd bij beiden: veel regulars hebben het idee dat nieuwkomers eerst de faq/regeltjes hebben doorgelezen waarin ergens verborgen staat dat je eerst zelf moet zoeken; aan de andere kant, en dat bedoelt Femme, is de eerste reply nou ook niet bepaald uitnodigend / vriendelijke ontvangst en denken "nou laat maar hier kom ik niet meer terug".

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En diezelfde 'regulars' mogen ook de FAQ nog eens nalezen, staat ook een stukje mbt slechte replies..

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Waarom neem je nieuwe gebruikers dan niet mee aan het handje gedurende de eerste 30 topicstarts?
Gewoon een vraag-en-antwoord spelletje en alle antwoorden bij elkaar leveren (als het goed is) een goede topicstart op die niet direct wordt afgeschoten door Jan-en-Alleman. Mijn mening is dat al de reacties op een foute topicstart alleen maar weer tot vervuiling leiden...
Geen idee of dit practisch uitvoerbaar is, maar zomaar een idee.

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar hoeveel 'slotjes' komen er nu voor op een dag tov aantal nieuwe topics? Vandaag zie ik 3 slotjes tegen 21 nieuwe topics, zou je daar een compleet 'handje lopen' concept voor op willen zetten?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

SinergyX schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 10:43:
En diezelfde 'regulars' mogen ook de FAQ nog eens nalezen, staat ook een stukje mbt slechte replies..
En je neemt aan dat daar niets van gezegd is omdat...? :)

Overigens is dat topic dus een mooi voorbeeld van hoe we nu modden. Slechte topicstart? Eerst bijsturen. Ineffectief? Dan komt het slotje alsnog wel. Veel anders dan dat zou ik het niet aan willen pakken.
SinergyX schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 11:06:
Maar hoeveel 'slotjes' komen er nu voor op een dag tov aantal nieuwe topics?
Dat zijn nietszeggende stats waar niemand wat aan heeft omdat je de reden van sluiten daarin niet meeneemt. Los daarvan voel ik er weinig voor om iemand dertig keer aan het handje te houden. Na drie topics moet het toch wel duidelijk zijn hoe GoT werkt. :)

[ Voor 74% gewijzigd door NMe op 28-01-2011 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
NMe schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 11:29:
[...]Los daarvan voel ik er weinig voor om iemand dertig keer aan het handje te houden. Na drie topics moet het toch wel duidelijk zijn hoe GoT werkt. :)
't Is ook niet mijn idee om jullie een persoon te laten begeleiden, maar gewoon een (tijdelijk verplicht) invulformulier of zoiets... Dat kan allemaal geautomatiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 15-09 09:10
NMe schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 11:29:
[...]

En je neemt aan dat daar niets van gezegd is omdat...? :)

Overigens is dat topic dus een mooi voorbeeld van hoe we nu modden. Slechte topicstart? Eerst bijsturen. Ineffectief? Dan komt het slotje alsnog wel. Veel anders dan dat zou ik het niet aan willen pakken.

[...]
Anderzijds snap ik het punt wel van de 'regulars'. Ik heb inmiddels ook over de 4000 posts op GoT en vind het een leuk forum om te zijn en te discussiëren over van allerhande onderwerpen. Echter erger ik mijzelf soms groen en geel aan leken welke duidelijk (!) de forumregels niet gelezen hebben of negeren, ronduit slecht taalgebruik hebben of gebruiken, geen inzet tonen of andere gebruikers 'aanvallen' vanwege een voor hun slecht advies.

Zelf zou ik niet zijn voor een minimum aantal posts voor functie X, maar soms zou ik wel willen dat het er is. Een andere oplossing zou inderdaad een instant-search functionaliteit zijn bij het aanmaken van een topic. Of eventueel nog een hele duidelijke verwijzing naar de regels en waarschuwing boven bij het aanmaken van een topic. Wat ook nog zou kunnen is een minimum aantal karakters gebruiken bij het aanmaken van een nieuw topic voor nieuwe gebruikers en heel eventueel een post-limiet per tijdseenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

PaulZ schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 11:55:
[...]

't Is ook niet mijn idee om jullie een persoon te laten begeleiden, maar gewoon een (tijdelijk verplicht) invulformulier of zoiets... Dat kan allemaal geautomatiseerd.
Daar heb ik twee problemen mee: ten eerste bestraf je dan ook het overgrote deel van de nieuwe users dat het wel meteen goed oppakt, en ten tweede verzin je dan een technische workaround voor een gedragsprobleem. Ik ben daar niet zo'n fan van, maar misschien sta ik daar alleen in. :)
alex3305 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:03:
[...]

Anderzijds snap ik het punt wel van de 'regulars'. Ik heb inmiddels ook over de 4000 posts op GoT en vind het een leuk forum om te zijn en te discussiëren over van allerhande onderwerpen. Echter erger ik mijzelf soms groen en geel aan leken welke duidelijk (!) de forumregels niet gelezen hebben of negeren, ronduit slecht taalgebruik hebben of gebruiken, geen inzet tonen of andere gebruikers 'aanvallen' vanwege een voor hun slecht advies.
Het is niet dat ik de regulars niet begrijp maar ze zijn alsnog verkeerd bezig. Modden is meer dan even bot roepen dat Google ook bestaat of dat een user de FAQ moet lezen. Als je een user verkeerd aanpakt raakt hij alleen maar gefrustreerd en zullen zijn topic op "dat achterlijke forum vol met zeikerds" nooit beter worden.

