[Verzamel] Landschappen deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 07:31
Na het verkleinen verscherp ik altijd iets, omdat het verkleinen opzich voor wat onscherpte zorgt. Het origineel is retescherp overigens. De Samyang14mm-5d2-Combi is echt een geweldige :)

Moet er voor de volgende keer wel aan denken om de foto's verticaal te nemen, nu hou ik eigenlijk te weinig resolutie over. (2200px hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 11:59

Royz

Kleurenblind!!

ThomasW schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 14:50:
De Samyang14mm-5d2-Combi is echt een geweldige :)
Huh? Die heb je voor deze foto niet gebruikt toch? Bij je EXIF staat Focal Length 50 mm :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:33
Royz schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:31:
[...]

Huh? Die heb je voor deze foto niet gebruikt toch? Bij je EXIF staat Focal Length 50 mm :)
De samyang = handmatig focus en diafragma, dus waarschijnlijk geen enkele communicatie tussen lens en camera.
50mm zal wel de standaard zijn die de body aangeeft als 'm niet anders wordt verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 07:31
Klopt, er wordt niets doorgegeven aan de camera. Diafragma op f/8 en gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 08:23
Vanwege overspannenheid heb ik wat meer tijd omhanden. En om tot rust te komen vind ik het heerlijk om er met camera en statief op uit te trekken. Dit om de schoon- en maakbaarheid van het Hollandse landschap vast te leggen,

Onderstaande foto is geschoten vlak onder het Naardermeer, het oudste natuurgebied in Nederland, en een mooi voorbeeld van oude polder (met schapen), omringd door menselijke invloeden.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8023/7338846674_8ae66178b0_z.jpg
Klik voor groter in een Flickr lightbox

Over alle vorige foto's, alles is al gezegd, dus ik heb daar weinig aan toe te voegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 17:29

Goku33

Ownage!

Mooi hoor, onmiskenbaar Hollands :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 08:23
Goku33 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 16:52:
Mooi hoor, onmiskenbaar Hollands :)
Inplaats van molens staan er eletriciteitsmasten in beeld.

Het is trouwens een zoekplaatje. Er is nog een spoorlijn te vinden, en de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal van de a1 (alleen de torens) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetplok
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-08-2023
@PowerUp: Zwart/wit past goed bij zo'n mooi kasteel, ik vind het ook mooi hoe de brug je ogen "leiden" naar het kasteel zeg maar. Ik heb btw jouw advies opgevolgd en de foto's uit mijn vorige post gecropped naar 16:9 ik vind ze zelf ook beter zo!

@ThomasW: De foto is inderdaad erg scherp! Ik vind hem echter wel erg vol! Ik had hem denk ik mooier gevonden met wat meer lege ruimte.

@Wolfenstein: Erg mooie kleuren zo in de lucht!

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7081/7160310597_148a373124_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

guapper schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:46:
[...]

De samyang = handmatig focus en diafragma, dus waarschijnlijk geen enkele communicatie tussen lens en camera.
50mm zal wel de standaard zijn die de body aangeeft als 'm niet anders wordt verteld.
Ah, zover had ik nog niet nagedacht. Cool :D

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@PowerUp: Mooi plaatje. Geluk dat er geen mensen op staan. Toen ik er was, was het behoorlijk druk.
@manmetplok: De uitgebeten linker boven hoek leidt wel erg af.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:47
Deathchant schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:50:
Powerup, ik vind em WEL cool :) zwart wit was een goeie keuze :) Ik heb ook exact zo'n foto. Ik vind Eilean Donan toch wel beter van de "zijkant" zeg maar, als het hele brugje erop staat.
Van deze kant zeg maar: https://farm5.static.flic...93014004_a2a0ea9556_z.jpg

Nu krijg je wat weinig mee van de omgeving waar het in ligt en dat vind ik voor de foto vaak net zo belangrijk.
Het zijn twee verschillende perspectieven, maar van die kant is hij ook mooi inderdaad. Helaas was het weer niet zo mooi toen wij er waren.
BlaTieBla schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 23:10:
@PowerUp: Mooi plaatje. Geluk dat er geen mensen op staan. Toen ik er was, was het behoorlijk druk.
@manmetplok: De uitgebeten linker boven hoek leidt wel erg af.
Daar had ik inderdaad geluk mee, want het was er best druk.

@manmetplok: mooi dat nevelige met die zonnestralen er doorheen. Ik zou die vogels links nog weghalen, dat zijn nu meer stipjes.
@Wolfensteijn: Erg Nederlands inderdaad, er zijn altijd wel ergens hoogspanningskabels in het beeld te vinden. Mooie lichtinval en kleuren.
@ThomasW: Lekker veel contrast in de foto, maar ik mis een beetje het onderwerp.

Gisterochtend voor het werk nog even naar een akkertje gefietst waar de zon net overheen scheen.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7073/7186757085_32055f4938_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:37

Barrycade

Through the...

@ PowerUp: lekker zomers sfeertje zo met de flare en warme toning.
Vakantie fototje met wat minder mooi weer in de Oostenrijkse bergen.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5192/7416152692_1ccf286f34_c.jpg
Clouds Mountain and Trees by Barrycades, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 22:20
Twee mooie contrasterende platen hierboven, dat warme zomerse korenveld tegenover de koude van de Alpen. Beide fijn!

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7109/7421992764_b61bfa2ecf_z.jpg
Kinderdijk by Wave / Particle / Pixel, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PowerUp: Geeft de goede sfeer weer (vochtige begroeiing (dauw), opkomende zon, het begin van een mooie zomerse dag)
@Barrycade: Links en rechts geeft een mooi contrast met elkaar. Goede sfeer.
@WhiskyPhreak:Mooi moment, goede uitsnede. Het klopt gewoon.

Klikbaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.pwiv.nl/GOT/LAND/IMG_1541_e0_b_b.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:17

Polariteit

Fietsende fotografeur

@imagine: mooie kleuren. Waar ik me wel aan stoor zijn die wazige vlekken in het water in het midden.

@whiskeyphreak: mooie klassieke kinderdijk foto. Wel een beetje vieze kleuren, maar dat is mijn smaak :P

@barrycade: gave plaat. Heb op groot formaat wel het idee dat hij onscherp is?

@powerup: erg mooi licht valt er op het graan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Imagine: Mooi dat gladde wateroppervlak, had evt nog wel iets meer uitgesmeerd gemogen zodat er helemaal geen golfjes meer te zien zouden zijn.
@WhiskyPhreak: Goede compositie, mooi licht. Klein randje extra bovenaan had naar mijn idee beter geweest.

