Sportiefisomis schreef op maandag 15 november 2010 @ 11:44:
ik heb gisteren een potje gespeeld en we stonden quitte
Mijn base was opgestegen en had ik in de hoek van de map geplaatst en ik had al zijn probes gekillt en hij had nog 10 vechtunits over aan het einde.
Uiteindelijk maar besloten om mijn command center weer neer te zetten zodat hij het kon mollen.
Nobel isomis, je hebt echt kids die eeuwen lang ruzie blijven maken en rond blijven toeren om je te irriteren, zodat jij het maar opgeeft. Hoop dat d'r ooit nog eens zoiets komt als Broodwar had, dat je kon zeggen dat het gelijk spel was.
Ik zat nog te twijfelen, want meneer geen schelden. Toen dacht ik even, spreek je morgen wel weerBob schreef op maandag 15 november 2010 @ 11:51:
[...]
Sportief. Je had tv kunnen gaan kijken en afwachten, volgens de regels vh spel stond je idd quitte, maar persoonlijk vind ik ook dat een CC vs een army een loss is.
Uiteindelijk toch laten vernietigen, want was een stomme fout van mij ik had mijn scv's snel 3 bunkers moeten laten maken bij zijn base en daar mijn laatste vechtunits in moeten doen, dan had ik nog een kans.
Sta nu op de 15de plaats bronze, dus ben nog newbie
[ Voor 4% gewijzigd door isomis op 15-11-2010 12:02 ]
Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer
Gisteren ook wat potjes weer gespeeld en ben van Rank 51 naar Rank 47 geschoten in mn Silver league!
Was wel vreemd, eerst verlies ik een potje tegen een Rank 12 Silver, om daarna een Rank 7 Gold af te maken.
Beetje vreemde matchmaking, of die Silver was ineens goed bezig en die Gold gruwelijk aan het prutsen.
Maargoed, kom steeds meer Gold en heel soms Platinum gasten tegen, dus ik voel een promote aankomen!
Was wel vreemd, eerst verlies ik een potje tegen een Rank 12 Silver, om daarna een Rank 7 Gold af te maken.
Beetje vreemde matchmaking, of die Silver was ineens goed bezig en die Gold gruwelijk aan het prutsen.
Maargoed, kom steeds meer Gold en heel soms Platinum gasten tegen, dus ik voel een promote aankomen!
Waren alle SC2 spelers maar zo volwassen.. *droom*
Het is niet per definitie een loss... Als je CC een command center upgrade heeft kun je nog redelijk ver komen. Hangt natuurlijk wel af van het soort units dat je tegenstander nog heeft. En van het feit of je ergens ongemerkt kunt landen.
Trouwens zeker sportief om je af te laten maken. Al had de knop 'surrender' natuurlijk ook uitkomst kunnen bieden
Trouwens zeker sportief om je af te laten maken. Al had de knop 'surrender' natuurlijk ook uitkomst kunnen bieden
zeker allemaal terran spelers die dat sportief vinden?
“I may forgive, but I never forget ... and I never forgive.”
Ik alleszins.daanteb schreef op maandag 15 november 2010 @ 12:52:
mwa ik ben een terran speler en het is zo irritant dat ze dan de boel een hoek invliegen en klaar, wat ik meestal doe is Sensortowers over de hele map gooien zodat ik precies kan zie waar hij is of heen gaat, scheelt weer scouten met de vikingsdaanteb schreef op maandag 15 november 2010 @ 12:52:
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Ben zelf Zerg speler dus ik kan alleen maar advies geven vanuit het Zerg perspectief.Anoniem: 357023 schreef op maandag 15 november 2010 @ 10:04:
Heeft iemand zo goede tips om de BO roach to muta te stoppen als protoss(op low-mid diamond)?
Ik heb gisteren denk ik een 10% win gehad tegen zerg. Terwijl pvp >80% en pvt iets van 60% echter tegen zerg verlies ik plots alles. Voornamelijk de roach into muta kan ik niet houden. Voornamelijk de mass roach kan ik bijna niet stoppen, die hou ik net tegen wanneer ik voor immortal ga, alleen wanneer de muta's poppen is het einde verhaal. Ik heb ook blink stalker geprobeert en met al mijn micro die ik er kan uit pompen hou ik het niet tegen mass roaches en uiteindelijk wordt ik overrunned omdat de zerg er achter kan expanden. Heb verder alles al wel geprobeerd en het beste werkt tot nu toe 2 gate zealots rush into 4 gates maar op big maps gaat dat niet echt op.
Need tips badly
Ten eerste is Roach / Muta een nogal gas heavy build waarbij met een echte vroege Roach push ook nog eens flink aan economie wordt ingeleverd. Een Zerg die bv. 5 / 7 Roach Rushed zal een hoop schade moeten doen met zijn eerste Roaches of als dit niet lukt als een gek moeten gaan bij dronen om weer gelijk te komen met de Toss in economie. Gaat hij niet voor een rush dan heeft elke Muta build een window (de tijd dat de Spire gebouwd wordt en de eerste muta's aan het hatchen zijn) waarin de Zerg kwetsbaar is. Een goede Zerg zal hier resources floaten om meteen 5-8 Muta's te kunnen maken als de Spire klaar is wat al snel neerkomt op zo'n 1000 / 1000 aan resources voor de tech switch naar Muta's! Ook de window voordat de Muta's een kritieke massa bereiken (~15 Muta's) is een window waarin de Zerg z'n harass nog erg kwetsbaar is (hij kan die Muta's niet verliezen).
De counter voor de snelle Roaches zijn Stalkers achter een wall-off met eventueel een Sentry of cannon. Scout voor een snelle gas, het ontbreken van SpeedLings en late expo en verwacht een Roach push rond de 5 minuten.
Zolang de Roaches geen speed hebben kun je ze eindeloos kiten met Stalkers en als de Zerg wel voor speed gaat vertraagt dit de Muta's.
Probeer iig zijn third te voorkomen (Zerg zal dat gas hard nodig hebben voor zo'n build) en zet flink druk in de eerder genoemde windows om de Zerg te dwingen Roaches, Lings en Spines te maken en niet keihard door te dronen of te sparen voor zijn Muta's. Ook als de Zerg roach rushed en je houdt dit zul je daarna pressie moeten zetten om je eco voordeel te behouden.
Blink Stalkers gecombineerd met early pressure lijkt mij een goede counter. Een paar goed geplaatste cannons en blink om de harass te counteren en eventueel later een tech switch naar iets als HT + storm / Archon of Robo (al denk ik dat mass blink Stalkers ook zou moeten werken).
In ieder geval is in mijn ogen de beste counter voor de Muta's harass pressie en voor de Roaches (blink) Stalkers. Gaat hij heel erg Roach heavy + upgrades dan kunnen wat Immortals uitkomst bieden want die counteren Roaches erg hard.
Nazgul's 4 Gate Blink Stalkers zou dit moeten counteren of anders een 3 gate Blink Stalker Expand (na de mislukte Roach Rush). Push als de Spire net klaar is en probeer in zijn main te blinken als de voordeur dicht zit met Spines.
Edit:
Misschien zijn deze interessant voor jou:
[G] PvZ Overview
[D] PvZ Liquid`Nazgul's 4 Gate Blink Stalker
[ Voor 3% gewijzigd door djengizz op 15-11-2010 15:45 ]
Anoniem: 291856
Ik ga altijd voor een vrij snelle starport, om 4 redenen:
- Eerste void ray geeft je map control, waardoor je kan expanden
- Eerste void ray kan de iets latere roach pushes stoppen
- Eerste void ray zorgt ervoor dat de zerg zich onder druk voelt, zodat de zerg meer defenses gaat maken, en vaak ook hydralisks ipv mutalisks
- Als de zerg toch mutalisk gaat kan je makkelijk phoenixes massen om meer map control te houden tegen zerg, zodat je ook nog een derde base kan maken terwijl je de zerg onder lichte druk kan zetten.
Dit alles ondersteunen met veel gateway units en wat poken in zn defense zodat hij meer units maakt en minder drones en zit zit goed. Uiteindelijk kan je door de tijd die phoenixes geven techen naar high templar, of naar colossus als je daar fan van bent.
- Eerste void ray geeft je map control, waardoor je kan expanden
- Eerste void ray kan de iets latere roach pushes stoppen
- Eerste void ray zorgt ervoor dat de zerg zich onder druk voelt, zodat de zerg meer defenses gaat maken, en vaak ook hydralisks ipv mutalisks
- Als de zerg toch mutalisk gaat kan je makkelijk phoenixes massen om meer map control te houden tegen zerg, zodat je ook nog een derde base kan maken terwijl je de zerg onder lichte druk kan zetten.
