Ik ben van plan dit jaar een nieuw systeem te kopen om weer eens een tijdje mee te kunnen. Ik ben alleen niet meer zo bekend met de nuances van de hardware en sommige details over compatibiliteit kan ik niet vinden.
Het budget is 1500 euro, SSD en Eyefinity (3 monitors) op 1 GPU zijn must haves (vanwege stroom en compatibiliteit). BF3 bijvoorbeeld moet er fatsoenlijk op kunnen draaien maar dat hoeft niet perse op 3 monitors. De PC word pas over een maand of 2-3 gekocht, de prijzen kunnen dus nog wat vallen om meer ruimte in het budget te creeren.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB | € 64,86 | € 64,86 |
2 | LG Flatron W2261VP-PF | € 135,89 | € 271,78 |
1 | Aerocool Syclone Syclone II Midi-Tower - black/red | € 65,30 | € 65,30 |
1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 169,90 | € 169,90 |
1 | Zalman ZM600-HP | € 86,28 | € 86,28 |
1 | OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 90GB | € 139,90 | € 139,90 |
1 | GeIL EvoTwo GET38GB1333C6QC | € 169,50 | € 169,50 |
1 | Sapphire HD 6970 2 GB GDDR5 PCI-E | € 287,50 | € 287,50 |
1 | Asus P8P67 (Rev.3.1) | € 125,- | € 125,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.380,02 |
Van die LG monitor in de lijst heb ik er al 1 waarover ik erg tevreden ben. Hij is wat aan de heldere kant maar alles is haarscherp en de kleuren zijn nog steeds goed. Eigenlijk had ik nog wel liever 24" monitors gehad, maar het verschil is verwaarloosbaar denk ik - 3 nieuwe (fatsoenlijke) 24"-ers passen echter niet meer in het budget waarschijnlijk.
De vragen dan:
- Gaat het RAM wel samen met dit moederbord? Het staat niet in de QVL vermeld, maar wel een soortgelijk RAM.
- A pros pos RAM: Er werd mij verteld dat timings helemaal niet meer zoveel uitmaken, dus ik zou 100 euro of zo kunnen besparen op het RAM. Is dit waar?
- Moet ik voor overclocken denken aan een nieuwe fan voor de CPU? Mijn huidige Core 2 Duo E6550 was makkelijk over te clocken naar 3.2 GHz terwijl de temp maar iets van 2 graden omhoog ging op de stock koeler, daarom ben ik nieuwsgierig of dit met de 2500k ook kan.
- Past de 6970 in de kast? Volgens de specs van de case kan de kaart 28cm lang zijn voor ik de hd cage eruit moet halen, maar ik zie maten van 273 tot 282mm als lengte voor de 6970. Uitsluitsel over hoe lang deze kaart is zou fijn zijn.
- Mijn huidge kast is een Aerocool Extremengine 3T, die heeft een 25cm fan in de zijkant en een 14cm fan in de voorkant. Zou ik in de nieuwe case nog een fan in de zijkant bij moeten zetten om dezelfde koeling te bereiken?
- A pros pos case: Zelf ben ik een fan van Aerocool, maar dat komt ook omdat ik niet zo bekend ben met andere cases. Een alternatief moet er in ieder geval cool uitzien (vulgair mag ook), stoffilters hebben en natuurlijk goed moeten kunnen koelen. De XPredator van Aerocool zag er ook wel leuk uit, die ziet er wat gelikter uit - understated maar nog steeds cool, alhoewel het zijraam nogal groot is. De aansluitingen aan de bovenkant zijn wat prettiger ge-layout dan de Syclone, dat weer wel.
Het liefst heb ik een gelijkwaardige vervanging voor mijn huidige 3T. Ik kan deze niet meer gebruiken voor een nieuw systeem omdat de kast wat te kort is - Mijn GTX260 zit op het moment tussen 2 harde schijven in. De kast ziet er echter goed uit en is ook nog eens functioneel, vandaar dat ik bij de Syclone II of XPredator uitkwam in eerste instantie.