Laatst nog net gelukt van deze kortstondige regenboog een foto te maken. Heb de kleuren extra aangedikt, hoewel de regenboog in het echt ook uitzonderlijk fel was.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5152/7440017904_c976b249d2_z.jpg
Multiple Supernumerary Bows by T van der Velden, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Sorry sargonaut, maar dit is echt niet prettig om naar te kijken... ik ben veel beter van je gewend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De foto kwam zo goed als grijs uit de camera, met een hele vage regenboog. Eenmaal op kleur gebracht was de ruis niet om aan te zien, ook al was de foto genomen met de ISO op 200. Na maximaal ontruist te hebben, kreeg ik allerlei artifacts in de kleurverlopen en heb ik de foto verschillende keren vervaagd om er nog iets van te maken. Om ook de 'supernumerary bows' aan de onderkant te kunnen zien moest ik de foto flink nabewerken. Die paarsige tint en de vlek aan de linkerkant viel me pas op nadat de foto al op Flickr stond, maar verdwijnt snel als ik de witbalans iets koeler zet. Heb het maar zo gelaten, aangezien het me voornamelijk om de bogen aan de onderkant ging. Twijfelde zelf ook een beetje over de kwaliteit, maar vond het wel een apart verschijnsel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjzijderveld
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08 10:55
@PowerUp: Mooie plaat, heb het idee dat het koren iets te groen is in de voorgrond?
@Barrycade: Mooi uitzicht, maar ik mis wat spanning in de foto, misschien omdat de berg zo contraal staat.
@WhiskyPhreak: Mooie plaat, ben niet zo'n fan van de kleuren, maar dat is meer een kwestie van smaak.
@Imagine: Leuke plaat, had denk ik beter geweest van een nog lager standpunt en iets meer omhoog gericht, maar kan me voorstellen dat dat erg lastig is op het water :)
@Sargonaut: Mooie kleuren, naar mijn smaak wel iets teveel aangedikt.

Lang geleden dat ik hier een foto geplaatst heb. Nu met een nieuwe EOS 60D ben ik toch weer wat meer foto's gaan maken, en ben benieuwd naar wat meer meningen :)
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7212/7396173494_e3d91664a8_z.jpg

Canon EOS60D | Canon 100mm f/2.8 USM | Canon 100-400mm f/4.5-5-6L | Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Mooie lucht. Leuk hoe het gras je naar de windmolen toe leidt.
Wel vind ik de kleuren wat flets, en staat je horizon wat scheef.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjzijderveld
Ouch, dat ik die horizon niet gezien heb...
Vooral het gras is inderdaad beetje flets, maar vind het niet echt storen, jij wel?

Canon EOS60D | Canon 100mm f/2.8 USM | Canon 100-400mm f/4.5-5-6L | Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
De voorgrond is nu vrij flets tegenover de contrastrijke lucht ;) En die flare stoort me een beetje eigenlijk :P Maar de lucht vind ik wel cool.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Storen niet echt, maar ik denk wel dat de foto een stuk meer zou spreken als'ie wat nabewerkt is.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@wjzijderveld: best een interessante plaat qua lucht en compositie. Ben het wel eens wat betreft de voorgrond. Die kan wel wat meer pit gebruiken :)

Van mij een cliche plaatje: weggetje en bergje...

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7107/7455317400_dd38e9debc_z.jpg

Ben wat aan het experimenteren gegaan in Lightroom, vond dit wel mooi overkomen eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
wjzijderveld schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 17:20:
Vooral het gras is inderdaad beetje flets, maar vind het niet echt storen, jij wel?
Net geprobeerd (met fsviewer), adjust levels, linkerlijntje wat meer opgeschoven tegen de (rgb)histogram, een wereld van verschil met slechts één aanpassing! (kan nu helaas geen plaatjes uploaden). Met weinig moeite kun je er veel aan verbeteren. Anyway, het is jouw (mooie) foto.

@WhiskyPhreak: Mooie plaat, ik vind die oude foto look hier wel wat hebben.
@Imagine: Mooie sfeer met die varens, dat water lijkt wel epoxyhars ofzo.
@Sargonaut: heftig die kleuren :), hier vind ik dat wel mooi.
@marceltuit: mooi, scherp en veel contrast.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

ThomasW schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 14:50:
Het origineel is retescherp overigens. De Samyang14mm-5d2-Combi is echt een geweldige :)
Heb er lang over nagedacht wat ik nu wil, maar ga toch die samyang 14mm halen hoor icm mijn 5DII. F8 en gaan, ben benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:04

Major_ton

Shoot!

@Marceltuit: Cliché of niet, het is wel een gave plaat. Volgens mij komt hij alleen wel beter uit op groot formaat vanwege de detailrijke structuur in zowel het asfalt als de bergen? Hoe dan ook, ik vind em leuk.

Van mij dan ook een kleine bijdrage... Hoewel de wolken rechtsboven ietwat zijn uitgebeten in het wit vanwege de erg felle zon, ben ik erg tevreden met de rest van de lichtval in de plaat. Ook de compositie vind ik goed gelukt. Niet te krap en niet te open. Maargoed, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8015/7496946886_a45208146e_z.jpg
dol 013 by Verbruci, on Flickr

De foto is genomen in Noord Italië (Gavia pass).

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Helemaal met je eens Major_ton. Eigenlijk moet je de foto's die flickr op klein formaat toont altijd negeren en doorklikken naar de grote versie.

Jou plaat is best gaaf! Mooi zo met dat meertje . Compositie is idd erg goed, al had ik misschien vlak onder het meertje net iets meer ruimte overgelaten naar de rand toe.

Ik vind de bergen in de achtergrond wel iets aan de donkere kant, maar dat kan eventueel ook aan mijn scherm liggen.

Die witte/wazige vlek rechts, is dat een wolk/mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Toen ik de foto net had gepost viel ik plotseling ook over de ietwat krappe uitsnede aan de onderkant. Grappig dat jij dat ook opmerkt. Ik zal vanavond eens kijken of ik daar nog wat mee kan. De bergen achterin zijn idd tamelijk donker. Zo vind ik dat er mooi een drie-deling in de foto onstaat. Groene voorgrond met het meer, de donkere achtergrond voor contrast en de heldere lucht er boven. De 'witte' waas rechts zijn optrekkende wolken die door de zon belicht worden.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Sargonaut, Aparte en volgens mij unieke regenboog maar voor de rest weinig bijzonders. Zou het dus goed doen bij regenboogliefhebbers denk ik.
@ Wjzijderveld, leuke compo. Het gras is wat flets en met een iets ander/lager standpunt had je het gras wat meer onderdeel van je foto kunnen maken. Nu is die een beetje saai. Horizon nog steeds ietsje pietsje scheef trouwens ;
@ Marcel, de compo met de weg is leuk. Jammer dat het groen van die boom links een beetje in de achtergrond verdwijnt. Die had dan mooi voor een extra onderwerp en diepte kunnen zorgen. ik vind de rotsen wat donker. Het hoge contrast van de weg maakt hem icm het landschap wat druk.
@MajorTon, mooi tegenlicht en laagjes. Compo met het meertje is leuk. Wel is die aan de onderkant wat krap maar alleen de camera wat meer omlaag richten zou ook niet ideaal zijn gezien de verhouding land/lucht die nu goed is. De voorgrond had nog wel iets sterker gekund.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7128/7487217436_7622b4e538_z.jpg
Scotland - Isle of Skye - Quiraing by ApoJapo1, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

@apojapo1: Je hebt mij zojuist 5 minuten kijkplezier bezorgt met je foto. Waarvoor mijn dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjzijderveld
Hele toffe plaat! Doet mee een beetje denken aan Mordor, mis alleen nog een vulkaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Tnx Apojapo voor je comment. Wat betreft de boom, goed dat je daar over begint. Die heb ik zelfs al een beetje geprobeerd los te maken van de achtergrond, maar dat ging er gigantisch onnatuurlijk uitzien :(

Jou plaat is super; had hem al ergens anders gezien maar blijft een mooie plaat.