Dit alles ondersteunen met veel gateway units en wat poken in zn defense zodat hij meer units maakt en minder drones en zit zit goed. Uiteindelijk kan je door de tijd die phoenixes geven techen naar high templar, of naar colossus als je daar fan van bent.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 291856 op 15-11-2010 15:51 ]
Alhoewel er een hoop tips al voorbij zijn gekomen heb ik toch iets andere ervaringen (low-mid diamond) mede waarschijnlijk omdat ik graag FE (zeker als Z ook FE). Ik zorg meestal voor een snelle wall bij mijn expo met 2-3 canons. Als je daarnaast zorgt voor enkele sentries/stalkers is het voor de zerg erg moeilijk om schade aan te richten met roaches, met goede forcefields. Ook omdat je een erg goede economie hebt met een FE is het erg moeilijk voor de zerg om je te outmarco'en met roaches in de early mid game.Anoniem: 357023 schreef op maandag 15 november 2010 @ 10:04:
Heeft iemand zo goede tips om de BO roach to muta te stoppen als protoss(op low-mid diamond)?
Ik heb gisteren denk ik een 10% win gehad tegen zerg. Terwijl pvp >80% en pvt iets van 60% echter tegen zerg verlies ik plots alles. Voornamelijk de roach into muta kan ik niet houden. Voornamelijk de mass roach kan ik bijna niet stoppen, die hou ik net tegen wanneer ik voor immortal ga, alleen wanneer de muta's poppen is het einde verhaal. Ik heb ook blink stalker geprobeert en met al mijn micro die ik er kan uit pompen hou ik het niet tegen mass roaches en uiteindelijk wordt ik overrunned omdat de zerg er achter kan expanden. Heb verder alles al wel geprobeerd en het beste werkt tot nu toe 2 gate zealots rush into 4 gates maar op big maps gaat dat niet echt op.
Need tips badly
Daarna ga ik tegenwoordig bijna altijd phoenix en dat is dan meestal eerder dan dat de zerg met hun 1e muta komt (wanneer ze doorkrijgen dat mass roach niet gaat werken). Verder probeer ik niet zoals de meeste hier constant druk te zetten, met mijn FE (is ook niet logisch
Anoniem: 357023
Tnx voor de post. Ik heb gisteren idd de nazgul's blink stalker geprobeerd. Echter ik kwam in een soort pantser stelling te staan met zijn roaches. Uiteindelijk werd ik in dat geval uitgeput door de eindeloze stroom aan roaches en de micro die blink stalkers vergde, waardoor ik niet expande en daardoor uiteindelijk verloor. Ik had in het begin bijna geen pressure gezet en ik vraag me nu ook hoe laat de eerste attack eruit kwam. Dat ga ik dus nog wel een keer proberen.djengizz schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:28:
[...]
Ben zelf Zerg speler dus ik kan alleen maar advies geven vanuit het Zerg perspectief.
Ten eerste is Roach / Muta een nogal gas heavy build waarbij met een echte vroege Roach push ook nog eens flink aan economie wordt ingeleverd. Een Zerg die bv. 5 / 7 Roach Rushed zal een hoop schade moeten doen met zijn eerste Roaches of als dit niet lukt als een gek moeten gaan bij dronen om weer gelijk te komen met de Toss in economie. Gaat hij niet voor een rush dan heeft elke Muta build een window (de tijd dat de Spire gebouwd wordt en de eerste muta's aan het hatchen zijn) waarin de Zerg kwetsbaar is. Een goede Zerg zal hier resources floaten om meteen 5-8 Muta's te kunnen maken als de Spire klaar is wat al snel neerkomt op zo'n 1000 / 1000 aan resources voor de tech switch naar Muta's! Ook de window voordat de Muta's een kritieke massa bereiken (~15 Muta's) is een window waarin de Zerg z'n harass nog erg kwetsbaar is (hij kan die Muta's niet verliezen).
De counter voor de snelle Roaches zijn Stalkers achter een wall-off met eventueel een Sentry of cannon. Scout voor een snelle gas, het ontbreken van SpeedLings en late expo en verwacht een Roach push rond de 5 minuten.
Zolang de Roaches geen speed hebben kun je ze eindeloos kiten met Stalkers en als de Zerg wel voor speed gaat vertraagt dit de Muta's.
Probeer iig zijn third te voorkomen (Zerg zal dat gas hard nodig hebben voor zo'n build) en zet flink druk in de eerder genoemde windows om de Zerg te dwingen Roaches, Lings en Spines te maken en niet keihard door te dronen of te sparen voor zijn Muta's. Ook als de Zerg roach rushed en je houdt dit zul je daarna pressie moeten zetten om je eco voordeel te behouden.
Blink Stalkers gecombineerd met early pressure lijkt mij een goede counter. Een paar goed geplaatste cannons en blink om de harass te counteren en eventueel later een tech switch naar iets als HT + storm / Archon of Robo (al denk ik dat mass blink Stalkers ook zou moeten werken).
In ieder geval is in mijn ogen de beste counter voor de Muta's harass pressie en voor de Roaches (blink) Stalkers. Gaat hij heel erg Roach heavy + upgrades dan kunnen wat Immortals uitkomst bieden want die counteren Roaches erg hard.
Nazgul's 4 Gate Blink Stalkers zou dit moeten counteren of anders een 3 gate Blink Stalker Expand (na de mislukte Roach Rush). Push als de Spire net klaar is en probeer in zijn main te blinken als de voordeur dicht zit met Spines.
Edit:
Misschien zijn deze interessant voor jou:
[G] PvZ Overview
[D] PvZ Liquid`Nazgul's 4 Gate Blink Stalker
Ik denk idd dat het probleem is dat ik de zerg teveel laat marco'en en ze daardoor terug laat komen economy wise of ze zelf een voorsprong geef daardoor. Je merkt wel dat de zergs nu ook beter voorbereid zijn op timing attacks. Ik ga me timing maar eens controleren en eens kijken of er meer window van attacks zijn.
De FE expand ook 2 keer geprobeerd gisteren. Maar dan de TTone variant. Dus een 6 gate timing attack. Failde verschrikkelijk. De zerg had in 1 potje gelijk de gold gepakt en vervolgens mass units. De 2'de ging wat beter ik was alleen veel te traag en de muta's kwamen exact op het punt toen ik wou attacken
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 357023 op 15-11-2010 17:06 ]
thanks voor de tip. Heb hem erbijabalone schreef op maandag 08 november 2010 @ 14:28:
[...]
FFA insane heb ik gehaald op de map Abyss. Als protoss meteen je expo pakken, en dan een forge + heul veul cannons aan de ingang van je basis. Dat houdt de aanvallen af. Dan meteen heel snel veel carriers bouwen (geen andere units, behalve 50 probes voor je 2 bases), en dan is het een eitje. Als tegenstanders had ik geloof ik alleen maar zergs.
die had ik er trouwens ook bij, over de canons heen.
Ja, dat is volgens mij ook het dillema van PvZ.Anoniem: 357023 schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:02:
Ik denk idd dat het probleem is dat ik de zerg teveel laat marco'en en ze daardoor terug laat komen economy wise of ze zelf een voorsprong geef daardoor. Je merkt wel dat de zergs nu ook beter voorbereid zijn op timing attacks. Ik ga me timing maar eens controleren en eens kijken of er meer window van attacks zijn.
^^^ Dit uiteraard in het geval van een 'normale' macro game.The Protoss early game is primarily concerned with not falling behind. Just leaving the Zerg to his own devices while taking a slow expansion off of 3 gateways is a sure fire way to lose to any competent Zerg (your economy will be too weak to compete, and he will eventually overpower you). Before the game begins you should have decided how you want to respond to the inevitable Zerg expansion - either 15 Nexus or Pressure.
Ik zie de verschillende RR op 1 basis varianten niet als een macro strat maar eigenlijk als verkapte all-ins bij een tegenstander die weet wat hij doet (en zouden je een free win op moeten leveren).
Ook belangrijk: Bij een PvZ aanval hoef je geen units te verliezen! Je aanval is al geslaagd als de zerg 20 zerglings moet maken. Als je dit constant doet, zal de zerg meer en meer units maken en zich onzeker voelen. Loop ~elke minuut even over zn creep met een observer, en drijf de zerg in een hoekje. Val pas aan als je ziet dat je echte schade kan aanrichten. Je leger kwijtraken met als doel zijn leger slopen is geen goed idee tegen zerg.
Early game vind ik dat anders redelijk goed idee. Late game niet inderdaad omdat zerg stuk sneller dan jij een nieuw leger op de been kan brengen, maar early game kost dat zerg een hoop eco om te doen. Daar is mijn zealot rush die ik normaal doe ook grotendeels op gebaseerd, ik heb 1 of 2 zergs daarmee daadwerkelijk uitgeschakeld, de rest overleeft het. Maar je zorgt er wel voor dat geen drones kunnen maken.
Net twee PvT potjes gedaan tegen hoog platinum. Eerste was echt een WTF potje. Hij ging wel wat poken aan het begin met banshee, maar zelfs zonder cloak, duurde even maar toen had ik hem dood zonder dat hij veel schade had aangericht. Toen met wat gateway units + paar immortals aangevallen, en wordt door stel siege tanks beschoten, dus ik maar terug trekken.
