Na 5 jaar trouwe dienst begint mijn huidige systeem te rammelen, zowel de stabiliteit als de performance. Vandaar ik bezig ben geweest om m'n eigen systeem samen te stellen, veel hier op de forums en in de bbg's gekeken om een budget/gaming systeem samen te stellen. In het oude systeem heb ik over de loop van de jaren een aantal onderdelen moeten vervangen. Mijn idee is om het oude systeem als donor systeem te gebruiken en de volgende onderdelen te hergebruiken:
voeding: Antec Earthwats 650
hard disc: 750gb samsung
kb: saitek gaming keyboard
muis: sharkoon fireglider
monitor: 22" 1080p
Waar ik twijfels over heb of ik het kan hergebruiken is mijn Asus EN8800GT TOP/G/HTDP/512M, in mijn lijst heb ik al een andere gfx card opgenomen. Wat ik me nu afvraag is, kan ik deze gfx nog op enige manier hergebruiken, of met bijbetaling te enhancen zodat deze beter zal presteren dan de gfx card die ik nu in mijn lijst heb staan?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Thermaltake V4 Black Edition | € 39,35 | € 39,35 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 33,- | € 33,- |
1 | Arctic Cooling F12 Pro TC, 120mm | € 4,50 | € 4,50 |
1 | Antec Earthwatts EA 650 | € 75,28 | € 75,28 |
1 | Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9 | € 34,21 | € 34,21 |
1 | AMD Phenom II X4 965 Black Edition | € 98,90 | € 98,90 |
1 | Asrock 870 Extreme3 | € 70,21 | € 70,21 |
1 | MSI N430GT-MD1GD3/OC/LP | € 55,37 | € 55,37 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 410,82 |
reminder: de voeding die ik er nu in heb staan is al in mijn bezit, en het bedrag dat hiervoor wordt gerekend mag van het totaal af worden gehaald. Aangezien de voeding toch een grote impact op het systeem in z'n geheel heeft heb ik ervoor gekozen om deze toch hier in de lijst op te nemen.
Zaken waar ik over twijfel:
mobo: Er staat nu een 870 extreme in de lijst, zou ik net zo goed uit de voeten kunnen met de 770 met dit systeem of zou dat het systeem te veel beperken? Vond zelf het gebrek aan pci-e x16 slots een gebrek bij de 770 of is dit onterecht?
Case: Waar ik op dit moment mee zit is dat de voeding onderin deze case wordt geplaatst en dat de fan van de voeding aan de onderkant zit of heb ik de voeding al die jaren er verkeerd om in gehad
Casefans: Was van plan om twee van deze te halen, het idee hierbij was dat ze een eigen thermometer hebben en dat ik daarom geen fancontroller nodig had en me dit geld zou schelen, is dit terecht of maak ik hier een fout?
Gfx-card: Blijkbaar zijn er 2 versies van deze gfx-card, een mono en een dual fan card, de specs lijken verder hetzelfde. Maakt het nog uit of het de mono of dual fan versie is? En verder, pas deze gfx bij de rest van het systeem, zal het een bottleneck worden voor dit systeem en moet ik iets krachtigers zoeken of zijn deze zorgen onterecht?
Memory: Hier heb ik me over ingelezen, maar dit is het onderdeel waar ik nog het meest moeite heb. Naar wat ik heb uitgezocht zou dit moeten werken met de rest van het systeem of heb ik hier een fout gemaakt? Zullen deze ram kaarten het systeem bij kunnen houden of wordt dit een bottleneck voor de rest?
Dit systeem dusver zou €381 (incl verzendkosten) kosten om samen te stellen, het budget voor dit systeem is max €400. Het doel voor dit systeem is om games van vandaag de dag, met name shooters en rts, te kunnen spelen. Maar het is ook mijn studie/werk systeem wat dus inhoud dat het een stabiel en betrouwbaar systeem moet zijn. Om deze reden heb ik ook al een externe hd voor back-ups.
Mocht ik nog info vergeten zijn dat noodzakelijk is om hier een fatsoenlijk advies over te kunnen geven, laat het me weten. En bij deze ook alvast bedankt voor het advies/tips/aandachtpunten!