@major_ton: de drie-deling is idd wel goed gelukt. Ik zag trouwens op mijn scherm thuis dat de bergen daar toch wat minder donker waren, en dat zag er een stuk beter uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Polariteit op 05-07-2012 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:33
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:05:
@ Sargonaut, Aparte en volgens mij unieke regenboog maar voor de rest weinig bijzonders. Zou het dus goed doen bij regenboogliefhebbers denk ik.
@ Wjzijderveld, leuke compo. Het gras is wat flets en met een iets ander/lager standpunt had je het gras wat meer onderdeel van je foto kunnen maken. Nu is die een beetje saai. Horizon nog steeds ietsje pietsje scheef trouwens ;
@ Marcel, de compo met de weg is leuk. Jammer dat het groen van die boom links een beetje in de achtergrond verdwijnt. Die had dan mooi voor een extra onderwerp en diepte kunnen zorgen. ik vind de rotsen wat donker. Het hoge contrast van de weg maakt hem icm het landschap wat druk.
@MajorTon, mooi tegenlicht en laagjes. Compo met het meertje is leuk. Wel is die aan de onderkant wat krap maar alleen de camera wat meer omlaag richten zou ook niet ideaal zijn gezien de verhouding land/lucht die nu goed is. De voorgrond had nog wel iets sterker gekund.

[afbeelding]
Scotland - Isle of Skye - Quiraing by ApoJapo1, on Flickr
Wat een heerlijke plaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
@ Major_ton: je wordt mooi via het meer lekker de diepte in getrokken, waarna je weer terug beland bij het meer. Mooie onderscheiding in de wolken ook. Rechts lijkt er een wat witte waas over de foto te liggen, alsof er een lage wolk hangt. Weinig aan te doen.

@ Apojapo1: Mijn eerste gedachte was dat het een HDR was. Dat dacht ik met name vanwege de voorgrond. Klopt dat? Ook ik vind m geweldig om naar te kijken en deel het commentaar van Major_ton. Als ik toch een lichtelijk kritiek puntje mag geven, had van mij de lucht dramatischer gemogen. Daarmee bedoel ik dat de lucht best zo grijs mag zijn, maar dat ik graag meer wolkenstructuren en meer grijstinten zou zien ipv voornamelijk grijze vlakken. Dit heb je echter niet zelf in de hand, dus of je het beter had kunnen doen: ik denk van niet. Mooie plaat! Overigens vind ik dat van eigenlijk al je foto's hier wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt allen. Deze locatie is alleen niet heel origineel. Hoewel ik er nog niet veel gezien heb met die schapen op de voorgrond. Je moet dan een beetje geluk hebben met de (schuwe) schapen en de zon.

@ douPel, het is geen HDR. De lucht is dankzij de ND-grad nog wat donkerder. Bedankt voor je compliment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Met enige regelmaat kom ik in de Kennemerduinen alwaar er goed valt te spelen met de lichtval door de bomen. Je zorgt al snel voor diepte in een foto door met de lengte van een bospad mee te fotograferen. Het is natuurlijk mooi wanneer de zonnenstralen zichtbaar door de bomen schijnen, maar beslist niet vereist voor een geslaagde foto. Hoewel ik zelf erg tevreden ben over de onderstaande serie, ben ik toch benieuwd naar jullie mening. Vooral foto 1 is voor mij van een wat speciale waarde, dus plaats ik deze dan ook met enige 'angst' voor jullie kritiek.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8143/7516851510_f76b6a3752_z.jpg
kennemerduinen 001 by Verbruci, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7247/7516851182_36388777a9_z.jpg
kennemerduinen 002 by Verbruci, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8283/7516868194_18fa283bb8_z.jpg
kennemerduinen 003 by Verbruci, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 22:41

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@Major_ton, ik ben het met je eens wat betreft foto 1, dit is toch wel de beste uit de serie hier. Prima foto met net genoeg contrast. Wel heb ik bij deze foto (net als bij de andere foto's) het idee dat de witbalans wat aan de koele kant staat wat bij foto 1 en 3 resulteert in wat blauwig gras, niet helemaal mijn smaak bij deze platen.

Foto 2 vind ik veel te hard licht hebben, met name in de bladeren bovenin en is het gras langs het pad onnatuurlijk veel groener dan de rest van het groen in de foto.

Foto 3 heeft voor mij net wat te weinig contrast, en zoals ik hier boven al aangaf een wat te koele witbalans in de schaduwen.

Maar je moet trots zijn op foto 1, toffe foto ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@major ton: de eerste is inderdaad best gaaf. Mooi licht. Als ik iets over de eerste foto moet roepen, dan is het dat de voroste 'zonnevlek' aan de onderkant afgesneden wordt ipv 'vrij' ligt.

De tweede sluit ik me aan bij ventieldop, het licht en de schaduwen zijn te hard.

De derde vind ik ook wel mooi, deze heeft de mooiste kleuren van de drie. Ook het kronkelige pad vind ik hier wel wat hebben.

Van mij ook een bosfoto, niet met een pad maar met een sloot :)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8143/7519143224_f22e726ca9_z.jpg
The forest... by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Apojapo: Showcase!
Marcel: Showcase!

:)

Majorton: jouw foto's zijn ook erg mooi moet ik zeggen. Ik zou van de eerste foto links en rechts iets meer weghalen zodat de nadruk meer op het weggetje tussen de bomen met de zonnestralen ligt.

@apojapo, ik ben NET terug van Isle of Skye :) ik ga ook denk ik een nieuwe testcase maken :)
Ow enne....ik wil meer zien van jou!!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Tnx Deathchant :)

Ben benieuwd naar je testcase van Skye; ben er nooit geweest maar heb er genoeg foto's van gezien en vind het gewoon schitterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Major_ton, goed opzoek gegaan naar mooi licht zoals bij 1 en 3 en bij 2 geeft de schaduw op het pad aardig wat diepte. Ik zou alleen wel wat meer proberen met je positie, die zijn nu wat standaard/saai.
@ Marcel, lekker sfeertje!. Ik had hem waarschijnlijk meer symmetrisch gemaakt door er rechts iets af te halen. Verder moet deze plaat me een beetje denken aan de Horsten in Wassenaar.
@ Deatchant, thx maar meer heb ik (voorlopig) niet. Laat maar zien die platen van Skye!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Apojapo, tnx! Heb even zitten kijken naar je tip wat betreft symmetrisch maken, goed idee! Hij ziet er dan gelijk een stukje beter uit.

De Horsten in Wassenaar ken ik niet, de foto is genomen in Den Haag. Wel vlak tegen Wassenaar aan (clingendaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@marceltuit:
Ik ben benieuwd of deze foto nog spannender kan worden met een lager standpunt (en iets meer met de sloot in het midden) en misschien een beetje omhoog gericht zodat alle bomen nog grootser over komen, waardoor je je voelt geimponeerd door de tunnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik weet wel zeker dat hij dan spannender wordt, maar ik heb geen trek in natte voeten :P

(ik lag op een bruggetje...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

woeps verkeerde topic :z

[ Voor 236% gewijzigd door backupdevice op 23-07-2012 09:07 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@marceltuit,
Mooie plaat. dat groene lijkt wel chemisch.

