Beste tweakers.
Hieronder het kladblok van mijn toekomstige pc.
( Sorry voor m'n lange post maar ik heb geprobeerd het zo uiteen te zetten dat andere mensen er ook nog iets aan zullen hebben bij hun zoektocht )
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Silverstone Fortress FT01B-W | € 157,98 | € 157,98 |
1 | Seasonic X-560 | € 119,- | € 119,- |
1 | Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Corsair XMS3 TW3X4G1333C9 | € 56,63 | € 56,63 |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 122,50 | € 122,50 |
1 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | € 107,- | € 107,- |
1 | Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE | € 153,84 | € 153,84 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 826,85 |
Mijn budget is heel variabel ; gaande van 600 tot ruwweg 1000 €, maar wel in de bang for buck gedachte,
ik hoef geen ultieme topprestaties, maar wel een kwaliteitsvolle stabiele goed gekoelde stille build waar ik gemakkelijk 5 jaar mee doe op een grake upgrade na.
Overclocken doe ik niet.
Ik heb ondertussen al ettelijke weken reviews zitten napluizen op anantech, hardwareinfo, bit tech, hardwarecanucks, youtube met Rodney! does that woman come with a removable motherboard tray??
tot zover dat m'n geest aan alles begint te twijfelen of het al dan niet ergens beter kan om voor meer of minder geld meer bang for buck te bekomen.
Zeker als sommige reviews dan ook nog eens sterk uiteenlopen zoals met de case die ik op het oog heb. Ik ben best bereid 50 € meer uit te geven aan een component als je dit kan argumenteren.
Mijn 2 opticals, scherm, keyboard & muis verhuizen mee naar m'n nieuwe build.
Ik twijfel overigens nog steeds tussen:
a) voor de psu:
seasonic M12II 520, seasonic x-560, corsair 650.
Is het gold certificaat en bouwkwaliteit van de X serie het geld waard als je aan de energerekening denkt op 5 jaar tijd bij een pc die gemiddeld 6 uur per dag en 20 uur in het weekend draait of zelfs meer bij gebrek aan een nas met nzb ondersteuning atm?
kom ik toe met een van beiden als ik ooit upgrade naar een crossfire of zwaardere x2 stijl graka in mijn build ?
b) voor de case:
na lang tobben tussen de ( FT01, FT02, ACTS 840, 600T , black pearl , PC-P50, PC 60 FN ) neig ik naar de FT01 , nu ik weet dat ze een revisie gemaakt hebben voor het topdustfan probleem. Vanaf 3.3 hebben ze dit gefixed volgens iemand van silverstone tech duitsland. Alleen vind ik nergens op het web bevestiging of reclame over.
Het is zo moelijk een case te vinden die eigenschappen waar ik persoonlijk aan hecht zoals: strak stijlvol uiterlijk zonder bling bling, goede stille koeling voor zowel cpu als gpu als hdd's, goede kabelmanagement met voldoende ruimte achter de mobo tray, zwart interieur, liefst windowed ( vierkant ), volledig voorzien van dustfilters, psu intake onderaan, geen deurtje dat gaat resoneren zoals bij m'n oude sonata II, etc volledig weet te verenigen met elkaar.
WTB het interieur van de 600T in het uiterlijk van de FT01 met de handigheidjes van een lian li
Overigens zijn er hier mensen met de FT01 ? denken jullie dat de gpu koeling te verbeteren valt met een pci zalman fan naast alsook jammergenoeg 1 van de 2 hdd racks te verwijderen?
c) cpu koeling:
ben ik nog altijd op zoek naar een klein, niet zwaar , maar vooral stil alternatief voor de stock cooler, ik weet dat jullie de mugen aanprijzen, maar zo'n behemoth heb ik niet nodig hoe imba die ook is
d) gpu:
twijfel ik nog steeds tussen de koeling van de saphire 6850 vs de gigabyte en consorten , doordat die verekte fto1 me verleid heeft en deze moeite heeft veel frisse lucht tot de gpu's te krijgen.
Wat een miereneuker als ik lijden kan! ik weet wat je denkt: "its must be hell inside your head huh sheldon" ?
E) cpu:
is amd's sixcore of de 965 het extra geld waard over de 955 gezien ik toch wel een 5tal jaar hoop te doen ermee?
F) mobo:
1 ) ik heb gelezen dat het giga 890gx mobo wat minder energiezuinig is dan de asus, maar naar ik her en der gelezen heb meen ik te begrijpen dat dit vaker zo is bij hen en dat ze dit in een latere bios wel nog zullen fixen?
2) Het is mogelijk dat ik in de toekomst ooit een crossfire plaats als dit goedkoper uitkomt voor meer prestaties. Hierdoor twijfel ik ook nog steeds tussen de 890gx of 890fx chipset. Jammer dat het aanbod aan mobo's hierin nog altijd klein is atm.
G) ram:
staat niet op de QVL list van m'n mobo, maar gigabyte heeft er wel bij geschreven dat het een heel beknopte lijst is door het overaanbod aan ram. Zolang de specs goed zijn zal dit wel oke zijn hoop ik ?