Overigens is die overijver bij regulars al sinds jaar en dag een probleem. Ook ik heb me er schuldig aan gemaakt voordat ik mod werd. De beste manier om het aan te pakken is helaas via persoonlijke berichten, en die schrikken publiekelijk dan weer niet af. :P

[ Voor 50% gewijzigd door NMe op 28-01-2011 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
NMe schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:05:
[...]ten eerste bestraf je dan ook het overgrote deel van de nieuwe users dat het wel meteen goed oppakt
Een nieuwe user die het wél goed oppikt, typt de verplichte stof toch ook al in? Daar zal dan niks voor veranderen denk ik.
NMe schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:05:
[...]ten tweede verzin je dan een technische workaround voor een gedragsprobleem. Ik ben daar niet zo'n fan van, maar misschien sta ik daar alleen in. :)
Nee hoor. 't Is zomaar een idee waar over gedacht kan worden of dat afgeschoten kan worden, voortkomend uit de gedachte: 'voor autorijden moet je ook oefenen'. Maar een forum is daarmee ook niet gelijk te stellen realiseer ik me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

PaulZ schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:18:
[...]

Een nieuwe user die het wél goed oppikt, typt de verplichte stof toch ook al in? Daar zal dan niks voor veranderen denk ik.
Klopt, maar als je een vragenlijst in gedachten hebt die daarnaast ook ingevuld moet worden, dan is dat toch wat lastiger. Als ik je goed begrijp wil je die vragenlijst gebruiken om de topicstart in elkaar te draaien, maar dat werkt niet echt denk ik door de brede doelgroep die GoT inmiddels heeft.
Nee hoor. 't Is zomaar een idee waar over gedacht kan worden of dat afgeschoten kan worden, voortkomend uit de gedachte: 'voor autorijden moet je ook oefenen'. Maar een forum is daarmee ook niet gelijk te stellen realiseer ik me.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat er niks afgeschoten wordt in dit topic en dat ik dat persoonlijk al helemaal niet kan, mag of wil beslissen in mijn eentje. :+ Aangezien dit een brainstormtopic is doe ik er waarschijnlijk ook slecht aan om überhaupt het nut van zoiets tegen te spreken, dat afremmen kan ook later als alle verzamelde ideeën geëvalueerd worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

zeef schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 19:04:
Dit is mij/ons ook al langer opgevallen. De grote topics zijn goed in het verstoppen van nuttige info door de 'sheer size'. Wat je eigenlijk zou moeten doen is in de TS een Q&A lijst bijhouden. Een veel voorkomende vraag opnemen in een lijstje en een link naar het (beste) antwoord erbij.
Dit ^^ is naar mijn mening een van de grootste problemen op GoT en eigenlijk wel #1 ergernis voor mij persoonlijk : Iedereen wil o zo graag een groot topic onderhouden/starten, maar houden geen FAQ achtig gedeelte bij in de TS :/

Is het niet mogelijk om een soort Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif icoontje naast alle posts te weergeven waarmee users aan de hoofd TS en alle secundaire auteurs kan inlichten dat een bepaalde post of een gedeelte ervan in de TS moet ??

Daarnaast misschien ergens bovenaan of onderaan de TS een tijdelijke lijst van al deze posts, totdat de TS ze heeft toegevoegd, zodat de topic lezers deze kunnen bekijken alvast ?!

Ohh en ehh zoals elke Tweaker eigenlijk zou moeten doen met elk topic heb ik uiteraard het hele topic gelezen en ben ik het lekker niet eens met de search klachten :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 14:05:
[...]

Dit ^^ is naar mijn mening een van de grootste problemen op GoT en eigenlijk wel #1 ergernis voor mij persoonlijk : Iedereen wil o zo graag een groot topic onderhouden/starten, maar houden geen FAQ achtig gedeelte bij in de TS :/

Is het niet mogelijk om een soort [afbeelding] icoontje naast alle posts te weergeven waarmee users aan de hoofd TS en alle secundaire auteurs kan inlichten dat een bepaalde post of een gedeelte ervan in de TS moet ??
Je kan toch een DM-sturen? Overigens: er is totaal geen incentive voor TS om de openingspost bij te houden. Sterker nog een groot deel is binnen betrekkelijke termijn ook al in verval. Een wiki zou beter zijn, zodat de TS de wijziging alleen maar hoeft goed te keuren ipv zelf het er in te knuttselen.

Ik zie dus meer in een edit-knop voor IEDEREEN. De edit wordt daarna automatisch voorgelegd aan de (mede)auteurs (met diff) die dan alleen nog maar akkoord hoeven te klikken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Tja maar zoals nero al zegt, er zijn zoveel lui die graag een TS maken maar vaak te lui om te onderhouden.
Zoals ik een paar posts terug ook al zei, kom je er niet aan toe of kan je het niet in je eentje dan is er gewoon de Mede-Auteurschap. Eisen stellen aan een goede TS vind ik helemaal niks mis mee.

Overigens wel grappig nero, een dergelijke Feedback oplossing had ik ook al geopperd. De drempel om een DM te sturen ligt voor velen blijkbaar te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3.
  • Laatst online: 21-09 19:35

s3.

Ik heb niet het gehele topic gelezen, sorry hiervoor, maar ik zag hierboven het idee voorbijkomen over een quick search wanneer je een topic titel invult waarbij je relevante topics erboven ziet staan.
Is dat niet iets ?
Pagina: 1 2 3 Laatste