@apojapo1,
Heel mooi! mooi hoe de zon dat voorste stukje belicht.

Sinds vorige week ik het bezit van een Nikon d5100 en dit is een van de vele foto's die ik afgelopen weekend heb geschoten.

Hier een van mij. Ik had deze ook in het solo testcase topic geplaatst. Daar als commentaar dat hij wat de donker was. Heb hem nu wat lichter gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7269/7620766720_839b6d433e_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

haha er is niks chemisch aan mijn foto hoor, staat volgens mij geen chemische reactor achter de bomen :P

Jou plaat heeft best lekkere frisse kleuren. Ik vind wel de lucht de licht. Ik weet niet of je lightroom hebt, maar daarmee kan je makkelijk een verloopfilter over de lucht leggen, en die wat donkerder maken. (en dan minimaal tot het niveau van de reflectie, want die is donkerder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Everest massief. Je ziet Lothse, Nuptse en in het midden Summit Everest. Genomen met een Panasonic DMC-LZ10

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7120/7682866624_9c559840f0_z.jpg
P1000283 by backupdevice501, on Flickr

@Mavi, mooie weerspiegeling. altijd jaloers hoe jullie de kleuren zo mooi krijgen.
@powerup, zo mooie foto, ik zou die wel aan de muur kunnen hangen

[ Voor 124% gewijzigd door backupdevice op 31-07-2012 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Vette blauwe lucht zeg!

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7255/7699370066_bf0352ef5b_z.jpg
Find Bugs Bunny please... by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

de plaat is erg cool Marcel, maar het ziet er wel wat neppig geel/oranje uit. Oogt een beetje onnatuurlijk, of ligt dat aan moi?

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

mwah, ik heb de belichting/kleuren wel iets aangepast maar hier op mijn gecalibreerde en ongecalibreerde schermen ziet het er niet echt extreem nep uit ofzo. Maar dat kan net zo goed aan mij liggen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 13:12
Ik vind 'm ook errug gaaf hoor. Maar ben het wel eens met de opmerking over kleur. Die gaat op mijn scherm ook wel even de schermen van het geloofwaardige over en daar vind ik het niet de juiste setting voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Qua kleuren vind ik 'm niet nep aan doen, maar ik denk niet dat het in het echt zulke kleuren zou hebben én zo licht zou zijn. Maar vind 't wel een erg mooie, sfeervolle plaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024
@mavi1986 : wat een prachtige reflectie! en mooie compositie.
@marceltuit : mooi mysterieus. is de kleur echt of is dit nabewerking? enne bugsbunny is gespot ;)

Een paar van mij uit Schotland

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7132/7416152096_849c0c8191_c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7252/7416138574_4c22081e94_c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5160/7416164232_67d840467a_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

ok helder, dan ben ik dus toch iets te ver doorgeschoten. Vond het zelf wel mooi eigenlijk :P

@Cashmoney: Zo'n soort effect krijg je altijd als je mist hebt in combinatie met tegenlicht van de vroege ochtendzon. Zoals al gezegd, ik heb hem wel iets nabewerkt (witbalans op dag gezet, exposure omhoog, hooglicht omlaag, etc). Maar de natuur doet het meeste werk in deze ;)

Jou platen: de eerste 2 platen hebben mooi licht te pakken, alleen ik vind de luchten te licht en de voorgrond te donker... Ook vind ik de flares in de tweede een beetje storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

@Marcel

Ik heb er geen problemen mee, ik vind het niet "nep" overkomen eigenlijk. De tonen van de kleuren zijn heel natuurlijk en er zitten nog genoeg hints van groen in het gras / bomen op de voorgrond. Alles is wat scherp voor zo'n kleurende nevel, maar het is niet ongeloofwaardig. Daarnaast, ook al was het dat wel, het heeft wel sfeer. Het is alleen gewoon niet een typisch Nederlands / Europese setting. Als je van die landschappen en kleuren houdt, snap ik dat dit iemand tegen kan staan.

@Cashmoney
De eerste staat me toch ergens tegen. Of het de vervorming links is, of de zon die een stukje boomstam clipt... Ik kan de vinger er niet op leggen, maar iets zit me dwars. Het gras staat er erg mooi op en de compositie is aardig. Met wat meer water in het midden had het wellicht nog mooier geweest, maar daar heb je natuurlijk niet heel veel controle over.

Over nep gesproken, de grens tussen het water in de 2e plaat en de rotsen ziet er uit alof je het gephotoshopt heb. Dat zal vast niet zo zijn, maar deze plaat heeft in dat gebied een heel raar uiterlijk. Ook de reflectie / transperantheid klopt niet helemaal lekker... Waarschijnlijk door de flare / polaroid filter dat halverwege tussen wel en geen reflectie staat.

In de derde plaat mis ik wat contrast en hij lijkt een beetje onderbelicht, misschien maar 1/3e stop, maar toch. De kadering is leuk, maar de dunne takjes op de voorgrond vragen teveel aandacht gezien de positionering en de boom op het andere focuspunt is te gewoontjes om deze plaat interessant te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ backupdevice,
Ik mis een beetje scherpte.

@marceltuit,
Mooie foto hoor. Misschien nét iets te veel kleur voor mijn smaak

@CashMoney,
De eerste vind ik heel mooi kwa compositie. Hij is wel een beetje te donker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 10:55:
@ backupdevice,
Ik mis een beetje scherpte.

@marceltuit,
Mooie foto hoor. Misschien nét iets te veel kleur voor mijn smaak

@CashMoney,
De eerste vind ik heel mooi kwa compositie. Hij is wel een beetje te donker denk ik.
klopt, maar op die hoogte en die dag was het onmogelijk iets te zien zonder classe 4 zonnenbril dus ik ben hier al zeer tevreden mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
@ Marcel: Als ik nog ff 1 duit in het zakje zou mogen doen, dan zou ik de halve boom aan de rechterkant er uit croppen... Er valt je wel eens wat op als je nogmaals naar een foto kijk, wat daarbij aangeeft dat het een gave foto is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
@CashMoney, die eerste ziet er erg goed uit! Lekker licht en goede dieptewerking. Schitterende locatie.

Een opmerking over de compositie en 't perspectief.
De compositie is vrij druk, ik denk dat dat komt omdat de lijn die de stronk/takken vormen niet helemaal lekker ligt met de lijnen in de achtergrond (bergen en wolken). Ik hou zelf van rustige composities bij dit soort foto's.
Ik heb hier hier wat lijntjes getrokken, daar zie je met rode pijlen wat ik bedoel.

In 't zelfde plaatje zie je ook dat de ronde tak net links van 't midden de groene lijn van de bergen/horizon een stukje doorkruist. Wat mij betreft zou 't net wat lekkerder kijken als dit: a) elkaar niet kruist (is een 'vuistregeltje' dat lijnen in de achtergrond liever niet door je onderwerp snijden), of b) dan wat verder doorkruist.
Dat laatste zou je kunnen doen door je standpunt wat aan te passen, een stukje naar voren en de camera iets lager zorgt ervoor dat de tak hoger in beeld komt. Daarmee komt ie een stuk hoger boven de horizon te liggen.