Rest van potje was waar sommige beginnende spelers hier moeite mee hebben, zwaar turtelende terran. Hij deed nog een enkele raid, maar ik had 5 observers rond zijn posities hangen dus die deden niet veel kwaad. Ik lekker expanden, mothership, die naar zijn basis vliegen en handel daarin recallen.
Tweede was MM rush op blistering sands dat een kut map blijft. Maar ging voor de verandering echt lekker met forcefields toen ik eenmaal een paar sentries had. Meerdere keren zijn leger compleet vast kunnen zetten en vernietigen zonder dat hij kon hit and runnen. Veel maakte het niet meer uit, maar toen ik aanviel en wat hij nog aan leger had bij zijn expansion insloot en vernietigde had hij zon 15-20 SCVs bij zijn expansion. Ik was klaar met sentry om forcefield bij zijn ramp te doen tegen reinforcements, maar toen al zijn SCVs ervandoor gingen bedacht ik op het laatste moment dat forcefield daar mooi een einde aan kon maken.
Net twee PvT potjes gedaan tegen hoog platinum. Eerste was echt een WTF potje. Hij ging wel wat poken aan het begin met banshee, maar zelfs zonder cloak, duurde even maar toen had ik hem dood zonder dat hij veel schade had aangericht. Toen met wat gateway units + paar immortals aangevallen, en wordt door stel siege tanks beschoten, dus ik maar terug trekken.
Rest van potje was waar sommige beginnende spelers hier moeite mee hebben, zwaar turtelende terran. Hij deed nog een enkele raid, maar ik had 5 observers rond zijn posities hangen dus die deden niet veel kwaad. Ik lekker expanden, mothership, die naar zijn basis vliegen en handel daarin recallen.
Tweede was MM rush op blistering sands dat een kut map blijft. Maar ging voor de verandering echt lekker met forcefields toen ik eenmaal een paar sentries had. Meerdere keren zijn leger compleet vast kunnen zetten en vernietigen zonder dat hij kon hit and runnen. Veel maakte het niet meer uit, maar toen ik aanviel en wat hij nog aan leger had bij zijn expansion insloot en vernietigde had hij zon 15-20 SCVs bij zijn expansion. Ik was klaar met sentry om forcefield bij zijn ramp te doen tegen reinforcements, maar toen al zijn SCVs ervandoor gingen bedacht ik op het laatste moment dat forcefield daar mooi een einde aan kon maken.
turtelen terran = op 3 plekken 1 medivac + marines droppen en daarna met main-force aanvallen?
Anoniem: 291359
Als hij Protoss is?zonglew00 schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:15:
turtelen terran = op 3 plekken 1 medivac + marines droppen en daarna met main-force aanvallen?
Maar in TvT idd wel handig om te doen ja
Hmpf, ook ik blijf maar kutten tegen zergs. Zelfs als ik druk zet lukt het ze om me zolang tegen te houden totdat ze muta's hebben, en op een of andere manier verlies ik daardoor 80% van de potjes tegen zerg
Liquid'Ret heeft zich gekwalificeerd voor de volgende GSL!!!:
http://twitter.com/#!/artosisArtosis Dan Stemkoski
ret slaughters his group and goes on to ro64!!!!
"The greatest harm can result from the best intentions"
Gisteren eindelijk weer eens een potje 1v1 gedaan.
Laatste tijd vooral bezig geweest om achievements te halen (ben een erg achievement-geil persoon)
Was TvT, na wat scoutwerk zag ik dat de tegenstander alleen maar Marine en Marauder maakte (zonder medivacs). Dus ik niet ge-expand maar direct 2 starporten neergezet, als een debiel Medivacs gemaakt. Even nog vooruit gescout maar geen aanval te zien. M'n leger ingeladen, aan de zijkant van zijn basis uitgeladen en gaan.
Ik schrok me dood toen ik al de marines en marauders zag komen. Tering hij had er veel gemaakt. Maar door mijn medivacs en sieges en wat micro-werk hield ik 5 marines en 2 medivacs over
. Ondertussen stond mijn 2e leger al klaar, ingeladen en weer gedropt bij zijn expantion. GG.
Minpunten eigen spel:
- Niet goed gescout, heb de grote van zijn leger onderschat
- Stimpack vergeten
Voeg me toe (please want mijn vriendenlijst is nog helemaal leeg
).
Astie #487
Laatste tijd vooral bezig geweest om achievements te halen (ben een erg achievement-geil persoon)
Was TvT, na wat scoutwerk zag ik dat de tegenstander alleen maar Marine en Marauder maakte (zonder medivacs). Dus ik niet ge-expand maar direct 2 starporten neergezet, als een debiel Medivacs gemaakt. Even nog vooruit gescout maar geen aanval te zien. M'n leger ingeladen, aan de zijkant van zijn basis uitgeladen en gaan.
Ik schrok me dood toen ik al de marines en marauders zag komen. Tering hij had er veel gemaakt. Maar door mijn medivacs en sieges en wat micro-werk hield ik 5 marines en 2 medivacs over
Minpunten eigen spel:
- Niet goed gescout, heb de grote van zijn leger onderschat
- Stimpack vergeten
Voeg me toe (please want mijn vriendenlijst is nog helemaal leeg
Astie #487
Idd go NED! Hij speelt echt bruut. Ik vind hem vooral ook sterk early game tegen cheeses etc. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Idra. Trouwens wat doet protoss het slecht dit seizoen!!!!Shadrin schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 08:01:
Liquid'Ret heeft zich gekwalificeerd voor de volgende GSL!!!:
[...]
http://twitter.com/#!/artosis
spoiler:
Huk out
Tester out
alleen nog nextGenius is over voor protoss.
Tester out
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 357023 op 16-11-2010 12:53 ]
Anoniem: 335382
Die winrate van protoss in sommige regions, gestoord.NA – Global – 11/11
PvT: 59.8%
PvZ: 51.7%
TvZ: 50.3%
NA - Diamond – 11/11
PvT: 55.3%
PvZ: 52.1%
TvZ: 48.4%
Korea – Global – 11/11
PvT: 57.0%
PvZ: 49.7%
TvZ: 54.2%
Korea – Diamond – 11/11
PvT: 58.0%
PvZ: 43.0%
TvZ: 46.1%
Europe – Global – 11/11
PvT: 51.0%
PvZ: 48.6%
TvZ: 51.5%
Europe – Diamond – 11/11
PvT: 48.3%
PvZ: 51.5%
TvZ: 51.4%
http://us.battle.net/sc2/en/blog/1136961#blog
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 335382 op 16-11-2010 12:55 ]
Op dit moment naar RO64 GSL:Anoniem: 335382 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 12:54:
[...]
Die winrate van protoss in sommige regions, gestoord.
http://us.battle.net/sc2/en/blog/1136961#blog
20 Terran
22 Zerg
9 Protoss
1 Random
Er lijkt echt een enorm probleem te ontstaan wat waarschijnlijk over enkele weken pas terug komt in de ladder. Of het is alleen op het allerhoogste niveau met extreme macro/micro dat het probleem zich alleen voordoet.
Dat in spoilertags plaatsen gaat echt nergens meer over... Ten eerste speelt het zich op dit moment af maar ten tweede... deze games worden niet eens gestreamed oid... dus waarom?Anoniem: 357023 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 09:29:
[...]
Idd go NED! Hij speelt echt bruut. Ik vind hem vooral ook sterk early game tegen cheeses etc. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Idra. Trouwens wat doet protoss het slecht dit seizoen!!!!
spoiler:Huk out
Tester out
Daar zou ik niet teveel naar kijken. 9 protoss is idd weinig. Maar 22 zergs is veels te veel als je bedenkt dat maar 20 procent van de SC2 populatie zerg speelt. Het heeft heel veel met skill te maken. En mischien hebben protoss spelers op het hoogste niveau dat gewoon niet. Ik weet wel dat er in BW altijd minder goede protoss spelers waren. Maar idd 9 is wel extreem weinig. Maar er kunnen er toch nog meer qualifyen?Er lijkt echt een enorm probleem te ontstaan wat waarschijnlijk over enkele weken pas terug komt in de ladder. Of het is alleen op het allerhoogste niveau met extreme macro/micro dat het probleem zich alleen voordoet.
Statistisch gezien is de kans dat er meer dan 9 protoss in GLS terecht komen ook veel kleiner natuurlijk, maar 36% van de diamond populatie in korea speelt protoss, waar dat er 33 en 26 voor resp. terran en zerg is. Het is dus waarschijnlijk dat je veel meer terran en zerg pro's tegenkomt.
Oh wacht...
Oh wacht...

Ja er is net weer iemand bijgekomen, pfff. Ook Inca is gisteren niet gequalified trouwens. Als je de top 4-8 players kan ik begrijpen dat er weinig tot geen protoss spelers in zitten. Kan komen doordat er gewoon een paar super spelers tussen zitten. Alleen zo weinig in de RO64 is wel zeer twijfelachtig. Ik ben benieuwd of we hier nog een change voor gaan zien.Anoniem: 335382 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 13:55:
[...]