Zo'n vuistregel is natuurlijk niet heilig en mag je best doorbreken, maar als je 't doet doe 't dan ook vol overtuiging en doorkruis 'm dan ook helemaal ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:21
erg mooie foto's in dit topic! Ben nog redelijk nieuw met fotografie dus ik heb niet echt het recht technisch commentaar te geven vind ik zelf :P

Hier 1 van mijn kant. Of hoort deze misschien bij dieren?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0fPyB.jpg

grotere versie:
http://www.flickr.com/pho...0/sizes/z/in/photostream/

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@adros, Ik vind hem wel aardig. reflectie in het water vind ik vooral mooi.

Het is overigens wel gewenst om commentaar te geven heb ik begrepen. ik weet ook nog niet zo veel van fotografie maar zeggen wat ik wel en niet mooi vind moet wel lukken :P

Afgelopen weekend heb ik weer wat foto's geschoten. Deze foto heb ik geselecteerd.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8428/7720507620_1d15832455_z.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2012 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@mavi1986: Qua kleuren een fijne plaat. Mooie groene en blauwe tinten.

De compo vind ik wat minder geslaagd. De sloot komt op een rare manier de foto in, en dat lege weiland is verder niet bijster interessant.

@adros: vette plaat, alleen de zwaan zwemt de verkeerde kant op.
Ben nog redelijk nieuw met fotografie dus ik heb niet echt het recht technisch commentaar te geven vind ik zelf
Maakt imo niet uit, juist dan kan je naar mijn idee echt aangeven wat je van de foto vindt.

@RobB_W: heb je wel een punt. Ik moet zeggen dat ik best lang heb zitten twijfelen over de boom rechts. Uiteindelijk toch laten zitten, omdat de plaat anders te leeg oogde.

Is overigens idd niet helemaal netjes om een halve boom te planten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 19:17

Bonbridge

35-85

@adros, Ik had denk ik voor een horizontale foto gekozen in dit geval. Het wateroppervlak is nu te groot in mijn ogen. Verder wel een leuke foto :)

@Mavi1986, Lekker hollands, Een beetje jammer dat je het verdwijnpunt van het water niet ziet.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7255/7735944760_e1c3018a20_z.jpg
Red by MG Photography., on Flickr

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:27
@marceltuit Heerlijk dromerig plaatje :)
@CashMoney Mooie tweede! Goede diepte!
@mavi1986 Lekker kleurrijk! Echt Nederlands plaatje!
@Bonbridge Strakke plaat, heerlijk contrastrijk!

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8428/7771749490_652b4b4087_z.jpg

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@CashMoney, die eerste is echt ontzettend gaaf, de tweede is ook wel leuk maar de derde spreekt me totaal niet aan.
@Adros, leuke plaat en mooie bergen maar misschien zonder vogel leuker :)
@Mavi, typisch hollands plaatje, leuk gedaan :)
@Bonbridge, mooie plaat, mooi qua kleur enzo alleen jammer dat je in het midden niet helemaal naar beneden kan kijken zodat je veel meer diepte in je foto krijgt, nu zitten er wat daken in de weg ;)
@iJack, iets te veel sharpening naar mijn idee, de omgeving had wel iets donkerder mogen zijn om meer sfeer in de foto te krijgen ;)

Na een gezellig avondje bij vrienden wat "vroeger" weg gegaan dan gepland. Deze foto is gemaakt toen ik met wat bier achter de kiezen om 5:45 naar huis liep. Gelukkig had ik mijn camera bij me ;)

Beautiful Morning I
5D Mark II, Samyang 35mm, f/1.4 (meen ik), 1/125s, ISO 800

Klik op de foto voor groot en voor meer uit deze mini serie ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
@ventieldopje:
Ik vind "beautiful morning II" van je serie eigenlijk mooier. Daar is de lucht een stuk aantrekkelijker en er zit wat meer diepte in.

@iJack
Een geweldige foto.
Op de grotere versie vind ik niet dat er teveel sharpening in zit. Ik vind het juist erg positief dat de omgeving niet zo donker is. Dat maakt dat je naar deze foto blijft kijken.
Op het eerste moment zie je alleen de molen en de lucht, maar daarna merk je dat er ook nog allerlei moois te zien is in de rest van de foto.

Als de omgeving niets toevoegt dan kan je die beter donkerder maken, maar hier voegt het wel wat toe. Je krijgt extra diepte in de foto, je hebt een prachtig beeld op dat slootje etc. In combinatie met dat slootje zegt dat wellicht ook waar de molen vroeger voor bedoeld was?

Ik zou een hele grote afdruk van die foto maken en 'm aan de muur hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:27
mjtdevries schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:14:

@iJack
Een geweldige foto.
Op de grotere versie vind ik niet dat er teveel sharpening in zit. Ik vind het juist erg positief dat de omgeving niet zo donker is. Dat maakt dat je naar deze foto blijft kijken.
Op het eerste moment zie je alleen de molen en de lucht, maar daarna merk je dat er ook nog allerlei moois te zien is in de rest van de foto.

Als de omgeving niets toevoegt dan kan je die beter donkerder maken, maar hier voegt het wel wat toe. Je krijgt extra diepte in de foto, je hebt een prachtig beeld op dat slootje etc. In combinatie met dat slootje zegt dat wellicht ook waar de molen vroeger voor bedoeld was?

Ik zou een hele grote afdruk van die foto maken en 'm aan de muur hangen!
Thanks :) Ja die sharpening kan wel kloppen, die is inderdaad op het randje... Dat ie wat lichter is vond ik ook wel mooi 8)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
iJack: Op klein formaat is de sharpening inderdaad een beetje te, op groot formaat zit het op het randje maar kan het dus net :P Molen staat wel net de verkeerde kant op gedraaid eigenlijk, volgende keer even vragen of ze 'm willen draaien voor je? :+

Ventieldopje: De vignetting vind ik een beetje te nep, vooral onderin is het aan de grote kant (lijkt bijna alsof je het hebt toegevoegd zodat je naam er goed op kan :P). Maar qua lijnen verloopt 'ie wel lekker.

M'n eerste foto van Helgoland waar ik wel tevreden over ben :)

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7113/7776509962_2e623af5c9_z.jpg
Through Green Hills by Marco Hordijk, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Hahn: Mooie plaat. De kleuren vind ik erg mooi. Enige minpuntje vind ik de uitgebeten plekken in de lucht.

@Ventieldopje: Fijne sfeervolle plaat, mooie kleuren ook. Ik denk dat het geel misschien iets aangezet had kunnen worden. De vignetting vind ik wat minder...

@iJack: Idd, voor het mooie iets te veel verscherpt. Verder wel vette kleurtjes en compo.

@Bonbridge: mooi. Lekkere blauw/witte kleuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dank, dank allen voor het commentaar :) De vignettering ben ik het over eens met jullie, op groot formaat valt dit echter lang niet zo op maar zo klein is het wel iets over the top, zal dit aanpassen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
@ Hahn, ik dacht dat jullie heengingen voor de vogels, of was dit jullie vogelhutje :9 Vind t een mooie foto, heeft ook wel wat HDR achtigs vind ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Hahn: Nette foto, ik denk dat ik de onscherpe vuurtoren op de achtergrond weg had gepoetst.
@Ventieldopje: Mooi dat laagje mist en die vage ochtendkleuren.
@iJack: Mooie plaat, wel iets teveel 'HDR-glow' bij de bomen op de achtergrond.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7248/7786507706_a0ecce0d87_z.jpg
Wolfhezer heide by Tommy van der Velden, on Flickr - Canon500D, 100mm macro USM, 1/200s, f/22, ISO3200

edit:
De vorige versie was vrij donker, terwijl de zon scheen. Heb de ondergrond een stuk lichter gemaakt. Maar het blijft lastig. Zou goed kunnen dat ik morgen, of misschien zelfs over een week pas zie dat het toch weer anders moet.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2012 08:27 . Reden: foto bijgewerkt ]

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

@iJack: Erg geslaagde plaat, mooie kleuren en de weerspiegeling in de water.
@Ventieldopje: Vind de foto te donken, de gloed van de ondergaande zon komt ook niet mooi uit.
@Sargonaut: Vind de foto net wat flets kleuren. Omgeving is wel mooi.
@Hahn: Mooi die wolken steekt lekker af tegen het gebouw.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8308/7845403652_a80f6cf663.jpg

Na lange tijd weer een plaat van mij genomen in Portugal bij Vale Do Rossim op een nogal zonnige dag. Vind het zelf redelijk gelukt alleen jammer van de te lichte voorgrond, te veel contrast. Een hdr was misschien net wat beter geweest.

High Powered Madness

Verwijderd

@Ijack, mooie plaat, heerlijke toning. Wel jammer dat die molen de verkeerde kant op kijkt.
@ Hahn, Mooie verdeling van kleuren dankzij het groene gras en het rode gebouw. De lucht is wat overbelicht helaas. De compositie vind ik minder. Het gebouw staat iets van het midden en op de voorgrond is eigenlijk niet veel te zien.
@ Dalus, blauw heeft iets te veel saturatie. Ik mis ook nog iets op de voorgrond. De verdeling lucht/land vind ik ook niet goed, ik zou een stuk lucht weg halen.

Bij de volgende plaat had ik voor een veel kleiner diafragma moeten gaan. Gelukkig heeft de achtergrond toch niet veel detail waardoor het niet zo opvalt.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7259/7846396220_05fec1c7f3_z.jpg
Norway by ApoJapo1, on Flickr

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:47

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Vette plaat (alweer!) apojapo1 :)
wel jammer dat de zon zelf niet in beeld staat. Ik zou de sharpening ook nog iets omlaag draaien, maar dat is muggenziften. Prima werk weer!

Lang niet meer gepost met plaatjes, dus ik heb een verticale panorama genomen op de rand van Kalalau valley, op één van de eilanden van Hawaii, genaamd Kauai. 3 shots, met de camera gewoon in landscape-stand. Een van m'n favoriete platen van onze vakantie in 2011 :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/22Ct1.jpg

Hier staat tekst

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:05
Wat een mooie platen hier zeg!

@apojapo1, jij komt altijd op van die plekken dat ik denk, daar moet ik ook naartoe! Kan nu nog niks bedenken wat ik aan te merken heb.

@Sjaak_Afhaak, Mooi hoor, jammer van het kleine boompje dat je eigenlijk het uitzicht op de vallei wegneemt maar erg gaaf dat je boven de wolken zit en tegelijkertijd ook de oceaan erop hebt.

@Dalus, damn wat blauw! Had van mij wat minder gemogen.

@Sargonaut, de kleuren van de begroeiing zijn prima, vind alleen de lucht wat wit/contrastloos.

@hahn, lijkt wel een stukje van dat hobbitland uit Lord of the Rings, apart landschap en n mooie foto!

We hadden op vakantie eind Juni in Duitsland niet zo'n heel goed weer. Maar de luchten zijn er des te mooier bij.
'Panorama van 11 foto's in portretstand:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7253/7845941302_a3cd76d6be_z.jpg
Saarschleife.jpg by ed-oorklep, on Flickr

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
@ Ed-oorklep: Mooi e plaat, dieptewerking vanaf de voorgrond is goed. Wel vind ik hem erg donker, ondanks de weeromstandigheden. Ik vind dat eigenlijk van alle foto's die je op Flickr hebt gezet. Daar moet in de nabewerking toch echt wel wat meer uit te halen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
RobB_W schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 07:47:
@ Ed-oorklep: Mooi e plaat, dieptewerking vanaf de voorgrond is goed. Wel vind ik hem erg donker, ondanks de weeromstandigheden. Ik vind dat eigenlijk van alle foto's die je op Flickr hebt gezet. Daar moet in de nabewerking toch echt wel wat meer uit te halen zijn?
Heb mijn Dell scherm nog niet gekalibreerd, en ik zie iedere morgen op t werk ook dat ze n stuk donkerder uitzien daar dan thuis dus ik denk dat daar nog wat verbetering te halen valt ;)
Volgende projectje is dus de monitor goed instellen :+ Iemand met zo'n kalibratie apparaatje in de buurt van Roermond-Boxmeer (woon-werk) waar ik m ns van kan lenen?

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

apojapo, er zijn maar weinig foto's van jou waar ik niet van onder de indruk ben. Dit is wederom weer een zeer sfeervolle, prachtige landschapsfoto!! Als ik wat kritiek mag uiten: de lichtstraal is wat erg aanwezig. Hoe moet ik het zeggen......is net alsof de overgang tussen lichtbundel en de donkerdere achtergrond niet zacht genoeg in elkaar overgaat, maar meer in een hardere lijn. Clarity misschien? En ik zou een iets meer landscape-formaat (bredere foto) wat lekkerder weg vinden kijken, maar zoals sjaak al zei: dat is muggenziften, want dit is gewoon een klasse foto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sjaak_afhaak, uitstekende compo met de boom. Mooi ook die laag hangende wolken. De boom in het midden vind ik jammer, deze belemmerd het uitzicht.

@Ed-oorklep, ook mooie compo en mooi gebied. Hoewel ik de compo sterker had gevonden wanneer die stenen iets meer aanwezig waren zodat je er nog meer inzit en dat de rivier iets meer rechts van het midden had gezeten. Je krijgt dan een betere verdeling. De wolken vind ik linksboven iets te contrastloos.

@ Deatchant, bedankt voor je uitgebreide reactie. Die lichtbundel wordt aan de bovenkant veroorzaakt door een dikke wolkendeken en aan de onderkant door de bergen. Heb de brightness omhoog gedaan en highlights een stuk omlaag om overbelichting te voorkomen. Vwb het formaat ben ik het met je eens, alleen moet ik dan stukken weghalen waardoor de plaat minder wordt.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8448/7851418028_ca2e9228fc_z.jpg

Het was niet moeilijk om in te schatten dat er een regenboog zat aan te komen dus dan maar een leuke (cliche) compo opgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 09:08

Spockz

Live and Let Live

@apojapo1

Ik vind hem erg mooi! Ik vraag mij af hoe hij zou zijn als de kleuren ietsjes minder verzadigd waren op de voorgrond. Verder een beetje jammer van het lijntje waar de boot mee vast ligt die trekt toch een beetje aandacht.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
Lijntje trekt idd wat de aandacht. Daarnaast lijkt de foto net een tikkie scheef en is er iets te veel voorgrond naar mijn smaak. Maar qua kleur, moment en contrast gewoon weer een geniale foto, erg gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:28:

@Ed-oorklep, ook mooie compo en mooi gebied. Hoewel ik de compo sterker had gevonden wanneer die stenen iets meer aanwezig waren zodat je er nog meer inzit en dat de rivier iets meer rechts van het midden had gezeten. Je krijgt dan een betere verdeling. De wolken vind ik linksboven iets te contrastloos.