Daar zou ik niet teveel naar kijken. 9 protoss is idd weinig. Maar 22 zergs is veels te veel als je bedenkt dat maar 20 procent van de SC2 populatie zerg speelt. Het heeft heel veel met skill te maken. En mischien hebben protoss spelers op het hoogste niveau dat gewoon niet. Ik weet wel dat er in BW altijd minder goede protoss spelers waren. Maar idd 9 is wel extreem weinig. Maar er kunnen er toch nog meer qualifyen?
Ik denk dat iemand als Bisu of Stork dan maar moet overstappen
@Wmm: De spoiler tag is gebruikt omdat sommigen de live tread van TL willen volgen of misschien iets anders. Het is niet aan mij om uitslagen van tournaments te plaatsen op de dag wanneer het gebeurt.
Games zijn afgelopen: GSL 3: Terran: 24 | Zerg: 27 | Protoss: 12 | Random: 1
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 357023 op 16-11-2010 14:51 ]
volgens mij was het in BW ook zo dat er periodes waren waar 1 ras underpowered leek. toen BoxeR met terran begon werd dat ook gezien als het zwakste ras. misschien dat de BoxeR van protoss nog op moet staanAnoniem: 335382 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 13:55:
[...]
Daar zou ik niet teveel naar kijken. 9 protoss is idd weinig. Maar 22 zergs is veels te veel als je bedenkt dat maar 20 procent van de SC2 populatie zerg speelt. Het heeft heel veel met skill te maken. En mischien hebben protoss spelers op het hoogste niveau dat gewoon niet. Ik weet wel dat er in BW altijd minder goede protoss spelers waren. Maar idd 9 is wel extreem weinig. Maar er kunnen er toch nog meer qualifyen?
alhoewel ik me ook afvraag of het te vergelijken is aangezien door internet de metagame

edit: btw respect voor die random speler! echt netjes dat hij zover komt
[ Voor 4% gewijzigd door daanteb op 16-11-2010 15:16 ]
Gisteren een super potje 3vs3 gespeeld; Wij ( 2x random 1x Zerg) tegen 3x Terran.
Ik was 1 van die random en kwam uit op Protoss, ik ben een grote fan van Collosi en tegen terran werkt dat ook vaak lekker, de andere 2 waren zerg.
Tegenstanders kwamen zoals verwacht met een MMM bal naar mijn natural, maar daar stonden al een batch blink stalkers klaar en 2 collosi, kortom een slachtpartij voor de 3 terrans.
Nu denk je dat ze er wel geleerd hebben: collosi = auw en dat ze overgaan op iets anders.
Maar nee ze blijven met de MMM bal komen
Uiteindelijk 5 collosi en stuk of 35 stalkers besloot ik aan te vallen, de 2 zerg hadden beide muta's ter ondersteuning en toen was het GG voor de tegenstander.
Daarna een pot waar wij favored waren dus ik had zoiets van ik ga iets anders proberen, ik was wederom random en deze keer was ik terran. me 2 maatjes waren Protoss en Zerg.
Ik ben voor mass siegetanks + wat thors gegaan.
Ging erg lekker
Ik was 1 van die random en kwam uit op Protoss, ik ben een grote fan van Collosi en tegen terran werkt dat ook vaak lekker, de andere 2 waren zerg.
Tegenstanders kwamen zoals verwacht met een MMM bal naar mijn natural, maar daar stonden al een batch blink stalkers klaar en 2 collosi, kortom een slachtpartij voor de 3 terrans.
Nu denk je dat ze er wel geleerd hebben: collosi = auw en dat ze overgaan op iets anders.
Maar nee ze blijven met de MMM bal komen
Uiteindelijk 5 collosi en stuk of 35 stalkers besloot ik aan te vallen, de 2 zerg hadden beide muta's ter ondersteuning en toen was het GG voor de tegenstander.
Daarna een pot waar wij favored waren dus ik had zoiets van ik ga iets anders proberen, ik was wederom random en deze keer was ik terran. me 2 maatjes waren Protoss en Zerg.
Ik ben voor mass siegetanks + wat thors gegaan.
Ging erg lekker
"Don't let your dreams be memes"
Anoniem: 358430
Btw waarom is zealot legs 200/200 research :x beetje duur t.o.v stim 100/100 en ling speed is 100/100
was als zerg zijnde niet voor mutas gegaan maar banelings
Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile
1 ling = 25 mineralsAnoniem: 358430 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 15:51:
Btw waarom is zealot legs 200/200 research :x beetje duur t.o.v stim 100/100 en ling speed is 100/100
1 marine = 50 minerals
1 zeal = 100 minerals
dus 1:2:4
de research-es zijn 1:1:2
ik kan wel dieper gaan qua dps, dps-per mineral, dps-per mineral per buildingtime
maar 200/200 lijkt prijzig maar die legs zijn lelijk hoor. 10 zerglings met of zonder speed maakt een groot verschil, netals 10 zealots met of zonder speed...
bij marines is het eerder... met of zonder medivac
Waar vinden jullie al die replays terug ?
Ik heb gisteravond twee potten verloren in 4vs4 waarbij ik nog makkelijk had kunnen winnen ook…
We gaan gelijk op, maar onze eerste aanval mislukt… Mijn eerste teammate vertrekt (nerdrage?).
Vervolgens komt de counter-attack, daarbij slopen we uiteindelijk het leger van de tegenstander en één van mijn maatjes is toch wel behoorlijk gehavend, maar leeft nog. Toch besluit hij dat het kansloos is en leaved de game. Ik zit ondertussen vrij stevig in de troepen, en heb een goede economie. Mijn laatste maatje gaat iets minder, maar is ook sterker dan de tegenstanders.
We houden een grote aanval af 4 vs 2, zijn leger is op, maar zijn basis is niet geraakt. Mijn leger is nog wat van over, maar mijn base heeft een beetje te lijden gehad… Toch leaved de beste man, en 10 minuutjes later wordt ik 4 vs 1 toch verslagen doordat ze op drie fronten tegelijk klappen uitdelen terwijl mijn minerals op raken…
2 vs 4 was het ZEKER gelukt om hier een winst uit te halen…
Soms is random spelen best frustrerend! (gelukkig is het vaker best wel leuk!)
We gaan gelijk op, maar onze eerste aanval mislukt… Mijn eerste teammate vertrekt (nerdrage?).
Vervolgens komt de counter-attack, daarbij slopen we uiteindelijk het leger van de tegenstander en één van mijn maatjes is toch wel behoorlijk gehavend, maar leeft nog. Toch besluit hij dat het kansloos is en leaved de game. Ik zit ondertussen vrij stevig in de troepen, en heb een goede economie. Mijn laatste maatje gaat iets minder, maar is ook sterker dan de tegenstanders.
We houden een grote aanval af 4 vs 2, zijn leger is op, maar zijn basis is niet geraakt. Mijn leger is nog wat van over, maar mijn base heeft een beetje te lijden gehad… Toch leaved de beste man, en 10 minuutjes later wordt ik 4 vs 1 toch verslagen doordat ze op drie fronten tegelijk klappen uitdelen terwijl mijn minerals op raken…
2 vs 4 was het ZEKER gelukt om hier een winst uit te halen…
Nou, stim increased de DPS van marines zo verschrikkelijk veel dat het echt veeeel uit maakt early game. Dus ik zou die er zeker bij schalen hoor..zonglew00 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 16:29:
[...]
1 ling = 25 minerals
1 marine = 50 minerals
1 zeal = 100 minerals
dus 1:2:4
de research-es zijn 1:1:2
ik kan wel dieper gaan qua dps, dps-per mineral, dps-per mineral per buildingtime
maar 200/200 lijkt prijzig maar die legs zijn lelijk hoor. 10 zerglings met of zonder speed maakt een groot verschil, netals 10 zealots met of zonder speed...
bij marines is het eerder... met of zonder medivac
Oh noes.. No more TreinTijden :(
ik voel een terran buff aankomen
en voor protoss ook een buff, alhoewel ik niet weet hoe ze dat willen gaan doen
anti zerg buff that is
anti zerg buff that is
[ Voor 10% gewijzigd door Muta op 16-11-2010 17:36 ]
Zealot legs is ok, maar de build time is wel echt lang. 200/200 is al veel, en de build time is echt idioot lang. Wel merk ik dat ik tegen terran direct map control heb als ik zealot legs heb dus ik vind het niet heel gek.
Stim was ooit 150/150.. goeie ouwe tijd.
Collosus wordt een tier 1 gateway unitMuta schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 17:36:
ik voel een terran buff aankomen
anti zerg buff that is
Even terugkomend op het lage aantal zergspelers (overall, relatief), en het hoge aantal zergspelers in de top. Blizzard heeft een visie op spellen. Zelf heb ik WoW gespeeld, en daarvan weet ik dat ze hoge skill willen belonen met krachtiger spel. Volgens die theorie is het dus mogelijk dat zerg moeilijker te spelen is (dit is ook gewoon een feit, je hebt meer apm nodig om hetzelfde niveau te behalen. Maw: het is moeilijk om 'goed' te doen), maar dat zodra je het lukt je beloond wordt met een krachtig(er) ras. Dit lijkt me een valide verklaring, zijn er meer?
(een omgekeerde redenering kan misschien wel worden toegepast bij het lage aantal Protoss in GSL)
(een omgekeerde redenering kan misschien wel worden toegepast bij het lage aantal Protoss in GSL)
Het lijkt mij dat ze elk ras even sterk proberen te maken, er van uitgaande dat elk ras door een even goede speler word gespeeld.
5800X3D - RTX3080 - 1440p 240Hz OLED Inventaris
APM is het probleem niet, spelinzicht en inzicht in het hele zerg ras wel.mctherebel schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 18:43:
Even terugkomend op het lage aantal zergspelers (overall, relatief), en het hoge aantal zergspelers in de top. Blizzard heeft een visie op spellen. Zelf heb ik WoW gespeeld, en daarvan weet ik dat ze hoge skill willen belonen met krachtiger spel. Volgens die theorie is het dus mogelijk dat zerg moeilijker te spelen is (dit is ook gewoon een feit, je hebt meer apm nodig om hetzelfde niveau te behalen. Maw: het is moeilijk om 'goed' te doen), maar dat zodra je het lukt je beloond wordt met een krachtig(er) ras. Dit lijkt me een valide verklaring, zijn er meer?
(persoonlijke ervaring)
Vroeger een ontzettende fan geweest van Starcraft en Broodwar - nu eindelijk een PC die het aan zou moeten kunnen. Is er nog iemand in het bezit van een trial-key toevallig en wil deze met mij delen?
Ik heb hem vandaag uitgespeeld.
Super verhaal en een ontzettend mooi spel.
Ben nu wat replays aan het kijken hoe de echte gamers het doen, phoe wel leuk om te zien hoe snel hun wel niet kunnen bouwen. Ik begrijp dat er verschillend builds zijn die mensen volgen? wel leuk om te zien dat ze elkaar aan het scouten zijn om achter de strategy van de tegenstander te komen en daarop hun eigen strategy gaan aanpassen.
Super verhaal en een ontzettend mooi spel.
Ben nu wat replays aan het kijken hoe de echte gamers het doen, phoe wel leuk om te zien hoe snel hun wel niet kunnen bouwen. Ik begrijp dat er verschillend builds zijn die mensen volgen? wel leuk om te zien dat ze elkaar aan het scouten zijn om achter de strategy van de tegenstander te komen en daarop hun eigen strategy gaan aanpassen.
Dus nu is zerg te sterk? Vanwege 1 extra range voor roaches? Als dat alles is dan valt het wel mee, eerst waren ze te zwak, nu te sterk, geef roaches 3.5 range en iedereen is blij?ik voel een terran buff aankomen
anti zerg buff that is
Ik vind dat er nog wel wat kan worden verandert zodat er wat meer diversiteit is, al zullen nieuwe units in expansions daar ook aan mee helpen. Verandert natuurlijk niet dat vanilla ook goede balans moet hebben.
Maar als ik nu gewoon als protos speel heb ik iig geen speciale moeite om van zerg te winnen.
Ja, er zijn verschillende builds, koekoek. Terrans hebben zo ongeveer (kwa starters): 3-racks voor M&M, 1/1/1 naar cloaked banshees. Ze hebben vast meer, maar dit zijn degenen die ik gebruik. Ik heb eigenlijk geen website met builds. Weet iemand een goede?Ik begrijp dat er verschillend builds zijn die mensen volgen?
[ Voor 13% gewijzigd door mctherebel op 16-11-2010 22:36 ]
je creatieve geest?
Beetje googlen dan wel youtuben kom je een heel eind mee. Iets van basis build kennen is wel handig, maar verder doe ik het ook liever door zelf creatief te zijn dan standaard BOs die andere verzinnen te volgen.
Die roach range 4 verandert zoveel.....furby-killer schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 22:26:
[...]
Dus nu is zerg te sterk? Vanwege 1 extra range voor roaches? Als dat alles is dan valt het wel mee, eerst waren ze te zwak, nu te sterk, geef roaches 3.5 range en iedereen is blij?
Ik vind dat er nog wel wat kan worden verandert zodat er wat meer diversiteit is, al zullen nieuwe units in expansions daar ook aan mee helpen. Verandert natuurlijk niet dat vanilla ook goede balans moet hebben.
Maar als ik nu gewoon als protos speel heb ik iig geen speciale moeite om van zerg te winnen.
Daarom zeg ik dus, als ze met 3 te zwak waren en met 4 te sterk, geef ze 3.5,Anoniem: 335382 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 07:52:
[...]
Die roach range 4 verandert zoveel.....
Valt ook wel mee hoor, hangt af van welk ras je speelt. Als terrans wals je nog steeds door roaches heen met mauraders alleen protos is een beetje lastiger.Anoniem: 335382 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 07:52:
[...]
Ja, inderdaad. Vergeet ook niet dat als je rushed naar Zealot Legs je meestal wel aardig veel gas overhoudt. Je zal aardig wat zealots hebben en relatief weinig gas hebben gespend. Ook kan je hem lekker chronoen natuurlijk.Anoniem: 291856 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 18:09:
Zealot legs is ok, maar de build time is wel echt lang. 200/200 is al veel, en de build time is echt idioot lang. Wel merk ik dat ik tegen terran direct map control heb als ik zealot legs heb dus ik vind het niet heel gek.
Als T speler vind ik legs echt verschrikkelijk eng, als je nog niet die "bioball" steamroll heb bereikt dan rapen zealots je army echt hard
Eens met ^.Shadowhawk00 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 08:28:
[...]
Valt ook wel mee hoor, hangt af van welk ras je speelt. Als terrans wals je nog steeds door roaches heen met mauraders alleen protos is een beetje lastiger.
Roaches waren hiervoor eigenlijk te langzaam, te korte range om echt nuttig te zijn early game. Reapers en Hellions renden gewoon rondjes om ze heen. Met 4 range zijn ze iig een stuk nuttiger defensive en iet wat nuttiger offensive. Vooral het feit dat je nu van beneden een ramp al naar boven kan schieten, en dus out of range bent van marauders/marines helpt erg veel.
Maar in de early fights op open grond, met nog de kleinere army's en dus meer micro merk ik niet zo heel veel verschil..
[ Voor 34% gewijzigd door Wiebbe op 17-11-2010 09:08 ]
Oh noes.. No more TreinTijden :(
Team Liquid Liquipediamctherebel schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 22:34:
[...]
Ja, er zijn verschillende builds, koekoek. Terrans hebben zo ongeveer (kwa starters): 3-racks voor M&M, 1/1/1 naar cloaked banshees. Ze hebben vast meer, maar dit zijn degenen die ik gebruik. Ik heb eigenlijk geen website met builds. Weet iemand een goede?
Gisteravond is het dan in de 4vs4 ook gelukt! Ik kreeg een promote van silver naar platinum
Nou zegt dat niet zo heel veel in 4vs4, maar het is toch leuk om je doel te halen. Het volgende target is alle leagues op platinum… Dat is zo gepiept, alleen mijn 3vs3 en mijn 1vs1 moet ik dan nog even boosten.
Ik merk wel dat ik met terran en protoss echt sterk ben. Met zerg kan ik ook wel veel, maar lukt het minder om grote legers op te zetten met een leuke mix aan units. Het blijft vaak toch wel bij of muta’s en bane/zerglings… Of heel veel hydras met eventueel wat roaches. Het voelt in ieder geval met zerg alsof je (optie 1) ontzettend machtig bent, en het eigenlijk niet uitmaakt wat je doet omdat je toch wel wint, of (optie 2) net niet mee kunt doen met de rest en dus de hele tijd net aan kunt overleven…
Als protos vind ik 2 a 3 colossi met een zooi stalkers en 4-5 voidrays erboven echt ontzettend handig. Die vullen elkaar heerlijk aan en maken zo je leger echt een stuk steviger dan als je slechts 1 soort unit hebt.
Ik merk wel dat ik met terran en protoss echt sterk ben. Met zerg kan ik ook wel veel, maar lukt het minder om grote legers op te zetten met een leuke mix aan units. Het blijft vaak toch wel bij of muta’s en bane/zerglings… Of heel veel hydras met eventueel wat roaches. Het voelt in ieder geval met zerg alsof je (optie 1) ontzettend machtig bent, en het eigenlijk niet uitmaakt wat je doet omdat je toch wel wint, of (optie 2) net niet mee kunt doen met de rest en dus de hele tijd net aan kunt overleven…
Als protos vind ik 2 a 3 colossi met een zooi stalkers en 4-5 voidrays erboven echt ontzettend handig. Die vullen elkaar heerlijk aan en maken zo je leger echt een stuk steviger dan als je slechts 1 soort unit hebt.