[afbeelding]

Het was niet moeilijk om in te schatten dat er een regenboog zat aan te komen dus dan maar een leuke (cliche) compo opgezocht.
Compo ben ik t wel mee eens, t is nu meer twee dingen die je aandacht willen hebben. De wolken linksboven is regen dus daar valt weinig aan te doen kwa contrast :/

Over de jouwe prima compo en mooi met die regenboog, had van mij ook een tikkeltje minder voorgrond op gemogen zodat de boot wat meer onderin zou liggen, en het al eerder aangehaalde lijntje waar de boot mee vastligt was het eerste waar mijn oog op viel, is vast iets minder opvallend te maken met PS of zo.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 09:08

Spockz

Live and Let Live

Met de lage resolutie die je op flickr hebt staan kan ik in CS5 al heel wat bereiken met Content Aware fill. Ik heb gehoord dat de algoritmen in CS5.5 en 6 nog weer stukken beter zijn. Dus dat wordt misschien nog wat icm de hogere resolutie foto.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn plaat staat inderdaad niet helemaal recht. Door de boot valt het wat minder snel op. Stukje touw had ik inderdaad weg kunnen halen. Met content aware is dat inderdaad geen probleem. Voorgrond heb ik bewust zo gelaten omdat je nu een betere verdeling hebt van voorgrond, water, achtergrond en lucht. Als ik voorgrond weg ga halen wordt hij wat onrustig en wordt de verhouding lucht-grond wat te veel 50-50 en lucht wil ik niet weg halen omdat anders die donkere wolk links te klein wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:37

Barrycade

Through the...

apajapo: mooie platen weer!

Bij het bootje valt me wel de lichte plek in het water op en ook de chromatische kleur op de bovenkant van het bootje. Lijkt net alsof je iets te veel aan het highlighten bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 19:35
Apojapo1: echt mooie platen! Hoop ze op een dag ook zo te maken. Het bootje is misschien iets te groen, maar stoort mij niet!

ed-oorklep: fijn hoe je aandacht via de rivier naar de horizon getrokken wordt!

Sjaak_Afhaak: zoals gezegd jammer van dat kleine boompje dat het zicht in het dal ontneemt.

Tijdens een bergwandeling deze zomer kwamen we dit meer tegen. Ik heb wel iets met de schuifjes zitten spelen wat ik nog niet zo vaak doe, dus ik hoor graag of dit in de smaak valt. De achtergrond viel wat in het niet bij de voorgrond dus ik hoop dat het nu meevalt.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8426/7879545314_185ea5a8e1_z.jpg
Lago Erdèrmolo by Markicks, on Flickr

system setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Nu online
@apojapo1 Prachtige foto, zeker de eerste vd 2, Hotshot Q3 zou ik zeggen.
@Sjaak_Afhaak Mooie compositie, met de boom op de voorgrond, foto lijkt wel een beetje hdr achtig
@ed-oorklep Mooie lucht idd tegen de kleur vh bos eronder. Wat is die veeg in de lucht links, een bui?
@Markicks Ook mooie lucht en vlekken van zonlicht op de hellingen doen het ook goed.

Enkele weken terug bij Nieuw Reemst op de Veluwe (bij het Ginkelse zand) in avondzon, klik voor groot:

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/webshare/img_1107s.jpg

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
mekkieboek schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:49:
@ed-oorklep Mooie lucht idd tegen de kleur vh bos eronder. Wat is die veeg in de lucht links, een bui?
Yup :)

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:30
Apojapo: Zoals altijd weer schitterende foto's. Lekkere kleuren en goede composities. Alleen is bij de laatste de voorgrond wel errug hard qua licht/contrast.

Markicks: Mooi berglandschap. Wel een tikje donker, dus eventueel 1/3 stop lichter maken.

Mekkieboek: De locatie heeft potentie voor een foto, maar die heb je wat mij betreft nog niet volledig benut. Zo vind ik de compositie een beetje onrustig, ik ben benieuwd of het had geholpen als je voor een wijdere hoek had gekozen, of de camera iets naar rechts had gedraaid. Verder is de lucht flink overbelicht. Als je Photoshop gebruikt is dit makkelijk te verhelpen door dezelfde foto donkerder te maken zodat je meer doortekening in de lucht krijgt en die via een laagmasker te 'blenden' met het origineel (zie evt. een 'exposure blending' tutorial).

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 19:35
Je hebt gelijk inderdaad. Iets lichter komt de voorgrond er beter uit. Bedankt! :)

system setup

• mekkieboek
  • Nu online
blacktarantulaX schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:49:
Verder is de lucht flink overbelicht. Als je Photoshop gebruikt is dit makkelijk te verhelpen door dezelfde foto donkerder te maken zodat je meer doortekening in de lucht krijgt...
Ik vrees van niet, heb al flink zitten trekken met levels in FSviewer. Ik heb het orgineel net in gimp geladen, de hele lucht is een egaal vlak van 255,255,255 :X
Ik zal (asap zolang de heide nog een beetje paars is) 'savonds weer eens langsfietsen en dan wel in RAW opslaan en evt. met exp. bracketing kijken of er iets mooiers van te bakken is. Want de plek is mooi inderdaad.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

mekkieboek schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:32:
[...]

Ik vrees van niet, heb al flink zitten trekken met levels in FSviewer. Ik heb het orgineel net in gimp geladen, de hele lucht is een egaal vlak van 255,255,255 :X
Ik zal (asap zolang de heide nog een beetje paars is) 'savonds weer eens langsfietsen en dan wel in RAW opslaan en evt. met exp. bracketing kijken of er iets mooiers van te bakken is. Want de plek is mooi inderdaad.
Dan kan je ook een keer, wat voor locatie dan ook, eens een mooie verkleurende lucht pakken, camera op dezelfde hoogte van de grond houden en een 80% lucht foto schieten met een bij voorkeur rechte horizon. Deze kan je dan heel gemakkelijk plakken waar nu het witte vlak zit, hoewel je daarna de kleuren en het licht natuurlijk wat op orde moet maken.

De beste oplossing was natuurlijk geweest deze foto veel later te maken wanneer het licht wat zwakker werd, of inderdaad met bracketting / een gradual ND filter te werken. Wat betreft deze compositie, weet ik het nog niet helemaal. De lokatie is best mooi, maar er zijn denk ik wat prettiger kijkendere plaatjes te maken.