Shadowhawk00 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 08:28:
[...]
Valt ook wel mee hoor, hangt af van welk ras je speelt. Als terrans wals je nog steeds door roaches heen met mauraders alleen protos is een beetje lastiger.

Misschien moet je gewoon niet reageren als het je niet lukt om normaal te doen...
Wat is dan het verschil met een Zerg die 2 a 3 corruptors heeft, een zooi roaches/lings, en 4-5 Hydras of Mutas ?hulkie schreef op woensdag 17 november 2010 @ 09:43:
[ Voor 37% gewijzigd door On_E op 17-11-2010 10:23 ]
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Idd, het is huge.Anoniem: 335382 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 07:52:
Niet alleen het feit dat je nu met Roaches meer pressie op een wall-in kan zetten speelt mee. Roaches worden effectiever in kleine ruimtes, kiten wordt onmogelijk of moeilijker en vroege pressie op Zerg wordt beter verdedigd.
Toch is het niet alleen dat want ik zie een hoop klachten over Zerg van de andere rassen die niets te maken hebben met deze buf (OP Overlords
Het is eerder die mindset waardoor Zerg spelers de Roach herontdekte na de algemeen geldende mening dat Roaches offensief waardeloos waren na alle nerfs in de beta dan de range upgrade alleen. Op de Koreaanse servers zag je voor de patch al veel meer Roach play en daar deed Zerg het ook beter op hoog nivo. Voeg daarbij het 'FruitDealer effect' waardoor Zerg de insane macro en tech switches beter leerde gebruiken.
Kortom ik denk dat metagame en een zich nog ontwikkelende game ook oorzaak is van de veel gehoorde klachten van P en T over het te sterk zijn van Zerg na de patch.
Eh wat is er dan zo OP aan Overlords banelings of mutas ? De andere rassen hebben dezelfde mogelijkheden in een andere unit/gebouw zitten.djengizz schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:08:
[...]
Toch is het niet alleen dat want ik zie een hoop klachten over Zerg van de andere rassen die niets te maken hebben met deze buf (OP Overlords, banelings, mutas).
Geen idee, dat is mijn punt.Shadowhawk00 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:19:
[...]
Eh wat is er dan zo OP aan Overlords banelings of mutas ? De andere rassen hebben dezelfde mogelijkheden in een andere unit/gebouw zitten.
De Overlords las ik in dit topic en fora staan vol met QQ over banelings en mutas.
Ik heb altijd problemen met 2vs2, als je mede speler een prutser is. Wat is dan de beste tactiek? Snelle rush?
Laatste keer deed ik dat, maar toen had mijn medespeler geen defense, dus hij kreeg gewoon 10 banshees aan de achterkant van zijn base.
Speel altijd terran. Als ik replay zie, dan zie ik sommige spelers altijd eerst 11 a 10 scv's maken voordat ze gaan builden. Echter je ziet ook sommige maar 1 scv maken voordat ze een eerste build doen. Wat is het beste?
Laatste keer deed ik dat, maar toen had mijn medespeler geen defense, dus hij kreeg gewoon 10 banshees aan de achterkant van zijn base.
Speel altijd terran. Als ik replay zie, dan zie ik sommige spelers altijd eerst 11 a 10 scv's maken voordat ze gaan builden. Echter je ziet ook sommige maar 1 scv maken voordat ze een eerste build doen. Wat is het beste?
communicatie is belangrijk, vertel van te voren dat je gaat rushen zodat je teammate zich er op kan instellen
Eens, en ik denk dat het gewoon even tijd nodig heeft zodat de andere rassen weten wat ze ertegen kunnen doen.djengizz schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:08:
[...]
Kortom ik denk dat metagame en een zich nog ontwikkelende game ook oorzaak is van de veel gehoorde klachten van P en T over het te sterk zijn van Zerg na de patch.
Net zoals dat de andere rassen problemen hadden met MMM, tegenwoordig weten de meesten goed wat ze ertegen moeten doen, en daarvoor zijn geen balance changes nodig.
mensen moeten gewoon inventiever gaan spelen, niet bang zijn nieuwe dingen te proberen.
En vooral doorzetten is belangrijk, een nieuwe build proberen is stap 1, maar na 1x falen moet je niet opgeven Vaak heeft het wat tweaks en oefening nodig om het vloeiend te laten draaien.
Ja ok maar het ging toch om de diversiteit in units ?
Verder heb ik amper nog een mening over strats e.d. aangezien ik pas 12 keer ofzo een 1v1 heb gespeeld. (en 9 keer heb verloren
Mochten hier trouwens goeie Zerg spelers zitten die weleens een paar potjes tegen mij willen spelen om me wat te leren, graag ! ID = Nyx#670
[ Voor 41% gewijzigd door On_E op 17-11-2010 12:43 ]
Ja, ik heb soms zo gast die zegt kom we gaan rushen!!! Heeft hij 2 poppetjes. Echt nutteloos. Daarom speel ik laatste tijd alleen maar 1vs1, dan kan je volledig jezelf de schuld geven.DarkY schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:36:
communicatie is belangrijk, vertel van te voren dat je gaat rushen zodat je teammate zich er op kan instellen
[ Voor 12% gewijzigd door isomis op 17-11-2010 12:59 ]
Oh, ik geef altijd de schuld aan de tegenstander dan.isomis schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:53:
[...]
Ja, ik heb soms zo gast die zegt kom we gaan rushen!!! Heeft hij 2 poppetjes. Echt nutteloos. Daarom speel ik laatste tijd alleen maar 1vs1, dan kan je volledig jezelf de schuld geven.
Snelle rush en dan 10 banshees tegen je krijgen? Dan hebben we toch andere definities hier.isomis schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:32:
Ik heb altijd problemen met 2vs2, als je mede speler een prutser is. Wat is dan de beste tactiek? Snelle rush?
Voor terran is een redelijk standaard bij 9 of 10 population supply depot te maken, daarna bij 12 de barracks.
Mutas heb ik trouwens altijd al over geklaagd als terran zijnde. Simpelweg omdat de enige echte terran counters veel te traag zijn ertegen. Protos daarentegen hebben dat probleem niet met phoenix en blink stalker.
Bijna niks inderdaad... maar op één of andere manier blijf ik met zerg lastiger units combineren dan met protoss en terran, dat was eigenlijk het enige dat ik hiermee wilde zeggen. Ik probeer mezelf te dwingen grote legers aan te vullen met infestors. Vooral hun Fungal Growth kan echt een flinke extra schade aanrichten!On_E schreef op woensdag 17 november 2010 @ 10:22:
[...]
Wat is dan het verschil met een Zerg die 2 a 3 corruptors heeft, een zooi roaches/lings, en 4-5 Hydras of Mutas ?
Ok duidelijk.hulkie schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:10:
[...]
Bijna niks inderdaad... maar op één of andere manier blijf ik met zerg lastiger units combineren dan met protoss en terran, dat was eigenlijk het enige dat ik hiermee wilde zeggen. Ik probeer mezelf te dwingen grote legers aan te vullen met infestors. Vooral hun Fungal Growth kan echt een flinke extra schade aanrichten!
Verder kan ik er niets over zeggen, infestors heb ik nog nooit gemaakt. (aangezien ik al verloren heb voor die in de picture zouden komen
Qua economie is het het beste als je non-stop SCVs maakt. Dat betekent dat zodra je op 10 supply zit (dus 9 SCVs en de 10e in productie) je een Supply Depot maakt en daarna bouw je je gebouwen aan de hand van je plan.isomis schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:32:
Je kunt er voor kiezen om eerder te beginnen met het maken van een Supply Depot. Je hebt dan sneller een Barracks om units te maken, maar je SCV productie blijft achter omdat je zo vroeg in het spel niet genoeg inkomsten hebt om zowel gebouwen als continu SCVs te maken. Je geeft dus lange termijn inkomsten op voor een vroeg voordeel. Het is daarom ook essentieel dat een vroege aanval genoeg schade doet bij de vijand om deze opoffering de moeite waard te maken.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
OL baneling drops op colossus zijn echt te goed
Heel erg effectief. Als een terran op een gegeven moment 7/8 thors heeft kan je dat bijna niet meer verslaan, totdat je infestors + neural parasite hebt. Ik kom nu vaak tegen terran die standaard thors gaan (ik ga standaard ook muta's) maar als ik dat zie, dan switch ik gewoon naar roach/hydra met infestors erbij.