Verwijderd

Tijdens onze vakantie zijn we langs een paar heel mooie plekjes gekomen. Daarvan hebben we zo goed als mogelijk geprobeerd een mooie foto te maken. Ik wilde ze hier delen:

Bij deze foto’s hebben we alleen de ‘automatische kleuraanpassing’ van FS viewer gebruikt, en een 16:9 cut-out gemaakt (dat laatste omdat we de foto’s via de grote plasma aan vrienden laten zien, de foto’s zijn dan mooi beeldvullend). Mede vanwege deze reden, en het feit dat t.net's fotoserver maar een relatief klein gegevensbestand toelaat is de reso verlaagd van 10mp naar 1080p (of zodanig dat het fotoabbum het toeliet).

Foto_1
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8JZG1S7AWaPC5ITWQS5HrGQc/medium.jpg

Foto_2
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lIFDqPJ5Qyfv5lqaLb9JHYqE/medium.jpg

Daarnaast is er nog één panorama van 2 foto’s mooi gelukt;
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TrrgHKvShmHsaxuYNrueIscz/medium.jpg

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Opnames zijn gemaakt met een Panasonic DMC-FZ28, met circulair polarisatiefilter voor de kleuren / tegen ongewenste blikkerigheid & refelcties.

(Persoonlijk vind ik de thumbnails van t.net’s fotoalbum niet zo mooi gelukt of overkomen. Maar klik er ajb op voor een betere kijk)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2012 16:11 ]

Verwijderd

@G_M_C,
1. mooi landschap... Wel had je de camera wat meer omlaag kunnen richten zodat je een iets betere verhouding lucht/land hebt en waardoor je er wat in komt te zetten. Hij voelt nu bij de onderkant wat krap aan. De rots links had ook ietsjes meer ruimte mogen krijgen van mij. Tot slot is die struik links zonde. Deze trekt de aandacht en maakt hem onrustig.
2. De berg staat wat teveel in het midden. Als je deze bijv. wat meer aan de linkerkant had gezet wordt je blik automatisch naar het water getrokken. Nu verdwaal je wat in de foto. De voorgrond loopt helaas wat over in de achtergrond. Een iets hoger standpunt wellicht als dat mogelijk was waar je iets over de bloemen heenkijkt zou misschien beter werken.
3. Mooie wolken. Wel jammer dat je veel te veel lucht laat zien en te weinig land. Ik zou het dal willen zien. De boompjes ontnemen enkel uitzicht en zijn ook nog eens afgesneden. Je hebt wel mooie kleuren alleen zie ik in de lucht een donker stuk in het midden

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2012 16:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:22:
@G_M_C,
1. mooi landschap... Wel had je de camera wat meer omlaag kunnen richten zodat je een iets betere verhouding lucht/land hebt en waardoor je er wat in komt te zetten. Hij voelt nu bij de onderkant wat krap aan. De rots links had ook ietsjes meer ruimte mogen krijgen van mij. Tot slot is die struik links zonde. Deze trekt de aandacht en maakt hem onrustig.
2. De berg staat wat teveel in het midden. Als je deze bijv. wat meer aan de linkerkant had gezet wordt je blik automatisch naar het water getrokken. Nu verdwaal je wat in de foto. De voorgrond loopt helaas wat over in de achtergrond. Een iets hoger standpunt wellicht als dat mogelijk was waar je iets over de bloemen heenkijkt zou misschien beter werken.
3. Mooie wolken. Wel jammer dat je veel te veel lucht laat zien en te weinig land. Ik zou het dal willen zien. De boompjes ontnemen enkel uitzicht en zijn ook nog eens afgesneden. Je hebt wel mooie kleuren alleen zie ik in de lucht een donker stuk in het midden
@1
Dit bedoel je ? De foto hierboven is een cut-out van dit origineel.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Jm7ONfa0QbbDHw7ywCE4Q9AX/medium.jpg

Die rietstengel links heb ik expres opgezet omdat je anders geen enkel besef van diepte of verhoudingen krijgt. Rechts onderin zit je een kleine rood/wit vlekje, dat is een parasol, en er lopen mensen op dat strandje.

Dat geld ook voor 2. Die berg in het midden is zo'n 650 meter hoog vanaf de oceaan gerekend. Zelf sta ik al op 1000 meter boven zeespiegel. Ik heb geprobeerd om de onderlinge diepteverhoudingen in dat uitzicht te behouden. Zonder de bloemen op de voorgrond lukte dat naar mijn gevoel helemaal niet.

En die panorama; De scene was zo'n 1900 meter boven zeespiegel, en boven de wolken. Ik had graag de vallei gefotografeerd, daar lukte dat niet zo goed. Een andere foto lukte beter, ondanks de bewolking en wat diffuus licht.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5ysF85IKvUVTqkuehocaW2ya/medium.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:00:
[...]

@1
Dit bedoel je ? De foto hierboven is een cut-out van dit origineel.
Nee, je origineel is met meer lucht, ik bedoel dat ik wat meer van de kustlijn wil zien. Het idee achter het meenemen van die rietstengel is prima alleen hoe die er nu opstaat in een hoek vlak voor een onderwerp kijkt niet prettig. Het schuim van de golven zorgen trouwens al voor een redelijk beeld van de verhoudingen.
Dat geld ook voor 2. Die berg in het midden is zo'n 650 meter hoog vanaf de oceaan gerekend. Zelf sta ik al op 1000 meter boven zeespiegel. Ik heb geprobeerd om de onderlinge diepteverhoudingen in dat uitzicht te behouden. Zonder de bloemen op de voorgrond lukte dat naar mijn gevoel helemaal niet.
Je idee is goed maar de uitvoering minder. Het is lastig om interessante voorgrond op te nemen in je foto. Het liefst is het interessant, staat los van de achtergrond door o.a. verschil in kleur en/of licht. Dit laatste is bij jou niet het geval.
En die panorama; De scene was zo'n 1900 meter boven zeespiegel, en boven de wolken. Ik had graag de vallei gefotografeerd, daar lukte dat niet zo goed. Een andere foto lukte beter, ondanks de bewolking en wat diffuus licht.
Het vinden van de juiste plek is zeker niet altijd makkelijk in de bergen. Soms moet je echt goed kijken of je ergens een goed plek vindt, uiteraard zonder dat je eigen veiligheid (te veel ;) ) in gevaar komt. Je laatste foto vind ik zeker een verbetering. Mooi landschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treedo
  • Laatst online: 10-09 23:18
@dalus/Roy: Niet een heel bijzondere foto, er mist een echt onderwerp. En zoals eerder gezegt hij is wel heel erg blauw.

@apojapo1: Zoals altijd, 2 prachtige platen!

@Sjaak_Afhaak: Mooie plaat, alleen jammer dat het linker boompje een beetje in de weg staat.

@ed-oorklep: Mooie foto. Goede dieptewerking, hij is alleen een beetje donker.

@Markicks: Goede foto, maar probeer de volgende keer iets op de voorgrond te hebben, dat zou hem helmaal afmaken.

@mekkieboek: Aardige foto maar ik mis een onderwerp en vind hem erg donker ogen.

Deze foto is gemaakt in de Italiaanse Alpen:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8313/7898978398_9f6b106597_z.jpg
Mountainscape by Treedo, on Flickr
Pagina: 1 ... 7 ... 45 Laatste

Let op:
Ook hier mag je reageren op je voorganger :) Dat houdt het topic waardevol voor iedereen. Denk daarbij aan het verkleinen van je foto's!