Ohja als zerg zeur ik over SCV repair op thors
vooral omdat zerglings die niet standaard aanvallen en je ze niet handmatig kan selecteren omdat de thor zo groot is
Ohja als zerg zeur ik over SCV repair op thors
Muta's zijn bijna het ergste wat de zerg in de strijd kan gooien tegen protoss. Stalkers firing rate is ontzettend traag en de dps output is enorm laag om maar niet te praten over end game en upgrades voor stalker->LOL. De dps van phoenix is te laag wanneer de muta count te groot worden en vergt een enorm hoge APM om goed te doen. Een combinatie blink stalkers met HT werken wel weer goed, mits de micro van de muta's niet super hoog is. Alleen om HT"s te krijgen is een ander verhaal. Maar overall nerf muta's!!!!furby-killer schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:03:
[...]
Snelle rush en dan 10 banshees tegen je krijgen? Dan hebben we toch andere definities hier.
Voor terran is een redelijk standaard bij 9 of 10 population supply depot te maken, daarna bij 12 de barracks.
Mutas heb ik trouwens altijd al over geklaagd als terran zijnde. Simpelweg omdat de enige echte terran counters veel te traag zijn ertegen. Protos daarentegen hebben dat probleem niet met phoenix en blink stalker.
Overall ben ik het met djengizz eens. Ik denk dat zerg een transitie ondergaan zijn en een andere manier spelen en dat daar de protoss en in mindere mate terran daar enorme hinder van ondervinden(ik in iedergeval wel). Als protoss ga je bijna 80% zeker voor een xgate, robo, expand. Het is dus nu vooral zoeken naar andere BO's om te gebruiken. Als bijvoorbeeld de observer ook als halucination gemaakt kon worden zou je veel meer andere BO zien. Op dit moment is dat het breek punt.
Volgens mij vernietigen ultras thors ook wel redelijk. En thors krijgen geen bonus tegen broodlords, en hebben wel de irritante neiging om op broodlings te schieten, en kunnen iig geen kant op bewegen met zooi daarvan, combineer dat met hun traagheid en ze kunnen niet veel doen.
Anoniem: 303530
muta's zijn vrij effectief tegen stalkers, zo makkelijk hebben wij het dus niet.furby-killer schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:03:
sterker nog, stalkers zijn de units welke de minste dps per upgrade krijgen, of je moet probes meerekenen..
1 ultra > 1 thorfurby-killer schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:40:
Volgens mij vernietigen ultras thors ook wel redelijk. En thors krijgen geen bonus tegen broodlords, en hebben wel de irritante neiging om op broodlings te schieten, en kunnen iig geen kant op bewegen met zooi daarvan, combineer dat met hun traagheid en ze kunnen niet veel doen.
3 ultra's < 3 thors
...maar daar zijn ultra's niet voor bedoeld, ultra's zijn tanks voor je roaches en hydra's, niet andersom.
[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 17-11-2010 14:14 ]
op colossus? of bedoel je op thors? (door scv's)Gorion3 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:28:
OL baneling drops op colossus zijn echt te goedHeel erg effectief. Als een terran op een gegeven moment 7/8 thors heeft kan je dat bijna niet meer verslaan, totdat je infestors + neural parasite hebt. Ik kom nu vaak tegen terran die standaard thors gaan (ik ga standaard ook muta's) maar als ik dat zie, dan switch ik gewoon naar roach/hydra met infestors erbij.
Ohja als zerg zeur ik over SCV repair op thorsvooral omdat zerglings die niet standaard aanvallen en je ze niet handmatig kan selecteren omdat de thor zo groot is
Ooit gedacht om met thors en je leger marines + tanks gewoon zijn basis aan te vallen. Kan hij kiezen of verdedigen en dood gaan of aanvallen en dood gaan. Mutas vs mass thors + marines + medivacs is einde oefening mutas.furby-killer schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:03:
[...]
Snelle rush en dan 10 banshees tegen je krijgen? Dan hebben we toch andere definities hier.
ik was in de base van protoss en had al zijn command center kapot. Echter hij had ook nog een goede medespeler en die kwam hem redden. Ondertussen werd mij buddy afgemaaktShadowhawk00 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:04:
[...]
Ooit gedacht om met thors en je leger marines + tanks gewoon zijn basis aan te vallen. Kan hij kiezen of verdedigen en dood gaan of aanvallen en dood gaan. Mutas vs mass thors + marines + medivacs is einde oefening mutas.
Anoniem: 303530
ik deed laast een paar potjes 4v4 met dezelfde mensen, 4x achter elkaar:
word ik ge zealot rusht door 2 personen, kan net niet afhouden.
ga ik bij de ramp van de andere persoon kijken: staan er 4 cannons
en dat 4 games achter elkaar
terwijl ik hem had gezegd dat je juist geen canons moet bouwen, dan pakken ze gewoon je buddy, maar neer, hij wou niet luisteren....
word ik ge zealot rusht door 2 personen, kan net niet afhouden.
ga ik bij de ramp van de andere persoon kijken: staan er 4 cannons
en dat 4 games achter elkaar

Zijn er binnenkort ook ergens grote wedstrijden die live te volgen zijn. En is er ook ergens een chat waar die wedstrijd in gevolgt wordt?
@koekoek - www.teamliquid.net
Is DE website voor alles omtrent toernooien, broadcasts etc.
De GSL wordt uitgezonden via www.gomtv.net (laag kwaliteit stream is gratis, HQ = betalen)
Op TeamLiquid.net vind je vele livestreams van allerlei kaliber spelers.
Is DE website voor alles omtrent toernooien, broadcasts etc.
De GSL wordt uitgezonden via www.gomtv.net (laag kwaliteit stream is gratis, HQ = betalen)
Op TeamLiquid.net vind je vele livestreams van allerlei kaliber spelers.
Eindelijk rank 1 bronze met mijn 2v2 maat!
We lopen 300 punten voor op nr. 2 en wachten op de promotion.
Wel vervelend - we spelen nu alleer maar tegen gold, maar ook plat. en diamond zien we vaak. Wel raar aangezien we maar bronze zijn.. zou toch verwachten dat je tegen silver uit moet komen om te promoten.
Maar ok - we hebben er af en toe een paar gewonnen van die highrankers dus dat scheelt weer flink in de punten, en we verliezen maar 3/5 punten als we niet weten te winnen.
We lopen 300 punten voor op nr. 2 en wachten op de promotion.
Wel vervelend - we spelen nu alleer maar tegen gold, maar ook plat. en diamond zien we vaak. Wel raar aangezien we maar bronze zijn.. zou toch verwachten dat je tegen silver uit moet komen om te promoten.
Maar ok - we hebben er af en toe een paar gewonnen van die highrankers dus dat scheelt weer flink in de punten, en we verliezen maar 3/5 punten als we niet weten te winnen.
ik heb single player nog niet helemaal 100% uitgespeeld, dus de verschillende moeilijkheden. Maakt dat uit voor je positie op de ladder? Ik vind namelijk alleen multiplayer leuk.
Nee, je singleplayer progressie maakt helemaal niets uit. B.net kijkt alleen naar je ladder-performance.
Ik heb bijv. nog geen enkele seconde singeplayer aangeraakt, al zal ik dat ooit voor de funs wel eens doen
Jah, verloren toen omdat hij mijn laatste gebouw had gesloopt voordat mijn laatste gebouw kapot was, en had nog wel genoeg SCVs en een veel groter legerShadowhawk00 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:04:
[...]
Ooit gedacht om met thors en je leger marines + tanks gewoon zijn basis aan te vallen. Kan hij kiezen of verdedigen en dood gaan of aanvallen en dood gaan. Mutas vs mass thors + marines + medivacs is einde oefening mutas.
Maar die keer was heel lang geleden. Echter mutas zijn heel snel, als jij je basis niet verdedigt moorden ze je SCVs tot de laatste uit en zijn ze nog op tijd terug om tegen jouw leger te vechten.
En ik zou niet weten of stalkers nou wel of niet winnen cost/effective tegen mutas, kan zijn dat ze weinig dps hebben, maar ze zijn wel best sterk. Als ze nog verliezen vind ik wel dat mutas een nerf tegen ground targets mogen krijgen (dan wel tegen air, maar ik vind mutas wel erg goed tegen zowel ground als air targets voor basis air unit). Aangezien ik in het algemeen niet vind dat zerg erg OP zijn kan dat wel ergens anders gecompenseerd worden.
Maar dan nog, stalkers kan je stuk eerder maken dan mutas, dus je zal er meer van hebben. En als je blink hebt kunnen de mutas tenminste niet zomaar ervandoor gaan, want dat was altijd het probleem dat ik met terran had. Als je één van de counters tegen mutas had gingen die dingen er gewoon vandoor. Gezien dat die counters voornamelijk ook retetraag waren kon ik nooit veel expansions bij houden. Terwijl als protos ik met blink stalkers en phoenixen wel snelle units heb.
Muta's zijn ook heel erg duur en niet zo heel erg sterk, ze zijn snel en dat is het dan ook.
2-3 turrets bij je SCV's en de ander moet echt met 16+ mutas aankomen om dat nog een beetje redelijk te mollen, zet er 1 thor tussen en het wordt echt een ramp met mutas.
Uiteindelijk is het niet cost effective meer om aan te vallen en een grote groep muta's betekend niets anders.
Mutas zijn er om te harassen en loslopende units en slecht verdedigde units te mollen zodra je met een grote groep marines aankomt of met een groepje thors zijn ze vrij zinloos, zeker door de splash damage van die laatste.
2-3 turrets bij je SCV's en de ander moet echt met 16+ mutas aankomen om dat nog een beetje redelijk te mollen, zet er 1 thor tussen en het wordt echt een ramp met mutas.
Uiteindelijk is het niet cost effective meer om aan te vallen en een grote groep muta's betekend niets anders.
Mutas zijn er om te harassen en loslopende units en slecht verdedigde units te mollen zodra je met een grote groep marines aankomt of met een groepje thors zijn ze vrij zinloos, zeker door de splash damage van die laatste.
ik heb nooit problemen met zerg en mutas. Tegen zerg plaats ik altijd minimaal 15 Missile Turrets en niet alleen aan de rand van mijn base. Daarnaast vind ik een Sensor Tower een must have. Het valt mij op als je sensor tower plaats dat de vijand je dan over het algemeen weer wat meer tijd geeft.
Aan de ingang van mijn base plaats ik heel veel bunkers maar met 1 marine erin. Zerg valt dat als eerste aan en dan kan je ze met de tanks killen. Heb zo laatst een invasie van Hydralisks compleet vervaagd.
Aan de ingang van mijn base plaats ik heel veel bunkers maar met 1 marine erin. Zerg valt dat als eerste aan en dan kan je ze met de tanks killen. Heb zo laatst een invasie van Hydralisks compleet vervaagd.
[ Voor 48% gewijzigd door isomis op 17-11-2010 15:41 ]
Je kunt ook irc.tweakers.net #SC2 bezoeken. Daar volgen we ook regelmatig uitzendingen van grote toernooien. Zoals afgelopen zaterdag nog de finale van GSL.koekoek2003nl schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:59:
Zijn er binnenkort ook ergens grote wedstrijden die live te volgen zijn. En is er ook ergens een chat waar die wedstrijd in gevolgt wordt?
Gewoon mass roach/bling(met burrow) gaan. Wint easy van 7/8 thors met scv repair. Later infestors toevoegen met NP. Je moet wel een goede surround krijgen. Ultras zijn ook goed tegen thors mits ze een surround kunnen krijgen.Gorion3 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:28:
OL baneling drops op colossus zijn echt te goedHeel erg effectief. Als een terran op een gegeven moment 7/8 thors heeft kan je dat bijna niet meer verslaan, totdat je infestors + neural parasite hebt. Ik kom nu vaak tegen terran die standaard thors gaan (ik ga standaard ook muta's) maar als ik dat zie, dan switch ik gewoon naar roach/hydra met infestors erbij.
Ohja als zerg zeur ik over SCV repair op thorsvooral omdat zerglings die niet standaard aanvallen en je ze niet handmatig kan selecteren omdat de thor zo groot is
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 335382 op 17-11-2010 15:43 ]
15 missile turrets? En daarna nog meer voor elke expansion? Lolbroek, dan heeft die zerg wel een enorme voorsprong.
Een enkele thor neerzetten als verdediging zorgt er alleen voor dat hij een makkelijke kill op een thor krijgt.
Ik ga er dan wel even vanuit dat ze weten hoe je een thor moet aanvallen met mutas, dat is redelijk simpel, maar ja als ze gewoon rechtsklikken op de thor van afstand dan geloof ik wel dat je redelijke verliezen hebt.
Wat een onzin. Met de helft daarvan wandel je al over 2-3 turrets die je SCVs beschermen heen. Met 16 mutas heb je ook nog eens een dode thor erbij met nauwlijks verliezen, en hij is zijn thor, zijn missile batteries en al zijn SCVs kwijt, en waarschijnlijk ook CC als het leger niet heel dichtbij is.Shadowhawk00 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:35:
Muta's zijn ook heel erg duur en niet zo heel erg sterk, ze zijn snel en dat is het dan ook.
Een enkele thor neerzetten als verdediging zorgt er alleen voor dat hij een makkelijke kill op een thor krijgt.
Ik ga er dan wel even vanuit dat ze weten hoe je een thor moet aanvallen met mutas, dat is redelijk simpel, maar ja als ze gewoon rechtsklikken op de thor van afstand dan geloof ik wel dat je redelijke verliezen hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 17-11-2010 15:58 ]
expansion zal je moeten beschermen met units. Echter ik denk dat je al verloren hebt, als je zerg zoveel mutas hebt laten maken.furby-killer schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:57:
15 missile turrets? En daarna nog meer voor elke expansion? Lolbroek, dan heeft die zerg wel een enorme voorsprong.
[...]
Wat een onzin. Met de helft daarvan wandel je al over 2-3 turrets die je SCVs beschermen heen. Met 16 mutas heb je ook nog eens een dode thor erbij met nauwlijks verliezen, en hij is zijn thor, zijn missile batteries en al zijn SCVs kwijt, en waarschijnlijk ook CC als het leger niet heel dichtbij is.
[ Voor 4% gewijzigd door isomis op 17-11-2010 16:27 ]
Ik ben er 100 procent van overtuigd dat jij geen problemen hebt met mutas wanneer je 15 missile turrets plaatst. Maar je moet dan wel problemen hebben vs alle andere units van zerg aangezien een goede zerg gewoon 3/4 expansions neergooit lol.isomis schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:37:
ik heb nooit problemen met zerg en mutas. Tegen zerg plaats ik altijd minimaal 15 Missile Turrets en niet alleen aan de rand van mijn base. Daarnaast vind ik een Sensor Tower een must have. Het valt mij op als je sensor tower plaats dat de vijand je dan over het algemeen weer wat meer tijd geeft.
Als je zerg zoveel mutas laat krijgen dat die repaired missile turrets kan slopen in de mineral line doe je echt iets fout. 3 in je main en 2 bij elke expansion is genoeg.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 335382 op 17-11-2010 17:59 ]
ik zeg 1 broodlord maakt gehakt van die turrets lol
Je overschat de muta's. 8 muta's verliezen van 3 goed geplaatste missile turrets (test het zou ik zeggen), zonder dat de SCV's repairen. Met repairen wordt het heel eenzijdig en verlies je je muta's vrij snel.furby-killer schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:57:
[...]
Wat een onzin. Met de helft daarvan wandel je al over 2-3 turrets die je SCVs beschermen heen. Met 16 mutas heb je ook nog eens een dode thor erbij met nauwlijks verliezen, en hij is zijn thor, zijn missile batteries en al zijn SCVs kwijt, en waarschijnlijk ook CC als het leger niet heel dichtbij is.
Een direct confrontatie tussen 3 missile turrets+thor+repair SCV's vs 16 muta's loopt ook niet al te best af voor zerg, Muta's winnen wel maar je houdt er heel weinig over.
Anoniem: 213904
Probeer eens de 'magic box'.Elp schreef op woensdag 17 november 2010 @ 20:08:
[...]
Je overschat de muta's. 8 muta's verliezen van 3 goed geplaatste missile turrets (test het zou ik zeggen), zonder dat de SCV's repairen. Met repairen wordt het heel eenzijdig en verlies je je muta's vrij snel.
Een direct confrontatie tussen 3 missile turrets+thor+repair SCV's vs 16 muta's loopt ook niet al te best af voor zerg, Muta's winnen wel maar je houdt er heel weinig over.
http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Mutalisk
http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Missile_turret
Volgens deze info gaat een turret dood door 2 volleys van 8 muta's, terwijl het drie turrets 2 volleys kost om één muta neer te krijgen. Je zou dus ~4 mutas overhouden na 3 turrets kapot gemaakt te hebben.
Zelf heb ik als P ook veel moeite met muta's, cannons vertragen alleen maar en doen weinig damage, en om echt effectief te zijn vs muta heb je stalkers + sentry met Guardian Shield nodig. Maar als je mineral line geharasst word en je warpt stalkers in, kan je niet een sentry inwarpen voor een instant GS.
Ik denk- als je toch iets wilt nerfen van Z/ of de muta- dat ze iets tegen de magic box moeten doen. Imo is dit gewoon een bug expoit of anders gezegd- ik denk niet dat blizzard dit bewust zo geprogrammeerd heeft.Anoniem: 213904 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 20:34:
[...]
Probeer eens de 'magic box'.
http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Mutalisk
http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Missile_turret
Volgens deze info gaat een turret dood door 2 volleys van 8 muta's, terwijl het drie turrets 2 volleys kost om één muta neer te krijgen. Je zou dus ~4 mutas overhouden na 3 turrets kapot gemaakt te hebben.
Zelf heb ik als P ook veel moeite met muta's, cannons vertragen alleen maar en doen weinig damage, en om echt effectief te zijn vs muta heb je stalkers + sentry met Guardian Shield nodig. Maar als je mineral line geharasst word en je warpt stalkers in, kan je niet een sentry inwarpen voor een instant GS.
Dit topic is gesloten.